Bij mij duurde het hooguit een kwartiertje voordat ik het mailtje kreeg dat ik het kon ophalenBandicoot schreef op woensdag 02 december 2009 @ 12:02:
Ik heb gisteren via de site van de NS "reizen op saldo" aangevraagd. Heeft iemand een idee hoe lang het duurt voordat ik dit bij de automaat kan "ophalen"? De NS spreekt in de mail die ik van ze gehad heb namelijk over "binnenkort", maar dat is nogal een rekbaar begrip. Vanmorgen kon het in ieder geval nog niet.
Me gisteren ook aangemeld, in een kwartier kreeg ik een email dat het rond was.
S'avonds bij mijn terugreis het reisproduct opgehaald bij de automaat.
S'avonds bij mijn terugreis het reisproduct opgehaald bij de automaat.
Hmm, toch maar eens bellen met de NS dan. Dacht al dat het nooit zo lang kon duren.
Ik heb dat gisterenmiddag ook aangevraagd en kreeg 6 minuten later een mailtje dat de aanvraag verwerkt was en ik kan daarna inderdaad het product op m'n chipkaart "laden" bij een kaartautomaat.Bandicoot schreef op woensdag 02 december 2009 @ 12:02:
Ik heb gisteren via de site van de NS "reizen op saldo" aangevraagd. Heeft iemand een idee hoe lang het duurt voordat ik dit bij de automaat kan "ophalen"? De NS spreekt in de mail die ik van ze gehad heb namelijk over "binnenkort", maar dat is nogal een rekbaar begrip. Vanmorgen kon het in ieder geval nog niet.
edit: oeps, had niet gezien dat er al een nieuwe pagina was.
[ Voor 5% gewijzigd door Tourniquet op 02-12-2009 12:12 ]
If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.
Even voor de nieuwsgierigheid.DDX schreef op woensdag 02 december 2009 @ 09:57:
Zelfs als je het bij verschillende paaltjes doet, heb je last van die 3 minuten.
(kan me nog iets indenken dat je niet bij zelfde paaltje direct kan uit en inchecken om fouten te voorkomen)
Vanmorgen trouwens om 8:30 ingecheckt met voordeelurenkaart, weer melding Goede Reis: Korting.
Maar helaas bij uitchecken gewoon vol tarief betaald. (uitgecheckt om 9:32)
Was er een station op je reis waar de trein na 9 uur stopte?
May the Force be with you
Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!
Ik word een beetje moe van die hele OV-Chipkaart. Net de NS gebeld. Was niets in het systeem te vinden over mijn aanvraag. Toch gek als ik wel een mail heb gehad met een referentienummer. Dus ik denk ik vraag het gewoon opnieuw aan. Krijg ik de melding:
* Uw aanvraag kan niet worden verwerkt. Probeer later nog eens. (E01)
Zucht, iemand nog suggesties?
Verwijderd
korting staat gewoon voor de kaartnaam. De studentenkaarten geven bijvoorbeeld aan, Goede Reis; ST WKDDX schreef op woensdag 02 december 2009 @ 09:57:
Zelfs als je het bij verschillende paaltjes doet, heb je last van die 3 minuten.
(kan me nog iets indenken dat je niet bij zelfde paaltje direct kan uit en inchecken om fouten te voorkomen)
Vanmorgen trouwens om 8:30 ingecheckt met voordeelurenkaart, weer melding Goede Reis: Korting.
Maar helaas bij uitchecken gewoon vol tarief betaald. (uitgecheckt om 9:32)
Route:KroontjesPen schreef op woensdag 02 december 2009 @ 12:24:
[...]
Even voor de nieuwsgierigheid.![]()
Was er een station op je reis waar de trein na 9 uur stopte?
vertrek Assendelft 8:50
Aankomst Amsterdam CS 9:16
Vertrek Amsterdam CS 9:19
Aankomst Amsterdam Bijlmer 9:31
Ik had de mail na 2 uurtjes.Bandicoot schreef op woensdag 02 december 2009 @ 12:02:
M'n collega had de mail vanmorgen binnen paar minuten.
Ja dat was dus gisteren alleen nog even de vraag.Verwijderd schreef op woensdag 02 december 2009 @ 12:40:
[...]
korting staat gewoon voor de kaartnaam. De studentenkaarten geven bijvoorbeeld aan, Goede Reis; ST WK
[ Voor 110% gewijzigd door DDX op 02-12-2009 13:13 ]
Nogmaals bellen, of beter nog via de servicebalie proberen. En dan niet weggaan tot ze het opgelost hebben natuurlijk.Bandicoot schreef op woensdag 02 december 2009 @ 12:26:
Ik word een beetje moe van die hele OV-Chipkaart. Net de NS gebeld. Was niets in het systeem te vinden over mijn aanvraag. Toch gek als ik wel een mail heb gehad met een referentienummer. Dus ik denk ik vraag het gewoon opnieuw aan. Krijg ik de melding:
Zaandam en Amsterdam Sloterdijk zal daar na 9en ook nog wel tussen gezeten hebben.DDX schreef op woensdag 02 december 2009 @ 13:11:
[...]
Route:
vertrek Assendelft 8:50
Aankomst Amsterdam CS 9:16
Wel jammer dat dit volledig volle prijs blijft, dan moet je toch nog blijven rommelen met papieren kaartjes in de gevallen dat dit goedkoper uitpakt.
Idd zaandam is 9:03 (Koog Bloemwijk is 8:59)troftnom schreef op woensdag 02 december 2009 @ 13:31:
[...]
Zaandam en Amsterdam Sloterdijk zal daar na 9en ook nog wel tussen gezeten hebben.
Wel jammer dat dit volledig volle prijs blijft, dan moet je toch nog blijven rommelen met papieren kaartjes in de gevallen dat dit goedkoper uitpakt.
Maargoed hele traject geen mogelijkheid om 3 minuten te wachten op check uit/chek in.
(en met nieuwe dienstregeling helemaal niet, dan is het directe verbinding)
Voorlopig maar kaartjes kopen voor iig de heenreis.
Gaan ze dat niet op een gegeven moment (binnen 7 dagen) herberekenen?
Ik heb trouwens gisteren her reizen op saldo geactiveerd en "gedownloaded" op het station. Daarna ook nog €15 opgeladen en ook nog een stukje met een bus gereden, alleen van die laatste 2 zie ik nog neits op "Mijn OV-chipkaart" staan. Hoort dat zo lang te duren?
Ik heb trouwens gisteren her reizen op saldo geactiveerd en "gedownloaded" op het station. Daarna ook nog €15 opgeladen en ook nog een stukje met een bus gereden, alleen van die laatste 2 zie ik nog neits op "Mijn OV-chipkaart" staan. Hoort dat zo lang te duren?
Waarom? Omdat het kan!!
De vervoerders (in ieder geval connexxion) leveren 1 keer per 7 dagen de gegevens aan TLS (indien geauthoriseerd natuurlijk).Lolhozer schreef op woensdag 02 december 2009 @ 14:16:
Gaan ze dat niet op een gegeven moment (binnen 7 dagen) herberekenen?
Toevallig net over gebeld vandaag.
ook frappant: Connexxion zelf heeft geen inzage in waar je bent in en uitgestapt. Dit zul je dus ook niet terug zien op mijn-ov-chipkaart.
Mijn angst is dan ook, indien er een dispuut over een prijs/traject ontstaat, wordt het lastig om hier iets concreet mee te kunnen ben ik bang.
If you choose to criticise you choose your enemies
Hmm, volgensmij krijg ik mijn ov-chipkaart dit jaar niet meer.
Duurt (nog) 3 a 4 weken langer dan verwacht....
Duurt (nog) 3 a 4 weken langer dan verwacht....
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Om wat voor kaart gaat het dan precieus? Een standaard anonieme OV chip kaart kun je nu op zeer veel plekken krijgen.
[ Voor 3% gewijzigd door troftnom op 02-12-2009 15:32 ]
De persoonlijke kaart....
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
In oktober had ik m'n persoonlijke kaart binnen een week in huis.Raven schreef op woensdag 02 december 2009 @ 17:05:
De persoonlijke kaart....
If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.
Die 1 week levertijd is nu dus volgens de klantenservice een week of 3-4 geworden.
Mocht ie dit jaar niet komen, kan ik op oudejaarsdag nog gewoon met de strippenkaart reizen in Den Haag?
Mocht ie dit jaar niet komen, kan ik op oudejaarsdag nog gewoon met de strippenkaart reizen in Den Haag?
Oscar Wilde
* CyBeR heeft vandaag voor 't eerst bij NS gechipt. Ging opzich soepel. Gisteren even online het gebeuren geregeld, meteen m'n vdu maar verlengd voor een tientje minder dan normaal en vandaag even bij de automaat dat eropgezet en meteen 20 euro erbij gepropt.
Opvallend: bij Mijn NS staat dezelfde dag je reis al online*, bij Mijn OV-Chipkaart duurt dat minimaal 3 dagen. En je kunt aangeven of een reis zakelijk was of prive en daar dan op filteren bij het maken van een transactieoverzicht.
NS heeft dus duidelijk een wat andere technische aanpak gekozen. Daar begint wel een patroon in te onstaan trouwens -- NS heeft een zodanig veel grotere schaal dan de regionale vervoerders (hoewel Connexxion in de buurt komt) dat ze dingen veel beter kunnen aanpakken imo. Het duurt alleen soms wat langer daardoor, maar daar valt mee te leven. Kijk ook maar naar de brakke RET en GVB automaten en vergelijk dat met het gebruiksgemak van de NS-automaat.
*) Mijn terugreis naar huis, uitcheck om 18:56:34 (ja, tot op de seconde nauwkeurig ook nog
) staat er al bij.
Opvallend: bij Mijn NS staat dezelfde dag je reis al online*, bij Mijn OV-Chipkaart duurt dat minimaal 3 dagen. En je kunt aangeven of een reis zakelijk was of prive en daar dan op filteren bij het maken van een transactieoverzicht.
NS heeft dus duidelijk een wat andere technische aanpak gekozen. Daar begint wel een patroon in te onstaan trouwens -- NS heeft een zodanig veel grotere schaal dan de regionale vervoerders (hoewel Connexxion in de buurt komt) dat ze dingen veel beter kunnen aanpakken imo. Het duurt alleen soms wat langer daardoor, maar daar valt mee te leven. Kijk ook maar naar de brakke RET en GVB automaten en vergelijk dat met het gebruiksgemak van de NS-automaat.
*) Mijn terugreis naar huis, uitcheck om 18:56:34 (ja, tot op de seconde nauwkeurig ook nog
Zeker wel, bij mijn OV-Chipkaart staan hier gewoon de haltenamen van Connexxion erbij hoor. En van GVB ook. En RET ook. Maar dat heeft wel even een flinke tijd geduurd voor dat zo was. Wel is het zo dat een GVB automaat niet kan zien wat je bij RET of Connexxion gedaan hebt. IMO is dat stom.Emmeau schreef op woensdag 02 december 2009 @ 14:19:
ook frappant: Connexxion zelf heeft geen inzage in waar je bent in en uitgestapt. Dit zul je dus ook niet terug zien op mijn-ov-chipkaart.
Mijn angst is dan ook, indien er een dispuut over een prijs/traject ontstaat, wordt het lastig om hier iets concreet mee te kunnen ben ik bang.
[ Voor 37% gewijzigd door CyBeR op 02-12-2009 19:52 ]
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Woh, dat is inderdaad een snelle registratie van de NS, zeg
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Dan loopt de informatie voorziening (net als een aantal andere zaken) bij Connexxion zwaar achter. Sprak gisteren nog iemand van Connexxion en die beweerde glashard dat Connexxion deze informatie geeneens tot haar beschikking heeft.CyBeR schreef op woensdag 02 december 2009 @ 19:45:
Zeker wel, bij mijn OV-Chipkaart staan hier gewoon de haltenamen van Connexxion erbij hoor. En van GVB ook. En RET ook.
Bedankt voor de info
Ik geloof dat Den Haag voorlopig nog niet volledig overgaat, en dat je dus je strippenkaart nog kan gebruikenRaven schreef op woensdag 02 december 2009 @ 19:21:
Edit:
Strippenkaarten en abonnementen: voorlopig nog gewoon geldig
De OV-chipkaart wordt in heel Nederland gefaseerd ingevoerd. Iedereen krijg ruim de tijd om zijn strippenkaart op te maken. De overheid bepaalt wanneer de nationale vervoerbewijzen definitief worden afgeschaft. Tot die tijd kunt u bij HTM reizen met een strippenkaart of abonnement.
Ook de speciale HTM-kaartjes, zoals Dalurenretours en Dagkaarten zijn voorlopig nog te koop bij HTM Klantenservice en andere verkooppunten en geldig volgens de normale geldende voorwaarden
(bron)
[ Voor 50% gewijzigd door Falskdansker op 02-12-2009 21:20 . Reden: aanvulling ]
Tsja hoewel 't wel mogelijk is dat ze die zelf niet zomaar in kunnen zien zit 't toch echt wel in hun systemen dus dat kan iemand in die organisatie iig welEmmeau schreef op woensdag 02 december 2009 @ 20:50:
[...]
Dan loopt de informatie voorziening (net als een aantal andere zaken) bij Connexxion zwaar achter. Sprak gisteren nog iemand van Connexxion en die beweerde glashard dat Connexxion deze informatie geeneens tot haar beschikking heeft.
Bedankt voor de info
Niet helemaal. Ze kunnen op de controleapparatuur wel de getallen zien die op een OV chipkaart staan bij bijvoorbeeld haltes, en met een beetje bijhouden, weet je voor bekende haltes welk getal er bij welke halte hoort...CyBeR schreef op woensdag 02 december 2009 @ 21:20:
Wat wel klopt is dat Connexxion dus absoluut op geen enkele manier kan zien wat jij hebt uitgespookt bij andere vervoerders. Dat kan alleen TLS.
Overigens: Bus 19% duurder door OV-chipkaart
Geef dan maar de NS, daar is chippen (bijna altijd) goedkoper..
Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten
Ok, strippenkaart mee dusFalskDansker schreef op woensdag 02 december 2009 @ 21:17:
[...]
Ik geloof dat Den Haag voorlopig nog niet volledig overgaat, en dat je dus je strippenkaart nog kan gebruiken
Edit:
[...]
Waar was dan dat je die niet meer mocht gebruiken, dat was toch al ergens? (dacht Den Haag ook...)
