Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Die auto en het centrum van Utrecht klinken ineens zo gek nog niet he? ;)

[ Voor 86% gewijzigd door BounceMeister op 23-02-2010 12:24 . Reden: Vanwege commentaar van mod-wannabe's het bericht ingekort. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maardiweb
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:13
Davidshadow13 schreef op zondag 21 februari 2010 @ 19:28:Veder als ik dezelfde reis maak maar bijv. de ene keer met een intercity naar bv. Sloterdijk en de andere keer met de stoptrein via Zaandam wat ook gewoon in de reisplanner staat aangegeven, betaal ik dat hetzelfde bedrag?
Ja, dit werkt gewoon hetzelfde als het huidige systeem. Bij uitchecken wordt de kortste afstand in tariefeenheden bepaald en dat wordt afgeschreven.♦

If you want to be the best, you need to work with the best :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
CyBeR schreef op maandag 22 februari 2010 @ 00:42:
[...]

GPS? Wel 's van gehoord? ;) De halteafroep werkt niet met meters. Dat zou direct de mist in gaan bij omleidingen en na een tijdje de bocht wat ruimer nemen ook als de normale route gereden wordt.
Vroggâh werd het anders naar mijn weten wél n.a.v. het aantal as-omwentelingen berekend? En als zo'n bus GPS heeft, waarom zegt ie dan alsnog dat de volgende halte Neude is, terwijl we nog niet eens bij Centraal waren? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Osiris schreef op maandag 22 februari 2010 @ 13:05:
[...]

Vroggâh werd het anders naar mijn weten wél n.a.v. het aantal as-omwentelingen berekend? En als zo'n bus GPS heeft, waarom zegt ie dan alsnog dat de volgende halte Neude is, terwijl we nog niet eens bij Centraal waren? :P
Ik vraag mezelf ook af of de route continue door een GPS systeem bepaald wordt. In de connexxion bussen zitten schermen waarop de route informatie wordt aangegeven. Zo nu en dan komt het voor dat een scherm een geheel andere route aangeeft en ook zomaar een andere halte aangeeft terwijl de bus rijdt. Ook voorop de bus staat dan een ander route nummer vermeldt. Ik heb het eens aan de chauffeur gevraagd en die vertelde dat hij een probleem had met zijn boco en de juiste route niet in kon stellen. Ik hoop niet dat deze apparaten gekoppeld zijn, want dat wordt dan een bende. Dus dan moet er in ieder poortje in de bus een GPS ontvanger zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-10 22:02
Het lijkt me in ieder geval niet handig om dit alleen op GPS te baseren. Ontvangst is niet altijd top in een stad en ondergronds is het waardeloos. ;)
Komt nog bij dat meerdere routes langs dezelfde GPS coordinaten zullen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij worden er naast GPS en asomwentelingen/afstand ook zenders/bakens langs de route gebruikt. Maar daar weet ik verder geen details van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Freakertje schreef op maandag 22 februari 2010 @ 11:45:
Na een uur bezig te zijn geweest schiet het hier nog niet op om mijn chippie werkend te krijgen... :| En dan ben ik nog wel een IT'er... 8)7

Ik moet morgen naar Exin in Utrecht. Heb wel een leasebak, maar auto + centrum Utrecht... :/
[...]
Parkeren bij Transferium Westraven (tussen Utrecht Zuid en Nieuwegein) voor nog geen 4 euro per dag inclusief gratis OV (bus of tram) naar het centrum voor maximaal 4 personen. (Of je rijdt naar Ziekenhuis Oudenrijn, tegenwoordig onderdeel van het Antonius, en parkeert in het wijkje daar tegenover. Dat is gratis en je staat lopend in ruim 10 minuten op Utrecht CS. Wel de waardevolle spullen uit je auto halen, anders heb je kans dat iemand anders 't voor je doet.)

In Utrecht kun je trouwens nog gewoon met de strippenkaart betalen. Schijnt nog goedkoper te zijn ook... ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2010 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maardiweb
Verwijderd schreef op maandag 22 februari 2010 @ 14:22:
Volgens mij worden er naast GPS en asomwentelingen/afstand ook zenders/bakens langs de route gebruikt. Maar daar weet ik verder geen details van.
Volgens mij heb je gelijk. Zo werken die dynamische reisinformatiesystemen namelijk ook :)
Het lijkt mij niet dat er in elk OV chip kastje een GPS ontvanger zit, maar in de bussen zit er wel degelijk één. Op het moment dat er een totaal andere route staat aangegeven is gewoon de verkeerde route ingevoerd en/of werkt het systeem dus even niet goed. Als de juiste route is ingevoerd wordt dit in ieder geval ook met GPS bijgehouden, want als de bus afwijkt van zijn route en later weer terugkeert en daardoor bijvoorbeeld 4 haltes heeft overgeslagen, heeft het systeem wel weer door waar de bus zich bevindt :)
Verwijderd schreef op maandag 22 februari 2010 @ 15:08:
[...]

Parkeren bij Transferium Westraven (tussen Utrecht Zuid en Nieuwegein) voor nog geen 4 euro per dag inclusief gratis OV (bus of tram) naar het centrum voor maximaal 4 personen.

In Utrecht kun je trouwens nog gewoon met de strippenkaart betalen. Schijnt nog goedkoper te zijn ook... ;)
Dat ligt natuurlijk aan de afstand die je aflegt..

[ Voor 21% gewijzigd door Maardiweb op 22-02-2010 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maardiweb schreef op maandag 22 februari 2010 @ 15:10:

[...]

Dat ligt natuurlijk aan de afstand die je aflegt..
Dat kan ik niet ontkennen. (Maar de exacte tarieven van bijv. ritjes met de sneltram kan ik je niet geven, want die zijn nergens terug te vinden / uit te rekenen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Eventjes mij zelf quoten:
magnifor schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 12:34:
Ik wilde afgelopen zondag een persoonlijke ov-chipkaart aanvragen voor mijn zusje, ik heb het twee keer geprobeerd en telkens ging de site bij een willekeurige stap naar de homepage zonder een melding.

Wat een slechte error afhandeling, dat er iets fout gaat prima maar geef het dan duidelijk aan met een melding en ga niet zomaar naar de homepage.

Ik heb het maar gelaten voor wat het was en een dezer dagen opnieuw proberen.
De chipkaart kan van mij de je weet wel krijgen. Ik probeer nu weer een persoonlijke chipkaart aan te vragen namens mijn zusje maar hij accepteert dezelfde foto niet terwijl hij dat twee weken geleden wel deed.

Dus ze mogen de chipkaart in hun aars stoppen wat mij betreft, sorry voor mijn taalgebruik maar ik ben nu erg gefrustreerd omdat men blijkbaar geen goedwerkende website kan bouwen om zo'n chipkaart aan te vragen terwijl ze die chipkaart wel door je strot duwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 18:20
magnifor schreef op maandag 22 februari 2010 @ 20:14:
maar ik ben nu erg gefrustreerd omdat men blijkbaar geen goedwerkende website kan bouwen om zo'n chipkaart aan te vragen terwijl ze die chipkaart wel door je strot duwen.
Ik geef je volledig gelijk wat betreft die achterlijke website met z'n vele storingen, maar dat "door de strot duwen" is een beetje dom. Had je bij de strippenkaart dan wel een keuze voor iets anders? Werd die dan niet ook "door de strot geduwt"?

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Niet online
Er bestaat geen persoonlijke strippenkaart, die hoef je niet speciaal aan te vragen. Je hebt natuurlijk de anonieme chipkaart maar dan vervalt de voordeel van automatisch opladen.

En ik merk dat de strippenkaart langzaam maar zeker uitgefaseerd wordt, in de RandstadRail (3 en 4) kan je alleen stempelen op de haltes en niet in de tram zelf. Handig als je net bij de halte komt aanlopen en de tram op het punt staat weg te rijden.

En wat voor keuzes zouden er dan meer moeten zijn naast strippenkaart en abonnement?

[ Voor 9% gewijzigd door magnifor op 22-02-2010 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

magnifor schreef op maandag 22 februari 2010 @ 22:55:
Er bestaat geen persoonlijke strippenkaart, die hoef je niet speciaal aan te vragen. Je hebt natuurlijk de anonieme chipkaart maar dan vervalt de voordeel van automatisch opladen.
De strippenkaart laadt ook niet bepaald automatisch op. Dat automatisch opladen is dus nieuw en extra. En niet verplicht, ofwel je kunt daar voor kiezen maar het hoeft niet. Als de nadelen die het automatisch opladen met zich meebrengt je niet bevallen, moet je daar natuurlijk vooral niet voor kiezen. Je kritiek zou terecht zijn als je alleen nog maar persoonlijke ov-chipkaarten kunt kopen. Maar jij kunt gewoon lekker een anonieme kaart gebruiken en er af en toe wat saldo opgooien.

Voor de duidelijkheid, ik zeg het er maar bij omdat sommige mensen erg slecht blijken te lezen, ik zeg hiermee niet dat het dan dus ook niet erg is dat die aanvraagprocedure via de website niet werkt. Die zou namelijk goed moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Verwijderd schreef op zondag 21 februari 2010 @ 11:10:
[...]

U bent bekend met het begrip vooruitgang? Nooit meer een treinkaartje of strippenkaart moeten kopen. Nooit meer op het bord turen hoeveel zones je moet stempelen.
Doei privacy,
Dat is voor mij een groter goed dan deze 'voordelen' en nee als student is een anonieme kaart geen reële optie, ook als abonnement houder niet. (bij de privacy check waren ze ff 'vergeten' *kuch* te melden dat ook abbo houders in moeten chekcen.. yeah right, wat toevallig. Ook was een voorwaarde dat anoniem reizen niets meer zou kosten, ook niet waar..)
Bovendien is hier niets te merken van vertraging. Je loopt namelijk gewoon in een beweging door, daarbij je chipkaart langs de apparatuur houdende. Dit geldt natuurlijk alleen als de apparatuur werkt, en dat is hier eigenlijk altijd het geval. En waarschijnlijk wonen hier mensen die niet bij alles de hakken in het zand zetten... De klagers komen ook vooral van buiten de stad. Veelal provincialen die sowieso tegen alles zijn wat nieuw of anders is. Stugge boeren die geen millimeter meegeven, 'want de strippenkaart doet het al honderd jaar prima'. Tegenwoordig adviseer ik dit soort lui gewoon met de auto te komen en in het centrum te parkeren. Verdient de stad er ook nog wat aan.
In de connexion in Enschede zit er net iets vertraging op en als je nog wilt kijken of je echt uitgecheked bent (bij herrie moet je kijken ipv luisteren, daarnaast kan 't geluid ook van de aan de andere kant van de uitgang zittende lezer komen) dan is het echt wel vertragend.
Verder al eens met de Syntus gereisd? reis er gelukkig niet vaak mee maar de volgende keer zal ik eens kijken hoelang dat ding er over doet om te lezen, waar 't bij connexxion een seconde is is 't bij syntus minstens 3 waardoor 't niet in het voorbij lopen kan.
Verder in de metro gaan de poortjes te traag dicht, als je achter iemand aan loopt weet je dus niet of je door 't open poortje van je voorganger loopt of dat ie open blijft omdat je ingechecked bent. -> even wachten en kijken of 't lampje groen springt -> vertragen bij het langslopen.

