Mja missen... Het is jammer dat ie er niet op zit, maar aan de andere kant heb ik hem in mijn huidige auto ook niet. Missen zal ik hem niet, maar het was misschien wel lekker geweest ja.
Voor mij persoonlijk is lawaai (tezamen met ruimte) het grootste argument om een andere auto te willen.Timmert schreef op maandag 15 december 2008 @ 10:19:
Mja missen... Het is jammer dat ie er niet op zit, maar aan de andere kant heb ik hem in mijn huidige auto ook niet. Missen zal ik hem niet, maar het was misschien wel lekker geweest ja.
Als er iets is waar ik mij aan irriteer, is het wel motorlawaai op de snelweg.
Maar wellicht dat na tuning de 1.6D op de snelweg, mede door goede isolatie, nog stil genoeg is?
Ik vind rust ook erg belangrijk, maar de 1.6d is niet hinderlijk lawaaiig op de snelweg. In ieder geval veel stiller dan de Saab 9-3 120pk TiD waar ik ook in proefgereden heb.
Als je weinig motorgeluid wilt hebben moet je een Prius nemen. (Behalve als je de gewoonte hebt om harder dan 140 te rijden..) Ook qua binnenruimte valt die auto me alles mee, hij is een stuk ruimer dan mijn V40.
[ Voor 25% gewijzigd door Mx. Alba op 15-12-2008 11:24 ]
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Die gewoonte heb ik, en je krijgt mij met geen stok in een Toyota. Sorry
Ik had juist begrepen dat een Prius op de snelweg ontzettend veel lawaai maakt (en niet zuinig is) omdat dat het armzalige motortje erg hard moet werken?Mx. Alba schreef op maandag 15 december 2008 @ 11:24:
Als je weinig motorgeluid wilt hebben moet je een Prius nemen. (Behalve als je de gewoonte hebt om harder dan 140 te rijden..) Ook qua binnenruimte valt die auto me alles mee, hij is een stuk ruimer dan mijn V40.
Bij 120km/u rijdt hij gemiddeld nog steeds 1:20 en met heel weinig motor- en windgeruis. Bij 130 gaat het verbruik omhoog naar zo'n 1:18, maar het geluid blijft nog steeds heel rustig. Pas bij 140 gaat de "stofzuiger" continu aan; bij lagere snelheden ook als je accelereert of een flinke helling op gaat natuurlijk, maar als je constant 120 à 130 rijdt is de wagen verrassend stil.Red devil schreef op maandag 15 december 2008 @ 11:47:
Ik had juist begrepen dat een Prius op de snelweg ontzettend veel lawaai maakt (en niet zuinig is) omdat dat het armzalige motortje erg hard moet werken?
Gisteren rond Brussel was het best leuk rijden. 130 op de cruise control heuveltje op heuveltje af. Bij heuvel af gaat gewoon de benzinemotor uit, en bij heuvel op gaat de "stofzuiger" even aan. Het voelt veel anders aan dan wanneer je met een normale auto op cruise control door heuvelig landschap gaat, want het toerental blijft dan het zelfde; hij zal alleen berg op meer brommen. Bij de Prius varieert het toerental.
[ Voor 24% gewijzigd door Mx. Alba op 15-12-2008 11:56 ]
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Mmm klinkt goed, jammer dat de vorm niet echt mijn smaak is.Mx. Alba schreef op maandag 15 december 2008 @ 11:53:
[...]
Bij 120km/u rijdt hij gemiddeld nog steeds 1:20 en met heel weinig motor- en windgeruis. Bij 130 gaat het verbruik omhoog naar zo'n 1:18, maar het geluid blijft nog steeds heel rustig. Pas bij 140 gaat de "stofzuiger" continu aan; bij lagere snelheden ook als je accelereert of een flinke helling op gaat natuurlijk, maar als je constant 120 à 130 rijdt is de wagen verrassend stil.
Vanmiddag nog even testgereden in een 2.0d. Trekt uitstekend, best fijne motor. Is niet erg veel stiller dan de 1.6d, maar verbruikt wel fors meer. Ik heb nog heel even getwijfeld vanmiddag, maar ga toch voor een gechipte 1.6d
Prima dan. Heb je er nog mee op snelweg gereden? hoeveel toeren scheelt het nou?Timmert schreef op maandag 15 december 2008 @ 19:32:
Vanmiddag nog even testgereden in een 2.0d. Trekt uitstekend, best fijne motor. Is niet erg veel stiller dan de 1.6d, maar verbruikt wel fors meer. Ik heb nog heel even getwijfeld vanmiddag, maar ga toch voor een gechipte 1.6d
* Luuk leest aandachtig mee..
ben me een beetje aan het orienteren op een S40 (nieuwste model) maar nog niet zeker of het de 2.0D of 1.6D moet worden.
Rij nu een 150PK alfa 147 met 6-bak, ben dus wel bang dat ik veel ga inleveren bij de 1.6D. aan de andere kant is het verbruik tov de 2.0 een stuk gunstiger.
zijn er nog 'golden rules' en volvo specifieke dingetjes waar ik op moet letten als ik ga kijken bij een tweedehands S40?
ben me een beetje aan het orienteren op een S40 (nieuwste model) maar nog niet zeker of het de 2.0D of 1.6D moet worden.
Rij nu een 150PK alfa 147 met 6-bak, ben dus wel bang dat ik veel ga inleveren bij de 1.6D. aan de andere kant is het verbruik tov de 2.0 een stuk gunstiger.
zijn er nog 'golden rules' en volvo specifieke dingetjes waar ik op moet letten als ik ga kijken bij een tweedehands S40?
Er is elk jaar een modeljaar wisseling zoals bij de meeste merken, maar 2 ervan zijn wel groot geweest. Natuurlijk de facelift van vorig jaar, maar die herken je welG-PHREAK schreef op maandag 15 december 2008 @ 20:00:
MY07 is ook een grote wisseling geweest. Ik heb net een MY07 te pakken, en mijn auto is van september 2006. Bij MY07 is het interieur licht aangepakt, en zijn er wat knoppen van plek veranderen. Het schijnt onderhuids ook wel op bepaalde punten verbeterd te zijn. Wat dat betreft wellicht een goede keuze om voor een MY07 of later te kiezen.
Het is heel makkelijk te herkennen: < MY06 heeft het DTSC knopje in de middentunnel, MY07> heeft het DTSC in de boordcomputer zitten.
Probleem is dus dat vanaf MY07 ook een roetfilter standaard is geworden

EDIT: clickable:

Je ziet naast de siggaretenaansteker 2 knopjes zitten. Die zijn weg vanaf MY07
Let ook op dat je "High Performance" audio hebt, die is zeker 5x zo goed als de "Performance" audio. Boven High zit weer "Premium" audio, maar die is misschien weer wat overkill.
[ Voor 23% gewijzigd door PWM op 15-12-2008 20:16 ]
Ome BW heeft geen 850 meer!

Om de pijn wat te verzachten heb ik echter wel 3 740's tot m'n beschikking: 2 van mezelf (waarvan 1 er nog in Den Bosch staat en ik nog op moet halen, het ding rijdt alleen nog niet: moet een nieuwe halgever in ofzo), en de 740 van m'n vriendin.
Wel stom dat ik 1 van m'n 2 740's nog nooit in het echt gezien heb (ook geen foto's trouwens) maar wel al op m'n naam staat.
Om de pijn wat te verzachten heb ik echter wel 3 740's tot m'n beschikking: 2 van mezelf (waarvan 1 er nog in Den Bosch staat en ik nog op moet halen, het ding rijdt alleen nog niet: moet een nieuwe halgever in ofzo), en de 740 van m'n vriendin.
Wel stom dat ik 1 van m'n 2 740's nog nooit in het echt gezien heb (ook geen foto's trouwens) maar wel al op m'n naam staat.

