• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:14
Alex) schreef op zaterdag 26 september 2009 @ 01:16:
In het landelijk vervoer per trein vind ik de OV-chipkaart niet handig: er zijn nu al een aantal situaties waarbij het voor de reiziger alleen maar nodeloos complex wordt om met de chipkaart te reizen i.p.v. klassieke papieren treinkaartjes.
Nu kun je uit de NS-kaartautomaat gewoon een retourtje trekken van Dordrecht naar een achterafplaatsje ergens in Groningen waar NS niet rijdt, maar Arriva wel.
De situatie wordt zeker wel minder complex. Je kunt nu gewoon in en uitstappen wanneer je wilt zonder dat je eerst een kaartje moet kopen (wat ook 2-5 minuten tijd kost). Alleen even je kaart langs een paaltje halen waar je toch langs loopt.
Straks zul je dan op het perron moeten inchecken, maar wanneer je van NS naar Arriva overstapt moet je uit- en opnieuw inchecken.
Volgens mij gaat 99% van het treinverkeer via NS, dus het aantal mensen dat op een station moet in- en uitchecken tijdens overstappen is redelijk beperkt. Overigens vind ik het hele in- en uitchecken een overbodige actie, Als ik in Zwijndrecht in de trein stap en in Geldermalsen eruit, dan kunnen ze best beredeneren dat ik dan in Dordrecht van een NS trein bent overgestapt op een Arriva trein. Anders zou zijn als er meerdere bedrijven rijden op hetzelfde traject, maar dat is in Nederland volgens mij niet het geval. Het is een ontwerpfout die wordt afgewenteld op de gebruikers.

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:52
Ja, ik heb ook wat kritiek op de ov-chip gehad, maar mijn insteek was en is positief, omdat juist de NS erook mee komt. Vind ik retehandig, geen kaartje meer kopen op een guur station op de vroege zondagmorgen.

• cheiron
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:24
Voorlopig vind ik het nog een zooitje. Omdat er een wachttijd is bij de poortjes (open-dicht-open-dicht) loopt het heel snel vol.

Flickr PSN ID= cheironnl

• KroontjesPen
  • Laatst online: 08:18

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

Ben ook van mening dat het systeem wel wat slimmer zou mogen zijn. Laten we het eerst invoeren en dan kijken waar en hoe we het makkelijker kunnen maken voor de klanten.

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

Verwijderd

ik snap er werkelijk helemaal niets van, vanaf januari moet ik dat ding gaan gebruiken als ov , maar hoe gaat dat dan ? moet ik in de bus, dat kaartje ergens langs halen ofzo?

de datum bij mij staat als geldigheid 2014 ?

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 30 september 2009 @ 13:19:
moet ik in de bus, dat kaartje ergens langs halen ofzo?
Ja, langs zo'n apparaatje:
Afbeeldingslocatie: http://www.enphe2009.org/images/afbhandbijlezer.jpg
Er gaat dan een groen lampje branden.

En vergeet niet uit te checken ;)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• KroontjesPen

KroontjesPen

Stem blanco!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

cheiron schreef op woensdag 30 september 2009 @ 12:54:
Voorlopig vind ik het nog een zooitje. Omdat er een wachttijd is bij de poortjes (open-dicht-open-dicht) loopt het heel snel vol.
Dat ligt aan de mensen dan. Die poortjes blijven namelijk gewoon open staan als je er snel genoeg langs komt met meerdere mensen. Ze gaan niet eerst dicht.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

ow, dus gewoon bliep,groen ,doorlopen , en als je ov hebt, dan wordt er niets afgeschreven , en als je geen ov hebt gewoon de kosten van je reis , toch? als ik het allemaal goed begrijp :P

• anandus
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 30 september 2009 @ 13:32:
ow, dus gewoon bliep,groen ,doorlopen , en als je ov hebt, dan wordt er niets afgeschreven , en als je geen ov hebt gewoon de kosten van je reis , toch? als ik het allemaal goed begrijp :P
Yups :)
Mits je niet vergeet uit te checken :+ (als je geen OV hebt)

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Blijkbaar hoef ik mijn NS abonnement met buszones niet eerst te activeren om te gebruiken in de bus, dat werkt al goed.

Nog een vraag: moeten NS abonnement houders nou wel of niet in-/uitchecken als je met de trein gaat?

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

• Sjah
Lijkt me wel, want stel dat je buiten je abo-traject reist. Dan moet er wel apart afgerekend worden.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Sjah schreef op woensdag 30 september 2009 @ 13:40:
Lijkt me wel, want stel dat je buiten je abo-traject reist. Dan moet er wel apart afgerekend worden.
Dat geldt overigens niet voor OV-Jaarkaarthouders e.d. Op het moment dat er geen kans is dat je moet betalen, wordt er ook geen borg afgeschreven.

Verwijderd

anandus schreef op woensdag 30 september 2009 @ 13:33:
[...]
Yups :)
Mits je niet vergeet uit te checken :+ (als je geen OV hebt)
ja, anders heb je toch wel een probleem , dan ben je dus gewoon 20 euro kwijt :'(

ik ben toch wel benieuwd hoe oudere mensen hier op gaan reageren

Verwijderd

jelmervos schreef op woensdag 30 september 2009 @ 13:39:
Blijkbaar hoef ik mijn NS abonnement met buszones niet eerst te activeren om te gebruiken in de bus, dat werkt al goed.

Nog een vraag: moeten NS abonnement houders nou wel of niet in-/uitchecken als je met de trein gaat?
Toen in het nieuws kwam dat GVB Amsterdam abbonnement-houders, die niet in- of uitchecken, ging bekeuren heeft NS daar uitspraken over gedaan. NS zou het in- en uitchecken wel gaan "stimuleren", maar gaat niet bekeuren als je zonder in- of uitchecken je abbonnement gebruikt. Natuurlijk wel als je buiten je traject reist en niet in- of uitcheckt.

Verwijderd

CyBeR schreef op woensdag 30 september 2009 @ 13:29:
[...]

Dat ligt aan de mensen dan. Die poortjes blijven namelijk gewoon open staan als je er snel genoeg langs komt met meerdere mensen. Ze gaan niet eerst dicht.
Fout. Zoiets ligt altijd aan het systeem. Het systeem zou zo ontworpen moeten zijn, dat het niet aan de mensen kan liggen. Mijn voorstel zou dan ook zijn om het systeem aan te passen aan de mensen en niet andersom.

Ons terrein is beveiligd en alleen toegankelijk via tourniquets. Je ziet heel duidelijk dat het meerendeel van de gebruikers van de tourniquet de handelingen heel bewust uitvoert en dus inderdaad ook gaat staan wachten op het piepje, wat aangeeft dat je door kunt lopen. Pas op dat moment stappen ze de tourniquet in. Slechts een kleine minderheid houdt zijn pas vluchtig voor de lezer en loopt alvast het tourniquet in om meteen door te lopen. Maar bij ons hoeven gelukkig geen hele busladingen mensen tegelijk naar binnen. Hier "druppelt" iedereen naar binnen en naar buiten.

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01:14

alienfruit

the alien you never expected

Ik ga toch maar eens mijn rijbewijs halen want de OV-chipkaart wordt één grote kostenpost en drama.

• KroontjesPen

KroontjesPen

Lijkt mij dat de NS een probleem gaat krijgen als ze OV--Jaarkaarthouders niet laat in en uitchecken.
Ze krijgen dan volgens mij geen deel van dat geld wat die kaarthouders opbrengen.
Voor hun eigen abonnementen is het geen probleem in het gebied waar de houder voor betaald heeft.

Stem blanco!

• cheiron
  • Laatst online: 07:24
CyBeR schreef op woensdag 30 september 2009 @ 13:29:
[...]

De feedback van het systeem of je inboeking/uitboeking succesvol is gaat te traag. Als ik mijn kaartje er langs haal in de metrostations gaat het zeg 1 van de 5 keer fout (foutmelding, niet gepakt, nog een keer langshalen). Dan kan ik wel vrolijk doorlopen om de stroom mensen gaande te houden, maar betaal ik wel 1 op de 5 keer een dubbel tarief. Mij maakt het met OV niets uit, maar als je een kaartje hebt gaat het wel aantikken.

Daarnaast vind ik een "ligt aan de mensen" echt zo een typische IT uitdrukking.. Een systeem moet er zijn om te ondersteunen, niet om zaken lastiger te maken.

Flickr PSN ID= cheironnl

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

alienfruit schreef op woensdag 30 september 2009 @ 14:22:
Ik ga toch maar eens mijn rijbewijs halen want de OV-chipkaart wordt één grote kostenpost en drama.
Ik heb een rijbewijs, maar dat ding doet niks bij de in- en uitcheckapparaten in de bus, die werken toch echt alleen met een OV-chipkaart ;)

Vanmorgen voor het eerst met de OV-chipkaart gereisd. Ik had hem vorige week ontvangen maar nog niet opgeladen, mijn strippenkaart was nog niet vol. Toen heb ik hem wel een keer bij het uitstappen tegen zo'n apparaat gehouden. Dom, want het saldo was vanmorgen -4,00. Het is dus mogelijk om een negatief saldo te hebben, wat ik ook al eens had gelezen.