Verder respect voor 't vooroordeel met de neerbuigende term 'provincialen', nodigt niet uit tot een goede discussie is het niet?

Goed, ik zie de voordelen echt wel maar word erg triest van de nadelen..
[...]

Weet je zeker dat het een uitcheck was in plaats van een incheck?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 22 februari 2010 @ 23:01:
[...]

De strippenkaart laadt ook niet bepaald automatisch op. Dat automatisch opladen is dus nieuw en extra. En niet verplicht, ofwel je kunt daar voor kiezen maar het hoeft niet. Als de nadelen die het automatisch opladen met zich meebrengt je niet bevallen, moet je daar natuurlijk vooral niet voor kiezen. Je kritiek zou terecht zijn als je alleen nog maar persoonlijke ov-chipkaarten kunt kopen. Maar jij kunt gewoon lekker een anonieme kaart gebruiken en er af en toe wat saldo opgooien.

Voor de duidelijkheid, ik zeg het er maar bij omdat sommige mensen erg slecht blijken te lezen, ik zeg hiermee niet dat het dan dus ook niet erg is dat die aanvraagprocedure via de website niet werkt. Die zou namelijk goed moeten werken.
Maar mijn punt is dat ik de chipkaart wil aanvragen met automatisch opladen omdat het voor mijn zusje handiger is maar dat de site al twee weken weigert om goed te functioneren.

Je leest overal dat je de chipkaart moet nemen en veel beter is bla bla maar ik kan niet fatsoenlijk een persoonlijke chipkaart aanvragen. Dat is erg jammer.

[ Voor 55% gewijzigd door magnifor op 22-02-2010 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 21 februari 2010 @ 11:10:
[...]

Bovendien is hier niets te merken van vertraging. Je loopt namelijk gewoon in een beweging door, daarbij je chipkaart langs de apparatuur houdende. Dit geldt natuurlijk alleen als de apparatuur werkt, en dat is hier eigenlijk altijd het geval.
Ah ja en vervolgens vindt 't apparaat de draadloze verbinding ff niet goed genoeg, of weigert het apparaat dienst, terwijl hij wel op het normale "defaultscherm" staat (lezer kapot?) en moet je door alle mensen achter je die óók willen uitstappen je nog eens terug proberen te banen die bus in, omdat je anders vier pleuro kwijt bent.

Ik zal níet snel zomaar tijdens het naar buiten stappen m'n kaart er vluchtig langsheen halen en maar gokken of je fatsoenlijk uitgecheckt bent. Want in feite doe je dat. En als je er wel achter komt dat 't mis ging, heb je ook een "probleem". Nee, ik loop voor m'n halte gewoon rustig naar de deur toe (meestal kan dat wel), hooguit enkele seconden eerder en check vast uit als niemand er last van heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GoldenSample schreef op maandag 22 februari 2010 @ 23:18:
[...]

Doei privacy,
Dat is voor mij een groter goed dan deze 'voordelen' en nee als student is een anonieme kaart geen reële optie, ook als abonnement houder niet. (bij de privacy check waren ze ff 'vergeten' *kuch* te melden dat ook abbo houders in moeten chekcen.. yeah right, wat toevallig. Ook was een voorwaarde dat anoniem reizen niets meer zou kosten, ook niet waar..)
Sommige mensen hebben inderdaad ernstige problemen met het privacy aspect. Dat mag en kun je vinden, ikzelf vind het niet zo'n probleem. Ik denk dat je dan ook zou moeten stoppen met electronische betalingen en je moet verstoppen voor alle veiligheidscamera's op straat. Maar deze discussie is al eerder gevoerd, herhaling lijkt mij weinig toevoegen. Over voorwaarden en toezeggingen ben ik niet op de hoogte.
In de connexion in Enschede zit er net iets vertraging op en als je nog wilt kijken of je echt uitgecheked bent (bij herrie moet je kijken ipv luisteren, daarnaast kan 't geluid ook van de aan de andere kant van de uitgang zittende lezer komen) dan is het echt wel vertragend.
Ja, deze discussie wordt natuurlijk eindeloos. Ik constateer geen vertraging, jij constateert wel vertraging. Beide waarnemingen zijn evenveel waard. Klagen bij je vervoerder als het traag is.
Verder al eens met de Syntus gereisd?
Nee.
Verder in de metro gaan de poortjes te traag dicht, als je achter iemand aan loopt weet je dus niet of je door 't open poortje van je voorganger loopt of dat ie open blijft omdat je ingechecked bent. -> even wachten en kijken of 't lampje groen springt -> vertragen bij het langslopen.
Poortjes kunnen inderdaad beter.
Verder respect voor 't vooroordeel met de neerbuigende term 'provincialen', nodigt niet uit tot een goede discussie is het niet?
Jij bent klaarblijkelijk niet bekend met de definitie van provinciaal; namelijk 'bekrompen persoon'. Als jij dat al de discussie vindt belemmeren, denk ik dat wij inderdaad vrij snel klaar zijn. Bovendien is dit niet neerbuigend en al helemaal niet zo bedoeld. Het is slechts wat ik waarneem.
Goed, ik zie de voordelen echt wel maar word erg triest van de nadelen..
In ieder geval al positief dat er nog iemand de voordelen inziet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maardiweb
Osiris schreef op maandag 22 februari 2010 @ 23:23:
[...]
Nee, ik loop voor m'n halte gewoon rustig naar de deur toe (meestal kan dat wel), hooguit enkele seconden eerder en check vast uit als niemand er last van heeft.
Je hebt hier een heel goed punt, en dit is iets wat ook veel mensen niet weten! Je kan gewoon voordat de bus of tram gestopt is uitchecken, dus als je toch al naar de deur loopt, check dan meteen uit :)
GoldenSample schreef op maandag 22 februari 2010 @ 23:18:
[...]
Je hoeft toch ook niet te wachten tot het deurtje dicht gaat? DAT brengt nu juist vertraging! In Rotterdam maken de poortjes wat meer lawaai dan in Amsterdam, dus daar merk je prima of je uitgechecked bent, in Adam hoor je het misschien even niet goed, maar er gaat een alarm af als je inderdaad achter je voorganger aanloopt en dus niet uitcheckt.

Valt me op dat er hier vooral in problemen wordt gedacht en er geen oplossingen worden aangedragen. Een praktische oplossing voor die metropoortjes zou bijvoorbeeld zijn dat er bij het 'tot ziens' scherm bij elke uitcheck iets optisch verandert, zodat je kan zien of je uitgechecked bent. Een simpele dagteller zou bijvoorbeeld al voldoende zijn imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Maardiweb schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 00:01:
[...]

Je hebt hier een heel goed punt, en dit is iets wat ook veel mensen niet weten! Je kan gewoon voordat de bus of tram gestopt is uitchecken, dus als je toch al naar de deur loopt, check dan meteen uit :)

[...]

Je hoeft toch ook niet te wachten tot het deurtje dicht gaat? DAT brengt nu juist vertraging! In Rotterdam maken de poortjes wat meer lawaai dan in Amsterdam, dus daar merk je prima of je uitgechecked bent, in Adam hoor je het misschien even niet goed, maar er gaat een alarm af als je inderdaad achter je voorganger aanloopt en dus niet uitcheckt.
Als dat poortje snel dicht klapt zie ik of ie al open gaat voor mij als ik in 1x door loop (die scanner zit juist al handig een stuk voor 't poortje) dan geeft dat geen vertraging maar weet ik wel zeker dat ik in dan wel uitgecheckt ben, ik reis weinig met de metro in Adam maar heb al 1keer op een haar na 'zwart' (wel met geldig ov maar niet ingecheckt) gereisd.
Valt me op dat er hier vooral in problemen wordt gedacht en er geen oplossingen worden aangedragen. Een praktische oplossing voor die metropoortjes zou bijvoorbeeld zijn dat er bij het 'tot ziens' scherm bij elke uitcheck iets optisch verandert, zodat je kan zien of je uitgechecked bent. Een simpele dagteller zou bijvoorbeeld al voldoende zijn imho.
Precies, de groene lamp doorlussen naar nog een groene lamp aan het einde duidelijk zichtbaar op het poortje. Zo moeilijk is 't allemaal niet (dit zouden ze zelf ook moeten hebben gemerkt als ze het fatsoenlijk getest hadden).
Verwijderd schreef op maandag 22 februari 2010 @ 23:58:
[...]

Sommige mensen hebben inderdaad ernstige problemen met het privacy aspect. Dat mag en kun je vinden, ikzelf vind het niet zo'n probleem. Ik denk dat je dan ook zou moeten stoppen met electronische betalingen en je moet verstoppen voor alle veiligheidscamera's op straat. Maar deze discussie is al eerder gevoerd, herhaling lijkt mij weinig toevoegen. Over voorwaarden en toezeggingen ben ik niet op de hoogte.
Dus moet je 't zomaar weg wuiven, ook Pro een GPS chip?
Daarnaast wil ik hier nog 4 minuut en 33 seconden aan besteden:

2 minuut 10 beginnen voor als je haast hebt.
[...]

Ja, deze discussie wordt natuurlijk eindeloos. Ik constateer geen vertraging, jij constateert wel vertraging. Beide waarnemingen zijn evenveel waard. Klagen bij je vervoerder als het traag is.
Volgende keer maak ik wel een filmpje bij het uitstappen als ik 't niet vergeet.
[...]

Nee.
Doen!
[...]

Poortjes kunnen inderdaad beter.

[...]

