Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 14:21
De afgelopen weken / maanden gaat het zoals iedereen in de media wel heeft gemerkt, niet zo fantastisch met Fortis. Gisteren bij Pauw & Witteman gooide Ronald Middelkoop ook nog wat hout op vuur door zijn twijfels te uiten of de liquiditeitspositie etc. Wat ik me nu afvraag: moeten we ons echt zorgen gaan maken?

Ik heb bij Fortis al mijn rekeningen staan dus incl. spaarrekening. Bedragen hierop vallen binnen de 40k, dus dat is wel gegarandeerd door Nout Wellink. Maar hoe werkt het bijv. met hypotheken? Ook mijn hypotheek is van Fortis namelijk.

Wat zou er gebeuren als Fortis echt failliet gaat? Wordt het bedrijf dan net zoals in USA voor een appel en een ei overgenomen door een concurrent, en verandert er vervolgens niets met hypotheken en/of spaargeld? Hoe werkt dit in zo'n situatie, is iedereen zijn of haar spaargeld dan in eerste instantie kwijt?

Ik neem aan dat hypotheken niet direct worden ontbonden waardoor je een flink duurdere nieuwe hypotheek bij een andere bank zult moeten nemen?

• mr_obb
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-09 14:15

mr_obb

Lakse Perfectionist

First of all geloof ik niet dat Fortis onderuit zal gaan. De enige reden zou zijn dat mensen nu in paniek hun spaargeld van de bank af gaan halen. Ik heb begrepen dat ze dit jaar 5% van het geld dat ze in beheer hebben, hebben zien vertrekken. Zo lang de klant rustig blijft komt het wel goed met Fortis. In het ergste geval worden ze opgekocht door een BNP Paribas, HSBC of ING.

Mochten ze failliet gaan, dan komt er een curator die gaat proberen zo veel mogelijk geld op te halen voor de schuldeisers. Jouw hypotheek wordt dan doorverkocht aan een andere partij, waar je gewoon door kan gaan met betalen. Je spaargeld is moeilijker te zeggen. Als er nog geld over is, dan kunnen ze jouw rekening ook doorverkopen. Je gaat dan gewoon door bij een andere bank. Een andere mogelijkheid is dat ze jou een deel terug betalen en dat de rest wordt opgehoest door de DNB. Heb je ook een bv. een levensverzekering lopen bij Fortis (of een andere verzekering die gecombineerd werd met je hypotheek)? Daarvan weet ik niet hoe het afgehandeld zal worden.

Uiteindelijk kunnen wij gewone burgers niet exact inschatten wat het risico is bij Fortis en hoe het zal verlopen. Dat Fortis er niet best bij staat lijkt me duidelijk. Zelf ben ik een jaar of 3 geleden overgestapt naar de Rabo, omdat ik geen vertrouwen meer had in het commerciele financiele systeem. Nu ben ik daar blij mee. Wat ik zou doen in jouw geval? Waarschijnlijk ook een belangrijk deel van mijn geld (boven de €20k) overhevelen naar andere banken, aangezien je toch een risico van 10% loopt op die tegoeden. Daarmee vererger je wel de problemen voor Fortis natuurlijk.

• Martijn
OK, ik vroeg me voornamelijk af wat er met m'n hypotheek zou gebeuren. Als die overgenomen wordt door een andere partij gebeurd dat neem ik aan tegen voor mij dezelfde condities.

Met betrekking tot beleggingen, het aflossingsdeel van mijn hypotheek is een redelijke hoeveelheid geld in een fond, Fortis OBAM. Ik begreep van Willem Middelkoop gisteren bij P&W dat aandelen gewoon je eigendom zijn en dus bij faillisement uitgekeerd worden. Wordt dit dan binnen die 40k regeling van DNB gerekend?

Ik denk zelf ook dat de 5 euro waar het aandeel nu op staat ook geen representatief cijfer is voor de echte waarde van Fortis. Het is alleen dermate laag dat een overname zo langzamerhand erg aantrekkelijk is voor BNP etc. Daar hoop ik vooralsnog maar niet op... Hoewel bij een normale overname de kou wel uit de lucht is, en spaartegoeden en dergelijke niet in gevaar komen... (toch? ;))

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:48
Martijn schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 08:51:
OK, ik vroeg me voornamelijk af wat er met m'n hypotheek zou gebeuren. Als die overgenomen wordt door een andere partij gebeurd dat neem ik aan tegen voor mij dezelfde condities.
Klopt, hier is sprake van rechtsopvolging. Als het contract wordt overgenomen dan blijven in principe de bestaande voorwaarden intact. Alleen bij de verlenging van de rentevaste periode kan het vervelend worden, want op dat moment kan de nieuwe schuldeiser proberen om je d.m.w. renteverschillen tot een ander hypotheekprodukt van hun organisatie te verleiden.

In het algemeen zit je met een lening of hypotheek aan de juiste kant van de tafel - jij hebt immers het geld van de bank in handen en zij hebben een vordering op jou. Met spaartegoeden is het lastiger want daar ben jij degene met een vordering op een insolvente partij.
Met betrekking tot beleggingen, het aflossingsdeel van mijn hypotheek is een redelijke hoeveelheid geld in een fond, Fortis OBAM. Ik begreep van Willem Middelkoop gisteren bij P&W dat aandelen gewoon je eigendom zijn en dus bij faillisement uitgekeerd worden. Wordt dit dan binnen die 40k regeling van DNB gerekend?
De stukken OBAM zijn gewoon jouw eigendom en staan als het goed is ook op jouw naam. Het zijn geen deposito's of spaartegoeden dus vallen buiten de garantieregeling van DNB.
Ik denk zelf ook dat de 5 euro waar het aandeel nu op staat ook geen representatief cijfer is voor de echte waarde van Fortis. Het is alleen dermate laag dat een overname zo langzamerhand erg aantrekkelijk is voor BNP etc. Daar hoop ik vooralsnog maar niet op... Hoewel bij een normale overname de kou wel uit de lucht is, en spaartegoeden en dergelijke niet in gevaar komen... (toch? ;))
Ik denk dat een overname tot de mogelijkheden behoort, het is wat mij betreft een van de meest realistische scenario's. Je ziet wereldwijd dat er ineens een groot verschil is ontstaan tussen de banken die voorzichtig waren met hun beleggingen en er nu sterk voor staan, en anderzijds de banken die meer risico's namen en nu in de problemen zitten. Ik zie een shake-out waarbij de voorzichtige banken aan de macht komen en hun concurrenten overnemen.
Ergens is dat ook wel een welkome correctie op een periode van zeker 10 jaar waarin juist de bedrijven met de scherpste balansverhoudingen de hoogste beurswaarde hadden en daardoor de meer conservatieve bedrijven konden overnemen. Het is gewoon een grote consolidatieslag.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000

JvS

Ik heb hem zelf ook

Je ziet wereldwijd dat er ineens een groot verschil is ontstaan tussen de banken die voorzichtig waren met hun beleggingen en er nu sterk voor staan, en anderzijds de banken die meer risico's namen en nu in de problemen zitten.
Zwaar offtopic, maar wat ik me nu afvraag is: Waar zat de ABN Amro in dit verhaal? Zij maakten winst, het aandeel steeg, maar het steeg allemaal niet zo hard als de rest van de wereld en daarom is een groep aandeelhouders gaan aandringen op een overname. Zo zie ik het in elk geval.

