All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Okee. Vandaag maar eens doen dan.Alex) schreef op donderdag 10 december 2009 @ 22:40:
[...]
Dat is correct... voor NS moet je 'm inderdaad apart aanvragen en activeren, omdat je bij NS een keuze voor een klasse moet opgeven. Dat is bij de andere vervoerders niet.
edit: activatie is aangevraagd, maar dat OVchipkaart ding bij de AH was stuque

Later vandaag maar eens langs het station, had ik net ff geen zin in daar mijn fiets zwaarbeladen was met boodschappen
Ehm, zo begreep ik het, dat dat overal moet.CyBeR schreef op donderdag 10 december 2009 @ 22:42:
[...]
En omdat 't bij NS moet, moet 't overal?De andere vervoerders hebben geeneens een activatiemethode, laat staan dat je iets moet activeren. Saldo erop en gaan.
Hmm, okee.
[ Voor 13% gewijzigd door Raven op 11-12-2009 10:56 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Verwijderd
ik zie ook nergens in de ib-groep brief staan waar je dat ding nou moet activeren? ik neem aan op het station ?
Verwijderd
Aan de andere kant, je zit met een normaal kaartje ook al snel op dat bedrag, aangezien een voltarief retourtje Haarlem -> Amsterdam CS ook bijna €7,- is

/me heeft het helemaal gehad met het OV in Nederland en laat zich liever eerst zoenen voordat hij wordt genaaid.
Ten eerste: iedereen die het minste beetje interesse had in de werking van de OV-chipkaart was er al tijden achter dat die 20 euro borg bestond, want dat is niet bepaald een geheim.Verwijderd schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 11:09:
Voor het eerst in tijden ben ik afgelopen woensdag weer met het OV geweest. Toch maar eventjes die OV-chipkaart proberen, en meteen weer weggestopt. NS hanteert een "borg" van €20,-. Wat een bullshit zeg.
Ten tweede: als het bullshit is, ga mij dan eens uitleggen waarom ik nog zou uitchecken op m'n aankomststation als m'n "kaartje" duurder is dan m'n chipkaart?
Waarom post je een algemene rant over OV-prijzen (het klinkt alssof je al heel lang niet met de trein geweest bent) in een OV-chipkaart-topic?Aan de andere kant, je zit met een normaal kaartje ook al snel op dat bedrag, aangezien een voltarief retourtje Haarlem -> Amsterdam CS ook bijna €7,- is
/me heeft het helemaal gehad met het OV in Nederland en laat zich liever eerst zoenen voordat hij wordt genaaid.
Een taxi kost voor zo'n ritje tussen de 35 en 50 euro (of meer als je opgelicht wordt door de Finnen), dus vergeleken met dat is de NS nog goedkoopVerwijderd schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 11:09:
Voor het eerst in tijden ben ik afgelopen woensdag weer met het OV geweest. Toch maar eventjes die OV-chipkaart proberen, en meteen weer weggestopt. NS hanteert een "borg" van €20,-. Wat een bullshit zeg.
Aan de andere kant, je zit met een normaal kaartje ook al snel op dat bedrag, aangezien een voltarief retourtje Haarlem -> Amsterdam CS ook bijna €7,- is
Als je "goedkoop" wil reizen met de NS ben je bijna "verplicht" om een voordeelurenkaart te nemen, anders kost het idd erg veel.
Dat zit wel Schnorr.
Waarom? Omdat het kan!!
Per 01-01-2010 heb ik alleen een OV-studenten chipkaart. Ik heb dus geen geldig papieren vervoersbewijs meer. Op de website van Qbuzz lees ik echter: "In de regio Groningen Drenthe is het op dit moment nog niet mogelijk in de bussen gebruik te maken van de OV-chipkaart." Het lijkt er op dat dit per 01-01-2010 niet anders is. Hoe kom ik dan de bus in?
Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw
€5 zelfs maar.Lolhozer schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 19:27:
Wat je dan de aanschaf van een chipkaart had gescheeld, want die zit daar bij in en het saldo wat je op je kaart hoeft te zetten is maar E10 aangezien de NS je al kent.
Henkie: je OV-chip laten zien. Dat Qbuzz daar nog niets mee kan is hun probleem.
[ Voor 12% gewijzigd door CyBeR op 11-12-2009 22:25 ]
Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw
Dat is dan dus ook duidelijk het probleem van de OV-chipkaart. Partijen drukken van bovenaf de implementatie er doorheen, terwijl de partijen onderaan nog niet gereed zijn.Henkie-Jan schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 22:26:
Dus eigk kan ik. als ik geen recht zou hebben, gratis dan de bus in kunnen? De chipkaart houd je namelijk.
Zolang de vervoerder jouw kaart niet kan controleren, zullen ze jou wel door moeten laten lopen.
Verwijderd
Je ov-chipkaart laten zien aan de chauffeur, in plaats van aan de ov-chipkaartlezer.Henkie-Jan schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 22:22:
Misschien is het voorbij gekomen maar goed. Nogmaals:
Per 01-01-2010 heb ik alleen een OV-studenten chipkaart. Ik heb dus geen geldig papieren vervoersbewijs meer. Op de website van Qbuzz lees ik echter: "In de regio Groningen Drenthe is het op dit moment nog niet mogelijk in de bussen gebruik te maken van de OV-chipkaart." Het lijkt er op dat dit per 01-01-2010 niet anders is. Hoe kom ik dan de bus in?
Yep. Again, probleem van Qbuzz. Moeten ze maar opschieten.Henkie-Jan schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 22:26:
Dus eigk kan ik. als ik geen recht zou hebben, gratis dan de bus in kunnen? De chipkaart houd je namelijk.
