Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Gisteren weer veel gezeik gehad met de OV chipkaart icm de NS. Wat gebeurd er nou:

Ik moest van Den Haag naar Rotterdam voor een verjaardag. Heb bijna twee weken een OV Chipkaart met een sterrenabonnement. Heb mijn persoonlijke kaart opgewaardeerd met 10 euro en wilde inchecken bij een NS paal. Dat ging weer niet en schoot mij opeens te binnen dat je minimaal 20 euro moest hebben. Wilde dan maar een kaartje halen bij een NS automaat. Heb er stuk of 4 automaten gebruikt maar geen enkele automaat accepteerde mijn bakpas (WTF???). Dus ik weer mijn OV Chipkaart opgewaardeerd met 10 euro en had daardoor een totale saldo van 23 euro. Dat opladen ging dus niet bij de NS automaten omdat mijn bankpas niet geaccepteerd werd maar er stond een dedicated oplaad ding op het station. Ik ging weer naar een incheck paal en ja hoor, weer niet mogelijk. Toen kwam ik achter dat je reizen op saldo moest activeren bij de NS. Wist ik veel, reis nooit met de trein. Ben maar een kaartje halen bij een loket en daarna via mobiel internet mijn reizen op saldo geactiveerd zodat ik op de terugreis mijn OV Chipkaart kon gebruiken (wat gelukt is overigens).

Heb op Den Haag Centraal twee treinen gemist omdat ik zo moest lopen kutten omdat ik niet kon inchecken. Als ik wist dat ik zoveel moeite moest doen om te kunnen reizen naar Rotterdam had ik een anonieme chipkaart gehaald en thuis gekraakt. Ten eerste was dat veel makkelijker en was ik goedkoper uit ook.

Tot nu toe een dikke fail van iedereen die verantwoordelijk is voor de invoering van de OV Chipkaart. Ik wil het zwartrijden niet aanraden maar wat ik gisteren heb meegemaakt maakt het erg aantrekkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:56

Fiber

Beaches are for storming.

Wat heeft het feit dat jij gewoon geen zin hebt om even van tevoren te kijken hoe die OV Chipkaart precies werkt nou te maken met een fail van de NS...? En het kan nooit "weer" gezeik zijn in combinatie met de NS, want als je je kaart nog niet geactiveerd had is het hooguit de eerste keer.

Het feit dat de NS automaten kieskeurig zijn wat betreft bankpassen is bekend, en inderdaad erg lastig. Enige wat we daaraan kunnen doen is het continu blijven melden bij NS, tot ze het oplossen. Mijn Rabo pas doet het overigens altijd, overal. Alleen soms even goed droog wrijven en voorzichtig in die automaat laten gaan, niet pushen.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Dus, omdat jij aanloopt tegen brakheid van NS-pinkaartlezers (dat is algemeen bekend, die krengen staan extreem scherp afgesteld) en je eigen onkunde is de OV-chipkaart kut.

Prachtverhaal.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Aan de andere kant, mensen vergelijken het met de situatie zoals die voorheen was. En toen liep je naar het loket, betaalde en kreeg een kaartje. Dan is het logisch dat mensen klagen als het niet zo soepel meer verloopt.

Het is een bekend gegeven dat met de invoering van iets, alles wat erom heen hangt ook kritisch wordt bekeken. Voor de reiziger maakt het niet veel uit wie voor wat verantwoordelijk is. Ze willen bijvoorbeeld met de trein (bijvoorbeeld de NS) reizen en als zaken onduidelijk zijn of niet geregeld zijn, is het aan de NS om dat op te lossen. Dat voelt niet altijd even eerlijk wanneer je als individu of als afdeling niets an een specifiek probleem kunt doen, maar het is wel een begrijpelijke reactie vanuit de reiziger te zien. Er zijn weermannen/vrouwen die er op worden aangesproken wanneer het slecht weer is, ook al hadden ze dat voorspeld :X )

En juist door dit soort zaken loopt de OV Chipkaart contant achter de feiten aan in de publieke opinie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Niet online
Fiber schreef op zaterdag 01 oktober 2011 @ 22:56:
Wat heeft het feit dat jij gewoon geen zin hebt om even van tevoren te kijken hoe die OV Chipkaart precies werkt nou te maken met een fail van de NS...? En het kan nooit "weer" gezeik zijn in combinatie met de NS, want als je je kaart nog niet geactiveerd had is het hooguit de eerste keer.

Het feit dat de NS automaten kieskeurig zijn wat betreft bankpassen is bekend, en inderdaad erg lastig. Enige wat we daaraan kunnen doen is het continu blijven melden bij NS, tot ze het oplossen. Mijn Rabo pas doet het overigens altijd, overal. Alleen soms even goed droog wrijven en voorzichtig in die automaat laten gaan, niet pushen.
Volgens mij is de OV Chipkaart in het leven gebracht onder de mom van "1 vervoerspasje voor alles". Dat is ook wel zo maar blijkbaar moet je het eerst dus activeren bij de NS. Natuurlijk had ik van te voren eerst kunnen checken maar ik hou niet van moeilijk doen. Als ik een persoonlijke OV Chipkaart heb dan verwacht ik gewoon te kunnen reizen met de trein als ik voldoende saldo heb zonder teveel poespas. Ik dacht dat ik mijn kaartje gewoon out of the box kon gebruiken. Vroeger met strippenkaarten hoefde je toch ook niets uit te zoeken? Je kocht een kaartje klaar.

Het is toch bekend hoe de OV Chipkaart werkt? Kaartje kopen, opladen en daarna in/uitchecken. Voorzover ik weet moet je specifiek alleen bij de NS je kaart activeren. Hoezo dat?

[ Voor 3% gewijzigd door magnifor op 01-10-2011 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Roenie schreef op zaterdag 01 oktober 2011 @ 23:11:
Aan de andere kant, mensen vergelijken het met de situatie zoals die voorheen was. En toen liep je naar het loket, betaalde en kreeg een kaartje...
Dat kan toch nog steeds...? Nog wel tenminste, voor zo lang als het duurt.

Voor de rest heb je wel gelijk hoor, het wordt er voor de incidentele treinreiziger tot nog toe zeker niet makkelijker op. Voor de regelmatige treinreiziger, die weet hoe het allemaal werkt juist wel.

Ik pleit er voor dat ze weer gewoon kaartjes in de trein gaan verkopen. Wel met een flinke opslag, zeg 50 procent, maar zonder extreme boetes zoals nu, en zonder gezeik. Geef desnoods de conducteurs een bonus per verkocht kaartje.
magnifor schreef op zaterdag 01 oktober 2011 @ 23:26:
[...]
Vroeger met strippenkaarten hoefde je toch ook niets uit te zoeken?
[...]
Met de strippenkaart mocht je überhaupt niet in de trein... ;) (OK, Enkele uitzonderingen daargelaten...)

[ Voor 16% gewijzigd door Fiber op 01-10-2011 23:38 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Niet online
Fiber schreef op zaterdag 01 oktober 2011 @ 23:29:
[...]

Dat kan toch nog steeds...? Nog wel tenminste, voor zo lang als het duurt.
Omdat ik dacht dat mijn kaartje gewoon zou werken had ik al opgewaardeerd in een supermarkt. Dus had genoeg saldo op mijn kaartje. Daarom wilde ik in eerste instantie niet naar het loket.
Met de strippenkaart mocht je überhaupt niet in de trein... ;) (OK, Enkele uitzonderingen daargelaten...)
Klopt maar wat ik wil zeggen is dat je nu alles moet uitzoeken en regelen terwijl je vroeger een kaartje of strippenkaart kocht en gewoon kon reizen.

[ Voor 32% gewijzigd door magnifor op 01-10-2011 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Dat kan toch nog steeds...? Nog wel tenminste, voor zo lang als het duurt...
Je hebt het verhaal van Magnifor gelezen? Een loket of een automaat voor een kaartje wordt er ook niet makkelijker op. Maar inderdaad, voor de reiziger die af en toe met het OV gaat is het niet eenvoudiger. De frequente reizigers uiteindelijk wel, maar gezien de vele verhalen in dit topic gaat dit ook niet altijd zonder slag of stoot. Met de oude abonnementen was dat niet zo moeilijk vond ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Daarom vind ik ook dat ze niet zo'n drama moeten maken van kaartjes kopen in de trein. 35 Euro boete voor een kaartje van 4 Euro 60 slaat gewoon nergens op. Verkoop zo iemand dan gewoon ter plekke een kaartje voor 6 Euro 90 of zo. Is veel prettiger voor iedereen lijkt mij. Wel direct afrekenen natuurlijk, dat gedoe met uitgestelde betaling schiet ook niet op, daar moet je dan gewoon fikse administratiekosten opzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:36
Zo'n boete is natuurlijk niet om de kosten te dekken, het is om ervoor te zorgen dat mensen wel twee keer nadenken voordat ze gaan zwartrijden.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:15

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Hahn schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 00:00:
Zo'n boete is natuurlijk niet om de kosten te dekken, het is om ervoor te zorgen dat mensen wel twee keer nadenken voordat ze gaan zwartrijden.
Beetje strikter controleren helpt daarvoor een stuk beter, de pakkans is te klein. Zelfs als een trein op tijd rijdt is het maar de vraag of je gecontroleerd wordt en bij een beetje serieuze vertraging is het vrijwel zeker dat je niet gecontroleerd wordt.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Hahn schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 00:00:
Zorg er dan ook voor dat de OV chipkaart werkt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:36
Freee!! schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 00:10:
[...]

Beetje strikter controleren helpt daarvoor een stuk beter, de pakkans is te klein. Zelfs als een trein op tijd rijdt is het maar de vraag of je gecontroleerd wordt en bij een beetje serieuze vertraging is het vrijwel zeker dat je niet gecontroleerd wordt.
Maar áls je gepakt wordt, dan is dat gelijk zuur. Als je gepakt wordt en het zou maar een paar eurootjes kosten, dan heb je de volgende keer dat je niet gepakt wordt het alweer terugverdiend.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Hahn schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 00:15:
[...]
Maar áls je gepakt wordt, dan is dat gelijk zuur. Als je gepakt wordt en het zou maar een paar eurootjes kosten, dan heb je de volgende keer dat je niet gepakt wordt het alweer terugverdiend.
Goed controleren, geef de conducteurs een bonus voor elk verkocht kaartje, nu zitten ze meestal toch maar te niksen in de eerste klas, die opslag van 50 procent die ik noemde mag ook 100 procent worden, geen idee. Juist die onredelijke boetes wekken nu agressie op. Maar vooral een controle die richting de 100 procent gaat.

Het moet ook niet het idee van gepakt worden zijn, maar meer het idee van de keuze hebben tussen een goedkoop kaartje vooraf kopen, of een flink stuk duurder kaartje op de trein kopen, zonder gezeik met boetes. Maar goed, dat is mijn mening, het zal er wel nooit meer van komen denk ik. Ze blijven liever aanmodderen hoe het nu gaat.

