leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0
Zijn er voor canon ook lichtsterke alternatieven buiten de 35 en 24 1.4?
MF lenzen included.
Edit 19.16:
Bedankt voor de antwoorden!
Inderdaad lenzen wijder als 35mm en liefst geschikt voor FF.
Helaas lees ik op phozone.de dat de meeste wijde lichtsterke lenzen matig presteren onder de F2.8 in vergelijking met de twee dure canon lenzen.
[ Voor 51% gewijzigd door pieter_ale op 05-01-2010 19:19 ]
Canon 5D+6D | 14 F2.8 | 50 F1.4 | 100 F2.8 | 135 F2L | 24-70 F2.8 IS | 120-300 2.8 IS | 70-200 F4L | 1.4+2 TC | 430 EXII | 580 EXII | Fotostudio
Sigma 20/1.8, 24/1.8, 28/1.8, 30/1.4. Ik zoek ook iets dergelijks, maar op crop is 20mm nog niet echt wijd, dus ik schaf een Samyang 14/2.8 aan.
[ Voor 63% gewijzigd door mux op 05-01-2010 18:39 ]
Sigma maakt een goed bekend staande 30 1.4 HSM voor APS-C.pieter_ale schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 18:34:
(Sorry voor offtopic)
Zijn er voor canon ook lichtsterke alternatieven buiten de 35 en 24 1.4?
MF lenzen included.
Canon EOS 30, 100D, 6DII, 7D met 17-500mm, DJI Mavic Pro, Dell XPS13
* Gutteguttegut wacht op de Samyang 35/1.2 ter vervanging van mn Canon 50/1.8.ssj3gohan schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 18:36:
Je bedoelt... puur wide (35mm en wijder?)?
Sigma 20/1.8, 24/1.8, 28/1.8, 30/1.4. Ik zoek ook iets dergelijks, maar op crop is 20mm nog niet echt wijd, dus ik schaf een Samyang 14/2.8 aan.
The birds turned into The Flying Dutchmen!
Verwijderd
Ik heb wat testopnames gemaakt op de heide.simon schreef op woensdag 30 december 2009 @ 16:29:
Ben wel benieuwd wat je voor fotos maaktWaarmee scant foto Kiekie? Al vind ik 25 euro p/rol wel duur, ik heb zelf een Mamiya 7II, en laat ontwikkelen doen, en scan zelf in, goed genoeg.
Film Kodak 400T-MAX ontwikkeld in Amaloco AM50.
Gescand met een goedkope Epson scanner, dus niet optimaal gescand.
http://home.tiscali.nl/mecklenfeld/Collage/1.jpg
http://home.tiscali.nl/mecklenfeld/Collage/2.jpg
http://home.tiscali.nl/mecklenfeld/Collage/4.jpg
http://home.tiscali.nl/mecklenfeld/Collage/5%20B.jpg
http://home.tiscali.nl/mecklenfeld/Collage/8%20B.jpg
http://home.tiscali.nl/mecklenfeld/Collage/9%20B.jpg
Een Pentax SMC FA 85mm f/1.4, niceMilo. schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 21:31:
Erasmo,
Ik ben niet echt thuis in het Pentax lensaanbod dus .. wat is het? Hij ziet er wel huge uit.
[ Voor 60% gewijzigd door Remy op 05-01-2010 21:55 ]
Krijg je daar een vergunning bij?Erasmo schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 21:20:
Daar gaan we eens mooi mee experimenteren![]()
[afbeelding]
Nikon, Fujifilm en Apple zooi

Deze lens voldoet hopelijk/waarschijnlijk voor al mijn tele geweld.... Wilde graag dat het een L was, wel wat langer dan 200mm en geen prime zodat ik wat makkelijker, snel van brandspuntafstand kan veranderen.... alleen de 100-400L voldeed

