Mijn nieuwe apparatuur [deel 4] Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 30 ... 82 Laatste
Acties:
  • 1.013.108 views

• Wouter87
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09-2021
De juiste instellingen vinden? Die zijn voor iedere situatie anders.. dus dat ben je continu aan het doen.

Verder vind ik het persoonlijk ook erg zonde, een camera van ruim 1300e kopen en dan niet nabewerken, dan haal je dus niet het maximale eruit (dat is althans mijn mening) en als ik naar je foto's kijk stel ik die mening niet bij :) maar verder natuurlijk veel plezier gewenst met die fraaie camera!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:45
Mijn meest recente aanschaf:

Afbeeldingslocatie: http://i36.tinypic.com/hrevet.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i36.tinypic.com/29zc0md.jpg

Autofocus, in de lens >:)
Het beestje maakt trouwens ook nog eens geweldige foto's!

[ Voor 10% gewijzigd door Makkelijk op 10-11-2009 14:37 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

Woei! De legendarische ik-heb-geen-body-nodig-om-te-autofocussen-lens! Wat heb je ervoor betaald?

• Makkelijk
Een euro of 30 inclusief verzenden. Lekker he? :P
Hij is trouwens verrassend licht voor een 200mm f3.5 met 3 AAA batterijen erin.

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Nifty!

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

• mux

mux

99% efficient!

Makkelijk schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 14:46:
Een euro of 30 inclusief verzenden. Lekker he? :P
Hij is trouwens verrassend licht voor een 200mm f3.5 met 3 AAA batterijen erin.
Aargh. Je mag jezelf een echte geluksvogel noemen!

@hieronder: die heb ik ook nog liggen.

[ Voor 6% gewijzigd door mux op 10-11-2009 15:03 ]

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 12:44
W00t, een Series 1 :). Ik kom net bij de kringloopwinkel vandaan met het "Vivitar Objectievenboek" onder m'n arm!

• Makkelijk
Ik heb ook nog een Vivitar Series 1 70-210 f3.5. macro. Ook een verrassend goed objectief is dat. En hij doet het erg beroerd op marktplaats :(. Mensen hebben geen idee hoe goed Series 1 was, zeker beter dan de meeste niet L objectieven van Canon iig.

[ Voor 27% gewijzigd door Makkelijk op 10-11-2009 18:57 ]

Verwijderd

Makkelijk schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 18:57:
Ik heb ook nog een Vivitar Series 1 70-210 f3.5. macro. Ook een verrassend goed objectief is dat. En hij doet het erg beroerd op marktplaats :(. Mensen hebben geen idee hoe goed Series 1 was, zeker beter dan de meeste niet L objectieven van Canon iig.
Ik heb die ook! Er zijn wel een paar verschillende versies van. De mijnne is een tweede versie met nikon mount. €15 betaald :D

• pvanmegen
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07-12 20:21
Wouter87 schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 14:27:
Verder vind ik het persoonlijk ook erg zonde, een camera van ruim 1300e kopen en dan niet nabewerken, dan haal je dus niet het maximale eruit (dat is althans mijn mening) en als ik naar je foto's kijk stel ik die mening niet bij :) maar verder natuurlijk veel plezier gewenst met die fraaie camera!
Tja, de foto's die uit de 7D komen zijn in ieder geval stukken beter dan de 400D. Zoals gezegd ben ik maar een simpele ziel in het fotograveren maar zijn ze zo slecht? Ik zal eens op cursus moeten om de foto's bij te werken. Als je steeds meer foto's krijgt (als je 8 fps schiet) wordt het verwerken alleen maar meer werk...

Live today! Nobody promised you tomorrow.

• Makkelijk
Verwijderd schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 19:16:
[...]

Ik heb die ook! Er zijn wel een paar verschillende versies van. De mijnne is een tweede versie met nikon mount. €15 betaald :D
De tokina versie met 62mm filterdraad een f3.5? Dat is een goeie! Second best denk ik. Ik heb de kiron versie (ook f3.5.) met 67mm filterdraad. Dat is een beest! Optisch ontlopen ze elkaar niks maar de Tokina gaat macro tot 1:4 en de kiron tot 1:2.2 :9

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:57

breinonline

Are you afraid to be known?

pvanmegen schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 20:07:
[...]

Tja, de foto's die uit de 7D komen zijn in ieder geval stukken beter dan de 400D. Zoals gezegd ben ik maar een simpele ziel in het fotograveren maar zijn ze zo slecht? Ik zal eens op cursus moeten om de foto's bij te werken. Als je steeds meer foto's krijgt (als je 8 fps schiet) wordt het verwerken selecteren alleen maar meer werk...

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Makkelijk
Sinds vandaag in mijn bezit:

Afbeeldingslocatie: http://i34.tinypic.com/ob0c1z.jpg
Nee de foto is niet fijn :P

- Gorillapod SLR zoom
- Manfrotto 486RC2 ballhoofd
- Stapel zing pouches waarvan er 1.5 de foto hebben gehaald. Zing Pro SLR zoom camerapouch is echt relaxed (groot!). Ongelovelijk stevig, het is niet zomaar een laptop sleeve maar echt een stuk dikker, met een flinke toeter voor de lens (beter de groot dan te klein). De lens pouches zijn nóg dikker. Ik durf ze zo in mn rugzak te donderen. Echt een aanrader!

[ Voor 8% gewijzigd door Makkelijk op 10-11-2009 20:37 ]

• Wouter87
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09-2021
pvanmegen schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 20:07:
[...]
Tja, de foto's die uit de 7D komen zijn in ieder geval stukken beter dan de 400D. Zoals gezegd ben ik maar een simpele ziel in het fotograveren maar zijn ze zo slecht? Ik zal eens op cursus moeten om de foto's bij te werken. Als je steeds meer foto's krijgt (als je 8 fps schiet) wordt het verwerken alleen maar meer werk...
Eensch met breinonline :)

Niet alle foto's zijn scherp (als in, goed gefocust, kwestie van selecteren) en ook de belichting kan wel wat tweaking gebruiken, maar dat vind ik (heb waarschijnlijk een andere benadering van wat ik voor resultaat wil hebben) en als jij dit voldoende vind, be happy with it want opzich is 't natuurlijk wel veel beter dan een gemiddelde compact, maar echt het onderste uit de 7D halen, neen, maar je geeft ook al aan dat niet te zoeken/willen..

