Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-10 16:38

Dido

heforshe

Osiris schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 19:59:
"voor de prijs van een kaart", tja, maar dan wél met automatisch opladen en dat zal ie dan ook wel onmiddelijk doen gok ik zo, opladen.
Detail dat ik over het hoofd had gezien - zonder automatisch opladen zul je niet met 5 euro kunnen inchecken waarschijnlijk :X

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-10 21:05
Ik weet dat ik nog niet hoef in- en uit te checken met een OV-studentenkaart. Maar moet dat in de toekomst nou WEL of NIET? Ik hoor verschillende verhalen... :?

Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Henkie-Jan schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 21:43:
Ik weet dat ik nog niet hoef in- en uit te checken met een OV-studentenkaart. Maar moet dat in de toekomst nou WEL of NIET? Ik hoor verschillende verhalen... :?
Bij de NS nog niet nee. Meerdere mensen hebben mij gezegd dat je tijdens vrij reizen in de bús wel een boete kunt krijgen. Volgens een conducteur bij Connexxion iig wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

In de toekomst waarschijnlijk wel (aangezien in ieder geval sommige stations met poortjes worden afgesloten), maar wanneer die toekomst begint is vooralsnog onduidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Henkie-Jan schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 21:43:
Reizen met de Studenten OV-chipkaart

Vanaf 1 januari reis je als student met de Studenten OV-chipkaart. De OV-chipkaart wordt in Nederland stapsgewijs ingevoerd, dus je hoeft nog niet overal in en uit te checken. Houd de communicatie van de vervoerbedrijven goed in de gaten.
  • Metro/tram/bus in regio Rotterdam en Amsterdam

In metro, tram en bus in de regio Rotterdam en Amsterdam check je altijd in en uit en reis je in de kortingsuren op saldo.
  • Trein

In de trein hoef je voorlopig nog NIET in en uit te checken. Bij controle toon je de conducteur jouw Studenten OV-chipkaart. In de kortingsuren koop je daarbij een papieren kortingskaartje.
  • Bus/tram

In de meeste bussen van Connexxion check je altijd in en uit en reis je in de kortingsuren op saldo. Bij de overige bussen: vraag het de chauffeur en toon je Studenten OV-chipkaart. In de kortingsuren gebruik je daarbij een roze strippenkaart.
Bron: www.studentenov-chipkaart.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
De bovenste lezers vind ik nog wel prima, maar die onderste zijn echt ondingen!
Vanmorgen gaf 'ie een rood lampje en 'kaartfout'. Na opnieuw proberen zegt 'ie: reeds behandeld (of zoiets)

Terugweg gaf 'ie een groen en rood lampje tegelijk, zegt de buschaufeur dat het niet goed is. Ik nog een keer proberen en weer een melding: al behandeld.
Uitchecken ging ook niet lekker en ik vraag me af of ik uitgechecked ben... Helaas kan je het ook niet zomaar nakijken op ov-chipkaart.nl. Lijkt wel of ik standaard een foutmelding krijg bij die (oude) dingen. Volgens mij is die 'lezer' veel minder sterk ofzo.

Gisteren werd er zelfs een buschauffeur boos op me omdat ik naar zijn idee m'n "kaart er maar langs zwaai"

Afbeeldingslocatie: http://www.trouw.nl/multimedia/dynamic/00196/340616_123375_jpeg_196431d.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.gelderlander.nl/multimedia/archive/01319/bus_1319474b.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Cheesy op 05-02-2010 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:52

The Legend

*Plop*

Dido schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 19:05:
[...]

Ook als je 5,5euro op je kaart hebt? Dat zou dan goed nieuws zijn - er is dan wel iets aangepast.

Het gekke is dan wel dat je voor de prijs van een kaart dus voor 20 euro kunt reizen.

@theLegend: als je een abonnement hebt wordt er geen instaptarief afgeschreven, maar toen je in dat gat viel had je neem ik aan geen abonnement? Of profiteer je nu ook van de kennelijke aanpassing?
Ik heb een voordeelurenabonnement. Volgens de NS heb ik dan een instaptarief van 10 euro vziw? Toen ik niet kon inchecken in het gat van 5,00 - 5,99 had ik het zelfde abonnement.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op de UvA worden we actief geïnformeerd over de ov-chipkaart.
Voorlichting Studenten OV-Chipkaart
Gepubliceerd op 5 februari 2010
Binnenkort kunnen studenten alleen nog maar geldig reizen met een Studenten OV-chipkaart.

Vanaf donderdag 4 februari tot en met vrijdag 12 februari komen er voorlichtingsduo's van de OV-Chipkaart bij de UvA langs. Zij zullen in en om de UvA-gebouwen studenten aanspreken met de vraag of zij geïnformeerd willen worden over de Studenten OV-chipkaart.

De voorlichtingsduo's Studenten OV-chipkaart zijn een initiatief van de Landelijke Studentenvakbond (LSVb) en studentenorganisatie ISO en onderdeel van een landelijke voorlichtingscampagne van de vervoerders om studenten te informeren.

Bron: Redactie UvAweb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Cheesy schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 00:03:
Gisteren werd er zelfs een buschauffeur boos op me omdat ik naar zijn idee m'n "kaart er maar langs zwaai"
Dan moet 'ie z'n oortje indoen. Een chauffeur vertelde mij in ieder geval een tijdje geleden dat 'ie die piep van de automaat ook in z'n oortje hoort, zodat hij niet zo op het incheckapparaat hoeft te letten.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-10 21:05
Ja, dat weet ik. Maar ik hoor dus verschillende verhalen over de toekomst. Want volgens mij kunnen conducteurs altijd zien of je een week of weekend kaart hebt!

Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Henkie-Jan schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 11:47:
[...]

Ja, dat weet ik. Maar ik hoor dus verschillende verhalen over de toekomst. Want volgens mij kunnen conducteurs altijd zien of je een week of weekend kaart hebt!
Aangezien sommige stations met poortjes worden afgesloten, lijkt het me vrij logisch dat je in de toekomst wel moet in- en uitchecken. Ook staat er op de studentenov-chipkaart.nl website dat je "voorlopig nog NIET in- en uitcheckt". Voorlopig dus, ofwel tijdelijk danwel in afwachting van iets anders. En uiteraard kunnen conducteurs zien wat voor kaart je hebt, daar gaan echter de poortjes niet mee open. Dus wie jou verhalen vertelt dat je in de toekomst niet hoeft in- en uit te checken is naar mijn idee niet helemaal op de hoogte. Maar ik zal wel een elementair aspect volledig missen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Vanmorgen van A naar B gereisd, maar hij pakt een halte van 0.5 km verderop _O- (C)

http://maps.google.nl/map...321,0.027874&ie=UTF8&z=16

[ Voor 17% gewijzigd door Cheesy op 06-02-2010 00:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06:01
Gister eindelijk gecontroleerd in de trein door een NS conducteur.

"Goeieavond meneer, kunt u mij vertellen wat voor abonnement ik heb?"
Hij pakt zijn apparaat en laat het zien, pagina 1: weekend, klasse 2. Vervolgens zegt hij "nou je had ooit een weekend abonnement, maaaar...." * MoiZie drukt op de blauwe 'volgende pagina' knop "... Je hebt een week abonnement erop gezet". * MoiZie ziet een week klasse 3 abonnement. "Dus moeten mijn collega's net als ik even op het blauwe pijltje drukken om te kijken of je legaal reist ja of nee". De laatste pagina is je actieve abonnement.