Betekent dit ook dat je verplicht bent om het saldo aan te vullen, of kun je met een lege OV-chipkaart gewoon een keer 'gratis' reizen als je hem verder toch niet meer gaat gebruiken? Binnenkort krijg ik namelijk nog een OV-chipkaart opgestuurd en die ga ik dus niet in gebruik nemen (ik had een NS voordeelurenkaart en een OV-chipkaart besteld zonder te weten dat die NS-kaart ook een OV-chipkaart is).

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Verwijderd

KroontjesPen schreef op woensdag 30 september 2009 @ 14:22:
Lijkt mij dat de NS een probleem gaat krijgen als ze OV--Jaarkaarthouders niet laat in en uitchecken.
Ze krijgen dan volgens mij geen deel van dat geld wat die kaarthouders opbrengen.
Voor hun eigen abonnementen is het geen probleem in het gebied waar de houder voor betaald heeft.
De OV-jaarkaart is een product van de NS. De NS staat een deel van de opbrengst af aan de overige OV-bedrijven.

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:58
cheiron schreef op woensdag 30 september 2009 @ 14:30:
[...]

De feedback van het systeem of je inboeking/uitboeking succesvol is gaat te traag. Als ik mijn kaartje er langs haal in de metrostations gaat het zeg 1 van de 5 keer fout (foutmelding, niet gepakt, nog een keer langshalen). Dan kan ik wel vrolijk doorlopen om de stroom mensen gaande te houden, maar betaal ik wel 1 op de 5 keer een dubbel tarief. Mij maakt het met OV niets uit, maar als je een kaartje hebt gaat het wel aantikken.
Klopt. Reis nu al een aantal jaar met de ov-chipkaart en ik vind dat de poortjes ook maar matig werken. Uitleesfouten, of te trage uitlezing. Soms knal ik al tegen de deurtjes aan (ik loop namelijk gewoon door) terwijl het apparaat dan nog even gaat zeggen dat er een leesfout is geweest. Blijf je daar staan, dan gaan ze echt niet open, nee, helemaal eruit, kaart opnieuw ervoor houden en dan gaat het goed... behalve in bepaalde gevallen, dan staat er dat je al uitgecheckt bent, maar gaan de deurtjes wel open.

Probeer maar eens: stevige pas, OV Chipkaart zover mogelijk voor je uit steken richting lezer, en blijven doorlopen. Soms gaat ook helemaal goed, maar begint het poortje luid te piepen terwijl ik al 5 meter verder ben.

• KroontjesPen

KroontjesPen

Verwijderd schreef op woensdag 30 september 2009 @ 14:36:
De OV-jaarkaart is een product van de NS. De NS staat een deel van de opbrengst af aan de overige OV-bedrijven.
Mijn fout. :$
Waarschijnlijk met de N-ster abo jaarkaart verward. Was van mening dat ze alleen de uitgaven van beide kaarten hadden gesplitst omdat het type kaart beter bij die groep vervoerders paste.

Stem blanco!

• Snippertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:00

Snippertje

Light up your life

Hoe zit dat eigenlijk als je niet uitcheckt met een OVkaart?

Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
croxz schreef op woensdag 30 september 2009 @ 12:07:
[...]
Anders zou zijn als er meerdere bedrijven rijden op hetzelfde traject, maar dat is in Nederland volgens mij niet het geval. Het is een ontwerpfout die wordt afgewenteld op de gebruikers.
Er zijn anders trajecten waar zowel NS als een andere vervoerder op rijden. Bijvoorbeeld van Dordrecht naar Geldermalsen: je kan het zowel rechtstreeks afleggen met de Spurtjes van Arriva, maar je kan ook reizen via Breda en aldaar overstappen op de stoptrein naar Utrecht.
Snippertje schreef op woensdag 30 september 2009 @ 15:52:
Hoe zit dat eigenlijk als je niet uitcheckt met een OVkaart?
Dan ben je je borg (€ 4 bij de bus/tram/metro-bedrijven, € 20 bij NS) kwijt.

We are shaping the future

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 18:20
Verwijderd schreef op woensdag 30 september 2009 @ 13:51:
[...]

ja, anders heb je toch wel een probleem , dan ben je dus gewoon 20 euro kwijt :'(

ik ben toch wel benieuwd hoe oudere mensen hier op gaan reageren
Je zou verwachten zoals oude mensen altijd reageren. B.v. bij de invoering van de pin pas en automaat gewoon naar het loket blijven gaan en bij de invoering van de kaartjes automaat bij de NS gewoon naar het loket blijven gaan. Totdat de loketten op de meeste stations domweg opgeheven werden en de bank filialen zo omgebouwd werden dat je er geen geld meer KAN halen. Dan huilen ze even en dan gaan ze het toch maar gewoon gebruiken.

Tot op heden zag ik oude mensen echter eerder met de ov chip kaart aan de gang dan die zogenaamde hippe whiz-kid studenten, die tot op de allerlaatste dag, ja zelfs nog op de dag van afschaffing van de strippenkaart 'completely oblivious' met hun stomme papieren kaartje zaten te vouwen.
alienfruit schreef op woensdag 30 september 2009 @ 14:22:
Doei doei! Ik zwaai nog wel even naar je als je weer met de auto in de file staat. Suc6 ook met het vinden van een parkeerplek :P
[...]

De feedback van het systeem of je inboeking/uitboeking succesvol is gaat te traag.
De traagheid bij de GVB zit hem er nu in dat ze die poortjes op de traagst mogelijke stand hebben gezet. Dit is gedaan om de mensen 'te laten wennen'. De motor van die poortjes staat nu op zo'n 20% vertelde een GVB medewerker ter plekke (ok, die 20% hoeft niet nauwkeurig te staan, maar laten we zeggen dat ze dus op standje 'langzaam' staan).

Persoonlijk vind ik dat best wel dom en iedereen vind het dom. Zet ze gewoon op normale snelheid, dat extra langzame is alleen maar irritant.

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

• ROFLASTC
  • Laatst online: 28-09 06:10

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Intuitief dacht ik: waarom niet eerst de abbo houders "aanzetten" die kaarten staan op naam en daarmee zijn problemen makkelijker op te lossen?

Ben ik nou zo mal?

Anyway iedereen moet z'n abbo kaart, ongeacht het type, eerst activeren toch?

And it goes BRAAAAAPP!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

ROFLASTC schreef op woensdag 30 september 2009 @ 22:55:
Intuitief dacht ik: waarom niet eerst de abbo houders "aanzetten" die kaarten staan op naam en daarmee zijn problemen makkelijker op te lossen?
Grotere hoeveelheid forensen == grotere hoeveelheid OV-savvy mensen == grotere hoeveelheid potentieel gezeur. Op deze manier is de groep mensen die morgen begint gebruik te maken van de kaart veel kleiner.
Anyway iedereen moet z'n abbo kaart, ongeacht het type, eerst activeren toch?
Als ik 't goed begrijp (van ns.nl) wel ja. Maar imo is dat stom: ze kunnen er toch gewoon van uitgaan dat je 2e klas reist, tenzij je dat anders aangeeft?

• flowerp
CyBeR schreef op woensdag 30 september 2009 @ 23:00:
[...]
Grotere hoeveelheid forensen == grotere hoeveelheid OV-savvy mensen == grotere hoeveelheid potentieel gezeur. Op deze manier is de groep mensen die morgen begint gebruik te maken van de kaart veel kleiner.
Maar toch... de groep mensen die het morgen zal gaan uitproberen is hoe dan ook heel klein. Of het nu alleen voor anonieme reizigers is of voor reizigers met een persoonlijke OV chipkaart. Dat zag je ook met de ov chipkaart in Amsterdam. Jaren(!) ben ik nagenoeg de enigste geweest in Amsterdam die hem gebruikte. Nouja, niet echt de enigste want via dit topic leerde ik dat er dus een paar anderen zijn geweest. Maar hele volgestouwde metrestellen meegemaakt en -iedereen- gebruikte telkens alleen maar die strippenkaart. Alsof hun hersenen het bestaan van de ov chipkaart al die jaren gewoon automatisch wegfilterde. Iets wat er wel was, maar waarvan het nog niet eens in de mensen opkwam om er ook maar eens een blik op te werpen, laat staan het eens te proberen.

Zelfs toen de ov chipkaart verplicht ging worden heb ik de dagen ervoor nog goed opgelet of er nu veel mensen hem gebruikte, maar zelfs toen was het nog echt op de vingers van 1 hand te tellen.

