Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Coldcat schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 10:36:
[...]

Is dat ook het nummer van de studentenlijn? Anders schiet je er niets mee op en wordt je alsnog doorverwezen.
Goeie vraag scheelt mij straks als ik ga bellen behoorlijk wat kosten :p
ssj3gohan schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 10:38:
[...]

Van begin tot eind gaat je dit minstens anderhalve maand kosten :)
Gelukkig hoef ik maar t/m 29 Januari nog hooguit naar school, en daarna afstuderen alleen kan ik geen plek vinden. Dus tot die tijd lekker met de oude OV Jaarkaart reizen.

[ Voor 29% gewijzigd door FabiandJ op 13-01-2010 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DEiE
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 29-09 16:32
Coldcat schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 10:36:
[...]

Is dat ook het nummer van de studentenlijn? Anders schiet je er niets mee op en wordt je alsnog doorverwezen.
Nee, dat nummer heb ik niet kunnen vinden, enkel het nummer dat ik ergens op www.ov-chipkaart.nl heb gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:33
Dat is het studentenlijn nummer, 0900 0980 wordt: 033 4672000. Morgen maar eens bellen, aangezien nog steeds het verkeerde product klaarstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:13

DDX

Viel me vandeweek op dat de incheck paaltjes van de ns een andere melding geven bij inchecken.
Zag ik vorig jaar nog : 'Goede Reis; Korting.'
Nu zie ik 'Goede Reis; Abonnement'

(met voordeelurenkaart)

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-10 19:46

mux

99% efficient!

Woei, ik heb een tijdelijke OV-chipkaart gekregen met weekabonnement!

Waarom weet ik niet, want het is inmiddels al bijna anderhalve maand geleden dat ik een formuliertje met allerlei zooi heb ingeleverd om een persoonlijke aan te vragen. Hoe ze erbij komen om er een weekabonnement op te zetten weet ik ook niet, want ik heb altijd weekend gehad.

Resultaat is nu wel: ik kan doordeweeks én in het weekend reizen! Ik ben nu helemaal overtuigd van het nut van de OV-chipkaart!

(al wel 5 keer op één dag vergeten in/uit te checken :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-10 20:43
DDX schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 22:20:
Viel me vandeweek op dat de incheck paaltjes van de ns een andere melding geven bij inchecken.
Zag ik vorig jaar nog : 'Goede Reis; Korting.'
Nu zie ik 'Goede Reis; Abonnement'

(met voordeelurenkaart)
Klopt, was me ook opgevallen, vond de eerdere melding duidelijker. Een echt abonnement vind ik de voordeeluren kaart niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekleair
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-06-2024
Lekker is dat, hoor je de hele dag op stations dat je (eindelijk) met de ov-chipkaart kunt reizen. Overal reclames en acties om toch echt dat reizen op saldo te activeren, ga je naar de NS website krijg je de volgende melding (als je je kaart wilt activeren)

"Wegens een storing bij Trans Link Systems is het aanvragen of beeïndigen Reizen Op Saldo tijdelijk niet mogelijk. Excuses voor het ongemak."

[img]error.jpg[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:13

DDX

troftnom schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 22:47:
[...]

Klopt, was me ook opgevallen, vond de eerdere melding duidelijker. Een echt abonnement vind ik de voordeeluren kaart niet.
De melding was eerst ook niet echt duidelijk, voor 9 uur kreeg je ook te zien 'Korting' terwijl er van korting niet echt sprake was.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In mijn transactieoverzicht verschijnen al weken geen transacties meer, terwijl ik wel gebruik maak van de ov-chipkaart. Op ov-chipkaart.nl wordt gezegd dat transacties met een maximale vertraging van 7 kalenderdagen verschijnen, maar deze termijn is al lang voorbij. Aangezien het alleen transacties bij het GVB betreft, kan ik niet controleren of dit wordt veroorzaakt door het GVB of een andere partij. Iemand enig idee? Voorheen kon ik de transacties vrij snel zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moartn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

Moartn

Team Coco

Verwijderd schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 23:01:
In mijn transactieoverzicht verschijnen al weken geen transacties meer, terwijl ik wel gebruik maak van de ov-chipkaart. Op ov-chipkaart.nl wordt gezegd dat transacties met een maximale vertraging van 7 kalenderdagen verschijnen, maar deze termijn is al lang voorbij. Aangezien het alleen transacties bij het GVB betreft, kan ik niet controleren of dit wordt veroorzaakt door het GVB of een andere partij. Iemand enig idee? Voorheen kon ik de transacties vrij snel zien.
Bij mij zijn m'n NS-transacties van vrijdag en zaterdag vandaag verschenen. Die van zondag nog niet. Misschien dat het lijntje GVB <--> TLS stuk is.

Sint Moartn, Sint Moartn, de koeien hebben stoartn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falskdansker
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 23:01:
Mijn Veolia- en HTM-ritten van begin dit jaar zijn ook nog niet te zien op de site :(

Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:59

The Legend

*Plop*

Bij mij zijn m'n NS transacties van vanochtend al zichtbaar. Vreemd systeem met regionale updates? :P

// Het transactieoverzicht op ns.nl tenminste, op ov-chipkaart.nl is niets te zien.

[ Voor 29% gewijzigd door The Legend op 13-01-2010 23:49 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moartn
  • Niet online

Moartn

Team Coco

The Legend schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 23:44:
Bij mij zijn m'n NS transacties van vanochtend al zichtbaar. Vreemd systeem met regionale updates? :P

// Het transactieoverzicht op ns.nl tenminste, op ov-chipkaart.nl is niets te zien.
Ik had het ook over ov-chipkaart.nl inderdaad. De NS-omgeving zelf is (vrijwel) realtime, maar die werkt alleen met NS-reizen natuurlijk.

Zijn er trouwens vervoerders (anders dan de NS) die een webomgeving hebben waar je transacties kunt zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelle.
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-10 08:25
Is bij jullie (studenten) de begin- en einddatum van het product ook helemaal niet veranderd sinds het reisproduct opgehaald / geactiveerd is? Ik heb gisteren mijn bestelling opgehaald (althans dat denk ik - ik vond dat apparaat zo onduidelijk dat ik uiteindelijk geen idee had of het nou gelukt was of niet) en als ik nu op een NS automaat kijk staat er dit:

Saldo blabla
Studenten OV-chipkaart-week 2e klas Van 22-08-2009 t/m 31-12-2012
Studentenkaart korting week Van 22-08-2009 t/m 31-12-2012
Overig OV-product

Die data stonden er eerst ook al, hetgeen zogenaamd geldig zou zijn tot 31 januari. Of denk ik nu veel te moeilijk na over iets heel simpels :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jelle. schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 00:25:
Is bij jullie (studenten) de begin- en einddatum van het product ook helemaal niet veranderd sinds het reisproduct opgehaald / geactiveerd is? Ik heb gisteren mijn bestelling opgehaald (althans dat denk ik - ik vond dat apparaat zo onduidelijk dat ik uiteindelijk geen idee had of het nou gelukt was of niet) en als ik nu op een NS automaat kijk staat er dit:

Saldo blabla
Studenten OV-chipkaart-week 2e klas Van 22-08-2009 t/m 31-12-2012
Studentenkaart korting week Van 22-08-2009 t/m 31-12-2012
Overig OV-product

Die data stonden er eerst ook al, hetgeen zogenaamd geldig zou zijn tot 31 januari. Of denk ik nu veel te moeilijk na over iets heel simpels :X
Haal je die informatie uit het transactieoverzicht op ov-chipkaart.nl? Die informatie is alles behalve actueel, dus in dat geval zijn dit waarschijnlijk je 'oude' producten. Volgens een bon die ik geprint heb bij een automaat, heb ik sinds het ophalen vier producten: de twee bestaande en twee nieuwe. De bestaande zijn geldig tot 31-12-2012 en de nieuwe tot 21-08-2010.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb gemerkt dat de chippaaltjes niet werken in de bus als deze rijdt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 09:15:
Waar? Bij Connexxion, GVB en RET wel iig namelijk.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-10 20:14

mrsar

waar een sar is,is een wodka

Verwijderd schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 09:15:
zal wel bij connexxion zijn,die hebben nogal wat problemen onderweg :/ al te vaak gehad dat ik wel kan inchecken,maar uiteindelijk niet meer kan uitchecken vanwege het feit dat de paaltjes het niet meer doen :/(vooral amsterdam=>muiden)
terwijl ik op de zuid-tangent bv echt nog geen problemen heb gezien....

