Uhm nee, die dingen werken anders
In 2WD stand staan die dingen in de vrij stand, in de 4WD worden ze in de lock stand getrokken.
Als ze niet locken heb je dus nog steeds 2WD, om ze te unlocken moet je 2WD inschakelen en achteruit rijden.
Soms willen ze ook nog wel eens unlocken als je in 4WD achteruit rijdt
Vaccum difflock is juist wel standaard

net als elektrisch.
Aftermarket zijn vaak juist luchtdruk (ARB) of mechanisch/automatisch (Detroit Locker en nog een heel rijtje merken)
Nieuwe "echte" 4x4 als bijvoorbeeld een Defender hebben standaard AWD met een lockbaar middendiff. zodat een 4WD wordt, die hebben dus geen naven meer die in en uitgeschakeld worden.
edit:
Plaatjes a.d.h.v. Volvo C304 documentatie
Rode lijn is geen snelheidsverschil mogelijk, groene lijn is wel snelheidsverschil mogelijk.
6x4 mode, vergelijkbaar met normaal 4x2 mode op een terreinwagen.

Achterassen hebben geen in/uitschakelbare naven (vooras bij mij ook niet maar dat komt nog).
De rode lijn komt bij de motor vandaan, door de versnellingsbak, door de tussenbak (schakeld vooras bij en hoge/lage giering) en door naar de middelste as.
Deze as heeft gewoon een open diff en er is dus snelheidsverschil mogelijk tussen het linker en rechterwiel (groene lijn).
Zoals ook te zien wordt voor de achteras de aandrijflijn afgetakt VOOR het differentieel van de middelste as, hierdoor is er zoals in het plaatje te zien GEEN snelheidsverschil mogelijk tussen de 2 achterassen.
De achterste as heeft ook gewoon een open diff en er is dus ook hier snelheidsverschil mogelijk tussen het linker en rechter wiel. Maar 1 wiel van de achterste as heeft altijd dezelfde snelheid als 1 wiel van de middelste as.
Zoals al eerder vermeld heeft mijn vooras geen in/uitschakelbare naven, dit heeft als gevolg dat de aandrijfas, diff en de hele reutemeteut dus altijd meedraait tijdens het rijden in 6x4. In/uitschakelbare naven hebben in mijn optiek alleen als functie de slijtage van de voor andrijving te verminderen tijden het rijden met een uitgeschakelde vooras.
Schakel je dus de 4x4 (in mijn geval 6x6) in en je locked de naven op de vooras niet heb je dus nog steeds 2WD op je achteras, been there, done that, stond vast
Door de uitgeschakelde aandrijving naar de vooras is hier wel snelheidsverschil mogelijk t.o.v. de achterassen.
6x6 mode, vergelijkbaar met normaal 4x4 mode op een terreinwagen.

Veranderd weinig, behalve dat de vooras nu ook aangedreven wordt.
Op alle assen draait dus minimaal 1 van de wielen met dezelfde snelheid als 1 van de wielen op de andere assen (in mijn geval zijn er dus minimaal 3 wielen die altijd met dezelfde snelheid draaien)
Niet goed op het asfalt, wringt nogal en als je aandrijflijn er niet tegen kan breekt er vanzelf ergens iets.
6x6 mode met diff locks

De diff locks op de achterassen geactiveerd, geen snelheidsverschil meer mogelijk tussen de linker en rechterwielen op de achterassen. Wringt heel erg op asfalt.
en tot slot de totale no-go op asfalt:

Alle wielen draaien altijd met dezelfde snelheid, tot mijn grote schaamte heb ik deze zonde ook een keer begaan en kan je uit ervaring vertellen dat je eigenlijk alleen nog maar rechtdoor kan rijden
En als het een AWD was geweest?

Dan had het er zo uit gezien
Alle wielen worden aangedreven, maar bij wijze van spreken zou je 5 wielen vast kunnen houden terwijl er 1tje draait
En dat is het wel zo'n beetje geloof ik.
[
Voor 68% gewijzigd door
MewBie op 23-12-2009 23:01
]
Please leave a message after the beep.
*beeeeep*