Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-10 17:52
Als je overstapt hoef je niet opnieuw in te checken hoor, het is niet zo dat je per trein incheckt maar per reis. Instaptarief is dus altijd hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-10 17:52
AW_Bos schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 23:27:

Verder is het wel apart dat mijn mislukte uitcheckfout (tja, bij het GVB poortje uit staan checken nadat ik met NS naar A'dam Amstel reisde) er nog niet op staat? Hier is maar 4.00 euro afgeschreven volgens de kaartautomaat? Ik dacht dat niet uitchecken bij de NS 20 euro kostte?
Als die 4 euro bij de GVB transactie staat lijkt me dat dat als een uitcheckfout van het GVB verrekend is. Heb je alweer opnieuw bij de NS ingecheckt, zou verwachten dat hij dan een uitcheckfout bij hun boekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Megamind schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 08:48:
[...]

Volgens mij is dit bedrag variabel en ligt aan hoever de trein gaat (denk ik).

Als ik van Rotterdam Noord naar Rottercam CS ga is het instaptarief maar 2 euro, omdat je toch niet verder kan reizen als je niet incheckt, als ik van CS naar Noord ga is het 15 euro geloof ik omdat de trein helemaal naar Uitgeest gaat.
En hoe, precies, weten die poortjes cq paaltjes dat jij dat van plan bent?

Zo zou 't in voertuigen, waar dat inderdaad wel bekend is, wel moeten werken vind ik trouwens.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-10 14:02

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Als ik van Rotterdam Noord naar Rottercam CS ga is het instaptarief maar 2 euro, omdat je toch niet verder kan reizen als je niet incheckt, als ik van CS naar Noord ga is het 15 euro geloof ik omdat de trein helemaal naar Uitgeest gaat.
Dat bedrag is vast en hangt alleen af van of je een VDU hebt of niet. Voor mensen zonder VDU is het inchecktarief altijd € 20, voor mensen met een VDU is het € 10.
CyBeR schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 09:42:
[...]

Zo zou 't in voertuigen, waar dat inderdaad wel bekend is, wel moeten werken vind ik trouwens.
Ook niet. Want wat moet je afschrijven als je in Rotterdam Centraal instapt in de trein die naar Groningen gaat? En dan nog: bij NS hoef je niet uit te checken als je overstapt, dus hoe ver een bepaalde trein rijdt is niet bepalend voor de reis die met de OV-chipkaart gemaakt wordt.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
CyBeR schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 09:42:
[...]

Ohja niet bij nagedacht :P Dan kan het idd niet nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:39

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

[...]

Die zin is niet echt duidelijk.
Verder kan toch van uit Rotterdam Noord doorreizen naar Schiedam - Hoek van Holland of Den Haag, Amsterdam, Dordrecht en verder.
Je hoeft pas uit te checken als je het station verlaat of als je terug wilt reizen naar je beginpunt.

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Slasher schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 08:37:
Even een vraag over de anonieme ov-chipkaart, volgens de site ov-chipkaart.eu kan je bij de primera zo'n ding aanschaffen.

Nu heb ik zo'n oplaadpunt gezien maar die spuugt volgens mij niet van zulke kaarten uit. Moet je zo'n lege kaart bij de balie kopen en dan in dat ding opladen?
Bij een béétje ophaalpunt staan deze eigenschappen:
Op deze locatie kunt u:

• Het actuele saldo van uw OV-chipkaart controleren;
• Saldo aanschaffen en opladen met uw PIN-pas;
• Reisproducten aanschaffen en opladen met uw PIN-pas;
• Bestellingen uit de webwinkel van de OV-chipkaart ophalen;
• De online aanvraag of wijziging van automatisch opladen ophalen;
• Het Studentenreisrecht ophalen.
Ik neem dus aan dat je alleen een lege kaart kunt kopen, en die dan bij zo'n geel apparaat moet opladen. :)

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quincy5
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-10 09:18
AW_Bos schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 23:27:
Check-in 11:12 Amsterdam, Amstelstation
Check-out 11:27 Muiden, P&R terrein 	Connexxion 	€ 2,07 	

Check-in 13:14
Check-out 13:29 Amsterdam, Amstelstation 	Connexxion 	€ 2,05 

Kijk, om 13:14 ben ik bij vrijwel dezelfde halte opgestapt (Muiden P&R), maar wel 50 meter verder (tegengestelde richting als eerst :P). Is die 2 ct. verschil nou ook te verklaren door dat die halte voor de terugweg richting A'dam niet op precies dezelfde plek staat als waar ik op de heenreis uitkwam?
Heb je beide keren keurig gewacht met uitchecken tot de bus (bijna) stilstond? Ik ben een keer met een hele groep van Rotterdam Centraal naar de Erasmus universiteit geweest en we begonnen ca. 100 meter voor de halte met achter elkaar uitchecken; bij de eerste mensen werd 5 cent minder gerekend als bij de laatsten.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Maasluip schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 10:00:
[...]
Ook niet. Want wat moet je afschrijven als je in Rotterdam Centraal instapt in de trein die naar Groningen gaat? En dan nog: bij NS hoef je niet uit te checken als je overstapt, dus hoe ver een bepaalde trein rijdt is niet bepalend voor de reis die met de OV-chipkaart gemaakt wordt.
NS heeft dan ook geen lezers in de voertuigen zitten. Dus inderdaad: dan kan 't niet. Maar in bussen en trams bijvoorbeeld die dat wel hebben kan 't prima. De bus van Haarlem Noord naar Haarlem Spaarnwoude, schrijft nu 4 euro af als je instapt. Maar dat is onnodig, die bus gaat niet ver genoeg om aan 4 euro te komen. Het maximum is twee euro nogwat, als je van begin tot eind erin zit. Dus dan hoeft die bus wmb maar 2 euro nogwat als borg af te schrijven. Overstappen verandert deze handeling niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrfunk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik maak veelvuldig mee (vooral als ik weer eens NIET in Rotterdam ben) dat de palen het niet doen en ik niet meer kan uitchecken. Nu kun je bij de RET mooi een online formuliertje invullen, maar bij de meeste andere maatschappijen moet je eerst een ellenlang formulier invullen en dit vervolgens in een enveloppe stoppen (met postzegel!) en opsturen. Moet ik dit allemaal doen voor 4 euro die JULLIE mij afpakken, denk ik dan. Ik kan hier ZO boos om worden. Grrrrrrrrr sorry moest ik even kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:26
jpboere schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 16:01:
Ik maak veelvuldig mee (vooral als ik weer eens NIET in Rotterdam ben) dat de palen het niet doen en ik niet meer kan uitchecken. Nu kun je bij de RET mooi een online formuliertje invullen, maar bij de meeste andere maatschappijen moet je eerst een ellenlang formulier invullen en dit vervolgens in een enveloppe stoppen (met postzegel!) en opsturen. Moet ik dit allemaal doen voor 4 euro die JULLIE mij afpakken, denk ik dan. Ik kan hier ZO boos om worden. Grrrrrrrrr sorry moest ik even kwijt.
Wees blij dat het online *KAN*. Dat is ook wel eens anders geweest (kan ik je uit ervaring verklappen ;))

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
flowerp schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 22:19:
Een ander leuk voordeel van de strippenkaart: van de week wilde in de bus 2 dames met elk een strippenkaart van 45 strippen een reis maken. helaas waren beiden kaarten, met nog geen enkele strip gestempeld, verouderd (voorbij een-na-laatste prijswijziging in dit geval) en moesten ze dus alsnog een los kaartje kopen.

Hoewel de OV chipkaart zelf ook wel verloopt, verloopt je tegoed nooit. Dat vertegenwoordigd gewoon een geld bedrag wat het blijft vertegenwoordigen. Bij b.v. de NS krijg je je OV chipkaart gratis bij je VDU-abonnement, en een nieuwe kaart wanneer verlopen is tenminste in het verleden altijd gratis geweest.
???
Ik dacht toch echt dat het overzetten van je tegoed ook geld kostte ( 2,50 bij bedragen hoger dan 5 euro. Alles onder de 5 euro ben je gewoon kwijt afaik )
Net zoals je een nieuw OV-chipkaart moet aanschaffen als de oude verlopen is. ( Dat NS het bedrag voor aanschaf in het VDU-abonnement heeft verweven is leuk en aardig, maar officieel moet je een nieuwe altijd weer kopen )

Sowieso vind ik die regelingen qua verlopen vaag. Dat is imho gewoon te veel geld voor zoiets simpels, het is al snel een tientje ( 2,50 voor overzetten saldo + 7,50 voor nieuwe kaart ) per 5 jaar.
Dat is op zich geen verkeerd bedrag als je 5 miljoen van die chipkaarten hebt uitgegeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 18:20
!!! (???)
Net zoals je een nieuw OV-chipkaart moet aanschaffen als de oude verlopen is. ( Dat NS het bedrag voor aanschaf in het VDU-abonnement heeft verweven is leuk en aardig, maar officieel moet je een nieuwe altijd weer kopen )
We zullen zien. Bij de NS was ie dus altijd gratis en dat VDU abonnement moet je sowieso betalen. Je hebt dus wat dat betreft geen last van het verlopen. Ik hoop wel voor het fatsoen dat je gewoon je gehele tegoed houdt en dat dit kostenloos wordt overgezet.

De banken zitten natuurlijk ook met zoiets. Ook daar moet je periodiek je pas omwisselen. Het eventuele tegoed op je chipknip kun je dan terug storten en meteen op je nieuwe pas weer opladen.

