Iets zegt me dat het geen drol kost voor een (turbo) benzine motor... klopt dit?Bart-Willem schreef op zaterdag 26 september 2009 @ 19:19:
Voor een D5 mag je inderdaad je portemonnee opentrekken: rond de 2k.
Dan zijn injectors (origineel Bosch) nog steeds iets van 100 bucks per stuk.Red devil schreef op zaterdag 26 september 2009 @ 20:18:
[...]
Iets zegt me dat het geen drol kost voor een (turbo) benzine motor... klopt dit?
500 euro vs 2000 euro en de kans dat ze bij een benzine motor kapot gaan lijkt me kleiner? (minder geavanceerde techniek + dat je toch wel vaak leest dat de diesel-vrinden deze moeten laten vervangen?).Bart-Willem schreef op zaterdag 26 september 2009 @ 20:29:
[...]
Dan zijn injectors (origineel Bosch) nog steeds iets van 100 bucks per stuk.
Verwijderd
Diesel is echt betrouwbaarder voor dat soort auto's.Red devil schreef op zaterdag 26 september 2009 @ 20:48:
[...]
500 euro vs 2000 euro en de kans dat ze bij een benzine motor kapot gaan lijkt me kleiner? (minder geavanceerde techniek + dat je toch wel vaak leest dat de diesel-vrinden deze moeten laten vervangen?).
Benzine kan veel KM's maken hoor, maar niet echt geschikt voor dagelijks veel KM's en het is duur rijden.
Ik heb zelf 't idee dat ze bij benzine-motoren vaker vervangen worden.
Volgens mij is dat al beetje achterhaald mbt betrouwbaarheid. Mensen die veel rijden, rijden vaker diesel zodat je vaker hogere kmstanden ziet bij dieselrijders, cum hoc ergo propter hoc.Verwijderd schreef op zaterdag 26 september 2009 @ 20:52:
[...]
Diesel is echt betrouwbaarder voor dat soort auto's.
Benzine kan veel KM's maken hoor, maar niet echt geschikt voor dagelijks veel KM's en het is duur rijden.
Bij een bepaald omslagpunt is dieselrijden wel goedkoper natuurlijk, mee eens.
Heb nog nooit exacte cijfers gezien maar ik kan me voorstellen dat je als forum-lezer ook beetje biased bent omdat je natuurlijk al die dieselaars hoort klagen als ze 2k moeten neerleggen, Een rekening van 500, daar zullen de meeste rijders niet over mekkenBart-Willem schreef op zaterdag 26 september 2009 @ 21:18:
Ik heb zelf 't idee dat ze bij benzine-motoren vaker vervangen worden.
Oke, maar is het dan om en nabij de 2ton km's voor een diesel of ergens na de 2 ton? Dan weet ik of ik met mn budget er rekening mee moet houden al vroeg in het begin (incalculeren met de aanschaf) of dat ergens verderop pas gebeurd. Uiteraard kan je ook pech hebben en gaan ze een dag later stuk
To be, or not to be a FRUITVLIEG!??
Die kans zit er dik in... Maar waarschijnlijk later daar ook weer ingerolen..Bart-Willem schreef op zaterdag 26 september 2009 @ 00:22:
Dan heeft je oom 'm zeker bij Van Roosmalen te Loon op Zand gekocht?
Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...
Als je een D5 met kapotte verstuivers hebt, merk je dat zelf als eerste bij het starten.Als die moelijk aan slaat dan weet je al genoeg.Verwijderd schreef op zaterdag 26 september 2009 @ 19:45:
[...]
Daarom ga ik met dat soort auto's niet naar de dealer... omdat ze niet eens kunnen vinden dat de verstuivers niet meer goed zijn... zal uiteraard per dealer verschillen en de prijzen er bij die kwaliteit ook niet om liegen.
Ik ben fan van de universele bedrijven die investeren in uitleestechniek, goed gereedschap en een flink stuk kennis.
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Verwijderd
Een dergelijke auto waar ik ervaring mee heb sloeg prima aan hoor.backupdevice schreef op zondag 27 september 2009 @ 09:35:
[...]
Als je een D5 met kapotte verstuivers hebt, merk je dat zelf als eerste bij het starten.Als die moelijk aan slaat dan weet je al genoeg.
Het ligt er maar net aan hoe defect ze zijn... je hoort tijdens het lopen een hand met knikkers zeg maar en het vermogen neemt af. En het pluimen natuurlijk omdat hij niet goed meer vernevelt en dus niet optimaal verbrandt op een paar cilinders.
GRRRRRRRR
heb een enorme scheur in mijn voorruit
Reed in de Ardennen terug naar .lu gisteravond en ineens een enorme knal op de ruit, zal een steen geweest zijn.
T is niet door alle lagen heen geloof ik, maar toch, dat gaat een nieuwe voorruit worden lijkt me.
Geen idee of t verzekerd is, naja, hier mee doorrijden is ook niet echt een optie, dus hopelijk kunnen ze het nog regelen voor ik vrijdag op vakantie ga.
heb een enorme scheur in mijn voorruit
Reed in de Ardennen terug naar .lu gisteravond en ineens een enorme knal op de ruit, zal een steen geweest zijn.
T is niet door alle lagen heen geloof ik, maar toch, dat gaat een nieuwe voorruit worden lijkt me.
Geen idee of t verzekerd is, naja, hier mee doorrijden is ook niet echt een optie, dus hopelijk kunnen ze het nog regelen voor ik vrijdag op vakantie ga.
Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat
Ben je ervoor verzekerd? Zo nee: NIET naar Carglass gaan, die apen rekenen gerust 700-800 Euro voor een ruitje.
Inzake: de verzekering betaalt toch.
geen idee nog of verzekering het covert..Bart-Willem schreef op maandag 28 september 2009 @ 10:11:
Ben je ervoor verzekerd? Zo nee: NIET naar Carglass gaan, die apen rekenen gerust 700-800 Euro voor een ruitje.Inzake: de verzekering betaalt toch.
wil je dat niet zeggen, soms start de mijne wat vreemd.. slaat wel altijd direct aan, maar doet het soms wat als een roker in de morgen...kuch kuch start..backupdevice schreef op zondag 27 september 2009 @ 09:35:
[...]
Als je een D5 met kapotte verstuivers hebt, merk je dat zelf als eerste bij het starten.Als die moelijk aan slaat dan weet je al genoeg.
mmm misschien maar even een reserve potje aan gaan leggen just in case..
Verder draait hij trouwens als een zonnetje..
trip naar NL reed hij bijna 49MPG (normaal 36) vanwege snelweg (en dat met fietsenrack achterop en niet al te langzaam rijden)
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
De 2.5D van mn pa rookt ook bij koude start, daarna ook niet meer. (Ja, volgas.)
Screw you guys, I'm goin' home! >_>
Verwijderd
Ik rij wel eens met een klein bestelbusje welke toch wel 160-170 loopt, en als de dan van de 4 naar de 5 schakelt bij de 140 zijn de bumperklevers welke snel denken te zijn zo ineens 200 meter achter jeHydraulik-Phunk schreef op maandag 28 september 2009 @ 11:15:
De 2.5D van mn pa rookt ook bij koude start, daarna ook niet meer. (Ja, volgas.)
Diesels roken eigenlijk altijd wel bij een koude start.
De V70 die ik had bleef op het einde zelfs na 1 uur rijden boven de 2000 toeren roken.
Maar dat heb ik bij de verkoop gemeld en die persoon was er ook al vrij zeker van dat het de EGR-klep was. Hij rijdt er nog steeds in rond, dus zal het zelf wel opgelost hebben lijkt me.

