:: Not an expert, but I play one on YouTube :: Dodgereviews @ Youtube ::
@ajhaverkamp: Ik heb gewoon geflitst, dus f5.6 (dacht ik) en 1/60s. Ik heb nog geen macro lens en ook geen lens waar je redelijk close-up mee kunt fotograferen, dus dit is een crop van de foto met de 28-70L gemaakt.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Te koop: Agfa clack; DM voor details.
En het scheelt dat het een vaste brandpunt is...
[ Voor 41% gewijzigd door Vis op 16-01-2009 12:01 ]
Nikon D610 || 85mm 1.8G || 50mm f1.8D || AW 15 R3 ||
Want?Vis schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 12:01:
En het scheelt dat het een vaste brandpunt is...
Hij hoeft niet én te zoomen én scherp te stellen, zoiets?
I make things.
Nee klopt, AF is ook fijner vind ik, maar als je zelf moet focussen leer je toch ook dingen anders te zien heb ik het idee. Dus een uitdaging opzich, en dat spreekt me aan.Herrick schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 12:02:
@Vis: waarom leer je zo echt fotograferen dan? Er is IMHO niks mis met AF hoor. Dat je handmatig moet focussen wil niet zeggen dat je bewuster fotografeerd
Haha juistRoyBijster schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 12:40:
[...]
Hij hoeft niet én te zoomen én scherp te stellen, zoiets?
Nikon D610 || 85mm 1.8G || 50mm f1.8D || AW 15 R3 ||
Een Minolta MC Rokkor PF 58mm f/1.4
Deze ga ik voorzien van een nieuw bajonet vatting met chip zodat hij op mijn Sony A200 gebruikt kan worden
Eigenlijk zit er al een nieuwe bajonet op, maar deze moet ik nog netjes afstellen zodat de oneindige focus ook werkt
Misschien verkoop ik hem na een tijdje weer, ik vind het vooral leuk om dat ding te verbouwen
(fototje volgt nog)
Te koop: Agfa clack; DM voor details.
Verwijderd
Zeer stabiel en oer degelijke kwaliteit.
Ik ben er helemaal blij mee.
^wat hij zegt... helemaal geen behoefte aan standaardbereikqadn schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 18:49:
wat een aparte overstap.
Verwijderd
Ik zit op 1.6x crop met een 10-22 en een 70-200 en ik doe dus helemaal niets wat daar tussenin zit. Heel soms pak ik de 50mm maar dat is niet vaak. Standaarbereik is zo standaard. Tuurlijk zou ik er wel wat tussen willen hebben maar niet zo graag dat ik binnen nu en snel nog iets ga aanschaffen.Henk schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 19:22:
[...]
^wat hij zegt... helemaal geen behoefte aan standaardbereik
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Call me standaard, maar ruim 90% van mijn foto's zit tussen 24 en 70mmMobyrick schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 20:24:
[...]
Ik zit op 1.6x crop met een 10-22 en een 70-200 en ik doe dus helemaal niets wat daar tussenin zit. Heel soms pak ik de 50mm maar dat is niet vaak. Standaarbereik is zo standaard. Tuurlijk zou ik er wel wat tussen willen hebben maar niet zo graag dat ik binnen nu en snel nog iets ga aanschaffen.
op ff dus het standaard bereik.
toch doe ik landschap, portret, party etc qua fotografie.
Een bijzonder bereik geeft je foto al snel iets interessants, maar daar ben ik wel wat van terug gekomen. Voor mij persoonlijk was een groothoek of tele de makkelijke oplossing om foto's interessant te maken, maar nu heb ik niet eens een echt uwa meer, 24mm is het wijdst wat ik heb.
[ Voor 24% gewijzigd door Nomad op 16-01-2009 20:27 ]

Honda Transalp XL600V | BMW R1200RT-P | Mijn fotomeuk |
Verwijderd
Op naar de tweede!