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelle.
Verwijderd schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 00:57:
Haal je die informatie uit het transactieoverzicht op ov-chipkaart.nl?
Nee, dat was van een NS kaartautomaat. Op ov-chipkaart.nl kan ik helemaal geen kaartinformatie vinden. Maar misschien was die informatie gisteren ook wel niet up to date, ik zal het over paar dagen nog keer proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Afgelopen maandag mijn eerste ervaring met de OV-Chipkaart. Ik had een anonieme kaart gekocht bij A'dam CS bij het GVB automaat. Als ik daarna de pas bij de toegangspoort hield dan ging de poort open met groen en direct daarna op rood met "Opnieuw proberen" :? Dat is de 4 keren gebeurd dat ik de kaart gebruikt heb dus heen en terug met in- en uitchecken. De poortjes gingen wel goed open en dicht verder maar ik vond het wel erg raar :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icelus
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Cartman! schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 14:11:
Als ik daarna de pas bij de toegangspoort hield dan ging de poort open met groen en direct daarna op rood met "Opnieuw proberen" :? Dat is de 4 keren gebeurd dat ik de kaart gebruikt heb dus heen en terug met in- en uitchecken. De poortjes gingen wel goed open en dicht verder maar ik vond het wel erg raar :?
Schijnt vaker te gebeuren en idd. vreemd.
Zie ook: flowerp in "OV Chipkaart"

Developer Accused Of Unreadable Code Refuses To Comment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Cartman! schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 14:11:
Afgelopen maandag mijn eerste ervaring met de OV-Chipkaart. Ik had een anonieme kaart gekocht bij A'dam CS bij het GVB automaat. Als ik daarna de pas bij de toegangspoort hield dan ging de poort open met groen en direct daarna op rood met "Opnieuw proberen" :? Dat is de 4 keren gebeurd dat ik de kaart gebruikt heb dus heen en terug met in- en uitchecken. De poortjes gingen wel goed open en dicht verder maar ik vond het wel erg raar :?
Meerdere kaarten met rfid dus :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Nadat een conducteur in de trein mij doodleuk vertelde dat je doordeweeks niet hoeft uit te loggen met een weekkaart, heb ik dat ook niet meer gedaan, nu is mijn kaart geblokkeerd.

Klonk erg logisch, met een OV weekkaart hoef je immers niets te betalen doordeweeks, dus er gaat ook geen saldo op en af.

Niet erg goed over nagedacht door translink systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Bartjuh schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 18:02:
Nadat een conducteur in de trein mij doodleuk vertelde dat je doordeweeks niet hoeft uit te loggen met een weekkaart, heb ik dat ook niet meer gedaan, nu is mijn kaart geblokkeerd.

Klonk erg logisch, met een OV weekkaart hoef je immers niets te betalen doordeweeks, dus er gaat ook geen saldo op en af.

Niet erg goed over nagedacht door translink systems.
prima over nagedacht. Je bent alleen verkeerd voorgelicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ja hoeft niet uit te checken nee, je moet dan echter ook niet in checken.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
Is er trouwens al een manier om mensen met een studentenkaart met 40% korting mee te laten reizen? Dit hebben ze nu netjes stilletjes afgeschaft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

PeaceNlove

Deugleuter

Megamind schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 18:58:
Is er trouwens al een manier om mensen met een studentenkaart met 40% korting mee te laten reizen? Dit hebben ze nu netjes stilletjes afgeschaft...
Die mensen gewoon een papieren treinkaartje 40%korting laten kopen? De conducteur leest je OV-studentenchip uit en ziet dan wat voor product je hebt. Als dan blijkt dat je een studenten OV hebt kan je zelf met een kaartje (voor wanneer je ov niet geldig is) en anderen daarmee laten reizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rooster
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-06 11:16
PeaceNlove schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 19:08:
[...]

Die mensen gewoon een papieren treinkaartje 40%korting laten kopen? De conducteur leest je OV-studentenchip uit en ziet dan wat voor product je hebt. Als dan blijkt dat je een studenten OV hebt kan je zelf met een kaartje (voor wanneer je ov niet geldig is) en anderen daarmee laten reizen.
Maar hoe is dat eigenlijk geregeld als alles alleen met de chipkaart gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Nu online

PeaceNlove

Deugleuter

Daar weet ik nog niks van. Maar voorlopig zullen ze volgens mij het papieren kaartje ook nog niet afschaffen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
PeaceNlove schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 19:08:
[...]

Maar dat werkt dus niet voor de bus, want daar zal binnenkort de strippenkaart verdwijnen, en voor de metro kan je geen 40% kortings kaartjes kopen.

[ Voor 5% gewijzigd door Megamind op 14-01-2010 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:07

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Megamind schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 19:40:
[...]

Maar dat werkt dus niet voor de bus, want daar zal binnenkort de strippenkaart verdwijnen, en voor de metro kan je geen 40% kortings kaartjes kopen.
Daar werkte ook de meereiskorting niet, alleen in de trein.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
Lolhozer schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 19:48:
[...]

Daar werkte ook de meereiskorting niet, alleen in de trein.
Huh, je kon toch gewoon 40% meereiskorting krijgen in alle OV :P Teminste dat heb ik jaren gedaan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Rooster schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 19:18:
[...]
Maar hoe is dat eigenlijk geregeld als alles alleen met de chipkaart gaat?
De mogelijkheid tot het kopen van een los kaartje zal in ieder geval nooit weg gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:20

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

OV-chipkaart.nl is wel erg traag zeg met mijn transacties. Alle transacties van dit jaar staan er nog niet eens op :? En wel weer op Mijn NS?

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raynman
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Megamind schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 19:50:
[...]

Huh, je kon toch gewoon 40% meereiskorting krijgen in alle OV :P Teminste dat heb ik jaren gedaan :P
Stempelde je dan 1,2 strippen ipv 2, of alleen voor lange stukken zodat het beter uitkomt? (in je eerdere post noem je nl. het verdwijnen van de strippenkaart als probleem; als het betalen bij de chauffeur was zou je daardoor ook zeker moeten weten dat het toegestaan was en niet iets wat je zomaar deed)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rooster
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-06 11:16
CyBeR schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 19:50:
[...]

De mogelijkheid tot het kopen van een los kaartje zal in ieder geval nooit weg gaan.
Ah dat heb ik dan verkeerd begrepen. Ik dacht omdat de OV-studentenkaart vanaf (ergens in) februari niet meer geldig is voor ook het reizen met de trein, uiteindelijk alles OV-chipkaart zou worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

CyBeR schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 18:44:
[...]
prima over nagedacht. Je bent alleen verkeerd voorgelicht.
Ik ben idd verkeerd voorgelicht, maar alsnog blijft het erg raar.

Check in: Week-OV -> dus gratis reis. 0 euro ingehouden.

Je kan dus NIETS oplichten, je reist immers toch al GRATIS.

Met een week-OV in het weekend is dat natuurlijk anders, dan is het inloggen -> 4 euro inhouden. Niet uitloggen, 4 euro debet. Te vaak niet uitloggen (en potentieel de boel oplichten) -> de sjaak.

Het is dus ook weer niet zo dat je in een bus inlogt doordeweeks, 12x hetzelfde rondje blijft meereizen en in het weekend weer uitstapt. Geen enkele idioot doet dat (vraag me af of het überhaupt kan, meeste lijndiensten stoppen 24:00 wel).

En de trein wordt toch gechecked door de conducteur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
Raynman schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 20:23:
[...]

Stempelde je dan 1,2 strippen ipv 2, of alleen voor lange stukken zodat het beter uitkomt? (in je eerdere post noem je nl. het verdwijnen van de strippenkaart als probleem; als het betalen bij de chauffeur was zou je daardoor ook zeker moeten weten dat het toegestaan was en niet iets wat je zomaar deed)
Nee roze strippenkaart... Dan heb ik het wel over de metro waar je gewoon moest stempelen, aangezien ik daar dichtbij woon heb ik daar vaak gebruikt van gemaakt voor mijn vriendin in het weekend.

[ Voor 15% gewijzigd door Megamind op 14-01-2010 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Je krijgt zelf als student wel korting in de bus (met de roze strippenkaart dus) maar er is geen meereiskorting. Medereizigers zonder OV-studentenkaart moeten dus gewoon volle pond betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelle.
Megamind schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 19:50:
Dat heb je dan al jaren verkeerd gedaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Bartjuh schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 20:41:
[...]

Het is dus ook weer niet zo dat je in een bus inlogt doordeweeks, 12x hetzelfde rondje blijft meereizen en in het weekend weer uitstapt. Geen enkele idioot doet dat (vraag me af of het überhaupt kan, meeste lijndiensten stoppen 24:00 wel).
Volgens mij word je automatisch uitgecheckt na een bepaalde tijd. Toen ik was vergeten uit te checken en een paar uur later weer de tram instapte checkte ik weer in volgens de automaat.

Wat een beetje raarrr is in de tram: De conducteur kan wel zien op welke halte je bent ingestapt, maar niet in welke tram. Ik neem aan dat die informatie dan ook niet op de chipkaart staat. In Den Haag kan dat hele interessante dingen opleveren als je eens vergeet uit- en in te loggen bij het overstappen (wat je definitely een paar keer per maand gaat vergeten), gezien je daar een behoorlijk fijnmazig tramnetwerk hebt dat heen en weer krioelt.

Anyway, vandaag weer een prachtig voorbeeld van totale idioterie wat betreft de chipkaart: Op een tramrit met overstap heen en terug binnen een uur 8 handelingen moeten verrichten (!!!) waar dat er 1 zou zijn met de strippenkaart! Ik dacht dat techniek de mens diende, niet extra troep bezorgde?

En waarom staan er geen in/uitlogpaaltjes bij de tramhaltes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

ssj3gohan schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 21:01:
[...]