Zou het nu zo zijn dat ABN er nu zelfstandig goed voor had gestaan? Vind ik wel interessant eigenlijk...

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
ABN-AMRO is nog geen onderdeel van Fortis, dat moet nog (formeel) goedgekeurd worden. Fortis heeft wel de aandelen van ABN-AMRO. Problemen bij Fortis hebben, op dit moment, nul-komma-nul invloed op ABN-AMRO (op het negatieve beeld na dan).

[ Voor 35% gewijzigd door Jake op 27-09-2008 10:56 ]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Worden hypotheek en spaartegoeden niet eerst tegen elkaar weggestreept?

• JvS
  • Registratie: Februari 2000

JvS

Ik heb hem zelf ook

Jake schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 10:55:
[...]

ABN-AMRO is nog geen onderdeel van Fortis, dat moet nog (formeel) goedgekeurd worden. Fortis heeft wel de aandelen van ABN-AMRO. Problemen bij Fortis hebben, op dit moment, nul-komma-nul invloed op ABN-AMRO (op het negatieve beeld na dan).
Dat weet ik. Daar had ik het ook niet over. Ik reageerde op het stukje dat ik quotte. Veel banken namen veel risico's en moesten afboeken. ABN Amro is voor de verkoop gewaardeerd/geprijsd voor die afboekingen. Interessant om te weten of zij wellicht minder hoefden af te boeken en er daarom slechter voor leken te staan.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:38
kzelf heb een pensioenregeling bij Fortis lopen. De €20k heb ik - helaas - nog lang niet opgebouwd, dus voor mij is er denk ik geen enkele reden te verkassen?

• t_captain
Wolly schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 11:08:
Worden hypotheek en spaartegoeden niet eerst tegen elkaar weggestreept?
Nee, tegenover een hypotheeklening staat een akte van hypotheek. Je spaartegoeden vallen buiten dat plaatje.

In het algemeen geldt zelfs, dat in het faillissementsrecht verrekenen van vorderingen verboden kan zijn. De vordering van failliete bedrijf op derde valt onder de baten van het faillisement en die moeten volgens de juiste regels van prioriteit worden verdeeld over de schuldeisers. Als er tegelijk nog een tegengestelde vordering is van dezelfde persoon op het failliete bedrijf, dan is dat door de regel een concurrente vordering.

Door die concurrente te verrekenen met de tegenvordering zou deze persoon een groter deel van zijn vordering op het failliete bedrijf terug krijgen dan de andere concurrente schuldeisers. Dat is juridisch niet de bedoeling, hoe onjuist het in sommige gevallen ook kan aanvoelen.

Maar goed, we lopen wel erg op de feiten vooruit in dit topic. Fortis heeft zich imho behoorlijk verslikt aan de overname van ABN-Amro, zoals je wel vaker ziet bij grote geruchtmakende overnames. Je betaalt bij een overname altijd boven de actuele koers (=waarde) van het bedrijf dat je gaat overnemen, en de enige manier om daar beter van te worden is als het samenvoegen van de twee organisaties nog meer oplevert in synergie-voordeelen dan het kost in de vorm van de koerspremie en de ovenamekosten (accountants, bannken, advocaten, public relations).
In het geval van Fortis-ABN moeten er bovendien nog onderdelen van ABN verkocht worden volgens de NMA. Alle potentiele kopers kijken de kat uit de boom, en Fortis moet er vanaf. Dat gaat dus extra verliezen kosten die met synergie moeten worden goedgemaakt. Maar denk ook aan het offeren van de merknaam ABN-Amro, als Fortis dat van plan zou zijn. Is een waardevol bezit wat je afschrijft.
Er zijn dus zeker problemen, en het gevolg is een forse koersdaling. Maar kijk ook naar het hele plaatje; in Europa worden hypotheken nog gewoon terugbetaald en maken banken nog steeds aantrekkelijke operationele marges. Een faillissement vind ik daarom zeer onwaarschijnlijk, ik zie eerder een overname in het verschiet liggen. Of, wie weet, een management-buyout van ABM-Amro. Gewoon verder onder die vlag, lijkt me in de huidige omstandigheden helemaal geen slecht idee ;)

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Fortis heeft mogelijk een probleem met hun liquiditeitspositie. Streep je het e.e.a. tegen elkaar weg dan is er ruim voldoende geld over dus failliet zullen ze niet gaan.

ARME AOW’er

• Martijn
Moet wel zeggen dat ieders commentaar veel onduidelijkheden wegneemt. Dat vond ik het grootste bezwaar van het interview van P&W met Willem Middelkoop gisteravond. Nergens de vraag van 'wat moeten mensen die een Fortis hypotheek hebben, is het risico op faillisement groot etc.' Dank hiervoor! ;)

• Wolly
  • Niet online
t_captain schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 11:57:
[...]

Nee, tegenover een hypotheeklening staat een akte van hypotheek. Je spaartegoeden vallen buiten dat plaatje.

In het algemeen geldt zelfs, dat in het faillissementsrecht verrekenen van vorderingen verboden kan zijn. De vordering van failliete bedrijf op derde valt onder de baten van het faillisement en die moeten volgens de juiste regels van prioriteit worden verdeeld over de schuldeisers. Als er tegelijk nog een tegengestelde vordering is van dezelfde persoon op het failliete bedrijf, dan is dat door de regel een concurrente vordering.
Er zijn toch mensen die de faillisementswet anders interpreteren...
Ik heb zowel een (hypotheek)schuld als een spaarrekening bij een bank. Wat als die bank failliet gaat?

Antwoord:

Als de bank failliet gaat, dan wordt uw hypotheek natuurlijk niet kwijtgescholden. Doorgaans zal die worden doorverkocht aan een andere bank.

Maar u heeft wel recht op verrekening van uw schulden en uw tegoeden bij een failliete bank op grond van artikel 53 van de Faillissementswet:

* Hij die zowel schuldenaar als schuldeiser van de gefailleerde is, kan zijn schuld met zijn vordering op de gefailleerde verrekenen, indien beide zijn ontstaan vóór de faillietverklaring of voortvloeien uit handelingen, vóór de faillietverklaring met de gefailleerde verricht. (art. 53 FW).