Verwijderd
*spaarlamp meld zich!
Vandaag mijn grootmoeder haar volvo 340 gaan ophalen, direct een rit van 200km voor de boeg maar dat was geen probleem! heeft wel de laatste 4 jaar niet meer sneller gereden dan 50km/u maar toch 180km 120km/u heeft hij overleeft!
specs:
Volvo 340 1.4 DL Automaat (variomatic met de riemen, deze zijn bijna aan het einde van hun latijn)
bj: 1987
kmstand: 147k km
carrosserie: 5 of 6 deukjes, veel krassen en een klein beetje roest
Foto's volgen nog!
@timmert: mijn vader zijn S40 2.0D vebruikt net onder de 6liter/100km met redelijk schakellui te reden en niet zoveel snelweg
edit: als je wil vertrekken moet je heel veel gas geven dus ik denk dat de riemen versleten zijn, zou het makkelijk zijn deze te vervangen heb wel gevonden op volvo vadis, dat er een kit voor bestaat waar de riemen in zitten. Zou het misschien beter zijn om te zoeken naar een donor auto?
Vandaag mijn grootmoeder haar volvo 340 gaan ophalen, direct een rit van 200km voor de boeg maar dat was geen probleem! heeft wel de laatste 4 jaar niet meer sneller gereden dan 50km/u maar toch 180km 120km/u heeft hij overleeft!
specs:
Volvo 340 1.4 DL Automaat (variomatic met de riemen, deze zijn bijna aan het einde van hun latijn)
bj: 1987
kmstand: 147k km
carrosserie: 5 of 6 deukjes, veel krassen en een klein beetje roest
Foto's volgen nog!
@timmert: mijn vader zijn S40 2.0D vebruikt net onder de 6liter/100km met redelijk schakellui te reden en niet zoveel snelweg
edit: als je wil vertrekken moet je heel veel gas geven dus ik denk dat de riemen versleten zijn, zou het makkelijk zijn deze te vervangen heb wel gevonden op volvo vadis, dat er een kit voor bestaat waar de riemen in zitten. Zou het misschien beter zijn om te zoeken naar een donor auto?
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2008 20:19 ]
veel plezier met het variomatisch rijden, het is echt heerlijk rijden 
denk eerder dat de koppeling op is als je veel gas moet geven. Voor onderdelen zou je kunnen kijken bij Dafhobby.nl, die doet tegenwoordig ook in 300-serie onderdelen (maar de riemen zijn sowieso hetzelfde als de Daf/Volvo 66)
voor veel info kun je ook terecht op het forum van de volvo 300 club (www.v3c.nl)
denk eerder dat de koppeling op is als je veel gas moet geven. Voor onderdelen zou je kunnen kijken bij Dafhobby.nl, die doet tegenwoordig ook in 300-serie onderdelen (maar de riemen zijn sowieso hetzelfde als de Daf/Volvo 66)
voor veel info kun je ook terecht op het forum van de volvo 300 club (www.v3c.nl)
[ Voor 68% gewijzigd door Bramster op 15-12-2008 20:28 ]
Sterker nog: CVT-onderdelen zijn tegenwoordig uitsluitend via de Daf Hobby Club te krijgen.
Onze leveranciers kunnen er niets meer van leveren namelijk.
Verwijderd
Daar ga ik zeker eens rondkijken, dank je! Deze week eens de tijd maken om wat slopen af te bellen als ze niks staan hebben. Onder de 60km/u moet je echt veel gas (vol gas bijna) en heel traag op te trekken. Mijn grootmoeder had haar laten wijsmaken dat de riemen vervangen moesten worden... Voor de rest rijd de auto wel fijn, maar het is een hobbybak dus het mag niet te duur worden! Moet ook nog wat kunnen sparenSkuzz schreef op maandag 15 december 2008 @ 20:24:
veel plezier met het variomatisch rijden, het is echt heerlijk rijden
Dus zolang ik voor dit probleem geen oplossing heb kan ik beter niet beginnen aan de rest (carrosserie enz)? Waarschijnlijk is het het beste dat ik gans de variomatic vervang of is er een andere oplossing voor dit probleem?
whaha, hij (Danny, van Dafhobby) vertelde me pas al dat regelmatig Volvo dealers/garages bij hem onderdelen bestelde, zijn jullie er vast 1 van danBart-Willem schreef op maandag 15 december 2008 @ 23:12:
Sterker nog: CVT-onderdelen zijn tegenwoordig uitsluitend via de Daf Hobby Club te krijgen.Onze leveranciers kunnen er niets meer van leveren namelijk.
hmm, zou dan haast denken dat de vario niet goed schakelt en niet terug gaat naar z'n "eerste versnelling"Verwijderd schreef op maandag 15 december 2008 @ 23:37:
[...]
Daar ga ik zeker eens rondkijken, dank je! Deze week eens de tijd maken om wat slopen af te bellen als ze niks staan hebben. Onder de 60km/u moet je echt veel gas (vol gas bijna) en heel traag op te trekken. Mijn grootmoeder had haar laten wijsmaken dat de riemen vervangen moesten worden... Voor de rest rijd de auto wel fijn, maar het is een hobbybak dus het mag niet te duur worden! Moet ook nog wat kunnen sparen![]()
Dus zolang ik voor dit probleem geen oplossing heb kan ik beter niet beginnen aan de rest (carrosserie enz)? Waarschijnlijk is het het beste dat ik gans de variomatic vervang of is er een andere oplossing voor dit probleem?
kijk eens onder de auto, bij de secundaire vario (achterste schijven) moeten de riemen bovenin liggen
http://www.youtube.com/watch?v=R8AzqtomwD0 < een goed werkende variomatic (wel van een Volvo 66, maar die van jou is vrijwel identiek)
maar stel je vraag eens op het forum van de v3c, daar is toch wat meer ervaring op dit gebied (Ik herken dit probleem zo direct niet, wellicht een 300-serie specifiek probleem...)
[ Voor 60% gewijzigd door Bramster op 16-12-2008 04:26 ]
Heb er ongeveer 4km snelweg mee gedaan, en niet echt op de toeren gelet. Hij was wel iets stiller/rustiger, maar niet genoeg om het hogere verbruik en aanschafprijs te rechtvaardigen in mijn ogenRed devil schreef op maandag 15 december 2008 @ 19:45:
[...]
Prima dan. Heb je er nog mee op snelweg gereden? hoeveel toeren scheelt het nou?
Het grote voordeel van de 1.6d is dat ie ongelooflijk zuinig is bij een rustige rijstijl. De 2.0d is over de gehele linie wat onzuiniger, ook al rij je rustig. Als je een 150pk JTD gewend bent zal de standaard 1.6d inderdaad tegenvallen, maar het is wel een heel erg uitgebalanceerde auto. Met chip is het dat nog steeds, maar dan met wat meer vermogen.
Interessant, dit is de eerste, en de laatste V50 die Volvo uitbrengt. De volgende word een V60: http://www.telegraaf.nl/a...e_Volvo_S60__.html?p=13,1
Kun je die bij de Volvodealer laten chippen dan? Hoeveel kost zo'n geintje dan. Ik heb ook een Volvo met 1.6D en ondanks dat hij niet traag is verlang ik wel eens wat meer power.Timmert schreef op woensdag 10 december 2008 @ 15:07:
Vanochtend bij een bezoekje aan de Volvodealer mijn ideale V50 samengesteld:
V50 1.6d + Rica Chip in het donkergrijs (bijna zwart), met lichtgrijs leder
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Officieel niet, maar er zijn zat dealers die het wel willen regelen voor jeAbbadon schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 19:01:
[...]
Kun je die bij de Volvodealer laten chippen dan? Hoeveel kost zo'n geintje dan. Ik heb ook een Volvo met 1.6D en ondanks dat hij niet traag is verlang ik wel eens wat meer power.
.
[ Voor 99% gewijzigd door Cocytus op 18-06-2010 16:57 ]
Niham in Den Haag/Naaldwijk heeft een goede samenwerking met RICA. Geloof dat zo'n chip 7-800 euro kost, maar dan heb je wel iets goeds.Abbadon schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 19:01:
[...]
Kun je die bij de Volvodealer laten chippen dan? Hoeveel kost zo'n geintje dan. Ik heb ook een Volvo met 1.6D en ondanks dat hij niet traag is verlang ik wel eens wat meer power.
Wel belangrijk is dat Lease Maatschappijen dit niet goedkeuren. Anders dan bijvoorbeeld het VAG concern met ABT, waar de importeur de garantie blijft waarborgen, is dat bij Volvo niet zo.
Rica neemt de fabrieksgarantie over, mijn leasemij vindt dat helemaal prima iig.
apart...want de S60 van nu is in feite zo ongeveer de sedan versie van de V70...ben benieuwd wat dan de verschillen tussen V60 en V70 gaan zijn..of zouden ze de V70 ook schrappen?PWM schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 11:15:
Interessant, dit is de eerste, en de laatste V50 die Volvo uitbrengt. De volgende word een V60: http://www.telegraaf.nl/a...e_Volvo_S60__.html?p=13,1
Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat
De S60 en S40 leven in principe in hetzelfde segment. Dit is natuurlijk een slechte zaak. Ik denk zelf dat ze de S40 laten vallen. S60 rijders gaan geen S40 rijden, want dat voelt als een stap terug. En ze moeten allebij concureren met de C-Classe/A4/3 serie.
Ik meld me hier ook maar eens (en dan meteen goed
). Voor de zomervakantie besloten wij naar een (liefst belastingvrije) 240 Estate te gaan kijken omdat onze Grand Espace was ingeruild voor een Alfa Romeo GT (is wat krap achterin) en we hadden al een keer zo'n ding (toen van rond 1990) gehad (dat is voor mij toch ook wel de echte Volvo). Sindsdien lees ik hier af en toe mee.
We hebben er toen eentje gekocht die uit Frankrijk kwam (dat betekent de nodige beschadigingen aan de buitenkant) en nog op kenteken gezet moest worden. Het is een 240GL uit januari '84, een benzine (B19E dacht ik) met vier versnellingen+overdrive. Interieur zag er niet heel schoon uit en bij de bestuurdersstoel zie je aan de achterkant een gaatje en je voelt het verwarmingselement (denk ik) een klein beetje, maar verder is het nog wel een aardige auto.
Die Fransen hadden wel wat fratsen uitgehaald met de bedrading, waardoor het even duurde voor ik een radio ingebouwd kreeg. Dat kwam trouwens ook doordat het dashboard niet helemaal in orde was en doordat het bestelde inbouwframe niet goed pastte. Verder werkt de ruitensproeier vóór via het knopje/hendeltje voor de achtersproeier.
Voor ik dit lange verhaal voortzet, heb ik een paar rederlijk foto's. Behalve de grotere beschadigingen is boven het rechterachterwiel zichtbaar dat er een stukje overgespoten is in een iets andere kleur rood.

Er zijn nog wat gebreken die we aan willen pakken. Zo moeten de scharnieren van de deur aan de bestuurderskant vervangen worden; ding hangt een beetje schaaf en gaat de laatste tijd ook wat moeilijk open (vooral van binnenuit).
Verder moet de hemelkleding los omdat er een plaatje loszit, waardoor het dak af en toe indeukt door tegemoetkomende vrachtwagens. Dan kunnen we meteen een dakantenne plaatsen (we luisteren nu alleen cd's) en kijken of de kabel die naar de achterklep loopt een beetje makkelijk te vervangen is. Waar die door het scharnier loopt, zie je namelijk twee losse eindjes. Dan heeft het daarna ook weer zin om er een ruitenwisser op te zetten en naar de sproeier te kijken. Ruitenwisser+motor heeft mijn vader bewaard van die vorige 240, nadat hij een nieuwe klep van de sloop had gehaald omdat er 's nachts iemand een baksteen kwijt moest en daarvoor onze auto uitkoos.
Dan schort er nog wat aan de afstelling van de motor; moeten we eigenlijk ook nog wat aan laten doen. Als hij koud is, loopt hij soms de twee, drie kilometers vrij beroerd. Ook piept/kraakt het koppelingspedaal een beetje.
Hij heeft ook een of ander luchtveringssyteem. Dat is op zich leuk, maar het lekt, dus de druk is binnen één of een paar dagen helemaal weg, waardoor de kont nogal laag hangt. Zolang er weinig in zit, is dat nog te doen, maar leuk is het niet. We moeten het nog verder uitzoeken, maar misschien kunnen we (ipv het lek zoeken en dichten) gewoon stevigere vering (of nieuwe schokbrekers) achter monteren (dat wordt vaker gedaan bij oude stations (zonder luchtdruksysteem) heb ik begrepen).
Als laatste zijn er de achteruitrijlichten. Als je hem in de achteruit zet, branden die vaak gewoon helemaal niet en soms even. Mijn vader heeft bij de vorige geloof ik ook de versnellingsbak een keer vervangen en hij meent zich iets te herinneren van een schakelaartje daar waar je bij zou moeten kunnen (probleem zit meer in die richting dan bij de lichtunits zelf), maar daarvoor moet hij eerst maar op de brug (hij is zo gek geweest zo'n ding in onze eigen garage te laten installeren terwijl hij er weinig mee doet).
Vooral voor de laatste twee zaken en de kabel bij de achterklep zou ik het leuk vinden als iemand tips heeft. Verder zat er zo'n extra bankje achterin. Wij gebruiken dat niet, dus dat moet verkocht worden. We weten ook nog niet zeker hoe lang we hem houden, dus er is een kansje dat we hem voor de volgende zomer verruilen voor iets anders. Als er dus nog iemand belangstelling heeft (voor bankje of de hele bak), laat het maar vast weten.
We hebben er toen eentje gekocht die uit Frankrijk kwam (dat betekent de nodige beschadigingen aan de buitenkant) en nog op kenteken gezet moest worden. Het is een 240GL uit januari '84, een benzine (B19E dacht ik) met vier versnellingen+overdrive. Interieur zag er niet heel schoon uit en bij de bestuurdersstoel zie je aan de achterkant een gaatje en je voelt het verwarmingselement (denk ik) een klein beetje, maar verder is het nog wel een aardige auto.
Die Fransen hadden wel wat fratsen uitgehaald met de bedrading, waardoor het even duurde voor ik een radio ingebouwd kreeg. Dat kwam trouwens ook doordat het dashboard niet helemaal in orde was en doordat het bestelde inbouwframe niet goed pastte. Verder werkt de ruitensproeier vóór via het knopje/hendeltje voor de achtersproeier.
Voor ik dit lange verhaal voortzet, heb ik een paar rederlijk foto's. Behalve de grotere beschadigingen is boven het rechterachterwiel zichtbaar dat er een stukje overgespoten is in een iets andere kleur rood.

