Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Cadezo schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 11:52:
[...]

Hier wil ik wel even op inhaken. Moet je iedere keer in de trein de kaart uit je portemonnee halen, aangezien ze de kaart makkelijk door de portemonnee heen kunnen lezen?
Ik neem aan van wel. Is toch een methode om precies dat even te checken. Die onderzoekslui vragen ook altijd even om je kaartje te zien, ipv dat ze accepteren dat je vertelt wat je hebt.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falskdansker
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
CyBeR schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 12:30:
[...]

Ik neem aan van wel. Is toch een methode om precies dat even te checken. Die onderzoekslui vragen ook altijd even om je kaartje te zien, ipv dat ze accepteren dat je vertelt wat je hebt.
Maar aan de andere kant kunnen ze nu met hun scanner het kaartje op hun scherm toveren :P

Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

FalskDansker schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 12:40:
[...]

Maar aan de andere kant kunnen ze nu met hun scanner het kaartje op hun scherm toveren :P
Hun scannertje ziet het verschil niet tussen een witte kaart en een door TLS of NS verstrekte kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Papa Roach
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Cadezo schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 11:52:
[...]

Hier wil ik wel even op inhaken. Moet je iedere keer in de trein de kaart uit je portemonnee halen, aangezien ze de kaart makkelijk door de portemonnee heen kunnen lezen?
Ja, ik heb al verschillende conducteurs een ov-chipcard zien scannen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falskdansker
  • Niet online
CyBeR schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 12:42:
[...]

Hun scannertje ziet het verschil niet tussen een witte kaart en een door TLS of NS verstrekte kaart.
Net als ze een vluchtig getoonde studentenovkaart die achter een venster in een portemonnee zit niet echt goed kunnen controleren.

Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cadezo
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Papa Roach schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 12:43:
[...]
Moesten die mensen hem er dan ook echt uithalen of mochten ze hem in de portemonnee laten zitten?
CyBeR schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 12:30:
[...]
Die onderzoekslui vragen ook altijd even om je kaartje te zien, ipv dat ze accepteren dat je vertelt wat je hebt.
Echt irritant, alsof ze je niet geloven. Dan zeg ik altijd dat ik geen kaartje heb... Als de conducteur komt laat ik hem alsnog wel zien.

[ Voor 39% gewijzigd door Cadezo op 08-10-2009 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-10 20:43
Moet hem er altijd uithalen, die scanners van hun zijn ook minder gevoelig dan de vaste scanpunten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

DDX

Cadezo schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 12:49:
Echt irritant, alsof ze je niet geloven. Dan zeg ik altijd dat ik geen kaartje heb... Als de conducteur komt laat ik hem alsnog wel zien.
Doe je toch niet mee aan het onderzoek ?
In het verleden kon je bij die mensen nog gewoon zeggen wat voor kaartje je had.
Nu doe ik nooit meer mee met die onderzoeken.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:43

Dido

heforshe

troftnom schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 13:09:
Moet hem er altijd uithalen, die scanners van hun zijn ook minder gevoelig dan de vaste scanpunten.
Ik heb m'n kaart achter een "vensterje" zitten in m'n portemonnee, en zowel in de metro als in de trein hoef ik heb er niet uit te halen - ze duwen gewoon die scanner ertegenaan en klaar is Klara.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
Het zal er wel aan liggen dat mijn voordeeluren OVchip kaart op het moment slecht leesbaar is.

Vandaag eindelijk de NS zover gekregen om deze te vervangen. Drie weken geleden al eens aan het loket geweest waarover ik al eerder gepost heb. Toen hadden ze daar via hun computersysteem een verzoek ingediend voor gratis vervanging, formulier daarvoor hadden ze nog niet ontvangen. Na twee weken nog niets ontvangen en dus maar eens gebeld. Volgens de telefoniste was er niets bekend over een duplicaat aanvraag en moest ik dit toch echt via het loket kunnen regelen. Vandaag dus weer geprobeerd, dit keer klommen ze zelf ook meteen in de telefoon. Er blijkt dus een nieuw formulier voor te zijn waarover het loket personeel blijkbaar slecht geinformeerd is. Vreemd genoeg wordt er dan ook gebruik gemaakt van een formulier getiteld "Beeindiging defecte anonieme OV-chipkaart", terwijl het om een persoonsgebonden kaart gaat. 8)7
Afijn, alles is nu ingeleverd, hopelijk binnen 10 werkdagen een duplicaat.

Als dit altijd zo moeilijk gaat dan be-eindig ik mijn doorlopende voordeeluren kaart, de kans dat er in die vijf jaar geldigheid wat mis mee gaat is redelijk groot lijkt het. Dan is het handiger om elk jaar een nieuwe (verse kaart) te ontvangen, dat tientje korting ben je in tijd aan alle rompslop voor vervanging al kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 18:20
Papa Roach schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 12:43:
[...]
Ze zijn een goed half jaar tot drie kwart jaar geleden begonnen met periodiek scannen. Sinds ongeveer een maand scannen ze nagenoeg altijd. De standaard actie in de trein is nu dat je je treinkaartje samen met je ov-chipkaart (NS VDU) aan de conducteur geeft. De NS scanner is wel 1 van de langzaamste modellen. Het duurt elke keer weer vrij lang totdat ie okay zegt.

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:19

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Dido schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 15:33:
[...]
Alleen als je langs een poortje komt, anders niet.

Met andere woorden, als je in R'dam van de Erasumuslijn overstapt op de Callandlijn richting Oost dan hoef je niet uit en in te checken, maar wil je richting West dan moet dat wel.
Ook richting West kun je binnen de poortjes blijven (tunnel in en dan de trap op die ze van de Callandlijn gebruiken om naar buiten te gaan).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

DDX schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 14:01:
[...]
Doe je toch niet mee aan het onderzoek ?
In het verleden kon je bij die mensen nog gewoon zeggen wat voor kaartje je had.
Nu doe ik nooit meer mee met die onderzoeken.
Ze geloven me anders op mijn woord als ik zeg dat ik zwart reis >:)

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online

DDX

Ook een leuke ja, verwerken ze dat ook of lopen ze gewoon verder ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:03
Wat ik me afvroeg: Stel je checkt in op een NS station. Vervolgens stap je uit de trein, je verlaat het station zonder uit te checken bij NS. Daarna stap je op de bus waar je vervolgens weer incheckt.
Ik ga er logischerwijs vanuit dat je dan direct/automatisch wordt uitgecheckt @NS? Je kunt immers niet op het zelfde moment in een trein en tegelijk in een bus zitten. Dit scheelt weer een extra keer uitchecken.

Maar ik ben bang dat dit in de praktijk niet gaat werken, in hoeverre zijn de systemen aan elkaar gekoppeld?

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

DDX schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 20:51:
Ook een leuke ja, verwerken ze dat ook of lopen ze gewoon verder ?
Verwerken ze gewoon (maar ze kijken vaak wel even gek).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Puch-Maxi schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 20:57:
Wat ik me afvroeg: Stel je checkt in op een NS station. Vervolgens stap je uit de trein, je verlaat het station zonder uit te checken bij NS. Daarna stap je op de bus waar je vervolgens weer incheckt.
Ik ga er logischerwijs vanuit dat je dan direct/automatisch wordt uitgecheckt @NS? Je kunt immers niet op het zelfde moment in een trein en tegelijk in een bus zitten. Dit scheelt weer een extra keer uitchecken.

Maar ik ben bang dat dit in de praktijk niet gaat werken, in hoeverre zijn de systemen aan elkaar gekoppeld?
Totaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
Op die manier in/uit checken zullen ze niet verwerken, maar gekoppeld zijn de systemen wel enigzins. Ik kan bij de NS tenslotte ook mijn GVB transacties zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Puch-Maxi schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 20:57:

Dat werkt niet nee, en wel omdat NS niet weet waar jij uitgestapt bent. Je kunt best met de trein van Haarlem naar Sloterdijk reizen, om vervolgens met de fiets naar centraal te gaan en daar in de tram te stappen. Dan klopt al meteen de rittenadministratie niet meer en betaal jij dus voor een stuk traject wat je niet gereisd hebt. (En dat zou dan in dit geval minder zijn dan het instaptarief, maar dat hoeft natuurlijk ook niet per se.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online

DDX

Iemand enig idee wat er bij de ns gebeurt als ik 's ochtends incheck.
Vergeet uit te checken en 's avonds pas 'uitcheck' ?
Betaal ik dan voor een dagkaart ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
Je betaalt dan het instaptarief, op dit moment dus 20 euro. Tenzij je binnen een uur weer uitcheckt op het startpunt. Staat allemaal in de voorwaarden: http://www.ns.nl/cs/Satel...tie-inzicht#reisregels-id
Indien op hetzelfde station binnen 60 minuten wordt In- en Uitgecheckt wordt ervan uitgegaan dat Reiziger geen reis heeft gemaakt en zal het volledige Instaptarief
worden teruggestort op de OV-chipkaart. Bij In- en Uitchecken op hetzelfde station na 60 minuten zal het volledige Instaptarief niet worden teruggestort op de OVchipkaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online

DDX

Ik bedoel dus dat ik uitcheck op de terugweg, een ander station waar in ingestapt ben.
Vandaar ook uitcheck tussen quotes aangezien ik eigenlijk denk ik te checken. (ivm vergeten uit te checken 's ochtends)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

DDX schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 11:29:
Ik bedoel dus dat ik uitcheck op de terugweg, een ander station waar in ingestapt ben.
Vandaar ook uitcheck tussen quotes aangezien ik eigenlijk denk ik te checken. (ivm vergeten uit te checken 's ochtends)
Gaat nog steeds mis. NS weet namelijk precies hoe lang je onderweg kunt zijn van A naar B, en als jij er opeens drie keer zo lang over doet wordt dat niet gezien als een geldige manier van reizen.