Kortom, gewoon een week abonnement. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:30

DDX

klasse3 is dat je verplicht moet staan ? ;)

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 18:20
[afbeelding]
Ja, die gele zijn echt ondingen. Duurt ook heel erg lang voordat ie je kaart pakt. Ik druk nu de losse kaart er helemaal plat tegenaan, en nog doet het een seconde of 3 voor de piep. Bij anderen ook trouwens, dus het ligt niet aan mijn kaart.

Daarom gaat het bij die ook reletief vaak fout denk ik. Mensen mensen zwaaien even kort hun pasje op 30 cm afstand voor readers, maar deze reader heeft een kortere afstand nodig EN een langere tijd. Alsof dat nog niet erg genoeg is, is het scherm gewoon totaal onleesbaar. Heel vaag grijs of een hele vage grijze achtergrond met een inkijkhoek van 10 graden ofzo. 8)7

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Lol, klasse 3 abonnement... Waar is die 3e klasse? Op de trein zie ik aan de buitenkant alleen 1e klasse of 2e klasse staan.

3e klasse is op het dak oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:30

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Als de trein helemaal vol is heb je recht op een staanplaats, en wel met 1 been in de eerste en 1 been in de tweede klasse.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Atlas schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 18:52:
[...]

Ja mag nog tot 11 februari vertelde de conducteur mij vandaag.
Kan iemand dit even bevestigen?

Gelukkig is mijn OV-chipkaart eindelijk onderweg na drie mislukte pogingen dus binnenkort genieten *kuch* van het activatieproces. Nu even opzoeken waar het dichtstbijzijnde punt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Jejking schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 11:30:
[...]

Ja hoor, bij deze ;)

Ander vraagje: kan ik in de trams in a'dam nog gewoon met een strippenkaart betalen? Of alleen met een OV chipkaart?

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
Gomez12 schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 11:15:
Lol, klasse 3 abonnement... Waar is die 3e klasse? Op de trein zie ik aan de buitenkant alleen 1e klasse of 2e klasse staan.

3e klasse is op het dak oid?
DDX schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 11:11:
klasse3 is dat je verplicht moet staan ? ;)
Lolhozer schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 11:23:
Als de trein helemaal vol is heb je recht op een staanplaats, en wel met 1 been in de eerste en 1 been in de tweede klasse.
Helaasch, hij wist mij niet te vertellen waarom het klasse 3 was. Wel dat ik gewoon een week-studenten-ov-jaarkaart heb. Kortom, alleen in de bus kan ik ook in het weekend gratis reizen, en ook dan alleen nog maar als er geen controleur tevoorschijn komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Mooi! Moet zo nog even op en neer maar dan kan er in ieder geval geen gezeik ontstaan ;)

Neem voor de zekerheid nog wel even een kopietje mee van de ontvangstmelding, je weet maar nooit. Kan m'n tijdelijke OV dan even activeren op Nijmegen Centraal bij de Appie Heijn, eens proberen maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:46
Atlas schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 14:37:
[...]

Ja hoor, bij deze ;)

Ander vraagje: kan ik in de trams in a'dam nog gewoon met een strippenkaart betalen? Of alleen met een OV chipkaart?
Nog met strippenkaart, de conducteurs zitten immers ook nog steeds achterin :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rave17 schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 14:42:
[...]

Nog met strippenkaart, de conducteurs zitten immers ook nog steeds achterin :)
Bespeur ik in jouw reactie dat de conducteurs worden afgeschaft als de strippenkaart definitief verdwijnt? Ik mag toch hopen dat ook na het begraven van de strippenkaart in de tram nog een wegwerpkaartje kan worden gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
MoiZie schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 14:41:
Kortom, alleen in de bus kan ik ook in het weekend gratis reizen, en ook dan alleen nog maar als er geen controleur tevoorschijn komt.
Hoezo? Jij checkt gewoon braaf in en uit; dat er door het kromme systeem geen geld wordt afgeschreven kan jij weinig aan doen. Zou ik tenminste zeggen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Atlas schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 18:52:
[...]

Ja mag nog tot 11 februari vertelde de conducteur mij vandaag.
Jejking schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 11:30:
[...]

Wij van WC-Eend adviseren WC-Eend? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 21:27:
[...]

Bespeur ik in jouw reactie dat de conducteurs worden afgeschaft als de strippenkaart definitief verdwijnt? Ik mag toch hopen dat ook na het begraven van de strippenkaart in de tram nog een wegwerpkaartje kan worden gekocht.
Die worden zeker niet afgeschaft, nee. Dat is ooit wel geprobeerd, maar dat faalt omdat mensen dan gewoon niet betalen. Daarom hebben bijna alle trams nu weer conducteurs. Alleen een paar waar 't materieel dat niet ondersteunt niet (lijnen 5, 16 en 24). En inderdaad: die lijnen worden door veel mensen als 'gratis' omschreven.

[ Voor 5% gewijzigd door CyBeR op 07-02-2010 09:23 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-10 09:57
Op Den Haag HS, perron van spoor 3/4 is het maar zuinig geregeld kwam ik vanavond achter. Alleen bij de achterste kiosk kon ik zo gauw 1 chipkaartpaal vinden. :( WTF..

Misschien dat ik ze in de centrale hal over het hoofd gezien heb (er was een 'kaartjes'controle), maar 1 paal op zo'n groot perron slaat ook nergens op. Wordt ook wel een beetje vreemd trouwens, zo'n controle op geldige vervoersbewijzen bij de ingang van een station. Een nog niet ingecheckte chipkaart zonder abo is niet geldig, maar daar wordt niet naar gekeken. Kun je als zwerver dus straks weer gratis mensen lastig vallen op het perron. :/

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
CyBeR schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 23:55:
[...]

Die worden zeker niet afgeschaft, nee. Dat is ooit wel geprobeerd, maar dat faalt omdat mensen dan gewoon niet betalen. Daarom hebben bijna alle trams nu weer conducteurs. Alleen een paar waar 't materieel dat niet ondersteunt niet (lijnen 5, 16 en 24). En inderdaad: die lijnen worden door veel mensen als 'gratis' beschreven.
Ach, ik zie ze ervoor aan om poortjes oid ook in de tram te bouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Die worden zeker niet afgeschaft, nee. Dat is ooit wel geprobeerd, maar dat faalt omdat mensen dan gewoon niet betalen. Daarom hebben bijna alle trams nu weer conducteurs. Alleen een paar waar 't materieel dat niet ondersteunt niet (lijnen 5, 16 en 24). En inderdaad: die lijnen worden door veel mensen als 'gratis' beschreven.
Leek mij ook wel erg merkwaardig als die afgeschaft zouden worden inderdaad. Wat betreft de 'gratis' lijnen: het is eigenlijk schokkend om te zien wat voor effect het ontbreken van een conducteur heeft. In 16 en 24 is het al bijna abnormaal dat je betaalt. Doorgewinterde reizigers betalen niet, maar ook van die provincialen die terugkomen van de Cuyp als onderdeel van 'een dagje Amsterdam' vinden het allemaal maar onzin om te betalen 'want er is toch geen conducteur'.
Gomez12 schreef op zondag 07 februari 2010 @ 01:58:
[...]

Ach, ik zie ze ervoor aan om poortjes oid ook in de tram te bouwen
Dat lijkt me helemaal onwaarschijnlijk, want het gaat er nou juist om dat als er geen conducteur is, en dus ook geen controle, veel mensen hun eigen gang gaan. Iedereen weet dat als je snel achter iemand aanloopt, dat je dan gratis mee kan. Gebeurt in de metro ook regelmatig, ik kijk er al niet meer van op als er iemand met mij meelift. In de tram zou dit dan ook gebeuren. Bovendien hebben die dingen een negatief effect op de doorstroming en dan missen die trams hun stoplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
ValHallASW schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 23:42:
[...]

