Nou dat werd eens tijd, want zoals ik al eerder beschreef lopen er genoeg mensen door de poortjes mee.DDX schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 20:25:
Zag vanavond op Amsterdam Amstel een controle ploeg met allemaal handscanner in metro 51 stappen.
Ze doen dus ook al mobiele controles.
Ja, die poortjes staan ook zo slecht ingesteld.
Als ik s'avonds terug ga naar huis (metro) en ik kom op Amsterdam centraal aan zijn er tig mensen die zonder uitchecken doorlopen, door het poortje van hun voorganger. Leuk en aardig allemaal maar er staan allemaal controleurs bij die poortjes en ze doen niks. Terwijl ik toch duidelijk de scanner rood zie worden.
Wat ook erg irritant is, zijn mensen die voor het poortjes pas hun chipkaart gaan zoeken
Als ik s'avonds terug ga naar huis (metro) en ik kom op Amsterdam centraal aan zijn er tig mensen die zonder uitchecken doorlopen, door het poortje van hun voorganger. Leuk en aardig allemaal maar er staan allemaal controleurs bij die poortjes en ze doen niks. Terwijl ik toch duidelijk de scanner rood zie worden.
Wat ook erg irritant is, zijn mensen die voor het poortjes pas hun chipkaart gaan zoeken

[ Voor 19% gewijzigd door CycloneX op 25-11-2009 11:36 ]
MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i
Goede zaak. Een centrale regie lijkt me sowieso beter in deze en als we toch per kilometer betalen is het veel handiger om dat stomme instaptarief inderdaad te schrappen. Desnoods verhoog je de KM prijs met 0.1 cent ofzo, maar dat maakt het er wel makkelijker op.Icelus schreef op woensdag 25 november 2009 @ 10:11:
2x instaptarief
Als voorbeeld noemt ze een treinreis van Sittard naar Nijmegen. Tot Roermond verzorgt de NS die reis, daarna Veolia. De reiziger moet, omdat de reis via twee bedrijven loopt, twee keer het instaptarief betalen.
Vanavond zal Roefs in een debat met staatssecretaris Huizinga van Verkeer en Waterstaat opnieuw aandringen op regie. ‘Desnoods schrappen we het instaptarief
Inderdaad, maar loop eens naar die controleur toe en vraag hem gewoon waarom ie er niks van zegt. Tegen mij zei hij dat dat was om mensen niet meteen een slecht gevoel te geven over de OV chipkaart. Als je nu al meteen streng gaat zijn, gaan mensen veel meer lopen te zeuren over de kaart en zeker zwart rijders kunnen nogal eens gaan blerren. Dan gaan ze heel hard roepen dat het de schuld is van de OV chipkaart en dat horen dan anderen mensen weer en dan gaat iedereen klagen.CycloneX schreef op woensdag 25 november 2009 @ 11:14:
Aldus een GVB medewerker. Maar vraag het gerust ook zelf en post het antwoord hier. Kijken of er nog wat verschillende uitleggen komen
It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.
Staat er wel, 1tje, met zo'n ov-chipkaart logo erop...CyBeR schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 23:03:
[...]
Hmm. Als ik de stationsinformatie opvraag staat daar dat er ook geen kaartautomaten zijnEn er is ook geen plattegrond beschikbaar. Op die van Haarlem en Amsterdam C. staat namelijk de locaties van de poortjes en automaten aangegeven.
http://www.ns.nl/cs/Satel...tation=Almelo%20de%20Riet
Maar iig: als er echt geen paal staat is dat wel een probleem namelijk, want dan kan ik nietsvermoedend ergens inchecken, naar Almelo de Riet reizen (wat ik daar zou moeten is een ander verhaal) en daar uitchecken en 20 euro kwijt zijn. Nou ja, vanaf hier zou 't me 80ct schelen
Website blijkbaar nogal outdated?
Zeker een probleem, voor mij dan. (gitaarlessen daar)
Maar die kun je dan denk ik wel weer terugvorderen? 't is niet onze schuld dat de NS daar geen in/uitcheck ding heeft geplaatst...
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Volgens mij lopen er weer begrippen door elkaar.
http://www.ov-chipkaart.n...aden/instapenbasistarief/
Het instaptarief onjuist weer geven kan weer best een poging zijn om de boel weer te dwarsbomen.
http://www.ov-chipkaart.n...aden/instapenbasistarief/
Misschien is het inderdaad beter om de km prijs te verhogen en het basistarief af te schaffen.Instap- en basistarief
Instaptarief
Wanneer u op saldo reist, wordt bij het inchecken een instaptarief van uw saldo afgeschreven. Bij het uitchecken wordt het instaptarief teruggestort en worden de gereisde kilometers in rekening gebracht. Als u niet uitcheckt, betaalt u dus het volledige instaptarief.
Instaptarief Bus, metro en tram Trein (NS)
Anonieme OV-chipkaart € 4 € 20
Persoonlijke OV-chipkaart € 4 nog niet van toepassing
Basistarief
Wanneer u reist met het saldo op uw OV-chipkaart, betaalt u naast een tarief per kilometer ook een vast bedrag. Deze ‘vaste voet’ is alleen van toepassing op het stads- en streekvervoer. Als u binnen 35 minuten na het uitchecken overstapt, hoeft u dit basistarief niet nogmaals te betalen.
Hoe hoog is het basistarief?
Het landelijk vastgestelde basistarief bedraagt € 0,75.
Het instaptarief onjuist weer geven kan weer best een poging zijn om de boel weer te dwarsbomen.
[ Voor 8% gewijzigd door KroontjesPen op 25-11-2009 13:05 . Reden: Te vroeg op enter gedrukt. ]
May the Force be with you
Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!
Het basistarief is er om te voorkomen dat mensen bijvoorbeeld 1 halte met de bus reizen.
Een bus die moet stoppen kost geld (namelijk tijd van de chauffeur), en maakt hem minder aantrekkelijk om mee te reizen (het duurt namelijk langer voor je op je bestemming aankomt), en daarom lijkt het me heel redelijk om een basistarief te rekenen.
Een bus die moet stoppen kost geld (namelijk tijd van de chauffeur), en maakt hem minder aantrekkelijk om mee te reizen (het duurt namelijk langer voor je op je bestemming aankomt), en daarom lijkt het me heel redelijk om een basistarief te rekenen.
It sounds like it could be either bad hardware or software
Basistarief is gewoon te vergelijking met de basisstrip die je ook altijd moest betalensmokalot schreef op woensdag 25 november 2009 @ 14:07:
Het basistarief is er om te voorkomen dat mensen bijvoorbeeld 1 halte met de bus reizen.
Het dichtbijzijnste oplaadpunt is hier 20 kilometer vandaan. Dit terwijl ik strippenkaarten kan kopen in de supermarkt hier om de hoek! Het is dat ik zelf een student ben en toch al die 20 km moet reizen, maar dan nog. Ik heb 3 overstappen dus 4 keer in en uitchecken..:
Met veolia bus naar Connexion trein
met connexion trein naar NS
van NS naar Connexion bus.
Zoals je kan begrijpen ben ik behoorlijk sceptisch over die ov-chipkaart en zou ik het aller aller liefst gewoon m'n ov-jaarkaart willen houden en dan maar in het weekend een keer een kaartje kopen.. Laat staan hier in de buurt voor de oudere mensen, die kunnen op een gegeven moment helemaal niet meer reizen met het OV door de grote afstand naar het oplaadpunt.
Zoals je kan begrijpen ben ik behoorlijk sceptisch over die ov-chipkaart en zou ik het aller aller liefst gewoon m'n ov-jaarkaart willen houden en dan maar in het weekend een keer een kaartje kopen.. Laat staan hier in de buurt voor de oudere mensen, die kunnen op een gegeven moment helemaal niet meer reizen met het OV door de grote afstand naar het oplaadpunt.
Nou... ik heb er een aangevraagd, en begint al goed: de link naar de bevestiging van de aanvraag werkt niet
[ Voor 3% gewijzigd door Raven op 25-11-2009 15:31 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Je kan niet opladen bij de NSSlapstick schreef op woensdag 25 november 2009 @ 15:25:
Het dichtbijzijnste oplaadpunt is hier 20 kilometer vandaan. Dit terwijl ik strippenkaarten kan kopen in de supermarkt hier om de hoek! Het is dat ik zelf een student ben en toch al die 20 km moet reizen, maar dan nog. Ik heb 3 overstappen dus 4 keer in en uitchecken..:
En dat kan nu niet omdat...?Zoals je kan begrijpen ben ik behoorlijk sceptisch over die ov-chipkaart en zou ik het aller aller liefst gewoon m'n ov-jaarkaart willen houden en dan maar in het weekend een keer een kaartje kopen..
Nee, want er komen ook nooit oplaadpunten meer bij. De huidige beperkte tests blijven zoals ze zijn, zodat we minder mensen vanuit de provincie naar de randstad krijgenLaat staan hier in de buurt voor de oudere mensen, die kunnen op een gegeven moment helemaal niet meer reizen met het OV door de grote afstand naar het oplaadpunt.

Je bent je er enigszins van bewust dat de OV-Chipkaart wat betreft treinvervoer bezig is met z'n eerste publieke teststapjes, waarbij de meerderheid van de reizigers ueberhaupt nog niet nuttig mee kan testen?
Laat staan dat je niet meer "gewoon een kaartje kunt kopen".
Zeker nog niet helemaal bekend met het fenomeen ov-chipkaart Slapstick en ook nu pas dit draadje gevonden.
Dan zeker ook het automatisch opladen van de chipkaart nog niet tegen gekomen. Ook niet gelezen dat in de plaatsen waar ze als eerste met dit systeem zijn begonnen de oplaadpunten aanmerkelijk zijn verbeterd.