O wacht, A'dam toch?
Oscar Wilde
RotterdamRaven schreef op woensdag 02 december 2009 @ 21:59:
Waar was dan dat je die niet meer mocht gebruiken, dat was toch al ergens? (dacht Den Haag ook...)
O wacht, A'dam toch?
Als ik die link van de NS doe krijg ik:
De volgende fouten zijn opgetreden:
* Ongeldige productcombinatie
Wat heb ik hier nou aan? Alweer een voorbeeld van dit waardeloze product.
Alleen de RET heeft dat ding goed doorgevoerd, conexion ging ook wel redelijk al hadden die vaker problemen. Maar HTM, Veolia etc is gewoon helemaal kansloos. Ik durf mijn OV chipkaart gewoon niet meer te gebruiken omdat mijn korting niet meegerekend wordt daar. Gaat lekker worden in 2010 als alleen de OV chipkaart aan studenten gegeven wordt. Dan zul je wel moeten inchecken maar dat ga ik echt niet doen als de systemen zo onbetrouwbaar zijn.
De volgende fouten zijn opgetreden:
* Ongeldige productcombinatie
Wat heb ik hier nou aan? Alweer een voorbeeld van dit waardeloze product.
Alleen de RET heeft dat ding goed doorgevoerd, conexion ging ook wel redelijk al hadden die vaker problemen. Maar HTM, Veolia etc is gewoon helemaal kansloos. Ik durf mijn OV chipkaart gewoon niet meer te gebruiken omdat mijn korting niet meegerekend wordt daar. Gaat lekker worden in 2010 als alleen de OV chipkaart aan studenten gegeven wordt. Dan zul je wel moeten inchecken maar dat ga ik echt niet doen als de systemen zo onbetrouwbaar zijn.
Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)
Mja, ok. Maar dat is een menselijke factor daarin. Geen enkele conducteur die halte lutjestraat in klasienaveen gaat onthouden, maar Amsterdam Centraal zou nog wel 's kunnen ja.pedorus schreef op woensdag 02 december 2009 @ 21:34:
[...]
Niet helemaal. Ze kunnen op de controleapparatuur wel de getallen zien die op een OV chipkaart staan bij bijvoorbeeld haltes, en met een beetje bijhouden, weet je voor bekende haltes welk getal er bij welke halte hoort...
Traguardo: probeer je reizen op saldo bij NS te doen met een Studentenkaart? Volgens mij kan dat nog niet.
[ Voor 9% gewijzigd door CyBeR op 02-12-2009 22:39 ]
In de Rotterdamse metro (en ook de Amsterdamse, dacht ik) kan je alleen nog met de chipkaart reizen. In Rotterdam wordt dat rond februari ook in de bus en tram zo. Den Haag is pas sinds 1 november aan het experimenterenRaven schreef op woensdag 02 december 2009 @ 21:59:
[...]
Ok, strippenkaart mee dus![]()
O wacht, A'dam toch?
beetje laat

[ Voor 3% gewijzigd door Falskdansker op 02-12-2009 22:48 ]
Amsterdam zou ook binnenkort voor de bus en tram geheel over gaan op OV chipkaart.FalskDansker schreef op woensdag 02 december 2009 @ 22:47:
[...]
In de Rotterdamse metro (en ook de Amsterdamse, dacht ik) kan je alleen nog met de chipkaart reizen. In Rotterdam wordt dat rond februari ook in de bus en tram zo. Den Haag is pas sinds 1 november aan het experimenteren
It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.
Ik zat vanmorgen even te brainstormen in de trein en vraag me het volgende af. Kan de conducteur bij controle van de kaart ook zien hoe laat je bent ingechecked? Anders zou ik 's morgens op Utrecht Centraal kunnen inchecken. Uitstappen in Hoofddorp en 's middags doorreizen naar Leiden om daar vervolgens pas uit te checken. Scheelt toch een paar euro.
Zie niet in waarom je dit niet zou mogen doen ?
Volgens de voorwaarden moet je voor 04:00 uitcheken.
Zal bij de volgende controle eens vragen wat ze precies op het schermpje zien.
Volgens de voorwaarden moet je voor 04:00 uitcheken.
Zal bij de volgende controle eens vragen wat ze precies op het schermpje zien.
In afgesloten stations (waar je dus verplicht door een poortje moet) zal dat niet mogelijk zijn.
Maar vooralsnog zijn die stations er (bij NS) niet.
Signatures zijn voor boomers.
Bovendien is er een maximumreistijd. Als je daarbinnen blijft (en dus in je via-stad weinig tijd hebt om iets te doen) kan 't ja.
Ja, dat kan. Dat liet hij me vanochtend nog zien:Bandicoot schreef op donderdag 03 december 2009 @ 10:18:
Kan de conducteur bij controle van de kaart ook zien hoe laat je bent ingechecked?
"3/12/2009 7:59 bd € 20,00"
[ Voor 12% gewijzigd door Alex) op 03-12-2009 11:22 ]
We are shaping the future
Hm, wist niet dat de ov-chipkaart de afgelegde ipv de hemelsbrede afstand neemt als berekening voor de kosten. Dit leid tot dubbelcashen voor de vervoersbedrijven. Lange route=meer klanten en de klanten die er al in zitten betalen voor elke halte. Dat vind ik toch wel erg jammer. Nu worden vervoersbedrijven gestimuleerd om klanten zo lang mogelijk rond te rijden ipv ze zo snel mogelijk op hun bestemming brengen.
CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/
Hmm, das jammer. Denk niet dat de conducteur het leuk vind als ik een tussenstop maak van 8 uur in Hoofddorp. Dan is Utrecht CS - Leiden Centraal via Schiphol namelijk niet zo'n hele logische route terwijl het anders wel eens een paar minuten sneller kan zijn dan de stoptrein van Utrecht naar Leiden nemen.Alex) schreef op donderdag 03 december 2009 @ 11:22:
[...]
Ja, dat kan. Dat liet hij me vanochtend nog zien:
"3/12/2009 7:59 bd € 20,00"
In dit geval is de klant niet de reiziger, maar de overheid, die besteden namelijk het busvervoer uit, en een van de dingen die zij natuurlijk meewegen is het netwerk.pingkiller schreef op donderdag 03 december 2009 @ 11:36:
Hm, wist niet dat de ov-chipkaart de afgelegde ipv de hemelsbrede afstand neemt als berekening voor de kosten. Dit leid tot dubbelcashen voor de vervoersbedrijven. Lange route=meer klanten en de klanten die er al in zitten betalen voor elke halte. Dat vind ik toch wel erg jammer. Nu worden vervoersbedrijven gemotiveerd om klanten zo lang mogelijk rond te rijden ipv ze zo snel mogelijk op hun bestemming brengen.
It sounds like it could be either bad hardware or software
Ik ga het vanavond voor je proberen, want ik kan nergens in de regels vinden dat dit niet mag.Bandicoot schreef op donderdag 03 december 2009 @ 11:43:
[...]
Hmm, das jammer. Denk niet dat de conducteur het leuk vind als ik een tussenstop maak van 8 uur in Hoofddorp. Dan is Utrecht CS - Leiden Centraal via Schiphol namelijk niet zo'n hele logische route terwijl het anders wel eens een paar minuten sneller kan zijn dan de stoptrein van Utrecht naar Leiden nemen.
(ik heb vanmorgen dus niet uitgecheckt en moet vanavond stukje verder)
Zal je natuurlijk zien dat ik geen controle krijg.
Zaandam-Utrecht met op dit moment lange tussenstop in Bijlmer
[ Voor 4% gewijzigd door DDX op 03-12-2009 12:29 ]
Verwijderd
Ik vraag me af, of er in Utrecht nu ook merkbaar minder mensen met de chipkaart zijn gaan reizen, nu uit onderzoek (SP) is gebleken, dat de OV-chipkaart voor busvervoer vanaf halte X gemiddeld nooit goedkoper is dan de strippenkaart en, gemeten over de hele stad, zelfs gemiddeld 19 procent duurder is. (Met uitschieters tot, jawel, meer dan 50 procent voor bepaalde haltes.)
De prijzen van tramritten binnen Utrecht heb ik nog niet vergeleken, maar ik vrees.....
De prijzen van tramritten binnen Utrecht heb ik nog niet vergeleken, maar ik vrees.....
Daar ben ik ook wel benieuwd naar, maar helaas kan ik die nog nergens vinden. Overigens zou je per 1 december van de OV-Chipkaart gebruik moeten kunnen maken in de sneltram maar de automaten zijn nog steeds buiten gebruik. Die deadline hebben ze dus ook niet gehaald.Verwijderd schreef op donderdag 03 december 2009 @ 13:20:
Verwijderd
Euhhh, dit is inmiddels de 3e deadline die ze niet halen...Bandicoot schreef op donderdag 03 december 2009 @ 13:29:
[...]
Daar ben ik ook wel benieuwd naar, maar helaas kan ik die nog nergens vinden. Overigens zou je per 1 december van de OV-Chipkaart gebruik moeten kunnen maken in de sneltram maar de automaten zijn nog steeds buiten gebruik. Die deadline hebben ze dus ook niet gehaald.
Kan je nou bij de HTM trams met je (gvb)ov-chip terecht? Anders wordt het weer onhandig een kaartje kopen.
Als je met een OV-Chip kunt reizen maakt 't niet uit waar die vandaan komt, nee.
-
[ Voor 99% gewijzigd door Dre op 22-09-2013 19:17 ]
Ja precies, maar als in ineens doorreis zou het wel om zijn, maar ook de snelste manier dus dan zou het mogen. Maar als de conducteur dus ziet dat ik een tussenstop maak van 8 uur dan gaat dat verhaal niet meer op.
HTM trams heb je geen vervoerbewijs nodigSjah schreef op donderdag 03 december 2009 @ 13:41:
Kan je nou bij de HTM trams met je (gvb)ov-chip terecht? Anders wordt het weer onhandig een kaartje kopen.
Helaas vanavond geen conducteur tegengekomen tussen Bijlmer en Houten.
Dus geen idee hoe de reactie is op m'n tussenstop van 8 uur.
Terugweg wel een conducteur tegengekomen, ik was de eerste vandaag die gechipt had.
Hij moest z'n pda nog opstarten.
Ondertussen overige mensen die rondom mij zaten allemaal vragen over de ovchip, ze wisten nog niet dat het al kon etc etc.
Ondertussen probeerde hij voor een 2e keer z'n pda op te starten.
Maar wilde niet lukken, dus hij vond het wel weer ok
Dus geen idee hoe de reactie is op m'n tussenstop van 8 uur.
Terugweg wel een conducteur tegengekomen, ik was de eerste vandaag die gechipt had.
Hij moest z'n pda nog opstarten.
Ondertussen overige mensen die rondom mij zaten allemaal vragen over de ovchip, ze wisten nog niet dat het al kon etc etc.
Ondertussen probeerde hij voor een 2e keer z'n pda op te starten.
Maar wilde niet lukken, dus hij vond het wel weer ok
Stiekem toch welMaasluip schreef op donderdag 03 december 2009 @ 10:36:
In afgesloten stations (waar je dus verplicht door een poortje moet) zal dat niet mogelijk zijn.
Die willen denk ik eerst definitief van het Vodafone probleem afzijn voor ze met iets anders aan de slag gaan. Prioriteiten stellen enzoBandicoot schreef op donderdag 03 december 2009 @ 13:29:
[...]
Daar ben ik ook wel benieuwd naar, maar helaas kan ik die nog nergens vinden. Overigens zou je per 1 december van de OV-Chipkaart gebruik moeten kunnen maken in de sneltram maar de automaten zijn nog steeds buiten gebruik. Die deadline hebben ze dus ook niet gehaald.
En verder: Moet sinds afgelopen week dagelijks van Den Haag (omg Moerwijk) naar Wormerveer (NH) op en neer. Nieuwe vaste baan
De eerste minpunten zijn inmiddels wel zichtbaar: bij de NS automaten kun je max 30 euro opwaarderen. Bij die van het GVB is dat max 100. Die 30 verstook ik in minder als 2 dagen, zelfs met korting op de terugreis. Dan zeg je reis op saldo, maar ik moet de bonnen hebben om ze op mijn werk te kunnen declareren. Daar zal ik vast niet de enige in zijn denk ik...
Weet iemand trouwens wat het max saldo op de ov-chip is
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Maasluip bedoelt dat er nog nergens poortjes gesloten zijn.The Eagle schreef op donderdag 03 december 2009 @ 22:24:
[...]
Stiekem toch welVoorbeeldje: Heemstede - Aerdenhout. Poortjes en de hele infra is aanwezig, alleen nog niet actief.
En dat gaat voorlopig ook nog niet gebeuren zolang de ns losse kaartjes blijft verkopen.
http://ns.nl/cs/Satellite...-werkt-het#saldo-laden-idWeet iemand trouwens wat het max saldo op de ov-chip is
Maar automatisch opwaarderen kan je toch ook gewoon rekeningafschrift ofzo inleveren als je bonnetje nodig hebt ?u kunt maximaal € 150 op uw kaart zetten
Kan trouwens nergens vinden op http://klanten.ns.nl hoe ik dat automatisch opwaarderen kan activeren, iemand enig idee ?
(volgens mij kon ik dat vandeweek wel kiezen toen ik de kaart activeerde, maarja toen koos ik nee)
[ Voor 21% gewijzigd door DDX op 03-12-2009 22:36 ]
Kan via www.ovchipkaart.nlDDX schreef op donderdag 03 december 2009 @ 22:33:
[...]
Maasluip bedoelt dat er nog nergens poortjes gesloten zijn.
En dat gaat voorlopig ook nog niet gebeuren zolang de ns losse kaartjes blijft verkopen.
[...]
http://ns.nl/cs/Satellite...-werkt-het#saldo-laden-id
[...]
Maar automatisch opwaarderen kan je toch ook gewoon rekeningafschrift ofzo inleveren als je bonnetje nodig hebt ?
Kan trouwens nergens vinden op http://klanten.ns.nl hoe ik dat automatisch opwaarderen kan activeren, iemand enig idee ?
(volgens mij kon ik dat vandeweek wel kiezen toen ik de kaart activeerde, maarja toen koos ik nee)
...en je kunt daar ook een account maken, waardoor je je volledige reis- en transactiehistorie online kunt inzien. Dat is handiger om te declareren dan een rekeningafschrift
Mja maar dat kan ik al inzien via klanten.ns.nl, onhandig dat je dan nog een 2e account ergens moet aanmaken.