Als u een beroep wilt doen op verrekening, kunt u dit laten weten aan de curator die het faillissement van de bank afwerkt. Verschillen in looptijd van de lening (soms mag u niet vervroegd aflossen) of het spaargeld (dat kan in deposito staan) spelen bij de verrekening geen rol: bij een faillissement worden schulden direct opeisbaar.
Bron
Enige nadeel wat ik kan bedenken is dat de Fortis bank natuurlijk uit diverse werkmaatschappijen bestaat, 1 die het sparen voor zijn rekening neemt, de ander verzekeringen en weer een ander de hypotheken. Juridisch wordt het dan waarschijnlijk lastiger om te verrekenen.

Ander interessant NRC artikel over de verrekening: Hier

[ Voor 3% gewijzigd door Wolly op 27-09-2008 15:00 ]

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

waarom zou je willen verrekenen ? dan zou dus zelf kiezen om een deel vd hypotheek met je spaargeld af te lossen. Dat is toch helemaal niet de bedoeling ? de hypotheek moet gewoon doorlopen tegen dezelfde voorwaarden (en zal dat ook doen aangezien je een notariële overeenkomst heb) en je spaargeld moet gewoon uitgekeerd / doorgezet worden. Daarnaast hebben dergelijke organisaties inderdaad alle bedrijfsonderdelen in verschillende bv's ondergebracht. Dit is volgens mij zelfs wettelijk verplicht binnen het bank / verzekeringswezen.

• Wolly
  • Niet online
Ray schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 15:00:
waarom zou je willen verrekenen ? dan zou dus zelf kiezen om een deel vd hypotheek met je spaargeld af te lossen. Dat is toch helemaal niet de bedoeling ? de hypotheek moet gewoon doorlopen tegen dezelfde voorwaarden (en zal dat ook doen aangezien je een notariële overeenkomst heb) en je spaargeld moet gewoon uitgekeerd / doorgezet worden. Daarnaast hebben dergelijke organisaties inderdaad alle bedrijfsonderdelen in verschillende bv's ondergebracht. Dit is volgens mij zelfs wettelijk verplicht binnen het bank / verzekeringswezen.
Als jij 80k op je spaarrekening hebt, en bij dezelfde bank 300k hypotheek is verrekenen alleen maar 'gunstig'. Bij een failliet van de bank zou je van de 80k immers maar 38 terugkrijgen, maar nog wel 300k hypotheek hebben als je niet verrekent.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:24
Dat is een goed punt, maar waarom zou je een hyptheek van 300K willen hebben met 80K spaartegoeden: lijkt mij een vreemde situatie.

• t_captain
Hielko schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 15:17:
Dat is een goed punt, maar waarom zou je een hyptheek van 300K willen hebben met 80K spaartegoeden: lijkt mij een vreemde situatie.
Omdat je in box 3 minder belasting betaalt dan je in box 1 bespaart:)

Plus natuurlijk de flexibiliteit, alles wat je in box 1 inlost is min of meer permanent van aard, vanwege de bijleenregeling. Wat je in box 3 hebt kun je nog alle kanten mee op.

• t_captain
Wolly schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 14:56:
[...]

Er zijn toch mensen die de faillisementswet anders interpreteren...

[...]
Interessant punt. Het kan natuurlijk zijn dat de vorderingen op/van een bank een beetje bijzondere aard hebben - het zijn in principe allemaal cash vorderingen. Misschien dat je daarom bv. een roodstand tegen een spaarrekening mag laten verrekenen, om te kijken naar het bedrag wat je onder de streep van de bank tegoed hebt (of andersom).
Moet de curator altijd voldoen aan zo'n verzoek? Of kijkt hij eerst naar het saldo van baten en lasten om dan te bepalen of deze vorderingen gelijkwaardig zijn?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:06
Hielko schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 15:17:
HRA.

• mr_obb

mr_obb

Lakse Perfectionist

Hier nog een artikel van het NRC waarin je vragen (gedeeltelijk) beantwoord worden:
http://www.nrc.nl/economi...n_het_spaargeld_is_veilig

• stin
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
En hier een ander artikel waarin staat dat óf ING óf BNP Paribas Fortis binnenkort zal overnemen. Voorbeurs komt er iig een bericht.
De bankverzekeraar heeft op zeer korte termijn eigenlijk ook geen solvabiliteitsprobleem, maar de bankpoot is in de problemen gekomen als gevolg van een vertrouwenscrisis. Dat heeft een mechanisme in gang gezet, dat enkel gestopt kan worden door het schip te bunkeren.
Toch wel jammer. Door de geruchten die er zijn ontstaan en doordat mensen hun geld schijnbaar massaal van de bank hebben gehaald, moet het worden overgenomen. Ik ben echt zeer benieuwd maandag, wie het gaat overnemen en tegen welke prijs.

[ Voor 3% gewijzigd door stin op 27-09-2008 22:29 ]

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Gisteravond/vannacht is er zowel in Nederland als in België tot op het hoogste (kabinets)niveau crisisoverleg geweest over de Fortiscrisis: http://www.nu.nl/news/176...gi%EB_over_Fortis%27.html

Volgens het FD (en bovenstaand artikel) zou men ABN-AMRO willen verkopen.

Virussen? Scan ze hier!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 15:32

Ankh

|true

Eergister is er in de bankwereld een rumoer ontstaan, want de nederlandse bank heeft aan de Rabo gevraagd om geld te investeren (weet niet of het het goede woord is) in Fortis.

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

• mr_obb

mr_obb

Lakse Perfectionist

Zowel de Rabobank als de DNB ontkennen dat gerucht.

De Belgen gaan er ondertussen vanuit dat Fortis in zijn geheel verkocht gaat worden aan ING of BNP Paribas.
De Standaard: BNP Paribas en ING voorlopig favoriet
De Standaard: Overnamegesprekken lopen vast op staatsgarantie

• El Cid
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Dat zou wat zijn zeg, als ING nu heel Fortis zou kopen. Ze vonden ABN AMRO destijds te duur worden. Fortis had dat dus ook kunnen weten.

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Schijnt dat Fortis ABN AMRO dit weekend nog van de hand zal doen, voor de helft van de prijs waarvoor zij onlangs gekocht is.

• Moartn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

Moartn

Team Coco

Misschien nog een combo-mogelijkheid? ING koopt ABN AMRO (de nederlandse tak dus, want de rest is niet van Fortis), en BNP Paribas koopt de rest van Fortis?

Sint Moartn, Sint Moartn, de koeien hebben stoartn

Verwijderd

Dat zou wat zijn zeg, als ING nu heel Fortis zou kopen. Ze vonden ABN AMRO destijds te duur worden. Fortis had dat dus ook kunnen weten.
AMB-AMRO was toen wel wat groter dan het nu is, het grootste deel van de bank is bij de overname niet naar Fortis gegaan. Blijft natuurlijk dat Fortis nu een koopje is :)

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Vóór middernacht zou er duidelijkheid moeten zijn:
Voor middernacht moet er duidelijkheid zijn over een reddingsplan voor Fortis. Dat heeft hoogleraar risicomanagement Casper de Vries gezegd in het televisieprogramma Buitenhof.