Rotterdam heeft de Primera winkels en Amsterdam die van AH dacht ik. De rest zal ook wel keten vinden om dat opladen te verbeteren.
Wat ik wel vind is dat de ervaringen meer zou mogen worden gedeeld en men niet steeds opnieuw het wiel moet gaan uitvinden.
Dan zeker ook het automatisch opladen van de chipkaart nog niet tegen gekomen. Ook niet gelezen dat in de plaatsen waar ze als eerste met dit systeem zijn begonnen de oplaadpunten aanmerkelijk zijn verbeterd.
Rotterdam heeft de Primera winkels en Amsterdam die van AH dacht ik. De rest zal ook wel keten vinden om dat opladen te verbeteren.
Wat ik wel vind is dat de ervaringen meer zou mogen worden gedeeld en men niet steeds opnieuw het wiel moet gaan uitvinden.
Stem blanco!
Ja, gelukkig heb ik mijn daadwerkelijk wel ingelezen voordat ik replydeKroontjesPen schreef op woensdag 25 november 2009 @ 16:30:
Zeker nog niet helemaal bekend met het fenomeen ov-chipkaart Slapstick en ook nu pas dit draadje gevonden.
Mijn post was misschien niet helemaal duidelijk omdat ik twee dingen door elkaar heen vertelde:
Het vier keer in en uitchecken
en dat het dichtbijzijnste oplaadpunt op dit moment 20 kilometer ver weg ligt.
Edit: woon in een dorp waar een florerende middenstand is
Als ik het goed begrijp heb ik hier als student niet zo'n last van, maar word mijn Student-ovjaarkaart per 1 januari vervangen door die chipkaart. Waarmee ik dus vrij kan reizen in het weekend of doordeweeks. De ov-studentenkaart zal toch niet meer uitgereikt worden dit jaar? ik heb iig (nog) geen uitnodiging ontvangen.
En vandaag heb ik eindelijk mijn vervangende kaart binnen. 7.5 week heeft het in totaal dus geduurd. Heb overigens ook een klacht ingediend bij het OV loket, hoewel ik niet zeker weet of ik daar goed zit met mijn specifieke klacht.pingkiller schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 12:46:
Kwam vandaag bij de poortjes van de metro in Amsterdam, bleek mijn OV-chipkaart stuk.
CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/
Prachtig in Amsterdam om te zien dat touristen, die een tram willen pakken, een eenmalig OV-chipkaart moeten kopen aan het loket in de tram. Hun verbazing dat ze, nadat ze een kaart hebben gekocht, alsnog de kaart voor de lezer moeten houden.
Het stellig vasthouden aan dit soort bureaucratie lijkt niet meer weg te hameren uit onze maatschappij!
Het stellig vasthouden aan dit soort bureaucratie lijkt niet meer weg te hameren uit onze maatschappij!
Is er al iets bekend hoe (in de toekomst) het inchecken gaat werken voor de trein Amsterdam-Brussel, de Thalys en ICE?
Ik zie ook toeristen die een NS-kaartje kopen en die vervolgens stug voor de OV-chipkaartlezer blijven houdenejtnaj schreef op woensdag 25 november 2009 @ 18:08:
Prachtig in Amsterdam om te zien dat touristen, die een tram willen pakken, een eenmalig OV-chipkaart moeten kopen aan het loket in de tram. Hun verbazing dat ze, nadat ze een kaart hebben gekocht, alsnog de kaart voor de lezer moeten houden.
Developer Accused Of Unreadable Code Refuses To Comment
Verwijderd
Icelus schreef op woensdag 25 november 2009 @ 18:16:
Is er al iets bekend hoe (in de toekomst) het inchecken gaat werken voor de trein Amsterdam-Brussel, de Thalys en ICE?
[...]
Ik zie ook toeristen die een NS-kaartje kopen en die vervolgens stug voor de OV-chipkaartlezer blijven houden

zo zie je maar weer hoe duidelijk het is voor toeristen

Heb jij wel eens geprobeerd uit te leggen aan een toerist hoe de strippenkaart werkt? Ik betwijfel echt of de chipkaart ingewikkelder is dan dat kloteding, hoor. Dat er nu verwarring is heeft heel misschien ook iets te maken met de dubbele systemen op dit moment, gecombineerd met het feit dat de gemiddelde Nederlander geen idee heeft wat ie met die chipkaart aan moet, zodat een toerist die de locals nadoet al gauw de fout ingaat.Verwijderd schreef op woensdag 25 november 2009 @ 18:26:
![]()
zo zie je maar weer hoe duidelijk het is voor toeristen
Praktijkvoorbeeldje: mijn schoonouders betaalden consequent teveel of te weinig als ze met de strippenkaart een niet-standaard traject reisden, simpelweg omdat ze niet uit konden vogelen hoeveel strippen of zondes een reis ging kosten. Sinds de chipkaart reizen ze zonder enig probleem en betalen ze precies wat ze moeten betalen. Het was alleen 1 keertje oefenen bij de metropoortjes.
[ Voor 23% gewijzigd door Dido op 25-11-2009 18:33 ]
Tsja, maar de metro stopt altijd al bij elke halte en toch moet je daar het basistarief betalen. Trams 1, 2, 4, 5 en 24 stoppen zeker in het centrum ook altijd bij elke halte, maar ook daar betaal je het basis tarief. 1 of 2 haltes kan zeker de moeite waard zijn. Denk b.v. aan iets als Sloterdijk -> De Vlughtlaan, en zeker Sloterdijk -> Jan van Galenstraat, maar ook Amstel -> Wibautstraat of Amstel -> Weesperplein. Zeker die laatste 2 zijn vrij populaire haltes, waarbij de rit in kilometers weinig in verhouding staat tot dat basistarief.smokalot schreef op woensdag 25 november 2009 @ 14:07:
Gemiddeld gezien denk ik dat het weinig uitmaakt of je 1 a 2 halte ritjes ontmoedigd. Als bij elke halte iemand instapt die 4 haltes mee gaat, dan stopt de bus alsnog na die 4 haltes elke halte weer.
Echt joh, hou eens op met dat DOMME argument. Ik kan daar zo langzamerhand echt naar van worden. Dit is al zo vaak besproken. Omdat de OV chipkaart nu nog niet overal op te laden is, betekent toch niet dat het concept niet klopt?Slapstick schreef op woensdag 25 november 2009 @ 15:25:
[...] Dit terwijl ik strippenkaarten kan kopen in de supermarkt hier om de hoek! [...]
Zoals je kan begrijpen ben ik behoorlijk sceptisch over die ov-chipkaart
Je weet toch hoop ik wel dat de strippenkaart in het begin ook niet overal te koop was?
Volgens jouw logica moet je dus net zo sceptisch zijn over de strippenkaart en moet je ook maar gaan eisen dat we weer terug gaan na dat wat voor de strippenkaart was (losse kaartjes bij de chauffeur)

ja, tuurlijk... als de OV chipkaart straks overal het enige reismiddel is dan komen er nooit meer oplaadpunten bij he?die kunnen op een gegeven moment helemaal niet meer reizen met het OV door de grote afstand naar het oplaadpunt.

Kom eens bij ons in de stad kijken zou ik zeggen. De OV chipkaart is nog niet eens overal verplicht en die oplaad automaten staan nu overal. Kleine gele bij de supermarkten, grote blauwe op de perrons, de bekende NS automaten beneden in de NS hal en er komen er nog veel en veel meer bij.
NS trein kaartjes uit de automaat halen is ook zo iets om sceptisch over te zijn he? Want in jouw luttjebroek van 1997 staat geen automaat en de dichtsbijzijnde automaat staat in verweggiplaats. Nee, volgens jouw is het hele concept 'kaartje uit automaat halen' ondenkbaar slecht en moeten we niet verbaasd zijn dat jij daar 'sceptisch' over bent. Het hele idee dat er automaten bij kunnen komen is natuurlijk totaal ondenkbaar...
Oh wacht... zelfs plaatsjes van type "100 inwoners + 500 koeien" hebben nu een halve batterij aan automaten staan tegenwoordig...
[ Voor 50% gewijzigd door flowerp op 25-11-2009 19:28 ]
It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.
Simpelweg betekent het basistarief dat korte ritten naar verhouding duurder zijn. Dat is op zich niet zo heel gek, dat principe geldt bij heel veel zaken.
Met een strippenkaart betaal je met een 45-strippenkaart 96 cent starttarief, dat is minder dan de 75 cent met de chip. Aan de andere kant mag je voor die 96 cent wel naar de andere kant van de zone reizen, terwijl je met de chip meteen de kilometerprijs betaalt. Juist bij korte ritten die net een zonegrens overgaan (en dat zijn vaak interessante ritjes van 1 a 2 haltes) ben je met de chip goedkoper uit (Rotterdam: Wilhelminaplein - Leuvehaven bijvoorbeeld).
Door botweg de kilometerprijs te verhogen en het starttarief af te schaffen maak je korte ritjes absurd goekoop, terijl langere ritten belachelijk duur worden. Gezien het bestaande systeem met de strippenkaart, alsmede het idee dat je relatief minder betaalt als je meer gebruikt, is het helemaal niet zo gek om dat starttarief te hanteren, lijkt me.
Met een strippenkaart betaal je met een 45-strippenkaart 96 cent starttarief, dat is minder dan de 75 cent met de chip. Aan de andere kant mag je voor die 96 cent wel naar de andere kant van de zone reizen, terwijl je met de chip meteen de kilometerprijs betaalt. Juist bij korte ritten die net een zonegrens overgaan (en dat zijn vaak interessante ritjes van 1 a 2 haltes) ben je met de chip goedkoper uit (Rotterdam: Wilhelminaplein - Leuvehaven bijvoorbeeld).