Er zijn nog wat gebreken die we aan willen pakken. Zo moeten de scharnieren van de deur aan de bestuurderskant vervangen worden; ding hangt een beetje schaaf en gaat de laatste tijd ook wat moeilijk open (vooral van binnenuit).
Verder moet de hemelkleding los omdat er een plaatje loszit, waardoor het dak af en toe indeukt door tegemoetkomende vrachtwagens. Dan kunnen we meteen een dakantenne plaatsen (we luisteren nu alleen cd's) en kijken of de kabel die naar de achterklep loopt een beetje makkelijk te vervangen is. Waar die door het scharnier loopt, zie je namelijk twee losse eindjes. Dan heeft het daarna ook weer zin om er een ruitenwisser op te zetten en naar de sproeier te kijken. Ruitenwisser+motor heeft mijn vader bewaard van die vorige 240, nadat hij een nieuwe klep van de sloop had gehaald omdat er 's nachts iemand een baksteen kwijt moest en daarvoor onze auto uitkoos.
Dan schort er nog wat aan de afstelling van de motor; moeten we eigenlijk ook nog wat aan laten doen. Als hij koud is, loopt hij soms de twee, drie kilometers vrij beroerd. Ook piept/kraakt het koppelingspedaal een beetje.
Hij heeft ook een of ander luchtveringssyteem. Dat is op zich leuk, maar het lekt, dus de druk is binnen één of een paar dagen helemaal weg, waardoor de kont nogal laag hangt. Zolang er weinig in zit, is dat nog te doen, maar leuk is het niet. We moeten het nog verder uitzoeken, maar misschien kunnen we (ipv het lek zoeken en dichten) gewoon stevigere vering (of nieuwe schokbrekers) achter monteren (dat wordt vaker gedaan bij oude stations (zonder luchtdruksysteem) heb ik begrepen).
Als laatste zijn er de achteruitrijlichten. Als je hem in de achteruit zet, branden die vaak gewoon helemaal niet en soms even. Mijn vader heeft bij de vorige geloof ik ook de versnellingsbak een keer vervangen en hij meent zich iets te herinneren van een schakelaartje daar waar je bij zou moeten kunnen (probleem zit meer in die richting dan bij de lichtunits zelf), maar daarvoor moet hij eerst maar op de brug (hij is zo gek geweest zo'n ding in onze eigen garage te laten installeren terwijl hij er weinig mee doet).
Vooral voor de laatste twee zaken en de kabel bij de achterklep zou ik het leuk vinden als iemand tips heeft. Verder zat er zo'n extra bankje achterin. Wij gebruiken dat niet, dus dat moet verkocht worden. We weten ook nog niet zeker hoe lang we hem houden, dus er is een kansje dat we hem voor de volgende zomer verruilen voor iets anders. Als er dus nog iemand belangstelling heeft (voor bankje of de hele bak), laat het maar vast weten.
Ziet er op zich wel strak uit!
Maar ik dacht dat de '84-ers nog kleine achterlichten hadden? Verder wel jammer, dat het een oude auto is, maar met een nieuw kenteken. Je kunt (als je wilt natuurlijk
) een kenteken uit '84 aanvragen 
EDIT: Wat mijn vader trouwens heeft, is een antenne aan de binnenkant van de voorruit geplakt. Is makkelijker toe doen dan een dakantenne plaatsen
Verder dacht ik trouwens dat er standaard al gaten in het rechter voorspatbord en links achter (onder het achterste raam) zaten voor antennes?
EDIT: Wat mijn vader trouwens heeft, is een antenne aan de binnenkant van de voorruit geplakt. Is makkelijker toe doen dan een dakantenne plaatsen
[ Voor 37% gewijzigd door Krentenbol op 17-12-2008 20:46 ]
Leuk ding! Pas wel op met gas inbouwen met een B19E, want je kan snel backfires krijgen. Een goede LPG-specialist is dus een must als je gas erin legt!Raynman schreef op woensdag 17 december 2008 @ 20:27:
Ik meld me hier ook maar eens (en dan meteen goed). Voor de zomervakantie besloten wij naar een (liefst belastingvrije) 240 Estate te gaan kijken omdat onze Grand Espace was ingeruild voor een Alfa Romeo GT (is wat krap achterin) en we hadden al een keer zo'n ding (toen van rond 1990) gehad (dat is voor mij toch ook wel de echte Volvo). Sindsdien lees ik hier af en toe mee.
[afbeelding][afbeelding]
[afbeelding][afbeelding]
Wat betreft de kabelboom voor de achterklep: bij ons bij Scandcar
Ik zou er ook gewoon HD schokbrekers + HD veren onder leggen. Wanneer je er gas in wil bouwen is dit sowieso een must, en als je zwaar spul gaat vervoeren ook. Verder wordt de auto er minder zweverig van (rijdt beter dus) al lever je wel ietsjes in op comfort.
Interesse in een leuke 240 heb ik altijd wel.
Ome BW heeft trouwens iets vervelends.

Ik had mijn 850 verkocht (enorm spijt van) maar de nieuwe eigenaar is nogal een zeurkous. De auto was op zich goed (alles werkte, airco laatst nog bijgevuld, alleen ruitenwissermotor maakte herrie, rechtsvoor wat herrie welke vermoedelijk veroorzaakt werd door een losse spatlap, en de v-snaar piepte een beetje, hoorde je in de auto niet eens). De man was maandag komen kijken, vroeg van tevoren per mail welke mankementen de auto allemaal had etc etc. We hadden een prijs afgesproken (mede vanwege de minpunten) van 1750 Euro. Spotgoedkoop voor een 850 Estate automaat full options dus! Op Marktplaats was de goedkoopste ook zoiets, alleen had je dan de 2.0 basis en met niets erop.
Maandag kwam de man dus kijken. Zeer uitgebreide proefrit gemaakt (ca 45 - 60 minuten) en hij ontdekte een piepende v-snaar (ik wist dat op dat moment niet eens). Hij was er niet zeker van dat het de v-snaar was, volgens hem was het misschien de motor zelf maar hij had er geen verstand van blabla. Toen had ik met hem afgesproken om wanneer het écht de motor zelf was dat hij de auto terug kon brengen en z'n geld terug kreeg (dat was toch al érg nobel van me).
Sindsdien begint het gezeik: hij heeft de auto meegenomen en de volgende dag krijg ik een nogal zeikerig mailtje over dat de loszittende spatlap toch wel erg veel herrie maakte (ik stoor me niet eens aan zoiets). Hij was al ondertussen bij de garage geweest om naar het gepiep te laten luisteren en de monteur zei dat het haast wel de v-snaar moest zijn (wat ik dus ook al zei).
Maar kennelijk was meneer niet tevreden (zo bleek uit het nogal zeikerige mailtje dat ik net kreeg): de dag erop wederom naar de garage en laat 'ie de auto nakijken. Ineens zou de ruitenwisser het niet meer doen (ruitenwissermotor stuk, deze maakte wel al een jaar herrie maar deed het áltijd, en doorgaans gaan deze zelden stuk; slechts herrie maken). Verder beweerde hij dat de garage een kapotte schokbrekerschaal (alias: veerschotel geloof ik) constateerde. Deze dingen verkopen we bij Scandcar voor 17 Euro. Echter: de reparatie hier alleen al van zou zogenaamd op 400 Euro komen!

Verder kreeg ik nog het verwijt "voor het goede meedenken" (omdat ik zogenaamd tig dingen verzwegen had, maar dit is absoluut niet het geval getuige mijn uitgebreide mail met álle minpunten: slechts de ruitenwisser was ik vergeten maar imho niet storend) en meldde hij dat "het een goede les voor hem was om niet zomaar iets te kopen maar eerst volledig uit te zoeken."
Meneer verwacht dus een beter-dan-nieuwe auto voor slechts 1750 Euro!!

