[OSx86] Installatie ervaringen & discussie

Pagina: 1 ... 46 47 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22-04 11:52
APFS is een verademing hoor, qua snelheid.
Ik heb mijn hackintosh server nog niet durven upgraden maar mijn MacBook draait er echt merkbaar sneller mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-04 08:02
Gister liep mijn "nieuwe" El Capitan installatie gierend vast terwijl ik met Chromecast iets zat te casten. Van het weekend maar eens kijken wat dat was; systeem leek wel dood. Draaide 2 dagen prima; updates geïnstalleerd en Mojave vast binnen gehaald.... ben benieuwd naar APFS.

In ieder geval de computer weer aan een geaard stopcontact gehangen, want er stond wel wat lekstroom op het toetsenbord.

>edit> wel vreemd al die Thunderbolt updates.... zit nu op nr. 5.

[ Voor 9% gewijzigd door OgWok op 20-10-2018 14:25 ]

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
Dreamvoid schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 09:45:
Certificaat fouten zijn inderdaad erg vervelend, zo is uiteindelijk ook mijn oude Macbook met Lion onbruikbaar geworden.

Nog steeds een tevreden Hackintosh gebruiker, maar alles is redelijk routine geworden - eenmaal geinstalleerd draait het allemaal vrolijk door, ik zit al twee jaar op Sierra. Binnenkort de boel maar eens naar Mojave (en APFS) upgraden.
Al gekeken hoe je dat gaat doen? Heb El Capitan ge-upgrade naar Mojave en eindigde na een lang proces met een SSD die leeg is......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MelvinW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22-04 10:19
OgWok schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 09:03:
[...]

Al gekeken hoe je dat gaat doen? Heb El Capitan ge-upgrade naar Mojave en eindigde na een lang proces met een SSD die leeg is......
Zolang Clover geüpdatet is en APFSLoader EFI driver geïnstalleerd is kan er weinig misgaan bij een upgrade waarbij HFS omgezet wordt naar APFS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
OgWok schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 09:03:
Ik was een verse install van plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• durian
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:59
Zijn er mensen die via de updater updaten? Ik heb altijd een versie install gedaan... wil mijn ElCapitan hack updaten (gigabyte z87x mobo)

edit: lekker een nieuwe install van High Sierra gedaan (zo ver ik begreep werken de nvidia drivers nog niet op Mojave). Install verliep probleemloos eigenlijk...

[ Voor 37% gewijzigd door durian op 27-10-2018 13:12 . Reden: Update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
Apple heeft een nieuwe mini uitgebracht met deze specs:
3,6‑GHz quad‑core Intel Core i3-processor van de 8e generatie
8 GB 2666‑MHz DDR4‑geheugen
Intel UHD Graphics 630
PCIe‑SSD van 128 GB

Als ik het goed zie zijn dit de specs van een i3-8100 desktop cpu. Gaat dit betekenen dat een Hackintosh nog makkelijker wordt om te maken? Als deze cpu native ondersteund wordt in Mac OS
Enige vreemde is dat de 8100 maar tot 2400Mhz geheugen ondersteund, terwijl de mini een setje van 2666Mhz bevat.

[ Voor 12% gewijzigd door yorroy op 30-10-2018 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
yorroy schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 19:33:
Apple heeft een nieuwe mini uitgebracht met deze specs:
3,6‑GHz quad‑core Intel Core i3-processor van de 8e generatie
8 GB 2666‑MHz DDR4‑geheugen
Intel UHD Graphics 630
PCIe‑SSD van 128 GB

Als ik het goed zie zijn dit de specs van een i3-8100 desktop cpu. Gaat dit betekenen dat een Hackintosh nog makkelijker wordt om te maken? Als deze cpu native ondersteund wordt in Mac OS
Enige vreemde is dat de 8100 maar tot 2400Mhz geheugen ondersteund, terwijl de mini een setje van 2666Mhz bevat.
De i3-8100 wordt al native ondersteund sinds Mojave :) Je hebt alleen Lilu+WhateverGreen nodig. Misschien dat het geheugen gewoon op 2400 draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
durian schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 20:27:
Zijn er mensen die via de updater updaten? Ik heb altijd een versie install gedaan... wil mijn ElCapitan hack updaten (gigabyte z87x mobo)

edit: lekker een nieuwe install van High Sierra gedaan (zo ver ik begreep werken de nvidia drivers nog niet op Mojave). Install verliep probleemloos eigenlijk...
Aha. Heb nog een Nvidia 630 en op Mojave zag de resolutie er niet best uit.

Overigens draait de El Capitan installatie erg goed op mijn Gigabyte H67M mobo. Geluid is altijd een klein punt om werkend te krijgen. Weet niet of dat door de ALC889 chipset komt. Multibeast krijgt het niet voor elkaar.

[ Voor 18% gewijzigd door OgWok op 31-10-2018 08:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MelvinW
OgWok schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 08:12:
[...]

Aha. Heb nog een Nvidia 630 en op Mojave zag de resolutie er niet best uit.

Overigens draait de El Capitan installatie erg goed op mijn Gigabyte H67M mobo. Geluid is altijd een klein punt om werkend te krijgen. Weet niet of dat door de ALC889 chipset komt. Multibeast krijgt het niet voor elkaar.
Lilu en AppleALC gebruiken voor audio. Zie: https://github.com/acidanthera/AppleALC

Multibeast is trouwens geen goede tool om te gebruiken. Een vanilla installatie en zelf installeren wat nodig is voor jouw systeem is een betere optie. Kost misschien wat meer moeite, maar zorgt wel voor een stabieler systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Is er een handige manier om een image te maken (enkel hackintosh of multiboot van Windows+hackintosh) waarmee je de totale pc eenvoudig kunt restoren? Ik heb wat vrienden die dit ook willen proberen, maar ik heb geen zin om telkens alles te moeten fixen wanneer het niet meer werkt. Dus als ik een noob-proof restore iets kan maken zou dat veel schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
Markos schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 18:04:
Is er een handige manier om een image te maken (enkel hackintosh of multiboot van Windows+hackintosh) waarmee je de totale pc eenvoudig kunt restoren? Ik heb wat vrienden die dit ook willen proberen, maar ik heb geen zin om telkens alles te moeten fixen wanneer het niet meer werkt. Dus als ik een noob-proof restore iets kan maken zou dat veel schelen.
Ik gebruik altijd Carbon Copy Cloner om mijn Hackintosh-schijf te clonen naar een externe SSD. Door vervolgens ook Clover te installeren op de externe schijf heb je ook meteen een bootable backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
Markos schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 18:04:
Je kan Clonezilla gebruiken. Is even wennen. Enige punt is dat als je een HD/SSD van een andere grote neemt het niet makkelijk is te resizen. Maak er zelf werkkopiëen HD -> HD mee en dat gaat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
OgWok schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 08:21:
[...]

