Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:32

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Gisteren met de trein van Arnhem Velperpoort naar Zutphen geweest.
Heenreis bij Dieren uitgestapt, uitgechecked, half uurtje weer ingechecked en doorgereist naar Zutphen.
Terugreis van Zutphen direct door Arnhem Velperpoort.

Kosten heenreis: €1,80+€1,60=€3,40
Kosten terugreis: €2,90
Totaal: €6,30

Kosten volgens NS-site enkele reis: €3,20
Kosten volgens NS-site retour:€5,80

Dus de kosten van de terugreis zijn precies 50% van een retourtje, alleen voor het uitstappen in Dieren moet ik blijkbaar €0,50 betalen, terwijl ik met een papieren kaartje makkelijk had kunnen uitstappen en niets extra hoef te betalen. Of wordt dat later nog gecorrigeerd, wanneer één of ander slim computersysteem hier over heeft nagedacht?

Ik ben in ieder geval wel overtuigd van het gemak van de OV-chipkaart. Portomonee tegen paal houden, BLIEP, doorwandelen maar. (Wel leuk hoe verbaasd mensen kunnen kijken van :"Hé, iemand gebruikt zomaar die roze paal, wat nieuwerwets!" :P

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:39
Lolhozer schreef op zondag 20 december 2009 @ 11:14:[knip]
Dus de kosten van de terugreis zijn precies 50% van een retourtje, alleen voor het uitstappen in Dieren moet ik blijkbaar €0,50 betalen, terwijl ik met een papieren kaartje makkelijk had kunnen uitstappen en niets extra hoef te betalen. Of wordt dat later nog gecorrigeerd, wanneer één of ander slim computersysteem hier over heeft nagedacht?
Dat is precies de reden waarom ik met de chip bij een tussenstation niet uitcheck. Dan moeten ze maar iets doen met instaptarief en dat je dan van 's morgens heel vroeg tot 's avonds heel laat maar eenmaal instap tarief betaald.
Ik ben in ieder geval wel overtuigd van het gemak van de OV-chipkaart. Portomonee tegen paal houden, BLIEP, doorwandelen maar. (Wel leuk hoe verbaasd mensen kunnen kijken van :"Hé, iemand gebruikt zomaar die roze paal, wat nieuwerwets!" :P
Die reacties krijg je inderdaad veel, en dan komen mensen vaak "spontaan" allerlei vragen stellen over hoe en wat. Alsof je een OV chipkaart medewerker bent. Soms leuk, soms verschrikkelijk irritant.

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-10 20:43
Raven schreef op zondag 20 december 2009 @ 11:01:
Bij NS heb je meer dan €10 nodig, kon er iig niet mee inchecken, onvoldoende saldo.
Met voordeeluren op je kaart is het instaptarief 10 euro, voor de rest is het 20 euro.

[ Voor 4% gewijzigd door troftnom op 20-12-2009 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
nsa1984 schreef op zondag 20 december 2009 @ 10:37:
[...]
En dat roept dan meteen een vraag op. Wat nu als me OV-chipkaart aan zijn einddatum zit en vervangen moet worden, word dan het restand saldo kosteloos op de nieuwe geplaatst of ben je dan gewoon 2,50 kwijt? (Ik zie de OV bedrijven al lekker cashen, gewoon de geldigheidsduur verkorten :) )
Als er boven een bepaald bedrag op staat kun je het terugontvangen. Daar worden wel kosten voor berekend, niet helemaal netjes dus. Een en ander staat trouwens wel op de OVchip websites.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Hmm, mijn 2 busreizen van gisteren zijn niet terug te vinden op ov-chipkaart.nl :?
troftnom schreef op zondag 20 december 2009 @ 11:44:
[...]

Met voordeeluren op je kaart is het instaptarief 10 euro, voor de rest is het 20 euro.
Okee.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer

Lolhozer

Kan tot een week duren, voordat de systemen alles aan elkaar hebben doorgegeven en alles gechecked is.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-09 06:10

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Lolhozer schreef op zondag 20 december 2009 @ 11:14:

mja mooi he. Ik werd aangekeken door een groepje toen ik incheckte .

Ik heb een kortingskaart van de NS met chip en tot nu toe was het duurste ritje nog "gewoon"een reductietarief retourtje zoals je dat voor een papieren kaartje betaalt.

Bepaalde routes die vaak volzitten in de spits zijn wel goedkoper geworden. Gouda<->Leiden was 3.30 heen en 3.30 terug ipv 3.50

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Als je een OV studentenkaart hebt kan een persoon die met je meereist met korting reizen, maar hoe doe je dit nu dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:08

DDX

Die moet voorlopig nog gewoon een los kaartje kopen.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
Krijg je het vreemde effect dat bij een enkele reis diegene de oude en dus hogere prijs betaald voor zijn meereis ritje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Lolhozer schreef op zondag 20 december 2009 @ 11:52:
Kan tot een week duren, voordat de systemen alles aan elkaar hebben doorgegeven en alles gechecked is.
1 week? Hmm...

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
troftnom schreef op zondag 20 december 2009 @ 11:47:
[...]

Als er boven een bepaald bedrag op staat kun je het terugontvangen. Daar worden wel kosten voor berekend, niet helemaal netjes dus. Een en ander staat trouwens wel op de OVchip websites.
Dat gaat over verlies of diefstal van de kaart. Ben ik het ook niet echt mee eens dat ze daar kosten voor het oude tegoed in rekening brengen, maar maar met een klassieke portemenee gevuld met geld was je dat ook kwijt geweest bij diefstal / verlies.
Waar het mij nu omging was het moment waarop je door het vervoers bedrijf verplicht word over te stappen op een nieuwe kaart omdat de geldigheidsdatum verloopt. Als ze daar ook kosten voor het overplaatsen van het oude tegoed gaan rekenen, kon dat weleens een leuk rel worden (juridisch gesproken dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-10 08:24

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

We zullen het gauw weten of er recht zaken komen over die kosten voor terug krijgen van het saldo.
Mijn eerste kaart zou in januari verlopen zijn.
Verder ben ik ook benieuw hoe het dan gaat met de incasso van het automatische saldo opladen.