Deze heb ik een halfjaar ongeveer, alleen nog niet 'geshowed' hier. EF 28mm f/1.8, EF 85mm f/1.8, Sigma 12-24mm f/4.5-5.6, EF 28-135 IS f/3.5-5.6 en de 580EXII. Naar verwachting wordt de 28-135 binnenkort vervangen door de 24-105 en de 12-24 door de 17-40. 12mm is echt extreem vet, de Sigma mist alleen wat scherpte in de hoeken en ik zou graag een polarisatiefilter willen gebruiken en dat gaat helaas niet...
En nu weer verder met lurken en fotograferen
Er is nog heel weinig van deze lens bekend maar Samyang kennende zal hij erg scherp geprijst worden.ssj3gohan schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 18:58:
Ja, die wil ik ook wel, maar zoveel geld wil ik er voorlopig niet aan uitgeven. Bovendien is de targetprijs van de 35/1.2 toch nog niet bekend?
Mocht dit niet het geval zijn dan maak ik er wel een apart spaarpotje voor (mits het een goede lens is op f1.2 natuurlijk).
The birds turned into The Flying Dutchmen!
Op fullframe een lekkere hoek, 1.8 is natuurlijk altijd fijn en wide-open naar mijn inziens scherp. De minimal focus distance van 25cm is echt vet om perspectief te pushen/forcen. Hij gaat goed samen met 50mm f/1.4 en de 85mm f/1.8. Een lekkere walk-around lens naar mijn mening...ssj3gohan schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 22:38:
Psst, hoe bevalt de 28/1.8? Het is één van die lenzen die nog op mijn verlanglijst staan als een 30/1.4 of 20/1.8 me toch te duur blijkt te zijn.
Aangezien we binnenkort Den Haag gaan verkennen (nog voor de meet) kan je hem uitgebreid uitproberen...
Milo. schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 21:31:
Erasmo,
Ik ben niet echt thuis in het Pentax lensaanbod dus .. wat is het? Hij ziet er wel huge uit.
Inderdaad, een van de beste 85 mm's ooit gemaakt. Het was even zoeken maar hij is overtreft de hoogste verwachtingenRemy schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 21:55:
[...]
Een Pentax SMC FA 85mm f/1.4, niceWel een gezonde zonnekap zeg
Omdat ie zo gevaarlijk scherp is?
G-Tus schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 22:49:
[...]
Aangezien we binnenkort Den Haag gaan verkennen (nog voor de meet) kan je hem uitgebreid uitproberen...
[ Voor 36% gewijzigd door sapphire op 05-01-2010 23:18 ]
Heel graag! De f/2.8 stelde teleur (die heeft diezelfde vriend als die een mamiya 645 heeft, zijn 100/2 is echter om van te smullen).G-Tus schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 22:49:
[...]
Op fullframe een lekkere hoek, 1.8 is natuurlijk altijd fijn en wide-open naar mijn inziens scherp. De minimal focus distance van 25cm is echt vet om perspectief te pushen/forcen. Hij gaat goed samen met 50mm f/1.4 en de 85mm f/1.8. Een lekkere walk-around lens naar mijn mening...
Op full frame is de 17-40 in de uiterste hoeken ook niet heel scherp, ik weet niet hoe goed/slecht die 12-24 presteert dus misschien ga je er wat dat betreft niet zoveel op vooruit.G-Tus schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 22:33:
Naar verwachting wordt de 28-135 binnenkort vervangen door de 24-105 en de 12-24 door de 17-40. 12mm is echt extreem vet, de Sigma mist alleen wat scherpte in de hoeken en ik zou graag een polarisatiefilter willen gebruiken en dat gaat helaas niet...
Daar kan natuurlijk wel een polarizer op, maar ook dat is een beetje beperkt qua bruikbaarheid. Voor blauwe luchten is veel wijder dan 24mm niet echt mooi omdat een polarizer alleen 90 graden op de stand van de zon polariseert. Om reflecties weg te nemen (bijvoorbeeld op natte bladeren) valt 't dan weer niet zo op dus dan is 't goed bruikbaar op een groothoek.
Mooi spul verder
Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS
Dat klopt.
Moet wennen aan MF vooral. heb er nog maar paar foto's mee gemaakt die niet super waren, vooral op 100%crop niet.Moet er eerdaags eens tijd voornemen.
Maar hoezo? Had je hem ook gezien op MP?(dm anders even, dit topic gaat zo vlot nml)

