Na weken van uitzoeken en reviews lezen heb ik componenten bij elkaar gezocht om mijn eerste Hackintosh te bouwen. De machine zal met name ingezet worden voor muziekproducties (Logic X) en wat webdevelopment. Ik gebruik al jaren Macbooks maar nu wordt het echt tijd voor een desktop. Buiten stabiliteit is de geluidsproductie het belangrijkst, ik wil de machine zo stil mogelijk hebben. Het idee is om de komende tijd gewoon Mavericks te gebruiken totdat Yosemite ergens op versie 10.10.3 ofzo zit. Qua audiointerface gebruik ik nu een Apogee Duet 2 (ergens verderop dit jaar zal ik een 19" interface gaan aanschaffen). Dit is wat ik bij elkaar gezocht heb:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Core i7-4790 Boxed | € 254,90 | € 254,90 |
1 | Gigabyte GA-Z87X-UD3H | € 142,01 | € 142,01 |
1 | Asus GT640-DCSL-2GD3 | € 77,99 | € 77,99 |
1 | WD Red SATA 6 Gb/s WD10EFRX, 1TB | € 54,90 | € 54,90 |
1 | Cooler Master Silencio 452 | € 54,75 | € 54,75 |
1 | TP-Link TL-WDN4800 | € 33,50 | € 33,50 |
2 | Dell Ultrasharp U2412M Zwart | € 232,93 | € 465,86 |
1 | Scythe Big Shuriken 2 Rev. B | € 29,90 | € 29,90 |
2 | Crucial Ballistix Tactical BLT8G3D1608DT1TX0 | € 70,18 | € 140,36 |
1 | Seasonic G-Serie 550Watt PCGH Edition | € 88,90 | € 88,90 |
1 | Samsung 840 EVO 250GB | € 100,99 | € 100,99 |
Bekijk collectie
Importeer producten | Totaal | € 1.444,06 |
Er zijn een aantal dingen waarvan ik twijfel, ik hoop dat jullie wat suggesties en/of commentaar hebben
Moederbord
Een alternatief zou de iets goedkopere
Gigabyte GA-Z87X-D3H kunnen zijn (scheelt iets meer dan 20 euro nu). Dit bord heeft geen Display Port en eSATA, twee SATA poorten minder en een andere geluidschip. Wat mij betreft allemaal geen dingen die ik ga missen of ga gebruiken. Ik zie alleen veel meer geslaagde builds met het duurdere bord en bovendien heeft het goedkopere bord een beta BIOS nodig om stabiel te draaien. Dit BIOS werkt nog niet met de Haswell Refresh. Er is inmiddels al een nieuwer BIOS vrijgegeven maar ik weet niet hoe het daar met de stabiliteit op OS X zit.
Harde schijf
De WD Red serie is vooral bedoeld voor NAS apparatuur en is volgens de reviews de stilste schijf op het moment. Het meest voor de hand liggende alternatief is de
Seagate Barracuda 7200.14 1TB. Deze schijf is significant sneller is benchmarks maar ook luidruchtiger. Ik vind het moeilijk om te bepalen in hoeverre ik die extra dB's ga horen in de Coolermaster behuizing. Misschien is het toch goed om genoegen te nemen met ietsje meer geluid als daar performancewinst tegenover staat. Die performance is wel lekker als je veel audiofiles en samples moet inladen.
Behuzing, voeding en koeling
Door de veelal positive reviews en de geweldige
review van Foritain ben ik enthousiast. Op het web wordt veelal de
Fractal Design Define R4 aangeraden als stille kast. Ik kan geen reviews vinden waar deze kasten met elkaar vergeleken worden, ik vind het daarom erg moeilijk om hierin een keuze te maken. Qua design vind ik de Coolermaster mooier maar als de R4 stiller is, dan wordt dat 'm.
Qua voeding moet 550 watt ruimschoots voldoende zijn. Deze Seasonic zou ook de stilste moeten zijn. Hetzelfde geldt voor de Scythe CPU cooler, puur gekozen op geluidsproductie in de reviews.
GPU en monitoren
Ik werk nu met een 13" Macbook en een Samsung 24" 1080p maar ik vind dat eigenlijk heel onhandig. Twee gelijke schermen geniet mijn voorkeur. Deze Dell schermen zijn 1920x1200 en die extra hoogte komt goed van pas met projecten in Logic X. Het lijkt mij dat twee van deze schermen geen probleem zijn voor de Geforce GT 640. Dit is de snelste passief gekoelde kaart die native wordt ondersteund door OS X. Ik heb wat mods kunnen vinden voor de HD7750 en de R7 250, die zijn beide sneller dan de GT 640 en tevens passief verkrijgbaar, maar ik wil eigenlijk dat risico niet nemen omdat ik toch niet ga gamen of video editen.
Overig
RAM is compatible met beide moederborden, WiFi-N kaart werkt native en de Samsung EVO serie lijkt mij op het moment de beste prijs/kwaliteitsverhouding te hebben.
[
Voor 0% gewijzigd door
pBook op 24-07-2014 20:09
. Reden: Typo ]