Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 20:07:
Ik ben nog steeds erg benieuwd, hoe de NS dit met de samenreiskorting gaat doen. Mijn vriendin heeft een (oud model) voordeelurenkaart, die elk jaar automatisch tegen de oude voorwaarden verlengd wordt. En dan mag je dus een paar mensen met korting mee laten reizen.

Volgens mij wordt de kaart halverwege 2012 (juni ofzo) weer gewoon verlengd. Ben benieuwd hoe we dat in 2013 gaan doen.
Met de nieuwe variant mag je ook 3 mensen meenemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelieboelie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:42
Ja...maar dan is het papierenkaartje niet meer geldig...en dan ? Moet je dan eerst na de automaat om "mee reizen met korting" te activeren of iets dergelijks. En na je treinreisje deze dienst weer beeindigen. Wat een omslachtig idee, een kaartje is dan nog sneller om te kopen. ;) Het hele in- en uitchecken idee "verdwijnt" dan bij de NS.

Ik ben beneiuwd hoe ze dit gaan oplossen.

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:11
Dat wordt idd een afhaalprodukt op de chipkaartautomaat.

Overigens al een oplossing voor mijn probleem: heb nu de login van mijn vriendin gekregen, kan ik gewoon online opwaarderen, moet ze alleen voor ze incheckt nog even het extra saldo afhalen bij een automaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelieboelie
  • Laatst online: 11:42
_JGC_ schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 17:08:
Dat wordt idd een afhaalprodukt op de chipkaartautomaat.

Overigens al een oplossing voor mijn probleem: heb nu de login van mijn vriendin gekregen, kan ik gewoon online opwaarderen, moet ze alleen voor ze incheckt nog even het extra saldo afhalen bij een automaat.
Als ik er overheen heb gelezen, excuses, maar is het niet een idee om automatisch op laden te activeren en dan jouw rekeningnr te koppelen. Als het saldo dan onder de 5e komt wordt er automatisch tegoed van bijv. 10 euro opgezet.

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:11
Zou kunnen, maar ik heb het daar niet zo op. Sowieso hoef ik alleen een kaartje voor haar te financieren als haar dat zelf niet lukt.
Verder is financiele planning gewoon een ramp met dingen die automatisch van je bankrekening afschrijven zonder enige vorm van regelmaat. Als zij een keer naar de andere kant van het land moet (en dat moet ze de laatste tijd wel eens), schrijft dat systeem gewoon geld af van mijn rekening. Als ik op dat moment net genoeg saldo op de betaalrekening heb staan om vaste lasten zoals hypotheek en energie te betalen heb je dat na zo'n afboeking dus niet meer, wat een hoop narigheid kan bezorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Als haar saldo niet toereikend is op die kaart, en jij betaald dat saldo, moet ze het eerst nog op die kaart gaan zetten. Zie ook ov-chipkaart.nl

Met een saldo van 3 euro, moet ik eerst 2 kilometer fietsen voordat ik dat saldo uberhaupt op die kaart krijg, anders kom ik namelijk de bus niet in. De ene buschauffeur is daar iets makkelijker in, maar de policy bij Connexxion is dat je niet door mag lopen naar zo'n oplaadpaal in dat ding.

Zie ook de post daar over van deze buschauffeur op GoT: trolleystad in "OV Chipkaart"

Goed, misschien dat het met een andere vervoeder dan Connexxion misschien anders is. Maar dat is voor mij juist de reden voor automatisch opladen. Weinig zin om de bus niet in te komen, om vervolgens 2 kilometer te moeten fietsen/lopen, om zo'n ding op te laden met salo.

Dan is het nog maar de vraag, of dat wel real-time is, want SeatRider z'n product stonden ook niet direct klaar toen die ze aanvroeg (automatisch opladen). En het is helemaal lullig als je 4,01 aan saldo hebt, en dus wel heen kan, maar niet terug, waarbij je je suf moet zoeken naar zo'n oplaad/afhaal-punt.

[ Voor 4% gewijzigd door RaZ op 26-10-2011 21:10 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:16
RaZ schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 21:08:
Als haar saldo niet toereikend is op die kaart, en jij betaald dat saldo, moet ze het eerst nog op die kaart gaan zetten. Zie ook ov-chipkaart.nl

Met een saldo van 3 euro, moet ik eerst 2 kilometer fietsen voordat ik dat saldo uberhaupt op die kaart krijg, anders kom ik namelijk de bus niet in. De ene buschauffeur is daar iets makkelijker in, maar de policy bij Connexxion is dat je niet door mag lopen naar zo'n oplaadpaal in dat ding.

Zie ook de post daar over van deze buschauffeur op GoT: trolleystad in "OV Chipkaart"

Goed, misschien dat het met een andere vervoeder dan Connexxion misschien anders is. Maar dat is voor mij juist de reden voor automatisch opladen. Weinig zin om de bus niet in te komen, om vervolgens 2 kilometer te moeten fietsen/lopen, om zo'n ding op te laden met salo.

Dan is het nog maar de vraag, of dat wel real-time is, want SeatRider z'n product stonden ook niet direct klaar toen die ze aanvroeg (automatisch opladen). En het is helemaal lullig als je 4,01 aan saldo hebt, en dus wel heen kan, maar niet terug, waarbij je je suf moet zoeken naar zo'n oplaad/afhaal-punt.
Bij ons worden/zijn ze uitgebouwd uit de bussen. Worden te weinig gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-10 22:16

Goner

What can I do you for ?

RaZ schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 21:08:
Pff..
Terwijl jij vrolijk saldo staat te laden moet de rest van het verkeer ook maar even wachten omdat jij te lui bent dit op tijd - dus vooraf, net zoals de alom geprezen strippenkaart - te regelen?

Correct me if I'm wrong, maar vroegâh (strippenkaart-era) kon ik toch een enkeltje kopen bij de chaufeur en moest er ook gewacht worden :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Goner schreef op vrijdag 28 oktober 2011 @ 11:37:
[...]

Pff..
Terwijl jij vrolijk saldo staat te laden moet de rest van het verkeer ook maar even wachten omdat jij te lui bent dit op tijd - dus vooraf, net zoals de alom geprezen strippenkaart - te regelen?

Correct me if I'm wrong, maar vroegâh (strippenkaart-era) kon ik toch een enkeltje kopen bij de chaufeur en moest er ook gewacht worden :?
Bij de HTM kan je nog steeds een kaartje kopen. Kan je 30 minuten mee reizen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Goner schreef op vrijdag 28 oktober 2011 @ 11:37:
[...]

Pff..

Wat brabbel jij nou raar?

Het punt is, dat die afhaal punten in de bus achter de chauffeur zit, en je de bus eigenlijk niet in komt, omdat de chauffeur niet kan checken of je uberhaupt wel oplaad/ cq. betaald. Je kan dus niet een product betalen, enkel een klaar gezet product afhalen.

Het is eerst dokken, dan doorlopen. Met onvoldoende saldo, kan je dus niet eerst dokken. Dat is een wereld van verschil. Dat is altijd zo geweest, ook bij het kopen van een kaartje bij de chauffeur. Met de chipkaart, kan dat namelijk niet.

Het gaat niet om het wachten, het gaat om een totaal andere volgorde, die niet te controleren is, en men dat dus niet toelaat.

Bij Connexxion kan je overigens in Regio Utrecht (bij de GVU trouwens ook), nog gewoon papieren kaartjes kopen. Of dat na 3 november (als de strippenkaart hier verdwijnt) ook nog zo is, weet ik niet.

Maar je haalt in je post appels en peren door elkaar. Dat is niet te vergelijken.

[ Voor 6% gewijzigd door RaZ op 28-10-2011 12:30 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolan
  • Laatst online: 10:16
Plus dat het ophalen van zo'n reisproduct vele malen langer duurt dan:

> "Dalkaartje aub"
< "2 euro aub"
> *geld*
< *scheur* *STEMPEL*

Volgende!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

trolleystad schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 06:53:
[...]

Bij ons worden/zijn ze uitgebouwd uit de bussen. Worden te weinig gebruikt.
Worden in de 'Randstad' ook niet veel gebruikt weet ik. Daarnaast, over die hele
zinloze discussie over het wel- of niet wachten, chauffeur die het we-of niet gaat
toelaten dat je de kaart oplaadt; je moet gewoon VOOR DE RODE STREEEP in
de bus (bij het GVB dan) zorgen dat je een geldig vervoerbewijs hebt. Logisch
want in die bussen heb je ook geen oplaadmogelijkheden. Come on, van de AH
tot aan de stationshallen en internet, overal kun je anno oktober 2011 opladen :).
Even tientje erop en voila, hoef je ook niet te wachten op kaartjes, geld tellen en
noem het op. Zit zelf vaak in de bus welke op haar route met 2 hotels zit, daar
gaan veel 'vakantiegangers' instappen en dat lijdt bij mij zelfs al tot grote ergernis
laat staan voor de chauffeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

RaZ: ten eerste kun je met een saldo van €0 nog inchecken. Het mag niet onder nul zijn.

Ten tweede: als je dan onder nul zit moet je, net als vroegâh als je kaart (te) vol was, een enkeltje kopen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

CyBeR schreef op vrijdag 28 oktober 2011 @ 12:54:
RaZ: ten eerste kun je met een saldo van €0 nog inchecken. Het mag niet onder nul zijn.

Ten tweede: als je dan onder nul zit moet je, net als vroegâh als je kaart (te) vol was, een enkeltje kopen.
Het ging om iemand die voor een ander de kaart wilde opladen. Iemand die zelf dus geen saldo er op kan zetten, kan dan ook geen enkeltje betalen.

Het afhalen van saldo moet dus gebeuren voordat je de bus instapt, en niet daarna. Dat sommige chaufeurs daar niet moeilijk over doen, houd niet in dat het vanzelfsprekend is. ;)

Edit: Ik heb vorige jaar zomer ook eens voor iemand de kaart opgeladen die gewoon geen geld had (bij de ns balie gedaan). Vervolgens kwam het saldo weer onder de 10 euro, en kon weer de trein niet in (we waren samen weg). Had weinig zin om dat saldo weer tot boven de 10 euro te betalen, en maar een goedkoper kaartje met korting uit de automaat te trekken (ze had een kortingskaart met chipkaart). Ik blijf niet andermans ritje sponseren :P

[ Voor 25% gewijzigd door RaZ op 28-10-2011 13:09 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
En toen was het voorbij voor de strippenkaart.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

R.I.P.
Strippenkaart voorgoed verdwenen
RIJSWIJK - Na 31 jaar trouwe dienst is het donderdag zo ver: de strippenkaart kan naar het museum, de ov-chipkaart in de portemonnee.