Inclusief nieuw schuim van binnen
CoolBlaTieBla schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 16:03:
[...]
Ik ga hem deze week sowieso nog ff op de D3 van vaders schroeven.
Ik weet niet of je er in Den Haag bij bent, maar dan gaat tie ongetwijfeld mee.
Overigens is de tweede indruk dat je er met een tank overheen kan rijden.
Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Dat ding is echt huge in combinatie met een 450D, nu bof ik dat ik een grip heb..
"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~
G-Tus schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 22:33:
Deze lens voldoet hopelijk/waarschijnlijk voor al mijn tele geweld.... Wilde graag dat het een L was, wel wat langer dan 200mm en geen prime zodat ik wat makkelijker, snel van brandspuntafstand kan veranderen.... alleen de 100-400L voldeed![]()
Deze heb ik een halfjaar ongeveer, alleen nog niet 'geshowed' hier. EF 28mm f/1.8, EF 85mm f/1.8, Sigma 12-24mm f/4.5-5.6, EF 28-135 IS f/3.5-5.6 en de 580EXII. Naar verwachting wordt de 28-135 binnenkort vervangen door de 24-105 en de 12-24 door de 17-40. 12mm is echt extreem vet, de Sigma mist alleen wat scherpte in de hoeken en ik zou graag een polarisatiefilter willen gebruiken en dat gaat helaas niet...
En nu weer verder met lurken en fotograferen
Heb je een punt Koen !abrakadaver schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 08:40:
[...]
Op full frame is de 17-40 in de uiterste hoeken ook niet heel scherp, ik weet niet hoe goed/slecht die 12-24 presteert dus misschien ga je er wat dat betreft niet zoveel op vooruit.
Daar kan natuurlijk wel een polarizer op, maar ook dat is een beetje beperkt qua bruikbaarheid. Voor blauwe luchten is veel wijder dan 24mm niet echt mooi omdat een polarizer alleen 90 graden op de stand van de zon polariseert. Om reflecties weg te nemen (bijvoorbeeld op natte bladeren) valt 't dan weer niet zo op dus dan is 't goed bruikbaar op een groothoek.
Mooi spul verder
G-tus, als je kunt wachten tot februarii en de den haag meet dan mag je mijn 17-40 wel proberen hoor
@aerofreak: jij bent lief geweest dit jaar
Ik vond 'm juist klein en cute toen ik 'm laatst vasthield op de r'dam nachtmeetaerofreak schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 16:36:
Sinterklaas is vroeg dit jaar
[afbeelding]
Dat ding is echt huge in combinatie met een 450D, nu bof ik dat ik een grip heb..
Hier staat tekst
Eigenlijk voor mn verjaardag gehadsapphire schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 17:35:
[...]
@aerofreak: jij bent lief geweest dit jaar
Daar heb ik mee in m handen gestaan icm met een 50D en na 3 minuten was ik het al zat. Mensen wat een gewichtMilo. schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 17:47:
Hij is ook wel schattig die f4 versie, ik heb nu een f2.8 en dat is tenminste een beetje lens hehe. Maar goed, een grip is toch wel heerlijk werken met zo een toetertje!
[ Voor 21% gewijzigd door aerofreak op 06-01-2010 18:01 ]
"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~
Ga je veel plezier mee hebben, voor welk doeleinde ga je deze gebruiken?aerofreak schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 16:36:
Sinterklaas is vroeg dit jaar
[afbeelding]
Klopt. Ik ben ook heel tevreden geweest over mn f4, vooral het gewicht en formaat zijn heerlijk. Ik ben overgestapt omdat de 70-200 mn meest gebruikte lens was/is en f2.8 is handig bij wat midner licht en de dof is gewoon leuk meegenomen.

eindelijk een scanner waar fatsoenlijke scans uitkomen, nu nog leren omgaan ermee en leren hoe ik ektar moet scannen
"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."
Had jij toen de IS versie gekocht of niet ?Nomad schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 17:54:
*nooit spijt gehad van verkoop 70-200 2.8 en aankoop 70-200 F/4.
, De 2.8 is veelal niet nodig, en dan is de F/4 net zo goed qua optics wat mij betreft.
Verwijderd
Heeft deze een SCSI-aansluiting?Exphy schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 18:11:
[afbeelding]
eindelijk een scanner waar fatsoenlijke scans uitkomen, nu nog leren omgaan ermee en leren hoe ik ektar moet scannen
"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

Heb sinds vandaag een EOS 40D met EF-S 17-55IS
De vorige combo kan daar echt niet aan tippen (EOS 450D mer EF-S 17-85IS)
AMD 7950X | 128GB DDR5 | GTX3080Ti | Canon R5 | RF 15-35mm F2.8 | 35mm F1.4L II | RF 50mm F1.2L | RF 70-200mm F2.8 IS | EF 400mm F2.8 IS II | Phrozen 8K Mini & 8K Mighty
Bilora C283 carbon statief + Bilora 2258 balhoofd en een Giottos 1301 balhoofd.