ik doelde meer op: kuch kuch start...
Bij schakelen geeft hij af en toe ook wat roet zei een vriend van me hoewel ik dat zelf niet zie..
In een tijdelijke voorloper S60 D5 leek het soms wel een stoomtrein maar die moets ook eigenlijk een beurt..
Toen ik de olie wat optopte met verse olie deed hij het niet meer.. ding was dus beetje achterstallig qua onderhoud.. tja wees leasebak dan krijg je dat..
Bij schakelen geeft hij af en toe ook wat roet zei een vriend van me hoewel ik dat zelf niet zie..
In een tijdelijke voorloper S60 D5 leek het soms wel een stoomtrein maar die moets ook eigenlijk een beurt..
Toen ik de olie wat optopte met verse olie deed hij het niet meer.. ding was dus beetje achterstallig qua onderhoud.. tja wees leasebak dan krijg je dat..
Inhouden kan ook een aanwijzing zijn,ToolkiT schreef op maandag 28 september 2009 @ 13:03:
ik doelde meer op: kuch kuch start...
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
tijdens het rijden bedoel je of tijdens de start?backupdevice schreef op maandag 28 september 2009 @ 13:11:
[...]
Inhouden kan ook een aanwijzing zijn,
Tijdens rijden doet hij het prima.. starten denk ik eerder dat het aan de accu of startmotor ligt..
Verwijderd
Als het echt de injecttoren zijn dan merk je echt minder vermogen, minder aan het gas en de motor loopt echt rauw, vreselijk rauw alsof er lagers los liggen... dat is puur het verzuipen.ToolkiT schreef op maandag 28 september 2009 @ 14:20:
[...]
tijdens het rijden bedoel je of tijdens de start?
Tijdens rijden doet hij het prima.. starten denk ik eerder dat het aan de accu of startmotor ligt..
en aan je verbruik en uitstoot dus ook neem ik aan?Verwijderd schreef op maandag 28 september 2009 @ 14:57:
[...]
Als het echt de injecttoren zijn dan merk je echt minder vermogen, minder aan het gas en de motor loopt echt rauw, vreselijk rauw alsof er lagers los liggen... dat is puur het verzuipen.
Dan zit het wel ok bij mij denk ik zo..
Hmm, de 2.0D in mijn '04 V50 loopt ook nogal rauw als ie koud is, start een pak minder vlot als mijn pa z'n '07 V50 2.D en klinkt ook rauwer als de nieuwere. En dan nog een paar dingetjes:Verwijderd schreef op maandag 28 september 2009 @ 14:57:
Als het echt de injecttoren zijn dan merk je echt minder vermogen, minder aan het gas en de motor loopt echt rauw, vreselijk rauw alsof er lagers los liggen... dat is puur het verzuipen.
- weinig kracht onder de 1800 rpm, daarna krijg je even een schop (de turbo die erin komt?)
- bij 2200 is het feest weer gedaan, want dan houdt ie even in, dan weer even door, dan weer inhouden, tot ongeveer 2500 rpm.
- rookt wat bij optrekken, vrij veel bij licht sportief optrekken, ook als ie warm staat.
- als ik 50 rij op CC in 4e voelt het alsof de auto heel licht schokt, was vroeger ook niet.
EGR is dichtgezet en stekker ervan is uitgetrokken, dus dat is niet de oorzaak.
zou dat dan ook kunnen veroorzaakt worden door een slechte injector?
Ik zal het alleszins voorleggen bij het volgende onderhoud (160k, nog 3k te gaan) En zal maar genoeg geld aan de kant houden, want ik las onlangs op Volvo-forum.nl dat de injectoren voor de 2.0D zo'n 320 per stuk kosten...

[ Voor 9% gewijzigd door ppFreddy op 28-09-2009 16:58 ]
Wat je vandaag niet doet kan je morgen ook uitstellen...
Verwijderd
200K voor dieselinjecteren schijnt al veel te zijn, die bij deze V70 gingen er bij 260 uit omdat het echt niet meer anders kon.ppFreddy schreef op maandag 28 september 2009 @ 16:56:
[...]
Hmm, de 2.0D in mijn '04 V50 loopt ook nogal rauw als ie koud is, start een pak minder vlot als mijn pa z'n '07 V50 2.D en klinkt ook rauwer als de nieuwere. En dan nog een paar dingetjes:
- weinig kracht onder de 1800 rpm, daarna krijg je even een schop (de turbo die erin komt?)
- bij 2200 is het feest weer gedaan, want dan houdt ie even in, dan weer even door, dan weer inhouden, tot ongeveer 2500 rpm.
- rookt wat bij optrekken, vrij veel bij licht sportief optrekken, ook als ie warm staat.
- als ik 50 rij op CC in 4e voelt het alsof de auto heel licht schokt, was vroeger ook niet.
EGR is dichtgezet en stekker ervan is uitgetrokken, dus dat is niet de oorzaak.
zou dat dan ook kunnen veroorzaakt worden door een slechte injector?
Ik zal het alleszins voorleggen bij het volgende onderhoud (160k, nog 3k te gaan) En zal maar genoeg geld aan de kant houden, want ik las onlangs op Volvo-forum.nl dat de injectoren voor de 2.0D zo'n 320 per stuk kosten...)
Wat je zegt, ook dat inhouden op de cruise, duidt echt op verzuipen omdat de injector niet meer goedt vernevelt.
Vervang ze allemaal, niet alleen degene die niet goed werken, je blijft dan bezig namelijk en kunt niet gewoon 200K weer lekker verder. Het is een wereld van verschil trouwens en hij gaat steeds beter lopen ook nog
Sta er niet van verstelt dat de dealer het niet kan vinden... al teveel gezien namelijk. Laat iemand die verstand van zaken heeft een een actia systeem, dus geen stomme snap-on welke niet werkt, de boel even uitlezen... dan zit je geheid goed !
En tja... de kosten ? Waarom altijd dat zeuren ? Je moet een volvo rijden als je dat kan mijn inziens... hakt er altijd wel in
Snap niet dat er zo luchtig wordt gedaan m.b.t. het vervangen van alle diesel injectoren. Grapje kost je kennelijk bijna 2000 keiharde euros! Als je dit rond de 200k moet laten doen, wetende dat de meeste mensen misschien rond de 150k de auto kopen, dan weet je dus vantevoren dat binnen afzienbare tijd een vette rekening wordt gepresenteerd. Wellicht een tip voor a.s. kopers van 2dehands autos, kan de keuze misschien net richting benzine motor doen laten vallen.
Verwijderd
Luchtig ? Tja... je rijdt zo'n auto toch als je hem kan betalen mag ik aannemen ?Red devil schreef op maandag 28 september 2009 @ 18:55:
Snap niet dat er zo luchtig wordt gedaan m.b.t. het vervangen van alle diesel injectoren. Grapje kost je kennelijk bijna 2000 keiharde euros! Als je dit rond de 200k moet laten doen, wetende dat de meeste mensen misschien rond de 150k de auto kopen, dan weet je dus vantevoren dat binnen afzienbare tijd een vette rekening wordt gepresenteerd. Wellicht een tip voor a.s. kopers van 2dehands autos, kan de keuze misschien net richting benzine motor doen laten vallen.
En voor 1200 euro kan het ook... dealer is gewoon 800 euro duurder !
Tja, betalen is 1 ding, eraan willen uitgeven is een ander. Daarbij is het natuurlijk fijn om te weten wat je te wachten staat. Kan me niet voorstellen dat een gemiddelde volvo-bezitter zonder te knipperen 2000 euro (of 1200, maar ja das eigenlijk flauw, als je echt volvo kunt rijden ga je natuurlijk niet naar de non-dealer toch?) betaalt.Verwijderd schreef op maandag 28 september 2009 @ 19:11:
[...]
Luchtig ? Tja... je rijdt zo'n auto toch als je hem kan betalen mag ik aannemen ?
En voor 1200 euro kan het ook... dealer is gewoon 800 euro duurder !
Wat voor v70 rijd jij als ik vragen mag?
Ik kon het niet laten!
Ik heb een 240 Turbo gekocht voor weinig!
De reden dat 'ie zo goedkoop was:
- roest op de achterklep, reservewielbak niet 100% meer en wielrand begint wat te roesten;
- de turbo is half kapot;
- ze heeft een klein slippertje gemaakt en iets geramd, maar de schade valt enorm mee (is gewoon een schampplek).
Dat vrouwke doet zelf niets aan onderhoud dus besteedt ze het uit aan de garage en dat werd haar allemaal te duur.
Op volvolvo.nl stond dat iemand was wezen kijken en dat de auto tegen viel (toen vroeg ze er 4000 voor), maar ik vind het allemaal érg meevallen: de roest is te verwaarlozen (kofferklep vervang je door een goed exemplaar, en die wielranden hebben allemaal wel last van roest, reservewielbakken idem) en dat het interieur niet mooi zou zijn (alleen iets bij de gordelhouders afgebroken, maar dat vervang je door iets mooiers en voila). Oftewel: alleen maar negatief geblaat terwijl er vrij weinig aan de hand was.
Niet erg, want kennelijk had ze meer van dat soort negatieve mensen over de vloer gehad en uiteindelijk heb ik de auto mee kunnen nemen voor net geen 1000 Euro. 
Maar nu de foto's!