Maar goed, ik zal morgen eens opletten, maar het lijkt me heel stug dat ik ook maar 1 persoon het ga zien gebruiken. Je kunt het als ik het goed heb alleen gebruiken voor reizen met toeslag (eufemisme: reizen zonder korting). En wie reist er uberhaupt met toeslag? Dat is toch alleen de hele incidentele reiziger wiens auto net een grote beurt krijgt ofzo?

p.s.

Zie net dat de NS nu wel haar site heeft aangepast en nu wel zegt dat je vanaf morgen op saldo kan reizen: http://www.ns.nl/cs/Satel...ar-en-wanneer#planning-id

Tevens apart dat er eerst zo'n gehannes was over dat wel of niet saldo en dat er werd gedacht dat op saldo reizen juist niet zou gaan kunnen en misschien pas in een later stadium. Maar nu beginnen ze juist met reizen op saldo.

[ Voor 11% gewijzigd door flowerp op 30-09-2009 23:57 ]

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaguar645
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-10 14:20
Canaria schreef op woensdag 30 september 2009 @ 14:33:
[...]
Toen heb ik hem wel een keer bij het uitstappen tegen zo'n apparaat gehouden. Dom, want het saldo was vanmorgen -4,00. Het is dus mogelijk om een negatief saldo te hebben, wat ik ook al eens had gelezen.

Betekent dit ook dat je verplicht bent om het saldo aan te vullen, of kun je met een lege OV-chipkaart gewoon een keer 'gratis' reizen als je hem verder toch niet meer gaat gebruiken? Binnenkort krijg ik namelijk nog een OV-chipkaart opgestuurd en die ga ik dus niet in gebruik nemen (ik had een NS voordeelurenkaart en een OV-chipkaart besteld zonder te weten dat die NS-kaart ook een OV-chipkaart is).
Ik heb welliswaar een NS-OVJaarkaart maar heb voordat mijn abo in ging een keer de kaart tegen een poortje aan gehouden. Uiteindelijk moest ik er eerst 4 euro op zetten om het negatieve saldo weg te werken, voordat ik weer gebruik kon maken van mijn kaart. Dit was dan welliswaar bij het GVB. Je kunt dan nog wel reizen met de andere vervoerders :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

flowerp schreef op woensdag 30 september 2009 @ 23:52:
[...]

Maar toch... de groep mensen die het morgen zal gaan uitproberen is hoe dan ook heel klein. Of het nu alleen voor anonieme reizigers is of voor reizigers met een persoonlijke OV chipkaart. Dat zag je ook met de ov chipkaart in Amsterdam. Jaren(!) ben ik nagenoeg de enigste geweest in Amsterdam die hem gebruikte. Nouja, niet echt de enigste want via dit topic leerde ik dat er dus een paar anderen zijn geweest. Maar hele volgestouwde metrestellen meegemaakt en -iedereen- gebruikte telkens alleen maar die strippenkaart. Alsof hun hersenen het bestaan van de ov chipkaart al die jaren gewoon automatisch wegfilterde. Iets wat er wel was, maar waarvan het nog niet eens in de mensen opkwam om er ook maar eens een blik op te werpen, laat staan het eens te proberen.
Dat klopt op zich, maar op de schaal van heel nederland is die groep mensen groter dan de 1000 man die ze hebben laten testen (waarschijnlijk iig, je weet dat natuurlijk nooit zeker.) Overigens, je merkt dat nu de kaart verplicht is in de metro er meer en meer mensen gebruik van maken. Waarschijnlijk onder het motto 'nou heb ik er toch een, kan ik 'm wel gebruiken ook'. Veel mensen hebben toen de kaart verplicht was (zij het in Rotterdam of in Amsterdam) überhaupt pas een kaart gekocht cq besteld.

Een paar maanden geleden was ik steevast de enige hier in Haarlem die OV-Chipte in de bus. Nu is 't andersom, als ik de enige ben is dat een uitzondering. Nog niet de meerderheid gebruikt 'm, maar 't wordt steeds meer.
Zelfs toen de ov chipkaart verplicht ging worden heb ik de dagen ervoor nog goed opgelet of er nu veel mensen hem gebruikte, maar zelfs toen was het nog echt op de vingers van 1 hand te tellen.
Veranderfobie he.
Maar goed, ik zal morgen eens opletten, maar het lijkt me heel stug dat ik ook maar 1 persoon het ga zien gebruiken. Je kunt het als ik het goed heb alleen gebruiken voor reizen met toeslag (eufemisme: reizen zonder korting). En wie reist er uberhaupt met toeslag? Dat is toch alleen de hele incidentele reiziger wiens auto net een grote beurt krijgt ofzo?
Yep. En again, volgens mij is dat dus het hele punt. De gewinterde treinreiziger zal 't nog even links laten liggen (uitgezonderd van die malloten als ik die 't proberen om 't proberen), die mag wachten tot de dagjesmensen 't op een wat grotere schaal hebben uitgeprobeerd.
Tevens apart dat er eerst zo'n gehannes was over dat wel of niet saldo en dat er werd gedacht dat op saldo reizen juist niet zou gaan kunnen en misschien pas in een later stadium. Maar nu beginnen ze juist met reizen op saldo.
Zoals ik al zei, NS is niet dom. Die doen onderzoek en pogen zo goed mogelijk uit te vogelen wat hun klanten nou eigenlijk willen. En uit dat onderzoek is gebleken dat mensen reizen op saldo niet zien als iets speciaals, maar als gewoon een manier om te betalen. En dat mensen dat dus liever op die manier doen dan met kaartjes op je chip laden.

Overigens reizen best veel mensen zonder korting: iedereen die om 9 uur op kantoor moet zijn.

--

Verder las ik dus op de site van NS dat je je kaart moet activeren zodat ze er 1e of 2e klas van kunnen maken. Bij een NS-balie nog wel. Da's imo een beetje dom. Wat ze beter doen is deze functionaliteit in de automaat verwerken. Als je 1e klas wilt reizen terwijl je normaal 2e klas reist ga je langs de automaat, zegt '1x 1e klas' en je checkt de eerstvolgende keer in voor de 1e klas. Idem 2x (voor een retour) en default (om het geheel om te draaien). Hopelijk komt dat nog.

Edit:
Ah, verrek:
Persoonlijke en anonieme OV-chipkaarten geschikt maken voor reizen op saldo bij NS
Bij NS-kaartautomaten herkenbaar aan het roze OV-chipkaartsymbool en NS-servicebalies (anonieme kaarten) en via ns.nl en NS-klantenservice (anonieme en persoonlijke kaarten).

[ Voor 11% gewijzigd door CyBeR op 01-10-2009 02:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan vraag ik me af hoe je dan:
- 3x kaartje 2e klas traject A
- 1x kaartje 1e klas traject A
- 2x kaartje 2e klas traject B

op je OV-kaart kunt zetten (Je wil immers niet iedere keer naar een automaat, maar in 1 keer de kaartjes voor bijvoorbeeld de komende 2 weken erop zetten.) en dan kunt bepalen welk product je voor welke reis wil gaan gebruiken. Op sommige momenten reis ik namelijk 1e klas - vooral als het erg druk is en ik wat verder moet (naar mijn ouders bijvoorbeeld) - terwijl ik meestal 2e klas reis. Ik bepaal dus ook pas op het moment dat ik het perron oploop, of ik een 1e klas of 2e klas kaartje ga afstempelen.

Als ik in een periode een paar keer naar mijn ouders moet, heb ik dus meestal 1 1e klas kaartje en 2 2e klas kaartjes in mijn portemonnee "op voorraad".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 07:56:
Dan vraag ik me af hoe je dan:
- 3x kaartje 2e klas traject A
- 1x kaartje 1e klas traject A
- 2x kaartje 2e klas traject B

op je OV-kaart kunt zetten (Je wil immers niet iedere keer naar een automaat, maar in 1 keer de kaartjes voor bijvoorbeeld de komende 2 weken erop zetten.) en dan kunt bepalen welk product je voor welke reis wil gaan gebruiken. Op sommige momenten reis ik namelijk 1e klas - vooral als het erg druk is en ik wat verder moet (naar mijn ouders bijvoorbeeld) - terwijl ik meestal 2e klas reis. Ik bepaal dus ook pas op het moment dat ik het perron oploop, of ik een 1e klas of 2e klas kaartje ga afstempelen.

Als ik in een periode een paar keer naar mijn ouders moet, heb ik dus meestal 1 1e klas kaartje en 2 2e klas kaartjes in mijn portemonnee "op voorraad".
Waar haal jij vandaan dat je 'een kaartje op je kaart moe zetten'?

't is gewoon inchecken/uitchecken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CyBeR schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 09:11:
[...]

Waar haal jij vandaan dat je 'een kaartje op je kaart moe zetten'?

