Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-10 20:43
flowerp schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 20:55:
[...]
Ja, dat zou bijna zeker de reden moeten zijn. Een 'kleine' barrière (afhankelijk van jouw station is dat minder of meer een barrière), puur om nog niet te veel mensen het te laten gebruiken.
Hoewel dat een valide reden kan zijn vind ik het maar een slechte beslissing. Je test dan nog steeds met een relatief kleine groep mensen. Op het moment dat je dan in december wel meer open zet zul je zien dat je alsnog tegen mogelijke problemen aanloopt die je met je kleine groep testers nog niet tegen gekomen bent. Het is net alsof ze hun eigen systeem niet vertrouwen, al helpt het natuurlijk niet dat ze hun personeel nog steeds niet goed geinformeerd hebben, de vraag is of dat in december ook al een stuk beter is geworden....

Intussen wacht ik al weer ruim twee weken op mijn vervangende voordeelurenkaart met OVchip, hebben ze eindelijk eens het goede formulier gevonden, krijgen ze het nog niet voor elkaar om hun eigen deadline van maximaal 10 werkdagen te halen. Morgen maar eens bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

troftnom schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 22:20:
[...]

Hoewel dat een valide reden kan zijn vind ik het maar een slechte beslissing. Je test dan nog steeds met een relatief kleine groep mensen. Op het moment dat je dan in december wel meer open zet zul je zien dat je alsnog tegen mogelijke problemen aanloopt die je met je kleine groep testers nog niet tegen gekomen bent. Het is net alsof ze hun eigen systeem niet vertrouwen, al helpt het natuurlijk niet dat ze hun personeel nog steeds niet goed geinformeerd hebben, de vraag is of dat in december ook al een stuk beter is geworden....
Dat is ook erg lastig in een organisatie ter grootte van NS hoor.

Maar ik denk wel dat 't klopt verder: dit zijn de eerste publieke (buiten gesloten tests dus) stapjes van NS met de OV-Chip. Op de twee miljoen reizigers die NS dagelijks rondrijdt zijn er echt wel meer dan een paar avonturiers die dit soort dingen graag gebruikt.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:26

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Gisteren heb ik de OV-Chipkaart van mijn voordeelurenpas bij de GVB geprobeerd, en ik moet zeggen.
Werkt prima.
Alleen vroeg ik me af hoelang het duurt voordat mijn transactieoverzicht op ovchipkaart.nl eens bijgewerkt wordt? Mijn opwaardering van afgelopen donderdag staat er nog niet op? Ik mag aannemen dat zo'n kaartautomaat wel een internetverbinding heeft om dat door te geven aan de chipkaart-servers?

En is er ook bekend of er nog eens rfid-readers uitkomen om direct je saldo af te lezen? Je hebt er immers weinig aan de internetomgeving als die erg vertraagd is. En ja, je gaat daar niet speciaal voor naar het station.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Zoals je op de OV-chipkaart site kunt zien staat daar max. 7 dagen voordat het erop staat. Mijn ervaringen tot nu toe is een dag of 3-4 voordat eea zichtbaar is.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CycloneX
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

CycloneX

Born on probation

Volgende maand voor mij een nieuwe werkgever en dus een nieuw OV-plan :P

Situatie is voor mij de trein en dan metro (GVB). Nu neem ik via de NS gewoon een papier abonnement (maand) + 3 zones voor de metro. Nu begrijp ik dat je op de servicebalies (NS/GVB) een kaartje kan aanvragen waarmee je de poortjes kan openen van de metro, deze is dan een maand geldig.

Nu heb ik zelf ook een OV-chipkaart is het dan ook mogelijk om dat deel voor de metro op je persoonlijke kaart te laten zetten?

MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:00

Tourniquet

Hiya, fellas!

Bastien schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 10:02:
Zoals je op de OV-chipkaart site kunt zien staat daar max. 7 dagen voordat het erop staat. Mijn ervaringen tot nu toe is een dag of 3-4 voordat eea zichtbaar is.
Dat moet toch wel real-time kunnen anno 2009? ;(

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Tourniquet schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 13:17:
[...]

Dat moet toch wel real-time kunnen anno 2009? ;(
Nee, maar 't moet wel binnen 24u kunnen imo. Die lezers werken allemaal offline en worden 's nachts gesynct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen
  • Laatst online: 09-10 08:18

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

CycloneX schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 12:40:
Volgende maand voor mij een nieuwe werkgever en dus een nieuw OV-plan :P

Situatie is voor mij de trein en dan metro (GVB). Nu neem ik via de NS gewoon een papier abonnement (maand) + 3 zones voor de metro. Nu begrijp ik dat je op de servicebalies (NS/GVB) een kaartje kan aanvragen waarmee je de poortjes kan openen van de metro, deze is dan een maand geldig.

Nu heb ik zelf ook een OV-chipkaart is het dan ook mogelijk om dat deel voor de metro op je persoonlijke kaart te laten zetten?
http://www.ns.nl/cs/Satel...#stad-streekabonnement-id

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Hier dat ding ook eindelijk geprobeerd... We hebben hier met een hele groep mensen de hele reis (aan het eind van de nacht) aan die ov $#@!-kaart gedacht, de gvb-buschauffeur maakte er tussendoor zelfs nog melding van, maar het was nog best een flinke rit waarbij men half slaperig stond of zat te wachten. Sommigen waren zover heen dat ze met hun mond open en ogen dicht naar het plafond lagen te staren. Tja, logisch na een werkdag met daarna een hele lange (maar wel leuke!) avond stappen.

Maar dan komt de bus eindelijk aan op het eindpunt en ben je met je half slaperige hoofd blij dat je er uit mag om verder te gaan met de reis, dus wat doet iedereen (op een paar na) bij het uitstappen? Juist.. vergeten uit te checken.

Ik had dus gelijk: als je moe bent na een lange nacht stappen dan ben je tever heen om nog aan zo'n kaart te denken. Gelukkig stond de bus nog te wachten met open deuren, maar of de chauffeur blij was met in totaal een half uur vertraging door het in- en uitstappen met die kaart......

Het is nu heel goed voor te stellen dat de vervoersbedrijven hier een dikke nieuwe ader hebben aangeboord om extra aan te verdienen... (zo'n 40 miljoen? het stond geloof ik ergens in een van de gratis krantjes)

Service? Dat gooien we gewoon overboord.
Op dat van de buschauffeur na dan, die arme man deed erg zijn best.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CycloneX
  • Niet online

CycloneX

Born on probation

Zover was ik ook al gekomen, maar daar staat niet antwoord op mijn vraag :)

MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

CyBeR schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 13:19:
[...]

Nee, maar 't moet wel binnen 24u kunnen imo. Die lezers werken allemaal offline en worden 's nachts gesynct.
We hebben toch ook een GPRS verbinding waarmee TNT Post, de watermeter-vervangingsman en de NS conducteurs realtime hun acties mee kunnen uitvoeren? Dus het zou theoretisch wel direct moeten kunnen anno 2009.
Stukfruit schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 14:19:
Hier dat ding ook eindelijk geprobeerd... We hebben hier met een hele groep mensen de hele reis (aan het eind van de nacht) aan die ov $#@!-kaart gedacht, de gvb-buschauffeur maakte er tussendoor zelfs nog melding van, maar het was nog best een flinke rit waarbij men half slaperig stond of zat te wachten. etcetera etcetera
Toen ik in de tram gisteren zat riep de conducteur dit ook om in het Engels enkele keren. Dus goede services verder. Bovendien wordt het wel heel duidelijk gemaakt met tientallen stickers in de tram waar je oog op valt.
Ik maak me eerder zorgen bij de NS op de poort-loze stations. Waarom plaatst de NS geen in/uitcheck kastjes in de trein?

[ Voor 48% gewijzigd door AW_Bos op 25-10-2009 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
AW_Bos schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 14:38:
[...]

oen ik in de tram gisteren zat riep de conducteur dit ook om in het Engels enkele keren. Dus goede services verder. Bovendien wordt het wel heel duidelijk gemaakt met tientallen stickers in de tram waar je oog op valt.
Ik maak me eerder zorgen bij de NS op de poort-loze stations. Waarom plaatst de NS geen in/uitcheck kastjes in de trein?
Ik denk dat mensen zich dan gewoon uitchecken op het volgende station, maar wel blijven staan tot 10 haltes verder :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
[...]
Waarom plaatst de NS geen in/uitcheck kastjes in de trein?
Om te controleren wie er wel en niet op het station mag zijn.
Volgens mij mag je officieel nu ook niet zonder kaartje op een perron staan.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

[...]