Een korte samenvatting:
- prijs per mail afgesproken;
- haast alle minpunten waren vóór bezichtiging al bekend;
- na een zeer uitgebreide proefrit en nog uitgebreidere inspectie besluit deze man de auto te kopen;
- na aanschaf word ik bestookt met verwijten en sneren;
- ik heb een vermoeden dat deze man straks nog eens kosten op mij gaat verhalen.
In mijn ogen heeft 'ie zelf met zijn volle verstand deze auto gekocht, en voor 1750 Euro heb je echt enorm veel waar voor je geld. Dat van die schokbrekerschaal kan ergens misschien wel kloppen (vervanging is niet eens noodzaak), maar voor de rest wist deze man al van deze gebreken en heb ik hier hem van te voren duidelijk op gewezen en gaf zelfs garantie op de v-snaar! Ergens bekruipt me het nare gevoel dat deze knakker dik veel geld in de auto gaat stoppen en alsnog terugbrengt, of gewoon kosten op mij probeert te verhalen.
Wat zouden jullie hiermee doen?
Het meest zure is dat na de verkoop ik ineens 2 e-mails kreeg met mensen die voor meer geld interesse hadden.
Heel vervelend, maar als ik dit zo lees:Bart-Willem schreef op woensdag 17 december 2008 @ 23:06:
[...]
Wat zouden jullie hiermee doen?
Het meest zure is dat na de verkoop ik ineens 2 e-mails kreeg met mensen die voor meer geld interesse hadden.![]()
Terug laten brengen, geld terug geven, mensen met meer interesse, meer liefde en meer geld gelukkig maken.
2ehands particulier kopen neemt risico met zich mee. Verborgen gebreken zijn er bij iedere auto, zelfs bij een dealer.
Gewoon zakelijk opstellen dat je de minpunten vooraf hebt gecommuniceerd. Niet blij --> terugbrengen. Hij geen auto zal ie niet blij mee zijn.
Van mij kon ie de rambam krijgen. Jij bent open en eerlijk geweest. Hij heeft er een uur mee proefgereden, en hem vervolgens gekocht. Dat zegt toch genoeg?
Zeiken na koop bij een particulier is gewoon zinloos, zeker als het over een auto van 15 (?) jaar oud met een waarde van 1750 euro gaat. Lekker laten lullen, hij kan je niets maken.
Zeiken na koop bij een particulier is gewoon zinloos, zeker als het over een auto van 15 (?) jaar oud met een waarde van 1750 euro gaat. Lekker laten lullen, hij kan je niets maken.
[ Voor 3% gewijzigd door Timmert op 18-12-2008 00:09 ]
Simpelweg antwoorden dat je naar eer en geweten alle bij jou bekende gebreken (vooraf) hebt gemeld.
Verder is er bij jou als particulier geen garantie te halen. De koper heeft onderzoeksplicht voor de aankoop. Dat hij dat pas achteraf doet, is zijn 'probleem'.
Dat jij eventueel de V-snaar wilt vervangen voor 'm, is nobel, maar ben je niet eens verplicht.
Dat jij afspreekt dat als de auto hem niet bevalt, hij hem terug kan brengen, is ook zeer nobel, maar een aanbod die ik wel uit mijn hoofd zou laten. Nu ga ik er niet direct van uit, maar hoe springt hij zelf met de auto om? Zeiken bij een ander zegt nog niets over hoe je zelf met zaken omgaat.
Verder is er bij jou als particulier geen garantie te halen. De koper heeft onderzoeksplicht voor de aankoop. Dat hij dat pas achteraf doet, is zijn 'probleem'.
Dat jij eventueel de V-snaar wilt vervangen voor 'm, is nobel, maar ben je niet eens verplicht.
Dat jij afspreekt dat als de auto hem niet bevalt, hij hem terug kan brengen, is ook zeer nobel, maar een aanbod die ik wel uit mijn hoofd zou laten. Nu ga ik er niet direct van uit, maar hoe springt hij zelf met de auto om? Zeiken bij een ander zegt nog niets over hoe je zelf met zaken omgaat.
BMW 535D
Verwijderd
Vervelend B-W, hij verwacht inderdaad veel te veel. Precies hetzelfde geval met al die nitwits die alles geloven wat zo'n ANWB-keuring zegt.
Dit zijn iig kleine dingetjes en ik heb het idee dat de beste man dat niet helemaal beseft. Ik zou hem duidelijk maken dat zo'n auto bij de Volvo dealer/specialist voor 2-3k (kijk voor de gein is bij de prijzen van Estate Services, belachelijk
) meer over de toonbank gaat en die kleine dingetjes voor een fractie van dat prijsverschil gemaakt kunnen worden (waarbij de meeste dingetjes al voor de koop duidelijk zijn gemaakt!). Je kan ook de 'nieuwe' geïnteresseerden de situatie uitleggen en kijken of ze nog interesse hebben, dan kan je die gast mailen met de suggestie om 'm weer in te leveren. Kan je meteen zien of ie de hele tijd bluft en dat ie jou schuldgevoel probeert aan te praten, of dat ie er gewoonweg écht niks van snapt
Dit zijn iig kleine dingetjes en ik heb het idee dat de beste man dat niet helemaal beseft. Ik zou hem duidelijk maken dat zo'n auto bij de Volvo dealer/specialist voor 2-3k (kijk voor de gein is bij de prijzen van Estate Services, belachelijk

Nope. Historisch kenteken kan je alleen aanvragen bij auto's die in het buitenland een kenteken van vóór 1 januari 1978 hebben gehad.TKing schreef op woensdag 17 december 2008 @ 20:43:
Je kunt (als je wilt natuurlijk) een kenteken uit '84 aanvragen
zie ook http://www.rdw.nl/nl/voer...k_historisch_kenteken.htm
De gustibus non est disputandum ||| Vivat, Vivat, Societas Gymnasii Hagani !
Soms interesse in een blauwe 245 uit (als ik me niet vergis) 1982. Heeft wel meer dan 300000 km gelopen, maar verkeerd in een uitzonderlijk goede staat. Heeft een 2 liter benzine. Een maat van mij heeft deze gekocht van de eerste eigenaar. De wagen is vooral gebruikt om op vakantie naar Oostenrijk te gaan. Heeft dus hoofdzakelijk snelwegkilometers gezien. Op heel de wagen slechts één plekje te zien waar er misschien wat roest zou kunnen ontstaan. Verder ziet deze wagen er zelfs beter uit dan mijn 850 uit 1994.Bart-Willem schreef op woensdag 17 december 2008 @ 23:06:
...
Interesse in een leuke 240 heb ik altijd wel.
...
Vergelijkbaar plaatje:
Kenteken stoort me niet. En er zitten ook sporen van een raamantenne (plakresten en iets van een kabel, maar die is niet meer bruikbaar voor een nieuwe denk ik) en dat is ook wel een alternatief, maar als we die hemelbekleding toch loshalen vind ik een dakantenne mooier denk ik (misschien ook betere ontvangst).TKing schreef op woensdag 17 december 2008 @ 20:43:
Ziet er op zich wel strak uit!Maar ik dacht dat de '84-ers nog kleine achterlichten hadden? Verder wel jammer, dat het een oude auto is, maar met een nieuw kenteken. Je kunt (als je wilt natuurlijk
) een kenteken uit '84 aanvragen
EDIT: Wat mijn vader trouwens heeft, is een antenne aan de binnenkant van de voorruit geplakt. Is makkelijker toe doen dan een dakantenne plaatsenVerder dacht ik trouwens dat er standaard al gaten in het rechter voorspatbord en links achter (onder het achterste raam) zaten voor antennes?
Wat bedoel je precies met kleine achterlichten? Deze? Volgens een of andere amateursite zijn de achterlichten in modeljaar '81 gewijzigd en Estate Services verkoopt de soort die er nu op zit ook voor modellen '81-'93.
Of we kiezen voor gasinbouw hangt er o.a. vanaf of we hem nog een tijd houden.
Met dnhelle wat betreft de zeikerige koper.
Ik bedoelde inderdaad die achterlichten. Ik wist het niet helemaal zeker en zat dus blijkbaar fout 
Van die antenne in het linkervoorspatbord kan ik even geen duidelijke plaatjes vinden. Het schijnt dus dat de optionele radio + antenne bij de dealer ingebouwd werden en dat de dealer soms te lui was om een draadje naar achteren te trekken en dus een gat in het spatbord boorde en daar de antenne door stak
True story.
Van die antenne in het linkervoorspatbord kan ik even geen duidelijke plaatjes vinden. Het schijnt dus dat de optionele radio + antenne bij de dealer ingebouwd werden en dat de dealer soms te lui was om een draadje naar achteren te trekken en dus een gat in het spatbord boorde en daar de antenne door stak
Net is de displayverlichting van m'n SC-805 ermee gestopt 
En volgens mij is die niet zo makkelijk te vervangen als ik die info op internet zo lees..
Nu vind ik dat opzich niet zo heel erg omdat ik al een tijdje met het idee liep om de radio te vervangen door een MP3 exemplaar.
Maar van de andere kan toch jammer, hou de auto graag origineel, alleen die MP3s mis ik te erg. En jammer dat ik nu m'n 805 niet voor de jackpot kan verkopen, want dar vragen ze grof geld voor
Klinkt ook erg lekker dat ding.
Alleen nu de vraag welke komt er in. Iemand een suggestie voor een goede 2-DIN radio? Hoeft geen fancy DVD-navigatie ding te zijn (die zijn ook lelijk altijd, vind ik) maar moet wel goed bij het houten interieur passen en liefst een draaiknop voor volume hebben. En dan niet zo'n prul.
De 805 was heerlijk op dat gebied, lekker grote knoppen en fijne draaiknop...
Of een andere Volvo radio op marktplaats zoeken? zou het moeilijk zijn om een HU-1205 over te zetten incl GPS ontvanger? Staat er hier in de buurt 1 te koop voor een leuk prijsje.
Ben nog aan het twijfelen...
En volgens mij is die niet zo makkelijk te vervangen als ik die info op internet zo lees..
Nu vind ik dat opzich niet zo heel erg omdat ik al een tijdje met het idee liep om de radio te vervangen door een MP3 exemplaar.
Maar van de andere kan toch jammer, hou de auto graag origineel, alleen die MP3s mis ik te erg. En jammer dat ik nu m'n 805 niet voor de jackpot kan verkopen, want dar vragen ze grof geld voor
Klinkt ook erg lekker dat ding.
Alleen nu de vraag welke komt er in. Iemand een suggestie voor een goede 2-DIN radio? Hoeft geen fancy DVD-navigatie ding te zijn (die zijn ook lelijk altijd, vind ik) maar moet wel goed bij het houten interieur passen en liefst een draaiknop voor volume hebben. En dan niet zo'n prul.
De 805 was heerlijk op dat gebied, lekker grote knoppen en fijne draaiknop...
Of een andere Volvo radio op marktplaats zoeken? zou het moeilijk zijn om een HU-1205 over te zetten incl GPS ontvanger? Staat er hier in de buurt 1 te koop voor een leuk prijsje.
Ben nog aan het twijfelen...
Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO
Je hoeft geen dualdin radio te plaatsen, je namelijk ook frontjes dat je normale kan plaatsen.
wel goed bevestigen anders zakt die steeds naar beneden
wel goed bevestigen anders zakt die steeds naar beneden

[ Voor 29% gewijzigd door Ghostrider op 18-12-2008 20:38 ]
Asus Zenbook i7 256gb
ik heb deze klus een paar weken geleden geklaard bij mijn sc805, een kind kan de was doen, op volvo850forum staat een howto met foto's. Voor de duidelijkheid, de lampjes zitten niet gesoldeerd maar draai je er zo uit. Haal bij de Volvo dealer 5 lampjes met het partnummer ... (heb ik even niet paraat, kan ik desgewenst voor je opzoeken), ben je voor 25 Euro klaar.Klippy schreef op donderdag 18 december 2008 @ 20:29:
Net is de displayverlichting van m'n SC-805 ermee gestopt
Ja maar dan heb ik zo'n groot gat dat te laag zit en te klein is om er wat in op te bergen.Ghostrider schreef op donderdag 18 december 2008 @ 20:38:
Je hoeft geen dualdin radio te plaatsen, je namelijk ook frontjes dat je normale kan plaatsen.
wel goed bevestigen anders zakt die steeds naar beneden![]()
Dan heb ik liever een mooie dubbele, is toch net wat mooier.
Behalve dan dat die grote bijna allemaal lelijk zijn

En blauwe verlichting past niet bij de auto, maar daar kan ik nog mee leven. Pioneer heeft wel wat leuke, maar die kosten 7-900 Euro met navaigatie en dat gebruik ik hoogstens 4x per jaar.