Volgens mij word je automatisch uitgecheckt na een bepaalde tijd. Toen ik was vergeten uit te checken en een paar uur later weer de tram instapte checkte ik weer in volgens de automaat.
Hoewel wat je zegt klopt, zou je alleen uit gecheckt kunnen hebben in dat geval, als je in exact dezelfde tram was gestapt. Maar inderdaad er is een maximumtijd.
Wat een beetje raarrr is in de tram: De conducteur kan wel zien op welke halte je bent ingestapt, maar niet in welke tram. Ik neem aan dat die informatie dan ook niet op de chipkaart staat.
Dat de conducteur het niet kan zien betekent niet dat 't niet op de kaart staat. Elk voertuig heeft een VehicleId, die op de kaart gezet wordt. Meestal is dat gewoon 't nummer wat op de tram of bus staat.
In Den Haag kan dat hele interessante dingen opleveren als je eens vergeet uit- en in te loggen bij het overstappen (wat je definitely een paar keer per maand gaat vergeten), gezien je daar een behoorlijk fijnmazig tramnetwerk hebt dat heen en weer krioelt.
Ik zie niet hoe dat invloed heeft op het in- en uitchecken. Amsterdam heeft een minstens zo fijnmazig tramnetwerk en daar gaat dat al maanden prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Het heeft geen invloed op het in- en uitchecken, wel op de ritprijs. Je kunt op sommige manieren veel meer kilometers (en minuten) maken dan je uiteindelijk betaalt. Bijna het zonesysteem terug dus, in plaats van dat er eerlijk wordt betaald per kilometer OV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik ga zaterdag naar het geile Groningen toe. Ik ga gewoon met de auto op en neer maar in Groningen zal ik gebruik maken van het OV. Ik heb nu een week OV-chipkaart voor studenten.
Kan ik reizen op saldo activeren en deze vervolgens in Groningen gebruiken?
Of kan ik gewoon de roze strippenkaart gebruiken? Dit laatste zou wel de voorkeur hebben.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

ssj3gohan schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 21:30:
Het heeft geen invloed op het in- en uitchecken, wel op de ritprijs. Je kunt op sommige manieren veel meer kilometers (en minuten) maken dan je uiteindelijk betaalt. Bijna het zonesysteem terug dus, in plaats van dat er eerlijk wordt betaald per kilometer OV.
Nee hoor. Zodra je namelijk zonder uit te checken in een andere tram stapt, checkt 'ie je daar opnieuw in omdat je in een andere tram zit en dus nooit al ingecheckt hebt kunnen zijn gezien de laatste check-in op je kaart uit een andere tram kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CyBeR schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 09:17:
[...]

Waar? Bij Connexxion, GVB en RET wel iig namelijk.
Veolia.. Maar dat lijkt raar, omdat al het apparatuur toch hetzelfde is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

CyBeR schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 22:07:
[...]

Nee hoor. Zodra je namelijk zonder uit te checken in een andere tram stapt, checkt 'ie je daar opnieuw in omdat je in een andere tram zit en dus nooit al ingecheckt hebt kunnen zijn gezien de laatste check-in op je kaart uit een andere tram kwam.
Ik heb dit even getest op HS maar dit werkt niet persé zo. Als ik overstap op exact dezelfde locatie, in tram 17 ingestapt en ingecheckt ben, op HS uitgestapt en in tram 1 ga zitten (~5 minuten later dan tram 17 wegreed) word ik UITgecheckt in tram 1. Het werkt dus op fysieke locatie, het tramnummer wordt niet meegenomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
ssj3gohan schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 01:11:
[...]

Ik heb dit even getest op HS maar dit werkt niet persé zo. Als ik overstap op exact dezelfde locatie, in tram 17 ingestapt en ingecheckt ben, op HS uitgestapt en in tram 1 ga zitten (~5 minuten later dan tram 17 wegreed) word ik UITgecheckt in tram 1. Het werkt dus op fysieke locatie, het tramnummer wordt niet meegenomen?
Geen idee hoeveel ik hiervan verzin :), maar is die statusmelding die je ontvangt wel echt relevant?
Of is het gewoon een statusmelding ter info en kunnen ze dit via checks in de backend opvangen?

Kunnen is meer mogen hierboven, ze zouden alles uiteraard in de backend kunnen veranderen, maar ik heb even geen idee of ze eigenlijk iets in de backend mogen doen wat afwijkt van de status meldingen...

Iemand hier een idee of de statusmeldingen geldig / leading zijn, of dat de backend inclusief checks / correcties leading is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

ssj3gohan schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 01:11:
[...]

Hmm, vreemd. Dat moet iets specifieks aan HTM zijn dan want in ieder geval bij 't GVB en Connexxion werkt dat niet. Mischien geeft HTM (nog?) geen vehicleid mee. Van GVB en CXX weet ik dat in ieder geval wel zeker-- ze staan op de bonnen die ik print.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:34

job

Tsurany schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 21:48:
Of kan ik gewoon de roze strippenkaart gebruiken? Dit laatste zou wel de voorkeur hebben.
In Groningen zelf zit je gewoon vast aan de strippenkaart. De randstad loopt voor op de rest van NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:15
Tsurany schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 21:48:
Ik ga zaterdag naar het geile Groningen toe. Ik ga gewoon met de auto op en neer maar in Groningen zal ik gebruik maken van het OV. Ik heb nu een week OV-chipkaart voor studenten.
Kan ik reizen op saldo activeren en deze vervolgens in Groningen gebruiken?
De bussen van Qbuzz (dat is de nieuwe busmaatschappij in Groningen) zijn nog niet voorbereid op de OV-chipkaart. Je moet dus gewoon een roze strippenkaart gebruiken samen met je OV-chipkaart of je OV-jaarkaart (als je die nog hebt).

Ga je naar Eurosonic? :)

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Strippenkaart it is then :D
Nee ik ga niet naar Eurosonic, ga met wat vrienden gezellig Groningen bekijken aangezien twee er van daar op kamers zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoB_HenK
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-10 18:24
LuPo schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 07:03:
[...]

De bussen van Qbuzz (dat is de nieuwe busmaatschappij in Groningen) zijn nog niet voorbereid op de OV-chipkaart. Je moet dus gewoon een roze strippenkaart gebruiken samen met je OV-chipkaart of je OV-jaarkaart (als je die nog hebt).

Ga je naar Eurosonic? :)
95% van de studenten reist echter zowel doordeweeks als in het weekend voor nop, onder het mom 'ik ben van kaarttype gewisseld'. Laatste 10 keer dat ik hier in Groningen de bus instapte, werd er überhaupt niet meer gevraagd naar mijn OV jaarkaart van vorig jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paragon
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:19
Nou vanaf nu hebben we er in nederland weer een zwart/grijsrijder bij.

Probeer eerst saldo op te laden maar dit werkt niet of nauwelijks ivm met een niet goed functionerend touchscreen. Bij de 3de poging maar genoegen genomen met €5 omdat die 10 en 20 niet pakte. Stap in bij Amsterdam Boelelaan/VU stap uit bij Amsterdam Leidseplein. Saldo negatief :S. extra checkin geweest of zo.. Is nu al de 4de x dat zoiets gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Mag ik gokken dat je bij de boelelaan op 't perron hebt ingecheckt en daarna in de tram hebt getracht uit te checken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iekozz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02-10 15:46
Sinds vorige week vrijdag ook eindelijk mijn tijdelijke studenten ov-chipkaart. Hopelijk raken ze mijn aanvraag nu niet weer kwijt... Reizen werkt hartstikke makkelijk (regio Alkmaar). Alleen zijn de ov-chipkaart in de lezers in de connexion bussen wel vaak stuk.

Wel nog even een vraag: Wat gebeurt er eigenlijk als je geen ov-chipkaart hebt of je hebt hem niet geactiveerd voor 1 februari? Moet je dan het hele jaar een kaartje kopen?

"Computers are like Old Testament gods: lots of rules and no mercy." --Joseph Campbell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Dan moet je hem gewoon alsnog zo snel mogelijk activeren. Het gaat erom dat er tot 1 februari gedoogd wordt met je gewone OV danwel een ongeactiveerde kaart te reizen. Het is niet alsof het daarna direct onmogelijk is om hem te activeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iekozz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02-10 15:46
ssj3gohan schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 12:20:
Dan moet je hem gewoon alsnog zo snel mogelijk activeren. Het gaat erom dat er tot 1 februari gedoogd wordt met je gewone OV danwel een ongeactiveerde kaart te reizen. Het is niet alsof het daarna direct onmogelijk is om hem te activeren :)
Ik heb dinsdag de aanvraag formulieren opgestuurd. Ik reis nu dus met mijn tijdelijke kaart. Maar mijn broer heeft bijvoorbeeld nog niks aangevraagd...

"Computers are like Old Testament gods: lots of rules and no mercy." --Joseph Campbell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_T
  • Laatst online: 11-10 18:30
Ik moet zeggen ik geniet wel van mijn OV-chipkaart hier bij Veolia. Heb gewoon altijd vrij reizen. _/-\o_ . Als Veolia nou even geld investeerde en ook daadwerkelijk controle-apparatuur aanschafte dan was dat niet het geval maar gelukkig vindt Veolia dat een OV-Chipkaart iets voor boven de rivieren is dus Veolia; Bedankt! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Eldariel schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 13:05:
[...]

Ik heb dinsdag de aanvraag formulieren opgestuurd. Ik reis nu dus met mijn tijdelijke kaart. Maar mijn broer heeft bijvoorbeeld nog niks aangevraagd...
Dat gaat krap worden dan...