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
nsa1984 schreef op zondag 20 december 2009 @ 22:37:
[...]
Dat gaat over verlies of diefstal van de kaart.
Het formulier dat ik kreeg voor het vervangen van mijn kapotte OVchipkaart vermelde hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer

Lolhozer

Tsja, zij zijn natuurlijk niet die kaart kwijt geraakt, maar moeten wel de moeite doen om het geld naar jouw rekening over te maken.
Anders wordt komt dat natuurlijk in de kostprijs van de kaart, of het km-tarief en dan gaan de veelreizigers klagen dat ze overdreven veel moeten bijdragen in die kosten, aangezien de weinigreizigers waarschijnlijk eerder de kaart kwijtraken. :)

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

Dido schreef op maandag 21 december 2009 @ 18:24:
De titel doet anders vermoeden, maar het gaat kennelijk niet zozeer om de chipkaart alswel om een combinatie van een incapabele IB-groep en studenten die traditioneel alles tot het laatste moment laten liggen om vervolgens te gaan zeuren dat ze geen informatie hebben (want informatie verzamelen hoeft een student niet te kunnen).
Hoo, niet zo snel met je aannames! De IB-groep vraagt mij die kaart in december te activeren, ik heb een tijdje terug al geprobeerd, maar toen werkte de complete automaat niet, nu heb ik het vandaag weer geprobeerd en wordt er vertelt dat er voor mijn chipkaart geen reisproduct beschikbaar is. Dus dat heeft niks met mijn luiheid te maken.

En ik vertik het om in de wachtrij te gaan hangen als één van de duizenden, ik wacht het wel af, over een tijdje zal het vanzelf wel opgelost zijn, kan tot 1 februari dus blijkbaar toch nog met mijn papieren kaartje reizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:12

Dido

heforshe

offtopic:
Wie de schoen past...

En jij past er volgens je eigen reactie niet in, Muthas. Immers, jij weet wel dat je tot 1 februari met je oude kaart kunt reizen.

Ik denk niet dat het handig is om een uit het topic en zijn verband gerukte quote hier te gaan bedicussieren. DM me maar al sje het niet met de sluitpost van een topic eens bent, maar op deze manier ben je dit topic aan het kapen/

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muthas
  • Niet online

Muthas

O+

offtopic:
Het gaat me niet om het sluiten van het topic hoor ;) Jij loopt echter te insinueren dat het aan 'ons studenten ligt die alles tot het laatste moment uitstellen en te lui zijn om ergens moeite voor te doen'. Daar ben ik het niet mee eens, en dat gaat gewoon over de OV-chipkaart en dat wou ik gewoon hier bespreken.

Feit is gewoon dat de invoering van de OV-chipkaart op veel punten niet goed gaat, zoals gezegd, veel mensen kunnen gewoon hun reisproduct niet activeren terwijl dat al lang had moeten kunnen, dat heeft niks met ons luie studenten te maken, maar met het falen van een systeem.

En ik weet dan toevallig via dit forum dat ik schijnbaar tot 1 februari met m'n papieren pasje kan reizen, maar volgens de begeleidende informatie kan dat dus niet, ik ben blij dat ik het wel weet, want anders kon ik nu weer een 0900-nummer gaan bellen en m'n tijd verspillen. Nu kan ik het gelukkig mooi nog even afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Lolhozer schreef op maandag 21 december 2009 @ 18:02:
Tsja, zij zijn natuurlijk niet die kaart kwijt geraakt, maar moeten wel de moeite doen om het geld naar jouw rekening over te maken.
Anders wordt komt dat natuurlijk in de kostprijs van de kaart, of het km-tarief en dan gaan de veelreizigers klagen dat ze overdreven veel moeten bijdragen in die kosten, aangezien de weinigreizigers waarschijnlijk eerder de kaart kwijtraken. :)
Ho jongens ik heb het juist over de situatie dat je de kaart niet kwijt bent geraakt (door verlies of diefstal), maar over de situatie dat je na x (ik meen 4) jaar door het OV bedrijf verplicht word tot het ingebruik nemen van een andere ov chip kaart. Als ze in die situatie geld gaan vragen voor het overzetten van tegoeden van kaart1 (die door hun ongeldig verklaart word) naar kaart2 (die door hun in me strot geduwd word) dan kon daar van mij uit weleens een leuke (juridische) rel over ontstaan.
KroontjesPen schreef op zondag 20 december 2009 @ 22:59:
We zullen het gauw weten of er recht zaken komen over die kosten voor terug krijgen van het saldo.
Mijn eerste kaart zou in januari verlopen zijn.
Verder ben ik ook benieuw hoe het dan gaat met de incasso van het automatische saldo opladen.
Ik ben dus heel benieuwd naar de ervaringen van "KroontjesPen" in deze situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Muthas schreef op maandag 21 december 2009 @ 19:09:
Feit is gewoon dat de invoering van de OV-chipkaart op veel punten niet goed gaat, zoals gezegd, veel mensen kunnen gewoon hun reisproduct niet activeren terwijl dat al lang had moeten kunnen, dat heeft niks met ons luie studenten te maken, maar met het falen van een systeem.
Ik hoor met name problemen met de invoering van de OV-studentenchipkaart. Dat heeft meer te maken met de implementatie door de IB-groep dan met een zogenaamd falend OV-chipkaartsysteem. Op dezelfde manier is het even onzinnig om de OV-chipkaart de schuld te geven van de knullige invoering ervan bij de NS (die hebben heel lang niet goed geweten wat ze er nou precies mee aanmoesten, zo leek het).

Natuurlijk is het van de gekke dat studenten in eerste instantie verteld wordt dat ze rond deze tijd hun product moeten laden op die kaart, om vervolgens te ontdekken dat NS en oplaad.afhaalautomaten niet meewerken terwijl de IB-groep geen gehoor geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martjah
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:55

martjah

Appel

bij de ov studentenkaart heb ik (en mijn reisgenoten) geen problemen.

wij controleerden afgelopen week onze kaart omdat we deze moesten activeren.
bleken onze kaarten al geactiveerd te zijn t/m 31 december 2012 :)

dus bij ons gaat het wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:13
martjah schreef op maandag 21 december 2009 @ 22:38:
bij de ov studentenkaart heb ik (en mijn reisgenoten) geen problemen.

wij controleerden afgelopen week onze kaart omdat we deze moesten activeren.
bleken onze kaarten al geactiveerd te zijn t/m 31 december 2012 :)

dus bij ons gaat het wel goed.
Er staat een tijdelijk product op je OV studentenchipkaart welke vervangen moet worden voor 1 februari 2010 door het reisproduct dat je moet ophalen... Na 1 februari is je huidig reisproduct niet meer geldig. Althans dit is zoals ik het heb begrepen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelle.
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-10 08:25
simplendi schreef op maandag 21 december 2009 @ 22:47:
Er staat een tijdelijk product op je OV studentenchipkaart welke vervangen moet worden voor 1 februari 2010 door het reisproduct dat je moet ophalen... Na 1 februari is je huidig reisproduct niet meer geldig. Althans dit is zoals ik het heb begrepen...
Inderdaad. Al is die "geldigheid tot 2012" (ook bij mij) wel erg verwarrend. Daar wordt ook geen woord over gerept in de communicatie vanuit de IBG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

Voor de duidelijkheid: heb ik nu al m'n tweede kaart omdat de NS het voordeelurenabonnement niet op de eerst kaart kon zetten. Moest toen ook die €2,50 betalen om m'n geld terug te krijgen.