Hoezo? Jij checkt gewoon braaf in en uit; dat er door het kromme systeem geen geld wordt afgeschreven kan jij weinig aan doen. Zou ik tenminste zeggen :p
De controleur zegt dan; "Hey, je bent ingecheckt, goed zo, maar ik zie wel dat je dit abonnement helemaal niet mag hebben!" En dan krijg je een boete. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iekozz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-10 12:48
Ik heb afgelopen vrijdag na twee maanden mijn studenten ov-chipkaart eindelijk binnengekregen. In Castricum was de automaat stuk dus ik heb het geprobeerd bij de automaat in Lelystad. Die deed het gelukkig. Maar de automaat gaf aan dat er geen bestelling klaarstond.... Wat nu?

"Computers are like Old Testament gods: lots of rules and no mercy." --Joseph Campbell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Nu online
Heerlijk, met de bussen van Syntus duurt 't 10 keer langer om in te checken, stomme chiplezers willen dat ik 'm uit mijn portemonnee haal, ik snap niet helemaal waarom deze 't niet kunnen en 't andere model wel. Buschauf begon enorm te zaniken over dat ik 't gewoon moet doen, wat een botte lul.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
simon schreef op zondag 07 februari 2010 @ 17:13:
Heerlijk, met de bussen van Syntus duurt 't 10 keer langer om in te checken, stomme chiplezers willen dat ik 'm uit mijn portemonnee haal, ik snap niet helemaal waarom deze 't niet kunnen en 't andere model wel. Buschauf begon enorm te zaniken over dat ik 't gewoon moet doen, wat een botte lul.
Tja, als je dat eenmaal weet zou je hem natuurlijk ook gewoon voor de bus al uit je portemonnee kunnen halen, studenten zaniken ook altijd overal over ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05:55

Coldcat

HODL

simon schreef op zondag 07 februari 2010 @ 17:13:
Die buschauffeur maakt dat 100x per dienst mee. Als het niet werkt en dat ding gaat verkeerd piepen doe er dan wat aan om zo snel mogelijk dat ding ervoor te halen. Zo irritant voor andere reizigers als dat 10x per rit gebeurd.

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kyoshi
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-09 12:05
Ik moet wel toegeven dat de lezers van Connexxion erg snel zijn (< 1 sec) maar die van Arriva toch wel 3+ sec.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Nou in Groningen doen nog steeds niet alle automaten het. Zaterdag geprobeerd, maar het ding was niet van plan om iets te doen. Zonet bij de kiosk is het, geloof ik, wel gelukt, al deed ie wel gek.

Niet dat het zinvol was om het ding op te laden. Bij Qbuzz doet de boel het toch nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Nu online
Gomez12 schreef op zondag 07 februari 2010 @ 17:30:
[...]

Tja, als je dat eenmaal weet zou je hem natuurlijk ook gewoon voor de bus al uit je portemonnee kunnen halen, studenten zaniken ook altijd overal over ;)
ja, 't is meer dat ik 't niet weet en ik een hoop stront over me heen krijg terwijl ik dat niet had kunnen weten. Die apparaten gebruik ik nu ook pas voor 't eerst.
Coldcat schreef op zondag 07 februari 2010 @ 17:39:
[...]

Die buschauffeur maakt dat 100x per dienst mee. Als het niet werkt en dat ding gaat verkeerd piepen doe er dan wat aan om zo snel mogelijk dat ding ervoor te halen. Zo irritant voor andere reizigers als dat 10x per rit gebeurd.
of je lost 't probleem op, het aanpassen van gedrag is echt iets wat bijna nooit lukt.

[ Voor 33% gewijzigd door simon op 07-02-2010 22:36 ]

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
simon schreef op zondag 07 februari 2010 @ 22:35:
[...]
ja, 't is meer dat ik 't niet weet en ik een hoop stront over me heen krijg terwijl ik dat niet had kunnen weten. Die apparaten gebruik ik nu ook pas voor 't eerst.
Grappig om te zien dat je blijkbaar wel weet dat rfid door je portemonnee heengaat en dat je dan weer niet weet dat dit niet altijd vlekkeloos is.
Grappig de dingen die mensen wel / niet weten...
[...]
of je lost 't probleem op, het aanpassen van gedrag is echt iets wat bijna nooit lukt.
Yep, je gaat een miljardeninvestering extra doen zodat een paar mensen in de 1e paar dagen niet meer hoeven te wennen, na die 1e paar dagen is je investering compleet verlies omdat iedereen eraan gewend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Nu online
Daar gaat 't mij niet om, waarom is er niet voor 1 uniform model gekozen? Dat het nu verkeerd is, ok, maar waarom is dat in 't begin niet aan 't licht gekomen. En waarom zijn die van Syntus anders dan die van andere bedrijven? Is dat gedaan omdat die goedkoper waren?

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iNSaNe-oNe
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:39

iNSaNe-oNe

Ja, ik ben pluizig en blauw!

Tsja, waarom zijn er meerdere typen PIN-betaalautomaten... en waarom zijn er meerdere typen Geldautomaten? En waarom zijn er meerdere banken?

Geen idee. Maar leer ermee leven. ;)

... en oranje! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Nu online
Die vragen kun je beantwoorden. Dat jij 't niet weet maakt eigenlijk weinig uit voor de discussie. De OV-Chipkaart kost relatief veel geld, en is iets wat speelt in onze samenleving. De discussie er over moet kunnen, we moeten kritisch kunnen blijven.

Over die pin-automaten was recent nog een nieuws item.. En als je niet weet waarom er meerdere banken zijn, tsja, als je dat niet weet...

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Tja, maar het zou handiger én goedkoper geweest zijn (denk ik) als alle vervoersbedrijven (hey, dat kreng komt er tóch wel...) de handen in één hadden geslagen en via een gezamelijke aankoop of aanbesteding (hoe dat ook heet) alles te bestellen e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorrit
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13-10 18:37
Gomez12 schreef op zondag 07 februari 2010 @ 17:30:
[...]

Newsflash, ook andere mensen maken gebruik van de OV-chipkaart, alleen de studenten wordt het prematuur door de strot geduwd ;)
[...]

De buschauffeur is een persoon die staat voor de klantvriendelijkheid van de vervoerder, als je niet klantvriendelijk bent kan je beter op de vrachtwagen gaan zitten. De chauffeur kan ook gewoon even uitleggen wat er aan de hand is, dat gaan een stuk sneller dan nors gebrom en de reiziger snapt ook wat er aan de hand is, misschien wel handig voor de volgende keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gomez12 schreef op zondag 07 februari 2010 @ 23:00:

[...]

Yep, je gaat een miljardeninvestering extra doen zodat een paar mensen in de 1e paar dagen niet meer hoeven te wennen, na die 1e paar dagen is je investering compleet verlies omdat iedereen eraan gewend is.
Je zou ook gewoon kunnen zorgen, dat het goed geregeld is. Het is tenslotte een miljardenproject he....

De indruk, die ik tot nu toe van "het systeem" heb, is dat het broddelwerk is.
- Overal verschillende kastjes en paaltjes.
- Vervoerders die hun zaakjes nu nog steeds niet op orde hebben.
- Onduidelijke tariefstructuur. (Overal andere tarieven, ritjes die ineens duurder of goedkoper zijn dan de dag ervoor...)
- Falende apparatuur (valt me steeds vaker op dat het spul regelmatig gewoon niet werkt).
- Personeel van de vervoerders weet vaak van niets.