[ Voor 21% gewijzigd door Fiber op 02-10-2011 00:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:41

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

[...]
Het is toch bekend hoe de OV Chipkaart werkt? Kaartje kopen, opladen en daarna in/uitchecken. Voorzover ik weet moet je specifiek alleen bij de NS je kaart activeren. Hoezo dat?
De eerste chipkaarten van de RET moesten ook geactiveerd worden. Je moest met kaart en brief naar een servicepunt gaan,

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornE
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-10 20:22
Alleen bij NS nog, daar moet je Reizen op Saldo activeren. Voor bus, tram en metro kun je zo reizen op saldo en is geen handeling nodig.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Argamas-2833/hero/1713811

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

[...]

Je moet kiezen tussen 1e en 2e klas, waarom die dingen niet standaard op 2e staan geactiveerd (terwijl de mensen die 1e klas willen reizen dat dan bij een automaat zo kunnen aanpassen) moet je mij niet vragen :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Fiber schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 00:46:
[...]
Goed controleren, geef de conducteurs een bonus voor elk verkocht kaartje, nu zitten ze meestal toch maar te niksen in de eerste klas, die opslag van 50 procent die ik noemde mag ook 100 procent worden, geen idee. Juist die onredelijke boetes wekken nu agressie op. Maar vooral een controle die richting de 100 procent gaat.

Het moet ook niet het idee van gepakt worden zijn, maar meer het idee van de keuze hebben tussen een goedkoop kaartje vooraf kopen, of een flink stuk duurder kaartje op de trein kopen, zonder gezeik met boetes. Maar goed, dat is mijn mening, het zal er wel nooit meer van komen denk ik. Ze blijven liever aanmodderen hoe het nu gaat.
Precies mijn idee.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:02

DDX

Dat had je vroeg en dan was het soms goedkoper om gewoon geen kaartje te kopen en lachend het treintarief (met vdu korting) te betalen.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-10 20:14

D4NG3R

kiwi

:)

Wat heeft het feit dat jij gewoon geen zin hebt om even van tevoren te kijken hoe die OV Chipkaart precies werkt nou te maken met een fail van de NS...?
Al ben ik het er mee eens dat het zijn eigen fout was, je zou IMHO niet van te voren moeten opzoeken hoe de OV chipkaart werkt om hem te gebruiken.. Jammerlijk genoeg is het systeem zo brak dat dit wel de noodzaak is.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelieboelie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:42
D4NG3R schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 19:42:
[...]

Al ben ik het er mee eens dat het zijn eigen fout was, je zou IMHO niet van te voren moeten opzoeken hoe de OV chipkaart werkt om hem te gebruiken.. Jammerlijk genoeg is het systeem zo brak dat dit wel de noodzaak is.
Nou, de meneer in kwestie had op zijn minst eens de brief kunnen lezen die bij zijn ov-chipkaart zat. Dan was hij er achter gekomen dat hij bij de NS moest activeren.

Je zult zelf altijd wat moeite moeten doen om een vervoersbewijs te moeten snappen, neem de strippenkaart, hier moet je je verdiepen in het zone systeem (extra stempel bij instappen, gebruik van roze strippenkaart of blauwe strippenkaart, etc). Bij de NS met het papierenkaartje moet je je verdiepen in 1ste, 2de klas, 40% korting "wanneer krijg ik dat".

En bij de OVC moet je je idd even verdiepen in het activeren en laden van alle producten, daarna gaat alles vanzelf, indien automatisch opladen aanstaat ;). (korting, klasse, ritprijs, saldo ophoging, etc).

Verwachtingspatroon van "o, de kaart is digitaal, dus alles zal wel automatisch gaan en ik hoef niets te doen" gaat helaas niet op nadat je zelf hebt verteld wat het systeem moet doen.

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Nieuwe ov-chipkaart is bestand tegen fraude
AMERSFOORT - Trans Link Systems (TLS), het bedrijf achter de ov-chipkaart, heeft in stilte een nieuwe versie van de pas in gebruik genomen die bestand is tegen de meest gebruikte kraakmethoden.

Dat blijkt uit onderzoek van NU.nl, dat de vernieuwde chip in handen heeft gehad en testte. De vorige chip, de Mifare Classic van NXP, kan met standaard software van internet kinderlijk eenvoudig worden gekraakt. Volgens TLS maken dagelijks tientallen mensen misbruik van de lekken door zwart te reizen.

Op de nieuwe chip, de Infineon SLE-66, kan software worden geïnstalleerd. TLS heeft de chip voorzien van programmatuur die inbraakpogingen blokkeert. Hierdoor is het niet meer mogelijk de toegangsssleutel van de chip te achterhalen, en kan met de publiek beschikbare software niet meer met de kaart worden gerommeld.

Gefaseerd ingevoerd
De nieuwe ov-chipkaart wordt sinds twee maanden al geleverd naast de oude chipkaarten, erkent TLS. Ook de oude kaart wordt nog verkocht tot de voorraad op is. Dat is waarschijnlijk voor het einde van het jaar.

De oude chip wordt nu vooral gebruikt voor kaarten op naam, omdat fraude daar sneller tot een persoon te herleiden is. De nieuwe chip wordt vooral bij anonieme kaarten gebruikt.

Geen investeringen
Met de nieuwe chip verwacht het bedrijf de huidige dagelijkse fraude te kunnen tegen gaan. Extra investeringen hoeven niet te worden gemaakt, omdat ook de chip zelf niet duurder is dan de oude, kwetsbare chips. Ook de huidige apparatuur kan met de nieuwe chip gebruikt worden.

Trans Link Systems heeft desgevraagd NU.nl een nieuwe kaart ter beschikking gesteld om de nieuwe beveiliging te testen. Uit een eerste, twee weken durend onderzoek bleek inderdaad dat een aanval met de huidige programmatuur op de nieuwe ov-chipkaart niet langer effectief is.

Zelf inchecken
Het bedrijf blijkt inmiddels meer maatregelen te hebben genomen om fraude te beperken. Zo kunnen kwaadwillenden hun kaart niet meer zo manipuleren dat het lijkt dat ze zijn ingecheckt, terwijl dat niet zo is.

Een conducteur ziet dan niet dat iemand zwart reist, maar krijgt van de controleapparatuur juist de melding dat er correct is ingecheckt.

Controleapparatuur
Inmiddels is controleapparatuur van de conducteurs voorzien van nieuwe programmatuur die het mogelijk maakt om deze fraude in de backoffice te detecteren.

Een eerste keer vindt registratie plaats en bij fraude wordt de kaart op een zwarte lijst geplaatst. Bij een volgend gebruik bij een poortje wordt de kaart geblokkeerd. Een controleur kan een volgende keer zien dat de fraudeur op een geblokkeerde kaart reist.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:33
Zouden ze Rob Gongrijp nu wel eerst even gevraagd hebben om er goed naar te kijken? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Niet online
roelieboelie schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 20:14:
[...]

Nou, de meneer in kwestie had op zijn minst eens de brief kunnen lezen die bij zijn ov-chipkaart zat. Dan was hij er achter gekomen dat hij bij de NS moest activeren.
Heb mijn persoonlijke OV Chipkaart sinds 2008, dus die brief heb ik al jaren niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Tsja, het gaat natuurlijk hierom:
Hierdoor is het niet meer mogelijk de toegangsssleutel van de chip te achterhalen, en kan met de publiek beschikbare software niet meer met de kaart worden gerommeld.
Misschien niet meer door te gokken, enkel wat nu als de masterkey uitlekt? Aangezien een controleapparaat deze waarschijnlijk bevat en ieder in-/uit-check apparaat zeker zou dit wel eens kunnen gebeuren vermoed ik zo. Daarnaast emuleren de nieuwe kaarten de oude kaarten, en is de kaart-id daarbij te veranderen (als je toegang hebt tot de emulatielaag, weet niet of de sleutels daarvoor hetzelfde zijn). Als je de kaart-id kan veranderen wordt het blokkeren van kaarten bijna onmogelijk.

Stomme vraag: als je een abonnement hebt en je reist vanuit je abonnementsgebied naar ergens buiten je gebied, betaal je dan opnieuw het opstarttarief? En andersom (van buiten je gebied, eindigend erin)?

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 18:20
Op de nieuwe chip, de Infineon SLE-66, kan software worden geïnstalleerd. TLS heeft de chip voorzien van programmatuur die inbraakpogingen blokkeert.
Dan maar hopen dat die software dan ook de inbraakpogingen van deze persoon blokkeert:

http://secureprocessing.w...security-microcontroller/

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:00

PeaceNlove

Deugleuter

Weet iemand een manier om je complete transactie historie af te kunnen drukken buiten ov-chipkaart.nl om? Ik heb mijn NS VDU kaart deze week pas geregistreerd daar omdat ik een aantal bustripjes wil declareren (wat weer niet kan bij de NS-website), maar die falers achter die website geven je alleen toegang tot de transacties die gemaakt zijn sinds je kaart daar geregistreerd is (gisteren dus).

Overigens kostte me het nog aardig moeite die VDU in mijn account te krijgen. Telkens weer een weigering om een onduidelijke reden. Na lang wachten op een antwoord van de klantenservice blijkt dat wanneer je nog een andere kaart geregistreerd hebt staan de adressen van die kaarten exact overeen moeten komen voordat ze de tweede kaart accepteren. Op zich prima, maar geef dan wel even een FATSOENLIJKE MELDING dat de adressen niet goed matchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flowerp schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 21:42:
[...]

Dan maar hopen dat die software dan ook de inbraakpogingen van deze persoon blokkeert:

http://secureprocessing.w...security-microcontroller/
Geloof echt geen zak van die algehele 'niet te hacken' kaart, zie her- en der alweer wat
sites en blogjes met mooie reacties en plannen op die infineon sle 66 _/-\o_. Zien wat
het in nabije toekomst gaat brengen :).

For whom it may concern; over die maandelijkse abo's van de NS en het incheckmoment.
De laatste weken, wat ik al zei, voor werk/school reisjes vanaf Haarlem tripjes naar het
warme zuiden moeten maken. Ingechecked om 6:25, om 6:32 trein gepakt, om 8 uur in
Den Bosch uitgechecked en terug vice versa, en gewoon voor 'nop' dus. Die abo's van de
NS werpen haar vruchten^10 af. 90 euro per maand en ik heb het er al met 4 tripjes uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Heb 11 oktober een persoonlijke OV-chipkaart met automatisch opladen aangevraagd, en vandaan lag dat ding op de mat. Dat was wel heel erg snel, gezien de bevestigingsmail spreekt van 1 to 2 weken.

Mooi, dus ik het begeleidend schrijven doorlezen, en m'n bek viel toch wel open van verbazing.

Die kaart moet eerst geactiveerd worden, en daarvoor moet je eerst weer kilomters afleggen, dichtsbijzijnde punt was Utrecht Centraal. Nou, die balie's daar zijn altijd mega druk, en daar weinig zin in. En je kan ook dat automatisch opladen ophalen bij een ophaal punt. Prima. Ik die link volgen.