Dat is geen 'probleem van de OV-Chipkaart', dat is een probleem van vervoerders die hun zaakjes niet op orde hebben. Het hele gebeuren had al twee jaar volledig geimplementeerd moeten zijn.Rave17 schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 22:30:
[...]
Dat is dan dus ook duidelijk het probleem van de OV-chipkaart. Partijen drukken van bovenaf de implementatie er doorheen, terwijl de partijen onderaan nog niet gereed zijn.
Zolang de vervoerder jouw kaart niet kan controleren, zullen ze jou wel door moeten laten lopen.
[ Voor 4% gewijzigd door CyBeR op 11-12-2009 22:45 ]
Om mezelf maar even te quoten: was vandaag bij de AH en ik zag het ding inderdaad staan. Hij moet er wel pas recent zijn neergezet want hij staat naast de ING pinautomaat die ik regelmatig gebruik en hij was me nog niet opgevallen.Moartn schreef op woensdag 09 december 2009 @ 16:11:
Hmm, ik zal binnenkort eens wat beter kijken als ik bij de AH ben, want zo'n apparaat heb ik nog nooit gezien. Niet dat je er in Groningen al veel aan hebt: in de bus moet je nog gewoon een strippenkaart gebruiken en op het station kun je gewoon de NS-kaartautomaten gebruiken om saldo/producten te laden.
Heb het ding verder niet geprobeerd te gebruiken: zou niet weten wat ik er mee moet. Moet m'n "reizen op saldo van de NS"-product nog ophalen, maar ik neem aan dat dat alleen op NS-automaten kan.
Sint Moartn, Sint Moartn, de koeien hebben stoartn
If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.
Verwijderd
Beste student,
Het is bijna zover: vanaf 1 januari 2010 gaan alle studenten reizen met een Studenten OV-chipkaart. Om in 2010 te kunnen reizen, moet je je abonnement activeren bij een ophaalautomaat.
Wat moet je nu doen?
Heb je al een Studenten OV-chipkaart? Dan is deze kaart voorzien van een tijdelijk week- of weekendabonnement, zodat je in elk geval vanaf 1 januari direct kunt reizen. Vanaf 16 december 2009 word je via de website www.studentenov-chipkaart.nl geïnformeerd in welke periode je abonnement klaarstaat bij een ophaalautomaat. Activeer je abonnement in de aangegeven periode, maar in ieder geval vóór 31 januari 2010. Je kunt dan ook daarna blijven reizen met het openbaar vervoer zolang je recht hebt op studiefinanciering.
Heb je nog geen Studenten OV-chipkaart? Zorg er dan voor dat je zo snel mogelijk een kaart aanvraagt.
Meer informatie
Kijk op www.studentenov-chipkaart.nl als je meer wilt weten over:
• hoe en waar je je abonnement moet activeren
• het aanvragen van een Studenten OV-chipkaart
• reizen met de Studenten OV-chipkaart.
Kijk op www.ib-groep.nl (vanaf 1 januari 2010: www.ocwduo.nl) voor meer informatie over:
• je recht op studiefinanciering
• wat je moet doen om je abonnement te wisselen of stop te zetten.
[ Voor 8% gewijzigd door Sebazzz op 12-12-2009 11:33 ]
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Verwijderd
Hallo zeg, kun jij wel lezenSebazzz schreef op zaterdag 12 december 2009 @ 11:33:
Ik heb al een studenten ov-chipkaart met werkend reisproduct (sinds oktober), dus wat moet ik doen?

In de post boven je:
Verwijderd schreef op zaterdag 12 december 2009 @ 11:24:
Wat moet je nu doen?
Heb je al een Studenten OV-chipkaart? Dan is deze kaart voorzien van een tijdelijk week- of weekendabonnement, zodat je in elk geval vanaf 1 januari direct kunt reizen. Vanaf 16 december 2009 word je via de website www.studentenov-chipkaart.nl geïnformeerd in welke periode je abonnement klaarstaat bij een ophaalautomaat. Activeer je abonnement in de aangegeven periode, maar in ieder geval vóór 31 januari 2010. Je kunt dan ook daarna blijven reizen met het openbaar vervoer zolang je recht hebt op studiefinanciering.
We are shaping the future
Het is uiteindelijk wel de bedoeling, maar nu krijg je nog gewoon een extra kaart van de NSAlex) schreef op zaterdag 12 december 2009 @ 15:55:
Een voordeelurenabonnement, kan dat ook op een bestaande persoonlijke chipkaart worden geladen, of krijg ik er dan per sé eentje van NS? Ik heb weinig zin om 2 chipkaarten te hebben, zegmaar
Ik zie eea zo niet in de FAQ staan daar (en op die van de NS zie ik het ook niet), vandaar mijn vraag
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
Developer Accused Of Unreadable Code Refuses To Comment
Vandaag krijg ik het bericht dat vanaf 16 december de PERIODE wordt bekendgemaakt wanneer ik het reisproduct kan afhalen.
Ik snap wel dat het laatste meestal geldt... maar voor de duidelijkheid zou het beter zijn om te vermelden dat de eerdere berichtgeving niet meer van toepassing is ofzo.
Nee, net als met het voordeelurenreisproduct wordt het reisproduct gewoon van je kaart gehaald, en wordt het pasje een persoonlijke ov-chipkaart.Icelus schreef op zaterdag 12 december 2009 @ 19:58:
Ben geen student, maar is het de bedoeling dat studenten elk jaar een nieuwe OV-chipkaart krijgen (zoals de papieren versie) of wordt ie bijvoorbeeld geblokkeerd?
Het hele mooie van dit verhaal is dat je dus zelf bij een vervoerder (GVB, NS etc...) moet zorgen dat hij wordt geblokkeerd althans dat het je persoonlijk OV-chipkaart wordt. Het gratis reisproduct moet je zelf deactiveren wat erg krom is, lijkt mij dat je dit met zo'n systeem zelf kan reguleren.Icelus schreef op zaterdag 12 december 2009 @ 19:58:
Ben geen student, maar is het de bedoeling dat studenten elk jaar een nieuwe OV-chipkaart krijgen (zoals de papieren versie) of wordt ie bijvoorbeeld geblokkeerd?