Op klanten.ns.nl kun je alleen transacties zien van NS, lijkt me. Op OV-chipkaart.nl kun je ze allemaal zien.
Hint: aangezien je niet in- of uitcheckt op je tussenstation is er geen enkele aanwijzing dat je die 8 uur pauze daar genomen hebt. Jij kunt (en volgens mij mag dat ook gewoon) op je beginstation inchecken, daar 8 urr rondhangen, en dan pas gaan reizen. Dan is je "omweg" dus weer prima.Bandicoot schreef op donderdag 03 december 2009 @ 14:38:
Ja precies, maar als in ineens doorreis zou het wel om zijn, maar ook de snelste manier dus dan zou het mogen. Maar als de conducteur dus ziet dat ik een tussenstop maak van 8 uur dan gaat dat verhaal niet meer op.
Dit is nou weer zo'n voorbeeld van problemen zoeken waar ze niet zijn, trouwens. Juist met het ouderwetse kaartje zou je tegen dit probleem aangelopen kunnen zijn, omdat de conducteur een tijd op je kaartje stempelt op het eerste deel van je reis, waardoor de conducteur op het tweede deel van je reis weet dat je dat eerste deel van de langere maar "snellere" route al 8 uur geleden gedaan hebt. Met de chipkaart weet ie dat niet, dus dit "probleem" is nou net de wereld uitgeholpen door de chipkaart. (Totdat de poortjes dichtgaan, tenminste
Goed stuk op Webwereld over 25 problemen met de OV CHIP
http://webwereld.nl/de-vi...psysteem.html#source=head
Dat doet me trouwens denken:
Dat klopt op zich (ik zie er steeds €10 vanaf gaan bij 't inchecken), maar ik heb gisteren toch echt ingecheckt met maar €8.22 op m'n kaart. In de volle verwachting overigens dat 'ie zou gaan blêren over te weinig saldo, maar 't ging toch gewoon goed. Heb nu €6.12 over, straks 's kijken.Bij het inchecken wordt bij de meeste vervoersbedrijven standaard €4 van de kaart afgeschreven, de NS rekent €10 voor kaarten op naam en €20 voor anonieme kaarten.
[ Voor 17% gewijzigd door CyBeR op 05-12-2009 13:10 ]
Dat kan wel... alleen als je na de rit niet meer genoeg saldo (als in onder de € 0,00) hebt kun je dan eerst weer saldo op de kaart zetten voordat je opnieuw kunt reizen. Anders zou het een fraai verhaal worden als automatisch bijladen (wat afaik onder € 5,00 werkt) niet eens meer genoeg is
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
Dat valt ook wel te verklaren als de zones gunstig verdeeld waren. Dan kan je bij wijze van spreken op 2 strippen een behoorlijke afstand afleggen, die nu met de OV-chipkaart opeens recht wordt getrokken naar de daadwerkelijke afstand.Verwijderd schreef op donderdag 03 december 2009 @ 13:20:
Ik vraag me af, of er in Utrecht nu ook merkbaar minder mensen met de chipkaart zijn gaan reizen, nu uit onderzoek (SP) is gebleken, dat de OV-chipkaart voor busvervoer vanaf halte X gemiddeld nooit goedkoper is dan de strippenkaart en, gemeten over de hele stad, zelfs gemiddeld 19 procent duurder is. (Met uitschieters tot, jawel, meer dan 50 procent voor bepaalde haltes.)
Het probleem is dat in Utrecht vrijwel alle lijnen een behoorlijke omweg via Centraal maken.Rave17 schreef op zaterdag 05 december 2009 @ 13:33:
[...]
Dat valt ook wel te verklaren als de zones gunstig verdeeld waren. Dan kan je bij wijze van spreken op 2 strippen een behoorlijke afstand afleggen, die nu met de OV-chipkaart opeens recht wordt getrokken naar de daadwerkelijke afstand.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Ja dat is dus kassa voor het GVUFreee!! schreef op zaterdag 05 december 2009 @ 13:36:
[...]
Het probleem is dat in Utrecht vrijwel alle lijnen een behoorlijke omweg via Centraal maken.
1. Het systeem is niet intelligent opgezet CHECK
3. Reizen wordt sowieso duurder CHECK
16. Er heerst een complete tarievenchaos CHECK
22. Het systeem wordt opgedrongen CHECK
23. Het systeem is nog niet af CHECK
24. De vervoerder staat centraal CHECK
Verwijderd
Dat komt redelijk in de buurt van het principe van "duurder worden" lijkt mij?Rave17 schreef op zaterdag 05 december 2009 @ 13:33:
[...]
Dat valt ook wel te verklaren als de zones gunstig verdeeld waren. Dan kan je bij wijze van spreken op 2 strippen een behoorlijke afstand afleggen, die nu met de OV-chipkaart opeens recht wordt getrokken naar de daadwerkelijke afstand.
Er gaat gemiddeld ongeveer 19% meer betaald moeten worden in Utrecht. Hoe je dat dan gaat verklaren, zal me in feite worst wezen. Het is gewoon zo. Misschien gaan ze, nu de prijsverhoging zo publiekelijk bekendgemaakt is, de tarieven wel bijstellen tot er een structurele oplossing voor het bus-vervoer in Utrecht (kilometers omrijden terwijl je hemelsbreed misschien maar 2km hoeft) gevonden is.
Ik heb mijn OV-chipkaart nog nooit gebruikt. Ik heb een trein-abonnement en er zit er 1 op. Maar binnen Utrecht zou ik dus wel gek zijn om hem te gaan gebruiken (eigenlijk altijd duurder, dus waarom dan niet gewoon blijven stempelen?) en bij de NS kan ik hem nog niet gebruiken, geloof ik. En zolang het niet hoeft ga ik het ook niet doen, want - buiten mijn abonnementstraject - reis ik gemiddeld hooguit 1 keer per maand.
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2009 14:06 ]
Sorry maar jij haalt het onderzoek van de SP aan, dus dan geef ik een logische verklaring waarom het duurder wordt.Verwijderd schreef op zaterdag 05 december 2009 @ 13:49:
[...]
Dat komt redelijk in de buurt van het principe van "duurder worden" lijkt mij?
Er gaat gemiddeld ongeveer 19% meer betaald moeten worden in Utrecht. Hoe je dat dan gaat verklaren, zal me in feite worst wezen. Het is gewoon zo. Misschien gaan ze, nu de prijsverhoging zo publiekelijk bekendgemaakt is, de tarieven wel bijstellen tot er een structurele oplossing voor het bus-vervoer in Utrecht (kilometers omrijden terwijl je hemelsbreed misschien maar 2km hoeft) gevonden is.
Ik heb mijn OV-chipkaart nog nooit gebruikt. Ik heb een trein-abonnement en er zit er 1 op. Maar binnen Utrecht zou ik dus wel gek zijn om hem te gaan gebruiken (eigenlijk altijd duurder, dus waarom dan niet gewoon blijven stempelen?) en bij de NS kan ik hem nog niet gebruiken, geloof ik. En zolang het niet hoeft ga ik het ook niet doen, want - buiten mijn abonnementstraject - reis ik gemiddeld hooguit 1 keer per maand.
Zo goed vind ik het stuk niet. Ze vallen in herhaling, veel van de punten komen erop neer dat er problemen zijn tijdens de duale fase, en ze sluiten af met "het systeem is nog niet af" - nee, dat is wat een hoop problemen oplevert, inderdaad.Verwijderd schreef op zaterdag 05 december 2009 @ 12:58:
Goed stuk op Webwereld over 25 problemen met de OV CHIP
Zal ik er toch even heel snel doorheen gaan?
Een van de weinige valide punten, maar alleen omdat in het verleden ooit geopperd is dat het systeem wel automatisch het voor de reiziger gunstigste tarief zou gaan berekenen. Dat lijkt nu helaas van de baan, zodat we met hetzelfde nadeel blijven zitten dat we nu ook hebben: ook met de papieren kaartjes moet de reiziger zelf bepalen wat het goedkoopste is.1. Het systeem is niet intelligent opgezet
Het is dus eigenlijk alsnog een non-argument: het nieuwe systeem heeft een nadeel dat het oude systeem ook heeft, dus is het nieuwe systeem slecht.
Bus-trein-bus kost je met de strippenkaart ook tweemaal het basistarief, dus wederom is dit niet inherent aan het nieuwe systeem. Wel zijn er situaties waarin de overstap niet meer als overstap geldt, maar er zijn ook situaties waarin de overstap met de strippenkaart geen overstap was (Connexxion - NS - Connexxion kan met de chipkaart een overstap zijn, met de strippekaart betaalde je opnieuw de basisstrip.)2. Overstappen? Dat gaat zomaar niet!
Feit. Maar die waarheid geldt ook voor de jaarlijkse prijsstijging van NS- en strippenkaarten. Dat sommige vervoerders wellicht wat te enthousiast van stapel lopen kan niet worden ontkend, maar daar wordt dan ook op ingegrepen door de politiek.3. Reizen wordt sowieso duurder
Het genoemde voordeel van extra veiligheid door poortjes gaat niet overal op, maar straks wel op de grootste stations. Dat is beter dan de oude situatie.4. Sociale veiligheid wordt lang niet overal geboden
Dit argument volgt de logica: meer blauw op straat vemindert criminaliteit, maar het is slecht, want er is nog steeds criminaliteit.
Uitvoering van het OV-chipsysteem door NS is sub-optimaal (zacht uitgedrukt). NS lijkt inderdaad niet helemaal te weten wat ze met de chipkaart aanmoeten, en de gefaseerde invoering leidt tot verwarring. Dat is een NS-probleem, geen OV-chipkaartprobleem. Je kunt bij de NS voorlopig gewoon met papier blijven reizen, dus als je de extra moeite niet wilt doen: er is niemand die je dwingt.5. Inschakelen OV-chipkaart voor trein is gedoe
Het huidige tarievensysteem van de NS is al ongeloofelijk ondoorzichtig met enkeltjes, retourtjes, weekendretourtjes, vijfretourkaarten, NS-dagkaarten met of zonder navervoeraanvulling, maandtrajectkaarten (die ook als kortingskaart kunnen gelden), maandnetkaarten, jaartraject- of netkaarten, omwegbewijzen, overgangsbewijzen, toeslagbiljetten, en als klap op de vuurpijl een kortingskaart die voor sommige, maar niet alle genoemde kaartjes geldig kan zijn op bepaalde momenten.6. Treinreizen wordt ingewikkelder
En dan heb ik de OV-studentenkaart nog niet genoemd, waarbij er nog steeds studenten zijn die er niet in slagen altijd te weten wanneer dat ding nou geldig is.
Welke van deze producten allemaal op de chipkaart komen is in de meeste gevallen nog onduidelijk (hoewel het retourtje kennelijk gaat verdwijnen) maar het prijsbeleid wordt voorlopig alleen maar ingewikkelder als je per se de chipkaart als alternatief naast het papieren kaartje legt. Dat is een eigen keuze - als je de huidoge tariefstructuur denkt te snappen kun je gewoon met papier reizen, en de huidige chipmogelijkheden (alleen op saldo!) zijn beperkt en simpel. Alleen de kortingskaart zou voor enige verwarring kunnen zorgen.
Niet waar, want reizen zonder inchecken is simpelweg niet meer legaal reizen. Dus heb je geen geldig vervoersbewijs. Hetzelfde geldt nu als je je abonnement vergeet: je hebt wel betaald, maar je reist toch zwart.7. Abonnementhouders kunnen gestraft worden voor legaal reizen
Het in- en uitchecken is een extra handeling, en het is even wennen, maar het wordt even makkelijk een automatische als je jas aandoen. Zeker omdat je, als je langs poortjes komt, toch al gewezen wordt op de noodzaak van in- of uitchecken.
Wederom een stuk belabberde uitvoering bij de NS. Wat ze er uiteindelijk mee gaan doen moet nog blijken, maar vooralsnog wordt niemand gedwongen samen met de chipkaart te reizen.8. Samenreiskorting NS niet meer met OV-chipkaart
De poortjes leveren inderdaad rijen op. Net als (rol)trappen. De geoefende forens weet waar hij in trein of metro moet zitten om de stroom vee voor te zijn - dat geldt met en zonder chipkaart even hard.9. De reiziger gaat van de file in de file
Los daarvan wordt de doorstroom bij de porrtjes wel beter tegen dat mensen hun (veelal door de media gevoede!) argwaan wat kwijtraken zodat ze niet bij elke piep van een paal of poort tien seconden blijven staan turen naar het schermpje.
Definieer "het systeem". Vooralsnog wordt er met name gerant op de halfslachtige (gefaseerde) invoering bij de NS, waar je voorlopig nog helemaal niet met chip hoeft te reizen, en waar juist de gefaseerde invoering voor verwarring zorgt. Dat is geen probleem van het "systeem" OV-chipkaart.10. Waar het systeem faalt, krijgt de reiziger de schuld
Niet werkende palen zijn niet wezenlijk anders dan niet-werkende kaartautomaten.
Het instaptarief bij reizen op saldo (dat om de een of andere reden onder dit kopje staat) is vooralsnog een heikel punt, maar voorlopig hoeft dat gezin dat dat niet kan betalen ook nog helemaal niet aan de OV-chipkaart. Reizen op saldo is bijna per definitie duurder dan een vooraf betaald afgerond product, en voorlopig kan dat gezin gewoon vier retourtjes kopen.
Wel is het inderdaad even afwachten of en in hoeverre de NS reisproducten op de kaart gaat laten laden, maar het valt te verwachten dat er een wegwerpkaartje met voorgeladen product zal komen - al was het maar omdat de toerist die op Schiphol aankomt dan geen 20 euro hoeft te betalen om naar A'dam te reizen.