Door botweg de kilometerprijs te verhogen en het starttarief af te schaffen maak je korte ritjes absurd goekoop, terijl langere ritten belachelijk duur worden. Gezien het bestaande systeem met de strippenkaart, alsmede het idee dat je relatief minder betaalt als je meer gebruikt, is het helemaal niet zo gek om dat starttarief te hanteren, lijkt me.
Speciaal voor jouw schoonouders en onder het motto beter laat dan nooit:Dido schreef op woensdag 25 november 2009 @ 18:31:
[...]
Heb jij wel eens geprobeerd uit te leggen aan een toerist hoe de strippenkaart werkt? Ik betwijfel echt of de chipkaart ingewikkelder is dan dat kloteding, hoor. Dat er nu verwarring is heeft heel misschien ook iets te maken met de dubbele systemen op dit moment, gecombineerd met het feit dat de gemiddelde Nederlander geen idee heeft wat ie met die chipkaart aan moet, zodat een toerist die de locals nadoet al gauw de fout ingaat.
Praktijkvoorbeeldje: mijn schoonouders betaalden consequent teveel of te weinig als ze met de strippenkaart een niet-standaard traject reisden, simpelweg omdat ze niet uit konden vogelen hoeveel strippen of zondes een reis ging kosten. Sinds de chipkaart reizen ze zonder enig probleem en betalen ze precies wat ze moeten betalen. Het was alleen 1 keertje oefenen bij de metropoortjes.
Vraag 2: Ik wil weten uit hoeveel zones/strippen mijn reis bestaat.
Kom op, zo moeilijk was de strippenkaart voor niet-toeristen nou ook weer niet. Een buschauffeur of tramconducteur weet (bijna) altijd wel hoeveel zones je kruist. Alleen bij de metro moet je even zoeken (nouja, moest) of gewoon afstrippen wat je voldoende vind
Je maakt een aantal aannames:Rave17 schreef op woensdag 25 november 2009 @ 19:28:
Speciaal voor jouw schoonouders en onder het motto beter laat dan nooit:
Vraag 2: Ik wil weten uit hoeveel zones/strippen mijn reis bestaat.
Kom op, zo moeilijk was de strippenkaart voor niet-toeristen nou ook weer niet. Een buschauffeur of tramconducteur weet (bijna) altijd wel hoeveel zones je kruist. Alleen bij de metro moet je even zoeken (nouja, moest) of gewoon afstrippen wat je voldoende vind
1) Mijn schoonouders begrijpen Nederlands
2) Mijn schoonouders hebben op het moment dat ze instappen internet bij de hand
3) Het voertuig waar ze instappen bevat een aanspreekbaar personeelslid van de vervoerder
4) Ze snappen het basisprincipe van zones en strippen (en het verschil ertussen)
Deze aannames zijn allen fout:
1) Het zijn hier Griekse toeristen
2) Ze gebruiken een telefoon om te bellen (hoe dom!) (Overigens, toen de strippenkaart uitkwam was internet niet echt lekker beschikbaar)
3) Ze reizen in en rond Rotterdam/Den Haag, met de metro en de randstadrail
4) Zelfs chauffeurs heb ik verward gezien vanwege het zones/strippen-verhaal
De strippenkaart werkt uitstekend, als je weet hoe, en als je eraan gewend bent en het liefst ook als je op een bekend traject of in een bekende stad reist. Er is best mee te leven, maar de OV-chipkaart is echt niet ingewikkelder of moeilijker te begrijpen, integendeel. Het is een systeem dat veel mensen internationaal sowieso al in enige vorm kennen.
Beetje flauw, want ik zei duidelijk erbij voor niet-toeristen. Jij geeft af op de strippenkaart, maar de complexiteit daarvan is geen reden geweest om over te stappen op de OV-chipkaart.Dido schreef op woensdag 25 november 2009 @ 19:48:
[...]
Je maakt een aantal aannames:
1) Mijn schoonouders begrijpen Nederlands
2) Mijn schoonouders hebben op het moment dat ze instappen internet bij de hand
3) Het voertuig waar ze instappen bevat een aanspreekbaar personeelslid van de vervoerder
4) Ze snappen het basisprincipe van zones en strippen (en het verschil ertussen)
Deze aannames zijn allen fout:
1) Het zijn hier Griekse toeristen
2) Ze gebruiken een telefoon om te bellen (hoe dom!) (Overigens, toen de strippenkaart uitkwam was internet niet echt lekker beschikbaar)
3) Ze reizen in en rond Rotterdam/Den Haag, met de metro en de randstadrail
4) Zelfs chauffeurs heb ik verward gezien vanwege het zones/strippen-verhaal
De strippenkaart werkt uitstekend, als je weet hoe, en als je eraan gewend bent en het liefst ook als je op een bekend traject of in een bekende stad reist. Er is best mee te leven, maar de OV-chipkaart is echt niet ingewikkelder of moeilijker te begrijpen, integendeel. Het is een systeem dat veel mensen internationaal sowieso al in enige vorm kennen.
Ik heb forum gelezen, maar heb iets vreemds ontdekt hier in Enschede.
Vanaf waar ik woon naar van Heekplein met de chipkaart is 1.44 euro volgens ov9292.nl
Vanaf waar ik woon naar Centraal Station met de chipkaart is 1.32 euro.
(met 45 strippen kaart is het 0.97 euro trouwens voor beide haltes)
Het rare is, de halte na van Heekplein is Centraal Station, zeker een 500m rijden nog.
Hoe kan een kortere rit in kilometers dan toch duurder zijn?
Wordt het hemelsbreed gemeten?
Vanaf waar ik woon naar van Heekplein met de chipkaart is 1.44 euro volgens ov9292.nl
Het rare is, de halte na van Heekplein is Centraal Station, zeker een 500m rijden nog.
If you choose to criticise you choose your enemies
Heel flauw, maar ik reageerde op het kinderachtige "argument" dat toeristen de chipkaart niet begrepen.Rave17 schreef op woensdag 25 november 2009 @ 20:06:
Beetje flauw, want ik zei duidelijk erbij voor niet-toeristen. Jij geeft af op de strippenkaart, maar de complexiteit daarvan is geen reden geweest om over te stappen op de OV-chipkaart.
En ook voor niet-toeristen is de strippenkaart lastig als ze buiten hun vaste traject reizen, hoor. Hoewel je ze dan natuurlijk prima als toerist kunt bestempelen
De complexiteit van de strippenkaart is misschien geen argument geweest voor de chipkaart, maar het is wel degelijk een voordeel. Op zijn minst is de door sommige mensen geschetste complexiteit van de OV-chipkaart een onzinnig non-argument tegen de OV-chipkaart, omdat het bestaande alternatief, if anything, complexer is.
Die vraag moet je even aan de vervoerder stellen. Als de situatie zo is als jij 'm beschijft snap ik 'm iig ook niet.Emmeau schreef op woensdag 25 november 2009 @ 20:17:
Ik heb forum gelezen, maar heb iets vreemds ontdekt hier in Enschede.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
De OV chipkaart is toch ingevoerd om eerlijk inkomsten te kunnen verdelen tussen vervoersbedrijven? De kosten die daarmee gemoeid zijn, hoeveel jaar zou het kosten om dat nog terug te verdienen?
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
Jaartje of 2?Makkelijk schreef op donderdag 26 november 2009 @ 09:19:
De OV chipkaart is toch ingevoerd om eerlijk inkomsten te kunnen verdelen tussen vervoersbedrijven? De kosten die daarmee gemoeid zijn, hoeveel jaar zou het kosten om dat nog terug te verdienen?
Ben nu helemaal gewend aan de ovchip, zeker weten dat het uitchecken nu een automatisme is.
Nu komt 1 Dec. de NS voor niet-anonieme kaarthouders er, wat mij niet duidelijk wordt is of ik ook reizen op saldo moet activeren. Ik heb al autom. opladen, maar nog nergens aangegeven of ik 1e of 2e klasse wil treinen. Sorry voor deze vraag, maar Ns' site geeft er 4 dagen voor dato geen duidelijkheid over.
Nu komt 1 Dec. de NS voor niet-anonieme kaarthouders er, wat mij niet duidelijk wordt is of ik ook reizen op saldo moet activeren. Ik heb al autom. opladen, maar nog nergens aangegeven of ik 1e of 2e klasse wil treinen. Sorry voor deze vraag, maar Ns' site geeft er 4 dagen voor dato geen duidelijkheid over.
en de NS site vertelt ook niet hoe je met korting kunt reizen, gaat dat automatisch als je na 9.00 incheckt?
It sounds like it could be either bad hardware or software
Ja. Om precies te zijn gaat dat automatisch als je een paar minuten voor 9.00 uur incheckt. (Om de trein van 9.00 uur te halen moet je immers voor 9.00 uur ingecheckt zijn.)smokalot schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 00:14:
en de NS site vertelt ook niet hoe je met korting kunt reizen, gaat dat automatisch als je na 9.00 incheckt?
Sjah: volgens NS moet je ook dan je kaart nog activeren, maar tegen die tijd moet 't bij de automaat kunnen.
[ Voor 12% gewijzigd door CyBeR op 27-11-2009 00:39 ]
De NS heeft nu ook een forum op hun site over de ov-chipkaart.
Alleen is het niet echt wat ik me bij een forum voorstel.
Alleen is het niet echt wat ik me bij een forum voorstel.
If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.
