Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-10 16:47

ThunderNet

Flits!

Goed... nu snap ik er geen ene fuck meer van...
Ik was net op het station, dus ik wil die kaart activeren. Allereerst nergens zo'n portal waarop je dat zou moeten doen... Waarom niet?
Ik iemand vragen van de NS, die wist ook niet waar dat ding was, maar ik kon het ook proberen op de NS kaartautomaat. Ik pas voor dat ding, kon geen abbo's ophalen. Echter, toen ik keek wat voor abbo's al op de kaart stonden zag ik een vrij reizen door de week-abbo geldig tot ergens in 2012?

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

ThunderNet schreef op zondag 24 januari 2010 @ 22:58:
Goed... nu snap ik er geen ene fuck meer van...
Ik was net op het station, dus ik wil die kaart activeren. Allereerst nergens zo'n portal waarop je dat zou moeten doen... Waarom niet?
Ik iemand vragen van de NS, die wist ook niet waar dat ding was, maar ik kon het ook proberen op de NS kaartautomaat. Ik pas voor dat ding, kon geen abbo's ophalen.
Logisch, want NS automaat. Dat principe heb ik al eerder uitgelegd. NS heeft niets met jouw kaart te maken, afgezien van dat 't bezit ervan je recht geeft van hun diensten gebruik te maken.
Echter, toen ik keek wat voor abbo's al op de kaart stonden zag ik een vrij reizen door de week-abbo geldig tot ergens in 2012?
Volgens mij is je altijd al verteld (o.a. door de IBG) dat je kaart tot dusver een tijdelijk product bevatte. Hoe is 't dat je dat feit en wat je op de automaat zag niet aan elkaar hebt gekoppeld?

[ Voor 6% gewijzigd door CyBeR op 24-01-2010 23:01 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Da's je "tijdelijke" abo. En nee, ik snap het ook niet :+

Beetje vreemd dat die NS-medewerker je naar een NS-kaartautomaat stuurt, want volgens mij hebben die dingen nog nooit gewerkt (qua student-OV ophalen).
CyBeR schreef op zondag 24 januari 2010 @ 23:01:
[...]

Hoe is 't dat je dat feit en wat je op de automaat zag niet aan elkaar hebt gekoppeld?
Een tijdelijk product tot 2012? Vind je dat zelf ook niet een béétje vreemd? :+

[ Voor 40% gewijzigd door Osiris op 24-01-2010 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Laatst online: 13-10 16:47

ThunderNet

Flits!

wat is er tijdelijk aan tot 2012? Dat noem ik niet tijdelijk....
Maar er zijn dus geen andere automaten dan de NS-kaartautomaat... Dat andere ding staat er alleen doordeweeks overdag hoorde ik van de NS-medewerker...

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Osiris schreef op zondag 24 januari 2010 @ 23:01:

Een tijdelijk product tot 2012? Vind je dat zelf ook niet een béétje vreemd? :+
Nee? Dat product bestaat al een tijdje, sinds voordat de daadwerkelijke invoeringsdatum definitief was. 2012 echter is een redelijk veilige gok. Beter te lang dan te kort.
pingkiller schreef op zondag 24 januari 2010 @ 21:52:
[...]

Je kan online nachtbuskaartjes kopen. Maar het is inderdaad echt heel treurig dat het niet gewoon van je normale saldo af kan. Ik kan eigenlijk geen reden bedenken waarom ze dat niet hebben ingeregeld.
Ik wel, hoewel die reden wat slap is. Namelijk dat 't proces in dat geval verschilt van het normale proces van in- en uitchecken, terwijl 't nu wel overeen komt met 't proces van een product kopen en op je kaart laden. Dat wil zeggen, die nachtbuskaartjes geven je recht op een overstap (meen ik) binnen een bepaalde tijd, voor dezelfde prijs. Dat is feitelijk een product, niet gewoon reizen op saldo. En producten worden niet bij 't inchecken geladen maar los daarvan.

That said vind ik ook dat dat gewoon van je normale saldo af moet.

[ Voor 11% gewijzigd door CyBeR op 24-01-2010 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Op station Gouda staat ook niet zo'n product-ophaal-ding
Best vreemd, het is toch een redelijk groot station.

Je kan beter zoeken op een Albert Heijn (ToGo)
Of natuurlijk even ophaallocaties zoeken op internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-10 16:32
Ik heb enkele weken terug zo'n tijdelijk OV kaart gekregen nadat ik (voor de 2e keer) een aanvraagformulier opgestuurd had. Geldig tot 2012 dat ding, ik ga er even vanuit dat daar mijn ingevulde product op staat (week, geen weekend). Een studiegenoot van me kreeg dat ding ook met een begeleidende brief waar dat in stond en ook dat hij die weer terug moest sturen zodra hij z'n echte OV kreeg.

Ik heb daar nooit een brief of wat voor instructie dan ook bij gehad. Ik vraag me dus af hoe lang dat ding geldig blijft. Hij staat niet op naam ofzo. Ik zou bijna denken dat het fraudegevoelig is.

Afgezien daarvan heb ik m'n echte kaart dus nog steeds niet, terwijl ik er in oktober al mee begonnen ben (1e aanvraagpoging gedaan :X ). Top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cheesy schreef op maandag 25 januari 2010 @ 10:15:
Op station Gouda staat ook niet zo'n product-ophaal-ding
Best vreemd, het is toch een redelijk groot station.

Je kan beter zoeken op een Albert Heijn (ToGo)
Of natuurlijk even ophaallocaties zoeken op internet.
Mijn extragratis tip blijft: ga naar een ophaalpunt bij een kleine/rustige supermarkt of sigarenzaak. Ik zie daar bijna nooit rijen. Iedereen komt toch dagelijks wel bij een supermarkt of sigarenzaak? Ik snap daarom niet zo goed waarom zoveel studenten lijken te kiezen voor ophaalpunten op stations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-10 13:24

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dat helpt niet echt als je bij mij in de buurt woont.

Goed, ik geef toe dat daar ook geen hogeschool of universiteit is, maar zelfs in Venlo (wel een hogeschool) heb je maar drie oplaadpunten: station Venlo, station Blerick en waarschijnlijk bij een supermarkt, iig eentje waar ik mijn hele studentenleven nog nooit ben geweest.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Voor je papieren kaart moest je persee naar een bepaald postkantoor. Dat was kut, maar nu dat 't vervangen is door een systeem waar je bij elke willekeurig punt je ding kunt doen (afgezien van als 't vastloopt dan) is 't oude systeem geweldig en het nieuwe systeem kut.

Onvoorstelbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Vroeger was het bij het postkantoor. Bij mij 1 km weg. Nu zijn de dichtsbijzijnde locaties Venlo, Weert en Deurne, minstens 15 km van mijn woonplaats. Nee, dat begrijp ik niet helemaal. Je kunt hem nu wel op 1500 plaatsen opwaarderen, maar daar heb je geen hol aan als je daar niet komt.
En als het opwaarderen dan nog niet eens lukt, terwijl het vroeger gewoon wachten op het afhaalbericht was en dan was de OVS-jaarkaart er, dat is ook geen verbetering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Maasluip schreef op maandag 25 januari 2010 @ 12:07:
Vroeger was het bij het postkantoor. Bij mij 1 km weg. Nu zijn de dichtsbijzijnde locaties Venlo, Weert en Deurne, minstens 15 km van mijn woonplaats. Nee, dat begrijp ik niet helemaal. Je kunt hem nu wel op 1500 plaatsen opwaarderen, maar daar heb je geen hol aan als je daar niet komt.
Ik kon vroeger niet eens met het OV bij het door de IBG uitgekozen postkantoor komen. Dat er dichterbij nog twee postkantoren zaten, waarvan er een wel prima OV-bereikbaar was, maakte ze ook niet uit. Nu kun je op 1500 plaatsen ophalen, je mag kiezen welke, en veel ervan zijn notabene in de stations van NS. Lijkt mij een verbetering. En dat jij nou ergens in een gat woont waar nergens infrastructuur voor is behalve de traditionele post, jammer. Maar ik neem aan dat jij ergens heen gaat waar wel een Albert Heijn in de buurt is, dus kun je alsnog opladen. Je krijgt me niet zover te geloven dat je wél een OV-kaart nodig hebt maar niet in de buurt komt van een oplaadpunt.
En als het opwaarderen dan nog niet eens lukt, terwijl het vroeger gewoon wachten op het afhaalbericht was en dan was de OVS-jaarkaart er, dat is ook geen verbetering.
Toegegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravenger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-10 11:35
hmm, volgens mij is het me gelukt om mijn studenten week OV te activeren. Vanochtend in Amsterdam even gedaan, deze keer zowaar geen problemen. Ik heb ook een account op OV-chipkaart.nl, maar kan ik daar ook eenvoudig zien of dit gelukt is? Ik kan er in ieder geval nog niet zien dat er 20 euro saldo is bijgeschreven op de kaart, maar afgeschreven is het wel, dus ik moet maar aannemen dat het is gelukt ;)

[ Voor 25% gewijzigd door ravenger op 25-01-2010 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

CyBeR schreef op maandag 25 januari 2010 @ 12:21:
[...]
Je krijgt me niet zover te geloven dat je wél een OV-kaart nodig hebt maar niet in de buurt komt van een oplaadpunt.
Als ik nu zou studeren: ja. De bus die naar mijn HTS ging (en nog gaat) komt niet in de buurt van een oplaadpunt. Dichtsbijzijnde punt: 1 km. En omdat ik daar geen fiets zou hebben: te voet.
Is niet onoverkomelijk, maar een verbetering is het zeker niet. En om nu in een gebied van > 100 km2 geen oplaadpunt aan te bieden is wel erg sneu.

Dat in de grote stad de faciliteiten oneindig veel beter zijn staat buiten kijf. Maar om dan te zeggen "je woont in een gat dus je hebt pech" getuigt wel van enig dedain tegen de provinciaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe zit het eigenlijk met de mensen die uberhaupt nog geen ov-chipkaart hebben ontvangen na 1feb?