Agh, je kan dat tasje aan je riem vast makenBreKev schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 16:39:
[afbeelding]
En nu een nieuwe rugzak denk ik, want deze past er niet in
En is dat wel te dragen op je 1000D zonder batterijgrip ?
Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.
Gefeli!BreKev schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 16:39:
[afbeelding]
En nu een nieuwe rugzak denk ik, want deze past er niet in
Ik weet zeker dat mijn 1000D droomt dat hij ook ooit eens zo´n mooie lens op zich geschroefd krijgt
Verwijderd
Draag je hem toch gewoon op je schouder als een bazookaGhenzi schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 22:15:
[...]
Agh, je kan dat tasje aan je riem vast maken
En is dat wel te dragen op je 1000D zonder batterijgrip ?met batterijgrip is het nog belachelijk omdat die cam niks weegt maar goed, en dit alles imo en nofi btw
Canon EOS 7d - Canon EF 24-70mm f/2.8L USM - Canon EF 50mm f/1.8 II - Canon EF 70-200mm f/2.8L IS USM - Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM - Canon 430EX II
Waarom 2 balhoofden?psychodweep schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 15:47:
Ik heb een statief + 2 balhoofden gekocht:
Bilora C283 carbon statief + Bilora 2258 balhoofd en een Giottos 1301 balhoofd.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Leica MM + Sony A9
Verwijderd
De MP-E 65 ging mij hoogstwaarschijnlijk teveel frustratie opleveren.
ik twijfelde daarom enorm tussen de nieuwe 100L en deze 180mm, maar toen ik onlangs een mooi aanbod zag van deze lens (in prima staat) kon ik het niet laten, en hier staat ze dan te blinken
Ook prachtig voor portretten !
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2010 14:53 ]
De lichte als gimball voor m'n DIY steadicam en de andere zwaardere voor het gewoon statief gebruik.

nifty fifty
nu even oefenen en spelen met wat meer dof!
Na redelijk lang jullie hier met vragen lastig te hebben gevallen het volgende aangeschaft:
Nikon D90