Volgens het ns blaadje wat ik hier afgelopen week heb ontvangen (even overgetikt) :Sjah schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 00:12:
Staat niet bij wanneer dit kan op www.ns.nl, maar ik kan daar nu nog niets vinden.Wat moet ik doen voor ik met de OV-chipkaart kan reizen?
Reizen op saldo aanvragen.
Dit hoeft maar een keer te gebeuren. Ga naar www.ns.nl en vraag reizen op saldo aan. Bij het aanvragen kunt u gelijk opgeven of u uw reisgegevens wilt inzien op Mijn NS en in welke klasse u wilt gaan reizen. Ook kunt u zien of u in aanmerking komt voor korting.
Reizen op saldo op uw kaart activeren.
Houd de OV-chipkaart voor de kaartlezer van de NS-kaartautomaat. Kies 'ophalen bestelling'. Kiest 'akkoord' om uw keuze te bevestigen. Het scherm knippert. Houd de OV-chipkaart opnieuw voor de kaartlezer tot op het scherm bevestigd wordt dat het reizen op saldo is geactiveerd.
En er staat ook stukje dat je bij overstappen niet hoeft in/uit te checken, maar wel als je via een omweg reist.
Vraag me dan alleen af hoe ze dit gaan berekenen. (en wat als je dit niet doet?)
Is er al info hoeveel minuten dit vantevoren kan ?CyBeR schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 00:38:
Ja. Om precies te zijn gaat dat automatisch als je een paar minuten voor 9.00 uur incheckt. (Om de trein van 9.00 uur te halen moet je immers voor 9.00 uur ingecheckt zijn.)
En stel dit is dus om 8:55, wat nou als je dan in de trein van 8:58 stapt ?
Niet bij mij iig.DDX schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 01:30:
[...]
Is er al info hoeveel minuten dit vantevoren kan ?
Geen idee. Neem aan dat dat geen probleem is.En stel dit is dus om 8:55, wat nou als je dan in de trein van 8:58 stapt ?
Misschien tot het eerste station waar de trein na 9 uur stopt het volle pond zoals dat nu ook kon met de kaartjes.
Stem blanco!
Dat lijkt me niet, de chipkaart heeft nog geen gps ingebouwd zitten oid 
Wat wel zou werken: toeslag van 2 euro als je om 8:40 incheckt, toeslag van 1 euro als je om 8:50 incheckt.
Wat wel zou werken: toeslag van 2 euro als je om 8:40 incheckt, toeslag van 1 euro als je om 8:50 incheckt.
Voor verplaatsingen zonder overstap is het vrij simpel: je weet de dienstregeling, je weet wanneer iemand incheckt en uitcheckt, aan de hand daarvan kun je bepalen wanneer er wel en niet met korting is gereden.
Dan moet je wel op een bepaald moment een aanname doen, maar ik denk dat het redelijk veilig is om aan te nemen dat iemand niet een trein voorbij laat gaan als hij op het station is, dus als je om 8:30 incheckt en er gaat om 8:45 en 9:00 een trein, dan neem je aan dat de trein van 8:45 genomen wordt. Dit kun je dan ook nog eens verifiëren met wanneer er uitgechekt wordt. Als de trein van 8:45 om 9:45 ergens aankomt en er wordt om 9:48 uitgecheckt, dan kan nooit de trein van 9:00 genomen worden.
Uiteraard wordt het interessant als er dan om 10:30 uitgecheckt wordt
Voor reizen met overstappen wordt het al lastig, maar dan nog zou je als algemene regel kunnen inbouwen "reziger neemt de eerste trein waarmee naar de bestemming gereden kan worden".
Een andere oplossing zou zijn om de reiziger te laten kiezen of hij met korting of niet met korting gaat reizen, en de controle daarop door de conducteur te laten doen. Maar die optie zit momenteel niet in de incheckpaaltjes ingebouwd.
Maar het geeft wel aan dat het hele reizen op saldo een draak is.
Dan moet je wel op een bepaald moment een aanname doen, maar ik denk dat het redelijk veilig is om aan te nemen dat iemand niet een trein voorbij laat gaan als hij op het station is, dus als je om 8:30 incheckt en er gaat om 8:45 en 9:00 een trein, dan neem je aan dat de trein van 8:45 genomen wordt. Dit kun je dan ook nog eens verifiëren met wanneer er uitgechekt wordt. Als de trein van 8:45 om 9:45 ergens aankomt en er wordt om 9:48 uitgecheckt, dan kan nooit de trein van 9:00 genomen worden.
Voor reizen met overstappen wordt het al lastig, maar dan nog zou je als algemene regel kunnen inbouwen "reziger neemt de eerste trein waarmee naar de bestemming gereden kan worden".
Een andere oplossing zou zijn om de reiziger te laten kiezen of hij met korting of niet met korting gaat reizen, en de controle daarop door de conducteur te laten doen. Maar die optie zit momenteel niet in de incheckpaaltjes ingebouwd.
Maar het geeft wel aan dat het hele reizen op saldo een draak is.
Signatures zijn voor boomers.
Snap dat dit een optie is, maar wat als er dan vertraging optreed...?!Maasluip schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 09:32:
Voor verplaatsingen zonder overstap is het vrij simpel: je weet de dienstregeling, je weet wanneer iemand incheckt en uitcheckt, aan de hand daarvan kun je bepalen wanneer er wel en niet met korting is gereden.
(ik weet het, dat gebeurt natuurlijk nooit...
Dat probleem heb je nu ook. Als ik met een trein wil gaan die om 8:50 weggaat, dan koop ik een kaartje zonder korting (eventueel een gesplitst kaartje). Als die trein 15 minuten te laat is, dan ga ik niet dat kaartje nog eens inwisselen om een kortingskaartje te kopen.
Met een OV-chipkaart is dat zelfs nog makkelijker. Kaartje inleveren en nieuwe kopen kost je al gauw 5 minuten. Met de OV-Chipkaart hoef je alleen even door een poortje naar buiten en weer naar binnen te lopen (in- en uitchecken binnen een bepaalde tijd op hetzelfde station kost je niets). Kost je een minuut.
Met een OV-chipkaart is dat zelfs nog makkelijker. Kaartje inleveren en nieuwe kopen kost je al gauw 5 minuten. Met de OV-Chipkaart hoef je alleen even door een poortje naar buiten en weer naar binnen te lopen (in- en uitchecken binnen een bepaalde tijd op hetzelfde station kost je niets). Kost je een minuut.
Dat probleem is er nu toch ook.
Als ik van R'dam naar Utrecht en plan de IC trein van 08:55 te nemen dan moet ik een vol kaartje kopen tot R'dam Alexander of misschien zelfs Gouda. Daarna mag ik met korting reizen.
Vertrekt die trein te laat dan betaal ik ook te veel.
Zo schrijvende bedenk ik dat het toch ook niet zó eenvoudig is.
Je betaald nu nog vooraf voor de feitelijke reis straks niet meer behalve dan die borg.
Als de NS de aankomsttijd neemt om terug te rekenen dan kan daar misbruik van worden gemaakt.
Om nu vertragingen is het betaal systeem in te bouwen gaat wel erg ver.
Als ik tijd heb zal ik daar eens over bellen of mailen met de NS.
Als ik van R'dam naar Utrecht en plan de IC trein van 08:55 te nemen dan moet ik een vol kaartje kopen tot R'dam Alexander of misschien zelfs Gouda. Daarna mag ik met korting reizen.
Vertrekt die trein te laat dan betaal ik ook te veel.
Zo schrijvende bedenk ik dat het toch ook niet zó eenvoudig is.
Je betaald nu nog vooraf voor de feitelijke reis straks niet meer behalve dan die borg.
Als de NS de aankomsttijd neemt om terug te rekenen dan kan daar misbruik van worden gemaakt.
Om nu vertragingen is het betaal systeem in te bouwen gaat wel erg ver.
Als ik tijd heb zal ik daar eens over bellen of mailen met de NS.
Stem blanco!
Oh, en als het vertraging in de trein is, dat weet NS en die gegevens kun je naast de OV-Chipkaart gegevens leggen.
Waarbij ik niet zeg dat dat ook daadwerkelijk zal gebeuren.
Waarbij ik niet zeg dat dat ook daadwerkelijk zal gebeuren.
Stel dat je van plan was om de trein van 8:50 te pakken en je checked om 8:45 in. Dat zou dus een reis zonder korting worden. Maar dat ding heeft vertraging en valt uit, en de volgende trein gaat om 9:05.Luuk_Luchtloper schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 10:01:
[...]
Snap dat dit een optie is, maar wat als er dan vertraging optreed...?!
(ik weet het, dat gebeurt natuurlijk nooit...)
Nu zou je de korting (waar je eigenlijk niet op gerekend had), mislopen. Zo'n ramp is dat niet, want met papieren kaartjes had je op dit moment ook al een kaartje zonder korting in je handen gehad. Echter, met de ov chipkaart kun je redelijk gemakkelijk uitchecken en na een minuut weer in checken. Je kunt dan b.v. om 8:50 uit checken en om 9:01 weer in checken.
Er zijn echter wel een aantal interesante vraagstukken met reizen op saldo. Kan het systeem zien dat ik in de trein een 9:00 grens overga, en betaal ik dan voor 9:00 het volle pond en na 9:00 automatisch korting? Met papieren kaartjes heb ik soms wel eens 2 kaartjes gekocht: 1'tje zonder korting tot het eerste station na 9:00 en dan eentje met korting tot het station van mijn bestemming.
Hoe ga ik dat nu doen? Gewoon niet meer mogelijk? Automatisch? Of moet ik dan bij dat eerste station de trein uit rennen, uit-checken, minuut wachten, en weer in-checken? Vooral bij stations met poortjes, of bij stations met een hele korte halte-tijd (soms stopt een trein maar hooguit een halve minuut ergens, zoals b.v. driehuis ofzo), is dat eigenlijk niet te doen.