Implementatie van lik-me-vestje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cadezo
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Iemand dit al gelezen: http://www.studned.nl/222...-prijzen-met-ov-chipkaart en http://www.nrcnext.nl/blo...ipad-met-je-ov-chipkaart/

Vervoersbewijzen gaan prijzen verloten (o.a. luxe wintersportvakantie, iPads) onder studenten die hun reisproduct al hebben opgehaald/opgeladen. Moet toch niet veel gekker worden...

[ Voor 11% gewijzigd door Cadezo op 08-02-2010 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

De enige pas met RFID-chip in mijn portemonnee is m'n OV-chipkaart, en bij de afgelopen ~50 keer in- en uitchecken is het één keer niet gelukt zonder de pas uit m'n portemonnee te halen. Voor die ene keer ga ik niet uit voorzorg de overige 49 keer ook maar even moeilijk doen, alleen om de chauffeur te ontlasten van eventueel oponthoud.

Als zo'n chauffeur last heeft van die ene keer moet hij maar bij z'n baas gaan klagen, want dan is die lezer niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iekozz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-10 12:48
Nou het moet niet gekker worden met de ov-chipkaart. Afgelopen vrijdagavond binnengehad, en ik zaterdag braaf naar het gele kastje. "Wat wilt u doen?" "Bestelling ophalen -> oke -> bezig met ophalen..

"Er staan geen bestellingen voor u klaar."

Ik vandaag bellen met die lui: Ja meneer, er staat wel een product klaar. Zou gewoon moeten werken. Probeert u het eens voor 12 uur of na 4 uur. Ja, dat heb ik al gedaan. Oh...eeeh.. Probeert u het na drie werkdagen nog maar eens. Ik heb hem nu opnieuw klaargezet. Tuut..tuut..tuut..

"Computers are like Old Testament gods: lots of rules and no mercy." --Joseph Campbell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Eldariel schreef op maandag 08 februari 2010 @ 18:42:
Nou het moet niet gekker worden met de ov-chipkaart. Afgelopen vrijdagavond binnengehad, en ik zaterdag braaf naar het gele kastje. "Wat wilt u doen?" "Bestelling ophalen -> oke -> bezig met ophalen..

"Er staan geen bestellingen voor u klaar."

Ik vandaag bellen met die lui: Ja meneer, er staat wel een product klaar. Zou gewoon moeten werken. Probeert u het eens voor 12 uur of na 4 uur. Ja, dat heb ik al gedaan. Oh...eeeh.. Probeert u het na drie werkdagen nog maar eens. Ik heb hem nu opnieuw klaargezet. Tuut..tuut..tuut..
Oh jahoor, hier ook vaak gehad! Nooit een product online kopen maar direct op het kastje. Ik heb nog moeten bedelen voor mijn geld, 2x gebeld en hebben ze teruggebeld dat het product toch echt klaarstond :') Ik hoop nogsteeds dat ik mijn 10 euro van september terug krijg :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Vanmiddag kon ik bij m'n uitstaphalte (1 halte verderop, paar honderd meter) niet uitchecken.
"U bent reeds in-/uitgechecked"
Ja... was is het nou, in ingechecked of uitgechecked?

Na 5 seconden wachten lukte het wel.

Hoeveel tijd moet er zitten tussen in- en uitchecken eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Laatst online: 21-08 11:20
De NS-automaat meldde mij na een incheck:

(-€ 10,00) NS Check-in 17:12
(-€ 20,00) NS Check-in 17:12

Er zou 30 euro zijn afgehouden? Na uitchecken (reis van € 7,90) had ik nog een saldo van € 20,nogwat op mijn kaart staan, en was er € 10,- bijgeschreven (autoload). Ik zie die autoload en de reis inmiddels terug op klanten.ns.nl. Dat er 2x wordt afgeschreven is mij niet duidelijk... morgen toch eens op letten.

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:30

DDX

Heb regelmatig op Amsterdam Bijlmer dat de poortjes (van de ns) maar heel kort een melding geven als je incheckt. (je ziet de melding net even knipperen, en daarna weer snel terug naar beeld wat er normaal staat)
Twijfelde vorige week dus wel of het goed gegaan was.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moartn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

Moartn

Team Coco

Alex) schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 19:10:
De NS-automaat meldde mij na een incheck:

(-€ 10,00) NS Check-in 17:12
(-€ 20,00) NS Check-in 17:12

Er zou 30 euro zijn afgehouden? Na uitchecken (reis van € 7,90) had ik nog een saldo van € 20,nogwat op mijn kaart staan, en was er € 10,- bijgeschreven (autoload). Ik zie die autoload en de reis inmiddels terug op klanten.ns.nl. Dat er 2x wordt afgeschreven is mij niet duidelijk... morgen toch eens op letten.
Even je kaart reggen op Mijn NS? Ze geven real-time informatie daar.

Sint Moartn, Sint Moartn, de koeien hebben stoartn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Vanmorgen gaf 'ie een rood lampje en 'kaartfout'. Na opnieuw proberen zegt 'ie: reeds behandeld (of zoiets)

Terugweg gaf 'ie een groen en rood lampje tegelijk, zegt de buschaufeur dat het niet goed is. Ik nog een keer proberen en weer een melding: al behandeld.
Uitchecken ging ook niet lekker en ik vraag me af of ik uitgechecked ben... Helaas kan je het ook niet zomaar nakijken op ov-chipkaart.nl. Lijkt wel of ik standaard een foutmelding krijg bij die (oude) dingen. Volgens mij is die 'lezer' veel minder sterk ofzo.

[afbeelding]
[afbeelding]
doen de metropoortjes in amsterdam ook, probeer het eens met de losse kaart ipv de hele portemonee.. groen en daarna rood is trouwens gewoon in-, danwel uitgechecked, alleen probeert die kaartlezer meteen weer dezelfde kaart te lezen en geeft en foutmelding.. (mogelijk heeft t iets te maken met "reflectie" van muntjes enzo in je portemonee, iig, das mijn theorie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Laatst online: 21-08 11:20
Moartn schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 21:21:
[...]

Even je kaart reggen op Mijn NS? Ze geven real-time informatie daar.
Dat heb ik al gedaan... schreef ik al. Ik zie daar de reis staan en een automatische laadtransactie.

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Het paaltje op station Enschede stond vanmiddag continue op "Opnieuw proberen", kon dus niet inchecken. Gevraagd aan de conducteur, die keek me vermoeid aan en vroeg wat voor kaart ik dan wel niet had om vervolgens de vertellen dat studenten niet in hoeven te checken :+ Nadat ik had uitgelegd dat ik toch echt moet betalen zei hij "ach wat maakt mij het ook allemaal uit" en liet me instappen om vervolgens iedereen op kaartjes te controleren en mij over te slaan 8)7

Kan nog best voordelig worden die chipkaart :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05:55

Coldcat

HODL

The Legend schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 22:35:
Het paaltje op station Enschede stond vanmiddag continue op "Opnieuw proberen", kon dus niet inchecken. Gevraagd aan de conducteur, die keek me vermoeid aan en vroeg wat voor kaart ik dan wel niet had om vervolgens de vertellen dat studenten niet in hoeven te checken :+ Nadat ik had uitgelegd dat ik toch echt moet betalen zei hij "ach wat maakt mij het ook allemaal uit" en liet me instappen om vervolgens iedereen op kaartjes te controleren en mij over te slaan 8)7

Je kunt ook niet met je studentenkaart met de trein...