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-10 00:03

Toff

FP ProMod
pvanmegen schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 13:39:
Nu nog even de juiste instellingen vaststellen (ben eigenlijk maar een simpele fotograaf) en hopelijk blijft de 7D me verbazen.
Een aantal foto's van de voetbalwedstrijd van zondag (gemaakt met de 7D) vind je hier: http://www.4eklassea.nl/f...0/thumbnails.php?album=17
Ik heb de indruk dat je meeste foto's iets te licht zijn. Zelf schiet ik met Canon eigenlijk vrijwel altijd op -1/3 stop belichting.
Het contrast is misschien ook een tikkeltje te groot. Nu zijn de witte delen grotendeels zonder details en het zwart loopt snel dicht (op mijn monitor iig). Je zou kunnen proberen om een neutralere instelling voor contrast te kiezen "in cam".
Acht beelden per seconde schieten is wel een erg makkelijke (lees luie) manier van fotograferen. Mijn 40+50D halen "slechts" 6,3 fps, maar ik gebruik het nooit. Het lukt mij namelijk niet om de knop zo snel los te laten, dat er slechts één foto wordt gemaakt. In de slow mode - ik dacht zo'n 3,5 fps - lukt me dat wel en het geeft mij meer voldoening om zelf het exacte moment te kunnen bepalen. Ieder zijn ding natuurlijk, maar ik hoop dat je het eens een keer probeert.
Nabewerking is voor mij essentieel, ook bij voetbalfoto's (80% van wat ik doe). Ja, het kost moeite en tijd, maar het levert net dat beetje extra op. Zo kan je van een mooi spelmoment dat je net niet 100% hebt vastgelegd, vaak toch nog een bruikbare (internet)foto maken en ik heb eigenlijk haast nooit een goede foto die niet net een beetje beter wordt van een beetje nabewerking. Zelfs als blijkt dat nabewerking niet tot verbetering leidt, is het prettig om vast te stellen dat je blijkbaar al het uiterste uit je foto hebt gehaald...

• mcdronkz
Afbeeldingslocatie: http://mcdronkz.projectsource.nl/pics/carlzeiss/1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://mcdronkz.projectsource.nl/pics/carlzeiss/2.jpg

Twee maal Carl Zeiss M42 :).

- 135/4 Triotar
- 58/2 Biotar

De camera zat bij de Biotar, maar heeft een defect aan de sluiter. Het geeft een soort van hoge piep bij het ontspannen, geen idee hoe ik dat kan fixen. Denk ook niet dat de camera het waard is.

Heb ook nog een boek op de kop getikt, Fotokunst genaamd. Dateert uit 1946 (!). Staan leuke oude advertenties achterin, voor de geinteresseerden kan ik wel wat foto's maken.

De 7D met de 135/4 voelt wel als een echte camera hoor :D.

[ Voor 74% gewijzigd door mcdronkz op 11-11-2009 02:25 ]

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
Heb je die 135/4 nu op de minimale focusafstand staan of is die altijd zo huge?

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

• mcdronkz
abrakadaver schreef op woensdag 11 november 2009 @ 09:35:
Heb je die 135/4 nu op de minimale focusafstand staan of is die altijd zo huge?
Dat eerste :-).

• Whis!
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://img130.imageshack.us/img130/4691/img1745.jpg

Russische meuk, bohh wat een bouwkwaliteit! _/-\o_

Een zenit 12XP met een Helios-44M-4 58mm F/2. Nét een rolletje in en voor het eerst analoog aan het schieten.. is toch eventjes wennen!

Op internet leuke resultaten gezien van de lens, m42->eos adapter is al onderweg! 8)

Afbeeldingslocatie: http://img697.imageshack.us/img697/518/afb010.jpg
(nokia6300-crappy-foto)

Hij is een flínk stuk kleiner dan mijn 40D+tokina 12-24mm maar weegt bijna net zo veel.
:|

• mcdronkz
Jouw Helios is een kopie van mijn Zeiss :)

• DeKemp
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-06 22:15
[knip]

[ Voor 130% gewijzigd door Nomad op 13-11-2009 12:17 . Reden: stockplaatjes zijn we niet zo wild van hier. ]

Verwijderd

De 70-200 2.8 IS eruit, 35 1.4 erin.
gebruikte m'n 70-200 toch amper. En deze 35mm kunnen kopen voor een mooi prijsje :).
Volgende op m'n lijst is de 24-70 die eruit gaat, en daar komt dan een 85 1.2 in de plaats zodat m'n bereik grotendeels gedekt wordt met een 35-85-135.

Afbeeldingslocatie: http://w1.fotoupload.be/4afc6eafe4b1a725722921.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2009 21:24 ]

• -DG-
  • Laatst online: 30-11 23:14
Verwijderd schreef op donderdag 12 november 2009 @ 21:04:
gebruikte m'n 70-200 toch amper. En deze 35mm kunnen kopen voor een mooi prijsje :).
Volgende op m'n lijst is de 24-70 die eruit gaat, en daar komt dan een 85 1.2 in de plaats zodat m'n bereik grotendeels gedekt wordt met een 35-85-135.

[afbeelding]
Nice. ;)
Zou je dan niet fullframe willen gaan met zulke lenzen?

Verwijderd

-DG- schreef op donderdag 12 november 2009 @ 23:36:
[...]

Nice. ;)
Zou je dan niet fullframe willen gaan met zulke lenzen?
dat is de bedoeling op termijn ja ;)
maar eerst de lenzen vervangen, dat heeft prioriteit :)

1,3 crop spreekt me ook nog wel aan.
Ik had vandaag even een 1DIII in m'n handen bij de (vorige) eigenaar van deze 35mm.
Wat een apparaat :9~ . Voelt héél anders aan dan m'n 40D. De robuustheid en de ingebouwde grip hebben me vandaag zwaar overtuigd.. meer dan bv een 5DII die wss hetzelfde zou aanvoelen als m'n 40D..

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2009 00:39 ]

• Zuurstok
  • Registratie: November 2008

Zuurstok

Passionately curious

Alleen dan voelt een 5D robuuster en is nog iets groter :)

Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.

Verwijderd

Er zal inderdaad vast nog wel een verschil zitten tussen een 5D en 40D, maar jonges toch, die 1D (met ingebouwde grip) voelde zo goed... ik ben echt verkocht !
Zowiezo zal ik voor een MK III gaan, ik hoef helemaal niet te filmen, en deze komen nu tegen aanvaardbare prijzen op de 2dehandsmarkt door de introductie van de MK IV :)

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 12 november 2009 @ 21:04:

[afbeelding]
De 35/1.4 is een toplens. Gebruik 'm heel veel :) Maare weet je wel zeker dat je een 85/1.2 wilt? Dat ding is enorm kut om te focussen wide open en bizar zwaar... Ik zou denk ik (ook kijkend naar de kosten) een 1.8 kopen.

Verwijderd

sOid schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 10:58:
[...]