Deze is nog wel mooi strak en goedkoop met alle functies die ik nodig heb, maar ik weet niet of die mooi staat. Is ook wat zwart, moet eigenlijk grijs zijn, maar dat zal niet te vinden zijn.
Morgen misschien eens wat dingen in het echt gaan bekijken. Vind dat maar lastig
Zo is 't nu:
Daar heb ik al eerder gekeken, maar dat gaat niet over het display toch?Gotfather schreef op donderdag 18 december 2008 @ 20:51:
[...]
ik heb deze klus een paar weken geleden geklaard bij mijn sc805, een kind kan de was doen, op volvo850forum staat een howto met foto's. Voor de duidelijkheid, de lampjes zitten niet gesoldeerd maar draai je er zo uit. Haal bij de Volvo dealer 5 lampjes met het partnummer ... (heb ik even niet paraat, kan ik desgewenst voor je opzoeken), ben je voor 25 Euro klaar.
Gaat over de andere verlichting. Bedoel dat schermpje waar je de RDS op leest en je CD tracks op ziet voor alle duidelijkheid
De rest werkt allemaal...
[ Voor 5% gewijzigd door Klippy op 18-12-2008 20:55 ]
ah ok, ik snap nu wat je bedoelt. Dat is inderdaad lastiger om te vervangen, maar ik meen me te herinneren dat op het eerder genoemde forum ook een (foto)verslag van een dergelijke reparatie staat.
Als je het mij vraagt kan zo'n moderne radio nooit op tegen de Volvo bigfront, maar dat is een kwestie van smaak natuurlijk...
Als je het mij vraagt kan zo'n moderne radio nooit op tegen de Volvo bigfront, maar dat is een kwestie van smaak natuurlijk...
Ik ga nog eens zoeken.
Qua uiterlijk heeft repareren ook mijn voorkeur, maar qua functionaliteit zou ik graag een nieuwere hebben.
Paar honderd MP3tjes naar een SD kaartje zetten is toch makkelijker dan met al die CD's slepen en branden.
Er zijn ook weinig interfaces voor die radio en wat er is is duur of heeft geen volledige bediening op de radio en een iPod heb ik niet,
Naja ik ga nog eens wat verder kijken
Qua uiterlijk heeft repareren ook mijn voorkeur, maar qua functionaliteit zou ik graag een nieuwere hebben.
Paar honderd MP3tjes naar een SD kaartje zetten is toch makkelijker dan met al die CD's slepen en branden.
Er zijn ook weinig interfaces voor die radio en wat er is is duur of heeft geen volledige bediening op de radio en een iPod heb ik niet,
Naja ik ga nog eens wat verder kijken
werkt die SC-805 ook met externe versterker? (mijn SC-900 wel iig)
zo ja, dan is het wellicht niet 1, 2, 3 mogelijk om voor een andere serie te gaan ivm andere aansturing?
zo ja, dan is het wellicht niet 1, 2, 3 mogelijk om voor een andere serie te gaan ivm andere aansturing?
Ik moet nog eens goed onder de stoel kijken, ik dacht altijd van wel aan de hoeveelheid kabels te zien.
Maar maakt dat veel uit dan? Dacht dat daar gewoon een ISO stekker of een generieke Volvo stekker aanzat.
Gaan gewoon 4 draadjes op toch?
Jij hebt die surround versie, dat zal wel wat uitgebreider zijn qua versterker lijkt me.
Ik heb daar verder niet zo veel verstand van
Zal morgen nog eens kijken wat daar precies ligt.
Maar maakt dat veel uit dan? Dacht dat daar gewoon een ISO stekker of een generieke Volvo stekker aanzat.
Gaan gewoon 4 draadjes op toch?
Jij hebt die surround versie, dat zal wel wat uitgebreider zijn qua versterker lijkt me.
Ik heb daar verder niet zo veel verstand van
Zal morgen nog eens kijken wat daar precies ligt.
nouja... ik kan me voorstellen dat die 2din radio's van andere merken hun versterker intern heben en dat je dus moet zorgen dat alle speakers bij die radio uitkomen.
Ahja ik dacht dat je andere Volvo radio's bedoelde.
Wat jij zegt heb ik ook al aan gedacht, maar de meeste radio's hebben volgens mij een aparte versteker uitgang.
Moet nog eens kijken achter de radio hoe het aangesloten zit. Op 850 forum staat ook een hoop.
Ook nog wat info over vervangen van een 805 door een 1205. Doe je ook niet zomaar helaas.
Knutselen met kabels of een zeldzame Volvo verloopstekker zien te vinden waar ze 50 euro voor vragen als ze nog ergens uit te halen zijn.
Dus ik ga dat allemaal eens nalezen
In andere auto's had ik minder moiete met radios verwisselen.
Bedankt voor de tips zover in elk geval
Wat jij zegt heb ik ook al aan gedacht, maar de meeste radio's hebben volgens mij een aparte versteker uitgang.
Moet nog eens kijken achter de radio hoe het aangesloten zit. Op 850 forum staat ook een hoop.
Ook nog wat info over vervangen van een 805 door een 1205. Doe je ook niet zomaar helaas.
Knutselen met kabels of een zeldzame Volvo verloopstekker zien te vinden waar ze 50 euro voor vragen als ze nog ergens uit te halen zijn.
Dus ik ga dat allemaal eens nalezen
Bedankt voor de tips zover in elk geval
Kostda ?Youk schreef op donderdag 18 december 2008 @ 12:24:
[...]
Soms interesse in een blauwe 245 uit (als ik me niet vergis) 1982. Heeft wel meer dan 300000 km gelopen, maar verkeerd in een uitzonderlijk goede staat. Heeft een 2 liter benzine. Een maat van mij heeft deze gekocht van de eerste eigenaar. De wagen is vooral gebruikt om op vakantie naar Oostenrijk te gaan. Heeft dus hoofdzakelijk snelwegkilometers gezien. Op heel de wagen slechts één plekje te zien waar er misschien wat roest zou kunnen ontstaan. Verder ziet deze wagen er zelfs beter uit dan mijn 850 uit 1994.
Vergelijkbaar plaatje:
[afbeelding]
Screw you guys, I'm goin' home! >_>
In zoiets heb ik wel interesse ja!Youk schreef op donderdag 18 december 2008 @ 12:24:
[...]
Soms interesse in een blauwe 245 uit (als ik me niet vergis) 1982. Heeft wel meer dan 300000 km gelopen, maar verkeerd in een uitzonderlijk goede staat. Heeft een 2 liter benzine. Een maat van mij heeft deze gekocht van de eerste eigenaar. De wagen is vooral gebruikt om op vakantie naar Oostenrijk te gaan. Heeft dus hoofdzakelijk snelwegkilometers gezien. Op heel de wagen slechts één plekje te zien waar er misschien wat roest zou kunnen ontstaan. Verder ziet deze wagen er zelfs beter uit dan mijn 850 uit 1994.
Vergelijkbaar plaatje:
[afbeelding]
Allereerst bedankt iedereen voor jullie reacties en zeer goede adviezen!
De nieuwe eigenaar heeft iets laten weten: hij houdt de auto gewoon en volgens de garage is de auto gewoon verder goed (al hebben ze wel iets moeten doen om het gerammel bij de spatlap weg te krijgen en hadden ze daar geen rekening van dus dat zal wel hoog uitvallen; mijn probleem echter niet
Ondertussen heb ik in 1 van m'n 2 740's (beiden Estates, en de ander staat nog steeds ergens in Den Bosch
PM staat nu aan, tijdje aan het zoeken geweest naar die optie, denk dat ik er toch wel 10 keer overheen heb gelezen.
@HP & BW: heb de vraag naar prijs doorgegeven en zal jullie op de hoogte houden.
@HP & BW: heb de vraag naar prijs doorgegeven en zal jullie op de hoogte houden.
Ik heb helaas niets mogen ontvangen.Youk schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 21:22:
PM staat nu aan, tijdje aan het zoeken geweest naar die optie, denk dat ik er toch wel 10 keer overheen heb gelezen.
Ik heb toch maar die Pioneer besteld.
Na lang zoeken toch de juiste versterker kabel kunnen vinden want alle speakers zitten op de versterker aangesloten via een DIN kabeltje.Wilde hem eerst zelf maken, had al een soldeerpistoolgekocht zelfs, maar vond gisteravond nog een shop in de UK die hem had. En het zal waarschijnlijk alleen tussen m'n oren zitten, maar ik heb meer vertrouwen in een professioneel gemaakte kabel dan iets dat ik zelf in elkaar knutsel. Kost me wel 26 Pond incl shipping. Gelukkig is de koers gunstig.

Verder heb je dan alleen nog een Volvo->ISO stekker nodig en het zou moeten werken. Aleen de power-trigger voor de versterker en antenne goed doorlussen.
Bewaar wel nog de originele radio mocht ik het tegen vinden vallen alemaal
Na lang zoeken toch de juiste versterker kabel kunnen vinden want alle speakers zitten op de versterker aangesloten via een DIN kabeltje.Wilde hem eerst zelf maken, had al een soldeerpistoolgekocht zelfs, maar vond gisteravond nog een shop in de UK die hem had. En het zal waarschijnlijk alleen tussen m'n oren zitten, maar ik heb meer vertrouwen in een professioneel gemaakte kabel dan iets dat ik zelf in elkaar knutsel. Kost me wel 26 Pond incl shipping. Gelukkig is de koers gunstig.