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_T
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
The Legend schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 22:35:

Er hoeft ook niet ingechecked te worden. Waarom wil iedereen dat toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

@The Legend: heb je een weekend-OV? :) Dan moet je voorlopig gewoon nog papieren kaartjes kopen bij de automaat, of een niet-studenten-OV-chipkaart aanschaffen wanneer je heel graag wil chippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

(Waarbij je dat vervolgens zonder korting doet, dus da's niet aan te raden.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Jongensjongens, ik heb helemaal geen studentenkaart. Ik heb gewoon een NS voordeelurenkaart en moet toch echt betalen voor m'n ritjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

simon schreef op zondag 07 februari 2010 @ 23:06:
Daar gaat 't mij niet om, waarom is er niet voor 1 uniform model gekozen? Dat het nu verkeerd is, ok, maar waarom is dat in 't begin niet aan 't licht gekomen. En waarom zijn die van Syntus anders dan die van andere bedrijven? Is dat gedaan omdat die goedkoper waren?
Simpel als het bedrijf dat die dingen voor heel nederland moet leven prutst en het word duurder kunnen ze al vrij snel niet meer zeggen: we gaan naar een ander bedrijf en ontbinden de overeenkomst door een wanprestatie.
Verder als er laat een probleem blijkt met 1 type is dat makkelijker op te vangen als er nog 3 andere types bij andere bedrijven leverbaar zijn.

Overigens die 'snelle' lezer van connexxion is ook nog lekker traag.. Vertraagd nog fijntjes het uitstappen elke keer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Vanmorgen heb ik voor het eerst niet ingecheckt, en bij het uitchecken ingecheckt. Nu heb ik nog twee maanden om dat kunstje nog elf keer te flikken voordat m'n pas wordt geblokkeerd (na die twee maanden ben ik toch klaar met m'n opleiding) :P

Mijn ID bestaat uit een cijfer wat lijkt op "23120202", en omdat de lezer in de bus vanmorgen mijn pas niet door mijn portemonnee heen accepteerde (voor de oplettende lezer: ja, dat is de tweede keer) werd de reiziger achter me ongeduldig. Hij slingerde vervolgens precies tegelijk met mijn tweede poging zijn pas voor de lezer, het apparaat piepte, knipperde groen en ik zag iets als "OK IN 23210202" in het scherm staan. Aangezien bij een herhaalde poging van mijn kant het apparaat geen sjoege gaf, liep ik door. Toen de kerel achter me z'n pas nogmaals voor het apparaat hield klonk exact dezelfde pieptoon, dus ik negeerde het voorval verder. Tot ik bij het uitchecken dus "OK IN 23120202" zag :')

De feedback van die apparaten is, net als het bereik, naar mijn mening onvoldoende. Waarom mag dat ding wel m'n saldo aan iedereen tonen die achter me staat en dus uitnodigen tot diefstal, maar niet m'n naam, geboortedatum, initialen of iets anders relatief herkenbaars?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
[...]

Die worden zeker niet afgeschaft, nee. Dat is ooit wel geprobeerd, maar dat faalt omdat mensen dan gewoon niet betalen. Daarom hebben bijna alle trams nu weer conducteurs. Alleen een paar waar 't materieel dat niet ondersteunt niet (lijnen 5, 16 en 24). En inderdaad: die lijnen worden door veel mensen als 'gratis' omschreven.
Het is nou niet zo dat iedereen in de tram wel heeft betaald, als er een conducteur inzit. Ze zullen het vast nog wel eens overdenken om de conducteurs uit de tram te halen. Met de OV-chipkaart zitten ze behoorlijk te niksen en een enkeltje kan ook bij de machinist voorin worden gehaald. Onder het mom van kostenbesparing zijn ze immers van alles van plan :)

In de trein ga je het vanzelf ook krijgen dat de conducteurs worden vervangen door controleploegen. Veel effectiever want doordat je met een groep bent, haal je makkelijker de zure krenten uit de trein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
En daar komt ook nog eens bij dat op de drukkere lijnen het wel erg makkelijk is om voor- danwel achterin in te stappen, naar achteren te lopen om vervolgens weer uit te checken nog voordat de tram is weggereden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-10 19:46

mux

99% efficient!

CodeCaster schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 09:23:
De feedback van die apparaten is, net als het bereik, naar mijn mening onvoldoende. Waarom mag dat ding wel m'n saldo aan iedereen tonen die achter me staat en dus uitnodigen tot diefstal, maar niet m'n naam, geboortedatum, initialen of iets anders relatief herkenbaars?
Heb ik al eerder ook eens gepost, samen met dat de feedback voor slechtzienden/horenden maar zelfs voor normaal functionerende mensen te aspecifiek is: de in- en uitcheckpiep en error-piep zijn allemaal hetzelfde, groen en rood zitten niet bij alle automaten aan dezelfde kant en je hebt geen idee bij welke halte je incheckt (heel goed van qbuzz: daar staat in het schermpje van de automaat het huidige station).

Dat gecombineerd met dat je geen zeggenschap hebt over wat er wordt afgeschreven (je checkt uit [hoop je] en dan bepaalt de automaat en enkel de automaat dat er 35,40 wordt afgeschreven, zonder bevestiging van jouw kant) en een zeer onbetrouwbaar systeem (ikzelf en mijn vriendin hebben al meermalen niet correct functionerende apparaten gehad terwijl we zelf correct handelden, en in het geval dat je zelf niet correct handelt is er helemaal geen touw aan vast te knopen wat er nou precies gebeurt) zorgt ervoor dat je een uitzonderlijk niet-vertrouwenwekkend systeem te pakken hebt. Om samen te vatten:

- Het is geen probleem om een onbetrouwbaar systeem te hebben (immers, stempelautomaten zijn ook behoorlijk vaak brak) maar geef dan de reiziger autoriteit over zijn geld
- Het is geen probleem om een volledig geautomatiseerde transactie te hebben, maar zorg dan dat het systeem absoluut perfect werkt en slechts bij een paar mensen in heel zeldzame gevallen voor problemen zorgt. Houd zelfs gewoon rekening met mensen die het systeem op een voorspelbare manier (per ongeluk of expres) misbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
Sefyu schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 10:31:
En daar komt ook nog eens bij dat op de drukkere lijnen het wel erg makkelijk is om voor- danwel achterin in te stappen, naar achteren te lopen om vervolgens weer uit te checken nog voordat de tram is weggereden...
Precies, dus de enige zwartrijders die de tramconducteur er nu grotendeels uithaalt zijn degene die voor zijn neus instappen. Wat dat betreft zou een kaartautomaat in de tram dezelfde functionaliteiten kunnen bieden (dit klinkt misschien denigrerender tegenover tramconducteurs, dan dat ik bedoel).

[ Voor 7% gewijzigd door Robino op 10-02-2010 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-10 20:36

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

Rave17 schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 10:18:
[...]