Het omwisellen van pas is gratiz bij de banken, maar je betaalt wel weer een jaarlijks bedrag voor die pas wat hoger is dan die eenmalige kosten voor een OV Chipkaart (gratis, 1,50 of 7,50).
Sowieso vind ik die regelingen qua verlopen vaag. Dat is imho gewoon te veel geld voor zoiets simpels, het is al snel een tientje ( 2,50 voor overzetten saldo + 7,50 voor nieuwe kaart ) per 5 jaar.
Dat is op zich geen verkeerd bedrag als je 5 miljoen van die chipkaarten hebt uitgegeven
Nja, nieuwe kaarten zijn dus ook vaak gratis of 1,50. Dan zou je ook met 2,50 of 4,00 euro aan kosten kunnen zitten. Dat is goedkoper dan een verlopen grote strippen kaart, en veel goedkoper dan een bankpas je gekost heeft in 5 jaar (ik weet even niet wat dat is, maar is dat niet 7,50 per jaar, dus 37,50 totaal.

Het periodiek laten verlopen van alle passen is trouwens wel een essentieel ingredient van het concept 'electronische pas'.

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
:) :) :) ( !!! )
[...]
We zullen zien. Bij de NS was ie dus altijd gratis en dat VDU abonnement moet je sowieso betalen. Je hebt dus wat dat betreft geen last van het verlopen. Ik hoop wel voor het fatsoen dat je gewoon je gehele tegoed houdt en dat dit kostenloos wordt overgezet.
Net even opgezocht op ov-chipkaart.nl maar daar zeggen ze toch echt wat ik ook zei.
Dat lijkt me dan ook de algemene stelregel om vanuit te gaan, NS is maar 1 enkele speler in het verhaal ( wel een grote )

NS zit sowieso qua tegoed overzetten wmb in een speciale categorie. Als ik nog 1 treinrit wil kunnen maken ben ik gedwongen om boven die grens van 5 euro te zitten ( anders mag ik niet instappen ), waar ik met een instaptarief van 4 euro nog best wat kilometers kan maken.

Dus met ander OV dan trein kan ik 4 euro weggooien, maar met de trein zit ik ( zonder VDU ) altijd op 20 euro weggooien.

Trouwens wel een leuk tussendoorvraagje wat dan bij me opkomt : Weet iemand of het automatisch opladen of in/uit-check tarief anders werkt als je verlengingstermijn eraan komt.
Lijkt me een duur grapje worden als je net op de laatste dag van je kaart de trein pakt om het saldo op te maken en er wordt even 20 euro opgewaardeerd... Kan je een ov-chipkaart wel "opmaken"?
Nja, nieuwe kaarten zijn dus ook vaak gratis of 1,50. Dan zou je ook met 2,50 of 4,00 euro aan kosten kunnen zitten. Dat is goedkoper dan een verlopen grote strippen kaart, en veel goedkoper dan een bankpas je gekost heeft in 5 jaar (ik weet even niet wat dat is, maar is dat niet 7,50 per jaar, dus 37,50 totaal.

Het periodiek laten verlopen van alle passen is trouwens wel een essentieel ingredient van het concept 'electronische pas'.
Bankpassen vind ik ook idioot dat het geld kost, maar dat is een andere discussie ( vroegah kon het wel gratis :) )

Het periodiek laten verlopen van passen is ook niet meer dan normaal, het gaat me meer om de kosten die er dan bijkomen. Zijn dit in te calculeren kosten als "kosten pas" etc dan kan je er rekening mee houden, maar hierbij moet je betalen voor het behouden van je eigen al ingekochte kilometers...
En of die rekening nou 2,50 gaat zijn ( bij bedrag hoger dan 5 euro ) of 4,99 daar heb jij weinig controle over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

What the hell is dit nou weer. Ik probeerde zojuist (eindelijk) eens mijn random gegenereerde ww van ov-chipkaart.nl te veranderen naar een die ik makkelijk(er) kan onthouden, doe ik dat, krijg ik "De opgegeven gebruikersnaam bestaat al." |:(

Nog niks verder te melden trouwens, over dat vage probleem. Zit nu te wachten tot de NS transactie van afgelopen week er eens bij komt, kijken of daar hetzelfde probleem voordoet. Helpdesk begon over privacyinstelling, die staat voor zover ik weet goed, en dan geen antwoord meer...

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
:) (!) :)
Het periodiek laten verlopen van passen is ook niet meer dan normaal, het gaat me meer om de kosten die er dan bijkomen. Zijn dit in te calculeren kosten als "kosten pas" etc dan kan je er rekening mee houden, maar hierbij moet je betalen voor het behouden van je eigen al ingekochte kilometers...
Het komt inderdaad wel een beetje absurd over. Dan hadden ze nog beter die pas iets duurder kunnen maken en dat je dan gewoon wel zonder extra kosten je tegoed kan overzetten. Uiteindelijk betaal je als gebruiker het zelfde, maar dit komt wel malloot over. 2,50 betalen om b.v. 4 euro over te zetten.

Iets anders wat me trouwens ook opviel, is dat je bij de strippenkaart helemaal niet makkelijk kunt controleren of degene die je hebt nog geldig is. Er staat geen jaartal op en alleen de text dat ie vervalt 12 maanden na de laatste tariefs verhoging. Als je dus met een strippenkaart is huis zit of in je portomonnee is het vrij lastig om te bepalen of ie nog geldig is.

Op de OV Chipkaart zelf staat tenminste zeer duidelijk en prominent een datum.

EDIT: je kunt het via deze site wel bekijken: http://www.vbn-bv.nl/content.php?pagina_id=117 daar staat de minimale prijs per strippen kaart die nog geldig is, maar zelfs met mijn superieure *kuch* googling skills kosten me dit even om te vinden. Wim van 3 hoog achter zonder computer gaat hier niet zo snel achter komen, laat staan onze arme toeristen die zogenaamd de OV Chipkaart niet zouden snappen, maar de strippen kaart wel automatisch door zouden hebben

[ Voor 15% gewijzigd door flowerp op 09-05-2010 23:48 ]

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Hmm, bij NS is er wél info zichtbaar.,
code:
1
2
3
4
07-05-2010
Check-in 08:02 Enschede
Check-out 09:25 Apeldoorn
NS  € 11,40

Wordt steeds gekker...

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Is het instap tarief bij Connexxion bussen 3 euro?
Zo ja, dan heb ik dat opeens gratis op m'n kaart gekregen.
Zo nee, dan heb ik het op een andere manier gratis gekregen _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

CyBeR schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 19:57:
[...]

Als die halte de zonegrens is kost 't je inderdaad 2 strippen, maar die info heb ik even niet bij de hand. Ligt 'ie voorbij de zonegrens dan gaat er idd iets mis :P Precies de reden ook, trouwens, dat de ov-chip voor mij veel goedkoper uitvalt. Ik woon bij de eerste halte na een zonegrens, dus als ik ergens heen wil ben ik bijna altijd drie strippen kwijt.
Was idd een zonegrens, zag het vanmiddag staan :P

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Cheesy schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 21:56:
Is het instap tarief bij Connexxion bussen 3 euro?
Zo ja, dan heb ik dat opeens gratis op m'n kaart gekregen.
Zo nee, dan heb ik het op een andere manier gratis gekregen _O-
Vier euro gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Vreemd dan...
Ik vermoed dat ik het gekregen heb nadat ik niet uit kon checken en zo'n uitstapkaartje van de chauffeur kreeg.
Staat ook niet in m'n online overzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neodymium
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Neodymium

De Baron van 't Westen

In Amersfoort is het afgelopen 2 weken vreselijk mis gegaan met die ov-chipkaart. Bussen werden omgeleid (flinke omleiding), en dus route kwijt, gps kwijt, en uitchecken werd inchecken.

Staat nog niets van op het transactieoverzicht maar ik ben bang dat ik ruim 4/5x dus "niet" heb uitgechecked doordat die busroute niet bestond. Gelukkig hebben we dan studenten-ov en kost het 0,00€. Maar of het meeteld voor de "x" keer vergeten uitchecken = blokkering.

Daarnaast vind ik die ov-chip nog steeds onhandig, vooral wanner ik met zware spullen reis. Wanneer de bus stopt is het dan eerst spullen bij elkaar pakken. Daarna ov chipkaart uit broekzak halen, dan uitchecken, wat in 10-20% van de gevallen niet in een keer lukt... Dan bij de bushalte, moet je je ov-chipkaart netjes weer wegstoppen, want het zal niet de eerste keer zijn dat je het random ergens wegstopt en vervolgens nooit meer terugvind. Tegenwoordig check ik niet meer uit bij de desbetreffende halte, maar net nadat de bus de halte ervoor heeft aangedaan. Dan kan ik rustig die ov-chip weer in mijn portemonnee stoppen. Op het overzicht komt dat wel vaak te staan dat ik nog bij de vorige halte ben uitgestapt, maarja dan moeten ze dat maar beter regelen.