Woensdag kon de reiziger voor de laatste dag de strippenkaart gebruiken als plaatsbewijs in bus, tram of metro. Vanaf donderdag moet heel Nederland met de ov-chipkaart reizen in deze vervoersmiddelen.

De strippenkaart was al niet meer bruikbaar in onder meer Rotterdam, Den Haag en Amsterdam. Noord-Brabant, Utrecht, Groningen en Drenthe waren de laatste provincies waar de kaart nog geldig was.

Reizigersorgansiatie Rover zal donderdagochtend de strippenkaart symbolisch ten grave dragen met een rouwplechtigheid bij kantoor van Trans Link Systems, de producent van de OV-chipkaart. Hiermee wil Rover aangeven nog veel zorgen te hebben over de opvolger van de strippenkaart.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:49

Onbekend

...

http://www.nu.nl/tech/265...der-fraude-chipkaart.html

De fraude is "iets" minder geworden. Gelukkig maar, want de strippenkaart is niet meer verkrijgbaar....

Van het Nu.nl bericht:
TLS zag dat dit jaar 6 miljoen kaarten minstens een keer gebruikt werden.
Ik denk dat je er zeker van mag zijn dat 99% van de reizigers inmiddels een OV-chipkaart heeft, en de conclusie is dat 6/17 * 100% = 35% van de Nederlanders weleens het OV (Tram, bus en metro) gebruikt.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Onbekend schreef op donderdag 03 november 2011 @ 20:41:
http://www.nu.nl/tech/265...der-fraude-chipkaart.html

De fraude is "iets" minder geworden. Gelukkig maar, want de strippenkaart is niet meer verkrijgbaar....

Van het Nu.nl bericht:

[...]

Ik denk dat je er zeker van mag zijn dat 99% van de reizigers inmiddels een OV-chipkaart heeft, en de conclusie is dat 6/17 * 100% = 35% van de Nederlanders weleens het OV (Tram, bus en metro) gebruikt.
Let wel dat ongeveer 10% van die 6 miljoen studenten zijn. Dat zijn er namelijk ongeveer 600.000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornE
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-10 20:22
Zijn studenten geen mensen dan? :P

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Argamas-2833/hero/1713811

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelicquele
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Strippenkaart terug please?

Situatie vandaag, op chronologische volgorde van het bonnetje:
Op Amersfoort station €5,- saldo op de OV-chipkaart geplaatst en naar Duivendrecht gereist op een treinkaartje.
11.30 Check in Station Duivendrecht --> Check uit Weesperplein 11.45 voor €0,84
14.02 Check in Wibautstraat --> Check uit Amstelstation 14.06 voor €0,59
14.24 Overstap Amstelstation --> Check uit Waterlooplein 14.30 voor €0,17
14.38 Overstap Waterlooplein --> Niet meer mogelijk om uit te checken.

Na navraag is het overduidelijk misgegaan op het Waterlooplein, waar mijn saldo vervolgens op -0,60 cent stond.

Dus.. Waarom de strippenkaart eruit gooien als er overduidelijk nog kinderziektes zijn in het systeem? Nu maar per post mijn geld declareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Per post? Kijk eens of dat online kan..

Bij de spook check-in van m'n moeder heb ik online geregeld bij Connexxion (jij hebt vast een andere vervoerder gok ik zo :P ), en van de week voor haar dat saldo af kunnen halen voor d'r.

Die 60+ers snappen er gewoon geen drol van. Dus ik mag dat natuurlijk weer regelen... Denk dat de OV-bedrijven echt heel veel geld verdienen aan de mensen die er niet met de neus bovenop zitten.

Spook check-ins, en van de week 2x in de bus gezeten, waarbij op de heenreis het hele systeem plat lag. Bussen stonden op Buiten Dienst, chipkaart-units deden het niet, de route-informatie niet, en ook het omroepsysteem van de haltes niet. Op de heenreis dus 2x gratis gegaan.

Lijkt meer op een feature :P

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Nelicquele schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 17:18:
Strippenkaart terug please?
...
Dus.. Waarom de strippenkaart eruit gooien als er overduidelijk nog kinderziektes zijn in het systeem? Nu maar per post mijn geld declareren.
Wat zijn de overduidelijke kinderziektes dan?

1 ervaring is nog niet echt een overduidelijke kinderziekte...

En om nu een miljardenproject down the drain te gooien op het moment dat Nelicquele 1 slechte ervaring heeft. Tja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Nu online
BjornE schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 07:41:
Zijn studenten geen mensen dan? :P
Jawel, maar alhoewel TLS lijkt te pronken met cijfers over de ov-chipkaart moeten we wel nagaan dat er in ieder geval grote groepen zijn welke verplicht met de ov-chipkaart moeten reizen, waaronder studenten dus. Daarnaast zijn er natuurlijk ook nog de inwoners van onder andere Rotterdam welke weinig keus hebben qua kaartsysteem.

Met betrekking tot de strippenkaart had TLS, de vervoersbedrijven en eventueel de overheid beter een alternatief systeem aan kunnen bieden. Een systeem zoals bijvoorbeeld momenteel in Londen aangeboden wordt, waarmee je dus nog wel via kaartjes kunt reizen, maar het simpelweg een stuk duurder is. De reiziger (of klant) kan dan dus zelf kiezen hoe deze de kaartjes betaald en dus ook hoeveel.

Daarnaast kunnen ze natuurlijk nog meer leren van TfL, waaronder het volledig restitueren van overige tegoeden wanneer een prepaid-kaart wordt ingeleverd. Of een betere samenwerking tussen vervoersbedrijven waardoor een eventuele fysieke klantenservice mogelijk gemaakt wordt op centrale plaatsen.

Zelf ben ik momenteel matig positief over de ov-chipkaart. Het systeem werkt gewoonweg nog niet goed genoeg hier in Nederland, waarnaast ik het idee en filosofie wel goed vind. Ook simpele zaken, zoals de check-in/uit paaltjes zouden naar mijn inziens (simpel) verbeterd kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelicquele
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Gomez12 schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 17:30:
[...]

Wat zijn de overduidelijke kinderziektes dan?

1 ervaring is nog niet echt een overduidelijke kinderziekte...

En om nu een miljardenproject down the drain te gooien op het moment dat Nelicquele 1 slechte ervaring heeft. Tja...
Probleem is dat het niet één persoon betrof maar álle mensen die in de betreffende tram ingestapt waren.
RaZ schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 17:27:
Per post? Kijk eens of dat online kan..
Zelf even gecheckt bij GVD, is inderdaad gewoon mogelijk. Vriendin van me keek schijnbaar niet goed.

[ Voor 21% gewijzigd door Nelicquele op 05-11-2011 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste tweakers.

Ik reis sinds kort naar mijn werk met mijn ov chipkaart. Nu merkte ik laatst dat een bepaald persoon voor mij uitcheckte met een soort dikke plastic kaart o.i.d.. Deze kaart of wat het ook was leek mij dus niet helemaal legaal. Ik moest echter uitchecken na hem en tot mijn verbazing zag ik (volgens mij) dat ik exact hetzelfde saldo had als die persoon (ik wist helaas niet wat mijn saldo oorspronkelijk was). Daarom heb ik er daarna niet meer over nagedacht.

Nu had ik vandaag weer hetzelfde. Ik zag vandaag weer dezelfde persoon, ik herkende zijn gezicht nog, dus ik denk ik check nu eerder uit dan die persoon (en aan een andere kant). Hij was nu met een aantal vriendjes, dus ik denk als ik maar voor hem uitcheck zit ik goed. Hij liep dus voor mij, maar toen ik uit had gecheckt merkte ik dat die persoon niet uitcheckte, en vervolgens aan het wachten was (net zoals zijn vriendjes) totdat ik uit de buurt was (ik was de laatste die moest uitchecken). Vervolgens zag ik dat die persoon helemaal naar mijn poortje liep (die het meest ver weg van hem was, dus niet logisch) om uit te checken. Hij maande bovendien, in niet verstaanbare taal dat zijn vrienden daar niet na mij moesten uitchecken.

Ik denk nu dat deze persoon mijn kaart kopieert, en vervolgens elke dag weer de kaart van iemand anders kopieert zodat hij niet opgemerkt kan worden. Ik heb mijn OV-chipkaart naar aanleiding van het vorige geval geregistreerd, zodat ik weet wat mijn saldo is en waar ik gereisd heb. Momenteel is mijn saldo nog niet bijgewerkt dus ik weet niet of die persoon morgen een ritje op mijn kosten maakt of dat hij mijn saldo steelt.

Ik heb nog een chipkaart met en magneetstrip. Mijn vraag is nu wat moet ik doen, en hoe weet ik of mijn kaart gekopieerd is. Ik weet bijna 100% zeker dat die persoon iets illegaals doet met mijn kaart. Ik wil ook graag weten of deze persoon mijn reisgegevens kan inzien, zodat hij met zijn 'vriendjes' mij een keer kan opwachten om me te beroven o.i.d.

Wordt ik paranoïde of zit hier een waarheid in? Voel me een beetje belazerd, maar weet niet of het zo is :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RaZ schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 17:45:
Na net een huilende moeder aan de lijn te hebben gehad, het volgende:

[afbeelding]

De blauwe markering onderin laat zien dat ze netjes in- en uitchecked. De uitcheck tijd van 09:20 op Utrecht Centraal, en dat klopt ook. Vervolgens staat er op exact de zelfde tijd, een check-in op een halte waar ze 7 minuten daarvoor langs is gekomen. Dat klopt dus totaal niet. En is technisch gezien niet mogelijk. De rit van de Balijelaan naar Utrecht Centraal (Busstation Zuid) is minimaal 7 minuten:
[afbeelding]

Goed, gebeld naar Connexxion, en moest de klanten-service maar mailen, en dat ga ik dus zo maar even doen. Ik vermoed dat ze onderweg geskimmed is. Dus dat kan ik weer in de gaten houden. Dat probleem zal zichzelf wel weer oplossen.