Het is nou niet zo dat iedereen in de tram wel heeft betaald, als er een conducteur inzit. Ze zullen het vast nog wel eens overdenken om de conducteurs uit de tram te halen. Met de OV-chipkaart zitten ze behoorlijk te niksen en een enkeltje kan ook bij de machinist voorin worden gehaald. Onder het mom van kostenbesparing zijn ze immers van alles van plan :)

In de trein ga je het vanzelf ook krijgen dat de conducteurs worden vervangen door controleploegen. Veel effectiever want doordat je met een groep bent, haal je makkelijker de zure krenten uit de trein.
Dit is op te lossen met een lopende conducteur. Deze condoleert regelmatig alle kaartjes.
In het begin kon dat wel meer dan een keer echt weer je kaartje laten zien zijn. Dat is ook de chipkaarten.
Zwartrijden of grijs rijden wordt zo aangepakt bij de RET bij een aantal vaste, vaak lange lijnen, en af en toe een van de anderen als steekproef.
De zittende conducteur achterin in de tram is al jaaaaaaaaaaaaaaaren weg. :)

[ Voor 0% gewijzigd door KroontjesPen op 10-02-2010 13:59 . Reden: taalfout ]

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
KroontjesPen schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 12:44:
[...]
Dit is op te lossen met een lopende conducteur. Deze condoleert regelmatig alle kaartjes.
In het begin kon dat wel meer dan een keer echt weer je kaartje laten zien zijn. Dat is ook de chipkaarten.
Zwartrijden of grijs rijden wordt zo aangepakt bij de RET bij een aantal vaste, vaak lange lijnen, en af en toe een van de anderen als steekproef.
De zitten conducteur achterin in de tram is al jaaaaaaaaaaaaaaaren weg. :)
Dat is wel een opmerkelijk verschil tussen de Amsterdamse en Rotterdamse trams. Maar inderdaad is een vliegende keep de oplossing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-10 21:20
Gisteren wat vreemds meegemaakt....

Ik ben afgestudeerd sinds 1 sept 2009. Wel zo'n ov-chipkaart geval al een hele tijd in mn portemonee meegesleept zonder enig doel. Kocht gisteren netjes mn kaartje van Utrecht naar Den Haag, en geef de conducteur naast m'n kaartje ook mn 40% kortingkaart. Niet dus, ik gaf hem mijn OV chipkaart (slaaaap).

Hij scanned het dingetje en zegt vervolgens : Waarom heb je een kaartje gekocht? Je hebt een geldig week-OV op je chip staan!
Ik : ehhh...geen flauw idee, heb niks gedaan 8)7 . Ik kon er in ieder geval mee reizen tot dat alle chipkaartperikelen over zijn bij de NS vertelde hij me nog (lief :*) ).

Heb alle info er op nagelezen maar kom alleen tegen dat ik mijn *papieren* ov had moeten inleveren. Dat heb ik netjes gedaan. De ov-chipkaart wordt over gezegd dat die tzt gewoon te gebruiken is (moet ik hem wel even activeren ...). Niet nodig, heb dat 40% kortingding waar ik ook mee kan chipreizen dus...

Goed, ik heb echt heel weinig verstand van dat hele OV-chipkaart gebeuren. Maar als ik dat ding niet activeer kan ik dus een paar weekjes lang in theorie nog gratizz reizen met de NS? (waar geen in/uitloggen nodig is).
Heb nog wat akkefietjes te vereffenen met de NS/IBG van de afgelopen jaren (OV gestolen géén restitutie van gemaakte reiskosten en meer van dat soort grappen) dus echt schuldig voelen doe ik me zeker niet :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-10 02:30
Ja dat kan, zelfs in trams/metro's waar je wel moet in- en uitchecken kan je reizen.

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Hm, vandaag in de bus bij het uitchecken. Persoon voor mij (studente) checkte uit en ik daarna ook. Ik hoorde wel een piepje, maar het kan maar zo van de automaat achter me zijn geweest? (Zo snel in de drukte..) Prijs was ook hetzelfde, dus daaraan kon ik ook niet zien of het "mijn" kaart was. Voordat ik zoiets had van: "Hey, wacht eens, was dat wel mijn kaart?" stond ik al lang en breed buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcrash
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

Wat een grap is dit zeg :p

Ik ben gisteren (heel stom!) vergeten uit te checken bij de bus die ik gebruik om van en naar mijn werk te reizen (dus niet in mijn woonplaats). Nu zegt de reishistorie die je kan opvragen bij de NS kaartautomaat dat ik ben ingechecked en nooit heb uitgechecked (duh, nogal logisch).

NS klantenservice opgebeld (waar ik mijn abo vandaan heb): "Dat gaat u 4 euro kosten die van uw saldo wordt ingehouden. U moet zelf zorgen dat u saldo bijstort". Saldo bijgestort, tot op de dag van vandaag staat dat saldo er nog steeds op.

Connexxion gebeld: "Als u niet heb uitgechecked dan doen dat systeem dat automatisch voor u na een bepaalde tijdsduur" (volgens mij had de beste kerel het over een periode die iig niet langer duurt dan 45 minuten -- ben ik even vergeten). Anyway, ik: "Ja, maar volgens de reishistorie ben ik nog steeds ingechecked". Hij: "Uuh... dat is dus onmogelijk". Tja, dan liegt het systeem van de NS dus? :z

Trans Link gebeld: "De informatie die u hebt gekregen klopt, u wordt dan automatisch ingechecked en instaptarief wordt automatisch afgeschreven van uw saldo". Ik: "Maar ik heb mijn saldo nog en ik sta nog steeds uitgechecked". En ook hier weer geen duidelijk antwoord, behalve dan dat ik 'gewoon' weer in zou kunnen checken. ("de kaart zou dan moeten zien dat u vergeten ben uit te checken, en zal dan bij het inchecken het instaptarief inhouden" volgens de miep van Trans Link... maar aangezien ze daar ook niet snappen waarom ik op hun eigen website geen account kan aanmaken lijkt me dat ook niet geheel geloofwaardig...)

Lekker duidelijk systeem dit. En niemand die me uit kan leggen wat er nou precies gebeurd als ik morgenochtend de bus in stap, terwijl mijn kaart volgens de bekende reishistorie staat ingechecked.

Iemand hier al zoiets meegemaakt die me kan uitleggen wat er dan gebeurt? Ik ben namelijk nu volkomen de weg kwijt door de onduidelijkheid van dit k*t systeem ;) -- Hoe moeilijk is het bijvoorbeeld om in de reishistorie aan te geven dat je vergeten bent uit te checken en dat de watchdog die draait op de backend systemen je automatisch hebt ingechecked? Dat zou volgens mij een hoop gezeik besparen.

[ Voor 16% gewijzigd door mindcrash op 10-02-2010 14:46 ]

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Osiris schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 14:09:
Hm, vandaag in de bus bij het uitchecken. Persoon voor mij (studente) checkte uit en ik daarna ook. Ik hoorde wel een piepje, maar het kan maar zo van de automaat achter me zijn geweest? (Zo snel in de drukte..) Prijs was ook hetzelfde, dus daaraan kon ik ook niet zien of het "mijn" kaart was. Voordat ik zoiets had van: "Hey, wacht eens, was dat wel mijn kaart?" stond ik al lang en breed buiten.
Flaw in het systeem inderdaad, is al in dit topic besproken. De oplossing, naar mijn mening, is het weergeven vna de laatste vier cijfers van je kaart op de display bij 't in- en uitchecken. Zo kun je controleren dat 't jouw kaart is en omdat de kans dat die van je voorganger hetzelfde is 1:10000 is, is 't vrijwel gegarandeerd dat er iets in 't display verandert als verder alles gelijk is.

mindcrash: heel simpel: er gebeurt niets speciaals. De lezers hebben vanzelf door dat je incheck niet bij hen hoort en dus checkt 'ie je gewoon in, schrijft vier euro af en die krijg je verrekend met de ritprijs weer terug bij het uitchecken. Dat je nu 'ingecheckt' bent maakt niet uit. Dat is geen vlaggetje, daar zit meer data bij.