't is gewoon inchecken/uitchecken.
Ik heb begrepen dat het ook mogelijk zou zijn om "losse producten" op je kaart te laden. Ik heb het niet zo op "op saldo reizen", want als er eens wat misgaat kost je dat 20 euro bij de NS en moet je zelf maar zien dat het gecorrigeerd wordt. (Dus kosten maken om je geld terug te krijgen.) In de tram of bus "maar" 4 euro, dus dan is de schade nog beperkt.

Andere mogelijkheid: overgangsbewijzen van 1e naar 2e klas of toeslagen voor ICE-treinen. Hoe kan ik er een paar op mijn Chipkaart zetten en hoe kan ik bepalen wanneer ik zo'n toeslag-kaartje wil gebruiken en wanneer niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 09:37:
[...]

Ik heb begrepen dat het ook mogelijk zou zijn om "losse producten" op je kaart te laden. Ik heb het niet zo op "op saldo reizen", want als er eens wat misgaat kost je dat 20 euro bij de NS en moet je zelf maar zien dat het gecorrigeerd wordt. (Dus kosten maken om je geld terug te krijgen.) In de tram of bus "maar" 4 euro, dus dan is de schade nog beperkt.

Andere mogelijkheid: overgangsbewijzen van 1e naar 2e klas of toeslagen voor ICE-treinen. Hoe kan ik er een paar op mijn Chipkaart zetten en hoe kan ik bepalen wanneer ik zo'n toeslag-kaartje wil gebruiken en wanneer niet?
Verkeerd begrepen. In ieder geval op dit moment. Je reist op saldo. Als je kaartjes wilt kopen kan dat, maar die komen dan wel op papier uit de automaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:27

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Maar nu vraag ik me af:
Stel ik reis van Woerden naar Groningen. En ik heb 22 euro op mijn kaart staan. 20 euro gaat ertijdelijk af als borg, totdat ik me weer uitcheck. Ik reis dus met 2 euro op mijn kaart naar Groningen.
Als ik tussentijde controle heb, ben ik dus de sjaak begrijp ik.
Maar wat als ik geen controle heb, en uitcheck in Groningen. Kom ik dan op een rood negatief reissaldo te staan? :?

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

AW_Bos schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 09:55:
Maar nu vraag ik me af:
Stel ik reis van Woerden naar Groningen. En ik heb 22 euro op mijn kaart staan. 20 euro gaat ertijdelijk af als borg, totdat ik me weer uitcheck. Ik reis dus met 2 euro op mijn kaart naar Groningen.
Als ik tussentijde controle heb, ben ik dus de sjaak begrijp ik.
Maar wat als ik geen controle heb, en uitcheck in Groningen. Kom ik dan op een rood negatief reissaldo te staan? :?
Nee, je reist met 22 euro op je kaart. Woerden-Groningen kost overigens 21 euro volgens NS, dus je houdt 1 euro over.

[ Voor 6% gewijzigd door CyBeR op 01-10-2009 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:44

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Wat doen jullie met de nieuwe vorm van zwartrijden (dus meteen weer uitchecken)? Negeren, aanspreken, chauffeur informeren?

Van de week zat ik voor het eerst sinds lange tijd weer in een bus. Zo'n lange gelede bus waarvan de buschauffeur nauwelijks doorheeft wat er achterin gebeurt. Bij de instaphalte (Amsterdam CS) hoorde ik 20 incheckpiepjes maar vrij snel daarna ook 5 uitcheckpiepjes achter in de bus. Dan heb je dus met het nieuwe systeem 25% zwartijders in de bus, waar dat eerst nauwelijks voor kwam (op wat zone-gesmokkel na).

Zelf was ik op het moment te gaar om er wat van te zeggen (hele dag gewerkt, 's avonds teveel bier gedronken met vrienden :P ), maar ik kan er toch behoorlijk kwaad om worden. Helemaal als het straks door de hoge mate van zwartrijden voor de betalende klanten duurder wordt.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

CyBeR schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 09:59:
[...]

Nee, je reist met 22 euro op je kaart. Woerden-Groningen kost overigens 21 euro volgens NS, dus je houdt 1 euro over.
maar er wordt toch altijd 20 euro van de kaart gehaald als borg, waardoor ik 2 euro overhoud?
En 2 euro is echt te weinig om te reizen van Woerden naar Groningen.
Hoe zit dit dan?

[ Voor 12% gewijzigd door AW_Bos op 01-10-2009 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

Er zijn veel mensen, Gizz die eerst gaan zitten in bus of tram en hun kaart pakken en inchecken.

Verder wat is het verschil tussen niet inchecken en in&uit checken.
Geen, je rijdt dus beide keren ongeldig.

Bij controle in het vooertuig, AW_Bos, wordt imo alleen naar een geldige incheck gekeken en niet naar het saldo.

Mensen, voor de wat moeilijke hersenkronkels die hier worden neer gezet is het beter om naar de site van de vervoerder te gaan. Ook even bellen zou kunnen. Beetje actief zoeken kan ook geen kwaad.
Ga dat zelf nu ook doen ivm die voorkeuze voor 1e of 2e klas reizen met de trein.

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

periodiek een controleur met portable reader laten rond gaan? Schijnen ze in rotterdam ook te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

AW_Bos schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 10:21:
[...]

maar er wordt toch altijd 20 euro van de kaart gehaald als borg, waardoor ik 2 euro overhoud?
En 2 euro is echt te weinig om te reizen van Woerden naar Groningen.
Hoe zit dit dan?
En wat leidt je ertoe te denken dat er met die 20 euro niets gedaan wordt? Wat je reist wordt daar gewoon mee verrekend. Die 20 euro (of 10 als je een abo hebt vanaf december) is gewoon 'voor de zekerheid'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:44

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

KroontjesPen schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 10:22:
Er zijn veel mensen, Gizz die eerst gaan zitten in bus of tram en hun kaart pakken en inchecken.
Ik moet de eerste buschauffeur nog tegenkomen die je zonder in te checken/strippenkaart/OV-kaart te laten zien je gewoon door laat lopen naar de andere kant van de bus.

Verder heb ik het de personen in kwestie zien doen. Ze stonden opvallend goed te kijken of de buschauffeur de piepjes opmerkte.
Verder wat is het verschil tussen niet inchecken en in&uit checken.
Geen, je rijdt dus beide keren ongeldig.
Waar doel je op?

Oude systeem: aan de chauffeur laten zien dat je een geldig vervoersbewijs hebt.
Nieuw systeem: doen bij de chauffeur alsof je een vervoersbewijs aanschaft maar deze meteen weer annuleren.

De situatie waarbij helemaal niet ingecheckt wordt komt niet voor, want dan houdt de chauffeur je tegen. Hetzelfde geldt in trams waar je alleen bij de bestuurder of kaartjes-persoon achterin mag instappen.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Gizz schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 10:06:
Van de week zat ik voor het eerst sinds lange tijd weer in een bus. Zo'n lange gelede bus waarvan de buschauffeur nauwelijks doorheeft wat er achterin gebeurt. Bij de instaphalte (Amsterdam CS) hoorde ik 20 incheckpiepjes maar vrij snel daarna ook 5 uitcheckpiepjes achter in de bus. Dan heb je dus met het nieuwe systeem 25% zwartijders in de bus, waar dat eerst nauwelijks voor kwam (op wat zone-gesmokkel na).
Dat heb ik nog niet gezien, ik heb wel veel gezien dat mensen een halte eerder al bij de uitgang staan en uitchecken zonder uit te stappen en pas de halte erna uitstappen.
Persoonlijk een beetje veel moeite om wat geld te besparen (en je wil ook niet gesnapt worden door een inspecteur, natuurlijk).

En ik doe er verder niets aan, dat is mijn probleem niet, maar voor het OV-bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Gizz schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 10:28:
[...]

Ik moet de eerste buschauffeur nog tegenkomen die je zonder in te checken/strippenkaart/OV-kaart te laten zien je gewoon door laat lopen naar de andere kant van de bus.

[...]
De situatie waarbij helemaal niet ingecheckt wordt komt niet voor, want dan houdt de chauffeur je tegen. Hetzelfde geldt in trams waar je alleen bij de bestuurder of kaartjes-persoon achterin mag instappen.
Ahem, open instapregime.

Komt op de hei niet voor maar in de grote steden wel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

Ook op bussen waar je alleen voorin mag instappen kan grijs worden gereden.
De chauffeur weet echt niet meer tot welke zone een passagier mag rijden.
Je kan de vervoerder tippen dat het gedaan wordt.
Even een paar keer een controleur in burger mee laten reizen.

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Collaborator
  • Laatst online: 01-10 16:34

Collaborator

You! Cake or Death?

KroontjesPen schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 11:16:
Ook op bussen waar je alleen voorin mag instappen kan grijs worden gereden.
De chauffeur weet echt niet meer tot welke zone een passagier mag rijden.
Je kan de vervoerder tippen dat het gedaan wordt.
Even een paar keer een controleur in burger mee laten reizen.
Vaak genoeg meegemaakt (zelf als schuldige/'slachtoffer' ook) dat een buschauffeur bij de zonegrens zegt: meneer mevrouw en jij en jij: dit is het einde van de zone, Er uit of een extra kaartje kopen.