Je kan Clonezilla gebruiken. Is even wennen. Enige punt is dat als je een HD/SSD van een andere grote neemt het niet makkelijk is te resizen. Maak er zelf werkkopiëen HD -> HD mee en dat gaat prima.
Je kan op zich achteraf wel de partities resizen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
Dreamvoid schreef op maandag 19 november 2018 @ 15:42:
[...]

Je kan op zich achteraf wel de partities resizen natuurlijk.
Dat lukt bij mij alleen als ik de herstel partitie weg gooi met bv Gparted.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Ah, is de herstelpartitie de laatste? Die kan je later op zich wel weer herbouwen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
Dreamvoid schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 09:17:
Ah, is de herstelpartitie de laatste? Die kan je later op zich wel weer herbouwen natuurlijk.
Ja, goed gezien. Na de herstelpartitie zit een grote lege partitie. Heb je misschien een paar tips/links hoe je de herstelpartitie kan herbouwen na het resizen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Er zit geloof ik een functie in macOS de de herstelpartitie opnieuw bouwt, maar dat zou je ff moeten googlen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krullenbol
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:27
Er is een tool die ik wel eens gebruik als ik mijn Recovery Partition niet helemaal vertrouw: Recovery Partition Creator.app.
Bouwt in ieder geval de content van de Recovery Partition opnieuw op, weet niet of de partitie zelf aangemaakt wordt, indien nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door krullenbol op 21-11-2018 16:24 . Reden: Typo ]

• OgWok
Die Recovery Partition Creator.app heb ik ook gevonden en heeft de herstel partitie van Sierra hersteld.
Komt wat gammel over; 2 foutmeldingen als het systeem op NL staat. Zet je het systeem op EN dan werkt het wel.

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Misschien is Clonezilla wel de beste optie dan. Ik hoopte op een meer noob-proof programma. Je kunt bij clonezilla ook aangeven dat hij niet naar de schijf grootte moet kijken met de optie icds. Die gebruiken wij om images naar usb te flashen (variatie in grootte usb sticks met "dezelfde grootte" 16.4GB, 16.2GB, etc.) Ik weet niet of dat ook werkt naar grotere schijven, maar dan zou je deze later toch handmatig kunnen vergroten?

Maar werkt het hele bootgebeuren ook met clonezilla? Ik heb recent een Windows installatie gecloned met clonezilla (naar een andere schijf die exact hetzelfde was) maar ik heb toen wel een startup repair moeten doen. Het lijkt mij dat zoiets een osx86 installatie behoorlijk de das om kan doen..

• OgWok
@Markos de OSX schijven die ik met Clonezilla heb gecloned booten daarna goed.
Gebruik daarvoor een laptop met 1 eSata dock en een USB dock.

[ Voor 36% gewijzigd door OgWok op 23-11-2018 08:11 ]

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Oké top, dan ga ik dat een keer uitproberen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knappa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-04 15:18
Ik heb vandaag een NUC8i7BEH geïnstalleerd met Mojave. De eerste stappen vielen mee, maar BIOS-versie 64 liet niet toe om een NVMe drive te gebruiken. Nu nog een oplossing vinden voor een graphics glitch en ik ben klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Dreamvoid schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 09:45:
Nog steeds een tevreden Hackintosh gebruiker, maar alles is redelijk routine geworden - eenmaal geinstalleerd draait het allemaal vrolijk door, ik zit al twee jaar op Sierra. Binnenkort de boel maar eens naar Mojave (en APFS) upgraden.
Update: inmiddels gedaan, clean install. En met de overstap naar Lilu/WhatEverGreen/AppleALC werkt eindelijk ook audio-over-displayport (dat was t laatste stukje wat nog niet werkte), ik ben tevreden.

Ik blijf het zonde vinden dat ze Back To My Mac uit macOS hebben gehaald overigens. De alternatieven zijn vooralsnog een minder ideaal: ofwel Screen Sharing openzetten over internet, ofwel TeamViewer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01:20
Vorige week mijn hackintosh ssd gewist, ga over 2 weken een mac mini kopen met alles wat ik nodig heb. Kost me allemaal veel te veel tijd, wel jarenlang gebruikt dus weet waar ik over praat :)

Succes verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
TweakerVincent schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 19:40:
Vorige week mijn hackintosh ssd gewist, ga over 2 weken een mac mini kopen met alles wat ik nodig heb. Kost me allemaal veel te veel tijd, wel jarenlang gebruikt dus weet waar ik over praat :)

Succes verder
Wel begrijpelijk. Heb zelf Sierra een paar maanden zonder problemen draaien, dus ook weinig werk aan.
Ben nu Win 10 systeem aan het inrichten voor een vriend en dat kost erg veel tijd om alles te vinden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
OgWok schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 08:09:
[...]

Wel begrijpelijk. Heb zelf Sierra een paar maanden zonder problemen draaien, dus ook weinig werk aan.
Ben nu Win 10 systeem aan het inrichten voor een vriend en dat kost erg veel tijd om alles te vinden ;)
X99 high sierra was echt tijdrovend. En toen kreeg ik een 2080ti... dus maar besloten gewoon mac te kopen en kostbare tijd voor andere leuke dingen te gebruiken ipv gare russische kexts te installeren die van alles kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
TweakerVincent schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 08:37:
[...]