Ik heb m'n persoonlijke OV-chipkaart trouwens binnen. Beetje nutteloos dat ze de tijdelijke hebben opgestuurd voor 3 dagen, maar ach...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ghe, da's ja ook wel triest.. Ik ben vanochtend met lijn 12 in Utrecht richting 't UMC gegaan en weer terug vanaf Utrecht Centraal en de NS-automaten vinden dat blijkbaar een Connexxion-bus _O- Maar volgens mij is 't toch écht GVU.

OK, toegegeven, GVU is van Connexxion nowadays, maar het heet nog GVU, het ziet er nog uit als GVU en het klinkt/ruikt/smaakt/ziet er absoluut niet uit als Connexxion.. Waarom het dan toch stug Connexxion noemen? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Osiris schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 19:27:
Ghe, da's ja ook wel triest.. Ik ben vanochtend met lijn 12 in Utrecht richting 't UMC gegaan en weer terug vanaf Utrecht Centraal en de NS-automaten vinden dat blijkbaar een Connexxion-bus _O- Maar volgens mij is 't toch écht GVU.

OK, toegegeven, GVU is van Connexxion nowadays, maar het heet nog GVU, het ziet er nog uit als GVU en het klinkt/ruikt/smaakt/ziet er absoluut niet uit als Connexxion.. Waarom het dan toch stug Connexxion noemen? :/
Omdat het gewoon Connexxion is, het heet alleen geen Connexxion, het ziet er niet uit als Connexxion en het klinkt/ruikt/smaakt( ik wil niet weten wat jij met die bussen doet geloof ik )/ziet er niet uit als Connexxion.

Dat er nog enkele Utrechtse nationalisten zijn die stug willen vasthouden aan de term GVU doet er niets aan af dat het gewoon Connexxion is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
90% van de producten die jij in je supermarkt koopt is van Unilever, maar dat wil nog niet zeggen dat jij ook 10x "Unilever" op je bonnetje hebt staan, wel? ;)
GVU NV is het stadsvervoerbedrijf van de stad Utrecht dat openbaar vervoer exploiteert in de opdracht van het Bestuur Regio Utrecht. Het is een zelfstandige dochtermaatschappij van Connexxion.
"Zelfstandig" ;) Dat een ander bedrijf eigenaar is, wil nog niet zeggen dat de originele merknaam/bedrijfsnaam verdwijnt ofzo. :)

[ Voor 53% gewijzigd door Osiris op 15-01-2010 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Osiris schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 19:27:

Omdat 't chiptechnisch niet te onderscheiden is van connexxion? Zelfde vervoerder-id waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Stom. IMO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Osiris schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 20:00:
[...]

"Zelfstandig" ;) Dat een ander bedrijf eigenaar is, wil nog niet zeggen dat de originele merknaam/bedrijfsnaam verdwijnt ofzo. :)
Ik gok zomaar even dat TLS enige kosten berekent per vervoerder, dan is "zelfstandig" al heel snel een stuk minder "zelfstandig" als GVU niet zelf die kosten wil dragen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Da's waar. 't Systeem werkt via zo'n ster-netwerk met TLS in 't midden en daaromheen de losse vervoerders. Dan is één "vervoerder" wel makkelijker natuurlijk. Maar alsnog vind ik 't niet correct ;)

Overigens, leuk om over na te denken:

Via-"kaartjes" bij de NS.

Soms komt 't voor dat je via een ander station wil reizen. Een overstap minder. Relaxter traject qua drukte. Geen stoptrein. Allerlei redenen mogelijk waarom je géén aanbevolen reistraject wil volgen, zoals NS.nl je voorschotelt, maar je liever via een andere route reist.

Officieel moet je dan bij de NS een "via-kaartje" kopen. Hoe gaan we dat doen als we zometeen een OV-chipkaart hebben? Maar we kunnen niet binnen 10 seconden uit- en weer inchecken?

De vrouw achter de Informatiebalie op Utrecht Centraal gaf mij enkele antwoorden als "dat moeten we/ze allemaal nog ff bekijken" of "daar doet de conducteur dan niet moeilijk over" geloof ik.

Maar als je dus eventjes uitstapt in Utrecht om boodschappen te doen, moet je dus uitchecken en later weer inchecken. Terwijl je nu nog gewoon met hetzelfde (via-)kaartje niet met extra kosten (instaptarief) zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekleair
  • Laatst online: 11-06-2024
De reis Delft Zuid - Rijswijk is flink goedkoper per OV-chip dan als je kaartje los moet kopen. Omdat ik voor 9 uur in de trein stap, moet ik voor de heenreis vol tarief betalen, voor de terugrit kan ik wel met korting. Normaal was dit altijd €3,50, met OVCHIP is dit €2,95.. t scheelt maar €0,55 per dag, maar toch.. kun je minimaal 1 biertje drinken na een weekje treinen..

[img]error.jpg[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Osiris schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 20:16:
Da's waar. 't Systeem werkt via zo'n ster-netwerk met TLS in 't midden en daaromheen de losse vervoerders. Dan is één "vervoerder" wel makkelijker natuurlijk. Maar alsnog vind ik 't niet correct ;)
Tja, ik zou zeggen sponsor het GVU met een vervoerders bewijs ;)
Volgens de SP zijn de prijzen in Utrecht al gestegen ( en niet zo'n klein beetje ook ) dus ik denk niet echt dat ze zitten te springen om extra kosten te maken om Osiris tevredener te maken...
Soms komt 't voor dat je via een ander station wil reizen. Een overstap minder. Relaxter traject qua drukte. Geen stoptrein. Allerlei redenen mogelijk waarom je géén aanbevolen reistraject wil volgen, zoals NS.nl je voorschotelt, maar je liever via een andere route reist.

Officieel moet je dan bij de NS een "via-kaartje" kopen. Hoe gaan we dat doen als we zometeen een OV-chipkaart hebben? Maar we kunnen niet binnen 10 seconden uit- en weer inchecken?
Serieuze vraag, hoe is de dagelijkse praktijk uitwerking van dit via-kaartje?

Als ik vanaf Leiden naar zaandam moet, dan vind ikzelf altijd dat ik de keus heb tussen even haarlem bekijken, blauwbekken op sloterdijk, iemand ophalen op schiphol of even Amsterdam bekijken en ik heb nog nooit commentaar gehoord, maar blijkbaar mag dit niet en zou ik altijd dezelfde route moeten volgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Over het hele OV-chipkaartsysteem is, zoals mijn vriendin vandaag nog mooi aan mij heeft betoogd, gewoon niet nagedacht. Het is geimplementeerd in zijn kaalste vorm, en zelfs hele basic details als 'he fuck ik ben net vergeten uit te checken, waarom staat hier niet gewoon een paaltje op het perron', het voorbeeld van het via-kaartje hierboven, het tonen van leesbare, relevante informatie bij het inchecken, het hoorbaar maken van de actie bij de in/uitcheckautomaten (waarom is het geluid voor fout, inchecken en uitchecken precies hetzelfde? Het scherm hangt op een totaal anergonomische plek en wordt grootendeels bedekt door de bezel omdat het scherm erg diep ligt, ik ga er niet elke keer met m'n hoofd voor hangen om te kijken wat ik heb gedaan), activatie die niet 'kan' (waarom? geef me eens constructieve informatie!), oplaadpunten die vastlopen zonder duidelijke melding, uitleesapparatuur van conducteurs die niet bepaald veel meer relevante informatie geeft dan de goeie ouwe strippenkaart maar wel een stuk langer duurt om te controleren en natuurlijk nog het belachelijke aantal handelingen dat je moet verrichten om te kunnen reizen...

Kom op, die OV-chipkaart is er nu al 2 jaar. Ik ging er toch heel erg vanuit dat met alle slechte pers, de geslaagde hacks, de kennis van vergelijkbare systemen en de kennis van het Nederlandse OV dit systeem iets verder zou zijn dan het is. Natuurlijk verwacht je bij grootschaligere invoering dat er bottlenecks zijn en dat het een en ander soms hapert door de belasting, maar je verwacht niet dat er nog steeds fundamentele fouten en gaten in zitten. Ik moet eerlijk zeggen, ik heb eerder al geroepen dat de tweede handeling bij het reizen gewoon not done is in een user interface-context, en dat het absoluut fout is om een zwak encryptiesysteem voor zulke privacygevoelige informatie te gebruiken (wat ook nog eens gemakkelijk kopieerbaar en imiteerbaar blijkt). Maar dat er nog zoveel fouten in zitten na 2 jaar probeertijd (!!) verbaast me oprecht.

Tot zover mijn samenvatting ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:33
Amen.

Nog steeds geen abonnement kunnen ophalen. Ik heb nu eindelijk eens kunnen bellen met de klantenservice, maar na 10 minuten in de wacht te hebben gehangen, werd er gewoon opgehangen! Ja laat dan maar zitten hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heaget
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:54
Wat een systeem hee, ik begrijp echt niet dat dit alsmaar falende systeem er doorheen is gekomen.. Ik ben atm niet echt in staat om te reizen maar ik zie er al tegenop om zometeen ook dit ding te gaan gebruiken... Ik zie het al helemaal voor me, 's ochtends vroeg ruzie maken met zo'n paaltje omdat je niet kan inchecken :X

Anyway, voor de studenten hier, wat word er eigenlijk verwacht dat je doet met je oude OV-Jaarkaart? ( die ouwe geplastificeerde ). Moet je die terug sturen naar de IB-Groep of kan die gewoon de prullenbak in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 18:20
ssj3gohan schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 20:36:
waarom is het geluid voor fout, inchecken en uitchecken precies hetzelfde?
*het* geluid???