De Amazon Combi gaat deze week naar een verwarmde stalling toe (wachtend tot mijn broer 'm overneemt) en ik denk dat ik de witte 240 maar ook in de stalling zet en ga schorsen tot 'ie belastingvrij is (tenzij iemand nu een goed bod doet).

- roest op de achterklep, reservewielbak niet 100% meer en wielrand begint wat te roesten;
- de turbo is half kapot;
- ze heeft een klein slippertje gemaakt en iets geramd, maar de schade valt enorm mee (is gewoon een schampplek).
Dat vrouwke doet zelf niets aan onderhoud dus besteedt ze het uit aan de garage en dat werd haar allemaal te duur.
Maar nu de foto's!

De Amazon Combi gaat deze week naar een verwarmde stalling toe (wachtend tot mijn broer 'm overneemt) en ik denk dat ik de witte 240 maar ook in de stalling zet en ga schorsen tot 'ie belastingvrij is (tenzij iemand nu een goed bod doet).
Heb even een vraag voor de motor kenners?
Rij zelf al een tijdje met een s40 (2.0d bouwjaar 2005) en had last van inhouden bij het volgas geven. Bij de garage even de pc eraan en blijkt dat het EGR hiervan de oorzaak is. Deze hebben ze dus nu losgekoppeld. Bij deze nu mijn vraag of dit geen probleem kan opleveren voor de katalysator?
Al het roet moet nu door de katalysator, daar waar bij een werkende EGR klep dit roet deels terug naar de inlaat gaat. Lijkt me dat dit nefast is voor de levensduur ervan, en een nieuwe katalysator kost net iets meer dan een EGR klep. Zeker omdat de wagen nu nog in garantie is. Zou ik dus vragen om dit euvel op te lossen of gewoon zonder zorgen doorrijden?
Rij zelf al een tijdje met een s40 (2.0d bouwjaar 2005) en had last van inhouden bij het volgas geven. Bij de garage even de pc eraan en blijkt dat het EGR hiervan de oorzaak is. Deze hebben ze dus nu losgekoppeld. Bij deze nu mijn vraag of dit geen probleem kan opleveren voor de katalysator?
Al het roet moet nu door de katalysator, daar waar bij een werkende EGR klep dit roet deels terug naar de inlaat gaat. Lijkt me dat dit nefast is voor de levensduur ervan, en een nieuwe katalysator kost net iets meer dan een EGR klep. Zeker omdat de wagen nu nog in garantie is. Zou ik dus vragen om dit euvel op te lossen of gewoon zonder zorgen doorrijden?
Weer een erbij Bart-Willem? 
Dus als ik in eindhoven ben ik zie ineens veel volvo's staan weet ik dat jij daar ergens woont?
Nog bedankt trouwens voor alle info over de 850.
Dus als ik in eindhoven ben ik zie ineens veel volvo's staan weet ik dat jij daar ergens woont?
Nog bedankt trouwens voor alle info over de 850.
Het leven is te kort om geduld te hebben!
En wat zegt de buurt nu onderhand van je?Bart-Willem schreef op maandag 28 september 2009 @ 19:44:
Ik kon het niet laten!![]()
Ik heb een 240 Turbo gekocht voor weinig!
Mijn pa was vroeger ook druk in de weer met het sleutelen aan diverse volvo's/amazones, kocht de ene auto in, lapte hem op, verkocht hem weer door en zo ging dat door. Zette twee volvo's op de inrit in een rijtjeshuis buurt en ging lekker klussen. De buren konden dat niet uitstaan (de rest van de straat was burgerlijk) Grappig om te zien dat je net zo'n type bent
En congrats met je aankoop, dat is een mooie aanwinst
Mijn pa had net zo'n 240 in die kleur trouwens, blijf het een mooie kleur vinden voor zo'n 240.
De meeste mensen hier vinden het geweldig, maar 1 persoon niet en plakt dus dieptrieste briefjes onder de ruit, met bedreigingen zoals dat 4 auto's niet mogen en de politie ingeschakeld is enzo.

Heel veel sleutelen doe ik er ook niet aan trouwens, op motorisch gebied moet ik nog heel veel leren, maar ik knap vooral het uiterlijk op en weet interieurs perfect te verbouwen (ooit een 480-interieur in een Amazon gezien?
).

Heel veel sleutelen doe ik er ook niet aan trouwens, op motorisch gebied moet ik nog heel veel leren, maar ik knap vooral het uiterlijk op en weet interieurs perfect te verbouwen (ooit een 480-interieur in een Amazon gezien?
.
[ Voor 187% gewijzigd door Cocytus op 18-06-2010 17:01 ]
Verwijderd
Dan moet je het mijn inziens dus niet rijden, of je kunt het niet rijden... of net.Red devil schreef op maandag 28 september 2009 @ 19:15:
[...]
Tja, betalen is 1 ding, eraan willen uitgeven is een ander.
Een saabrijder en een volvorijder als Bart-Willem betaalt het of boeit hem niet als het niet werkt. Dat is de echte volvorijder.Daarbij is het natuurlijk fijn om te weten wat je te wachten staat. Kan me niet voorstellen dat een gemiddelde volvo-bezitter zonder te knipperen 2000 euro (of 1200, maar ja das eigenlijk flauw, als je echt volvo kunt rijden ga je natuurlijk niet naar de non-dealer toch?) betaalt.
Wat voor v70 rijd jij als ik vragen mag?
Zonder zorgen de weg op, ook als het niet werkt en dat de werking van de gehele auto niet minder maakt, en gewoon zonder pardon de rekening betalen... betalen moet je immers toch. Saab APC klep van 400 euro bijvoorbeeld wat voor een normale rijder niet echt veel verschil maakt.
Ik heb regelmatig een V70 150PK diesel mee. Hier staat nu een XC90 D5 full option naast
Ik heb zelf lange tijd in een Safrane 5Cil gereden met full option, leder en automaat.... ook niet goedkoop
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2009 23:27 ]
Nee hij komt wel uit de USA.Cocytus schreef op maandag 28 september 2009 @ 23:06:
Oeh, US spec? Nee wacht, die hadden één grote lamp. Canada of UK?
@ RutgerM: er zijn ook (helaas) genoeg "zuinige" Volvo-rijders. Je wil niet weten hoe vaak we gebeld worden voor tweedehands remblokken.

[ Voor 25% gewijzigd door Bart-Willem op 28-09-2009 23:51 ]
Ik ga morgen een 2e hands versnellingsbak kopen! 
M'n 5 zingt (al 37K) een beetje mee, maar omdat 'ie donderdag over de 400.000 is gegaan trakteer ik 'm op een goede bak!
M'n 5 zingt (al 37K) een beetje mee, maar omdat 'ie donderdag over de 400.000 is gegaan trakteer ik 'm op een goede bak!
Verwijderd
Tja, dat zijn meer de mensen die de auto rijden om de auto, niet om het merk zeg maar wat hun al jaren van a naar b brengt... snap je wel denk ikBart-Willem schreef op maandag 28 september 2009 @ 23:49:
[...]
@ RutgerM: er zijn ook (helaas) genoeg "zuinige" Volvo-rijders. Je wil niet weten hoe vaak we gebeld worden voor tweedehands remblokken.Of "ik heb alleen remblokken links nodig, want rechts is nog goed genoeg!"
Mja.. ben ik het toch niet mee eens. Kijk, remblokken doe ik natuurlijk ook niet per wiel, maar verder probeer ik ook zo goedkoop mogelijk m'n wagens te laten rijden en m'n pa net zo. En er zijn niet veel mensen die net zo Volvo-gek zijn als wij. We doen het alleen (blijkbaar) met een andere insteek. Koppakking stuk? Doen we zelf, met zo veel mogelijk hergebruik van materiaal. Nieuwe kleppen? Zelf inslijpen. Luchtmassameter stuk? Eerst maar eens uit elkaar halen om te kijken of we die techniek zelf na kunnen bouwen. Benzinevlotter kaduuk? Dat bouwen we zelf wel even na. (dit gaat trouwens wel meer over mijn veel technischer paVerwijderd schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 00:52:
Tja, dat zijn meer de mensen die de auto rijden om de auto, niet om het merk zeg maar wat hun al jaren van a naar b brengt... snap je wel denk ik
Natuurlijk moet je soms ff veel geld uitgeven om 'm te laten rijden, maar als je ziet dat de 740 van m'n pa al meer dan 5 ton heeft gereden zonder veel meer kosten dan alleen de keuringskosten dan is deze manier van rijden toch ook een sport op zich.
Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?
Wat een onzin.Verwijderd schreef op maandag 28 september 2009 @ 23:06:
[...]
Dan moet je het mijn inziens dus niet rijden, of je kunt het niet rijden... of net.
Maar welke is nou van jou? Heb je zelf gekocht en is niet lease.[...]
Ik heb regelmatig een V70 150PK diesel mee. Hier staat nu een XC90 D5 full option naast
Ik heb zelf lange tijd in een Safrane 5Cil gereden met full option, leder en automaat.... ook niet goedkoop
Dan heb je toch nog een beetje het volvo gevoel (dat is een volvo blok).Verwijderd schreef op maandag 28 september 2009 @ 23:06:
[...]
bueno, verzekert covert volledig, donderdag wordt complete voorruit vervangenkamstra schreef op maandag 28 september 2009 @ 10:17:
[...]
geen idee nog of verzekering het covert..
En dat is wel nodig ook, want de scheur is inmiddels van 20cm naar 50cm gegroeid