X99 high sierra was echt tijdrovend. En toen kreeg ik een 2080ti... dus maar besloten gewoon mac te kopen en kostbare tijd voor andere leuke dingen te gebruiken ipv gare russische kexts te installeren die van alles kunnen doen.
Een Hackintosh is leuk, maar je moet wel bereid zijn om specifieke hardware te gebruiken. Ik heb zelf een Hackintosh met i9 9900K, Z390 Aorus Master en Vega 64 en dat draait als een zonnetje. Er zit tevens een originele iMac netwerkkaart in voor native WiFi en Bluetooth support, zodat features als Handoff en Apple Watch Unlock ook werken. Op kexts en Clover up-to-date houden na zit er geen onderhoud aan verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
MelvinW schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 09:09:
[...]

Een Hackintosh is leuk, maar je moet wel bereid zijn om specifieke hardware te gebruiken. Ik heb zelf een Hackintosh met i9 9900K, Z390 Aorus Master en Vega 64 en dat draait als een zonnetje. Er zit tevens een originele iMac netwerkkaart in voor native WiFi en Bluetooth support, zodat features als Handoff en Apple Watch Unlock ook werken. Op kexts en Clover up-to-date houden na zit er geen onderhoud aan verder.
Helemaal onderhouds vrij is het niet. Bij elke update breekt er wel iets en bij nieuwe release helemaal. En dan nog maar de vraag of nieuwe hardware uberhaupt werkt.

Los daarvan wil ik de mac op 1 scherm draaien terwijl de pc de andere monioren pakt. tijden parallels bootcamp gebruikt maar werkt allemaal niet goed.

Wel vaak voldoening gekregen als de hackintosh goed draaide maar argument wbt security vind ik ook erg belangrijk. Een hackintosh is totaal niet veilig met al die kexts die je van het internet plukt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
TweakerVincent schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 10:29:
[...]

Helemaal onderhouds vrij is het niet. Bij elke update breekt er wel iets en bij nieuwe release helemaal. En dan nog maar de vraag of nieuwe hardware uberhaupt werkt.

Los daarvan wil ik de mac op 1 scherm draaien terwijl de pc de andere monioren pakt. tijden parallels bootcamp gebruikt maar werkt allemaal niet goed.

Wel vaak voldoening gekregen als de hackintosh goed draaide maar argument wbt security vind ik ook erg belangrijk. Een hackintosh is totaal niet veilig met al die kexts die je van het internet plukt
Ik kan me geen upgrade herinneren waarbij er iets niet meer werkte. Doordat Apple beta’s uitbrengt worden kexts vaak al snel geüpdate om problemen bij de release te voorkomen. Zoals ik al zei, gebruik goede hardware en een Hackintosh is net zo stabiel als een echte Mac.

Dat een Hackintosh niet veilig zou zijn ben ik het niet mee eens. Alle kexts die ik gebruik zijn open source en door een hoop mensen gecontroleerd. Idem voor de Clover bootloader. Als daar kwaadaardige code in zou zitten dan wordt dat echt wel snel duidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Heb voor een prikkie een HP Probook 430 G4 (da's een 13" met Kaby Lake cpu uit 2017) op de kop getikt, en macOS draait inmiddels een maand als een zonnetje, dualboot Win10/Mojave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:46

Step

step@tweakers.net#

Ik ben nog op zoek naar een leuke M.2 WiFi/BT kaartje die out of the box werkt voor mijn Dell 7390 (waar standaard een Intel WiFi M.2 chip inzit). Volgens mij een DW1830, maar niet zeker van of een DW1560 dat ook is (volgens mij met wat patches).

Heb nu een DW1820A, er stond een sticker op van 3T3 (zou een OOB model moeten zijn) maar het blijkt geen Broadcom maar een LiteOn te zijn.... voor 18 euro opgelicht helaas... :')

Iemand ideeën welke OOB werkt?

[ Voor 7% gewijzigd door Step op 26-06-2019 15:02 . Reden: toevoeging ]

~Step @ Mac Mini i5 2018 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
Step schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 15:01:
Ik ben nog op zoek naar een leuke M.2 WiFi/BT kaartje die out of the box werkt voor mijn Dell 7390 (waar standaard een Intel WiFi M.2 chip inzit). Volgens mij een DW1830, maar niet zeker van of een DW1560 dat ook is (volgens mij met wat patches).

Heb nu een DW1820A, er stond een sticker op van 3T3 (zou een OOB model moeten zijn) maar het blijkt geen Broadcom maar een LiteOn te zijn.... voor 18 euro opgelicht helaas... :')

Iemand ideeën welke OOB werkt?
Voor die kaartjes zijn alsnog een paar kexts nodig. De DW1820A zou in principe moeten werken. Misschien dat je dit kan proberen: https://www.tonymacx86.co...5130/page-11#post-1974689

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Je kan ook een van de vele USB WiFi adapters nemen die ondersteund worden met deze driver:
https://github.com/chris1111/Wireless-USB-Adapter , zie de lange lijst onder het kopje "Support Drivers". Niet zo netjes als een interne M.2, en het bereik zal ook niet mega zijn maar je bent dan wel voor een tientje klaar en je hoeft niks open te schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step

Step

step@tweakers.net#

MelvinW schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 15:19:
[...]

Voor die kaartjes zijn alsnog een paar kexts nodig. De DW1820A zou in principe moeten werken. Misschien dat je dit kan proberen: https://www.tonymacx86.co...5130/page-11#post-1974689
Helaas, de persoon eronder heeft precies het zelfde probleem als mij. Het zit hem in het verschil van de variant (0021 of 0023, waarbij 0021 vlekkeloos werkt en 0023 niet). Ik kan helaas niet zien welke variant denisuu heeft op die pagina.

Hier staan mogelijkheden maar ook daar heb ik gepost want dat werkte helaas dus niet. Het systeem disconnect de WiFi na 10 minuten en reageert dan niet meer. Ook verschillende hacks of injects werken niet (en device IDs).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MelvinW
Step schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 11:37:
[...]

Helaas, de persoon eronder heeft precies het zelfde probleem als mij. Het zit hem in het verschil van de variant (0021 of 0023, waarbij 0021 vlekkeloos werkt en 0023 niet). Ik kan helaas niet zien welke variant denisuu heeft op die pagina.