We hebben toch ook een GPRS verbinding waarmee TNT Post, de watermeter-vervangingsman en de NS conducteurs realtime hun acties mee kunnen uitvoeren? Dus het zou theoretisch wel direct moeten kunnen anno 2009.
Weet je hoe onbetrouwbaar dat is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

CycloneX schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 14:31:
[...]

Zover was ik ook al gekomen, maar daar staat niet antwoord op mijn vraag :)
Vraag dan nogmaals gelezen en hopelijk nu wel begrepen. ;)

Eén NS maandkaart plus één GVB maandabonnement dan?
Weet alleen dat het bij de RET zo gaat.
http://www.ret.nl/service...ijzen/sterabonnement.aspx
(link is soms traag)
- U kunt het Sterabonnement als reisproduct op uw persoonlijke OV-chipkaart laden. U krijgt er dan wel een aanvullende coupon bij. Deze dient als bewijs voor de conducteur of chauffeur op trajecten zonder OV-chipkaart apparatuur. Uw persoonlijke OV-chipkaart heeft de functie van stamkaart.

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinG
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:42
Megamind schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 14:45:
[...]

Ik denk dat mensen zich dan gewoon uitchecken op het volgende station, maar wel blijven staan tot 10 haltes verder :P
Om vervolgens, zodra de conducteur langskomt, een boete te krijgen voor zwartrijden. (Ze zijn immers uitgecheckt)

Bezoek eens een willekeurige pagina

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CycloneX
  • Niet online

CycloneX

Born on probation

KroontjesPen schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 15:56:
[...]
Vraag dan nogmaals gelezen en hopelijk nu wel begrepen. ;)

Eén NS maandkaart plus één GVB maandabonnement dan?
Weet alleen dat het bij de RET zo gaat.
http://www.ret.nl/service...ijzen/sterabonnement.aspx
(link is soms traag)

[...]
Een NS maandkaart + GVB maandabonnement dacht ik ook eerst aan ja.

Maar het zit dus zo: zodra je met je stamkaart een week of maandtrajectabonnement koopt via de NS kaartautomaat kan je ook als extra streekvervoer eraan koppelen in de vorm 1/2/3 zones.

Leuk en aardig zo'n geel kaartje maar daar heb je in de metro niks aan met al die poortjes. In Amsterdam kan je op vertoning van je abonnement een tijdelijke chipkaart krijgen om die poortjes te openen. Deze is dan geldig op basis van het aantal zones en is 31 dagen geldig. Die moet je dan elke maand halen bij een servicepunt in de hoofdstad.

Nu heb ik dus al een eigen OV-chipkaart dus ik dacht waarom kan ik dat dan niet op mijn eigen kaart laden. Maar dat kan niet abonnementen van de NS zijn nog niet op een OV-chipkaart te laden.

Een GVB abonnement laden op je OV-chipkaart is mogelijk maar wel duurder als een aanvulling op je NS abonnement.

Wel irritant al die verschillende vervoersmaatschappijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-09 08:46

smokalot

titel onder

Stukfruit schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 14:19:
Ik had dus gelijk: als je moe bent na een lange nacht stappen dan ben je tever heen om nog aan zo'n kaart te denken. Gelukkig stond de bus nog te wachten met open deuren, maar of de chauffeur blij was met in totaal een half uur vertraging door het in- en uitstappen met die kaart......
Is natuurlijk ook gewenning, als je het gewend bent doe je het ook als je aan het slaapwandelen bent.

It sounds like it could be either bad hardware or software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 18:20
smokalot schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 16:23:
[...]

Is natuurlijk ook gewenning, als je het gewend bent doe je het ook als je aan het slaapwandelen bent.
Het is natuurlijk ook een zeer slap l*l verhaal van dat stuk fruit.

Alsof de mensen waar hij het over heeft wel genoeg of uberhaupt afstempelen met die geliefde strippenkaart...

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
flowerp schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 19:59:
Alsof de mensen waar hij het over heeft wel genoeg of uberhaupt afstempelen met die geliefde strippenkaart...
Dat is een aanname, mevrouw bloem. En een erg slechte, als ik zo vrij mag zijn om dat er bij te vermelden.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrfunk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Kun je uberhaupt wel je OV-chipkaart gebruiken voor nachtbussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

jpboere schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 22:03:
Kun je uberhaupt wel je OV-chipkaart gebruiken voor nachtbussen?
In Amsterdam wel. Het GVB verkoopt helemaal geen papieren kaartjes meer, los van full-fledged strippenkaarten.

Niet uitchecken is dan ook niet zo boeiend trouwens, tenzij je over wilt stappen op een andere nachtbus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrfunk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Waarom is dat niet boeiend? Betaal je dan niet meer dan je normaal zou doen? (je krijgt niks terug)

In Rotterdam moet je nog gewoon een kaartje kopen voor de nachtbus. Neem aan dat ze in Amsterdam wel een hoger tarief hebben 's nachts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

anandus schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 14:49:
[...]
Om te controleren wie er wel en niet op het station mag zijn.
Volgens mij mag je officieel nu ook niet zonder kaartje op een perron staan.
Effe serieus. Hier in het dorp staat de kaartautomaat op het perron :+. Misschien voor grotere stations wel geldig.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Om bovenstaande visueel te ondersteunen, voor de ongelovigen onder ons (er zit een chip in de kaart):
Afbeeldingslocatie: http://i33.tinypic.com/2mxj4ut.jpg
CyBeR schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 22:10:
Niet uitchecken is dan ook niet zo boeiend trouwens, tenzij je over wilt stappen op een andere nachtbus.
Precies. Overstappen...

En dan was er nog de metro, maar daar zal ik m'n mond over houden. De rant is al lang genoeg.

[ Voor 3% gewijzigd door Stukfruit op 25-10-2009 22:26 ]

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:27
Echt ruk die kaart, mijn vriendin vergeet telkens uit te checken omdat ze haar pasje terug stopt in haar portemonnee en dan te laat is om nog uit te checken.
Nu houdt ze dus haar kaart in haar hand en stopt ze deze los in haar zak waardoor ze nu al twee keer haar portemonnee op haar werk heeft laten liggen.

Of laatst met de familie uit Groningen (ik woon in de buurt van Rotterdam), wilde we even de Metro pakken door de stad. Euhh niet dus, vroegah kon je nog met 1 strippenkaart af.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Ik wil niet veel zeggen, maar dan is je vriendin toch wel erg laks met haar spullen als ze haar portemonnee vergeet. En je kan ook uitchecken terwijl die pas in een portemonnee zit. Werkt tot een paar cm afstand, geloof ik.

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

jpboere schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 22:23:
Waarom is dat niet boeiend? Betaal je dan niet meer dan je normaal zou doen? (je krijgt niks terug)

In Rotterdam moet je nog gewoon een kaartje kopen voor de nachtbus. Neem aan dat ze in Amsterdam wel een hoger tarief hebben 's nachts?
Omdat een nachtbuskaartje een eenheidstarief kent. Je betaalt (bij de chauffeur of bij het laden van een enkel nachtbuskaartje op je eigen chipkaart) €3.50 en dan mag je 1x met de nachtbus. Je kunt er ook 12 ofzo in één keer kopen tegen een iets lager tarief, en dat kan dan alleen op je eigen kaart.

Maar thing is: op het moment dat het nachttarief afgeschreven wordt, wordt er geen 4 euro instaptarief afgeschreven maar reis je op dat nachtbusproduct. Het uitchecken is dan alleen nog nodig als je over moet stappen op een andere nachtbus, want als je dat niet doet en je stapt toch over dan is óf je enkele nachtbuskaartje verbruikt en niet meer geldig, óf je gebruikt in dat geval een 2e nachtbusproduct. Het uitchecken 'heractiveert' je huidige nachtbusproduct, mits je dat binnen de gestelde tijd (ik meen 2 uur ofzo) allemaal doet.