Als je 't echter binnen de gestelde tijd weet te doen gaat 't prima natuurlijk. Ik weet niet of die tijd vast is of afstandafhankelijk alleen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Kwam vandaag bij de poortjes van de metro in Amsterdam, bleek mijn OV-chipkaart stuk. Deed helemaal niks meer. Moest van de beveiligingsdude naar een of ander kantoor aan de andere kant van CS. Daar heb ik meteen een tijdelijk pas gekregen(netjes geregeld). Ik moest wel de IB-groep bellen voor een vervangende pas. Afijn, ik op werk even gegoogled. Stond daar dat ik een ander nummer moest bellen, dat nummer is specifiek voor vragen van studenten over de OV-chipkaart. Die wisten mij te vertellen dat ik een formulier moet ophalen bij eenzelfde kantoor als waar ik een vervangende chipkaart had gekregen. Formulier thuis invullen en opsturen met defecte pas. Na 3 dagen zou ik al een nieuwe krijgen. Weet nog niet of ik zelf nog moet betalen. Je OV verliezen kost je in ieder geval 31E.
Geen idee of wat er met mijn saldo gebeurd. Er stond niet heel veel op(8e denk ik) maar zou toch leuk zijn als ze dat weer op mijn nieuwe pas zetten.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
DDX schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 11:29:
Wederom uit de "reisregels".
2.7 Een Check-uit dient op dezelfde Dag als de Check-in te worden geplaatst, dat wil zeggen tussen 00.00 uur ’s ochtends tot en met 04.00 uur de daaropvolgende dag. Als dat niet is gebeurd, is voor die Dag achteraf alsnog sprake van een niet geldig vervoerbewijs. Bij Check-uit de volgende Dag geldt deze handeling als Check-in en zal opnieuw het Instaptarief worden ingehouden.
Ik concludeer daaruit dat je dus nog gewoon kunt uitchecken dan.
2.11 Om onbedoeld In- of Uit te checken te voorkomen is het niet mogelijk op hetzelfde station meteen opnieuw In- of Uit te checken.
Dit maakt het wel lastig om je terugreis direct weer te vervolgen. ;)

[ Voor 18% gewijzigd door troftnom op 09-10-2009 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
pingkiller schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 12:46:
Geen idee of wat er met mijn saldo gebeurd. Er stond niet heel veel op(8e denk ik) maar zou toch leuk zijn als ze dat weer op mijn nieuwe pas zetten.
Als het goed is wordt dat overgezet als het boven de 5 euro is, worden wel kosten voor berekend, zou me niet verbazen dat die 5 euro bedragen als dat de grens is.

Ze zijn wel slecht voorbereid op het vervangen van niet functionerende kaarten, dat vind ik toch wel erg slordig allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online

DDX

troftnom schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 12:51:
Dit maakt het wel lastig om je terugreis direct weer te vervolgen. ;)
Dat is dan wel weer apparte regel, wat nou als je direct terug wilt ?
Vraagt er natuurlijk allemaal om uitgetest te worden, maarja 20 euro kosten als het niet mag is natuurlijk niet echt leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CyBeR schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 11:39:
[...]

Gaat nog steeds mis. NS weet namelijk precies hoe lang je onderweg kunt zijn van A naar B, en als jij er opeens drie keer zo lang over doet wordt dat niet gezien als een geldige manier van reizen.

Als je 't echter binnen de gestelde tijd weet te doen gaat 't prima natuurlijk. Ik weet niet of die tijd vast is of afstandafhankelijk alleen.
Dat gaat in tegen hun eigen Algemene Voorwaarden. Daar staat namelijk in dat je een reis op elk willekeurig station mag onderbreken en later, wel op dezelfde dag natuurlijk, mag hervatten. Als je dus van Utrecht naar Eindhoven wil en ondertussen nog wil shoppen in Den Bosch, dan wordt dat gewoon gezien als 1 reis omdat je toch langs Den Bosch moet om in Eindhoven te komen. Je hoeft dan niet twee keer het instaptarief te betalen.

Of moeten we er maar vanuit gaan dat we op dit gebied ook weer meer moeten gaan betalen?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2009 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 13:01:
[...]

Dat gaat in tegen hun eigen Algemene Voorwaarden. Daar staat namelijk in dat je een reis op elk willekeurig station mag onderbreken en later, wel op dezelfde dag natuurlijk, mag hervatten. Als je dus van Utrecht naar Eindhoven wil en ondertussen nog wil shoppen in Den Bosch, dan wordt dat gewoon gezien als 1 reis omdat je toch langs Den Bosch moet om in Eindhoven te komen. Je hoeft dan niet twee keer het instaptarief te betalen.
Uitchecken in Den Bosch en weer inchecken als je verder gaat naar Eindhoven. Ik neem aan (heb nog niet geprobeerd natuurlijk) dat als je bij hetzelfde station incheckt als waar je het laatst hebt uitgecheckt dat dat dan als vervolg van je reis gezien wordt. Is in ieder geval niet moeilijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
  • Nu online
troftnom schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 12:53:
[...]

Als het goed is wordt dat overgezet als het boven de 5 euro is, worden wel kosten voor berekend, zou me niet verbazen dat die 5 euro bedragen als dat de grens is.

Ze zijn wel slecht voorbereid op het vervangen van niet functionerende kaarten, dat vind ik toch wel erg slordig allemaal.
Aha. Nou,we zullen zien.
Het regelen van een vervangende tijdelijk pas was dus erg makkelijk. Kantoor binnen gaan > even wachten> als je aan de beurd bent zeggen dat je pas kapot is > 10 sec later heb je een nieuwe. Dat is echt prima. Alleen is de communicatie omtrent het regelenen van een nieuwe pas, niet helemaal goed geregeld. De persoon die mij aan de telefoon te woord stond, liet merken dat de communicatie op wel meer gebieden niet helemaal lekker liep. Tenminste, dat hoorde ik tussen de regels door zeg maar. Daarnaast was hij ook vrij opgefokt...maarja..misschien had hij gewoon een slechte dag. Hij ging er eigenlijk van uit dat ik zwaar ging lopen bitchen dat ze me niet goed geholpen hadden bij het kantoor, maar daar had ik helemaal geen zin in:)

Geen idee eigenlijk of er als iets van cijfers naar buiten zijn gebracht over uitval/klachten/etc. Dat zou opzich best interessant zijn.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teckna
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-06 14:48
Verwijderd schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 13:01:
[...]

Of moeten we er maar vanuit gaan dat we op dit gebied ook weer meer moeten gaan betalen?
Ik heb zojuist gebeld met de NS omdat ik dit gewoon wilde weten, ik maak hier namelijk best vaak gebruik van om bijvoorbeeld in utrecht even wat dingetjes te doen als dat toevallig toch onderweg ligt, maar je moet dan dus gewoon uitchecken en weer inchecken als je verder gaat. het worden dus allemaal enkele reizen, waarbij ze nog wel zei "maar het reizen wordt wel goedkoper hoor!" alhoewel ik daar weinig in geloof, halen ze het geld niet linksom dan komt het wel rechtsom. o.a. dus door dit soort dingen dus onmogelijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
Ze zullen inderdaad wel zorgen dat ze er uiteindelijk meer geld aan over houden na de invoering van de OV chip kaart. Als ik op mijn traject kijk dan is het wel zo dat er op dit moment voor het reizen met de ovchip lagere prijzen gehanteerd worden, namelijk de helft van een dagretour ipv de prijs van een enkele reis. Heen en weer kom je dus op dezelfde totaal prijs uit dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
  • Nu online
Wat een pruts0rs
Hier eerder al gemeld dat mijn studenten OV-chipkaart kapot was. De eerste keer naar loket geweest(@Amsterdam cs) en vervangende pas gekregen. Ik moest een nummer bellen om een nieuwe pas te krijgen. Afijn, ik nummer bellen..nee je moet een formulier van dat kantoor krijgen en dat je pas samen met formulier opsturen. Ik vandaag dus weer naar dat loket. Nee, ik moet de ib-groep bellen, nummer staat achter op je studentenpas. Ik dat nummer gebeld(wat dus niet de IB-groep is) die mij weer doorstuurde naar het studenten OV-chipkaart helpdesk. Ik dat nummer bellen: Nee, je moet toch echt je kaart afgeven bij zo'n loket en een formulier invullen. Zij sturen je kaart+formulier op en dan krijg je 4 weken later een nieuwe chip. Jaaaahoooooooooor.
Wanneer moet ik dan een nieuwe pasfoto inleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

pingkiller schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 17:36:

Wanneer moet ik dan een nieuwe pasfoto inleveren?
Euh, niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
  • Nu online
Je foto staat ingescand op archief ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

pingkiller schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 17:54:
[...]