Jij bent klaarblijkelijk niet bekend met de definitie van provinciaal; namelijk 'bekrompen persoon'. Als jij dat al de discussie vindt belemmeren, denk ik dat wij inderdaad vrij snel klaar zijn. Bovendien is dit niet neerbuigend en al helemaal niet zo bedoeld. Het is slechts wat ik waarneem.
pro·vin·ci·aal bn, bw
met eigenschappen vh platteland zoals stedelingen dat zien: achterlijk, bekrompen, saai enz.
Achterlijk doet een discussie nooit goed
[...]

In ieder geval al positief dat er nog iemand de voordelen inziet...
Kritisch zijn is nooit verkeerd, en ik ben opzich voor 't systeem alleen moeten er nog dingen grondig gewijzigd worden (de bliep in de bus als je een abbo hebt registreert je reisgedrag niet-> beter voor de privacy en uitchecken hoeft echt niet) het reisgedrag van een kaart moet niet gekoppeld worden aan een persoon. Techniek verbeteren, zie poortjes en lezers.) om maar wat te noemen.

[ Voor 39% gewijzigd door GoldenSample op 23-02-2010 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maardiweb schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 00:01:
Ik ken alleen de poortjes in Amsterdam en je hoeft inderdaad niet te wachten tot het poortje dicht is. Toch doen veel mensen dit wel, vermoedelijk omdat ze [a] niet op de hoogte zijn dan je niet hoeft te wachten en [b] het onduidelijk is of je bent uitgecheckt als er een voorganger is. Ik vind ook dat die procedure duidelijker moet. Vaak staat er nog 'tot ziens' van je voorganger op het display, dan hou je je eigen kaart ervoor en dan staat er wederom of nog steeds 'tot ziens'. Je kunt dan echt niet weten of het uitchecken is gelukt, totdat je inderdaad het alarm af hoort gaan.
Het is veel makkelijker en leuker om in problemen te denken. Lekker overal tegenaan schoppen. Vooral als het nieuw is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GoldenSample schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 00:09:

Dus moet je 't zomaar weg wuiven, ook Pro een GPS chip?
Daarnaast wil ik hier nog 4 minuut en 33 seconden aan besteden:
[video]
2 minuut 10 beginnen voor als je haast hebt.
Sorry hoor, ik zeg er nog expliciet bij dat jij dat kunt vinden. Dus dat betekent dat jij het niet zomaar weg hoeft te wuiven. Graag zie ik dat ik voor mezelf anders mag bepalen.
pro·vin·ci·aal bn, bw
met eigenschappen vh platteland zoals stedelingen dat zien: achterlijk, bekrompen, saai enz.
Achterlijk doet een discussie nooit goed
Gezien de definitie die jij aanhaalt, kan ik me inderdaad voorstellen dat jij 'provinciaal' in eerste instantie denigrerend vindt omdat er kennelijk ook 'achterlijk' onder wordt verstaan. Dat heb ik nooit bedoeld. Ik heb ook uitgelegd dat ik 'bekrompen' bedoel. Het is dan flauw, erg flauw zelfs, om dan alsnog te gaan roepen dat ik 'achterlijk' bedoel. Overigens heb ik de definitie van provinciaal opgezocht, dan dan blijkt dat het een hyperoniem is van bekrompen (Bron: Van Dale Online Woordenboek Nederlands, http://surfdiensten.vandale.nl/). Precies zoals ik het heb gebruikt dus. De definitie van bekrompen zal ik vandaag extragraties pasten (wederom met bronvermelding, zo hoort dat, zou iedereen moeten doen...):
be·krom·pen (bijvoeglijk naamwoord; vergrotende trap: bekrompener, overtreffende trap: meest bekrompen; afleiding: bekrompenheid)
1 beperkt in opvattingen
▲ betekenisverwante termen
hyperoniem: beperkt
synoniem(en): benepen, dun2, enggeestig, enghartig, geborneerd, huisbakken, klef, klein, kleindenkend, kleingeestig, kleinsteeds, kleinzielig, kneuterig, pietluttig
hyponiem(en): burgerlijk, provinciaal2
antoniem(en): onbekrompen
Bron: Van Dale Online Woordenboek Nederlands, http://surfdiensten.vandale.nl/

Ik hoop dat nu toch echt duidelijk is dat ik werkelijk geen denigrerende bedoelingen heb met mijn opmerkingen.

Edit: excuses voor het niet editen, maar plaatsen van nieuw bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Verwijderd schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 00:54:
[...]

Sorry hoor, ik zeg er nog expliciet bij dat jij dat kunt vinden. Dus dat betekent dat jij het niet zomaar weg hoeft te wuiven. Graag zie ik dat ik voor mezelf anders mag bepalen.
Dat is makkelijk discussiëren dan..
[...]

Gezien de definitie die jij aanhaalt, kan ik me inderdaad voorstellen dat jij 'provinciaal' in eerste instantie denigrerend vindt omdat er kennelijk ook 'achterlijk' onder wordt verstaan. Dat heb ik nooit bedoeld. Ik heb ook uitgelegd dat ik 'bekrompen' bedoel. Het is dan flauw, erg flauw zelfs, om dan alsnog te gaan roepen dat ik 'achterlijk' bedoel. Overigens heb ik de definitie van provinciaal opgezocht, dan dan blijkt dat het een hyperoniem is van bekrompen (Bron: Van Dale Online Woordenboek Nederlands, http://surfdiensten.vandale.nl/). Precies zoals ik het heb gebruikt dus. De definitie van bekrompen zal ik vandaag extragraties pasten (wederom met bronvermelding, zo hoort dat, zou iedereen moeten doen...):

[...]

Bron: Van Dale Online Woordenboek Nederlands, http://surfdiensten.vandale.nl/

Ik hoop dat nu toch echt duidelijk is dat ik werkelijk geen denigrerende bedoelingen heb met mijn opmerkingen.

Edit: excuses voor het niet editen, maar plaatsen van nieuw bericht.
Mijn bron is toevallig ook Vandale
http://www.vandale.nl/van...k/?zoekwoord=provincialen
Zie betekenis 2

Overigens snap ik nu wel wat je bedoeld echter zeg je dat ik de betekenis van 'provincialen' niet begrijp terwijl OOK mijn interpretatie van dat woord goed is volgens een betrouwbare bron, dan is 't niet zo vreemd dat ik dat even meld is 't niet?
/offtopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakertje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:03

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

[b][message=33513416,noline]BounceMeister schreef op maandag 22 februari 2010 @ 12:32Die auto en het centrum van Utrecht klinken ineens zo gek nog niet he? ;)
Moest je daar nu echt het hele bericht voor quoten, terwijl je er direct onder post? 8)7
Dank voor de tips, maar ik ga ik toch met het OV proberen :)

Goed, eerlijkheid biedt te zeggen dat de rest mij wel meeviel. Het opwaarderen bij de NS automaten verliep prima. Er stond ergens iets dat ik eerst moest reizen, voordat ik automatisch opwaarderen kon activeren. Dus ik heb mij bij de 1e de beste paal ingecheckt. Minuutje gewacht... kon nog niet uitchecken... twee minuten gewacht... nog niet mogelijk... :X Maar gelukkig kon ik na 4 minuten weer uitchecken en er was niks van mijn saldo afgehaald. Dat werkt dus wel :)
Vervolgens naar huis gereden en bij de lokale Primera boer het automatisch opwaarderen opgehaald, dat lukte gelukkig ook direct. Desondanks dat ik het op inet al heb aangevraagd zonder eerst die kaart te gebruiken, zoals er wel staat.

Mijn conclusie om die persoonlijke kaart gebruiksklaar te krijgen: het internet (ov-chipkaart site) gedeelte is suckie suckie, bij de NS zelf is het wel goed geregeld en als alle aanvragen eenmaal zijn gelukt verloopt het ook wel vlotjes. Vooral in de instructies / handleidingen valt nog wel het één en ander te verbeteren.
Over het reizen zelf heb ik nog geen ervaringen te melden :)

Overigens vind ik dat je over het restant op de (oude) kaart laten overzetten €2,50 moet lappen aan administratiekosten EN dat de nieuwe kaart ook nog weer eens geld kost WEL behoorlijk kansloos... Als die expireert geef dan gewoon kosteloos een nieuwe of maak die expiratiedatum langer. Binnen een jaar een nieuwe (door eigen schuld of wat dan ook) mag wat mij betreft wel wat centen kosten.

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maardiweb
GoldenSample schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 00:09:
Precies, de groene lamp doorlussen naar nog een groene lamp aan het einde duidelijk zichtbaar op het poortje. Zo moeilijk is 't allemaal niet (dit zouden ze zelf ook moeten hebben gemerkt als ze het fatsoenlijk getest hadden).
Eens, maar de grootste testfase is eigenlijk nu pas bezig. Ik vind persoonlijk dat je niet kan verwachten dat een systeem als dit meteen vlekkeloos werkt, en daarom heb ik een hekel aan mensen die willen dat het meteen werkt zoals zal moeten. Juist nu alle studenten met OV chip moeten gaan reizen wordt duidelijk waar de problemen in het systeem zitten. Anderen zeggen vervolgens weer dat studenten hier onnodige hinder van ondervinden, maar ik vind die keuze erg slim, omdat studenten vaak gratis reizen en dus een goede testgroep vormen.

Doordat iedereen in Adam nu in de metro poortjes moet gebruiken, kom je er pas achter dat die poortjes op een andere manier moeten werken :)

Net zoals dat ze er hopelijk achter gaan komen dat je bij de tram nu gewoon bij elke deur in moet kunnen gaan stappen en er net als bij het RET een conducteur in de tram rondloopt ipv bij de achterdeur zit en loopt te kijken of iedereen wel netjes incheckt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
Freakertje schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 10:50:
[...]
Als die expireert geef dan gewoon kosteloos een nieuwe of maak die expiratiedatum langer. Binnen een jaar een nieuwe (door eigen schuld of wat dan ook) mag wat mij betreft wel wat centen kosten.
De expiratie datum is toch vijf jaar na aanvang van je Voordeel Uren OVchipkaart? Vind dat nog wel een redelijke termijn.
Je laatste punt ben ik wat minder enthousiast over, mijn kaart werkte onlangs niet meer, reden daarvoor was onduidelijk. De NS heeft al een policy dat je mag betalen voor vervanging, omdat het niet mijn eigen schuld was vond ik het echter niet nodig dat ik moest betalen voor vervanging. Heeft wat tijd gekost om dat opgelost te krijgen en vervanging duurde vervolgens 4 weken (zou binnen 10 werkdagen moeten), een lange tijd om zonder voordeel te reizen. Kortom, ook op dat punt valt nog het nodige te verbeteren bij de NS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Doei mobiele telefoon!