Verwijderd
Klopt, heerlijke roffelDopdeDouwer schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 09:31:
[...]
Dan heb je toch nog een beetje het volvo gevoel (dat is een volvo blok).
Verwijderd
Wat doe het er toe wat van mij is of niet ? Ik kan mijn auto's niet op 1 hand tellenRed devil schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 09:00:
[...]
Wat een onzin.
[...]
Maar welke is nou van jou? Heb je zelf gekocht en is niet lease.
Dat lease verhaal is ook zo mooi, ik ken mensen die leasen en hem uiteindelijk uit de lease weer kopen na x jaren. Mensen die menen dat die leaseauto niet van hun is huren zelf zeker een huis ofzo...
Je kan ook stellen dat iedere auto die op de zaak staat, gekocht of niet, ook niet van jou is... eindeloze en nodeloze discussie !
Ik heb gewoon vaak mee wat beschikbaar is of wat ik nodig heb... boeie
Het grootste deel van het roet gaat sowieso via de uitlaat naar buiten hoor (dus door de katalysator)601jean schreef op maandag 28 september 2009 @ 20:54:
Heb even een vraag voor de motor kenners?
De uitlaatgassen die terug de motor ingaan zijn verwaarloosbaar (en toch wordt die inlaat daar zo vuil van)
En daar doe je het voor!
Heel herkenbaar! Mijn vader doet ook zo veel mogelijk zelf, precies zoals jij omschrijftkraats schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 06:51:
[...]
Mja.. ben ik het toch niet mee eens. Kijk, remblokken doe ik natuurlijk ook niet per wiel, maar verder probeer ik ook zo goedkoop mogelijk m'n wagens te laten rijden en m'n pa net zo. En er zijn niet veel mensen die net zo Volvo-gek zijn als wij. We doen het alleen (blijkbaar) met een andere insteek. Koppakking stuk? Doen we zelf, met zo veel mogelijk hergebruik van materiaal. Nieuwe kleppen? Zelf inslijpen. Luchtmassameter stuk? Eerst maar eens uit elkaar halen om te kijken of we die techniek zelf na kunnen bouwen. Benzinevlotter kaduuk? Dat bouwen we zelf wel even na. (dit gaat trouwens wel meer over mijn veel technischer pa) Daarbij zal ik zelf nooit naar de echte Volvodealer gaan. Die zit echt niet te wachten op oude auto's. Ik ga liever naar een merkonafhankelijke garage waar echt nog mensen zitten met hart voor techniek die meer kunnen dan een computer uitlezen.
Natuurlijk moet je soms ff veel geld uitgeven om 'm te laten rijden, maar als je ziet dat de 740 van m'n pa al meer dan 5 ton heeft gereden zonder veel meer kosten dan alleen de keuringskosten dan is deze manier van rijden toch ook een sport op zich.
Prachtbak! US front vind ik nog steeds het mooist
Ik heb de prijs voor m'n volvo verlaagd naar €700.-
Reageert er niemand dan?Dr_Frickin_Evil schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 20:40:
Als je de kans hebt schorsen, wegzetten en over 4 jaar in de verkoop gooien, dan vang je het dubbele ervoor.Dr_Frickin_Evil schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 20:40:
Zo'n auto zou voor mij ideaal zijn (helemaal op gas, maar dat is een ander verhaal) maar de vaste lasten zijn gewoon vrij pittig maar die vallen bijna helemaal weg wanneer deze uit de wegenbelasting raakt, dus dan zal er een stuk meer vraag naar zijn.
Zie ondertitel
Als ik het geld had dan had ik het gedaan....Dr_Frickin_Evil schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 20:40:

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Het is een '88'er, dankzij onze CU-vriendjes worden auto's van 1-1-87 en verder niet meer belastingvrij.Dentheman schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 21:21:
[...]
Als je de kans hebt schorsen, wegzetten en over 4 jaar in de verkoop gooien, dan vang je het dubbele ervoor.
Zo'n auto zou voor mij ideaal zijn (helemaal op gas, maar dat is een ander verhaal) maar de vaste lasten zijn gewoon vrij pittig maar die vallen bijna helemaal weg wanneer deze uit de wegenbelasting raakt, dus dan zal er een stuk meer vraag naar zijn.

Nee..... echt waar?Bart-Willem schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 21:28:
[...]
Het is een '88'er, dankzij onze CU-vriendjes worden auto's van 1-1-87 en verder niet meer belastingvrij.
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Hopelijk komt dat met het volgende kabinet wel goed.... Hoewel het nou niet echt een heel belangrijk punt is voor een hoop mensen.
Echt waar. Zo hebben we bij Scandcar nog een auto staan die 2-1-87 op kenteken is gezet, destijds met de reden "zet 'm maar na nieuwjaar op kenteken, dan lijkt de auto 1 jaar jonger en dat scheelt afschrijving) wat toen altijd als verkoop-argument gebruikt werd.

En wat is de reden daar van? Gewoon simpelweg belasting gierigheid?Bart-Willem schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 21:28:
[...]
Het is een '88'er, dankzij onze CU-vriendjes worden auto's van 1-1-87 en verder niet meer belastingvrij.
Ook fijn, had ik zelf nog het idee een paar jaar slechts wegenbelasting te betalen waarna ie belastingvrij zou worden, kan ik dat ook vergeten. Leuk kabinet hebben we. Geen grote beslissingen durven nemen, wel pietluttige als deze durven nemen