Je foto staat ingescand op archief ofzo?
Ahuh. Gedigitaliseerd en 't fysieke ding is toen vernietigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:53

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Wat ik mij allemaal afvraag, maar niet kan vinden:

- Wat als ik 20 euro op mijn kaart heb staan, ik kan inchecken, maar de reis kost 25 euro.
-- Wat gebeurd er als ik mij wil uitchecken, krijg ik een negatief saldo op mijn kaart?
-- Wat als ik helemaal nooit uitcheck (gewoon vergeten). Wat zijn de kosten dan? En wordt daar op gecontroleerd?
-- Wat moet je doen als je bv een afspraak hebt op het station? Ik heb wel eens dat ik bv naar zwolle ga, daar een pakje overhandig of krijg, en dan meteen weer in dezelfde trein terug ga. Aangezien die 'overstap' tijd 5 minuten is, denk ik niet dat ik in- en uit kan checken? (aka, 2 keer die pas snel er langs halen)

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Kees schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 14:02:
Wat ik mij allemaal afvraag, maar niet kan vinden:

- Wat als ik 20 euro op mijn kaart heb staan, ik kan inchecken, maar de reis kost 25 euro.
Kan niet. Maximum is 21 euro.
-- Wat gebeurd er als ik mij wil uitchecken, krijg ik een negatief saldo op mijn kaart?
Yep. En daarom is een nieuwe kaart in principe niet gratis.
-- Wat als ik helemaal nooit uitcheck (gewoon vergeten). Wat zijn de kosten dan? En wordt daar op gecontroleerd?
Dan ben je heel snel heel veel geld kwijt, en dus ga je dat gewoon doen. En op een gegeven moment is je kaart leeg, dus kun je niet meer inchecken. En: als je meer dan X keer niet uitcheckt in Y tijd (hoe vaak in hoe lang weet ik even niet meer) wordt je kaart geblokkeerd.
-- Wat moet je doen als je bv een afspraak hebt op het station? Ik heb wel eens dat ik bv naar zwolle ga, daar een pakje overhandig of krijg, en dan meteen weer in dezelfde trein terug ga. Aangezien die 'overstap' tijd 5 minuten is, denk ik niet dat ik in- en uit kan checken? (aka, 2 keer die pas snel er langs halen)
Tuurlijk wel. Zolang dat niet in dezelfde minuut is (hoewel ik niet weet of de poortjes van NS dat probleem ook hebben) kan dat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Laatst online: 15:53

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
CyBeR schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 14:16:
[...]

Kan niet. Maximum is 21 euro.
Ik zie prijzen van 22 euro (reis van Maastricht naar Groningen) - dus dat zal het maximum wel zijn. Ook zie ik dat een enkeltje met de OV chipkaart normaal gesproken de prijs is van een retourtje / 2, dus het zal inderdaad goedkoper uitvallen in het algemeen.

Alleen dan wel weer jammer dat ik het laatst deel van de reis naar mijn ouders weer met een andere vervoerder moet, waardoor de totale reisprijs weer net iets hoger uitvalt en ik dan een apart kaartje moet kopen voor dat stuk.

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Kees schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 14:53:
[...]

Ik zie prijzen van 22 euro (reis van Maastricht naar Groningen) - dus dat zal het maximum wel zijn. Ook zie ik dat een enkeltje met de OV chipkaart normaal gesproken de prijs is van een retourtje / 2, dus het zal inderdaad goedkoper uitvallen in het algemeen.
Ah, 22 idd sorry. De helft van een dagkaart in ieder geval.
Alleen dan wel weer jammer dat ik het laatst deel van de reis naar mijn ouders weer met een andere vervoerder moet, waardoor de totale reisprijs weer net iets hoger uitvalt en ik dan een apart kaartje moet kopen voor dat stuk.
Moet dat nu niet ook al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icelus
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Stel dat een retour 15 euro kost en een enkele reis op hetzelfde traject 10 euro.
Klopt het dan dat er minimaal 30 euro tegoed op de kaart moet staan om te reizen? (Na de 1e enkele reis blijft er 20 euro over. Na de 2e enkele reis wordt dit verrekend als retour en blijft er 15 euro over).

Developer Accused Of Unreadable Code Refuses To Comment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
Nee dat klopt niet, instaptarief is 20 euro, maar de enkele reis OVchip is gelijk aan de helft van een dagretour (7.50). Je rekent alleen enkele reizen af, erdus wordt niets verrekend als retour.
Je hebt dus minimaal 27.50 nodig op je kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icelus
  • Niet online
troftnom schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 17:22:
Nee dat klopt niet, instaptarief is 20 euro, maar de enkele reis OVchip is gelijk aan de helft van een dagretour (7.50). Je rekent alleen enkele reizen af, erdus wordt niets verrekend als retour.
Je hebt dus minimaal 27.50 nodig op je kaart.
Dat maakt het idd een stuk eenvoudiger.

Van de ov-chipkaart.nl site begrijp ik dat het automatisch opladen (op een persoonlijke kaart) plaatsvind wanneer er minder dan 5 euro op de kaart staat. Inchecken bij de NS is dan niet meer mogelijk.
Is het mogelijk dit bedrag van 5 euro te verhogen naar 20 euro? (Of is het mogelijk met een negatief saldo te reizen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreatDictator
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:26
http://vrijbit.nl/nieuws/...der-geldig-vervoersbewijs

Mooi stukje burgerlijke (semi)ongehoorzaamheid ivm de OV-chipkaart :)

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrfunk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Voor reizigers die zowel eerste en tweede klas reizen bij de NS wordt het juist alleen maar lastiger. Als je namelijk wil wisselen van klasse, moet je naar een servicebalie... als je die snel kunt vinden lol (en er moet er natuurlijk ook één zijn).

Hoe het werkt met korting/geen korting (als je meereist kun je soms korting) krijgen kan ik niet opmaken uit de ns-informatie website.

Wat ik mij ook afvraag. Komt de NS ooit nog met aanbiedingen (bv samen reizen 1e klas 35 euro) en hoe werkt dat dan nog in de praktijk?

Trouwens, over de metro in Rotterdam. Ergeren zich hier nog meer mensen aan de nieuwe poortjes op Rotterdam Centraal? Ze gaan langzamer open... waardoor ik net niet gewoon lekker door kan lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

jpboere schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 18:34:
Voor reizigers die zowel eerste en tweede klas reizen bij de NS wordt het juist alleen maar lastiger. Als je namelijk wil wisselen van klasse, moet je naar een servicebalie... als je die snel kunt vinden lol (en er moet er natuurlijk ook één zijn).
Als ik 't goed begrepen heb is dat tijdelijk zo, maar kun je dat vanaf december bij een automaat regelen.
Hoe het werkt met korting/geen korting (als je meereist kun je soms korting) krijgen kan ik niet opmaken uit de ns-informatie website.
Goeie vraag, heb ik nog niets over gehoord.
Wat ik mij ook afvraag. Komt de NS ooit nog met aanbiedingen (bv samen reizen 1e klas 35 euro) en hoe werkt dat dan nog in de praktijk?
Dat is eigenlijk dezelfde als hierboven, hoe vertel je het systeem dat je bij elkaar hoort.
Trouwens, over de metro in Rotterdam. Ergeren zich hier nog meer mensen aan de nieuwe poortjes op Rotterdam Centraal? Ze gaan langzamer open... waardoor ik net niet gewoon lekker door kan lopen.
Over de langzaamheid van de motoren is al geklaagd ja. Ben ik 't mee eens overigens, die dingen moeten gewoon *KLAP* open zijn. Dichtgaan mag langzamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Laatst online: 21-08 11:20
In Brussel hebben ze ook een OV-chipkaart, die heet Mobib. Op die incheckpoortjes zit een knop om een persoon toe te voegen, zodat je met 2 personen op 1 kaart kunt reizen... vraag me alleen af hoe je dat oplost bij poortjes.

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:18

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

Icelus schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 17:37:
Van de ov-chipkaart.nl site begrijp ik dat het automatisch opladen (op een persoonlijke kaart) plaatsvind wanneer er minder dan 5 euro op de kaart staat. Inchecken bij de NS is dan niet meer mogelijk.
Is het mogelijk dit bedrag van 5 euro te verhogen naar 20 euro? (Of is het mogelijk met een negatief saldo te reizen?)
De oplaatbedragen zijn €10,=   €20,=   €50,= . De drempel van het opladen is inderdaad €5,= .
Nu weet ik het niet zeker maar als bij een laag oplaadbedrag het niet met 1x opladen zal lukken er waarschijnlijk meer keren wordt opgeladen. Je kan dit misschien beter zelf ergens navragen.

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Alex) schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 20:07:
In Brussel hebben ze ook een OV-chipkaart, die heet Mobib.
Natuurlijk is die op nagenoeg dezelfde techniek gebasseerd als 'onze' ov chipkaart en natuurlijk zijn de systemen ondanks dat totaal niet compatible met elkaar... :|

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:58

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

jpboere schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 18:34:

Het volgende voorbeeld waarom reizen op saldo bij NS niet gaat werken.
Als je vooraf een "reisproduct" laadt, dan kan iedereen een kortingskaartje op zijn chipkaart zetten, en daarmee klaar. Als je op saldo reist is er geen mogelijkheid om aan te geven "ik reis met samenreiskorting met deze persoon mee".

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Maasluip schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 08:43:
[...]
Als je op saldo reist is er geen mogelijkheid om aan te geven "ik reis met samenreiskorting met deze persoon mee".
Die mogelijkheid is er wel. De vraag is alleen nog hoe 't gedaan zal worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maasluip schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 08:43:
[...]

Het volgende voorbeeld waarom reizen op saldo bij NS niet gaat werken.
Als je vooraf een "reisproduct" laadt, dan kan iedereen een kortingskaartje op zijn chipkaart zetten, en daarmee klaar. Als je op saldo reist is er geen mogelijkheid om aan te geven "ik reis met samenreiskorting met deze persoon mee".
En dat schijnt voorlopig dus nog niet mogelijk te zijn. Je kunt voorlopig alleen nog maar op saldo reizen bij de NS. Ik wacht wel tot alle kinderziektes / tekortkomingen eruit zijn en dan ga ik vanaf 2013 of 2014 wel OV-chippen bij de NS. Tot die tijd kun je beter maar gewoon papieren kaartjes blijven gebruiken als je soms een hond of fiets meeneemt of gebruikmaakt van samenreiskorting / overgansbewijzen 1e-klas / je reis onderbreken op een tussenliggend station en later weer hervatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-09 08:46

smokalot

titel onder

Eerlijk gezegd vind ik al die kortingsregelingen van de NS maar raar. Een bedrijf geeft normaal gesproken korting op dingen als die dingen een lagere kostprijs hebben.