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2009 11:25 ]
Verwijderd
De prijzen van de 2dehands 5D worden steeds interessanter laatste tijd namelijk.
[ Voor 14% gewijzigd door vandijk op 17-01-2009 15:32 ]
Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2
Verwijderd
http://www.gadgetinfinity...ctid=16766&cat=274&page=1
http://www.gadgetinfinity...ctid=16767&cat=274&page=1
Gaat wel 15 dagen duren eer het hier is.
Mwah, op de sensor na gaat een semipro (aps-c, voor de duidelijkheid) cropcam tegenwoordig wel voorbij een 5D hoorssj3gohan schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 15:45:
Het is dan bijna niet meer nuttig om een semipro-cropcam te hebben
[ Voor 5% gewijzigd door Henk op 17-01-2009 21:58 ]
Ziet er stukken beter uit als het exemplaar wat ik had!Verwijderd schreef op zondag 18 januari 2009 @ 11:58:
vrijdag binnen gekomen, nu pas tijd gehad om ff te testen.
Canon 24-70 f2.8L die het overneemt van een 17-55
klik voor grotere foto.
[afbeelding]
ik vermoed dat ik wel een scherp exemplaar heb:
70mm @ f2.8, scherpgesteld op de tekst 'EF'
[afbeelding]
Wat een... uuuh... aparte verschillen tussen de twee opties. Waarom een twijfel tussen twee zo verschillende bereiken, en waarom uiteindelijk deze gekozen?PathFindeR_NL schreef op zondag 18 januari 2009 @ 12:50:
Gister een Sigma 10-20 gekocht, hopelijk blijkt het de juiste keuze te zijn.. Ik twijfelde namelijk tussen een 55-200 en de 10-20.
Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer
Ziet er goed uit ja. Probeer nog wel ff f2.8, 70mm en een afstand van 3 meter van je onderwerp: daar lijkt deze lens het meeste moeite mee te hebben.Verwijderd schreef op zondag 18 januari 2009 @ 11:58:
vrijdag binnen gekomen, nu pas tijd gehad om ff te testen.
Canon 24-70 f2.8L die het overneemt van een 17-55
klik voor grotere foto.
[afbeelding]
ik vermoed dat ik wel een scherp exemplaar heb:
70mm @ f2.8, scherpgesteld op de tekst 'EF'
[afbeelding]
Stel je hebt alleen een 18-55 en je wilt èn graag meer groothoek en meer tele. Beiden lijkt je cool, maar je hebt slechts de financiën om 1 lens te kopen. Dan is deze overweging toch niet zo raar?ralpje schreef op zondag 18 januari 2009 @ 13:07:
[...]
Wat een... uuuh... aparte verschillen tussen de twee opties. Waarom een twijfel tussen twee zo verschillende bereiken, en waarom uiteindelijk deze gekozen?
Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer
Tot nu toe zeer tevreden over de 50D, echt een wereld van verschil.

Verwijderd
even geprobeerd.. een stukje softer toch dan de foto die ik postte (was getrokken op +/- 40cm). De kleine details vervagen toch wel .. geen id of dit normaal is. ik probeer straks even m'n foto op flickr te zetten.sOid schreef op zondag 18 januari 2009 @ 13:10:
[...]
Ziet er goed uit ja. Probeer nog wel ff f2.8, 70mm en een afstand van 3 meter van je onderwerp: daar lijkt deze lens het meeste moeite mee te hebben.
Wat voor strap heb je er aan zitten? die je zo makkelijk los kunt koppelen?masterslave schreef op zondag 18 januari 2009 @ 13:47:
Sinds gistermiddag ben ik de trotse eigenaar van een 50D + gripAls vervanger van m'n 400D die nu naar m'n vader is gegaan.
Tot nu toe zeer tevreden over de 50D, echt een wereld van verschil.