Er is helemaal geen vast geluid voor de OV chipkaart terminals. Elke vervoerder heeft z'n eigen geluidjes. Bij sommige is het fout geluidje echt heel anders (de NS paaltjes op de perrons b.v.), maar bij sommige is het weer slecht te onderscheiden.

Bij sommige vervoeders en terminals moet je niet op de uitnodiging "fout, probeer overnieuw" in gaan, want dan ben je de sjaak (GVB metro). Bij andere vervoerders moet je dat juist wel doen. In de Veolia bussen bv komt met enige regelmaat een "fout, probeer overnieuw" melding, en het lijkt erop dat je daar juist wel op in moet gaan. Ik heb een paar keer zitten te kijken, en sommige mensen krijgen paar keer zo'n melding en uiteindelijk komt er dan de melding dat je nu uitgechecked bent (als ze proberen uit te checken) of andersom.

Bij het GVB is het tot nu toe altijd zo geweest dat als er die foutmelding komt, de actie toch heeft plaatsgevonden.

Dit is wel een beetje verwarrend. GVB = negeren. Veolia = overnieuw proberen. Dat hadden ze onderling wel iets beter mogen afspreken.

Nu zie ik heel erg veel mensen die waarschijnlijk door de GVB getrained zijn om "fout, probeer overnieuw" te negeren, deze ook vrolijk bij Veolia negeren. Elke dag zie ik een flinke handvol mensen dat doen. Die zijn dus als ik me niet vergis stuk voor stuk allemaal 4 euro kwijt telkens.

Het lijkt er trouwens op dat de GVB de bogus melding minder geeft als je de kaart echt plat en krachtig tegen de reader aandrukt en dus niet er alleen even snel voorhoudt en zeker niet in de portomonnee laat zitten. Diverse vrienden van me gebruiken nu deze strategie in Amsterdam in de metro, en tot op heden is het fenomeen 'bogus melding' echt significant minder voorgekomen.

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
ssj3gohan schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 20:36:
Kom op, die OV-chipkaart is er nu al 2 jaar.
Toch wel raar dat alle studenten nu zoveel ophef maken als het er al 2 jaar is, dat er nog steeds vervoerders zijn zonder uitleesapparatuur na 2 jaar.

Oftewel, het is er niet al 2 jaar voor de meeste mensen...
...
Natuurlijk verwacht je bij grootschaligere invoering dat er bottlenecks zijn en dat het een en ander soms hapert door de belasting, maar je verwacht niet dat er nog steeds fundamentele fouten en gaten in zitten.
Wat zijn die fundamentele fouten dan precies? Want als ik je voorstukje er even bijpak :
- Het is geimplementeerd in zijn kaalste vorm,
Je moet ergens beginnen
- basic details als 'he fuck ik ben net vergeten uit te checken, waarom staat hier niet gewoon een paaltje op het perron',
Omdat de uitrol van paaltjes niet in een keer 100% is als je begint, dit jaar plaatst NS er 1000 bij.
- het voorbeeld van het via-kaartje hierboven,
Tja, ik ben redelijke NS-reiziger en ik heb dit nooit gebruikt ( of erop aangesproken ) dus ik twijfel heel erg aan de oude uitvoering, die was ook niet echt 100%
- het tonen van leesbare, relevante informatie bij het inchecken,
Wat voor relevante info denk je dan aan? Let erop dat er ook weer mensen zijn die geen saldo oid getoond willen hebben omdat de omstanders de info ook kunnen zien, dus de te tonen info is vrij weinig keus in.
- het hoorbaar maken van de actie bij de in/uitcheckautomaten (waarom is het geluid voor fout, inchecken en uitchecken precies hetzelfde?
Voor verbetering vatbaar, maar als het poortje niet opengaat ging er iets fout, als de buschauffeur je aanspreekt ging er iets fout. Er zijn dus al andere dubbelchecks, waardoor ik het eerder onder een netheidsfoutje zou plaatsen dan onder een fundamentele fout.
- Het scherm hangt op een totaal anergonomische plek en wordt grootendeels bedekt door de bezel omdat het scherm erg diep ligt, ik ga er niet elke keer met m'n hoofd voor hangen om te kijken wat ik heb gedaan)
Schoonheidsfoutje
- activatie die niet 'kan' (waarom? geef me eens constructieve informatie!)
Wederom omstanders die mee kunnen kijken etc.
-oplaadpunten die vastlopen zonder duidelijke melding
Sorry, maar de perfecte computer die nooit vastloopt is op dit moment nog niet gemaakt en zal als hij gemaakt wordt ook onbetaalbaar zijn. Het gemiddelde abuse wat zo'n punt te verduren krijgt nog even daargelaten.
- uitleesapparatuur van conducteurs die niet bepaald veel meer relevante informatie geeft dan de goeie ouwe strippenkaart maar wel een stuk langer duurt om te controleren
Die geeft echt wel relevantere info terug, daar berust het hele systeem zo ongeveer op. Enkel krijg jij het niet gelijk te zien, dat zegt niet dat het het niet terug geeft.
- en natuurlijk nog het belachelijke aantal handelingen dat je moet verrichten om te kunnen reizen...
Je bedoelt dat als je eenmaal een ov-chip met automatisch opladen hebt dat je dan enkel 1 handeling hoeft te doen ( langs een paaltje halen ) vs kaartjes kopen / strippenkaarten kopen? Het lijkt mij minder handelingen en sneller maar ok...

En bij de strippenkaart zie ik ook niet 1 van die punten wat beter was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Osiris schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 20:16:
Hoe gaat de conducteur zien dat je dat doet, dan? Niet. Je hebt geen vantevoren duidelijk gemaakt traject (Ik wil van A naar B, eventueel via Z). Je zegt alleen 'ik begin bij A' en eenmaal aangekomen in B zeg je 'hier ben ik'.

In vrijwel alle gevallen is dit goedkoper dan een via-kaartje. M.a.w.: je zeurt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Nu online

PeaceNlove

Deugleuter

Die kaartlezers in de veoliabussen tussen Ede en Wageningen zijn echt veel slechter dan die in Utrecht bij GVU en Connexxion gebruik worden zeg :(
Met mijn twee meter is de kijkhoek van dat schermpje echt bedroevend en dus onleesbaar en ik heb niet het gemak van het dwars door de portemonnee heen scannen. Dat laatste is nog tot daar aan toe, maar ik wil toch wel graag weten of ik nu weer uit gecheckt heb of niet.

Al met al vind ik de introductie bij Connexxion Utrecht wel geslaagd, GVU utrecht heeft nog wel vaak kapotte lezers en gaat de NS netjes om met studenten die zeggen een probleem te hebben met hun OV.

En vandaag in de trein, conducteur tegen een student: vergeet je niet je reisproduct op te halen?
S: huh, moet dat dan? Ik heb net wel ingecheckt hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Pff heb vandaag echt ruzie gehad met dat oplaadpunt bij ons op het HBO, na 3x dezelfde actie lukte het eindelijk om het (studenten)reisproduct op te halen.
Toch wel raar dat je zo lang moet wachten om je reisproduct op te vragen, zat zeker tussen 30 en 60 seconden vertraging in voordat de foutmelding kwam ;) 3e keer was het op wonderbaarlijke wijze dan toch gelukt om een product op te halen.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Gomez12: ik begrijp dat je als eeuwige OV-optimist meteen al mijn argumenten probeert tegen te spreken maar zie het even vanuit mijn oogpunt: ik ben geen OV-chipkaart-hat0rz, ik ben gewoon zwaar teleurgesteld in hoe het wordt aangepakt. Ik had niet zoveel - wat jij noemt - 'schoonheidsfoutjes' verwacht bij een systeem dat wel degelijk gewoon 2 jaar al in de praktijk bestond. Even over dat punt: ja, natuurlijk reist nog niet iedereen 2 jaar met de OV-chipkaart maar een laptop wordt ook niet pas door quality assurance gehaald op het moment dat hij geünboxedet wordt bij de consument - dat ding is al lang en breed door een half miljard soorten tests gegaan. De OV-chipkaart is reeds in 1999 begonnen met ontwikkeling in deze vorm, en wordt al 2 jaar lang op steeds meer plekken in Nederland in de praktijk getest. Ik verwacht meer van zo'n lange testtermijn.

In feite zijn de studenten nu de echte testgroep! In plaats van een equivalent reisbewijs te hebben gekregen dat we naast het andere kunnen gebruiken, moeten we met de chipkaart met al zijn kleine en grotere kwaaltjes reizen. Natuurlijk, zodra wij ermee klaar zijn en de rest van Nederland aan de chipkaart gaat zijn al die problemen er wel uit, maar dit is een beetje brakjes.

Ik zal eens mijn best doen om beter op de PDA van de controleurs te kijken. Van wat ik bij mijn enige controle heb gezien kreeg hij een blokje met correct/niet correct te zien en daaronder informatie over bij welke halte/station je bent ingecheckt en een chipkaartnummer. De controleur wist niet in welke tram ik had gezeten voor ik was overgestapt.