De controle schijnt nog niet scherp te zijn, las laatst een nieuwsbericht klik (nu.nl) dat veel oud-studenten er nog gebruik van maken.
MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i
Geachte heer .....,
Dank u wel voor uw reactie van 09-12-2009.
In reactie op uw opmerking willen wij u het volgende laten weten. Indien u met de trein gaat reizen dient u niet in- en uit te checken als student. In het resterende Openbaar Vervoer dient u wel in- en uit te checken.
Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Hoi
Op het reisproduct staat immers al of je recht hebt op reizen, de verdere administratie (of je er nog wel recht op hebt, bijvoorbeeld) ligt bij IB-Groep/DUO.
Pluspunten:
- de maand januari mag je nog met je oude (2009) OV rondreizen;
- 'k heb maar 1 minuut in de wacht gestaan;
- daadwerkelijk geholpen door een zoetgevooisde telefoniste
Denk het niet, aangezien de OV-chipkaart juist is ontworpen rondom de kaart zelf. Daar moeten de meest recente gegevens opstaan en de backbone is voor latere controle. Dus bijvoorbeeld om een duplicaat OV-chipkaart binnen een dag op te merken en te blokkeren.roelieboelie schreef op maandag 14 december 2009 @ 10:53:
Als je in de trein wordt gecontroleerd met een OV-studenten-chipkaart, wordt dit dan ook opgeslagen/naar een centrale server gestuurd op het apparaatje van de conducteur voor een dubbele check achteraf (om te kijke of je wel recht hebt om gratis te reizen bijvoorbeeld)? Aangezien je bij de NS dus niet hoeft in/uit te checken...
[ Voor 30% gewijzigd door Sjah op 15-12-2009 19:42 ]
Niet per sé hoor. Hier in Haarlem hebben de controleurs nog geen scannersSjah schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 19:24:
Laatst zat ik in de tram, met een controleur, en daar verwacht je geen controleteam, toch stapten die in; prima, zij mijn chip scannen, klaar. Heb toen wel zitten denken, als er geen controleur inzit, omdat die ziek is of whatever, zie ik mensen instappen, en de kaart niet gebruiken, die mensen zijn gewoon de lul als zo een team instapt. Logisch natuurlijk, maar had er nooit bij stilgestaan.
Vanmorgen controle ploeg van 4 man die ook geen zin had om ovchip te scannen.
Vanmorgen op Leiden geprobeerd m'n automatisch opwaarderen "af te halen" maar daar waren dus ook zowel de automaat bij het GWK als die bij de Albert Heijn kapot. De betrouwbaarheid van die apparaten laat dus nog wel wat te wensen over.Tourniquet schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 23:32:
Zo'n apparaat is als het goed is ook een ophaalpunt voor "automatisch aanvullen". Dat heb ik aangevraagd maar moet het dus nog "ophalen". Ben vandaag bij 2 van die dingen geweest (GWK en Bruna) en allebei stonden ze in storing. De dame bij de Bruna had zelfs maar de stekker eruit getrokken omdat "hij het niet deed".
Heb het toevallig gisteren ook nog een keer geprobeerd op het apparaat bij GWK Leiden. Het apparaat deed het toen wel, maar het ophalen van het automatisch opladen is me niet gelukt.Bandicoot schreef op woensdag 16 december 2009 @ 10:16:
[...]
Vanmorgen op Leiden geprobeerd m'n automatisch opwaarderen "af te halen" maar daar waren dus ook zowel de automaat bij het GWK als die bij de Albert Heijn kapot. De betrouwbaarheid van die apparaten laat dus nog wel wat te wensen over.
Verwijderd
Dat was inderdaad ook mijn probleem. Apparaat lijkt wel te werken, maar bestellingen ophalen werkt niet.Tourniquet schreef op woensdag 16 december 2009 @ 10:47:
[...]
Heb het toevallig gisteren ook nog een keer geprobeerd op het apparaat bij GWK Leiden. Het apparaat deed het toen wel, maar het ophalen van het automatisch opladen is me niet gelukt.
Verwijderd
Vandaag ook in Amsterdam een klein probleempje met de OV chipkaart.
Ik doe uit outcheck bij de metro, poortje gaat open, maar display zegt "fout probeer overnieuw". Bang voor mijn 4 euro doe ik wat het display zegt en hou de pas er nogmaals voor. Toen zei de display iets van "U bent al uit gechecked" en het poortje ging ondertussen alweer dicht. En toen kon ik er niet meer uit...
De opzichter wilde ook niet de poortjes voor me open doen, en zei dat ik maar achter iemand aan moest lopen (?).
Bij de automaat kon ik zien dat ik die eerste keer wel daadwerkelijk was uitgechecked en die verwoede pogingen om nogmaals het poortje open te krijgen hebben we geen 4 euro gekost. Toch is het duidelijk niet goed. Het poortje vraagt MIJ om de kaart er nogmaals voor te houden, en als ik dat dan doe is het die hele vraag vergeten en doet het poortje alsof ik out of the blue met een niet ingecheckte kaart probeer uit te checken.
Gisterenavond exact hetzelfde probleem toen ik de Metro verliet op Amsterdam Sloterdijk. Ze hebben lopen rommelen met de software, en de klant is de dupe.Verwijderd schreef op woensdag 16 december 2009 @ 12:04:
Ik doe uit outcheck bij de metro, poortje gaat open, maar display zegt "fout probeer overnieuw". Bang voor mijn 4 euro doe ik wat het display zegt en hou de pas er nogmaals voor. Toen zei de display iets van "U bent al uit gechecked" en het poortje ging ondertussen alweer dicht. En toen kon ik er niet meer uit...