[afbeelding]
[afbeelding]
Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Nikon D90 + Sigma 17-70 + Sandisk Extreme 3 8GB

Verwijderd
let op, dit is een 100% crop !! dit is dus niet de werkelijke foto maar pixelpeepen

kan iemand me vertellen of deze softness "normaal" is ? op kortere afstanden is het zoals de foto die ik eerder postte, scherp dus...
de mindere kwaliteit is door een laag kwalitatieve jpg conversie
edit: ook even een foto genomen naar buiten toe met zowel m'n 24-70 als mn 70-200, beide op 70mm en f2.8. wat blijkt.. de 24-70 is een stuk softer ..

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2009 14:53 ]
Ik gok op een Op/Tech strapRobbieB schreef op zondag 18 januari 2009 @ 14:32:
[...]
Wat voor strap heb je er aan zitten? die je zo makkelijk los kunt koppelen?
Ik zou er niet zo gelukkig van worden nee.Verwijderd schreef op zondag 18 januari 2009 @ 14:40:
24-70 @ f2.8 1/50s met statief op 3m van het onderwerp.
let op, dit is een 100% crop !! dit is dus niet de werkelijke foto maar pixelpeepen![]()
[afbeelding]
kan iemand me vertellen of deze softness "normaal" is ? op kortere afstanden is het zoals de foto die ik eerder postte, scherp dus...
de mindere kwaliteit is door een laag kwalitatieve jpg conversie
edit: ook even een foto genomen naar buiten toe met zowel m'n 24-70 als mn 70-200, beide op 70mm en f2.8. wat blijkt.. de 24-70 is een stuk softer ..
Verwijderd
Nice DaannO! Die sigma is best fijn, vooral om mee te beginnen.DaannO schreef op zondag 18 januari 2009 @ 14:36:
Ik moest er ook maar is aan gaan geloven. Dit is mijn eerste DSLr en kan dus gezien worden voor mij als instap set. Ben er zeer tevreden over tot nu toe
[afbeelding]
Nikon D90 + Sigma 17-70 + Sandisk Extreme 3 8GB
Inderdaad, lijkt weer een beetje op het exemplaar die ik had. Het is wel bekend dat de 24-70 op 70mm wat softer is dan de 70-200 op 70mm.
Maar dit is meer een discussie voor het objectieventopic dus als je nog meer vragen hebt stel ik voor dat we het daar voortzetten
Ik heb een Op/Tech pro strap.RobbieB schreef op zondag 18 januari 2009 @ 14:32:
[...]
Wat voor strap heb je er aan zitten? die je zo makkelijk los kunt koppelen?
Ik ergerde me kapot aan het geschuur in m'n nek van de standaard Canon neckstraps. de Op/Tech zit stukken comfortabeler en heeft ook als voordeel dat je hem makkelijk los kunt koppelen als je hem niet nodig bent.

Canon 50mm f/1.8 II + B+W UV filter.
In combinatie met een Canon EOS 450D. En ik heb ook natuurlijk een Canon 18-55mm + UV filter.
En nu richting een telezoom! denk aan een 55-250 of 70-300.
[ Voor 24% gewijzigd door boogywoogy op 18-01-2009 16:01 ]
it's as simple as something the nobody knows....
The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire
Je stopt een UV filter van zo'n 50 euro op een lens van 84 euro?boogywoogy schreef op zondag 18 januari 2009 @ 15:58:
Eindelijk wat nieuw glas binnen!
[afbeelding]
In combinatie met een Canon EOS 450D. En ik heb ook natuurlijk een Canon 18-55mm + UV filter.

Gefeli met je aankoop hoor
Je foto is niet scherp. Lijkt wel bewegingsonscherpte en dat nog met IS op redelijk korte brandpuntsafstand en 1/30 sec.boogywoogy schreef op zondag 18 januari 2009 @ 15:58:
Eindelijk wat nieuw glas binnen!
[afbeelding]
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Is een tweedehands lens, zat er op. Heb er 75 euro voor betaald.sOid schreef op zondag 18 januari 2009 @ 16:41:
[...]
Je stopt een UV filter van zo'n 50 euro op een lens van 84 euro?