De 35/1.4 is een toplens. Gebruik 'm heel veel :) Maare weet je wel zeker dat je een 85/1.2 wilt? Dat ding is enorm kut om te focussen wide open en bizar zwaar... Ik zou denk ik (ook kijkend naar de kosten) een 1.8 kopen.
Ik twijfel echt énorm tussen de 2.
Ik maak mezelf ook blaasjes wijs als ik zeg dat ik zo'n lens kan rechtvaardigen tegenover m'n gebruik (niet professioneel). Dus hoogstwaarschijnlijk komt er weldegelijk een 1.8 versie hoor, alleen is die 85L zo'n dijk van een lens :+ .
Ik heb de Mark I versie hiervan al even mogen testen en de AF viel inderdaad erg tegen. de Mark II is wel "wat" sneller maar tegen welke meerprijs ook .. :(

• sOid
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 11:20:
[...]

Ik heb de Mark I versie hiervan al even mogen testen en de AF viel inderdaad erg tegen. de Mark II is wel "wat" sneller maar tegen welke meerprijs ook .. :(
Het gaat niet zo zeer om de snelheid van de AF (het is toch een portretlens, zul je meestal bij statische objecten gebruiken denk ik zo), maar meer om de DoF. 85mm op f1.2 heeft een ontzettend kleine scherptediepte. Enorm moeilijk om juist te focussen. Zeker met focusrecompose (wat je nog wel eens moet gebruiken op een camera met te weinig AF punten).

• abrakadaver
Ik heb de 85/1.2 L mk2 nu een aantal keer gebruikt bij bruiloften maar op de 5d vind ik 'm niet te vertrouwen, een 5d is blijkbaar niet altijd in staat om deze lens op f/1.2 nauwkeurig scherp te stellen. Zelfs wanneer m'n onderwerp een meter of 5~8 van me af staat in goed licht, 't onderwerp qua contrast duidelijk te herkennen is en ik 't middelste focuspunt gebruik heb ik nog regelmatig front/backfocus.
Dus dan gebruik ik 'm op F/2, tja dan kan ik net zo goed de 85/1.8 of m'n 100/2.0 gebruiken :)

Jammer, want als je de focus goed krijgt, dan geeft f/1.2 wel weer iets speciaals aan je foto.
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2774/4057526135_d92795d3a1.jpg
Heb 'm ook een paar keer gebruikt icm een 1d3 en dat gaat al een stuk beter.

Verwijderd

Makkelijk schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 20:21:
[...]

De tokina versie met 62mm filterdraad een f3.5? Dat is een goeie! Second best denk ik. Ik heb de kiron versie (ook f3.5.) met 67mm filterdraad. Dat is een beest! Optisch ontlopen ze elkaar niks maar de Tokina gaat macro tot 1:4 en de kiron tot 1:2.2 :9
Dat is inderdaad een fijn lensje die tokinaversie, macro boeit me niet, dus op zich niet erg. Sinds ik de 80-200 2.8 nikkor heb, is die wat in onbruik geraakt helaas, maar voor wat die opbrengt op de tweedehandsmarkt blijft die nog even leker bij me. Het leuke van een nikonmount is dat die nu nog gewoon op mijn d50 past (weliswaar zonder lichtmeting, maar kom een upgrade naar een dx00 komt er binnenkort ook wel een keertje aan). De €15 meer dan waard geweest O+

• sOid
  • Niet online
abrakadaver schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 12:05:
Ik heb de 85/1.2 L mk2 nu een aantal keer gebruikt bij bruiloften maar op de 5d vind ik 'm niet te vertrouwen, een 5d is blijkbaar niet altijd in staat om deze lens op f/1.2 nauwkeurig scherp te stellen. Zelfs wanneer m'n onderwerp een meter of 5~8 van me af staat in goed licht, 't onderwerp qua contrast duidelijk te herkennen is en ik 't middelste focuspunt gebruik heb ik nog regelmatig front/backfocus.
Dus dan gebruik ik 'm op F/2, tja dan kan ik net zo goed de 85/1.8 of m'n 100/2.0 gebruiken :)

Jammer, want als je de focus goed krijgt, dan geeft f/1.2 wel weer iets speciaals aan je foto.
[afbeelding]
Heb 'm ook een paar keer gebruikt icm een 1d3 en dat gaat al een stuk beter.
Ook niet met 't middelste AF-punt? (ff afgezien van het recompose verhaal)

Verwijderd

sOid schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 12:00:
[...]

Het gaat niet zo zeer om de snelheid van de AF (het is toch een portretlens, zul je meestal bij statische objecten gebruiken denk ik zo), maar meer om de DoF. 85mm op f1.2 heeft een ontzettend kleine scherptediepte. Enorm moeilijk om juist te focussen. Zeker met focusrecompose (wat je nog wel eens moet gebruiken op een camera met te weinig AF punten).
Dat inderdaad ook.
Maar zoals abrakadaver beschrijft geeft het wel een extra 'touch' aan je foto's als ie goed gefocussed is.
De lens blijft natuurlijk altijd een bepaalde aantrekkingskracht uitoefenen, maar het is zoals eerder gezegd belangrijk ook de nadelen en de prijs even goed af te wegen.
Lichtsterke lenzen koop je niet om af te stoppen naar f2 of f2.8. Verhalen als 'ik vind em goed presteren vanaf' daar heb je natuurlijk niets aan, want daar koop je de lens niet voor hé ;).
Stof tot nadenken. Ik zie net een 85 1.8 staan op mp, alsook een 85 1.2 mk I.. :X

Verwijderd

Ik denk dat het er wel aan ligt welke camera je hebt. f1.2 is natuurlijk wel een zware opgave voor de meeste camera's. De 5D M1 is er natuurlijk al wel een tijdje en volgens mij heb ik vaker verhalen gehoord van mindere AF....

Maar goed, als de afweging is 85 1.8 of 85 1.2 en de prijs is gelijk... Tja, dan weet ik het wel. Ik vind het dan echt niet erg om mijn 1.2 af te stoppen naar 1.8, want er zitten natuurlijk nog andere factoren aan ook. Een lichtsterkere lens heeft meestal ook een mooiere bokeh dan zijn minder lichtsterke broertje..

Als ik dat naar Nikon trek: 85 1.4.... zo een mooie bokeh zie je zelden. De 85 1.8 doet het ook goed, maar toch minder goed..
(Maar ik gebruik de lens niet vaak genoeg om het prijsverschil van 1000 euro aan mijn vrouw uit te leggen.)

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:01
MIjn sekonic L358 beviel opzich prima, maar een uitgebreidere lichtmeter is nooit verkeerd, dus deze gekocht:
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-IRBTQSGG.jpg

Ik zat de hele week al te wiebelen dat ik iets wilde kopen, van laptop tot telefoon tot flitsset....er moest gewoon wat nieuws komen :), dit dus blijkbaar .

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-12 19:35
@abrakadaver....misschien offtopic hier, maar shit zeg wat een coole foto!!