Mijn broertje heeft bijvoorbeeld dat ding eind November aangevraagd en krijgt elke keer te horen van de Ov Helpdesk jaa tzt wordt hij naar je verstuurd

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2010 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maasluip schreef op maandag 25 januari 2010 @ 13:16:
[...]

Als ik nu zou studeren: ja. De bus die naar mijn HTS ging (en nog gaat) komt niet in de buurt van een oplaadpunt. Dichtsbijzijnde punt: 1 km. En omdat ik daar geen fiets zou hebben: te voet.
Is niet onoverkomelijk, maar een verbetering is het zeker niet. En om nu in een gebied van > 100 km2 geen oplaadpunt aan te bieden is wel erg sneu.
Ik denk niet dat de oppervlakte van een gebied interessant is voor de bepaling van het aantal ophaalpunten, maar dat het aantal inwoners op die oppervlakte. Wat betreft de 1 kilometer die jij noemt verschilt dat dus eigenlijk niet van de oude situatie: het postkantoor is meestal ook niet precies op je route. Oke, dan is de ov-chipkaart voor jouw specifieke geval geen verbetering, maar ook geen verslechtering. Ik denk dat er buiten jouw specifieke geval heel erg veel studenten zijn die nog weleens ergens anders komen dat de route tussen hun huis en de onderwijsinstelling en dat het systeem ook is gebaseerd op die reizigers.
Dat in de grote stad de faciliteiten oneindig veel beter zijn staat buiten kijf. Maar om dan te zeggen "je woont in een gat dus je hebt pech" getuigt wel van enig dedain tegen de provinciaal.
Ik zie hier niemand roepen dat je pech heb gehad omdat je in een gat woont. Het is denk ik ook niet zozeer dat het dedain is, maar het is gewoon een feit dat op het platteland minder voorzieningen zijn. Mijn ouders wonen in een godsgruwelijke rimboe, zonder supermarkt, zonder postkantoor (eerste keer ov halen moest ik 15km (!!) reizen), zonder wat dan ook. En de mensen uit dat dorp klagen ook nooit als ze voor bijvoorbeeld een ov moeten reizen: dat hoort nou eenmaal bij zo'n rimboe. Ik heb het daar nooit zo op gehad dus was in no-time vertrokken naar de stad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
'CBP negeert privacyschending OV-chipkaart'

http://webwereld.nl/nieuw...art.html#source=news_list

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2010 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-10 19:46

mux

99% efficient!

Ah, gelukkig, er wordt nog wel nagedacht over nutteloze handelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moartn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

Moartn

Team Coco

Nouja, de handeling is opzich niet nutteloos als daar een poortje mee geopend wordt of automatisch wordt gecontroleerd of je abo nog geldig is, maar er is geen enkele reden om gegevens op te slaan in dit geval. Daar valt het CBP over.

Sint Moartn, Sint Moartn, de koeien hebben stoartn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-10 18:42
Vraag me nu spontaan af. Op basis van de wet bescherming persoonsgegevens, mag je bij elke instantie vorderen dat ze gegevens die jouw identificeerbaar maken verwijderen. (zelfs uit de backup) Dat gaat zelfs zover dat in Duitsland een strafblad op basis van een soortgelijke wet gewist is. (of dat daadwerkelijk gebeurt is of dat een hogere rechter het heeft overulled weet ik niet meer)

Kun je niet na elke reis een briefje (liever nog email) bij de vervoerende organisatie en tls inleveren dat ze alle gegevens met betrekking tot jouw identiteit moeten wissen? Als we dat allemaal structureel gaan doen, krijgen we een ontzettend zware last voor de vervoerders en tls en het signaal zal denk ik toch niet te missen zijn.

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroeT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:56

KroeT

[...]

Maasluip schreef op maandag 25 januari 2010 @ 13:16:
[...]

Je klaagt dus omdat je een kilometer moet lopen vanaf een halte op je bustraject, of omdat je een kilometer moet lopen vanaf je huis?
Ik vind beide klachtopties niet heel reëel. Een kilometer lopen is geen ramp. In de oude situatie waarin een gemeente van 100.000 inwoners drie postkantoren had was een kilometer lopen of drie kilometer fietsen ook gebruikelijk.

Uiteraard, als je naast een postkantoor woont is het geen verbetering.

Peace is not simply the absence of war.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:49

PauseBreak

derp!

Jaa, het is eindelijk gelukt om mijn ov chipkaart te activeren. Jammer alleen dat in de bus de helft van die paaltjes niet werkt, maar dat zal uiteindelijk wel loslopen gok ik :p

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:50
Nou, op ov-chipkaart.nl staat nog steeds weekend, geen week. Is mijn activatie dan toch mislukt? Moet ik eerst weekend weggooien op een manier? Er staat nu geen abonnement meer klaar bij die paaltjes voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Laatst online: 12-10 19:34

Matis

Rubber Rocket

* Matis ' OV-chipkaart is eindelijk geactiveerd.
Ik was afgelopen week om 8 uur al in de AH-XL in Tilburg. Het was toen binnen 1 minuut gebeurt. Zonder foutmeldingen, trage feedback of vastlopers.

Je zou bijna denken dat het systeem probleemloos is :/

[ Voor 3% gewijzigd door Matis op 25-01-2010 19:16 ]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MoiZie schreef op maandag 25 januari 2010 @ 19:11:
Nou, op ov-chipkaart.nl staat nog steeds weekend, geen week. Is mijn activatie dan toch mislukt? Moet ik eerst weekend weggooien op een manier? Er staat nu geen abonnement meer klaar bij die paaltjes voor mij.
Die informatie op ov-chipkaart.nl is vaak niet up-to-date. Dit kan weken duren. Als je wilt weten of je producten op je kaart staan kun je het beste bij een kaartautomaat kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

Nou, bij de ns hebben ze ook weer instructie gehad volgens mij. Vandaag in twee uur treinen door twee conducteurs half afgeblaft omdat ik mijn kaart nog niet had geactiveerd en ik volgende week sowieso een boete zou krijgen. Dat ik het ondertussen al een keer of zes heb geprobeerd 'is niet hun hun probleem'. Maak wel een foto van die automaat als ie de volgende keer weer faalt, als ze een boete durven uit te delen mogen ze de politie erbij halen want ik laat mijn id niet zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

De deadline is inmiddels ook al opgeschoven, dus ze hebben niet zoveel meer te vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Muthas schreef op maandag 25 januari 2010 @ 19:50:
Nou, bij de ns hebben ze ook weer instructie gehad volgens mij. Vandaag in twee uur treinen door twee conducteurs half afgeblaft omdat ik mijn kaart nog niet had geactiveerd en ik volgende week sowieso een boete zou krijgen. Dat ik het ondertussen al een keer of zes heb geprobeerd 'is niet hun hun probleem'. Maak wel een foto van die automaat als ie de volgende keer weer faalt, als ze een boete durven uit te delen mogen ze de politie erbij halen want ik laat mijn id niet zien.
Het het ook niet het probleem van die conducteurs: zij doen gewoon hun werk. Zij kunnen onmogelijk voor elke reiziger die geen geldig vervoersbewijs heeft een onderzoek gaan instellen. Je kunt je wel afvragen waarom de leiding van deze conducteurs kennelijk nog steeds opdracht geeft om studenten te waarschuwen, zeker nu er berichten zoals deze verschijnen.

Het bevreemdt mij ook dat jij wordt 'afgeblaft' tot twee keer toe, want ik zie conducteurs altijd vriendelijk en geduldig uitleg geven. Denk dat je het niet getroffen heb dan... Verder ben je verplicht je te identificeren als een hoofdconducteur daar om vraagt; deze doet immers gewoon zijn of haar werk.

Voorts lijkt het mij buitengewoon onwaarschijnlijk dat je volgende week een boete zou krijgen, gezien de berichtgeving en ontwikkelingen rondom het ophalen van het studentenreisrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muthas
  • Niet online

Muthas

O+

Ik heb geen idee of het hoofdconducteurs waren, waarschijnlijk niet, want zoveel verstand hadden ze dus niet.

Verder denk ik ook niet dat het in zo'n vaart zal lopen wat betreft boetes, maar ik vond het toch wel heel merkwaardig dat ze het beide nodig vonden hierover alvast te dreigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Een ding:
Je bent niet verplicht om je te identificeren als een hoofdconducteur je om je id vraagt. Daar is alleen sprake van bij een wettelijke grondslag en die is er niet bij een werknemer van een private onderneming zonder enige opsporingsbevoegdheid.

En ja, ik ben vandaag ook afgeblaft vanwege de OV Chipkaart, maar dan door controleurs van de GVU die vonden dat ik best in kon checken zonder dat dat ding geactiveerd was en dat ik "vanaf 1 februari sowieso met dat ding moest gaan reizen". Leuk hoor, mensen die niet klantvriendelijk en ook niet op de hoogte zijn van dit soort zaken, maar wel administratieve naheffingen mogen uitdelen...
Het zou heel wat schelen wanneer ook de werknemers van de OV bedrijven zich wat soepeler op zouden stellen.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
ssj3gohan schreef op maandag 25 januari 2010 @ 20:14:
De deadline is inmiddels ook al opgeschoven, dus ze hebben niet zoveel meer te vertellen.
Geinig iets, is dit wel zo? Je reist zonder een geldig vervoersbewijs als je het strikt volgens de regels vanuit NS bekijkt.

Dat IBG en TLS er een zooitje van maken en dat je daar je boetes etc heen moet sturen, dat is geinig maar volgens mij niet strikt relevant voor NS ( ze zullen het uiteraard wel toestaan anders kamervragen etc, maar strikt gezien mogen ze je volgens mij bekeuren )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Wat zijn de regels dan? Het tijdelijke product is gewoon een geldig reisproduct tot dit verloopt. Dit verliep in eerste instantie op 1 januari, toen 1 februari en nu 'onbekend'. Het is dus gewoon geldig tot het niet meer geldig is?