Voor stations met poortjes is het nog eens extra lastig dat je je makkelijk nog een poosje op het station kunt en zou mogen bevinden voordat de reis begint. Neem nou eens centraal en stel voor dat ik lange reis ga maken naar Groningen ofzo. Dan ga ik om 8:35 door de poortjes, ga eerst even wat eten en drinken bij de restauratie op perron 2, om dan om 9:05 de trein te pakken naar Groningen. Dat is dus een reis die na 9:05 begint en ik wil dus mijn korting. Echter... omdat ik zo stom was om nog eerst even wat in mijn maag te willen hebben, moet ik nu voor de hele reis het volle pond betalen?
En daarom: reizen op saldo is een draak. Ik denk ook niet dat ik dat ooit ga gebruiken.
Overigens zijn er ook nog leuke dingen te bedenken: als je niet op saldo wil gaan reizen, dan moet je elke keer naar die kaartautomaat toe, en daar staat ook een rij. Niet nodig. Thuis koop je een reisproduct, en de eerste keer dat je incheckt bij een vaste paal wordt dat reisproduct op je kaart gezet. Tegelijkertijd ingecheckt en kaartje opgehaald.
Overigens zijn er ook nog leuke dingen te bedenken: als je niet op saldo wil gaan reizen, dan moet je elke keer naar die kaartautomaat toe, en daar staat ook een rij. Niet nodig. Thuis koop je een reisproduct, en de eerste keer dat je incheckt bij een vaste paal wordt dat reisproduct op je kaart gezet. Tegelijkertijd ingecheckt en kaartje opgehaald.
Mja dat gaat lukken op kleine stations waar om het kwartier een trein vertrekt, maar als ze om de paar minuten vertekken lukt die truc nietMaasluip schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 09:32:
Ik ga vanaf volgende week maar eens proberen hoe het werkt.
Grens van 9 uur kan lastige zijn, omdat ik idd soms trein van iets voor 9 uur neem.
En dan een via kaartje koop voor de rest van het traject en terug.
Maar groot voordeel: ik kan op de terugweg beslissen dat ik ergens anders de reis eindig.
Nu moet ik een extra kaartje kopen als ik iets verder wil of heb ik 's ochtends een te duur kaartje gekocht omdat ik eerder uitstap.
Ja, je kunt inderdaad een draak van een systeem bouwen die inchecktijden en locaties naast de actuele dienstregeling (dus met vertraging) legt en daar allerlei calculaties op los laat om te bepalen of iemand wel of niet met korting heeft gereisd. Je kunt ook gewoon de voorwaarden aanpassen zodat na 8:55 uur inchecken met korting wordt gereisd. Ra ra wat is efficienterMaasluip schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 09:32:
[...]
Nee, dat zit er niet in. Zou ik als NS ook niet doen. Veel te complex.flowerp schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 10:28:
[...]
Er zijn echter wel een aantal interesante vraagstukken met reizen op saldo. Kan het systeem zien dat ik in de trein een 9:00 grens overga, en betaal ik dan voor 9:00 het volle pond en na 9:00 automatisch korting?
Jawel, want per richting vertrekt meestal wel maar elk kwartier een trein. Dat er in Utrecht om 9:01 een trein naar Amersfoort vertrekt heeft geen invloed op het feit dat om 8:55 een trein naar Amsterdam vertrekt en je op Amsterdam Amstel uitcheckt.DDX schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 11:05:
[...]
Mja dat gaat lukken op kleine stations waar om het kwartier een trein vertrekt, maar als ze om de paar minuten vertekken lukt die truc niet
Ja, maar het lost nog altijd de situatie niet op als je bijvoorbeeld met de bus om 8:35 aankomt. Dan kun je (als je op saldo reist) niet het station in, of je moet vlak van te voren nog even het station uit en in.croxz schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 11:05:
[...]
Ja, je kunt inderdaad een draak van een systeem bouwen die inchecktijden en locaties naast de actuele dienstregeling (dus met vertraging) legt en daar allerlei calculaties op los laat om te bepalen of iemand wel of niet met korting heeft gereisd. Je kunt ook gewoon de voorwaarden aanpassen zodat na 8:55 uur inchecken met korting wordt gereisd. Ra ra wat is efficienter
Allemaal een beetje suboptimaal en onhandig.
als voorbeeld Zaandam richting Amsterdam Sloterdijk :Maasluip schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 11:35:
[...]
Jawel, want per richting vertrekt meestal wel maar elk kwartier een trein. Dat er in Utrecht om 9:01 een trein naar Amersfoort vertrekt heeft geen invloed op het feit dat om 8:55 een trein naar Amsterdam vertrekt en je op Amsterdam Amstel uitcheckt.
8:49
8:52
8:57
9:03
9:06
DDX schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 11:38:
[...]
als voorbeeld Zaandam richting Amsterdam Sloterdijk :
8:49
8:52
8:57
9:03
9:06

De vraag gemaild aan de NS.
Hoe gaat er afgerekend worden met saldo reizen op een voordeelurenabonnement waar de reis voor 9 uur start en na 9 uur wordt beëindigd.
Wat als de trein die volgens het boekje voor 9 uur zou vertrekken dit door vertraging pas na 9 uur doet.
Onze klantenservice zal uw vraag binnen 5 werkdagen beantwoorden.
Hoe gaat er afgerekend worden met saldo reizen op een voordeelurenabonnement waar de reis voor 9 uur start en na 9 uur wordt beëindigd.
Wat als de trein die volgens het boekje voor 9 uur zou vertrekken dit door vertraging pas na 9 uur doet.
Onze klantenservice zal uw vraag binnen 5 werkdagen beantwoorden.
Stem blanco!
Zat net nog even ovchip regels van de ns te lezen, maar is dit nou recent erbij gekomen ? :
En ook leuke regel (die hier natuurlijk mee te maken heeft) :
En je hebt dan ook last van dit detail :
Een dagkaart kan dus niet met de ovchip kaart ?•Reis niet tegen de reisrichting in, dus richting het station waar u bent ingecheckt. U reist in de verkeerde richting als u bijvoorbeeld bent ingecheckt in Den Bosch, maar u zit in de stoptrein vanuit Utrecht richting Den Bosch. Als u niet bent ingecheckt of u reist tegen de reisrichting in, dan heeft u geen geldig vervoerbewijs.
En ook leuke regel (die hier natuurlijk mee te maken heeft) :
Op amsterdam CS mag je dan volgens mij stukje lopen om in/uit te checkenReist u niet rechtstreeks van het begin- naar eindpunt maar neemt u een omweg via een ander station? Checkt u dan uit en weer in op dit tussenstation.
Om onbedoeld In- of Uit te checken te voorkomen is het niet mogelijk op hetzelfde station meteen opnieuw In- of Uit te checken.
[ Voor 35% gewijzigd door DDX op 28-11-2009 14:16 ]
Nee, dat is een volslagen logische regel die er al vanaf het begin is.DDX schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 14:10:
Zat net nog even ovchip regels van de ns te lezen, maar is dit nou recent erbij gekomen ? :
Waarom niet? Je moet alleen als je vanuit Utrecht heen en terug gaat naar Den Bosch, in Den Bosch uit-checken en als je teruggaat weer inchecken. Dan reis je niet tegen de richting in.Een dagkaart kan dus niet met de ovchip kaart ?
Als je daar last van hebt ben je dus kennelijk voor de lol aan het omreizen zonder normaal reisdoel. Normale mensen die omreizen doen dat omdat ze in de buurt van dat omreisstation ook nog iets te doen hebben, en die zullen naar alle waarschijnlijkheid sowieso het station wel uit willen.En ook leuke regel (die hier natuurlijk mee te maken heeft) :
[...]
Op amsterdam CS mag je dan volgens mij stukje lopen om in/uit te checken
[...]
Volgens mij gaat die 'niet tegen de reisrichting in' regel op voor saldo reizen.
Een dagkaart is een reisproduct net als 'n trajectkaart of 'n ov-kaart.
Je mag daarmee imo op elk gewenst moment zijn daar waar dat product geldig is.
Als de NS zegt dat je met een abonnement niet hoeft in te checken dan kan je niet tegen de richting in rijden.
De RET, Rotterdam, wil wel dat je altijd in-en uit- checkt.
Een dagkaart is een reisproduct net als 'n trajectkaart of 'n ov-kaart.
Je mag daarmee imo op elk gewenst moment zijn daar waar dat product geldig is.
Als de NS zegt dat je met een abonnement niet hoeft in te checken dan kan je niet tegen de richting in rijden.
Stem blanco!
Maar dan moeten die cico's het wel doen. Vrijdagmorgen met de metro op CS aangekomen en ik nam de lift naar boven. Cico beneden buiten dienst, kan gebeuren, check ik boven wel uit. Cico boven ook buiten dienst. Ik heb een OV-jaarkaart, dus het boeit me niet echt, maar je zal maar op saldo reizen.KroontjesPen schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 16:58:
Overigens, toen ik 's avonds terug wilde, werd ik eerst nog even uitgecheckt en moest ik moeilijk doen om netjes in te checken.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Hmm.. Ik dacht het antwoord op mijn vraag in dit topic gelezen te hebben, maar ik kan het niet terugvinden.
Mijn vraag: Bij automatisch opwaarderen, hoe realtime gaat dat?
Wordt dat direct van je rekening geschreven of komt er (bijv.) een dag later een automatische incasso op?