Blijft een waardeloos systeem met die poortjes als het niet goed werkt....
Bellen. Bij Connexxion had ik als ik dat deed binnen een week een brief in huis en al eerder het saldo weer terug (inclusief wat ik gereisd had, gratis geworden dus.)Verwijderd schreef op woensdag 16 december 2009 @ 12:04:
Ik had een tijdje geleden een probleem met Veolia, waarbij ik 8 euro kwijt was voor 1 reis, omdat de outcheck ook als een incheck werd gerekend. Heb ze hier een mail over gestuurd (naar klantenservice@veolia-transport.nl), maar na meer dan een maand wachten nog steeds niks gehoord. Duurt het altijd zo lang? Ik snap dat ogenblikkelijk antwoorden niet altijd mogelijk is, maar dit is wel erg lang wachten
Maakt niet echt uit welke letter je gebruikt lijkt het....alleen de adviseer periode veranderd.Verwijderd schreef op woensdag 16 december 2009 @ 11:20:
Voor alle studenten: vanaf vandaag kun je op http://www.studentenreisbewijs.nl/ bekijken wanneer je reisproduct kan worden opgehaald. Je typt de eerste letter van je achternaam in en je krijgt een datum/periode.
Jouw studentenreisproduct staat uiterlijk 1 januari 2010 voor je klaar. De jou geadviseerde ophaalperiode is van 4 januari tot en met 13 januari 2010.
[ Voor 3% gewijzigd door Graham op 16-12-2009 13:14 ]
Dat is juist het idee achter controleploegen, want anders heb je helemaal geen middel tegen zwart rijders.Sjah schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 19:38:
Hebje gelijk in, maar het zet ook een rem op mensen die slim denken te zijn door halverwege al uit te checken. Ik behoor tot beide groepen niet, ben inmiddels op een leeftijd dat ik braaf geworden ben.
Ik zie dat in Rotterdam vrijwel altijd verschijnen.. ik besteed er geen aandacht aan en loop gewoon door; al kijk ik soms wel even naderhand op een NS- danwel RET-automaat of er geen € 4 is afgeschreven, maar dat is totnutoe nog niet voorgevallen.Verwijderd schreef op woensdag 16 december 2009 @ 12:04:"fout probeer overnieuw"
Als er nu een halte later of eerder (buiten het traject) wordt ingecheckt, ziet het systeem dan dat er maar voor één halte betaald hoeft te worden?
Developer Accused Of Unreadable Code Refuses To Comment
Hadden ze eigenlijk wel beloofd... maar ik heb ook geen zin om voor niets langs zo'n automaat te gaan
Verwijderd
Ik heb het vandaag wel geprobeerd, hier in de stad krioelt het van de automaten. Maar helaas pindakaas, geen reisproduct voor mij. Het 'advies' is ook om het product na 1 januari op te halen, terwijl het 'uiterlijk' 1 januari klaarstaat. Ik vind het maar vreemd, dit kun je toch plannen zodat je concreet kunt zijn in plaats van 'uiterlijk 1 januari'. Net of er op oudejaarsavond nog een medewerker allemaal reisproducten zit te uploaden...Cheesy schreef op woensdag 16 december 2009 @ 17:38:
Ben benieuwd of iemand vanaf vandaag al z'n reisproduct voor studenten heeft kunnen laden.
Hadden ze eigenlijk wel beloofd... maar ik heb ook geen zin om voor niets langs zo'n automaat te gaan
Ik heb het net nog een keer geprobeerd en er staat dus doodleuk "Ophalen bestelling mislukt".Bandicoot schreef op woensdag 16 december 2009 @ 11:34:
[...]
Dat was inderdaad ook mijn probleem. Apparaat lijkt wel te werken, maar bestellingen ophalen werkt niet.
Voor producten die niet van NS zijn kun je idd (nog?) niet bij NS-automaten terecht. Da's dan ook de reden dat er op stations überhaupt nog andere apparaten staan, anders had dat weinig nut.simplendi schreef op woensdag 16 december 2009 @ 17:48:
Misschien domme vraag. Maar ik stond vandaag toevallig op een NS-station waar ook OV-chipkaart compatible kaartjes automaat staat. Toen ik daar mijn OV-chipkaart voorhield kon ik zien dat er geen saldo op staat (klopt) en dat er 2 reisproducten op stonden (Studenten-OV-week en korting) deze waren echter geldig tot 2012 en ik kon geen nieuw reisproduct op de kaart zetten, wel saldo. Kan dit uberhaupt niet bij de NS automaten? Dat zou namelijk betekenen dat iedereen bijv. op Den Bosch Centraal zijn reisproducten in de AH-to-go moet ophalen....
Dit gaat echt een keiharde fail worden. Ik heb geen papieren OV kaart meer terwijl ik de OV chipkaart niet kan gebruiken. (NS pas per 1 maart, HTM onbekend en Veolia onbekend.. dat is wat ik gebruik).Jouw studentenreisproduct staat uiterlijk 1 januari 2010 voor je klaar. De jou geadviseerde ophaalperiode is van 4 januari tot en met 13 januari 2010.
Waarom kan de RET en Conexxion het wel voor elkaar hebben?
Ik heb het de IB groep laten weten maar zei wijzen alleen naar anderen die weer terug wijzen. Ik heb het aangekaart maar vanaf 1 januari kan je in princiepe 7dagen per week als studente gratis reizen
Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)
Hoezo heb je je papieren OV-kaart niet meer? En de regel is toch dat je in jouw geval je Studenten OV-chipkaart laat zien (dus niet scannen) als een soort van 'papieren' OV-kaart?Coldcat schreef op woensdag 16 december 2009 @ 20:13:
Dit gaat echt een keiharde fail worden. Ik heb geen papieren OV kaart meer terwijl ik de OV chipkaart niet kan gebruiken. (NS pas per 1 maart, HTM onbekend en Veolia onbekend.. dat is wat ik gebruik).