Connexxion doet nog niet aan OV-Chippen 's nachts, maar soms vind je een chauffeur die dat nog niet weet ;) Dan ben je dus goedkoper uit ongeacht of je uit kan checken (soms zetten ze bij het Leidseplein de apparatuur uit op instructie van de beveiligingsdudes) of niet. Een Connexxion nachtkaartje kent namelijk een afzettarief van maarliefst €5, en zoals je weet is 't instaptarief €4. (En het tarief normaal voor mijn afstand iets van €3.60 ofzo).

[ Voor 20% gewijzigd door CyBeR op 25-10-2009 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Mijn ritje met het OV in Amsterdam van het weekend is voor mij vlekkeloos verlopen, maar voor de GVB niet helemaal :P

Afbeeldingslocatie: http://i38.tinypic.com/263veas.jpg
Zoals je ziet is er de eerste rit nadat ik opgewaardeerd had met een tientje maar 0,75 euro afgeschreven. Het starttarief van de GVB. Blijkbaar was het systeem nog niet zover om te weten waar ik begon met de rit (Unknown check :P), maar had het mij wel ingechecked. Goedkope rit dus.

Bij de rit terug betaal ik dus 1,35 euro, dus starttarief plus kilometertarief.
Niet echt geheel goed werkend systeem zo. Ik neem aan dat er door de eerste fout geen 4 euro af geschreven is (met vertraging), maar dat ga ik vanmiddag wel controleren bij de kaartautomaat op het station.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-10 17:05

Rannasha

Does not compute.

Alex) schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 23:27:
Ik wil niet veel zeggen, maar dan is je vriendin toch wel erg laks met haar spullen als ze haar portemonnee vergeet. En je kan ook uitchecken terwijl die pas in een portemonnee zit. Werkt tot een paar cm afstand, geloof ik.
In/uit checken met kaart nog in m'n portemonnee lukt prima in bussen, maar zodra ik door zo'n poortje moet op een metro-station (A'dam), dan krijg ik een "Probeer opnieuw" melding als de kaart nog in m'n portemonnee zit. Blijkbaar zit er dus een verschil in gevoeligheid van de bus-scanner en de poortje-scanners, waar tegen de verwachting in de bus betere resultaten levert.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Ik heb nergens problemen met de OV-chipkaart in mijn portemonnee.. ik heb hem wel zo goed als helemaal aan de buitenkant zitten, misschien dat dat het verschil maakt.

Toen ik mijn Zune (+oortjes) ertegenaanhield (ik stond toch stil in de tram) hoorde ik wel een constant getik, zoals bij een geigerteller. Hoe dichterbij ik 'm hield, hoe sterker 't werd :)

[ Voor 7% gewijzigd door Alex) op 27-10-2009 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

AW_Bos schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 09:55:
Mijn ritje met het OV in Amsterdam van het weekend is voor mij vlekkeloos verlopen, maar voor de GVB niet helemaal :P

[afbeelding]
Zoals je ziet is er de eerste rit nadat ik opgewaardeerd had met een tientje maar 0,75 euro afgeschreven. Het starttarief van de GVB. Blijkbaar was het systeem nog niet zover om te weten waar ik begon met de rit (Unknown check :P), maar had het mij wel ingechecked. Goedkope rit dus.

Bij de rit terug betaal ik dus 1,35 euro, dus starttarief plus kilometertarief.
Niet echt geheel goed werkend systeem zo. Ik neem aan dat er door de eerste fout geen 4 euro af geschreven is (met vertraging), maar dat ga ik vanmiddag wel controleren bij de kaartautomaat op het station.
Dat klopt. In sommige gevallen weten trams of bussen niet precies meer waar ze zijn en in plaats van compleet foute ideeën daarover te hebben schrijven ze maar gewoon geen kilometertarief af. Voor mij houdt dat meestal een gratis ritje in, omdat ik over 't algemeen overstap. (Dat scheelt me dan 19ct overigens, ook niet de moeite natuurlijk :P) Je bent niet retro-actief nog 4 euro kwijt, nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Is het probleem van het maximum aantal keren overstappen eigenlijk al opgelost? Of kun je nog steeds maximaal 14x overstappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Cobb schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 23:01:
Of laatst met de familie uit Groningen (ik woon in de buurt van Rotterdam), wilde we even de Metro pakken door de stad. Euhh niet dus, vroegah kon je nog met 1 strippenkaart af.
En dat is hoelang bekend? Een jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cobb schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 23:01:
Echt ruk die kaart, mijn vriendin vergeet telkens uit te checken omdat ze haar pasje terug stopt in haar portemonnee en dan te laat is om nog uit te checken.
Nu houdt ze dus haar kaart in haar hand en stopt ze deze los in haar zak waardoor ze nu al twee keer haar portemonnee op haar werk heeft laten liggen.
Dat is geen fout in de kaart maar in je vriendin. De mijne doet het wel perfect. Die heeft haar kaart in haar portemonnee in haar tas en houdt 'm gewoon bij in- en uitstappen tegen de lezer. No problemo. Dingen vergeten is überhaupt je eigen schuld en moet je niet doen. Geldt niet alleen voor OV-Chipkaarten maar ook voor parapluus en aanverwante zaken.
Dat is inderdaad vervelend, maar niet onoverkomelijk. Dan pak je de tram of je legt vantevoren wat wegwerpkaartjes neer. Ze kunnen moeilijk die hele kaart niet invoeren omdat mensen uit Groningen vroegâh zo lekker op één strippenkaart konden reizen. Zie ook post van anandus hierboven. Als je nu nog niet weet dat je zonder OV-Chip de Rotterdamse metro niet inkomt, dan heb je, óók als Groninger, toch echt onder een steen geleefd.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2009 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Trommelrem schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 12:48:
Is het probleem van het maximum aantal keren overstappen eigenlijk al opgelost? Of kun je nog steeds maximaal 14x overstappen?
Euh, het 'probleem'? Welke malloot stapt in godsnaam 14 keer over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Trommelrem schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 12:48:
Wat gebeurde er als je meer dan 14x een rondje poortjes had gedaan dan?

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

Als je dat in Rotterdam 14 x moet overstappen kan je beter het dagkaart product gebruiken.
Denk ook dat er elders betere mogelijkheden zijn zoals een abo in zulke gevallen.

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Laatst online: 08-10 22:58

LauPro

Prof Mierenneuke®

En jahor, ik heb ook iets geks met mijn VDU :P .

Vorige week had ik ik een saldo van 30 euro, vandaag was dat nog maar 12 euro. Dus ik ging eens kijken want ik heb er maar 3 dagen effectief gebruik van gemaakt. En nee ik ga niet elke keer op het display kijken, tot vandaag.

Nu lijkt het op een NS-automaat dat er bij elke rit gewoon 4 euro wordt afgeschreven. En ja ik check wel goed in en uit. 1 transactie heb ik bij het GVB kunnen herstellen, voor de andere 2 heb ik een formulier.

Zal over een paar dagen pas online kunnen zien wat er nou precies is gebeurd. Maar hebben meer mensen hier ervaring mee? En je hoeft toch niet pas uit te checken als de deuren open gaan?

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:06

DDX

Zie je bij de status dan gewoon netjes een check in en check uit staan ?

geen idee of je dit bij de ns automaat kan zien, maar anders zo'n bonnetje printen bij een gvb automaat.

@KroontjesPen; was toch te laat met m'n edit, dacht even te lezen dat hij al reisde bij de ns met z'n vdu ;)

[ Voor 134% gewijzigd door DDX op 28-10-2009 16:53 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

Ja hoor DDX. Doe het al meer dan een jaar met de RET.

[ Voor 10% gewijzigd door KroontjesPen op 28-10-2009 16:52 ]

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJ
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 26-08 21:02

MrJ

Train, eat, sleep. Repeat.

Ik reis alweer een tijdje met de OV chipkaart via Connexxion/GVB. Op af en toe kapotte uitcheck poortjes na valt 't gebruik mij allezins mee.

't Online overzicht dat 4 dagen achterloopt blijft imo belachelijk maar then again, hoe vaak kijk je daar nu op? Ander minpuntje is die 75ct instaptarief. So much voor "betalen per km". Ben dan voor 3 haltes 97ct kwijt terijl ik voor 1,49 20+ haltes kan pakken. Beetje scheef en jammer weer.