Daarvoor moet je eerst inloggen, dus eerst een account aanmaken.

Alle gegevens die ik 11 oktober heb ingevuld, kon ik weer vrolijk gaan herhalen. Eenmaal een account op die site, kan je opnieuw automatisch opladen aanvragen. Weer dat hele riedeltje opnieuw moeten invoeren.

Wat een omslachtig gedoe zeg. |:(

Goed, dus nu kan ik bij een afhaal/oplaad-punt dus die kaart activeren. Zoeken in die adresvinder geeft me adressen in m'n eigen woonplaats (Nieuwegein), en zegt dat ik op Station Hengelo-Oost moet zijn 8)7 dat adres bestaat helemaal niet hier, en een trein-station is hier helemaal niet te vinden. Er staat daar een bushokje.

Heb nu al 2 ideal betalingen voor die kaart moeten doen, en saldo staat er nog niet eens op.

Het is dat ik nog een buskaart heb, die die voor 3 november opgemaakt moet worden, anders is het zonde. Maar gebruiksvriendelijk is die hele aanvraag procedure dus totaal niet.

Ik vraag me af of ik ook direct kan treinen als dat ding geactiveerd is, wat reizen op saldo zie ik als optie bij de adresvinder appart staan. Weinig zin om straks 30x die kaart te moeten activeren om producten er op te krijgen.

Ben wel voorstander van 1 systeem binnen het OV, maar damn wat een gehannes om zo'n ding uberhaupt werkende te krijgen zeg. Overheid & ICT... Het is lachwekkend triest..

Ik werd ook al na 5 minuten uitgelogd op die ov site, lekker handig weer... NOT |:(

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

"Ik vraag me af of ik ook direct kan treinen als dat ding geactiveerd is, wat reizen op saldo zie ik als optie bij de adresvinder appart staan. Weinig zin om straks 30x die kaart te moeten activeren om producten er op te krijgen."

Op de site van de NS jouw kaart aanmelden, aangeven dat je 2e of 1e klas wil reizen en daarna naar zo'n oplaadpunt om het NS product erop te laten zetten.
(Bij andere vervoerders niet nodig.)
edit: Dat kan je hier doen: https://www.ns.nl/reizenopsaldo/activeer

[ Voor 11% gewijzigd door Raven op 15-10-2011 13:07 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Thanx. Kon het namelijk nergens vinden op die site van de ov-chipkaart.

Als het goed is zou die nu klaar voor gebruik moeten zijn als ie geactiveerd is.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckbox
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-10-2011
Weet iemand of er in het zuiden van het land ook ergens automaten staan waarmee je briefgeld op je OV Chipkaart kunt storten? Ik heb gelezen dat het op Amsterdamse metro wel kan en van lange rijen voor NS Balies houd ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

RaZ schreef op zaterdag 15 oktober 2011 @ 13:13:
Thanx. Kon het namelijk nergens vinden op die site van de ov-chipkaart.

Als het goed is zou die nu klaar voor gebruik moeten zijn als ie geactiveerd is.

Als het goed is wel ja, mits er saldo op staat natuurlijk.
luckbox schreef op zaterdag 15 oktober 2011 @ 13:14:
Weet iemand of er in het zuiden van het land ook ergens automaten staan waarmee je briefgeld op je OV Chipkaart kunt storten? Ik heb gelezen dat het op Amsterdamse metro wel kan en van lange rijen voor NS Balies houd ik niet.
Bestaan er eigenlijk (nog) wel automaten waar je cash in kan stoppen?
Heb ze vroeger wel gezien waar muntgeld in kan, maar geldbriefjes nog nooit.

[ Voor 8% gewijzigd door Raven op 15-10-2011 13:16 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Raven schreef op zaterdag 15 oktober 2011 @ 13:15:
[...]

Als het goed is wel ja, mits er saldo op staat natuurlijk.

[...]
Ik mag toch hopen dat ik vanwege het automatisch opladen direct het bedrag van 20 euro op te staan komt, aangezien ik die aanvraag ook net doorlopen heb.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Geen idee, normaal (zonder automagisch opladen) moet je bij een oplaadpunt/treinkaartjesautomaat saldo opladen, ook als je het van te voren via internet aanvraagt.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

luckbox schreef op zaterdag 15 oktober 2011 @ 13:14:
De Amsterdamsche metrokasten kunnen alles _O_. Maar daarnaast doe ik vaak, omdat
ik drukke balies ook haat, geld wisselen (in muntgeld) en ga ik naar een NS kast en laad
het daar op (sorry vaak contant geld op zak / zó niet 2011).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Net even in de stad geweest, en m'n verse chipkaart in zo'n geel ding gestoken. Automatisch opladen er op gezet, en NS reizen op saldo. Is allemaal goed gegaan.

Check ik nu dus ov-chipkaart.nl, en kijk op m'n kaartinformatie:
Saldo: 0,-
Automatisch opladen: Uit

Die site is of niet up2date (aka realtime), of er iets toch iets mis gegaan. Belastingaangifte doen is onderhand nog eenvoudiger dan dit systeem :P

Staat verders ook nergens of die pagina maar 1x per dag wordt geupdate, dus nu maar gokken als ik morgen de site nog een keer check, of het dan wel goed staat, anders is er toch iets niet helemaal goed gedaan denk ik.

Belastingaangifte doen is nog eenvoudiger, wat een omslachtig systeem zeg. Snap niet waarom het zo moeilijk gemaakt wordt.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
RaZ schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 15:48:
Net even in de stad geweest, en m'n verse chipkaart in zo'n geel ding gestoken. Automatisch opladen er op gezet, en NS reizen op saldo. Is allemaal goed gegaan.

Check ik nu dus ov-chipkaart.nl, en kijk op m'n kaartinformatie:
Automatisch opladen: Uit

Die site is of niet up2date (aka realtime), of er iets toch iets mis gegaan.
Het is inderdaad niet allemaal (of allemaal niet) realtime. Jammer.

Ik snap dat offline readers in bussen etc niet continu online zijn, maar vaste automaten zouden dat wel kunnen zijn. Hoewel het systeem anders werkt, zijn b.v. de betalingen via de pin-pas wel (nagenoeg) realtime op de site van de desbetreffende bank te zien.

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Een pinbetaling gaat over een telefoon/internet lijn. Dat was 10 jaar geleden ook al zo trouwens. Toen had je al van die hand-automaten die gewoon een simkaart hadden, en met 9k6bps dial-up werkte.

Maar ik heb zo het idee, dat ik misschien alleen die producten op de kaart geladen heb, en de kaart dus nog niet geactiveerd is. Geen idee of dat een apparte handeling is, stond in iedergeval niets over activeren op het scherm.

Kan me voorstellen dat een nog niet geactiveerde kaart niet weergeeft dat er producten op staan.

Bellen verdom ik naar een duur service-nummer, zeker gezien ze het zo irritant mogelijk maken zodat men maar lekker kan cashen om te moeten bellen. Die gasten hebben zeker eerst een cursus: Hoe kan ik mijn product zo ongebruiksvriendelijk maken, zodat we het meeste geld kunnen trekken uit een service-telefoon-nummer :P

Morgen maar weer geld uitgeven om uberhaupt bij zo'n ding in de buurt te komen. Ach, die strippenkaart moet toch op. Of ik hem nu gebruik of weg mik, het geld is al uitgegeven :P

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Laatst online: 09:11

SeatRider

Hips don't lie

CodeCaster schreef op donderdag 16 september 2010 @ 18:29:
[...]

Ik denk ik meld het even :) Bestellen kan hier.
Geniaal, dit werkt (ruim een jaar na dato) nog steeds. Net eentje voor de din besteld :)

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:00

PeaceNlove

Deugleuter

Vandaag waren beide paaltjes van de NS defect op mijn aankomststation. Ok, kan gebeuren, ook al zou je dat met een papieren kaartje nooit overkomen...
Ik dus maar met de klantenservice bellen na gekeken te hebben op de pagina 'vergeten uit te checken' Ik was het dan wel niet vergeten, maar kon toch niet uitchecken. Nergens de melding dat ze pas de dag erna dit soort 'vergeten uit te checken' transacties recht kunnen zetten.

Maar goed, wat blijkt als je drie minuten met dat 0900 nummer aan de lijn hebt gehangen? De klantenservice kan pas de dag erna de transactie corrigeren. Ok, maar zet dat dan er even bij op je website! Communicatie |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Damn, dus ik maak gebruik van die kortingsactie, een persoonlijke kaart van 7,50 voor 1,50, en zie dus dat die zelfde kaart nog voor 1 euro te bestellen is 8)7 Jammer weer.

Ik check net m'n bankrekening, en geen 20 euro afgeschreven. Dus ik check maar gelijk ov-shitkaart.nl en kijk naar m'n kaart info:

Automatisch opladen: aan
Oplaad bedrag: €20
Dussssss......

Als ze nu eens wat klantvriendelijker en klantgerichter informatie geven, zoals in de brief waar ze die kaart opgeplakt hebben er bij zetten dat je eerst zelf er geld op moet zetten, zou een hoop irritatie schelen.

Ik heb toch echt het idee dat ze het zo onduidelijk maken om zo te zorgen dat er veel mensen gaan bellen, of dure enkeltjes kopen in de bus om bij een balie te komen.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

RaZ schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 12:06:
Damn, dus ik maak gebruik van die kortingsactie, een persoonlijke kaart van 7,50 voor 1,50, en zie dus dat die zelfde kaart nog voor 1 euro te bestellen is 8)7 Jammer weer.

Ik check net m'n bankrekening, en geen 20 euro afgeschreven. Dus ik check maar gelijk ov-shitkaart.nl en kijk naar m'n kaart info:

[...]

Dussssss......

Als ze nu eens wat klantvriendelijker en klantgerichter informatie geven, zoals in de brief waar ze die kaart opgeplakt hebben er bij zetten dat je eerst zelf er geld op moet zetten, zou een hoop irritatie schelen.

Ik heb toch echt het idee dat ze het zo onduidelijk maken om zo te zorgen dat er veel mensen gaan bellen, of dure enkeltjes kopen in de bus om bij een balie te komen.
Hm, toen wij gisteren die kaart bestelden stond er bij stap 7 of 8 duidelijk bij dat we het automatisch opladen nog wel eerst moeten activeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Het irritante is dat je bij een balie moet activeren als je de kaart online aanvraagd met automatisch opladen. In de brief bij de kaart staat ook: Als de balie niet in de buurt is, kan je via ov-chipkaart.nl automatisch opladen aanvragen, dan kan je dat bij een oplaad/afhaal-punt op je kaart zetten.

Er stonden dus 2 producten voor me klaar:
- Automatisch opladen
- NS rezien op Saldo (2de klas)

Die producten zie ik (1 dag later) dus ook netjes terug in m'n account. Nergens een vermelding dat de kaart nu wel of niet geactiveerd is.

