Ik ben een fervent voorstander van de vrije markt theorie, dus de gedachte dat in een open en transparante markt zoals de effectenbeurs een bedrijf de juiste waarde krijgt. Als dat een aandeel Fortis op 5 euro valueert, so be it. Dan is Fortis kennelijk 5 euro per aandeel waard.
Wat je echter wel moet meenemen in je berekening, is het effect van de overname op de waarde van het overgenomen bedrijf. De genoemde 5 euro per aandeel reflecteert de waarde die Fortis als zelfstandig bedrijf in de vrije handel en in particulier bezit heeft.
Met de NL rijksoverheid als eigenaar, zal er hopelijk weer een stuk vertrouwen in het bedrijf Fortis komen. (dat was tenminste de gedachte). Het gevolg zou zijn dat de toekomstige resultaten veel beter zouden zijn dan in het zelfstandige scenario, en daardoor de waarde van Fortis als staatsbedrijf een stuk hoger ligt dan als zelfstandig bedrijf.
Het tweede effect dat moet worden meegenomen, is het indirecte effect op de overheidsfinancien. Stel dat Fortis echt onderuit zou gaan door een gebrek aan vertrouwen een een "run on the bank". Dat zou behoorlijke problemen in de reele economie opleveren. Fortis/ABN heeft bijvoorbeeld een marktaandeel van 40% in de kleinzakelijke markt. Daar wil je geen chaos hebben. Plus het effect van een groot bankfaillissement op het consumentenvertrouwen en daardoor de economische groei gedurende de komende jaren.
Tel deze factoren op en de overheid kan aanzienlijk meer dan de beurswaarde bieden voor Fortis en er toch niet slechter van worden.
Ik vind het in elk geval een goede zet van onze overheid. Eerlijk gezegd verbaast de daadkracht van hun optreden me