Redget Statief RTT-423 met RT-1 Balhoofd

Niet meest geweldige kwaliteit foto's. Zijn gisterenavond genomen onder het enige aanwezige kunstlicht.
Heb bij Bol.com nog een Sigma 18-50mm/F2.8 EX DC MACRO in bestelling staan. Deze is helaas vertraagd, dus nog niet aanwezig op de foto.
[ Voor 8% gewijzigd door Fjeze op 10-01-2010 13:30 ]
Fly or Die
Verwijderd
Gelijk even gekeken op bol.com...Verwijderd schreef op zondag 10 januari 2010 @ 18:01:
Hehe, de D90 in de aanbieding? Het zoomstatief en de aanbieding van Bol mbt de Sigma. Je hebt voor weinig geld een mooie set lijkt me
Daar heb ik een half jaar geleden 135 eu meer voor betaald!! WTF
En de 1000D met kitlens heb ik een halfjaar geleden voor 100 MINDER gehaald bij hun. Vreemde prijzen daar bij bol.com
Ja alleen de D90 niet bij de mediamarkt gehaald, maar bij de saturn voor EUR 799,-. Dus nog een aardige prijs. En de sigma is nog even afwachten, kreeg een mail van bol.com dat de de levering vertraagd is, en dat ze nog weten voor hoe lang.Verwijderd schreef op zondag 10 januari 2010 @ 18:01:
Hehe, de D90 in de aanbieding? Het zoomstatief en de aanbieding van Bol mbt de Sigma. Je hebt voor weinig geld een mooie set lijkt me
Hoop wel dat ik hem krijg, erg mooie prijs volgens mij.
Maar kan nu in ieder geval met een erg leuke set beginnen met fotografie.
Fly or Die
Oeh! Ik zit nu ook te kijken wat ik wil; die of een minolta AF 50mm, die haal je nl voor 85$ uit amerika.Xfix schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 19:32:
[afbeelding]
[afbeelding]
nifty fifty![]()
nu even oefenen en spelen met wat meer dof!
Joejoe!
Verwijderd
ik zeg RF-602Milo. schreef op zondag 10 januari 2010 @ 22:19:
[afbeelding]
Een mk1 om eens te proberen, nu nog iets om hem draadloos aan te sturen.
Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.
Verwijderd
Was de D90 goedkoper bij Saturn?Fjeze schreef op zondag 10 januari 2010 @ 18:39:
[...]Ja alleen de D90 niet bij de mediamarkt gehaald, maar bij de saturn voor EUR 799,-. Dus nog een aardige prijs.
Zo ja, dat is dan best opmerkelijk, omdat Mediamarkt en Saturn onderdelen zijn van een groot Duits concern, de METRO Group Wikipedia: METRO Group
Verwijderd
Nee, MM had een aanbieding voor 788 oid. Alle MM-en en Saturn vestigingen hanteren eigen prijzen. Daarom zijn prijsverschillen aan de orde van de dag. Beide beconcurreren elkaar zodat de concurrentie in de regio er de brui aan geeft en het geld uiteindelijk toch terecht komt in de zakken van de heren in Ingolstad (daar toch?).Verwijderd schreef op maandag 11 januari 2010 @ 10:21:
Was de D90 goedkoper bij Saturn?
Zo ja, dat is dan best opmerkelijk, omdat Mediamarkt en Saturn onderdelen zijn van een groot Duits concern, de METRO Group Wikipedia: METRO Group
nee hij was bij de Saturn zelf EUR 11,- duurder. Maar had geen zin om daarvoor naar een Mediamarkt te rijden.Verwijderd schreef op maandag 11 januari 2010 @ 10:21:
[...]
Was de D90 goedkoper bij Saturn?
Fly or Die
Ik zeg PocketWizard
ik zeg, die pw's eens naast de rf602 houden. We wonen potdikkie in dezelfde stad
Jij PW's, ik rf602 dinkies.
* Zuurstok voelt iniedergeval geen behoefte voor pw's
En ja, sorry, maar even te lui om op te zoeken, dat dient ge zelf te doen