Of wacht, die houd je natuurlijk wel. KPN mag wel weten waar jij je bevind, maar de GVB mag dat niet? :?

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

op herhaling dan maar:

Verder is de telefoon data minder exact en word die op dit moment niet tot in het oneindige bewaard.

[ Voor 40% gewijzigd door GoldenSample op 23-02-2010 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flowerp schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 15:00:
[...]

Doei mobiele telefoon!

Of wacht, die houd je natuurlijk wel. KPN mag wel weten waar jij je bevind, maar de GVB mag dat niet? :?
Dit is een wat merkwaardige redenatie: omdat KPN iets doet, is het ook niet erg als GVB het doet?
GoldenSample schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 15:31:
op herhaling dan maar:
[video]

Verder is de telefoon data minder exact en word die op dit moment niet tot in het oneindige bewaard.
Dat filmpje is een interessant filmpje en zou iedereen volledig moeten bekijken. Telefoondata is volgens mijn informatie juist wel behoorlijk exact; plaatsbepaling via GSM kan tot tientallen meters nauwkeurig. Wellicht is deze informatie onjuist, maar als deze juist is, is de positie veel nauwkeuriger dan 'tramhalte X'. Bovendien stap je op een gegeven moment uit en is het spoor kwijt stopt het spoor. Je telefoon gaat altijd door (tenzij uitgeschakeld). Telefonie data wordt inderdaad minder lang bewaard, maar de ov-chipkaart gegevens worden niet 'tot in het oneindige bewaard', maar 7 jaar. Wat mij betreft te lang overigens.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2010 15:54 . Reden: essentieel verschilletje ;) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Verwijderd schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 15:46:
[...]
Dit is een wat merkwaardige redenatie: omdat KPN iets doet, is het ook niet erg als GVB het doet?
Dat niet, maar het heeft in mijn ogen iets heel erg schijnheiligs of juist enorm naiefs om zo te huilen over de privacy van de ov-chipkaart, terwijl mijn zich geen enkele zorgen maakt over de nog veel groter privacy schending van de mobiel.

Dit kan eigenlijk maar 2 dingen betekenen.

1. Die hele privacy kan de klager helemaal niets schelen. De ov-chipkaart rukt de klager echter even uit z'n gebruikelijke routine (stempelen) en daar stijgert de klager tegen. Echter, er voor uit komen dat je domweg tegen verandering bent is een beetje taboe. Dus gaan ze maar heel schijnheilig wat blaten over privacy, omdat andere dat ook blaten en omdat privacy altijd lekker negatief klinkt en lekker belangrijk.

2. Men weet domweg niet dat de mobiele telefoon nog veel meer de privacy schent; je bent meer te tracken, en het is dikwijls rottiger om even voor een bepaald traject een andere mobiel te gebruiken. (met de ov-chipkaart kun je voor 1 bepaalde reis met het grootste gemakt even een anonieme kaart gebruiken).

Aangezien we hier op tweakers zitten, en het mobiele telefoon abonnement al 10x is langsgekomen, verdenk ik toch eerder dat het een geval van 1. is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maardiweb
Filmpje is een leuke metafoor, maar het beeld wat wordt geschetst is naar mijn mening nogal overdreven. Zowel bij de OV-chipkaart, je mobiele telefoon, je internetverbinding, het EPB, biobankinformatie als bij nog meer instituties die gegevens digitaal opslaan, worden de gegevens vertrouwelijk behandeld en zijn er strenge eisen waaraan moet worden voldaan voordat iemand bij deze informatie kan. De WBP zegt ook dat informatie die gevoeliger is, beter 'vergrendeld' moet worden en ik denk dat je als burger erop moet kunnen vertrouwen dat dit gebeurt.

Nu terug naar de OV-chip: Wanneer je denk dat een persoonlijke kaart je privacy ondermijnt, kies je lekker voor een anonieme kaart. En het argument dat die minder handig is, omdat je hem niet automatisch kan opladen is natuurlijk quatsch: Een oplaadbare strippenkaart heb ik immers nog nooit gezien, laat staan eentje die dit automatisch doet.
Verwijderd schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 15:46:
[...]
Je telefoon gaat altijd door (tenzij uitgeschakeld).
Niet helemaal.. Je batterij moet er ook uit om niet gevonden te worden :+

[ Voor 0% gewijzigd door Maardiweb op 23-02-2010 16:40 . Reden: klein spelfoutje O_o ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

flowerp schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 16:22:
[...]

Dat niet, maar het heeft in mijn ogen iets heel erg schijnheiligs of juist enorm naiefs om zo te huilen over de privacy van de ov-chipkaart, terwijl mijn zich geen enkele zorgen maakt over de nog veel groter privacy schending van de mobiel.

Dit kan eigenlijk maar 2 dingen betekenen.

1. Die hele privacy kan de klager helemaal niets schelen. De ov-chipkaart rukt de klager echter even uit z'n gebruikelijke routine (stempelen) en daar stijgert de klager tegen. Echter, er voor uit komen dat je domweg tegen verandering bent is een beetje taboe. Dus gaan ze maar heel schijnheilig wat blaten over privacy, omdat andere dat ook blaten en omdat privacy altijd lekker negatief klinkt en lekker belangrijk.

2. Men weet domweg niet dat de mobiele telefoon nog veel meer de privacy schent; je bent meer te tracken, en het is dikwijls rottiger om even voor een bepaald traject een andere mobiel te gebruiken. (met de ov-chipkaart kun je voor 1 bepaalde reis met het grootste gemakt even een anonieme kaart gebruiken).

Aangezien we hier op tweakers zitten, en het mobiele telefoon abonnement al 10x is langsgekomen, verdenk ik toch eerder dat het een geval van 1. is.
Je begint de eerste zin uitstekend, maar zakt enorm af gedurende je betoog. "In mijn ogen", dat is correct en daar blijft het bij. Jouw vooroordeel over de rede achter de klachten in dit topic lijkt voor te vloeiend uit een soort ubermensch gevoel omdat jij kennelijk als enige op de hoogte bent van de feiten. Dat lijkt me geen gezonde insteek, aangezien ik noch onder 1) of 2) val.

Volgens mij is de titel van dit topic "OV-Chipkaart" en hoort daar geen mobiele telefoon discussie in thuis. Als de topic titel "Moderne privacy" oid had geheten dan was je reply nuttig geweest. Nu zie ik het helaas enkel als een ongegronde rant naar in jouw ogen "domme mensen die duur doen met het woord privacy".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Xander2000 schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 16:57:
Nu zie ik het helaas enkel als een ongegronde rant naar in jouw ogen "domme mensen die duur doen met het woord privacy".
Ik denk niet dat de rant ongegrond is. Het gros van de mensen kan die privacy helemaal niets schelen. Er zijn privacy voorvechters en dat is heel erg goed. Deze nemen simpelweg alle vormen van privacy aantasting mee en die vallen niet onder mijn rant.

Maar mensen die nooit ook maar 1 woord aan privacy besteed hebben en wie het duidelijk ook helemaal geen zak kan schelen, maar die nu opeens allemaal lopen te blaten over privacy, gewoon omdat ze een stok zoeken om de ov-chipkaart mee te slaan... ja die vind ik "domme mensen die duur doen moet het woord privacy", voor de heel simpele reden dat het gewoon domme mensen zijn die duur doen met het woord privacy.

Straks komt apparaatje XYZ op de markt, wat een nieuw apparaat is en waarvoor ze niet iets bestaands hoeven af te leren. Dit XYZ ding schaadt de privacy nog veel meer. Maar, omdat ze geen stok zoeken om XYZ mee te slaan, hoor je ze niet over privacy.

Het is dus niet de privacy die belanrijk is, het is het slaan wat belangrijk is. Om je dan te verschuilen achter het 'dure' woordje privacy... hoe is dat NIET schijnheilig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
flowerp schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 17:05:
[...]
Ik denk niet dat de rant ongegrond is. Het gros van de mensen kan die privacy helemaal niets schelen. Er zijn privacy voorvechters en dat is heel erg goed. Deze nemen simpelweg alle vormen van privacy aantasting mee en die vallen niet onder mijn rant.
En het gedeelte wat je mist in je rant is de grens van toegestane privacy opoffering van de klant.

Elk puntje los is imho niet het probleem ( alles los is te "vervalsen" tot nu toe, wissel af en toe eens met je vriendin van telefoon bijv ), het totaalplaatje wat te maken valt door het combineren en dubbelchecken van gegevens, dat is wmb het probleem.

Dat iemand mijn telefoon kan tracen vind ik niet zo'n groot probleem, daar valt wel een verklaring voor te geven. Maar als ze zeggen tel-data te hebben, uitstap-halte data te hebben en nog iets van bonuskaart / tankkaart data te hebben dan weten ze toch echt waar je bent...
Telefoon afgeven aan vriendin werkt dan ook niet meer, want door dezelfde combo valt er ook weer te zeggen ( met een geruime mate van zekerheid) dat je vriendin jouw telefoon had.