[ Voor 15% gewijzigd door CyBeR op 10-02-2010 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
CyBeR schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 14:41:
[...]

Flaw in het systeem inderdaad, is al in dit topic besproken. De oplossing, naar mijn mening, is het weergeven vna de laatste vier cijfers van je kaart op de display bij 't in- en uitchecken. Zo kun je controleren dat 't jouw kaart is en omdat de kans dat die van je voorganger hetzelfde is 1:10000 is, is 't vrijwel gegarandeerd dat er iets in 't display verandert als verder alles gelijk is.
Dr staat toch wel een relatief groot getal bij verder? Ik onthoud 't verder nooit, maar er staat meer dan alleen 't prijsje :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Osiris schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 14:44:
[...]

Dr staat toch wel een relatief groot getal bij verder? Ik onthoud 't verder nooit, maar er staat meer dan alleen 't prijsje :P
Bij studentenkaarten wel ja, maar voor mijn kaart staat er alleen 'TOT ZIENS' en daaronder de prijs en m'n saldo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Toch maar eens opletten wat voor getalletje daar dan staat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcrash
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

CyBeR schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 14:41:
mindcrash: heel simpel: er gebeurt niets speciaals. De lezers hebben vanzelf door dat je incheck niet bij hen hoort en dus checkt 'ie je gewoon in, schrijft vier euro af en die krijg je verrekend met de ritprijs weer terug bij het uitchecken. Dat je nu 'ingecheckt' bent maakt niet uit. Dat is geen vlaggetje, daar zit meer data bij.
We gaan het morgen zien :) Mijn post was ook meer bedoeld als stevige rant dat er qua kwaliteit / user experience nog een hoop te halen valt op het gebied van software (en deels op het gebied van service). De reishistorie geeft je nu bijvoorbeeld het idee dat je ingechecked staat, en omdat je hebt uitgechecked nooit meer 'zomaar' in zou kunnen checken (logisch gezien dan).

[ Voor 9% gewijzigd door mindcrash op 10-02-2010 14:52 ]

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

mindcrash schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 14:51:
[...]

We gaan het morgen zien :) Mijn post was ook meer bedoeld als stevige rant dat er qua kwaliteit / user experience nog een hoop te halen valt op het gebied van software (en deels op het gebied van service). De reishistorie geeft je nu bijvoorbeeld het idee dat je ingechecked staat, en omdat je hebt uitgechecked nooit meer 'zomaar' in zou kunnen checken (logisch gezien dan).
Dat komt omdat je sindsdien niet meer ingechecked hebt. Als je dat wel doet komt er op een gegeven moment nog wel iets bij te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Gelukkig vergeten er wel meer mensen uit te checken. Ik vraag me wel af na hoe lang je automatisch uitgecheckt wordt (waarbij je met dan het instaptarief kwijtraakt of er een tellertje wordt opgehoogd in het geval van de gratis reizende student). Men spreekt hier van twee uur, maar dat is een artikel uit 2006, bij de NS kun je dezelfde dag (zie § 2.7) nog terug naar het station om uit te checken wanneer je dat bent vergeten.

Het lijkt mij vooral interessant als je mijn situatie van vanmorgen hebt: instappen in een drukke bus, niet inchecken, en bij het uitchecken geregistreerd worden als "ingecheckt", en dan vervolgens binnen twee uur bij dezelfde halte dezelfde bus terug pakken... check je dan uit bij het instappen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Elke bus e.d. heeft z'n eigen vehicle-ID en eigen systeem lijkt me (staat wel op m'n printjes iig :P) en volgens mij stap je gewoon opnieuw in in zo'n geval. Bussen e.d. boeien 't geen moer wat er op je pasje staat gok ik: jij staat in die bus nog niet als ingecheckt, dus dan doet ie gewoon -4 (of niet bij gratis reizen) en checkt ie je in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

En wat als het dan dezelfde bus is, wat op langere routes waar 'ie heen en weer rijdt niet eens zo vreemd is? ;)

Ninja-edit :Y)

[ Voor 11% gewijzigd door CodeCaster op 10-02-2010 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

CodeCaster schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 15:48:
En wat als het dan dezelfde bus is, wat op langere routes waar 'ie heen en weer rijdt niet eens zo vreemd is? ;)
Dan gaat 't om de tijd, ja. Als jij precies weet te gokken dat je een bus neemt, niet uitcheckt, terug gaat, niet incheckt, en waar je begon weer uitcheckt en dat ook nog 's binnen de gestelde tijd (2 uur schijnbaar) doet, kom je waarschijnlijk* op 0 uit ja.

*) niet getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

CyBeR schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 18:03:
Dan gaat 't om de tijd, ja. Als jij precies weet te gokken dat je een bus neemt, niet uitcheckt, terug gaat, niet incheckt, en waar je begon weer uitcheckt en dat ook nog 's binnen de gestelde tijd (2 uur schijnbaar) doet, kom je waarschijnlijk* op 0 uit ja.

*) niet getest.
En je doet een hoop moeite om zwart te rijden, aangezien je bij controle op de terugweg gewoon de lul bent.

Wat wel werkt (per ongeluk uitgevonden) bij de metro (zonder poortjes): bij aankomst niet uitchecken, op tijd aan je terugweg beginnen, dan uitchecken, na twee minuten inchecken en reizen. Voordeel: 78 cent starttarief omdat je overstapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin F.
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-10 21:45

Robin F.

5 micron is huge

Ter bevestiging: zowel de 1-euro als de 1-cent OV-chipkaart (in een eerdere post genoemd) kun je aanvragen en krijg je snel thuisgestuurd. Ik heb ze vorige week woensdag allebei aangevraagd, en vandaag waren er twee enveloppen met elk een OV-chipkaart (eentje van Stadsgewest Haaglanden en eentje van Provincie Zuid-Holland).

Wat een mooie hologrammen trouwens :o

Precies een week dus, tussen het volledig online aanvragen en het ontvangen van de kaart. Hoe anders is dat bij de IB-groep:
06-01 Gebeld waar mijn kaart blijft, blijkt kwijt, dus nieuw formulier aangevraagd
16-01 Formulier binnen, meteen opgestuurd
28-01 Bevestiging via e-mail dat ik binnen twee weken mijn kaart krijg
10-02 Nog steeds geen kaart...

Ook benieuwd wat er in al die chips zit? Kijk op Tiny Transistors!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Vanaf vandaag is Rotterdam strippenkaartvrij.
Ik verwacht er niet echt problemen (gezien R'dam al een tijdje voorloopt qua chipkaart).

En de volgende stad is Amsterdam op 15 april, toch?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-10 19:46

mux

99% efficient!

Ik ben inmiddels lekker bezig met het chipkaart-overzet-feest. Eerste iteratie (velen zullen volgen):

- Ik zet op zaterdag mijn abonnement om (waarvoor ik eerst het hele digid-gebeuren heb moeten doorlopen, 7 dagen) van weekend naar week, maandag zou ik het moeten kunnen ophalen
- Maandag ga ik langs een automaat, wil niet werken (maar dat wist ik al, want die werkte ook al niet bij mijn vriendin)
- Woensdag ga ik langs een hele andere automaat, die zegt dat ik mijn weekend-abonnement op de kaart kan laden (IK WIL EEN WEEKABONNEMENT!)

:)

• anandus
  • Niet online
Wat ik wel een nadeel vind is dat de in-/uitcheckautomaten op stations voor rechtshandigen zijn.