Mijn punt was dat er nu voor de eerste keer kaarten hun geldigheid gaan verliezen. Misschien zitten daar wel mensen tussen die de kosten gaan aanvechten.

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Lolhozer schreef op zondag 20 december 2009 @ 11:52:
De terugweg staat er, maar:
Check-in 21:41 Locatie afgeschermd
Check-out 21:47 Locatie afgeschermd

Waar slaat dat (locatie afgeschermd) nou weer op :?

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:07
Raven schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 15:20:
[...]

De terugweg staat er, maar:
Check-in 21:41 Locatie afgeschermd
Check-out 21:47 Locatie afgeschermd

Waar slaat dat (locatie afgeschermd) nou weer op :?
Je moet weer apart toestemming geven dat TLS jouw daadwerkelijke reisgegevens mag verzamelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Nee, verzamelen doen ze sowieso, ze hebben het ook heel expliciet over weergeven..
Mooi is dat, als je zakelijk reist moet je dat ook wel aanvinken dus als je werkgever niet onnodig op kosten wilt jagen (of deze zich niet op kosten laat jagen) heb je sowieso geen anonimiteit meer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
GoldenSample schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 15:28:
Nee, verzamelen doen ze sowieso, ze hebben het ook heel expliciet over weergeven..
Mooi is dat, als je zakelijk reist moet je dat ook wel aanvinken dus als je werkgever niet onnodig op kosten wilt jagen (of deze zich niet op kosten laat jagen) heb je sowieso geen anonimiteit meer..
Ja precies, maar ze willen je laten denken dat ze alleen het in-/uitchecken van je reis registeren. Maar de database wordt gewoon gevuld. Daarom is het ook raar dat je nog een keer toestemming moet geven, om deze gegevens vervolgens uit de database opgevraagd te krijgen. Terwijl het toch daadwerkelijk jouw reisgegevens zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Rave17 schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 15:21:
[...]

Je moet weer apart toestemming geven dat TLS jouw daadwerkelijke reisgegevens mag verzamelen.
Heb ik al gedaan, gelijk toen ik mijn account bij "mijn ov-chipkaart" aanmaakte...
...
Uhm:
Huidige machtigingen

Mijn machtiging aan TLS: Toon GEEN locaties en productnamen
*TLS mag geen locaties bij mijn transacties tonen. Dat geldt voor alle kaarten waarvan ik de kaarthouder ben.

Machtiging aan rekeninghouder: Maximaal
*Toon alle reistegoed gerelateerde transacties (alle oplaad- en afboektransacties van de elektronische beurs).
Blijkbaar iets niet goed gedaan bij het toestemming geven...

edit: gewijzigd, maar nu zie ik nog niks :S, alleen de melding "Locatie afgeschermd" is nu weg maar geen locatie :? :?

[ Voor 7% gewijzigd door Raven op 22-12-2009 15:45 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
Raven schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 15:43:
[...]

Heb ik al gedaan, gelijk toen ik mijn account bij "mijn ov-chipkaart" aanmaakte...
...
Uhm:

[...]

Blijkbaar iets niet goed gedaan bij het toestemming geven...

edit: gewijzigd, maar nu zie ik nog niks :S, alleen de melding "Locatie afgeschermd" is nu weg maar geen locatie :? :?
Dat bedoelde ik dus al. Je moet eerst toestemming geven om je reisgegevens te mogen verzamelen en vervolgens nog een keer toestemming om meer te zien dan alleen in-/uitcheckgegevens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Hm, als ik twee alternatieven heb: trein of bus. Hoe kan ik checken welke het goedkoopste is? Ze vertrekken beide vanaf het zelfde punt en stoppen beide op de zelfde halte. 9292ov.nl geeft alleen nog maar strippen-informatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
jelle. schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 14:41:
Ik weet dat het al meerdere malen besproken is, maar toch weer: moeten studenten in hun vrij-reizen-periode nu wel of niet in- en uitchecken bij de NS vanaf 1 januari? Wat ik hier heb gelezen is dat dat niet de bedoeling is, "tot nader bericht". Op andere fora lees ik echter dat het vanaf 1 januari wel de bedoeling is in- en uit te checken... Wie o wie heeft het verlossende antwoord :P
Ook interessant is wat je buiten de vrij reizen periode moet doen als je een studenten OV-Chipkaart hebt. Het antwoord staat hier: http://www.studentenov-ch...0OV-chipkaart%20in%202010
Hoe werkt reizen met de Studenten OV-chipkaart in de kortingsuren?

Afhankelijk van je studentenreisproduct (week- of weekendabonnement), reis je op bepaalde tijden met korting. Voor het reizen met korting in de trein moet je een papieren kaartje met korting kopen. Voor het reizen met korting in bus, tram of metro moet je saldo op je Studenten OV-chipkaart laden. Als je op saldo reist, berekenen de poortjes of kaartlezers in de daluren automatisch het juiste kortingstarief.