Bij een retourtje is dat een beetje zo, je betaalt immers niet alleen voor de reis maar ook voor de transactie. Toen het idee bedacht is zat er immers op ieder station iemand de hele dag te wachten tot er iemand een kaartje kwam kopen.

Maar tegenwoordig is dat helemaal niet meer zo. De kostprijs van de NS is niet lager als ik naast iemand zit die een kortingskaart heeft, iemand die 65 jaar of ouder is kost de NS alleen maar meer geld, en waarom moet ik geld betalen om na 9.00 met korting te kunnen reizen? Het is voor de NS goedkoper na 9.00, dan moet het kaartje ook goedkoper zijn!

Dus ik mag hopen dat het hele systeem eerlijker wordt, en al die kortingsregelingen aangepast worden. Ik wil gewoon zo min mogelijk betalen voor wat ik gebruik,

It sounds like it could be either bad hardware or software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
smokalot schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 10:14:
Bij een retourtje is dat een beetje zo, je betaalt immers niet alleen voor de reis maar ook voor de transactie. Toen het idee bedacht is zat er immers op ieder station iemand de hele dag te wachten tot er iemand een kaartje kwam kopen.
Hele dag te wachten? Bij ons was het meer dan 10 rijen van elk 20 man diep de hele ganze dag door hoor ;)

Als ik me niet vergis was de korting op het retourtje ooit uitgevonden om deze rijen te verminderen. Omdat de meeste mensen toch uiteindelijk met een retour reizen, verminder je zo ongeveer die rijen met de helft als iedereen een retourtje koopt die anders 2 enkeltjes apart zou gaan kopen.

Alleen heb ik nooit helemaal begrepen waarom die retour nu perse op dezelfde dag moest. Het is feitelijk, net zoals de strippenkaart van die tijd, een reis die je van te voren koopt. Dat er een bepaalde maximale houdbaarheid op zit snap ik, maar slechts 1 dag?
Maar tegenwoordig is dat helemaal niet meer zo. De kostprijs van de NS is niet lager als ik naast iemand zit die een kortingskaart heeft, iemand die 65 jaar of ouder is
Je kreeg vroeger daarnaast ook korting als 5 kaartjes tegelijk kocht (niet zo heel veel, 5% ofzo). Als je je reis dan boven het noordzee kanaal begon (was 50% korting), je 5 kaartjes tegelijk kocht (extra 5% korting) en dat retourtjes waren (nog een x% korting), maakte je de zelfde reis per km significant goedkoper dan iemand die naast je zat en b.v. pas in driehuis instapte en 1 enkeltje kocht.
kost de NS alleen maar meer geld, en waarom moet ik geld betalen om na 9.00 met korting te kunnen reizen? Het is voor de NS goedkoper na 9.00, dan moet het kaartje ook goedkoper zijn!
Is eigenlijk ook al wel zo. Als het voornaamste doel van de NS is om de reizigers wat meer te spreiden en daarmee de af en toe wat gevaarlijke toestanden in de spits wat te verminderen, dan zou misschien VDU geen geld moeten kosten als abonnement, maar zou gewoon inderdaad een 'kaartje' (hetzij papier, hetzij op je ov chipkaart, hetzij als saldo reis) voor na 9:00 en binnenkort misschien van voor 17:30 en dan weer na 19:00 ofzo gewoon goedkoper moeten zijn.

Misschien heeft het iets te maken met dat de kaartjes voor de spits eigenlijk een toeslag hebben, maar mensen toeslag laten betalen om in de spits te mogen reizen werd als minder acceptabel gezien dan mensen korting geven voor reizen buiten de spits. Daarom heeft de NS het omgedraaid en via wat creatieve prijsverhogingen zo gepositioneerd dat je 'gewone' kaartje feitelijk een kaartje met toeslag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Eerlijk gezegd vind ik al die kortingsregelingen van de NS maar raar. Een bedrijf geeft normaal gesproken korting op dingen als die dingen een lagere kostprijs hebben.
Nee hoor. Het gaat er vooral om zoveel mogelijk winst te maken. Als je door een bepaalde groep mensen korting te geven meer extra klanten krijgt dan die korting waard is, dan ben je dus meer geld aan het verdienen. (Als je twee keer zoveel inkomsten hebt als je 40% korting geeft dan verdien je dus aan die korting).
Maar tegenwoordig is dat helemaal niet meer zo. De kostprijs van de NS is niet lager als ik naast iemand zit die een kortingskaart heeft, iemand die 65 jaar of ouder is kost de NS alleen maar meer geld, en waarom moet ik geld betalen om na 9.00 met korting te kunnen reizen? Het is voor de NS goedkoper na 9.00, dan moet het kaartje ook goedkoper zijn!
Nee. Want dan is waarschijnlijk (NS heeft dit doorgerekend, ik niet) dat voordeel weg. Als iedereen met korting mag reizen dan doet natuurlijk iedereen dat, en op een gegeven moment is het aantal mensen dat dan extra de trein neemt niet meer genoeg om de verloren inkomsten te compenseren. Die €55 werpt dus een drempel op: je moet als klant minimaal €55 aan korting genereren alvorens die korting te gaan gebruiken, anders betaal je juist meer. Plus die €55 is weer wat inkomsten voor NS natuurlijk. Extragratis voordeel van het voordeelurengebeuren: je geeft mensen een reden om buiten de ochtendspits te reizen, wat een redelijk grootschalige kostenreductie tot gevolg heeft in termen van de in te zetten capaciteit 's ochtends. NS hoeft minder (of minder dure) treinen te laten rijden vanwege de spreiding van gebruik.
Dus ik mag hopen dat het hele systeem eerlijker wordt, en al die kortingsregelingen aangepast worden. Ik wil gewoon zo min mogelijk betalen voor wat ik gebruik.
Duh, dat wil iedereen. En NS wil graag winst maken zodat ze kunnen blijven bestaan.

[ Voor 8% gewijzigd door CyBeR op 15-10-2009 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Ik wil gewoon zo min mogelijk betalen voor wat ik gebruik,
Hahaha! Zoals Cyber ook al terrecht opmerkt; en een bedrijf wil zo veel mogelijk winst maken. Ergens in het midden ontmoeten die vraag en aanbod curves elkaar en dat wordt de prijs.

Kom op zeg, dit is eerste klas economie op de middelbare school. Beneden een bepaalde prijs gaat de producent niet meer produceren en boven een bepaalde prijs de consument niet meer consumeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

En in de tweede klas van de middelbare school leren ze je dat (in een perfecte vrije markt) de producer surplus geminimaliseerd wordt, oftewel: de producent rekent de kostprijs vrijwel direct door aan de klant.

De enige aandeelhouder van de NS is trouwens de staat, dus het is niet hun enige doel om winst te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

smokalot schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 13:31:
De enige aandeelhouder van de NS is trouwens de staat, dus het is niet hun enige doel om winst te maken.
Dat klopt niet. NS is geen staatsbedrijf maar gewoon een privaatrechtelijk bedrijf zoals ieder ander met uitzondering, inderdaad, van dat de staat de enige aandeelhouder is. Dat betekent echter niet dat NS geen winst hoeft te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

CyBeR schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 14:06:
[...]

Dat klopt niet. NS is geen staatsbedrijf maar gewoon een privaatrechtelijk bedrijf zoals ieder ander met uitzondering, inderdaad, van dat de staat de enige aandeelhouder is. Dat betekent echter niet dat NS geen winst hoeft te maken.
Een bedrijf doet wat de eigenaren (aandeelhouders) willen dat het doet. Ik ga er vanuit dat de staat meer doelen heeft dan alleen winst maken. Dat blijkt ook uit de jaarlijkse discussie over prijsverhoging van de kaartjes, als de NS alleen winst wilde maken zouden de kaartjes veel duurder worden. Maar goed, dit wordt een beetje offtopic. Het is in ieder geval zo dat de ov-chipkaart zeker niet is ingevoerd om meer winst te maken, maar om het reizigers makkelijker te maken.

Door de ov-chipkaart is er een nieuwe omgeving gecreeerd waarin kortingsregelingen opnieuw geevalueerd moeten worden, en ik hoop dus dat de kortingen eerlijker worden, en de gebruiker dus gewoon betaalt voor wat hij gebruikt. Dat betekent dus geen korting als je toevallig op hetzelfde traject terugrijdt waar je eerder die dag hebt gereisd, en geen korting als je uitstapt op een station waar je later die dag ook je reis weer vervolgt. Korting als je overstapt is enigszins gerechtvaardigd, aangezien je dan slechts een keer gebruik maakt van het station (wat natuurlijk ook een hoop geld kost), in plaats van twee keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-10 19:01
Waarom zijn er eigenlijk ongeloofelijk weinig van die OV-chipkaart palen op het station? Op heel Groningen zie ik maar drie van die palen. voor de kenners: je komt op spoor 3B aan, daar staat op het hele perron maar 1 zo'n paal als je over de brug naar het busstation loopt. Het is een eindstation, dus ik zie het al gebeuren dat die halve trein voor 1 zo'n paal staat... Je zou maar moeten overstappen op een Arriva treintje... Dan moet je dus snel uit checken en als de brandweer naar de andere kant van het station. Niet over nagedacht. Volgens mij moeten die dingen als een prullenbak in ruime mate aanwezig zijn op het station. ;) En anders de mogelijkheid bieden dat als je in de bus/Arriva trein stapt hij automatisch je NS reis uitcheckt.