Waarom kan de RET en Conexxion het wel voor elkaar hebben?
Ik heb het de IB groep laten weten maar zei wijzen alleen naar anderen die weer terug wijzen. Ik heb het aangekaart maar vanaf 1 januari kan je in princiepe 7dagen per week als studente gratis reizen
Die papieren kaart bestaad vanaf 2010 niet meer. En aangezien op je chipkaart niet staat of het een week of weekend is en ik absoluut niet ga inchecken voordat ik bewijs heb dat de systemen werken kan niemand controleren wat voor kaart ik heb.jelle. schreef op woensdag 16 december 2009 @ 20:41:
[...]
Hoezo heb je je papieren OV-kaart niet meer? En de regel is toch dat je in jouw geval je Studenten OV-chipkaart laat zien (dus niet scannen) als een soort van 'papieren' OV-kaart?
Ik had het ook gisterenavond, bij het inchecken op weesperplein. "fout, probeer overnieuw", maar het poortje ging ook hier gewoon open. Ik wilde het echter net gehoorzaam overnieuw doen, maar een vriend van me duwde me meteen door: "Doorlopen! Anders kom je er niet meer in!".troftnom schreef op woensdag 16 december 2009 @ 12:31:
Gisterenavond exact hetzelfde probleem toen ik de Metro verliet op Amsterdam Sloterdijk. Ze hebben lopen rommelen met de software, en de klant is de dupe.
Blijft een waardeloos systeem met die poortjes als het niet goed werkt....
Blijkt dat als je het inderdaad overnieuw probeert je toch bent ingechecked (zoals anderen hier ook melden) en als je poortje eenmaal dicht is kom je er naar zeggen van die vriend niet meer zomaar in.
Dit is toch wel erg vervelend. Stel dat het inchecken nu echt mislukt, dan loop je dus toch gewoon door, maar krijg je grote problemen bij een controlle en bij het uitchecken. Ergens controleren of je bent ingechecked is ook niet mogelijk, want die blauwe controlle paaltjes staan bij de metro stations waar geen trein komt allemaal voor de poortjes.
Ook het opengaan van het poortje is geen echte goede controlle, want die dingen blijven zo lang open staan na je voorganger dat ie nog lang niet dicht gegaan is als jij er doorheen wilt. Enige mogelijkheid die ik zie als dit vaker gebeurd is toch stug blijven wachten tot het poortje dicht gegaan is, en dan pas proberen in te checken. Als het poortje dan open gaat is het klaarblijkelijk goed gedaan en kun je sirenes, alarms, knipperende lampjes en meldingen op het display gewoon negeren.
Wel jammer dat dit nu opeens gebeurd. Ik heb al maanden en maanden geen problemen meer gehad eigenlijk.
It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.
T,FTFY.flowerp schreef op woensdag 16 december 2009 @ 21:08:
[...]
Als het poortje dan niet open gaat is het klaarblijkelijk goed gedaan en kun je sirenes, alarms, knipperende lampjes en meldingen op het display gewoon negeren.
Altijd netjes ingecheckt, en uitgecheckt. En inderdaad even wachten tot het poortje van de voorganger dicht is voor de zekerheid.
Kom ik opeens (gelukkig zelfde dag nog) achter dat er in m'n route een tweetal vraagtekens staan. De boete die daarvoor staat valt nogal hoger uit dan de daycap die ik in zone 1 zou hebben.
Gelijk met m'n gebrekkig engels aan een baliemedewerker uitgelegd wat het probleem is.
Hij maakte er gelukkig geen probleem van, en m'n hele dag-geschiedenis van de kaart gehaald
Uhm, care to explain?
It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.
Als het poortje open gaat is het blijkbaar niet goed gegaan en doe je 't dus terecht een tweede keer. Als het poortje niet opengaat ('je bent al ingecheckt') kun je gewoon doorlopen en alarmbellen negeren.
[ Voor 13% gewijzigd door Sjah op 16-12-2009 22:26 ]
Ik had laatst trouwens een soortgelijke ervaring bij het uitchecken. Hou pasje bij de lezer; poortje blijft open staan vanwege de voorganger en lezer blijft een bedrag van mijn voorganger dat niet bij mijn kaart hoort aangeven. Na nog een paar keer proberen krijg ik uiteindelijk het rode lampje en 'u bent al uitgecheckt', zonder dat de correcte uitcheck zichtbaar is geweest. Erg handig, met een rij mensen achter je...
Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten
Ja dit snap ik dus niet.Verwijderd schreef op woensdag 16 december 2009 @ 11:20:
Voor alle studenten: vanaf vandaag kun je op http://www.studentenreisbewijs.nl/ bekijken wanneer je reisproduct kan worden opgehaald. Je typt de eerste letter van je achternaam in en je krijgt een datum/periode.
Ik heb momenteel een OV chipkaart van de ibg met mn foto erop..
Maar nu krijg ik een brief met ook die website van jouw erin dat ik weer een nieuwe moet..?
Zo'n een dus. Maar dat is dus géén ov studentenchipkaart dan?
[ Voor 18% gewijzigd door Tomino op 16-12-2009 22:32 ]
Bedoel je weer van de andere kant ofzo?CyBeR schreef op woensdag 16 december 2009 @ 22:21:
[...]
Als het poortje open gaat is het blijkbaar niet goed gegaan en doe je 't dus terecht een tweede keer. Als het poortje niet opengaat ('je bent al ingecheckt') kun je gewoon doorlopen en alarmbellen negeren.