En laat me raden, door deze maatregel worden auto's <1-1-87 mieters duur dadelijk om te kopen. Les 1: hoe creeër je kunstmatige schaarste.
Aan de andere kant, nu ik dit weet. Maar goed dat die volvo 240 uit 8-87 verkocht is aan iemand anders
Ze hebben het heel sneaky gedaan: de PvdA had steun nodig bij een of ander onbenullig plannetje en had de steun nodig van o.a. de CU om dat plan er doorheen te krijgen. Op haar beurt had een CU-kamerlid een plan om belastingvrij rijden helemaal te schrappen en de bijtelling voor youngtimers (auto's van 15 jaar of ouder hadden voor ondernemers bijtelling tegen dagwaarde ipv nieuwwaarde) per direct te schrappen. Dat plan haalde het niet, maar wel in gewijzigde vorm. Omdat de PvdA nog in het krijt stond bij de CU hebben zij dit plan gesteund en is dit zonder enig debat of wat dan ook ineens aangenomen. Dit houdt in dat per 1-1-2010 de bijtelling voor youngtimers verleden tijd is (vandaar dat ik m'n 850 alvast de deur uit deed) en per 1-1-2012 de oldtimerregeling bevroren is omdat dan ook de km-heffing in zou gaan. Dat betekent dus dat alles tot aan 1-1-87 belastingvrij kan worden en de rest niet meer. Auto's van 25 jaar op dat moment hebben dan ook vrijstelling voor het rekeningrijden.
En ik had 2 740's, eentje uit '86 en eentje uit '87: de een was dus ineens veel waard en de ander geen zak meer, terwijl ze op papier 100% identiek waren (allebei grijs, allebei een B230K en allebei een Estate).
Het omkatten wordt nu ook in de hand geholpen dankzij deze maatregelen: het aantal 240's en 740's dat nu omgekat wordt rijst de pan uit.
Ik zie er regelmatig voorbij komen, terwijl de eigenaren beweren dat ze helemaal zuiver zijn.
Gelukkig heb ik 2 truukjes om zo omgekatte auto's te herkennen.
Zo zag ik laatst op een ander forum een 240 die ook regelmatig bij ons staat: dat ding is echt omgekat-to-the-bone maar wel best goed "verborgen" (toch viel 'ie al gauw door de mand). Toevallig: het bedrijf waar de auto oorspronkelijk vandaan komt had me via via ook een auto aangeboden: een 245 uit '81 wat zogenaamd een DL zou moeten zijn volgens het kenteken, maar een GLT-interieur had, met alle luxe opties (wat een DL nooit kan hebben) en een achterkant en motor van een '92'er (een B230F). Soms krijgen ze de meest rare dingen verzonnen, met name de verhalen erachter ("is van een Volvo-medewerker geweest met pilot-onderdelen" tot aan "compleet verbouwd door vorige eigenaar al was dat een oude heer"
).
Overigens weigeren wij te sleutelen aan omgekatte auto's, voor je het weet zit je zelf ook met gezeik.
En ik had 2 740's, eentje uit '86 en eentje uit '87: de een was dus ineens veel waard en de ander geen zak meer, terwijl ze op papier 100% identiek waren (allebei grijs, allebei een B230K en allebei een Estate).

Het omkatten wordt nu ook in de hand geholpen dankzij deze maatregelen: het aantal 240's en 740's dat nu omgekat wordt rijst de pan uit.