This space is occupied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Als ik dit lees: http://ns.nl/cs/Satellite...ar-en-wanneer#planning-id

Kan je je persoonlijke kaart vanaf 1 Dec. gebruiken, activeren kan bij de automaat dus dat zal lekker snel gaan, sterker nog het kan via NS.nl. Snap alleen niet waarom ze er ook bij zetten dat de anonieme kaart dan op saldo kan reizen, volgens mij kan die het vandaag al....

[ Voor 4% gewijzigd door Sjah op 01-10-2009 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Hier in het Noord-Westen van het land hebben ze nu de zuilen mooi roze gemaakt met grote roze cirkels er omheen en roze kaarten er bovenop :')

Blijkbaar een poging om ze nog meer op te laten vallen?

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
  • Laatst online: 08-10 14:31
flowerp schreef op woensdag 30 september 2009 @ 21:11:
[...]

Je zou verwachten zoals oude mensen altijd reageren. B.v. bij de invoering van de pin pas en automaat gewoon naar het loket blijven gaan en bij de invoering van de kaartjes automaat bij de NS gewoon naar het loket blijven gaan. Totdat de loketten op de meeste stations domweg opgeheven werden en de bank filialen zo omgebouwd werden dat je er geen geld meer KAN halen. Dan huilen ze even en dan gaan ze het toch maar gewoon gebruiken.

Tot op heden zag ik oude mensen echter eerder met de ov chip kaart aan de gang dan die zogenaamde hippe whiz-kid studenten, die tot op de allerlaatste dag, ja zelfs nog op de dag van afschaffing van de strippenkaart 'completely oblivious' met hun stomme papieren kaartje zaten te vouwen.

[...]

Doei doei! Ik zwaai nog wel even naar je als je weer met de auto in de file staat. Suc6 ook met het vinden van een parkeerplek :P

[...]

De traagheid bij de GVB zit hem er nu in dat ze die poortjes op de traagst mogelijke stand hebben gezet. Dit is gedaan om de mensen 'te laten wennen'. De motor van die poortjes staat nu op zo'n 20% vertelde een GVB medewerker ter plekke (ok, die 20% hoeft niet nauwkeurig te staan, maar laten we zeggen dat ze dus op standje 'langzaam' staan).

Persoonlijk vind ik dat best wel dom en iedereen vind het dom. Zet ze gewoon op normale snelheid, dat extra langzame is alleen maar irritant.
Wel leuk en aardig van de GVB om die poortjes zo langzaam te zetten, maar het frustreert enorm. Ik wil gewoon scannen en meteen door kunnen lopen! Ook mogen ze echt een heel stuk eerder dicht gaan, want dit werkt zwartrijden in de hand. Heb het zelf afgelopen zondag nog meegemaakt dat iemand door mijn dichtgaande poortje naar binnen glipte. En ik geef ze geen ongelijk, want controles zie je niet en er zijn nog genoeg mogelijkheden om dus de poortjes te omzeilen.

En ik gebruik mijn OV-chipkaart expres nog zo min mogelijk, omdat ik niet de hele tijd het systeem ga controleren op mogelijke fouten. Ik laat het systeem zich gewoon uitkristalliseren en gebruik tot die tijd nog lekker de strippenkaart (is voor mij nog vaak goedkoper ook) :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Sinds kort hebben de nieuwste 'dikke' touchscreen-kaart-automaten een plek om de OV Chip bij te houden, om deze op te laden?
Werkt dit al overal sinds vandaag? En hoe werkt het? Meteen de OV chip erbij houden, en het scherm springt op de opwaardeer stand, of is er nu een menu bijgekomen voor de OV-chipkaart op het scherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Als je je OV-chipkaart voor een kaartautomaat houdt (je moet hem er wel lang voorhouden, anders leest hij 'm niet goed) krijg je een menu waarop de status van je kaart staat: transacties, saldo, en een oplaadmogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet
  • Laatst online: 08:46

Tourniquet

Hiya, fellas!

Ik heb vandaag een persoonlijke ov-chipkaart binnengekregen (3 dagen na de aanvraag, best snel) en heb aangegeven dat ik 'm automatisch wil laten opladen (lijkt me handig). Vind 't alleen maar knap ingewikkeld en omslachtig. In de begeleidende brief staat dat ik persoonlijk naar een RET of GBV Verkoop- & Informatiepunt moet gaan om het automatisch opladen te laten activeren!! Dat betekent dus dat ik daarvoor speciaal naar Amsterdam of Rotterdam moet reizen?! Die Verkoop- & Informatiepunten zijn er ook alleen op een beperkt aantal stations. Laat maar zitten dan.... maar is het dan wel mogelijk de kaart gewoon zelf met saldo op te laden bij een oplaadpunt?

Op de website staat trouwens:

"Na afronding van de online aanvraagprocedure dient u uw aanvraag van Automatisch opladen nog te laten activeren bij een Verkoop- en Informatiepunt van uw OV-bedrijf of de aanvraag op te halen bij een ophaalpunt."

Dit spreek dus de informatie in de brief tegen, waar niet wordt gerept over "de aanvraag ophalen bij een ophaalpunt" .

[ Voor 26% gewijzigd door Tourniquet op 02-10-2009 19:16 ]

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Niet online
Daarnaast vind ik een "ligt aan de mensen" echt zo een typische IT uitdrukking.. Een systeem moet er zijn om te ondersteunen, niet om zaken lastiger te maken.
Idd dat dus. Begrijp niet waarom mensen zich nu weer moeten aanpassen aan slecht werkende zooi. In de spits is de traagheid van de poortjes, terugmelding etc vreselijk. Dit in combinatie met een tekort aan poortjes levert alleen maar ellendige frustratie op, met name in de spits op stations als Sloterdijk en Bijlmer Arena. Wat mij betreft mogen ze de boel afblazen.

[ Voor 5% gewijzigd door Noork op 02-10-2009 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:52

Dido

heforshe

Ik geef meteen toe dat ik te lui ben om (goed) te zoeken, maar wordt er eigenlijk al iets gedaan aan het idiotte kilometertarief in de bus? Ik begrijp het idee achter afrekenen per kilometer, maar als een bus omrijdt vanwege een wegversperring betaal je extra.

In het geval van een enkele reis van Pijnacker naar Delft komt dat erop neer dat je een dikke vier euro betaalt als je zo stom bent je OV-chipkaart te gebruiken (tegen minder dan 1.50 als je de strippenkaart gebruikt).

Let wel: het gaat me er niet om dat er trajecten zijn waar je duurder uitbent dan met de strippenkaart. Het omgekeerde komt ook genoeg voor, en dat zal wel uitmiddelen. Maar als de bus ongevraagd en buiten de schuld van de reiziger idioot ver om moet rijden, waardoor de reis dus langer duurt, mag je extra lappen voor het voorrecht om langer in dat ding te zitten. Als vervoerder gaat het lonen om bussen extra te laten slalommen door woonwijken en dergelijke 8)7

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Als ik kijk zie ik daar toch een kaarrechte verbinding staan (bus 121). :? Hoe kom je aan vier euro? (Bij meer wordt niet uitchecken zelfs interessant, kan dacht ik 12x per 2 weken per kaart) En wegversperringen worden dacht ik niet meegenomen in de berekening.

[ Voor 10% gewijzigd door pedorus op 02-10-2009 21:03 ]

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Noork schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 20:01:
[...]

Idd dat dus. Begrijp niet waarom mensen zich nu weer moeten aanpassen aan slecht werkende zooi.
Dat is weer een typische non-IT uitspraak. Alles ligt aan het systeem en niets ligt bij mensen. Voor zover nu bekend is, is het juist een beslissing van mensen om die poortjes zo idioot langzaam te zetten. Dat is gedaan omdat die mensen denken dat andere mensen (jij dus) schrikken en het systeem niet accepteren als het allemaal heel snel gaat.

Maar voor mensen zoals jij is het gewoon nooit goed. 10 tegen 1 dat als ze wel op normale snelheid waren opengegaan dat jij dan hier had lopen te klagen dat het allemaal te snel voor je gaat en dat het met name zo zielig is voor oudere mensen en toeristen, want die krijgen nu niet de kans om te wennen, en bla bla bla.

Modbreak:Het verpest de discussie wanneer je anderen gaat reduceren tot stereotypes. In het vervolg niet meer doen.

[ Voor 11% gewijzigd door Steffie op 03-10-2009 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

pedorus schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 21:01:
Als ik kijk zie ik daar toch een kaarrechte verbinding staan (bus 121). :? Hoe kom je aan vier euro? (Bij meer wordt niet uitchecken zelfs interessant, kan dacht ik 12x per 2 weken per kaart) En wegversperringen worden dacht ik niet meegenomen in de berekening.
Klopt, als een bus moet omrijden betaal je niet méér. Je betaalt volgens mij een tarief afhankelijk van welke halte je in- en uitstapt. Hoe de bus daar komt maakt dan niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

pedorus schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 21:01:
Die kaarsrechte lijn kan dus niet gevolgd worden omdat de weg is opgebroken.

