Erbij als in: Ik heb al een flitser? Dan zou ik echt voor merk eigen gaan.
Zelf heb ik een 3rd party knipperlicht. Voor mij voldoet dat uitstekend, maar ik heb wel gemerkt dat de afstemming met merk eigen flitsers nog wel eens te wensen over laat.
Wat ik me vooral heb afgevraagd was: Hoe vaak gebruik ik die flitser en wil ik straks eventueel met meer flitsers gaan werken. Antwoorden: weinig en nee.
(Dat blijkt overigens te kloppen) Ik ben een typische "aanwezig licht" fotograaf en dus gebruik ik een flits alleen als het nodig is. Ik heb nog nooit last gehad van allerlei horror-verhalen als etl ett elt (of welke e of t afkorting dan ook) werkt niet of niet zoals je zou mogen verwachten.
Ik heb een keer een merkeigen flitser op mijn camera gehad, maar die deed het niet beter of slechter dan mijn 3rd party apparaat en beide werkten net zo consistent (of inconsistent). Met wat hulp heb ik die dus ingezet op het vlak waar het ding "raar" zou gaan doen. Dat deed hij ook prompt, maar dat deed de merkeigen flitser dus ook.
Tegenwoordig heb ik een off-shoe cord (van DX), maar via dat ding communiceren camera en flitser ook uitstekend, dus dat is ook geen overweging.
Kortom, als je het bij 1 flitser wilt houden en flitsen is niet je hobby en je verwacht ook niet dat het dat wordt, dan zou ik zeker kiezen voor een 3rd party apparaat. De mijne is overigens van Sigma, omdat in de tijd dat ik dat ding kocht, Metz toch echt serieus achter de feiten aan liep. Ik weet niet of ze dat ondertussen hebben ingehaald.