Net zo hard als nu. De klant die het pin-bewijsje uit de kaartautomaat pakt in plaats van het kaartje zelf, reist zwart en wordt beboet (en ja, dat gebeurt!). De klant die in z'n onhandigheid zijn abonnement in z'n andere jas heeft laten zitten, reist zwart en wordt beboet (ja, dat kun je terugkrijgen. Kost net zoveel moeite als het terugkrijgen van de instaptarief.)11. Onhandigheid van de klant wordt hard gestraft
Wederom, een implementatieprobleem rond de NS. Gek genoeg hoor ik met name klachten over een aantal stations rond Amsterdam, waar metro/sneltam en trein stations en zelfs perrons delen. Het is zeker een goed idee om de poortjes en paaltjes beter van elkaar te onderscheiden. Maar het gaat wat ver om dit als chipkaartprobleem aan te merken, als de enige reden van verwarring is dat er nu geen verschillende kaartjes meer nodig zijn.12. Verkeerde poortje, dubbele rekening
Klopt. Dat geldt nu net zo hard (zie m'n opmerking over het vergeten abonnement).13. Alleen volhouders krijgen geld terug
Misschien wil de schrijver liever dat mensen at random geld teruggestort krijgen, of minimaal zonder al te veel vragen? Dat moet dan wel verdisconteerd worden in de prijs van de reis...
Wel gratis tolpoortjes, zoals de schrijver van het artikel zelf aangeeft. Nogal tendentieus om het dan over "tol" te hebben.14. 'OV-tolpoortjes' voor voetgangers
Dat geldt nu net zo hard. Onder dit vage kopje wordt de chipkaart gehekeld omdat de reiziger zelf moet bijhouden of hij omreist. Ook nu moet hij vantevoren een via-kaartje of omwegbewijs kopen, anders reist ie gewoon zwart in de trein naar Rotterdam met zijn kaartje Groningen-Maastricht.15. Slaperige reizigers zijn niet welkom
Niets nieuws onder de zon dus, en onzin om het de chipkaart aan te wrijven.
Dit slaat op de lokale en regionale vervoerders (dus niet NS). Ja, je betaalt verschillende prijzen bij verschillende vervoerders. In hoeverre dit andere mensen treft dan degenen die tot de cent nauwkeurig van te voren hun reis willen plannen is me onduidelijk.16. Er heerst een complete tarievenchaos
Tarieven die de pan uitrijzen is een ander verhaal, maar daar gaat het niet over. Nee, het probleem is dat de reiziger niet snapt dat ie voor een reis in Amsterdam iets anders betaalt dan voor een rit in Groningen. Terwijl diezelfde reiziger kennelijk wel de precieze reisafstand in beide gevallen kent, anders valt het vershcil in kilometertarief niet eens op. Wat een chaos!
Dat is correct. Behoudens alles wat over rails gaat zou het inderdaad niet gek zijn om de tarieven tussen haltes vast te leggen (al dan niet geaseerd op gereden afstand of vogelvlucht), om te voorkomen dat een identieke rit een verschillende prijs heeft afhankelijk van de kant van de rotonde die de bus pakt. Dat is raar, en technisch prima te verhelpen.17. Prijzen zijn lastig te controleren
Vervoerbedrijven geven extra uitleg en informatie aan ouderen, is het weer niet goed. Want kennelijk is het te ingewikkeld.18. Er is opleiding nodig om met de kaart te werken
Volgens die logica hadden we geen computers, internet, mobiele telefoons en ATMs moeten invoeren. Allemaal zaken waar ouderen "opleiding" voor nodig hadden.
Dit argument klinkt meer als "brr, eng, dus we willen het niet".
Een uitgekauwd onderwerp, en ja. Voor de die-hard privacy-adept is dit de zoveelste manier waarop big-brother hem kan volgen. Maar net zoals de mobiele telefoon (die uitkan), de creditcard (niet gebruiken), de pinpas (genoeg cash pinnen om in winkels cash te kunnen betalen), biedt ook de chipkaart de mogelijkheid tot anoniem reizen. Kost je wat meer, maar dat is de keuze tussen privacy of gemak - net als je telefoon en plastic geld.19. Privacy is een zorgenkind
Zie hierboven. Dat geldt al jaren voor alles.20. Privacy is duur
En dat is de derde keer dat het uitgekauwde privacyargument een schop krijgt.21. Anonimiteit is moeilijk te regelen of onmogelijk
Dat het opladen vaak alleen met een pinpas kan geldt evenhard voor het papieren kaartje. Geen nadeel van de chipkaart dus.
Nu wordt er gepleit voor meerdere betaalmogelijkheden (met kennelijk verschillende tarieven om de klant te verleiden!)22. Het systeem wordt opgedrongen
Dat staat haaks op de aversie tegen prijschaos waar de schrijver net nog zo wars van was. Wat wil hij of zij nu? Prijsvechters met bijbehorende tarievenjungle?
Klopt, en daarom is het bij de NS (die er het meest mee in de maag lijkt te zitten) voorlopig ook nog niet verplicht. De vervoerders die de kaart wel verplicht stellen (of dat gedeeltelijk al gedaan hebben), hebben hun zaakjes - voor zover ik weet - redelijk tot goed op orde. Dat is, lijkt me, ook ee vereiste voordat ze toestemming krijgen de strippenkaart te weren.23. Het systeem is nog niet af
Tendentieus, en volgend uit de voorgaande opsomming, waar erg veel punten tussen zaten die net zo hard gelden voor het huidige systeem.24. De vervoerder staat centraal
Newsflash: vervoerders zijn comemrciele bedrijven, gericht op het maken van winst. Heb je daar bezwaar tegen, ageer dan tegen de privaterisering van het vervoer (dan ga ik nog een heel end met je mee), maar schuif het niet af op de OV-chipkaart.
Dat is tegen Europa stemmen omdat je Balkenende niet aardig vindt.
Dat is ie wel - maar de FUD die verspreid wordt, gecombineerd met de angst voor het onbekende en de onwilligheid van "de Nederlander" om informatie tot zich te nemen, zorgt ervoor dat het ding als ingewikkeld overkomt.25. De OV-chipkaart is niet simpel
De "grote hoeveelheid regeltjes, tarieven, randvoorwaarden en zaken om niet te vergeten" hebben we nu ook al, en de OV-chipkaart maakt het straks in ieder geval mogelijk om zonder nadenken over duie tarieven overal in- en uit te stappen. Het enige wat je moet doen is voldoende saldo op je kaart hebben. Pas als je goedkoper wilt reizen moet je na gaan denken.
Dat geldt bijvoorbeeld ook voor een pinpas: overal betalen zonder problemen. Zolang je genoeg saldo hebt, en als je iets goedkoper wilt hebben moet je rondkijken, informatie inwinnen, moeite doen en misschien zelfs nadenken.
Om even op je eerste punt in te haken: nu koop je bijvoorbeeld twee kaartjes. Als je van Breda naar Den Haag reist met een kortingskaart, en om 8.40 vertrekt koop je een kaartje Breda - Dordrecht tegen vol tarief, en een kaartje Dordrecht - Den Haag tegen gereduceerd tarief. Dat is een simpele handeling, want op de NS-kaartautomaat kun je meerdere producten tegelijk kopen (maximaal 3). Je kunt dan zonder moeite verder reizen.
Met de OV-chipkaart kan dit níet: je moet dan in Dordrecht eerst de trein uit, om uit te checken. Dan moet je 3 minuten wachten voordat je opnieuw kunt inchecken. Dan check je weer in, maar is je trein al vertrokken. Je moet dan dus nog zo'n 27 minuten wachten tot de volgende er staat.
Ofwel kost reizen met de OV-chipkaart je dan dus geld, of het kost je meer tijd. In beide gevallen is het een onhandige situatie. Bovendien vind ik het niet zo gek dat men verwacht automatisch korting te krijgen: een chipkaart en electronica is een heel stuk slimmer dan een stuk papier, men verwacht (redelijk, vind ik) dat de software bij het uitchecken automatisch het juiste tarief berekent.
Eén van de 'voordelen' die een paar jaar terug over de OV-chipkaart werden gezegd, is dat het gemakkelijker zou worden. Daarbij verwacht ik dan dus ook dat voor mij automatisch de meest gunstige tarieven berekend worden:
- 40% korting bij een kortingskaart
- Een daily price cap (zoals Oyster dat heeft) zodat ik maximaal € 44,- per dag kwijt ben voor reizen in de 2e klas.
- En zelfs automatisch een maandtraject- of -netabonnement als dat voordeliger is (en technisch haalbaar is, de opslag op de chipkaart is maar beperkt tot 10 transacties dus dat is niet zo gek)
Met de OV-chipkaart kan dit níet: je moet dan in Dordrecht eerst de trein uit, om uit te checken. Dan moet je 3 minuten wachten voordat je opnieuw kunt inchecken. Dan check je weer in, maar is je trein al vertrokken. Je moet dan dus nog zo'n 27 minuten wachten tot de volgende er staat.
Ofwel kost reizen met de OV-chipkaart je dan dus geld, of het kost je meer tijd. In beide gevallen is het een onhandige situatie. Bovendien vind ik het niet zo gek dat men verwacht automatisch korting te krijgen: een chipkaart en electronica is een heel stuk slimmer dan een stuk papier, men verwacht (redelijk, vind ik) dat de software bij het uitchecken automatisch het juiste tarief berekent.
Eén van de 'voordelen' die een paar jaar terug over de OV-chipkaart werden gezegd, is dat het gemakkelijker zou worden. Daarbij verwacht ik dan dus ook dat voor mij automatisch de meest gunstige tarieven berekend worden:
- 40% korting bij een kortingskaart
- Een daily price cap (zoals Oyster dat heeft) zodat ik maximaal € 44,- per dag kwijt ben voor reizen in de 2e klas.
- En zelfs automatisch een maandtraject- of -netabonnement als dat voordeliger is (en technisch haalbaar is, de opslag op de chipkaart is maar beperkt tot 10 transacties dus dat is niet zo gek)
[ Voor 20% gewijzigd door Alex) op 05-12-2009 16:28 ]
Wil je acceptatie bereiken onder de eindgebruikers, dan zul je voordelen moeten creëren en oude nadelen oplossen. Doe je dat niet, dan gaan mensen zich afvragen waartoe het nieuwe systeem dient. In dat opzicht is dit zeker geen non-argument, maar een typisch SE-valkuil.Dido schreef op zaterdag 05 december 2009 @ 16:13:
[...]
Een van de weinige valide punten, maar alleen omdat in het verleden ooit geopperd is dat het systeem wel automatisch het voor de reiziger gunstigste tarief zou gaan berekenen. Dat lijkt nu helaas van de baan, zodat we met hetzelfde nadeel blijven zitten dat we nu ook hebben: ook met de papieren kaartjes moet de reiziger zelf bepalen wat het goedkoopste is.
Het is dus eigenlijk alsnog een non-argument: het nieuwe systeem heeft een nadeel dat het oude systeem ook heeft, dus is het nieuwe systeem slecht.
Dat is wel zo, maar dan moeten ze niet "adverteren" met dat je het zo grandioos geweldig is dat je het basistarief niet hoeft te betalen wanneer je overstapt. Op deze manier komt dat dus zelden voor en is het dus haast geen voordeel in het oogpunt van de eindgebruiker.[...]
Bus-trein-bus kost je met de strippenkaart ook tweemaal het basistarief, dus wederom is dit niet inherent aan het nieuwe systeem. Wel zijn er situaties waarin de overstap niet meer als overstap geldt, maar er zijn ook situaties waarin de overstap met de strippenkaart geen overstap was (Connexxion - NS - Connexxion kan met de chipkaart een overstap zijn, met de strippekaart betaalde je opnieuw de basisstrip.)
Ben ik niet geheel met je eens, aangezien de huidige situatie (mensen trappen de poortjes open, mensen blijven wachten totdat iemand anders betaald om de poortjes te openen) al laat zien dat de poortjes eigenlijk geen enkel effect hebben. Ik ga zelfs verder door te stellen dat de poortjes alleen maar een nadeel vormen voor degene die daadwerkelijk betalen om te reizen. De zwart-rijder laat zich niet tegenhouden. Daarnaast zijn er nog meer nadelen aan de poortjes voor grote stations, aangezien mensen minder snel naar een stationswinkel zullen gaan zonder daadwerkelijk van het OV gebruik te maken. Neem station Bijlmer waar genoeg kantoormensen tussen de middag lunch gaan halen in het station. Met de poortjes op slot zullen al deze mensen verplicht een OV-chipkaart (met saldo) moeten gebruiken om even een broodje te halen[...]
Het genoemde voordeel van extra veiligheid door poortjes gaat niet overal op, maar straks wel op de grootste stations. Dat is beter dan de oude situatie.
Dit argument volgt de logica: meer blauw op straat vemindert criminaliteit, maar het is slecht, want er is nog steeds criminaliteit.
Het is eigenlijk nog mooier: je merkt dat de NS niet gaat voor de all-in methode. Ze rekken de uitvoering over een zo groot mogelijk tijdsbestek, zodat de negatieve effecten zoveel mogelijk uitgesmeerd kunnen worden en opgelost (dan wel door derden).[...]
Uitvoering van het OV-chipsysteem door NS is sub-optimaal (zacht uitgedrukt). NS lijkt inderdaad niet helemaal te weten wat ze met de chipkaart aanmoeten, en de gefaseerde invoering leidt tot verwarring. Dat is een NS-probleem, geen OV-chipkaartprobleem. Je kunt bij de NS voorlopig gewoon met papier blijven reizen, dus als je de extra moeite niet wilt doen: er is niemand die je dwingt.
Hoe simpeler kan het? Je hebt al jaren enkeltjes en retourtjes. Daarmee kan iedereen zo de trein pakken wanneer hij maar wilt. Dat er nu ook aanvullingen zijn zoals extra korting met het weekendretour, etc. dat is juist service te noemen.[...]
Het huidige tarievensysteem van de NS is al ongeloofelijk ondoorzichtig met enkeltjes, retourtjes, weekendretourtjes, vijfretourkaarten, NS-dagkaarten met of zonder navervoeraanvulling, maandtrajectkaarten (die ook als kortingskaart kunnen gelden), maandnetkaarten, jaartraject- of netkaarten, omwegbewijzen, overgangsbewijzen, toeslagbiljetten, en als klap op de vuurpijl een kortingskaart die voor sommige, maar niet alle genoemde kaartjes geldig kan zijn op bepaalde momenten.
En dan heb ik de OV-studentenkaart nog niet genoemd, waarbij er nog steeds studenten zijn die er niet in slagen altijd te weten wanneer dat ding nou geldig is.