En die omleiding zorgt dus wel voor extra kosten, dat is nou net wat ik beschreef. Kennelijk is deze diefstal nog niemand opgevallen?
wegversperringen worden dacht ik niet meegenomen in de berekening.
Tourniquet schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 21:23:
Je betaalt volgens mij een tarief afhankelijk van welke halte je in- en uitstapt. Hoe de bus daar komt maakt dan niet uit.
En volgens mij werd er toch echt meer afgerekend toen er meer kilometers gemaakt werden. Dat is op zich al veel langer bekend, in R'dam werd ook een verschillend tarief gerekend tussen halte X en halte Y afhankelijk van de metro-, tram- of buslijn die je neemt, en dus afhankelijk van de kilometers die je rijdt en niet de afstand tussen de haltes.

[ Voor 32% gewijzigd door Dido op 03-10-2009 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Dat is wel heel mooi inderdaad:
Omleiding

Wie van halte A naar B rijdt, betaalt voor de afstand zoals deze in het systeem staat geregistreerd. Is er een onaangekondigde omleiding, dan hoeft er dus niet méér te worden betaald. Een ander verhaal is het bij aangekondigde omleidingen. Dan wordt de gereden afstand in rekening gebracht. Dat kan dus meer zijn. Of minder, zegt het GVB, als de omleiding korter is. In de praktijk zijn omleidingen meestal langer.
Qbuzz die lijkt gewoon een gedeelte niet te vertellen:
8. Wat als er een omleiding is, betaal ik dan meer?
Als de bus moeten omrijden vanwege een wegversperring hoeft u als klant hier niet extra voor te betalen. Het bedrag dat van uw kaart wordt afgeschreven zal niet anders zijn als u reist zonder de omleiding in de route.
En bij Veolia/ov-chipkaart.nl zie ik het hele concept omleiding niet.. Tja, als je een taxi neemt betaal je ook meer bij een wegversperring zullen ze wel gedacht hebben. Ik zou liever de trein als voorbeeld zien.. :) Het gekke is ook dat het best nog wel werk zal zijn om die nieuwe route in het systeem op te nemen, dat lijkt me alleen nuttig als er daadwerkelijk ook andere bushaltes zijn waardoor dat toch al moet.

4 euro of meer lijkt me nog steeds wel erg veel, klinkt als een foutje.

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

Hoe weet het systeem dan dat er is omgereden? Ik dacht dat dmv GPS de positie tijdens in- en -uitchecken werd bepaald, maar blijkbaar werkt het dus anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dido schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 14:43:
[...]

En volgens mij werd er toch echt meer afgerekend toen er meer kilometers gemaakt werden. Dat is op zich al veel langer bekend, in R'dam werd ook een verschillend tarief gerekend tussen halte X en halte Y afhankelijk van de metro-, tram- of buslijn die je neemt, en dus afhankelijk van de kilometers die je rijdt en niet de afstand tussen de haltes.
Hoewel het kan, is het niet daadwerkelijk iets dat standaard gebeurt. De berekening wordt gedaan aan de hand van een tabel van halte X naar halte Y, die is vantevoren gemaakt. De kilometers worden niet uitgerekend met GPS of iets anders onbetrouwbaars.

Echter: als de omleiding lang duurt en alternatieve haltes heeft kan 't best zijn dat het vervoersbedrijf die tabel aangepast heeft om rekening te houden met die omleiding. Als je 't daar niet mee eens bent moet je dus klagen bij het vervoersbedrijf in kwestie.
AW_Bos schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 17:45:
Sinds kort hebben de nieuwste 'dikke' touchscreen-kaart-automaten een plek om de OV Chip bij te houden, om deze op te laden?
Werkt dit al overal sinds vandaag? En hoe werkt het? Meteen de OV chip erbij houden, en het scherm springt op de opwaardeer stand, of is er nu een menu bijgekomen voor de OV-chipkaart op het scherm?
Dat is niet 'sinds vandaag', dat werkt al een paar maanden. Als er een roze OV-Chip sticker links bovenaan zit is de automaat OV-Chip-enabled. Kaart op de lezer houden (dat duurt een momentje want hij leest 'm helemaal uit) en je komt automatisch in 't OV-Chipmenu. Op dat moment hoef je de kaart er niet meer voor te houden overigens totdat de automaat weer iets met je kaart wil doen (zoals saldo bijschrijven), en dan geeft 'ie aan dat je je kaart er weer even voor moet houden.
Tourniquet schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 18:55:
Ik heb vandaag een persoonlijke ov-chipkaart binnengekregen (3 dagen na de aanvraag, best snel) en heb aangegeven dat ik 'm automatisch wil laten opladen (lijkt me handig). Vind 't alleen maar knap ingewikkeld en omslachtig. In de begeleidende brief staat dat ik persoonlijk naar een RET of GBV Verkoop- & Informatiepunt moet gaan om het automatisch opladen te laten activeren!! Dat betekent dus dat ik daarvoor speciaal naar Amsterdam of Rotterdam moet reizen?! Die Verkoop- & Informatiepunten zijn er ook alleen op een beperkt aantal stations. Laat maar zitten dan.... maar is het dan wel mogelijk de kaart gewoon zelf met saldo op te laden bij een oplaadpunt?
Hoewel ik begrijp dat dat een bepaalde mate van omslachtigheid inhoudt, is 't ook wel begrijpelijk waarom dat is. Dat automatisch afschrijven gaat met een automatische incasso. Ik kan dus prima op dat formulier invullen dat de automatische incasso van jouw rekening af moet. Daar word jij niet blij van natuurlijk, dus laat je dat geld storneren en dan heeft TLS een probleem (als storneringen vaak voorkomen mogen ze geen incasso's meer uitvoeren). Daarom moet je even langs bij de balie met die brief en een identiteitsbewijs. In de tussentijd is je kaart prima bruikbaar, maar is automatisch opladen nog niet geactiveerd.

[ Voor 57% gewijzigd door CyBeR op 03-10-2009 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

CyBeR schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 15:26:
[...]
Hoewel ik begrijp dat dat een bepaalde mate van omslachtigheid inhoudt, is 't ook wel begrijpelijk waarom dat is. Dat automatisch afschrijven gaat met een automatische incasso. Ik kan dus prima op dat formulier invullen dat de automatische incasso van jouw rekening af moet. Daar word jij niet blij van natuurlijk, dus laat je dat geld storneren en dan heeft TLS een probleem (als storneringen vaak voorkomen mogen ze geen incasso's meer uitvoeren). Daarom moet je even langs bij de balie met die brief en een identiteitsbewijs. In de tussentijd is je kaart prima bruikbaar, maar is automatisch opladen nog niet geactiveerd.
Dat begrijp ik, maar er zijn maar een paar plekken in Rotterdam en Amsterdam om dat te doen, terwijl het gebied waar je de kaart kunt gebruiken inmiddels al best groot is.

Overigens had ik beter bij de aanvraag kunnen kiezen voor NIET automatisch opladen en het daarna later via de webwinkel kunnen activeren. Dat was dan via iDeal gegaan, zonder dat je je persoonlijk hoeft te melden. Dat hadden ze wel wat duidelijker in de online aanvraagprocedure kunnen vermelden.

Wat ik nu ga proberen is saldo op de kaart zetten en dan via de webwinkel automatisch activeren uitschakelen en opnieuw aanvragen. Ben benieuwd of dat lukt. Deactiveren kan nu niet omdat er dan een foutmelding komt "Het is niet mogelijk om Automatisch opladen aan te vragen voor deze kaart, omdat er nog niet mee is gereisd".

[ Voor 12% gewijzigd door Tourniquet op 03-10-2009 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Tourniquet schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 15:41:
[...]

Dat begrijp ik, maar er zijn maar een paar plekken in Rotterdam en Amsterdam om dat te doen, terwijl het gebied waar je de kaart kunt gebruiken inmiddels al best groot is.

Overigens had ik beter bij de aanvraag kunnen kiezen voor NIET automatisch opladen en het daarna later via de webwinkel kunnen activeren. Dat was dan via iDeal gegaan, zonder dat je je persoonlijk hoeft te melden. Dat hadden ze wel wat duidelijker in de online aanvraagprocedure kunnen vermelden.
Kun je dat niet gewoon alsnog doen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

CyBeR schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 15:43:
[...]