Let op:
• bij sommige OV-bedrijven reis je in de kortingsuren nog met een roze strippenkaart. In de trein koop je in 2010 nog een papieren kortingskaartje. Je kunt daar nog NIET op saldo reizen;
• het moment van inchecken bepaalt of je je hele reis vrij, of met korting maakt. Als je incheckt tijdens de kortingsperiode, dan wordt de hele gemaakte reis met korting berekend. Check je in in je vrij reizen periode, dan is de hele reis gratis.
Wat gebeurt er eigenlijk als je dit fout doet, dus incheckt buiten je vrij reizen periode? Zou je dan de volle mep betalen ofzo? Ik vind dit weer een wazige uitzondering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelle.
smvs schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 16:12:
Wat gebeurt er eigenlijk als je dit fout doet, dus incheckt buiten je vrij reizen periode? Zou je dan de volle mep betalen ofzo? Ik vind dit weer een wazige uitzondering.
Waarom zou je bij de NS gaan inchecken als je dat binnen je vrij reizen periode ook niet moet doen (sterker nog: het kan niet eens)? Zolang bij de NS reizen met de Studenten OV-chipkaart niet mogelijk is kan er weinig misgaan lijkt me. Er gaan pas problemen ontstaan wanneer je straks binnen je vrij reizen periode wel moet in- en uitchecken en daarbuiten een kaartje moet komen. Ik neem aan dat ze die twee reismogelijkheden gewoon gelijktijdig invoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Osiris schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 15:49:
[..]
9292ov.nl geeft alleen nog maar strippen-informatie?
Onder de prijs, zit de link: uitgebreide prijsinfo, daar kan je ook kijken naar het tarief voor de ov-chipkaart.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Mijn vriendin en ik hebben vandaag voor de tweede keer ons studenten reisproduct proberen op te halen. Staat niks klaar beetje jammer dit. Ga niet nog 3 keer kijken of het nu wel werkt. Op de IBG/ov site stond dat het vanaf 16 december klaar zou staan.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smvs
  • Niet online
jelle. schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 17:50:
[...]

Waarom zou je bij de NS gaan inchecken als je dat binnen je vrij reizen periode ook niet moet doen (sterker nog: het kan niet eens)? Zolang bij de NS reizen met de Studenten OV-chipkaart niet mogelijk is kan er weinig misgaan lijkt me. Er gaan pas problemen ontstaan wanneer je straks binnen je vrij reizen periode wel moet in- en uitchecken en daarbuiten een kaartje moet komen. Ik neem aan dat ze die twee reismogelijkheden gewoon gelijktijdig invoeren.
Een studenten OV-Chipkaart is toch een normale OV-Chipkaart maar dan met een studenten OV product er op? Ik neem daarom aan dat je buiten je vrij reizen periode gewoon kunt inchecken, net als mensen met een 'normale' OV-Chipkaart. (maar ook dat weet ik natuurlijk niet zeker) Dat het niet de bedoeling is is wat anders, en daarom vraag ik me af wat er gebeurt als je het wel doet. En waarom je dat zou doen? Nou gewoon om te zorgen dat je reis betaald is. Ik vind het niet bepaald logisch dat je een papieren kaartje moet kopen. Dat ik uiteindelijk daar achter kwam is alleen maar omdat ik me dat afvroeg en het uit ging zoeken, maar er staat nergens prominent aangegeven dat het voor studenten in de trein vooralsnog anders werkt, hiervoor moet je actief zelf gaan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-10 12:39

Tourniquet

Hiya, fellas!

Afbeeldingslocatie: http://grab.by/1lq5
8)7

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelle.
cactusman schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 18:02:
Mijn vriendin en ik hebben vandaag voor de tweede keer ons studenten reisproduct proberen op te halen. Staat niks klaar beetje jammer dit. Ga niet nog 3 keer kijken of het nu wel werkt. Op de IBG/ov site stond dat het vanaf 16 december klaar zou staan.
http://studentenov-chipkaart.nl/

Volgens mij staat daar heel groot "Wanneer kun je ophalen?"
smvs schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 18:12:
Ik neem daarom aan dat je buiten je vrij reizen periode gewoon kunt inchecken, net als mensen met een 'normale' OV-Chipkaart. (maar ook dat weet ik natuurlijk niet zeker)
Nee, want dat kan tot nader bericht nog helemaal niet bij de NS. Alleen met een anonieme OV-chipkaart of Voordeelurenkaart of Reizen op Saldo. Abonnementen ('kaartje kopen') dus vooralsnog niet.

Maar ik ben het met je eens dat de communicatie werkelijk waardeloos is hoor. Ik zie het al gebeuren dat vanaf 1 januari talloze studenten bij de NS proberen in- en uit te checken. Of dat ze überhaupt niet weten dat ze een Studenten OV-chipkaart moeten gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

jelle. schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 19:30:
[...]

Ik zie het al gebeuren dat vanaf 1 januari talloze studenten bij de NS proberen in- en uit te checken.
Dan krijgen ze direct nul op het rekest.
Of dat ze überhaupt niet weten dat ze een Studenten OV-chipkaart moeten gebruiken.
Dat is volgens mij vrij duidelijk gecommuniceerd?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Studenten-OV chipkaart, afgelopen jaar al binnengekregen. Ik dacht vandaag, ik ga eens kijken of het werkt.

Inchecken: Ingecheckt, goede reis
Uitchecken: Onvoldoende saldo, (bij 4 palen)

Kijk ik op de website, dan kan ik mijn reisproduct pas 16 januari activeren, maar moet ik een werkend tijdelijk product hebben! Dat heb ik dus niet.

Hoop dat het wel goed gaat komen, zie het met vertrouwen tegemoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
Op Amstel heeft er een hele tijd eenzelfde gestaan, maar daar was de tekst in het Duits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fckgw
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-12-2021

fckgw

rhqq2

Of gewoon desktop
Afbeeldingslocatie: http://blog.raween.nl/wp-content/uploads/2009/07/ov-chipkaart_lezer.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

CyBeR schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 19:35:
[...]

Dan krijgen ze direct nul op het rekest.

[...]

Dat is volgens mij vrij duidelijk gecommuniceerd?
1 brief gehad met een lullig mapje 'studentenrijbewijs' (alsof ik verdommeh geen echt rijbewijs heb).
En toen was de NS invoer datum nog 1 big-ass vraagteken.

[ Voor 8% gewijzigd door GoldenSample op 23-12-2009 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
RaZ schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 17:57:
[...]

Onder de prijs, zit de link: uitgebreide prijsinfo, daar kan je ook kijken naar het tarief voor de ov-chipkaart.
Hm, fijn, een discrepantie tussen die site en de werkelijkheid van 3 cent. 9292ov.nl zegt 77 cent en het apparaat zei 80 cent.

Oh en nu zegt ie zelfs 76 cent en voor een andere rit kon ie net überhaupt geen prijzen geven. Lekker dan :P

[ Voor 13% gewijzigd door Osiris op 23-12-2009 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebradenkip
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06-09 16:39
GoldenSample schreef op woensdag 23 december 2009 @ 00:23:
[...]