Blijf het een raar iets vinden. Iemand die hier iets vanaf weet?
Misschien toeval, maar lees mijn bovenstaande post (ook ik reis in de omgeving Utrecht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Je hebt al antwoord gehad via DM waar je de vraag ook stelde.

Maar om even die oude koe weer terug de sloot in te gooien: De kaart van m'n moeder is niet geskimmed, dat was enkel een vermoede (zoals ook in de quote staat). Connexxion heeft het geld van die onrechtmatige (spook) check-in inmiddels weer beschikbaar gesteld als afhaal product, en staat inmiddels weer als saldo er bij op de kaart.

Verders:
Hou dagelijks die ov-chipkaart site in de gaten, dan zit je er met je neus boven op. Omdat het automatisch gaat (als je automtisch opladen hebt), wil niet zeggen dat je er geen omkijken meer naar hebt.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Verwijderd schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 20:16:
Ik heb nog een chipkaart met en magneetstrip. Mijn vraag is nu wat moet ik doen, en hoe weet ik of mijn kaart gekopieerd is. Ik weet bijna 100% zeker dat die persoon iets illegaals doet met mijn kaart. Ik wil ook graag weten of deze persoon mijn reisgegevens kan inzien, zodat hij met zijn 'vriendjes' mij een keer kan opwachten om me te beroven o.i.d.

Wordt ik paranoïde of zit hier een waarheid in? Voel me een beetje belazerd, maar weet niet of het zo is :9
?? De OV-chipkaart heeft helemaal geen magneetstrip toch :?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Raven schreef op woensdag 09 november 2011 @ 09:39:
De OV-chipkaart heeft helemaal geen magneetstrip toch :?
Oude modellen (N=1: mijn studenten-ov-chipkaart model 09-08 (vervaldatum jan 2014)) heeft er wel een. Volgens mij is de strip alleen verder leeg (maar dat heb ik niet gecheckt ;-)). Nieuwere (N=1: de anonieme ov-chipkaart die ik een week of 3 terug uit een RET-automaat heb getrokken) hebben er geen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RaZ schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 21:59:
Verders:
Hou dagelijks die ov-chipkaart site in de gaten, dan zit je er met je neus boven op. Omdat het automatisch gaat (als je automtisch opladen hebt), wil niet zeggen dat je er geen omkijken meer naar hebt.
Ik heb momenteel een app draaien op mijn phone dat de gegevens van mijnovchipkaart.nl ophaalt en weergeeft. Zo kan ik vrij goed zien hoeveel ik nog over heb en de laatste paar checkins/checkouts zien.

Ik heb Android en de app heet OV-Chip Checker.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2011 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denuz
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:14
Ov-chipkaart site loopt sowieso achter. Als je dezelfde dag eerder nog gereisd hebt dan klopt het saldo niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-09 08:46

smokalot

titel onder

Verwijderd schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 20:16:
[...]

Ik denk nu dat deze persoon mijn kaart kopieert, en vervolgens elke dag weer de kaart van iemand anders kopieert zodat hij niet opgemerkt kan worden.
[...]
Ik weet bijna 100% zeker dat die persoon iets illegaals doet met mijn kaart. Ik wil ook graag weten of deze persoon mijn reisgegevens kan inzien, zodat hij met zijn 'vriendjes' mij een keer kan opwachten om me te beroven o.i.d.

Ehm, ja, je wordt paranoïde. Ten eerste is voor zover ik weet is een persoonlijke kaart helemaal niet te klonen. Ten tweede lijkt het me niet slim om een persoonlijke kaart te klonen op een kaart die er niet zo uitziet. Bij de eerste de beste controle wordt je gepakt. En als laatste snap ik echt niet waarom hij jou op zou gaan wachten op basis van je reisgegevens (waarvan ik niet zou weten hoe hij ze zou kunnen achterhalen met een gekloonde kaart trouwens). Als hij iemand wil beroven, waarom zou hij dan al die moeite doen om specifiek jou te pakken?

It sounds like it could be either bad hardware or software

Verwijderd

denuz schreef op woensdag 09 november 2011 @ 20:42:
Ov-chipkaart site loopt sowieso achter. Als je dezelfde dag eerder nog gereisd hebt dan klopt het saldo niet.
Dat is zo maar er werd gezegd: hou de OVchipkaart site goed in de gaten. Ik vertel alleen maar dat het ook via een app kan mits je een smartphone hebt.

• Darkvater
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-08-2024

Darkvater

oh really?

Hmm, gaat lekker met zo'n (anonieme) ov-chipkaart...
Gisteren vanuit Delft naar Zoetermeer gereist, drie bussen. Netjes overal in- en uitgecheckt, echter bij de tweede bus kwam er al een foutmelding met "kaart al behandeld". Nou ja, boeiend, dacht ik.

Check ik uit op zoetermeer zie ik dat mijn saldo opeens 10 euro is, terwijl ik begonnen ben met 20. Volgens mij is ergens een uitcheck niet goed gegaan en elke keer dat ik uitcheckte ben ik volgens het systeem ingecheckt. Doei 2x instaptarief. Geniaal gewoon!

Op de MijnNS site kan ik mijn transacties ook niet terugzien, nu kan ik niet meer met de OV reizen tot ik zo'n machine heb gevonden waarop ik mijn laatste 10 transacties kan uitprinten. Uiteraard, niet in de buurt... sjonge, jonge, zeg. Flutsysteem.

Als die kaarten niet zo duur waren had ik een persoonlijke kaart gekocht, maar om nou die 7.50 weg te gooien :(

Windows Vista? *NEVER* Het waarom - Opera forever!!!
I've seen chickens that were more menacing. Chickens in a coma. On ice. In my fridge

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Bestel een persoonlijke voor 1 euro dan: https://www.ov-chipkaart....n/?ovbedrijf=1&kaart=1054

Ey!! Macarena \o/

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Darkvater schreef op donderdag 10 november 2011 @ 11:43:
Hmm, gaat lekker met zo'n (anonieme) ov-chipkaart...
Gisteren vanuit Delft naar Zoetermeer gereist, drie bussen. Netjes overal in- en uitgecheckt, echter bij de tweede bus kwam er al een foutmelding met "kaart al behandeld". Nou ja, boeiend, dacht ik.

Check ik uit op zoetermeer zie ik dat mijn saldo opeens 10 euro is, terwijl ik begonnen ben met 20. Volgens mij is ergens een uitcheck niet goed gegaan en elke keer dat ik uitcheckte ben ik volgens het systeem ingecheckt. Doei 2x instaptarief. Geniaal gewoon!

Op de MijnNS site kan ik mijn transacties ook niet terugzien, nu kan ik niet meer met de OV reizen tot ik zo'n machine heb gevonden waarop ik mijn laatste 10 transacties kan uitprinten. Uiteraard, niet in de buurt... sjonge, jonge, zeg. Flutsysteem.

Als die kaarten niet zo duur waren had ik een persoonlijke kaart gekocht, maar om nou die 7.50 weg te gooien :(
Tsja, NS heeft geen bussen :P (Voor zover ik weet.) Je moet dan bij Mijn OV-chipkaart kijken op http://www.ov-chipkaart.nl/

Oscar Wilde

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Om gebruik te maken van het transactie overzicht op die site, moet je wel een persoonlijke kaart hebben.

Hij gebruikt dus een anonieme kaart, en dan moet je toch echt richting zo'n paal/unit/balie. Want een anonieme kaart registreren is dan ook zo anoniem niet meer. ;)

Ey!! Macarena \o/

Verwijderd

http://www.nu.nl/binnenla...-ov-chipkaart-houden.html

De eerste scheuren in "chipkaart-only" lijken te verschijnen. In Limburg verschijnen de papieren kaartjes alweer bij Veolia en in Zeeland willen ze ook niet zonder alternatief voor de chipkaart verder.
Zeeland wil alternatief ov-chipkaart houden

Laatste update: 10 november 2011 12:48

MIDDELBURG - Zeeland wil een alternatief houden om zonder de ov-chipkaart te kunnen blijven reizen in de bus.

Hoewel de kaart in Nederland is afgeschaft, blijft het in Zeeland tot aan het eind van dit jaar mogelijk met de strippenkaart te reizen. Dat zei een woordvoerder donderdag.

Ook na het eind van dit jaar wil de provincie het mogelijk maken zonder ov-chipkaart te reizen. ''Vergelijk het met de kaartjes die je in Brabant in de bus kan kopen om te winkelen. Die willen wij waarschijnlijk voor heel de provincie. Wij houden ook altijd toeristen zonder ov-chipkaart.''

Ook in Limburg introduceert vervoerder Veolia weer de dag- en rittenkaarten die het had voor de invoering van de ov-chipkaart. Veolia zegt tegenover de Limburger dat de afschaffing van de strippenkaart en dagkaarten zoveel reizigers kost dat de relatief goedkope papieren tickets weer verkocht gaan worden.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

RaZ schreef op donderdag 10 november 2011 @ 13:02:
Om gebruik te maken van het transactie overzicht op die site, moet je wel een persoonlijke kaart hebben.

Hij gebruikt dus een anonieme kaart, en dan moet je toch echt richting zo'n paal/unit/balie. Want een anonieme kaart registreren is dan ook zo anoniem niet meer. ;)
Pfff, handig :/

Oscar Wilde

• Darkvater
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-08-2024

Darkvater

oh really?

WTF? Waarom heb ik 7.50 betaald voor die kaart dan? :(

Windows Vista? *NEVER* Het waarom - Opera forever!!!
I've seen chickens that were more menacing. Chickens in a coma. On ice. In my fridge

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:56

Fiber

Beaches are for storming.