En ja, nu mogen die gegevens nog niet gecombineerd worden, maar iets met glijdende schaal en onbekende toekomst...
En tja, wat heeft het voor de klant voor nut dat hij getraced kan worden ( bij telefoons is er een duidelijk nut )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
  • Laatst online: 21:28
Jeej, gister mijn eerste uitstapbewijs mogen ontvangen! Twee haltes voor aankomst sprong het systeem van normaal werkend op 'Defect'. Ik was de enige met een chipkaart die om zo'n ding vroeg? Verder wist de buschauffeur eerst niet waar ik het over had... Vandaag maar eens op de bus gooien. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Ik moet eerlijk zijn, ik ken zo'n ding ook niet? :X

Goed om te weten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Zijn er hier ook mensen die een 1eurochipkaart hebben? Deze wordt aangeboden in Zuid Holland via 1eurochipkaart.nl.
Je moet bij deze kaart verplicht automatisch opwaarderen nemen. Je krijgt de kaart met een brief dat je dit moet activeren, ondanks dat je met iDeal je rekeningnummer hebt bevestigd. (niet gebruiksvriendelijk).
Wanneer ik echter de chipkaart in zo'n automaat (ov-paal in de supermarkt) stop, staan er geen bestellingen klaar, en verder kan ik alleen kiezen voor handmatig opwaarderen.
Het aanmelden op ov-chipkaart.nl werkt ook nog steeds niet. ("gegevens komen niet overeen" foutmelding).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Maardiweb schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 16:37:
Filmpje is een leuke metafoor, maar het beeld wat wordt geschetst is naar mijn mening nogal overdreven. Zowel bij de OV-chipkaart, je mobiele telefoon, je internetverbinding, het EPB, biobankinformatie als bij nog meer instituties die gegevens digitaal opslaan, worden de gegevens vertrouwelijk behandeld en zijn er strenge eisen waaraan moet worden voldaan voordat iemand bij deze informatie kan. De WBP zegt ook dat informatie die gevoeliger is, beter 'vergrendeld' moet worden en ik denk dat je als burger erop moet kunnen vertrouwen dat dit gebeurt.
Dat is ook gewoon EXACT mijn punt, 1 lijntje is niet zo heel erg 2 ook niet...
Nu terug naar de OV-chip: Wanneer je denk dat een persoonlijke kaart je privacy ondermijnt, kies je lekker voor een anonieme kaart. En het argument dat die minder handig is, omdat je hem niet automatisch kan opladen is natuurlijk quatsch: Een oplaadbare strippenkaart heb ik immers nog nooit gezien, laat staan eentje die dit automatisch doet.

[...]

Niet helemaal.. Je batterij moet er ook uit om niet gevonden te worden :+
Het is duurder, en als student zijdne is het voor mij geen optie om 45 euro neer te leggen als ik naar m'n ouders wil bijna elk weekend, als dat wel een optie was was ik wel met de auto gegaan.

Dat je telefoon nog gevoeliger is wat dit betreft klopt overigens wel ja maar ook hier valt slecht aan te ontkomen voor mij echter omdat ik dat dus maar accepteer hof ik niet gelijk alles te slikken. Het probleem is juist dat al die dingen samen al makkelijker via computersystemen inzichtelijk zijn voor de overheid.
Tezamen met de 'terreurbestrijding' die op z'n zachtst gezegd op gespannen voet staat met de privacy en berichten als dit: http://www.volkskrant.nl/..._kentekens_langer_bewaren
Politie/Justitie overtreden de wet en worden beloond met een wijziging waar ik op z'n zachtst gezegd niet blij mee ben.
Zo gaat dit langzaam aan met meer en meer dingen...

Fijn overigens dat ik al half word neer gezet dat ik alleen privacy d'r bij haal om de ovchipkaart te jennen.
Goh wat is mijn grootste bezwaar tegen de kilometer heffing?

[ Voor 6% gewijzigd door GoldenSample op 24-02-2010 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
BounceMeister schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 18:21:
Je moet bij deze kaart verplicht automatisch opwaarderen nemen. Je krijgt de kaart met een brief dat je dit moet activeren, ondanks dat je met iDeal je rekeningnummer hebt bevestigd. (niet gebruiksvriendelijk).
Wees er toch maar blij mee... een collega van me had (op mijn aanraden) ook een OV-chipkaart met automatisch opladen aangeschaft via internet, en zijn OV-chipkaart was op een totaal ander adres bezorgd. Als het automatisch opladen meteen geactiveerd was geweest had het hem dus geld gekost...

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakertje

Freakertje

Kaart nu 48 uur geleden in gebruik genomen... Nog steeds niks zichtbaar op ov-chip.nl... :X
Terwijl bij de NS alles al wel zichtbaar is. Die kunnen de boel wel gewoon ophalen :?

Nog een alleraardigst puntje. Ik heb automatisch opwaarderen aangezet. €20,- erop getsjoept bij een NS automaat. Gisteren gereisd voor €8,40. Wordt er alweer €20,- bij opgedrukt :X

Ze gaan mij toch niet vertellen dat het opstaptarief bij de NS 20 - 4,2 - 5=€10,80 is?

===EDIT===
Dat gaan ze mij inderdaad niet vertellen. Het is zelfs €20,- 8)7
U kunt alleen reizen als u voldoende saldo heeft voor het instaptarief. Dat tarief is € 10 voor houders van een Voordeelurenabonnement en € 20 voor alle andere kaarthouders.

[ Voor 23% gewijzigd door Freakertje op 24-02-2010 19:54 ]

Totale Modjesgekte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
Osiris schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 09:25:
Ik moet eerlijk zijn, ik ken zo'n ding ook niet? :X

Goed om te weten :P
In ieder geval veolia en connexxion bussen hebben ze. De rest heb ik niet gevraagd / weet ik niet. Postzegel niet noodzakelijk \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:52

wontcachme

You catch me? No you wont

Freakertje schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 19:51:
Kaart nu 48 uur geleden in gebruik genomen... Nog steeds niks zichtbaar op ov-chip.nl... :X
Terwijl bij de NS alles al wel zichtbaar is. Die kunnen de boel wel gewoon ophalen :?

Nog een alleraardigst puntje. Ik heb automatisch opwaarderen aangezet. €20,- erop getsjoept bij een NS automaat. Gisteren gereisd voor €8,40. Wordt er alweer €20,- bij opgedrukt :X

Ze gaan mij toch niet vertellen dat het opstaptarief bij de NS 20 - 4,2 - 5=€10,80 is?
NS schrijft bij het instappen 20 euro af. Als je uitstapt komt de 20 euro minus de reiskosten er weer bij. En dan zit je onder de 20 euro, met als gevolg dat het systeem automatisch opwaardeert omdat je anders niet meer mag instappen voor bv de terugreis.

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GoldenSample schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 19:38:
[...]

Dat is ook gewoon EXACT mijn punt, 1 lijntje is niet zo heel erg 2 ook niet...
Het is alleen erg jammer dat vrijwel niemand dit lijkt te begrijpen. Het filmpje van Vincent Icke zou ook nog meer airtime moeten hebben.

Overigens is de vertrouwelijkheid van veel gegevens zeer slecht geregeld. Ik ga hier niet in op de details, maar ik ken iemand die op een onderwijsinstelling werkt en die kan bij de inkomensgegevens van de leerlingen/studenten. Komt bij de gemeente vandaan deze informatie. Het is absoluut niet de bedoeling dat deze persoon die gegevens kan inzien. Toch kan het probleemloos. Als dit ook zo is bij de ov-chipkaart, is het niet zo moeilijk voor medewerkers om een patroon te herkennen in het reisgedrag van bijvoorbeeld GoldenSample, die elke vrijdag naar zijn ouders afreist. Z'n adres is ook al in te zien door de medewerkers, dus die zouden theoretisch in de weekends bij GoldenSample kunnen gaan shoppen... Hij is immers toch niet thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
wontcachme schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 19:54:
[...]

NS schrijft bij het instappen 20 euro af. Als je uitstapt komt de 20 euro minus de reiskosten er weer bij. En dan zit je onder de 20 euro, met als gevolg dat het systeem automatisch opwaardeert omdat je anders niet meer mag instappen voor bv de terugreis.
Bij een gewone OVchipkaart, met voordeeluren (en daar ging het geloof ik om uit een eerder bericht) wordt er 10 euro starttarief afgehouden.

• BounceMeister
  • Niet online
Alex) schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 19:49:
[...]
Wees er toch maar blij mee... een collega van me had (op mijn aanraden) ook een OV-chipkaart met automatisch opladen aangeschaft via internet, en zijn OV-chipkaart was op een totaal ander adres bezorgd. Als het automatisch opladen meteen geactiveerd was geweest had het hem dus geld gekost...
Dat zou inderdaad niet zo mooi zijn! Maar een simpele online activatie, desnoods weer via iDeal, had ook wel makkelijk geweest.

Het activeren lukt me dus niet, want die optie wordt me niet geboden. Is automatisch opwaarderen een zogenaamde bestelling? Of moet er een andere optie in het apparaat zijn?

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10 09:46
Waarom blijf ik die Amsterdamse metropoortjes zo irritant vinden? De ene keer gaat maar de helft van het poortje open, de andere keer krijg je weer eerst een rood scherm om vervolgens alsnog groen te geven.

Verwijderd

CBP start nieuw onderzoek OV-chipkaart

Gepubliceerd: Donderdag 25 februari 2010
Auteur: Brenno de Winter

Het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) is een onderzoek gestart naar het registreren van alle reizen bij de studenten OV-chipkaart. Dit is een eerste stap naar mogelijk ingrijpen.

Aanleiding is de verplichting van studenten om altijd in en uit te checken met hun OV-chipkaart, terwijl ze reizen op een abonnement. Doen ze dat niet dan riskeren ze in bus, tram of metro een boete van 35 euro.

Handhavingsverzoek gehonoreerd
Vijf rechtenstudenten is de invoering een doorn in het oog, onder meer omdat de reisgegevens zeven jaar lang worden bewaard. Daarom vragen ze in een zogenaamd handhavingsverzoek (pdf) het CBP om in te grijpen. Dat heeft inmiddels de studenten laten weten een onderzoek te zijn gestart.

Uit de reactie (pdf) blijkt dat er nu een onderzoek wordt gestart. Doorgaans worden dan vragen gesteld en beslist tot een standpunt of verder onderzoek. Dit gebeurde al eerder in het OV-chipkaartdossier bij het GVB. Toen eiste de privacywaakhond al aanpassing van het systeem.

Mocht blijken dat de opslag van alle reizen in strijd met de wet is dan kan opnieuw een aanpassing in het systeem worden afgedwongen. Ook stellen juridische experts dat opgelegde boetes wel eens met terugwerkende kracht ongeldig kunnen blijken.

Grote database
Eerder werd al duidelijk dat er grote vraagtekens te zetten zijn bij het opslaan van alle reizen van abonnementhouders en deze zeven jaar te bewaren. Volgens Professor Bart Jacobs van de Radbout Universiteit is het prima mogelijk om de gegevensverwerking privacyvriendelijker te regelen. Volgens advocaat, universitair hoofddocent en privacy-expert Gerrit-Jan Zwenne vraagt de wetgever in zo'n geval de verwerking anders te doen.

Inmiddels ontstaat een grote database met reisbewegingen van OV-chipkaart gebruikers. Al worden die los bewaard van de persoonsgegevens, blijken die ook prima te koppelen te zijn. Vorig jaar werd duidelijk dat Justitie al in 2007 gegevens rond reizigers bleek op te vragen.

