En toch ben ik benieuwd waar de NS het mores vandaan haalt.
Om even wat argumenten aan te dragen:
Zwart rijden doe je niet, je hebt immers een vervoersbewijs. Hier staat op: StudentenWk oftewel: studenten week OV-kaart. Dat reisproduct zorgt dat je gratis op alle treinen kan reizen waar geen toeslag voor verplicht is.
Daarnaast zat ik in de Fyra een tijdje terug, die pak ik twee maal per week. Toen zei de mevrouw: ja wel inchecken in het vervolg want dat is vanaf 1-1-12 verplicht. Ik vroeg waarom: 'Omdat de NS graag wilt weten of alle systemen werken. Jullie kennen het product en zijn een grote groep waarmee we het kunnen testen'. Het is dus niet te doen om het inchecken, gewoon bughunten.
Mensen met een OV-jaarkaart worden niet gecontroleerd of ze zijn ingecheckt. Waarom moeten die mensen niet inchecken? Die mensen hoeven hem enkel te laten zien. Oke, misschien niet echt een argument maar het is toch absurd imho.
Welke wijzigingen hebben ze formeel doorgevoerd? Hun
algemene voorwaarden zijn nog van november 2009 en indien er andere eisen worden gesteld aan de vervoersbewijzen dan moet dat 3 maanden van tevoren. Ik heb de berichten pas in december gehoord over het in- en uitchecken.
Ik ben benieuwd wat er gebeurd als ik een boete krijg. Dat is 35 euro en de ritprijs, maar voor mij is de ritprijs nul euro? Ik reis immers gratis. Nou zullen ze hier wel wat van maken, maargoed. Weet iemand trouwens wat er gebeurd als ik een boete krijg en de trein staat net op het station waar ik uit moet stappen. Moet dan die hele trein wachten of krijg ik dan geen boete en moet ik maar opdonderen?
Overigens was het vrijdag al raak, eerste persoon die vol over de zeik is gegaan in een overvolle trein. Mijn reactie: Oh sorry vergeten, tijdje weggeweest sorry. Die conductrice zo: oh, ga ik even kijken wanneer je wel ingecheckt bent. Eens kijken: rotterdam, amsterdam, rotterdam, rotterdam, rotterdam.. en daar hoef je zeker ook niet in te checken? Ik vond het prachtig

Zoals dat mens tekeer ging. Ze vroeg of ik een boete wilde hebben. Ik zo: wat denk je zelf, tuurlijk niet. Eigenlijk had ik moeten zeggen ja is goed, maak er maar 50 euro van verdien je ook wat. Maar dan had ik wss meer problemen