Hij verwacht dat de partijen die over de bank onderhandelen zondag nog een plan presenteren. Dat zou voor middernacht moeten gebeuren omdat dan de beurzen in Azië openen.

De spaarders bij Fortis hadden eerder gerustgesteld moeten worden, zei ex-voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Banken Hein Blocks in het programma. Volgens hem duurde de onzekerheid daarover onnodig lang. De spaarders konden volgens de Belgische krant De Standaard pas opgelucht ademhalen toen de Belgische premier Yves Leterme benadrukte duidelijk maakte dat de Belgische overheid garant staat voor het spaargeld van Fortis.

De Vries stelde dat de Belgische toezichthouder eerder met een statement had mogen komen. Nu zou het 'moeten'.

Achter de schermen wordt volgens verschillende media druk onderhandeld. Ook minister van Financiën Wouter Bos (PvdA) zou aanwezig zijn. Zijn woordvoerder en een woordvoerder van De Nederlandsche Bank willen daar echter niets over zeggen.
nieuws.nl

Hebben ze nog 9.5 uur de tijd om een oplossing te verzinnen.

Virussen? Scan ze hier!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Martijn schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 07:43:
Ik heb bij Fortis al mijn rekeningen staan dus incl. spaarrekening. Bedragen hierop vallen binnen de 40k, dus dat is wel gegarandeerd door Nout Wellink. Maar hoe werkt het bijv. met hypotheken? Ook mijn hypotheek is van Fortis namelijk.
In het theoretische geval is verrekening verplicht en gaat het garantiestelsel gaat niet op in dit geval; hypotheekrenteaftrek wordt waarschijnlijk gecompenseerd. Zie het eerder aangehaalde artikel bij geld en recht.
Wat zou er gebeuren als Fortis echt failliet gaat? Wordt het bedrijf dan net zoals in USA voor een appel en een ei overgenomen door een concurrent, en verandert er vervolgens niets met hypotheken en/of spaargeld? Hoe werkt dit in zo'n situatie, is iedereen zijn of haar spaargeld dan in eerste instantie kwijt?
Deze situatie kan niet voorkomen naar mijn mening. Het depositogarantiestelsel kan dan niet zomaar uitbetalen, omdat er niet een pot met geld is. Het geld moet worden opgebracht door de andere banken. Het markaandeel van Fortis is zo groot dat Rabobank, ING en de anderen dat niet even op kunnen hoesten. Zeker als je ervan uit gaat dat zowel Fortis als ABN AMRO failliet gaan, want dat zijn voor het depositogarantiefonds aparte instellingen. Daar komt nog bij dat er een sterke onderlinge verwevenheid is in de bankensector (een van de grotere aandeelhouders van ABN AMRO was bijvoorbeeld ING...).

Niemand zal het ooit officieel zeggen, maar volgens mij zijn in Nederland Fortis(, ABN AMRO), ING en Rabobank simpelweg 'Too big too fail'. Voordat ze failliet gaan, zullen altijd eerst andere opties aan bod komen.

We zien nu ook dat (gedeeltelijke) verkoop, kapitaalinjectie of zelfs nationalisatie worden overwogen - voor 10 uur meer nieuws:
Fortis wil een oplossing communiceren voor 22 uur vanavond, wanneer in Australië de beurzen opengaan. BNP Paribas en ING cirkelen rond het dossier Fortis. Maar er zouden nog andere gegadigden zijn. De twee zouden wel enkel geïnteresseerd zijn in onderdelen van Fortis. Gisterenavond circuleerde in politieke kringen ook het - onbevestigde - scenario van een nationalisering. ‘Alles kan nog’, zegt een bron.
(bron)
Ik neem aan dat hypotheken niet direct worden ontbonden waardoor je een flink duurdere nieuwe hypotheek bij een andere bank zult moeten nemen?
Bij een echt faillissement kunnen schulden theoretisch direct opeisbaar worden. In het verleden zijn echter de hypotheken gewoon overgenomen door andere partijen. Ik acht de kans dat je door de bliksem getroffen wordt stukken groter dan dat dit gebeurd, zeker bij Fortis.

Kortom, dit gebeuren lijkt me vooral vervelend voor aandeelhouders. Voor nieuwe aandeelhouders daarentegen is Fortis nu in de aanbieding voor rond de 5 euro. Gisteren gingen ze weg voor 5.001 euro, ten opzichte van 35.02 op 2007-04-11 - een daling van meer dan 85%. Ik denk enkel dat er maandag een behoorlijke kopersconcurentie zal zijn, in ieder geval bij particulieren. ;)

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

• makila
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-08 16:12
El Cid schreef op zondag 28 september 2008 @ 10:17:
Tja ik vind dit de strafste investering die een bank ooit gedaan heeft. Je koopt een andere bank op, om zelf financieel "mogelijk" bankroet te gaan. Van een risico gesproken en de top van Fortis heeft het dus zelf gezocht. En wie is de dupe? De economie, de aandeelhouders, de klanten en de werknemers van Fortis. (Wees maar zeker dat er ontslagen zullen vallen.)

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-11 13:05

Brons

Fail!

makila schreef op zondag 28 september 2008 @ 15:40:
[...]

Tja ik vind dit de strafste investering die een bank ooit gedaan heeft. Je koopt een andere bank op, om zelf financieel "mogelijk" bankroet te gaan. Van een risico gesproken en de top van Fortis heeft het dus zelf gezocht. En wie is de dupe? De economie, de aandeelhouders, de klanten en de werknemers van Fortis. (Wees maar zeker dat er ontslagen zullen vallen.)
Ach het is niet de eerste keer dat bedrijven te grote overnames doen. En het is niet meer dan logisch dat men hier financiering voor gebruikt. Bijna geen enkel bedrijf heeft zoveel cash dat het een bedrijf in z'n eigen sector voor cash kan overnemen.

Als ze deze overname een jaar eerder hadden gedaan was er niks aan de hand geweest en waren de CEO's de slimste mensen op aarde. Gewoon pech dus dat ze nu geen cash in handen kunnen krijgen.

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Uit het stukje van de vrt blijken 3 scenario's:

* verkoop van de hele fortis groep: kandidaten ING & Paribas -> moeilijke onderhandeling over de prijs en eventuele staatsgaranties.
* verkoop van een aantal entiteiten: Verzekering / ABN-Amro -> brengt te weinig op lost niets op op langere termijn.
* Vers geld van andere banken, de nationale banken, de europese centrale bank (zelfs stil wordt er gesproken over een overname door de staat maar dat is last resort option.

Bron: video in dit artikel. http://www.deredactie.be/...mie/080928_Fortis_overleg

Wat ook opmerkelijk is, de regering wil het spaargeld 100% garanderen, dus meer dan de wettelijke 20000 euro in België, http://www.deredactie.be/...economie/080928_spaargeld

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

• Brons

Brons

Fail!