Ik bedoel dat als ik de metro binnen komt lopen en nog niet door de poortjes ben geweest. Dus met de uitgang in mijn rug sta ik voor het poortje. Ik probeer in te checken, maar de alarm bellen etc gaan af. Als het poortje dan niet opengaat, kan ik moeilijk doorlopen, want dan loop ik pardoes met m'n snuffert tegen een hard stuk kunststof aan
|>
De alarmbellen gaan niet rinkelen als je alleen incheckt, dat gebeurt alleen als je door de poortjes gaat zonder incheck.flowerp schreef op woensdag 16 december 2009 @ 22:33:
[...]
Bedoel je weer van de andere kant ofzo?
Ik bedoel dat als ik de metro binnen komt lopen en nog niet door de poortjes ben geweest. Dus met de uitgang in mijn rug sta ik voor het poortje. Ik probeer in te checken, maar de alarm bellen etc gaan af. Als het poortje dan niet opengaat, kan ik moeilijk doorlopen, want dan loop ik pardoes met m'n snuffert tegen een hard stuk kunststof aan
Wat ik bedoel is dus, als je de poortjes doorwilt (maakt niet uit waar je vandaan komt), en je krijgt de melding 'probeer het nog een keer' terwijl de poortjes open gaan, je het nog een keer probeert en dat 'ie dan dicht blijft, dat 't dan blijkbaar de 1e keer goed is gegaan. Dan kun je dus gewoon de poortjes forceren (even een duw geven en ze gaan open) en het alarm negeren, of achter iemand anders aanlopen en idem dito.
Maar niet echt gefixed dus (T,FTFY), want als dat poortje net dicht gevallen is kun je er niet meer gewoon doorlopen. Dus kom ik er niet meer normaal uit.CyBeR schreef op woensdag 16 december 2009 @ 22:21:
[...]
Vandaag met de trein naar Utrecht geweest, bij het uitstappen goed rondgekeken maar kon in de centrale hal nergens een uitcheck punt bespeuren. Nog even terug naar het perron gelopoen of er daar een stond maar dat was ook niet het geval.
Informatiebalie in de hal was net vrij dus even gevraagd waar ik uit kon checken. Moest dus een stuk richting Hoog-Catherijne lopen voor de uitcheck palen. Niet echt handig van de NS vind ik, wordt tijd dat die eens overal flink wat uitcheck punten neerzetten.
Ja, dat klopt. Mijn riedeltje van alarm bellen, knipperende lichten enzo was meer figuurlijk bedoeld dan letterlijk. Er begint wel iets te piepen bij een (zogenaamde) fout incheck, maar het *echte* alarm inderdaad alleen als je er doorheen loopt.CyBeR schreef op woensdag 16 december 2009 @ 22:46:
[...]
De alarmbellen gaan niet rinkelen als je alleen incheckt, dat gebeurt alleen als je door de poortjes gaat zonder incheck.
Ah, op die manier. Tsja, dat kan wel, maar ik weet niet of ik zo moedig ben eigenlijk om zo'n poortje te forceren!Wat ik bedoel is dus, als je de poortjes doorwilt (maakt niet uit waar je vandaan komt), en je krijgt de melding 'probeer het nog een keer' terwijl de poortjes open gaan, je het nog een keer probeert en dat 'ie dan dicht blijft, dat 't dan blijkbaar de 1e keer goed is gegaan. Dan kun je dus gewoon de poortjes forceren (even een duw geven en ze gaan open) en het alarm negeren, of achter iemand anders aanlopen en idem dito.
Ik weet niet of alleen de NS op Utrecht rijdt, maar als er dus ook andere vervoerders zijn heb je de problemen al bij overstappen.troftnom schreef op woensdag 16 december 2009 @ 22:49:
[...]
Moest dus een stuk richting Hoog-Catherijne lopen voor de uitcheck palen. Niet echt handig van de NS vind ik, wordt tijd dat die eens overal flink wat uitcheck punten neerzetten.
Maar klopt inderdaad, bij de meeste stations staan die uitcheckpalen echt helemaal bij de uitgang van de stationshal.
Je moet nog best wat kracht zetten om een poortje te forceren.flowerp schreef op woensdag 16 december 2009 @ 22:56:
Ah, op die manier. Tsja, dat kan wel, maar ik weet niet of ik zo moedig ben eigenlijk om zo'n poortje te forceren!Ik zal het wel onthouden voor in geval van nood
En dan nog gaat alleen het gedeelte open dat je open trekt.
- niet zelf geprobeerd, maar gezien in Rotterdam
[ Voor 29% gewijzigd door Cheesy op 16-12-2009 23:00 ]
[ Voor 176% gewijzigd door Cheesy op 16-12-2009 23:01 ]
Utrecht == randstad == hoofdrailnet == NS-only, de eerstkomende flinke hoeveelheid tijd.Cheesy schreef op woensdag 16 december 2009 @ 22:59:
[...]
Ik weet niet of alleen de NS op Utrecht rijdt, maar als er dus ook andere vervoerders zijn heb je de problemen al bij overstappen.
Valt mee in Amsterdam, en in Haarlem staan ze bij de uiteindes van de gangen waar de trappen naar de perrons zitten. Je komt er dus altijd langs als je 't station verlaat, of je moet over 't balkon springenMaar klopt inderdaad, bij de meeste stations staan die uitcheckpalen echt helemaal bij de uitgang van de stationshal.
Ja, ongeveer een maandje. Daarna kun je er private internationale vervoerders verwachten die ook binnenlandse reizigers vervoeren. Nieuwe regeltjes van de EUCyBeR schreef op woensdag 16 december 2009 @ 23:17:
[...]
Utrecht == randstad == hoofdrailnet == NS-only, de eerstkomende flinke hoeveelheid tijd.