[ Voor 8% gewijzigd door Henkie-Jan op 20-10-2009 11:55 ]

Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Henkie-Jan schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 11:54:
En anders de mogelijkheid bieden dat als je in de bus/Arriva trein stapt hij automatisch je NS reis uitcheckt.
Maar daarvoor moeten ze de systemen koppelen |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Freee!! schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 20:15:
[...]
Maar daarvoor moeten ze de systemen koppelen |:(
Als genoeg mensen dat willen gebeurd dat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik had mijn OV studenten chipkaart nooit ontvangen, melding van gemaakt, standaard brief gekregen dat ik een nieuwe moet aanvragen vanwege diefstal/verlies. Dat formulier ingevuld, toen reactie gekregen dat ik gratis een nieuwe zal krijgen en dat is al enige weken geleden geweest. Ik denk toch zeker nog in september. Nu heb ik nog steeds geen nieuwe kaart gekregen. Moet ik daarvoor nog langer wachten of moet ik ze nog een keer op hun veel te dure nummer bellen om weer eens te vragen of ze iets fatsoenlijk kunnen regelen ipv het elke keer verprutsen?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 22:38

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Ik ben benieuwd, naar mijn eerste OV-Chipkaart ervaring :)

Zaterdag ga ik een dagje Amsterdam in, en begin vanuit A'dam Sloten met de OV-chipkaart.
Ik heb zojuist vanmiddag mijn OV-Chipkaart op mijn NS Voordeelurenkaart van de NS opgewaardeerd met 10 euro.
Wel jammer dat je de OV-chipkaart 10 sec. voor het lezertje moet houden. Ik vrees dat velen te ongeduldig zullen zijn, en dan af zullen haken (nog...) :/.

Dus zaterdag zou ik al het goed is met 10 euro op mijn kaart bij het GVB overal in de tram en trein kunnen instappen zonder te moeten stempelen.
Dit klopt toch allemaal wel neem ik aan? En het minimale bedrag voor de GVB is 5 euro wat er op je kaart moet staan?

En iemand ook ervaring hoelang het duurt voordat mijn opwaardeer-transactie op ov-chipkaart.nl zichtbaar wordt?

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

10 seconden ? is er niet iets mis dan , ?is wel erg lang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 22:38

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Als je de kaart er korter dan 10 sec. voor de lezer houdt, dan zie je een foutmelding.
Ik heb het gelukkig wel over het opwaarderen bij de kaartautomaat, en niet over het in/uit-checken. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door AW_Bos op 22-10-2009 16:22 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
  • Laatst online: 15:14
Er wordt hier wel erg gesimplificeerd.
Het basic vraag/aanbod model van de middelbare school is niet van toepassing, omdat NS het aanbod (in de spits in ieder geval) niet kan verhogen. Qua treinstellen in ieder geval niet pas op middellange termijn en qua spoorcapaciteit pas op lange termijn. De NS zal daarom meer bezig zij met het verspreiden van de reizigersstroom over de dag om piekdrukte te verminderen dan met het afstemmen van vraag en aanbod door middel van prijs.
Daarnaast moet de NS ook concurreren met andere vervoersmiddelen zoals de auto. Ik vermoed dat daaruit de meereiskorting is ontstaan. Een auto kost vrijwel net zoveel om van A naar B te reizen voor 1 als voor 5 personenen, terwijl het met de trein per persoon duurder wordt. Zonder meereiskorting, railrunner, etc zullen groepen en gezinnen de trein links laten liggen.
En weer daarnaast moet de NS ook maatschappelijk betrokken zijn en bestaat er een seniorenkorting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:00
Mijn eerste ervaring met de OV Chipkaart:

[hugewalloftextalert]

Ik moest vorige week van Den Haag Moerwijk naar Rotterdam Noord reizen en was erg op tijd op het station. Tijd genoeg om eens iets nieuws te proberen, dus ik besloot een chipkaart uit de automaat te trekken in plaats van een retourtje. Vervolgens heb ik netjes € 15,- op de pas gezet, meer dan genoeg voor een retourreis Rotterdam Noord. En toen begon het gezeik.

Toen ik mijn chipkaart langs de paal haalde om in te checken stond er "Melden bij infobalie". Infobalie? Op Den Haag Moerwijk? Het is al heel wat dat er überhaupt een kaartjesautomaat staat. Dat ging dus niet lukken. Toch maar de trein ingestapt en me bij de conducteur gemeld. Die gaf aan dat elke nieuwe chipkaart eerst bij de NS aangemeld moet worden en dat ik dat maar even op Rotterdam Centraal moest doen.

De reden ontging me een beetje, maar ik ben in de rij gaan staan bij de infobalie op Rotterdam Centraal. Toen ik aan de beurt was kreeg ik van de mevrouw te horen dat die pas niet van hun was maar van de RET en dat ik me derhalve daar moest melden. Na lang aandringen en 10 keer naar het NS logo op de pas gewezen te hebben drong het dan eindelijk door. Ik werd doorgestuurd naar de kaartverkoopafdeling waar het ook lekker druk was (en de tijd begon te dringen, want ik moest mijn aansluiting naar Noord halen). Toen ik eindelijk aan de beurt was kreeg ik het zelfde verhaal over dat ik me bij de RET moest melden. Uiteindelijk snapte ook deze mevrouw het en werd er een handleiding uit een lade getrokken. Na heel wat gekloot van haar kant was de kaart dan eindelijk "geactiveerd" (wat dat dan ook moge zijn). Ik kreeg nu te horen dat ik er nog wel even € 5,- bij moest zetten, want het instaptarief is € 20,-. Wat?! Waarom dat dan? Dat kon de mevrouw me ook niet uitleggen.

Nou, heel jammer, want ik moest mijn aansluiting halen en had dus geen tijd om me in de rij te voegen bij het enige kaartautomaat dat ik kon zien met chipkaartondersteuning. Opnieuw zwartrijden dus.

's Avonds op de terugweg wilde ik op Rotterdam Noord dan toch maar even netjes € 5,- erbij zetten. Nou, vergeet het maar: het kaartautomaat op Rotterdam Noord ondersteunt geen chipkaarten. Dus opnieuw de conducteur aangesproken (die vervolgens telefonisch ging navragen of er echt geen chipkaartautomaat op Noord was).

Daarna op Rotterdam Centraal dan toch nog wat extra geld op de pas gezet zodat ik vervolgens op het perron eindelijk kon inchecken. Helaas, nergens zo'n paal te vinden. Mijn trein kwam het station al inrijden, dus ik moest opschieten. De enige NS medewerker die ik zo snel zag gaf aan dat ik alleen kon inchecken bij de ingang van het station. Nou, jammer dan want ik had geen zin om een half uur later thuis te zijn.

Eindconclusie van een avondje chipkaarten: € 32,50 armer en toch 4 keer zwart gereden. Ik geloof dat ze er bij de NS nog niet helemaal klaar voor zijn. Waarom chipkaarten verkopen uit een automaat als je ze op dat station toch niet kan "activeren"? En waarom überhaupt het systeem invoeren als je nog niet op elk station kunt opwaarderen?

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icelus
  • Niet online
OV-chipkaart bij de NS niet waterdicht
Het betaalsysteem met de OV-chipkaart bij de Nederlandse Spoorwegen is niet waterdicht. Op retourtrajecten is eenvoudig onder het NS-tarief te reizen, zonder daadwerkelijk zwart te rijden.

Illustratie creatief inchecken

NS maakte begin deze maand treinreizen mogelijk met een niet- persoonlijke (anonieme) OV-chipkaart. Wie twee van die kaarten heeft, kan het betaalsysteem misleiden. NS gaat ervan uit dat reizigers met chipkaart inchecken op het station van vertrek, en uitchecken op het station van aankomst. Wie dan niet uitcheckt, maakt zich een goedkope terugreis mogelijk. Feitelijk is hier sprake van oplichting, ook al kan een conducteur dat delict niet vaststellen.

Voorbeeld
Een voorbeeld, op het traject Rotterdam-Amsterdam-Rotterdam. De reiziger checkt met pas A in op Rotterdam Centraal. In Amsterdam checkt hij niet uit. Gaat hij op dezelfde dag terug, dan checkt hij op Amsterdam CS in met pas B. Opnieuw heeft de reiziger dan een geldig vervoerbewijs. Hij stapt uit op het station vóór Rotterdam Centraal, Schiedam Centrum. Daar checkt hij beide passen uit.

Het traject Amsterdam-Schiedam kost, tweede klasse, met een OV-chipkaart, 12 euro. Kaart A heeft enkel de reis Rotterdam- Schiedam geregistreerd: 1,80 euro. Op station Schiedam moet de reiziger drie minuten wachten om opnieuw in te kunnen checken met een van beide kaarten. Hij stapt in de volgende trein (of metro) naar Rotterdam, en betaalt nogmaals 1,80. Zo betaalt de reiziger slechts 15,60 euro, in plaats van de 24,70 euro die het traditioneel retourtje kost. De winst is 9,10 euro, de tussenstop kost nog geen vijf minuten.