De vraag is eigenlijk of de overheid Fortis wel mag overnemen.

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-11 20:51
Staat Fortis ASR nu los van de Fortis de falliet is of is het allemaal hetzelfde bedrijf?
Ik heb namelijk een spaarhypotheek bij Fortis ASR en maak me toch een beetje zorgen.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Sinds wanneer is Fortis failliet? Heb je een linkje? Volgens mij is het nog lang niet zover namelijk....

Virussen? Scan ze hier!

• Rainmaker1987
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08-12-2024
Fortis ASR is tegenwoordig hetzelfde als Fortis. Fortis ASR is ontstaan nadat Fortis Amev, Stad Rotterdam en Woudenberg volledig ging integreren binnen Fortis. (December 2003)

Ik denk zelf over deze hele situatie dat Fortis ASR deze klap alsnog wel zal overleven. Wellicht dat iemand ABN AMRO goedkoop mag overnemen, maar Fortis blijft een redelijk soliede bank. Mocht je een gokje willen wagen kan je natuurlijk ergens in deze week een zooitje aandelen Fortis aankopen.

Wanneer je naar de jaarrekening van Fortis ASR kijkt, blijkt daar oa uit dat ze het afgelopen jaar 5 mld hebben verdiend, het lijkt mij dan vreemd wanneer zo'n bank volledig over de kop zou gaan.

• Brons

Brons

Fail!

Rainmaker1987 schreef op zondag 28 september 2008 @ 17:28:
Fortis ASR is tegenwoordig hetzelfde als Fortis. Fortis ASR is ontstaan nadat Fortis Amev, Stad Rotterdam en Woudenberg volledig ging integreren binnen Fortis. (December 2003)

Ik denk zelf over deze hele situatie dat Fortis ASR deze klap alsnog wel zal overleven. Wellicht dat iemand ABN AMRO goedkoop mag overnemen, maar Fortis blijft een redelijk soliede bank. Mocht je een gokje willen wagen kan je natuurlijk ergens in deze week een zooitje aandelen Fortis aankopen.

Wanneer je naar de jaarrekening van Fortis ASR kijkt, blijkt daar oa uit dat ze het afgelopen jaar 5 mld hebben verdiend, het lijkt mij dan vreemd wanneer zo'n bank volledig over de kop zou gaan.
Lehman heeft in 2006 en 2007 4 miljard dollar verdiend. Dus dat zegt compleet niks over het feit of het bedrijf door kan gaan.

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Rainmaker1987 schreef op zondag 28 september 2008 @ 17:28:
Het is voornamelijk intressant wat ze nu kunnen betalen. Niet wat ze in het verleden verdient hebben. Als er nu een schuldeiser is die 5 miljard zou eisen dan heeft hij er niets aan dat Fortis ASR vorig jaar 5 miljard heeft verdient.

• Tomsworld
  • Niet online

Tomsworld

http://www.deredactie.be/...080928_Fortis_spoedberaad

-> Lippens weg
-> abn amro verkopen
-> Belgische & Luxemburge kapitaalinjectie.

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

• stin
  • Niet online
ING koopt ABN Amro over van Fortis. ING zou 10 miljard betalen, minder dan de helft van wat Fortis enkele maanden geleden neertelde.
bron: www.destandaard.be

• Tomsworld
  • Niet online

Tomsworld

Ik vermoed dat dit het scenario waar ze op aansturen:
Gedeeltelijke nationalisatie op tafel

Daarom gaan steeds meer stemmen op voor een gedeeltelijke nationalisatie, namelijk enkel van Fortis Bank België, en dat via het afleveren van staatsgaranties. Er zou daarvoor ook een kapitaalinjectie nodig zijn door de Belgische overheid, al dan niet gevolgd door een liquiditeitsinjectie van de ECB in het financiële systeem. Daarna kan Fortis Holding dan andere onderdelen, zoals ABN Amro, gecontroleerd doorverkopen.

• MarcyDarcy
  • Laatst online: 19-11 22:42
Afbeeldingslocatie: http://www.standaard.be/Assets/Images_Upload/2008/09/28/notagroot.jpg

:D
Redelijke "blunder" om zulke documenten open en bloot onder je arm te dragen (door Fortis-topman Filip Dierckx ). De pers let nu zeker erg goed op.
Zo te zien gaat ABN over naar ING en investeren de Belgische en Luxenburgse overheid miljarden in Fortis.

[ Voor 20% gewijzigd door MarcyDarcy op 28-09-2008 21:18 ]

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Zit ING dan nu niet heel hard te lachen?

specs

• stin
  • Niet online
Als het doorgaat, is dat een hele mooie stap. Eerst verdienen aan de overname van ABN en vervolgens ABN onderdelen voor de helft van de prijs die Fortis heeft betaald overkopen.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Lijkt me wel, die krijgen nu ABN voor een schijntje, ruim minder dan de helft van wat ze destijds moesten kosten :P

Lekkere amateuristisch idd om zo'n vel papier op deze manier voor iedereen te vervoeren. Mischien tijd dat deze meneer ook maar aftreed, als je zo slordig met dit soort toch wel vertrouwelijke dingen omgaat....

[ Voor 3% gewijzigd door wildhagen op 28-09-2008 21:18 ]

Virussen? Scan ze hier!

• Tomsworld
  • Niet online

Tomsworld

Anderzijds denk ik dat ING nu in volle crisis ook niet heel veel geld gaat willen uitgeven, zij zullen heel goed nadenken. ING zal wel niet de volgende bank willen zijn die in liquiditietsproblemen komt.

• PolarBear
  • Niet online
maratropa schreef op zondag 28 september 2008 @ 21:14:
Zit ING dan nu niet heel hard te lachen?
Het FD meldt dat ING is afgehaakt. Op het papier wat gefotograafeerd is heb ik geen ING kunnen ontdekken.

http://www.fd.nl/artikel/...topoverleg-fortis-brussel
Een woordvoerder van DNB wil niet bevestigen dat een overname van Fortis door de Franse bank BNP Paribas nu zeker is, maar welingelichte bronnen melden tegen het Financieele Dagblad dat ING is afgehaakt als kandidaatkoper, zowel voor het Nederlandse deel van Fortis als heel Fortis.

• MarcyDarcy
Het artikel op FD is een lopend document, de eerste alinea over het afhaken van ING strookt niet met de rest van het artikel en de aangehaalde referentie op De Tijd.be.
Zie ook het artikel op De Financiele Telegraaf over de overname van de ABN onderdelen door ING.

[ Voor 24% gewijzigd door MarcyDarcy op 28-09-2008 21:40 ]

• stin
  • Niet online
ING gaat Fortis ook niet overnemen. ING gaat de ABN onderdelen van Fortis overnemen.

• PolarBear
  • Niet online
Punt is dat het verhaal dat ING Fortis. een deel daarvan of ABN zou overnemen allemaal speculatie is en dat kranten het allemaal overnemen als waar. Een van de verhalen zal vast waar zijn.