N00dlesoup alleen op afhalen (4,29EUR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Neodymium schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 10:36:
Daarnaast vind ik die ov-chip nog steeds onhandig, vooral wanner ik met zware spullen reis. Wanneer de bus stopt is het dan eerst spullen bij elkaar pakken. Daarna ov chipkaart uit broekzak halen, dan uitchecken, wat in 10-20% van de gevallen niet in een keer lukt... Dan bij de bushalte, moet je je ov-chipkaart netjes weer wegstoppen, want het zal niet de eerste keer zijn dat je het random ergens wegstopt en vervolgens nooit meer terugvind. Tegenwoordig check ik niet meer uit bij de desbetreffende halte, maar net nadat de bus de halte ervoor heeft aangedaan. Dan kan ik rustig die ov-chip weer in mijn portemonnee stoppen. Op het overzicht komt dat wel vaak te staan dat ik nog bij de vorige halte ben uitgestapt, maarja dan moeten ze dat maar beter regelen.
Dus dit is moeilijk dan vroeger je OV kaart uit je zag halen, laten zien aan de chauffeur en weer terugstoppen? :/

Zowiezo snap ik de mensen niet die altijd moeilijk zitten te doen met hun portomonnee, waarom haal je die kaart eruit? Het is RFID dat gaat er gewoon doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:27

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Megamind schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 10:57:
[...]
Dus dit is moeilijk dan vroeger je OV kaart uit je zag halen, laten zien aan de chauffeur en weer terugstoppen? :/
Je vergeet het weer pakken bij het uitchecken, dat is erbij gekomen.
Zowiezo snap ik de mensen niet die altijd moeilijk zitten te doen met hun portomonnee, waarom haal je die kaart eruit? Het is RFID dat gaat er gewoon doorheen.
Mogelijk omdat er meer RFID kaarten in je portemonnee zitten (zoals de ID kaart) die ongeveer op dezelfde frequentie werken :?

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Neodymium schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 10:36:
Tegenwoordig check ik niet meer uit bij de desbetreffende halte, maar net nadat de bus de halte ervoor heeft aangedaan. Dan kan ik rustig die ov-chip weer in mijn portemonnee stoppen. Op het overzicht komt dat wel vaak te staan dat ik nog bij de vorige halte ben uitgestapt, maarja dan moeten ze dat maar beter regelen.
Is het niet zo dat je 'officieel' mag uitchecken zodra de display in de bus (hetzij op LED, scherm, of OV Chipkaart reader) de halte aangeeft waarbij je wil uitstappen?

De vervoers maatschappijen lijken dit te stimuleren, want het voorkomt vertraging bij uitstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Toenstraks nav de verschillende emails over mijn vage probleem teruggebeld door iemand met een duidelijke uitleg. :)

In het kort komt het er op neer dat sommige vervoerders nog niet goed waren voorbereid op het versturen van in en uitcheck locaties, dit probleem is bekend (was niet de enige die er last van had) en het is maar gewoon afwachten of het uiteindelijk opgelost wordt.
Kreeg een tip: bij de vervoerders zelf (Veolia en Connexxion dus) zou ik een lijstje kunnen krijgen met de gemaakte ritten waar waarschijnlijk wél locatie info bij staat.

Die tip maar eens uitproberen, als ik van beide een kantoor kan vinden. Die van Connexxion was dacht ik gesloten hier in de stad.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-10 16:43

Onbekend

...

http://www.nu.nl/binnenla...sen-midden-nederland.html
UTRECHT - Busreizigers in Midden-Nederland hebben zondagmiddag te maken met een storing. De ov-chipcard wordt in de bussen van Connexxion en het Utrechtse vervoerbedrijf GVU ten onrechte 'niet geldig' verklaard door de kaartlezers.
Dit is een van de punten waarom ik tegen deze kaart was. Alles wordt centraal geregeld en je bent helemaal afhankelijk van een chiplezer en het kaartje.
Gelukkig hebben ze daar geen poortjes die een compleet (bus)station afsluiten en kunnen ze om dit probleem heen werken.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Gelukkig kon je voorheen op een gemiddeld station op zondag helemaal geen strippenkaarten kopen :Z

Natuurlijk is het optreden van dergelijke storingen inherent aan het niet redundant uitvoeren van de systemen, maar nog steeds is er geen ramp gaande als je niet kunt inchecken. Waarschijnlijk heb je er als reiziger zelfs geen last van, maar mag je gratis mee. Bashen om het bashen...

[ Voor 62% gewijzigd door CodeCaster op 16-05-2010 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

CodeCaster schreef op zondag 16 mei 2010 @ 18:52:
Gelukkig kon je voorheen op een gemiddeld station op zondag helemaal geen strippenkaarten kopen :Z
Nu doe je net of je zondags een strippenkaart moet kopen. Deze vergelijking zou opgaan als je die hele ov-chipkaart nog niet in je handen had, maar dat is in deze situatie niet het geval.

Een strippenkaart werkt altijd, ook al is er ergens een elektronische storing. Als de stempel van een chauffeur niet meer werkt, heeft hoogstens de mensen van die die bus willen nemen er last van, en niet de gehele omgeving.
Natuurlijk is het optreden van dergelijke storingen inherent aan het niet redundant uitvoeren van de systemen, maar nog steeds is er geen ramp gaande als je niet kunt inchecken. Waarschijnlijk heb je er als reiziger zelfs geen last van, maar mag je gratis mee.
Zie mijn vorige post: Gelukkig zijn er geen poortjes die gesloten blijven.
Nu hebben alleen de vervoerders er last van, maar die zitten er ook niet op te wachten om reizigers gratis mee te nemen.
Bashen om het bashen...
't Is jammer dat je mijn vorige post niet goed kon begrijpen. Hopelijk begrijp je deze post wel beter.
Zo'n opmerking is nergens voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Ik had het pas over gratis geld op m'n kaart.
Staat nu ook in m'n reisoverzicht:

10-05-2010 Opladen
Connexxion € 3,22

Ik vermoed dat het een restitutie is vanwege het niet uit kunnen checken in de bus.
Maar het grappige is dat ik studentenreisrecht heb :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Cheesy schreef op zondag 16 mei 2010 @ 21:44:

10-05-2010 Opladen
Connexxion € 3,22

Ik vermoed dat het een restitutie is vanwege het niet uit kunnen checken in de bus.
Die is dan inderdaad leuk.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Onbekend schreef op zondag 16 mei 2010 @ 19:40:
Nu doe je net of je zondags een strippenkaart moet kopen. Deze vergelijking zou opgaan als je die hele ov-chipkaart nog niet in je handen had, maar dat is in deze situatie niet het geval.

Een strippenkaart werkt altijd, ook al is er ergens een elektronische storing. Als de stempel van een chauffeur niet meer werkt, heeft hoogstens de mensen van die die bus willen nemen er last van, en niet de gehele omgeving.

Zie mijn vorige post: Gelukkig zijn er geen poortjes die gesloten blijven.
Nu hebben alleen de vervoerders er last van, maar die zitten er ook niet op te wachten om reizigers gratis mee te nemen.

't Is jammer dat je mijn vorige post niet goed kon begrijpen. Hopelijk begrijp je deze post wel beter.
Zo'n opmerking is nergens voor nodig.
Jouw probleem met de chipkaart is dat je een storing kan hebben waardoor je eventueel niet kan reizen. Mijn tegenvoorbeeld is van vóór de chipkaart, maar behalve dat zijn er meerdere zaken te bedenken waardoor je toen niet kon reizen of daarin beperkt werd. Behalve een strippenkaart vergeten te kopen, waardoor je flink meer geld kwijt in de bus wat natuurlijk feitelijk je eigen schuld is, maar je kunt ook een kaartjesautomaat treffen die het niet doet... dan moet de conducteur je maar net geloven.

Er is een storing in midden-Nederland, zou het toevallig kunnen dat er een datanetwerk plat ligt? Moeten alle communicatiekanalen vanuit de bussen en de datacentra dan redundant uitgevoerd worden? Idealiter wel ja, maar er is op dat gebied hoogstwaarschijnlijk een kosten-batenanalyse gedaan die uitviel in het voordeel van de reiziger: bij storing gratis mee.

Ik vind een storingsincident nou niet bepaald een duidelijk geval van "zie je wel, de chipkaart zuigt". Of wat je er ook mee probeert te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Uhm, eigenlijk wordt technisch gezien alles juist niet centraal geregeld, maar is er denk ik eigenlijk een hierarchy van reader -> voertuig -> maatschappij -> tls.

Alles alles volledig centraal geregeld was, dan had je OV chipkaart ook geen tegoed (memory) hoeven te hebben, maar was een enkel ID erop al genoeg. Dat is juist niet het geval. Dit heeft nadelen, maar ook voordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

CodeCaster schreef op zondag 16 mei 2010 @ 22:40:
Jouw probleem met de chipkaart is dat je een storing kan hebben waardoor je eventueel niet kan reizen. Mijn tegenvoorbeeld is van vóór de chipkaart,....
Je gaat dus mijn voorbeeld vergelijken met een totaal ander voorbeeld. Dan blijven we bezig. ;)
... maar je kunt ook een kaartjesautomaat treffen die het niet doet... dan moet de conducteur je maar net geloven.
Dus er is niets verbeterd. :)
Er is een storing in midden-Nederland, zou het toevallig kunnen dat er een datanetwerk plat ligt? Moeten alle communicatiekanalen vanuit de bussen en de datacentra dan redundant uitgevoerd worden? Idealiter wel ja, maar er is op dat gebied hoogstwaarschijnlijk een kosten-batenanalyse gedaan die uitviel in het voordeel van de reiziger: bij storing gratis mee.
Dat redundant uitvoeren hoeft helemaal niet. Die automaten moeten gewoon ook off-line kunnen werken. GPS werkt wel, dus het kastje kan gewoon registreren wanneer de pas er langs is gehaald en dat dus onthouden. Zodra er weer netwerkverkeer is kan de data via het datanetwerk weer verzonden worden. Er kunnen alleen geen ongeldige pasjes etc. gedetecteerd worden, maar volgens mij heeft meer dan 90% een geldig pasje. En in het voordeel van de vervoerbedrijven is het dus wel mogelijk om de reizigers te laten betalen voor de rit.
Ik vind een storingsincident nou niet bepaald een duidelijk geval van "zie je wel, de chipkaart zuigt". Of wat je er ook mee probeert te zeggen.
Het idee van een uniform vervoersbewijs waarmee je in geheel Nederland eenvoudig van het openbaar vervoer gebruik kunt maken vind ik helemaal geen slecht idee en dat moedig ik zelfs aan. Maar het ontwerp van de OV-chipkaart en hoe het geïmplementeerd is is gewoon amateuristisch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Als je het zo stelt heb je gelijk, en ik ben het ook helemaal met je eens dat het af en toe wat amateuristisch aandoet. :) En natuurlijk hadden ze die afweging moeten maken, en het risico moeten nemen dat bijvoorbeeld prepaid-chipkaarten op deze manier een negatief saldo hadden kunnen krijgen, maar weet jij waarom het niet zo werkt, wat voor bedrijven, onderaannemers, budgetten, deadlines en weet ik wat er achter zaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Ik weet niet waaraan dat hele budget is verspilt, maar ik neem aan dat de aanbesteding van zo'n project toch volgens de regels is gegaan. Ik weet alleen dat het nu meer kost dan oorspronkelijk was gedacht. Maar dat is met alles zo. :)
CodeCaster schreef op zondag 16 mei 2010 @ 23:15:
maar weet jij waarom het niet zo werkt, wat voor bedrijven, onderaannemers, budgetten, deadlines en weet ik wat er achter zaten?
Ik neem aan dat er 1 bedrijf is geweest die bepaalt heeft hoe het moet gaan werken. Uiteindelijk zijn er wel verschillende bedrijven geweest die kaarten en kaartlezers, datasysteem e.d. hebben moeten produceren.