Het saldo is momenteel €0,-

Activeren is geen optie die je kan kiezen bij zo'n automaat.

Ik had dus bij het aanvragen al dus ook al automatisch opladen aangevraagd, en dan heb moet je de kaart, de brief, en je legitimatie mee nemen naar zo'n balie, en kan niet via een oplaadpunt. Vraag je het nog een keer aan via je account op ov-chipkaart.nl dan kan je het wel afhalen bij zo'n oplaadpunt. 8)7

Ik heb een Connexxion kaart, maar Connexxion heeft geen Balie's. Dichtst bijzijnde balie voor mij is Utrecht CS zijn, en die rij'en daar zijn altijd idioot lang.

Maar of m'n kaart nu geactiveerd is of niet, dat is nergens terug te vinden.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

De brief die je krijgt bij de kaart van Connexxion:
Afbeeldingslocatie: http://i1190.photobucket.com/albums/z448/zartoxide/ov-chipkaart-brief.jpg

Het overzicht na de handelingen gisteren (afhalen producten):
Afbeeldingslocatie: http://i1190.photobucket.com/albums/z448/zartoxide/ov-chipkaart.jpg

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Anoniem reizen kan niet meer
Stichting Privacy First dreigt de overheid voor de rechter te slepen omdat de anonieme OV-chipkaart in hun ogen helemaal niet zo anoniem is als wordt gezegd. Een anonieme kaart bestaat niet, zegt de stichting dinsdag.

Zodra de OV-kaart wordt opgeladen door middel van een pinpas, wordt het bankrekeningnummer aan de chipkaart gekoppeld, beweert de stichting. "Zo kan de overheid de hele dag mensen volgen die denken dat ze anoniem reizen", meldt de groep, die opkomt voor de privacy van mensen.

De chipkaart alleen met contant geld opladen, heeft volgens Privacy First geen zin. "Als u al zo'n cashautomaat gevonden heeft, blijft u toch niet anoniem, omdat u iedere keer dat u bij een OV-poortje in- of uitcheckt gefilmd wordt door bewakingscamera's. Zo kunt u alsnog aan uw OV-chipkaart worden gekoppeld."

De stichting oriënteert zich momenteel wat de volgende stappen zijn. Het bedrijf achter de OV-chipkaart, Trans Link Systems, treft volgens een woordvoerder geen blaam. "De overheid is verantwoordelijk voor de regels en die moet daarom worden aangesproken", zegt hij.

Privacy First spande eerder dit jaar aan tegen de staat over de centrale database met vingerafdrukken. Die was volgens de stichting in strijd met de grondrechten. Privacy First werd toen niet ontvankelijk verklaard.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Hoop gezeik om iets wat toch al mogelijk was.

TLS is niet een direct overheidsorgaan, dus de overheid zal niet zomaar inzake daar in krijgen.

Je bent namelijk ook met een mobiel prima te volgen. Opwaarderen van de pre-paid doet ook mening persoon via z'n pinpas, al zullen de mensen die echt niet gevolgd willen worden dat gewoon met cash doen.

Om nog maar te zwijgen over de camera bij winkels die bij alles kassa's hangen, en de pin-o-maten op straat.

De overheid weet ook waar ik m'n geld verdien, dus weten ze ook waar ik regelmatig te vinden ben.

Beetje lood om oud ijzer dit.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
RaZ schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 17:51:
Hoop gezeik om iets wat toch al mogelijk was.

TLS is niet een direct overheidsorgaan, dus de overheid zal niet zomaar inzake daar in krijgen.

Je bent namelijk ook met een mobiel prima te volgen. Opwaarderen van de pre-paid doet ook mening persoon via z'n pinpas, al zullen de mensen die echt niet gevolgd willen worden dat gewoon met cash doen.

Om nog maar te zwijgen over de camera bij winkels die bij alles kassa's hangen, en de pin-o-maten op straat.

De overheid weet ook waar ik m'n geld verdien, dus weten ze ook waar ik regelmatig te vinden ben.

Beetje lood om oud ijzer dit.
Two wrongs...

Maarre, wat is het nut dan om je rekeningnummer aan een 'anonieme' kaart te koppelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Raven schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 16:36:
De chipkaart alleen met contant geld opladen, heeft volgens Privacy First geen zin. "Als u al zo'n cashautomaat gevonden heeft, blijft u toch niet anoniem, omdat u iedere keer dat u bij een OV-poortje in- of uitcheckt gefilmd wordt door bewakingscamera's. Zo kunt u alsnog aan uw OV-chipkaart worden gekoppeld."
True, en dat geldt ook voor een X aantal andere dingen. Ik melde dit al ergens in het begin van dit topic.

Er is ook eigenlijk helemaal geen kaart voor nodig voor dit volgen. Gezichtsherkenning is nu dermate ver gevorderd dat je ook met de voor sommige tot mythische hoogten verheven strippenkaart gewoon te volgen was op deze manier.

Er zijn al diverse experimenten gaande om helemaal van geen kaart of pasje gebruik te maken en alles puur met gezichtsherkenning te doen. Dat zijn nu nog experimenten, maar wie weet vervangt dit over tien jaar wel de front-end van de ov chipkaart infrastructuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Een beweging die iets beweerd. Ze vermoeden iets? Doen een aannamen? Ze weten het simpelweg niet.

Maar als privacy zo'n hoog item is, dan kan je bij een NS balie een anonieme kaart opwaarderen met muntgeld. Die lange rij moet men dan maar voor lief nemen.

Niemand, behalve TLS, kan inzicht geven in hoe men de administratie bij houdt. Wellicht zijn er 2 databases, tuurlijk kunnen die dan gekoppeld worden, met de informatie die men wil gebruiken. Maar TLS is geen overheids instantie, en zal de overheid zelf ook niet zomaar aan die informatie kunnen komen.

En hoe anoniem wil je zien? Blokkeer je dan ook maar alles ads op sites? 1 pageview op T.net geeft me ook al een request naar Google (Plus, Adsense & Anatylics), en Facebook en LinkedIn. Hoor je verders niemand over. En je bent prima te volgen voor die diensten. Denk zelf dat Google bijvoorbeeld meer van jou weet dan jij van jezelf :P

Krijg bij dit soort berichten wel een beetje een alu-hoedje idee. Zeiken om maar wat te zeiken te hebben. Moeten de flitspalen ook maar weggehaald worden? Je kenteken staat namelijk wel op de foto. Privacy invasion? Neuh.. Ik vind van niet. Mijn bank weet exact wanneer ik op welke tijd iets koop. De timestamp op de afschrift zegt ook genoeg.

Daarnaast zijn in Regio Utrecht nergens poortjes te bekennen. Ik heb ze nog nergens gezien namelijk. Regionaal gezeik dus? :P

[ Voor 4% gewijzigd door RaZ op 18-10-2011 20:19 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelieboelie
@RaZ: wat ben je toch allemaal aan het zeuren over die ov-chipkaart. Zodra je automatisch opladen hebt geactiveerd en je checkt in met saldo = 0 euro; wordt er direct 20 euro op de kaart gezet! Aantal weken terug zelf ervaren :) Het kan voorkomen dat de eerste keer inchecken een melding krijgt van "saldo te laag", maar daarna nog eens inchecken moet geen problemen geven.

Verder is de site van ov-chipkaart totaal niet up-2-date en dat staat ook duidelijk vermeld in het transactie overzicht (een van de oorzaken hiervan is het controleren van de transacties) Dus de screenshot die jij post, klopt gewoon. Want de dag ervoor had je inderdaad 0 euro saldo op je kaart staan en heb je NS product & automatisch opladen opgehaald.

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Dat screenshot is van gisteren, 2 dagen nadat ik die producten op de kaart heb gezet. Net gechecked, en het saldo is nog steeds 0.

De informatie op de site is daar niet duidelijk over, de 2 brieven die ik inmiddels heb liggen ook niet.

Ik heb weinig zin als ik na 3 november dat ding moet gebruiken, ik eerst cash moet lappen en 30 minuten de andere kant op moet reizen, en m'n verplichtingen niet kan nakomen.

Toch jammer dat die informatie van jouw niet terug te vinden is op de site zelf, en niet in de brieven over het gebruik er van. Zoveel zal ik dat ding ook weer niet gebruiken. Maar het zou wel heel erg irritant zijn als je de bus niet in komt, omdat je eerst zelf cash er op zou moeten zetten, terwijl dat nergens staat.

Ik heb het systeem altijd prima gevonden, enkel de uitvoering is wat omslachtig. Nu heb ik (als ik jouw post mag geloven) nergens geen omkijken meer naar. En dat is wel zo prettig :P

Om het nu zeuren te noemen omdat ik weinig zin heb in rare verrassingen, neuh. Duidelijkheid zou dat dus voorkomen. ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Na net een huilende moeder aan de lijn te hebben gehad, het volgende:

Afbeeldingslocatie: http://i1190.photobucket.com/albums/z448/zartoxide/OV-transactie-overzicht.jpg

De blauwe markering onderin laat zien dat ze netjes in- en uitchecked. De uitcheck tijd van 09:20 op Utrecht Centraal, en dat klopt ook. Vervolgens staat er op exact de zelfde tijd, een check-in op een halte waar ze 7 minuten daarvoor langs is gekomen. Dat klopt dus totaal niet. En is technisch gezien niet mogelijk. De rit van de Balijelaan naar Utrecht Centraal (Busstation Zuid) is minimaal 7 minuten:
Afbeeldingslocatie: http://i1190.photobucket.com/albums/z448/zartoxide/OV-tijdspanne-buslijn.jpg

Heb geprobeerd het online formulier van Connexxion in te vullen, maar die ging scheef, vanwege niet de juiste informatie, want de enige opties die ze bieden voor restitutie-aanvragen zijn geen van alle de opties waar het hier om gaat. Kreeg dan ook een foutmelding.

Goed, gebeld naar Connexxion, en moest de klanten-service maar mailen, en dat ga ik dus zo maar even doen. Ik vermoed dat ze onderweg geskimmed is. Dus dat kan ik weer in de gaten houden. Dat probleem zal zichzelf wel weer oplossen.

Na het telefoontje stroomt de bevestigingmail van Connexxion binnen, terwijl die niet verstuurd zou zijn. Vaag.

Ze zei overigens ook dat alle check-ins dubbel vermeld stonden, eenmaal op haar account in te loggen, zie ik daar niets van terug. Maar misschien had ov-chipkaart dat wel gefixed toen ze met hun heeft gebeld, geen idee.

Ze is redelijk overstuur nu :P

Nu wijkt de heenreis N'gein -> Utrecht erg af van de terugreis, die exact de zelfde route is. De terugreis was maar €0,78, terwijl het basisopstap-tarief €0,79 is.

Nu vermoed ik, dat door de incheck op de Balijelaan niet uitgechecked is, ruim 5 uur later, gezien wordt als een overstap. De ritprijs nu + instaptarief = €1,57, en dat zou beter kloppen dan het nu aangegeven staat.