In- en uitchecken
Een deel van de NS-stations wordt voorzien van poortjes, waardoor in- en uitchecken straks niet meer te ontlopen is. Ze worden al geïnstalleerd, maar het zal nog enkele jaren duren voordat ze operationeel zijn. Het merendeel van de stations krijgt echter dezelfde paars-witte incheckzuilen die nu worden gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

posttoast schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 16:44:
Mijn eerste ervaring met de OV Chipkaart:

[...]

De reden ontging me een beetje, maar ik ben in de rij gaan staan bij de infobalie op Rotterdam Centraal.
De reden is dat je moet zeggen of je eerste of tweede klasse wilt reizen. Dat hadden ze natuurlijk ook anders op kunnen lossen, bijvoorbeeld bij de automaat. Ik denk dat de NS wil dat je bij een balie langsgaat omdat er dan minder mensen met de kaart reizen, en je kunt deze fase eigenlijk zien als testfase, waarin ze niet teveel gebruikers willen hebben.
[...]

Ik kreeg nu te horen dat ik er nog wel even € 5,- bij moest zetten, want het instaptarief is € 20,-. Wat?! Waarom dat dan? Dat kon de mevrouw me ook niet uitleggen.
Net zoals in de bus en metro betaal je borg als je instapt, en als je uitstapt wordt dat verrekend. Bij bus en metro is die borg slechts 4 of 5 euro, minder dan de kosten van de kaart, en dus biedt het geen mogelijkheden tot fraude als je negatief kunt staan. Bij de NS zijn kaartjes een stuk duurder, en dus ook de borg. Als jij nu voor 7,50 een kaart koopt waarmee je direct in kunt checken bij de NS, kun je dus voor meer dan 7,50 reizen, dus is het wel erg makkelijk en aantrekkelijk om te frauderen.

Ik ga er vanuit dat het in de toekomst ook mogelijk is een enkeltje er al vantevoren op te zetten, want nu is het helemaal niet mogelijk de laatste 20 euro op je kaart op te maken als je alleen met de trein reist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

Icelus schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 17:29:
OV-chipkaart bij de NS niet waterdicht
Is wel erg omslachtig om bij een ander station uit te stappen, zou het er zelf niet voor over hebben.

Er zijn wel een paar voorwaarden aan deze methode trouwens, als je in Amsterdam door een poortje moet die alleen open gaat als je uitcheckt werkt het niet, en als de NS doorheeft dat het wel erg vreemd is dat je 3 uur doet over een ritje van 4 minuten, en je daarom niet uitcheckt maar opnieuw incheckt gaat het je juist een stuk meer geld kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

smokalot schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 18:34:
[...]

De reden is dat je moet zeggen of je eerste of tweede klasse wilt reizen. Dat hadden ze natuurlijk ook anders op kunnen lossen, bijvoorbeeld bij de automaat. Ik denk dat de NS wil dat je bij een balie langsgaat omdat er dan minder mensen met de kaart reizen, en je kunt deze fase eigenlijk zien als testfase, waarin ze niet teveel gebruikers willen hebben.
Correct. Vanaf december kan 't ook bij de automaat (en dan kun je ook met je kortingskaart reizen.)

Die 20 euro instaptarief geldt overigens alleen voor anonieme kaarten. Als je een abo hebt (nu nog niet bruikbaar, december dus) wordt dat al gehalveerd naar een tientje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

Het is te hopen dat al de klachten die hier gepost worden ook naar de desbetreffende klantenservice's worden gezonden. Die kunnen er wel wat aan doen.

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
[...]

[...]

Net zoals in de bus en metro betaal je borg als je instapt, en als je uitstapt wordt dat verrekend. Bij bus en metro is die borg slechts 4 of 5 euro, minder dan de kosten van de kaart, en dus biedt het geen mogelijkheden tot fraude als je negatief kunt staan. Bij de NS zijn kaartjes een stuk duurder, en dus ook de borg. Als jij nu voor 7,50 een kaart koopt waarmee je direct in kunt checken bij de NS, kun je dus voor meer dan 7,50 reizen, dus is het wel erg makkelijk en aantrekkelijk om te frauderen.

Ik ga er vanuit dat het in de toekomst ook mogelijk is een enkeltje er al vantevoren op te zetten, want nu is het helemaal niet mogelijk de laatste 20 euro op je kaart op te maken als je alleen met de trein reist.
Allemaal heel erg logisch, wat mij alleen tegenviel is dat ik geen enkele NS medewerker ben tegengekomen die mij dit kon vertellen. Overigens telt die € 7,50 niet mee als reistegoed volgens mij, dit zijn gewoon de kosten van de kaart. Vind ik belachelijk duur, maar dat is weer een ander verhaal. Niet-anonieme kaarten zijn goedkoper, ze willen anoniem reizen ontmoedigen en dat vind ik een beetje jammer.
KroontjesPen schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 18:59:
Het is te hopen dat al de klachten die hier gepost worden ook naar de desbetreffende klantenservice's worden gezonden. Die kunnen er wel wat aan doen.
Dat heb ik zeker gedaan. Bovendien heb ik er over gesproken met NS medewerkers (en dan niet op zo'n negatieve toon als ik dat hier doe, maar constructief). Misschien lees ik je reactie verkeerd, maar ik bespeur een zekere ergernis over onze klachten. Het is een nieuw systeem, dus ik begrijp best dat het allemaal nog niet perfect werkt, maar hier onze ervaringen delen is toch een prima zaak?

[ Voor 5% gewijzigd door posttoast op 22-10-2009 20:46 ]

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Ik snap eigenlijk dit 'goedkoper reizen' met de OV-Chipkaart niet zo. Van een reis a->b->a maken ze een reis a->b->c->a en dan rekenen ze b->c, a->c en c->a af. Waarom is die plek c nodig? Ik dacht dat a->a gratis was voor het eerste half uur, en dan 2 euro(, en na tijd t 2x20 euro :?). Waarom doen ze dat niet (en rekenen ze dus a->a en b->a af)?

Daarnaast: Hoeveel tijd mag je over a->c doen? Als het om de daggrens gaat, hoe werkt dat dan met nachttreinen?

Ik kan eigenlijk nergens de exacte voorwaarden vinden, en dat is toch erg vreemd voor een product dat al te krijgen is.

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

KroontjesPen schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 18:59:
Alleen dan mag je wel lekker gaan betalen om te klagen a 10 cent per minuut en dan is het nog maar de vraag of ze naar je luisteren.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

pedorus schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 23:05:
[...]

Ik snap eigenlijk dit 'goedkoper reizen' met de OV-Chipkaart niet zo. Van een reis a->b->a maken ze een reis a->b->c->a en dan rekenen ze b->c, a->c en c->a af. Waarom is die plek c nodig? Ik dacht dat a->a gratis was voor het eerste half uur, en dan 2 euro(, en na tijd t 2x20 euro :?). Waarom doen ze dat niet (en rekenen ze dus a->a en b->a af)?

Daarnaast: Hoeveel tijd mag je over a->c doen? Als het om de daggrens gaat, hoe werkt dat dan met nachttreinen?

Ik kan eigenlijk nergens de exacte voorwaarden vinden, en dat is toch erg vreemd voor een product dat al te krijgen is.
Het idee is, als ik 't goed begreep, dat je idd a->a doet wat gratis is, en dat je bij b (je tussenstation) wegloopt zonder uit te checken, en dan op een andere manier (metro, bus, fiets, whatever) naar c gaat. Daar check je weer in met een 2e kaart, ga je terug naar B, check je uit en ga je terug naar A. Daar check je je eerste kaart uit.

Dat werkt dus alleen als je 1) binnen de gestelde tijd (uur of twee a drie) terug bent bij a (de meeste mensen lukt dat niet) en 2) niet bij b door een poortje heen moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Ik ga dit weekend ook met tegenzin m'n chipkaart uitproberen (die van het voordeelurenabonnement). Heb hem geregistreerd op de ov chipkaart site, maar nu zie ik het eerste obstakel staan: als ik online opwaardeer moet ik het tegoed eerst nog bij een balie "op" de kaart laten zetten :?

Dat kan nog leuk gaan worden in een druk Amsterdam...

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Stukfruit schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 23:25:
Ik ga dit weekend ook met tegenzin m'n chipkaart uitproberen (die van het voordeelurenabonnement). Heb hem geregistreerd op de ov chipkaart site, maar nu zie ik het eerste obstakel staan: als ik online opwaardeer moet ik het tegoed eerst nog bij een balie "op" de kaart laten zetten :?

Dat kan nog leuk gaan worden in een druk Amsterdam...
:? In de trein kan dat overigens nog niet (december dus pas). Maar om van je OV-Chip gebruik te maken in de bus/tram/metro hoef je niet naar een balie hoor. Gewoon geld erop zetten met een van de automaten (tegenwoordig ook te vinden in veel Albert Heijns, en gek genoeg ook de AH-togo op het station :P) en instappen maar. Je hoeft alleen naar een balie om de kaart te activeren voor de NS en om automatisch opwaarderen te activeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Zo moeilijk is het nrc-verhaal toch niet?

Ik reis inderdaad A->B->A, maar dan met twee kaarten.

Ik check in op A met kaart 1, ik check in op B met kaart 2, ik check uit met kaart 1 en 2 op C, ik check in met kaart 1 op C, ik check uit met kaart 1 op A.

In plaats van A-B en B-A te betalen (normaal met inchecken op A, uitchecken op B, inchecken op B, uitchecken op B ) betaal ik nu (tel even de uitchecks mee):

Kaart 1: A-C, C-A
Kaart 2: B-C

A-C + B-C zal ruwweg even duur zijn als A-B. Un plaats van een tweede keer de afstand B-A te betalen, betaal ik echter de afstand C-A als retourtje.