Zullen we even de huidige situatie met de OV-chipkaart erbij pakken? Goed dan heb je een punt, aangezien volgens de huidige berichten alles gewoon een enkeltje gaat worden en alle aanvullingen verdwijnen
Laatste punt is trouwens een non-argument. De OV-studentenkaart kan niet simpeler: week of weekend. Op de OV-chipstudentenkaart staat niet eens vermeld wanneer die geldig is, welke (feest)dagen hij niet geldig is en tot wanneer die geldig is.
Daar ben ik het geheel mee eens. Het is voor niemand (de eindgebruiker al helemaal niet) goed dat er op dit moment 2 systemen naast elkaar draaien.Welke van deze producten allemaal op de chipkaart komen is in de meeste gevallen nog onduidelijk (hoewel het retourtje kennelijk gaat verdwijnen) maar het prijsbeleid wordt voorlopig alleen maar ingewikkelder als je per se de chipkaart als alternatief naast het papieren kaartje legt. Dat is een eigen keuze - als je de huidoge tariefstructuur denkt te snappen kun je gewoon met papier reizen, en de huidige chipmogelijkheden (alleen op saldo!) zijn beperkt en simpel. Alleen de kortingskaart zou voor enige verwarring kunnen zorgen.
Enigzins waar, ware het niet dat het systeem nog niet zo waterdicht is als een papieren kaart. Geen papieren kaart opzak is dus zwartrijden. Bij de OV-chipkaart kan ik niet zien, voelen (of zelfs ruiken) terwijl ik in de trein/metro/bus zit of het inchecken goed is gegaan en de juiste informatie op mijn kaart staat.[...]
Niet waar, want reizen zonder inchecken is simpelweg niet meer legaal reizen. Dus heb je geen geldig vervoersbewijs. Hetzelfde geldt nu als je je abonnement vergeet: je hebt wel betaald, maar je reist toch zwart.
Het in- en uitchecken is een extra handeling, en het is even wennen, maar het wordt even makkelijk een automatische als je jas aandoen. Zeker omdat je, als je langs poortjes komt, toch al gewezen wordt op de noodzaak van in- of uitchecken.
Nou als ze er niets aan doen zijn er 2 situaties: of mensen gaan weer in de spits reizen, of ze pakken de auto. 2 opties die de NS dus liever niet heeft[...]
Wederom een stuk belabberde uitvoering bij de NS. Wat ze er uiteindelijk mee gaan doen moet nog blijken, maar vooralsnog wordt niemand gedwongen samen met de chipkaart te reizen.
Ik blijf juist ook expres bij een poortje wachten totdat de vorige melding is verdwenen. Dit omdat ik er zeker van wilt zijn dat hij scant, aangezien je helemaal geen feedback krijgt in de vorm van geluid.[...]
De poortjes leveren inderdaad rijen op. Net als (rol)trappen. De geoefende forens weet waar hij in trein of metro moet zitten om de stroom vee voor te zijn - dat geldt met en zonder chipkaart even hard.
Los daarvan wordt de doorstroom bij de porrtjes wel beter tegen dat mensen hun (veelal door de media gevoede!) argwaan wat kwijtraken zodat ze niet bij elke piep van een paal of poort tien seconden blijven staan turen naar het schermpje.
Een systeem zou juist zo ontworpen moeten zijn dat het mensen een goed gevoel geeft en ondersteunt. Bij het vergeten uit te checken met de metro of trein kan je nog wel teruglopen, maar de bus rijdt toch echt gewoon weg![...]
Net zo hard als nu. De klant die het pin-bewijsje uit de kaartautomaat pakt in plaats van het kaartje zelf, reist zwart en wordt beboet (en ja, dat gebeurt!). De klant die in z'n onhandigheid zijn abonnement in z'n andere jas heeft laten zitten, reist zwart en wordt beboet (ja, dat kun je terugkrijgen. Kost net zoveel moeite als het terugkrijgen van de instaptarief.)
Ik vind de gescheiden poortjes op bijvoorbeeld Amsterdam Bijlmer toch wel het toppunt van onkunde. Jij als reizigers komt terecht in een station dat is ontworpen om reizigers van verschillende vervoersmiddelen te laten kruizen. Vervolgens moet je zelf door het juiste poortje naar buiten gaan, omdat het systeem niet flexibel is ontworpen. In plaats van vooruitgang met één kaart voor al het OV, moet je elke keer in-/uitchecken per vervoersmiddel.[...]
Wederom, een implementatieprobleem rond de NS. Gek genoeg hoor ik met name klachten over een aantal stations rond Amsterdam, waar metro/sneltam en trein stations en zelfs perrons delen. Het is zeker een goed idee om de poortjes en paaltjes beter van elkaar te onderscheiden. Maar het gaat wat ver om dit als chipkaartprobleem aan te merken, als de enige reden van verwarring is dat er nu geen verschillende kaartjes meer nodig zijn.
Nou het valt toch wel degelijk onder een borg betalen om ergens binnen te komen, om het daarna weer terug te krijgen.[...]
Wel gratis tolpoortjes, zoals de schrijver van het artikel zelf aangeeft. Nogal tendentieus om het dan over "tol" te hebben.
Daar heb je dan wel weer een goed punt. Mensen moeten inderdaad nog wennen aan het principe van betalen voor de afstand. Maar dat is ook niet vreemd, aangezien de oude zones dit begrip niet bijbrachten[...]
Dit slaat op de lokale en regionale vervoerders (dus niet NS). Ja, je betaalt verschillende prijzen bij verschillende vervoerders. In hoeverre dit andere mensen treft dan degenen die tot de cent nauwkeurig van te voren hun reis willen plannen is me onduidelijk.
Tarieven die de pan uitrijzen is een ander verhaal, maar daar gaat het niet over. Nee, het probleem is dat de reiziger niet snapt dat ie voor een reis in Amsterdam iets anders betaalt dan voor een rit in Groningen. Terwijl diezelfde reiziger kennelijk wel de precieze reisafstand in beide gevallen kent, anders valt het vershcil in kilometertarief niet eens op. Wat een chaos!
Ik vind het OV toch niet onder het kopje computers, etc. vallen. Het OV is namelijk een vervoersmiddel om ergens te komen en door dit ingewikkeld te maken (waarom hebben ze het systeem niet wat flexibeler gemaakt), maak je dat mensen zich niet kunnen verplaatsen. Mobiliteit is wat dat betreft wel te vergelijken met een ATM, maar die zijn nou niet ingewikkeld te noemen + die zijn al jaren hetzelfde![...]
Vervoerbedrijven geven extra uitleg en informatie aan ouderen, is het weer niet goed. Want kennelijk is het te ingewikkeld.
Volgens die logica hadden we geen computers, internet, mobiele telefoons en ATMs moeten invoeren. Allemaal zaken waar ouderen "opleiding" voor nodig hadden.
Dit argument klinkt meer als "brr, eng, dus we willen het niet".
Maar je mist hier het punt dat aan anoniem reizen een ander prijskaartje hangt. Als ik mijn mobiel uitzet of met cash betaal, dan kost mij dat niet meer. Dus die keuze kan ik maken, zonder dat het mij geld kost. Wil je met de OV-chipkaart je privacy behouden, dan gaat je dat dus meer geld kosten. Dat is toch ergens wel een beetje vreemd te noemen, niet?[...]
Een uitgekauwd onderwerp, en ja. Voor de die-hard privacy-adept is dit de zoveelste manier waarop big-brother hem kan volgen. Maar net zoals de mobiele telefoon (die uitkan), de creditcard (niet gebruiken), de pinpas (genoeg cash pinnen om in winkels cash te kunnen betalen), biedt ook de chipkaart de mogelijkheid tot anoniem reizen. Kost je wat meer, maar dat is de keuze tussen privacy of gemak - net als je telefoon en plastic geld.
Hier mis je weer het punt dat je betaalgegevens gekoppeld kunnen worden aan de OV-bewegingen. Als ik een papierenkaartje koop met mijn pinpas, dan kan niemand die gegevens zo koppelen dat ze weten dat Pietje op die en die dag heeft gereist. Het punt is gewoon dat de OV-chipkaart nooit is ontworpen met privacy in het achterhoofd, maar dat de gaten pas later opvielen.[...]
En dat is de derde keer dat het uitgekauwde privacyargument een schop krijgt.
Dat het opladen vaak alleen met een pinpas kan geldt evenhard voor het papieren kaartje. Geen nadeel van de chipkaart dus.
Inderdaad, en de visuele feedback werkt ook niet altijd goed. Krijg regelmatig bij het uitchecken van de Metro in Amsterdam niet te zien wat de rit me gekost heeft en wat het restsaldo is. Je haalt je pas er dan voor de zekerheid nog eens langs en wordt getracteerd op de melding dat je al uitgecheckt bent. Dit roept frustraties bij mij op en degene achter mij die zich afvraagt wat ik nu weer loop te rommelen. Jammer dat er na al die maanden van testen het er nog niet veel beter op geworden is.Rave17 schreef op zaterdag 05 december 2009 @ 16:48:
Ik blijf juist ook expres bij een poortje wachten totdat de vorige melding is verdwenen. Dit omdat ik er zeker van wilt zijn dat hij scant, aangezien je helemaal geen feedback krijgt in de vorm van geluid.
Laatst trouwens wel voor het eerst gecontroleerd in de metro zelf, maar de aanwezige zwartrijders kregen ruim de tijd om bij het eerstvolgende station uit te stappen.

Moet je als student nog wat doen om volgend jaar je OV chipkaart in de trein te gebruiken? Ik heb geen flauw idee en de informatieverstrekking is ver te zoeken
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
Verwijderd
als student heb je als het goed is , een brief gekregen via :mijn ib groep:
daar staat in dat je ov kan activeren vanaf half december (dacht 15 ) , via de aangewezen punten (staat wel niet echt duidelijk waar dat dan moet zijn)
daar staat in dat je ov kan activeren vanaf half december (dacht 15 ) , via de aangewezen punten (staat wel niet echt duidelijk waar dat dan moet zijn)
Verwijderd
Ik heb begin november een e-mail gekregen van de IB-groep met uitleg. Voor zover ik heb begrepen, moet je een reisproduct op je OV-chipkaart zetten. Dat kan vanaf 14 dagen voor 1 januari 2010. Zie ook http://studentenreisbewijs.nl/reizen-in-2010 en http://ib-groep.nl/partic...tudenten_ov-chipkaart.aspMakkelijk schreef op zaterdag 05 december 2009 @ 17:26:
Moet je als student nog wat doen om volgend jaar je OV chipkaart in de trein te gebruiken? Ik heb geen flauw idee en de informatieverstrekking is ver te zoeken
Dan weet jij duidelijk nog niet wat een puinhoop GVB ervan maakt in de metro. Ik geef direct toe dat het in Rotterdam (meestal) goed gaat, maar ook daar ben ik recentelijk nog tegen problemen aangelopen.Dido schreef op zaterdag 05 december 2009 @ 16:13:
[...]
Klopt, en daarom is het bij de NS (die er het meest mee in de maag lijkt te zitten) voorlopig ook nog niet verplicht. De vervoerders die de kaart wel verplicht stellen (of dat gedeeltelijk al gedaan hebben), hebben hun zaakjes - voor zover ik weet - redelijk tot goed op orde. Dat is, lijkt me, ook een vereiste voordat ze toestemming krijgen de strippenkaart te weren.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
Verwijderd
Wat voor puinhoop maakt het GVB dan in de metro?Freee!! schreef op zaterdag 05 december 2009 @ 18:49:
[...]
Dan weet jij duidelijk nog niet wat een puinhoop GVB ervan maakt in de metro. Ik geef direct toe dat het in Rotterdam (meestal) goed gaat, maar ook daar ben ik recentelijk nog tegen problemen aangelopen.
Die heb ik niet gehad, alleen via mijn ibgroep een heeel kort berichtje,Verwijderd schreef op zaterdag 05 december 2009 @ 17:35:
[...]
Ik heb begin november een e-mail gekregen van de IB-groep met uitleg. Voor zover ik heb begrepen, moet je een reisproduct op je OV-chipkaart zetten. Dat kan vanaf 14 dagen voor 1 januari 2010. Zie ook http://studentenreisbewijs.nl/reizen-in-2010 en http://ib-groep.nl/partic...tudenten_ov-chipkaart.asp
De sites ook speciaal voor studenten zijn super onduidelijk, de simpele vraag hoe ik met korting reis rond 9 uur daar weten ze zelf 't antwoord al niet op

@ dido, nu geen tijd om alles stap voor stap na te lopen maar om bij het probleem van wel een abonnement en deze ook bij je hebben en toch een boete te krijgen te zeggen: ja dat is dan niet meer legaal is natuurlijk een kul argument het pijnpunt is nu JUIST dat je 2 extra handelingen hebt, waarom? omdat iets of iemand graag jouw gegevens heeft ofzo.
Dat de handige reiziger al weet hoe je uit moet stappen om bij de roltrappen niet in de rij te staan en dit dus vast ook met de ovpoortjes heeft is natuurlijk ook een flinterdunne bewering, veel stations hebben niet eens roltrappen maar 1 let wel 1 paaltje per perron (waarom er dan 2 trappen zijn snap ik niet) bijvoorbeeld Enschede Drienerlo word lachen op zondag avond, de ene helft van de trein moet voor de trap langs naar het ov paaltje en de andere helft gaat langs het paaltje en komt dan in de knoei met mensen die nog naar het paaltje moeten.
En dat de 'ongeoefende' reiziger lang staat te wachten boeit zeker niet?
Ook het 'automatisme' wat er vast wel in komt is leuk maar het is een onnodige handeling, nu kan ik meestal gewoon instappen en weer uitstappen, nu moet ik eerst langs een paaltje en daarna weer langs een paaltje, waarom? tja..
Over privacy
[ Voor 3% gewijzigd door GoldenSample op 05-12-2009 19:23 ]
Verwijderd
Dat is gewoon niet waar.Rave17 schreef op zaterdag 05 december 2009 @ 14:42:
[...]
Sorry maar jij haalt het onderzoek van de SP aan, dus dan geef ik een logische verklaring waarom het duurder wordt.
Je geeft een verklaring, waarom de ene rit duurder en de andere rit goedkoper zou kunnen worden door het overstappen van zones naar kilometertarief. Maar dat verklaart niet, waarom het reizen per bus in Utrecht gemiddeld 19% duurder wordt. Netto zou het reizen per bus namelijk helemaal niet duurder worden door de invoering van de chipkaart. En dat blijkt dus gewoon (zoals zovelen al voelden aankomen) weer een leugen van onze fijne overheid.