Of wat meer in de praktijk: Stel het is de laatste dag van de maand voor mijn salaris er is en ik ben blut, kan ik dan nog reizen?
Een andere vraag betreft een gerucht dat ik hoorde, namelijk dat je de NS-chipkaart niet in GVB-vervoer kan gebruiken (wilde namelijk net en NS-voordeelurenabonnement aanschaffen).
Kan iemand daar uitsluitsel over geven?
(Het gerucht is dat er en iets andere beveiliging (ofzo) op de GVB-automaten zit.)
Mijn vraag: Bij automatisch opwaarderen, hoe realtime gaat dat?
Wordt dat direct van je rekening geschreven of komt er (bijv.) een dag later een automatische incasso op?
Of wat meer in de praktijk: Stel het is de laatste dag van de maand voor mijn salaris er is en ik ben blut, kan ik dan nog reizen?
Een andere vraag betreft een gerucht dat ik hoorde, namelijk dat je de NS-chipkaart niet in GVB-vervoer kan gebruiken (wilde namelijk net en NS-voordeelurenabonnement aanschaffen).
(Het gerucht is dat er en iets andere beveiliging (ofzo) op de GVB-automaten zit.)
[ Voor 6% gewijzigd door anandus op 28-11-2009 23:32 ]
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Voor zover mij bekend wordt bij een 'autoload' meteen het tegoed op je kaart bijgeschreven, en wordt bij de eerstvolgende synchronisatieronde ('s nachts meestal) de automatische incasso gedaan. Als je op dat moment niet genoeg saldo hebt en de transactie dus mislukt, en zal je kaart geblokkeerd worden.
Je kaart wordt dan pas weer gedeblokkeerd wanneer je het openstaande saldo hebt betaald. Zie TLS-klantenservice.
Een NS-chipkaart zou ook gewoon bij het GVB moeten werken: ze zijn vervaardigd door hetzelfde bedrijf (TLS) met dezelfde chips (Mifare) en voor dezelfde toepassing (OV-chipkaart). No way dat die zodanig anders zijn dat je daarmee niet bij het GVB zou kunnen reizen.
Je kaart wordt dan pas weer gedeblokkeerd wanneer je het openstaande saldo hebt betaald. Zie TLS-klantenservice.
Een NS-chipkaart zou ook gewoon bij het GVB moeten werken: ze zijn vervaardigd door hetzelfde bedrijf (TLS) met dezelfde chips (Mifare) en voor dezelfde toepassing (OV-chipkaart). No way dat die zodanig anders zijn dat je daarmee niet bij het GVB zou kunnen reizen.
[ Voor 48% gewijzigd door Alex) op 29-11-2009 00:06 ]
We are shaping the future
Dat kan soms wel eens wat verwarring geven op sommige trajecten. Ik weet niet of het nu nog zo is, maar jaren geleden in iedergeval was er een trein van Amsterdam naar Beverwijk via Castricum. Alleen, vanaf Castricum gaan of gingen 2 treinen rechtstreeks naar Amsterdam maar via een totaal verschillende route (via Zaandam en Haarlem resp.).DDX schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 14:10:
[verhaaltje over in verkeerde richting reizen]
Met een kaartje Amsterdam Beverwijk zit je dus na Castricum in een trein die ook weer onderweg is naar Amsterdam.
100% onzin. Ik reis elke dag met een NS-chipkaart in het GVB vervoer.Een andere vraag betreft een gerucht dat ik hoorde, namelijk dat je de NS-chipkaart niet in GVB-vervoer kan gebruiken (wilde namelijk net en NS-voordeelurenabonnement aanschaffen).
Mijn voordeelurenkaart werkt zonder problemen als ovchip bij gvb (en connexxion)anandus schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 23:31:
Jij bedoelt de stoptrein amsterdam-uitgeest via haarlem.flowerp schreef op zondag 29 november 2009 @ 00:06:
[...]
Dat kan soms wel eens wat verwarring geven op sommige trajecten. Ik weet niet of het nu nog zo is, maar jaren geleden in iedergeval was er een trein van Amsterdam naar Beverwijk via Castricum. Alleen, vanaf Castricum gaan of gingen 2 treinen rechtstreeks naar Amsterdam maar via een totaal verschillende route (via Zaandam en Haarlem resp.).
Met een kaartje Amsterdam Beverwijk zit je dus na Castricum in een trein die ook weer onderweg is naar Amsterdam.
Maar idd als je dan een kaartje koopt van Amsterdam naar Heemskerk en via Uitgeest gaat (wat 3 minuten sneller is volgens de ns reisplanner) ga je officieel weer terug op route naar Amsterdam.
De vraag is dan op welk moment je in overtreding bent.
Of heet dit zo'n 'omweg' waar je eerst mag uit en inchecken ?
[ Voor 48% gewijzigd door DDX op 29-11-2009 00:31 ]
offtopic:
Ik had ook niet anders verwacht, hoor, maar denk: Ik vraag het toch effe
Ik had ook niet anders verwacht, hoor, maar denk: Ik vraag het toch effe
Verwijderd
Even een praktijkvoorbeeld, gisteren een kaartje Koog Zaandijk - Alkmaar via Zaandam gekocht, omdat de intercity een stuk sneller is met dezelfde 1 keer overstappen. Is dit ook zo'n omweg? Moet ik dan ook in en uitchecken? Lekker waardeloos dan.DDX schreef op zondag 29 november 2009 @ 00:18:
[...]
...
Of heet dit zo'n 'omweg' waar je eerst mag uit en inchecken ?
Euh, als 't sneller is dan mag 't volgens mij gewoon ook zonder speciaal kaartje hoor.Verwijderd schreef op zondag 29 november 2009 @ 01:00:
[...]
Even een praktijkvoorbeeld, gisteren een kaartje Koog Zaandijk - Alkmaar via Zaandam gekocht, omdat de intercity een stuk sneller is met dezelfde 1 keer overstappen. Is dit ook zo'n omweg? Moet ik dan ook in en uitchecken? Lekker waardeloos dan.
op dit moment wel ja.
Overstappen doe ik op CS, met een overstap tijd van 5 tot 15 minuten is in en uitchecken niet te doen.
Als nog niet fijn, ik heb vaak een treinreis van ruim 3 uur, als ik op maandag ochtend ga kan ik nu gewoon 2 kaartjes kopen. Ook als ik ruim voor 9 in de trein stap.DDX schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 09:18:
Dat lijkt me niet, de chipkaart heeft nog geen gps ingebouwd zitten oid
Overstappen doe ik op CS, met een overstap tijd van 5 tot 15 minuten is in en uitchecken niet te doen.
[ Voor 93% gewijzigd door GoldenSample op 29-11-2009 01:56 ]
Verwijderd
Jup, je mag de route met de kortste afstond of de kortste reistijd pakken.CyBeR schreef op zondag 29 november 2009 @ 01:20:
[...]
Euh, als 't sneller is dan mag 't volgens mij gewoon ook zonder speciaal kaartje hoor.
Het beste is deze duidelijk voorbeelden zelf door te spelen aan de NS.
Stem blanco!
Zat nog even te kijken, maar volgens de planner op ns.nl is dit geen snellere verbinding en moet je dus een duurder via kaartje kopen.Verwijderd schreef op zondag 29 november 2009 @ 01:00:
Even een praktijkvoorbeeld, gisteren een kaartje Koog Zaandijk - Alkmaar via Zaandam gekocht, omdat de intercity een stuk sneller is met dezelfde 1 keer overstappen. Is dit ook zo'n omweg? Moet ik dan ook in en uitchecken? Lekker waardeloos dan.
met stoptrein (en overstap) is het vanaf Koog Bloemwijk naar alkmaar 32 minuten
Via Zaandam met de Intercity 33 minuten.
vanaf Koog-Zaandijk scheelt het nog iets meer.
[ Voor 3% gewijzigd door DDX op 29-11-2009 12:37 ]
Als een stukje tegen de route in reizen een snellere reistijd oplevert zullen ze daar niet moeilijk over doen, toch?DDX schreef op zondag 29 november 2009 @ 11:34:
Maar volgens de ovchip regels mag je niet tegen de richting in reizen.
Lijkt me niet, maarja er staat in de regels dat het niet mag ?
Ik heb ook wel eens opmerkingen gehad van een conducteur als ik Amsterdam Bijlmer-Zaandam doe via Schiphol.
(wat volgens de reisplanner mag)
Ik heb ook wel eens opmerkingen gehad van een conducteur als ik Amsterdam Bijlmer-Zaandam doe via Schiphol.
(wat volgens de reisplanner mag)
Die regels zijn echt niet anders dan wat er nu met het papieren kaartje geldt, en komen er simpelweg op neer dat je je kaartje niet mag gebruiken waar het niet voor bedoeld is. Ook nu mag je met een retourtje maar 1 keer van A naar B reizen, en dan van B naar A. Als jij tussendoor een stuk terugreist, en je kaartje wordt afgestempelt, ben je als je daarna verder van A naar B reist de lul.DDX schreef op zondag 29 november 2009 @ 13:38:
Lijkt me niet, maarja er staat in de regels dat het niet mag ?
Daarnaast geldt ook al sinds jaar en dag de blanket-rule dat je met een kaartje van A naar B op de snelste, danwel op de kortste manier mag reizen. Als die twee routes niet hetzelfde zijn mag je kiezen. Sterker nog, als de reisplanner of NS-personeel nog een andere optie aanraden mag dat ook nog eens (bijvoorbeeld bij vertragingen of stremmingen. Als je het netwerk een beetje kent kun je op de juiste momenten heel goedkoop reizen
Er worden nu regeltjes uitgelicht die je met wat moeite en uitzonderingssituaties wel eens op een verkeerde manier zou kunnen uitleggen, om vervolgens de chipkaart aan te vallen. Dat terwijl die regeltjest en eerste helemaal niet nieuw of chipkaartspecifiek zijn, en er ten tweede helemaal geen reden is om aan te nemen dat NS-personeel de opdracht krijgt die bestaande regeltjes opeens naar de letter uit te gaan voeren, alleen maar om chipkaartgebruikers te jennen.