Hier staan mogelijkheden maar ook daar heb ik gepost want dat werkte helaas dus niet. Het systeem disconnect de WiFi na 10 minuten en reageert dan niet meer. Ook verschillende hacks of injects werken niet (en device IDs).
Ah, jammer. Misschien dat je op eBay.com een goed kaartje kan vinden? Ik heb daar zelf ook wel eens een DW1560 gekocht die het perfect deed. Even een seller kiezen met goede feedback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step

Step

step@tweakers.net#

MelvinW schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 12:11:
[...]

Ah, jammer. Misschien dat je op eBay.com een goed kaartje kan vinden? Ik heb daar zelf ook wel eens een DW1560 gekocht die het perfect deed. Even een seller kiezen met goede feedback.
Zojuist een DW1560 besteld! Bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• yorroy
Naast mijn Macbook had ik nog een Windows PC, maar Windows is het gewoon net niet als je Mac gewend bent. Echt uren en uren bezig geweest om Mojave goed werkend te krijgen op:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3-8100 Boxed€ 148,75€ 148,75
1MoederbordenGigabyte H310M A€ 68,63€ 68,63
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1050 Ti Windforce OC 4G€ 157,90€ 157,90
1Interne harde schijvenHGST 7K1000, 1TB€ 52,83€ 52,83
1BehuizingenCooler Master MasterBox E300L (Zilver)€ 36,51€ 36,51
1Bluetooth en IR dongelsTrust Bluetooth 4.0 USB Adapter€ 10,42€ 10,42
1Externe harde schijvenSeagate Expansion Portable 3TB Zwart€ 95,05€ 95,05
2Geheugen internCrucial CT8G4DFS824A€ 32,50€ 65,-
1Voedingenbe quiet! System Power B9 300W€ 33,-€ 33,-
1Solid state drivesGigabyte M.2 PCIe SSD 256GB€ 38,90€ 38,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 706,99

Conclusie, dat is niet gelukt. Ik kreeg het maar niet voor elkaar 2 schermen tegelijk aan te sturen.
Kennelijk een bekend probleem met de 1xxx serie van Nvidea.
Uiteindelijk dan maar terug naar High Sierra, daarmee was het eigenlijk zo gefixed met de web drivers van Nvidea.

Uiteindelijk toch weer een mooie Hackintosh met relatief simpele hardware :)
Het originele wireless keyboard werkt ook perfect met deze goedkope bluetooth usb stick.

Doei Windows :w
Alleen nog dual boot Windows 10 voor Steam, aangezien niet alle games MacOs ondersteunen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb hier sinds paar dagen ook een mooie dual boot :)
Windows voor de games, Mojave voor de rest.

Het is nog wel erg wennen, vooral dat er geen widow snap-functie in zit vind ik een groot minpunt (en een beetje bizar dat OSX dat niet heeft, Windows heeft het al sinds 7 geloof ik en het is echt heel handig), maar verder is het heel mooi. Vooral de meegeleverde apps (mail, calendar) zijn een stuk beter dan die van Windows.

Draait als een zonnetje. Op mijn Aldi-laptop :P

Installeren ging niet zonder horten of stoten, ben toch wel een uur of drie bezig geweest met installeren, config.plist aanpassen, kext uitzoeken, héél veel lezen. Maar uiteindelijk gelukt en werkt dus prima.
Behalve onboard-wifi. Moet even kijken of ik kaaartje kan/ga vervangen of zo'n mini-wifi-usb-ding neem.

Nu geef ik het even een paar weken en dan maak ik de beslissing of ik ook bij MacOS blijf, maar so far so good :)

Ik zag verder geen vermelding van mijn laptop op geen forum of whatever, dus voor Google en mensen die misschien hulp nodig hebben:

[Succes!] Hackintosh op een pricewatch: Medion Erazer X7835 (430018480, Qwerty)

[ Voor 3% gewijzigd door anandus op 04-09-2019 19:56 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
anandus schreef op woensdag 4 september 2019 @ 19:55:
Ik heb hier sinds paar dagen ook een mooie dual boot :)
Windows voor de games, Mojave voor de rest.

Het is nog wel erg wennen, vooral dat er geen widow snap-functie in zit vind ik een groot minpunt (en een beetje bizar dat OSX dat niet heeft
Magnet
Moet even kijken of ik kaaartje kan/ga vervangen of zo'n mini-wifi-usb-ding neem.
pricewatch: TP-Link AC600 Nano Wireless USB Adapter Archer T2U Nano
de open source driver ervoor

[ Voor 9% gewijzigd door Dreamvoid op 04-09-2019 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Klopt, die had ik gevonden/werd me aangeraden :) maar helaas niet gratis.

Nu ben ik niet vies van 3 euro uitgeven voor iets dat ik heel handig vind, maar ik wil eerst even kijken of ik bij MacOS blijf.
En ik vind het ook heel bizar dat het niet gewoon een standaard ding is :P

Bedankt voor de tips!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apt
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-04 22:00

apt

yorroy schreef op maandag 2 september 2019 @ 21:29:
Naast mijn Macbook had ik nog een Windows PC, maar Windows is het gewoon net niet als je Mac gewend bent. Echt uren en uren bezig geweest om Mojave goed werkend te krijgen op...

...Conclusie, dat is niet gelukt. Ik kreeg het maar niet voor elkaar 2 schermen tegelijk aan te sturen.
Kennelijk een bekend probleem met de 1xxx serie van Nvidea.
Uiteindelijk dan maar terug naar High Sierra, daarmee was het eigenlijk zo gefixed met de web drivers van Nvidea.

Uiteindelijk toch weer een mooie Hackintosh met relatief simpele hardware :)
Het originele wireless keyboard werkt ook perfect met deze goedkope bluetooth usb stick.

Doei Windows :w
Alleen nog dual boot Windows 10 voor Steam, aangezien niet alle games MacOs ondersteunen
Het probleem is inderdaad dat je geen Nvidea drivers hebt voor Mojave. Als je een AMD kaart zou nemen zou je waarschijnlijk zo klaar zijn geweest. Lees deze thread eens door om uit te vinden welke kaart je zou kunnen helpen.

https://forums.macrumors....ity-list-for-cmp.2174600/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
apt schreef op woensdag 4 september 2019 @ 22:24:
[...]