Verwijderd schreef op donderdag 10 november 2011 @ 13:02:
De eerste scheuren in "chipkaart-only" lijken te verschijnen. In Limburg verschijnen de papieren kaartjes alweer bij Veolia en in Zeeland willen ze ook niet zonder alternatief voor de chipkaart verder.
[...]
De strippenkaart is afgeschaft en dat vind ik prima. Maar ik vind het helemaal niet zo gek om de losse dag- of rit-kaartjes, die je kan kopen bij de chauffeur, gewoon aan te houden. Dat is inderdaad toch wel erg makkelijk voor incidentele reizigers of (buitenlandse) toeristen. Ook voor de tram, metro, trein lijkt het me wel handig als de simpele rit- en dag-kaartjes gewoon blijven bestaan, en die mogen dan van mij ook best iets duurder zijn dan de OVCK prijs. Alles met een abbo of korting, etc. moet gewoon naar de OVCK natuurlijk.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Verstekbakker
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 10 november 2011 @ 13:02:

[...]
Mooi he!

Ik ben benieuwd hoe snel er bij NS weer papieren kaartjes beschikbaar zijn als ze het hebben afgeschaft.

Uiteindelijk was de OVC helemaal niet nodig geweest. Papier blijft gewoon mogelijk. Miljarden door het toilet, maar goed, who cares! Zolang de Wellinks maar een retourtje naar Tokio kunnen declareren voor 13.000 euro is er toch niks aan de hand!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik vind het wel een goed systeem. Dinsdag voor het eerst gebruikt. Ik heb dan een persoonlijke met automatisch opladen, en hoef dus niet de deur uit om eerst een strippenkaart te halen.

Hoewel het nog steeds niet perfect werkt, zie ik er voor mij zelf dus wel zeker de voordelen van in.

Woensdagmiddag stond 50% m'n m'n rit op de site, vanochtend ook nog niet kompleet. En ik check net weer, en nu pas staat m'n totale rit van dinsdag goed in het transactie overzicht. Dat zou best wat sneller mogen gebeuren.

Overigens vind ik het wel raar dat je maar zelf moet uitzoeken waardoor er prijsverschillen zijn, want een overstap staat op de site ook niet aangegeven.

Als ik naar de declaratiets kijk, klopt dat ook voor geen kant heb ik het idee.

Men houd 4,00 in, en dan check je uit, krijg je 3 euro terug. Dan is de ritprijs dus 1 euro, terwijl er een vinkje staat bij het terug geboekte bedrag. Da's lekker cashen bij een werkgever die dat terug betaald. 3 euro krijgen voor een ritje van 1 euro. Kassa!!!

Maar misschien snap ik de logica niet achter dat overzicht, kan natuurlijk ook :P

Ey!! Macarena \o/

• Greebs
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 20:33

Greebs

inert

^ Op een transactiespecificatie staat gewoon het bedrag van de reis en niet de saldomutatie (druk maar eens op PDF).

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

... laat maar

[ Voor 99% gewijzigd door CodeCaster op 11-11-2011 10:57 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Wat heeft bovenstaande met de OV-chipkaart te maken? :P

Oscar Wilde

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:56

Fiber

Beaches are for storming.

Gewoon een fiets kopen: Sneller, goedkoper, gezonder, flexibeler, nooit wachten, nooit vertraging... ;) Of op z'n minst een (vouw-)fiets, en dan verder met de trein.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Raven schreef op donderdag 10 november 2011 @ 14:51:
Wat heeft bovenstaande met de OV-chipkaart te maken? :P
Het gaat toch over de afweging hoe ik zal gaan reizen? Chippen, abonnementen kopen, net wat goedkoper is. Ik vraag me af of er een (chip)abonnement is dat ik over het hoofd heb gezien. :)

En zo te zien heb ik dat ook, je hebt ook nog zoiets als Altijd Korting bij Connexxion. Voor € 165 per jaar heb ik dan, als ik iedere dag chip, nog maar € 873,12 aan buskosten per jaar, opgeteld iets meer dan een euro goedkoper dan een 3-sterjaarabonnement, maar met z'n eigen voor- en nadelen.

Wéér een overweging erbij. :+
Fiber schreef op donderdag 10 november 2011 @ 14:57:
Gewoon een fiets kopen: Sneller, goedkoper, gezonder, flexibeler, nooit wachten, nooit vertraging... ;) Of op z'n minst een (vouw-)fiets, en dan verder met de trein.
Als ik al iets anders dan een abonnement ga kopen dan wordt dat een auto. Fietsen is ook geen optie, aangezien ik naast het station woon en vanaf het volgende station alsnog een kilometer of twintig zou moeten fietsen. Nee bedankt.

@Raven als je denkt dat er iets mis is met m'n post mag dat in een TR. Hoewel wellicht topicwaardig dankzij eigen inzet zie ik er gezien de beperkte discussiewaarde weinig heil in het in een eigen topic te plaatsen.

[ Voor 36% gewijzigd door CodeCaster op 10-11-2011 15:37 ]

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

CodeCaster schreef op donderdag 10 november 2011 @ 15:07:
[...]

Het gaat toch over de afweging hoe ik zal gaan reizen? Chippen, abonnementen kopen, net wat goedkoper is. Ik vraag me af of er een (chip)abonnement is dat ik over het hoofd heb gezien. :)

En zo te zien heb ik dat ook, je hebt ook nog zoiets als Altijd Korting bij Connexxion. Voor € 165 per jaar heb ik dan, als ik iedere dag chip, nog maar € 873,12 aan buskosten per jaar, opgeteld iets meer dan een euro goedkoper dan een 3-sterjaarabonnement, maar met z'n eigen voor- en nadelen.

Wéér een overweging erbij. :+
(Voordeel)abonnementen hebben niks met de OV-chipkaart te maken. Dit topic gaat alleen over de OV-chipkaart zelf en het gebruik ervan, niet over "welk (voordeel)abo kan ik het beste nemen".

Maar zo denk ik ;)

Oscar Wilde

• Verstekbakker
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
RaZ schreef op donderdag 10 november 2011 @ 13:55:
Ik vind het wel een goed systeem. Dinsdag voor het eerst gebruikt. Ik heb dan een persoonlijke met automatisch opladen, en hoef dus niet de deur uit om eerst een strippenkaart te halen.
Heel fijn dat jij het een goed systeem vindt, ik gun het jou en iedereen die er ook nog geen misselijkmakende problemen mee heeft gehad ook van harte hoor, maar waarom moeten er eerst miljarden door iedereen worden opgehoest om daarna een of ander slap scifi prestigeproject aftreksel door je strot te krijgen geramd.

Het werkt gewoon niet voor de meerderheid, anders hoefden Zeeland en Limburg in de bus geen papier in te voeren. Bij de NS gaan ze dat hopelijk ook gauw genoeg begrijpen. En dan is er bij de overheid over een jaar of tien geen taboe meer om het hele gezeik weer af te schaffen. Kunnen ze verontwaardigd terugkijken op de verspilling van al dat gemeenschapsgeld aan de bonussen en bobofeestjes van TLS. Maar dat zijn we inmiddels toch gewend...

[ Voor 4% gewijzigd door Verstekbakker op 10-11-2011 16:22 ]

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Er zijn meerdere regio's waar nog steeds met papieren kaartjes gereisd kan worden. Dat regio's (of zeg maar eerder vervoeders) kiezen om er naast een ander systeem te hanteren, zijn ze natuurlijk vrij in.

De nationale stripppenkaart is weg. Dat staat los van kaartjes die vervoeders zelf kunnen aanbieden. Zoals winkelkaartjes en kaartjes via een transferium. Die zijn namelijk vervoeder-gebonden.

Bij Connexxion in diverse regio's bijvoorbeeld: http://connexxion.nl/kaarten-regio/29
Bij de GVU kan je ook nog kaartjes kopen: http://gvu.nl/pages/kaartjes_en_prijzen.aspx

Ik zal zelf ook vast wel een keer tegen een fout aanlopen vanwege het gebruik van dat ding. Ik heb wel 2 dag dat ding pas gebruikt, en kan niet anders zeggen dat het makkelijker is dan een strippenkaart. En daar haal ik weer persoonlijk mijn voordeel als in gemak uit.

[ Voor 11% gewijzigd door RaZ op 10-11-2011 16:35 ]

Ey!! Macarena \o/

• SeatRider
  • Laatst online: 09:11

SeatRider

Hips don't lie

RaZ schreef op donderdag 10 november 2011 @ 13:55:
Als ik naar de declaratiets kijk, klopt dat ook voor geen kant heb ik het idee.

Men houd 4,00 in, en dan check je uit, krijg je 3 euro terug. Dan is de ritprijs dus 1 euro, terwijl er een vinkje staat bij het terug geboekte bedrag. Da's lekker cashen bij een werkgever die dat terug betaald. 3 euro krijgen voor een ritje van 1 euro. Kassa!!!

Maar misschien snap ik de logica niet achter dat overzicht, kan natuurlijk ook :P
Ik vind het ook op z'n zachtst gezegd onlogisch, maar als je de vinkjes goed zet is je PDF (en dus je declaratie) wel weer logisch...

Nederlands is makkelijker als je denkt

Verwijderd

RaZ schreef op donderdag 10 november 2011 @ 16:32:
Ik zal zelf ook vast wel een keer tegen een fout aanlopen vanwege het gebruik van dat ding. Ik heb wel 2 dag dat ding pas gebruikt, en kan niet anders zeggen dat het makkelijker is dan een strippenkaart. En daar haal ik weer persoonlijk mijn voordeel als in gemak uit.
Als inwoner van Rotterdam, waar de OV-chipkaart al lange tijd het enige vervoerbewijs was, heb ik nog geen problemen ondervonden, terwijl ik vrijwel dagelijks met het OV reis (vooral metro/bus/tram, trein minder). Ik twijfel er niet aan dat er veel kinderziektes zijn maar ik kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat veel mensen moord en brand krijsen over de OV-chipkaart, alleen maar omdat ze anti-overheid zijn, het als IT'ers een slecht opgezet project vinden, en gewoon in het algemeen niet zo goed reageren op grootschalige veranderingen.

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-10 12:17
Verstekbakker schreef op donderdag 10 november 2011 @ 16:20:
[...]

Heel fijn dat jij het een goed systeem vindt, ik gun het jou en iedereen die er ook nog geen misselijkmakende problemen mee heeft gehad ook van harte hoor, maar waarom moeten er eerst miljarden door iedereen worden opgehoest om daarna een of ander slap scifi prestigeproject aftreksel door je strot te krijgen geramd.