Overigens, zou ABN Amro niet gewoon zelfstandig verder kunnen? ABN moet ook nog een flinke pot met geld hebben...

• mr_obb

mr_obb

Lakse Perfectionist

stin schreef op zondag 28 september 2008 @ 21:39:
ING gaat Fortis ook niet overnemen. ING gaat de ABN onderdelen van Fortis overnemen.
He, we hebben iemand die aan de onderhandeltafel zit in de zaal *O*

Voorlopig is het allemaal speculatie. Het papiertje van die directeur is een draft press release. Misschien zaten er in die stapel nog wel 10 andere persberichten. Niemand buiten de onderhandeltafel weet wat de status van dat papiertje is. Als ze naar buiten komen met een persbericht weet je pas echt waar je aan toe bent.

• Tomsworld
  • Niet online

Tomsworld

Update bij de standaard:

http://www.standaard.be/A...F28092008_054&kanaalid=9#

Wat allemaal zeer haalbaar lijkt, de Federale Participatiemaatschappij dus niet direct de overheid die tussenkomt, minderheidsaandeelhouder dus ze kunnen hun geld ooit recupureren.

En dan gecontroleerd onderdelen == abn amro verkopen.

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-07 09:17
stin schreef op zondag 28 september 2008 @ 21:39:
Haha, wel cool dat ze gewoon dat blaadje hebben gefotografeerd en het daaruit kunnen opmaken. Iemand die een grote versie daarvan heeft btw?!

• mr_obb

mr_obb

Lakse Perfectionist

Kijk even bij het NRC, die hebben het plaatje fullsize.

• stin
  • Niet online
DaannO schreef op zondag 28 september 2008 @ 22:14:
[...]

Haha, wel cool dat ze gewoon dat blaadje hebben gefotografeerd en het daaruit kunnen opmaken. Iemand die een grote versie daarvan heeft btw?!
Ik denk dat ING sowieso Fortis niet mag overnemen, vandaar ook mijn opmerking ;) Had die foto van papiertje nog niet gezien, want dat stond op andere site. Vraag me af of de standaard het ook daarvan heeft? Zal wel.

Uiteraard is het allemaal speculatie :) Ben wel blij als ING de ABN onderdelen gaat overnemen.

[ Voor 9% gewijzigd door stin op 28-09-2008 22:26 ]

Verwijderd

Wat ze vanavond ook uit de hoge hoed toveren. Ik denk dat het erg belangrijk is hoe "jan-met-de-pet" er over denkt. Als de klanten het vertrouwen kwijt zijn dan stort Fortis helemaal in. En zeg nou zelf. Wat zou jij doen als je je geld bij Fortis had staan op dit moment?

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
.

[ Voor 98% gewijzigd door Cocytus op 02-01-2009 18:46 ]

• DaannO
* DaannO denkt/weet dat er iets veel groters gaat gebeuren ;)

• Tomsworld
  • Niet online

Tomsworld

BNP Paribas had zin in een koopje.
BNP Paribas bood 1,6 euro per aandeel Fortis
http://www.tijd.be/nieuws...el_Fortis.8082230-433.art

• stin
  • Niet online
Dat bod van BNP is echt laag trouwens. 1,6 euro per aandeel.

Wat weet je dan DaannO? ;)

[ Voor 28% gewijzigd door stin op 28-09-2008 22:47 ]

Verwijderd

DaannO schreef op zondag 28 september 2008 @ 22:43:
* DaannO denkt/weet dat er iets veel groters gaat gebeuren ;)
positief of negatief

• MarcyDarcy
De Amerikanen lijken het eens te zijn geworden over het reddeingsplan en in Duitsland lijkt eveneens een bank (Hypo Real Estate) om te vallen.
Misschien dat dat eerste een reden kan zijn waarom Fortis niet voor 22:00uur met een nieuwsbericht naar buiten is gekomen?

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Volgens nu.nl zou Fortis worden overgenomen door de diverse overheden en dus genationaliseerd...
De Belgisch-Nederlandse bankverzekeraar Fortis wordt waarschijnlijk ingelijfd door verschillende overheden. Daarmee zouden de autoriteiten hebben gekozen voor een nationalisatie van Fortis.

Dat meldde de Amerikaanse zakenkrant Wall Street Journal zondag op basis van anonieme bronnen.

Virussen? Scan ze hier!

• stin
  • Niet online
wildhagen schreef op zondag 28 september 2008 @ 22:56:
Volgens nu.nl zou Fortis worden overgenomen door de diverse overheden en dus genationaliseerd...

[...]
De Belgische premier is momenteel bezig met een persconferentie. Op Belgie 1 is het journaal bezig en zal dadelijk worden uitgezonden als het goed is.

[ Voor 7% gewijzigd door stin op 28-09-2008 23:00 ]

• DaannO
Dunno, het is maar hoe je het bekijkt. Maar t zijn overigens maar geruchten zoals iedereen hier wel iets hoort :)

• De_Bastaard
  • Laatst online: 10:26
Damn.

Ik denk dat ik morgen maar mijn bank-apparaatje meeneem naar school om daar misschien nog wat de kunnen handelen in aandelen fortis...

• adewidt
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-05 12:15
--laat maar hier stond onzin--

[ Voor 88% gewijzigd door adewidt op 28-09-2008 23:41 ]

• Danot
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
De site van Het Financieele Dagblad (fd.nl) ligt plat volgens mij. Ik kan hem wel pingen, maar krijg geen pagina.

• De_Bastaard
Volgens mij is Fortis overigens nog altijd gewoon een winstmakend bedrijf, maar wordt de koerswaarde door enkele partijen (met al dan niet "slechte" bedoelingen) omlaag gedrukt.

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

adewidt schreef op zondag 28 september 2008 @ 23:17:
[...]

Je weet dat het geen geruchten zijn wat ik je heb verteld ;) .
Details moeten alleen nog komen.
Hmz, een bron in de OR bij ING? Of je de info die je meekrijgt dan moet verspreiden..... ;)

[ Voor 10% gewijzigd door FirePuma142 op 28-09-2008 23:51 ]

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• Cocytus
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Cocytus op 02-01-2009 19:06 ]

• DaannO
Cocytus schreef op zondag 28 september 2008 @ 23:29:
[...]

Nou, vertel het of houd je bek zou ik zeggen :)
En anders reageer jij even normaal voortaan :/

• Cocytus
  • Niet online
.

[ Voor 111% gewijzigd door Cocytus op 02-01-2009 19:06 ]

• MarcyDarcy
Volgens deze weblog injecteert Luxemburg 2,5 miljard euro in Fortis Bank Luxemburg , Belgie pomp 4,7 miljard euro in Fortis Bank Belgie en Nederland 4 mljard in Fortis Bank Nederland. Elk land verkrijgt hiermee 49 procent in de Fortis Bank van dat land.
ABN zou pas de komende weken worden verkocht (kanshebber is ING),

[ Voor 9% gewijzigd door MarcyDarcy op 28-09-2008 23:40 ]

• DaannO
Cocytus schreef op zondag 28 september 2008 @ 23:37:
[...]