Godfather Bodybuilding topic reeks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

DDX schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 16:50:
Zie je bij de status dan gewoon netjes een check in en check uit staan ?

geen idee of je dit bij de ns automaat kan zien, maar anders zo'n bonnetje printen bij een gvb automaat.
Nouja het is raar. Ik zie namelijk 2 keer dat ik mijn pas heb geladen (dat is een week geleden), en de overige 8 'transacties' die zijn veel recenter (van vandaag).

Ik heb er de laatste keer op gelet en check-in/check-out staat er wel. En mijn saldo is nu ook gewoon prima verder. Begon met 14 euro en nu nog iets van 12. Het vervelende is dus dat het begin deze week is gebeurd en dat zou met een paar dagen zichtbaar moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

De NS automaat laat ook de afgeschreven 4 euro zien, andere automaten doen dat over het algemeen niet, die laten het uitendelijk afgescheven bedrag na verrekening zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ja maar het rare is dus dat die idd tussen haakjes staan maar dat het teruggeschreven bedrag dan weer niet klopt. Ik heb wel bijvoorbeeld eerder gezien -4 euro en dan +3,90 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dan is er 10 cent afgerekend. (Overgestapt en een kilometer gereisd).

[ Voor 40% gewijzigd door CyBeR op 28-10-2009 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Verwijderd schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 12:55:
[...]
Dat is inderdaad vervelend, maar niet onoverkomelijk. Dan pak je de tram of je legt vantevoren wat wegwerpkaartjes neer. Ze kunnen moeilijk die hele kaart niet invoeren omdat mensen uit Groningen vroegâh zo lekker op één strippenkaart konden reizen. Zie ook post van anandus hierboven. Als je nu nog niet weet dat je zonder OV-Chip de Rotterdamse metro niet inkomt, dan heb je, óók als Groninger, toch echt onder een steen geleefd.
We wisten het wel, maar omdat het al honderden jaren zo ging sta je er even niet bij stil.
Kan me goed voorstellen dat je als buitenlands gezinnetje op vakantie wel even moet slikken als je het OV in Nederland in wilt.

Kunnen ze niets iets bedenken voor gezinnen, een iets duurder tarief bijvoorbeeld op 1 kaart?

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Cobb schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 22:57:
[...]

Kan me goed voorstellen dat je als buitenlands gezinnetje op vakantie wel even moet slikken als je het OV in Nederland in wilt.
Waarom? Wat is er verschillend aan als Nederlands gezinnetje op vakantie in een van de talloze landen waar hetzelfde systeem bestaat?

[ Voor 10% gewijzigd door CyBeR op 28-10-2009 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
[...]

We wisten het wel, maar omdat het al honderden jaren zo ging sta je er even niet bij stil.
:P
De Rotterdamse metro is 41 jaar oud en de strippenkaart bestaat pas sinds 1980 ;)

Daarvoor deden gezinnetjes ook apart kaartjes kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-10 09:17
[...]

Ik heb nu ook al meer dan eens gezien dat toeristen (vaak Amerikanen) in de trein doodleuk glimlachend de conducteur om een kaartje vragen en dan 40 euro p.p cash mogen afrekenen. Dus ach.. OV is in alle landen anders en dat is vaak een probleem. Het is maar hoe duidelijk je het maakt. In Berlijn snappen ze het wel.. :)

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
Ik vind het toch jammer dat je dus niet kan aangeven welke taal het kaartje moet zijn.

Ik heb genoeg buitenlanders bij een poortje zien staan die piepte omdat ze al uitgechekt waren. Maarja als Brit heb je weinig aan die boodschap...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
anandus schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 10:07:
[...]
:P
De Rotterdamse metro is 41 jaar oud en de strippenkaart bestaat pas sinds 1980 ;)
:X
anandus schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 10:07:
[...]
Daarvoor deden gezinnetjes ook apart kaartjes kopen.
Maar daarvoor kon je met een grote strippenkaart wel gemakkelijk de bus of de metro in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Cobb schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 12:25:
[...]

Maar daarvoor kon je met een grote strippenkaart wel gemakkelijk de bus of de metro in.
Met de strippenkaart die toch nog niet bestond bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

Precies. Zo eentjes met grafiet vlakjes die er afknip werden als je door een tourniquet ging.
Abonnement houders moesten langs de controle cabine. Er even door glippen was er toen niet bij.

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-10 14:31
Na een tijdje de OV-chipkaart te gebruiken dacht ik: laat ik maar weer eens online mijn reisgegevens bekijken. Ik kan er echter maar niet bij waarom alles zo omslachtig moet gaan. Daarnaast begrijp ik echt niet welke ICT-ers de website OV-chipkaart.nl hebben ontworpen. Ik blijf de ene fout/onduidelijkheid na de andere tegenkomen.
  1. Ze hebben zo'n handige optie om (voor het overzicht) je OV-chipkaart te herkennen niet alleen aan het 16 getallen tellende kaartnummer, maar ook een "naam" eraan te geven. Echter in de transactieoverzicht staat deze dan opeens weer niet, terwijl ik hem daar juist het belangrijkste vind.
  2. Je moet blijkbaar weer toestemming geven aan TLS om je locaties en productnamen in de transactieoverzicht te tonen 8)7
  3. Als je op OV-chipkaart.nl komt staan er rechts wel leuk 2 invoervelden, maar niemand die je verteld waar wat moet komen te staan. Het is misschien iets kleins, maar vanuit user-usability gezien ongelofelijk stom.
  4. Klik voor de lol eens als taal Engels aan. De OV-chipkaart heet de ene keer OV-chipcard en andere keren gewoon OV-chipkaart.
  5. Wil je je wachtwoord wijzigen? Dan vul je o.a. je huidige gebruikersnaam in en krijg je bij het wijzigen van je wachtwoord doodleuk de melding dat de gebruikersnaam al in gebruik is! :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

[quote]Rave17 schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 13:41:

• Je moet blijkbaar weer toestemming geven aan TLS om je locaties en productnamen in de transactieoverzicht te tonen 8)7

Ja, anders krijgen ze die info niet. Privacybescherming.
• Wil je je wachtwoord wijzigen? Dan vul je o.a. je huidige gebruikersnaam in en krijg je bij het wijzigen van je wachtwoord doodleuk de melding dat de gebruikersnaam al in gebruik is! :X
D'oh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
Ik heb nog een leuke: gebruikersnaam is geen verplicht veld bij het aanmaken van een nieuw account 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-10 09:57
Ze zijn het sterretje vergeten.

Vervelender is echter dat ik helemaal geen account kan aanmaken met mijn NS voordeelurenkaart. Er staat zelfs een abonnement op, maar de gegevens worden niet geaccepteerd.

De ingevulde gegevens komen niet overeen met de gegevens die bij de aanvraag van de kaart of het aanvragen van Automatisch opladen zijn opgegeven.

Edit: Mijn oude adresgegevens stonden nog geregistreerd. Nu dus wel ingelogd, maar ik kan mijn adresgegevens niet online aanpassen. Dat moet via een pdfformulier.. uitprinten en opsturen. :')

[ Voor 20% gewijzigd door Atomsk op 31-10-2009 14:43 ]

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
Atomsk schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 14:24:

Vervelender is echter dat ik helemaal geen account kan aanmaken met mijn NS voordeelurenkaart. Er staat zelfs een abonnement op, maar de gegevens worden niet geaccepteerd.

De ingevulde gegevens komen niet overeen met de gegevens die bij de aanvraag van de kaart of het aanvragen van Automatisch opladen zijn opgegeven.

:(
Nou een vriend van mij kon enkele maanden geleden zich daadwerkelijk registreren zonder een gebruikersnaam in te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-10 20:43
Atomsk schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 14:24:

Edit: Mijn oude adresgegevens stonden nog geregistreerd. Nu dus wel ingelogd, maar ik kan mijn adresgegevens niet online aanpassen. Dat moet via een pdfformulier.. uitprinten en opsturen. :')
Had hetzelfde probleem, ook voor gein mijn jaar oude adresgegevens eens geprobeerd en toen lukte het wel. Bij de NS weten ze mijn huidige adres wel uiteraard. Privacy is belangrijk, maar als dit soort gegevens niet gekoppeld worden heb je geen werkbaar systeem. Zo'n kaart is 5 jaar geldig, in die tijd kun je vaak verhuizen.

