Na 5 jaar tegen een 24" iMac early 2009 aangekeken te hebben, werd het tijd voor een nieuw Mac. Na het zien van de prijzen besloot ik al snel voor wat meer avontuur te gaan, welk avontuur laat zich raden...

De computer zou vooral worden ingezet voor fotobewerking en wat ander dagelijks gebruik.
Componenten
Met behulp van TonyMac's site tot de volgende componenten uitgekomen:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Core i5 4670K Boxed | € 189,49 | € 189,49 |
1 | Gigabyte GA-Z87MX-D3H | € 108,95 | € 108,95 |
1 | MSI GeForce GTX 660 Gaming | € 157,51 | € 157,51 |
1 | BitFenix Prodigy M Wit | € 77,- | € 77,- |
1 | TP-Link TL-WDN4800 | € 31,95 | € 31,95 |
1 | Iiyama ProLite XB2779QS-B1 Zwart | € 469,- | € 469,- |
1 | Cooler Master Hyper 212 EVO | € 24,95 | € 24,95 |
1 | Crucial Ballistix Sport XT BLS2C8G3D169DS3CEU | € 124,95 | € 124,95 |
1 | Corsair CS550M | € 69,90 | € 69,90 |
1 | Crucial M500 2,5" 480GB | € 186,45 | € 186,45 |
Bekijk collectie
Importeer producten | Totaal | € 1.440,15 |
Daarbij had ik in m'n WD MyBook Studio II twee 3TB HDD's zitten die ik graag wilde bijplaatsen.
In eerste instantie wilde ik geen losse GPU plaatsen maar alleen gebruik maken van de ingebouwde intel 4600 Graphics. Dat werkte opzich prima, zelfs op 2560x1440, maar bij het kijken van video's op fullscreen (zelfs in sub-HD-kwaliteit) of het visualiseren van brushes in Photoshop trok de 4600 het niet meer en werd er gehaperd. Na het installeren van de GeForce waren die problemen opgelost.
Problemen
Die waren en zijn er nog wel degelijk
-Geluid is weg na ontwaken uit slaapstand: opgelost door Realtek ALC892 te installeren uit een oudere versie van MultiBeast
-Computer wil niet ontwaken of opstarten als een externe drive via usb is aangesloten: nog niet opgelost helaas. Wanneer ik een hdd aansloot via usb, dan zou de computer ook na verloop van tijd bevriezen, zonder enige foutmelding of waarschuwing. Dit al enige tijd niet meer geprobeerd omdat de twee HDD's uit m'n externe behuizing nu in de kast zetten en ik mijn back-ups draai door m'n kast open te schroeven en de schijf met een sata-kabel direct aan het MB te hangen. Is dus allemaal werkbaar, maar een oplossing zou fijn zijn. Iemand een suggestie?
-De kast van Prodigy vind ik eigenlijk maar niks. Hij ziet er prima uit (al is hij niet supernetjes afgewerkt en zat het logo al los toen ik de kast uit de doos haalde). Binnenin vind ik de kast storender. Zo zit er een extra balk in waarop je drie ssd's of twee hdd's kunt schroeven, maar beide monteren kan niet. Daarnaast monteer je de schijven met de aansluiting naar onderen, waardoor je geen normale sata-kabel kunt aansluiten zonder met een ijzerzaag aan de slag te gaan. Overigens paste de hdd's er bij mij via deze manier ook niet in omdat ze in aanraking kwamen met de koeling van de CPU. Misschien ligt het ongenoegen over de kast aan mij, dit is niet alleen mijn eerste Hackintosh maar ook mijn eerste PC-build... De twee hdd's heb ik nu liggend onderin de kast geschroefd, de ssd zit mat ducktape boven de voeding, aangezien die lelijke balk voor één ssd een beetje lelijk is en onhandig in de weg zit.
-De CS550M is wellicht wat licht voor zijn taak. Gaat tot nu toe eigenlijk altijd goed behalve het moment dat een huisgenoot na het gamen de game aanliet in replay-modus. Toen ik zo'n twee uur later bovenkwam rook ik de pc een beetje maar gaf de computerthermometer van geen enkel component iets geks aan. (CM Dirt 2 in full res, CoD 4 geeft geen krimp). Maar het handje tegen de voorkant van de behuizing, waar de koeling zit, gaf uitsluitel: die was wel wat warmpjes. Ga je dus veel gamen, steek er dan een iets zwaardere voeding in.
Plaatjes

Het Iiyama-scherm is (na een vervangend exemplaar na een defectje) fantastisch. Zit hetzelfde paneel in als in Apple's Thunderbolt-Display maar dan voor de helft van het geld.

Cable-management, wasda? Weet nog niet echt hoe ik hier meer orde in kan schapen.

De 480GB ssd zit boven de voeding aan de behuizing getaped.

Met behulp van losse verloopkabeltjes lukte het om de twee hdd's onderin de behuizing te monteren.
Benchmark
Novabench:
Geekbench (32bit):