Niet echt een punt om over te zeuren, maar wel irritant :P

[ Voor 3% gewijzigd door anandus op 11-02-2010 08:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
omg http://www.nu.nl/politiek...-werkt-veiliger-chip.html
DEN HAAG - De openbaarvervoersbedrijven en Trans Links Systems (TLS), de producent van de ov-chipkaart, gaan werken aan een nog veiliger chip. Staatssecretaris Tineke Huizinga (Verkeer) heeft dit woensdag laten weten aan de Tweede Kamer.

De staatssecretaris stelt daarvoor 6,7 miljoen euro subsidie beschikbaar.
kost ons opnieuw 7 miljoen. Ik vind eigenlijk dat TLS en de OV-bedrijven die lasten zelf zouden moeten dragen. Het was ze zo vaak verteld.

[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2010 08:23 ]

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-10 22:30
Ik reis dagelijks met de bus tussen Groningen en Heerenveen. Hiervoor koop ik normaal gesproken een retourtje welke tot 2 week geleden €14.80 kosten. Nu is dit dus 2 week geleden verhoogd na €15.80. Omdat ik sinds september niet meer studeer heb ik geen studenten ov maar al wel een persoonlijke chipkaart.

Heb gister 20 euro op de kaart gedaan en wilde het vandaag ff proberen wat het verschil nu is met een gewoon kaartje kopen in de bus. Ben ik vandaag in gechekt en uitgechekt. Saldo 9.40! Nu kost een enkele reis mij dus 10.60 en als ik vanmiddag weer terug zou willen met de chipkaart een retourtje 21.20 ipv 15.80! Dit is verhoging van 34%. Ik zou met de ov-chipkaart maandelijks €339.20 per maand kwijt zijn. :o Dat scheelt bijna niets met de kosten van een auto........ :X

Hoop dat ze de retourtjes enzo mooi nog een tijd houden hier in het noorden.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ov-reizigers kwaad over saldoverlies

Wat is dit voor raar systeem?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• anandus
  • Niet online
@The Jason:Is iets van een abonnement niet handiger dan?
Tja, ik vind dat toch echt eigen schuld. Je wordt er constant op gewezen dat je niet moet vergeten om uit te checken. Het is iets wat je makkelijk aanleert.

[ Voor 80% gewijzigd door anandus op 11-02-2010 09:07 ]

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

anandus schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 09:05:
Tja, ik vind dat toch echt eigen schuld. Je wordt er constant op gewezen dat je niet moet vergeten om uit te checken. Het is iets wat je makkelijk aanleert.
Ik lees hier anders genoeg problemen met uitchecken?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• anandus
  • Niet online
Gunner schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 09:16:
[...]

Ik lees hier anders genoeg problemen met uitchecken?
Grappig genoeg heb ik alleen in dit topic gelezen over problemen, ikzelf (noch mijn vriendin) hebben daar nooit last van gehad. Ik reis meerdere malen per week met het OV (met 3 verschillende bedrijven), mijn vriendin dagelijks.
En in het artikel wordt duidelijk melding gemaakt van dat mensen het vergeten zijn.

• troftnom
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-10 22:02
anandus schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 08:00:
Wat ik wel een nadeel vind is dat de in-/uitcheckautomaten op stations voor rechtshandigen zijn.

Niet echt een punt om over te zeuren, maar wel irritant :P
De uitcheck palen zijn anders redelijk symmetrisch. :P

Maar begrijp dat het lastiger is voor linkshandigen, maar helaas zijn jullie in de minderheid. Misschien dat ze een proportioneel gedeelte van de poortjes linkshandig kunnen maken om het voor iedereen wel eens irritant te maken. :P

• Maasluip
  • Laatst online: 11:14

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Als ik op wintersport ben dan staan alle elektronische poortjes aan de linkerkant. Mijn ski-jas heeft ook alleen een vak voor de skipas op de linkermouw. Ik vond het in de tram in Amsterdam wel handig dat er daar links en rechts lezers staan, maar voor de poortjes moest ik de kaart steeds uit de zak halen.

Okee, het zal wel normaal zijn dat je de OV Chipkaart in de portomonnee hebt en niet in je skipas zak 8)

Signatures zijn voor boomers.

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:30

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

In Nederland heb je ook in principe geen ski-jas nodig, afgezien van de afgelopen 2 maanden.
Maar ik hoop toch voor je dat je in de zomer deze jas niet meer aan hebt.

Waarom? Omdat het kan!!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Maasluip schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 11:07:
Als ik op wintersport ben dan staan alle elektronische poortjes aan de linkerkant. Mijn ski-jas heeft ook alleen een vak voor de skipas op de linkermouw.
Ja, weet je waarom? Omdat de meeste mensen rechtshandig zijn en dus hun ski's in hun rechterhand hebben ;)

Verwijderd

anandus schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 09:19:
[...]
Grappig genoeg heb ik alleen in dit topic gelezen over problemen, ikzelf (noch mijn vriendin) hebben daar nooit last van gehad. Ik reis meerdere malen per week met het OV (met 3 verschillende bedrijven), mijn vriendin dagelijks.
En in het artikel wordt duidelijk melding gemaakt van dat mensen het vergeten zijn.
Ik gebruik de kaar nog niet eens, maar toch heb ik al een aantal van die niet-kunnen-uitchecken-probleempjes meegemaakt. (2x apparatuur in de bus die niet meer werkte toen we bij de eindhalte aankwamen, 1x apparatuur bij een tramhalte in Utrecht die niet niet werkte en 1x een apparaat op het NS-perron van een klein station wat niet werkte. Ook een keer een apparaat op Utrecht CS, maar daar staan er vrij veel en dan is het dus niet zo'n groot probleem.)

En als je je geld dan, op een eenvoudige manier, snel (dus binnen 2 werkdagen ofzo) weer terug zou kunnen krijgen.... OK. Maar dat is dus niet zo.

• MoiZie
CyBeR schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 11:51:
[...]

Ja, weet je waarom? Omdat de meeste mensen rechtshandig zijn en dus hun ski's in hun rechterhand hebben ;)
Eehh, ik weet niet hoe jij een lift in gaat, maar ik doe dat met de ski's onder! Mits geen gondel natuurlijk.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

MoiZie schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 14:41:
[...]

Eehh, ik weet niet hoe jij een lift in gaat, maar ik doe dat met de ski's onder! Mits geen gondel natuurlijk.
Die dingen zijn natuurlijk ontworpen voor one-size-fits-all. Een poortje bij een sleeplift of stoeltjeslift heeft inderdaad weinig met ski's te maken. Maar hetzelfde ding moet ook werken bij een gondel, en dan hebben mensen hun ski's in de hand in plaats van onder. Daarom hebben al die systemen de pasjeslezers een de linkerkant, en alle jassen de pas aan de linkerkant: omdat het grootste deel van de mensen bij gondels hun ski's rechts vasthebben.

En om dezelfde reden, om weer even terug naar de topic at hand te gaan, zit de kaartlezer hier rechts: de meeste mensen zijn rechts.

[ Voor 24% gewijzigd door CyBeR op 11-02-2010 16:23 ]

Pagina: 1 ... 29 ... 100 Laatste

Let op:
Het is hier niet toegestaan om hulp te bieden bij het hacken van chips. Dit betekent dat het ook niet toegestaan is om links te geven naar kant en klare programma's die dit mogelijk maken. Het forum is geen plaats om aan te zetten tot frauduleuze handelingen.