Tja, en dat je je adresgegevens niet online kan aanpassen is van de gekke, maakt het hele systeem extra prijzig door de handmatige handelingen. 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door troftnom op 31-10-2009 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
Hmm wel jammer als je via iDeal tegoed koopt het er niet direct opstaat.

Dus dat houd in dat de tegoeden op de kaart zelf worden opgeslagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Niet online
CyBeR schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 13:46:
Ja, anders krijgen ze die info niet. Privacybescherming.
Enkel het gaat wel direct, dus het lijkt me dat er eigenlijk vrij weinig veranderd... Het is in ieder geval erg onduidelijk naar klanten toe. Waarom zou je enkel tarieven en tijden willen zien, en vallen die niet onder privacybescherming?
Rave17 schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 14:27:
[...]

Nou een vriend van mij kon enkele maanden geleden zich daadwerkelijk registreren zonder een gebruikersnaam in te vullen.
En sindsdien is dat een al bestaande gebruikersnaam? :X
Megamind schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 15:07:
Dus dat houd in dat de tegoeden op de kaart zelf worden opgeslagen?
Ja, want bussen en trams werken 'offline'. Maar aan de serverkant wordt het ook bijgehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Ik kwam ook een leuke tegen... als je ingelogd bent en automatisch opladen aan hebt staan, kun je dat wijzigen. De wijzigingspagina redirect naar http://www.ov-chipkaart.nl:443/..., waarna de webserver teruggeeft dat hij https:// vereist.

Ik had 't (in detail) aan de klantenservice gemeld. Kreeg ik als reactie dat je het ook schriftelijk kunt doen... toen heb ik maar gereageerd en gevraagd of het door kon worden gezet naar de ontwikkelafdeling, dat is inmiddels gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barca
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-08 22:18

Barca

In Search Of Sunrise

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/10/31/1257022814-620.jpg

Dit betreft exact dezelfde route. Van Utrecht CS naar bushalte Oorsprongpark en vice versa. De ritten van de 21e en 22e zijn beide rond dezelfde tijd op een werkdag. Toch zit er EUR 0,19 tussen. Rara?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Barca schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 23:17:
[afbeelding]

Dit betreft exact dezelfde route. Van Utrecht CS naar bushalte Oorsprongpark en vice versa. De ritten van de 21e en 22e zijn beide rond dezelfde tijd op een werkdag. Toch zit er EUR 0,19 tussen. Rara?
Verschillend idee in de bus van bij welke halte je in en uitgestapt bent. Dat kan af en toe gebeuren, net zoals de omroeper af en toe voor of achter loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Het is me opgevallen dat de in- en uitcheckzuilen nu voorzien zijn van andere firmware.
Nu zie je een zwarte achtergrond met witte tekst, met NS-logo erop en de huidige datum en tijd.
Misschien een voorbereiding op de abbonementen die in dec. aan de beurt zijn ;)?

[ Voor 17% gewijzigd door AW_Bos op 31-10-2009 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cadezo
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
AW_Bos schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 23:42:
Het is me opgevallen dat de in- en uitcheckzuilen nu voorzien zijn van andere firmware.
Nu zie je een zwarte achtergrond met witte tekst, met NS-logo erop en de huidige datum en tijd.
Misschien een voorbereiding op de abbonementen die in dec. aan de beurt zijn ;)?
Tekst is ook aangepast van in/uit-checken naar in-/uitchecken, zie ook: http://taal.web-log.nl/ta...9/10/inuit-checken-i.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CyBeR schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 23:21:
[...]

Verschillend idee in de bus van bij welke halte je in en uitgestapt bent. Dat kan af en toe gebeuren, net zoals de omroeper af en toe voor of achter loopt.
Hoezo "kan dat gebeuren"? Het lijkt mij dat je, voor het berekenen van verbruikskosten, uitgaat van EXACTE waarden en niet van nattevinger-werk. Als je reist van A naar B, moet er ook gewoon van A naar B in rekening worden gebracht en niet van "ongeveer" A naar "ongeveer" B.

Maar je kunt je 15 cent vast wel terugkrijgen bij een of andere informatie-balie..... (doet natuurlijk niemand, dus dat is weer lekker extra cashen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Positie bepaling via GPS en die zit er soms wat naast omdat ie geen signaal kan oppikken?

Je ziet dat ook aan de info schermen in de bus, die zitten er ook af en toe wat naast. Hoewel ik een grote voorstander ben van het concept OV Chipkaart, denk ik dat dit toch nog wel iets beter kan.

Ik weet niet of de bussen ook gebruik maken van aGPS, maar dat zou al weer iets kunnen helpen. Ook het additioneel gebruik maken de Europese navigatie satelieten bovenop GPS zou wellicht kunnen helpen. Een relatief makkelijk maatregel is bovendien de halte zich via een radio signaaltje laten identificeren. Zo weet de bus welke halte deze gepasseerd is.

Mocht alles dan nog steeds out of sync zijn, dan kan de bus chauffeur altijd nog de haltes handmatig synchroniseren. Met een beetje slimme opgezette touch interface kan dat heel makkelijk: de chauffeur heeft de route met haltes grafisch op een scherm, en mocht hij zelf zien dan het systeem achter of voor loopt op de daadwerkelijke halte, dan hoeft ie deze allen even aan te raken op z'n scherm.

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 01 november 2009 @ 10:40:
[...]

Hoezo "kan dat gebeuren"? Het lijkt mij dat je, voor het berekenen van verbruikskosten, uitgaat van EXACTE waarden en niet van nattevinger-werk. Als je reist van A naar B, moet er ook gewoon van A naar B in rekening worden gebracht en niet van "ongeveer" A naar "ongeveer" B.

Maar je kunt je 15 cent vast wel terugkrijgen bij een of andere informatie-balie..... (doet natuurlijk niemand, dus dat is weer lekker extra cashen).
Je betaalt toch per kilometer in het OV en niet per meter. "Ongeveer" is good enough wanneer je afrekent per kilometer ipv meter.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2009 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 01 november 2009 @ 10:56:
[...]

Je betaalt toch per kilometer in het OV en niet per meter. "Ongeveer" is good enough wanneer je afrekent per kilometer ipv meter.
Blijkbaar dus niet. Er zit prijsverschil tussen 2 ritten over exact hetzelfde traject. "Ongeveer" is nooit goed genoeg als je gaat factureren. Dat moet gewoon "exact". De klant moet op de cent nauwekeurig vooraf weten wat de reis hem gaat kosten. Dat kan niet de ene keer 85 cent zijn en de volgende keer 1 euro. Dan doet je systeem het gewoon niet goed genoeg voor de toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
  • Laatst online: 01:06
Laats OV-Chipkaart tegoed aangeschaft in die geweldige webwinkel van ze. Werkte al lastig maar heb kunnen betalen. Nu is er dus geen tegoed bijgekomen op mijn kaart. Blijkt dat ik dit moet ophalen bij een afhaal punt. :S Wat is dan het hele nut van die webwinkel? Dan kun je toch net zo goed bij een NS automaat tegoed laden? Hier in de buurt zijn geen eens afhaalpunten dus ik dacht laat ik die bestelling dan maar annuleren. Zoek de bestelling op in het overzicht, werkt het annuleer knopje niet 8)7
Wat is dit voor systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Een heel goed werkend systeem, volgens sommigen :Y

Dat vond ik idd ook belachelijk. Ik geloof dat er op die Google Maps pagina in de reacties een antwoord stond op je vraag :) (sorry, ik ben even te lui om het op te zoeken)

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cadezo
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Dat vond ik ook al vreemd... Annuleren werkte niet, dus toen heb ik gebeld (stond erbij dat telefonisch kon). Mevrouw wist niet hoe ze het kon annuleren (kon volgens haar niet telefonisch). Ze maakte een notitie en als mijn bestelling geannuleerd was zou ik een telefoontje krijgen. Uiteindelijk na 10 dagen een telefoontje gehad en het geld werd teruggestort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
  • Laatst online: 01:06
Stukfruit schreef op zondag 01 november 2009 @ 12:21:
[...]