En eigenlijk klopt de verklaring ook niet. De grap is namelijk: Er zijn nauwelijks ritten die goedkoper worden. Het overgrote deel van de ritten wordt duurder (tot ruim 50%).
Die mag je uitleggen. Als er nauwelijks ritten goedkoper worden, en ongeveer de helft (een wat minder populistische overdrijving van " tot ruim 50%) duurder, dan blijft bijna de helft exact dezelfde prijs? Dat geloof ik nooit.Verwijderd schreef op zaterdag 05 december 2009 @ 21:59:
En eigenlijk klopt de verklaring ook niet. De grap is namelijk: Er zijn nauwelijks ritten die goedkoper worden. Het overgrote deel van de ritten wordt duurder (tot ruim 50%).
Ik geloof zelfs niet dat er significant veel ritten exact even duur zijn.
Dan is er dus die iets meer dan de helft die duurder worden, blijft bijna de helft die goedkoper worden.
Nu kun je aan die aantallen nog geen conclusie hangen, want het aantal duurdere ritten zegt niets als je niet weet hoeveel iedere rit duurder of goedkoper wordt, en hoevaak die rit dan gemaakt wordt.
(Op zich is dat SP-onderzoek onder een kleine 1000 ritten leuk, maar ik kan niet controleren of het significant is. Hoe is dat onderzoek gedaan? 100 SP'ers hebben van 10 ritten de oude en nieuwe prijs genoteerd?
De grens lijkt inderdaad op 5 euro te liggen, in ieder geval voor persoonlijke kaarten. Volgens mij moet je voor anonieme kaarten wel €20 erop hebben staan. Net kon ik met 6 euro nogwat nog inchecken en met 4 euro nogwat niet meer. Het is aannemelijk dat dat dan inderdaad met het automatisch opladen te maken heef.tBastien schreef op zaterdag 05 december 2009 @ 13:24:
Dat kan wel... alleen als je na de rit niet meer genoeg saldo (als in onder de € 0,00) hebt kun je dan eerst weer saldo op de kaart zetten voordat je opnieuw kunt reizen. Anders zou het een fraai verhaal worden als automatisch bijladen (wat afaik onder € 5,00 werkt) niet eens meer genoeg is
Verwijderd
Er is online genoeg te lezen over dat onderzoek. En ik vind, dat ze een sterk punt hebben. Ze hebben alle ritten tussen de woningen van alle raadsleden van Utrecht (die dus ook in de stad wonen) genomen als scope en daar inderdaad de papieren- en chipprijs van genoteerd. (Uitgaande van een buskaart van - volgens mij - 15 strippen vol tarief in de voorverkoop.)Dido schreef op zaterdag 05 december 2009 @ 22:54:
[...]
Die mag je uitleggen. Als er nauwelijks ritten goedkoper worden, en ongeveer de helft (een wat minder populistische overdrijving van " tot ruim 50%) duurder, dan blijft bijna de helft exact dezelfde prijs? Dat geloof ik nooit.
Ik geloof zelfs niet dat er significant veel ritten exact even duur zijn.
Dan is er dus die iets meer dan de helft die duurder worden, blijft bijna de helft die goedkoper worden.
Nu kun je aan die aantallen nog geen conclusie hangen, want het aantal duurdere ritten zegt niets als je niet weet hoeveel iedere rit duurder of goedkoper wordt, en hoevaak die rit dan gemaakt wordt.
(Op zich is dat SP-onderzoek onder een kleine 1000 ritten leuk, maar ik kan niet controleren of het significant is. Hoe is dat onderzoek gedaan? 100 SP'ers hebben van 10 ritten de oude en nieuwe prijs genoteerd?
Ook in Utrecht is de OV-chipkaart verkocht onder 't mom dat het "netto" niet duurder zou worden. Om een hogere ritprijs te verklaren, wordt altijd het argument "ene rit duurder, andere rit goedkoper" gebruikt. Die verklaring (even beperkend tot bus-vervoer in Utrecht, NS heeft volgens mij een "eerlijkere" tariefstelling bijvoorbeeld) klopt dus blijkbaar gewoon niet. Anders zou het prijsverschil natuurlijk niet zo enorm zijn, als je zo'n grote lijst met redelijk willekeurige ritten pakt.
Lekker aselect. Sorry, maar ik ben benieuwd hoe verspreid over Utrecht die raadsleden wonen.Verwijderd schreef op zaterdag 05 december 2009 @ 23:17:
Ze hebben alle ritten tussen de woningen van alle raadsleden van Utrecht (die dus ook in de stad wonen) genomen als scope
We hebben het dus over 45 niet bepaald willekeurig geselecteerde mensen in een vervoersgebied met, pak hem beet 300.000 mensen in de stad, een 100.000(?) eromheen.
We gaan dan tussen die 45 niet-willekeurige punten een zooi routes berekenen. Dat betekent dat elke eventuele meetfout alleen maar vergroot wordt. Hulde.
Geen idee wat er dan gebeurt. Volgens je eigen zeggen is dat namelijk niet gebeurd.Anders zou het prijsverschil natuurlijk niet zo enorm zijn, als je zo'n grote lijst met redelijk willekeurige ritten pakt.
Verwijderd
Tja. Er is nog niemand met betere cijfers gekomen. Ik kijk uit naar de reactie van GVU, onderbouwd met cijfers. (En die komt er niet, natuurlijk.)Dido schreef op zaterdag 05 december 2009 @ 23:31:
[...]
Lekker aselect. Sorry, maar ik ben benieuwd hoe verspreid over Utrecht die raadsleden wonen.
We hebben het dus over 45 niet bepaald willekeurig geselecteerde mensen in een vervoersgebied met, pak hem beet 300.000 mensen in de stad, een 100.000(?) eromheen.
We gaan dan tussen die 45 niet-willekeurige punten een zooi routes berekenen. Dat betekent dat elke eventuele meetfout alleen maar vergroot wordt. Hulde.
[...]
Geen idee wat er dan gebeurt. Volgens je eigen zeggen is dat namelijk niet gebeurd.
Mogelijk biedt onderstaande link wat aanvullende info:
http://www.volkskrant.nl/...duurder_door_ov-chipkaart
De verklaring ligt erin dat de meeste lijnen via CS gaan in plaats van rechtstreeks, waardoor de meeste reizigers kilometers omreizen.
De verklaring ligt erin dat de meeste lijnen via CS gaan in plaats van rechtstreeks, waardoor de meeste reizigers kilometers omreizen.
[ Voor 31% gewijzigd door Freee!! op 05-12-2009 23:46 ]
Helaas, daar zie ik niets nieuws: SP heeft naar een kleine 1000 ritten gekeken en daaruit conclusies getrokken. Ik begrijp net van BazzH dat die 1000 ritten gebaseerd waren op slechts 45 allesbehalve random adressen, dus ik zie eigenlijk niet in waarom het GVU met een reactie zou komen.Freee!! schreef op zaterdag 05 december 2009 @ 23:44:
Mogelijk biedt onderstaande link wat aanvullende info:
Wel zou het aardig zijn als een paar vervoerbedrijven eens wat inzicht verschaften in de onderbouwing van hun eigen claims, dat de prijs door de bank genomen gelijk blijft. Ik neem aan dat ze dat doen op basis van "iets" meer en uitgebreidere info over huidige en nieuwe ritprijzen.
Ik geef toe dat die 45 adressen wel wat weinig zijn. Maar met wat ik nog van de lijnenkaart van de GVU weet, lijkt die overdaad aan omreizen wel een redelijke verklaring als het echt duurder zou zijn, wat ik wel geloof op basis van meer verhalen (persoonlijke contacten).Dido schreef op zaterdag 05 december 2009 @ 23:49:
[...]
Helaas, daar zie ik niets nieuws: SP heeft naar een kleine 1000 ritten gekeken en daaruit conclusies getrokken. Ik begrijp net van BazzH dat die 1000 ritten gebaseerd waren op slechts 45 allesbehalve random adressen, dus ik zie eigenlijk niet in waarom het GVU met een reactie zou komen.
Wel zou het aardig zijn als een paar vervoerbedrijven eens wat inzicht verschaften in de onderbouwing van hun eigen claims, dat de prijs door de bank genomen gelijk blijft. Ik neem aan dat ze dat doen op basis van "iets" meer en uitgebreidere info over huidige en nieuwe ritprijzen.
Maar je reist toch niet om als je voor de OV chipkaart ook al langs die route ging? Mag toch aannemen dat men de jaarlijkse inkomsten heeft gedeelt door het totaal aantal kilometer dat gereden wordt (en dat is dan inclusief de routes via het CS). Dat zou dan toch niet zo'n groot effect kunnen hebben op de ritprijs met een OV chipkaart.
Het lijkt met waarschijnlijker dat dit dan een effect is van een verkapte prijsverhoging door het de lokale busmaatschappijen, of ze hebben hun huiswerk niet goed gedaan. Ben ook wel benieuwd naar de berekeningen hiervoor.
Het lijkt met waarschijnlijker dat dit dan een effect is van een verkapte prijsverhoging door het de lokale busmaatschappijen, of ze hebben hun huiswerk niet goed gedaan. Ben ook wel benieuwd naar de berekeningen hiervoor.
Verwijderd
Eindelijk iemand die het probleem snapt. Niemand reist ook maar een kilometer meer met de chipkaart, maar gemiddeld moet er wel 19 procent meer betaald worden. Gewoon een verkapte (flinke) prijsverhoging dus.troftnom schreef op zondag 06 december 2009 @ 01:14:
Maar je reist toch niet om als je voor de OV chipkaart ook al langs die route ging? Mag toch aannemen dat men de jaarlijkse inkomsten heeft gedeelt door het totaal aantal kilometer dat gereden wordt (en dat is dan inclusief de routes via het CS). Dat zou dan toch niet zo'n groot effect kunnen hebben op de ritprijs met een OV chipkaart.
En ik ga er helemaal vanuit dat het GVU niet met een reactie gaat komen, want de loonsverhoging van de GVU-top staat op het spel. Gewoon zwijgen en hopen dat de storm weer overwaait is veel makkelijker.
De SP heeft nu met onderbouwing aangetoond, dat het busvervoer veel duurder gaat worden in Utrecht. Dat het cijfer niet tot op achter de komma nauwkeurig is, is niet eens interessant. Laat ze nu het tegendeel maar bewijzen.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2009 09:57 ]
De reden daarvoor heb ik toch al eerder uitgelegd? Het prijsverschil is ten opzichten van de huidige strippenkaart, waarbij je zones hebt met een lengte hebben van 4 á 5 km. Die zijn nu eenmaal in de meeste gevallen gunstig verdeeld, waardoor je voor een goeie prijs met het OV kon. Nu gaan we over op betalen per gereden km (lijkt wel op het volgende mooie project, de kilometerheffing) en zie je pas wat je eigenlijk daadwerkelijk aflegt. Immers, je voelt het in je portemonnee (die mooie 19% dus uit het SP-onderzoekje)!Verwijderd schreef op zondag 06 december 2009 @ 09:55:
[...]
Eindelijk iemand die het probleem snapt. Niemand reist ook maar een kilometer meer met de chipkaart, maar gemiddeld moet er wel 19 procent meer betaald worden. Gewoon een verkapte (flinke) prijsverhoging dus.
En ik ga er helemaal vanuit dat het GVU niet met een reactie gaat komen, want de loonsverhoging van de GVU-top staat op het spel. Gewoon zwijgen en hopen dat de storm weer overwaait is veel makkelijker.
De SP heeft nu met onderbouwing aangetoond, dat het busvervoer veel duurder gaat worden in Utrecht. Dat het cijfer niet tot op achter de komma nauwkeurig is, is niet eens interessant. Laat ze nu het tegendeel maar bewijzen.
Ja, dat is inderdaad een verkapte prijsverhoging. Maar het is eigenlijk ook inherent aan het overstappen van zones naar prijs/km. Dacht je nou echt dat ze het systeem gingen implementeren, met het idee alles zo te regelen dat het de reiziger geen cent meer kost? Natuurlijk niet, ze zijn niet gek! (hetzelfde ga je krijgen met de kilometerheffing, denk maar niet dat Eurlings miljoenen gaat investeren in iets wat niet meer geld gaat opleveren). Ze trekken de verdiensten juist weer recht naar wat er verreden wordt.
Verwijderd
De OV-chipkaart zou "kosten-neutraal" worden ingevoerd. Het zou dus financieel niet uit mogen maken, of heel Utrecht een jaar lang met een strippenkaart reist, of een heel jaar lang met een chipkaart. Aan het eind van de rit, zou er evenveel geld op de rekening van GVU moeten zijn bijgeschreven. Dat er dan individuele ritten goedkoper of duurder worden, daar zul je inderdaad niet aan ontkomen.Rave17 schreef op zondag 06 december 2009 @ 10:37:
[...]
De reden daarvoor heb ik toch al eerder uitgelegd? Het prijsverschil is ten opzichten van de huidige strippenkaart, waarbij je zones hebt met een lengte hebben van 4 á 5 km. Die zijn nu eenmaal in de meeste gevallen gunstig verdeeld, waardoor je voor een goeie prijs met het OV kon. Nu gaan we over op betalen per gereden km (lijkt wel op het volgende mooie project, de kilometerheffing) en zie je pas wat je eigenlijk daadwerkelijk aflegt. Immers, je voelt het in je portemonnee (die mooie 19% dus uit het SP-onderzoekje)!
Ja, dat is inderdaad een verkapte prijsverhoging. Maar het is eigenlijk ook inherent aan het overstappen van zones naar prijs/km. Dacht je nou echt dat ze het systeem gingen implementeren, met het idee alles zo te regelen dat het de reiziger geen cent meer kost? Natuurlijk niet, ze zijn niet gek! (hetzelfde ga je krijgen met de kilometerheffing, denk maar niet dat Eurlings miljoenen gaat investeren in iets wat niet meer geld gaat opleveren). Ze trekken de verdiensten juist weer recht naar wat er verreden wordt.
Zoals de cijfers nu bekend zijn (de SP is de enige die in ieder geval nog IETS van cijfers aanlevert), zou er na een jaar chippen echter 19% meer geld op de rekening van de GVU zijn bijgeschreven. En dat is dus niet de "kosten-neutraal" die ons beloofd is. En dat was niet de afspraak.