Interessant genoeg staat dit dus nog niet op studentenreisbewijs.nl, wat mij doet denken: is dit wel echt zo of was het slechts een nieuwsbericht en uitspraak van Plasterk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

PauseBreak schreef op maandag 25 januari 2010 @ 20:32:
Een ding:
Je bent niet verplicht om je te identificeren als een hoofdconducteur je om je id vraagt. Daar is alleen sprake van bij een wettelijke grondslag en die is er niet bij een werknemer van een private onderneming zonder enige opsporingsbevoegdheid.
Zodoende zijn hoofdconducteurs BOA's, en is 't in het OV verplicht om een identificatiebewijs bij je te hebben (en dat is al heel lang zo, sinds ver voor de algemene identificatieplicht.)

m.a.w: je praat poep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

CyBeR schreef op maandag 25 januari 2010 @ 21:04:
[...]

Zodoende zijn hoofdconducteurs BOA's, en is 't in het OV verplicht om een identificatiebewijs bij je te hebben (en dat is al heel lang zo, sinds ver voor de algemene identificatieplicht.)

m.a.w: je praat poep.
Ik zag het op Wikipedia ja. Apart. Waarom zou je in godesnaam een werknemer van een private onderneming dezelfde rechten geven als een politieagent? Als ze problemen hebben, is er de Dienst Spoorwegpolitie, dus ze hebben die bevoegdheden helemaal niet nodig.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

PauseBreak schreef op maandag 25 januari 2010 @ 21:23:
[...]

Ik zag het op Wikipedia ja. Apart. Waarom zou je in godesnaam een werknemer van een private onderneming dezelfde rechten geven als een politieagent?
Ze hebben niet dezelfde rechten als een politieagent. Die mogen namelijk ook een wapen dragen en dat soort dingen. Maar om een boete uit te schrijven moet je een OpsporingsAmbtenaar zijn, evenals een aantal andere dingen zoals 't vragen van een identificatiebewijs. Daarom dus.
Als ze problemen hebben, is er de Dienst Spoorwegpolitie, dus ze hebben die bevoegdheden helemaal niet nodig.
Dat is een nogal van de werkelijkheid verwijderde mening. De dienst spoorwegpolitie is niet aanwezig op de trein op 't moment dat iemand moeilijk doet, noch zijn ze nodig om een simpele boete van €35 uit te delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

CyBeR schreef op maandag 25 januari 2010 @ 21:27:
[...]

Ze hebben niet dezelfde rechten als een politieagent. Die mogen namelijk ook een wapen dragen en dat soort dingen. Maar om een boete uit te schrijven moet je een OpsporingsAmbtenaar zijn, evenals een aantal andere dingen zoals 't vragen van een identificatiebewijs. Daarom dus.
Ja, ik twijfelde nog of ik "(deels)" eraan moest toevoegen of niet, maar ik ging er vanuit dat dat wel gesnapt zou worden :p
Dat is een nogal van de werkelijkheid verwijderde mening. De dienst spoorwegpolitie is niet aanwezig op de trein op 't moment dat iemand moeilijk doet, noch zijn ze nodig om een simpele boete van €35 uit te delen.
Nee, maar zo'n trein gaat ook niet echt ergens heen, dus ze kunnen er in principe zo zijn. Daarbij, fijn dat ze een boete uit willen kunnen schrijven, maar dat kan ook gedaan worden via een administratieve naheffing (zoals het nu gebeurt bij een parkeerboete). Kortom, de hc's hebben die bevoegdheden niet nodig. Als er écht iets is, staat zo'n trein hoe dan ook langere tijd stil totdat de Dienst Spoorwegpolitie er wel is namelijk.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

PauseBreak schreef op maandag 25 januari 2010 @ 21:38:
[...]

Nee, maar zo'n trein gaat ook niet echt ergens heen, dus ze kunnen er in principe zo zijn.
En ondertussen staat een trein met rustig 1000 man op een of ander kutstationnetje in the middle of nowhere stil totdat ze er zijn. Is dat een goed idee?
Daarbij, fijn dat ze een boete uit willen kunnen schrijven, maar dat kan ook gedaan worden via een administratieve naheffing (zoals het nu gebeurt bij een parkeerboete).
En wie schrijven die boete's? (B)OA's.
Kortom, de hc's hebben die bevoegdheden niet nodig. Als er écht iets is, staat zo'n trein hoe dan ook langere tijd stil totdat de Dienst Spoorwegpolitie er wel is namelijk.
Inderdaad. En dan hebben de HC's vanwege hun BOA-zijn de bevoegdheid om de troublemakers aan de spoorwegpolitie over te dragen. Ik, als burger, heb dat niet.

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeR op 25-01-2010 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-10 16:49
Vandaag kreeg ik ruzie met een conductrice die niet geloofde dat ik al meerdere malen had geprobeerd mijn OV chip te activeren. Ging ze steeds vertellen dat ik het niet bij een NS paal moest doen. Zei ik steeds: Nee, dat doe ik ook niet, ik heb het bij de Bruna geprobeerd. Maar het drong niet door :)

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Moartn schreef op maandag 25 januari 2010 @ 15:02:
Nouja, de handeling is opzich niet nutteloos als daar een poortje mee geopend wordt of automatisch wordt gecontroleerd of je abo nog geldig is, maar er is geen enkele reden om gegevens op te slaan in dit geval. Daar valt het CBP over.
Het CBP viel daar juist NIET over, omdat dit nooit gemeld is door de vervoerders en ook niet is onderzocht door het CBP.

Maar als ik nu.nl bekijk, kunnen we hier binnenkort kamervragen over verwachten. VVD en SP gaan Huizinga (alweer) op het matje roepen, gok ik zo. Ze vinden, dat er absoluut geen noodzaak is om de reisgegevens langer dan bijv. 2 maanden te bewaren in verband met de financiele afwikkeling van de reis. Daarna mag het, wat hen betreft, niet bewaard worden. Ook de verplichting tot in- en uitchecken door abonnementhouders binnen hun vrij-reizen-gebied wordt door hen bestempeld als niet noodzakelijk en dus niet toegstaan volgens de WBP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Lars-
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
ssj3gohan schreef op maandag 25 januari 2010 @ 20:57:
Interessant genoeg staat dit dus nog niet op studentenreisbewijs.nl, wat mij doet denken: is dit wel echt zo of was het slechts een nieuwsbericht en uitspraak van Plasterk?
Het staat er (inmiddels?) wel, in de ticker. ;) De nieuwsberichten zijn inderdaad nog niet aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ah, die ticker wordt er bij mij uitgeblockt op mijn favo browser. Hier zie ik hem. Er is trouwens ook het e.e.a. aangepast in de teksten, eerst stond er nog expliciet 'haal je reisproduct voor 1 februari op' op de hoofdpagina, nu niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

CyBeR schreef op maandag 25 januari 2010 @ 21:47:
[...]

En ondertussen staat een trein met rustig 1000 man op een of ander kutstationnetje in the middle of nowhere stil totdat ze er zijn. Is dat een goed idee?
Je moet dit samen zien met dit:
Inderdaad. En dan hebben de HC's vanwege hun BOA-zijn de bevoegdheid om de troublemakers aan de spoorwegpolitie over te dragen. Ik, als burger, heb dat niet.
Kortom, zo'n trein staat toch al langere tijd stil op een station wanneer er een probleem is. Overigens kun je middels een burgerarrest wel degelijk iemand overdragen aan de Dienst Spoorwegpolitie (of een andere Overheidsdienst die daartoe bevoegd is).
En wie schrijven die boete's? (B)OA's.
Nee hoor, want het zijn geen boetes maar administratieve naheffingen. Dat is iets anders. In Eindhoven mogen die dingen bijv. 'gewoon' worden geschreven door de stadswacht, maar die is geen (B)OA.

Maar goed, ik denk dat deze discussie wellicht beter afgesplitst kan worden want het is niet echt heel ontopic meer :$

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Vanmiddag in de trein ging de conducteur een rondje lopen. Ik was als eerste aan de beurt en zwaaide braaf met m'n chipkaart (want het staat zo stom om hem je hele portemonnee aan te bieden en te zeggen "scan maar, m'n pas zit erin"). De conducteur keek er even naar en gaf hem weer terug: "ik kan hem niet scannen, die lezer is na een kaart of zestig leeg" :')

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Mwahaha, dat zou wel lekker triest zijn als de complete trein zometeen over is op de OV-chipkaart.

Eén coupé per accu :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:19
Nou schiet mij maar lek. Zit vanochtend lekker in de trein. Komt een conducteur langs; ik geef mijn Chipkaart. "Goed, zegt ie, nog wel even activeren he". Ik zeg Pardon? Ik heb mijn reisproduct al opgehaald hoor! Ja, dat klopt zegt ie maar dan moet je ook nog op activeren drukken, kijk, je mist ene blauw pijljte. *demonstratie*.

Moet ik nug weer terug naar zo'n K*T apparaat en dan ook nog eens activeren? Dat apparaat zei gewoon tot ziens tegen me vorige keer. Iemand een idee waar ik (of de conducteur) het over heb :?

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:36
Maverick schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 21:17:
kijk, je mist ene blauw pijljte.
Ehm, laat hem de volgende keer eens goed kijken. Kwam ik laatst ook achter in de trein toen ik werd gecontroleerd. Dat pijltje, komt meestal rechtsonderin, dus daar kijken ze ook vrijwel alleen maar. Maar het kan ook voorkomen dat hij aan de andere kant staat 8)7 , en dan zeggen ze braaf dat je nog moet activeren, terwijl als ze dan linksonder op die pijl drukken, ze in hetzelfde scherm komen als "normaal", met de activatie informatie. :). **Kwam ik achter toen ik die PDA uit de handen van de conducteur trok, die had het zelf ook nog nooit eerder gezien en ging er standaard dan van uit dat hij niet geactiveerd was :X

[ Voor 13% gewijzigd door CrashOverDrive op 26-01-2010 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-10 22:02
CodeCaster schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 19:57:
Vanmiddag in de trein ging de conducteur een rondje lopen. Ik was als eerste aan de beurt en zwaaide braaf met m'n chipkaart (want het staat zo stom om hem je hele portemonnee aan te bieden en te zeggen "scan maar, m'n pas zit erin"). De conducteur keek er even naar en gaf hem weer terug: "ik kan hem niet scannen, die lezer is na een kaart of zestig leeg" :')
Zijn toch flinke blokken die ze meedragen, lijkt me dat daar een aardige accu capaciteit inhangt. Waarschijnlijk een brakke batterij dan.