Het probleem is inderdaad dat je geen Nvidea drivers hebt voor Mojave. Als je een AMD kaart zou nemen zou je waarschijnlijk zo klaar zijn geweest. Lees deze thread eens door om uit te vinden welke kaart je zou kunnen helpen.

https://forums.macrumors....ity-list-for-cmp.2174600/
Dan zou ik inderdaad op zoek moeten naar bijvoorbeeld een RX570 of RX580.
Probleem is alleen een beetje dat ik dan ook mijn voeding moet vervangen, aangezien ik geen 6 of 8 pin voeding aansluiting heb.

Voorlopig blijf ik nog maar even bij High Sierra.
En dan hopen dat de drivers wel komen bij MacOs Catalina straks :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apt
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-04 22:00

apt

Dan wordt het prijzig inderdaad voor een update... Ik help je hopen op Nvidia drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
Sinds gister High Sierra goed lopend op een Gigabyte GA-P55M-UD2 met Clover Legacy. Na een upgrade van Sierra. APFS is wel even wennen en de beveiligingsupdate 2019-006 krijg ik nog even niet geinstalleerd.

Beveiligingsupdate wordt gedownload, daarna opnieuw opstarten en dan is die weg en kan het opnieuw.
Iemand een tip? Het lijkt of de update op een andere partitie komt te staan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
OgWok schreef op zondag 10 november 2019 @ 08:33:
Sinds gister High Sierra goed lopend op een Gigabyte GA-P55M-UD2 met Clover Legacy. Na een upgrade van Sierra. APFS is wel even wennen en de beveiligingsupdate 2019-006 krijg ik nog even niet geinstalleerd.

Beveiligingsupdate wordt gedownload, daarna opnieuw opstarten en dan is die weg en kan het opnieuw.
Iemand een tip? Het lijkt of de update op een andere partitie komt te staan....
Ik kan je niet helpen met je probleem, maar hoezo blijf je bij High Sierra en niet direct naar Mojave?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
yorroy schreef op zondag 10 november 2019 @ 08:36:
[...]

Ik kan je niet helpen met je probleem, maar hoezo blijf je bij High Sierra en niet direct naar Mojave?
Ik doe het stap voor stap. Heb High Sierra al eerder geinstalleerd, maar liep toen tegen een probleem aan met APFS. Het draait overigens erg goed op een i5 750 met 8GB ram en SSD. De P55M-UD2 is ondertussen ook 10 jaar oud ;)

[ Voor 13% gewijzigd door OgWok op 10-11-2019 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Idd, Mojave breekt compatibility met een aantal oudere processoren/chipsets. Als een oudere macOS versie werkt op oudere hardware, lekker laten draaien. Ik update mijn hackintoshes ook maar 1x per twee jaar naar een nieuwe ‘major’ versie.

[ Voor 7% gewijzigd door Dreamvoid op 10-11-2019 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:16

Jrz

––––––––––––

Dreamvoid schreef op maandag 11 maart 2019 @ 17:54:
[...]

Update: inmiddels gedaan, clean install. En met de overstap naar Lilu/WhatEverGreen/AppleALC werkt eindelijk ook audio-over-displayport (dat was t laatste stukje wat nog niet werkte), ik ben tevreden.

Ik blijf het zonde vinden dat ze Back To My Mac uit macOS hebben gehaald overigens. De alternatieven zijn vooralsnog een minder ideaal: ofwel Screen Sharing openzetten over internet, ofwel TeamViewer.
Probeer zerotier eens..

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
Dreamvoid schreef op zondag 10 november 2019 @ 11:14:
Idd, Mojave breekt compatibility met een aantal oudere processoren/chipsets. Als een oudere macOS versie werkt op oudere hardware, lekker laten draaien. Ik update mijn hackintoshes ook maar 1x per twee jaar naar een nieuwe ‘major’ versie.
Ik zie bij het opstarten van High Sierra 2 keer CPU not supported voorbij komen, maar het systeem draait prima; i5 750. Gaat dat bij Mojave niet meer werken en moet je dan met FakeCPUid aan de gang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Tis vooral dat de laatste macOS versies een Metal-capable gpu nodig hebben, en de oudere Core chips hebben dat niet - al zal dat met een externe gpu wel kunnen werken. Die oudere chips hebben trouwens ook geen Spectre/Meltdown patches gekregen dus of dat zo’n aanbeveling is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
Dreamvoid schreef op maandag 11 november 2019 @ 08:56:
Tis vooral dat de laatste macOS versies een Metal-capable gpu nodig hebben, en de oudere Core chips hebben dat niet - al zal dat met een externe gpu wel kunnen werken. Die oudere chips hebben trouwens ook geen Spectre/Meltdown patches gekregen dus of dat zo’n aanbeveling is....
Oei, dat is weer een volgende hobbel. Heb geen enkele Metal capable grafische kaart in huis en die het wel zijn zien er prijzig uit.........

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Ja het idee zou normaal gesproken zijn dat je dan een nieuw systeem in elkaar schroeft met een Core i3-7100/8100/9100, maar door de Intel tekorten zijn die loeiduur (of slecht leverbaar).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Wat jammer dat dit topic dood is gebloed nu ook de AMD CPU’s goed ondersteund worden en de ontwikkeling van OSX86 ook niet stil heeft gezeten. OpenCore begint nu langzaamaan main stream te worden nadat de dev’s van whatevergreen en Lilu hebben aangegeven geen ondersteuning voor Clover meer aan te bieden.
De leercurve van OpenCore is wat steiler maar de documentatie is veel beter als ook de wijze waarop de diverse hacks worden toegepast om OSX86 mogelijk te maken.

Ik heb zelf gisteren een succesvolle Hackintosh gebouwd draaiend op Catalina. Een Asrock Deskmini icm i3-8100, 2x8Gb ram, 250Gb ssd en een fenvi Broadcom WiFi module. Ik heb alles werkend gekregen inclusief de AirDrop, handoff en overige iservices.