1 brief gehad met een lullig mapje 'studentenrijbewijs' (alsof ik verdommeh geen echt rijbewijs heb).
En toen was de NS invoer datum nog 1 big-ass vraagteken.
Reisbewijs, niet rijbewijs :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Gisteren op Rotterdam Alexander stond een poortje gewoon open de hele tijd :')

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01:00

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Cheesy schreef op woensdag 23 december 2009 @ 22:37:
Gisteren op Rotterdam Alexander stond een poortje gewoon open de hele tijd :')
Op Centraal en Zuidplein ook, komt waarschijnlijk door de kou.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:40
Op Schiedam ook, maar wat is daar ' :') ' aan? Je kan er dan wel in zonder in te klokken, maar als aan de andere kant de poortjes wel gewoon dicht zijn dan kom je er niet meer uit.

The devil is in the details.

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Vanmiddag gekeken of het "studentenreisbewijs" al klaar staat, nog steeds niet :(

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

• Freee!!

Freee!!

Mute schreef op donderdag 24 december 2009 @ 19:09:
Op Schiedam ook, maar wat is daar ' :') ' aan? Je kan er dan wel in zonder in te klokken, maar als aan de andere kant de poortjes wel gewoon dicht zijn dan kom je er niet meer uit.
Op vrijwel alle stations kan ik ergens langs de poortjes als ik echt wil (meestal de lift). Alleen op Wilhelminaplein, Leuvehaven en Beurs is het erg lastig.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• Hahn
  • Laatst online: 00:40
Poortjes zijn ook best open te beuken, als je zo nodig zwart wilt rijden.

The devil is in the details.

• Robino
Mute schreef op donderdag 24 december 2009 @ 19:35:
Ach waarom open beuken, als meelopen net zo makkelijk gaat! Van de week had ik een meneer die doodleuk op mij bleef wachten om vervolgens achter mij te gaan staan. Dus draaide ik mij om, om te vragen of er wat was. Toen brabbelde hij wat en liep weer weg 8)7

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Volgens mij zag ik bij Stadhuis (niet zeker) bij de lift een bordje "Om de lift te roepen, check uit met uw OV-chipkaart". Best slim bedacht, de OV-chipkaart als liftsleutel gebruiken.

We are shaping the future

• Cheesy
  • Niet online
Mute schreef op donderdag 24 december 2009 @ 19:35:
Ik had de metro niet eens nodig ;)
En alsnog heb ik een OV-jaarkaart.

Met een lift kun je wel makkelijk letterlijk meeliften ;)
Zie je in Rotterdam veel inderdaad ;)

Gaat me er even om dat de afsluiting van het perron dmv hekjes niet echt werkt.
Al staan er 10000 poortjes, en er staat een half poortje open... dan is gelijk heel je perron toegankelijk.

Maar ach, er wordt al genoeg gezeurd in dit topic, was meer als meededeling bedoeld O-)

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:45
Kan wel wezen, maar als er bij de uitgang controle is (op een ander station dus) dan ben je alsnog de sjaak,

Zelfde met controle, je stopt de metro bij een station, en 30 sec. later is de hele metro gescand door zo'n 20 RET medewerkers. Alle mensen waarbij de scanner 'rood' aangeeft moesten achterblijven op het station. Tjah, lullig. OV Chipkaart is op dat gebied lekker duidelijk: niet ingechekt = zwart rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar
  • Laatst online: 20:14

mrsar

waar een sar is,is een wodka

nog even terugkomend op het trein-> bus en dat het geen overstap zou zijn.

gister heb ik de volgende reis gemaakt met alleen de ov-chip:
bus-metro-trein-bus
nou heb ik er extra op gelet,en mijn laatste bus was een overstap ondanks dat ik met de trein ben gegaan (met de ov-chip)
Nou was het wel zo,dat mijn overstappen van metro uitcheck-(trein)- bus net iets minder dan een half uur was

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Alex) schreef op donderdag 24 december 2009 @ 20:33:
[...]
Volgens mij zag ik bij Stadhuis (niet zeker) bij de lift een bordje "Om de lift te roepen, check uit met uw OV-chipkaart". Best slim bedacht, de OV-chipkaart als liftsleutel gebruiken.
Dat zou heel goed bij Stadhuis kunnen zijn, daar staat inderdaad zo'n bordje (en elders nog wel meer). Het grappige is dat dat dus niet werkt. Om de lift te laten komen (of de deur open te laten gaan als de lift er al staat), moet je nog steeds op de knop van de lift zelf drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-09 06:10

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

hmm gister vergat ik uitchecken en toen ik 7 uur later op hetzelfde perron een trein wilde nemen kon ik nog uitchecken voor het correcte bedrag. Toen kwam echter mijn trein er aan en ik kon mij niet opnieuw inchecken bij het paaltje "u bent al uitgechecked" riep het ding.

Hoeveel tijd moet er tussen zitten voordat ik mij weer kan inchecken? Ik ging van Leiden naar Zoetermeer en 7 uur later weer van Zoetermeer door naar Gouda.

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Ik heb in dit topic 30 minuten gelezen ofzo. Maar als 't goed is kun je wel gewoon inchecken bij een andere paal, correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

ROFLASTC schreef op zaterdag 26 december 2009 @ 12:21:
Hoeveel tijd moet er tussen zitten voordat ik mij weer kan inchecken?
3 minuten.
Osiris schreef op zaterdag 26 december 2009 @ 12:29:
Ik heb in dit topic 30 minuten gelezen ofzo. Maar als 't goed is kun je wel gewoon inchecken bij een andere paal, correct?
30 minuten is de maximale tijd die je op een station kunt doorbrengen zonder dat er iets wordt afgeschreven. Als je dus op een station incheckt en op hetzelfde station binnen 30 minuten weer uitcheckt wordt er niets afgeschreven.

[ Voor 54% gewijzigd door Tourniquet op 26-12-2009 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
  • Laatst online: 00:52
Ik las in dit topic dat we in januari nog gewoon met de oude ov kaart van 2009 kunnen reizen. Maar, als dat hier al zoveel pagina's gekost heeft om daar achter te komen, vraag ik me af of de conducteurs en buschauffeurs dat ook weten :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sijhtam
  • Laatst online: 27-09 15:52
Schuey schreef op zaterdag 26 december 2009 @ 16:28:
Ik las in dit topic dat we in januari nog gewoon met de oude ov kaart van 2009 kunnen reizen. Maar, als dat hier al zoveel pagina's gekost heeft om daar achter te komen, vraag ik me af of de conducteurs en buschauffeurs dat ook weten :X
Heb van de week een tijdelijke Studenten ov-chipkaart gekregen, omdat de kaarten die besteld zijn met het formulier in december niet voor het nieuwjaar gereed zijn. Hierop is reeds een bestelt abonnement geladen.