Maar dat ene bedrijf heeft niet de moeite genomen om er een degelijk systeem te verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Laatst online: 21-08 11:20
Het OV-chipkaartproject heeft gewoonweg schandalig veel geld gekost, geld wat veel beter besteed had kunnen worden en wat eigenlijk gewoon teruggehaald moet worden. Het kan vele malen goedkoper terwijl het veel beter in elkaar gezet kan worden wbt. de architectuur - waardoor het zelfs buiten Nederland nog een bruikbaar systeem kan zijn.

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Alex) schreef op zondag 16 mei 2010 @ 23:39:
Het kan vele malen goedkoper terwijl het veel beter in elkaar gezet kan worden wbt. de architectuur
Vertel! Ik ben benieuwd. :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-10 19:46

mux

99% efficient!

Hm, ik weet echt niet hoe makkelijk je zoiets daadwerkelijk bouwt. Ik heb toch wel een redelijk idee van de elektronische en architectuur-kant van dit soort systemen (kwalitatief, ik heb erg weinig ervaring met zelf antennetechniek maken, maar verder beheers ik de elektronica wel redelijk) en ik zou het eerlijk gezegd precies hetzelfde hebben gemaakt, maar dan met een andere encryptietechniek en meer aandacht voor de human interface-kant. In grote lijnen is dit echter IMO een prima systeem. Het deel waar mensen mee te maken krijgen - onverantwoordbaar slecht beveiligde kaarten en een gebrekkige UI - tsja, dat is zoals met de meeste elektronische ontwikkeling hetgene waar het minste tijd in wordt gestoken maar de meeste klachten over komen. Je bent een maand bezig met een bugvrije driver schrijven en tunen, en een dagje met de UI, zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Laatst online: 21-08 11:20
Je zou kunnen denken aan een gedistribueerd systeem, zodat niet één partij alle reisgegevens van iedere gebruiker heeft. De vervoerders zouden dan ook zelf de kaarten uitgeven (evt. uitbesteed aan een derde partij) en zelf verantwoordelijk zijn voor de geldstromen.

De rol van 'een TLS' zou dan beperkt worden tot standaardenopsteller, -bewaker en eventueel certificaatuitgever (X.509).

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Laatst online: 11-10 19:46

mux

99% efficient!

Ik denk dat dat nog funester is in het begin voor de UI. Nu al klagen mensen steen en been over twee soorten chipkaartlezers die ongeveer vijf uur erover doen om te beginnen met het lezen van je kaart, en dan pas na twaalf uur eens een piepje geven dat ze het hebben opgegeven en of je jezelf misschien wilt ophangen. Dat was en van de vrije keuzes, en zorgde voor incoherentie en dus een slechte gebruikerservaring.

Ik ben het wel met je eens dat TLS een soort Interpay/Currence/hoe het nu ook heet-achtige rol moet hebben. Ondertussen moeten de vervoerders verantwoordelijk zijn voor de apparatuur maar wel op een coherente manier.

Maareh, ik zie mijn geest al op de volledig mannelijke/ingenieur/probleemoplosser-manier een volledig chipkaartsysteem ontwerpen en wijds uiteenzetten in dit topic :P ik zal nu stoppen met praten, anders komt er niks van het werk dat ik nu eigenlijk moet doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LtMarx
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-10 16:17

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

pingkiller schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 13:16:
Voor studenten die hun OV hebben stopgezet:

[...]

Dat stond er twee weken terug volgens mij niet op. Ik ga het straks even proberen.

--edit--
Het is gelukt. Bij zo'n oplaadpunt staat inderaad iets waardoor je studenten-ov geblockt wordt. Reis nu gewoon op saldo.
Ik heb dus al sinds eind maart mijn recht op een studentenreisproduct opgezegd maar ik kan maar niet mijn studenten ov blocken. Je moet toch gewoon een product ophalen en dan het product ophalen dat er voor zorgt dat je studenten ov weg is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:41
Cheesy schreef op zondag 16 mei 2010 @ 21:44:

10-05-2010 Opladen
Connexxion € 3,22

Dat is dus precies hetzelfde als ik heb gehad! Precies 3,22, ook bij connexxion.Daarna nooit meer gekregen, ook niet toen ik weer een keer niet kon uitchecken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel
  • Laatst online: 14-10 13:56

Sr_Ogel

Klop klop klop

Lt. Marx schreef op maandag 17 mei 2010 @ 11:51:
[...]

Ik heb dus al sinds eind maart mijn recht op een studentenreisproduct opgezegd maar ik kan maar niet mijn studenten ov blocken. Je moet toch gewoon een product ophalen en dan het product ophalen dat er voor zorgt dat je studenten ov weg is?
Ik had het zelfde probleem als jij, heb het studenten product laten verwijderen op het station, infobalie/kaartverkoop (dus niet de automaat).
Als je daarna wil reizen met de trein icm studenten ov-chipkaart, bespaar je de moeite. Het is nog niet mogelijk om met een oude studenten ov-chipkaart te activeren voor de trein. Je moet namelijk aangeven hoe je wilt reizen (1e of 2e klas), maar dat is helaas nog niet mogelijk met de oude studenten kaarten.

Dan kun je dus kaartjes kopen of een nieuwe chipkaart aanvragen.

rectificatie: Heb zojuist nog eens geprobeert de 2e klas te activeren. Hoewel de site aangeeft dat het nog steeds niet kan, ging het activeringsproces nu goed. Morgen ga ik naar het station en zou ik bij de automaat mijn Nsproduct kunnen ophalen. to be continued

Update: Vandaag product opgehaald en eerste reis gemaakt. Geen gekkigheid, zelfs geen opmerking van conducteur. Stond wel een raar getal op de uitcheck paal, iets met 12 nog wat. Ik hou het transactieoverzicht in de gaten nogmaals, to be continued

de laatste keer transactie staat op mijnNS, het viel zelfs goedkoper uit dan een papieren enkeltje

[ Voor 29% gewijzigd door Sr_Ogel op 21-05-2010 20:13 . Reden: rectificatie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-10 17:17
Is de OV-Studentenkaart vandaag nou wel of niet geldig, krijg van verschillende hoeken andere antwoorden.

edit: Ik neem dit dan gewoon als leidraad: http://www.ib-groep.nl/pa...eizen/week_of_weekend.asp, met andere woorden: Niet geldig vandaag
CodeCaster schreef op maandag 24 mei 2010 @ 12:09:
Het is vandaag een landelijke, Christelijke gedenkdag en aangezien we nog niet allemaal met hoofddoekjes rondlopen betekent dat dat het een feestdag is: met je weekend-OV mag je vandaag gratis reizen, en met een week-abonnement heb je korting, maar moet je wel betalen.
Das raar, Christenen hebben (tenminste wij) niet zo veel met 2de Pinkster dag. De uitstorting van de heilige geest was toch echt maar 1 dag ;)

[ Voor 91% gewijzigd door xzaz op 24-05-2010 12:11 ]

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Het is vandaag een landelijke, Christelijke gedenkdag en aangezien we nog niet allemaal met hoofddoekjes rondlopen betekent dat dat het een feestdag is: met je weekend-OV mag je vandaag gratis reizen, en met een week-abonnement heb je korting, maar moet je wel betalen.
xzaz schreef op maandag 24 mei 2010 @ 12:04:
Das raar, Christenen hebben (tenminste wij) niet zo veel met 2de Pinkster dag. De uitstorting van de heilige geest was toch echt maar 1 dag ;)
Nee, z'n geboorte duurde twee dagen?

[ Voor 34% gewijzigd door CodeCaster op 24-05-2010 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoB
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-08-2022

CoB

Ov chipkaart deed het niet. Ik naar de balie van de busdienst. Zeggen ze ja ga maar naar een loket van de spoorwegen. Had ik even geen tijd voor, moest de trein halen en dus kaartje kopen ( :( ). Ik later die dag naar loket NS. Die zeiden ja regel maar met IB. Ik IB bellen ja ga maar naar loket NS.
Goh toen werd ik toch gek, ik zei ja da ding dat doet het gewoon niet, ook niet in een oplaadpunt dus ik wil gewoon een nieuwe. Je chipkaart vervangen moet ook in 2 stappen. Eerst je kapotte versturen (gelukkig kon ik daar een formulier voor printen) en dan een formulier aanvragen voor een nieuwe. Je saldo krijg je teruggestort als het boven de 5 euro is (maar wel met 2,50 administratiekosten :( ). Gelukkig is het examenperiode en moet ik niet zo vaak reizen (ben uitwonend).
Zal nog wel 3 weken duren voordat ik 'm heb want had ook nog geen pasfoto, die moest ik nog even zoeken.
Ik kreeg gister 3! brieven. 1tje waarin stond dat ik recht had op 20 - 2,50 administratiekosten restitutie oud saldo. En 2 brieven waarin stond je hebt een saldo onder de 5 euro je krijgt niets terug.

:? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 22:59

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Afijn, ik ben al weer een maand of vier verder, en nog steeds niks....
Wat was jullie ervaring ermee? Of zal ik nog maar een aanvraag doen? Of een belletje er tegenaan gooien?

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-10 09:11

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Krijg nou wat... Koop ik bij GVB zo'n 1-uurs-kaartje en doe daar één ritje mee van 15 minuten. Ik heb netjes uitgecheckt en het apparaat zegt "tot ziens". Wil ik een paar uur later terug, doet dat kaartje het niet meer... Wtf? Kan ik weer €2,60 dokken :( Gelukkig liet de buschauffeur me gewoon door toen ik de situatie uitlegde, maar dat kaartje kan ik dus niet meer gebruiken terwijl ik er maar een half uur op gereisd heb (waarvan de helft eigenlijk illegaal), hoewel het een kaart voor 1 uur moet zijn. Lekker systeem jongens :N

Nou heb ik ook een "echte" OV-chipkaart (een anonieme) maar die was ik vergeten, vandaar dat ik een 1-uurs-kaartje kocht. Het activeren van NS op dat ding mag trouwens ook wel wat simpeler hoor. Eerst moet je het activeren op de website, en dan moet je het nog een keer activeren bij een NS-kaartautomaat. Kan dat niet makkelijker?

[ Voor 23% gewijzigd door Mx. Alba op 24-05-2010 21:49 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

Misschien geen interpretatie fout dat 1-uurs-kaartje Albantar.
Dat je 1 uur achterelkaar kan rijden en niet 1 uur verdelen in meerdere kleine tijdsdelen?

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Mx. Alba schreef op maandag 24 mei 2010 @ 21:48:
Nou heb ik ook een "echte" OV-chipkaart (een anonieme) maar die was ik vergeten, vandaar dat ik een 1-uurs-kaartje kocht. Het activeren van NS op dat ding mag trouwens ook wel wat simpeler hoor. Eerst moet je het activeren op de website, en dan moet je het nog een keer activeren bij een NS-kaartautomaat. Kan dat niet makkelijker?
Volgens mij kun je ook gewoon naar de automaat zonder de website te bezoeken tegenwoordig? Anders kan 't bij een servicebalie. Sowieso moet je pas even langs een lezer want het product 'Reizen op Saldo bij NS' moet er (om de een of andere reden, ik weet niet waarom) opgezet worden.
KroontjesPen schreef op maandag 24 mei 2010 @ 22:03:
Dat je 1 uur achterelkaar kan rijden en niet 1 uur verdelen in meerdere kleine tijdsdelen?
Nee 't ding is een uur lang geldig. Of je binnen die tijd 1x of 20x reist maakt niet uit, zolang je maar netjes in- en uitcheckt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

CyBeR schreef op maandag 24 mei 2010 @ 22:08:

Nee 't ding is een uur lang geldig. Of je binnen die tijd 1x of 20x reist maakt niet uit, zolang je maar netjes in- en uitcheckt.
Dat bedoelde ik ook gezien de zin: Wil ik een paar uur later terug, doet dat kaartje het niet meer... Wtf? Kan ik weer €2,60 dokken :(

[ Voor 28% gewijzigd door KroontjesPen op 24-05-2010 22:57 ]

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14-10 19:53
alexkroeze schreef op maandag 17 mei 2010 @ 18:39:
[...]

Ik had het zelfde probleem als jij, heb het studenten product laten verwijderen op het station, infobalie/kaartverkoop (dus niet de automaat).
Als je daarna wil reizen met de trein icm studenten ov-chipkaart, bespaar je de moeite. Het is nog niet mogelijk om met een oude studenten ov-chipkaart te activeren voor de trein. Je moet namelijk aangeven hoe je wilt reizen (1e of 2e klas), maar dat is helaas nog niet mogelijk met de oude studenten kaarten.

Dan kun je dus kaartjes kopen of een nieuwe chipkaart aanvragen.

rectificatie: Heb zojuist nog eens geprobeert de 2e klas te activeren. Hoewel de site aangeeft dat het nog steeds niet kan, ging het activeringsproces nu goed. Morgen ga ik naar het station en zou ik bij de automaat mijn Nsproduct kunnen ophalen. to be continued

Update: Vandaag product opgehaald en eerste reis gemaakt. Geen gekkigheid, zelfs geen opmerking van conducteur. Stond wel een raar getal op de uitcheck paal, iets met 12 nog wat. Ik hou het transactieoverzicht in de gaten nogmaals, to be continued

de laatste keer transactie staat op mijnNS, het viel zelfs goedkoper uit dan een papieren enkeltje
Ik heb ook mn studenten OV opgezegd (een paar maanden terug) en ben toen ook nog voor de zekerheid bij een NS balie langs geweest, maar aan die balie was niet bekend hoe het product er afgehaald zou moeten worden. Vervolgens heb ik maar de IB groep gebeld om te checken of ik wel echt goed mn OV heb opgezegd, nu kreeg ik daar te horen dat dit idd het geval is en dat het nu verder aan de ns is..

Ik reis nu dus al enkele maanden met een studenten...

edit: gvd ik zie nu dus in de faq dat je dat bij zon ophaalpunt dat product er af moet halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Sinds 22 juni verkoopt GVB 1-uurs chipkaarten en 24-uurs chipkaarten in tram en bus. Deze wegwerpchipkaarten vervangen de twee- en driestrippenkaartjes.
Met de uurs-chipkaarten kunt u een bepaalde tijd onbeperkt op alle GVB-lijnen reizen, ongeacht de afstand.

1 uurs wegwerp chipkaartje1 of 24 uur
Met deze wegwerpchipkaartjes kunt u respectievelijk 1 uur en 24 uur met alle GVB-lijnen reizen, ongeacht de afstand. De kaartjes zijn alleen bij GVB geldig, overstappen op Connexxion of Arriva is niet mogelijk.

De kaartjes kosten
1 uur 2,60
24 uur 7,00

Daarnaast zijn ook grotere uurskaarten (48 tot en met 168 uur) te koop bij Tickets & Info en de VVV’s. De voordeligste manier van reizen, ook voor incidentele reizigers, is met de oplaadbare OV-chipkaarten. Je betaalt dan de werkelijk gereisde afstand in kilometers (10 eurocent per kilometer).

Geldigheid
De uurs chipkaartjes zijn 1 of 24 uur geldig. De geldigheid gaat in na de eerste incheck. Binnen deze periode kan onbeperkt worden overgestapt op andere GVB-lijnen.
Nadat de tijd is verstreken, is de kaart niet meer bruikbaar.

Het 1-uurs chipkaartje is niet geldig op de nachtbuslijnen van GVB, het 24-uurs chipkaartje is daar – vanwege de tijdsduur - wel geldig.
Oftewel, je stapt in en de timer van 1 uur begint te lopen.. Na een uur is 't afgelopen :)

Als je naar de prijs kijkt, is het ook wel redelijk logisch IMO. 2 euro 60 is VEEL goedkoper dan 60 minuten aan reistijd. In een kwartiertje maak ik al snel een euro kosten in de bus en da's dan nog met korting ook. Tram of metro doet nog meer km/kosten per tijdseenheid gok ik. Doe eens 1,5 * 4 (d'r gaan vier kwartieren in een uur; ff lekker snelle som :+), dan kom je toch alweer op 6 euro "waard" aan reis-afstand binnen een uurtje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

KroontjesPen schreef op maandag 24 mei 2010 @ 22:03:
Dat staat er dus niet op hè. Het is een kaart voor 1 uur reistijd, dan neem ik aan dat je nu een kwartier kunt reizen en een paar uur later nog een kwartier en dat je dan nog de helft over hebt, analoog aan een strippenkaart. Anders is het verschrikkelijk duur, €2,60 voor een ritje dat met een "echte" OV-kaart misschien €0,80 kost 8)7

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mx. Alba schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 09:26:
[...]