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Je kunt natuurlijk met een 5D(-II) ook prima manueel focussen bij portretten, mits je gebruik maakt van een matscherm. Dan ligt de focus gewoon goed en in het geval van de 5D-II kun je ook nog live-view gebruiken i.c.m. een statief. En als je toch voor manueel gaat, dan is de Samyang 85 f/1.4 (of 1 van de vele klonen) een heuse aanrader voor zo'n 300 euro. Linkje met resultaten.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Verwijderd

Deathchant schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 15:41:
@abrakadaver....misschien offtopic hier, maar shit zeg wat een coole foto!!
Als je dan toch off topic gaat onderbouw dan ook waarom je het zo cool en shit vindt.
Losse kreten heeft natuurlijk niemand wat aan. Just a side note!

• psyBSD
  • Laatst online: 02-01-2021

psyBSD

Hates 0x00 bytes

universal creations schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 16:21:
Je kunt natuurlijk met een 5D(-II) ook prima manueel focussen bij portretten, mits je gebruik maakt van een matscherm. Dan ligt de focus gewoon goed en in het geval van de 5D-II kun je ook nog live-view gebruiken i.c.m. een statief. En als je toch voor manueel gaat, dan is de Samyang 85 f/1.4 (of 1 van de vele klonen) een heuse aanrader voor zo'n 300 euro. Linkje met resultaten.
Dat is het enige dat ik eigenlijk op mijn 400D mis, een split-focus matglas met de voordelen van de autofocus-punten. Er zijn gewoon situaties waarin de autofocus helemaal de mist in gaat en je handmatig wilt focussen. Zonder split-focus is dat uitermate lastig. Autofocus is voor de overig 90% van de tijd natuurlijk ideaal ;-) (hoewel ik de FTM op m'n 50 f/1.4 ook erg fijn vind werken, point - focus - adjust - click)

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

Verwijderd

je kan wel split-prisma focus screens aanschaffen voor alle moderne camera's hoor.
echter hebben ze een navenant prijskaartje :+

Bij katz eye optics kan je een focus screen volledig op maat laten maken ;)

Ook op brightscreen vind je zulke matglazen :)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2009 16:55 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 16:30:
[...]

Als je dan toch off topic gaat onderbouw dan ook waarom je het zo cool en shit vindt.
Losse kreten heeft natuurlijk niemand wat aan. Just a side note!
De bladeren op de grond vind ik speciaal. zijn maar een heel klein stukje scherp.
Achter de personen heerst er ook een soort 'zweem' van onscherpte, tis als een mist die opkomt..
héél speciaal idd :)
Ik heb mijn split-focus scherm met prisma-ring bij www.focusingscreen.com gehaald en ik ben er zeer tevreden over voor een hele aardige prijs. Ik heb het FSB-scherm met grid genomen.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• sOid
  • Niet online
Nomad schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 13:26:

Ik zat de hele week al te wiebelen dat ik iets wilde kopen, van laptop tot telefoon tot flitsset....er moest gewoon wat nieuws komen :), dit dus blijkbaar .
Gearslet :p

• Nomad
uhu. Doe je niets aan, dus kan je er beter aan toegeven.
Dat er nog een exotisch 50mm aan komt, kan ik je nu ook al wel vertellen trouwens :P, al weet ik nog niet welke e.d.
Maar eerst even beetje sparen, binnenkort studio inrichten en dat gaat nog centjes genoeg kosten.

• WhiskyPhreak
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-12 20:13
Ruiltrucje:
Canon 50/1.8 mkI & Canon 28-105 3.5-4.8 mkII & een paar tientjes armer maar dit rijker:

Afbeeldingslocatie: http://photos-e.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs003.snc3/11033_171301021341_660571341_2938066_4268271_n.jpg

• mux

mux

99% efficient!

Nu hopen dat hij de Sigma QC heeft overleefd!

• mennovanw
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-11 11:46

mennovanw

Canon? You can!

Nomad schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 17:54:
uhu. Doe je niets aan, dus kan je er beter aan toegeven.
Dat er nog een exotisch 50mm aan komt, kan ik je nu ook al wel vertellen trouwens :P, al weet ik nog niet welke e.d.
Maar eerst even beetje sparen, binnenkort studio inrichten en dat gaat nog centjes genoeg kosten.
Oeehhhh exotic fifty (*bibber*) ;)

Qua Sigma 50 1.4: geweldige lens, ik hoop dat ie fatsoenlijk scherp stelt (of dat je lekker met een high-precision matglas aan de slag kan, MF FTW)..

Qua 1D3 versus 5D2: ik heb laatst even (naja een week) een 5D2 te leen gehad en hoewel ik het qua sensor het een fijne camera vind is het toch een ander gevoel dan een 1D.. Dat kraken van dat batterijklepje, die dekking van de AF-punten..

Ik ben erg benieuwd naar de praktijk-ervaringen met de 1D4 (ow Canon, maar waarom nou APS-H??? :'( )..

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts

• Nomad
exotic 50, oke oke, valt mee. Maar ben wel opzoek naar iets interessants, wat best MF mag zijn.
Mijn sig 50 1.4 weg gedaan, omdat de AF ervan niet beviel. Nu twijfel ik of ik hem niet meer had moeten proberen met een fijn matglas en MF.
Naja.
Feit is iig dat de 5d2 niet goed genoeg focust voor een 50 1.4 DOF en dat is gewoon naatje kwadraat.

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001

breinonline

Are you afraid to be known?

mennovanw schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 20:29:
[...]

Ik ben erg benieuwd naar de praktijk-ervaringen met de 1D4 (ow Canon, maar waarom nou APS-H??? :'( )..
Er komt heus nog een 1DsIV, eventjes geduld :P

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 16:48:
je kan wel split-prisma focus screens aanschaffen voor alle moderne camera's hoor.
echter hebben ze een navenant prijskaartje :+

Bij katz eye optics kan je een focus screen volledig op maat laten maken ;)

Ook op brightscreen vind je zulke matglazen :)
Maar voordat je besluit om zelf zo'n screen te vervangen, kijk dan eerst in de Katz Eye database of je 't wel aandurft om 'm zelf te vervangen.
Bij m'n Pentax *ist DS was als gereedschap letterlijk een nagel en een tandenstoker voldoende (nagel om de latch vrij te maken en tandenstoker om te zorgen dat 't matglas niet op de spiegel dendert), maar bij een 400D wordt 't al wel ietsje bewerkelijker. Niet iedereen wil frunniken met foam, shims, etc., zeker niet als de camera nog binnen de garantie valt.

Neem niet weg dat een mooi split prism matglas met microprism collar gewoon ideaal is, al kan 't bij spotmeting de lichtmeter danig in de war gooien. (dan zit de wig in de weg)

Verwijderd

mennovanw schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 20:29:
[...]
Qua 1D3 versus 5D2: ik heb laatst even (naja een week) een 5D2 te leen gehad en hoewel ik het qua sensor het een fijne camera vind is het toch een ander gevoel dan een 1D.. Dat kraken van dat batterijklepje, die dekking van de AF-punten..

je moet echt is een 1D3 in je handen gehad hebben voor je het gelooft, dat kan ik nu bevestigen _/-\o_
Ik wou tot gister nog overstappen op een FF 5DII, nu ga ik voor een 1D3 all the way, ook al is het nog 1,3x crop..