Zouden ze die trouwens zelf thuis moeten opladen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ze hebben precies dezelfde HP iPaq hx2415/20 als ik heb, zit standaard een 1050mAh accu in die ruwweg 3 uur scherm-aan-tijd geeft of 7 uur scherm-uit-tijd. Daaronder hebben ze de combo-kaartlezer hangen die volgens mij specifiek voor de NS is gemaakt. Die communiceert via een vreselijk brakke RS232-verbinding naar de ipaq toe, terwijl die specifieke pda (weet ik uit ervaring) een bug heeft dat de rs-232-poort-interrupts zorgen voor het regelmatig vastlopen en 100% cpu gebruiken van de pda (waardoor de accu dus leegloopt).

En dat ben ik allemaal te weten gekomen toen een conducteur eens mij aansprak met 'he, heb je een van onze pda's gejat?' (ik heb er een beest van een accu onder hangen, dus dan lijkt hij een soort van ns-pda). Het is overigens wel dé allerbest gebouwde pda die er bestaat, je kunt hem zonder problemen een tiental keren met 30-40 km/h van je fiets laten vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
offtopic:
Sowieso is het best grappig dat hele pda gebeuren.
'Mijn' trein is van Connexxion. Op een avond zou die trein opeens niet rijden, terwijl 'ie wel beschikbaar stond op het perron.

Machinist beweerde bij hoog en laag dat de trein niet zou rijden.
Een medepassagier was werkzaam bij NS en had blijkbaar in z'n vrije tijd ook die pda mee.

Hebben we even die machinist duidelijk gemaakt dat 'ie wel moet rijden adh bepaalde gegevens uit de pda

Conducteur van vandaag vroeg aan mij: "ben je er klaar voor?"
Ik hoop dat 'ie doelde op invoering ov-chipkaart :X

[ Voor 11% gewijzigd door Cheesy op 26-01-2010 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

CyBeR schreef op maandag 25 januari 2010 @ 12:21:
[...]

Ik kon vroeger niet eens met het OV bij het door de IBG uitgekozen postkantoor komen. Dat er dichterbij nog twee postkantoren zaten, waarvan er een wel prima OV-bereikbaar was, maakte ze ook niet uit. Nu kun je op 1500 plaatsen ophalen, je mag kiezen welke, en veel ervan zijn notabene in de stations van NS. Lijkt mij een verbetering. En dat jij nou ergens in een gat woont waar nergens infrastructuur voor is behalve de traditionele post, jammer. Maar ik neem aan dat jij ergens heen gaat waar wel een Albert Heijn in de buurt is, dus kun je alsnog opladen. Je krijgt me niet zover te geloven dat je wél een OV-kaart nodig hebt maar niet in de buurt komt van een oplaadpunt.

[...]

Toegegeven.
Je wil 't niet snappen hè dat ding wil gewoon heel vaak niet. mij is 't ook waarempel gelukt, ik heb het voordeel dat ik tegenover de AH woon dus kan heen wanneer ik wil.7 uur savonds lukte 't zowaar.
Tevens zeg je hier dus eigenlijk mensen in een klein dorp, krijg de tyfus eigen schuld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het valt me de laatste dagen op, dat echt heel veel apparatuur problemen geeft. Maandag met vriendin naar het UMC met de bus. Het hele systeem staat uit, geen lijnnummer voor op de bus, omroep doet het niet. Wij gebruiken gelukkig nog een strippenkaart, maar een aantal OV-chippers was zijn 4 euro dus kwijt omdat het systeem aan het begin van de rit het wel deed (inchecken) en bij de eindhalte niet meer (dus niet uitchecken).

Later op de maandag komt ik terug van mijn werk en hoor in Utrecht Centraal in de buurt van de uitgang Jaarbeurs een schel, irritant gepiep. Ah... een OV-chippaaltje. Stuk.

Gisteren zag ik een paar paaltjes van de sneltram in Utrecht op "Buiten werking" staan. (Spul is net een maand in gebruik.)

En gisteren kwam ik tot de ontdekking dat ze in de regio Tilburg nog helemaal niet aan de OV-chipkaart doen. De Veolia-bussen daar hebben nog niet eens lezers. (Tenminste de 3 bussen die ik gisteren gehad heb, niet.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Hmm mooi voorbeeld ook weer van hoe de ov-chipkaart wordt geintroduceerd onder het OV personeel. Mijn vriendin ging afgelopen zondag naar haar moeder toe met de bus, niet zo veel aan de hand zou je denken en de heenreis dan ook geen enkel probleem gehad. Op de terugreis echter laat ze netjes haar chipkaart zien aan de chauffeur, scannen is niet mogelijk aangezien de bussen nog geen scanners hebben en voorlopig ook niet krijgen, begint hij te zeuren om de oude papieren OV kaart! Hoe graag ze ook willen dat je die voor de zekerheid ook nog meneemt, het ding heeft gewoon géén enkele waarde meer! Het manneke bleef echter zeuren om een papieren kaart want deze kon hij niet scannen en verder wist hij het ook niet, ze moest maar een klachtenbrief sturen... gelukkig was er een medepassagier achter haar met hetzelfde probleem, hij had echter nog wat strippenover dus heeft ook voor haar betaald. Was dat niet zo geweest had ze weer uit mogen stappen, terwijl ze een geldig vervoersbewijs had! (geactiveerd en al!) |:(

Vergelijkbaar verhaal kreeg ik te horen van een vriend van mij, de chauffeur die hij trof beweerde de hele kaart niet te kennen, hij zei letterlijk: 'Ja ik kan daar niks mee, net was er ook al iemand met zo'n kaartje maar je moet toch gewoon betalen'. Hoe krom is dat?

Ik ben blij dat ik niet afhankelijk ben van het OV, gebruik het gelukkig maar zelden. Volgens mij wordt (is) dit één groot fiasco.

[ Voor 4% gewijzigd door Dick op 27-01-2010 05:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 05:56:
een aantal OV-chippers was zijn 4 euro dus kwijt omdat het systeem aan het begin van de rit het wel deed (inchecken) en bij de eindhalte niet meer (dus niet uitchecken).
Je kan dan bij de buschauffeur een kaartje/formulier halen waarop ingevuld wordt waar en hoe laat je wilde uitchecken.
Ook je OV-chipkaartnummer staat daar op. Even opsturen naar de klantenservice en het correcte bedrag wordt teruggestort op je OV-chipkaart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korras
  • Laatst online: 01-09 14:45
Cheesy schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 10:23:
[...]

Je kan dan bij de buschauffeur een kaartje/formulier halen waarop ingevuld wordt waar en hoe laat je wilde uitchecken.
Ook je OV-chipkaartnummer staat daar op. Even opsturen naar de klantenservice en het correcte bedrag wordt teruggestort op je OV-chipkaart
maar het is toch te gek voor woorden hoe vaak dit voorkomt?

echt.. ik vraag me nog steeds af wat er mis is met de strippenkaart en het oudewetse treinkaartje.

7D | 30D | grips | flitslampjes | lensspul
Te Koop: A-Mount Sigma 20MM F1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:03
Het valt me de laatste dagen op, dat echt heel veel apparatuur problemen geeft. Maandag met vriendin naar het UMC met de bus. Het hele systeem staat uit, geen lijnnummer voor op de bus, omroep doet het niet. Wij gebruiken gelukkig nog een strippenkaart, maar een aantal OV-chippers was zijn 4 euro dus kwijt omdat het systeem aan het begin van de rit het wel deed (inchecken) en bij de eindhalte niet meer (dus niet uitchecken).

Later op de maandag komt ik terug van mijn werk en hoor in Utrecht Centraal in de buurt van de uitgang Jaarbeurs een schel, irritant gepiep. Ah... een OV-chippaaltje. Stuk.

Gisteren zag ik een paar paaltjes van de sneltram in Utrecht op "Buiten werking" staan. (Spul is net een maand in gebruik.)