Mja, hier een beetje interessant gaan doen 'oehoehoeh ik heb de informatie maar ik mag het lekker niet zeggen' omdat je papa bij ING werkt vind ik nogal triest eerlijk gezegd. En ik denk dat papa het ook niet leuk vindt als zoonlief hier en plein public gaat zitten kletsen. Dus doe het gewoon niet, ook niet het geoehoehoeh.
Zal allemaal best, alleen jou reactie getuigt niet van intelligentie en ik wil je dan ook vriendelijk verzoeken om gewoon normaal te discussiëren in plaats van gelijk grof te worden..

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:32

defiant

Moderator General Chat
Nieuws gaat erg snel ..
Overheden nemen 49% belang Fortis

De overheden in België,Luxemburg en
Nederland nemen een belang van 49% in
Fortis.Ze investeren in totaal 11,2
miljard euro in de bank.Fortis verkoopt
ABN AMRO.

Dat is de uitkomst van overleg vanavond
in Brussel.Eerder vandaag kwam naar
buiten dat het Belgische kabinet het
spaargeld van Fortis-klanten voor 100%
garandeert.

Fortis is in zwaar weer beland na de
koersval van de afgelopen week.Voor de
beurzen in Europa morgen openen,wordt
meer duidelijk over een reddingsplan
ABN Amro wordt dus verkocht, maar aan wie ?

[ Voor 62% gewijzigd door defiant op 28-09-2008 23:41 ]

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• adewidt
MarcyDarcy schreef op zondag 28 september 2008 @ 23:38:
Volgens deze weblog injecteert Luxemburg 2,5 miljard euro in Fortis Bank Luxemburg , Belgie pomp 4,7 miljard euro in Fortis Bank Belgie en Nederland 4 mljard in Fortis Bank Nederland. Elk land verkrijgt hiermee 49 procent in de Fortis Bank van dat land.
ABN zou pas de komende weken worden verkocht (kanshebber is ING),
Hier staat het nu ook :)
http://www.nu.nl/news/176...els_genationaliseerd.html

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

defiant schreef op zondag 28 september 2008 @ 23:40:
Nieuws gaat erg snel ..
[...]
ABN Amro wordt dus verkocht, maar aan wie ?
100% zeker weten dat dat aan de hoogst biedende is. :)

Het zal een consortium zijn van een paar banken die de buit gaan splitsen cq. opdelen.

ARME AOW’er

• Wekkel
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Voor ABN zie ik eigenlijk alleen ING als partner (in Nederland). ING gaf eerder echter aan niet mee te doen in het spel om de Fortis diamantjes.

We zullen wel zien.

Vanuit de vrije markt gedachte een monstrum, vanuit de praktische kant bekeken handig onder de mat geschoven.

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:32

defiant

Moderator General Chat
Guardian Angel schreef op zondag 28 september 2008 @ 23:48:
100% zeker weten dat dat aan de hoogst biedende is. :)

Het zal een consortium zijn van een paar banken die de buit gaan splitsen cq. opdelen.
Als dat zo uitpakt, dan is ABN wel mooi speelbal geweest. Groenink heeft toch precies op tijd zijn eigen bail-out geregeld, vraag me altijd nog af hoeveel hij wist van de potentiële problemen met activistische aandeelhouders destijds.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• Tomsworld
  • Niet online

Tomsworld

zo 28/09/08 23:39 (UPDATE) - De Belgische, Luxemburgse en Nederlandse overheid investeren 11,2 miljard euro in bankverzekeraar Fortis. Dat heeft premier Yves Leterme (CD&V) meegedeeld na een weekend intens overleg over het lot van de bankverzekeraar.

De regering was vanavond in crisisberaad bijeengekomen. Ze wilde absoluut een oplossing uitwerken voor de Aziatische beurzen opengaan.

De Belgische overheid gaat 4,5 miljard euro in Fortis stoppen, de Nederlandse overheid evenveel en Luxemburg 2,5 miljard.

De voorzitter van de raad van bestuur, Maurice Lippens, stapt op. De regering zal een zeg hebben in zijn opvolging.

Fortis zou ook verplicht worden ABN-Amro te verkopen, al is het nog niet duidelijk aan wie of tegen welke prijs.
Stukje van vrtnieuws, http://www.deredactie.be/...080928_Fortis_spoedberaad

Graaf Lippens met pensioen sturen dat hadden ze beter 2 maand eerder gedaan dan was het misschien zover niet gekomen.

• De_Bastaard
Ik vraag me nu af:

- Wat voor belang hebben de overheden nu in Fortis :?
- De hele top zal wel moeten aftreden neem ik aan.... ?

En, wat gaat de koers morgen doen! Spannend, spannend.

• Wekkel
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Punt 3: worden de beloningen van afgelopen jaren nog eens tegen het licht gehouden?

• Tomsworld
  • Niet online

Tomsworld

De_Bastaard schreef op maandag 29 september 2008 @ 00:05:
Ik vraag me nu af:

Als ik het goed begrepen heb investeren de Overheden in de Fortis Bank België / Fortis Bank Nederland / Fortis Bank Luxemburg, wat de werkmaatschappijen zijn die onder de Fortis Holding vallen.

Ik vraag me wel af welke delen van ABN nu eigenlijk van Fortis zijn en wat ze te gelde gaan maken en hoe ?

Bedoeling is dat de overheden deze participaties later weer opgeven, met eventuele winst ;).

En graaf Lippens, die zal wel grootaandeelhouder blijven zeker.

Morgen zullen we zien wat het wordt als de Europese beurzen open gaan, erop of eronder.

• De_Bastaard
Idd.

Ik hoor die lippens nog zo zeggen dat Voltron het zo goed gedaan had met de overname van ABN, en daar wel voor beloond mocht worden...

Dat blijkt nu wel weer, ABN wordt verkocht voor 14 miljard minder!

Nu de verschillende overheden zoveel geld in Fortis steken mag ik aannemen dat ze inderdaad eens goed gaan letten op de beloningen die zijn uitgedeeld daar. (Wat overigens nu ook in de VS gebeurd).

• stin
  • Niet online
De_Bastaard schreef op maandag 29 september 2008 @ 00:05:
Ik vraag me nu af:

Het was net op de belg. Ze hebben bewust gekozen voor om geen meerderheidsbelang in Fortis te nemen (49%) zodat het bestuur van de bank gewoon bij de bank ligt. Ze hebben dus 49% van de aandelen.

De belg zei vervolgens nog: slecht nieuws voor de aandeelhouders, goed nieuws voor de spaarders.
Eigenlijk ook wel logisch want ABN zal verkocht worden in de toekomst en daar wordt het bedrijf niet meer waard van.