Zowel Trans Link Systems als het CBP reageerden niet op een verzoek om commentaar.
Bron: webwereld.nl, http://webwereld.nl/nieuw...derzoek-ov-chipkaart.html (zie ook deze link voor de pdf'jes waarnaar wordt verwezen)

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Tegenwoordig loop ik allang niet meer op een normale manier door de Amsterdamse poortjes heen, maar standaard in schouder-stormramstand...

Verwijderd

Sefyu schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 15:38:
Tegenwoordig loop ik allang niet meer op een normale manier door de Amsterdamse poortjes heen, maar standaard in schouder-stormramstand...
Bedankt voor de mededeling, maar kan er nog een verklaring of uitleg bij?

• Freakertje

Freakertje

Ik denk dat die reactie van Rave17 de aanleiding is ;)

Wat betreft dat onderzoek... ik hoorde dat de studenten niet eens hoeven in te checken, dus vanwaar dan een onderzoek naar gegevens die niet eens bewaard kunnen worden, omdat ze nooit geregistreerd worden? :?

Totale Modjesgekte

• Osiris
  • Niet online
Freakertje schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 16:27:
Wat betreft dat onderzoek... ik hoorde dat de studenten niet eens hoeven in te checken, dus vanwaar dan een onderzoek naar gegevens die niet eens bewaard kunnen worden, omdat ze nooit geregistreerd worden? :?
Studenten hoeven nog niet in te checken bij de NS, maar wel in bussen en trams.

• Robino
Sefyu schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 15:38:
Dank voor de tip :o Ik ga hem meteen uitproberen om ook de metro zelf in te komen :+

• Maardiweb
Freakertje schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 19:51:
Je moet een aanvraag doen om je gegevens zichtbaar te maken op het web he? Die duurt vervolgens een week of mss zelfs 10 dagen voordat dat werkt.
Rave17 schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 09:43:
Waarom blijf ik die Amsterdamse metropoortjes zo irritant vinden? De ene keer gaat maar de helft van het poortje open, de andere keer krijg je weer eerst een rood scherm om vervolgens alsnog groen te geven.
Rood scherm bedoel je mee: piep piep probeer opnieuw? Daar heb ik ook last van en ik heb ook ontdekt hoe dat komt. Wanneer er meer pasjes met zo'n RFID chip in je portemonnee zitten, interfereren die met je OV chip en snapt het poortje het niet meer. Je ID (mits je een nieuwe hebt - sinds 26 aug 2006) heeft er bijvoorbeeld 1, maar mijn studentenkaart ook. Ik heb mijn OV chipkaart daarom altijd in een ander flapje van mijn portemonnee zitten, wat ik naar buiten kan halen zonder dat er andere RFID pasjes in de buurt zijn. Helaas is mn kaart nu kapot, maar wanneer ik een nieuwe heb ga ik iets nieuws proberen om de andere kaarten te blokkeren.

Frappant is overigens dat de chiplezers zonder poortje (zoals de gvb palen op amstel en alle lezers in bussen en trams) geen last hebben van dit probleem!

[ Voor 61% gewijzigd door Maardiweb op 25-02-2010 19:29 ]

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-10 05:55

Coldcat

HODL

Maardiweb schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 19:22:
Frappant is overigens dat de chiplezers zonder poortje (zoals de gvb palen op amstel en alle lezers in bussen en trams) geen last hebben van dit probleem!
Daar weet ik de oorzaak wel van. Ik denk dat dat door die nieuwe apparaten komt. En de reden hiervoor is dat deze denk ik beter geprogrammeerd zijn. Die andere palen gaan al af als je hem ervoor houdt, ook onbedoeld. Die nieuwe hebben dat niet. Vandaar dat ze dus minder goed scannen, maar beter zijn ze wel :)

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

Verwijderd

Helaas is mn kaart nu kapot, maar wanneer ik een nieuwe heb ga ik iets nieuws proberen om de andere kaarten te blokkeren.
Er bestaan sleeves om RFID te blokkeren, zoals deze: http://www.idstronghold.c...cking-Sleeves/products/5/

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

[...]

Je moet een aanvraag doen om je gegevens zichtbaar te maken op het web he? Die duurt vervolgens een week of mss zelfs 10 dagen voordat dat werkt.
Bij Connexxion helpt dat alleen niet...

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Verwijderd

Raven schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 21:36:
[...]

Bij Connexxion helpt dat alleen niet...
Bij de enige twee transacties die ik ooit bij Connexxion heb gedaan, staan keurig de juiste haltes en tijden.

• Sr_Ogel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:56

Sr_Ogel

Klop klop klop

Krijg hier gewoon connexxion in beeld, met de eerste transactie fout in het voordeel van de reiziger.

Pas ingestapt op busstation Zwolle, op het scherm in de bus staat als huidige bestemming Harm Smeengekade, wat de 1 na laatste halte is voor aankomst op het station, of de 2e na vertrek vanaf het station. Ik was dus erg benieuwd hoe dat afgeschreven zou worden en vandaag stond dus op het overzicht een reis van HSKade naar HSKade met een totale tijd van 18 minuten. Voor het reisje is 78 cent in rekening gebracht, terwijl mijn normale reis 1,71 of 1,75 kost. (ligt er aan of de wielen van de bus doorslippen)

Ik moet zeggen, dat ik de chipkaart een prachtig systeem vind en een hele verbetering ten opzichte van de strippenkaart, of het kopen van een kaartje bij de chauffeur. Alleen de techniek en de klantenservice zitten nog vol met kinderziektes. Als die problemen snel oplossen ga ik een tevreden gebruiker worden.

• Iekozz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-10 12:48
Lekker is dat. Als ik bij mijn ov-chipkaart kijk, dan staat er dit bij mijn kaart informatie:
Vraag uw OV-bedrijf € 0,00
Vraag uw OV-bedrijf € 0,00
En bij reizen staat er dit:
19-02-2010 Reis
Check-in 08:22 Locatie afgeschermd
Check-out 09:14 Locatie afgeschermd Connexxion
Klopt dat wel? Ik kan alle poortjes gewoon openen.

"Computers are like Old Testament gods: lots of rules and no mercy." --Joseph Campbell

• Falskdansker
  • Niet online
Eldariel schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 23:28:
Lekker is dat. Als ik bij mijn ov-chipkaart kijk, dan staat er dit bij mijn kaart informatie:

[...]
Dat zijn waarschijnlijk je vrijreizenproduct en het bijbehorende kortingsproduct. Om de een of andere reden wordt de naam daarvan niet weergegeven op de site.
En bij reizen staat er dit:

[...]

Klopt dat wel? Ik kan alle poortjes gewoon openen.
Je moet TLS eerst toestemming geven om de haltenamen weer te geven :) Je moet op de site even naar de privacyinstellingenpagina zoeken.

Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Die je zelf ook heel simpel maakt.. Van simpele huishoud-alu-folie.

Gewoon een reepje van 5 cm hoger dan de kaart en ietsjes langer dan 2-maal de breedte. Allereerst vouw je de bovenkant een beetje netjes om (en plak je vast), daarna leg je je pasje in 't midden en vouw je de zijkanten in de breedte er omheen en plak je ook netjes vast.. En daarna klap je, nadat je je kaart op de gewenste positie hebt geschoven (een paar mm boven de bovenkant uitstekende bijv) de onderkant om en plak je die ook vast..

Uiteindelijk heb je een net hoesje wat probleemloos je RFID-kaart erin onwerkzaam maakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maardiweb
Ja ik was ook van plan om met alu folie te gaan kloten inderdaad :)

Ik vind de reactie van Traguardo wel interessant: Heeft iemand hier al eens onbedoeld ingechecked? Bijvoorbeeld omdat je met je broekzak met daarin je OV chip te dicht langs een poortje loopt? Ik hoor veel mensen hier dingen over zeggen, maar heb er nog nooit last van gehad ofzo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
[...]

[...]

Rood scherm bedoel je mee: piep piep probeer opnieuw? Daar heb ik ook last van en ik heb ook ontdekt hoe dat komt. Wanneer er meer pasjes met zo'n RFID chip in je portemonnee zitten, interfereren die met je OV chip en snapt het poortje het niet meer. Je ID (mits je een nieuwe hebt - sinds 26 aug 2006) heeft er bijvoorbeeld 1, maar mijn studentenkaart ook. Ik heb mijn OV chipkaart daarom altijd in een ander flapje van mijn portemonnee zitten, wat ik naar buiten kan halen zonder dat er andere RFID pasjes in de buurt zijn. Helaas is mn kaart nu kapot, maar wanneer ik een nieuwe heb ga ik iets nieuws proberen om de andere kaarten te blokkeren.

Nee meerdere RFID-kaarten in mijn portemonnee is het probleem niet. Ik heb zelf namelijk eens gekeken met een RFID-lezer (die van Tikitag :P) welke passen in mijn portemonnee allemaal herkend werden. En zelfs een niet-OV-chipkaart (maar wel RFID-kaart) in mijn portemonnee heeft geen invloed op de leesbaarheid van de OV-chipkaart. De anti-collision methoden moeten daar natuurlijk ook zorg voor dragen. Dus wat het dan wel is weet ik niet goed, misschien een combinatie van plaatsing OV-chipkaart t.o.v. RFID lezer, inclusief aanwezig muntgeld? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Verwijderd schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 22:02:
[...]

Bij de enige twee transacties die ik ooit bij Connexxion heb gedaan, staan keurig de juiste haltes en tijden.
Hmm, bij mij helemaal niks, behalve de tijden.
HTM daarentegen staan de haltes en perrons bij, maar de lijn niet (al weet ik niet zeker of dat normaal is).

OV-Chipkaart klantenservice gemailt -> Moet je bij Connexxion zijn.
Connexxion: helpdesk neemt niet de moeite te antwoorden.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:40
Geinig. Kreeg vorige week een controle in de bus. Ze hadden zo'n mobiele lezer bij zich. Ze zagen aan mijn chipkaart dat die van de IB-groep kwam dus scande ze hem niet. Echter mag je je chipkaart houden nadat je klaar bent met studeren. Ze zouden dus altijd moeten scannen.

Klopt het trouwens dat je nog steeds geen abbonementen kan gebruiken in de arriva bussen?

Zelf al gevonden: http://www.arriva.nl/ov-c...-informatie/abonnementen/

Wat een prutsers weer.