Ze heeft geen kortingen op die kaart, behalve de 40% korting van de NS, en de 65+ heeft ze ook nog niet bereikt.

Blijf het een raar iets vinden. Iemand die hier iets vanaf weet?

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Ja, die chipkaart deugt niet, dat weet ik ervanaf.

Overigens:

http://www.nu.nl/binnenla...t-jacht-zwartrijders.html
Volgens Connexxion is sinds de invoering van de OV-chipkaart het aantal zwartrijders toegenomen. Dat is opmerkelijk omdat de Rotterdamse stadsvervoerder RET sinds de invoering van de OV-chipkaart een gestage daling van het aantal zwartrijders meldt. Dat geldt vooral voor de metro, maar ook voor bus en tram
"Maar nee mensen, geen paniek, er is niks aan de hand met die chipkaart hoor!"

Afbeeldingslocatie: http://www.stevendejong.nl/uploads/QE/DQ/QEDQYx0uxExLiZsQQsjJng/risico_6.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

De chauffeur heeft natuurlijk geen visuele controle of iemand op een eigen kaart reist, of een ander.

Bij een controle laat de 'zwartrijder' een niet-ingecheckte anonieme kaart zien. En krijg enkel 1-malig een boete. Deed ik overigens ook met de tram. Betaald de boete cash, en werd niet genoteerd :P

Connexxion accepteerd m'n mail weer niet, die bounced net terug, met een melding waar ik ook weer niks mee kan 8)7

Ze heeft een persoonlijke NS kaart, vanwege een VDU-abo, en dat moet ik ook weer regelen.

Zelf nog geen centimeter met dan ding gereisd. |:(

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

RaZ schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 18:31:
[...]
Deed ik overigens ook met de tram. Betaald de boete cash, en werd niet genoteerd :P
[...]
Karma is a bitch... :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelieboelie
@raz: je zou de betreffende OVkaart eens bij een NS automaat moeten uitlezen, dan kun je precies zien welke transacties er op de kaart staan, want de website van ov-chipkaart.nl is gewoon bagger.

Over het automatisch opladen bij eerste keer gebruik, mijn ervaring is wel gebaseerd op een NS incheckpaal. maar zou in principe ook in de bus moeten werken.

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

True that. Maar ik was toen 14/15 ofzo. Nu zijn we 20 jaar verder, en ben ik niet de dupe, maar m'n moeder, die van dit soort dingen al de ballen niet snapt.
roelieboelie schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 18:50:
@raz: je zou de betreffende OVkaart eens bij een NS automaat moeten uitlezen, dan kun je precies zien welke transacties er op de kaart staan, want de website van ov-chipkaart.nl is gewoon bagger.

Over het automatisch opladen bij eerste keer gebruik, mijn ervaring is wel gebaseerd op een NS incheckpaal. maar zou in principe ook in de bus moeten werken.
Gezien wat m'n moeder is overkomen, bij de eerste keer dat ze dat ding gebruikt, denk ik dat ik automatisch opladen maar weer heel snel stop ga zetten. Want nu moet je eigenlijk elke dag die site bekijken.

Als je dat niet doet, is de kans dat er elke dag je saldo er doorheen gejaagd wordt. Krijg je weer deurwaardes aan de deur omdat al je incasso's mislukken.

Dus ik moet dat nu dus voor mezelf elke dag checken, en ook weer voor m'n moeder. Het wordt het er niet makkelijker door op deze manier.

Ipv een bankrun af te roepen, misschien massaal maar gaan zwartrijden, en zo een standpunt maken. Vind dit (zeker na de link van NU.nl) behoorlijke zorgelijk eerlijk gezegd.

Nu die kaart van m'n moeder - vermoedelijk - geskimmed is, kan ik daar weer achter aan gaan rennen. Kan bijna niet anders, gezien de bus er al 7 minuten over de 2 haltes doet, kan ze dat nooit gelopen hebben. Dat kost je namelijk zeker 15-20 minuten, als het er geen 25 zijn.

Edit: Gezien m'n mailtje gebounced wordt bij Connexxion (vermoedelijk vanwege de screenshots), dacht ik nog maar eens even te bellen, om te checken of het mailadres wel correct is. Zijn die gasten dus niet meer bereikbaar |:(

[ Voor 6% gewijzigd door RaZ op 20-10-2011 19:27 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelieboelie
@Raz: ik reis nu al 2.5 jaar met automatisch opladen, af en toe wijzig ik het bedrag van 50e naar 20e omdat ik soms wat minder reis en soms wat meer. ik heb er echter nog nooit problemen mee gehad. Alleen inderdaad het aanvragen, dat is even uitzoeken het precies moet, maar daarna heb ik er geen omkijken meer na gehad. Website geeft idd soms dubbele dingen aan of laat transacties weg. maar als je dan je OVkaart uitleest bij een automaat dan klopt het gewoon allemaal :).

Jij hebt duidelijk een gevalletje maandag-ochtend-perikelen, wat uiteraard niet zou mogen :P

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denuz
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:09
RaZ schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 17:45:
Na net een huilende moeder aan de lijn te hebben gehad, het volgende:

[afbeelding]

Nu wijkt de heenreis N'gein -> Utrecht erg af van de terugreis, die exact de zelfde route is. De terugreis was maar €0,78, terwijl het basisopstap-tarief €0,79 is.

Nu vermoed ik, dat door de incheck op de Balijelaan niet uitgechecked is, ruim 5 uur later, gezien wordt als een overstap. De ritprijs nu + instaptarief = €1,57, en dat zou beter kloppen dan het nu aangegeven staat.

Ze heeft geen kortingen op die kaart, behalve de 40% korting van de NS, en de 65+ heeft ze ook nog niet bereikt.

Blijf het een raar iets vinden. Iemand die hier iets vanaf weet?
Als je kijkt naar de uitchecktijd op amstel.. en de inchecktijd in utrecht, dan zit daar 34 minuten tussen. Overstaptijd regionale vervoerders is 35 minuten..dus niet opnieuw betalen instaptarief. Vandaar de goedkope rit.
Die vage incheck om 9.20 is niet te verklaren, vanuit mijn ervaringen doen de vervoerders niet moeilijk over restitutie.

Je bent trouwens wel errrg negatief over de ov chipkaart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verstekbakker schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 18:22:
"Maar nee mensen, geen paniek, er is niks aan de hand met die chipkaart hoor!"
Nouja, met de chipkaart an sich is niets mis natuurlijk.
Wat ik me afvraag is wel waarom het op zoveel plaatsen prima werkt (buiten Nederland zijn er vele miljoenen mensen die het gebruiken), maar er in Nederland zoveel gezeik over is.
Zou het de Nederlandse mentaliteit zijn of het grote aantal vervoerders, ligt het aan TLS, zijn het de kinderziektes die er waren of wat is het?
Ik ben wel benieuwd, eigenlijk :)
Dit is niet negatief bedoelt naar mensen in dit topic die negatief over de kaart denken in dit topic, voordat mensen zich aangesproken voelen :)
Maar ik vraag het me serieus af waarom het in Nederland zo slecht ontvangen wordt in tegenstelling tot andere landen.

[ Voor 21% gewijzigd door anandus op 20-10-2011 21:44 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Mi is het een combinatie van TLS en de vervoerders.
In en om Londen is het aantal vervoerders nog veel groter, maar daar verekenen ze zoals wij dat vroeger deden met de strippenkaart.
Blijft een zwaar gehandicapt product - registreren kan online, opzeggen reizen op saldo moet met brief in de hand in persoon ... dag dag zwaai zwaai @ OV (kan ik me veroorloven gelukkig), daar doe ik geen zaken mee.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-09 08:46

smokalot

titel onder

RaZ schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 17:45:
Na net een huilende moeder aan de lijn te hebben gehad[...]
Vertel het me als ik iets mis hoor, maar alles is helemaal goed gegaan behalve die niet te verklaren incheck toch? Dus het gaat allemaal om 4 euro toch?
Ik vermoed dat ze onderweg geskimmed is. Dus dat kan ik weer in de gaten houden. Dat probleem zal zichzelf wel weer oplossen.
Skimmen als in je denkt dat iemand een kopie heeft gemaakt van haar persoonlijke OV-chipkaart? Voor zover ik weet kan dat helemaal niet? Maar jouw verklaring voor wat er gebeurd is is dat iemand naast haar in de bus heeft gezeten, haar kaart heeft gekopieerd, uit de bus is gestapt bij de balijelaan , 7 minuten wacht totdat je moeder bij centraal is uitgestapt, en vervolgens zelf incheckt om weer naar huis te gaan? Het lijkt mij waarschijnlijker dat er iets anders mis is gegaan.

It sounds like it could be either bad hardware or software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denuz
Om nog even terug te komen op automatisch opladen.. er zijn dus zoals bekend 2 mogelijkheden beschikbaar om aut.opladen aan te vragen.

1: Direct bij aanvraag kaart; activeren bij balie i.v.m. fraude;
(op die manier zien ze iig dat de gegevens van je ID en ovchipkaart overeenkomen) anders zou je een kaart kunnen aanvragen op naam v/d buurman, met jouw foto; en een willekeurig rekeningnummer invoeren voor aut.opladen. Daarna aut.opladen activeren bij een ophaalautomaat en vervolgens laten incasseren van een onbekende rekening.

2. Aanvragen nadat je de kaart ontvangen hebt. Je betaalt 0.01 cent met ideal, op die manier weet TLS dat je iig toegang hebt tot de rekening en zij dus kunnen incasseren.

M.i. is het dus logisch dat je bij manier 1 aut.opladen bij een balie moet activeren; en bij optie 2 je dit zelf kan bij een ophaalautomaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@denuz maar waarom kan je het dan niet zo de-activeren? Voor EUR20 kan het voor mij niet uit bij een service balie langs te gaan, hun 'winst'(of verlies want een klant kwijt)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denuz
Hoe bedoel je precies?

Automatisch opladen kan je via de website ook "verwijderen" iig er wordt een product klaargezet. bij de ophaalautomaat verwijder je het vervolgens..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

@denuz:
+1 scherp. Die was me nog niet opgevallen, dank voor de verheldering.

Maar nee, ik ben niet tegen dat ding, maar wel hoe men het opgezet heeft. Het gemak van zo'n ding zie ik wel de voordelen van in.

Blijkbaar komt het vaker voor dat de site van ov-chipkaart foutieve informatie geeft. Dubbele check-ins bijvoorbeeld. Als je dan 2x 4 euro moet lappen, en je ziet 1x 3,02 terug geboekt zijn, ben je voor 5 euro het schip in gegaan. Vervolgens hangen mensen 15 minuten aan de telefoon omdat de site niet goed functioneerd. Komt nog eens 1,50 aan belkosten bij. Kan me niet voorstellen dat die toko het zelf niet weet, en dus geen melding er bij zet, zodat mensen niet onnodig gaan bellen, en op kosten worden gejaagd. Punt van een 10ct/pm nummer is dat het bedrijf er zelf ook aan verdient. Dus ja.. Dat vind ik ronduit asociaal en bedriegen.. Bijna oplichting te noemen.