Sinds vrijdag in bezit van Canon's 50mm f/1.8!
[ Voor 7% gewijzigd door M.E.Amrani op 11-01-2010 23:57 ]
st-e2 heb ik wel ervaring mee.Milo. schreef op maandag 11 januari 2010 @ 20:39:
Ik zit eigenlijk te denken aan een (2e hands) st-e2... geen draadjes lijkt me wel fijn. Maar die rf602's zijn ook wel erg interessant geprijst.
Voordeel ervan is: e-ttl
nadeel ervan is: ik wil helemaal geen e-ttl ! en bereik is 10% van wat een rf-602 trigger doet.
+1 herkenbaar, super veel betalen voor E-TTL als extra, terwijl ik het helemaal niet zo handig vind werkenNomad schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 00:08:
[...]
st-e2 heb ik wel ervaring mee.
Voordeel ervan is: e-ttl
nadeel ervan is: ik wil helemaal geen e-ttl ! en bereik is 10% van wat een rf-602 trigger doet.
Hoe is de snelheid van deze lens want dat hield mij een beetje tegen destijds om hem aan te schaffen.Verwijderd schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 14:52:
Omdat ik al héél lang een macrolens wou ..
De MP-E 65 ging mij hoogstwaarschijnlijk teveel frustratie opleveren.
ik twijfelde daarom enorm tussen de nieuwe 100L en deze 180mm, maar toen ik onlangs een mooi aanbod zag van deze lens (in prima staat) kon ik het niet laten, en hier staat ze dan te blinken
Ook prachtig voor portretten !
[afbeelding]
AMD 7950X | 128GB DDR5 | GTX3080Ti | Canon R5 | RF 15-35mm F2.8 | 35mm F1.4L II | RF 50mm F1.2L | RF 70-200mm F2.8 IS | EF 400mm F2.8 IS II | Phrozen 8K Mini & 8K Mighty
Verwijderd
Nu dat moet toch wat genuanceerd worden vind ik.
De lens werkt namelijk in 2 bereiken, een macro bereik en een veraf bereik.
Ze werkt snel in beide bereiken, tis enkel het switchen tussen de 2 dat iets trager gaat, en dat is ook best begrijpelijk !
Maar zeg nu zelf, hoeveel ga je van een macroshot op 50cm naar een shot op 10m.. ?
Als je'm gebruikt als gewone telelens is ie zo goed als gelijkwaardig aan bv een 135L, omdat hij mooi in 1 bereik blijft. Je geeft dit wél best aan door de focuslimitter te verzetten, anders kan hij terug in het macrobereik komen bij het zoeken naar een juiste focus en dat duurt natuurlijk wel terug wat langer dan.
Ik zal niet ontkennen dat de 100mm rapper zal zijn in het focussen, maar ik zie het niet als een beperking van deze lens, noch als een frustratiepunt.
Goed, dat terzijde. Uiteindelijk merk ik zelf dat ik de lens vrijwel altijd op MF zet als ik macro wil doen.
De langere brandpuntsafstand is best een grote pré, ook als je geen insecten fotografeert. Dat hebben ze mij ook aangeraden, desnoods naar een sigma 180 te kijken.. De bokeh is ook mooier, en ik vind het een mooie lange portetlens bovendien !
Dit weekend ga ik em uitgebreid testen als niet-macro op het autosalon, we shall see.
Nieuw vind ik em té duur, maar als je'm zoals mij 2ehands kan kopen in nieuwstaat (persoon gebruikte ze te weinig) voor een mooie prijs.. ab-so-lu-te aanrader. Maargoed, ik moet er nog veel met leren, ze is nog geen week in mijn bezit !
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2010 10:14 ]
Tnx voor het uitgebreide antwoord. Ik vond de lens destijds ook te duur en heb daarom de "oude" 100 macro gekocht en daar ben ik erg tevreden mee. maar als ik wil upgraden naar een betere macro lens ga ik zeker naar een 2e hands kijken. Ik moet alleen wel zeggen dat ik de 100 macro zelfs met tussen ringen gebruik om nog dichterbij te komen dus dat zal met de andere macro lens wel wat makkelijker gaan.Verwijderd schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 10:09:
Ik heb ook veel berichten gehoord voor ik hem aanschafte dat de AF minder snel zou zijn..
Nu dat moet toch wat genuanceerd worden vind ik.
De lens werkt namelijk in 2 bereiken, een macro bereik en een veraf bereik.
Ze werkt snel in beide bereiken, tis enkel het switchen tussen de 2 dat iets trager gaat, en dat is ook best begrijpelijk !
Maar zeg nu zelf, hoeveel ga je van een macroshot op 50cm naar een shot op 10m.. ?
Als je'm gebruikt als gewone telelens is ie zo goed als gelijkwaardig aan bv een 135L, omdat hij mooi in 1 bereik blijft. Je geeft dit wél best aan door de focuslimitter te verzetten, anders kan hij terug in het macrobereik komen bij het zoeken naar een juiste focus en dat duurt natuurlijk wel terug wat langer dan.
Ik zal niet ontkennen dat de 100mm rapper zal zijn in het focussen, maar ik zie het niet als een beperking van deze lens, noch als een frustratiepunt.
Goed, dat terzijde. Uiteindelijk merk ik zelf dat ik de lens vrijwel altijd op MF zet als ik macro wil doen.
De langere brandpuntsafstand is best een grote pré, ook als je geen insecten fotografeert. Dat hebben ze mij ook aangeraden, desnoods naar een sigma 180 te kijken.. De bokeh is ook mooier, en ik vind het een mooie lange portetlens bovendien !
Dit weekend ga ik em uitgebreid testen als niet-macro op het autosalon, we shall see.
Nieuw vind ik em té duur, maar als je'm zoals mij 2ehands kan kopen in nieuwstaat (persoon gebruikte ze te weinig) voor een mooie prijs.. ab-so-lu-te aanrader. Maargoed, ik moet er nog veel met leren, ze is nog geen week in mijn bezit !
Pocket Wizard?Milo. schreef op zondag 10 januari 2010 @ 22:19:
[afbeelding]
Een mk1 om eens te proberen, nu nog iets om hem draadloos aan te sturen.
RF-602?
Waarom heb ik DIE pas niet gevonden? Ik heb nog geen maand lopen zoeken naar iets dergelijks, nu blijken er nog alternatieven te zijn die ik niet kende. Ik heb toen de Hahnel HW433 C80 aangeschaft, en die doet het prima!
Nee, ik ben GEEN hobbit...