Dat vond ik idd ook belachelijk. Ik geloof dat er op die Google Maps pagina in de reacties een antwoord stond op je vraag :) (sorry, ik ben even te lui om het op te zoeken)
Had die google maps pagina al gezien. Ze hebben die punten alleen in Amsterdam, Rotterdam en eentje in Purmerend. Volgens de OV chipkaart site zijn dat de locaties bij mij in de "buurt" (Wormerveer, Zaanstad).
Dat apparaat hier in het postkantoor is alleen om tegoed te kopen maar niet om af te halen. Maar goed, misschien kan ik die bestelling telefonisch annuleren met dat 10 cent p/m 0900 nummer van ze :(
Ik heb echt het idee dat alle systemen die met die chipkaart te maken hebben in alpha of beta fase verkeren. Ik vraag me echt serieus af wat voor autist de boel in elkaa heeft gezet en dan doel ik vooral op die website. Verder heb ik het idee dat er gewoon uberhaubt nooit getest is voordat het is ingevoerd.
Weten ze dan bij de overheid niet wat de OTAP methode is? Ik denk dat dit niet motiverend is om gebruik te maken van het OV. Als ICTers er al moeite mee hebben, hoe moet de gemiddelde huisvrouw er dan mee kunnen werken? Op deze manier pakt iedereen zometeen de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op zondag 01 november 2009 @ 10:40:
[...]

Dat is ook wel zo, maar geen systeem gemaakt door mensen is feilloos. En dus is de apparatuur soms in de veronderstelling dat de bus bij halte A is, terwijl 'ie daar eigenlijk al lang weg is. Dan ben je een halte eerder ingestapt en heb je dus een paar cent meer gereisd, zover als de apparatuur weet.
Dat is niet 'lekker extra cashen'. Wat grappig dat mensen die dit zeggen altijd degenen zijn die elementaire statistiek niet begrijpen. Gemiddeld voor zo'n bedrijf middelt zich dit uit namelijk omdat jij mischien een paar cent meer betaalt maar de volgende persoon een paar cent minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Stukfruit schreef op zondag 01 november 2009 @ 12:21:
[...]
Ik snap je frustraties, maar wist je dat de website van de connexion waar je strippenkaarten kon bestellen ook zo z'n quirks had?

Volgens jouw filosofie is dus nu het hele concept strippenkaart verkeerd, slecht en kapot?

Dacht het niet natuuurlijk. Je moet de dingen wel even los zien van elkaar. Ik geef toe dat de website (web applicatie) van de OV Chipkaart op een aantal punten brak is. Dat heeft alleen niet zo heel veel met het concept van de OV Chipkaart te maken. Het is een apart, supporting, systeem. Nagenoeg alle punten die hier opgenoemd worden kom ik mijn werk en ook gewoon prive in de praktijk bij zoveel andere web applicaties tegen.

In mijn rol als development lead probeer ik hier zelf dan ook zo veel mogelijk op te letten, en ik kan naar eer en geweten zeggen dat ik nagenoeg alles er aan probeer te doen om te voorkomen dat dergelijke bugs in productie komen. Maar ook bij onze software komt dit (helaas) voor en in nagenoeg alle software. Kijk eens naar wat het geroemde Windows 7 of Mac OS X 10.6 al aan eerste dag bugs en bugjes heeft verzameld.

Het is nog steeds geen excuus voor de mensen achter de OV Chipkaart web applicatie. Die hadden zeer zeker wel iets beter mogen testen en iets zorgvuldiger moeten werken, maar je moet het wel een beetje in context bekijken. Als je dit een "epic fail" noemt, dan is nagenoeg onze hele software industrie wereldwijd een 'epic fail'...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
AW_Bos schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 23:42:
Ik vraag me af hoe dat met de abonnementen gaat straks qua in/uitcheck-verplichting. In principe is het onzin dat je moet in- en uitchecken wanneer je een geldig abonnement hebt. Alleen wanneer je door een poortje moet, dan moet je wel, of wanneer je je abonnementszone verlaat. Blijf je daar binnen dat is het in/uitchecken alleen goed voor de statistieken.

Zou je straks een boete krijgen wanneer je met een geldig abonnement in de tram/trein zit, maar bent vergeten in te checken?

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

En ik ben ook benieuwd hoe ik straks drie mensen korting kan geven, door op mijn OV-Voordeeluren-chipkaart (3x woordwaarde) mee te laten reizen.

Hoe gaan we dat dan doen :P???

[ Voor 46% gewijzigd door AW_Bos op 01-11-2009 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:43

Dido

heforshe

Atomsk schreef op zondag 01 november 2009 @ 17:12:
Ik vraag me af hoe dat met de abonnementen gaat straks qua in/uitcheck-verplichting. In principe is het onzin dat je moet in- en uitchecken wanneer je een geldig abonnement hebt. Alleen wanneer je door een poortje moet, dan moet je wel, of wanneer je je abonnementszone verlaat. Blijf je daar binnen dat is het in/uitchecken alleen goed voor de statistieken.
En de controleur moet jou op je blauwe ogen geloven als je zegt dat je binnen je abonnementsgebied blijft, of als je erbuiten reist dat je ook netjes uit gaat checken?
Handig trouwens als je niet inchecked, buiten je abbo-gebied reist, en wilt uitchecken. Dat gaat niet, want je bent niet ingechecked.
Even handig als wanneer je ergens zonder poortje instapt (zonder inchecken) en je moet daarna bij een poortje eruit. " U bent al uitgecked" en je staat gezellig een rij forensen op te houden ;)

Met andere woorden: als jij niet inchecked, is er geen controle mogelijk of je wel met een geldig kaartje reist. Ja, als je in de metro in R'dam zit en je hebt een abonnement voor de hele stad, dan komt dat wel goed. Maar ga vooral geen uitzonderingen op uitzonderingen verzinnen, want dat werkt alleen maar verwarring in de hand. Vandaar dat je ook met een abonnement straks gewoon altijd in en uit moet checken.
Zou je straks een boete krijgen wanneer je met een geldig abonnement in de tram/trein zit, maar bent vergeten in te checken?
Nee. Een niet ingechecked kaartje is immers niet geldig, dus als je niet inchecked zit je niet met een geldig abonnement in tram/trein ;) En dan krijg je wel een boete, waarschijnlijk. Hoewel ze er bij de RET nog steeds erg coulant mee zijn voor zover ik heb gezien :)

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Niet online
Ik had altijd al het vermoeden, maar nu is een groot aantal ritten bekeken:
Chipkaart maakt busrit duurder

ARNHEM - Het reizen met de bus in de stadsregio Arnhem-Nijmegen is met de ov-chipkaart duurder dan met de strippenkaart. Dat blijkt uit de vergelijking van de prijs van een groot aantal reizen. Uit die vergelijking, waarin reizen in de stad en langere busreizen in de Stadsregio zijn opgenomen, wordt duidelijk dat er veel meer prijsstijgingen dan prijsdalingen zijn.

Zie ook:

* video artikel OV-chipkaart kan duur uitvallen

Die kunnen oplopen tot tientallen procenten. Dat is in strijd met de belofte van het Rijk dat de invoering van de ov-chipkaart de reiziger niets kost. Buschauffeurs bevestigen dat de prijzen hoger zijn met de chipkaart. " Negentig procent is duurder", mailt er een.

Jan Walraven, binnen de Stadsregio bestuurlijk verantwoordelijk voor de ov-chipkaart, weerspreekt niet dat er prijsstijgingen zijn. Maar hij stelt dat het nieuwe systeem met een prijs per kilometer eerlijker is dan het oude systeem met zones. Daarnaast is de Stadsregio van plan om begin volgend jaar een algemeen daltarief in te voeren dat 20 procent lager is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
Dido schreef op zondag 01 november 2009 @ 17:32:
[...]

En de controleur moet jou op je blauwe ogen geloven als je zegt dat je binnen je abonnementsgebied blijft, of als je erbuiten reist dat je ook netjes uit gaat checken?
Handig trouwens als je niet inchecked, buiten je abbo-gebied reist, en wilt uitchecken. Dat gaat niet, want je bent niet ingechecked.
Even handig als wanneer je ergens zonder poortje instapt (zonder inchecken) en je moet daarna bij een poortje eruit. " U bent al uitgecked" en je staat gezellig een rij forensen op te houden ;)
Ja ok, er valt niet aan te ontkomen natuurlijk. De vraag is echter ook hoe er met vergeten inchecken (of een kapotte incheckpaal) wordt omgegaan. Krijg je gelijk een boete, of kan een conducteur/loketmedewerker je chipkaart weer "goed zetten"?
Mijn ervaringen in Japan jaren geleden (zelfde systeem) waren dat het laatste gebeurde. Daar heb je echter ondanks de chipkaarten overal personeel waar je met vragen/problemen terecht kunt.
[...]