Gefeli met je aankoop hoor
Is gewoon beweginsontscherpte ja.universal creations schreef op zondag 18 januari 2009 @ 17:29:
[...]
Je foto is niet scherp. Lijkt wel bewegingsonscherpte en dat nog met IS op redelijk korte brandpuntsafstand en 1/30 sec.
it's as simple as something the nobody knows....
Het is precies deze reden inderdaad. De reden waarom ik uiteindelijk toch voor de 10-20 ben gegaan is vanwege het feit dat ik minder vaak zoom nodig heb voor mijn gevoel.Nomad schreef op zondag 18 januari 2009 @ 13:15:
[...]
Stel je hebt alleen een 18-55 en je wilt èn graag meer groothoek en meer tele. Beiden lijkt je cool, maar je hebt slechts de financiën om 1 lens te kopen. Dan is deze overweging toch niet zo raar?
Vind ik eigenlijk een boel centjes voor een gebruikte, al zit er een filter bij. Denk niet dat er veel mensen die combinatie gebruiken, maar oké, misschien wil jij wel naar het strand ermee, dan is het nog niet zo gek.boogywoogy schreef op zondag 18 januari 2009 @ 18:53:
[...]
Is een tweedehands lens, zat er op. Heb er 75 euro voor betaald.
Dan maak je hem toch gewoon even over? Dit is echt jammer zo.Is gewoon beweginsontscherpte ja.
Dus ze zijn er wel

Helaas kwam ik een beetje bedrogen uit wat betreft IS en daarom vond ik de lens eigenlijk toch niet zo fijn. Vrij snel struikelde ik ook over een vette aanbieding in britse ponden, dus huub huub,

Barbatruuk!
Een 70-200 f/2.8L IS USM voor een goede 250 euro minder dan in NL, de macrolens komt een andere keer wel. Dit is de lens die ik *echt* wilde hebben. Voor dit geld kon ik hem ook erg lastig laten liggen. Ik heb ook op precies het goede moment besteld, aangezien de pond nu weer omhoog is geschoten (okee, hier had ik ook last van) en de lens zelf nu ook 225 pond duurder geworden is.
Verder heb ik er, zoals jullie kunnen zien, een polarisatiefilter bij gekocht en natuurlijk ook een UV-filter.
Niet getoond:
Manfrotto 055XB + 488RC4 (van de kerstman)
Lowepro Flipside 400AW
67-77 verloopring zodat ik mijn pola ook op m'n 17-85 kan gebruiken
UV-filter
Nou weer opnieuw gaan sparen voor fotospul en misschien ook een keer voor wat fatsoenlijk productfoto-ish materiaal... een t-shirt is ook niet alles
Mijn nieuwe aanwinst (nu ff de laatste hoor, mijn bankrekening staat op het laagste peil ooit

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

- Canon 40D
- Canon EF-S 17-55/2.8 IS USM
- EW83J Zonnekap
- B+W UV 010 77mm
Ik heb nu al zo'n dik jaar eigenlijk alleen theoretische kennis van DSLR's. Ik stap over van een Minolta Dimage Z5 supercompactzoom naar dit.