@ menno: anders je 1D3 aan mij verpatsen en een mark IV aanschaffen ? :> >:)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2009 21:07 ]

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

breinonline schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 20:46:
Er komt heus nog een 1DsIV, eventjes geduld :P
Dan moet de postcodeloterij toch eerst eens op postcode 30** vallen ben ik bang ;)
Verwijderd schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 21:06:
je moet echt is een 1D3 in je handen gehad hebben voor je het gelooft, dat kan ik nu bevestigen _/-\o_
Ik wou tot gister nog overstappen op een FF 5DII, nu ga ik voor een 1D3 all the way, ook al is het nog 1,3x crop..

@ menno: anders je 1D3 aan mij verpatsen en een mark IV aanschaffen ? :> >:)
Ik sluit niet uit dat er op termijn een 1D4 komt ja maar niet voor wat ze er nu voor lijken te gaan vragen ben ik bang, mijn huidige cam'etje is nog steeds in vele opzichten veel capabeler dan ik :P

Als ik dan mijn huidige iso 3200 opnamen eens bekijk denk ik toch wel weer van "jemig de pemig " heur :9~

Maar ik zal het in gedachte houden, wellicht komt het schip met goud nog eens binnen >:)

of loop ik tegen een goede 1D4 deal op, das met de 1D3 ook zo gegaan

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 21:06:
Dan schroef je toch een grip onder de 5D2? Is 'ie net zo lomp. :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 21:17:
[...]
Dan schroef je toch een grip onder de 5D2? Is 'ie net zo lomp. :)
Het gaat hem om de algehele handling, bediening en robuustheid.
Dat kan je mijn inziens nooit verkrijgen met een xD of xxD toestel met een losse grip eronder...

• wolver1ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-01 07:07
Verwijderd schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 20:47:
Neem niet weg dat een mooi split prism matglas met microprism collar gewoon ideaal is, al kan 't bij spotmeting de lichtmeter danig in de war gooien. (dan zit de wig in de weg)
Gewoon een andere focus punt gebruiken. Zo werkt het iig wel met Nikon bodies en ook ongetwijfeld Canon.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 21:46:
Het gaat hem om de algehele handling, bediening en robuustheid.
Dat kan je mijn inziens nooit verkrijgen met een xD of xxD toestel met een losse grip eronder...
M.i. is een camera met een grip eronder doodgewoon een lomp ding, of 'ie nou ingebouwd is of niet. Vandaar die smiley achter mijn opmerking. Ik ben linkshandig/ogig, en dan is die extra ontspanknop voor staande opnames overbodig, En ik ben niet zo'n telelens fotograaf, dus hoef ik 't niet als tegenwicht voor de lens te gebruiken.

Maar dat neemt niet weg dat ik een 1Dnogwat wel kan waarderen., in de juiste handen... ;)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/1hOG6dVT15HgM9bthqAP8pqV/full.jpg

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 22:50:
[...]
M.i. is een camera met een grip eronder doodgewoon een lomp ding, of 'ie nou ingebouwd is of niet. Vandaar die smiley achter mijn opmerking. Ik ben linkshandig/ogig, en dan is die extra ontspanknop voor staande opnames overbodig, En ik ben niet zo'n telelens fotograaf, dus hoef ik 't niet als tegenwicht voor de lens te gebruiken.

Maar dat neemt niet weg dat ik een 1Dnogwat wel kan waarderen., in de juiste handen... ;)
[afbeelding]
nouja, de ene vindt het lomp, de ander gewoon handig.
Maar ik kan me voorstellen als je linkshandig bent dat de extra ontspanknop enzo helemaal niet zo lekker zit ..

btw, dat zijn inderdaad de juiste handen :>

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:49
Even geheel offtopic, maken ze geen battery-grips voor linkshandigen? Van die el-cheapo versies, waarbij de ontspanknop aan de andere kant zit? Zou best wel eens vraag naar kunnen zijn denk ik..

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

• sOid
  • Niet online
RobbieB schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 08:18:
Even geheel offtopic, maken ze geen battery-grips voor linkshandigen? Van die el-cheapo versies, waarbij de ontspanknop aan de andere kant zit? Zou best wel eens vraag naar kunnen zijn denk ik..
Ik denk van niet. Het lijkt me voor linkshandigen makkelijker wennen om altijd de ontspanknop bij je rechter wijsvinger te hebben dan om 't in landscape rechts te hebben en in portrait links...

Verwijderd

ik ben zelf ook links handig,en ik vindt niet dat die extra ontspan knop op de grip overbodig is .is gewoon een kwestie van ff dr aan wennen .ik heb er igg geen last of moeite mee .

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:04

sapphire

Die-hard pruts0r

ideaal juist die extra ontspan knop :)
Ben overigens rechtshandig en links oogig, :+

Gabriël AM5

• sOid
  • Niet online
sapphire schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 10:25:
Mietoe :p

• Zuurstok
  • Registratie: November 2008

Zuurstok

Passionately curious

Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.

Verwijderd

Net binnen, mijn nieuwste aanwinst: Panasonic DMC-GF1 met kitlens 20mm f/1.7. De nieuwste micro 4/3 camera die een hoop los heeft gemaakt op de internationale fora, vreemd genoeg nog niet echt hier NL. We zijn misschien nog een wat te conservatief volkje. :P

Gelijk met leren body en lens tas helemaal compleet! Met een adapter kunnen er ook Leica lenzen op, dat wordt helemaal smullen. En ook van Canon, Nikon, etc. Deze lichtsterke 20mm is dat echter ook.
Al met al een compact setje die gemakkelijk overal mee naar toe gaat.

Het weer zit dit weekeind niet echt mee om volop buiten uit te proberen, hier een link met een aantal test shots wat dit kleine apparaatje kan presteren.

http://www.stevehuffphoto...PANASONIC_GF1_REVIEW.html

Afbeeldingslocatie: http://img23.imageshack.us/img23/3158/gf1outfitted.jpg

Verwijderd

sapphire schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 10:25:
ideaal juist die extra ontspan knop :)
Jullie hebben geen neus?

• ajhaverkamp
  • Laatst online: 11-12 13:16

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Jawel en een vet display :) Iets minder last daarvan met de 1D omdat die zoeker verder uitsteekt.