Kun je dat niet gewoon alsnog doen dan?
zie m'n edit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot
  • Laatst online: 27-09 08:46

smokalot

titel onder

Net ook een interessante meegemaakt: ik betaalde op de heenreis €0,99 om van de halte voor mijn huis in Utrecht naar het station te reizen, met GVU bus 11. Op de terugweg betaalde ik opeens €1,17! Ben teruggereisd met dezelfde lijn, en de bus rijdt dezelfde route terug. Hoe is dat verschil te verklaren?

It sounds like it could be either bad hardware or software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Die kastjes in de bus moeten op 1 of andere manier weten op welke halte jij in of uitcheckt. Ik neem aan dat dit hetzelfde systeem gebruikt als de informatie op de tv schermen of omroep in de bus (volgende halte:...). Dat systeem werkt echter niet altijd goed, soms loopt het achter of er wordt een halte overgeslagen of het systeem werkt helemaal niet.
In zo'n geval klopt de halte die in je ov chip kaart gezet wordt dus niet en klopt het uiteindelijke bedrag ook niet.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

smokalot schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 16:25:
Net ook een interessante meegemaakt: ik betaalde op de heenreis €0,99 om van de halte voor mijn huis in Utrecht naar het station te reizen, met GVU bus 11. Op de terugweg betaalde ik opeens €1,17! Ben teruggereisd met dezelfde lijn, en de bus rijdt dezelfde route terug. Hoe is dat verschil te verklaren?
Als je hebt aangegeven bij je ov-chipkaart account dat je transacties worden bijgehouden kun je controleren waarom er een verschil is.

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dadj
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-12-2022

dadj

Boeiend, boeiend!

Ik vindt de chipkaart echt 10x niets.. Ritjes zijn veel duurder dan met een strippenkaart en de prijzen variëren zelfs op hetzelfde traject; een ritje van 5 minuten varieert van 91 tot 97 cent tegenover 1 zone met de strippenkaart. Ook heb ik een bestelling via de website die ik met ideal had betaald Nooit ontvangen. Enkele keren over gebeld en zou het terugkrijgen maar dat is nooit gebeurt. Het bus, tram en metro personeel in amsterdam en zaandam klagen ook aleen maar omdat ze ook zien hoe slecht dit systeem werkt!
In Azie hebben ze dit soort systemen al jaren en daar werkt het allemaal wel prima.. waarom kan dat hier niet?

Trouwens, waarom staan er geen checkout poortjes op de tram-perrons voor het geval je bent vergeten uit te checken in de tram? Alleen om 4 euro boete te kunnen innen I supose..

Verder ga ik ga met de trein naar mn werk en gebruik nu een maandkaart, wat erg makkelijk is, omdat ik gewoon mn trein in en uit kan "springen." Straks als de NS ook gebruik van de chipkaart gaat maken dan moet ik dus ook elke keer in- en uit-checken, Nou ik kan je nu al vertellen dat dit chaos gaat opleveren 's ochtends op de kleine drukke stations zoals zaandam of sloterdijk. Ik heb daar helemaal geen zin in! Maar aangezien de NS echt niet overweegt te luisteren naar hun klanten zijn we dus weer eens de spreekwoordelijke "lul." Minder gemak voor meer geld..

[ Voor 7% gewijzigd door dadj op 03-10-2009 17:04 ]

XBOX 360 Gamertag | Mac mini | Macbook | iMac - God Does Not Have a Plan; He is Just a Kid With an Antfarm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:37

wontcachme

You catch me? No you wont

Bij novio mogen ze nog wel eens wat knutselen aan hun ov lezers en info systeem. Bij mijn tranactie overzicht missen veel haltenamen. De ene keer werkt dat wel en bij de andere staat niks. Er zit af en toe een uur verschil in de klok in het systeem (5.45 instappen ipv 6.45) en soms verkeerde halte namen.

Hoe gaat het eigenlijk als de chauffeur verkeerd rijd en er is een chipkaart gebruikt? Laatst is mijn bus verkeerd gereden en kon pas enkele 100rden meters verder draaien. Is toch niet mijn fout dat hij zich niet aan de route houdt?

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
dadj schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 17:00:
Ik vindt de chipkaart echt 10x niets.. Ritjes zijn veel duurder
Treinkaartjes zijn toch juist 10% goedkoper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

wontcachme schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 17:03:
Hoe gaat het eigenlijk als de chauffeur verkeerd rijd en er is een chipkaart gebruikt? Laatst is mijn bus verkeerd gereden en kon pas enkele 100rden meters verder draaien. Is toch niet mijn fout dat hij zich niet aan de route houdt?
Dat staat notabene op deze pagina. Dit is wel heel erg duidelijk 'niet het topic gelezen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:37

wontcachme

You catch me? No you wont

CyBeR schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 17:07:
[...]

Dat staat notabene op deze pagina. Dit is wel heel erg duidelijk 'niet het topic gelezen'.
zie hem nu ook. compleet overheen gelezen

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

anandus schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 17:07:
[...]
Treinkaartjes zijn toch juist 10% goedkoper?
Op lange afstanden wel. Op korte afstanden is het duurder. Per saldo maakt het dus niets uit. Het enige is dat je straks geen retourtje kunt kopen (wat altijd goedkoper is dan 2x een enkeltje).

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
CyBeR schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 15:26:
[...]
Ik vind het echt onzin hoor... ik kan bij zoveel dingen automatische incasso geven, zonder dat ik hierbij mijn ID-kaart moet laten zien. Bovendien, er zit al een check op: als ik op ov-chipkaart.nl een OVC koop en met iDeal betaal, dan moet ik hetzelfde rekeningnummer gebruiken voor automatische incasso.

Ze hebben dus al een check of ik wel daadwerkelijk met die rekening kan betalen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Tourniquet schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 15:41:
[...]

Wat ik nu ga proberen is saldo op de kaart zetten en dan via de webwinkel automatisch activeren uitschakelen en opnieuw aanvragen. Ben benieuwd of dat lukt. Deactiveren kan nu niet omdat er dan een foutmelding komt "Het is niet mogelijk om Automatisch opladen aan te vragen voor deze kaart, omdat er nog niet mee is gereisd".
Voor zover het na twee weken nog zo is: ik heb twee weken geleden mijn kaart (jaartraject van NS) geactiveerd voor OV-chipkaart. Gekozen voor automatisch opwaarden via de webwinkel. Ik moest toen echter alsnog de echte activering fysiek doen ergens waar dat mogelijk was (in R'dam of A'dam tot op heden). Nou moest ik 'm toch gebruiken in A'dam dus dat was geen probleem. Maar je krijgt na je aanvraag een brief thuis en daarmee mag je naar het loket.

Ik heb het hier op het station (Enschede) nagevraagd of het daar ook kon maar dat schijnt pas vanaf 15 oktober (als ik het goed heb onthouden) te kunnen. Wel handig als NS nu hier op de stations ernstig dat ding loopt te spammen maar je er bij dezelfde NS niets mee kunt :P

Maar het activeren was 20 seconden werk... zonder wachtrij ;)

[ Voor 0% gewijzigd door Bastien op 03-10-2009 17:23 . Reden: beetje spuit 11 :+ ]

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Alex) schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 17:21:
[...]

Ik vind het echt onzin hoor... ik kan bij zoveel dingen automatische incasso geven, zonder dat ik hierbij mijn ID-kaart moet laten zien. Bovendien, er zit al een check op: als ik op ov-chipkaart.nl een OVC koop en met iDeal betaal, dan moet ik hetzelfde rekeningnummer gebruiken voor automatische incasso.

Ze hebben dus al een check of ik wel daadwerkelijk met die rekening kan betalen!
Dat klopt, maar toch moeten ze daar een handtekening voor hebben want anders kun jij alsnog alles storneren en hebben zij een probleem omdat ze niet aan kunnen tonen dat jij toestemming gegeven hebt. Dit is een bancair probleem, geen chipkaartprobleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

CyBeR schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 17:30:
[...]

Dat klopt, maar toch moeten ze daar een handtekening voor hebben want anders kun jij alsnog alles storneren en hebben zij een probleem omdat ze niet aan kunnen tonen dat jij toestemming gegeven hebt. Dit is een bancair probleem, geen chipkaartprobleem.
Ik heb bij activatie aan het loket geen handtekening hoeven te zetten? Sterker nog, zelfs ID was niet nodig, alleen de kaart en de brief (welke ik weer terugkreeg).

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Bastien schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 17:48:
[...]

Ik heb bij activatie aan het loket geen handtekening hoeven te zetten? Sterker nog, zelfs ID was niet nodig, alleen de kaart en de brief (welke ik weer terugkreeg).
Hm. Meen toch echt dat ik een handtekening heb achtergelaten toen, en dat legitimatie nodig was. Mischien is sindsdien het proces aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Legitimatie heb ik ook moeten laten zien, maar ik heb ook geen krabbel hoeven zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

Knap horen mensen om zaken die helemaal niet met de chipkaart te maken hebben te gebruiken om zo fel tegen die kaart te zijn.
Betalingsproblemen staan helemaal los er van.
Bij het verhogen van mijn automatische oplaad bedrag waren een aantal zaken in het voordeel aangepast.
Via gebruik van Ideal, betaling van 1cent, werden gegevens gecontroleerd. Daarna even naar een oplaadpunt en het was gebeurd.
In het verleden moest je daarvoor een formulier met copy id-bewijs opsturen.
Verwacht dat bij het verlopen van de kaart ook het wijzigen van 't automatische opladen ook soepel zal gaan verlopen.