Verder heb je dan alleen nog een Volvo->ISO stekker nodig en het zou moeten werken. Aleen de power-trigger voor de versterker en antenne goed doorlussen.
Bewaar wel nog de originele radio mocht ik het tegen vinden vallen alemaal
Doe mij die maar, inpakken hoeft niet. Kerstboom mag er ook op.
Met 242 carrosserie is hij denk ik nog mooier...
Wil je een V6 in de 142 leggen?
Met 242 carrosserie is hij denk ik nog mooier...
Wil je een V6 in de 142 leggen?
? Nee, heb nu ideeen voor een 5-cilinder in een 245 
V6 zou ws. wel passen in de 142, maar vind ik niet zo bijzondere motoren qua geluid enz.
V6 zou ws. wel passen in de 142, maar vind ik niet zo bijzondere motoren qua geluid enz.
[ Voor 4% gewijzigd door Hydraulik-Phunk op 24-12-2008 00:36 ]
Ik wilde al zeggen.
Om nog maar te zwijgen over de prestaties en de betrouwbaarheid.
5-cilinders klinken me altijd als muziek in de oren.
Om nog maar te zwijgen over de prestaties en de betrouwbaarheid.
5-cilinders klinken me altijd als muziek in de oren.
Verwijderd
Niet eens meer de V8?
Als je nog een plekje voor dat blok zoekt:

http://www.jagsthatrun.com/Volvo-700_Order.html
Maar zo'n 5-cilinder is natuurlijk ook tof. Ben wel benieuwd of het een beetje te doen is. Het blok gewoon in de lengterichting en een bak van een achterwielaangedreven Volvo?
Als je nog een plekje voor dat blok zoekt:

http://www.jagsthatrun.com/Volvo-700_Order.html
Maar zo'n 5-cilinder is natuurlijk ook tof. Ben wel benieuwd of het een beetje te doen is. Het blok gewoon in de lengterichting en een bak van een achterwielaangedreven Volvo?
Jup, M90 (dacht ik) uit een 960 past er zo achter.
5 cilinder is iets goedkoper en betrouwbaarder als daily te rijden dan een Rover V8 uit '69 namelijk
5 cilinder is iets goedkoper en betrouwbaarder als daily te rijden dan een Rover V8 uit '69 namelijk
Spot ik
hier even een 245 met meer dan 3 miljoen kilometers, met de goedkeuring van het NAP
[ Voor 7% gewijzigd door Hydraulik-Phunk op 25-12-2008 22:57 ]
262c isHydraulik-Phunk schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 23:28:
Heb ik 't net met BW over een Volvo 262 om er een 6 cilinder in te bouwen, kom ik 't volgende tegen:
[afbeelding]
I just came twice..![]()
De gustibus non est disputandum ||| Vivat, Vivat, Societas Gymnasii Hagani !
Als je de drie miljoen haalt....wat kan er dan nog fout gaan, doen!Hydraulik-Phunk schreef op donderdag 25 december 2008 @ 22:56:
Spot ik hier even een 245 met meer dan 3 miljoen kilometers, met de goedkeuring van het NAP
Zie ondertitel
Ik vind 't wel idioot duur trouwens, voor een niet belastingvrije auto op benzine met een dusdanig belachelijk aantal km's

Gisteren even een RVS uitlaat eropgeknutseld; het is een orginele demper alleen zit die nu ipv vooruit achteruit. Zal eens kijken of die nog wat hoger kan; je hoort mij nu iig niet meer vanaf grote afstand aankomen

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met 123ignition ? dat het allemaal makkelijk in te stellen geloof ik wel e.d. maar mijn moter loopt in principe mooi; start altijd e.d. kortom heeft het ook voordeel als je alleen op benzine rijd. en van 12mpg naar 18mpg geloof ik ook niks van
ding kost wel rond 300euro
Asus Zenbook i7 256gb
ach, als het toch goed werkt laat het lekker zitten dan 
heb je nu contactpuntjes? je moet met puntjes misschien wel wat vaker afstellen, maar het werkt wel altijd. Electronische onsteking doet het of het doet het niet. Puntjes doen het goed, of ze doen het wat minder goed maar je zal wel kunnen rijden
heb je nu contactpuntjes? je moet met puntjes misschien wel wat vaker afstellen, maar het werkt wel altijd. Electronische onsteking doet het of het doet het niet. Puntjes doen het goed, of ze doen het wat minder goed maar je zal wel kunnen rijden
123ignition vind ik echt super werken. Nooit meer gezeik met inbrandende contactpuntjes, gare rotors etc. Plus dat veel motoren er wel beter/netter mee lopen.
Als je soms inbrandende contactpuntjes hebt: zeker doen! Inbrandende contactpunten ligt meestal niet aan een slechte rotor/verdelerkap/contactpuntjes zelf namelijk, maar aan de complete ontsteking. En dat vervangen is haast net zo duur als een 123ignition. 
Maar als hobbybak moet je je afvragen of het de 300 Euro waard is. Bij een dagelijkse auto is het elke cent waard (start 'ie met dit weer ook beter van
), als regelmatig rijdende hobby-auto ook, maar voor af en toe: dan is 300 Euro veel geld natuurlijk.
Maar als hobbybak moet je je afvragen of het de 300 Euro waard is. Bij een dagelijkse auto is het elke cent waard (start 'ie met dit weer ook beter van
@hierboven
-Je kan de orginele er gewoon naast laten zitten las ik; indien de 123 er dan mee kapt is het simpelweg ompluggen en gaan
-dat mooier lopen lijkt me wel wat; maar 300euro en dan komen de kabels etc er nog bij vind ik een hoop geld voor 250km per maand ongeveer; Maar als het verbruik naar 18mpg ben ik blij...nog maar ffe afwachten hij loopt nu mooi en startte met deze kou ook gewoon
Wel grappig was een volvo freak hier "ooh wat een geweldige wagen..en op een 123ignition.nl praten ze er ook vaak over de b30a...."
-Je kan de orginele er gewoon naast laten zitten las ik; indien de 123 er dan mee kapt is het simpelweg ompluggen en gaan
-dat mooier lopen lijkt me wel wat; maar 300euro en dan komen de kabels etc er nog bij vind ik een hoop geld voor 250km per maand ongeveer; Maar als het verbruik naar 18mpg ben ik blij...nog maar ffe afwachten hij loopt nu mooi en startte met deze kou ook gewoon
Wel grappig was een volvo freak hier "ooh wat een geweldige wagen..en op een 123ignition.nl praten ze er ook vaak over de b30a...."
[ Voor 14% gewijzigd door Ghostrider op 27-12-2008 13:11 ]
Asus Zenbook i7 256gb
Je kan gewoon je huidige kabels gebruiken hoor, tenzij die ook aan vervanging toe zijn.
Dat het verbruik beter wordt geloof ik wel, maar van 12 naar 18 mpg lijkt me wel érg optimistisch.
net nog een keer mn V40 van stal gehaald om boodschappen te doen, kwestie dat ie niet vastloopt tegen het moment dat ik hem verkoop.
Rijd zalig rustig, zetels zitten beter dan mn huidige kar etc etc. In april gaat ie wellicht weg, ik mis hem nu al...
Rijd zalig rustig, zetels zitten beter dan mn huidige kar etc etc. In april gaat ie wellicht weg, ik mis hem nu al...
You don't need eyes to see, you need vision
Waarom verkoop je 'm dan?Yalopa schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 14:04:
net nog een keer mn V40 van stal gehaald om boodschappen te doen, kwestie dat ie niet vastloopt tegen het moment dat ik hem verkoop.
Omdat ik geen 2 auto's nodig heb, en ik de andere niet hoef te betalen...
You don't need eyes to see, you need vision
Precies, dan heeft het upgraden niet echt nut; hij loopt prima echter het verbruikBart-Willem schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 13:20:
Je kan gewoon je huidige kabels gebruiken hoor, tenzij die ook aan vervanging toe zijn.Dat het verbruik beter wordt geloof ik wel, maar van 12 naar 18 mpg lijkt me wel érg optimistisch.

Gisteravond had ik nog wat opgezocht over de Zenith Stromberg carberateurs; deze zijn niet heel erg veel te stellen...maar heb zo'n vermoeden dat ie gewoon veelste rijk loopt.
Als ik zonder dempers een straal gas gaf en daarna los liet klapte het behoorlijk
-Luchtfilter, benzinefilters, Olie+filter...nouja zal wel niet beter worden dan. Starten doet die prima warm en koud, koud loopt die zelfs idle op een heel laag toeren.
Asus Zenbook i7 256gb
Ah eentje is een lease dus. Gebruik dan de V40 om uit de bijtelling te blijven.Yalopa schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 15:59:
Omdat ik geen 2 auto's nodig heb, en ik de andere niet hoef te betalen...
Strombergs zijn wel degelijk af te stellen hoor.Ghostrider schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 16:41:
[...]
Precies, dan heeft het upgraden niet echt nut; hij loopt prima echter het verbruikVerbruik laatste tijd inclusief starten/prutsen met dempers etc 1 op 4
Gisteravond had ik nog wat opgezocht over de Zenith Stromberg carberateurs; deze zijn niet heel erg veel te stellen...maar heb zo'n vermoeden dat ie gewoon veelste rijk loopt.
Als ik zonder dempers een straal gas gaf en daarna los liet klapte het behoorlijk
-Luchtfilter, benzinefilters, Olie+filter...nouja zal wel niet beter worden dan. Starten doet die prima warm en koud, koud loopt die zelfs idle op een heel laag toeren.
Ik denk met een juiste afstelling én elektronische ontsteking dat je 't toch wel wat beter dan 1:4 moet doen, al zie ik wel altijd foto's van je auto in mul zand en ruig terreinGhostrider schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 16:41:
[...]
Precies, dan heeft het upgraden niet echt nut; hij loopt prima echter het verbruikVerbruik laatste tijd inclusief starten/prutsen met dempers etc 1 op 4
Is bij die 123ignition-dingen ook de vervroegingscurve in te stellen ? Ik heb hier en daar wel eens wat mindere berichten over de betrouwbaarheid van 't spul gelezen, maar misschien dat dat inmiddels verbeterd is ?
Anders kan je nog eens aan MSD denken bijv als je naar elektronisch wilt.
Ik zit zelf ook nog te denken hoor, wat ik zal doen. Enerzijds wil ik wel een MSD-box in de Impala, anderzijds zit er net een frisse ontsteking op en bevalt me prima. Even een andere vervroegingskit erin ivm LPG, en 't loopt ook prima.
Heb er weer een paar aankopen bij.
Om te beginnen zijn vandaag volgende 2 dozen toegekomen.