Dat staat er dus niet op hè. Het is een kaart voor 1 uur reistijd, dan neem ik aan dat je nu een kwartier kunt reizen en een paar uur later nog een kwartier en dat je dan nog de helft over hebt, analoog aan een strippenkaart. Anders is het verschrikkelijk duur, €2,60 voor een ritje dat met een "echte" OV-kaart misschien €0,80 kost 8)7
https://www.ov-chipkaart.nl/algemeen/productvoorwaarden/

* Product waarmee binnen GVB domein binnen een periode van 24 uur (business day overschrijdend) onbeperkt gereisd kan worden op tram, bus en metro;
* De periode van 24 uur gaat in bij eerste check-in;
* Overstappen is te allen tijde mogelijk;
* Het product is 24 uur na de eerste check-in niet meer bruikbaar;
* Geldig in alle tram-, bus- en metrolijnen van GVB, inclusief de nachtlijnen van GVB;
* Voor zowel anonieme als persoonlijke OV-chipkaarten.
Dat kaartje is inderdaad achterlijk duur. Bij de RET is het nog erger, het 1-uurskaartje is daar alleen in bus en tram geldig, niet eens voor de metro. Je moet dan een 2-uurs kaartje kopen, en die is 3.50 :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Jahoor, en het zou t.o.v. de strippenkaart dus niet duurder worden hè... Een mini-strippenkaart met vier strippen, daar kon je gewoon de rest nog 6 maanden later gebruiken als er nog één strip op stond. Waarom zou dat dan met een wegwerpchipkaartje niet kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

KroontjesPen schreef op maandag 24 mei 2010 @ 22:56:
[...]
Dat bedoelde ik ook gezien de zin: Wil ik een paar uur later terug, doet dat kaartje het niet meer... Wtf? Kan ik weer €2,60 dokken :(
Oh dat had ik niet eens gezien. Dan klopt 't dus gewoon dat 'ie het niet deed.
Mx. Alba schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 09:57:
Jahoor, en het zou t.o.v. de strippenkaart dus niet duurder worden hè... Een mini-strippenkaart met vier strippen, daar kon je gewoon de rest nog 6 maanden later gebruiken als er nog één strip op stond. Waarom zou dat dan met een wegwerpchipkaartje niet kunnen?
Omdat het verschillende producten zijn. Net zoals je met een kaartje voor Les Miserables de musical niet naar Les Miserables de film mag. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Ummm, het is toch echt de zelfde bus waarin ik plaatsneem, of ik nu zo'n wegwerp-chipkaartje gebruik of een strippenkaart. Waarom zou ik dan met die chipkaart minstens 2x zo veel betalen als met een strippenkaart voor het zelfde product/service?

[ Voor 33% gewijzigd door Mx. Alba op 25-05-2010 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Mx. Alba schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 10:09:
Ummm, het is toch echt de zelfde bus waarin ik plaatsneem, of ik nu zo'n wegwerp-chipkaartje gebruik of een strippenkaart.
Wat maakt dat uit voor het kaartje dat je gekocht hebt? Met een weekend-studentenOV mag je er doordeweeks ook niet gratis in zitten maar het is nog steeds dezelfde bus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

CyBeR, je snapt het niet hè of je wilt het gewoon niet stappen.

Vroeger met de strippenkaart kon je voor drie strippen van Osdorp naar Centraal Station, en ook weer voor drie strippen terug. Laten we uitgaan van een 15-strippenkaart à €7,60, zes strippen kost je dan €3,04.

Nu met de OV-chipkaart moet je twee uurkaartjes à €2,60 kopen, is totaal €5,20. Terwijl iedereen liep te roepen dat het met de OV-chipkaart NIET duurder zou worden.

Laten we het ritje Loenen-Apeldoorn nemen, dat was vier strippen, dus €2,03. Tegenwoordig kost je dat een 1-uurs-kaartje, dus €2,60. Ook duurder.

Kijk, dat het met een wegwerpkaartje duurder is dan met een persoonlijke of anonieme plastic kaart is begrijpelijk, maar zo veel duurder???

[ Voor 24% gewijzigd door Mx. Alba op 25-05-2010 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mx. Alba schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 10:15:

Vroeger met de strippenkaart kon je voor drie strippen van Osdorp naar Centraal Station, en ook weer voor drie strippen terug. Laten we uitgaan van een 15-strippenkaart à €7,60, zes strippen kost je dan €3,04.

Nu met de OV-chipkaart moet je twee uurkaartjes à €2,60 kopen, is totaal €5,20. Terwijl iedereen liep te roepen dat het met de OV-chipkaart NIET duurder zou worden.
Je moet 't dan wel vergelijken met een kaartje gekocht bij de chauffeur. Een 3-strippen kaartje kostte 2.40 in 2009. Een grote strippenkaart is in verhouding veel goedkoper, net als reizen op saldo/abonnement met de chipkaart.
't lullige van die chip-uurkaart is alleen dat je altijd 2.60 kwijt bent, de afstand maakt niet meer uit. Met de strippenkaart kon je nog een 2-strippen kaartje kopen van 1.60.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Of je koopt gewoon een chipkaart met saldo... Je gaat dan van Amsterdam CS naar Johan Huizingalaan(het hangt er natuurlijk ook vanaf naar waar precies, Osdorp is groot) voor €1,44, heen en terug is dus €2,88.

Het nadeel aan de chipkaart is natuurlijk wel dat voor alles wat je extra reist, je extra betaalt, met de strippenkaart kon met 3 strippen nog in 3 zones vrij rondreizen voor een bepaalde tijdsduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Mx. Alba schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 10:15:
Wel degelijk. Jij hebt een specifieke situatie gevonden die duurder uitpakt omdat je nou eenmaal niet doet wat je als veelvuldig reiziger hoort te doen, namelijk een echte chipkaart gebruiken ipv wagenverkoopkaartjes. En zometeen ga jij een scheve vergelijking maken.

Hallo, je vergelijkt nu wagenverkoop (uurkaartjes worden voornamelijk verkocht in het voertuig) met het vorige reguliere vervoersbewijs dat alleen vantevoren gekocht kon worden. Die vergelijking is bijzonder oneerlijk omdat wagenverkoop altijd duurder is (want dat wordt ontmoedigd.) Vergelijk het eens met een gewone chipkaart of met wagenverkoopstrippenkaartjes en kijk of 't dan nog steeds duurder is.
Kijk, dat het met een wegwerpkaartje duurder is dan met een persoonlijke of anonieme plastic kaart is begrijpelijk, maar zo veel duurder???
Ja, zoveel duurder. Weet je waarom? Zodat je vantevoren een gewone kaart koopt ipv de bus/tram op te houden door de chauffeur (of conducteur) jou een kaartje te laten verkopen.

[ Voor 6% gewijzigd door CyBeR op 25-05-2010 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Ik heb ook wel een chipkaart met saldo maar die was ik vergeten. Ik vind toch het verschil tussen €1,44 en €2,60 voor een enkele rit iets te groot om het normaal te vinden 8)7

In Nantes koop je voor €2 een kaartje waarmee je 2x een uur mag reizen (of met 2 personen 1 uur) in tram, bus, busway (een bus die over trambanen rijdt) en navibus (OV-boot op Loire en Erdre) ; in Amsterdam is het dus meer dan 3x zo duur 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Mx. Alba schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 10:29:
Ik heb ook wel een chipkaart met saldo maar die was ik vergeten.
Ok, dat kan. En dan heb je twee opties: je kaart ophalen of een duurder kaartje in het voertuig kopen. Dit is overigens compleet onveranderd v.w.b. strip of chip.
Ik vind toch het verschil tussen €1,44 en €2,60 voor een enkele rit iets te groot om het normaal te vinden 8)7
Jammer, maar zo is het nou eenmaal. Volgens mij het het GVB geen democratie en mogen ze dus gewoon hun eigen prijzen hanteren. Als je het daar niet mee eens bent: Amsterdam is erg fietsvriendelijk.
In Nantes koop je voor €2 een kaartje waarmee je 2x een uur mag reizen (of met 2 personen 1 uur) in tram, bus, busway (een bus die over trambanen rijdt) en navibus (OV-boot op Loire en Erdre) ; in Amsterdam is het dus meer dan 3x zo duur 8)7
Dan stel ik voor dat je in Nantes gaat wonen. In Amsterdam kan OV nou eenmaal niet voor die prijs aangeboden worden.

[ Voor 8% gewijzigd door CyBeR op 25-05-2010 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-09 08:46

smokalot

titel onder

CyBeR schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 10:32:
Jammer, maar zo is het nou eenmaal. Volgens mij het het GVB geen democratie en mogen ze dus gewoon hun eigen prijzen hanteren. Als je het daar niet mee eens bent: Amsterdam is erg fietsvriendelijk.
De gemeente Amsterdam, een democratisch orgaan, is 100% eigenaar van het GVB. Nu is het wel een aparte NV, en er zijn vast allemaal europese regels over aanbestedingen, maar de opdrachtgever is ook de gemeente (nou ja, een aantal gemeentes), dus uiteindelijk heeft de kiezer volledige controle over de tariefstructuur.
Dan stel ik voor dat je in Nantes gaat wonen. In Amsterdam kan OV nou eenmaal niet voor die prijs aangeboden worden.
In Nantes ook niet, maar daar geven ze subsidie op OV.

Wat mij stoort is vooral de inconsistentie, waarom brengt iedere vervoerder zn eigen speciale producten uit? Het is toch veel makkelijker als die kaarten altijd hetzelfde zijn?

It sounds like it could be either bad hardware or software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

smokalot schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 11:02:
[...]

De gemeente Amsterdam, een democratisch orgaan, is 100% eigenaar van het GVB. Nu is het wel een aparte NV, en er zijn vast allemaal europese regels over aanbestedingen, maar de opdrachtgever is ook de gemeente (nou ja, een aantal gemeentes), dus uiteindelijk heeft de kiezer volledige controle over de tariefstructuur.
Dat is waar. En als je hier dus iets aan wilt veranderen weet je wat de kanalen daarvoor zijn. Zeuren op een internetforum is er niet een, trouwens.
Wat mij stoort is vooral de inconsistentie, waarom brengt iedere vervoerder zn eigen speciale producten uit? Het is toch veel makkelijker als die kaarten altijd hetzelfde zijn?
De basiskaart (de anonieme danwel persoonlijke) OV-Chipkaart met het basisproduct 'reizen op saldo' is ook overal hetzelfde. De vervoerders staat het vrij om, net als met de papieren vervoersbewijzen, andere vervoersbewijzen te verkopen of andere betalingsmiddelen te accepteren. Als Connexxion in Twente 't prima vindt dat je met een bus melk betaalt is dat hun zaak. Als Arriva in Amsterdam je voor €0.50 een halve dag wil laten reizen is dat hun zaak. Zolang ze beide ook maar reizen op saldo met een OV-Chipkaart accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

CyBeR schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 10:32:
Ik heb daar 7 jaar gewoond, en ik zweer je, als Wilders MP wordt dan ga ik serieus overwegen om mooi weer terug te gaan en ga ik misschien zelfs de Franse nationaliteit aanvragen. Liever Sarko dan Wilders...