Op r/Hackintosh kun je onder info diverse vanilla guides vinden ook voor degene die geen Mac hebben om een image te kunnen creëren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Het wachten is nog wel op support voor de AMD onboard GPU’s, een externe GPU moeten kopen haalt het prijsvoordeel van AMD weer onderuit helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
Dreamvoid schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 09:45:
Het wachten is nog wel op support voor de AMD onboard GPU’s, een externe GPU moeten kopen haalt het prijsvoordeel van AMD weer onderuit helaas.
Eens, ik wilde namelijk eerst een Deskmini A300 met een ryzen 3200g maar zag dat er geen ondersteuning voor was door het ontbreken van onboard video en daarmee mijn cheapass Hack mini te duur zou worden. Dus maar gekozen voor een intel proc, wellicht ietsjes teveel betaald maar het loopt allemaal als een trein :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jbs3zmzCy-S6kKkt0eyYwWDer3o=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MblyhfNccYfizRH4UV9dgAEK.jpg?f=fotoalbum_small

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Miki schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 10:17:
[...]
Eens, ik wilde namelijk eerst een Deskmini A300 met een ryzen 3200g maar zag dat er geen ondersteuning voor was door het ontbreken van onboard video en daarmee mijn cheapass Hack mini te duur zou worden. Dus maar gekozen voor een intel proc, wellicht ietsjes teveel betaald maar het loopt allemaal als een trein :)
De prijzen zijn gelukkig weer wat aan het zakken, je betaalt niet meer 160 euro voor een i3-8100. Je kan mooie kleine mini-Hackintoshes voor weinig bouwen met een Thin-mITX mobo tegenwoordig, of idd zo’n Deskmini.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
Inmiddels heb ik alles werkend: sleep, iservices, handoff en zelfs sidecar. Al met al ben ik super happy met mijn hackje :)

Binnenkort maar een GitHub account openen zodat ik eea kan delen met de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Miki schreef op maandag 13 april 2020 @ 11:14:Binnenkort maar een GitHub account openen zodat ik eea kan delen met de rest.
Je hebt een Deskmini 310 toch? Ik zie dat daar twee 2.5” bays in zitten, maar passen daar ook 15mm hoge HDDs in? Veel van die kleine behuizingen slikken nl max 9mm hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Miki schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 08:54:
Wat jammer dat dit topic dood is gebloed nu ook de AMD CPU’s goed ondersteund worden en de ontwikkeling van OSX86 ook niet stil heeft gezeten. OpenCore begint nu langzaamaan main stream te worden nadat de dev’s van whatevergreen en Lilu hebben aangegeven geen ondersteuning voor Clover meer aan te bieden.
De leercurve van OpenCore is wat steiler maar de documentatie is veel beter als ook de wijze waarop de diverse hacks worden toegepast om OSX86 mogelijk te maken.

Ik heb zelf gisteren een succesvolle Hackintosh gebouwd draaiend op Catalina. Een Asrock Deskmini icm i3-8100, 2x8Gb ram, 250Gb ssd en een fenvi Broadcom WiFi module. Ik heb alles werkend gekregen inclusief de AirDrop, handoff en overige iservices.

Op r/Hackintosh kun je onder info diverse vanilla guides vinden ook voor degene die geen Mac hebben om een image te kunnen creëren :)
Ben wel benieuwd wat je allemaal hebt gedaan om dit werkend te krijgen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
Dreamvoid schreef op maandag 13 april 2020 @ 12:44:
[...]

Je hebt een Deskmini 310 toch? Ik zie dat daar twee 2.5” bays in zitten, maar passen daar ook 15mm hoge HDDs in? Veel van die kleine behuizingen slikken nl max 9mm hoogte.
2x 9,5mm, helaas geen 15mm
Vorkie schreef op maandag 13 april 2020 @ 13:02:
[...]

Ben wel benieuwd wat je allemaal hebt gedaan om dit werkend te krijgen :-)
Ik ga binnenkort een Githubje openen als ik wat meer tijd heb. Maar je kunt hier al e.e.a. terug vinden t.a.v. mijn projectje op Reddit: https://www.reddit.com/r/..._opencore_catalina_10154/

Verder raad ik je aan om gewoon de Vanilla guide te hanteren die je hier kunt vinden: https://desktop.dortania.ml
Als je deze op je gemak volgt kan het niet fout gaan :)

Als je geen Mac in de buurt heb raad ik je aan om r/Hackintosh even te bezoeken en in de rechterkolom te zoeken naar "internet recovery guide". Je vind dan een guide om een schone image op te halen en verder geschikt te maken voor je hackintosh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Met simpele moderne desktop hardware (Intel 6-7-8-9th gen, Intel graphics, Intel HDMI/DP audio, Realtek ethernet, etc) is het allemaal vrij standaard tegenwoordig, je kan bijna elk willekeurig mobo pakken.

Het is vooral de exotischere hardware waar nogal eens wat uitzoekwerk in gaat zitten als er niet toevallig een uitgewerkte tutorial ligt voor dat specifieke model: wifi, touchpads, webcams en audiochips voor laptops, AMD cpu’s, Intel server/workstation cpu/chipsets, gpu’s, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-04 18:29
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dYNhH_PsMknxO7odcKNpVEE-v7Y=/f/image/nGX15yGivRV6oqHKCNmzhw9s.png

Ik ben een paar maanden geleden aan de slag gegaan om de Hackintosh te upgraden naar Catalina. Ook met oude hardware gaat dat goed. Volgens mij ben ik in 2015 begonnen met El Capitan op dit systeem. Ik heb alleen de GeForce 210 vervangen voor een Geforce GT 710. ;)

Update: Nee, het was al eerder zie ik. Met hardware advies van HardwareInfo.

[ Voor 22% gewijzigd door Haas op 13-04-2020 16:49 ]

Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Welke Core i3 is dat?

Wat ook leuke Hack Mini dingen zijn, is refurbished enterprise spul. Mini-PC's als de HP Prodesk G3 DM, Dell Optiplex 3050, Lenovo M710q en Fujitsu Q956 varianten met quadcore Core i5-7500T, 8/16 GB RAM en 128/256 GB SSD beginnen nu met duizenden tegelijk de refurb markt in te rollen, en dat zijn financieel erg interessante hackjes. Voor de prijzen die je doorgaans kan onderhandelen, daar valt niet tegenop te zelfbouwen.