EDIT: de doos die je kunt zien op de 2e foto was een verpakkingsdoos. Dus ik heb die ringflash etc niet
[ Voor 28% gewijzigd door Deathchant op 21-01-2009 08:14 ]
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Dat vind ik nou werkelijk een artistieke foto. Ik moest echt even kijken welke lens het nou was voor ik de grap doorzag (letterlijk). Chapeau! (fijne lens ook overigens)
[ Voor 12% gewijzigd door mennovanw op 20-01-2009 22:27 ]
EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts
Gefeliciteerd! Ik wil deze lens ook gaan kopen maar moet nog ff door sparen, UK durf ik niet zo goed aan.DataGhost schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 20:53:
Ik heb al een tijdje een 40D + 17-85 f/4-5.6 IS USM en vond het wel eens tijd voor iets nieuws. Ik heb de kerstman een tijdje afgewacht (deze gaf me een statief en een handstrap) en gekeken of er nog wat cashbacks aankwamen, maar dat mocht helaas niet zo zijn. Met de aangekondigde prijsstijgingen in mijn achterhoofd heb ik eind december de knoop doorgehakt en een 70-200 f/4L USM aangeschaft. Dit leek me wel een goede keus, mede omdat een paar snelle tests op m'n compactje lieten zien dat IS niet zo heel erg belangrijk was. Ik wilde verder ook nog wat ruimte in mijn budget overlaten voor een leuke macro-lens. Ik heb toen dus de genoemde lens en een grip gekocht:
[afbeelding]
Helaas kwam ik een beetje bedrogen uit wat betreft IS en daarom vond ik de lens eigenlijk toch niet zo fijn. Vrij snel struikelde ik ook over een vette aanbieding in britse ponden, dus huub huub,
[afbeelding]
Barbatruuk!
Een 70-200 f/2.8L IS USM voor een goede 250 euro minder dan in NL, de macrolens komt een andere keer wel. Dit is de lens die ik *echt* wilde hebben. Voor dit geld kon ik hem ook erg lastig laten liggen. Ik heb ook op precies het goede moment besteld, aangezien de pond nu weer omhoog is geschoten (okee, hier had ik ook last van) en de lens zelf nu ook 225 pond duurder geworden is.
Verder heb ik er, zoals jullie kunnen zien, een polarisatiefilter bij gekocht en natuurlijk ook een UV-filter.
Niet getoond:
Lowepro Flipside 400AW
UV-filter
Nou weer opnieuw gaan sparen voor fotospul en misschien ook een keer voor wat fatsoenlijk productfoto-ish materiaal... een t-shirt is ook niet alles
Canon EOS 5Dm4 | 24-70L | Segway E125S Blauw
Goede timing, DataGhost, gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst(en). Ik wilde ook op die manier aan de 70-200 f/4.0L IS USM komen, maar twijfelde helaas iets te lang en zag de pond weer steigen.DataGhost schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 20:53:
[...]
Barbatruuk!
[...]

Vraagje: kreeg je de tripodmount erbij?
Wat doet het bovenste schuifje op die 2.8 IS? En het onderste? (die zijn voor IS modes maar wat is het verschil?)DataGhost schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 20:53:
Ik heb al een tijdje een 40D + 17-85 f/4-5.6 IS USM en vond het wel eens tijd voor iets nieuws. Ik heb de kerstman een tijdje afgewacht (deze gaf me een statief en een handstrap) en gekeken of er nog wat cashbacks aankwamen, maar dat mocht helaas niet zo zijn. Met de aangekondigde prijsstijgingen in mijn achterhoofd heb ik eind december de knoop doorgehakt en een 70-200 f/4L USM aangeschaft. Dit leek me wel een goede keus, mede omdat een paar snelle tests op m'n compactje lieten zien dat IS niet zo heel erg belangrijk was. Ik wilde verder ook nog wat ruimte in mijn budget overlaten voor een leuke macro-lens. Ik heb toen dus de genoemde lens en een grip gekocht:
[afbeelding]
[afbeelding]
Barbatruuk!
Niet getoond:
Lowepro Flipside 400AW
UV-filter
Hmm oké, is dat echt iets telelenserigs? Heb 't nog nooit gezien.simon schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 11:26:
focuslimiter.
Focuslimiter: zorgt ervoor dat er niet gefocust kan worden binnen 1.4 en 2.5 meter. Dit is de helft van het focuspad.sOid schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 11:26:
[...]
Wat doet het bovenste schuifje op die 2.8 IS? En het onderste? (die zijn voor IS modes maar wat is het verschil?)