En gisteren kwam ik tot de ontdekking dat ze in de regio Tilburg nog helemaal niet aan de OV-chipkaart doen. De Veolia-bussen daar hebben nog niet eens lezers. (Tenminste de 3 bussen die ik gisteren gehad heb, niet.)
Klopt, uiterst bizar.
Heel regio breda ook nog niet.
Ga ik een keer naar m'n ouders. dagkaart van 4 euro. Ongelofelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dick schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 05:58:
Hmm mooi voorbeeld ook weer van hoe de ov-chipkaart wordt geintroduceerd onder het OV personeel. Mijn vriendin ging afgelopen zondag naar haar moeder toe met de bus, niet zo veel aan de hand zou je denken en de heenreis dan ook geen enkel probleem gehad. Op de terugreis echter laat ze netjes haar chipkaart zien aan de chauffeur, scannen is niet mogelijk aangezien de bussen nog geen scanners hebben en voorlopig ook niet krijgen, begint hij te zeuren om de oude papieren OV kaart! Hoe graag ze ook willen dat je die voor de zekerheid ook nog meneemt, het ding heeft gewoon géén enkele waarde meer! Het manneke bleef echter zeuren om een papieren kaart want deze kon hij niet scannen en verder wist hij het ook niet, ze moest maar een klachtenbrief sturen... gelukkig was er een medepassagier achter haar met hetzelfde probleem, hij had echter nog wat strippenover dus heeft ook voor haar betaald. Was dat niet zo geweest had ze weer uit mogen stappen, terwijl ze een geldig vervoersbewijs had! (geactiveerd en al!) |:(

Vergelijkbaar verhaal kreeg ik te horen van een vriend van mij, de chauffeur die hij trof beweerde de hele kaart niet te kennen, hij zei letterlijk: 'Ja ik kan daar niks mee, net was er ook al iemand met zo'n kaartje maar je moet toch gewoon betalen'. Hoe krom is dat?
Dat is heel erg krom. Dit soort praktijken moet ook worden gestopt. Ik zou daarom om te beginnen in beide gevallen een klacht indienen bij zowel de vervoerder als bij ROVER. Het kan en mag nooit zo zijn dat de reiziger dubbel betaalt omdat een vervoerder in gebreke blijft.
Ik ben blij dat ik niet afhankelijk ben van het OV, gebruik het gelukkig maar zelden. Volgens mij wordt (is) dit één groot fiasco.
Nouja, het is niet allemaal slecht. Er zijn ook gebieden waar het goed gaat. Ik reis voornamelijk in Amsterdam met het GVB en daar gaat het al maandenlang goed. Heel af en toe kom ik eens in een Connexxion bus terecht en daar werken soms die ov-chipkaart scanners niet, maar ik mocht elke keer gewoon doorlopen.
Korras schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 11:09:
[...]

maar het is toch te gek voor woorden hoe vaak dit voorkomt?
Hoe vaak dan?
echt.. ik vraag me nog steeds af wat er mis is met de strippenkaart en het oudewetse treinkaartje.
Mja, wat was er mis met de typemachine? Soms willen we vooruit. De voordelen van de ov-chipkaart: nooit keer een kaartje/strippenkaart kopen, niet meer dat ingewikkelde zonesysteem om zo te bepalen hoeveel strippen je moet hebben, eerlijker tariefstelling (want je betaalt afgelegde afstand). Ik ben er in ieder geval blij mee, want het geeft gewoon een hoop gemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelle.
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-10 08:25
Toch nog een keer: wat zien de studenten die hun kaart al geactiveerd hebben nou eigenlijk staan bij Kaartinformatie bij Mijn OV-chipkaart? Bij mij staat:

Product
Studenten OV-chipkaart week
Vraag uw OV-bedrijf

Die tweede staat er sinds vandaag ineens bij :? Of moet ik via een NS automaat kijken om de 'juiste' producten te zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korras
  • Laatst online: 01-09 14:45
Verwijderd schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 11:25:
[...]
Hoe vaak dan?
[...]

Mja, wat was er mis met de typemachine? Soms willen we vooruit. De voordelen van de ov-chipkaart: nooit keer een kaartje/strippenkaart kopen, niet meer dat ingewikkelde zonesysteem om zo te bepalen hoeveel strippen je moet hebben, eerlijker tariefstelling (want je betaalt afgelegde afstand). Ik ben er in ieder geval blij mee, want het geeft gewoon een hoop gemak.
ik zie regelmatig in de bus dat de scanner weer buiten werking is. en ik hoor diverse collega's dat ze weer contact op mogen nemen omdat ze niet uit konden scannen.

voorruitgang is goed, dat ben ik met je eens, en als het zou werken zou het prima zijn. echter, in de praktijk werkt het nog lang niet lekker, maar toch is het in bepaalde gebieden al verplicht om te gebruiken.

7D | 30D | grips | flitslampjes | lensspul
Te Koop: A-Mount Sigma 20MM F1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Kwam een uur of wat geleden voorbij op Twitter:
Wie heeft zijn studentenov-chipkaart al wel aangevraagd maar nog niet 'opgehaald' (= geactiveerd)? Check: http://bit.ly/c00wA2 #lateadaptors
Interessant, maar dan volg je de link en dan is er geen antwoord te vinden. Voorlichting is weer top, mensen.

Gelukkig heb ik een tijdelijke OV die ik kan activeren maar tot nader order zijn ook de oude papieren OV-kaarten nog geldig. Daarnaast is m'n heraanvraag voor een officiële studenten-OV-chipkaart ook onlangs weer (ja, dit is de derde, twee zijn er al zoekgeraakt) de deur uitgegaan. Wat vinden jullie, tijdelijke activeren of die stap maar skippen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_T
  • Laatst online: 13-10 15:59
jelle. schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 11:33:
Toch nog een keer: wat zien de studenten die hun kaart al geactiveerd hebben nou eigenlijk staan bij Kaartinformatie bij Mijn OV-chipkaart? Bij mij staat:

Product
Vraag uw OV-bedrijf

Die tweede staat er sinds vandaag ineens bij :? Of moet ik via een NS automaat kijken om de 'juiste' producten te zien?
Bij mij staat er:
Studenten OV-chipkaart week -
Studentenkaart korting week € 0,00
Vraag uw OV-bedrijf € 0,00
Vraag uw OV-bedrijf € 0,00
Geen idee wat daar aan de hand is. Het werkt in ieder geval.

Edit:
De provincie Limburg zit in zijn geheel nog verstoken van de OV-chipkaart dus als je ooit een rden nodig gehad hebt om Limburg te bezoeken, nu kan het gratis :')

[ Voor 25% gewijzigd door Tha_T op 27-01-2010 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
[...]
Betaal ik dan de afgelegde afstand? Ik betaal de gereden afstand :( Als het zo eerlijk is dan wil ik ook echt de afgelegde afstand mogen betalen.
En een hoop gemak?
Met voordeelurenkaart is dat helemaal leuk. Elk jaar moet je die opnieuw activeren, maar om het leuk te maken moet je dan ook elke keer maar even "reizen op saldo" opnieuw activeren.
Dat betekend kort gezegd:
1) Nieuw voordeelurenkaart ophalen bij de automaat.
2) Reizen op saldo opnieuw aanvragen op internet / balie.
3) Nieuwe "reizen op slado" ophalen bij de automaat.
En mocht "reizen op saldo" niet automatisch tijdens het ophalen van je nieuwe voordeelurenkaart gedeactiveerd worden dan moet tussen stap 1 en 2 nog een "reizen op saldo deactiveren" en "reizen op saldo" bij de automaat verwijderen uitgevoerd worden.
Wie had het hier over meer gebruiktgemak |:(
In de oude situatie van de voordeelurenkaart.
1) Brief komt THUIS op de deurmat.
2) Brief openmaken.
3) Nieuwe voordeelurenkaart van de brief af plukken.
4) Nieuwe voordeelurenkaart in je zak steken.
Maar elk van die stappen mag thuis en hoef je geen meter voor uit de deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nsa1984 schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 12:44:
[...]

Betaal ik dan de afgelegde afstand? Ik betaal de gereden afstand :( Als het zo eerlijk is dan wil ik ook echt de afgelegde afstand mogen betalen.
Het is nog vroeg voor mij, wellicht dat het daardoor komt dat ik het verschil tussen beide niet zie?
En een hoop gemak?
Met voordeelurenkaart is dat helemaal leuk. Elk jaar moet je die opnieuw activeren, maar om het leuk te maken moet je dan ook elke keer maar even "reizen op saldo" opnieuw activeren.
Dat betekend kort gezegd:
1) Nieuw voordeelurenkaart ophalen bij de automaat.
2) Reizen op saldo opnieuw aanvragen op internet / balie.
3) Nieuwe "reizen op slado" ophalen bij de automaat.
En mocht "reizen op saldo" niet automatisch tijdens het ophalen van je nieuwe voordeelurenkaart gedeactiveerd worden dan moet tussen stap 1 en 2 nog een "reizen op saldo deactiveren" en "reizen op saldo" bij de automaat verwijderen uitgevoerd worden.
Wie had het hier over meer gebruiktgemak |:(
Dat is inderdaad omslachtig en je zou denken dat dat wat eenvoudiger kan. Toch vind ik de benadering wel erg negatief: dit hoeft slechts een keer per jaar. En dan het positieve: je kunt nu dus 365 dagen met deze kaart in alle ov in Nederland reizen. Je hoeft nergens meer over na te denken: nooit meer in de rij bij de sigarenzaak voor strippenkaarten, nooit meer op de kaart in de tramhalte loeren hoeveel strippen je moet afstempelen. Hier komt toch echt dat gebruiksgemak naar voren!
In de oude situatie van de voordeelurenkaart.
1) Brief komt THUIS op de deurmat.
2) Brief openmaken.
3) Nieuwe voordeelurenkaart van de brief af plukken.
4) Nieuwe voordeelurenkaart in je zak steken.
Maar elk van die stappen mag thuis en hoef je geen meter voor uit de deur.
Bij zo'n simpel systeem is vrijwel elke verandering een achteruitgang. Maar met dat simpele systeem kun je ook alleen maar met de trein reizen.

Begrijp me niet verkeerd: ik vind dat elke overbodige handeling vermeden moet worden, maar veel reizigers zouden ook weleens naar de pluspunten mogen kijken in plaats van alleen maar mopperen op de negatieve aspecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:29
Verwijderd schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 13:06:
[...]

Het is nog vroeg voor mij, wellicht dat het daardoor komt dat ik het verschil tussen beide niet zie?
Ik dacht dat ik de enige was die 'm niet snapte, maar gelukkig niet dus :P

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Laatst online: 13-10 12:23

Exigence

dnkroz

Mute schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 13:07:
[...]
Misschien bedoelt hij dat ie maar een paar meter aflegt in de bus? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:45

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Of wil hij de hemelsbreed afgelegde afstand alleen maar betalen. Is vast ook een logische reden voor te bedenken, alleen lukt dat mij niet.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelieboelie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:18
Mute schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 13:07:
[...]
Volgens mij bedoelt die de afstand tussen 2 haltes. Stel dat er net op die weg werkzaamheden zijn, moet de bus zoveel kilometer omrijden. Dit krijg je als reiziger dus mooi voor de kiezen. Begrijpelijk punt lijkt me zo.