Dat is niet aangetoond.Verwijderd schreef op zondag 06 december 2009 @ 09:55:
Eindelijk iemand die het probleem snapt. Niemand reist ook maar een kilometer meer met de chipkaart, maar gemiddeld moet er wel 19 procent meer betaald worden. Gewoon een verkapte (flinke) prijsverhoging dus.
Nee, dat hebben ze niet. Ik kan met een dergelijke methode net zo hard aantonen dat het busvervoer in Utrecht goedkoper wordt.De SP heeft nu met onderbouwing aangetoond, dat het busvervoer veel duurder gaat worden in Utrecht.
De cijfers voor de komma zijn al onbetrouwbaar. Er is niets aangetoond (behalve dan dat de SP graag schopt, maar dat is niets nieuws). Er hoeft geen tegendeel bewezen te worden.Dat het cijfer niet tot op achter de komma nauwkeurig is, is niet eens interessant. Laat ze nu het tegendeel maar bewijzen.
Wel zou het interessant zijn als vervoersmaatschappijen meer inzicht gaven in hoe ze tot die prijzen zijn gekomen. Want we kunnen allemaal wel doen alsof we allerlei conclusies kunnen trekken, maar hoeveel kilometers werden er door reizigers in het GVU gereisd afgelopen jaar? Dat weet waarschijnlijk zelfs het GVU zelf niet, juist omdat die gegevens niet werden opgeslagen.
Ja, die losse tredes in de bus houden bij hoeveel mensen er in- en uitstappen. Daarmee weet je nog niets over hoelang iemand gemiddeld in de bus zit (en dat is bepalend voor de ritprijs).
Dan snap je nog maar een heel klein deel van het probleem van dit "onderzoek".Freee!! schreef op zondag 06 december 2009 @ 00:00:
Ik geef toe dat die 45 adressen wel wat weinig zijn.
Het grootste probleem is niet eens het aantal, maar de adressen zijn niet willekeurig, en het ergste is: de ritten zijn tussen die adressen!
In extremo neem ik dus 2 adressen, waartussen ik meer betaal dan met de strippenkaart. Dat doe ik 1000 keer, bingo, mijn onderzoek is klaar. En met 45 adressen is het onderzoek even onbetrouwbaar.
Voorbeeldje in Rotterdam: als ik m'n adressen zo kies dat ze net onder en boven de Maas liggen, zal de chipkaart stukken goedkoper zijn dan de strippenkaart (omdat iedere rit met de strippenkaart over de Maas al drie strippen kost, terwijl je hemelsbreed nauwelijks kilometers maakt tussen Wilhelminaplein en Leuvehaven). Elke korte rit over de Maas trekt dus het gemiddelde naar beneden. Door de keuze van m'n adressen zijn dat er veel, want ik ga dus vanaf elk adres op Zuid naar elk adres op Noord. Statistisch verneuk ik daarmee mijn geloofwaardigheid.
Het kiezen van je meetgroep is nog niet zo simpel, en als de SP inderdaad botweg heeft gedacht "ah, met 45 raadsleden hebben we een leuke groep" dan hebben ze of geen statisticus in dienst, of ze geloven te hard in de raad als afspiegeling van de maatschappij (en daar zie ik ze nog wel voor aan ook

Maar zelfs met een aselecte groep van 45 is het onzinnig om daartussen al je ritten te gaan bekijken.
Als ze 1000 echt willekeurige ritten had gepakt was het onderzoek al wat meer waard geweest.[/]
edit:
Ik het SP-rapport maar eens bekeken. Misschien wil er na mij nog even een eerstejaarsstudent bewijzen dat ie z'n statistiek gehaald heeft door de restjes af te fakkelen?
We pakken een aselecte groep en gaan vervolgens verklaren dat die groep toch representatief is. Dat stinkt. Dat is ongeveer even handig als de leden van de Tweede kamer als steekproef gebruiken om het gemiddelde inkomen van de Nederlander te bepalen.In dit onderzoek zijn de kosten voor beide systemen voor alle ritten tussen de woonadressen van Utrechtse gemeenteraadsleden genomen.
Dit zijn veel ritten, in totaal zijn er 45 keer 44 gedeeld door 2 = 990 verschillende ritten tussen de verschillende gemeenteraadsleden mogelijk. Het zijn ook heel verschillende ritten, de gemeenteraadsleden wonen heel verspreidt binnen de gemeente Utrecht. De gemeenteraadsleden wonen in de verschillende (strippenkaart-)zones van Utrecht. Bovendien woont het éne gemeenteraadslid in het midden van een zone en de ander aan de rand.
Nog los van het feit dat die duizend ritten wel veel lijken, maar slechts op 45 adressen gebaseerd zijn. Elke mogelijke meetfout ten gevolge van die keuze van 45 adressen wordt versterkt door de ritten alleen daartussen te laten plaatsvinden.
Volgens wikipedia vervoert het GVU jaarlijks 38,3 miljoen reizigers, goed voor 141,1 miljoen kilometers. Voor een geldige steekproef zou je moeten kijken naar een x aantal van die 38,3 miljoen ritten. (Ook nog verspreid over het jaar, want in juli en augustus zullen er een stuk minder studenten naar de Uithof reizen).
En dan moet je natuurlijk meenemen dat niet iedereen met een strippenkaart reist. Veel succes. De SP heeft al laten zien hoe het niet moet.
(Ik vraag me af, dat "onderzoek" is niet meer dan een paar berekeningen op basis van wat halteinformatie. Dat is eenvoudig te automatiseren, en vervolgens uit te rekenen voor iedere willekeurige groep. Hoeveel "willekeurige" groepen zouden ze bekeken hebben (invoeren van de adressen kost je een half uurtje?), en zou het niet heel verleidelijk zijn om uit twintig groepen net degene te publiceren waar het slechtste resultaat uitkomt?)
[ Voor 26% gewijzigd door Dido op 06-12-2009 12:01 ]
Verwijderd
Jawel.
Niet zonder zelf de "juiste" adressen te selecteren. Voor de Utrechtse gemeente-politiek is het nu wel helder dat ze "allemaal" meer moeten gaan betalen. De SP heeft niet geselecteerd op grote verschillen tussen de oude en nieuwe ritprijs. Ze hebben de adressen van een willekeurige beroepsgroep in Utrecht genomen. Toevallig zijn het ook nog eens de inwoners van Utrecht die alle inwoners van Utrecht vertegenwoordigen.Nee, dat hebben ze niet. Ik kan met een dergelijke methode net zo hard aantonen dat het busvervoer in Utrecht goedkoper wordt.
Dit zijn de betrouwbaarste cijfers "op de markt". Als GVU zichzelf serieus neemt, komen ze met een reactie. Komen ze daar niet mee, dan spreekt dat op zich al boekdelen: dan is het gewoon waar.De cijfers voor de komma zijn al onbetrouwbaar. Er is niets aangetoond (behalve dan dat de SP graag schopt, maar dat is niets nieuws). Er hoeft geen tegendeel bewezen te worden.
Ze hebben gewoon gedacht ongemerkt de boel even te kunnen besodemieteren. Maar helaas heeft er toch iemand de moeite genomen om e.e.a. eens na te rekenen. En natuurlijk is dat de SP. Een VVD-er of CDA-er zie je in Utrecht echt niet zomaar in de bus hoor. Die zal het worst wezen.
Men wist op voorhand, dat er een grote groep mensen negatief tegenover de chipkaart stond. Men wist op voorhand, dat 1 van hun grootste argumenten een stiekeme prijsverhoging van het OV was. GVU had er met de initiele tariefstelling voor moeten zorgen, dat ze in geen geval de schijn (al is het nu al niet meer echt de "schijn") tegen zich zouden krijgen. Bij veel mensen is nu het vertrouwen weg en dat win je niet zomaar terug.
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2009 11:54 ]
Voor de gemiddelde Nederlander (die waarschijnlijk ook denkt dat ie kan winnen door meer staatsloten te kopen) zonder enige gevoel voor statistiek misschien wel. Maar de gepresteneerde conclusies zijn op deze manier gewoon leugens.
Zie mijn edit hierboven. Wie garandeert me dat se SP dat ook niet gedaan heeft?Niet zonder zelf de "juiste" adressen te selecteren.
Zelfs als ze niets anders doen dan bij elkaar op bezoek gaan (iedereen bij iedereen dus) en dan nog met de strippekaart danwel ov-chip op saldo reizen, in plaats van de fiets of de auto te pakken voor de extreem korte ritjes (waar de chip duurder is).Voor de Utrechtse gemeente-politiek is het nu wel helder dat ze "allemaal" meer moeten gaan betalen.
Gelul.De SP heeft niet geselecteerd op grote verschillen tussen de oude en nieuwe ritprijs. Ze hebben de adressen van een willekeurige beroepsgroep in Utrecht genomen. Toevallig zijn het ook nog eens de inwoners van Utrecht die alle inwoners van Utrecht vertegenwoordigen.
Het is een even willekeurige groep Utrechters als de Tweede kamer een willekeurige groep Nederlanders is. Geloof jij dat statistieken die ik op die groep baseer geldig zijn voor Nederland? Zo ja, prima. Dan ga ik je verder niet overtuigen, en dan moet je de als onderzoek gepresenteerde berekende leugens maar geloven.
Dus als ik een idiote claim doe heb ik gelijk als de aangevallen partij het niet weerlegd? Dat is trouwens wel waar in de rechtbank. Maar dan is het enige wat het GVU hoeft te zeggen "het klopt niet".Dit zijn de betrouwbaarste cijfers "op de markt". Als GVU zichzelf serieus neemt, komen ze met een reactie. Komen ze daar niet mee, dan spreekt dat op zich al boekdelen: dan is het gewoon waar.
Dat doe ik dan nu eventjes voor het GVU.
Toon maar aan dat die SP cijfers kloppen, want volgens hun eigen rapport zijn ze zwaar gekleurd, berekend en statistisch onbruikbaar.
Net als de SP. Die zijn kennelijk goed in zieltjes winnen met cijfergegoochel.Ze hebben gewoon gedacht ongemerkt de boel even te kunnen besodemieteren. Maar helaas heeft er toch iemand de moeite genomen om e.e.a. eens na te rekenen.
Als die VVD-ers en CDA-er niet met de bus reizen is het onzinnig om ze als basis voor dat onderzoek te gebruiken. "We selecteren de adressen van willekeurige Utrechters, waarvan er een heleboel ueberhaupt niet met het OV reizen, en we gaan dan berekenen wat het zou kosten als ze dat toch deden." Fijne methode.En natuurlijk is dat de SP. Een VVD-er of CDA-er zie je in Utrecht echt niet zomaar in de bus hoor. Die zal het worst wezen.
En daar probeert de SP electoraal gewin uit te halen. Een beter onderzoek had misschien dezelfde cijfers opgeleverd (ik zeg nergens dat het niet duurder wordt of de het GVU vrijuit gaat!) maar door met dit flut-"onderzoek" te komen disqualificeert de SP zich als serieuze gesprekspartner.Men wist op voorhand, dat er een grote groep mensen negatief tegenover de chipkaart stond.
Maar dat is koren op hun molen: "we hebben cijfers, en toch luisteren ze niet naar ons. Kijk maar eens hoe arrogant de aristocratie de arbeider negeert!"
Verwijderd
Ik zeg ook niet, dat het onderzoek een perfecte weergave is. Maar zelfs als de prijsverhoging maar neer zou komen op de helft van die 19%, dan is het nog een extreme prijsverhoging.
Als het onderzoek zo rammelt, dan zou het ook een kleine moeite moeten zijn om het te weerleggen met de "juiste" cijfers van de GVU. Laat ze dat dan gewoon doen, liefst in Jip en Janneke-taal met wat voorbeeld-situaties erbij. Door niet te communiceren/reageren, geef je inderdaad veel mensen het gevoel "onbelangrijk" te zijn. En als men met informatie naar buiten komt, klopt het keer op keer niet. (Volgens mij is de chipkaart nu nog steeds niet bruikbaar in de sneltram. Terwijl daarover nu al 3 keer een datum is afgegeven. Vervolgens hoor je niks meer en gebeurt er - zichtbaar voor de reiziger - ook niks.) Nu zijn ze in ieder geval bezig met het plaatsen en aansluiten van de paaltjes, dus het zal er nu wel aankomen, maar wanneer precies????
(Ik verwacht die informatie natuurlijk ook niet van jou, hier op GoT. Men moet er gewoon meer aan doen om mensen een goed gevoel over die kaart te geven. En dat doe je niet door je kaken op elkaar te houden en de speculaties de vrij hand te geven. Nieuwe systemen implementeren is altijd lastig en je kunt altijd rekenen op weerstand uit de gebruikersgroep. De kunst is, om ze zover te krijgen dat ze het nieuwe systeem "willen" en niet "moeten".)
Als het onderzoek zo rammelt, dan zou het ook een kleine moeite moeten zijn om het te weerleggen met de "juiste" cijfers van de GVU. Laat ze dat dan gewoon doen, liefst in Jip en Janneke-taal met wat voorbeeld-situaties erbij. Door niet te communiceren/reageren, geef je inderdaad veel mensen het gevoel "onbelangrijk" te zijn. En als men met informatie naar buiten komt, klopt het keer op keer niet. (Volgens mij is de chipkaart nu nog steeds niet bruikbaar in de sneltram. Terwijl daarover nu al 3 keer een datum is afgegeven. Vervolgens hoor je niks meer en gebeurt er - zichtbaar voor de reiziger - ook niks.) Nu zijn ze in ieder geval bezig met het plaatsen en aansluiten van de paaltjes, dus het zal er nu wel aankomen, maar wanneer precies????
(Ik verwacht die informatie natuurlijk ook niet van jou, hier op GoT. Men moet er gewoon meer aan doen om mensen een goed gevoel over die kaart te geven. En dat doe je niet door je kaken op elkaar te houden en de speculaties de vrij hand te geven. Nieuwe systemen implementeren is altijd lastig en je kunt altijd rekenen op weerstand uit de gebruikersgroep. De kunst is, om ze zover te krijgen dat ze het nieuwe systeem "willen" en niet "moeten".)
Maar dat is even hard speculatie.Verwijderd schreef op zondag 06 december 2009 @ 12:46:
Ik zeg ook niet, dat het onderzoek een perfecte weergave is. Maar zelfs als de prijsverhoging maar neer zou komen op de helft van die 19%, dan is het nog een extreme prijsverhoging.