Doodeenvoudig, en een leuke money-maler voor wie regelmatig dit soort trajecten reist. Maar kennelijk hoeft de NS niet moeilijk te doen dit gat te dichten aangezien het voor velen te ingewikkeld is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:00

Tourniquet

Hiya, fellas!

Ik denk toch dat er op een of andere manier nog rekening wordt gehouden met de tijdsduur tussen in- en uitchecken. Anders zou je voor een schijntje heel Nederland kunnen bereiken (alleen de stations zonder poortjes dan, maar dat zijn er heel wat).

Bijv: Inchecken Den Haag CS, met de trein naar Lutjebroek (o.i.d.), NIET uitchecken, trein terug naar Den Haag HS en dan pas uitchecken. Volgens mij gaan er dan wel alarmbellen af als je 5 uur over een traject van 2 km hebt gedaan.

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Niet online
Dido schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 23:37:
Doodeenvoudig, en een leuke money-maler voor wie regelmatig dit soort trajecten reist. Maar kennelijk hoeft de NS niet moeilijk te doen dit gat te dichten aangezien het voor velen te ingewikkeld is :P
Ik denk dat Cyber het NRC-verhaal niet heeft gelezen, of niet heeft gezien dat ik het daar over had. Er zit zelfs een geïllustreerde cursus voor dummies bij. ;)

Waar het mij om gaat is de tijd die je over a->c mag doen, en de tijd die je over a->a zou mogen doen (en tegen welk tarief). Die kan ik nergens vinden... En dan zag ik ergens iemand zeggen dat het de hele reisdag is, maar met nachttreinen kan dat niet, want die gaan over de 04:00u grens heen. Of is het altijd tot 04:00u de volgende dag?

Het lijkt me in ieder geval ook redelijk makkelijk op te lossen door een maximale reistijd per kilometer in te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
CyBeR schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 23:28:
[...]

:? In de trein kan dat overigens nog niet (december dus pas). Maar om van je OV-Chip gebruik te maken in de bus/tram/metro hoef je niet naar een balie hoor. Gewoon geld erop zetten met een van de automaten (tegenwoordig ook te vinden in veel Albert Heijns, en gek genoeg ook de AH-togo op het station :P) en instappen maar. Je hoeft alleen naar een balie om de kaart te activeren voor de NS en om automatisch opwaarderen te activeren.
Het ging over de metro, die moet ik nemen omdat de trein weer eens niet rijdt. Maar de ov-chipkaart die ik heb is wel van de NS :)

Maar nu moet ik hem dus ook nog eens een extra keer activeren? :? Nou, laten we hopen dat het allemaal lukt in die 5 minuten overstaptijd...

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
[...]
De reden is dat je moet zeggen of je eerste of tweede klasse wilt reizen. Dat hadden ze natuurlijk ook anders op kunnen lossen, bijvoorbeeld bij de automaat.
Of iedereen standaard 2e klasse reiziger maken, als ze graag met de eerste klas willen dan even langs het loket. Had een hoop rompslomp gescheeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ah, right. Nee ik had 't alleen even vluchtig doorgenomen in de trein en niet op 't linkje geklikt. Ik zie dat ik 't niet helemaal goed had gelezen inderdaad.

Dan is 't dus afhankelijk van het niet bestaan van een maximumtijd om over een reis te doen -- iets wat volgens mij wel bestaat (en zo niet wat ze dan maar 's moeten regelen.) Of die tijd kilometerafhankelijk is weet ik niet, maar imo is dat wel logisch ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

@Tourniquet

http://www.ns.nl/cs/Satel...tie-inzicht#reisregels-id
Reis niet tegen de reisrichting in, dus richting het station waar u bent ingecheckt. U reist in de verkeerde richting als u bijvoorbeeld bent ingecheckt in Den Bosch, maar u zit in de stoptrein vanuit Utrecht richting Den Bosch. Als u niet bent ingecheckt of u reist tegen de reisrichting in, dan heeft u geen geldig vervoerbewijs.

De opmerking dat we informatie delen hier, deel ik niet.
Er zijn een aantal mensen die al van het begin gebruik maken van de OV-chipkaart.
Die hebben in het begin nog veel lastiger gehad dan het nu al is. Die proberen antwoorden te geven.
Helaas worden vragen over en over gesteld die al tig keer beantwoord zijn.
Neem nu de prijs van een anonieme en een persoonsgebonden kaart. Die is gelijk en kost €7,50.
Verder krijg ik het idee dat er een aantal hier zijn die allerlei theoretische vragen neer kwakken zonder zelf maar voor één cent in de materie verdiept hebben.
Van weakers zou je verwachten dat ze juist nieuw technieken zouden willen leren kennen.
Om die reden kom ik nog af en toe hier langs om te kijken of er nog zinvolle vragen zijn.

Niet dat ik het systeem perfect vind. Het zou voor mij nog veel flexibeler kunnen. Zelf moet ik ook nog uitzoeken hoe ik op saldo moet reizen bij de NS. Heb daar een voordeelurenkaart en kan in R'dam op saldo reizen. Voor de NS moet je een keuze maken voor welke klasse dat saldo reizen moet gelden.
Helaas moet je dan toch weer naar een automaat, als je voor korte reizen 2e klas wil hebben en lange 1e klas, voor dat toeslagbiljet.

Wisten jullie al dat je ook al met een e-ticket kan reizen met de NS?
http://www.ns.nl/cs/Satel...en-kopen/probeer-e-ticket

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

troftnom schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 00:24:
[...]
Of iedereen standaard 2e klasse reiziger maken, als ze graag met de eerste klas willen dan even langs het loket. Had een hoop rompslomp gescheeld.
Ik kan me voorstellen waarom ze dat niet gedaan hebben, er zouden een hoop mensen zijn die er niet bij stil hebben gestaan dat ze alleen tweede klasse mogen reizen, aangezien ze daar nooit expliciet voor gekozen hebben. Ze zouden ook voor de zekerheid iedereen voor de eerste klas kunnen activeren, maar dan zou iedereen alsnog bij de balie langs moeten om dat weer om te zetten naar tweede klas, en ze zouden natuurlijk veel kritiek krijgen op deze geldklopperij.

Ik deel trouwens de ervaring dat de mensen van de NS wel erg weinig weten over het reizen met de kaart met de trein, toen ik zelf mijn kaart activeerde (2 dagen nadat het mogelijk was) hielp een vrouw me die op zich redelijk vlot de handleiding wist te vinden en te volgen, maar toen ik de dag erna met een vriend van me meeging moest ik uitleggen wat zij precies moest doen, niet helemaal zoals het hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:00

Tourniquet

Hiya, fellas!

Ah, thanks. Ik dacht dat de conducteur alleen kon zien of je wel of niet bent ingecheckt, maar blijkbaar zien ze ook wáár je bent ingecheckt.

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
[b][message=32789080,noline]
Voor een voorwaarden link: troftnom in "OV Chipkaart"
Voor nachttreinen zullen wel de normale voorwaarden gelden, dus nachtgrens is 4.00 uur. Voor die tijd ingestapt kun je dan je reis afmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
KroontjesPen schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 00:36:
@Tourniquet

http://www.ns.nl/cs/Satel...tie-inzicht#reisregels-id

[...]

De opmerking dat we informatie delen hier, deel ik niet.
Er zijn een aantal mensen die al van het begin gebruik maken van de OV-chipkaart.
Die hebben in het begin nog veel lastiger gehad dan het nu al is. Die proberen antwoorden te geven.
Helaas worden vragen over en over gesteld die al tig keer beantwoord zijn.
Neem nu de prijs van een anonieme en een persoonsgebonden kaart. Die is gelijk en kost €7,50.
Verder krijg ik het idee dat er een aantal hier zijn die allerlei theoretische vragen neer kwakken zonder zelf maar voor één cent in de materie verdiept hebben.
Van weakers zou je verwachten dat ze juist nieuw technieken zouden willen leren kennen.
Om die reden kom ik nog af en toe hier langs om te kijken of er nog zinvolle vragen zijn.

Niet dat ik het systeem perfect vind. Het zou voor mij nog veel flexibeler kunnen. Zelf moet ik ook nog uitzoeken hoe ik op saldo moet reizen bij de NS. Heb daar een voordeelurenkaart en kan in R'dam op saldo reizen. Voor de NS moet je een keuze maken voor welke klasse dat saldo reizen moet gelden.
Helaas moet je dan toch weer naar een automaat, als je voor korte reizen 2e klas wil hebben en lange 1e klas, voor dat toeslagbiljet.

Wisten jullie al dat je ook al met een e-ticket kan reizen met de NS?
http://www.ns.nl/cs/Satel...en-kopen/probeer-e-ticket
Dat mensen voor mij het lastiger gehad hebben is vervelend voor die mensen, maar dat maakt niet dat ik het product ineens "beter" vind. En wat betreft de prijs van anoniem vs persoonsgebonden: een vriendin van mij in Rotterdam vertelde mij diezelfde avond dat zij destijds voor minder geld (de exacte prijs weet ik niet meer) een persoonsgebonden kaart kon kopen. Nee, dan ga ik dat niet navragen, ik ga ervan uit dat haar verhaal klopt. Misschien was het een aanbieding?

Mijn grootste probleem is de onwetendheid van het personeel. Ik kan ermee leven dat er dingen misgaan (ik had tenslotte ook een papieren kaartje kunnen kopen, het was mijn eigen keuze), maar ik wil wel graag goed geholpen worden. Dat dat activeren bedoeld was om de keuze tussen 1e en 2e klas te maken hoor ik hier voor het eerst. De vrouw die de kaart voor mij activeerde vroeg daar namelijk helemaal niet naar. Misschien zie ik er niet uit als iemand die 1e klas reist, maar dan nog.