Het online formulier van Connexxion dekt de lading niet voor dit probleem, en dat nummer is in iedergeval nog tegen lokale gesprekskosten (als je een vaste lijn hebt). Vervolgens kunnen ze je daar ook niet helpen, en moet je mailen. Vervolgens stuur je een mail met attachment, en die bounced vrolijk terug.

Ik vind het niet echt een klantvriendelijk systeem.

@anadus:
Als het hier niet werkt, of niet goed, of niet duidelijk is, dan kan de gebruiker daar weinig aan doen. Het vergeten uit te checken is natuurlijk wel eigen schuld. Goed, het is ook een kwestie van wennen natuurlijk.

Ik ben wel sceptisch, de verhalen te horen, en dan deze ervaring sinds 1 week. Onduidelijk ten top. Er wordt hier ook verteld dat mensen er 2,5 jaar mee werken, en zou je mogen verwachten dat de kinderziektes er inmiddels wel uit zijn. Die check-in op de zelfde tijd van een check-out, is toch na 2,5 jaar geen kinderziekte meer..

Ik weet in iedergeval dat ik minimaal elke dag die site nu ga checken, want mocht er gecloned zijn, wat me niet ondenkelijk lijkt, zie je je bankrekening er gewoon op leeglopen..

Hoe lang moet je zoiets nog de voordeel van de twijfel geven? 5 jaar?
smokalot schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 22:16:
[...]

Vertel het me als ik iets mis hoor, maar alles is helemaal goed gegaan behalve die niet te verklaren incheck toch? Dus het gaat allemaal om 4 euro toch?

[...]

Skimmen als in je denkt dat iemand een kopie heeft gemaakt van haar persoonlijke OV-chipkaart? Voor zover ik weet kan dat helemaal niet? Maar jouw verklaring voor wat er gebeurd is is dat iemand naast haar in de bus heeft gezeten, haar kaart heeft gekopieerd, uit de bus is gestapt bij de balijelaan , 7 minuten wacht totdat je moeder bij centraal is uitgestapt, en vervolgens zelf incheckt om weer naar huis te gaan? Het lijkt mij waarschijnlijker dat er iets anders mis is gegaan.
Het uitlezen van die mifare chip kan in een straal van 35cm. Dat kan ook in de supermarkt zijn. Als je dat ding standaard op zak hebt. Als je iets kan uitlezen, kan je het ook beschrijven. Maar omdat iets niet in het nieuws komt, wil niet zeggen dat het niet gebeurt of kan.

Neem aan dat iemand die het kan, die er kwaad mee wil doen, zoiets niet aan de grote klok gaat hangen.

Maar het ging hier om 3 keer een dubbele check-in en 1 onverklaarbare check-in. Ging om totaal 16 euro. Duur dagje weg dan. Maar blijkbaar is die site niet helemaal fris, en liet onterecht die dubbele check-ins zien. En ja, voor 16 euro afgescheven saldo ga je echt wel bellen. De paniek kan ik me dan wel goed voorstellen.

Punt is natuurlijk dat de chauffeurs totaal geen visuele controle meer hebben. Normaal had je een strippenkaart, of abo, en die liet je zien. Nu staan mensen in de rij, en moet de chauffeur 30x meer opletten of er 1 of 2 bliepies van zo'n kastje afkomen. Maar niet of het een anon of persoonlijke kaart is. Je kan dus nu al zwartrijden (met een gehackte kaart, en een die gecloned is), zonder dat de chauffeur daar controle op heeft.

Dus de zwart-rijder anno 2011 komt de bus gewoon in, en door alle poortjes. Die heeft namelijk een gehackte kaart. Bij controle laat ie een echte anonieme kaart zien, en krijgt dan een boete. "oh, sorry controleur, ik hoorde echt een bliepje". De fraudeur heeft vrij spel. De pakkans is ook nihil op deze manier.

Als ik kijk naar de tijd dat ik elke dag met de tram naar m'n werk ging, 3 strippen heen, 3 terug. Dat zijn 2 strippenkaarten in de week. 15,20 per week. Als je gaat doorrekenen, heb je 1 a 2 x per jaar een keer controle in de tram. Boete is 35 euro, komt de rit-prijs nog bij. Zeg dat dat voor het gemak ook 5 euro dan, en kost je dat 70 euro per jaar. Als je direct betaald, krijg je gewoon een bon, en hoef je niet al je gegevens af te geven. Je komt dus niet als notaire zwart-rijder te boek te staan.

52 weken in een jaar, 4 vakantie, 3 in de ziektewet. 52 - 7 = 45. 45 weken a 15,20 = 684 euro aan strippenkaart tegenover 70 euro aan boetes... Mjah, snel verdient. Dat heb ik tijdens een controle zo ook uitgelegd aan een controleur toen ik op de bon ging. Hij vond het een slim systeem 8)7

Zelfde als de notaire hardrijder die geld opzij legt voor het CJIB, kosten baten verhaal..

Dus de vraag of het een goed systeem is, aan de hand van hoe eenvoudig het is om zonder te betalen te reizen... Vul dat zelf maar in ;)

[ Voor 16% gewijzigd door RaZ op 20-10-2011 22:45 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

denuz schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 22:33:
Hoe bedoel je precies?

Automatisch opladen kan je via de website ook "verwijderen" iig er wordt een product klaargezet. bij de ophaalautomaat verwijder je het vervolgens..
raar - ik kreeg een brief thuis waarmee ik langs moet komen (die moest ik via de website aanvragen notabene) ... NS, dat dan weer wel. Via de website lukte het niet, of moet iets nieuws van de laatste weken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denuz
Je hebt gelijk. Verwijderen kan alleen bij een balie gebeuren. Wel erg raar dat dit dan perse bij een balie moet.. kan me niet bedenken waarom dit zo geregeld is.

[ Voor 123% gewijzigd door denuz op 20-10-2011 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

ik wel :( voorkomen dat de treinen te druk worden - echt een ander zo enorm klantverdrijvend bedrijf als de NS bestaat denk ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

denuz schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 22:46:
Je hebt gelijk. Verwijderen kan alleen bij een balie gebeuren. Wel erg raar dat dit dan perse bij een balie moet.. kan me niet bedenken waarom dit zo geregeld is.
Omdat je dan weer moet betalen voor het OV gebruik. In mijn geval zou ik 3,10 kwijt zijn aan reiskosten om die shit er weer af te krijgen 8)7

Ik ga volgende maand wel een keer de proef op de som nemen met die verscherpte controles van Connexxion. Ik spring s'ochtends de tram in, en ga heel de dag zwart op en neer, net zolang tot ik een keer controle krijg.

Kijken of dat geintje met contant betalen van die boete, je nog steeds niet de boeken in gaat. Dat 'onderzoek' is me dat geld wel waard.

[ Voor 30% gewijzigd door RaZ op 20-10-2011 23:00 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denuz
franssie schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 22:51:
ik wel :( voorkomen dat de treinen te druk worden - echt een ander zo enorm klantverdrijvend bedrijf als de NS bestaat denk ik niet.
NS heeft helemaal niets te maken met automatisch opladen. Aut.opladen=TLS.
RaZ schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 22:57:
[...]

Omdat je dan weer moet betalen voor het OV gebruik. In mijn geval zou ik 3,10 kwijt zijn aan reiskosten om die shit er weer af te krijgen 8)7

Ik ga volgende maand wel een keer de proef op de som nemen met die verscherpte controles van Connexxion. Ik spring s'ochtends de tram in, en ga heel de dag zwart op en neer, net zolang tot ik een keer controle krijg.

Kijken of dat geintje met contant betalen van die boete, je nog steeds niet de boeken in gaat. Dat 'onderzoek' is me dat geld wel waard.
Hmm als je die shit niet nodig hebt..dan gebruik je je kaart wss niet meer? Of je zorgt ervoor dat het saldo van je kaart hoog genoeg is ,dan wordt aut.opladen niet getriggerd..

En over dat 2e deel van je..
Heb je niets beters te doen? Wat doet het er toe ? De ret heeft juist weer verklaard dat het percentage zwartrijders is afgenomen. En ook al zou je de boeken ingaan? Wat dan nog? Hogere boete's i.v.m. recidivisme? Je maakt alsnog altijd zelf de keus of je zwart rijdt ofniet. Ja kosten/baten,maar dat is met iedere beslissing toch zo?

[ Voor 67% gewijzigd door denuz op 20-10-2011 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Uh.. dat ook :P Maar da's een ander verhaal.

Ik wil gewoon 'checken' of het frauderen nog steeds zo makkelijk kan als vroeger. Als je namelijk wel gepakt wordt, en ipv een acceptgiro thuis krijgt, het contant kan betalen, zonder dat je genoteerd wordt, zullen meer mensen het op die manier doen. Dan krijg je straks veel minder betalende klanten, waardoor de inkomsten terug lopen, en de prijzen voor de betalende klanten weer als een gek omhoog gaan.

Dus dat ga ik met die verscherpte controles eens polsen. Want als het nog steeds zo werkt, is dat dweilen met de kraan open natuurlijk. Dat is juist het punt. De RET/HTM/GVB enzo met paaltjes en poortjes totaal niet te vergelijken met de regio hier, waar die dingen er gewoon niet zijn.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Die poortjes loop je ook zo doorheen hoor... ;) Maar verder wat ik al zei: Karma. Of hoe zeggen ze dat ook al weer, 'What goes around comes around...'.
RaZ schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 22:35:
[...]
52 weken in een jaar, 4 vakantie, 3 in de ziektewet. 52 - 7 = 45. 45 weken a 15,20 = 684 euro aan strippenkaart tegenover 70 euro aan boetes... Mjah, snel verdient...
Huh, Jij calculeert sowieso al 3 weken ziektewet per jaar in? O-) Dit soort berekenend gedrag, daar gaat Nederland nou kapot aan. 7(8)7

En verder, denk je dat die tram gratis rijdt of zo? Of het nou met een ouderwets kaartje is of met een nieuwerwetse chipkaart, fatsoenlijke mensen betalen gewoon voor hun vervoer.

[ Voor 66% gewijzigd door Fiber op 21-10-2011 01:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

denuz schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 23:05:
[...]

NS heeft helemaal niets te maken met automatisch opladen. Aut.opladen=TLS.

[...]
wel hoor - ik ben klant van (en betaal aan) NS - dat zij het zo nodig uitbesten aan TLS is mijn probleem niet. Het aan en uitzetten gaat ook via ns.nl, prutsers. NS = waardeloos k*t bedrijf als het op klantvriendelijkheid aankomt (en dan heb ik het niet op de mensen op de treinen, van perron medewerkers tot machinisten, het zijn bijna allemaal vriendelijke mensen, de laag er boven moet echter ontslagen worden vind ik als oud klant).
Fiber schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 00:45:
<>fatsoenlijke mensen betalen gewoon voor hun vervoer.
+1 en zo is het, als je niet wilt betalen ga je maar lopen, fietsen of autorijden, met de brommer, liften, varen. kortom genoeg alternatieven ipv stelen.