IS: 3 standen, uit, 1 en 2 waarbij 1 horizontaal en verticaal IS is en 2 alleen horizontaal verticaal zodat je lekker kan pannen
[ Voor 16% gewijzigd door Moby op 21-01-2009 12:02 ]
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Thanks, ik vond het ook wel een leuk zoekplaatje. De lens bevalt erg goed, nu heb ik tenminste een lens waarmee ik een beetje van dichtbij foto's kan maken. De MFD van al mijn andere lenzen is zodanig dat 1:7 de grootste vergroting is geloof ik.mennovanw schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 22:26:
@zonoskar
Dat vind ik nou werkelijk een artistieke foto. Ik moest echt even kijken welke lens het nou was voor ik de grap doorzag (letterlijk). Chapeau! (fijne lens ook overigens)
Waarom koop je er 3?Deathchant schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 21:48:
Ik heb ook mijn nieuwe sh!t binnen:
This footer is intentionally left blank
Of krijg ik nou alweer commentaar dat ik 3 foto's post in plaats van 1?
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Niet geheel onbelangrijk..., hij maakt hij ook zeer mooie plaatjes.
knip
Mijn EFS 17-85 IS begon te vervelen en ben daarom op zoek gegaan naar een andere lens.
Het is de EF 24-105 L IS geworden, voorzien van een B&W 77 mm UV 010 MRC multicoated filter en uiteraard een zonnekap.
Begin januari aangeschaft, meegenomen op wintersport..... echt een verbetering t.o.v. een EFS 17-85 IS.
knip
De EFS 17-85 IS komt alleen nog uit de tas als ik meer groothoek nodig heb. Misschien wil ik daar binnenkort nog de EF 10-22 voor kopen. Mijn oude 50mm prime blijft ook super, maar gebruik toch liever mijn nieuwe 24-105.
[ Voor 8% gewijzigd door ThunderNet op 22-01-2009 15:37 ]
Verwijderd
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2009 15:48 ]
Verwijderd
Zo nee, waarom heb je niet voor IS gekozen?
Ik ben ook aan het rondkijken voor een telelens maar ik weet nog niet wat ik wil.
Canon 6D, canon 50mm 1.8 II,canon 70-200L f4, canon 28-135IS, canon 100mm 2.8L macro IS, speedlite 550EX
Ik heb vorige week de versie zonder IS aangeschaft, omdat het inderdaad 400 euro scheelt, en ik voor m'n sportfoto's toch maar tot max. 1/100e ga. Verder zal ik hem voornamelijk overdag gaan gebruiken, dus voldoende licht. Daarnaast pak ik voor portretten toch wat makkelijker al een statiefVerwijderd schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 17:15:
Is dat een IS of zonder IS?
Zo nee, waarom heb je niet voor IS gekozen?
Ik ben ook aan het rondkijken voor een telelens maar ik weet nog niet wat ik wil.
Je moet zelf even de afweging maken waarvoor jij hem gaat gebruiken.. mocht je twijfelen, de 70-300 IS is ook een prima ding hoor
Verwijderd
Ik ben op marktplaats aan het kijken en die lens met IS moet rond de 900 euro opbrengen.
Maar inderdaad, zoals Wouter zegt. In zulke omstandigheden zal IS ook overbodig zijn.
Nou ja voordat ik er eentje ga aanschaffen ben ik wel weer een paar maanden verder en dan bekijk ik wel even waar ik voor kies.
Zou wel jammer zijn als de prijzen dan ineens flink de lucht in gaan, zoals waarschijnlijk gebeuren gaat.
De statiefbevestiging is standaard bij de 2.8 versie (de onderste), niet bij de 4.0BellySM schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 10:34:
[...]
Goede timing, DataGhost, gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst(en). Ik wilde ook op die manier aan de 70-200 f/4.0L IS USM komen, maar twijfelde helaas iets te lang en zag de pond weer steigen.![]()
Vraagje: kreeg je de tripodmount erbij?
Subtiel Arjan !