Als je denkt dat een rit heen ten onrechte een andere prijs heeft dan de rit terug ga dan niet hier klagen.
Gewoon even info bij de bewuste vervoerder vragen.
De RET vroeg daar bij het begin zelf al naar. Kan gewoon een fout in een ingevoerde tabel zijn.

Het duurde worden van strippenkaarten valt meestal niet gelijk op. De meeste mensen hebben wel wat kaarten in voorraad. Dat het met de chipkaart eerder opvalt zou je als een min punt kunnen zien.

* KroontjesPen is chipgebruiker van het eerste uur.

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:23

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

KroontjesPen schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 18:25:
Als je denkt dat een rit heen ten onrechte een andere prijs heeft dan de rit terug ga dan niet hier klagen.
Gewoon even info bij de bewuste vervoerder vragen.
De RET vroeg daar bij het begin zelf al naar. Kan gewoon een fout in een ingevoerde tabel zijn.
Een andere mogelijkheid is dat de rit heen bij het instappen gewoon een overstap was, wel zo waarschijnlijk.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

Freee!! schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 18:56:
[...]

Een andere mogelijkheid is dat de rit heen bij het instappen gewoon een overstap was, wel zo waarschijnlijk.
Dat is heel goed mogelijk.
Heb ik hier ook al eens aangegeven bij het ophalen van mensen van de trein.
Binnen 35 minuten over stappen, of terug reizen in dit geval. geen basis tarief van €0,75.

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Freee!! schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 18:56:
[...]

Dan zou het verschil groter zijn. Verschillen van minder dan 75 cent zijn meestal toe te wijden aan een andere route (ik heb er twee waar een paar cent verschil in zit doordat de weg heen net iets anders is dan de weg terug), of een foutje in het idee van de bus/tram waar je bent (je stapt dan een halte eerder of later uit, volgens het systeem). Dat kan zowel in je voordeel als in je nadeel werken en ik heb 't beide gehad.

In Amsterdam heb ik redelijk vaak dat de tram niet weet waar ik ingestapt ben, en dan rekent 'ie dus basistarief (75ct) of, als ik overstap, niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Ik heb 3x gezien dat ik bij een andere halte zou zijn uitgestapt... het scheelde maar 2 cent, en omdat ik al een paar keer had gezien dat alleen het basistarief werd gerekend heb ik er niet over geklaagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Hmmz... staat er eindelijk wat op de site mbt mijn verbruik. Hebben die schapen 2 keer automatisch opgewaardeerd? Heb 'm op 10 euro staan en er is bij de activatie afgelopen dinsdag 2x 10 euro afgeschreven van mijn rekening. Gelukkig staat er dan nu hoop ik wel 20 euro op de kaart (volgens de site wel).

Lekker is dat :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De OV Chip moest toch zwartrijden tegengaan, maat van me heeft het al getest, werkt prima. Hier nog maar eens de uitleg:

http://www.bright.nl/uitlegparty-hack-je-ov-chipkaart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 20:28:
De OV Chip moest toch zwartrijden tegengaan, maat van me heeft het al getest, werkt prima. Hier nog maar eens de uitleg:

http://www.bright.nl/uitlegparty-hack-je-ov-chipkaart
Zwartrijden is iets anders dan frauderen met vervoersbewijzen. Voor het laatste is de straf nogal zwaarder namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonni
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-09 13:58
Zou wel een stunt zijn als de laatste suggestie, met antenne heel veel chips sniffen, kopiëren en gebruiken zodat ze op de zwarte lijst komen, zou uithalen.

D3200 - 35/F1.8G, 60/F2, 70-300/F4-5.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Yonni schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 20:53:
Zou wel een stunt zijn als de laatste suggestie, met antenne heel veel chips sniffen, kopiëren en gebruiken zodat ze op de zwarte lijst komen, zou uithalen.
Totdat iemand op het idee komt om de kaarten niet te blokkeren, maar een signaal af te laten gana als er iemand met zo'n kaart incheckt. De persoon zonder authentieke kaart kan aardig wat jaartjes achter de tralies belanden wegens fraude en identiteitsdiefstal. Dat zwartrijden is dan je minste zorg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dido schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 22:51:
[...]

Totdat iemand op het idee komt om de kaarten niet te blokkeren, maar een signaal af te laten gana als er iemand met zo'n kaart incheckt. De persoon zonder authentieke kaart kan aardig wat jaartjes achter de tralies belanden wegens fraude en identiteitsdiefstal. Dat zwartrijden is dan je minste zorg :)
nou,nou , dat zal wel mee vallen , er zijn hier in nederland maar weinig die echt , voor vele jaartjes achter de tralies hoeven.

bus.tram metro, trein , verbod oke, misschien nog een flinke geld boete

niet minder plezierig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Weet iemand hoe het zit als je overstapt? Moet je dan in- en uitchecken of maakt dat niet uit?

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

In veel bussen wordt aangegeven dat je moet uitchecken bij het verlaten van de bus.

Correct me if I'm wrong :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-10 20:43
Trein?
Van Metro naar Tram moet je wel uitchecken, anders gaat het poortje niet open. :+
Van Tram naar Metro zal bij het binnengaan naar de Metro er vast wel 4 euro afgerekend worden plus nieuw instaptarief als je niet uitgecheckd hebt, maar dan ben je feitelijk ook niet aan het overstappen.

[ Voor 52% gewijzigd door troftnom op 07-10-2009 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Verwijderd schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 11:53:
bus.tram metro, trein , verbod oke, misschien nog een flinke geld boete
Je mist een klein detail: Je denkt nu alleen maar aan het OV, en het zwartrijden.

Identiteitsfraude is een misdrijf, en heeft niets met het OV te maken. Je komt in hetzelfde bakje als mensen die met een vals paspoort, rijbewijs, ID-bewijs voordeel denken te kunnen halen. En als je de kaart van een ander kopieert dan jat je nog een keer een bestaande identiteit ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

troftnom schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 14:44:
Trein?
Van Metro naar Tram moet je wel uitchecken, anders gaat het poortje niet open. :+
Van Tram naar Metro zal bij het binnengaan naar de Metro er vast wel 4 euro afgerekend worden plus nieuw instaptarief als je niet uitgecheckd hebt, maar dan ben je feitelijk ook niet aan het overstappen.
En van metro naar metro?

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Alleen als je langs een poortje komt, anders niet.

Met andere woorden, als je in R'dam van de Erasumuslijn overstapt op de Callandlijn richting Oost dan hoef je niet uit en in te checken, maar wil je richting West dan moet dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dido schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 14:53:
[...]

Je mist een klein detail: Je denkt nu alleen maar aan het OV, en het zwartrijden.

Identiteitsfraude is een misdrijf, en heeft niets met het OV te maken. Je komt in hetzelfde bakje als mensen die met een vals paspoort, rijbewijs, ID-bewijs voordeel denken te kunnen halen. En als je de kaart van een ander kopieert dan jat je nog een keer een bestaande identiteit ook.
De OV-chipkaart is geen identiteitsbewijs, dus lijkt er mij geen sprake van identiteitsfraude. Het is gewoon fraude met een vervoersbewijs. (nog steeds ernstiger dan zwartrijden, maar de pakkans is natuurlijk erg klein)

Als je nou met valse rijbewijzen, id-kaarten en/of paspoorten gaat rommelen om daarmee persoonlijke chip-kaarten aan te vragen (op een andere naam dus), dan is het wel identiteitsfraude. Maar dat heeft dan niet meer direct iets met de chipkaart te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-10 20:43
Pakkans in de trein lijkt me erg groot, vele conducteurs hebben een handheld scanner. Je illegale kaart zal er vast niet uit zien als een normale OVchip kaart....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cadezo
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
troftnom schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 11:13:
Pakkans in de trein lijkt me erg groot, vele conducteurs hebben een handheld scanner. Je illegale kaart zal er vast niet uit zien als een normale OVchip kaart....
Hier wil ik wel even op inhaken. Moet je iedere keer in de trein de kaart uit je portemonnee halen, aangezien ze de kaart makkelijk door de portemonnee heen kunnen lezen?
Pagina: 1 ... 11 ... 100 Laatste

Let op:
Het is hier niet toegestaan om hulp te bieden bij het hacken van chips. Dit betekent dat het ook niet toegestaan is om links te geven naar kant en klare programma's die dit mogelijk maken. Het forum is geen plaats om aan te zetten tot frauduleuze handelingen.