[ Voor 19% gewijzigd door franssie op 21-10-2011 01:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denuz
[quote]franssie schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 01:17:
[...]

wel hoor - ik ben klant van (en betaal aan) NS - dat zij het zo nodig uitbesten aan TLS is mijn probleem niet. Het aan en uitzetten gaat ook via ns.nl, prutsers. NS = waardeloos k*t bedrijf als het op klantvriendelijkheid aankomt (en dan heb ik het niet op de mensen op de treinen, van perron medewerkers tot machinisten, het zijn bijna allemaal vriendelijke mensen, de laag er boven moet echter ontslagen worden vind ik als oud klant).

[...]
Serieus? Je vraagt aut. opladen aan via de site van de NS? Ook wijzigingen/ beëindigen gaat via site v/d NS en niet via www.ov-chipkaart.nl ? Dat is dan nieuw voor mij; had gedacht dat alles via www.ov-chipkaart.nl ging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Fiber schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 00:45:
Die poortjes loop je ook zo doorheen hoor... ;) Maar verder wat ik al zei: Karma. Of hoe zeggen ze dat ook al weer, 'What goes around comes around...'.
Welke karma moet dat zijn dan? Geef eens een voorbeeld waarin ik benadeelt wordt, Show me..
[...]

Huh, Jij calculeert sowieso al 3 weken ziektewet per jaar in? O-) Dit soort berekenend gedrag, daar gaat Nederland nou kapot aan. 7(8)7
Ja, ik kan moeilijk de cijfers van het CBS negeren in een berekening. Gemiddeld ziekteverzuim is 4,8%, komt op 2,45 weken ziek per werknemer per jaar. Voor het gemak rond ik dat af naar boven. Kom ik op 3 weken uit.

Had ik 7 weken vakantie neergezet, zonder ziekteverzuim, kom je op het zelfde getal uit. Het gaat dan ook alleenmaar om de uitkomst, niet hoe die tot stand is gekomen.

Dus waar gaat Nederland dan aan kapot? Statistieken? :P
En verder, denk je dat die tram gratis rijdt of zo? Of het nou met een ouderwets kaartje is of met een nieuwerwetse chipkaart, fatsoenlijke mensen betalen gewoon voor hun vervoer.
Die bovenstaande berekening van de kosten betaald vs. zwartrijden is heel eenvoudig te maken, want ik betaal namelijk gewoon voor m'n OV-ritjes. De ene keer dat ik de laatste keer zwart ging, kwam omdat de winkel waarvan ik had verwacht dat ie ze zou verkopen, ze niet verkocht. Dus ben toen 1x zwart gegaan, en direct de controleur voor m'n neus. Dat was een duur ritje :P

Kosten die je maakt elke week, zitten gewoon in je hoofd. Dus dat is eenvoudig door te rekenen, zo moeilijk is dat niet hoor ;)

Goed, nu de onduidelijkheden uit de lucht zijn..

Het enige waar ik binnenkort die tram in jump, is om te zien of men nog steeds geen bon uitschrijft als je de boete cash kan betalen. If so, dan faalt het controle-systeem, en wordt je niet geregistreerd, en kan je onbeperkt je gang gaan. En ik kies voor de tram, omdat ik zonder betalen de bus niet in kom.

Dus ik ga op een zaterdag ochtend die tram in, en rij de hele dag van A naar B, met als doel, gecontroleerd te worden. Stel ik jump zaterdag om 09:00 in, en ik rij lekker doelloos heen en weer, tot een uurtje of 23:00, dan zit ik 14 uur in dat ding. Ritje kost 2,90, min aftrek van het opstaptarief, omdat ik dan constant zou overstappen. Maak ik daar voor het gemak 2 euro van. Dat is 4 euro per uur. is 56 euro per dag. Stel dat ik er 4 dagen voor in dat ding moet zitten, ben ik blut, en heb ik 0,0 resultaat.

Overigens hou ik exact bij wat ik verreis met het OV (NS weer niet, want dat gaat niet op de strippenkaart), en voor 2010 heb ik al ruim 700 euro ingeboekt staan aan reiskosten.

Mocht ik bij de eerste rit controle krijgen, gaat me dat ongeveer 4 tientjes kosten gok ik zo. Dan heb ik m'n resultaat, en dan ben ik klaar met m'n onderzoek.

It's that simple. Dat is ook de enige reden waarom ik zwart ga rijden. Nothing more, nothing less..

Edit:
En om nog even terug te komen op het skimmen van RFID:
http://webwereld.nl/nieuw...ip-draadloos-geskimd.html
http://www.squidoo.com/rfidskimming
http://www.wisegeek.com/what-is-a-rfid-skimmer.htm

Ik denk niet dat het een kwestie van van of het kan, maar eerder wanneer het gaat gebeuren.

[ Voor 5% gewijzigd door RaZ op 21-10-2011 02:51 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
anandus schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 21:38:
[...]
Nouja, met de chipkaart an sich is niets mis natuurlijk.
Afbeeldingslocatie: http://www.stevendejong.nl/uploads/QE/DQ/QEDQYx0uxExLiZsQQsjJng/risico_6.jpg

Er is WEL iets mis mee, je hebt totaal geen controle meer over wat er gebeurt. Als een controleur zegt, je kaart spoort niet, dan heb je dat te accepteren. Bij een strippenkaart kon je daar nog zelf bewijs van zien.

En zo zijn er nog tal van dingen die met dat digitaliseren en draadloos maken van die flauwekul mis zijn. Maar goed, ik heb aluminiumfolie in mijn kop, vooral negeren en erin blijven geloven...

Maar blijf vooral zo naief! Zwartrijden is er helemaal mee opgelost hoor! Ja echt waar!

[ Voor 14% gewijzigd door Verstekbakker op 21-10-2011 03:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik heb dat ding zelf nog niet eens gebruikt, en liep nu al tegen veel dingen aan die totaal niet kloppen. Na 2,5 jaar zou je toch wel mogen verwachten dat het inmiddels wat beter in elkaar steekt.

Al om al ben ik wel voorstandig van dat ding, als ik de negatieve punten wegcijfer, zie ik er vooralsnog alleenmaar voordeel en gemak van. Je hoeft de deur niet meer uit als je strippenkaart vol is (je kan natuurlijk op een strippenkaart direct zien wat er nog kan, en of je er 1 bij moest kopen). Met een anonieme kaart kan dat dus absoluut niet.

Ik zou dus ook nooit zo'n anonieme nemen. Het gemak overstijgd eventueel privacy-gedoe. Dat boeit me vrij weinig. Ik heb ook een mobiel op zak waar de telco kan zien waar ik op welk moment geweest ben.

Ik heb nu zo'n ding, en vanaf 3 november ga ik hem gebruiken ook. Eerst deze strippenkaart nog zien vol te maken. Inlijsten gaat me net een stap te ver :P

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verstekbakker schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 03:00:
Er is WEL iets mis mee, je hebt totaal geen controle meer over wat er gebeurt. Als een controleur zegt, je kaart spoort niet, dan heb je dat te accepteren. Bij een strippenkaart kon je daar nog zelf bewijs van zien.
Dat vind ik, naast een hoop principiële bezwaren (iets met vrijheid/privacy inleveren voor kleine of imaginare winsten) toch wel erg lastig. Ik heb in het verleden nog wel eens kaartjes in de automaat laten liggen, gewoon omdat je haast hebt en een lompe boer bent. Ik check dan ook vaak als ik ga zitten nog even of ik wel daadwerkelijk een kaartje heb voor de reis die ik maak. Gewoon, om iedereen het leven makkelijk te maken.

Met zo'n chipkaart moet je maar hopen dat het klopt. Het is dat ik nu een OV heb en dus alleen hoef te bedenken dat ik in het weekend een kaartje moet kopen, maar anders had ik waarschijnlijk nu al drie keer een boete voor zwartrijden gehad omdat ik gewoon dacht ingecheckt te hebben o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
http://webwereld.nl/nieuw...nl-volledig-te-kapen.html

Ik kan bezig blijven... Vooral je privacy onbelangrijk blijven vinden, kan heus geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thund3r|IA
  • Laatst online: 11-07 14:44
Afbeeldingslocatie: http://i363.photobucket.com/albums/oo75/thund3r1/20111021-foutieve_ovchipkaart_afschrijving.jpg

Duur ritje van Zuidplein naar Zuidplein met Arriva 8)7 . De echte ritprijs zou overigens de helft van dit bedrag moeten zijn, de uitcheck halte klopte dus gewoon niet. Het duurde me uiteindelijk 3 maanden voordat ik het teveel betaalde geld terug kreeg.
Met de strippenkaart kreeg je bij fouten direct een correctie strip erop geplakt en was daarmee de zaak over. Nu gaat het met allemaal uitgebreide formulieren en moet je er zelf moeite om doen om het gestolen geld terug te krijgen. Voor de vervoersbedrijven is het alleen maar lonend om er zo laks mee om te gaan en de procedures zo ingewikkeld mogelijk te maken. Hoe meer mensen er afhaken bij de procedure hoe hoger hun winst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Vandaag was in één keer mijn OV-chipkaart stuk. Hij deed het niet meer toen ik op Rotterdam CS bij de metro in wilde checken. Daar sta je dan met je NS-maandnetkaart en aanvulling stad/streek alle zones :( Vervanging van de (NS) OV-chipkaart kost € 11,- (en dat voor een product dat niet eens een jaar net gebruik aan kan). Maar niets dan lof voor de RET. De medewerker wist (na telefonisch overleg met hogerop) een borg-kaart voor me te regelen, die ik weer in kan leveren als mijn vervangende OV-chipkaart is geleverd (en dan krijg ik het geld ervoor ook weer terug). Koste me nog een oude pasfoto voor een nieuwe RET-stamkaart, maar dat is peanuts vergeleken met de ellende die ik anders gehad zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Mams kwam net met een vraag: wanneer de treinkaartjes afgeschaft worden, hoe kun je meerdere mensen met korting mee laten reizen icm de (oude) voordeelurenchipkaart?

Ik kan me niet herinneren daar al een oplossing voor gezien te hebben, is die er ondertussen al wel of nog steeds niet?

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Daar is nog geen oplossing voor, nee.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Ik ga het met RaZ eens zijn zelfs :). Vrijdag de OV chipkaart van mijn din binnengekregen. Op de brief stond dat we met die brief, de kaart en legitimatie naar een OV balie moesten gaan om autoopladen te activeren. Maar als je het sneller wilde kon je het ook aanvragen via de site, dan kun je 't activeren bij iedere ophaalpunt. Dat leek ons handiger, dus aangevraagd, 1 cent overgemaakt en we zouden het kunnen ophalen. Gelijk maar even NS reizen op saldo aangevraagd, konden we ook ophalen. Uurtje later bij het afhaalpunt krijgen we 1 bestelling op de kaart, NS reizen op saldo. Wat is er gebeurd met autoopladen? En onze 1 cent? :)

Kun je maar 1 product te gelijk in de queue hebben staan ofzo?