[ Voor 14% gewijzigd door pingkiller op 26-02-2010 13:04 ]

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propane
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Vandaag m'n persoonlijke OV Chipkaart ontvangen, dus gelijk maar even een Mijn OV account aanmaken.... Nee hoor, ze lopen achter met het verwerken van de gegevens. Als ik het over een weekje weer probeer zou het wel moeten lukken. Wat een drama is dit ding ook zeg...

Het principe is goed en als je met zo'n ding uiteindelijk onderweg kan is het best een verademing om gewoon dat ding langs een scanner te halen en je niet meer druk te maken over hoeveel strippen het nou ook alweer was... Maar als je iedereen over wilt zetten op dit systeem, zorg dan in ieder geval dat je je eigen systemen daar ook klaar voor maakt. Dus nu mag ik weer een weekje het dubbele betalen omdat ik dacht dat ik nu met m'n OV chip en abonnement kon gaan reizen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maardiweb
Rave17 schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 11:14:
[...]

Nee meerdere RFID-kaarten in mijn portemonnee is het probleem niet. Ik heb zelf namelijk eens gekeken met een RFID-lezer (die van Tikitag :P) welke passen in mijn portemonnee allemaal herkend werden. En zelfs een niet-OV-chipkaart (maar wel RFID-kaart) in mijn portemonnee heeft geen invloed op de leesbaarheid van de OV-chipkaart. De anti-collision methoden moeten daar natuurlijk ook zorg voor dragen. Dus wat het dan wel is weet ik niet goed, misschien een combinatie van plaatsing OV-chipkaart t.o.v. RFID lezer, inclusief aanwezig muntgeld? :P
Wat jij wil, maar als ik mn ID voor een poortjeslezer in Adam houdt, dan springt ie op rood met "probeer opnieuw"..

Dat ding is gewoon niet goed afgesteld, want het zou niet mogen kunnen inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Maardiweb schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 10:34:
Ik vind de reactie van Traguardo wel interessant: Heeft iemand hier al eens onbedoeld ingechecked? Bijvoorbeeld omdat je met je broekzak met daarin je OV chip te dicht langs een poortje loopt? Ik hoor veel mensen hier dingen over zeggen, maar heb er nog nooit last van gehad ofzo!
Tja, lijkt me enkel een probleem voor hangjongeren oid die tegen de incheckpalen aan willen leunen...

Voor de rest lees ik voornamelijk klachten dat die lezen nog niet eens door de portemonnee heenkomt, broekzak / afstand lijkt me dan redelijk moeilijk om de mist mee in te gaan...

Officieel is dacht ik de max scanafstand ook iets van 20cm oid. Als ik niet moet reizen kom ik ook niet binnen 20cm van scanner, beetje vergezocht imho...
pingkiller schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 11:59:
Geinig. Kreeg vorige week een controle in de bus. Ze hadden zo'n mobiele lezer bij zich. Ze zagen aan mijn chipkaart dat die van de IB-groep kwam dus scande ze hem niet. Echter mag je je chipkaart houden nadat je klaar bent met studeren. Ze zouden dus altijd moeten scannen.
Ik vermoed dat het er ook deels mee te maken heeft dat nog niet iedere student zijn vervoersbewijs opgehaald heeft / het juist vervoersbewijs heeft etc.
Ik vermoed dat ze na 1 maart ook wel studenten gaan scannen, maar de laatste levert dat meer gezeik op dan daadwerkelijke controle...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Maardiweb schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 17:19:
[...]
Wat jij wil, maar als ik mn ID voor een poortjeslezer in Adam houdt, dan springt ie op rood met "probeer opnieuw"..
De readers bij de poortjes van de metro reageren heel slecht op alle type kaarten als deze in je portemonee zit. Je moet echt de kaart eruit houden en hem er hard en volledig plat tegenaandrukken en dat ook even vasthouden. Dan doet ie het meestal wel.

Dit is absoluut niet altijd zo geweest, maar is sinds een maand of 4, 5 het geval.

De paaltjes voor de metro op het perron doen het zelfs nog als je de kaart in je portemonee houdt en hem er 10 cm vanaf houdt. Zelfde voor de readers in de GVB trams. Deze laatste reageren ook bijzonder snel (iets van 1 seconde).

In vergelijking daarmee, de readers in de bussen van Veolia zijn echt de allerslechtste. Zelfs met de kaart er direct plat tegenaangedrukt neemt ie zo'n 3 volle seconden voor de herkenning en bij velen gaat het dan fout. Als je de GVB trams gewent ben is een ritje met de Veolia bus echt een shock. Bij de GVB trams hoor je zelden of nooit een foutpiepje en hele drommen mensen stromen snel naar binnen. Bij de Veolia bussen met die cheap-ass gele readers druppelen mensen stuk voor stuk naar binnen. 3 seconden minimaal per persoon betekent dat elke persoon echt stil moet gaan staan en niet in en vloeiende beweging kan doorstromen. De vele, vele foutpiepjes zorgen ook voor veel oponthoud. Helemaal als het bij het uitstappen is, is dit hinderlijk. Persoon naar persoon die uit moet stappen terwijl de personen voor je continu overnieuw hun kaart voor de reader houden, 3 seconden moeten wachten, om na een fout piepje het weer overnieuw te doen. Soms wel tot 6, 7 keer aan toe. DRA-MA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
Veolia is erg traag ja.. Ik krijg regelmatig van die chauffeurs te horen 'te snel'. Dan ben ik inderdaad al doorgelopen.

Mijn eerste zwartrijdster gezien. Hield de kaart voor het apparaat, rood licht, 2x piepje, saldo te laag, graag opwaarderen. Chauffeur zei niets en ze liep gewoon door. Nuttig dat systeem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Ach, je kunt ook probleemloos achterin de bus weer uitchecken toch?

Vandaag ook conductrice in de trein die het niet de moeite vond mijn studenten-OV-chipkaart uit te lezen. OK, ergens "logisch", want zowel week- als weekend heeft nu vrij reizen, maar inderdaad, voor 't zelfde geld was ik allang gestopt met m'n studie.

Maarja, dan is 't gewoon zwartrijden, of je nou een OV-studentenkaart hebt of niet ingecheckt, in beide gevallen gok je op wel/niet controle. En dat dan een bepaald percentage van de conducteurs je studenten-OV-chipkaart af en toe niet checkt, verandert je zwartrij-succes-percentage slechts marginaal gok ik.

[ Voor 80% gewijzigd door Osiris op 26-02-2010 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-10 05:55

Coldcat

HODL

Gomez12 schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 17:25:
[...]

Tja, lijkt me enkel een probleem voor hangjongeren oid die tegen de incheckpalen aan willen leunen...

Voor de rest lees ik voornamelijk klachten dat die lezen nog niet eens door de portemonnee heenkomt, broekzak / afstand lijkt me dan redelijk moeilijk om de mist mee in te gaan...

Officieel is dacht ik de max scanafstand ook iets van 20cm oid. Als ik niet moet reizen kom ik ook niet binnen 20cm van scanner, beetje vergezocht imho...
Als je al gaat staan in de bus voordat hij gaat remmen kan het wel voorkomen (ik bewaar dat ding altijd in mijn jaszak). Maar nog nooit problemen mee gehad. Dus ik neem het ongemak dat het scannen niet altijd even makkelijk gaat voor lief.

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
In de bus lukt het mij makkelijk om uit te checken zonder portemonnee uit m'n borstzak te halen. Die lezer zit precies op de goede hoogte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maardiweb
Tot 16 maart kan je gewoon prima gratis reizen als student.. Wanneer je nog een oude week ov hebt, zet je je ov chip gewoon op weekend en kan je altijd reizen. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat er nog niet super op gecontroleerd wordt.. Zal vanaf 16 maart wel veranderen
Osiris schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 22:02:
Daarom zal de gewone controle zoals nu bij strippenkaarten gebeurt ook blijven bestaan. Er zijn trouwens genoeg buschauffeurs die iedereen in de gaten houden en het echt wel doorhebben als jij een paar haltes te vroeg uitcheckt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik had laatst een buschauffeur die steeds na een halte de lezers uitzette, en vlak daarvoor weer aan.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
flowerp schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 21:12:
[...]

De readers bij de poortjes van de metro reageren heel slecht op alle type kaarten als deze in je portemonee zit. Je moet echt de kaart eruit houden en hem er hard en volledig plat tegenaandrukken en dat ook even vasthouden. Dan doet ie het meestal wel.

Dit is absoluut niet altijd zo geweest, maar is sinds een maand of 4, 5 het geval.

[...]
Dat is zeker niet de ervaring die ik met de poortjes heb. Er zitten toch zeker een stuk of 8 andere kaarten vóór mijn OV-chipkaart en op zich leest hij hem ook altijd uit op een afstand van 3 cm. Alleen soms reageren de poortjes gewoon vreemd en vertraagd (dus ook juist bij andere mensen).

Vandaag ook conductrice in de trein die het niet de moeite vond mijn studenten-OV-chipkaart uit te lezen. OK, ergens "logisch", want zowel week- als weekend heeft nu vrij reizen, maar inderdaad, voor 't zelfde geld was ik allang gestopt met m'n studie.

Maarja, dan is 't gewoon zwartrijden, of je nou een OV-studentenkaart hebt of niet ingecheckt, in beide gevallen gok je op wel/niet controle. En dat dan een bepaald percentage van de conducteurs je studenten-OV-chipkaart af en toe niet checkt, verandert je zwartrij-succes-percentage slechts marginaal gok ik.
Ik zit gisteren nog in een Arriva bus, waarbij een meisje al voortijdig tot 4x toe probeerde uit te checken. De 5de keer leek het wel te werken, omdat de bus was afgeremd voor een rotonde. Dus het leek wel alsof de kaartlezer alleen uitchecken aanvaart onder een bepaalde snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Bij connexion bussen in ieder geval wel. Zodra de bus gaat rijden dan komt er "Buiten dienst" op het schermpje te staan, pas als de bus bij een halte stopt kan je uitchecken.

En er zijn zat mensen die hun kaart ervoor houden, een piep horen, niet het scherm lezen, en dus niet uitgecheckt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Megamind schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 15:50:
Bij connexion bussen in ieder geval wel. Zodra de bus gaat rijden dan komt er "Buiten dienst" op het schermpje te staan, pas als de bus bij een halte stopt kan je uitchecken.
Dat wordt door de bestuurder gedaan, overigens. Die heeft daar een knopje voor. (De eerste keer dat ik dat tegenkwam ben ik dat even gaan vragen.)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Megamind schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 15:50:

En er zijn zat mensen die hun kaart ervoor houden, een piep horen, niet het scherm lezen, en dus niet uitgecheckt zijn.
Oh handig om te weten. Ik check ook altijd nét voor de halte uit.