Zelfde geldt eigenlijk voor enterprise laptops: HP Probooks/Elitebooks en Lenovo Thinkpads zijn geweldige Hackbooks, en met de tergend langzame vooruitgang bij Intel is een 3-4 jaar oude Kaby Lake/Skylake laptop nagenoeg hetzelfde qua cpu/gpu performance als wat je nu nieuw bij Apple zelf koopt.

[ Voor 94% gewijzigd door Dreamvoid op 14-04-2020 10:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
Zijn er nog tips voor fijne desktopsetjes (toetsenbord+muis) die goed werken met Apple?

Mijn GitHub staat trouwens online voor degene die interesse hebben: https://github.com/Orange367/DeskMini

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yorroy
Miki schreef op donderdag 16 april 2020 @ 16:03:
Zijn er nog tips voor fijne desktopsetjes (toetsenbord+muis) die goed werken met Apple?

Mijn GitHub staat trouwens online voor degene die interesse hebben: https://github.com/Orange367/DeskMini
Logitech heeft steeds meer toetsenborden die zowel Windows als Mac toetsen bevatten.
Goed voorbeeld is de MX Keys van Logitech.
Toevallig vorige week zelf besteld omdat ik zowel met Windows als met Mac werk.

Ik heb vorige week mijn Magic Keyboard met numeriek verkocht en daarvoor in de plaats de MX Keys besteld.

[ Voor 7% gewijzigd door yorroy op 16-04-2020 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
yorroy schreef op donderdag 16 april 2020 @ 16:58:
[...]

Logitech heeft steeds meer toetsenborden die zowel Windows als Mac toetsen bevatten.
Goed voorbeeld is de MX Keys van Logitech.
Toevallig vorige week zelf besteld omdat ik zowel met Windows als met Mac werk.

Ik heb vorige week mijn Magic Keyboard met numeriek verkocht en daarvoor in de plaats de MX Keys besteld.
Hoe bevalt je MX keys toetsenbord? Ik heb dit toetsenbord nu op mijn short list staan nadat ik ook wat reviews heb gelezen en bekeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
Miki schreef op woensdag 22 april 2020 @ 10:28:
[...]

Hoe bevalt je MX keys toetsenbord? Ik heb dit toetsenbord nu op mijn short list staan nadat ik ook wat reviews heb gelezen en bekeken :)
Ik wacht al 12 dagen op dat ding en nog steeds niet geleverd.
maar de reviews zijn erg positief.

tip: bestel niet rechtstreeks via Logitech. Is ook gewoon geen contact mee te krijgen over de orderinformatie (Facebook, Twitter, e-mail, ze reageren echt helemaal nergens op en bellen kan ook niet omdat er geen Nederlandse helpdesk is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
yorroy schreef op woensdag 22 april 2020 @ 10:42:
[...]

Ik wacht al 12 dagen op dat ding en nog steeds niet geleverd.
maar de reviews zijn erg positief.

tip: bestel niet rechtstreeks via Logitech. Is ook gewoon geen contact mee te krijgen over de orderinformatie (Facebook, Twitter, e-mail, ze reageren echt helemaal nergens op en bellen kan ook niet omdat er geen Nederlandse helpdesk is)
Lol, ik was van plan om bij hun te bestellen omdat de optionele polssteun maar een tientje extra kost :)

Ik wacht je ervaringen wel af, heb geen haast.

[ Voor 4% gewijzigd door Miki op 22-04-2020 11:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joostiphone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-04 08:31
Mijn nieuwe Hackintosh is up and running!
  • Gigabyte Z390 Designare
  • Fractal Design Define R6 USB-C TG
  • Be quiet! Dark Power PRO 11 850W
  • Corsair Vengeance LPX 32GB DDR4

• Intel Core i7 9700K
  • Cooler Master ML360R RGB
  • RX 570 Sapphire 4GB
  • Crucial MX500, 1TB SSD
  • Fenvi T919
Draait op Catalina 10.15.4, en heb Clover gebruikt. Bluetooth werkt nog niet; wordt aan gewerkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e6e-1g0h1HKVqlPsOFQ2utVtIxM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kChu9wyH5JWERmdzOaSlhh3W.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8_m-k1G6RTEHDOj40g1vAAW9OIg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4xhjgAk55ULg7tosLXwFxhCM.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
joostiphone schreef op woensdag 22 april 2020 @ 11:23:
Mijn nieuwe Hackintosh is up and running!
  • Gigabyte Z390 Designare
  • Fractal Design Define R6 USB-C TG
  • Be quiet! Dark Power PRO 11 850W
  • Corsair Vengeance LPX 32GB DDR4

• Intel Core i7 9700K
  • Cooler Master ML360R RGB
  • RX 570 Sapphire 4GB
  • Crucial MX500, 1TB SSD
  • Fenvi T919
Draait op Catalina 10.15.4, en heb Clover gebruikt. Bluetooth werkt nog niet; wordt aan gewerkt.

[Afbeelding][Afbeelding]
Cool, mooie en rustige setup ondanks dat ik zelf helemaal niet van de ledjes ben, kan ik dit erg waarderen.

Hou er wel rekening mee dat de Clover ondersteuning problematischer zal gaan worden. De dev’s van de belangrijkste kexts (Lilu en Whatevergreen) ontwikkelen alleen nog specifiek voor opencore en dat betekent dat met de tijd er wel eea stuk zal gaan tenzij iemand backports gaat maken voor Clover.

@yorroy mijn vrouw heeft me verrast met een Magic keyboard en mouse 2, werkt verrassend goed ondanks dat ik zelf andere plannen had :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostiphone
Miki schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 17:22:
[...]

Cool, mooie en rustige setup ondanks dat ik zelf helemaal niet van de ledjes ben, kan ik dit erg waarderen.

Hou er wel rekening mee dat de Clover ondersteuning problematischer zal gaan worden. De dev’s van de belangrijkste kexts (Lilu en Whatevergreen) ontwikkelen alleen nog specifiek voor opencore en dat betekent dat met de tijd er wel eea stuk zal gaan tenzij iemand backports gaat maken voor Clover.