WTF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
SeatRider schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 10:08:
Gelijk maar even NS reizen op saldo aangevraagd, konden we ook ophalen. Uurtje later bij het afhaalpunt krijgen we 1 bestelling op de kaart, NS reizen op saldo. Wat is er gebeurd met autoopladen? En onze 1 cent? :)
Wellicht dat er dan iets fout gaat in de communicatie tussen de NS en TLS: de NS-automaten werken namelijk pas sinds kort als TLS (voor je automatisch opladen)-ophaalpunt. Je zou het bij een TLS-ophaalpunt (kleine gele kastjes) kunnen proberen...

(maar het is natuurlijk idioot dat het niet gewoon werkt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

ValHallASW schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 11:45:
[...]

Wellicht dat er dan iets fout gaat in de communicatie tussen de NS en TLS: de NS-automaten werken namelijk pas sinds kort als TLS (voor je automatisch opladen)-ophaalpunt. Je zou het bij een TLS-ophaalpunt (kleine gele kastjes) kunnen proberen...

(maar het is natuurlijk idioot dat het niet gewoon werkt)
Nou het ophaalpunt was zo'n geel kastje in een sigarenwinkel, dus ik denk niet dat we in dit geval de NS de schuld kunnen geven :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

SeatRider schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 10:08:
Ik ga het met RaZ eens zijn zelfs :). Vrijdag de OV chipkaart van mijn din binnengekregen. Op de brief stond dat we met die brief, de kaart en legitimatie naar een OV balie moesten gaan om autoopladen te activeren. Maar als je het sneller wilde kon je het ook aanvragen via de site, dan kun je 't activeren bij iedere ophaalpunt. Dat leek ons handiger, dus aangevraagd, 1 cent overgemaakt en we zouden het kunnen ophalen. Gelijk maar even NS reizen op saldo aangevraagd, konden we ook ophalen. Uurtje later bij het afhaalpunt krijgen we 1 bestelling op de kaart, NS reizen op saldo. Wat is er gebeurd met autoopladen? En onze 1 cent? :)

Kun je maar 1 product te gelijk in de queue hebben staan ofzo?

WTF.
Ik heb het de 15de aangevraagd, automatisch opladen (rib uit m'n lijf die 1ct :P ), en NS Saldo reizen. Ik heb 2 dagen later (17-10) beide producten in 1 keer afgehaald. Stonden ook 2 producten klaar.

Ik vermoed dat de aanvraag via de site, gewoon 1 dag er over doet voordat zo'n product dan klaar staat.

Overigens stond er pas na 3 dagen die transacties in het overzicht op de site (20-10).

Edit:
@hieronder: Thanx, gefixed. Ik tik te snel soms ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RaZ schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 11:55:
[...]

Ik heb het de 15de aangevraagd, automatisch opladen (rib uit mijn lijf me lij die 1ct :P ), en NS Saldo reizen. Ik heb 2 dagen later (17-10) beide producten in 1 keer afgehaald. Stonden ook 2 producten klaar.

Ik vermoed dat de aanvraag via de site, gewoon 1 dag er over doet voordat zo'n product dan klaar staat.

Overigens stond er pas na 3 dagen die transacties in het overzicht op de site (20-10).
Ff gecorrigeerd, moest het 3 keren herlezen om te begrijpen wat er stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Papieren treinkaartje niet later afgeschaft
DEN HAAG - Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) gaat er nog steeds van uit dat het papieren treinkaartje eind 2012 kan worden afgeschaft.

Ze wil dat moment handhaven omdat het als drukmiddel richting vervoerders kan dienen, bleek dinsdag in een debat in de Tweede Kamer.

De vervoerders moeten tegen die tijd hebben geregeld dat reizigers met een ov-chipkaart kunnen overstappen van de ene op de andere treinvervoerder, zonder dat ze daarvoor opnieuw een opstaptarief moeten betalen.

''We houden het treinkaartje aan tot de kwestie van het dubbele opstaptarief geregeld is'', zei Schultz.

Vraag om uitstel
De fracties van GroenLinks, ChristenUnie, SP en PvdA vroegen de minister dinsdag het papieren kaartje te handhaven tot het mogelijk is om met een chipkaart één keer in- en één keer uit te checken op een treinreis die wordt verzorgd door verschillende vervoerders.

Een commissie die er onderzoek naar heeft gedaan verwacht dat dat nog wel even kan duren. Schultz wil dat moment niet koppelen aan het einde van het papieren kaartje.

Duur
De VVD-bewindsvrouw becijferde dat langer doorgaan met het ouderwetse plaatsbewijs duur is, aangezien twee systemen in de lucht gehouden moeten worden. ''Dat kost 4 miljoen euro per maand en dat kunnen we goed ergens anders voor gebruiken.''

Ze wil het kaartje bovendien afschaffen omdat daardoor de poortjes op de stations in werking kunnen worden gezet. Dat systeem moet de veiligheid vergroten.

Het debat was de laatste kans voor Kamerleden om mogelijk een stokje te steken voor het landelijk afschaffen van de strippenkaart. Dat papieren reisbewijs wordt 3 november in het hele land aan de wilgen gehangen. SP'er Manja Smits zei dinsdag dat ze dat liever niet ziet gebeuren, maar dat ze weet dat ze de Kamer niet meekrijgt. Daarom diende ze geen motie in. Schultz ziet nu geen hobbels meer richting 3 november.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben nog steeds erg benieuwd, hoe de NS dit met de samenreiskorting gaat doen. Mijn vriendin heeft een (oud model) voordeelurenkaart, die elk jaar automatisch tegen de oude voorwaarden verlengd wordt. En dan mag je dus een paar mensen met korting mee laten reizen.

Volgens mij wordt de kaart halverwege 2012 (juni ofzo) weer gewoon verlengd. Ben benieuwd hoe we dat in 2013 gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dat vroeg ik mij dus ook al af, vooral omdat het niet in het artikel vermeld wordt. Heb de NS maar weer eens gevraagd of ze daar ondertussen al een oplossing voor (in de maak) hebben.
(Mams heeft ook het oude model ;) )

[ Voor 3% gewijzigd door Raven op 25-10-2011 20:14 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

En wanneer kun je zaken als bijvoorbeeld een fietskaartje op je OV Chipkaart zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fiber schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 20:15:
En wanneer kun je zaken als bijvoorbeeld een fietskaartje op je OV Chipkaart zetten?
Dat zal ook voor 2013 geregeld moeten zijn dan. Maar dat lijkt me vrij eenvoudig te implementeren. Zulke kaartjes moet je nu toch al op datum kopen en ze zijn gewoon de hele dag geldig, als ik me niet vergis. Dat is gewoon een kwestie van een product met geldigheidsduur van 1 dag op de chipkaart zetten.

Binnenkort maar eens wat saldo op mijn kaart zetten. Ik moet op 14 en 15 november voor een cursus naar Utrecht. Dat gaat mijn eerste chip-ritje worden.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2011 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Verwijderd schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 21:11:
[...]
Dat zal ook voor 2013 geregeld moeten zijn dan. Maar dat lijkt me vrij eenvoudig te implementeren...
Maar blijkbaar toch wel zo ingewikkeld dat het nu nog niet kan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 28-10 07:36

PauseBreak

derp!

Verwijderd schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 21:11:
[...]

Dat zal ook voor 2013 geregeld moeten zijn dan. Maar dat lijkt me vrij eenvoudig te implementeren. Zulke kaartjes moet je nu toch al op datum kopen en ze zijn gewoon de hele dag geldig, als ik me niet vergis. Dat is gewoon een kwestie van een product met geldigheidsduur van 1 dag op de chipkaart zetten.

Binnenkort maar eens wat saldo op mijn kaart zetten. Ik moet op 14 en 15 november voor een cursus naar Utrecht. Dat gaat mijn eerste chip-ritje worden.
Probleem hiermee is dat er maar een x aantal producten op je kaart kan staan. Wanneer dit soort zaken er ook op moeten staan, zit je al vrij snel aan tegen de max van het aantal producten op de kaart - en natuurlijk heb je ook nog weer die gevallen die al aan de max zitten vanwege een aantal andere producten van andere aanbieders op die kaart.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Dus dan moet je straks kiezen of je je fiets of je hond of je 'schoonmoeder-met-meereis-korting' mee wil nemen in de trein want alle drie tegelijk dat past niet op je kaart? En als je dan met de Fyra wil dan moet je alsnog iets of iemand achterlaten want anders kan de toeslag voor de Fyra er niet meer bij. Heb ik dat goed begrepen? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Haha :P

Krijg je straks de melding:
Hond mag mee, gooi de schoonmoeder maar voor de trein ipv er in, goede reis 8)7

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 20:07:
[...]

Ik ben nog steeds erg benieuwd, hoe de NS dit met de samenreiskorting gaat doen. Mijn vriendin heeft een (oud model) voordeelurenkaart, die elk jaar automatisch tegen de oude voorwaarden verlengd wordt. En dan mag je dus een paar mensen met korting mee laten reizen.

Volgens mij wordt de kaart halverwege 2012 (juni ofzo) weer gewoon verlengd. Ben benieuwd hoe we dat in 2013 gaan doen.
Tegen die tijd passen ze de voorwaarden wel aan dat het niet meer kan, simpel zat.

Ben ik overigens de enige die problemen heeft met het feit dat je met een dalurenabonnement geen E-tickets of papieren kaartjes mag gebruiken? Afgelopen vrijdag had ik een E-ticket met korting voor mijn vriendin besteld, want ze had niet genoeg geld meer op dr rekening om daarvan het saldo op de chipkaart op te waarderen. Uiteraard bleek dat je met een E-ticket met 40% korting niet in mag stappen met een dalurenkaart, want die kaart geldt niet in combinatie met papieren tickets. Een refund van het E-ticket zat er ook niet in, dus die 6,40 voor dat treinkaartje is gewoon weggegooid geld.
Persoonlijk vind ik het gewoon een stom systeem. Je hebt een E-ticket met korting, en je hebt recht op die korting, want je hebt een dalurenabonnement. Elke conducteur kan je OV-chipkaart uitlezen en zien dat jij met 40% korting mag reizen, maar bij de NS werkt dat blijkbaar anders.
Pagina: 1 ... 63 ... 100 Laatste

Let op:
Het is hier niet toegestaan om hulp te bieden bij het hacken van chips. Dit betekent dat het ook niet toegestaan is om links te geven naar kant en klare programma's die dit mogelijk maken. Het forum is geen plaats om aan te zetten tot frauduleuze handelingen.