This footer is intentionally left blank

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

ajhaverkamp schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 17:39:
Jawel en een vet display :) Iets minder last daarvan met de 1D omdat die zoeker verder uitsteekt.
Rechtshandig en - oogig FTW ;)

Maar idd ik vind die uitstekende zoeker van mijn 1d ook fijn.. Ik fotografeer wel door mijn bril heen (montuurloos model) omdat ik zo stekeblind ben dat ik echt een dioptrisch zoeker-lensje nodig heb (en dan mijn vriendin mijn camera niet meer kan gebruiken). Ik zet mijn bril dus niet af en zet het zoeker-rubber gewoon tegen mijn brillenglas.. Mensen vinden dat wel eens gek.. Is dat zo? :?

[ Voor 6% gewijzigd door mennovanw op 14-11-2009 18:02 ]

• sOid
  • Niet online
mennovanw schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 18:02:
[...]

Maar idd ik vind die uitstekende zoeker van mijn 1d ook fijn.. Ik fotografeer wel door mijn bril heen (montuurloos model) omdat ik zo stekeblind ben dat ik echt een dioptrisch zoeker-lensje nodig heb (en dan mijn vriendin mijn camera niet meer kan gebruiken). Ik zet mijn bril dus niet af en zet het zoeker-rubber gewoon tegen mijn brillenglas.. Mensen vinden dat wel eens gek.. Is dat zo? :?
Neehoor, doe ik ook. Nadeel is dat je de randen van je zoeker niet helemaal goed meer ziet. Althans, niet bij m'n 5D2.
Een vrij forse zelfs ;) Maare,mensen hebben een dominant oog. Dat kunnen ze niet zelf kiezen. Ik zou het ook prettiger vinden om met m'n rechter oog te fotograferen, maar ja. Ik zie een stuk slechter met m'n rechter oog :p

• mux

mux

99% efficient!

Verwijderd schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 13:25:

Het weer zit dit weekeind niet echt mee om volop buiten uit te proberen, hier een link met een aantal test shots wat dit kleine apparaatje kan presteren.

[afbeelding]
Even tussendoor hoor maar: wat een totale bullshitreview. Hé, laat ik deze camera eens vergelijken met twee van mijn andere camera's die verder totaal niks gemeen hebben met de GF1, een paar shots maken die dan ook totaal onvergelijkbaar zijn en een conclusie trekken op basis van dat ik de GF1 gewoon een geil apparaat vond... Juist ja. De shots die hij heeft gemaakt zijn dan weer wel heel aardig, dus fotograferen kan hij, maar techreviews moest hij maar niet teveel maken.

Verwijderd

Jawel, en juist daarom draaien linkshandige/ogige fotografen hun toestel precies andersom voor staande opnames. De ontspanknop zit dan rechtsonder ipv linksboven, en is prima te bedienen. De ontspanknop van een grip komt dan linksonder, maar met m'n linkerhand bedien ik de lens al, niet handig dus.

En wat die vettige displays betreft, dat is echt een probleempje. Vandaar dat ik als compact nog steeds een Sony V1 gebruik. Voor rechtsogigen een drama omdat je continu met je neus tegen 't display zit, voor linksogigen ideaal! :)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ytH5a4wkH8eGtyO7QgYasFGW/full.jpg

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:04

sapphire

Die-hard pruts0r

Verwijderd schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 17:34:
[...]

[...]

[...]

Jullie hebben geen neus?
ook een vrij forse, en een vet display en schoonmaak doekjes ;)
Kan er ook weinig aan doen, is al vanaf klein kind dat ik dat heb.

Gabriël AM5

• mux

mux

99% efficient!

Ik zoek nog steeds die magnifying eyepiece extender van nikon, de dk-21m geloof ik. Daarmee los je het probleem gedeeltelijk op, net als het probleem dat de 1000D/450D een te kleine zoeker hebben.

Verwijderd

mennovanw schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 18:02:
[...]

Nikon maakte in de jaren '80 denk ik zelfs reclame met het feit dat hun zoeker goed zichtbaar was vanop een afstandje, ideaal voor brillenkijkers. Ik heb eigenlijk op kleurenzicht na, twee perfecte ogen, dus voor mij maakt het niet zo heel veel uit en gebruik dus altijd mijn rechteroog.

• joepert
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Net binnen, mijn nieuwste aanwinst: Panasonic DMC-GF1 met kitlens 20mm f/1.7. De nieuwste micro 4/3 camera die een hoop los heeft gemaakt op de internationale fora, vreemd genoeg nog niet echt hier NL. We zijn misschien nog een wat te conservatief volkje. :P

Gelijk met leren body en lens tas helemaal compleet! Met een adapter kunnen er ook Leica lenzen op, dat wordt helemaal smullen. En ook van Canon, Nikon, etc. Deze lichtsterke 20mm is dat echter ook.
Al met al een compact setje die gemakkelijk overal mee naar toe gaat.

[afbeelding]
Leuk hoor! Ben zelf erg geïnteresseerd in deze nieuew MFT lijn. En dus ook naar je bevindingen. Op www.lightcatch.nl is een aantal mensen ook wel geïnteresseerd in deze camera's. Nog niet zoveel mensen actief daar maar ik denk dat men je zeer zeker met open armen zal ontvangen als je je ervaringen met deze gf-1 wil delen.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

[afbeelding]
Dat zoekertje is wel O+

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• vandijk
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-12 21:35
Eigenlijk bedoelt als kerstkado... >:)

Manfrotto 420B boom stand en Apollo 28" softbox:

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2467/4104887861_79c0004248.jpg

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

• AjDuLion
  • Laatst online: 12:34
zo tijdje terug al gezegd dat ik hem had gehaald maar nu tevens ook de stap genomen en een 17-40mm F4 L erbij gehaald

Afbeeldingslocatie: http://muziek.all-rounder.nl/canon/lenzen.png

sorry van de afwijkende maat ben nu bijna 36 uur op en gaar maar wel tevreden :D

edit :

oja voor ik het vergeet (en voor de reacties komen)

vlr

4.5mm sigma
17-40mm F4 L
70-200 F4 L

[ Voor 17% gewijzigd door AjDuLion op 15-11-2009 22:18 ]

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-12 22:14
Sinterklaas is lief dit jaar! Flitsertje (SB-600) gekregen + StoFen omnibounce. Wat een wereld van verschil in vergelijking met de interne flitser van m'n D40.

SB-600 + D40

Nu alleen nog op zoek naar een nieuwe tas. Flitser + D40 past nog net in mijn tas, maar er komt binnenkort nog een lensje bij en dan heb ik dus echt een probleem.

Verwijderd

vandijk schreef op zondag 15 november 2009 @ 15:01:
Eigenlijk bedoelt als kerstkado... >:)

Manfrotto 420B boom stand en Apollo 28" softbox:

[afbeelding]
Waar heb je die Apollo 28" vandaan?

• vandijk
Verwijderd schreef op maandag 16 november 2009 @ 11:52:
[...]