Het werkt gewoon niet voor de meerderheid, anders hoefden Zeeland en Limburg in de bus geen papier in te voeren. Bij de NS gaan ze dat hopelijk ook gauw genoeg begrijpen. En dan is er bij de overheid over een jaar of tien geen taboe meer om het hele gezeik weer af te schaffen. Kunnen ze verontwaardigd terugkijken op de verspilling van al dat gemeenschapsgeld aan de bonussen en bobofeestjes van TLS. Maar dat zijn we inmiddels toch gewend...
Dat het papieren kaartje weer terugkomt hier en daar betekend nog niet dat de chipkaart ook gaat verdwijnen. Londen, Parijs, Tokio: allemaal steden waar al jaren eerder de ov-chipkaart in gebruik was en nog steeds is. Verschil is wel dat ze daar papieren/magneetstripkaartjes nog steeds ondersteunen. Dat is waarschijnlijk wat doorgeschoten hier: je kunt niet verwachten dat een toerist voor 2 ritjes met de bus een chipkaart gaat aanschaffen en dan met een nutteloos resttegoed blijven zitten.

_██_
(ಠ_ృ)

Verwijderd

Ik vind het prima dat de OVchipkaart bestaat, maar dat dit de enige toegestane reismethode is terwijl er genoeg dingen fout gaan wil er niet bij mij in. Hoeveel keren is er onrechtmatig tegoed verbruikt? Waarom slikt de OVchipkaart dubbele checkins? Waarom kan je als je je vergist niet meteen uitchecken bij elk willekeurige paal?

Ik reis veel met de metro naar Rotterdam vanuit Voorburg en geloof me dat het in het begin verwarrend was met al die paaltjes die niets met elkaar te maken hebben, de 1 is van HTM en de ander van RET. Al die paaltjes zouden van TLS moeten zijn en niet invidueel. Alle administratie had TLS ook zelfstandig afgekund.

In veel of eigenlijk alle gevallen ben ik duurder uit met de OVchipkaart dan met de strippenkaart.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2011 20:29 ]

• alex3305
  • Nu online
Atomsk schreef op donderdag 10 november 2011 @ 19:06:
[...]

Dat het papieren kaartje weer terugkomt hier en daar betekend nog niet dat de chipkaart ook gaat verdwijnen. Londen, Parijs, Tokio: allemaal steden waar al jaren eerder de ov-chipkaart in gebruik was en nog steeds is. Verschil is wel dat ze daar papieren/magneetstripkaartjes nog steeds ondersteunen. Dat is waarschijnlijk wat doorgeschoten hier: je kunt niet verwachten dat een toerist voor 2 ritjes met de bus een chipkaart gaat aanschaffen en dan met een nutteloos resttegoed blijven zitten.
Vier dingen over Londen die ik nog weet.

[list=1]
• Papieren kaartjes zijn in ieder geval in de metro niet meer mogelijk. Daar moet je voor vijf pond (borg) een tijdelijke (anonieme) chipkaart aankopen. In de bus zijn papieren kaartjes nog wel mogelijk, maar zijn ze echt asociaal duur.
• Je krijgt je vijf pond dus terug, maar het resttegoed krijg je ook direct uitbetaald. Zonder eventuele administratiekosten geloof ik.
• Je kunt relatief snel weer uitchecken, wanneer je bijvoorbeeld je bedenkt qua reismethode. Dit kan in Nederland niet goed (bij de NS). Die time-out behoort gewoon op één minuut oid te staan, en niet tien minuten.
• In Londen krijg je ook een fancy hoesje erbij, zodat je chipkaart in ieder geval goed beschermt zit.

In Nederland zouden dit dus verbeterpunten kunnen zijn. In plaats van alleen het product erdoor te rammen.

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 18:20
Atomsk schreef op donderdag 10 november 2011 @ 19:06:
je kunt niet verwachten dat een toerist voor 2 ritjes met de bus een chipkaart gaat aanschaffen en dan met een nutteloos resttegoed blijven zitten.
Kom op zeg, die kaarten zijn op z'n duurst 7.50, en via een beetje toeristenorganisatie komen ze er vast goedkoper aan (denk aan b.v. allerlei tripjes naar London waar Oysterkaart bij inbegrepen is).

Weet je wat je als toerist normaliter elders betaald voor allerlei transfers en toeslagen? Het zou natuurlijkhandiger zijn als die kaart gratis was met alvast 5 euro erop, maar het moet ook weer niet overdreven worden.

De trein met een minimaal van 20 euro is wel veel meer bezwaarlijk voor een gezin dat eenmaal een ritje van een paar euro zou moeten maken. Dat je nu niet makkelijk geld kunt terugstoren, betekend echter niet dat dit tot het einden der tijden zo zou moeten zijn.

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

• Dutch Lion
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-10 08:36
7.50 voor een kaart waar je daarna nog geld op moet gaan zetten en die je na je verblijf weg kunt gooien vind ik best veel geld. Vooral omdat het ov in Nederland al niet super goedkoop is. Kijk alleen al wat een dagkaartje (metro) Rdam kost en wat een dagkaartje Parijs/Londen kost.

"it's better to live one day as a lion, than a hundred years as a lamb."

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18:29

Twazerty

AVCHDCoder developer

Gister en eergisteren zat ik in Brussel. Heb daar beide dagen zo'n JUMP dagkaart (4,50) gekocht. Heerlijk de hele dag door onbeperkt gebruik kunnen maken van Tram, Metro, Bus en Trein!!! Op de treinen na was naar mijn mening het OV perfect geregeld. Gewoon een papieren kaartje die je telkens in een speciaal apparaat stopt die je geldigheid controleert. Ook was een chipkaart mogelijk, echter is zo'n JUMP kaart veel voordeliger.

Plus:
Trams en metro's rijden vaak en duidelijk volgende station aangegeven (+ aan welke kant je moet/kan uitstappen)

Min:
Trein is daar echt waardeloos. Kwamen we op zo'n station net buiten brussel zelf. 14 sporen, maar totaal verlaten en vervallen. Geen mens te zien en geen winkeltje te bekennen. Oude barrels uit het jaar 0 lijkt wel. Al waren de stations Brussel zuid en centraal wel prima. Daarbuiten is echt hopeloos.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Verwijderd

alex3305 schreef op donderdag 10 november 2011 @ 20:39:
[...]

• Je kunt relatief snel weer uitchecken, wanneer je bijvoorbeeld je bedenkt qua reismethode. Dit kan in Nederland niet goed (bij de NS). Die time-out behoort gewoon op één minuut oid te staan, en niet tien minuten.
Timeout van 1 of 10 minuten? Snap/weet ik niks van. Vertel aub wat meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

'Ov moet klantvriendelijker bij procedures'
AMERSFOORT - De openbaarvervoerbedrijven moeten procedures klantvriendelijker maken en op elkaar afstemmen.

Het gaat geregeld fout, vooral bij de ov-chipkaart, waardoor mensen soms zelfs een incassobureau op hun dak krijgen. Dat meldt het OV loket vrijdag in de rapportage over het derde kwartaal van dit jaar. Het OV loket is een onafhankelijke ombudsman voor het openbaar vervoer.

Reizigers met een persoonlijke chipkaart kunnen op internet nagaan wanneer en hoeveel zij hebben gereisd en hoeveel dat kostte, maar deze overzichten kloppen niet altijd. Het gebeurt dat een bedrag wordt afgeboekt, maar dat dat niet terug is te vinden op het overzicht.

Het probleem ligt in het feit dat vijf grote ov-bedrijven verenigd zijn in Trans Link Systems (TLS) voor de ov-chipkaart, maar dat niet duidelijk is voor welke zaken de reiziger bij TLS moet zijn en voor welke bij het afzonderlijke vervoerbedrijf.

De reiziger wordt van het kastje naar de muur gestuurd en krijgt zijn geld niet terug.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 10 november 2011 @ 23:11:
[...]

De timeout voor het inchecken en daarna uitchecken op hetzelfde station is nogal groot vind ik zelf. Dit mag zeker een stuk minder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Laatst online: 18:55
Verwijderd schreef op donderdag 10 november 2011 @ 23:11:
[...]

Als je incheckt kan je pas weer na 5 minuten uitchecken bij NS om te voorkomen dat je per ongeluk weer uitcheckt als je de kaart er nogmaals tegenaan houd, wat veel oude vrouwtjes doen om te kijken of ze wel zijn ingecheckt.
Bij uitchecken geldt eveneens een time-out van 3 minuten voordat je weer kunt inchecken. Dit geldt uiteraard niet bij een overstap naar een andere vervoerder, of in bus, tram en metro.

Als er gewoon een persoonlijk instelling hiervoor zou kunnen komen zou dat heel fijn zijn. Ik hoef dat niet, ik kijk zelf wel of ik in of uitgecheckt ben, hoef ik geen apparaat voor te hebben. Is ook praktischer met reizen langs een "Via" station, even uitchecken, en direct weer inchecken zonder de trein te missen.

[ Voor 20% gewijzigd door EDIT op 11-11-2011 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij de NS kan je dus nog uitchecken via hetzelfde paaltje maar er is dus tijdslimiet. (ik reis zelden met NS, veel te duur vergeleken met metro/tram/bus). Bij de metro/tram/bus is het niet mogelijk uit te checken bij hetzelfde paaltje, ook niet na een bepaalde tijdslimiet? Klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

'Geld OV-chipkaart kan spoorloos verdwijnen'
(Novum) - Van de OV-chipkaart worden regelmatig bedragen afgeboekt voor reizen die niet hebben plaatsgevonden. Deze afboekingen zijn niet te vinden in het transactieoverzicht dat met een persoonlijke chipkaart via internet kan worden opgevraagd. Dat concludeert het OV loket, de ombudsman voor openbaar vervoer.

Reizigers lopen volgens het OV loket bij het rechtzetten van de fout vaak tegen een bureaucratische muur. De klantenservice van de OV-chipkaart verwijst gedupeerde gebruikers door naar het betreffende vervoerbedrijf. Die verwijst vaak terug naar de klantenservice van de chipkaart, omdat die over de transactieoverzichten gaat.