Verder ben ik een beetje aan het experimenteren met wat nou de operatie-regels van de chipkaart zijn. Ik heb gemerkt dat je na een bepaalde tijd automatisch wordt uitgecheckt van een tram, en je wordt uitgecheckt uit de vorige tram als je in de volgende stapt (wanneer je niet bent uitgecheckt bij de vorige). Of dit gepaard gaat met het wel of niet verliezen van je instaptarief weet ik niet, dat is de volgende stap (het lijkt erop dat ik sowieso geen instaptarief betaal, want mijn saldo is en blijft de hele tijd 0 in de vrij reizen-periode, er is dus ook eigenlijk geen reden waarom ik zou moeten in- en uitchecken, een nutteloze handeling).

tbh zou het allemaal 100x duidelijker worden als eens duidelijk uiteen wordt gezet hoe de chipkaart omgaat met allerlei conflict- en foutsituaties. Er wordt overal geroepen dat je wel moet in- en uitchecken, maar waarom? Bij de studentenOV-chipkaart boeit het blijkbaar niet wat ik doe, want ik raak nooit een basistarief kwijt (wat wel logisch zou zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
ssj3gohan schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 22:33:
ik ben geen OV-chipkaart-hat0rz, ik ben gewoon zwaar teleurgesteld in hoe het wordt aangepakt. Ik had niet zoveel - wat jij noemt - 'schoonheidsfoutjes' verwacht bij een systeem dat wel degelijk gewoon 2 jaar al in de praktijk bestond.
...
De OV-chipkaart is reeds in 1999 begonnen met ontwikkeling in deze vorm, en wordt al 2 jaar lang op steeds meer plekken in Nederland in de praktijk getest. Ik verwacht meer van zo'n lange testtermijn.

In feite zijn de studenten nu de echte testgroep! In plaats van een equivalent reisbewijs te hebben gekregen dat we naast het andere kunnen gebruiken, moeten we met de chipkaart met al zijn kleine en grotere kwaaltjes reizen. Natuurlijk, zodra wij ermee klaar zijn en de rest van Nederland aan de chipkaart gaat zijn al die problemen er wel uit, maar dit is een beetje brakjes.
Tja, ik persoonlijk kan me geen betere testgroep voorstellen voor zoiets als studenten met een ov. Ik gok zomaar even dat zij het meest divers reizen van zo ongeveer alle OV-reizigers ( toendertijd ging ik doordeweeks nog wel eens van maastricht naar groningen als daar een feestje was, 20:00 weggaan en 06:00 teruggaan was niet echt uitzonderlijk :) ) en het mooiste aan die test-groep is: de fout-afhandeling bij grote fouten is bijna kostenloos, je hoeft geen geld terug te geven ( met problemen met hoeveel geld etc.) Je hoeft enkel maar de student door te laten lopen.
Ze reizen de hele dag door ( niet enkel om 08:00 naar werk en dan om 17:00 naar huis ).
Echt, voor een massa test lijkt me dit gewoon de ideale groep vanuit TLS gezien.
Verder ben ik een beetje aan het experimenteren met wat nou de operatie-regels van de chipkaart zijn. Ik heb gemerkt dat je na een bepaalde tijd automatisch wordt uitgecheckt van een tram, en je wordt uitgecheckt uit de vorige tram als je in de volgende stapt (wanneer je niet bent uitgecheckt bij de vorige). Of dit gepaard gaat met het wel of niet verliezen van je instaptarief weet ik niet, dat is de volgende stap (het lijkt erop dat ik sowieso geen instaptarief betaal, want mijn saldo is en blijft de hele tijd 0 in de vrij reizen-periode, er is dus ook eigenlijk geen reden waarom ik zou moeten in- en uitchecken, een nutteloze handeling).
Dit vond ik wel een interessant puntje, daarom mijn eerdere vraag of de backend de gegeven info mag overrulen, want jij ( of iemand anders ) had ook gemerkt dat het auto-uitchecken weer niet 100% gaat als je op hetzelfde station blijft.

In- en uitchecken is geen nutteloze handeling ( vanuit TLS gezien dan ), het is sowieso nuttige info over verkeersstromen en waar meer bussen ingezet moeten worden etc.
Het staat een beetje krom als een bus elke dag propvol is, terwijl TLS maar 2 mensen ziet reizen. Dan gaat er nooit een extra busdienst komen...
tbh zou het allemaal 100x duidelijker worden als eens duidelijk uiteen wordt gezet hoe de chipkaart omgaat met allerlei conflict- en foutsituaties. Er wordt overal geroepen dat je wel moet in- en uitchecken, maar waarom? Bij de studentenOV-chipkaart boeit het blijkbaar niet wat ik doe, want ik raak nooit een basistarief kwijt (wat wel logisch zou zijn).
Je moet in- en uitchecken niet enkel om jouw saldo bij te werken ( wat idd nutteloos is voor een studenten OV ) maar ook voor een verdeling van het studentenOV-geld naar de vervoerders ( waarschijnlijk nu nog niet, maar in de toekomst vermoed ik dat betaling gewoon naar ratio gebeurt en dan is een stukje onderbouwing wel makkelijk ipv dat iedereen claimt 2 miljoen studenten te vervoeren waardoor er magisch 36 miljoen studenten in NL zouden zijn )
Maar sowieso is het al handige info over verkeersstromen etc.

Als blijkt dat een bus vanaf school om 15:30 2 mensen bevat en om 16:00 120 mensen, dan kan het wel eens verstandig zijn om te experimenteren of de bus van 15:30 niet om 15:45 kan gaan, alleen heb je hiervoor wel data nodig. Vroeger was die data heel moeilijk te krijgen, als iedereen in- en uitcheckt is het enkel nog maar een druk op de knop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Laatst online: 21-08 11:20
Die NS-lezers zijn ook niet alles. Ingangscontrole bij nachttrein, ik laat mijn ingecheckte OV-chipkaart aan de conducteur zien: "Oh, je bent niet ingecheckt zie ik hier." "Ben ik wel hoor" "Eens kijken bij de historie, ohja, hier staat 't wel. Dan vind ik 't prima."

Gaarheid.

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
En dan pak ik jouw stukje er ook even bij:

Wat zijn die fundamentele fouten dan precies? Want als ik je voorstukje er even bijpak :
- Het is geimplementeerd in zijn kaalste vorm,
Je moet ergens beginnen
Op papier ja. Maar vervolgens in de praktijk mag je wel wat meer verwachten dan een kaalste vorm IMO.

- basic details als 'he fuck ik ben net vergeten uit te checken, waarom staat hier niet gewoon een paaltje op het perron',
Omdat de uitrol van paaltjes niet in een keer 100% is als je begint, dit jaar plaatst NS er 1000 bij.
Ehm, alsof het gisteren pas bekend was dat de OV-chipkaart er zou komen? Of was de NS bang dat het plan alsnog van tafel zou worden geveegd en durfden ze de investering niet te maken? In de noordertunnel van Utrecht Centraal staat nog geen enkele paal. Ja, wel de sockets waar de apparaten op moeten komen te staan, maar zo'n ding zelf: ho maar.

Tja, ik ben redelijke NS-reiziger en ik heb dit nooit gebruikt ( of erop aangesproken ) dus ik twijfel heel erg aan de oude uitvoering, die was ook niet echt 100%
Zwolle -> Enschede kun je op twee manieren doen: Of 'direct' via de stoptrein of met de intercity via Deventer. Ik heb verhalen gehoord van mensen die wel degelijk aangesproken werden door de conducteur over dat ze die route met de intercity officieel niet mochten nemen. Al werd het wel gedoogd geloof ik, nog nooit over boetes gehoord.
Het "grappige" is: tegenwoordig geeft NS.nl alleen de intercity-route nog maar aan 8)7 Maargoed, ik kan dus inchecken in Groningen en zolang ik voor m'n lol in de trein blijf zitten, zou ik weer probleemloos terug mogen rijden, om vervolgens in Groningen weer uit te checken, mits ik eventuele overstappen 'direct' maak?

- Het scherm hangt op een totaal anergonomische plek en wordt grootendeels bedekt door de bezel omdat het scherm erg diep ligt, ik ga er niet elke keer met m'n hoofd voor hangen om te kijken wat ik heb gedaan)
Schoonheidsfoutje
Iets waar iedere Josti aan zou kunnen denken bij de vraag "hoe hoog moeten ze hangen?" zou ik niet echt een schoonheidsfoutje noemen :X Schoonheidsfoutjes zijn foutjes die het geheel effectief niet belemmeren, maar als je klanten er daadwerkelijk last van hebben, is het méér dan een schoonheidsfoutje.
Maar wellicht is er over nagedacht en hebben ze er fatsoenlijke argumenten voor.

-oplaadpunten die vastlopen zonder duidelijke melding
Sorry, maar de perfecte computer die nooit vastloopt is op dit moment nog niet gemaakt en zal als hij gemaakt wordt ook onbetaalbaar zijn. Het gemiddelde abuse wat zo'n punt te verduren krijgt nog even daargelaten.
Solide hardware is heus wel te verkrijgen. En solide software ook wel. En zelfs al is het niet 100% solide, dan zorg je er voor dat er een fail-safe is. Kernel panic? Dan reboot ie en krijg je gewoon weer een werkende paal. Foutje zus? Reboot. Foutje zo? Reboot.. Echt niet zo moeilijk. (Maar die krengen draaien op Windows, dus tja...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Osiris schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 23:54:
Zwolle -> Enschede kun je op twee manieren doen: Of 'direct' via de stoptrein of met de intercity via Deventer. Ik heb verhalen gehoord van mensen die wel degelijk aangesproken werden door de conducteur over dat ze die route met de intercity officieel niet mochten nemen. Al werd het wel gedoogd geloof ik, nog nooit over boetes gehoord.
Het "grappige" is: tegenwoordig geeft NS.nl alleen de intercity-route nog maar aan 8)7 Maargoed, ik kan dus inchecken in Groningen en zolang ik voor m'n lol in de trein blijf zitten, zou ik weer probleemloos terug mogen rijden, om vervolgens in Groningen weer uit te checken, mits ik eventuele overstappen 'direct' maak?
Dat komt waarschijnlijk omdat de directe verbinding geen directe verbinding meer is, je moet een stuk per bus in Nijverdal....