Waar heb je die Apollo 28" vandaan?
Ik heb de Apollo gekocht bij Cameratools.nl Nette prijzen (vergelijkbaar met KE/FK), assortiment dat goed aansluit bij de wensen van strobists en snelle levertijden.

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

• mux

mux

99% efficient!

Externe RF-trigger en tubes+omkeerringen zodat ik eindelijk kan doen alsof ik strobist kan spelen, danwel macro-foto's kan maken. Met de EF-S 18-55IS omgekeerd en op tubes haal ik net iets meer dan 5:1 lifesize, één van de redenen waarom die lens eigenlijk nooit uit mn verzameling zal verdwijnen. Helaas, zoals te zien is, geeft hij ook extreme vignetting - in feite is alles behalve het middelste puntje een paar stops gevignet, ik haal ook baggersluitertijden, de flitser helpt hier echt. Dit is dus nog afgezien van de vignetting die de tubes geven hè.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/51jJINGqLKRIRgLoGWbUcQWD/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/TWk9AeqxqDntHCRgxMZgLpKx/full.jpg

Anyway, ik ben weer blij, flitsen maakt foto's wonderlijk mooi. Nu wil ik meer triggers en flitsers :P

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:34
Gister een showcase gehad met mijn werk. Even bij Canon geïnformeerd over cashback acties op lenzen maar ze moesten me teleurstellen. Komende tijd nog niks.

Verwijderd

ssj3gohan schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 18:11:
[...]

http://stevehuffphotos.co...PANASONIC_GF1_REVIEW.html

Even tussendoor hoor maar: wat een totale bullshitreview. Hé, laat ik deze camera eens vergelijken met twee van mijn andere camera's die verder totaal niks gemeen hebben met de GF1, een paar shots maken die dan ook totaal onvergelijkbaar zijn en een conclusie trekken op basis van dat ik de GF1 gewoon een geil apparaat vond... Juist ja. De shots die hij heeft gemaakt zijn dan weer wel heel aardig, dus fotograferen kan hij, maar techreviews moest hij maar niet teveel maken.
Wel even doorlezen he. Hij schrijft zelf dat hij geen tech reviewer is, juist verre van dat. Verder is de vergelijking met de M9 en de GF1 niet zo'n hele rare omdat op de GF1 immers ook de M-lenzen passen met adapter. Ik vind zijn stukken wel vermakelijk om te lezen, plus mooie shots. De M9 wint trouwens ;)

• mux

mux

99% efficient!

Ik heb hem serieus doorgelezen, maar IMO kun je een vergelijkende review die nergens op slaat niet afdoen met 'eh ja dit is geen techreview dus ik ga nu totaal random dingen doen'. En ja, op de GF1 kun je M9 lenzen zetten. Je kunt er ook F, K, EF, EF-S FD, OM, T1, T2, moet ik doorgaan?

Ik vind het gewoon echt als een tang op een varken slaan. Leuke foto's, de man kan duidelijk fotograferen, de man kan prachtige essays schrijven, maar ik noem het niks dat in de buurt van een serieuze vergelijking komt.

Verwijderd

vandijk schreef op maandag 16 november 2009 @ 12:43:
[...]

Ik heb de Apollo gekocht bij Cameratools.nl Nette prijzen (vergelijkbaar met KE/FK), assortiment dat goed aansluit bij de wensen van strobists en snelle levertijden.
Waarom heb je er 2 flitsers in hangen? Is 1 niet genoeg?

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
ssj3gohan schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 19:51:
Ik vind het gewoon echt als een tang op een varken slaan.
ik vind het vergelijken van een GF1 met een LX-3/D-LUX4 enerzijds en een M9 anderzijds een hele logische. wellicht dat er technisch een hele hoop op valt af te dingen, maar voor mij zegt het een hele hoop wanneer een fotograaf die met een M9 en een D-LUX4 fotografeert de GF1 als prettige camera waardeert. ik denk ook dat de gebruikers van een LX-3/D-LUX4, GF1 en M9 een vergelijkbare kijk op fotograferen hebben...

• vandijk
Verwijderd schreef op woensdag 18 november 2009 @ 13:48:
[...]

Waarom heb je er 2 flitsers in hangen? Is 1 niet genoeg?
Het zijn twee 430ex flitsers. Kwa vermogen zitten die ongeveer op 70 procent van een 580ex. De softbox 'eet' behoorlijk wat licht vergeleken met een paraplu. Met twee flitsers heb ik meer vermogen indien nodig of een kortere recycle tijd doordat de flitsers minder hard hoeven te werken. Met 1 flitser werkt het natuurlijk ook.
Op de foto staan de flitsers recht naar achteren, ik vermoed dat het beter is om de flitsers een beetje opzij gedraaid te hebben ivm de schaduw die de flitsers maken op het witte doek.. Dit moet ik nog even testen.

[ Voor 4% gewijzigd door vandijk op 18-11-2009 15:03 ]

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-11 21:23
Sinds vanmiddag ben ik de gelukkige eigenaar van één van de beste analoge compact-camera's ooit gemaakt.
Afbeeldingslocatie: http://lh4.ggpht.com/_8kpvNcugXKM/SwQgIKHDnUI/AAAAAAAAAQg/zqGfEpRBUAs/Ricoh%20GR1s.jpg
Daarnaast is het gewoon een beauty. ;)

• photofreak
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23-11 08:31
Kwintessens schreef op woensdag 18 november 2009 @ 17:27:
Sinds vanmiddag ben ik de gelukkige eigenaar van één van de beste analoge compact-camera's ooit gemaakt.
[afbeelding]
Mooi ding, alleen is een vaste brandpunt die niet verwisselbaar is niet een beetje onhandig? tevens wel gewoon lichtsterk.

Verwijderd

ssj3gohan schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 19:51:
Ik heb hem serieus doorgelezen, maar IMO kun je een vergelijkende review die nergens op slaat niet afdoen met 'eh ja dit is geen techreview dus ik ga nu totaal random dingen doen'. En ja, op de GF1 kun je M9 lenzen zetten. Je kunt er ook F, K, EF, EF-S FD, OM, T1, T2, moet ik doorgaan?

Ik vind het gewoon echt als een tang op een varken slaan. Leuke foto's, de man kan duidelijk fotograferen, de man kan prachtige essays schrijven, maar ik noem het niks dat in de buurt van een serieuze vergelijking komt.
Dan zijn wij het gewoon niet eens. :) De vergelijking GF1 als kleine M wordt wel vaker gemaakt op onder meer dpreview, rangefinderforum en luminouslandscape. Twee typische straatfotografie camera's, niet vanuit de techniek.

• Kwintessens
photofreak schreef op woensdag 18 november 2009 @ 18:40:
[...]

Mooi ding, alleen is een vaste brandpunt die niet verwisselbaar is niet een beetje onhandig? tevens wel gewoon lichtsterk.
Ik fotografeer nu al een tijdje met alleen vaste brandpunten, ik vind het eerlijk gezegd prettiger dan een zoomlens, je bent beperkt in je mogelijkheden waardoor je creatiever moet denken.