Enigste wat ik ervan begrepen heb, is dat studenten in januari nog zonder week / weekend abonnement kunnen reizen met hun persoonlijke ov-chipkaart.

huidige opstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelle.
Schuey schreef op zaterdag 26 december 2009 @ 16:28:
Lol :D Tja, de communicatie richting studenten mag dan bagger zijn, maar ik neem aan dat vervoerders toch wél op de hoogte zijn. Als ik zo af en toe berichten op internet lees van buschauffeurs ofzo krijg ik de indruk dat dat wel goed zit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
  • Laatst online: 00:52
Mcdeath schreef op zaterdag 26 december 2009 @ 17:01:
[...]

Heb van de week een tijdelijke Studenten ov-chipkaart gekregen, omdat de kaarten die besteld zijn met het formulier in december niet voor het nieuwjaar gereed zijn. Hierop is reeds een bestelt abonnement geladen.

Enigste wat ik ervan begrepen heb, is dat studenten in januari nog zonder week / weekend abonnement kunnen reizen met hun persoonlijke ov-chipkaart.
Waar kan je die tijdelijke kaart dan krijgen, en moet je daarvoor betalen? Mijn vriendin had namelijk hetzelfde probleem. Ze waren haar aanvraag kwijtgeraakt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Schuey schreef op zaterdag 26 december 2009 @ 17:11:
[...]

Waar kan je die tijdelijke kaart dan krijgen, en moet je daarvoor betalen? Mijn vriendin had namelijk hetzelfde probleem. Ze waren haar aanvraag kwijtgeraakt..
Zelfde verhaal bij iemand in mijn familie.
Doet MBO en heeft vanaf januari 2010 recht op OV-studentenreisrecht.

Voor december niet automatisch een formulier gehad (wat wel zou moeten gebeuren)
3 december formulier besteld via website
Week later formulier binnen. 3 dagen later nog een keer zelfde formulier binnen. Direct ingevuld en teruggestuurd

Maar nu nog geen kaart binnen.

Kun je vertellen hoe je aan die tijdelijke chipkaart komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
En dat is bloedirritant. Al kan ik me wel voorstellen waarom... het voorkomt dat mensen een retourtje maken, op station B niet uitchecken, vervolgens op het één na laatste station voor A uit de trein springen, uitchecken, opnieuw inchecken en zo een stuk goedkoper reizen.

Evenzogoed blijft het gewoonweg irritant.
[...]

30 minuten is de maximale tijd die je op een station kunt doorbrengen zonder dat er iets wordt afgeschreven. Als je dus op een station incheckt en op hetzelfde station binnen 30 minuten weer uitcheckt wordt er niets afgeschreven.
Dat is 60 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

-

[ Voor 101% gewijzigd door Dre op 22-09-2013 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX

DDX

Gewoon 2 chipkaarten bij je hebben, werkt perfect :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Alex) schreef op zaterdag 26 december 2009 @ 18:04:
En dat is bloedirritant. Al kan ik me wel voorstellen waarom... het voorkomt dat mensen een retourtje maken, op station B niet uitchecken, vervolgens op het één na laatste station voor A uit de trein springen, uitchecken, opnieuw inchecken en zo een stuk goedkoper reizen.
Nee, want dat doe je met twee kaarten, omdat je anders zwartrijdt op de terugweg. (Een "retourtje" bestaat niet als reisproduct.

Die drie minuten is om te voorkomen dat mensen ongewild uitchecken en meteen weer inchecken zodat ze hun instaptarief kwijt zijn. Met het geklaag daarover zouden we drie van deze threads kunnen vullen, dus is het niet zo gek dat die limiet erop zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer

Lolhozer

Dat had ook wel op 30 seconden kunnen staan natuurlijk. Zolang blijf je ook niet staan zwaaien voor zo'n paaltje met je kaart.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Zet die limiet op 10 seconden en je hebt meer dan genoeg. Mensen die zo lang voor zo'n paaltje blijven staan zwaaien met die kaart zijn sowieso dungezaaid, gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

Oeps, ja dat klopt zie ik nu. Is dat soms aangepast, want ik had 30 minuten in m'n hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Tourniquet schreef op zondag 27 december 2009 @ 02:21:
Oeps, ja dat klopt zie ik nu. Is dat soms aangepast, want ik had 30 minuten in m'n hoofd?
30 minuten (eigenlijk 35) is de limiet om een volgende incheck als overstap te laten gelden. Misschien dat je daaraan dacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoD Cerberus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-06 21:49

DoD Cerberus

blabla!

Ik probeer al zeker een kwartier een account aan te maken op ov-chipkaart.nl met m'n studentenkaart.
Krijg telkens de volgende error
De ingevulde gegevens komen niet overeen met de gegevens die bij de aanvraag van de kaart of het aanvragen van Automatisch opladen zijn opgegeven.
Ik heb letterlijk de gegevens van de ib-groep site gehaald, dus die moeten wel kloppen.

Iemand een idee wat ik fout doe ?

EDIT: laat maar, blijkbaar hebben ze het adres van mn ouders gebruikt, waar ik een jaar geleden al een ander adres heb doorgegeven.....

[ Voor 14% gewijzigd door DoD Cerberus op 27-12-2009 20:23 ]

"From this day to the ending of the world, But we in it shall be remembered -- We few, we happy few, we band of brothers."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Dido schreef op zondag 27 december 2009 @ 13:41:
[...]

30 minuten (eigenlijk 35) is de limiet om een volgende incheck als overstap te laten gelden. Misschien dat je daaraan dacht?
En mij was altijd 20 minuten verteld bij de bus enzo :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Minder dan 30 minuten zou eigenlijk onlogisch zijn.
Dan zou je in de knoop komen met halfuursdiensten. Mocht je geen mooie overstap hebben, of een overstap net missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-10 10:54
nog iets leuks:

Als je met de trein met meerdere vervoerders reist, dan moet je bij elke vervoerder in- en uitchecken.

Voorbeeld:

Enkele reis Utrecht - Zevenaar.
- Check in bij NS paaltje @ Utrecht CS
- Check uit bij NS paaltje @ Arnhem
- Check in bij Syntus paaltje @ Arnhem
- Check uit bij Syntus paaltje @ Zevenaar.

Opzich nog wel redelijk duidelijk. Maar nu is bekend geworden dat Syntus de aanbesteding voor 2012 heeft verloren. Arriva heeft deze concessie gewonnen. Vanaf 2012 gaat Arriva de treindienst tussen Arnhem en Winterswijk verzorgen. Het leuke is dat vanaf 2012 nog een concessie ingaat voor de treindienst Arnhem - Doetinchem. Er komen dus op hetzelfde traject met een beetje pech (als Arriva deze concessie niet wint) twee vervoerders. Dan kun je dus deze situatie krijgen:

We nemen even aan dat Veolia de concessie voor Arnhem - Doetinchem wint.

