Momenteel is de iPhone in Nederland enkel te koop met abonnement bij T-Mobile, hij is niet te koop zonder abonnement. Wil je een toestel zonder abonnement dan zul je moeten uitwijken naar het buitenland. Echter hebben deze toestellen soms een simlock.
Simlock vrij
In het schema hieronder staan landen opgesomd waar de iphone los verkocht wordt. Hierbij is ook vermeld is of deze al 'Out of the Box' geheel simlockvrij is, of dat deze dat niet is. De simlock vrije toestellen in onderstaande tabel werken probleemloos met iedere telefoon aanbieder.
Het unlocken van een gesimlockte telefoon is soms mogelijk met een unlock sim, echter werkt het bij het ene toestel wel en het andere niet. Een software matige unlock is er nog niet.
Country lock
Soms wordt er ook over een country lock gesproken, ook door verkopers. Op een iPhone zit geen country lock. Dus een toestel uit bijv. België is probleemloos te gebruiken in Nederland, Duitsland, etc. Hij kan enkel gelocked zijn op een bepaalde sim (van een provider). Dit wordt misschien gezegd om buitenlanders te weren uit de shops...aangezien de shops liever een toestel met abonnement verkopen.
Wat kost een iPhone in het buitenland
Hieronder een opsomming van landen welke de iPhone verkopen als los toestel, dus zonder abonnement!
De meest interessante landen zijn al een tijdje België en Italië, aangezien deze landen de iPhone simlockvrij verkopen.
Land | Losse prijs 8gb | Losse prijs 16gb | Provider | Simlock? |
Australië | € 442,- | € 515,- | Optus | Ja |
België | € 525,- | € 615,- | Mobistar | Nee |
Finland | € 429,- | € 519,- | Sonera | Ja |
Frankrijk | € 509,- | € 609,- | Orange | Ja |
Griekenland | € 499,- | € 569,- | Vodafone | Nee |
Hong Kong | ± € 475,- | ± € 546,- | Onbekend | Nee |
Italië | € 499,- | € 569,- | TIM | Nee |
Italië | € 499,- | € 569,- | Vodafone | Nee |
Nieuw-Zeeland | € 469,- | € 540,- | Vodafone | Ja |
Oostenrijk | € 399,- | € 499,- | One | Ja |
Portugal | € 500,- | -- | Optimus | Ja |
Portugal | € 499,- | € 599,- | Vodafone | Ja |
Slowakije* | € 530,- | € 630,- | Orange | Nee |
Tsjechië | ± € 492,- | ± € 578,- | Telefonica | Ja |
Zwitserland** | € 323,- | € 385,- | Swisscom | Ja |
Zwitserland** | € 475,- | € 560,- | Orange | Ja |
Bron: www.iphoneprijzen.nl
* Slowakije: álleen in Bratislava (tegenover de Tesco in het centrum) simlockvrij te koop.
** Zwitserland: voor het aankopen van een toestel in Zwitserland ben je een Zwitsers paspoort / ID / verblijfsvergunning nodig.
Ik wil/kan niet naar het buitenland, kan ik in Nederland niet een iPhone kopen bij een andere provider dan T-Mobile
Er zijn steeds meer sites die de iPhone aanbieden i.c.m. een niet T-Mobile abonnement. Zij bieden de iPhone aan met bijv. Vodafone, Hi, etc. Dit kan een overweging waard zijn als je niet naar het buitenland kunt of wilt rijden. Een aantal aanbieders zijn:
- www.iPhonemonster.nl
- www.2call.nl
- www.bestelmaar.nl
- www.gsm.nl
- www.gsmeasy.nl
- www.iphoneservicepoint.nl
- www.gsmtrack.nl
- www.studentmobiel.nl
- www.teletools.nl
In Amerika is de iPhone toch heel goedkoop verkrijgbaar
Het kopen van een iPhone in de VS is niet meer mogelijk zonder abonnement, dus iedereen die denkt dat hij of zij voor 300 dollar een 16gb kan hebben, komt bedrogen uit. Er gaan geruchten dat dit binnenkort anders wordt, en de iPhone daar 599 en 699 USD gaat kosten. Dit is nu echter nog niet aan de orde.