Overigens weigeren wij te sleutelen aan omgekatte auto's, voor je het weet zit je zelf ook met gezeik.
[ Voor 15% gewijzigd door Bart-Willem op 29-09-2009 23:38 ]
Uitruilpolitiek dus.. het zal ook weer eens niet..
Ja, die situatie krijg je inderdaad, ben je mooi klaar mee.
Had overigens nog nooit van omkatten gehoord. Dankzij google weet ik nu wat het in houdt. Eigenlijk is het dus heling, verkopen van gestolen waar. Maarja, je kunt nauwelijks zien wanneer je daarmee dus van doen hebt zodra ze het goed aanpakken. Behalve dan wanneer het interieur niet overeenkomt, maar enkel mensen die zich daar in verdiepen (niet de doorsnee consument) merken dat op.
Uit welk jaar stamt jouw Amerikaanse 240?
En trouwens, stel dat in 2012 ze kilometerheffing in voeren (ik voorzie tegen die tijd dat het nieuwe kabinet het doorschuift op de lange baan wegens wat dan ook waardoor het uitgesteld wordt) hoe werkt dat dan? Dan betaal je dus nog enkel voor het aantal gereden kilometers belasting? Of gaan ze dubbel zoveel pakken, een afgezwakte wegenbelasting + kilometerbelasting? Want als het dan nog enkel uitmaakt hoeveel kilometers je maakt, dan maakt het me weinig uit of ik volgend jaar een niet belastingvrije volvo ga halen. Zoveel kilometers zal ik in het begin toch niet slijten.
En dan krijg je een nog grotere parkeerproblematiek. Iedereen kan dan zonder probleem 2/3 auto's kopen en stallen. Je dokt toch enkel wanneer je erin rijdt aan brandstof/kilometertikken. Sowieso snap ik niet wat kilometerheffing nu zoveel makkelijker gaat maken dan het huidige systeem. Doe zoals Frankrijk, flikker het in de brandstof prijs en klaar. Rij je veel? Dan zul je ook vaak staan te tanken. Dus hoe meer je verbruikt, hoe meer je kwijt bent. Lekker eenvoudig principe.
Ja, die situatie krijg je inderdaad, ben je mooi klaar mee.
Had overigens nog nooit van omkatten gehoord. Dankzij google weet ik nu wat het in houdt. Eigenlijk is het dus heling, verkopen van gestolen waar. Maarja, je kunt nauwelijks zien wanneer je daarmee dus van doen hebt zodra ze het goed aanpakken. Behalve dan wanneer het interieur niet overeenkomt, maar enkel mensen die zich daar in verdiepen (niet de doorsnee consument) merken dat op.
Uit welk jaar stamt jouw Amerikaanse 240?
En trouwens, stel dat in 2012 ze kilometerheffing in voeren (ik voorzie tegen die tijd dat het nieuwe kabinet het doorschuift op de lange baan wegens wat dan ook waardoor het uitgesteld wordt) hoe werkt dat dan? Dan betaal je dus nog enkel voor het aantal gereden kilometers belasting? Of gaan ze dubbel zoveel pakken, een afgezwakte wegenbelasting + kilometerbelasting? Want als het dan nog enkel uitmaakt hoeveel kilometers je maakt, dan maakt het me weinig uit of ik volgend jaar een niet belastingvrije volvo ga halen. Zoveel kilometers zal ik in het begin toch niet slijten.
En dan krijg je een nog grotere parkeerproblematiek. Iedereen kan dan zonder probleem 2/3 auto's kopen en stallen. Je dokt toch enkel wanneer je erin rijdt aan brandstof/kilometertikken. Sowieso snap ik niet wat kilometerheffing nu zoveel makkelijker gaat maken dan het huidige systeem. Doe zoals Frankrijk, flikker het in de brandstof prijs en klaar. Rij je veel? Dan zul je ook vaak staan te tanken. Dus hoe meer je verbruikt, hoe meer je kwijt bent. Lekker eenvoudig principe.
Met omkatten bedoelen ze dat je de chassisnr's en dergelijke van een oudere auto (of soms nieuwere) in een andere auto zetten. Op papier is 'ie dan bijv belastingvrij, of veel nieuwer en luxer dan in in werkelijkheid.
't Wordt ook wel gedaan bij geïmporteerde autos waarvan de papieren zoek zijn oid, of die niet goed worden gekeurd. Zo worden bijv sommige GMC's gewoonweg niet toegelaten omdat er geen typegoedkeuring voor is (terwijl ze 100% identiek zijn aan een Chevy, behalve de badges). Ik kan me goed voorstellen dat je denkt van 'dikke lul, dan maar kwaadschiks'. Als je het goed doet zal er vooral bij die auto's ook nooit iemand achter komen. Het chassisnummer zit meestal met 2 popnagels op het dashboard namelijk
't Wordt ook wel gedaan bij geïmporteerde autos waarvan de papieren zoek zijn oid, of die niet goed worden gekeurd. Zo worden bijv sommige GMC's gewoonweg niet toegelaten omdat er geen typegoedkeuring voor is (terwijl ze 100% identiek zijn aan een Chevy, behalve de badges). Ik kan me goed voorstellen dat je denkt van 'dikke lul, dan maar kwaadschiks'. Als je het goed doet zal er vooral bij die auto's ook nooit iemand achter komen. Het chassisnummer zit meestal met 2 popnagels op het dashboard namelijk
Dat moet je dan wel met alle Europese landen tegelijk doen, want anders gaat niemand langs de grens nog in Nederland tanken. En hoe groter het verschil, hoe meer mensen het de moeite waard vinden om even naar de pomp in Dld of Belgie te rijden, en hoe meer belastinggeld je cadeau geeft aan de buren. Niet handig, want de Duitsers betalen niet mee aan onze AOWJoosie200 schreef op woensdag 30 september 2009 @ 00:33:
Sowieso snap ik niet wat kilometerheffing nu zoveel makkelijker gaat maken dan het huidige systeem. Doe zoals Frankrijk, flikker het in de brandstof prijs en klaar. Rij je veel? Dan zul je ook vaak staan te tanken. Dus hoe meer je verbruikt, hoe meer je kwijt bent. Lekker eenvoudig principe.
Vandaag naar ene dealer gegaan voor een 97er 440, zag er op de foto netjes uit, wel 2 ton gelopen maar verder klonk het goed.
Daar aangekomen, typisch voorbeeld van een handelaar, 440 had op de neus wat roest en steenslag, achterschermen waren duidelijk rot, overal beschadigingen, interieur was niet meer netjes, etc.
Binnenruimte viel me echt tegen, geen ruime auto zoals ik mij herinnerde, stuur kon ook niet omhoog en stoel kon niet verder naar achter, ik kwam er dus amper in met mijn 2 meter en ik zat echt ruk.
Maar rijden viel ook tegen, 1e de beste rotonde omgedraaid en terug.
Koppeling greep heel hoog aan en voelde niet lekker aan, 1e versnelling tikte als je hem erin zette, hakkelig op het gas, blok liep wat onrustig, remmen waren sponzig, auto zwalkte over de weg, etc etc.
Zonde van zo'n wagen, en ook jammer dat ik er gewoon niet inpas.
Dus 440, was een leuk idee maar nee. Verder heb ik nog een nette 850 op het oog (
) en anders doorsparen en wachten tot wij een nette s/v40 2 liter automaat of handbak binnen krijgen.
850 trekt me het meeste eigenlijk, zijn gewoon super wagens. Maar of een echt goedkope rotte schuit of een duurdere 5 cilinder met alles erop. Heb nu een tussenbeide gevonden.
En verzekering agent mompelde wel, 230pk, februari pas mijn 1e jaar no claim, dikke volvo etc, tot ik zei dat ik een ruime 40.000 km per jaar maak, toen was ie stil.
Maar goed.
Daar aangekomen, typisch voorbeeld van een handelaar, 440 had op de neus wat roest en steenslag, achterschermen waren duidelijk rot, overal beschadigingen, interieur was niet meer netjes, etc.
Binnenruimte viel me echt tegen, geen ruime auto zoals ik mij herinnerde, stuur kon ook niet omhoog en stoel kon niet verder naar achter, ik kwam er dus amper in met mijn 2 meter en ik zat echt ruk.
Maar rijden viel ook tegen, 1e de beste rotonde omgedraaid en terug.
Koppeling greep heel hoog aan en voelde niet lekker aan, 1e versnelling tikte als je hem erin zette, hakkelig op het gas, blok liep wat onrustig, remmen waren sponzig, auto zwalkte over de weg, etc etc.
Zonde van zo'n wagen, en ook jammer dat ik er gewoon niet inpas.
Dus 440, was een leuk idee maar nee. Verder heb ik nog een nette 850 op het oog (
850 trekt me het meeste eigenlijk, zijn gewoon super wagens. Maar of een echt goedkope rotte schuit of een duurdere 5 cilinder met alles erop. Heb nu een tussenbeide gevonden.
En verzekering agent mompelde wel, 230pk, februari pas mijn 1e jaar no claim, dikke volvo etc, tot ik zei dat ik een ruime 40.000 km per jaar maak, toen was ie stil.
Maar goed.
Niet alleen het plaatje met het chassisnummer gaat het om (dat is inderdaad maar 2 popnagels), maar de RDW kijkt altijd naar het chassis zelf waar een nummer op staat viel me op bij afgelopen aanmeldingen van auto's. Daarnaast is er bij bijv. een 240 nog een 3e plaats waar het nummer staat en dat vergeten veel omkatters. Gelukkig weten weinig mensen die plaats en vergeten omkatters die haast altijd wel.Hydraulik-Phunk schreef op woensdag 30 september 2009 @ 01:19:
Met omkatten bedoelen ze dat je de chassisnr's en dergelijke van een oudere auto (of soms nieuwere) in een andere auto zetten. Op papier is 'ie dan bijv belastingvrij, of veel nieuwer en luxer dan in in werkelijkheid.
@ JohanH: een 440 vind ik zelf niets: grote draaicirkel, vaak rotte wielranden achter, krakend dashboard en de Renault-motor die erin ligt is ook niet je-van-het. Daarom vinden veel mensen een 440 geen echte Volvo.
Draaicirkel viel mij al op ja, maar deze zwalkte sowieso, wielranden waren achter ook rot ja, motor was hakkelig, dashboard kraakte ook al, etc. Ben het er wel mee eens, liever een volvo tank dan zoiets.
Hmmm, rekeningrijden houdt toch (waarschijnlijk) in dat wegenbelasting en brandstofaccijns verrekend gaat worden in een km-prijs? Als dat zo is, wordt het wel lekker goedkoop rijden met een oldtimer straks: geen wegenbelasting, geen km-prijs en goedkope benzine.Bart-Willem schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 23:25:
Auto's van 25 jaar op dat moment hebben dan ook vrijstelling voor het rekeningrijden.
Dan verzinnen ze wel een nieuw soort accijns op brandstoffen, dat voorspel ik nu al.
zwijg stil over accijnzen... In .be zijn ze van plan om binnen dit en 2 jaar de accijnzen op diesel gelijk te brengen met de accijnzen op benzine...Bart-Willem schreef op woensdag 30 september 2009 @ 18:46:
Dan verzinnen ze wel een nieuw soort accijns op brandstoffen, dat voorspel ik nu al.
Ik denk dat ik maar al ga beginnen zoeken naar een V50 2.4(i) en op LPG laten zetten
Ik droom al zo lang van een lekker roffelende 5 cylinder, maar die zijn spijtig genoeg allemaal stilaan aan het verdwijnen uit het gamma (de V50 is bvb enkel leverbaar met 1.8, 2.0 of T5, niet meer met de 2.4(i))
In Nederland word de 2.4i nog gewoon geleverd in de S40/V50ppFreddy schreef op woensdag 30 september 2009 @ 19:54:
[...]
zwijg stil over accijnzen... In .be zijn ze van plan om binnen dit en 2 jaar de accijnzen op diesel gelijk te brengen met de accijnzen op benzine...
Ik denk dat ik maar al ga beginnen zoeken naar een V50 2.4(i) en op LPG laten zetten
Ik droom al zo lang van een lekker roffelende 5 cylinder, maar die zijn spijtig genoeg allemaal stilaan aan het verdwijnen uit het gamma (de V50 is bvb enkel leverbaar met 1.8, 2.0 of T5, niet meer met de 2.4(i))
Het is vloeken in de kerk, maar eigenlijk heeft het ding gewoon wel zijn beste tijd gehad. 170pk (bij hoge toeren) uit een 2.4 5 cylinder die (test verbruik) gemiddeld 1 op 9 rijd. De nieuwe 1.6T die volgend jaar in de V50 komt heeft meer vermogen, over een langer bereik. Een veel hoger koppel, ook over een langer bereik. Heerlijk soepel, tegen 30-40% beter verbruik.
Een 5 (of 6 of 8 ) cylinder is natuurlijk mooier, maar sinds ik 3 jaar geleden voor het eerst de 1.4T van VW mee mocht maken begreep ik meteen dat dat de toekomst was. Ook voor Volvo
De 2.4i is overigens nog altijd een wonder der techniek in vergelijking met die verschrikkelijke 2.0 die in de V50 word geleverd.
[ Voor 39% gewijzigd door PWM op 30-09-2009 20:16 ]
Op de volvocars.nl staat de S60 ook nog steeds in het gamma, terwijl deze toch al een tijdje niet meer leverbaar is
De 2.4i word echt nog geleverd nieuw hoorppFreddy schreef op woensdag 30 september 2009 @ 20:18:
Op de volvocars.nl staat de S60 ook nog steeds in het gamma, terwijl deze toch al een tijdje niet meer leverbaar is
Een kleine motor waar het vermogen opgevoerd wordt door middel van een turbo, ik ben er geen voorstander van. Mede omdat de blokken behoorlijk hard slijten.
Ik vraag me af of zo'n 1.4T of 1.6T wel hoge km-standen aan kan, want het zijn natuurlijk wel hoogtoerige dingen die continu onder druk moeten presteren. 
@ Accijns-verhaal: ik denk dat Duitsland het eerlijkste systeem heeft: een basis wegenbelasting en de rest is verwerkt in de brandstofprijs. Vandaar dat diesel daar relatief duur is. Overigens werken al enorm veel landen binnen Europa met de wegenbelasting verwerkt in de brandstofprijs, Nederland loopt wat dat betreft dik achter en is daarom samen met Denemarken het duurste land om auto te rijden.