Vanmorgen m'n voordeelurenkaart geactiveerd en om 8:15 ingechekt:
Goede Reis; Korting.
lijkt me niet helemaal de bedoeling voor 9 uur
en het lijkt me ook niet dat ik een extra kaart moet aanschaffen voor reizen voor 9 uur
Goede Reis; Korting.
en het lijkt me ook niet dat ik een extra kaart moet aanschaffen voor reizen voor 9 uur
Het zou best eens kunnen dat dat de "klantvriendelijke" oplossing is met reizen op saldo en voordeeluren.
quote van ov-chip.nl
Hoe werkt het bij NS
Heeft u een Voordeelurenabonnement van NS, dan hoeft u geen OV-chipkaart aan te schaffen. Het Voordeelurenabonnement staat al op een persoonlijke OV-chipkaart. Reizigers die hun Voordeelurenabonnement of persoonlijke OV-chipkaart van een andere vervoerder willen gebruiken als OV-chipkaart bij NS, vragen via www.ns.nl of de klantenservice eenmalig ‘reizen op saldo’ aan. Ze geven dan meteen aan of ze eerste of tweede klasse willen reizen. Kort na het aanvragen ontvangen ze bericht dat ze reizen op saldo kunnen activeren op hun kaart bij een NS-kaartautomaat of NS-balie. Als de kaart eenmalig is geactiveerd en de reiziger geld op zijn kaart heeft geladen, checkt men in en uit bij de kaartlezers of poortjes op de stations. Bij houders van een Voordeelurenabonnement wordt dan een instaptarief van €10 afgeschreven (voor reizigers zonder korting is dat €20). Bij het uitchecken wordt dit instaptarief verrekend met de daadwerkelijke ritprijs. Het restant wordt weer bijgeschreven.
Met het Voordeelurenabonnement als OV-chipkaart kan doordeweeks vanaf 09.00 uur en in het weekend de hele dag met 40% korting worden ingecheckt en gereisd. Daarnaast profiteren reizigers van de extra introductiekorting voor de OV-chipkaart, die kan oplopen tot gemiddeld 10%.
kortom, wij met een kaart op naam, kunnen wel aanmelden via ns.nl (link mij onbekend), maar moeten dan toch nog activeren bij de automaat. Jammer dat dat ook niet online kan.
Hoe werkt het bij NS
Heeft u een Voordeelurenabonnement van NS, dan hoeft u geen OV-chipkaart aan te schaffen. Het Voordeelurenabonnement staat al op een persoonlijke OV-chipkaart. Reizigers die hun Voordeelurenabonnement of persoonlijke OV-chipkaart van een andere vervoerder willen gebruiken als OV-chipkaart bij NS, vragen via www.ns.nl of de klantenservice eenmalig ‘reizen op saldo’ aan. Ze geven dan meteen aan of ze eerste of tweede klasse willen reizen. Kort na het aanvragen ontvangen ze bericht dat ze reizen op saldo kunnen activeren op hun kaart bij een NS-kaartautomaat of NS-balie. Als de kaart eenmalig is geactiveerd en de reiziger geld op zijn kaart heeft geladen, checkt men in en uit bij de kaartlezers of poortjes op de stations. Bij houders van een Voordeelurenabonnement wordt dan een instaptarief van €10 afgeschreven (voor reizigers zonder korting is dat €20). Bij het uitchecken wordt dit instaptarief verrekend met de daadwerkelijke ritprijs. Het restant wordt weer bijgeschreven.
Met het Voordeelurenabonnement als OV-chipkaart kan doordeweeks vanaf 09.00 uur en in het weekend de hele dag met 40% korting worden ingecheckt en gereisd. Daarnaast profiteren reizigers van de extra introductiekorting voor de OV-chipkaart, die kan oplopen tot gemiddeld 10%.
kortom, wij met een kaart op naam, kunnen wel aanmelden via ns.nl (link mij onbekend), maar moeten dan toch nog activeren bij de automaat. Jammer dat dat ook niet online kan.
Dat is zo met alle ov-chipkaartproducten. De cico's hebben geen continue verbinding met het internet, dus moet er ook een kopie van het reisproduct op je chipkaart staan. Het is toch niet zo'n moeite om één keer langs de automaat te lopen en reizenopsaldo op je chipkaart te laden? Anders stond je daar net zo goed je kaartje te kopenSjah schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 11:15:
Is het niet de 10% chipkaart-korting?DDX schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 09:21:
Vanmorgen m'n voordeelurenkaart geactiveerd en om 8:15 ingechekt:
Goede Reis; Korting.
Lijkt me niet, die 10% korting is gewoon omdat je geen retourtje kan kopen met een ovchip kaart.
Daarom zijn enkeltjes goedkoper.
Ik heb na een paar minuten weer uitgecheckt en gewoon met los kaartje gereisd.
(Ik kon de eerste paar minuten niet uitchecken, toen gaf die aan 'al ingechekt')
Had geen zin in gezeur met een condecteur omdat die misschien wel zou aangeven ja een voordeelurenkaart is ook pas na 9 uur geldig.
Zeker omdat het woord korting op het schermpje kwam.
Nee maakt ook niks uit, alleen even (soms) uitvogelen hoe dat activeren moet, zal voor mij geen probleem zijn. Denk dat ik via ns.nl aanmelden eigenlijk net zo goed achterwege kan laten, of niet......FalskDansker schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 11:25:
[...]
Dat is zo met alle ov-chipkaartproducten. De cico's hebben geen continue verbinding met het internet, dus moet er ook een kopie van het reisproduct op je chipkaart staan. Het is toch niet zo'n moeite om één keer langs de automaat te lopen en reizenopsaldo op je chipkaart te laden? Anders stond je daar net zo goed je kaartje te kopen
Hier ook weer een typisch geval van niet willen lezen,
"...... kunnen wel aanmelden via ns.nl (link mij onbekend), ...."
terwijl de link in het gequote bericht staat.
Het enige wat ik jammer vind van dat opladen via een vast punt is het niet kiezen voor één landelijk systeem. Hopelijk worden die later nog eens gekoppeld.
Het enige wat ik jammer vind van dat opladen via een vast punt is het niet kiezen voor één landelijk systeem. Hopelijk worden die later nog eens gekoppeld.
[ Voor 48% gewijzigd door KroontjesPen op 01-12-2009 11:45 . Reden: Door snelheid nieuwe post gemaakt ]
Stem blanco!
Ofwel: je mag pas na 9:00 uur inchecken? En wat moet je doen als je voor 9:00 uur weg wil?Sjah schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 11:15:
quote van ov-chip.nl
[...]
Ik heb die vraag gesteld aan NS, eens zien wat voor antwoord ik terug krijg.
Als je zin hebt om mensen op hun fouten te wijzen, doe het dan goed.... etc..etc.KroontjesPen schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 11:38:
Hier ook weer een typisch geval van niet willen lezen,
ns.nl staat in het bericht. Het gaat om deze link, en die stond niet in het bericht, maar heb ik net gevonden (stond er gister nog niet, op die site)
Tuurlijk, dat is altijd zo bij nieuwe producten. Maar gelukkig stond het best duidelijk met plaatjes en alles op de NS-site, geloof ik. En mensen die online aanmelden niet snappen gaan toch wel naar de informatiebalieSjah schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 11:37:
[...]
Nee maakt ook niks uit, alleen even (soms) uitvogelen hoe dat activeren moet, zal voor mij geen probleem zijn. Denk dat ik via ns.nl aanmelden eigenlijk net zo goed achterwege kan laten, of niet......
Wanneer je het niet via de NS site wilt aanvragen mag je in de rij gaan staan bij de servicebalie bij het station. Daar kan je in R'dam CS wel wat tijd voor uit trekken wat je moet doen met een anoniemekaart. Nu is het nog één keer langs de automaat.
Verder kan die tekst "korting" bij het inchecken slaan op het instap tarief, dat is nl de helft.
Verder kan die tekst "korting" bij het inchecken slaan op het instap tarief, dat is nl de helft.
Stem blanco!
ja, via Uitgeest is misschien een nog beter en meer voor de hand liggend voorbeeld.DDX schreef op zondag 29 november 2009 @ 00:18:
Jij bedoelt de stoptrein amsterdam-uitgeest via haarlem.
Maar idd als je dan een kaartje koopt van Amsterdam naar Heemskerk en via Uitgeest gaat (wat 3 minuten sneller is volgens de ns reisplanner) ga je officieel weer terug op route naar Amsterdam.
Ik heb echter ook een keertje de situatie gehad dat de snelste trein de IC naar Castricum was. Dan rijd je dus feitelijk je eigenlijke overstap station voorbij en rij je nog een stukje langer zogenaamd tegen de reis-richting in. In dat geval zit je dan in de trein van Castricum naar Beverwijk, je kaartje zegt Amsterdam - Beverwijk en de trein waar je in zit, komt helemaal niet uit de richting van Amsterdam.