Klinkt dan dezelfde piep al de 'oké piep'? Zou wel idioot zijn. Denk aan slechte ziende mensen en dergelijke. Al ben ik dat niet, ik kijk niet op het scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maardiweb
Ha dat lijkt mij irritant voor zo'n chauffeur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-10 19:46

mux

99% efficient!

Ik ben tegenwoordig aan het testen hoe snel de 'normale' (niet-veolia) readers zijn, en het lijkt wel alsof ze eigenlijk instant werken. Als je hem erlangs zwiept doen ze het al, maar irritant genoeg komt de piep dus pas 0.4 sec later (waardoor mensen de neiging hebben hem er veel te lang voor te houden, wat het in/uitstappen vertraagt, waardoor ik zowel bij HTM als GVB al een keer bijna ben buitengesloten).

Als ze die piep nou eens verbeteren, ben ik al helemaal blij voor de komende maanden:
- Verschillende piepen voor inchecken, uitchecken en fout
- Piep direct als hij hem heeft gelezen, geen willekeurige hoeveelheid tijd erna

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik word echt niet goed van die kaart. Ik heb hem dus nog steeds niet ontvangen. Ik heb nu dik 3 maanden geleden m'n kaart aangevraagd (half december). Ik heb een email ontvangen (half jan.) dat aanvraag in orde was en dat de kaart zou worden verstuurd. Na aantal weken paar keer gebeld dat ik m'n kaart nog niet had ontvangen. Steeds kreeg ik mensen met gebrekkig Nederlands aan de lijn die me vertelde dat m'n kaart die week nog zou ontvangen. Niks ontvangen uiteraard. Vervolgens krijg ik voor de eerste keer iemand aan de lijn die wel fatsoenlijk Nederland spreekt en die vertelt me direct dat er iets is misgegaan. Hoe is het mogelijk dat al die gebrekkig Nederlands sprekende mensen mij dan iets anders vertellen?

Anyway, ik heb dik twee weken opnieuw een aanvraag moeten indienen. Vandaag gebeld of ze het uberhaubt ontvangen hebben. Ik krijg weer een gebrekkig Nederlands sprekend persoon aan de lijn die mij vertelt dat ik m'n kaart al ontvangen moet hebben. Nu hebben ze voor de achtste keer mijn telefoonnummer en emailadres genoteerd. Op de vragen die ik stelde (kunt u zien wanneer de kaart verstuurd is, wanneer is mijn laatste aanvraag bij jullie binnengekomen, hoelang kan dit nog gaan duren) krijg ik gewoon geen antwoord. Of diegene verstaat mijn vragen niet, of weet geen antwoord (maar dan zou je dat toch zeggen?).

Ik begin de hoop nu toch echt op te geven. Het is toch wel handig als ik met een normale kaart kan gaan reizen. In Limburg heb je nog nergens een chipkaart nodig, maar in de randstad wel. Daar kan ik niks met die oude OV kaart. Dikke puinhoop of heb ik gewoon pech?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justifier
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-04-2024
Hmm nee. Ik heb er ook lang op moeten wachten. Maar ik heb me zelf ook heel erg geërgerd aan de kwaliteit van de medewerkers bij de studenten ov-chipkaart. Vaak kunnen ze bijna geen nederlands en zijn ze ook niet erg gemotiveerd om ook maar iets voor je te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
ssj3gohan schreef op zondag 28 februari 2010 @ 18:34:
Als je hem erlangs zwiept doen ze het al, maar irritant genoeg komt de piep dus pas 0.4 sec later (waardoor mensen de neiging hebben hem er veel te lang voor te houden, wat het in/uitstappen vertraagt, waardoor ik zowel bij HTM als GVB al een keer bijna ben buitengesloten).
Heb em d'r net ff "langsheen gezwaaid" (m'n portemonnee dan) en hij gaf geen kik hoor. Moest m'n portemonnee er wel echt voor *houden*.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-10 19:46

mux

99% efficient!

Ja, het vereist wel wat oefening voor je de zwiep echt goed doet, het is een kunst!

Tip: als je twee studenten-ov-chipkaarten hebt (don't ask) kun je met ééntje de hele tijd oefenen tijdens een ritje. En ja, ik ben psychisch gezond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Cheesy schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 23:11:
In de bus lukt het mij makkelijk om uit te checken zonder portemonnee uit m'n borstzak te halen. Die lezer zit precies op de goede hoogte :)
Hoe lang ben jij? :+
Hoe lang geldt dat nog, en heb je daar een linkje van? :)

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
CodeCaster schreef op maandag 01 maart 2010 @ 15:09:
[...]

Hoe lang geldt dat nog, en heb je daar een linkje van? :)
Ehm, je weet toch hopelijk wel wanneer jouw vrij-reizen op vrijdag ophoudt en overgaat in korting? :+ Zaterdagnacht om 04:00 gok ik? Mijn vrij-reizen gaat om 12:00 in en houdt op maandagnacht 04:00 op.

Dus er is een overlap van 14 uurtjes op vrijdag/zaterdagnacht waarbij beide OV's geldig zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Vraag om iemand die (goed) Nederlands kan? :?
Ok, brutale vraag, maar ja, wat moet je anders?

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Osiris schreef op maandag 01 maart 2010 @ 15:12:
[...]

Ehm, je weet toch hopelijk wel wanneer jouw vrij-reizen op vrijdag ophoudt en overgaat in korting? :+ Zaterdagnacht om 04:00 gok ik? Mijn vrij-reizen gaat om 12:00 in en houdt op maandagnacht 04:00 op.

Dus er is een overlap van 14 uurtjes op vrijdag/zaterdagnacht waarbij beide OV's geldig zijn ;)
Oh, bedoel je het zo :P Ik dacht dat er een of andere actie was waarbij week- en weekendabonnementhouders tegelijk gratis mochten reizen :)

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Die lezers zitten ongeveer op 1.30 achterin de bus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakertje

Freakertje

Nou, vandaag weer eens gecheckt, na een week is de site van de OV-chip ook eindelijk gesynchroniseerd met de site van de NS. De reizen staan er nu netjes op.

Tip voor de mensen die net zijn afgestudeerd: Bij de NS kun je een GRATIS voordeelurenkaart aanvragen. Is een actie om de mensen de trein in te krijgen. Voordeel is dat dat ding gelijk een OV-chipkaart op naam is die vijf jaar geldig is. Voordeelurenabbo is een jaar geldig. Tevens krijg (kreeg) je er twee gratis dagkaarten bij waar je zelf de datum van reizen mag kiezen. Linkje.

Totale Modjesgekte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Laatst online: 21:12

PauseBreak

derp!

Zoals al gezegd in andere replies is dat iets dat niet altijd kan en dat ieder bedrijf daar weer iets anders op heeft verzonnen. Bij GVU kun je bijvoorbeeld gewoon niet binnen een bepaald tijdsbestek uitchecken, dus direct weer achterin uitchecken is er niet bij en bij Arriva heb ik dat ook al gezien.
Het zou ook wel erg slordig zijn wanneer zo'n makkelijke en overduidelijke manier om te frauderen niet van tevoren bedacht en aangepakt zou zijn :p

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Ach, maar dan kun je alsnog bij de eerstvolgende halte uitchecken. Ben je wel je starttarief kwijt, maar slechts een paar honderd meter reis-tarief. Alleen moet je dan wel dichtbij zo'n ding zitten om het onopvallend te doen.

Maar daarom zijn d'r ook nog gewoon controles ofcourse :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Ja en vergeet ook niet dat eigenlijk iedere bus tegenwoordig wel meerdere camera's heeft hangen en dat zo'n pas op naam staat. Als ze echt willen vinden ze je dus wel.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Anonieme chipkaarten bestaan ook PauseBreak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
PauseBreak schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 17:01:
Ja en vergeet ook niet dat eigenlijk iedere bus tegenwoordig wel meerdere camera's heeft hangen en dat zo'n pas op naam staat. Als ze echt willen vinden ze je dus wel.
En dan begint de buschauffeur natuurlijk met het opschrijven van de tijd dat iemand illegaal uitcheckte. Om dit vervolgens door te geven aan zijn leidinggevende, die het weer doorspeelt, etc. etc. Om vervolgens beelden aan de politie te kunnen geven van misdadiger gezocht: wie herkent deze persoon die illegaal een halte te vroeg uitcheckte. Waarvoor uiteindelijk dan een site moet komen, want ik denk dat het uiteindelijk om teveel mensen gaat, om steeds oproepen in de krant te plaatsen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Osiris schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 17:20:
Anonieme chipkaarten bestaan ook PauseBreak?
Neemt dat op magische wijze de camera's weg? Of het feit dat je minstens 1x moet opladen met je pinpas? :p

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:23
Bij Hermes bussen in Eindhoven al enkele keren meegemaakt dat de lezers buiten dienst waren bij het instappen, van de buschauffeur of buschauffeuse mocht ik in die gevallen gewoon doorlopen.

Maar wat nu als die dingen het niet doen als je wil uitstappen en je bent ingecheckt. Ben je ook mooi klaar mee.. Of is hier iets voor ingebouwd dat bij storing iedereen automatisch wordt uitgecheckt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Voor zo ver ik weet moet je in dat geval je instaptarief terugvragen bij de vervoerder.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:04

odan

The dark side is within all!

PauseBreak schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 18:44:
[...]

Neemt dat op magische wijze de camera's weg? Of het feit dat je minstens 1x moet opladen met je pinpas? :p
je kunt toch ook gewoon met contant geld dat ding opladen.

Pulse mee voor GoT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

odan schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 19:38:
[...]

je kunt toch ook gewoon met contant geld dat ding opladen.
Waar dan? Ik ben het nog niet tegengekomen. Als dat zou kunnen is het inderdaad wel een handige kaart voor dat soort saaie 'grappen' 8)7

Nee, merp!

Pagina: 1 ... 31 ... 100 Laatste

Let op:
Het is hier niet toegestaan om hulp te bieden bij het hacken van chips. Dit betekent dat het ook niet toegestaan is om links te geven naar kant en klare programma's die dit mogelijk maken. Het forum is geen plaats om aan te zetten tot frauduleuze handelingen.