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Laatst online: 21-08 11:20
Osiris schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 23:54:
[...]
[/quote]Nee, je mag niet tegen de reisrichting inreizen. Als je in Groningen bent ingecheckt, en je zit in een trein richting Groningen, dan doe je dat wel en heb je dus geen geldig vervoersbewijs.
Solide hardware is heus wel te verkrijgen. En solide software ook wel. En zelfs al is het niet 100% solide, dan zorg je er voor dat er een fail-safe is. Kernel panic? Dan reboot ie en krijg je gewoon weer een werkende paal. Foutje zus? Reboot. Foutje zo? Reboot.. Echt niet zo moeilijk. (Maar die krengen draaien op Windows, dus tja...)
Zelfs Windows kun je gewoon prima stabiel krijgen. Het probleem is echter wel dat de implementatie goed moet zijn... zowel je software als je hardware. Als die combinatie goed is kan ook Windows gewoon maandenlang op zo'n ding draaien.

Meldingen van een DHCP-server die niet gevonden kan worden is natuurlijk lastig, maar dat kun je opvangen door je netwerk beter in te richten zodat die DHCP-server gewoon altijd gevonden kan worden. Ook kun je waarschijnlijk wel settings tweaken zodat Windows CE (op de NS-palen) die melding niet meer geeft en het blijft retryen. Of een proces in de background laten draaien als watchdog...

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Hoe werkt dit gebeuren eigenlijk voor een buitenlandse bezoeker? Deze emigrant was gisteren in Nederland, en moest naar Rotterdam toe. Ik heb geen OV-chipkaart (ben al veel te lang weg), en zie als Nederlander al nergens duidelijk staan hoe ik met de metro kan reizen; hoe moet een buitenlandse bezoeker zich dan niet voelen?

Dat is al helemaal een ramp op een bouwput als Rotterdam Centraal. Het is echt zot te zien dat je dus in Rotterdam alleen nog maar OV-chipkaart kunt gebruiken, terwijl ik in de rest van Nederland nog gewoon met strippenkaarten kan werken.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

gambieter schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 03:22:
Hoe werkt dit gebeuren eigenlijk voor een buitenlandse bezoeker? Deze emigrant was gisteren in Nederland, en moest naar Rotterdam toe. Ik heb geen OV-chipkaart (ben al veel te lang weg), en zie als Nederlander al nergens duidelijk staan hoe ik met de metro kan reizen; hoe moet een buitenlandse bezoeker zich dan niet voelen?

Dat is al helemaal een ramp op een bouwput als Rotterdam Centraal. Het is echt zot te zien dat je dus in Rotterdam alleen nog maar OV-chipkaart kunt gebruiken, terwijl ik in de rest van Nederland nog gewoon met strippenkaarten kan werken.
Naar de automaat lopen en een kaartje kopen. Elke toerist snapt dat. Dat jij er moeite me hebt is, imo, jouw probleem.

Ik snap niet waarom men opeens zo bezorgd is over toeristen. Die snappen namelijk geen zak van strippenkaarten maar de ov-chipkaart is net zo duidelijk voor ze als 2 + 2 = 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moartn
  • Niet online

Moartn

Team Coco

Ik begrijp al dat gerant niet zo goed. Voorbeelden: "hoe moet dat straks met m'n superingewikkelde via-kaartje dan", of "wat als ik regelmatig wissel tussen 1e en 2e klas".

OV-chipkaart != reizen op saldo. Ook als straks de papieren kaartjes zijn afgeschaft kun je nog steeds kaartjes kopen bij de automaten. Je krijgt alleen geen stukje papier meer, maar een digitaal product op je ov-chipkaart. Als je een "ingewikkelder" reis maakt, maak je dus gewoon geen gebruik van reizen op saldo. Natuurlijk biedt de chipkaart in deze gevallen geen enkel voordeel ten opzichte van de huidige situatie, maar ik denk dat het percentage "ingewikkelde" reizen minder dan 1% van het totaal is, dus waarom doen we daar zo moeilijk over. Voor de meeste mensen/reizen wordt het uiteindelijk gewoon gemakkelijk.

Natuurlijk is het niet perfect en dat zal het ook nooit worden, maar ik vind het 100 keer makkelijker dan dat geklooi met losse kaartjes en strippenkaarten in ieder geval.

En Osiris: dat GVU en conexxion als 1 bedrijf wordt gezien heeft ook een voordeel: je kunt zonder dubbel starttarief overstappen van GVU op Conexxion of andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Moartn schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 11:39:
Natuurlijk is het niet perfect en dat zal het ook nooit worden, maar ik vind het 100 keer makkelijker dan dat geklooi met losse kaartjes en strippenkaarten in ieder geval.
Nou vond ik de kaartjes van NS nooit lastig (afgezien dan van dat ik ze steeds opnieuw moest gaan kopen), maar de strippenkaart is echt een crime wmb.
En Osiris: dat GVU en conexxion als 1 bedrijf wordt gezien heeft ook een voordeel: je kunt zonder dubbel starttarief overstappen van GVU op Conexxion of andersom.
Dat kan ook zonder dat ;) Overstappen van GVB naar CXX is bijvoorbeeld ook geen probleem. Zijn de vervoerbedrijven niet 100% blij mee overigens en er zijn daar dus ook al stemmen opgegaan om dat te veranderen maar voorlopig is 't iig nog niet zo. Bijkomend voordeel t.o.v. de strippenkaart is ook dat je helemaal niet in dezelfde regio hoeft over te stappen. Als je 't maar binnen 35 minuten doet (en zonder tussendoor je kaart te gebruiken) kan 'overstappen' van een tram in Amsterdam naar een bus in Haarlem prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Laatst online: 17:46

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Moartn schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 11:39:
Ik begrijp al dat gerant niet zo goed. Voorbeelden: "hoe moet dat straks met m'n superingewikkelde via-kaartje dan", of "wat als ik regelmatig wissel tussen 1e en 2e klas".

OV-chipkaart != reizen op saldo. Ook als straks de papieren kaartjes zijn afgeschaft kun je nog steeds kaartjes kopen bij de automaten. Je krijgt alleen geen stukje papier meer, maar een digitaal product op je ov-chipkaart. Als je een "ingewikkelder" reis maakt, maak je dus gewoon geen gebruik van reizen op saldo.
Uhm, afaik is de NS volledig afgestapt van dat idee, omdat uit enquêtes onder reizigers bleek dat er geen behoefte was aan een dergelijk systeem? (Kan er zo snel even geen bron van vinden, maar meen dat recent ergens gelezen/gehoord te hebben.)

Verder is via reizen sowieso niet ingewikkeld met OV-Chipkaart: inchecken op vertrekstation, uitchecken op via station, inchecken op via station, uitchecken op bestemming.

[ Voor 5% gewijzigd door Orion84 op 16-01-2010 11:50 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 10110001
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online

10110001

Denk om de buren!

gambieter schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 03:22:
In Rotterdam en omstreken mag je nog tot 11 Februari met een ander reisproduct reizen. Vanaf 11 Februari is de hele meuk afgeschaft. In Rotterdam zijn ze ook al 4 jaar geleden begonnen ofzo :P
Ik vind het in Rotterdam best goed geregeld. Ik woon nu nog in Schiedam en op het station staan geloof ik wel 10 van die mooie roze paaltjes. Geen gezeur hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Situatie:
Ik check op Amsterdam amstel in bij de poortjes voor de metro. Ik loop naar boven en zie een trein staan. Ik pak de trein want dat is net wat sneller naar Amsterdam CS. Vroeger mocht je gewoon met je OV/strippen in de trein zolang je maar binnen de stadsgrenzen bleef. Mag dit met de OV-chipkaart ook nog?
Waar moet je trouwens uitchecken als je met de trein aankomt als je voor de metro bent ingecheckt? Ik houd mijn kaart nu tegen de nog niet helemaal in gebruiken genomen poortjes van NS, en die wensen mij dan een prettige dag oid. Geen idee ik het op die manier goed doe.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Volgens mij check je dan dus twee keer in? Eerst bij de metro (waar je nooit uitcheckt) en een keer bij de NS, waar jij denkt uit te checken, vandaar ook de opmerking "prettige reis".

In jouw geval zou je denk ik eigenlijk je check-in bij de metro moeten cancelen (door uit te checken?) dan inchecken bij een paaltje van de NS en bij aankomst op bestemming uitchecken bij de NS. Inchecken bij de ene vervoerder en uitchecken bij de andere is volgens mij in elk geval niet de juiste manier.