Het probleem is nog groter als reizigers hun kaart automatisch laten opladen. Een lege kaart wordt dan automatisch aangevuld door koppeling aan een bankrekeningnummer. Spooktransacties van niet-gemaakte reizen werken dan direct door op iemands bankrekening.

De automatische incasso zorgt ook voor problemen als iemand rood heeft gestaan, waardoor afschrijving is mislukt. De kaart wordt dan niet opgeladen Als de OV-chipkaart meer dan zestig euro in de min komt te staan, wordt het vervoerbewijs geblokkeerd. De procedure voor het deblokkeren is onduidelijk. Onvoorziene restschulden worden doorgespeeld aan incassobureaus.

Het OV loket pleit voor klantvriendelijkere procedures. De verschillende ov-bedrijven zouden daarvoor beter samen moeten werken.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Meh... TLS heeft vandaag de nieuwe ov-chipkaart.nl site gelanceerd. En natuurlijk worden de css bestanden weer niet goed geladen.... Alle pagina's eerst moeten ctrl-F5'en.... 8)7

Vond de vorige versie een stuk netter, rustiger, en veel overzichtelijker... Geen vooruitgang dit...

[ Voor 22% gewijzigd door RaZ op 11-11-2011 13:02 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Wel een chick op de frontpage, dat scheelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornE
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-10 20:22
Verwijderd schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 10:44:
Bij de NS kan je dus nog uitchecken via hetzelfde paaltje maar er is dus tijdslimiet. (ik reis zelden met NS, veel te duur vergeleken met metro/tram/bus). Bij de metro/tram/bus is het niet mogelijk uit te checken bij hetzelfde paaltje, ook niet na een bepaalde tijdslimiet? Klopt dit?
Ik weet niet of het kan, maar hoe wil je dat doen?

Je stapt uit de bus en na tien minuten realiseer je dat je vergeten bent om uit te checken. Je bus is dan al een paar haltes verder. Ik denk niet dat het je lukt om nog te achterhalen welke bus jouw bus was.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Argamas-2833/hero/1713811

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-10 22:26
Website is niet echt helemaal correct aangepast. Sommige links werken niet; die verwijzen naar http://www.ov-chipkaart.nl:443 ipv https://www.ov-chipkaar.nl

Krijg je een mooie foutmelding:
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/6842352/Got/Capture.JPG

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Minder reizigers door ov-chip ("bron" = Telegraaf...)
AMSTERDAM/HEERLEN - Sinds de invoering van de ov-chipkaart loopt het aantal reizigers in de bussen sterk terug. In Limburg zelfs met 20 procent. Vanaf 27 november keren daarom de papieren kaartjes terug in de Limburgse bussen van Veolia.

Volgens het vervoersbedrijf zijn vooral de incidentele reizigers, de zogeheten dagjesmensen, sinds de afschaffing van de strippenkaarten in juli dit jaar weggebleven. Ook weigeren sommige mensen een chipkaart aan te schaffen. Het scheelt Veolia honderdduizenden euro’s aan inkomsten.

Ook bij de concurrerende busbedrijven Connexxion en Arriva is de trend zichtbaar dat er minder reizigers komen sinds de invoering van de digitale kaart. „We merken dat reizigers in gebieden waar de strippenkaart net afgeschaft is moeten wennen aan de ov-chipkaart”, zegt een woordvoerster van Connexxion.

Lees meer in de Telegraaf van vrijdag.
edit:
Geld chipkaart verdampt
De ov-chipkaart automatisch opladen leidt bij steeds meer gebruikers tot problemen. Reizigers met een banksaldo rond de 0 euro kunnen hun chipkaart geblokkeerd zien bij een schuld hoger dan 60 euro. Bovendien kunnen ze een brief van een incassobureau op de mat krijgen. Dit gebeurt terwijl het saldo inmiddels weer in de plus staat, constateert het OV Loket, de Ombudsman voor beter openbaar vervoer.

Ook ‘verdwijnt’ soms geld. Een reiziger zag 50 euro geladen op een chipkaart verdampen en kon alleen via tussenkomst van de Ombudsman haar centjes terugkrijgen. Reizigers die hun geld terug willen vragen, ook als ze vergeten uit te checken of als apparatuur niet werkt, lopen vast in een bureaucratisch moeras, oordeelt het OV Loket vandaag in haar kwartaalrapportage.

„Gebruikers van het openbaar vervoer raken verstrikt in een labyrint en beklemd tussen organisaties die naar elkaar verwijzen. Zulke procedures zijn vooral te vinden rondom de ov-chipkaart”, zegt hoofd OV Loket Dorathé Hoentjen. Omdat Nederland sinds 3 november over is op de ov-chipkaart lijkt het aantal „kafkaëske situaties” binnenkort niet te verminderen. „De service aan de klant staat vaak niet centraal. Er zijn bovendien weinig directe prikkels om daarin verandering te brengen. Er is voor reizigers immers doorgaans geen alternatieve aanbieder.”

Ook anderszins verliezen reizigers geld door de ov-chipkaart. Het probleem van het dubbel opstaptarief is bij steeds meer reizigers bekend. Maar veel (trein-)reizigers weten echter (nog) niet dat ze duurder uit zijn met een ov-chipkaart op een traject met verschillende vervoerders, bijvoorbeeld met NS en Arriva of met NS en Veolia. Eén papieren kaartje is dan goedkoper, maar vervoerders lopen daar niet mee te koop.

In het derde kwartaal van 2011 kwamen in totaal 1.492 klachten binnengekomen bij het OV loket. Dit zijn er ruim 450 meer dan in het kwartaal daarvoor. Iets minder dan de helft, 676 klachten, heeft betrekking op de ov-chipkaart.

[ Voor 48% gewijzigd door Raven op 12-11-2011 11:02 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S401
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:48
Ik vraag me het volgende af:

Mogen ze je een boete geven als alle ov chipkaart palen niet werken en dus niet kan inchecken. Want op station Zetten-Andelst waren allebei de ovchipkaart palen defect. Nu controleren ze amper op het traject Arnhem-Tiel, maar ik was me pinpas vergeten en had ook geen klein geld bij me, maar wel genoeg geld op me ov chipkaart staan. En het slechte is dat ze allebei al defect zijn sinds vrijdag. Mogen ze je in zo'n geval een boete geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Jefrim schreef op zondag 13 november 2011 @ 15:39:

Mogen ze je een boete geven als alle ov chipkaart palen niet werken en dus niet kan inchecken. Want op station Zetten-Andelst waren allebei de ovchipkaart palen defect. Nu controleren ze amper op het traject Arnhem-Tiel, maar ik was me pinpas vergeten en had ook geen klein geld bij me, maar wel genoeg geld op me ov chipkaart staan. En het slechte is dat ze allebei al defect zijn sinds vrijdag. Mogen ze je in zo'n geval een boete geven?
Technisch waarschijnlijk niet. Praktisch kan het een heel ander verhaal worden als jij als enige instapte en de conducteur nergens vanaf weet.

Maar als je deze situatie hebt gehad, dan weet je het antwoord toch al? Ik neem aan dat je dan in ieder geval op zoek naar de conducteur gaat om het uit te leggen/te vragen. Gewoon gaan zitten lijkt mij het onverstandigste om te doen, dan kan de conducteur je niet meer onderscheiden van een zwartrijder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:59

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Ben ik de enige die het vindt dat zuiltjes voor de OV-Chipkaart allemaal anders gekleurd moeten zijn?

Connexxion op de Valleilijn heeft dus dezelfde zuiltjes als de NS, het enige verschil is dat er een lullig stickertje om heen zit met het logo van de vervoerder. Als je nou echt haast hebt zoek je direct naar iets wat op zo'n zuiltje lijkt,rent er naar toe, houdt je pas er tegen en checkt dus in en rent de trein in.

Profit, je hebt bij CXX ingechecked en rijdt met NS weg :'). Kom je op je NS-eindbestemming aan, en wil je dus uitchecken, dan check je weer in voor NS, waarmee er dus 4 euro voor CXX afgeschreven is, en 10 euro voor NS. Gezien die melding die het NS-zuiltje bij het uitchecken niet klopt (Voordeel Uren kaart 40% Korting, Goede reis), is er dus iets mis gegaan, dus check je weer na 3 minuten uit voor NS. 10 euro terug.

4 euro dus kwijt van CXX, voor een rit die me anders € 3,80 kost :P. Wel mijn fout, maar de haastige reiziger zal echt niet kijken naar een leuk stickertje op zo'n gelijke zuil. (En dat terwijl sommigen nog niet eens zullen weten dat de Valleilijn nu voorzien is van de OV-Chipkaart).

Zelf wist ik wel dat de Valleilijn nu de OV-Chipkaart uittest, maar tja.. die haast he :P.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:56
Weet iemand wanneer ik nou eindelijk eens met mijn NS-jaartrajectabonnementskaart (3x de woordwaarde) op saldo kan reizen? Ik verdom het vierkant om een tweede pasje bij me te gaan dragen (wat dan ook nog € 7,50 moet kosten). Op saldo met bus/tram/metro reizen kan wel op deze kaart, ik vind het echt achterlijk dat het dan met de NS niet kan. Het is een NS-kaart....

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Dan vraag je het aan op de site van de NS: https://www.ns.nl/reizenopsaldo/activeer

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S401
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:48
Gomez12 schreef op zondag 13 november 2011 @ 15:56:
[...]

Technisch waarschijnlijk niet. Praktisch kan het een heel ander verhaal worden als jij als enige instapte en de conducteur nergens vanaf weet.

Maar als je deze situatie hebt gehad, dan weet je het antwoord toch al? Ik neem aan dat je dan in ieder geval op zoek naar de conducteur gaat om het uit te leggen/te vragen. Gewoon gaan zitten lijkt mij het onverstandigste om te doen, dan kan de conducteur je niet meer onderscheiden van een zwartrijder.
Er zat geen conducteur in de trein, zoals meestal anders had ik hem er natuurlijk gewoon op aangesproken. Maar ik vind het wel een kwalijke zaak dat na 3 dagen de ovchipkaart palen nog steeds kapot zijn.

Voor de rest erg tevreden met mijn ov chipkaart.

