Dat van die koeling is een dik broodje aap.

Het klopt dat ze koelproblemen hebben, maar absoluut niet in de Volvo. Wel in de VW LT-busjes omdat het blok daar een beetje onderin weggemoffeld is (lekker dik ingepakt) met een veels te klein radiateurtje.

Door het kleine motorcompartiment en belabberde radiateur kon de motor in zo'n LT zijn hitte nooit kwijt.

Je hebt ook een 2-liter 4-cilinder maar dat is hetzelfde VW-blok waar 2 cilinders afgehakt zijn (de D24 was er ook eerder dan de D20). De D20 kom je echter zelden tegen in de 240's maar zijn wel daadwerkelijk geleverd in de landen met fiscale pk's (met name Italië en ook wel wat in België) maar die dingen zijn dan zo zwak dat ze volgens mij nauwelijks verkocht waren. Ik ben er dan ook nog nooit 1 tegen gekomen.
Koelingsproblemen heb ik nooit gezien bij de diesels, zelfs met mijn 3-traps automaat heb ik nooit koelproblemen of wat dan ook.

In de VW is het dan ook een regelrechte flop geweest, maar in de Volvo's dus niet. Sterker nog: onze monteur had er 1 en die had uiteindelijk meer dan een miljoen gelopen (zonder revisie en al helemaal niet met hoge onderhoudskosten) en toen is de auto maar verkocht.

De ouders van een goede vriend van hadden ook ooit zo'n 245 diesel en dat ding hadden ze met 7 ton op de teller maar een keer verkocht toen bleek dat ze liever in hun 850 T5R reden.

Het beestje rijdt nu nog steeds ergens rond.
In NL zie je de diesels eigenlijk zelden, maar in België rijden ze nog volop heb ik 't idee. Tenminste: alle klanten bij ons met diesels zijn eigenlijk vooral Belgen.

Sommige klanten hebben er zelfs 2.
Ik ben ook zeer te spreken over m'n 244 met die D24 (ding komt trouwens ook uit België) Eigenlijk de beste auto die ik ooit gekocht heb: niet al te duur in aanschaf, rijdt prima en echt nooit problemen!

Ook nauwelijks flinke kosten gehad, behalve 2 remklauwen achter (maar dat zijn de kosten eigenlijk ook niet echt). En dat terwijl ik er behoorlijk veel km's mee maak.

1 groot nadeel: ze zijn echt enorm traag.

Vandaar dat ze datzelfde blok sinds de 740 maar voorzien hebben van een turbo. Het blok is trouwens zo goed als ongewijzigd gebruikt tot in de laatste 940 (tot circa 1996 dus).
[
Voor 58% gewijzigd door
Bart-Willem op 25-10-2009 22:29
]