Nee. Een niet ingechecked kaartje is immers niet geldig, dus als je niet inchecked zit je niet met een geldig abonnement in tram/trein ;) En dan krijg je wel een boete, waarschijnlijk. Hoewel ze er bij de RET nog steeds erg coulant mee zijn voor zover ik heb gezien :)
Ik heb momenteel ook nog een papieren vervoersbewijs (3sterren zone-abonnement). Dit is voor in de trein (sprinters). Om het wat extremer te stellen: ik zou ook een OVjaarkaart kunnen hebben voor alle OV vervoer in Nederland. Dan lijkt mij het toch erg klantonvriendelijk wanneer je 4-5x per jaar moeilijk moet doen om uitcheckboetes terug te krijgen vanwege vergeten en kapotte apparatuur. Door een medewerker van een ov-bedrijf kan immers makkelijk ter plaatse worden vastgesteld of het om een geldig abonnement gaat, of zwartrijden.

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
AW_Bos schreef op zondag 01 november 2009 @ 17:26:
En ik ben ook benieuwd hoe ik straks drie mensen korting kan geven, door op mijn OV-Voordeeluren-chipkaart (3x woordwaarde) mee te laten reizen.
"OV Chipkaart met daarop een VDU reisproduct geladen" ;)
Hoe gaan we dat dan doen :P???
Dat is een zeer goede vraag. Er zijn een aantal mogelijkheden:

1. De samenreis korting verdwijnt gewoon. Lijkt me heel erg stom als de NS dat zou doen, maar het is een optie. retourtjes zijn immers ook verdwenen en alweer wat langer geleden is het avond retour verdwenen.

2. Je laadt een reis product op jouw OV Chipkaart (b.v. reis van Centraal naar Utrecht) met VDU product. Bij het uitkiezen van dit product kun je ergens aanvinken of je andere reizigers wilt laten mee reizen (ongeveer zoals je nu korting kiest voor je papieren kaartje). Nadat het product op jouw kaart is geschreven, vraagt de automaat je om de kaarten van de anderen reizigers er stuk voor stuk voor te houden. Als je de laatste kaart er voor hebt gehouden kun je op stop drukken.

3. Bij het laden van een reis product (b.v. weer die reis van Centraal naar Utrecht), heb je een vinkje dat je met korting wilt reizen. Als je die aanvinked controlleerd het systeem verder niets, en is het aan de conducteur om die controlle uit te voeren.

4. Je laadt alleen maar een "meereis kortings" product op je kaart, maar je reist verder op saldo. Bij je in- en uitcheck wordt die korting automatisch verekend. Ook hier is het weer de conducteur die de geldigheid zal moeten controleren.

Mogelijkheid 2) zou voor de NS het voordeligst zijn. Dan kunnen ze eindelijk eens de regel enforcen dat de hele reis samen gemaakt moet worden van prille begin tot bittere eind. Deze regel wordt nu in de praktijk met voeten getreden, en er is maar zelden een conducteur die er nog wat van zegt. Officieel zou je b.v. van een reis van Centraal naar Arnhem niet iemand kunnen laten meereizen die van Utrecht naar Arnhem reist. Dit is natuurlijk stom, want met de auto kun je ook makkelijk dezelfde reis maken en dan iemand in Utrecht pas oppikken.

Mogelijkheid 3 en 4 zouden naast elkaar kunnen bestaan, afhankelijk van of de reiziger op saldo of op met een product wil reizen (aangenomen trouwens dat de NS uberhaupt producten gaat gebruiken en niet alleen saldo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

Atomsk schreef op zondag 01 november 2009 @ 17:12:

Kort antwoord: Ja.

Wat ik zelf denk is dat wel of niet op saldo reizen wordt door de in/uitcheck poortjes gedaan.
Bij controle hoeft er alleen maar dat 'bitje' gekeken te worden. Houdt de mobile apparatuur waarschijnlijk wat eenvoudig.

Edit
flowerp schreef op zondag 01 november 2009 @ 19:08:
"OV Chipkaart met daarop een VDU reisproduct geladen" ;)
Krijg nog steeds de indruk dat de NS het een VDU kaart noemt op een chipkaart.
Heb op 'mijn NS' nl geen OV-chipkaart en wel een VDU product. :)

[ Voor 25% gewijzigd door KroontjesPen op 01-11-2009 20:11 ]

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
NS heeft al aangegeven in- en uitchecken voor abonnementhouders niet verplicht te stellen, i.t.t. het GVB en de RET. In mijn ogen is dat ook wel terecht, als ik een abonnement heb voor het hele NS-net, heb ik er al voor betaald en is de meerwaarde van het OV-chipkaartsysteem ook weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Alex) schreef op zondag 01 november 2009 @ 20:45:
NS heeft al aangegeven in- en uitchecken voor abonnementhouders niet verplicht te stellen, i.t.t. het GVB en de RET. In mijn ogen is dat ook wel terecht, als ik een abonnement heb voor het hele NS-net, heb ik er al voor betaald en is de meerwaarde van het OV-chipkaartsysteem ook weg.
Als je een abonnement voor het hele net hebt gaat die redenatie op, maar met een jaartrajectkaart niet. Als ik een trajectkaart heb tussen R'dam en Leiden en ik reis van R'dam naar Schiphol kan ik, als ik oningechecked gecontroleerd ben voor Leiden makkelijk gokken dat ik van Leiden naar Schiphol geen tweede controle krijg.

Blijft trouwens het uitchecken op een station met poortjes. Dat wil nog wel eens lastig zijn met een niet-ingecheckte kaart. Moet je dus eerst controleren of je eindstation poortjes heeft voordat je weet of je in moet checken. Dat lijkt me meer moeite dan gewoon altijd inchecken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Als het in/uitchecken niet verplicht is, en ik een netkaart heb, ga ik het ook niet doen. Het is tenslotte niet verplicht, dus als ik dan niet langs een poortje kan is het de verantwoordelijkheid van een NS'er om voor mij het poortje te openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Alex) schreef op zondag 01 november 2009 @ 23:15:
Als het in/uitchecken niet verplicht is, en ik een netkaart heb, ga ik het ook niet doen. Het is tenslotte niet verplicht, dus als ik dan niet langs een poortje kan is het de verantwoordelijkheid van een NS'er om voor mij het poortje te openen.
Het is wel verplicht. Je krijgt alleen bij NS geen boete als je niet reist buiten waar je mag reizen. Dat neemt echter niet weg dat 't in- en uitchecken gewoon een verplichting is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Alex) schreef op zondag 01 november 2009 @ 23:15:
Ik snap de halstarrige weigering niet zo goed. Het is ook niet verplicht je huissleutel mee te nemen, maar als je voor een dichte deur staat is het je eigen stomme schuld.

Vanwaar de aversie tegen een doodeenvoudige handeling die nauwelijks moeite kost, en er op termijn voor moet zorgen dat iedereen in de trein voor zijn reis betaalt, net als jij met je abonnement?

(Het enige waar ik aan kan denken is het privacy-argument, maar ik kan me niet voorstellen dat iedereen die tegen in- en uitchecken is zonder telefoon reist, in vermomming (vanwege camera's) en overal cash betaalt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
In- en uitchecken is een handeling die ervoor zorgt dat ik het juiste bedrag betaal voor mijn reis. Aangezien ik al betaald heb (via een abonnement) heeft de handeling geen meerwaarde meer en ben ik ook niet van plan om dat te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Alex) schreef op maandag 02 november 2009 @ 09:58:
In- en uitchecken is een handeling die ervoor zorgt dat ik het juiste bedrag betaal voor mijn reis. Aangezien ik al betaald heb (via een abonnement) heeft de handeling geen meerwaarde meer en ben ik ook niet van plan om dat te doen.
Lees even de algemene voorwaarden van je abo en doe alles wat daar in staat. Als daar niet instaat dat je moet in- en uitchecken, ga vooral je gang. Lever anders je abo in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:32
Ik lees net dat je vanaf nu ook in HTM trams en bussen (Den Haag) gebruik kunt maken van de chipkaart. Binnenkort maar eens proberen dus.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
CyBeR schreef op maandag 02 november 2009 @ 10:49:
[...]