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Maar is de ov organisatie dan aansprakelijk voor iets waarover zij geen controle heeft? Dat lijkt me wat te ver gezocht eigenlijk. Ook voor de ov organisatie wordt die rit dan duurder, niet alleen de reiziger is in zo'n geval de dupe.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:29
Maar hoe dan ook, als je een afstand rijdt, dan heb je die afstand afgelegd, dus z'n zin klopt sowieso niet :P

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

PauseBreak schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 15:11:
Maar is de ov organisatie dan aansprakelijk voor iets waarover zij geen controle heeft? Dat lijkt me wat te ver gezocht eigenlijk. Ook voor de ov organisatie wordt die rit dan duurder, niet alleen de reiziger is in zo'n geval de dupe.
Tuurlijk moet de ov organisatie daarvoor opdraaien, bedrijfsrisico denk ik.
Als de postbode mij een pakketje komt bezorgen en moest omrijden door wat voor oorzaak dan ook, hoeft er toch ook niemand bij te betalen?
Feit is dan vast dat alles een beetje duurder wordt om dit soort uitzonderingen te kunnen betalen.

[ Voor 8% gewijzigd door jelmervos op 27-01-2010 16:41 ]

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Dat is inderdaad omslachtig en je zou denken dat dat wat eenvoudiger kan. Toch vind ik de benadering wel erg negatief: dit hoeft slechts een keer per jaar. En dan het positieve: je kunt nu dus 365 dagen met deze kaart in alle ov in Nederland reizen. Je hoeft nergens meer over na te denken: nooit meer in de rij bij de sigarenzaak voor strippenkaarten, nooit meer op de kaart in de tramhalte loeren hoeveel strippen je moet afstempelen. Hier komt toch echt dat gebruiksgemak naar voren!
Het hoeft inderdaad maar eenmaal per jaar, maar welke idioot (sorry) heeft dergelijke ongelukkige stunts bedacht. Over uberhaupt het "ophalen" van je product zal ik niet beginnen, het koppelen van twee producten is iets wat in de database op de achtergrond kan en zou moeten gebeuren. Bedoel ik heb toch geen "reizen op saldo met voordeelurenkortingskaart" ik heb "reizen op saldo" aangevraagd. Dat moet de ns in de database maar koppelen dat ik zowel een voordeelurenkaart heb als reizen op saldo.
[...]

Bij zo'n simpel systeem is vrijwel elke verandering een achteruitgang. Maar met dat simpele systeem kun je ook alleen maar met de trein reizen.

Begrijp me niet verkeerd: ik vind dat elke overbodige handeling vermeden moet worden, maar veel reizigers zouden ook weleens naar de pluspunten mogen kijken in plaats van alleen maar mopperen op de negatieve aspecten.
Ik ben het met je eens de ov chipkaart bied enorm veel gemak in de zin dat je niet meer van te voren moet bepalen of je voldoende betalingsmiddelen (strippenkaarten, muntjes en pinpas) bij je hebt in de juiste manier. Maar bepaalde zaken zijn zo krom uitgevoerd dat het wel heel erg verleidelijk is om tegen "het nieuwe" te schoppen.
Lolhozer schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 13:29:
Of wil hij de hemelsbreed afgelegde afstand alleen maar betalen. Is vast ook een logische reden voor te bedenken, alleen lukt dat mij niet.
Ik bedoelde dat ik inderdaad "slechts" de hemelsbrede afstand wil betalen. Ik kan er toch niks aan doen dat die bus, trein, etc eerst naar een centraal punt moet rijden om vervolgens daar vandaan te vertrekken naar een punt in een naastgelegen wijk?.Ik bedoel als ik hemelsbreed maar 1,5km verplaats, maar ik moet vanwege buslijnen zeker 2km heen en terug. Moet ik dan die 4km "extra" betalen als gevolg van dat zij (in mijn geval) omrijden? (met zone systeem betaalde je meestal maar 1 a 2 zones, en daardoor maakte het "omrijden" alleen in tijd uit, maar nu kost het omrijden van de vervoerder MIJ geld.)
roelieboelie schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 14:44:
[...]
Volgens mij bedoelt die de afstand tussen 2 haltes. Stel dat er net op die weg werkzaamheden zijn, moet de bus zoveel kilometer omrijden. Dit krijg je als reiziger dus mooi voor de kiezen. Begrijpelijk punt lijkt me zo.
Die "omrijd" routes krijg je inderdaad voor je kiezen.
PauseBreak schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 15:11:
Tjah ik stel me als gebruiker op het standpunt. Zij bieden een dienst aan. Die dienst kost normaal gesproken X en nu omdat er iets anders aan de hand is kost die spontaan X+4. Dat had je bij het aanbieden van die dienst moeten voorzien en afdekken in je winst.
Kijk ik even naar de ns. Regelmatig zijn er werkzaamheden waardoor je om moet reizen, maar als jij een normaal kaartje hebt gekocht word daar niet moeilijk over gedaan. Sterker nog als ik met de ov chip dat doe, dan heeft het systeem niet eens door dat ik via een alternatieve (langere) route ben gegaan.
Mute schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 15:42:
Maar hoe dan ook, als je een afstand rijdt, dan heb je die afstand afgelegd, dus z'n zin klopt sowieso niet :P
Die zin klopte inderdaad niet, maar weet niet goed hoe ik hem beter moest verwoorden.

--- edit ---
als gevolg van JelmerVos. Inderdaad zo "ervaar" ik dat "omrijden" ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
[quote]Verwijderd schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 11:25:
[...]
Dat is heel erg krom. Dit soort praktijken moet ook worden gestopt. Ik zou daarom om te beginnen in beide gevallen een klacht indienen bij zowel de vervoerder als bij ROVER. Het kan en mag nooit zo zijn dat de reiziger dubbel betaalt omdat een vervoerder in gebreke blijft.
[...]

Mja, mijn vriendin heeft inderdaad al een klacht ingediend bij Qbuzz, met name ook door de onbeschofte manier waarop de chauffeur reageerde. Ik betwijfel echter of ze ooit een zinnige reactie
gaat krijgen (buiten het standaard berichtje). Rover is inderdaad ook nog wel een idee.
Hier in Groningen precies hetzelfde, ik heb hier in de omgeving nog geen enkele bus gezien met lezers. Qbuzz heeft zelf op de website staan dat deze ook pas in het najaar komen. Tot die tijd is het dus zowel doordeweek als in het weekend gratis met de bus voor mensen met een studenten-chipkaart! Die controle teams geloof ik niet echt in namelijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_T
Hier in Groningen precies hetzelfde, ik heb hier in de omgeving nog geen enkele bus gezien met lezers. Qbuzz heeft zelf op de website staan dat deze ook pas in het najaar komen. Tot die tijd is het dus zowel doordeweek als in het weekend gratis met de bus voor mensen met een studenten-chipkaart! Die controle teams geloof ik niet echt in namelijk..
Sterker nog; als de kastjes er nog niet hangen kan er niet eens mobiel gecontroleerd worden. Immers moet er contact zijn met de OV-chip-infrastructuur binnen Qbuzz om een check te kunnen doen. En aangezien er die nog niet is (Geen werkende kastjes in bus) is mobiel controleren ook niet mogelijk. Geweldig systeem :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Hoezo niet? In de trein hoef je ook niet in te checken. Als een controleur een mobiel controleapparaat bij zich heeft dan kan hij perfect controleren of je een week of een weekendkaart hebt en of je dus wel of niet strippen moet afstempelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Laatst online: 22:38

Luke!

#Treinbaas
Inderdaad, Tha_T kraamt onzin uit. Het is prima mogelijk om met mobiele lezers OV-chipkaarten uit te lezen. Die tussenoplossing gaan Arriva en Veolia ook gebruiken op afzienbare termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dat is nog niet eens een tussenoplossing. Controleurs moeten gewoon een mobiele lezer hebben om een OV-chipkaart te kunnen controleren. Nu en in de toekomst. Elke controleur zal zo'n mobiele lezer hebben (wat NS conducteurs nu dus al hebben).
De discussie of je daarvoor moet inchecken is niet erg relevant. Het is een eis van bepaalde vervoerders dat je met een abonnement ook moet inchecken, en dat kunnen ze ook controleren. Ik neem aan dat Arriva, Qbuzz en Veolia die eis niet hebben, simpelweg omdat ze nog geen chikpaartlezers in de bussen hebben.
Dat betekent gewoon dat bij een controle wordt gekeken of je wel of niet het goede reisproduct hebt. Heb je dat niet -> boete.

En die controle is heel simpel in alle bussen naar Zernike te doen. Als ik Qbuzz was dan is 1 februari de perfect dag om daar even mee te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tha_T schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 09:11:
[...]

Sterker nog; als de kastjes er nog niet hangen kan er niet eens mobiel gecontroleerd worden. Immers moet er contact zijn met de OV-chip-infrastructuur binnen Qbuzz om een check te kunnen doen. En aangezien er die nog niet is (Geen werkende kastjes in bus) is mobiel controleren ook niet mogelijk. Geweldig systeem :')
Volgens mij quote je verkeerd, ik ben nog nooit in Groningen geweest :>
Dick schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 02:13:
Mja, mijn vriendin heeft inderdaad al een klacht ingediend bij Qbuzz, met name ook door de onbeschofte manier waarop de chauffeur reageerde. Ik betwijfel echter of ze ooit een zinnige reactie
gaat krijgen (buiten het standaard berichtje). Rover is inderdaad ook nog wel een idee.
De provincie verplicht vaak een gedegen klachtafhandeling. In het geval van Connexxion weet ik uit ervaring dat de chauffeur wordt aangesproken als er een klacht binnenkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na 3x bellen er eens een mail tegen aan gegooid, echt die mensen zijn echt te dom om te poepen, zie onderstaande mail:

Geachte heer T-man,

Dank je wel voor je reactie van 27-01-2010.
Wij vinden het vervelend voor je dat er onduidelijkheden zijn ontstaan over de Studenden OV-chipkaart. Volgens onze gegevens blijkt echter dat je wel een weekendabonnement op je Studenten OV-chipkaart hebt.