Edit: probeer ik er een officiële klacht in te dienen zit er een restrictie van 250 tekens aan 8)7 en op twitter reageren ze niet.

[ Voor 7% gewijzigd door S401 op 13-11-2011 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

JeroenH schreef op zondag 13 november 2011 @ 17:30:
Weet iemand wanneer ik nou eindelijk eens met mijn NS-jaartrajectabonnementskaart (3x de woordwaarde) op saldo kan reizen? Ik verdom het vierkant om een tweede pasje bij me te gaan dragen (wat dan ook nog € 7,50 moet kosten). Op saldo met bus/tram/metro reizen kan wel op deze kaart, ik vind het echt achterlijk dat het dan met de NS niet kan. Het is een NS-kaart....
Ik heb het uiteindelijk zo opgelost: http://www.mtc.nl/
Ik weet dat het geen antwoord op je vraag is, maar antwoorden op mijn vragen kreeg ik helaas ook niet van NS en de OV-Bende. Ik ben er klaar mee en al ruim een jaar tevreden geheel OV vrij - bevalt best goed om eerlijk te zijn. Opmerkelijk waar je gratis kan parkeren en wat een vouwfiets doet.
Ik moet nog steeds van mijn automatisch opwaarderen af, ga er maar eens een advocaat op afsturen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Jefrim schreef op zondag 13 november 2011 @ 21:41:
[...]
Er zat geen conducteur in de trein, zoals meestal anders had ik hem er natuurlijk gewoon op aangesproken.
Mijn fout :)
Maar ik vind het wel een kwalijke zaak dat na 3 dagen de ovchipkaart palen nog steeds kapot zijn.
Eeuwige vraag is dan : Welke melding heb jij ervan gemaakt?

Ik lees iets over max 250 karakters, niet reageren op twitter. Maar ik lees nergens dat jij de 1e keer al melding maakte van dit feit.
Er is geen NS-mannetje die elke dag alle stations afgaat om de paaltjes te controleren (of dit noodzakelijk / wenselijk / technisch mogelijk is, dat is een 2e. Momenteel is die er schijnbaar niet) dus NS is afhankelijk van klanten die meldingen insturen.
Iedereen kan zich verbazen over dat iets 3 dagen niet werkt, maar zolang niemand het doorgeeft werkt het op dag 4 ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:56
Dat heb ik gedaan. Zie hier:

U kunt met uw OV-chipkaart met Jaarabonnement nog niet bij NS op saldo reizen. U kunt uw kaart wél bij andere vervoerders gebruiken om op saldo te reizen. U reist en betaalt dan van het bedrag (saldo) dat u op de kaart hebt gestort.
franssie schreef op zondag 13 november 2011 @ 22:23:
Ik heb het uiteindelijk zo opgelost: http://www.mtc.nl/
Ik weet dat het geen antwoord op je vraag is,
Dat klopt... wat moet ik met een tankpas? Ik heb geen auto, ben juist blij dat ik er geen één nodig heb.
maar antwoorden op mijn vragen kreeg ik helaas ook niet van NS en de OV-Bende. Ik ben er klaar mee en al ruim een jaar tevreden geheel OV vrij - bevalt best goed om eerlijk te zijn.
Ik was juist blij dat ik van de autobende af was. Kosten, files, kosten, parkeren, kosten, onderhoud, kosten, bekeuring, kosten, winterbanden, kosten, schade, kosten, aanrijding, kosten, stress. Had ik de kosten al genoemd? Maar grappig hoe een perspectief kan verschillen.

Het is in feite gewoon een luxeprobleem voor mij, ik koop gewoon een kaartje (meestal vooraf op de website) en ik ga op pad. Maar ik kan er met mijn hoofd gewoon niet bij dat ik met een NS-kaart wel met niet-NS-vervoerders kan reizen, zonder ingewikkeld aanmelden e.d., maar niet bij de NS zelf. Dat lijkt direct uit het script van één of andere bizarre roman à la Alice in Wonderland te komen.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

offtopic:
Probeer Kafka eens ipv Caroll (Alice in Wonderland) als je van bureaucratie houdt. Ik lees je uitkomst hier graag, maar ben er zelf nu helemaal klaar mee, die NS.

[ Voor 3% gewijzigd door franssie op 13-11-2011 22:36 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sodiac999
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-05-2023
Zomaar een vraagje om over te filosoferen:
Kan de incheckpaal bij bijvoorbeeld het treinreizen gezien worden als een communicatiemiddel (en is het daarmee vergelijkbaar met internet)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Sodiac999 schreef op maandag 14 november 2011 @ 00:47:
Zomaar een vraagje om over te filosoferen:
Kan de incheckpaal bij bijvoorbeeld het treinreizen gezien worden als een communicatiemiddel (en is het daarmee vergelijkbaar met internet)?
Nee.

Hoezo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sodiac999
Omdat we zaten te denken dat een incheckpaal lijkt op slechts een communicatiemiddel. Het verschil met een kaartjesautomaat zou zijn dat je geen kaartje meer krijgt, maar 'op afstand' in het systeem incheckt. Ten minste, de paal heeft een verbinding nodig om te kunnen werken, dat lijkt me bij een ouderwetse automaat niet het geval. Verder heb je zelf een persoonlijke kaart (denk creditkaart) waarmee je een tijdelijk reisrecht koopt.

Komt het hele gebeuren dan niet te vallen onder de wet Kopen op Afstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Laatst online: 09:11

SeatRider

Hips don't lie

Sodiac999 schreef op maandag 14 november 2011 @ 10:57:
Omdat we zaten te denken dat een incheckpaal lijkt op slechts een communicatiemiddel. Het verschil met een kaartjesautomaat zou zijn dat je geen kaartje meer krijgt, maar 'op afstand' in het systeem incheckt. Ten minste, de paal heeft een verbinding nodig om te kunnen werken, dat lijkt me bij een ouderwetse automaat niet het geval. Verder heb je zelf een persoonlijke kaart (denk creditkaart) waarmee je een tijdelijk reisrecht koopt.

Jij wilde je reis binnen 8 dagen teruggeven voor een total refund? :+

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iooryz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09-06 11:29

Iooryz

iooryz

Hoewel de kopen op afstand theorie een interessante is, zou je dan toch een dienst kopen (vervoerd worden), en vallen diensten, meen ik me te herinneren, buiten de 7 dagen retour regel.

@Jefrim, is er geen informatiepaal op het station? Dan kan je dat gewoon aan zo'n medewerker van de helpdesk melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sodiac999
Nee bij reizen krijg je volgens de wet ook geen bedenktijd, dus dat zal voor deze situatie ook niet haalbaar zijn. Maar een ander aspect is dat je volgens de wet maar verwacht mag worden maximaal 50% aanbetaling te verrichten van het totale transactiebedrag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik kon laatst niet uitchecken uit de bus. Bij het uitchecken kreeg ik een "Uitchecken mislukt". Als ik het opnieuw probeerde kreeg ik "Welkom in de bus, fijne reis!". Dat was dus een busritje van €8.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Sodiac999 schreef op maandag 14 november 2011 @ 10:57:
De paal heeft geen permanente verbinding nodig om te werken, ten eerste.

Ten tweede: die koop is helemaal niet op afstand. Of heb jij een paal bij je thuis staan?
Nee natuurlijk niet.
-DarkShadow- schreef op maandag 14 november 2011 @ 11:32:
Ik kon laatst niet uitchecken uit de bus. Bij het uitchecken kreeg ik een "Uitchecken mislukt". Als ik het opnieuw probeerde kreeg ik "Welkom in de bus, fijne reis!". Dat was dus een busritje van €8.
Alleen als je die 2e keer niet opnieuw hebt uitgecheckt. En dat zou natuurlijk gewoon dom zijn.

Verder zou ik een bon printen als ik jou was, waarmee je:
• kunt controleren dat dat inderdaad gebeurd is
• restitutie kunt aanvragen.

[ Voor 25% gewijzigd door CyBeR op 14-11-2011 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tochjo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:52
Jefrim schreef op zondag 13 november 2011 @ 21:41:
Er zat geen conducteur in de trein, zoals meestal anders had ik hem er natuurlijk gewoon op aangesproken. Maar ik vind het wel een kwalijke zaak dat na 3 dagen de ovchipkaart palen nog steeds kapot zijn.
Ik zou het de volgende keer even tegen de machinist zeggen voor je de trein instapt. Mocht er controle komen, dan kan hij bevestigen dat je het vooraf gemeld hebt. Bovendien zal hij ook wel door kunnen geven dat er defecte palen staan, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CyBeR schreef op maandag 14 november 2011 @ 13:39:
[...]

Alleen als je die 2e keer niet opnieuw hebt uitgecheckt. En dat zou natuurlijk gewoon dom zijn.

Verder zou ik een bon printen als ik jou was, waarmee je:
• kunt controleren dat dat inderdaad gebeurd is
• restitutie kunt aanvragen.
Als uitchecken de eerste keer niet lukte, zou het zomaar kunnen dat het de tweede keer ook niet lukte.

Vorige week voor het eerst mijn chipkaart gebruikt, 4 busritjes. Afgezien van de prijsstijging van 10% ging het best redelijk. 3 van de 4 ritjes gingen probleemloos. Alleen bij het laatste ritje deed de apparatuur het in eerste instantie niet. De chauffeuse ging alles herstarten (was het beginpunt van de lijn, dus de bus staat daar wel een paar minuten stil) en net voor de bus moest vertrekken werkte het weer.

De volgende dag kon ik via internet ook netjes een transactieoverzicht downloaden om de ritjes te declareren.

Straks loop ik even langs het station om "reizen op saldo bij NS" af te halen. Niet dat ik dat op korte termijn ga gebruiken, maar het is altijd handig om mee te kunnen profiteren van een storing op 1 van de 2 betaalmogelijkheden. Vorige week deed de kaartjesautomaat het niet op maandagochtend: dus gratis ritje naar Utrecht CS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fckgw
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-12-2021

fckgw

rhqq2

Jefrim schreef op zondag 13 november 2011 @ 15:39:

Volgens art. 2.10 van de 'Voorwaarden Reizen op Saldo bij NS' (http://www.ns.nl/media/ro...arden_reizen_op_saldo.pdf) dien je in zo'n geval een kaartje te kopen.
2.10 Indien de Check-in niet mogelijk is, bijvoorbeeld in het geval van een technische storing van het systeem of een defecte OV-chipkaart, dient Reiziger op een andere wijze
een geldig vervoerbewijs aan te schaffen.
Hoe hier in de praktijk mee omgegaan wordt weet ik ook niet.