Enkele reis Utrecht - Zevenaar:
- Check in bij NS paaltje @ Utrecht CS
- Check uit bij NS paaltje @ Arnhem
- Vertrektijd controleren en daaruit opmaken of de trein naar Zevenaar van Arriva of Veolia is.
- Check in bij paaltje van juiste vervoerder @ Arnhem
- Check uit bij paaltje van juiste vervoerder @ Zevenaar.

Check je in en uit bij de verkeerde vervoerder dan reis je eigenlijk zwart en kun je bij controle een boete krijgen. Check je in bij de juiste vervoerder, maar check je uit bij de verkeerde vervoerder, dan wordt dat als 2 incheckpogingen gezien en ben je 2x het instaptarief kwijt. Nu zal dit wel te corrigeren zijn door alsnog bij beide paaltjes de kaart erlangs te halen, maar je moet dan wel even opletten wat er op het display staat.

Handig systeem! 8)7

Edit n.a.v. post hier onder (Kroontjespen):

Op Utrecht papieren kaartje kopen. Enkele reis Arnhem - Zevenaar en klaar.

[ Voor 3% gewijzigd door Dolan op 28-12-2009 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

Zet er dan ook bij hoe het zou zijn met papieren kaartjes trolleystad.

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaguar645
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-10 06:09
Volgens mij koop je nu gewoon een kaartje van Utrecht naar Zevenaar van de NS hoor... deze dragen dan weer het een en ander af aan Veolia/Arriva/Connexxion...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-10 10:54
Jaguar645 schreef op maandag 28 december 2009 @ 10:15:
Volgens mij koop je nu gewoon een kaartje van Utrecht naar Zevenaar van de NS hoor... deze dragen dan weer het een en ander af aan Veolia/Arriva/Connexxion...
Correct. Zie edit. Zo werkt dat nu ook. Helaas moet je voor sommige trajecten wel een 'via' kaartje kopen omdat de NS kaartautomaat anders automatisch uitgaat van een reis via het NS netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Currahee
  • Laatst online: 22:28

Currahee

3 miles up, 3 miles down!

De dag voor kerst geprobeerd om mijn bestellingen op de studenten ov chipkaart te activeren, immers volgens de 2 brieven die ik daarover heb gehad kon dat na 16 december. Die tijd had ik me echter kunnen besparen, want er stond geen bestelling klaar. Nu schijnt het dus zo te zijn dat ik de OV chipkaart bestelling pas kan ophalen eind januari en dat er een tijdelijk studenten reisproduct op de kaart staat waarmee je alsnog tot 31 januari kunt blijven reizen.

De communicatie van de IB groep is in deze wel een beetje krom moet ik zeggen. Hopen dat het 4 januari allemaal goed verloopt, ik ben benieuwd. Hoe gaat het trouwens als de OV aanbieder nog geen OV chipkaart heeft ingevoerd? Ik reis een deel met de Syntus trein en op het web staat dat je dan een papieren kaartje dient te hebben. Moet je daar je oude papieren OV kaart voor gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Zelfde geldt voor mij.

Ik reis met Connexxion trein. Maar ze kunnen de pot op. Zij hebben hun zaakjes niet voor mekaar, dus ik reis met m'n eigen OV chipkaart.

Volgens de laatste berichten staat UITERIJK 31 december je reisproduct klaar.
Tot 31 januari heb je de tijd om dat op te halen.

Ik denk dat in januari wel soepel gecontroleerd MOET worden... Bij zoveel mensen zijn de zaakjes niet op orde.

Ik heb het voordeel dat ik een tijdelijk reisproduct al heb op m'n chipkaart.
Maar iemand uit m'n familie heeft helemaal geen chipkaart... laat staan een tijdelijk reisproduct...
Die moet straks zonder kaartjes de trein in ... :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Currahee
  • Laatst online: 22:28

Currahee

3 miles up, 3 miles down!

Een flinke zoektocht verder het volgende gevonden op de website van Syntus over het reizen met de OV studenten chipkaart:
Je gebruikt je Studenten OV-chipkaart als zichtkaart door hem, in de vrij-reizen periode (week of weekend) bij instappen te tonen aan de chauffeur. In de periode waarin je geen recht hebt op vrij-reizen, gebruik je net als nu de roze strippenkaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moartn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

Moartn

Team Coco

In veel gebieden zoals hier in Groningen zitten er in de bussen nog niet eens chipkaartautomaten dus studenten met OV-studentenkaart kunnen tot die tijd 24/7 gratis reizen, ongeacht ze week of weekend-OV hebben.

Natuurlijk zijn er wel controleteams die als het goed is mobiele chipkaartlezers krijgen, maar ten eerste worden die pas in februari of maart geleverd aldus het OV Bureau en ten tweede denk ik dat veel mensen dat risico wel willen nemen.

Ik kan me goed voorstellen dat de busbedrijven een schadeclaim gaan neerleggen bij TLS of de IB-groep om de gemiste inkomsten van studenten te compenseren.

Sint Moartn, Sint Moartn, de koeien hebben stoartn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Kheb nog zo'n onding liggen hier...
Ze lijken opeens erg ouderwets.

Kopen? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoB_HenK
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-10 18:24
Currahee schreef op maandag 28 december 2009 @ 12:48:
Een flinke zoektocht verder het volgende gevonden op de website van Syntus over het reizen met de OV studenten chipkaart:

[...]
Aardige oplossing van Syntus (en door Qbuzz/Connexxion/Arriva in regio Groningen), behalve dan voor die studenten die van kaarttype (weekend->week of week>weekend) wisselen met ingang van het nieuwe jaar. Zojuist met de NS helpdesk aan de lijn gehangen, die hadden nog van geen enkel probleem bij de IB Groep gehoord.

Edit: Ik kon, net zoals een aantal anderen, mijn product ophalen.

[ Voor 22% gewijzigd door BoB_HenK op 29-12-2009 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Moartn schreef op maandag 28 december 2009 @ 13:29:
Ik kan me goed voorstellen dat de busbedrijven een schadeclaim gaan neerleggen bij TLS of de IB-groep om de gemiste inkomsten van studenten te compenseren.
Ik denk dat ze, aangezien ze meer dan twee jaar gehad hebben om 't systeem te implementeren, nul op het rekest krijgen als ze dat proberen. Echt, dat is hun eigen schuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wii4all
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Wat/hoe gaan jullie nu met het printen/indienen van overzichten in voor bijv. werk?