Ik koop een product en ik verwacht dat dat werkt, of dat ik in ieder geval goed geholpen wordt als dat niet het geval is. Nergens staat aangegeven dat het om een testtraject gaat, dus ik ga er in mijn naïviteit vanuit dat het dan een volledig werkend systeem is. Als er vervolgens echt domme gaten in het systeem zitten (wel een kaart verkopen op Den Haag Moerwijk maar eerst naar een groot station moeten om hem te gebruiken, niet op alle stations op kunnen waarderen) dan vind ik dat ronduit onprofessioneel.

Om met een positieve noot af te sluiten: mijn vriendin en ik zijn gisteren van Den Haag Moerwijk naar Den Haag Laan van NOI gegaan. Zij was met haar papieren kaartje € 3,40 kwijt, ik met mijn OV chipkaart € 2,80.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
Was vast een aanbieding, ten tijde van de switch naar alleen OVchip in de Metro bij het GVB kon je hem ook goedkoper krijgen, heb 3 euro betaald voor een anonieme toen. NS heeft duidelijk geen aanbieding bij het opstarten van hun OVchip reismogelijkheid, beetje jammer, ze hechten er zelf blijkbaar nog niet zoveel waarde aan om iedereen aan de OVchip te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

troftnom schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 13:33:
Was vast een aanbieding, ten tijde van de switch naar alleen OVchip in de Metro bij het GVB kon je hem ook goedkoper krijgen, heb 3 euro betaald voor een anonieme toen.
Wauw, dat is geld waard! Ik zou er meteen 30 gekocht hebben ;)
NS heeft duidelijk geen aanbieding bij het opstarten van hun OVchip reismogelijkheid, beetje jammer, ze hechten er zelf blijkbaar nog niet zoveel waarde aan om iedereen aan de OVchip te krijgen.
Klopt, als ze iedereen aan de OV-chipkaart wilden krijgen zouden ze wel meer dingen mogelijk gemaakt hebben. Zoals reizen met een persoonlijke chipkaart, reizen met korting en de mogelijkheid om een retourtje te kopen die op je chip gezet wordt.

Ik denk alleen dat het een verstandige keuze is van de NS om eerst een beperkte groep mensen te laten reizen met OV-chipkaart, en dan vooral de mensen die niet teveel in de spits reizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

Als ik het mij nog goed kan herinneren vroeg de RET voor de vroege vogels slechts €1,50 voor een persoonsgebonden kaart. Dat is nu helaas niet meer.
Voor de voordeelurenkaart van de NS die twee jaar gelden op chip uitkwam heb ik niets extra voor hoeven te betalen. Waarschijnlijk waren de kosten gelijk met een papieren vdu-kaart.

Edit
Waarom blijven wij zo gehecht aan dat retourtje zoals smokalot weer wil hebben op z'n chipkaart.
Het enkeltje is bij op saldo in prijs verlaagd.
Dat is dan weer een extra handeling bij een automaat.

[ Voor 24% gewijzigd door KroontjesPen op 23-10-2009 13:59 ]

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Niet online
troftnom schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 10:51:
[...]

Voor een voorwaarden link: troftnom in "OV Chipkaart"
Voor nachttreinen zullen wel de normale voorwaarden gelden, dus nachtgrens is 4.00 uur. Voor die tijd ingestapt kun je dan je reis afmaken.
Dank. Ik heb er blijkbaar strak overheen gekeken. (Waarschijnlijk de scrollbar over het hoofd gezien... )

Maar ik zie nu kans om NRC met 1,40 euro te verbeteren. We hadden a->b->c->a, en we rekenden af voor a->c, c->a en b->c, en dat was 2*1,80+12,00=15,60 (anders 24,80/24,70 met papieren retourtje). Maar je kan ook gewoon a->c en b->a afrekenen, wat 1,80+12,40=14,20 is. :)

We wijken namelijk niet af van de route, dus hoeven we niet in-/uit te checken op c (Schiedam) (2.2). Voor a->c hebben we de hele dag de tijd, we mogen er 4-28 uur over doen, afhankelijk van onze instaptijd (het slechtste geval is bij 23.59.59u, dan mogen we er 4 uur over doen; het is steeds tot de volgende dag 04:00u, zie voorwaarden 2.7). Een 'ritje' a->a langer dan 60 minuten maken kost 20 euro, in plaats van dat het gratis is, dus dat is niet zo handig...

Met kortingskaart en 1 anonieme kaart is het in dit voorbeeld straks vanaf 1 december 1,80+7,40=9,60 ten opzichte van 14,80 (bij zowel papier als chipkaart).

Overigens vind ik deze ook interessant:
4.10 Indien er sprake is van misbruik of oneigenlijk gebruik van Reizen op Saldo bij NS, kan NS besluiten voor betreffende Reiziger en/of bij de betreffen de OV-chipkaart het
Instaptarief te verhogen tot het Verhoogd Instaptarief.
Dat is 37,40 ipv 10 bij een voordeelurenkaart. Gek dat ze niet het maximale voor die kaartsoort gaan vragen (13,20 voordeelurenkaart 2e klas). Zie tarieventabel.
posttoast schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 11:51:
Om met een positieve noot af te sluiten: mijn vriendin en ik zijn gisteren van Den Haag Moerwijk naar Den Haag Laan van NOI gegaan. Zij was met haar papieren kaartje € 3,40 kwijt, ik met mijn OV chipkaart € 2,80.
Dit is net iets te mooi volgens bovenstaande tabel. ;) Maar op een enkeltje van zo'n 3,40 krijg je wel 40 cent korting met een chipkaart.

Vooral op echt lange trajecten is de chipkaart stukken goedkoper _/-\o_, namelijk 22 euro ipv 36,30, of met korting 13,20 euro ipv 21,80. En dan kun je natuurlijk ook nog 'vergeten' uit te checken, hoewel je dat maximaal 12 keer mag doen. Ik weet niet of binnen 2 weken ook geld bij NS, of dat het over de levensduur van de kaart is.

[ Voor 5% gewijzigd door pedorus op 23-10-2009 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

KroontjesPen schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 13:54:
Waarom blijven wij zo gehecht aan dat retourtje zoals smokalot weer wil hebben op z'n chipkaart.
Het enkeltje is bij op saldo in prijs verlaagd.
Dat is dan weer een extra handeling bij een automaat.
Ik heb eerder gezegd dat ik hoop dat dit soort kortingen op termijn verdwijnen.

De reden waarom het nu wel mist is omdat je nu minimaal 20 euro op je kaart moet hebben om te kunnen reizen, dus je kunt de laatste zeg 15 euro nooit opmaken als je alleen met de trein reist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

smokalot schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 15:27:

De reden waarom het nu wel mist is omdat je nu minimaal 20 euro op je kaart moet hebben om te kunnen reizen, dus je kunt de laatste zeg 15 euro nooit opmaken als je alleen met de trein reist.
Natuurlijk kan dat wel :) Niet met een korte reisafstand, maar als je een reis maakt die het maximumtarief van 22 euro kost is je kaart leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

smokalot schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 15:27:
[...]

Die korting zat in het retourtje volgens mij nl één keer loket korting. Nu is dat recht getrokken.

Als je er van uit gaat dat je één keer per jaar met de NS gaat reizen en verder nooit meer met het openbaar vervoer zou ik een wegwerp chipkaart nemen met een reis erop. Kost alleen wat meer.

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Ha, ergens in kleine letters tussen de rest in staat op de ov chipkaart site dit:
Heel Nederland
NS heeft vanaf 3 augustus 2009 op elk NS station als proef minimaal één kaartautomaat geschikt gemaakt voor het laden van saldo op de OV-chipkaart. Deze automaat is te herkennen aan de sticker met het OV-chipkaartlogo, in de linkerbovenhoek op de automaat.
Volgens mij heb ik dat logo al eens gezien op een van de automaten hier, dus dat gaan we straks eerst maar eens proberen, voor het begin van de reis. Ik ben benieuwd...

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
[...]

De reden is dat je moet zeggen of je eerste of tweede klasse wilt reizen. Dat hadden ze natuurlijk ook anders op kunnen lossen, bijvoorbeeld bij de automaat. Ik denk dat de NS wil dat je bij een balie langsgaat omdat er dan minder mensen met de kaart reizen,
Ja, dat zou bijna zeker de reden moeten zijn. Een 'kleine' barrière (afhankelijk van jouw station is dat minder of meer een barrière), puur om nog niet te veel mensen het te laten gebruiken.

Zoiets zou natuurlijk ook via de automaat kunnen, maar dat houden ze nog even achter klaarblijkelijk. Misschien is het echter zo dat de software update van de automaat wat achterloopt, terwijl de deadline van het begin van de test al helemaal vast stond, en ze nu dus als quick-fix het via noodapparatuur op de balie doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

smokalot schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 01:35:
[...]
Ik deel trouwens de ervaring dat de mensen van de NS wel erg weinig weten over het reizen met de kaart met de trein
Voor het geval je het nog niet wist:
"NS" staat voor "Ne Scio" (ik weet niet), wat ooit ook door een Nederlandse auteur als pseudoniem is gebruikt.

Pagina: 1 ... 12 ... 100 Laatste

Let op:
Het is hier niet toegestaan om hulp te bieden bij het hacken van chips. Dit betekent dat het ook niet toegestaan is om links te geven naar kant en klare programma's die dit mogelijk maken. Het forum is geen plaats om aan te zetten tot frauduleuze handelingen.