- - -

Wat ik me overigens afvraag is of het bij een controle uitmaakt waar je ingecheckt bent. Stel je gaat op dezelfde dag heen en weer tussen Amsterdam en Utrecht. In Utrecht check je niet uit. Op de terugweg naar Amsterdam zit je dan dus met een OV-chipkaart die ook ingecheckt is in Amsterdam. Voor een conducteur kan dit weleens opmerkelijk zijn natuurlijk. Uit de voorwaarden blijkt niet ondubbelzinnig hoe dit zit:
3. VERVOERBEWIJZENCONTROLE IN NS-TREIN EN OP STATION
3.1 Bij een vervoerbewijzencontrole is Reiziger verplicht om zijn OV-chipkaart te overhandigen. Bij de controle worden die gegevens van de OV-chipkaart gelezen die nodig zijn
om vast te stellen of Reiziger beschikt over een geldig vervoerbewijs. Op verzoek van Reiziger kan eventueel andere informatie gelezen worden, zoals de op de OVchipkaart
vastgelegde laatste 10 transacties.
3.2 Indien blijkt dat Reiziger niet beschikt over een geldig vervoerbewijs, waaronder mede wordt begrepen de situatie dat er op de gecontroleerde OV-chipkaart in het geheel
geen Check-in is geplaatst, zal door NS worden gehandeld conform het bepaalde in de AVR-NS.
Het is me wel duidelijk dat je sowieso niet naar hetzelfde station kunt terugkeren zonder dat het je iets kost (als je totale reis langer duurt dan 60 min iig, waar ik hier even vanuit ga), zie:
2.5 Indien op hetzelfde station binnen 60 minuten wordt In- en Uitgecheckt wordt ervan uitgegaan dat Reiziger geen reis heeft gemaakt en zal het volledige Instaptarief
worden teruggestort op de OV-chipkaart. Bij In- en Uitchecken op hetzelfde station na 60 minuten zal het volledige Instaptarief niet worden teruggestort op de OVchipkaart.
Wat je natuurlijk wel kunt doen is op de terugweg een station pakken wat in de buurt is. Je reist dan niet opeens gratis, maar het kan wel goedkoper zijn. Ik vraag me af of ze dit afgedekt hebben. Het lijkt me logisch dat je niet in tegengestelde richting kunt reizen zonder dat dit bij controle opgemerkt wordt (naar de locatie waar je ingecheckt bent toe dus), maar is dat inderdaad zo?

[ Voor 49% gewijzigd door fckgw op 21-11-2011 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18:29

Twazerty

AVCHDCoder developer

fckgw schreef op zondag 20 november 2011 @ 23:50:
[...]

Volgens art. 2.10 van de 'Voorwaarden Reizen op Saldo bij NS' (http://www.ns.nl/media/ro...arden_reizen_op_saldo.pdf) dien je in zo'n geval een kaartje te kopen.

[...]

Hoe hier in de praktijk mee omgegaan wordt weet ik ook niet.
En wat als er een technische storing is als je moet uitchecken?

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-10 19:26
[...]Het lijkt me logisch dat je niet in tegengestelde richting kunt reizen zonder dat dit bij controle opgemerkt wordt (naar de locatie waar je ingecheckt bent toe dus), maar is dat inderdaad zo?
Van de website:
Toegestane reisroutes zijn routes die via de Reisplanner zijn aangegeven. Wat niet is toegestaan is tegen de reisrichting in reizen. Dus richting het station waar u bent ingecheckt. U reist in de verkeerde richting als u bijvoorbeeld bent ingecheckt in Den Bosch, maar u zit in de stoptrein vanuit Utrecht richting Den Bosch. Als u niet bent ingecheckt of u reist tegen de reisrichting in, dan heeft u geen geldig vervoerbewijs.
Je dient volgens de voorwaarden uiteraard gewoon uitgecheckt te zijn in Utrecht. ;)

Je link verwijst trouwens naar een oude versie, de huidige voorwaarden versie is van september 2010 niet 2009: http://www.ns.nl/binaries...en-reizen-op-saldo-a4.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:56
Is het eigenlijk toegestaan om mijn studenten OV chipkaart (Vrij reizen - weekabbonement) uit te lenen aan m'n zusje (die een chipkaart met saldo heeft)? Ik ben vandaag vrij dus dan zou het haar geld besparen als ze mijne kan lenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denuz
Haha, wat denk je zelf? Of jij moet een studentenkaart zonder foto hebben. Of je zusje moet heel erg op jou lijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Moet toch echt even wat kwijt. Wat een moeras dat OV chipkaart verhaal. Bij het activeren op het station werd aangegeven dat ik ook nog op een andere manier moest activeren, de NS mevrouw kon mij alleen niet helemaal uitleggen hoe en wat. Terug naar mijn mail, daar staat uitgelegd dat ik moet activeren door te kiezen of ik 1e of 2e klas te kiezen.. Op de website kan ik terug vinden hoe ik moet activeren. Dit werkt niet, ik krijg een vage foutmelding: Reizend tweedeklas keuze maken of zoiets. Toch weer even doorzoeken, kom ik op een ander gedeelte terecht, uiteindelijk heb ik hier eindelijk kunnen inloggen. Hoop maar dat het activeren op het station gaat werken.

Nog 1 hindernis te overwinnen. De NS mevrouw wist mij nog te vertellen dat er voor de Arriva nog andere activatie nodig kan zijn.

Zo'n bijzonder slecht systeem met dode links, onduidelijke informatie voorziening. Nu kan ik redelijk zoeken op google, maar je moet je toch niet voorstellen dat dit soort rommel ook bij digibeten gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Tja gekheden genoeg. Wat te denken van mijn ouders die op Texel wonen en bij bestelling van hun OV Chipkaart automatisch opladen hadden aangevraagd. Tot op de dag van vandaag is het dichtsbijzijnde punt om dat te activeren Alkmaar (klinkt als een grap maar helaas). Als je automatisch opladen niet samen met de kaart aanvraagt maar er later aan wil toevoegen dan kan het wel gewoon op het eiland (om de een of andere reden wordt daartussen dus onderscheid gemaakt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-10 23:02
[...]
Wat ik me overigens afvraag is of het bij een controle uitmaakt waar je ingecheckt bent. Stel je gaat op dezelfde dag heen en weer tussen Amsterdam en Utrecht. In Utrecht check je niet uit. Op de terugweg naar Amsterdam zit je dan dus met een OV-chipkaart die ook ingecheckt is in Amsterdam. Voor een conducteur kan dit weleens opmerkelijk zijn natuurlijk. Uit de voorwaarden blijkt niet ondubbelzinnig hoe dit zit:

[...]

Het is me wel duidelijk dat je sowieso niet naar hetzelfde station kunt terugkeren zonder dat het je iets kost (als je totale reis langer duurt dan 60 min iig, waar ik hier even vanuit ga), zie:

[...]

Wat je natuurlijk wel kunt doen is op de terugweg een station pakken wat in de buurt is. Je reist dan niet opeens gratis, maar het kan wel goedkoper zijn. Ik vraag me af of ze dit afgedekt hebben. Het lijkt me logisch dat je niet in tegengestelde richting kunt reizen zonder dat dit bij controle opgemerkt wordt (naar de locatie waar je ingecheckt bent toe dus), maar is dat inderdaad zo?
Zoek voor de grap eens op de ABCA methode, en ja dat kan nog altijd.

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fckgw
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-12-2021

fckgw

rhqq2

nsa1984 schreef op maandag 21 november 2011 @ 17:27:
[...]

Zoek voor de grap eens op de ABCA methode, en ja dat kan nog altijd.
Ik weet van het bestaan daarvan, maar dat is - in ieder geval met een voordeeluren kaart - minder lonend dan het lijkt. Een retourtje Amsterdam CS - Maastricht met 40% korting kost bijvoorbeeld € 27,40. Zou je met twee kaarten reizen en met de eerste pas uitchecken als je weer terug in Amsterdam bent (op Amstel bijvoorbeeld) dan betaal je daar € 1,20 voor. De terugreis kost je echter de volle mep omdat je op die tweede kaart geen korting kunt hebben (althans, ik ga ervan uit dat je slechts één persoonlijke OV-chipkaart met een voordeeluren abonnement hebt/kan hebben). Voor de terugreis betaal je dan € 22,80. In totaal betaal je dan dus € 24,00 kwijt tegenover € 27,40 als je het via de gangbare wijze doet. Schiet niet echt op.

Edit: Oh wacht het kan ook omgekeerd, je voordeelurenproduct voor de terugreis gebruiken. Dan kost het je € 2 voor CS - Amstel en € 13,70 voor de terugreis (samen € 15,70). Dat schiet al iets meer op ja.

[ Voor 10% gewijzigd door fckgw op 21-11-2011 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denuz
smvs schreef op maandag 21 november 2011 @ 17:07:
Tja gekheden genoeg. Wat te denken van mijn ouders die op Texel wonen en bij bestelling van hun OV Chipkaart automatisch opladen hadden aangevraagd. Tot op de dag van vandaag is het dichtsbijzijnde punt om dat te activeren Alkmaar (klinkt als een grap maar helaas). Als je automatisch opladen niet samen met de kaart aanvraagt maar er later aan wil toevoegen dan kan het wel gewoon op het eiland (om de een of andere reden wordt daartussen dus onderscheid gemaakt).
Nu alsnog automatisch opladen aanvragen via internet en dan ophalen bij de automaat? Rede dat die 2 activaties anders verlopen is veiligheid!
Pagina: 1 ... 64 ... 100 Laatste

Let op:
Het is hier niet toegestaan om hulp te bieden bij het hacken van chips. Dit betekent dat het ook niet toegestaan is om links te geven naar kant en klare programma's die dit mogelijk maken. Het forum is geen plaats om aan te zetten tot frauduleuze handelingen.