@ Accijns-verhaal: ik denk dat Duitsland het eerlijkste systeem heeft: een basis wegenbelasting en de rest is verwerkt in de brandstofprijs. Vandaar dat diesel daar relatief duur is. Overigens werken al enorm veel landen binnen Europa met de wegenbelasting verwerkt in de brandstofprijs, Nederland loopt wat dat betreft dik achter en is daarom samen met Denemarken het duurste land om auto te rijden.

Waarom dat? Door de turbo kun je het toerental juist lager houden omdat je daar meer koppel hebt, waardoor er minder slijtage is? Of zeg ik dan iets geks?Bart-Willem schreef op woensdag 30 september 2009 @ 22:07:
Een kleine motor waar het vermogen opgevoerd wordt door middel van een turbo, ik ben er geen voorstander van. Mede omdat de blokken behoorlijk hard slijten.Ik vraag me af of zo'n 1.4T of 1.6T wel hoge km-standen aan kan, want het zijn natuurlijk wel hoogtoerige dingen die continu onder druk moeten presteren.
Nee, de turbo perst extra lucht in de cilinder, waardoor er hogere druk in de cilinder ontstaat. Meer vermogen, meer slijtage.
Juist, en bij grote motoren levert dat niet al teveel problemen op (mede omdat grote motoren over het algemeen minder toeren maken), maar met een kleine cilinderinhoud (en vaak dus meer toeren) vraag ik me af of het echte kilometer-vreters zullen worden.TKing schreef op woensdag 30 september 2009 @ 22:42:
Nee, de turbo perst extra lucht in de cilinder, waardoor er hogere druk in de cilinder ontstaat. Meer vermogen, meer slijtage.

Downsizing is leuk en aardig, maar of het de levensduur ten goede komt is vraag twee.
[ Voor 10% gewijzigd door Bart-Willem op 30-09-2009 23:12 ]
B-W: Heb je ooit wel es met zo'n TSItje gereden? Ik wel, meerdere keren zelfs (122, 140, 160pk versies), maar zeker bij de eerste 2 heb ik totaal niet de indruk dat dat blok verder gekieteld is dan wenselijk. Daarbij zijn het zoals J0YR1D3R al zegt niet echt hoogtoerige blokken..
Verwijderd
idd, en waarom zou een benzine turbo de druk niet aan kunnen en diesels wel? diesels gaan veel langer mee terwijl de druk hoger is dan een benzine motor. dat komt idd door de lage toeren, en dus minder slijtageTimmert schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 09:40:
B-W: Heb je ooit wel es met zo'n TSItje gereden? Ik wel, meerdere keren zelfs (122, 140, 160pk versies), maar zeker bij de eerste 2 heb ik totaal niet de indruk dat dat blok verder gekieteld is dan wenselijk. Daarbij zijn het zoals J0YR1D3R al zegt niet echt hoogtoerige blokken..
De gemiddelde diesel is ook wel iets steviger geconstrueerd..
Hij lijkt niet erg populair nee... Heb een paar reacties gehad, maar niks serieus. Zit nu te twijfelen om hem dan maar te schorsen, kunnen we er volgend jaar weer mee op vakantie. ;-) maar das eigenlijk ook zonde, die auto moet gewoon rijden!Bart-Willem schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 20:49:
[...]
Reageert er niemand dan?Hou dat ding gewoon zelf en schop die verrekte Arosa eruit man!
[ Voor 7% gewijzigd door Dr_Frickin_Evil op 01-10-2009 12:39 ]
Wat ook allang bekend is, dat de 'zuinige' blokken van tegenwoordig behoorlijk schraal lopen, en dat daarmee ook al behoorlijk word ingeboet op betrouwbaarheid.Bart-Willem schreef op woensdag 30 september 2009 @ 23:11:
[...]
Juist, en bij grote motoren levert dat niet al teveel problemen op (mede omdat grote motoren over het algemeen minder toeren maken), maar met een kleine cilinderinhoud (en vaak dus meer toeren) vraag ik me af of het echte kilometer-vreters zullen worden.Daarnaast wordt er uit zo'n blok absurd veel vermogen geperst en ik het idee heb dat deze blokken tot het maximale "getuned" zijn.
Downsizing is leuk en aardig, maar of het de levensduur ten goede komt is vraag twee.
Wat moet je met een Arosa?Dr_Frickin_Evil schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 12:20:
[...]
Hij lijkt niet erg populair nee... Heb een paar reacties gehad, maar niks serieus. Zit nu te twijfelen om hem dan maar te schorsen, kunnen we er volgend jaar weer mee op vakantie. ;-) maar das eigenlijk ook zonde, die auto moet gewoon rijden!
@ Timmert: nog niet mee gereden, alhoewel: enkele jaren geleden met een Toyota gereden met "kleinere" motor en een turbo, maar dat vond ik maar niets: hoogtoerig, motor liep wat schraal (zoals JohanH hierboven meldt) en het ding was verdacht snel op temperatuur.
Hoe definieren jullie schaal lopen van een motor?Bart-Willem schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 22:23:
[...]
@ Timmert: nog niet mee gereden, alhoewel: enkele jaren geleden met een Toyota gereden met "kleinere" motor en een turbo, maar dat vond ik maar niets: hoogtoerig, motor liep wat schraal (zoals JohanH hierboven meldt) en het ding was verdacht snel op temperatuur.
Hoe kan je als bestuurder nou zien dat een auto schraal loopt; had je er een wideband-Lambda sensor ingehangen? (volgens mij is het namelijk dat een motor te weinig benzine krijgt.
....

psst! mn karretje is net voor de beurs klaar denk ik!

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel
Wauw! Dat wordt een vette bak! (stiekem al in je andere topic gekeken)B-lennium schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 10:25:
....
[afbeelding]
Schraal lopen als in: een rauw blok dat niet echt lekker in het oor klinkt.DopdeDouwer schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 08:53:
[...]
Hoe definieren jullie schaal lopen van een motor?
Hoe kan je als bestuurder nou zien dat een auto schraal loopt; had je er een wideband-Lambda sensor ingehangen? (volgens mij is het namelijk dat een motor te weinig benzine krijgt.
Iets anders: m'n plannen om m'n Turbo maar turboloos te maken en LPG in te gooien gaat niet lukken: kennelijk is het niet mogelijk (volgens een collega-bedrijf, onze monteur is op vakantie namelijk) om een turbo om te bouwen naar een normaal blok. Dus dat wordt toch een andere turbo regelen denk ik.
Maar het goede nieuws is wel: we werken nauw samen met HPO (de gas-inbouwer) en die heeft als een van de weinigen in Nederland het voor elkaar om een turbo-blok goed op LPG te laten lopen zonder vermogensverlies of continu backfires te hebben. Misschien dat ik er dus alsnog LPG in gooi, maar eerst maar eens iemand vinden die turbo's kan reviseren want ik heb geen zin om zo'n ding naar Engeland te sturen.
Misschien dat HPO specifiek oude turbo motoren doet, maar Mesman doet toch ook goed LPG/G3 @ benzine turbo motoren?Bart-Willem schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 18:34:
[...]
Maar het goede nieuws is wel: we werken nauw samen met HPO (de gas-inbouwer) en die heeft als een van de weinigen in Nederland het voor elkaar om een turbo-blok goed op LPG te laten lopen zonder vermogensverlies of continu backfires te hebben. Misschien dat ik er dus alsnog LPG in gooi, maar eerst maar eens iemand vinden die turbo's kan reviseren want ik heb geen zin om zo'n ding naar Engeland te sturen.
Oeh, ssshhtVerwijderd schreef op woensdag 30 september 2009 @ 01:38:
Zeker in combinatie met een automaatgeweldig hoe mensen dan kijken idd
Deze week reed er een 850 door het dorp, niks speciaals, maar toen ie vanuit stilstand vertrok kon ik niet anders dan die Volvo nagapen. Bleek een 2.5 te zijn met automaat, wat een HEERLIJK geluid produceerde dat blok!
Dat alleen al zou voor mij de reden zijn om voor een 5 cilinder te kiezen... Spijtig genoeg waren die wat boven budget toen ik voor een V50 ging shoppen.
Vandaag trouwens even naar de dealer gereden omdat de mijne (2.0D) steeds rauwer begon te lopen. Garagist zag dat de darm na het brandstoffilter los zat en er daardoor luchtbellen aangezogen werden. En intussen ook even een software update gedaan. Probleem opgelost, en met die software update lijkt ook meteen het probleem van inhouden tussen 2000-2500rpm te zijn opgelost. Maar dat moet ik nog even controleren door wat kilometers te doen
Klopt helemaal, het ging inderdaad om de oude turbo's op LPG.Red devil schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 19:50:
[...]
Misschien dat HPO specifiek oude turbo motoren doet, maar Mesman doet toch ook goed LPG/G3 @ benzine turbo motoren?
@ Hierboven: een 850 automaat is inderdaad geniaal, ik mis dat motorgeluid van de mijne af en toe ook nog.
Haha ja, de volvo 5 cilinders zijn gewoon een masterlijke uitvinding. Bij een volvo handelaar vroeger hier in sittard stond altijd een banaan gele t5-r met een supersprint uitlaat systeem, gruwelijk!Bart-Willem schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 21:39:
[...]
Klopt helemaal, het ging inderdaad om de oude turbo's op LPG.
@ Hierboven: een 850 automaat is inderdaad geniaal, ik mis dat motorgeluid van de mijne af en toe ook nog.
Kerel, leef je nog ?B-lennium schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 10:25:
....
[afbeelding]
Spreek je wellicht weer op de VKB!
Hoewel.. 23e nachtelijk feestje in Paradiso, 24e personeelsfeest, 25e heel brak ?
[ Voor 13% gewijzigd door Hydraulik-Phunk op 03-10-2009 01:19 ]
Met pijn in mijn hart moet de V70 weg 
Diesel is momenteel te kostbaar, ik stap over op benzine. Heb een hele mooie Dark Olive Green T5R op het oog, ik sluit niet uit dat die in de plaats komt van mijn huidige Roffel. Zie sig.

