ssj3gohan schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 22:33:
ik ben geen OV-chipkaart-hat0rz, ik ben gewoon zwaar teleurgesteld in hoe het wordt aangepakt. Ik had niet zoveel - wat jij noemt - 'schoonheidsfoutjes' verwacht bij een systeem dat wel degelijk gewoon 2 jaar al in de praktijk bestond.
...
De OV-chipkaart is reeds in 1999 begonnen met ontwikkeling in deze vorm, en wordt al 2 jaar lang op steeds meer plekken in Nederland in de praktijk getest. Ik verwacht meer van zo'n lange testtermijn.
In feite zijn de studenten nu de echte testgroep! In plaats van een equivalent reisbewijs te hebben gekregen dat we naast het andere kunnen gebruiken, moeten we met de chipkaart met al zijn kleine en grotere kwaaltjes reizen. Natuurlijk, zodra wij ermee klaar zijn en de rest van Nederland aan de chipkaart gaat zijn al die problemen er wel uit, maar dit is een beetje brakjes.
Tja, ik persoonlijk kan me geen betere testgroep voorstellen voor zoiets als studenten met een ov. Ik gok zomaar even dat zij het meest divers reizen van zo ongeveer alle OV-reizigers ( toendertijd ging ik doordeweeks nog wel eens van maastricht naar groningen als daar een feestje was, 20:00 weggaan en 06:00 teruggaan was niet echt uitzonderlijk

) en het mooiste aan die test-groep is: de fout-afhandeling bij grote fouten is bijna kostenloos, je hoeft geen geld terug te geven ( met problemen met hoeveel geld etc.) Je hoeft enkel maar de student door te laten lopen.
Ze reizen de hele dag door ( niet enkel om 08:00 naar werk en dan om 17:00 naar huis ).
Echt, voor een massa test lijkt me dit gewoon de ideale groep vanuit TLS gezien.
Verder ben ik een beetje aan het experimenteren met wat nou de operatie-regels van de chipkaart zijn. Ik heb gemerkt dat je na een bepaalde tijd automatisch wordt uitgecheckt van een tram, en je wordt uitgecheckt uit de vorige tram als je in de volgende stapt (wanneer je niet bent uitgecheckt bij de vorige). Of dit gepaard gaat met het wel of niet verliezen van je instaptarief weet ik niet, dat is de volgende stap (het lijkt erop dat ik sowieso geen instaptarief betaal, want mijn saldo is en blijft de hele tijd 0 in de vrij reizen-periode, er is dus ook eigenlijk geen reden waarom ik zou moeten in- en uitchecken, een nutteloze handeling).
Dit vond ik wel een interessant puntje, daarom mijn eerdere vraag of de backend de gegeven info mag overrulen, want jij ( of iemand anders ) had ook gemerkt dat het auto-uitchecken weer niet 100% gaat als je op hetzelfde station blijft.
In- en uitchecken is geen nutteloze handeling ( vanuit TLS gezien dan ), het is sowieso nuttige info over verkeersstromen en waar meer bussen ingezet moeten worden etc.
Het staat een beetje krom als een bus elke dag propvol is, terwijl TLS maar 2 mensen ziet reizen. Dan gaat er nooit een extra busdienst komen...
tbh zou het allemaal 100x duidelijker worden als eens duidelijk uiteen wordt gezet hoe de chipkaart omgaat met allerlei conflict- en foutsituaties. Er wordt overal geroepen dat je wel moet in- en uitchecken, maar waarom? Bij de studentenOV-chipkaart boeit het blijkbaar niet wat ik doe, want ik raak nooit een basistarief kwijt (wat wel logisch zou zijn).
Je moet in- en uitchecken niet enkel om jouw saldo bij te werken ( wat idd nutteloos is voor een studenten OV ) maar ook voor een verdeling van het studentenOV-geld naar de vervoerders ( waarschijnlijk nu nog niet, maar in de toekomst vermoed ik dat betaling gewoon naar ratio gebeurt en dan is een stukje onderbouwing wel makkelijk ipv dat iedereen claimt 2 miljoen studenten te vervoeren waardoor er magisch 36 miljoen studenten in NL zouden zijn )
Maar sowieso is het al handige info over verkeersstromen etc.
Als blijkt dat een bus vanaf school om 15:30 2 mensen bevat en om 16:00 120 mensen, dan kan het wel eens verstandig zijn om te experimenteren of de bus van 15:30 niet om 15:45 kan gaan, alleen heb je hiervoor wel data nodig. Vroeger was die data heel moeilijk te krijgen, als iedereen in- en uitcheckt is het enkel nog maar een druk op de knop