Nu alleen nog eens tijd vinden om deze in elkaar te knutselen.
Heb hiernaast trouwens nog een beetje knutselwerk op de kop getikt. Iets meer werk aan en op schaal 1:1

Deze prachtige 144 is vanaf nu ook de mijne, naast de 850. De 144 is reeds volledig opgelast op alle punten waar er ook maar iets van roestvorming of zelfs poging tot roestvorming sprake was. Op dit moment moet deze wel nog volledig gespoten worden en terug alles monteren van verlichting, strips, ... Ook mechanisch eens grondig nakijken en een goede onderhoudsbeurt geven. Dit worden mijn eerste stappen in de wondere wereld van de mechanica. Lijkt me wel een vrij simpel blok om het aan te leren. Het is een B20A met 90pk. Heeft op dit moment iets van een 180k gelopen en ik neem hem over van de tweede eigenaar. Heel wat onderdelen zijn reeds voorhanden (dubbel), zelfs een tweede interieur. Dus we gaan allemaal het mooiste nemen en de rest blijft voor noodgevallen op stock. Hoop deze tegen de zomer aan volledig in orde te hebben.
Om te beginnen zijn vandaag volgende 2 dozen toegekomen.

Nu alleen nog eens tijd vinden om deze in elkaar te knutselen.
Heb hiernaast trouwens nog een beetje knutselwerk op de kop getikt. Iets meer werk aan en op schaal 1:1

Deze prachtige 144 is vanaf nu ook de mijne, naast de 850. De 144 is reeds volledig opgelast op alle punten waar er ook maar iets van roestvorming of zelfs poging tot roestvorming sprake was. Op dit moment moet deze wel nog volledig gespoten worden en terug alles monteren van verlichting, strips, ... Ook mechanisch eens grondig nakijken en een goede onderhoudsbeurt geven. Dit worden mijn eerste stappen in de wondere wereld van de mechanica. Lijkt me wel een vrij simpel blok om het aan te leren. Het is een B20A met 90pk. Heeft op dit moment iets van een 180k gelopen en ik neem hem over van de tweede eigenaar. Heel wat onderdelen zijn reeds voorhanden (dubbel), zelfs een tweede interieur. Dus we gaan allemaal het mooiste nemen en de rest blijft voor noodgevallen op stock. Hoop deze tegen de zomer aan volledig in orde te hebben.
ik merkte met de kou de afgelopen dagen dat bij het sturen m'n C70 nogal piepte en kraakte.
Na wat zoekwerk kwam ik hier uit en heb gelijk dit stappenplan doorlopen en ben nu net terug van een stukkie cruisen.
resultaat: 0,0 kraakjes en piepjes meer
Na wat zoekwerk kwam ik hier uit en heb gelijk dit stappenplan doorlopen en ben nu net terug van een stukkie cruisen.
resultaat: 0,0 kraakjes en piepjes meer

* kamstra vandaag de auto voor de 140k beurt naar Broekhuis in Assen gebracht.
resultaat: 2 nieuwe remschijven + blokken voor en een kapotte rubber van de ophanging vervangen
Totaal toch weer 1000 euro lichter, maar goed, hij kan er weer ff tegenaan
Kreeg trouwens als leenauto een splinternieuwe V70 2.5T R Design mee, leuk dingetje
resultaat: 2 nieuwe remschijven + blokken voor en een kapotte rubber van de ophanging vervangen
Kreeg trouwens als leenauto een splinternieuwe V70 2.5T R Design mee, leuk dingetje
Nice 
die luchtinlaat ook trouwens
die luchtinlaat ook trouwens
dat is een sneeuwkap (en geheel origineel trouwens), het blijft een zweedse auto he? (ook al is die in Born gemaakt
)
[ Voor 14% gewijzigd door Bramster op 30-12-2008 19:22 ]
lamstra, waarom in godsnaam in NL naar de dealer gebracht?
1000 euro wtf ?? Ik stond vanmiddag alweer te sikkeneuren om 75 euro voor een set remblokken.kamstra schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 19:04:
* kamstra vandaag de auto voor de 140k beurt naar Broekhuis in Assen gebracht.
't Is dat ik ze echt vanavond nodig had, anders had ik ze a $45 (of $35 el cheapo tot $65 origineel Volvo) weer uit de US gehaald met wat extra parts.. damn man wat een belachelijke prijzen in NL.
Schijven zijn iets van $50, en een rubber van de ophanging vervangen is wellicht veel werk, maar een volledige set polyurethaan hoeft max 150 euro te kosten imo.
Neem aan dat er wel olie ververst is, luchtfilter en ontsteking vervangen is ? Want je distririem zal ws. al bij 120 vervangen zijn.
75 Euro voor een remblokkenset is echt belachelijk veel. Ik geloof dat wij ze verkopen voor 20 Euro (voor een normale 850/S/V70 achter dan, niet voor de AWD's: dat zijn dure krengen).
Remblokjes voor zijn 30 Euro per set ongeveer. En dat terwijl ik voor m'n good old 850 een driekwart jaar geleden bij een Volvo-specialist ongeveer 100-110 Euro ex. BTW voor de complete set voor en achter betaald had.
Remschijven kosten trouwens ook geen drol, maar veel garages laten geloven van wel.

Remschijven kosten trouwens ook geen drol, maar veel garages laten geloven van wel.
Ik had weinig keus, had ook ver weg een adres gevonden waar ze 50 euro waren, maar ik had eigenlijk alleen vanavond tijd om ze eronder te zetten, en 't was echt nodig.
Ik wil gewoon niet met versleten remmen rijden, maar in Apeldoorn waren ze allemaal rond de 70/80 eu..
Ik wil gewoon niet met versleten remmen rijden, maar in Apeldoorn waren ze allemaal rond de 70/80 eu..
@HP: Is dat via een bepaalde webshop in de US dat jij besteld? En zijn daar ook delen te vinden voor een 144, of is dat meer voor de iets recentere modellen? Ik moet namelijk de remmen van die 144 ook nog volledig nakijken, maar als ik die voor niet al te veel gewoon kan vervangen dan zit ik voor een hele tijd weer gerust.
www.fcpgroton.com, hebben volgens mij ook materiaal voor 't oude spul
Hmm echt kwaliteits-spul kan ik het niet noemen: het gros is matig imitatiespul uit Aziatische landen zo te zien. No way dat ik zoiets op m'n auto schroef (aan die ellende begin ik niet meer). Toegegeven: ze zijn goedkoop, maar als het rommel is schiet het ook niet op.Hydraulik-Phunk schreef op woensdag 31 december 2008 @ 12:42:
www.fcpgroton.com, hebben volgens mij ook materiaal voor 't oude spul
Leuk zeg, precies de zelfde als dat ik heb zo te zien. Is dit ook een S ? (oorspronkelijk een B20B).Youk schreef op maandag 29 december 2008 @ 20:45:
Heb er weer een paar aankopen bij.
[afbeelding]
Ze hebben bij FPC ook onderdelen voor de 144, alleen soms moet je op www.foregncarpart.com of .org kijken om de juiste onderdelen te vinden. Het is geen immitaitie spul trouwens gewoon universele bosch onderdelen. Let wel erg goed op wat je besteld wat je in huis haalt, wat je via hun keuzeselectie tevoorschijn krijgt kan net iest verschillen met wat je nodig hebt. Dus je kan beter zoeken op typenummer.
Vaak is het zelfs zo dat als je het niet zeker weet gewoon beide onderdelen kan bestellen dan ben je nog goedkoper uit.
Niet alles is Bosch hoor, met name remblokken en relais zijn vaak van goedkope witmerkjes. Uit ervaring weet ik dat je met dat soort spul niet moet gaan bezuinigen. 
Wel apart dat sommige "nieuwe" Bosch-onderdelen je oude terug moet sturen. Oftewel: het is gereviseerde meuk (bij bijvoorbeeld stroomverdelers, die nieuw gewoon goed te krijgen zijn).
Wel apart dat sommige "nieuwe" Bosch-onderdelen je oude terug moet sturen. Oftewel: het is gereviseerde meuk (bij bijvoorbeeld stroomverdelers, die nieuw gewoon goed te krijgen zijn).
Ik zal em in het nieuwe jaar ffe goed afstellen; als die warm is draait hij echt als een zonnetje. maar gisteravond dacht ik ...kan nog wel een stukje rijden...haper haper en uit na 210kmHydraulik-Phunk schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 23:59:
[...]
Ik denk met een juiste afstelling én elektronische ontsteking dat je 't toch wel wat beter dan 1:4 moet doen, al zie ik wel altijd foto's van je auto in mul zand en ruig terrein
Een maat gebeld en ~18liter erin gegooit...volgende dag er nog 38 liter in gegooid toen was die vol...nou dat is niet eens 1:4

Asus Zenbook i7 256gb
Paar weekjes terug V50 gereden 

Het is tegenwoordig mogelijk om bij de V50 te kiezen uit diverse soorten/materialen op de middenconsole: hout, aluminium, een eigen bloemenprint..je kunt het zo gek niet bedenken. De V50 waar ik in heb gereden was voorzien van een standaard aluminium console:

Verder zijn er weinig opvallende zaken te melden over het interieur. Het is een goed afgewerkt geheel, zonder grote naden. Er is gebruik gemaakt van mooie materialen en het voelt allemaal aan alsof het erg lang mee gaat. De tellers zijn voorzien van mooie duidelijke cijfers en verlichten in het donker lichtgroen op. De radio is in de dunne middenconsole geïntegreerd en voorzien van mp3-functionaliteit en een iPod aansluiting, welke overigens niet getest is. Eigenlijk gewoon een heel net interieur dus, in de V50.

De V50 heeft verder iets gemeen met een auto van een Italiaans merk, de Alfa 156/159. Moet hij nou wél of niet voorzien worden van dakrails? Sommige mensen vinden het een must, andere verafschuwen het. Ik vind het zelf erg afhankelijk van de uitvoering en kleur. Bij de gereden auto misstaat het zeker niet. Naast de dakrails was de auto voorzien van koplampsproeiers (maar géén xenonverlichting) en mistlampen in de bumper. De grille is wat nadrukkelijker aanwezig in de vernieuwde V50, iets wat robuust en degelijk over komt. Dit gevoel wordt nog eens extra benadrukt bij het sluiten van de deuren. Dat gaat gepaard met een solide "kloenk".