Vliegtuig en douane
Houdt er rekening mee dat als je met het vliegtuig gaat, je aan gehouden kunt worden door de douane en nog extra kosten in rekening kunnen worden gebracht, afhankelijk van de locatie waar je de iPhone hebt gekocht.
De belasting en douane
Vorige delenPunksmurf schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 19:49:
True enough, ik kan de redenatie volgen. En wat een eer, ik in de startpost
.
Voor producten van buiten de EU (dus ook Zwitserland) nog het volgende:
Artikelen die zonder omzetbelasting €175 of minder kosten belastingvrij mag je gratis invoeren als reizigersbagage. Je hoeft daar dus geen omzetbelasting over te betalen. Het bedrag geldt overigens voor het totaal aan aan te geven goederen boven de €175 dat je bij je hebt. Over het deel onder €175 hoef je dus niets te betalen. Dit lijkt wel te gaan op productbasis, dus als je iets bij hebt van €176 betaal je over de hele €176 belasting.
[...]
Omdat de iPhone duurder is dat is dat niet erg van toepassing, maar ik meld de regeling voor de volledigheid wel even. Ook heb ik gehoord dat deze grens omhoog gaat, naar ergens rond de €400. Ik heb hier geen officiële bevestiging van. Wellicht heeft iemand anders die, ik ga nog even doorzoeken.
Volgens Anoniem: 192470 in "[iPhone 3G] Importeren, wat zijn de moge..." is dit bedrag €430 en gaat dat in per 1 december (paar posts omlaag).
Wel van belang voor je iPhone: als het totaal aan goederen dat je bij je hebt niet meer is dan €350 zal er een speciaal reizigerstarief gelden. Dat 'speciale tarief' houdt in dat je 3,5% invoerbelasting betaalt en, uiteraard, 19% BTW. In totaal betaal je dan dus 22,5% aan belastingen.
Let erop, dat dit niet geldt voor internetaankopen, dat zit heel anders in elkaar. Als je producten via internet koopt, moet je deze aangeven. Gelukkig hoef je dat niet zelf te gaan doen.
[...]
Uit mijn hoofd geldt dat voor telefoons een invoerbelasting van 2% betaald moet worden, en uiteraard weer die vermaledijde omzetbelasting van 19%.
Voor zendingen die exclusief vervoers- en verzekeringskosten een waarde van €22 of minder hoeft er niets te worden betaald van onze vrienden bij de douane.
Dit bedrag vag €22 gaat per 1 december omhoog naar €175, volgens Anoniem: 192470 in "[iPhone 3G] Importeren, wat zijn de moge..." (post hieronder).
Die grens voor belastingvrij invoeren van goederen ligt dus een stuk lager dan wanneer je zelf op reis gaat! Vooralsnog maakt dat overigens geen verschil omdat je iPhone sowieso meer kost dan €175, en ben je dus 1,5% goedkoper uit door hem via internet te bestellen. Daarnaast scheelt het aardig wat reiskosten.
En ja, ik heb eigenlijk wel wat beters te doen
[iPhone 3G] Importeren, wat zijn de mogelijkheden?
Andere interessante links
- [iPhone 3G] Ervaringen & Discussie Deel 15
- [iPhone 3G] Provider & Abonnementen - deel 6
- [iPhone & iPod touch] Jailbreaken
- iPhone Club forum - 3G unlock topic
Met dank aan --Christiaan-- voor de TS van deel 1. Het staat een ieder vrij om content uit deze TS te gebruiken voor andere doeleinden op GoT. Opmerkingen / toevoegingen / etc. betreffende de TS kunnen via een DM gestuurd worden.
[ Voor 9% gewijzigd door Vos op 06-04-2009 11:25 ]