Verwijderd

Kwintessens schreef op woensdag 18 november 2009 @ 17:27:
Beauty is in the eye of the beholder... ;)
M.i. is een Rollei 35 SE vele malen mooier, maar ja, da's geen meetzoeker en die heeft een 40mm lens.

• abrakadaver
Verwijderd schreef op woensdag 18 november 2009 @ 19:47:
[...]
Dan zijn wij het gewoon niet eens. :) De vergelijking GF1 als kleine M wordt wel vaker gemaakt op onder meer dpreview, rangefinderforum en luminouslandscape. Twee typische straatfotografie camera's, niet vanuit de techniek.
Inderdaad, ik vind 't wel interessant om zo'n vergelijk te lezen.

• Kwintessens
Verwijderd schreef op woensdag 18 november 2009 @ 21:20:
[...]
Beauty is in the eye of the beholder... ;)
M.i. is een Rollei 35 SE vele malen mooier, maar ja, da's geen meetzoeker en die heeft een 40mm lens.
Yep, dat is waar.
De Rollei 35 SE vind ik ook erg mooi, net als de Contax T2 en T3, Nikon 35Ti en 28Ti en zo zijn er nog wel meer. Maar deze Ricoh hoort zeker in het rijtje thuis. (Wat mij betreft dan.) Trouwens, dit is ook geen meetzoeker, maar hij heeft iig wel AF en dat is wel handig. Kleinste rangefinder is volgens mij de Olympus XA, nooit in mijn handen gehad overigens.

Verwijderd

abrakadaver schreef op woensdag 18 november 2009 @ 21:27:
Inderdaad, ik vind 't wel interessant om zo'n vergelijk te lezen.
Idem, en hij weet de boel ook prima te relativeren. Soms ietsje te goed, we weten ondertussen wel dat z'n M9 10x zo duur is, maar voor wie als "poor man's M" kijkt naar een LX3/D-Lux4 of G9-11 is 't wel een eye opener. Nu nog even wachten op z'n Olympus E-P2 review, want daarin moet vooral het AF-probleem van z'n voorganger verbeterd zijn. :)

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:23

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Offtopic, maar toepasselijk... ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.whattheduck.net/sites/default/files/WTD846.gif

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
Verwijderd schreef op woensdag 18 november 2009 @ 21:45:
[...]
Idem, en hij weet de boel ook prima te relativeren. Soms ietsje te goed, we weten ondertussen wel dat z'n M9 10x zo duur is, maar voor wie als "poor man's M" kijkt naar een LX3/D-Lux4 of G9-11 is 't wel een eye opener. Nu nog even wachten op z'n Olympus E-P2 review, want daarin moet vooral het AF-probleem van z'n voorganger verbeterd zijn. :)
Volgens mij moet je zo'n E-P2 helemaal niet zien als een poor mans M alleen omdat er M lenzen opkunnen.
voightlander Bessa, zeiss Ikon, of als je digitaal wilt een epson RD-1 zijn poor mans M's. En dat doe je ze eigenlijk te kort omdat ze zo hun eigen kwaliteit hebben.
Denk ook niet dat veel mensen die een goedkoper altenatief zoeken voor een m8 of m9 hier belanden.
Stond pas in een fotozaak waar ze de pen verkochten toen iemand daarnaar kwam informeren omdat die nog M lenzen had liggen. Maar toen die hoorde dat er een 2x cropfactor aan vast zat was die zo weer weg.

Wil niet zeggen dat het me geen fijne camera lijkt. Maar vind de vergelijking tussen de m9 en pens ook een beetje krom.

Leica MM + Sony A9

Verwijderd

RobertJRB schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 12:32:
Volgens mij moet je zo'n E-P2 helemaal niet zien als een poor mans M alleen omdat er M lenzen opkunnen.
voightlander Bessa, zeiss Ikon, of als je digitaal wilt een epson RD-1 zijn poor mans M's. En dat doe je ze eigenlijk te kort omdat ze zo hun eigen kwaliteit hebben.
Met "poor man's M" bedoel ik niet zozeer een camera waar o.a. M-lenzen op kunnen, maar een meer betaalbare camera die een vergelijkbaar inzetgebied heeft als een meetzoeker: compact en onopvallend.

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

En wie zei dat een FD-lens niet kon AF'n? :+

Ik heb vandaag veruit het apartste (en zeldzaamste) ding gekocht wat ik dit jaar heb kunnen opduiken:
Afbeeldingslocatie: http://www.lerp.nl/images/Canon%2035-70%20AF%20voorkant.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.lerp.nl/images/Canon%2035-70%20AF%20zijkant.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.lerp.nl/images/Canon%2035-70%20AF%20bovenkant.jpg

Een autofocussende FD lens dus.. Geen AC-variant die op de T80 alleen AF'd maar dus een lens waarin het complete focus-systeem in de lens zit ingebouwd (vandaar het klokkenluider :o -achtige uiterlijk) en dus werkt op alle FD-camera's (in mijn geval de F1).

Geheel van metaal, werkt op 2 penlites, geeft een foute jaren '80 piep wanneer scherp en ziet er heel erg "a space odyssey" uit. Was overigens de eerste autofocussende zoomlens ever gebouwd.. 8)

edit: en natuurlijk in nieuwstaat met de originele pouch er nog bij.. ;) Heeft Makkelijk er ook eentje?

[ Voor 6% gewijzigd door mennovanw op 20-11-2009 23:04 ]

• mux

mux

99% efficient!

Woei, nog eentje! Prachtige dingen zijn dat. Wanneer ga je samen met Makkelijk fotograferen?
Pagina: 1 ... 30 ... 82 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
-> Zorg voor plaatjes die je zelf gemaakt hebt, dat maakt het waardevol. Stockplaatjes verwijderen we.
-> Ben je helemaal wild van hoeveel knopjes er op je camera zitten of hoe goed je iemand z'n hersenen in kan slaan met je nieuwe telelens,dan mag je dat uiteraard melden. Wil je echter wat meer uitgebreide ervaringen over het product delen, doe dit dan in de daarvoor bestemde topics. Op die manier verzuipen de ervaringen niet in al het aankoopgeweld en hebben andere mensen er ook wat aan.
-> Fotoapparatuur = lenzen, camera's, flitsers, statieven en printers etc. <strong>Dus geen filters, omnibounces, geheugenkaartjes, schoonmaakspul en andersoortig "klein spul"</strong> <i>Ook nieuwe monitoren, PC's, laptops, (externe) HD's, extra geheugen voor je computer etc zijn weliswaar goed bruikbaar bij digitale fotografie, maar vallen daar dus niet onder. </i>
-> Houd slowchat binnen de perken.