• De_Bastaard
Jammer, wat mij betreft zou de hele top van Fortis wel vervangen mogen worden......

• Tomsworld
  • Niet online

Tomsworld

Bij de standaard staat de technischere uitleg: http://www.standaard.be/A...MF28092008_054&kanaalid=9

• stin
  • Niet online
De_Bastaard schreef op maandag 29 september 2008 @ 00:14:
Jammer, wat mij betreft zou de hele top van Fortis wel vervangen mogen worden......
Tja Lippens is opgestapt en die zei een tijd terug nog dat het een goede stap was toen Votron (ex-ceo) ABN had overgenomen. Lippens was daar ook bij betrokken.

Ook de geruchten die verspreid zijn de laatste weken over Fortis hebben het vertrouwen erg geschaad waardoor er veel geld is weggehaald bij Fortis. Als dat massaal gebeurt, dan krijgt de bank echt een probleem. Dat is nu ook gebeurd.

Het is alleen jammer voor Fortis dat ze gedwongen worden ABN te verkopen, want ze hebben ABN voor 24 miljard (!!) overgenomen. Als ze dat, zoals er wordt gesuggereerd, gaan verkopen voor 10 miljard dan zou ik als aandeelhouder niet echt blij zijn.

• adewidt
Ik denk dat op moment het belangrijkste is dat de overheid een 100% garantie geeft op het spaargeld bij de ABN en Fortis. Afgelopen week hebben vele mensen hun spaargeld lopen opnemen. Dat is nooit goed voor een bank. Dit moet weer wat vertrouwen gaan geven in Fortis.

• maxjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-03 15:04
Wat een gedonder zeg met Fortis.

- Eerst hebben we Wouter Bos die totaal geen bezwaar heeft tegen een overname (opsplitsing van ABN Ambro). Want dit had heeft geen risico voor het financiële systeem, wel dus zo blijkt. Owja en nog Jan Peter Balkenende die niks te maken wil hebben tussen de vastgelopen gesprekken tussen ING en ABN waardoor dit misschien nu wel allemaal anders was gelopen.
- Vervolgens neemt Fortis een veel te grote hap en begint de CEO (votron) ook nog is veel te mooie woorden (liegen) uit te slaan over de situatie van de bank... etc etc
- Tussendoor al dit gedonder koersdaling na koersdaling...
- De bank red het niet meer in zen eentje en wij de burger zijn nu de dupe van het hebzuchtige beleid van de Fortis top mannen. Die ook nog is wegkomen/kwamen met een grote zak geld.
- ...

Heb geen goed woord over voor Fortis en het kabinet met het belachelijke beleid (de vliegtax, net zoiets. Kunnen we Bos niet ontslaan en de rest van het kabinet? Betaal daar graag fikse ontslagvergoeding voor 8)7 ..

Here today. Gone tomorrow

Verwijderd

Bos heeft Fortis van de ondergang gered.

Was nogal makkelijk, even wat geld "lenen" van de belastingbetaler, die doet tenminste toch niet moeilijk.

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 29 september 2008 @ 01:06:

Was nogal makkelijk, even wat geld "lenen" van de belastingbetaler, die doet tenminste toch niet moeilijk.
Bos heeft helemaal niks van de ondergang gered, had hij maar wat meer tegen gas bij de overname gegeven. Imho is Bos een slechte minister van financiele zaken, geef mij Zalm maar :P

Verwijderd

Dat bedoel ik uiteraard ook. Nu heeft Bos 2x een goed nieuws show op kunnen voeren, namelijk bij de verkoop van AAB en nu.
Een verademing om dit soort sites te lezen, in de Nederlandse media wordt nauwelijks gedaan aan inhoud (qua techniek/financien dan), dit valt me ook op bij het journaal (BE/NL).

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 29 september 2008 @ 01:06:

Wie zegt dat "Bos Fortis van de ondergang redt"? Heb je dit ergens gelezen/gezien? Of zijn dit jouw woorden en probeer je Bos in een negatief daglicht te zetten? Moest de regering dan helemaal niks doen?

Daar komt bij: alsof Zalm of een andere minister van Financien dit niet had gedaan....

[ Voor 6% gewijzigd door silmaril8 op 29-09-2008 01:49 ]

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

De Benelux hebben een minderheidsbelang van 49% van de aandelen.
Nederland besteed 4 miljard en België 4,7 miljard.

In Nederland wonen we met ongeveer 16 miljoen inwoners, wat dus neerkomt op 4000 / 16 = € 250,-- per persoon.
En bedankt maar weer hè. ;)

Speel ook Balls Connect en Repeat

• mr_obb

mr_obb

Lakse Perfectionist

Onbekend schreef op maandag 29 september 2008 @ 07:40:

In Nederland wonen we met ongeveer 16 miljoen inwoners, wat dus neerkomt op 4000 / 16 = € 250,-- per persoon.
En bedankt maar weer hè. ;)
Jep. En ze helpen de bank er weer boven op en vervolgens verkopen ze de aandelen voor 6 miljard. Dan heb je een leuke meevaller van 2 miljard en kan hij een extraatje uitdelen volgend jaar.

Het is makkelijk om overal op te zeiken, maar het kan ook positief uitvallen. Kritiek hebben is zo lekker makkelijk, maar hoe had jij het dan aangepakt?

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-11 22:02
Raad eens net wat ik op BNR hoor 8)7 ABN staat in de verkoop. Leuk als die weer terug naar Nederland komt O-)

• De_Bastaard
maxjuh schreef op maandag 29 september 2008 @ 00:55:
Wat een gedonder zeg met Fortis.

- Eerst hebben we Wouter Bos die totaal geen bezwaar heeft tegen een overname (opsplitsing van ABN Ambro). Want dit had heeft geen risico voor het financiële systeem, wel dus zo blijkt. Owja en nog Jan Peter Balkenende die niks te maken wil hebben tussen de vastgelopen gesprekken tussen ING en ABN waardoor dit misschien nu wel allemaal anders was gelopen.
- Vervolgens neemt Fortis een veel te grote hap en begint de CEO (votron) ook nog is veel te mooie woorden (liegen) uit te slaan over de situatie van de bank... etc etc
- Tussendoor al dit gedonder koersdaling na koersdaling...
- De bank red het niet meer in zen eentje en wij de burger zijn nu de dupe van het hebzuchtige beleid van de Fortis top mannen. Die ook nog is wegkomen/kwamen met een grote zak geld.
- ...

Heb geen goed woord over voor Fortis en het kabinet met het belachelijke beleid (de vliegtax, net zoiets. Kunnen we Bos niet ontslaan en de rest van het kabinet? Betaal daar graag fikse ontslagvergoeding voor 8)7 ..

Here today. Gone tomorrow
Tja, de overname van ABN was een grote kluif... maar de krediet/hypotheek-crisis die er nog eens bij kwam was denk ik de druppel.
Pagina: 1 2 ... 6 Laatste