Het studenten reisproduct bestaat uit 2 onderdelen. Ten eerste het reisproduct waarmee je recht hebt op vrij reizen. Daarnaast het kortingsproduct dat aangeeft in welke periode je met reductie kunt reizen.

Heb je bijvoorbeeld een weekabonnement, dan wordt het product 'vrij reizen week' en het product 'korting weekend' op je kaart geladen.

Wij hopen je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Klantenservice meneer
Klantenservice OV-chipkaart

- - - - Origineel bericht - - - -
Van: T-man
Datum: 27-01-2010
Betreft: Reisproduct OV-studentenchipkaart

Beste heer/mevrouw,

Ik zit met de volgende kwestie/problem.

Onlangs heb ik met success mijn OV-studenten chipkaart kunnen activeren (gekozen voor het ophalen van een OV-WEEKEND). Echter tot mijn verbazing wanneer ik inlog op OV-chipkaart.nl zie ik de volgende 6 producten:

Studentenkaart korting week
Vraag uw OV-bedrijf
Vraag uw OV-bedrijf
Vraag uw OV-bedrijf
Vraag uw OV-bedrijf

Waarvan 4 "Vraag uw OV-bedrijf" en 2 die betrekking hebben op een week-ov?

Nu kan ik op een of andere manier in het weekend prima en gratis reizen met de tram en metro reizen. Echter nu ging ik afgelopen weekend met de trein en wist de conducteur mij te vermelden dat ik een Week-OV heb?

Graag opheldering over de verschillende producten die ik nu in mijn bezit heb want volgens mij klopt dit niet helemaal? Want graag wil ik in het weekend gratis blijven reizen met zowel trein, metro als tram..

Graag uw reactie, alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,
T-man

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_T
Maasluip schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 09:16:
Hoezo niet? In de trein hoef je ook niet in te checken. Als een controleur een mobiel controleapparaat bij zich heeft dan kan hij perfect controleren of je een week of een weekendkaart hebt en of je dus wel of niet strippen moet afstempelen.
Dat heb ik inderdaad niet meegenomen in mijn overweging. Maar waarom zou je als bedrijf wel investeren in mobiele uitlezers maar niet in de kastjes die daadwerkelijk het in en uitchecken voor je doen? Logische antwoord zou zijn; Om zwartrijders te pakken maar in dat geval kun je het in en uitchecken beter activeren want dan zou je in theorie niet eens de bus in kunnen. Of zit ik de verkeerde richting uit te denken?
Luccus schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 09:27:
Inderdaad, Tha_T kraamt onzin uit. Het is prima mogelijk om met mobiele lezers OV-chipkaarten uit te lezen. Die tussenoplossing gaan Arriva en Veolia ook gebruiken op afzienbare termijn.
Dikke vette BS dus he. De afzienbare termijn was al eeuwen bekend aangezien 1 Januari een (vrij) harde datum was. Maar goed, Veolia kennende zal het niet dit jaar geintroduceerd worden (Het gehele systeem dan)
Verwijderd schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 09:42:
[...]

Volgens mij quote je verkeerd, ik ben nog nooit in Groningen geweest :>
Ja, de quote was een grote puinhoop. Pardon :P

[ Voor 8% gewijzigd door Tha_T op 28-01-2010 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 09:43:
Na 3x bellen er eens een mail tegen aan gegooid, echt die mensen zijn echt te dom om te poepen, zie onderstaande mail:

(…)
Heb je bijvoorbeeld een weekabonnement, dan wordt het product 'vrij reizen week' en het product 'korting weekend' op je kaart geladen.
(…)
Dat klópt niet eens.. Bij een week-OV hoort een "korting week". :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Bij een OVS-weekkaart heb je tijdens de werkweek toch vrij reizen en tijdens het weekend recht op korting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Ja, maar het product heet dan "korting week". Zeg maar "een kortingsabonnement passend bij een week-OV (dus korting in het weekend)".

Zo heb ik "Studenten OV-chipkaart weekend" i.c.m. "Studentenkaart korting weekend" (wat volgens mij ook niet 100% klopt, aangezien de namen eerder nog gelijk aan elkaar waren, maar dan met vrij reizen/korting. Nu heten ze 'compleet' anders..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Net mijn "reisproducten" uitgelezen bij zo'n gele automaat bij de AH.

Daar staat naast Week korting, Week normaal ook Weekend korting en Weekend normaal tussen (geldig tm 2030!)..

Ik ben bang alleen dat de apparaten van de NS dit niet helemaal snappen en mijn Chipkaart als Week uitlezen.. Maar raar dat dit dan ook weer verkeerd uitgelezen wordt op OV-chipkaart.nl

Wat een ellendig ding!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
WTF! (of moet ik nu naar een ander topic, in de HK) Vanmorgen met de bus, de buschauffeur begon te zeuren over mijn weekend ov kaart van 2009. Ik liet hem dus het printje zien van ib-groep, dat ik een week ov heb, geldig tot 2012. "Ja dat kan me niet bommen, je koopt maar een kaartje". Ik laat ook mijn ov-chipkaart nog zien, waarop hij zegt "oh je hebt dus zo'n kaart! nou schiet op, hou dat ding ertegen en loop door, of koop een kaartje." Ik weiger sowieso om een kaartje te kopen (geen bonnetje dus nooit bewijs), dus ik hou hem ertegen. Wat schetst mijn verbazing, hij accepteert mijn kaart (0,00 saldo en weekend ov volgens NS en ov-chipkaart.nl) gewoon! Bij uitchecken heb ik ook nog gelet op de kosten, die 0,00 waren!
Heb ik nou tóch een week-ov? Ik snap er werkelijk niets van, hebben de automaten dan gewoon geen gelijk? Dit was trouwens in een connexxion bus, waar dan ook boven staat, 30122012 (houdbaarheidsdatum). 10 minuten later in een Veolia bus probeer ik weer in te checken, staat daar als datum opeens 30/12/2030. Huh? Ik ben de eeuwige student kennelijk. Ook hier bij uitchecken 0,00 als kosten. Helaas kan ik nog geen transacties zien op ov-chipkaart.nl, aangezien dat 7 werkdagen schijnt te duren. :/ :/ Ik ben nog niet overtuigd van de werkzaamheid van dit systeem. ;)

edit: @hierboven, ik heb dus volgens veolia ook tot 2030 een ov kennelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Damnit, waarom heb ik dat niet. :P

Mij is vroeger altijd geleerd dat als bedrijven je bijvoorbeeld een "cadeautje" opsturen, zomaar, zonder als je er om gevraagd had, maar toch mét een rekening, dat je dan niet hoefde te betalen en dat je het item gewoon mocht houden.

Nou, de IBG stuurt jullie een tof cadeautje, een OV-kaart-soort waar je in principe geen recht op hebt, maarja.. Je krijgt em zomaar zonder er voor te vragen? Laat hun 't dan ook maar zelf afhandelen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Laatst online: 13-10 15:34
Gisteren mij eerste kaart gekocht voor 8 euro...dat ding is maar 4 jaar geldig. Dusss over 4 jaar kan ik weer opnieuw lappen, dan inmiddels een tientje. Ik ga maar zelden met het OV, dus dat betekent een flinke verhoging in vergelijking tot de ouderwetsche strippenkaart.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Osiris schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 11:04:

Mij is vroeger altijd geleerd dat als bedrijven je bijvoorbeeld een "cadeautje" opsturen, zomaar, zonder als je er om gevraagd had, maar toch mét een rekening, dat je dan niet hoefde te betalen en dat je het item gewoon mocht houden.

Nou, de IBG stuurt jullie een tof cadeautje, een OV-kaart-soort waar je in principe geen recht op hebt, maarja.. Je krijgt em zomaar zonder er voor te vragen? Laat hun 't dan ook maar zelf afhandelen. :P
nouja cadeautje... het is leuk dat ik nu 7 dagen per week gratis met tram/metro kan reizen maar wil gewoon in het weekend met de trein kunnen reizen en niet door de WEEKS :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Maar dat kun je nu toch óók? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
Osiris schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 11:04:

Mjah, en dan na 2 maanden een naheffing wat van je beurs wordt afgetrokken, want daar ben ik bang voor. Dat ze nu weekend zien staan bij controle, en dan zien dat ik geen saldo heb. Dat gaat me toch een heisa geven dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
't Is toch niet jouw schuld/verantwoordelijkheid als een bedrijf spontaan dingen op jouw kaart gaat zetten?

Een bedrijf wat jou zomaar een product toestuurt, echt zomaar, en daar geld voor durft te vragen, hoef je wettelijk niet te betalen, althans, jaren terug. Vraag me af of zo'n naheffing dan opeens wel rechtsgeldig zou zijn.

Maar je hebt toch beide abo's op je kaart staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Osiris schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 11:20:
't Is toch niet jouw schuld/verantwoordelijkheid als een bedrijf spontaan dingen op jouw kaart gaat zetten?

Een bedrijf wat jou zomaar een product toestuurt, echt zomaar, en daar geld voor durft te vragen, hoef je wettelijk niet te betalen, althans, jaren terug. Vraag me af of zo'n naheffing dan opeens wel rechtsgeldig zou zijn.

Maar je hebt toch beide abo's op je kaart staan?
Echter afgelopen weekend concludeerde een Conducteur met zijn PDA dat ik een Week-OV heb.
Vandaar het feit dat ik dit graag geregeld zie worden..

Maar niemand bij al die instanties schijnt het te snappen :/

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2010 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MoiZie schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 11:16:
[...]