Vroeger leverde ik gewoon mn strippenkaart in die vergoed werdt.

Nu moet je die overzichten 'online' uitdraaien maar de gegevens zijn vaak niet beschikbaar of ik kan niet verder terug dan een paar weken.

Burp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX

DDX

Kan je niet gewoon km's indienen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wii4all
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Dat is weer het kromme, pas vanaf 20 km geldt een km vergoeding.

Het is 19 km. OV kan dan wel gewoon ingediend worden.

Burp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het eerste commentaar op de kosten voor een nieuwe kaart (nadat de oude verlopen is) en de kosten op het overzetten van saldo naar een nieuwe kaart staat inmiddels op nu.nl.

Normaal ben ik niet zo "ANWB", maar ik vind dat ze op deze punten toch gelijk hebben. Een nieuwe kaart zou gewoon gratis moeten zijn, tenzij je hem sloopt/kwijtraakt. Idem voor het overzetten van eventueel saldo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Wii4all schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 12:44:
Wat/hoe gaan jullie nu met het printen/indienen van overzichten in voor bijv. werk?

Vroeger leverde ik gewoon mn strippenkaart in die vergoed werdt.

Nu moet je die overzichten 'online' uitdraaien maar de gegevens zijn vaak niet beschikbaar of ik kan niet verder terug dan een paar weken.
Van de ov-chipkaart site:
Hieronder vindt u alle transacties vanaf het moment waarop Trans Link Systems B.V. (TLS) toestemming heeft gekregen om uw transacties weer te geven. Transacties verschijnen met een maximale vertraging van 7 kalenderdagen en er worden maximaal 18 maanden weergegeven.
Dus lijkt mij lang genoeg om een declaratie in te dienen? Ik print ze maandelijks uit en declareer als ik wat te declareren heb. Tot nu toe accepteren ze de prints @ werk... en anders komen ze maar met een chipkaart-van-de-zaak :P

Heb ik ook nog een vraag. NS is zo vriendelijk geweest om mij een nieuwe jaartrajectkaart te sturen. Op de oude (met een ander kaartnummer natuurlijk) heb ik al saldo staan. Hoe krijg ik dat nu, zonder kosten, op de nieuwe? Want ik heb geen zin om meerdere kaarten mee te nemen eigenlijk.

Ik zie op de site van ov-chipkaart wel dat ik kaarten kan toevoegen en verwijderen... maar ik denk dat elke kaart apart saldo heeft en dat het niet per account is? Ik kan er niets over vinden op de site daar. En anders waag ik er maar een mailtje aan :)

[ Voor 22% gewijzigd door Bastien op 29-12-2009 22:09 ]

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Verwijderd schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 21:47:
Het eerste commentaar op de kosten voor een nieuwe kaart (nadat de oude verlopen is) en de kosten op het overzetten van saldo naar een nieuwe kaart staat inmiddels op nu.nl.

Normaal ben ik niet zo "ANWB", maar ik vind dat ze op deze punten toch gelijk hebben. Een nieuwe kaart zou gewoon gratis moeten zijn, tenzij je hem sloopt/kwijtraakt. Idem voor het overzetten van eventueel saldo.
Hmmm dat ziet er knap beroerd uit. Hoop dat hier nog iets aan gedaan word. Dat er kosten worden gerekend voor het vervangen bij diefstal / verlies / defect kan ik me voorstellen, maar bij vervanging als gevolg van een kunstmatige houdbaarheidsdatum dan voelt dat eigenlijk gewoon als flessentrekkerij.

@ hierboven,
dat saldo over naar de nieuwe kaart kun je waarschijnlijk niet kostenloos voor elkaar krijgen. Omdat de NS de producten nog niet als Digitaal product verstrekt. Juist daarom is die discussie over kosten bij vervangen als gevolg van regels van de vervoerder zo belangrijk.

[ Voor 3% gewijzigd door nsa1984 op 29-12-2009 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falskdansker
  • Niet online
Het aantal studenten dat de kaart daadwerkelijk heeft geactiveerd ligt vlak voor het nieuwe jaar nog aanzienlijk lager. Daarvoor moeten de studenten zich melden bij één van de ruim twaalfhonderd oplaadpunten. (nu.nl)
Dat lijkt me ook niet zo gek. Toen ik het eergisteren probeerde, stond er nog niks klaar :p.

[ Voor 14% gewijzigd door Falskdansker op 29-12-2009 23:34 ]

Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Nog een belachelijk hoog bedrag ook, zo'n kaartje kost op ebay net een euro dus voor de NS zal het nog goedkoper zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dutch_Razor schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 23:36:
Nog een belachelijk hoog bedrag ook, zo'n kaartje kost op ebay net een euro dus voor de NS zal het nog goedkoper zijn.
:?

Je bedoelt het bedrag dat je betaalt voor een kaart? Dat is ook niet om de productiekosten te dekken maar om te zorgen dat je er negatief op kunt staan.

Ik heb 't al eerder aangehaald, maar bijvoorbeeld in Boston krijg je de kaart (Charliecard) gratis maar kun je niet als je er nog $1 op hebt staan een ritje maken, omdat je dan onder de $0 uit zou komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:12

Onbekend

...

Dutch_Razor schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 23:36:
Wat denk je van administratiekosten?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Onbekend schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 23:43:
[...]

Wat denk je van administratiekosten?
Waarom zou ik administratie kosten moeten betalen voor een kaart welke een kunstmatig beperkte levensduur heeft gekregen? Bij diefstal, verlies of defect kan ik me er ergens iets bij voorstellen. (maar het zou de vervoerder sieren om dat onder service te plaatsen). Maar juist bij een kunstmatig door de vervoerder veroorzaakte vervanging vind ik ook dat de vervoerder dan maar die kosten op zich moet nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Iemand op IRC gaf ook al aan: een paspoort is ook maar 5 jaar houdbaar en moet je ook verplicht voor betalen. Idem ditto voor rijbewijs et cetera.

Mag je nog van geluk spreken dat een OV-chipkaart slechts 7,50 kost :P
Pagina: 1 ... 19 ... 100 Laatste

Let op:
Het is hier niet toegestaan om hulp te bieden bij het hacken van chips. Dit betekent dat het ook niet toegestaan is om links te geven naar kant en klare programma's die dit mogelijk maken. Het forum is geen plaats om aan te zetten tot frauduleuze handelingen.