[ Voor 7% gewijzigd door Orion84 op 16-01-2010 12:06 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Orion84 schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 12:05:
Volgens mij check je dan dus twee keer in? Eerst bij de metro (waar je nooit uitcheckt) en een keer bij de NS, waar jij denkt uit te checken, vandaar ook de opmerking "prettige reis".

In jouw geval zou je denk ik eigenlijk je check-in bij de metro moeten cancelen (door uit te checken?) dan inchecken bij een paaltje van de NS en bij aankomst op bestemming uitchecken bij de NS. Inchecken bij de ene vervoerder en uitchecken bij de andere is volgens mij in elk geval niet de juiste manier.
Oh sorry, de poortjes op amsterdam CS wensen mij geen prettige reis maar een prettige dag of iets dergelijks. Het zou ook wel raar zijn als je je bij uitcheck poortjes kan inchecken. Je verlaat tenslotte het CS.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

O, je hebt daar natuurlijk echt poortjes die maar in een richting werken, dan zou het inderdaad wel eens anders kunnen zijn dan ik zei. Ik ben niet zo bekend met de situatie aldaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moartn
  • Niet online

Moartn

Team Coco

Orion84 schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 11:49:
[...]

Uhm, afaik is de NS volledig afgestapt van dat idee, omdat uit enquêtes onder reizigers bleek dat er geen behoefte was aan een dergelijk systeem? (Kan er zo snel even geen bron van vinden, maar meen dat recent ergens gelezen/gehoord te hebben.)
Dat lijkt me heel sterk, want zoals hierboven genoemd zijn er zat reizen te bedenken die niet met reizen op saldo zijn af te vangen, zoals:
- Samenreiskorting
- Reizen met 1e klas terwijl je reizen op saldo product 2e klas is (of andersom)
- Via-kaartjes
- Mensen die geen ov-chip met saldo hebben, bijvoorbeeld toeristen (die krijgen zo'n wegwerp chipkaartje neem ik aan)
- Vrije reisdagen voor 60+ mensen met voordeelurenkaart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

pingkiller schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 12:01:
Situatie:
Ik check op Amsterdam amstel in bij de poortjes voor de metro. Ik loop naar boven en zie een trein staan. Ik pak de trein want dat is net wat sneller naar Amsterdam CS. Vroeger mocht je gewoon met je OV/strippen in de trein zolang je maar binnen de stadsgrenzen bleef. Mag dit met de OV-chipkaart ook nog?
Neen, om het onderstaande probleem:
Waar moet je trouwens uitchecken als je met de trein aankomt als je voor de metro bent ingecheckt? Ik houd mijn kaart nu tegen de nog niet helemaal in gebruiken genomen poortjes van NS, en die wensen mij dan een prettige dag oid. Geen idee ik het op die manier goed doe.
Je kunt in principe* niet uitchecken bij NS als je bent ingecheckt bij GVB. Maar ik meen dat er op dergelijke stations punten zijn waar een NS en GVB paal naast elkaar staan zodat je direct kunt 'om-checken'. In ieder geval op Bijlmer is dat het geval.

*) Maar mischien hebben de bovenstaande bedrijven onderling iets geregeld omdat er zoveel NS-stations zijn met GVB-perrons aansluitend op NS-perrons, dat weet ik niet.

Als ik jou was zou ik eens een bon uitprinten en goed kijken wat er precies gebeurt als je dat doet.
Orion84 schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 11:49:
[...]

Je haalt iets door de war hier. In de eerste instantie wilde NS werken met het laden van kaartjes op je gewone (anonieme of persoonlijke) OV-Chipkaart. Maar inderdaad, daar bleek onder reizigers geen behoefte aan: men wil op saldo reizen want dat is handiger. Dus is NS dat gaan doen. (Ze luisteren wel degelijk naar de klant daar). Maar dat staat op zich los van het kopen van kaartjes.

Door op die manier te werken moet je namelijk een OV-Chipkaart (a €7.50 als je geen abo ofzo hebt) kopen om bij NS te kunnen reizen. Het zelfde verhaal geldt overigens voor wagenverkoop bij de lokale vervoerders. Daarom kun je daar gewoon in de bus of tram een kaartje kopen. Dat doe je dan in de vorm van een papieren wegwerpchipkaart. Bij de lokale vervoerders is dat meestal duurder dan een 'echte' kaart hebben, maar die zijn dan ook niet bedoeld om structureel mee te reizen.

Bij NS zijn dergelijke kaartjes nu nog van papier omdat er nergens poortjes gesloten zijn. Maar tegen de tijd dat dat gebeurt zul je bij NS gegarandeerd een omschakeling zien naar een kaartje met een chip erin, die wel nog gewoon uit een automaat komt rollen, teneinde de poortjes te kunnen openen.

[ Voor 37% gewijzigd door CyBeR op 16-01-2010 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 10-10 21:03

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Gomez12 schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 23:03:
[...]

In- en uitchecken is geen nutteloze handeling ( vanuit TLS gezien dan ), het is sowieso nuttige info over verkeersstromen en waar meer bussen ingezet moeten worden etc.
Het staat een beetje krom als een bus elke dag propvol is, terwijl TLS maar 2 mensen ziet reizen. Dan gaat er nooit een extra busdienst komen...
Dat heeft niks met TLS te maken. TLS rijdt geen bussen of treinen, de vervoerders doen dat.
Maar je geeft perfect aan waarom de OV-Chipkaart een kaart voor de vervoerders is. Zij hebben het grootste nut van deze kaart, niet de reizigers.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Maasluip schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 12:22:
[...]

Dat heeft niks met TLS te maken. TLS rijdt geen bussen of treinen, de vervoerders doen dat.
Maar je geeft perfect aan waarom de OV-Chipkaart een kaart voor de vervoerders is. Zij hebben het grootste nut van deze kaart, niet de reizigers.
Ik vind 't anders ook wel verdomd fijn dat ik geen bussen meer mis omdat ik nog een nieuwe strippenkaart moet kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Maasluip schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 12:22:
[...]

Tja, afaik beheert TLS de dbase en niet de vervoerders.

En als jij het geen nut vindt hebben dat vervoerders beter inzicht in de verkeersstromen hebben waardoor ze de bussen etc beter kunnen inzetten tja...

Ik vind het ook wel leuk dat als ik elke dag in een propvolle bus zit dat er dan gegevens zijn om een 2e busdienst te verantwoorden, jij vindt het blijkbaar perfect om een propvolle bus te houden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Nu online

PauseBreak

derp!

Reizigersstromen zijn ook prima in kaart te brengen zonder de OV Chipkaart hoor. Iedere bus heeft tegenwoordig een of meerdere camera's aan boord en als je te lui bent om die te gebruiken, dan sluit je gewoon een samenwerking met een paar telecomproviders, zoals ze ook in Hoog Catharijne hebben gedaan.

Ik vind het prima dat jij deze kaart blijkbaar als een wondermiddel ziet, maar voor de gemiddelde reiziger is de kaart dat niet en dat komt voor een groot deel door de wanstaltig slechte implementatie.
Prima dat ik mijn kaart moet activeren, maar alleen al de informatievoorziening hieromheen is te slecht voor woorden. Dan heb ik het dus nog niet eens over het hele kastje-muur gebeuren als er een probleem is met je OV Chipkaart, of met de zaken die je tijdens het gebruiken van de kaart tegenkomt.
Zaken als paaltjes die er gewoon nog niet zijn (waarom? ieder bedrijf heeft 5 jaar de tijd gehad om die dingen te plaatsen...), of paaltjes die eigenlijk altijd kapot zijn (GVU is hier erg goed in) of conflicterende methodes om met foutmeldingen om te gaan (zie GVB/Veolia eerder in dit topic) etc etc.
In theorie is het misschien een handig systeem, maar de huidige implementatie ervan laat echt heel erg te wensen over en daar is geen enkel goed excuus voor. Als je 5 jaar voorbereidingstijd hebt om zo'n systeem uit te rollen en dan besluit dat dat niet gefaseerd moet plaatsvinden, dan moet je zorgen dat je reizigers er zo min mogelijk last van hebben. Dat is nu niet het geval.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
@PauseBreak : Ik zie het niet als wondermiddel, sterker nog ikzelf zal het ding pas aanschaffen als ik echt niet meer anders kan...

Maar veel van de klachten gaan imho gewoon nergens over.
Waarom moet er 100% uitrol zijn zolang er bij lange na geen 100% gebruik is?

Maar waarom de paaltjes nog niet 100% uitgerold zijn geef je eigenlijk al deels zelf aan, ze kunnen nu misschien nog overstappen op stevigere paaltjes, bij een 100% uitrol was dit een fiasco van hier tot tokio geworden.

En afaik is de uitrol juist wel gefaseerd gebeurt, eerst Rotterdam toen Amsterdam en Den Haag ( = even uit mijn hoofd ) en nu kan je het overal gebruiken, maar er is nog geen verplichting.

Als jij met NS op de oude manier wilt reizen kan dit nog gewoon ( en voor zover ik weet is hier nog geen einddatum voor gegeven ), zelfde met strippenkaart etc.
Pagina: 1 ... 23 ... 100 Laatste

Let op:
Het is hier niet toegestaan om hulp te bieden bij het hacken van chips. Dit betekent dat het ook niet toegestaan is om links te geven naar kant en klare programma's die dit mogelijk maken. Het forum is geen plaats om aan te zetten tot frauduleuze handelingen.