Dus eigenlijk niet... bij niemand die een verlenging heeft gehad staat er nog een VDU product op de OV-chipkaart, behalve dan het oude verlopen product, maar die laat de NS automaat niet zien.Het Voordeelurenabonnement staat al op een persoonlijke OV-chipkaart
[ Voor 14% gewijzigd door flowerp op 01-12-2009 11:55 ]
tx, da's nuttige info.KroontjesPen schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 11:48:
Wanneer je het niet via de NS site wilt aanvragen mag je in de rij gaan staan bij de servicebalie bij het station. Daar kan je in R'dam CS wel wat tijd voor uit trekken wat je moet doen met een anoniemekaart. Nu is het nog één keer langs de automaat.
Hoe de NS het Voordeelurenabonnement ziet icm een persoonlijke OV-chipkaart is mij ook een raadsel.
Je kan er op saldo mee reizen bij andere OV-maatschappijen en toch staat hij niet op de chippagina van "Mijn NS".
Even afwachten na het activeren bij de automaat wat er dan te zien is.
Je kan er op saldo mee reizen bij andere OV-maatschappijen en toch staat hij niet op de chippagina van "Mijn NS".
Even afwachten na het activeren bij de automaat wat er dan te zien is.
Stem blanco!
Ik keek vanochtend even op een RET-automaat, en daar staat nu een product bij wat er eerder nog niet stond. Ik kan de ingangsdatum (gisteren) en de einddatum (ergens in 2014) zien, maar niet om welk product het gaat (Reizen op saldo bij NS).
Netjes
Netjes
Het lijkt mij dat jij geen invloed hebt op het al dan niet met korting inchecken voor 9 uur. Als jij dat om 8:15 al kunt en je wilt de trein van 8:17 nemen dan is dat niet jouw probleem imo.DDX schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 11:30:
[...]
Lijkt me niet, die 10% korting is gewoon omdat je geen retourtje kan kopen met een ovchip kaart.
Daarom zijn enkeltjes goedkoper.
Ik heb na een paar minuten weer uitgecheckt en gewoon met los kaartje gereisd.
(Ik kon de eerste paar minuten niet uitchecken, toen gaf die aan 'al ingechekt')
Had geen zin in gezeur met een condecteur omdat die misschien wel zou aangeven ja een voordeelurenkaart is ook pas na 9 uur geldig.
Zeker omdat het woord korting op het schermpje kwam.
That said zijn de conducteurs nog wat ongewennig op dit gebied dus gezeur is wel te verwachten denk ik
Ok maar je kan het ook uitleggen als dat je pas vanaf 9:00 mag inchecken met je voordeelurenkaart (Zie post van Maasluip)
Die vraag is eerder gesteld. Het antwoord was dat je al even voor 9 uur met korting kon inchecken zodat je de trein van 9 uur kon halen. De andere vraag die je stelt is volgens mij nog niet aan NS voorgelegd (net voor 9 uur inchecken en de trein van net voor 9 uur nemen.)
Dat hoeft nog niet eens "net voor" te zijn. Een reis van 2 uur die om 8 uur begint bijvoorbeeld. Wat doe je daarmee?
Nu splits je die reis op in twee delen, het gedeelte voor 9 uur en het gedeelte na 9 uur. Moet je daar straks twee chipkaarten voor hebben? En hoe check je daarmee in en uit? Inchecken betekent normaal dat je dan gaat reizen.
Dat zal dan wel met een reisproduct gaan, maar dan nog is wil ik weten hoe. Want als met de trein van 7:56 uit Maastricht wegga, een kaartje zonder korting tot Eindhoven heb en van daaruit een kaartje met korting, hoe gaat het dan met inchecken? Als ik in Maastricht incheck wordt waarschijnlijk alleen het kaartje tot Eindhoven afgeboekt. Moet ik dan in Eindhoven de trein uit of zo?
Nu splits je die reis op in twee delen, het gedeelte voor 9 uur en het gedeelte na 9 uur. Moet je daar straks twee chipkaarten voor hebben? En hoe check je daarmee in en uit? Inchecken betekent normaal dat je dan gaat reizen.
Dat zal dan wel met een reisproduct gaan, maar dan nog is wil ik weten hoe. Want als met de trein van 7:56 uit Maastricht wegga, een kaartje zonder korting tot Eindhoven heb en van daaruit een kaartje met korting, hoe gaat het dan met inchecken? Als ik in Maastricht incheck wordt waarschijnlijk alleen het kaartje tot Eindhoven afgeboekt. Moet ik dan in Eindhoven de trein uit of zo?
Als je reist op saldo dan verdwijnt dat in principe. Of je moet, inderdaad, de trein uit om een omcheck te doen.Maasluip schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 13:57:
Dat hoeft nog niet eens "net voor" te zijn. Een reis van 2 uur die om 8 uur begint bijvoorbeeld. Wat doe je daarmee?
Vanmorgen was hele route die ik wou doen voor 9 uur, maar inchecken leek gewoon tarief met korting te willen doen.
En even uitstappen en snel uit/inchecken als je op grens van 9 uur zit gaat niet lukken, vanmorgen duurde het een paar minuten voordat ik mijn kortingskaart weer mocht uitchecken.
En even uitstappen en snel uit/inchecken als je op grens van 9 uur zit gaat niet lukken, vanmorgen duurde het een paar minuten voordat ik mijn kortingskaart weer mocht uitchecken.
Ik was in de veronderstelling dat je vanaf 1 december ook NS-abonnementen en (maand)trajectkaarten zou kunnen laden, maar in een artikeltje vanmorgen in de Metro stond dat dat pas in de loop van 2010 mogelijk wordt.
Oh, ik merk 't nu pas maar 8:15 is niet 'een paar minuten voor 9 uur' natuurlijk. Heb je gecheckt hoeveel er afgeschreven was en of dat volgens 't kortingstarief was? Anders staat dat korting er namelijk alleen bij omdat 't een VDU-kaart is. Maar zo wel dan laat 'ie je blijkbaar nu gewoon altijd op korting reizen.
Nee ik had dus weer uitgecheckt.
Ga het morgen wel even uitproberen, als ik het fout doe tja ze noemen het niet voor niets een testperiode in de metro/spits ed
Ga het morgen wel even uitproberen, als ik het fout doe tja ze noemen het niet voor niets een testperiode in de metro/spits ed
[ Voor 3% gewijzigd door DDX op 01-12-2009 14:41 ]
Vanavond met ovchip (korting) gereisd naar huis.
Kreeg onderweg nog controle, maar de conducteur besloot de kaart maar met z'n voorhoofd te scannen
Kreeg onderweg nog controle, maar de conducteur besloot de kaart maar met z'n voorhoofd te scannen
Verwijderd
En dan maar hopen dat ze geen "beveiliging" in het systeem hebben ingebouwd, die ervoor zorgt dat je de eerste 10 minuten niet opnieuw in kunt checken op hetzelfde station.... Sta je daar.CyBeR schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 14:02:
[...]
Als je reist op saldo dan verdwijnt dat in principe. Of je moet, inderdaad, de trein uit om een omcheck te doen.
Ook een leuke. Als je "iets" gaat doen op een station (even eten bij de Burger King of Mac en daarna een kopje koffie pakken, dan kan dat weleens een duur geintje worden. Je mag namelijk maximaal 60 minuten ingecheckt zijn op een station zonder daadwerkelijk te gaan reizen. Verlaat je het station na 62 minuten, dan kost je dat 20 euro.
Dat is er, de terrmijn is 3 minuten. En handig is 't allerminst.Verwijderd schreef op woensdag 02 december 2009 @ 08:44:
[...]
En dan maar hopen dat ze geen "beveiliging" in het systeem hebben ingebouwd, die ervoor zorgt dat je de eerste 10 minuten niet opnieuw in kunt checken op hetzelfde station.... Sta je daar.
Verwijderd
Lullig. Dan is de trein toch mooi weer weg.Alex) schreef op woensdag 02 december 2009 @ 08:51:
[...]
Dat is er, de terrmijn is 3 minuten. En handig is 't allerminst.
Vandaar dat ik net http://nsforum.uservoice....uitchecken-af-te-schaffen heb aangemaaktVerwijderd schreef op woensdag 02 december 2009 @ 09:00:
[...]
Lullig. Dan is de trein toch mooi weer weg.
Zelfs als je het bij verschillende paaltjes doet, heb je last van die 3 minuten.
(kan me nog iets indenken dat je niet bij zelfde paaltje direct kan uit en inchecken om fouten te voorkomen)
Vanmorgen trouwens om 8:30 ingecheckt met voordeelurenkaart, weer melding Goede Reis: Korting.
Maar helaas bij uitchecken gewoon vol tarief betaald. (uitgecheckt om 9:32)
(kan me nog iets indenken dat je niet bij zelfde paaltje direct kan uit en inchecken om fouten te voorkomen)
Vanmorgen trouwens om 8:30 ingecheckt met voordeelurenkaart, weer melding Goede Reis: Korting.
Maar helaas bij uitchecken gewoon vol tarief betaald. (uitgecheckt om 9:32)
Ik heb gisteren via de site van de NS "reizen op saldo" aangevraagd. Heeft iemand een idee hoe lang het duurt voordat ik dit bij de automaat kan "ophalen"? De NS spreekt in de mail die ik van ze gehad heb namelijk over "binnenkort", maar dat is nogal een rekbaar begrip. Vanmorgen kon het in ieder geval nog niet.
Let op:
Het is hier niet toegestaan om hulp te bieden bij het hacken van chips. Dit betekent dat het ook niet toegestaan is om links te geven naar kant en klare programma's die dit mogelijk maken. Het forum is geen plaats om aan te zetten tot frauduleuze handelingen.
Het is hier niet toegestaan om hulp te bieden bij het hacken van chips. Dit betekent dat het ook niet toegestaan is om links te geven naar kant en klare programma's die dit mogelijk maken. Het forum is geen plaats om aan te zetten tot frauduleuze handelingen.