flowerp schreef op woensdag 30 september 2009 @ 23:52:
[...]
Maar toch... de groep mensen die het morgen zal gaan uitproberen is hoe dan ook heel klein. Of het nu alleen voor anonieme reizigers is of voor reizigers met een persoonlijke OV chipkaart. Dat zag je ook met de ov chipkaart in Amsterdam. Jaren(!) ben ik nagenoeg de enigste geweest in Amsterdam die hem gebruikte. Nouja, niet echt de enigste want via dit topic leerde ik dat er dus een paar anderen zijn geweest. Maar hele volgestouwde metrestellen meegemaakt en -iedereen- gebruikte telkens alleen maar die strippenkaart. Alsof hun hersenen het bestaan van de ov chipkaart al die jaren gewoon automatisch wegfilterde. Iets wat er wel was, maar waarvan het nog niet eens in de mensen opkwam om er ook maar eens een blik op te werpen, laat staan het eens te proberen.
Dat klopt op zich, maar op de schaal van heel nederland is die groep mensen groter dan de 1000 man die ze hebben laten testen (waarschijnlijk iig, je weet dat natuurlijk nooit zeker.) Overigens, je merkt dat nu de kaart verplicht is in de metro er meer en meer mensen gebruik van maken. Waarschijnlijk onder het motto 'nou heb ik er toch een, kan ik 'm wel gebruiken ook'. Veel mensen hebben toen de kaart verplicht was (zij het in Rotterdam of in Amsterdam) überhaupt pas een kaart gekocht cq besteld.
Een paar maanden geleden was ik steevast de enige hier in Haarlem die OV-Chipte in de bus. Nu is 't andersom, als ik de enige ben is dat een uitzondering. Nog niet de meerderheid gebruikt 'm, maar 't wordt steeds meer.
Zelfs toen de ov chipkaart verplicht ging worden heb ik de dagen ervoor nog goed opgelet of er nu veel mensen hem gebruikte, maar zelfs toen was het nog echt op de vingers van 1 hand te tellen.
Veranderfobie he.
Maar goed, ik zal morgen eens opletten, maar het lijkt me heel stug dat ik ook maar 1 persoon het ga zien gebruiken. Je kunt het als ik het goed heb alleen gebruiken voor reizen met toeslag (eufemisme: reizen zonder korting). En wie reist er uberhaupt met toeslag? Dat is toch alleen de hele incidentele reiziger wiens auto net een grote beurt krijgt ofzo?
Yep. En again, volgens mij is dat dus het hele punt. De gewinterde treinreiziger zal 't nog even links laten liggen (uitgezonderd van die malloten als ik die 't proberen om 't proberen), die mag wachten tot de dagjesmensen 't op een wat grotere schaal hebben uitgeprobeerd.
Tevens apart dat er eerst zo'n gehannes was over dat wel of niet saldo en dat er werd gedacht dat op saldo reizen juist niet zou gaan kunnen en misschien pas in een later stadium. Maar nu beginnen ze juist met reizen op saldo.
Zoals ik al zei, NS is niet dom. Die doen onderzoek en pogen zo goed mogelijk uit te vogelen wat hun klanten nou eigenlijk willen. En uit dat onderzoek is gebleken dat mensen reizen op saldo niet zien als iets speciaals, maar als gewoon een manier om te betalen. En dat mensen dat dus liever op die manier doen dan met kaartjes op je chip laden.
Overigens reizen best veel mensen zonder korting: iedereen die om 9 uur op kantoor moet zijn.
--
Verder las ik dus op de site van NS dat je je kaart moet activeren zodat ze er 1e of 2e klas van kunnen maken. Bij een NS-balie nog wel. Da's imo een beetje dom. Wat ze beter doen is deze functionaliteit in de automaat verwerken. Als je 1e klas wilt reizen terwijl je normaal 2e klas reist ga je langs de automaat, zegt '1x 1e klas' en je checkt de eerstvolgende keer in voor de 1e klas. Idem 2x (voor een retour) en default (om het geheel om te draaien). Hopelijk komt dat nog.
Edit:
Ah, verrek:
Persoonlijke en anonieme OV-chipkaarten geschikt maken voor reizen op saldo bij NS
Bij NS-kaartautomaten herkenbaar aan het roze OV-chipkaartsymbool en NS-servicebalies (anonieme kaarten) en via ns.nl en NS-klantenservice (anonieme en persoonlijke kaarten).
[
Voor 11% gewijzigd door
CyBeR op 01-10-2009 02:11
]
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.