Mja, maar gezien de kosten, wat 't oplevert en hoeveel ruimte er überhaupt op ons spoor is denk ik dat dat nog wel even duurt.Alex) schreef op woensdag 16 december 2009 @ 23:51:
[...]
Ja, ongeveer een maandje. Daarna kun je er private internationale vervoerders verwachten die ook binnenlandse reizigers vervoeren. Nieuwe regeltjes van de EU
[ Voor 6% gewijzigd door CyBeR op 17-12-2009 00:06 ]
Helaas, het bleek een T,B*TFY te zijn
*) Broke
Met de Studenten-OV chipkaart gaat het nog niet helemaal soepel. Ten eerste:
Maar vervolgens moet ik bij de aanvraag voor het aanvraagformulier eigenlijk alles al opgeven wat je nodig hebt om die chipkaart aan te vragenVoor de aanvraag heb je een formulier nodig. Dit formulier kun je hier online aanvragen.

Verder kreeg ik vorige week een brief, waar een heel kantje volgeschreven stond met de informatie 'je krijgt volgende week een brief met informatie'. Nouja, het zal wel.
Ondertussen heb ik nog geen aanvraagformulier, dat er al wel zou moeten zijn. Ik ben benieuwd of het nog gaat lukken voor 1 januari en of ze anders een mooie compensatieregeling hebben
Ik ga dat rotding dus echt nooit voor 1 januair krijgen en als ik het zo in mijn omgeving hoor en lees op het internet ben ik zeker niet de enige... Hoe willen die falers van de IBG het dan gaan doen? Moeten wij allemaal gaan betalen of kunnen we gewoon oude Ov plus collegekaart laten zien oid?
Ik weet het ik ben wat laat met de aanvraag, maar ik kreeg die brief pas anderhalve week terug waarin stond dat het overging op zon chipkaartsysteem met erin wat je allemaal moest doen.... onzettend druk gehad die week dus ik dacht er ineens weer aan.
Beetje lezen helptDeruxian schreef op donderdag 17 december 2009 @ 13:07:
Ik heb dus eergisteren zo'n aanvraag voor mijn Ov-chipkaart gedaan alleen nu staar er dat het wel 2 weken kan duren voordat ik zo'n ophaalbewijs krijg en dan moet ik nog twee weken wachten voordat ik dat achterlijke pasje kan ophalen?
Ik ga dat rotding dus echt nooit voor 1 januair krijgen en als ik het zo in mijn omgeving hoor en lees op het internet ben ik zeker niet de enige... Hoe willen die falers van de IBG het dan gaan doen? Moeten wij allemaal gaan betalen of kunnen we gewoon oude Ov plus collegekaart laten zien oid?
Ik weet het ik ben wat laat met de aanvraag, maar ik kreeg die brief pas anderhalve week terug waarin stond dat het overging op zon chipkaartsysteem met erin wat je allemaal moest doen.... onzettend druk gehad die week dus ik dacht er ineens weer aan.
Die zijn er daar toch altijd zo te merken.
May the Force be with you
Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!
Ja, dat is mij ook verteld. 't Mooie is natuurlijk dat op de 'officiële' website (ov-chipkaart.nl) dat niet duidelijk terug te vinden is.Graham schreef op donderdag 17 december 2009 @ 13:39:
[...]
Beetje lezen helptJe oude is in januari nog geldig dus je OV 2009.
Echt waar?Graham schreef op donderdag 17 december 2009 @ 13:39:
[...]

Dat heeft geen zin want ik kan zeggen dat ik hem geswitched heb. Dit is gewoon weer een keiharde FAAL voor de IBG en de OV chipkaart. Ze moeten niet instemmen met een idee als het niet haalbaar is. Er is 1 fout gemaakt en dat is dat iedere vervoerder mag doen wat hij/zij wil. Dat moet niet kunnen. Het moet centraal zijn.Graham schreef op donderdag 17 december 2009 @ 13:39:
[...]
(Ja ik weet dat dat is besloten i.v.m. de ster abbo's, gedeeltelijk reizen binnen je abbo gebied)
[ Voor 12% gewijzigd door Dolan op 18-12-2009 11:44 ]
Werk jij dan bij de NS of een busmaatschappij, anders...trolleystad schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 11:43:
Plus dat de communicatie bij de vervoerders niet altijd even helder is. Voor zover ik weet mag ik na 1 januari geen Studenten-OV kaart meer accepteren. Alleen op de chipkaart. Heb al een paar studenten gehad die op de chipkaart wilden reizen en bij het inchecken kregen ze "Onvoldoende saldo". Negatief staan is niet toegestaan. Handig...
(Ja ik weet dat dat is besloten i.v.m. de ster abbo's, gedeeltelijk reizen binnen je abbo gebied)
Volgens mij is het niet inchecken tot nader bericht. Je moet in ieder geval eerst je reisproduct voor 2010 ophalen in januari. Inchecken bij de NS kan volgens mij pas vanaf maart...jelle. schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 14:41:
Ik weet dat het al meerdere malen besproken is, maar toch weer: moeten studenten in hun vrij-reizen-periode nu wel of niet in- en uitchecken bij de NS vanaf 1 januari? Wat ik hier heb gelezen is dat dat niet de bedoeling is, "tot nader bericht". Op andere fora lees ik echter dat het vanaf 1 januari wel de bedoeling is in- en uit te checken... Wie o wie heeft het verlossende antwoord
Overigens: mensen al wel vaker een in/uit-check-apparaat gehad bij de uitgang die WEL aan stond en die aangaf "in/uitchecken", maar het vervolgens simpelweg niet deed?
Alle NS-automaten waar je een reisproduct voor houdt, denk ik?Osiris schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 15:06:
Ik had 't een conducteur gevraagd en die zei dat het niet hoefde.