@yorroy mijn vrouw heeft me verrast met een Magic keyboard en mouse 2, werkt verrassend goed ondanks dat ik zelf andere plannen had :)
Ja opencore gaat waarschijnlijk wel een grote rol spelen. De kext drivers echter, de ontwikkelaars van de belangrijkste zijn nog steeds vol op in ontwikkeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
joostiphone schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 21:03:
[...]

Ja opencore gaat waarschijnlijk wel een grote rol spelen. De kext drivers echter, de ontwikkelaars van de belangrijkste zijn nog steeds vol op in ontwikkeling.
Ik denk dat je mij verkeerd begrepen hebt. Lilu en Whatevergreen zijn de belangrijkste kext drivers en de dev’s zijn dezelfde die ook aan opencore werken. Juist die dev’s hebben aangegeven hun drivers niet meer op Clover te testen en ook geen support te bieden.

Het zal nu nog niet zo’n vaart lopen maar met de tijd kun je voor verrassingen komen te staan bij het updaten van je kext drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostiphone
Miki schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 21:19:
[...]

Ik denk dat je mij verkeerd begrepen hebt. Lilu en Whatevergreen zijn de belangrijkste kext drivers en de dev’s zijn dezelfde die ook aan opencore werken. Juist die dev’s hebben aangegeven hun drivers niet meer op Clover te testen en ook geen support te bieden.

Het zal nu nog niet zo’n vaart lopen maar met de tijd kun je voor verrassingen komen te staan bij het updaten van je kext drivers.
Ah! Ik wist niet dat het dezelfde ontwikkelaars waren. Ik zie meer mensen de overstap maken van Clover naar OC. Als het een ramp wordt met Clover, zal ik dat zeker gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Ik ga binnenkort een poging wagen op mijn Z800 en Z600 via OpenCore, ik had dit toevallig al gevonden:
https://github.com/huytbt/Hackintosh-HP-Z600-OpenCore
Mijn Z800 heeft ook 2x X5675. Mijn Z600 weet ik zo snel niet, die heeft maar 1 CPU.

Ik heb op dit moment een GTX 670 erin zitten, deze zou als het goed is ondersteund worden door 11.0 Big Sur toch? Als ik dit zo lees: https://dortania.github.i...s-limits.html#gpu-support
Nvidia's Kepler(6XX,7XX) GPUs are supported in the latest versions of macOS (including macOS 11 Big Sur)
Iets anders wat ik mij af vraag, zou ik ook 2 verschillende GPU's in mijn PC kunnen plaatsen en één ervan kunnen gebruiken voor OS X en de andere voor Windows 10?
Ik wil namelijk een 1080 TI kopen en die wordt niet ondersteund door Big Sur. Eigenlijk wil ik uiteindelijk mijn systeem upgraden naar AMD maar omdat het geen haast heeft wil ik vast een wat betere GPU gebruiken (al denk ik dat mijn systeem zelf hard de bottlenek zal zijn voor een 1080TI)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Wat is het grote voordeel van Opencore tov Clover?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joostiphone
anandus schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 21:10:
Wat is het grote voordeel van Opencore tov Clover?
Beiden hebben hun voor en nadelen, maar ik ben sinds ik van Clover naar OC ben gegaan een groot voorstander van OC.

Voordelen van OpenCore:
- Start sneller op dan Clover
- Betere Kext injectie
- SIP hoef je niet te deactiveren (waardoor het veiliger is)
- Betere FileVault ondersteuning, waardoor je net als een ' echte ' Mac kan versleutelen
- Betere dual-boot ondersteuning
- Ondersteunt native UEFI en legacy boot
- Ook met OC kan je een icoontjes een ander uiterlijk geven
- Toekomstbestendig
- Steeds meer gebruikers die goede OC adviezen geven, zoals dat bij Clover ook altijd het geval was.
- Updaten van MacOS is echt een makkie, net zoals bij een 'echte' Mac.

Wat nadelen t.o.v. Clover:
- OC is lastiger te begrijpen, een verdiepingsslag is zeker aan te raden
- Updaten van OC is niet mogelijk met een executable zoals dat bij Clover wel het geval is, dit moet je handmatig doen.

[ Voor 5% gewijzigd door joostiphone op 27-10-2020 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-04 16:39
Markos schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 11:51:
Ik ga binnenkort een poging wagen op mijn Z800 en Z600 via OpenCore, ik had dit toevallig al gevonden:
https://github.com/huytbt/Hackintosh-HP-Z600-OpenCore
Mijn Z800 heeft ook 2x X5675. Mijn Z600 weet ik zo snel niet, die heeft maar 1 CPU.

Ik heb op dit moment een GTX 670 erin zitten, deze zou als het goed is ondersteund worden door 11.0 Big Sur toch? Als ik dit zo lees: https://dortania.github.i...s-limits.html#gpu-support

[...]

Iets anders wat ik mij af vraag, zou ik ook 2 verschillende GPU's in mijn PC kunnen plaatsen en één ervan kunnen gebruiken voor OS X en de andere voor Windows 10?
Ik wil namelijk een 1080 TI kopen en die wordt niet ondersteund door Big Sur. Eigenlijk wil ik uiteindelijk mijn systeem upgraden naar AMD maar omdat het geen haast heeft wil ik vast een wat betere GPU gebruiken (al denk ik dat mijn systeem zelf hard de bottlenek zal zijn voor een 1080TI)
Gtx670 zal werken in macos big sir.
Nvidia kepler drivers zijn nog aanwezig in macos big sue, en zal naar mijn verwachting er net zo lang inzitten totdat apple haar eigen macs met nvidia kepler kaarten obselete maakt en niet meer ondersteund.

Naar mijn schatting/verwachting nog mischien 1 of 2 jaar nvidia support..
Pagina: 1 ... 46 47 Laatste

Let op:
Om de doorzoekbaarheid te verbeteren moeten problemen en specifieke vragen in een apart (nieuw) topic: MS Beleid. Gebruik dan wel de ~~~[OSx86] tag!

Het verkrijgen van OS X mag niet worden besproken.