De IS is een heel klein beetje zwaarder dan de non-IS, maar dat zal kwa hanteerbaarheid niks schelen, lijkt mij. Ik denk dat je in de war bent met de 2.8, die is iets langer, een stuk dikker en 2x zo zwaar als de 4.0.knuppelhout schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 17:27:
idd: scheelt bijna 400 euro, en deze schijnt veel handzamer te zijn.
Zelf koos ik de 4.0 IS boven de non-IS voornamelijk omdat ik er nogal veel mee buiten loop (de IS heeft betere weathersealing). Ik koos de 4.0 boven de 2.8, vanwege het gewicht (en omdat de 4.0 ietsjes scherper is volgens velen). Die 2.8 is voor mij veel te zwaar, ik zie me daar geen twee voetbalwedstrijden aaneengesloten mee langs de kant staan werken zonder statief, zeker niet met een teleconverter.
Het viel me wel op, dat de IS van de EF70-200F/4.0IS ongelofelijk snel en nauwkeurig werkt. Een stuk beter dan op m'n 17-55, 28-135 en 70-300DO iig. Echt een bruikbare toevoeging, maar wel met een prijskaartje idd. Wel heel mooi dat er zoveel keuze is bij Canon in dit bereik.
Marktplaats? Voor die prijs koop je hem nieuw bij respectabele winkels: pricewatch: Canon EF 70-200mm f/4L IS USM Het gaat toch over de 4.0IS? De prijs is deze week wel zo'n 10-15 euro omhooggegaan, zag ik.Verwijderd schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 18:29:
Ik ben op marktplaats aan het kijken en die lens met IS moet rond de 900 euro opbrengen.
Verwijderd
Ik weet niet eens het verschil tussen 2.8 en 4.0
Ik weet niet waar op te letten bij aanschaf. Ik weet alleen dat ik een goede telelens wil.
Maar tegen die tijd dat het zo ver is zoek ik het allemaal wel even uit.
Ik maak nu gebruik van een eos 40d + Sigma 18-200mm F/3.5-6.3 DC.
Niet echt spectaculair dus.
The devil is in the details.
Ik zou me toch eerst gaan verdiepen in wat 2.8 en 4.0 precies inhouden. Voordat ik een paar honderd (of ruim 900...) euro uitgeef wil ik altijd graag weten wat ik daarvoor precies krijg en wat alles precies inhoudt.Verwijderd schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 19:51:
Oei, goed dat je mij hier even op wijst. Maar ik moet zeggen, ik heb me hier nog niet echt in verdiept.
Ik weet niet waar op te letten bij aanschaf. Ik weet alleen dat ik een goede telelens wil.
Maar tegen die tijd dat het zo ver is zoek ik het allemaal wel even uit.
Niet echt spectaculair dus.

Via oa. www.dpreview.com kun je reviews lezen over allerlei lenzen en meer info, die kun je overigens ook hier op tweakers vinden.
Verwijderd
Ik weet natuurlijk wel dat dat het maximale diafragma is. Maar ik heb geen vergelijkingsmateriaal. (geen foto´s e.d.) met deze 2 lenzen.
Dus ik weet, op dit moment, niet waar ik uiteindelijk voor moet kiezen.
Hierbij even 2 fotos van mijn laatste aanwinsten (foto van de sb-24 had ik al gepost met gsmcam)
Maar goed.. mijn schatjes tesamen.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2009 08:53 ]
Heel simpel gezegd: van f/4 naar f/2.8 is 2x zo veel licht. Bij de 70-200 kost je dat 2x zo veel geldVerwijderd schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 19:51:
Net een bestelling bij hvstar gedaan. Weet dat filterjes ed hier eigenlijk niet thuishoren, maar voor 3 b+w filters, een hoya polarisatie filtertje en een step-up-ring ben je toch nog een flinke smak geld kwijt. Viel me best nog even tegen bij het afrekenen.
[ Voor 32% gewijzigd door Ethirty op 22-01-2009 20:54 ]
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
The devil is in the details.