Lees even de algemene voorwaarden van je abo en doe alles wat daar in staat. Als daar niet instaat dat je moet in- en uitchecken, ga vooral je gang. Lever anders je abo in.
Op dit moment staat daar nog helemaal niks in over in- en uitchecken met abonnementen, alleen voor reizen op saldo. Daar staat inderdaad dat je moet in- en uitchecken, wat logisch is. Gezien het feit dat ik al voor mijn abo betaald heb, en de reactie van NS op het bericht dat RET en GVB reizigers met een abo wel verplichten om in- en uit te checken (zie hier) vermoed ik niet dat NS het gaat verplichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Alex) schreef op maandag 02 november 2009 @ 09:58:
In- en uitchecken is een handeling die ervoor zorgt dat zich op perrons achter poortjes geen mensen bevinden die geen geldig vervoerbewijs hebben.
Aangezien jij al betaald hebt kost het je helemaal niets om in en uit te checken.

Je klinkt alsof je het ook principieel zou verdommen om je kaartje te laten zien aan de controleur, want je hebt immers betaald. (In- en uitchecken is je kaartje laten zien aan een geautomatiseerde controleur.)

Dus nogmaals: vanwaar die aversie :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
In- en uitchecken is geen controle, maar een handeling om het afrekenen van mijn reis te starten. Aangezien ik dus een netabonnement zou hebben, heb ik al afgerekend en is in- en uitchecken een overbodige handeling die mij in het geval van storing ook nog eens geld kan kosten (de borg). Ik heb er weinig zin in om achter mijn geld aan te moeten jagen als dat niet nodig is.

Je hebt het wel over poortjes, maar de meeste stations die ik totnutoe hier in de buurt zie (Breda) hebben helemaal geen poortjes. Dat argument gaat dus ook niet op.

Waarom zou ik wél in moeten checken? Ik heb al betaald tenslotte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Alex) schreef op maandag 02 november 2009 @ 19:55:
In- en uitchecken is geen controle,
Eén van de argumenten voor de chipkaart is het (kunnen) afsluiten van vervoer voor mensen die niet betaald hebben.

Jij laat nu je eigen interpretatie los op het inchecken, en doet heel verongelijkt als je erin slaagt een mogelijke onrechtvaardigheid te ontdekken die volledig steunt op aannames en je eigen interpretatie.

Waarom is het zo onmogelijk dat dat inchecken meer dan een enkele functie heeft?
Je hebt het wel over poortjes, maar de meeste stations die ik totnutoe hier in de buurt zie (Breda) hebben helemaal geen poortjes. Dat argument gaat dus ook niet op.
Breda is niet heel Nederland, en uiteraard zijn er nog geen NS-perrons afgesloten. Kom eens naar Rotterdam en neem de metro ;)
Waarom zou ik wél in moeten checken? Ik heb al betaald tenslotte.
In tegenstelling tot jou herhalingen ga ik mezelf maar niet nog een keer herhalen. Van mij hoef je niet in te checken, maar ga niet kinderachtig verongelijkt doen als je achter een poortje zit. Het simpelste is om gewoon altijd dezelfde routine te volgen, hoef je je ook niet af te vragen of je ooit zo'n poortje tegenkomt.

Maar als jij het moeilijker wilt doen mag dat natuurlijk. Ik vraag me alleen nogh steeds af waarom je dat wilt (kom nou niet weer met "ja maar ik heb al betaald" - dat wordt wat saai)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Ik reis inderdaad in Rotterdam (en Amsterdam) wel eens met de metro en tram en daar ben ik poortjes inderdaad tegengekomen. Ik heb ook geen abonnement voor tram en/of metro, dus vind ik het niet meer dan terecht om daarvoor te betalen door in- en uit te checken met mijn persoonlijke, automatisch opladende OV-chipkaart.

Dat die poortjes er zijn, onder meer om zwartrijden terug te dringen, kan ik me ook nog in vinden. Ik heb er ook geen moeite mee, afgezien van het feit dat die dingen tergend langzaam opengaan, dat het voor mij niet duidelijk is of in-/uitchecken nou wel of niet geslaagd is en dat ik die dingen niet tegen me aan wil krijgen (ondanks een succesvolle check-out).

Desalniettemin, wat zijn voor míj, de reiziger die al een geldig vervoerbewijs hééft, de voordelen van in- en uitchecken? Het gaat niet om declaraties via ov-chipkaart.nl, want ik declareer mijn abonnement (is geheel voor zakelijk gebruik) en ben klaar.

Het gaat niet om afrekenen bij NS, want dat héb ik al gedaan toen ik mijn abonnement aanschafte. Aangezien de stations hier in het zuiden geen poortjes kennen, alleen paaltjes, gaat hier in de buurt het gehele 'afsluiten voor mensen die er niet horen'-argument ook niet op.

Dat er voordelen voor de vervoerders zijn, geloof ik zo. Zij kunnen immers statistieken opvragen over afgelegde afstanden door reizigers, uitgesplitst op haltes en tijdstippen. Aan de hand van die informatie kunnen zij wellicht meer materieel inzetten. Maar de OV-chipkaart is hiervoor niet essentieel: als de conducteur op een willekeurige spitsavond tussen Den Haag en Venlo door de trein loopt, zal die zo ook kunnen zien dat op bepaalde delen van het traject 10 bakken ICRm niet voldoende is.

Een conducteur kan dat ook melden richting de planningsdienst om zodoende misschien 10 bakken VIRM op die verbinding in te zetten. De OV-chipkaart kan dan misschien wel leuke cijfers genereren voor de vervoerders, maar de voordelen voor de reiziger (met een abonnement) zijn in deze nog steeds nul.

Wat zijn dan in hemelsnaam de voordelen voor abonnementhouders om in te checken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Alex) schreef op maandag 02 november 2009 @ 20:23:
Wat zijn dan in hemelsnaam de voordelen voor abonnementhouders om in te checken?
1) Je went eraan, zodat je niet onverhoopt voor een dicht NS-poortje staat op je bestemming.
2) Je hebt geen conducteurs met een grote intelligentie nodig die het onderscheid kunnen maken tussen saldo-reizen (inchecken verplicht), traject-abonnementen (inchecken verplicht want je kunt uit je traject reizen) en net-abonnementen (je kunt niet uit je traject komen dus is inchecken voor het afrekenen niet nodig).
3) Wie weet kunnen de makkelijker bruikbare statistieken eerder voor extra materieel zorgen dan een conducteur die het allemaal wel prima vindt.

Wat zijn de nadelen?
1) Het kost je een paar seconden extra tijd.

Het risico van een ten onrechte afgeschreven instaptarief is nog helemaal niet duidelijk, want er is nergens gezegd dat het instaptarief wordt afgeschreven als je met een abonnement reist - of ik moet wat gemist hebben.

Verder gaat je hele verhaal alleen op met een netkaart, want met een trajectkaart is het ondoenlijk om bij te gaan houden wie waar uitstapt, dus lijkt het me volkomen logisch dat je inchecket, zodat je niet uit hoeft te stappen om alsnog in t echecken als je een keer een station verder reist dan je abonnement toelaat.

[ Voor 13% gewijzigd door Dido op 02-11-2009 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

Wanneer ik op mijn chipkaart het RET reisproduct 'dagkaart' zet, Dido, wordt er inderdaad geen instaptarief berekend in het RET vervoersgebied.

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Vandaag had ik een controle in de bus (GVU - Utrecht). Blijkbaar waren de controleurs niet helemaal compatible met de OV-chipkaart, want ze hadden geen apparatuur bij zich. In plaats daarvan werd ik uitgecheckt, 200 meter voorbij het station waar ik was ingestapt, en mocht ik de rest van de rit gratis reizen.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Pagina: 1 ... 13 ... 100 Laatste

Let op:
Het is hier niet toegestaan om hulp te bieden bij het hacken van chips. Dit betekent dat het ook niet toegestaan is om links te geven naar kant en klare programma's die dit mogelijk maken. Het forum is geen plaats om aan te zetten tot frauduleuze handelingen.