Vanmorgen aangeschaft. Maakt de D90 wel ruimer in de omvang maar geeft me een veel beter houvast. Heb vanmorgen aantal fotos gemaakt en bevalt me na 1x gebruik al heel goed!
tweetpic werkt dus wel of niet of half ofzo, zo dan maar

Vrijdag eens testen
[ Voor 40% gewijzigd door momania op 13-01-2010 22:50 ]
Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*
Wel nice, alleen ik moet nog steeds het voordeel van E-TTL op afstand in gaan zien, want ik zie het niet
Ik moet ook allemaal nog gaan zien wat remote E-TTL gaat brengen. Het zijn naast deze specifieke feature ook gewoon lekker compacte remotes natuurlijk
€392.59 dus
Instap Nikon D3000 om ook n's wat serieuzere fotografie te proberen.

Wat is er te zien:
D3000 body
Nikkor 18-105mm VR lens
Hama UV filter
Verder heb ik nog een tas dat vond ik niet boeiend genoeg voor op de foto
Ben benieuwd wat ik ervan ga bakken.
This footer is intentionally left blank
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Verwijderd
@hierboven: het is echt onzin om een filter van 80 euro op een lens van nog geen 200 euro te schroeven, dus ik zou die Hama gewoon er op laten zitten
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2010 09:06 ]
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Verwijderd
Er zijn hele lange verhalen over geschreven. Wel of geen filter en of je nu een filter van 80 of 10 euro op je lens moet gaan schroeven. Daarvoor is er een filtertopic, maar mijn ervaring is (o.a. met een Hama filter) dat deze zichtbaar kwaliteitsverlies gaf op foto's en ook nog focusproblemen. Dat was met een lens die nog goedkoper is dan de hier getoonde 18-105.Verwijderd schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 09:05:
@hierboven: het is echt onzin om een filter van 80 euro op een lens van nog geen 200 euro te schroeven, dus ik zou die Hama gewoon er op laten zitten
(Als je het echt bont wilt maken, schroef dan gewoon een Marumi er op. Weet je tenminste zeker dat je erg weinig betaalt, maar weet je ook zeker dat je foto's negatief worden beinvloed. Minder contrast, minder mooie kleurscheiding, meer flares, moet ik door gaan?)
Ik zou de hama dan ook gewoon eraf halen en zonder filter schieten. Je beinvloedt de kwaliteit ten nadele en de lens kost toch niksVerwijderd schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 09:05:
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
zonnekap is trouwens meegeleverd met de lens die zit er alleen niet op omdat dat onhandig is met binnen fotograferen.
Maar goed, daar gaat het allemaal niet om, dit is een leuke site waar heel wat filters worden getest, en inderdaad zelfs de beste filters nemen wat licht weg. Klik
- Zooi - www.stefanjacobs.nl
Te koop: Agfa clack; DM voor details.
Geldt dat ook voor de ND filters? Ik heb me een keer zo'n ding laten aansmeren voor 3 tientjes namelijkVerwijderd schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 10:42:
[...]
(Als je het echt bont wilt maken, schroef dan gewoon een Marumi er op. Weet je tenminste zeker dat je erg weinig betaalt, maar weet je ook zeker dat je foto's negatief worden beinvloed. Minder contrast, minder mooie kleurscheiding, meer flares, moet ik door gaan?)
Dit topic is gesloten.
![]()
-> Zorg voor plaatjes die je zelf gemaakt hebt, dat maakt het waardevol. Stockplaatjes verwijderen we.
-> Ben je helemaal wild van hoeveel knopjes er op je camera zitten of hoe goed je iemand z'n hersenen in kan slaan met je nieuwe telelens,dan mag je dat uiteraard melden. Wil je echter wat meer uitgebreide ervaringen over het product delen, doe dit dan in de daarvoor bestemde topics. Op die manier verzuipen de ervaringen niet in al het aankoopgeweld en hebben andere mensen er ook wat aan.
-> Fotoapparatuur = lenzen, camera's, flitsers, statieven en printers etc. <strong>Dus geen filters, omnibounces, geheugenkaartjes, schoonmaakspul en andersoortig "klein spul"</strong> <i>Ook nieuwe monitoren, PC's, laptops, (externe) HD's, extra geheugen voor je computer etc zijn weliswaar goed bruikbaar bij digitale fotografie, maar vallen daar dus niet onder. </i>
-> Houd slowchat binnen de perken.