M@H is hier echt niet de enige in. De meeste projecten hebben hun client-software maar zeer matig geoptimaliseerd, en daar is een reden voor (of meer dan 1).
De applicatie moet draaien op zo veel mogelijk platforms. Unix/linux/windows/Mac/whatever. Elk van deze platforms draait op een groot aantal verschillende CPU's : Intel (P3/P4/XEON/C2d/enz). Als je voor alle platforms een geoptimaliseerde client zou moeten maken, kom je op tientallen versies van de applicatie uit. Moet je ook nog wel compilers hebben voor al deze platformen. Zodra er een nieuwe versie van de client software uitkomt, kan je overnieuw beginnen. En het is nog even de vraag of BOINC het wel ondersteunt om meerdere verschillende versies van de applicatie uit te rollen. Dit kan wel per architectuur (Win/Mac/Linux/etc) maar per CPU? Geen idee.
En dan krijg je dus dat er voor C2D een bloedsnelle applicatie is, die op een vergelijkbare AMD maar de helft doet of zo. Lijkt me ook problematisch.
Let wel : er zijn ook geoptimaliseerde versies van BOINC zelf in omloop, maar deze optimaliseren alleen de benchmark, zodat je (veel) meer punten per WU krijgt. Deze gasten doen dat dus niet, ze hebben de applicatie van M@H geoptimaliseerd voor hun parkje en gaan nu lopen rellen. Ze hebben daadwerkelijk andere code draaien dan jij en ik, ze hebben berekeningen weggelaten die nutteloos zijn...Volgens hun dan. Als er zoveel nutteloze code inzit, warom dan niet bij M@H zelf aan de bel trekken en hun code laten zien? Of hebben ze dat gedaan?
Natuurlijk zie ik ook liever dat er voor elke CPU een geoptimaliseerde versie is/komt van de applicatie, maar om de applicatie van M@H nou bagger te noemen....nee. Misschien is het wel zo, maar zonder nadere info zou het zo maar kunnen zijn dat ze zaken hebben weggelaten die WEL nuttig zijn, maar alleen in bepaalde situaties of zo. Ik vind het in ieder geval erg tricky zolang M@H hier zelf niet bij betrokken is.
[
Voor 14% gewijzigd door
DigiK-oz op 07-10-2008 16:31
]