Overigens: mensen al wel vaker een in/uit-check-apparaat gehad bij de uitgang die WEL aan stond en die aangaf "in/uitchecken", maar het vervolgens simpelweg niet deed?
Daarnaast de cico's in HTM 3/4, die werken nog alleen voor "proefpersonen".
Ow, vergeten te melden: dit was gewoon een bus in Utrecht waarbij ik mij probleemloos in kon checken vooraan. Gelukkig tijdens vrij-reizen-periode, anders moest ik vervelend gaan doen bij 't poortje aan de andere kant van de deur. Wat overigens wel lukte toen ik op de terugweg in dezelfde bus bij hetzelfde niet-werkende apparaat stond. (Het aan de andere kant uitchecken that is, want bij de kapotte werkte het een 2e keer ook niet)Dido schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 15:09:
[...]
Alle NS-automaten waar je een reisproduct voor houdt, denk ik?
Daarnaast de cico's in HTM 3/4, die werken nog alleen voor "proefpersonen".
[ Voor 7% gewijzigd door Osiris op 18-12-2009 15:12 ]
Het gekke is dat me dit alleen overkomt als er twee staan. Vroeger had Connexxion hier in de bussen twee lezers voor en twee lezers achterin. Soms deed een van de twee het niet, meestal die bij de chauffeur zelf. Nu hebben ze overal een van de lezers voorin weggesloopt, maar sindsdien heb ik dat probleem nooit meer gehad.
busmaatschappijCadezo schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 12:45:
[...]
Werk jij dan bij de NS of een busmaatschappij, anders...
Oké... Bij Conexxion in Twente kan je al wel op studenten ov-chipkaart reizen, dus dat is geen probleem. Bij Veolia op de Veluwe kan dat nog niet, maar de klantenservice verzekerde mij dat ik vanaf 1-1-2010 wel met mijn studenten OV kan reizen, al wisten ze zelf nog niet hoe dat dan zou moeten...

Inchecken (in bus) ging goed, uitchecken niet, ding reageerde niet op mijn ov-chipkaart
Gelukkig was er nog zo'n in/uit check geval die wel werkte.
Anyway, terugweg (exact dezelfde route) was 12% duurder
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Hmm...Sefyu schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 01:44:
Ik maak me er helemaal niet zo druk om eigenlijk... Ik weet dat ik gratis mag reizen, als ik dan door toedoen van IBG, NS, Connexxion, GVB whatever niet kan reizen, dan schop ik een hele grote heisa midden in de spits op een groot station die de voorpagina zal halen.
Wil je dat liever niet op Amersfoort of Zwolle doen?
Ja dat had ik dus laatste ook bij Connexxion... 0,63 euro voor heen en 0,72 voor terug, op dezelfde dag in mijn kortingsperiode (weekend)Raven schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 23:18:
Anyway, terugweg (exact dezelfde route) was 12% duurder, kan dat kloppen?
Dat die paar meters om vanaf de andere kant het busstation in te rijden 9 cent verschil maken lijkt me wel heel sterkFalskDansker schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 23:41:
Als de terugweg een andere (langere) route is, kan dat toch? Het gaat immers per kilometer
Ik heb er nu van een middagje Amsterdam -63 eurocent opstaan, krijg je daar een rekening van ofzo? Anders kan ik vrolijk doorgaan zonder reisproduct
Ook weer leuk dat je bij de NS balie je product niet kan ophalen, "dan moet je naar de AH to go", is het apparaat bij de AH to go natuurlijk kapot
[ Voor 10% gewijzigd door Osiris op 20-12-2009 01:36 ]
Dat is bij de NS niet zo, althans toen ik 13-12-09 met een saldo van 2,60 op een voordeelurenkaart wou inchecken kreeg ik een mooie melding "onvoldoende saldo". Ik wist dat ik nog slechts 2,60 erop had staan dus het was gewoon even kijken of het kon. Maar bij de NS heb je dus een hoger saldo nodig dan 2,60 en ik vermoed dat je gewoon 10,- euro erop moet hebben staan.Osiris schreef op zondag 20 december 2009 @ 01:36:
Je kunt éénmalig nog instappen met een tarief boven 0,00, maar onder de ritprijs. Vervolgens kun je met een negatief saldo niet meer reizen. Dan moet je hem weer ff opladen.
Wat meteen betekend dat je als je je kaart leeg wilt rijden, dat je een rit moet maken van meer dan 10 euro om je kaart "echt" te legen.
En dat roept dan meteen een vraag op. Wat nu als me OV-chipkaart aan zijn einddatum zit en vervangen moet worden, word dan het restand saldo kosteloos op de nieuwe geplaatst of ben je dan gewoon 2,50 kwijt? (Ik zie de OV bedrijven al lekker cashen, gewoon de geldigheidsduur verkorten
PS ik zal vanmiddag even proberen in te checken met 5,40. (Daarna wel meteen uitchecken, want was van plan op me oude strippenkaart te reizen)
[ Voor 6% gewijzigd door nsa1984 op 20-12-2009 10:38 ]
De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?
Dan had de 1e rit duurder moeten zijn ivm klein stukje omrijden daar dat geval in de grond dat verkeer blokkeert vastgevroren zat...jelle. schreef op zondag 20 december 2009 @ 00:29:
[...]
Dat die paar meters om vanaf de andere kant het busstation in te rijden 9 cent verschil maken lijkt me wel heel sterkhaha. Maar het zal wel zoiets zijn ja.
Maar verder was de route exact hetzelfde.
[ Voor 4% gewijzigd door Raven op 20-12-2009 11:01 ]
Oscar Wilde
Het is hier niet toegestaan om hulp te bieden bij het hacken van chips. Dit betekent dat het ook niet toegestaan is om links te geven naar kant en klare programma's die dit mogelijk maken. Het forum is geen plaats om aan te zetten tot frauduleuze handelingen.