Wat als de prijsverhoging neer zou komen op -5%, dan was er helemaal geen stok om mee te slaan.
(Mijn aanname is ongeveer even valide als die van jou
Dat een onderzoek rammelt is makkelijk aan t e tonen, maar dat betekent nog niet dat het makkelijk is om met betere cijfers te komen, natuurlijk. Het SP-onderzoek rammelt niet omdat de cijfwers fout zijn (dat weet ik niet) maar omdat de methode van geen kanten deugt. Als ik, zoals ik noemde, cijfers publiceer over het inkomen van de gemiddelde Nederlander door naar de Tweede kamer te kijken, dan is het heel eenvoudig om dat "onderzoek" af te branden, maar waarom zou het daarom simpel zijn om met huiste cijfers te komen?Als het onderzoek zo rammelt, dan zou het ook een kleine moeite moeten zijn om het te weerleggen met de "juiste" cijfers van de GVU. Laat ze dat dan gewoon doen, liefst in Jip en Janneke-taal met wat voorbeeld-situaties erbij.
Ze hebben geclaimd dat de prijs gemiddeld hetzelfde bleef. Dat is ten eerste een stuk moeilijker te berekenen dan het gegoochel van de SP (want je hebt niet zomaar even de benodigde data bij elkaar geraapt), ten tweede zullen ze de huidige prijsstelling niet uit de lucht gegrepen hebben. De cijfers erachter publiceren zal niet meteen tot begrip leiden, en in Jip-en-Janneketaal met wat voorbeeldsituaties schiet het ook niet op. Want in Jip-en-janneketaal is het "de prijs blijft gemiddeld gelijk", en voor ieder voorbeeld wat ze aandragen kan iemand anders een voorbeeld aandragen waar het duurder wordt. Het gaat juist niet om die indiciduele voorbeeldsituaties, maar om wat er daadwerkelijk betaald wordt.
Ik heb werkelijk geen idee of ze die informatie in leesbare vorm voorhanden hebben, ik ben het wel met je eens dat stilte niet de handigste strategie lijkt.
Dat ben ik met je eens. Wat dat betreft ben ik in Rotterdam kennelijk bevoordeeld met de RET die e.e.a. - zeker na wat ik hoor van het GVU, het GVB en de NS - eigenlijk verduveld goed voor elkaar had. Zelfs dan wordt er nog geklaagd, natuurlijk, maar het lijkt wel een idee om iedere klagende Rotterdammer een retourtje Utrecht of Amsterdam te geven.Men moet er gewoon meer aan doen om mensen een goed gevoel over die kaart te geven. En dat doe je niet door je kaken op elkaar te houden en de speculaties de vrij hand te geven. Nieuwe systemen implementeren is altijd lastig en je kunt altijd rekenen op weerstand uit de gebruikersgroep. De kunst is, om ze zover te krijgen dat ze het nieuwe systeem "willen" en niet "moeten".)
[ Voor 10% gewijzigd door Dido op 06-12-2009 12:58 ]
Waarbij wel moet worden opgemerkt dat per km betalen absoluut niet inherrent verbonden is met de OV chip. Het is misschien nooit iemand opgevallen, of wellicht is het toch waar dat mensen tegenwoordig minder goed dingen herinneren, maar het GVB heeft een flink poosje de OV chipkaart gebruikt in combinatie met een prijs per zone model.Rave17 schreef op zondag 06 december 2009 @ 10:37:
Ja, dat is inderdaad een verkapte prijsverhoging. Maar het is eigenlijk ook inherent aan het overstappen van zones naar prijs/km.
It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.
Vanaf 2010 moet ik als student met de ov chipkaart reizen.
Het is mij nog niet duidelijk of ik PER SÉ moet in- en uitchecken bij de NS. Is het reizen met kaart op zak al voldoende?
In de toekomst zal dat nog leuk gaan worden. Stel je stapt over op Amersfoort uit de Valleilijn (Connexxion) naar NS en je hebt een overstap van 3 minuten dan kan je je eest scheelzoeken naar een paaltje van de ene vervoerder, daarna inchecken bij de andere vervoerder, en vervolgens je trein missen
Onderstaande info geeft ook niet veel duidelijkheid:
Tot december 2009?
Het is mij nog niet duidelijk of ik PER SÉ moet in- en uitchecken bij de NS. Is het reizen met kaart op zak al voldoende?
In de toekomst zal dat nog leuk gaan worden. Stel je stapt over op Amersfoort uit de Valleilijn (Connexxion) naar NS en je hebt een overstap van 3 minuten dan kan je je eest scheelzoeken naar een paaltje van de ene vervoerder, daarna inchecken bij de andere vervoerder, en vervolgens je trein missen
Wat is voorlopig?Moet ik altijd in- en uitchecken?
Het is belangrijk dat je de communicatie van de specifieke vervoerder in de gaten houdt: in de loop van 2010 moet je op steeds meer plaatsen in- en uitchecken.
In principe zijn de regels als volgt:
Gebieden waar de OV-chipkaart al is ingevoerd:
Zowel in je vrij reizen periode, als in de kortingsuren check je altijd in en uit. In de trein kan dat voorlopig nog niet.
Reis je in je kortingsuren? In tram/bus/metro kun je eenvoudig met saldo reizen. Maak je tijdens je reis een overstap naar een ander vervoermiddel? Probeer zoveel mogelijk met de Studenten OV-chipkaart te reizen. Dit voorkomt dat je dubbel basistarief betaalt (basistarief OV-chipkaart en basisstrip). Voor de trein moet je in de kortingsuren nog een papieren kortingskaartje kopen.
Gebieden waar de OV-chipkaart nog niet (volledig) is ingevoerd:
Reis je in je vrij reizen periode? Toon dan je Studenten OV-chipkaart aan de chauffeur / bestuurder / controleur als je niet kunt in- en uitchecken.
Reis je in je kortingsuren? Voor tram/bus zorg je dat je in het bezit bent van een roze strippenkaart. Voor de trein koop je in 2010 nog een papieren kortingskaartje.
Tot december 2009?
Tot nader bericht.Cheesy schreef op zondag 06 december 2009 @ 15:45:
Vanaf 2010 moet ik als student met de ov chipkaart reizen.
[...]
Wat is voorlopig?
Tot december 2009?
Wat een flauwekul-argument. Alsof de raadsleden bij het uitkiezen van hun woning rekening hebben gehouden met strippenkaart-zonegrenzen. Natuurlijk zijn 45 raadsleden niet 100% representatief voor de gemiddelde OV-gebruiker, maar ga nou niet doen alsof ze niet representatief zijn omdat het raadsleden zijn.Dido schreef op zondag 06 december 2009 @ 11:35:
Dan snap je nog maar een heel klein deel van het probleem van dit "onderzoek".
Het grootste probleem is niet eens het aantal, maar de adressen zijn niet willekeurig
(...)
Voorbeeldje in Rotterdam: als ik m'n adressen zo kies dat ze net onder en boven de Maas liggen, zal de chipkaart stukken goedkoper zijn dan de strippenkaart
Ik spoor veilig of ik spoor niet.
Geef ze een enkele reis, terug mogen ze op eigen kosten als het ze niet bevaltDido schreef op zondag 06 december 2009 @ 12:56:
[...]
maar het lijkt wel een idee om iedere klagende Rotterdammer een retourtje Utrecht of Amsterdam te geven.
Dus de leden van de Tweede kamer zijn representatief voor het OV-gebruik in Nederland?Anders schreef op zondag 06 december 2009 @ 16:38:
Wat een flauwekul-argument. Alsof de raadsleden bij het uitkiezen van hun woning rekening hebben gehouden met strippenkaart-zonegrenzen. Natuurlijk zijn 45 raadsleden niet 100% representatief voor de gemiddelde OV-gebruiker, maar ga nou niet doen alsof ze niet representatief zijn omdat het raadsleden zijn.
Welk percentage van alle Utrechtse OV-gebruikers woont er binnen de centrumzone, en hoeveel van die raadsleden? Zone-overgangen zijn namelijk duur met een strippenkaart, en kosten niets extra met de chipkaart.
Een extra raadslid aan de goed of foute kant van de zone betekent al 44 extra of minder zonegrensovergangen.
Daarnaast is het punt helemaal niet of ze bij het kiezen van hun woning rekening hebben gehouden met zonegrenzen, maar in hoeverre hebben ze meer of minder te besteden dan de gemiddelde Utrechter (dat heeft invloed op je woninglocatie), in hoeverre hebben ze rekening gehouden met OV-bereikbaarheid (dat doen OV-gebruikers allicht meer dan mensen die nooit in het OV zitten)?
En dan nog, al zouden die 45 raadsleden stomtoevallig representatief zijn. Dan klopt de methode nog niet: de 990 berekende reizen zijn een belachelijke extrapolatie.
Je moet niet x aantal adressen kiezen en daartussen alle reizen berekenen, maar een x percentage van alle reizen met een strippenkaart, verspreid over het hele jaar. Dan kun je wellicht een geldige steekproef opzetten.
en andersom: als een wijk weinig OV-gebruikers kent zou dat voor de GVU ook een reden zijn er minder bussen heen te laten rijden.Dido schreef op zondag 06 december 2009 @ 20:08:
[...]
Daarnaast is het punt helemaal niet of ze bij het kiezen van hun woning rekening hebben gehouden met zonegrenzen, maar in hoeverre hebben ze meer of minder te besteden dan de gemiddelde Utrechter (dat heeft invloed op je woninglocatie), in hoeverre hebben ze rekening gehouden met OV-bereikbaarheid (dat doen OV-gebruikers allicht meer dan mensen die nooit in het OV zitten)?
Precies, van die 45 raadsleden wonen er denk ik erg weinig op utrecht centraal, en dat is wel waar een enorm deel van de ritjes in real life heen gaat. Sowieso zullen veel mensen naar het centrum gaan om te werken of om inkopen te doen, in het onderzoek van de SP reizen deze mensen meestal door het centrum heen om bij hun mederaadsleden op bezoek te gaan.En dan nog, al zouden die 45 raadsleden stomtoevallig representatief zijn. Dan klopt de methode nog niet: de 990 berekende reizen zijn een belachelijke extrapolatie.
Je moet niet x aantal adressen kiezen en daartussen alle reizen berekenen, maar een x percentage van alle reizen met een strippenkaart, verspreid over het hele jaar. Dan kun je wellicht een geldige steekproef opzetten.
Het is wellicht moeilijk te onderzoeken op voorhand, maar in ieder geval is het achteraf te controleren, als de GVU opeens veel meer inkomsten heeft (en dat is niet te verklaren door meer reizigers of meer bussen) is dat een goede aanwijzing dat de chipkaart niet budgetneutraal is ingevoerd.
It sounds like it could be either bad hardware or software
Verwijderd
Er wonen er aardig wat in de buurt van het CS hoor:
Zie het kaartje in:
http://utrecht.sp.nl/webl...der-door-ov-chipkaart.pdf
Zie het kaartje in:
http://utrecht.sp.nl/webl...der-door-ov-chipkaart.pdf
Verwijderd
Maar dan wordt toch ook een verkeerde definitie van "kosten-neutraal" gebruikt? Je spreidt namelijk het prijsverschil (goedkoper of duurder) van individuele ritten over de reizigers op basis van de oude zonegrenzen. Stel ik en mijn collega gaan met de tram naar ons werk. We wonen in dezelfde zone, bedrijf ligt net in een andere zone, maar mijn collega woont vlakbij de zonegrens met het bedrijf en ik woon helemaal aan het andere eind van de zone. De kosten met een strippenkaart zijn voor ons gelijk: 3 strippen. Met een OV-chipkaart is mijn collega echter ineens goedkoper uit en ik een stuk duurder en dit enkel en alleen vanwege de oude zonegrenzen.Verwijderd schreef op zondag 06 december 2009 @ 11:33:
De OV-chipkaart zou "kosten-neutraal" worden ingevoerd. Het zou dus financieel niet uit mogen maken, of heel Utrecht een jaar lang met een strippenkaart reist, of een heel jaar lang met een chipkaart. Aan het eind van de rit, zou er evenveel geld op de rekening van GVU moeten zijn bijgeschreven. Dat er dan individuele ritten goedkoper of duurder worden, daar zul je inderdaad niet aan ontkomen.
Nu is dat voorbeeld niet zo'n probleem, maar heeft er iemand bekeken hoe de prijsverschillen tussen strippenkaart en OVchipkaart verdeeld zijn ten opzichte van het gemiddeld inkomen van een wijk? Als je alle ritten op één hoop gooit, is het misschien wel zo (of niet) dat de OVchipkaart niet duurder is dan de strippenkaart, maar mensen maken geen willekeurige ritjes. (En zeker niet alle mogelijke ritjes.) Sommige ritten worden duurder, sommige goedkoper. Is dat prijsverschil wel rechtvaardig verdeeld? Of zijn de woningen in de buurt van knooppunten (winkelcentra, stations, etc.) duurder en zijn dus de relatief rijkere mensen die in de buurt van die punten wonen over het algemeen goedkoper uit en zijn de relatief armere mensen over het algemeen duurder uit?
"Kosten-neutraal" zou dus niet moeten zijn: inkomsten GVU strippenkaart = inkomsten GVU OVchipkaart, maar grootste prijsverschil rit strippenkaart-OVchipkaart is voor 80% van de ritten onder de 5% (dus prijs OVchipkaart is 95%-105% van prijs strippenkaart) en hoe dan ook nooit meer dan 10% (dus prijs OVchipkaart is 90%-110% van prijs met strippenkaart). Het huidige systeem is misschien wel rechtvaardiger, want meer rechttoe rechtaan prijs per kilometer, maar mijn voorstel lijkt me rechtvaardiger gezien het feit dat de OVchipkaart niet vanuit het niets wordt ingevoerd, maar als opvolger van de strippenkaart.
Let op:
Het is hier niet toegestaan om hulp te bieden bij het hacken van chips. Dit betekent dat het ook niet toegestaan is om links te geven naar kant en klare programma's die dit mogelijk maken. Het forum is geen plaats om aan te zetten tot frauduleuze handelingen.
Het is hier niet toegestaan om hulp te bieden bij het hacken van chips. Dit betekent dat het ook niet toegestaan is om links te geven naar kant en klare programma's die dit mogelijk maken. Het forum is geen plaats om aan te zetten tot frauduleuze handelingen.