Eigenlijk zette het wegrijden meteen de trend voor de rest van het weggedrag. Het is een probleemloze auto, met een neutraal onderstel wat je eigenlijk best veel kunt maken. De V50 zal niet ineens overstuur gaan vertonen of extreem stuiterig worden, het gaat allemaal heel gemoedelijk en voorspelbaar. Het geheel is best comfortabel en nodigt niet direct uit tot een potje stevig sturen, maar als je er voor kiest kun je toch behoorlijk hoge bochtsnelheden halen. Hier komt de link met de Ford Focus toch om de hoek kijken, een groot voordeel voor de S40 en V50. De stoelen tot slot zitten ook erg lekker en bieden goede zijdelingse steun. Ze zijn niet te hard en voor mijn lengte van twee meter kan ik er prima voor langere tijd op zitten.
Volvo V50 1.6D Edition I

Never change a winning team?
Of ik even een rondje wilde sturen in het laatste model V50. Het is een auto die vergelijkbaar is met mijn Seat Leon en ik vond de V50 altijd een fijne wagen om naar te kijken, dus waarom niet? De V50 heeft het altijd wat beter gedaan dan zijn sedanbroertje, de S40. In 2007 zijn een aantal zaken veranderd aan beide modellen, zodat ze er weer even tegenaan kunnen. De achterlichten zijn anders gevormd en voorzien van de steeds populairdere LED-verlichting, de naam van de fabrikant staat met grote letters op de achterkant en de neus is iets boller geworden. Binnenin is er wat meer opbergruimte en zijn de materialen en interieurkleuren veranderd. Hebben deze aanpassingen de auto nog beter gemaakt? Dat zullen we zien tijdens deze test.Swedish Design
Met de komst van de S40 en V50 is door Volvo een nieuwe lijn geïntroduceerd. Nieuwe, frisse modellen, met brede heupen en met als meest opvallende in het hele ontwerp: de middenconsole. Een stukje “Swedish Design” wat een bepaalde sfeer in het interieur brengt. Inmiddels is deze middenconsole terug te vinden in de diverse Volvo-modellen en in mijn ogen ook met succes. Het staat simpel, strak en opgeruimd.Het is tegenwoordig mogelijk om bij de V50 te kiezen uit diverse soorten/materialen op de middenconsole: hout, aluminium, een eigen bloemenprint..je kunt het zo gek niet bedenken. De V50 waar ik in heb gereden was voorzien van een standaard aluminium console:

Verder zijn er weinig opvallende zaken te melden over het interieur. Het is een goed afgewerkt geheel, zonder grote naden. Er is gebruik gemaakt van mooie materialen en het voelt allemaal aan alsof het erg lang mee gaat. De tellers zijn voorzien van mooie duidelijke cijfers en verlichten in het donker lichtgroen op. De radio is in de dunne middenconsole geïntegreerd en voorzien van mp3-functionaliteit en een iPod aansluiting, welke overigens niet getest is. Eigenlijk gewoon een heel net interieur dus, in de V50.

De buitenkant
Tot zover het interieur, we gaan verder met de buitenkant. De gereden auto was gespoten in een eigenaardige, groenige kleur die bij Volvo bekend is als Gecko Green metallic. De bumpers en spiegels zijn keurig in de kleur mee gespoten, evenals de stootstrips. Eigenlijk gewoon zoals het hoort in deze klasse.De V50 heeft verder iets gemeen met een auto van een Italiaans merk, de Alfa 156/159. Moet hij nou wél of niet voorzien worden van dakrails? Sommige mensen vinden het een must, andere verafschuwen het. Ik vind het zelf erg afhankelijk van de uitvoering en kleur. Bij de gereden auto misstaat het zeker niet. Naast de dakrails was de auto voorzien van koplampsproeiers (maar géén xenonverlichting) en mistlampen in de bumper. De grille is wat nadrukkelijker aanwezig in de vernieuwde V50, iets wat robuust en degelijk over komt. Dit gevoel wordt nog eens extra benadrukt bij het sluiten van de deuren. Dat gaat gepaard met een solide "kloenk".

Onder de motorkap
Waar het bij rijtesten naast de gebruikelijke interieur- en exterieurpraat vooral om gaat is het rijden. Maar, waar is een auto zonder motor? Het blok in de gereden V50 is er een die in heel veel verschillende auto's ligt. Niet alleen Volvo maakt dankbaar gebruik van de 1.6 liter diesel, maar onder andere Peugeot, Ford en Mazda hebben dit blok in hun assortiment. Het blok levert in de V50 110pk bij 4000rpm en een koppel van 240Nm bij 1750rpm.
Niets-aan-de-hand show
Wanneer het blok gestart is, valt op dat de boel lekker stil en rustig loopt. In vergelijking met een TDi of JTD is er weinig kritiek te geven wat betreft het geluidsniveau. Bij het wegrijden gaat alles erg makkelijk en soepel. De koppeling pakt mooi direct op en de auto rijdt zonder problemen weg. Dat heb ik wel eens anders gehad, bij de eerder geteste Lancia Delta bijvoorbeeld waar het echt een paar keer op bijna af laten slaan neerkwam. De motor pakt direct lekker op en kent eigenlijk geen turbogat. Al vanaf stationair is er trekkracht beschikbaar en die blijft mooi opbouwen tot het moment dat het gunstig is om te schakelen bij een diesel, zo rond de 2500-3000rpm.Eigenlijk zette het wegrijden meteen de trend voor de rest van het weggedrag. Het is een probleemloze auto, met een neutraal onderstel wat je eigenlijk best veel kunt maken. De V50 zal niet ineens overstuur gaan vertonen of extreem stuiterig worden, het gaat allemaal heel gemoedelijk en voorspelbaar. Het geheel is best comfortabel en nodigt niet direct uit tot een potje stevig sturen, maar als je er voor kiest kun je toch behoorlijk hoge bochtsnelheden halen. Hier komt de link met de Ford Focus toch om de hoek kijken, een groot voordeel voor de S40 en V50. De stoelen tot slot zitten ook erg lekker en bieden goede zijdelingse steun. Ze zijn niet te hard en voor mijn lengte van twee meter kan ik er prima voor langere tijd op zitten.
Conclusie
De Volvo V50 is een degelijke en nette auto. Eigenlijk is daar al heel veel mee gezegd, er is gewoon maar erg weinig mis mee. Het rijdt goed, het ziet er netjes, doch niet heel spannend uit en het totaalplaatje steekt gewoon goed in elkaar. De prijzen liggen hoger dan bijvoorbeeld eerder genoemde Ford Focus of een Volkswagen Golf, maar daar kun je de auto niet mee vergelijken. Het model zitten tussen de normale middenklasse en de hogere middenklasse als de BMW 3-serie in en dat is geen onverstandige keuze van Volvo. De 1.6 dieselmotor doet de auto zeker geen tekort voor op de Nederlandse snelwegen. Enige "minpunt" is misschien het missen van een 6-bak, iets wat het verbruik en de rust in de auto wat meer kan drukken maar dat is in mijn ogen momenteel geen gemis.
Verwijderd
nette review van de auto!
Zelf heb ik ook al in dit model gereden, volgens mij klopt alles wat je zegt!
Zelf heb ik ook al in dit model gereden, volgens mij klopt alles wat je zegt!
Ik pak niet 't goedkoopste spul, maar de zaken zoals ontsteking, bougiekabels, luchtfilter, bougies etc zijn allemaal of Volvo-badged of idd van Bosch, Mann of andere 'normale' merken.Bart-Willem schreef op woensdag 31 december 2008 @ 14:17:
[...]
Hmm echt kwaliteits-spul kan ik het niet noemen: het gros is matig imitatiespul uit Aziatische landen zo te zien. No way dat ik zoiets op m'n auto schroef (aan die ellende begin ik niet meer). Toegegeven: ze zijn goedkoop, maar als het rommel is schiet het ook niet op.Overigens zijn de onderdelen van wél normale merken niet goedkoper dan in Europa.
Ik (her)ken de Mexicaanse/Aziatische kwaliteitsspullen inmiddels ook wel

Keertje wassen weer trouwens
[ Voor 6% gewijzigd door Hydraulik-Phunk op 03-01-2009 02:02 ]
Precies, die goedkope rommel wil je niet en dat zie je van de foto al. Naar mijn ervaring is het meeste spul wat je nodig hebt (ontsteking, kabels) bijna alleen maar als "a-merk" te krijgen dus zit je altijd wel goed. Ruilen is wel lastig ivm heen en weer sturen dus let wel op de typenummers; piece of cake. Ik had desondanks toch een verkeerd rotortje van mijn verdeler besteld, maar omdat het toch van bosch is wilde een volvo handelaar dat wel omruilen voor een passende.Hydraulik-Phunk schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 00:58:
[...]
Ik pak niet 't goedkoopste spul, maar de zaken zoals ontsteking, bougiekabels, luchtfilter, bougies etc zijn allemaal of Volvo-badged of idd van Bosch, Mann of andere 'normale' merken.
Distririem hoeft pas bij 160k, dus die is nog niet gedaan.Hydraulik-Phunk schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 23:31:
[...]
1000 euro wtf ?? Ik stond vanmiddag alweer te sikkeneuren om 75 euro voor een set remblokken.
't Is dat ik ze echt vanavond nodig had, anders had ik ze a $45 (of $35 el cheapo tot $65 origineel Volvo) weer uit de US gehaald met wat extra parts.. damn man wat een belachelijke prijzen in NL.
Schijven zijn iets van $50, en een rubber van de ophanging vervangen is wellicht veel werk, maar een volledige set polyurethaan hoeft max 150 euro te kosten imo.
Neem aan dat er wel olie ververst is, luchtfilter en ontsteking vervangen is ? Want je distririem zal ws. al bij 120 vervangen zijn.
140k beurt kost sowieso al 400 euro, en daaroverheen kwamen dus nog die remmen en ander grut, dan gaat t wel vrij hard.
Anyway, dit is nog een schijntje in vergelijking met wat ze in .lu voor zo'n beurt vragen. Ter vergelijk, bij de dealer in NL zou een nieuwe sleutel+ remote + aanpassen code me 90 euro hebben gekost, in .lu lapte ik 230 euro

En dat is dus ook meteen het antwoord op de vraag van tozzke
hmmmm en de auto's an sich kosten in verhouding weer behoorlijk minder.... ze moeten ergens hun geld vandaan halen?
Dit topic is gesloten.