Mjah, en dan na 2 maanden een naheffing wat van je beurs wordt afgetrokken, want daar ben ik bang voor. Dat ze nu weekend zien staan bij controle, en dan zien dat ik geen saldo heb. Dat gaat me toch een heisa geven dan.
Naheffing is uitgesloten. Op de website van de IB-groep kun je inloggen en zien welk reisrecht jij volgens de IB-groep heb. Daar zijn drie mogelijkheden: weekend, week of geen reisrecht. Je kunt nooit meer dan een van deze mogelijkheden tegelijkertijd hebben. Als het goed is kun je ook zien welk reisproduct je onlangs hebt opgehaald. Deze informatie lijkt me ook leidend: wat er verder op die ov-chip staat is - zeker juridisch - veel minder interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelieboelie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:18
Weet je dat zeker? Stel dat je klaar bent met je studie, je prestatibeurs is omgezet in een gift en heb dus geen schulden meer bij de IB-groep. Dan ben je dus eigenlijk klaar met die kanslose organisatie?

Dus stel dat je dan een OVchipkaart hebt met een tijdelijke abbonement, kun je hier gewoon tot 1 feb (inmiddels uigesteld) mee reizen, dat klinkt logisch en is het ook.....maar wat gebeurd er nou als je dat ding gaat activeren?

Is natuurlijk wel intressant, gratis reize is leuk meegenomen voor de mensen die dit kunnen uithalen :P

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
  • Laatst online: 13-10 13:06
Verwijderd schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 12:01:
[...]

Naheffing is uitgesloten. Op de website van de IB-groep kun je inloggen en zien welk reisrecht jij volgens de IB-groep heb. Daar zijn drie mogelijkheden: weekend, week of geen reisrecht. Je kunt nooit meer dan een van deze mogelijkheden tegelijkertijd hebben. Als het goed is kun je ook zien welk reisproduct je onlangs hebt opgehaald. Deze informatie lijkt me ook leidend: wat er verder op die ov-chip staat is - zeker juridisch - veel minder interessant.
Ik denk niet dat je dit zo maar kan stellen, aangezien je ook altijd nog een eigen verplichting hebt tot logisch nadenken. In deze situatie weet je dat je alleen maar recht hebt op één van beide producten en dat daar ook een financieel plaatje aan hangt. Immers, je "leent" de reiskosten bij het IB-groep totdat je afgestudeerd bent. Het gaat hier dus niet om een geval, waarbij een bedrijf geheel ongevraagd iets kosteloos toestuurt. Het zou dus wel degelijk goed mogelijk zijn dat ze met een naheffing komen, omdat je zelf had moeten nagaan dat het 2de reisproduct niet tot jou behoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rave17 schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 13:41:
[...]

Ik denk niet dat je dit zo maar kan stellen, aangezien je ook altijd nog een eigen verplichting hebt tot logisch nadenken. In deze situatie weet je dat je alleen maar recht hebt op één van beide producten en dat daar ook een financieel plaatje aan hangt. Immers, je "leent" de reiskosten bij het IB-groep totdat je afgestudeerd bent. Het gaat hier dus niet om een geval, waarbij een bedrijf geheel ongevraagd iets kosteloos toestuurt. Het zou dus wel degelijk goed mogelijk zijn dat ze met een naheffing komen, omdat je zelf had moeten nagaan dat het 2de reisproduct niet tot jou behoort.
De Wet studiefinanciering voorziet niet in een situatie dat een student twee reisrechten tegelijkertijd heeft: op welke grond zou de IB-groep dan een naheffing moeten sturen? Ik ben geen jurist, maar als iemand mij in een op feiten gebaseerd verhaal kan vertellen dat ik er naast zit, hoor ik het graag. Dus alsjeblieft geen oeverloze discussies van 'het lijkt me wel/niet'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
Verwijderd schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 14:18:
[...]

De Wet studiefinanciering voorziet niet in een situatie dat een student twee reisrechten tegelijkertijd heeft: op welke grond zou de IB-groep dan een naheffing moeten sturen? Ik ben geen jurist, maar als iemand mij in een op feiten gebaseerd verhaal kan vertellen dat ik er naast zit, hoor ik het graag. Dus alsjeblieft geen oeverloze discussies van 'het lijkt me wel/niet'.
Voilá:
Let op: Controleer altijd of gegevens van uw kaart kloppen. Als dit niet het geval is, moet u dit direct aan de IB-Groep doorgeven.
Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier staat ten eerste niets over consequenties. Naheffing? Gevangenis? Ten tweede: de gegevens van de kaart zijn wel juist: naam, geboortedatum. De kaart heeft namelijk vrij weinig te maken met de producten op de kaart. Over de gegevens op de kaart wordt niets gezegd. Dat is ook meteen het probleem van de pagina die jij aanhaalt: hij is nog grotendeels gebaseerd op het oude papieren ov. Pas aan het eind hebben ze een stukje toegevoegd over de ov-chipkaart. Ik ben dus nog steeds niet overtuigd van de naheffing waar sommigen bang voor zijn. Ikzelf kan niets concreets vinden over dit specifieke (namelijk twee reisrechten op een kaart van een student) probleem. Allemaal nog even verder zoeken dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
Verwijderd schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 16:00:
[...]

Hier staat ten eerste niets over consequenties. Naheffing? Gevangenis? Ten tweede: de gegevens van de kaart zijn wel juist: naam, geboortedatum. De kaart heeft namelijk vrij weinig te maken met de producten op de kaart. Over de gegevens op de kaart wordt niets gezegd. Dat is ook meteen het probleem van de pagina die jij aanhaalt: hij is nog grotendeels gebaseerd op het oude papieren ov. Pas aan het eind hebben ze een stukje toegevoegd over de ov-chipkaart. Ik ben dus nog steeds niet overtuigd van de naheffing waar sommigen bang voor zijn. Ikzelf kan niets concreets vinden over dit specifieke (namelijk twee reisrechten op een kaart van een student) probleem. Allemaal nog even verder zoeken dus.
Tot de gegevens van een kaart behoort uiteraard ook het reisproduct (in het geval van de OV-chipkaart). Immers, in de oude papierensituatie moest je ook altijd controleren of je een week-/weekendkaart had gekregen op het postkantoor. Dat er in dit geval nog veel onduidelijkheid bestaat, betekent niet dat je doodleuk kan beweren dat ze geen naheffing kunnen opeisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rave17 schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 18:04:
[...]

Tot de gegevens van een kaart behoort uiteraard ook het reisproduct (in het geval van de OV-chipkaart). Immers, in de oude papierensituatie moest je ook altijd controleren of je een week-/weekendkaart had gekregen op het postkantoor. Dat er in dit geval nog veel onduidelijkheid bestaat, betekent niet dat je doodleuk kan beweren dat ze geen naheffing kunnen opeisen.
Het reisproduct behoort er 'uiteraard' ook bij, zeg jij. Waar staat dat? Bron? Verder heb jij het over 'onduidelijkheid'. Welke onduidelijkheid en wie beweert er dat het vanwege deze onduidelijkheid ook niet mogelijk is een naheffing te krijgen?

Voor de duidelijkheid: ik weet het ook allemaal niet, maar baseer me daarom graag op feitelijke informatie. En niet op aannames, vermeende logica of verouderde informatie op een website van derden. En wat jij zegt dat je zelf zou moeten controleren zit ook wat in, maar meer dan dat ook niet.

Edit:
Iedereen met week en weekendreisrecht: is dat vanzelf op je kaart gekomen, of heb je beide zelf bewust geactiveerd?

Edit 2:
De wet voorziet niet duidelijk in de situatie van twee reisrechten.
Artikel 3.26. Aanvang reisrecht; omvang van rechten

1. Het reisrecht vangt aan op het moment dat de studerende het heeft
geactiveerd op een daarvoor bestemde OV-chipkaart.
Het is dus pas een reisrecht als de studerende het activeert. En niet als een computer ergens het activeert! Bewijslast ligt ook niet bij de student: je kunt niet aantonen dat je iets niet heb gedaan.
2. Het reisrecht wordt naar keuze van de studerende toegekend als
weekreisrecht of weekendreisrecht.
Een of of verhaal, en geen en en. En wederom naar keuze van 'de studerende', dus wederom niet een computer ergens.
Artikel 3.27. Beëindiging reisrecht

1. De studerende is verplicht het reisrecht te beëindigen door het
deactiveren van het reisrecht, uiterlijk op de vijfde werkdag nadat:
a. zijn aanspraak op studiefinanciering is beëindigd, of
b. zijn reisrecht op grond van artikel 3.7, tweede of derde lid, is
vervangen door een reisvoorziening in de vorm van geld.
Dus niet bij het hebben van twee reisrechten.
2. Bij het ten onrechte beschikken over een op een OV-chipkaart
geactiveerd reisrecht, is degene aan wie het reisrecht is toegekend aan de
IB-Groep een bedrag van € 68,– per halve kalendermaand of een deel van
een halve kalendermaand verschuldigd, ongeacht of gebruik is gemaakt
van het reisrecht. De eerste helft van een kalendermaand loopt tot en met
de vijftiende dag van een maand. De tweede helft loopt tot en met het
einde van die maand.
3. Het eerste lid is niet van toepassing op een periode waarin het niet
tijdig beëindigen van het reisrecht aantoonbaar niet kan worden toege-
rekend aan degene aan wie het reisrecht is toegekend.
(Bron: http://ikregeer.nl/document/KST136673)

Laatste lid is erg interessant: als die producten zomaar vanzelf op jullie kaart terecht zijn gekomen, kan het je aantoonbaar niet worden aangerekend.

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2010 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

for the record: weekend-ov heb ik aangevraagd en geactiveerd
week-ov stond er op mysterieuze wijze al op denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
De meest redelijke verklaring lijkt me dat je een chipkaart met een tijdelijk weekproduct hebt gekregen. Vervolgens is daar een weekendproduct bijgekomen zodat je (tot 1 maart waarschijnlijk) zowel doordeweeks als in het weekend gratis kunt reizen?
Pagina: 1 ... 27 ... 100 Laatste

Let op:
Het is hier niet toegestaan om hulp te bieden bij het hacken van chips. Dit betekent dat het ook niet toegestaan is om links te geven naar kant en klare programma's die dit mogelijk maken. Het forum is geen plaats om aan te zetten tot frauduleuze handelingen.