Diesel is momenteel te kostbaar, ik stap over op benzine. Heb een hele mooie Dark Olive Green T5R op het oog, ik sluit niet uit dat die in de plaats komt van mijn huidige Roffel. Zie sig.
Cream Yellow man, als je bij het Volvogroepje wilt horen moet je HET kleur van DE powerklassieker kennenJohanH schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 22:53:
[...]
Haha ja, de volvo 5 cilinders zijn gewoon een masterlijke uitvinding. Bij een volvo handelaar vroeger hier in sittard stond altijd een banaan gele t5-r met een supersprint uitlaat systeem, gruwelijk!
Ik dacht zal ik het zeggen dat het CY is ... haha maar je was me voor.
Saffron is natuurlijk de C70 kleur (en V70R) die moet je ook kennen
DOP is nog zon kleur (Dark Olive Pearl) staat heel mooi op een 850R
[ Voor 29% gewijzigd door Roberto op 03-10-2009 15:21 ]
Hahaha, cream yellow, dat is een kleur die vergeet je nooit.ppFreddy schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 15:14:
[...]
Cream Yellow man, als je bij het Volvogroepje wilt horen moet je HET kleur van DE powerklassieker kennen
Idd, pracht kleur, zeker als hij super mooi gepoetst en gepolijst is.Roberto schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 15:20:
Ik dacht zal ik het zeggen dat het CY is ... haha maar je was me voor.
Vandaag is het dodo-proefritdag geweest. 
Bij m'n broer kwam er een of ander vaag figuur naar zijn 850 Turbo kijken. Allereerst start 'ie de motor 787846x en loopt dom gas te geven, vervolgens rijdt ie tegen een paaltje.
M'n broer compleet over de zeik, want nu is de achterbumper beschadigd (lak weg en deukje erin). Die knakker moeilijk doen want "dat is wel weg te poetsen en oudere auto blabla".
Vervolgens gaan ze proefrijden en rijdt die knakker al bijna een scooter aan.
Daarna gaat 'ie nog lopen piepen om echt miniscule kleine krasjes op de voorbumper etc die je zo niet eens ziet en moet zo'n auto voor zoveel geld (come on: 15 jaar oud, 2000 Euro ex. nieuwe APK en 280k op de teller
) toch echt in concoursstaat zijn.
Maar nee, dat wordt 'm niet maar hij zal er toch over nadenken. 
M'n broer heeft uiteraard zijn adres-gegevens genoteerd ivm de schade. Let op dat die knakker toch niet betaalt.
Hij zit ook op het 700vereniging-forum en volgens mij loopt 'ie ook op Volvolvo rond gezien zijn naam op het 700verenging-forum. Het zou me niets verbazen als de adresgegevens nog eens verkeerd zouden zijn. 
Bij ons op werk kwam ook een apart figuur: die wilde proefrijden in een Amazon want daar had 'ie "enorm veel interesse in!" Hij heeft de auto echt urenlang bekeken en gevraagd welk schroefje en moertje waarvoor was.
Normaal gesproken rijden we bij een proefrit mee (ivm schade, de meeste auto's van ons zijn in topstaat en vaak net opnieuw gespoten enzo), maar omdat het zó verrekte druk was had m'n collega de auto maar meegegeven. Ik zei nog tegen die knakker: "tot over een kwartiertje ofzo!"
Gast weg, en bleef weg....
Een klant die er al vroeg was en ik nog steeds aan het helpen was zei na een uurtje: "is 'ie ermee vandoor ofzo?
" Maar liefst anderhalf uur later kwam meneer terug.
Uiteraard een groene plaat zogenaamd verloren (bleek uiteindelijk ergens "apart" te liggen
) en hij biechtte maar op naar een figuur gereden te zijn die de auto wel zou controleren (wat bleek: het was een man die bij ons ontslagen is omdat 'ie klanten wegkaapte door zelf werk zwart aan te bieden, wat 'ie nog steeds doet). Hij vond de auto prima en perfect enzo, maar wist voor de proefrit al dat 'ie de auto niet zou kopen omdat die te netjes voor hem zou zijn. Als 'ie ooit roest of laswerk eraan zou krijgen in de toekomst moet je immers bijspuiten en hij wilde absoluut geen kleurverschil. Dat mocht wel bij een goedkope Amazon van 2000 Euro dus ging 'ie daar maar verder naar zoeken.
Je hebt er af en toe maar rare knakkers tussen zitten.
Bij m'n broer kwam er een of ander vaag figuur naar zijn 850 Turbo kijken. Allereerst start 'ie de motor 787846x en loopt dom gas te geven, vervolgens rijdt ie tegen een paaltje.

M'n broer heeft uiteraard zijn adres-gegevens genoteerd ivm de schade. Let op dat die knakker toch niet betaalt.

Bij ons op werk kwam ook een apart figuur: die wilde proefrijden in een Amazon want daar had 'ie "enorm veel interesse in!" Hij heeft de auto echt urenlang bekeken en gevraagd welk schroefje en moertje waarvoor was.
Normaal gesproken rijden we bij een proefrit mee (ivm schade, de meeste auto's van ons zijn in topstaat en vaak net opnieuw gespoten enzo), maar omdat het zó verrekte druk was had m'n collega de auto maar meegegeven. Ik zei nog tegen die knakker: "tot over een kwartiertje ofzo!"

Je hebt er af en toe maar rare knakkers tussen zitten.

/me Pom!
Ik hoop niet die ernaast in elk geval
Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO
I did wish...
Nah, 3750 was de vraagprijs, of iig voor deze is 3250 betaald (heb ik nog even niet) en voor 3000 ingeruild paar maanden terug, maar dit is een 96er zonder airco, rammel onderstel (98+ stuurt stukken beter en is echt stiller), geen mistlampen maar wel spiegel verwarming, half leer, die dingen. Beetje apart, aangeklede gewone uitvoering.
Die bora is trouwens wel en erg nette wagen, maar nog erg duur, stuitert als een malle, je komt er niet eens mee door een gootje, veels te grote velgen en maar een 1.6.
Nah, 3750 was de vraagprijs, of iig voor deze is 3250 betaald (heb ik nog even niet) en voor 3000 ingeruild paar maanden terug, maar dit is een 96er zonder airco, rammel onderstel (98+ stuurt stukken beter en is echt stiller), geen mistlampen maar wel spiegel verwarming, half leer, die dingen. Beetje apart, aangeklede gewone uitvoering.
Die bora is trouwens wel en erg nette wagen, maar nog erg duur, stuitert als een malle, je komt er niet eens mee door een gootje, veels te grote velgen en maar een 1.6.
[ Voor 25% gewijzigd door Joopieboy op 03-10-2009 19:15 ]
Dit topic is gesloten.