Nou, hij schreef:Hahn schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 00:45:
Hij heeft een 40D zei ie eerderDie Nikon flitsers gebruikt ie alleen om remote te triggeren.
Dat kan ook geleend zijn natuurlijk, of op z'n werk. Het blijft een vreemde combo...Verwijderd schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 19:51:
Edit om aan alle speculaties hieronder een eind te maken:
Ik doelde op de combo Canon 40D met Nikon flitsers, zonder enige bijbedoeling verder.
Ik gebruik mijn Metzflitsers ook gewoon met m'n Canonspul hoor, maar die had ik nog liggen. E-TTL met m'n 430EX is toch ook wel fijn.
[ Voor 23% gewijzigd door Toff op 23-01-2009 20:18 ]
Verwijderd
Hahn heeft het bij het rechte eind.
Ik behoor ook tot de Canonfamilie en heb dus zoals ik al eerder zei een 40d.
De Nikon flitsers heb ik aangeschaft om deze off camera te gebruiken op statief.
Of bedoel je met een vreemde combo de 40d en de Sigma 18-200mm F/3.5-6.3 DC?
Als je niks weet van het verschil in aperture waardes, waarom dan wel een 40d kopen? Waarom uberhaupt een spiegelreflex? Ik denk dat ze dat bedoelen
ssj3gohan schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 12:41:
.....kan ik me best voorstellen dat iemand alleen al voor de ergonomie voor de 40D zou gaan. Ik ken tenminste twee mensen (derde weet ik het niet zeker van) die volledig amateur zijn/waren en als eerste camera met een D300 rondlopen...
Amateurs gaan toch geen 3x meerprijs betalen voor enkel ergonomie? Die kopen toch eerder bijvoorbeeld een 450d met grip o.i.d.? Als je een D300 gaat kopen puur om ergonomie, dan heb je inderdaad echt teveel geld....
[ Voor 10% gewijzigd door Deathchant op 23-01-2009 13:19 ]
Verwijderd
Je gaat toch ook geen Ferrari-rijder verwijten dat ie er nooit op circuit mee gaat?
ok dat snap ikssj3gohan schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 13:45:
deathchant: ik heb het ook over universitairen (waar ik zelf redelijk middenin zit) met een salaris in de buurt van de minister, en hun kinderen. Die kunnen gemakkelijk 2000-3000 euro missen. En zo zijn er genoeg mensen die best zo'n bedrag in hun hobby willen steken, al is het maar een heel infrequente hobby.
@ThomasW, niet zo snauwend aub. Vraag de mensen eerst wat ze bedoelen ipv meteen zo aanvallend te reageren.
Als je inderdaad tot de categorie behoort dat je 3000 salaris hebt, dan heb je inderdaad teveel geld, waardoor het je niet zoveel kan schelen als je het in een infrequente hobby steekt
[ Voor 8% gewijzigd door Deathchant op 23-01-2009 14:08 ]
Dit topic is gesloten.
-> Zorg voor plaatjes die je zelf gemaakt hebt, dat maakt het waardevol. Stockplaatjes verwijderen we.
-> Ben je helemaal wild van hoeveel knopjes er op je camera zitten of hoe goed je iemand z'n hersenen in kan slaan met je nieuwe telelens,dan mag je dat uiteraard melden. Wil je echter wat meer uitgebreide ervaringen over het product delen, doe dit dan in de daarvoor bestemde topics. Op die manier verzuipen de ervaringen niet in al het aankoopgeweld en hebben andere mensen er ook wat aan.
-> Fotoapparatuur = lenzen, camera's, flitsers, statieven en printers etc. <strong>Dus geen filters, omnibounces, geheugenkaartjes, schoonmaakspul en andersoortig "klein spul"</strong> <i>Ook nieuwe monitoren, PC's, laptops, (externe) HD's, extra geheugen voor je computer etc zijn weliswaar goed bruikbaar bij digitale fotografie, maar vallen daar dus niet onder. </i>
-> Houd slowchat binnen de perken.