[ Voor 11% gewijzigd door Mx. Alba op 25-05-2010 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Mx. Alba schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 11:24:
[...]

Ik heb daar 7 jaar gewoond, en ik zweer je, als Wilders MP wordt dan ga ik mooi weer terug. Liever Sarko dan Wilders...
Och, als Wilders MP wordt hebben we in September weer verkiezingen dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

CyBeR schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 11:26:
[...]

Och, als Wilders MP wordt hebben we in September weer verkiezingen dus...
Daar heb je ook weer een punt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Even een reminder:
Amsterdam stopt verkoop strippenkaart

De regio Amsterdam stopt vrijdag met de verkoop van strippenkaarten en papieren abonnementen voor het openbaar vervoer.

Bij tabakszaken, supermarkten en de loketten van de vervoerders Arriva, Connexxion en GVB is vanaf die dag geen strippenkaart meer te krijgen. Dat maakten de drie vervoersbedrijven dinsdag bekend.

Vanaf donderdag 3 juni kan alleen met de ov-chipkaart worden gereisd in de metro's, bussen en trams in de regio Amsterdam.

Ook in de trein tussen de Amsterdamse stations is de strippenkaart vanaf 3 juni niet meer geldig. Daarom hebben de vervoerders besloten een week eerder al de verkoop van papieren vervoerbewijzen te staken.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Station Amersfoort krijg poortjes in de hal?
Zijn bezig met 'drempels' leggen en ik zie wat paaltjes staan.
Ter hoogte van spoor 2 in de hal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Ik heb zo'n idee dat ze in Eindhoven ook poortjes willen gaan maken of iets wat er op lijkt, want aan de buskant staan sinds kort wat meer van die palen en iets van 6 van deze camera's:
http://www.plm.automation...20Camera_tcm703-77750.jpg

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 22:59

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

AW_Bos schreef op maandag 24 mei 2010 @ 16:59:
[...]

Afijn, ik ben al weer een maand of vier verder, en nog steeds niks....
Wat was jullie ervaring ermee? Of zal ik nog maar een aanvraag doen? Of een belletje er tegenaan gooien?
Zo... dat had even geduurd. Het geld is overgemaakt _O_
Ik stond echt op het punt om even te bellen bijna.

Eind goed, algoed.. Nu op naar de GVB. Lang leven de in-uit check poortjes die hetzelfde zijn als de NS, en waar een vergissing makkelijk mogelijk is.
Kixtart schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 12:11:
Ik heb zo'n idee dat ze in Eindhoven ook poortjes willen gaan maken of iets wat er op lijkt, want aan de buskant staan sinds kort wat meer van die palen en iets van 6 van deze camera's:
http://www.plm.automation...20Camera_tcm703-77750.jpg
Wat hebben poortjes daarmee te maken? Camera's vind je niet alleen op poortjes gericht ;)

[ Voor 46% gewijzigd door AW_Bos op 28-05-2010 12:28 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Amsterdam wil dat de informatievoorziening over de invoering van de ov-chipkaart ook laaggeletterden bereikt.

Vervoersbedrijf GVB heeft daarom een eenvoudig informatiepakket ontwikkeld voor deze doelgroep.

Presentatrice Dieuwertje Blok neemt maandag samen met enkele voormalig laaggeletterden het eerste pakket in ontvangst, maakte het GVB bekend.

In Nederland kampen ongeveer anderhalf miljoen mensen met problemen bij het lezen, schrijven of rekenen. Deze groep heeft vaak moeite met onze informatiemaatschappij, aldus het vervoersbedrijf.

In het informatiepakket zitten twee folders, eentje over wat de ov-chipkaart is en eentje over hoe je reist met het nieuwe vervoersbewijs, een powerpointpresentatie, een film en een uitleg over hoe je de kaart moet opladen met een abonnement of saldo.

Komende donderdag verdwijnt de strippenkaart voorgoed uit het openbaar vervoer in de regio Amsterdam. De verkoop ervan stopte vrijdag al. Na Rotterdam is Amsterdam straks de tweede stad in Nederland waar de ov-chipkaart het enige geldige vervoersbewijs is in metro, tram en bus.
nu.nl

Op zich wel een goed plan, maar als men niet kan lezen of schrijven, zal men vermoedelijk ook geen PC hebben om die powerpoint presentatie af te spelen lijkt me?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

wildhagen schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 11:07:
[...]
Op zich wel een goed plan, maar als men niet kan lezen of schrijven, zal men vermoedelijk ook geen PC hebben om die powerpoint presentatie af te spelen lijkt me?
Goed punt. Met een beetjeheel veel geluk hebben die ambtenaren daaraan gedacht en die PPP afgedrukt danwel op een DVD gezet die door een normale DVD-speler getoond kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Mx. Alba schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 10:29:
In India heb je voor € 0.20 een maaltijd. Is Amsterdam betaal je toch wel zo'n € 4.00 maar op veel plekken zelfs meer dan dat. In Amsterdam is het dus meer dan 20x zo duur 8)7.

Mag ik suggereren om met het geld dat je in de toekomst gaat besparen een vliegticket naar India te kopen en dan gewoon daar te gaan wonen? Maar dan niet vanuit daar via Internet alsnog hier komen klagen dat Nederland zo slecht is he? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

India is niet mijn ding, dan ga ik liever naar Ouagadougou, daar heb je ook voor €15 een hele dag een privé-chauffeur :D (En dan mats je hem nog flink ook...)

[ Voor 13% gewijzigd door Mx. Alba op 30-05-2010 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

En weer is het GVB niet in staat om een goede ritprijs te berekenen. Echt als alle ritjes 0.78 blijven. Is misschien de OV Chip niet eens zo slecht.

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-10 16:24
flowerp schreef op zondag 30 mei 2010 @ 23:28:
[...]

In India heb je voor € 0.20 een maaltijd. Is Amsterdam betaal je toch wel zo'n € 4.00 maar op veel plekken zelfs meer dan dat. In Amsterdam is het dus meer dan 20x zo duur 8)7.

Mag ik suggereren om met het geld dat je in de toekomst gaat besparen een vliegticket naar India te kopen en dan gewoon daar te gaan wonen? Maar dan niet vanuit daar via Internet alsnog hier komen klagen dat Nederland zo slecht is he? :P
offtopic:
dat is wel een crappy maaltijd, hoor, voor 12 roepee, een kop thee kost al 6 roepee. Wat ongv. 10 cent is. Voor dat geld heb je dus nog geen brood :P

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supershoe
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik was dit weekend in amsterdam en heb van de OV chipkaart gebruik gemaakt. Het ritje zou 3 strippen kosten, met de OV chip was het 0.78 cent. Ik vond het al een stuk goedkoper dan in Den Haag. Maar het blijkt dus dat de GPS van de tram even offline was. Handig :)

Sigs van meer dan 1 regel sucken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-10 16:45

Dido

heforshe

simon schreef op zondag 30 mei 2010 @ 23:46:
offtopic:
dat is wel een crappy maaltijd, hoor, voor 12 roepee, een kop thee kost al 6 roepee. Wat ongv. 10 cent is. Voor dat geld heb je dus nog geen brood :P
offtopic:
Hij vergeleek het dan ook met een maaltijd van 4 euro in A'dam, dat is ook geen gastronomisch hoogstandje, hoor. ;)

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

AW_Bos schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 12:26:
[...]
Wat hebben poortjes daarmee te maken? Camera's vind je niet alleen op poortjes gericht ;)
Wat meer camera's én van die incheckpalen. Ik had zo'n gevoel dat ze zich langzaam aan het voorbereiden zijn om echte poortjes te maken, maar van de andere kant is het een beetje lastig in Eindhoven.

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Dido schreef op maandag 31 mei 2010 @ 08:51:
[...]

offtopic:
Hij Zij vergeleek het dan ook met een maaltijd van 4 euro in A'dam, dat is ook geen gastronomisch hoogstandje, hoor. ;)
offtopic:
Inderdaad ;) Hoewel je voor dat bedrag toch nog wel wat eetbaars hebt bij b.v. Toko Ikan mas in de 1e Constantijn Huygensstraat (gado gado, iets van 4,50, of als je echt cheap wilt 3,50 zonder rijst), of Albina en New Albina aan de Albert Cuyp waar je ook voor zoiets al wat op je bord hebt. Ook een kant & klaar maaltijd bij de AH en die dan ter plekke in de magnetron opwarmen is een optie. Ik dacht me te herinneren dat je voor omgerekend 0.20 'iets' eetbaars kon krijgen in India, maar wellicht is ondertussen 0.40 meer in de richting. Is Amsterdam nog steeds 10x zo duur.

En nu zal ik ophouden met deze offtopic thread over prijzen India & Amsterdam ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
  • Laatst online: 15-10 10:49
Weet iemand hoe het zit met de kortingsgrens van 9:00 :? Als voorbeeld:
Ik vertrek om 8:45 met de trein van Oss naar Den Bosch om vervolgens naar Utrecht te gaan. Ik stap daarvoor in Den Bosch over op de trein naar Utrecht. De trein naar Utrecht vanuit Den Bosch vertrekt b.v. om 9:13. Dat betekend dus dat ik van Oss->Den Bosch geen recht heb op korting, maar vanuit Den Bosch naar Utrecht wel. Moet ik dan uit- en weer inchecken op Den Bosch om korting te krijgen (ik heb een voordeeluren abo en ik reis op saldo) :? Volgens mij zit er namelijk een soort "tijdsvertraging" tussen het uitchecken en het inchecken op het zelfde station.
Ik heb al even in dit topic gezocht en op de site van de NS, maar daar kan ik er niets over vinden.

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

IJnte schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 10:12:
Moet ik dan uit- en weer inchecken op Den Bosch om korting te krijgen (ik heb een voordeeluren abo en ik reis op saldo) :?
Ja.
Volgens mij zit er namelijk een soort "tijdsvertraging" tussen het uitchecken en het inchecken op het zelfde station.
Dat klopt en dat maakt het bovenstaande helaas wat onpraktisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
  • Laatst online: 15-10 10:49
Staat er ergens gespecificeerd wat die "tussentijd" is :? Is dit bijvoorbeeld 5 minuten of 10 minuten?

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 15-10 14:02

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

3 minuten als je bij hetzelfde poortje bent.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

Maasluip schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 11:23:
3 minuten als je bij hetzelfde poortje bent.
Ook bij een ander checkpoint werkt het niet.

Weet iemand hoe het zit bij de poortjes? Vorige maand wilde ik uitchecken, maar dat deed ik blijkbaar aan de verkeerde kant van het poortje, waardoor ik nogmaals ingecheckt werd, maar aan de andere kant van het poortje kon ik wel direct uitchecken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

smokalot schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 12:54:
[...]
Weet iemand hoe het zit bij de poortjes? Vorige maand wilde ik uitchecken, maar dat deed ik blijkbaar aan de verkeerde kant van het poortje, waardoor ik nogmaals ingecheckt werd, maar aan de andere kant van het poortje kon ik wel direct uitchecken.
Wat valt er 'bij te zitten'? Die dingen zijn directioneel. Buitenkant = inchecken, binnenkant = uitchecken. Simpeler kan 't volgens mij niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-10 16:37

mrsar

waar een sar is,is een wodka

smokalot schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 12:54:
[...]

Ook bij een ander checkpoint werkt het niet.

ha,dat heb ik ook een keer gehad op amsterdam cs :P
mijn abbo gaat namelijk tot a'dam cs en ik moest verder,heenweg ging goed.
maar op de terug weg,kwam ik vanuit een andere richting aan en ging uit gewoonte door het poortje heen,omdraaien en inchecken....fuck....toen uitgechecked inderdaad,en heeft me niets extra gekost zover ik kon terug zien :) auto-piloot is soms toch wat minder handig met de ov-chip :P

trouwens, is het apparaatje van de ns waarmee ze checken sneller geworden? bij laatste keer controle waren ze in 3 sec klaar :P keren daarvoor geloofden ze het wel kon ik de kaart weer meteen wegstoppen,geloof dat de ns medewerkers het allemaal te lang vinden duren ofzo :P

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Laatst online: 07:59

Matis

Rubber Rocket

Ik kwam er afgelopen weekend achter dat mijn OV-chipkaart het niet doet/deed.
Allereerst had ik er 30 euro opgezet, ik moest met de trein, dus dan heb je al minimaal 20 euro borg nodig. Toen ik bij de zuil kwam op station Gilze-Rijen, gaf de terminal doodleuk aan dat ik niet in kon checken. Dus ik ging terug naar het kaartjes automaat om te kijken wat voor abonnement er op de kaart staat.
Blijkt dus dat er nog een Studenten-OV-jaarkaart (week) op staat, terwijl ik 2 maanden geleden (begin februari) een schriftelijke bevestiging heb gehad dat ik op 29 januari mijn Studenten-OV-jaarkaart had gedeactiveerd en op diezelfde dag een tweede klas OV-chipkaart had geactiveerd.
Toen noodgedwongen een analoog kaartje gekocht en op het Centraal Station van Dordrecht eens nagevraagd hoe dat het nu zat.
Het enige wat de dienstdoende NS-servicemedewerkers mij kon vertellen, was het feit dat mijn OV-chipkaart geblokkeerd was. Toen ik hem vroeg wat de toedracht hiertoe was, of hoe ik het kon deblokkeren, kon hij mij geen antwoord geven.
Het enige wat hij bleef zeggen, was dat de RET een hogere bevoegdheid heeft als het gaat tot uitlezen van de OV-chipkaart.
Ik heb vandaag met de RET gebeld, maar zei doen niets telefonisch (privacy etc.) en ik mag langskomen op de RET Servicewinkel te Rotterdam 8)7
Ook bestaat er geen mogelijkheid om mijn OV-chippas te ontladen, maar een geblokkeerde pas opladen is/was geen probleem :')

Heeft iemand ervaring met geblokkeerde OV-chipkaarten?

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-10 15:59

Freak187

geen

Okay here goes....

Situatie: Ik reis iedere dag met de NS naar Schiphol door middel van een jaartrajectabo. Aangezien ik nog een stukkie met de bus moet vanaf Schiphol, zitten er ook 2 buszone's op de jaartrajectabo.

Nu doet de NS nog niet mee met de OV chipkaart voor abonnementhouders, maar de bus (Cennexxion) wel..... Mijn jaartrajectkaart is een OV-chipkaart maar daar zit dus geen abonnement op.... Voor de NS geen probleem, maar voor de bus wel..... Hoe voorkom ik nou dat ik 2 keer moet gaan betalen voor de bus? Ik heb immers al mijn 2 buszone's tot 2011 betaald en nu moet ik saldo op m'n chipkaart gaan zetten omdat mijn OV-chipkaart vandaag zegt bij het inchecken van de bus: saldo te laat...

Ik snap er echt geen reet van.

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

Denk weer met papieren kaartje gaan reizen als bewijs. Er zijn nog veel haken en ogen te vinden, vooral bij abonnementen.

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolan
  • Laatst online: 14-10 17:08
Freak187 schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 20:36:
Okay here goes....

Situatie: Ik reis iedere dag met de NS naar Schiphol door middel van een jaartrajectabo. Aangezien ik nog een stukkie met de bus moet vanaf Schiphol, zitten er ook 2 buszone's op de jaartrajectabo.

Nu doet de NS nog niet mee met de OV chipkaart voor abonnementhouders, maar de bus (Cennexxion) wel..... Mijn jaartrajectkaart is een OV-chipkaart maar daar zit dus geen abonnement op.... Voor de NS geen probleem, maar voor de bus wel..... Hoe voorkom ik nou dat ik 2 keer moet gaan betalen voor de bus? Ik heb immers al mijn 2 buszone's tot 2011 betaald en nu moet ik saldo op m'n chipkaart gaan zetten omdat mijn OV-chipkaart vandaag zegt bij het inchecken van de bus: saldo te laat...

Ik snap er echt geen reet van.
Als het goed is moeten die zones ook als 'product' op je OV-chipkaart staan. Anders kun je terug naar de winkel waar je dat abonnement gekocht hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-10 15:59

Freak187

geen

trolleystad schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 20:53:
[...]

Als het goed is moeten die zones ook als 'product' op je OV-chipkaart staan. Anders kun je terug naar de winkel waar je dat abonnement gekocht hebt.
Ik krijg de jaartrajectkaart altijd via de post, maar ik zal morgen eens kijken of er een produkt op staat.

Moet ik me eerst nog aanmelden via ov-chipkaart.nl ofzo? Of moet ik die kaart online registreren? Of moet de kaart in principe werken?

[ Voor 15% gewijzigd door Freak187 op 02-06-2010 21:04 ]

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Freak187 schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 21:01:
[...]
Moet ik me eerst nog aanmelden via ov-chipkaart.nl ofzo? Of moet ik die kaart online registreren? Of moet de kaart in principe werken?
De kaart moet in principe werken. Ik heb een OV-jaarkaart en daarmee heb ik geen problemen met in- en uitchecken waar dan ook in Nederland (zolang die cico-dingen werken tenminste).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Vanaf april verdwijnt de strippenkaart.
Einde strippenkaart in april 2011

De strippenkaart wordt volgend jaar april in heel Nederland vervangen door de OV-chipkaart. Dat heeft de stuurgroep voor de invoering van de OV-chipkaart bekendgemaakt bij de afschaffing van de strippenkaart in Amsterdam.

In Amsterdam kan vanaf vandaag alleen met tram, bus en metro worden gereisd met de ov-chipkaart. April volgend jaar is dat dus overal zo. Daarover hebben de regionale overheden afspraken gemaakt met de vervoersbedrijven.

Ze kregen van het Rijk toestemming op voorwaarde dat de reiskosten niet stijgen.
Vanaf vandaag is het in Amsterdam trouwens niet meer mogelijk om met de strippenkaart te reizen.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

CyBeR schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 13:03:
[...]
Wat valt er 'bij te zitten'? Die dingen zijn directioneel. Buitenkant = inchecken, binnenkant = uitchecken. Simpeler kan 't volgens mij niet?
Ik bedoelde mbt de timeout voordat je weer kunt uitchecken.

Vind t zelf behoorlijk suf dat je in kunt checken terwijl je al ingecheckt bent, en dat je dan maar één keer kunt uitchecken, als je dat twee keer probeert krijg je te zien dat je al uitgecheckt bent.

Pagina: 1 ... 35 ... 100 Laatste

Let op:
Het is hier niet toegestaan om hulp te bieden bij het hacken van chips. Dit betekent dat het ook niet toegestaan is om links te geven naar kant en klare programma's die dit mogelijk maken. Het forum is geen plaats om aan te zetten tot frauduleuze handelingen.