In door mij genoemd voorbeeld betrof het hier toch echt vaak nieuwe filters.
Ik heb er maar een hard hoofd in. Schoonmaken is toch bijna niet mogelijk? Ook die K&N's zijn van katoen, en als er olie in zit dan wordt het toch allemaal waterafstotend? Daarnaast kan je door die rode kleur ook het vuil zelf veel minder goed zien.
Wel eens een gewoon filter proberen schoon te maken met water? Gaat niet lukken, hooguit ietsje met wat perslucht.
Een maagdelijk wit fliter is imho toch het lekkerste wat je een auto kunt geven. En het mooie van die filters is dat je ook in één oogopslag kunt zien wanneer ze echt aan vervanging toe zijn. Mede gelet op de hoge kosten van K&N, het betwiste stukje 'vermogenstoename' en de kans op vervuiling van de intake en het vuil in het filter zelf (waar ik ervan overtuigd ben dat je dat er niet zomaar even uit 'wast') zou ik het nooit doen in ieder geval.
Wie heeft daar nou tijd voor? Een filter verwisselen kost normaliter 5 minuten, en nu ben je de halve dag aan het wachten tot het ding weer opgedroogd is?
Nog even een vergelijk: Volvo 460 2.0liter 'gewoon' filter € 15,- K&N: € 75,- De speciale olie kost ook nog eens € 15,- Je kan dus 6 normale filters kopen voor de prijs van 1 K&N. Het dus maar de vraag hoe lang de auto in je bezit is voor je deze 'investering' eruit hebt. Als je een filter normaliter elke 30K vervangt zul je met je K&N op z'n minst 180K moeten rijden.
Daarnaast zegt mijn gevoel dat er natuurkundige tegenstrijdigheden in het product zitten.
Ten eerste performance winst krijg je alleen als je meer lucht doorlaat. Als het filter zo geconstrueerd is dat het meer lucht door laat, dan laat het toch ook meer vuil door? Airflow kan, maar het komt nu eenmaal met z'n beperkingen.
Daarnaast beweren ze dat je pas hoeft te reinigen na 50.000 miles (80467,2 KM). Er zit dus 80K km's aan vuil in het filter, dat is toch een obstructie voor de hoeveelheid lucht het überhaupt door kan laten?
Ook de uitwasbaarheid klinkt iets wat ze voor mij eens bij myth busters mogen onderzoeken. Ik vraag me af of de meest kleine vuildeeltjes (die in het filter zitten) schoon te krijgen zijn zonder het ding chemisch te reinigen.
De miljoen mijl garantie klinkt indrukwekkend, maar dit is alleen een garantie dat het filter zelf niet 'kapot' gaat. De gemiddelde leek kan nooit echt testen hoe goed de filtereigenschappen nog zijn na zoveel kilometers. Daarnaast zegt de garantie ook niet zoveel over de kwaliteit van het product. Zippo aanstekers hebben ook levenslange garantie, dat wil niet zeggen dat ze niet kapot gaan (eigen ervaring). Het zegt alleen dat hun aftersales goed is en dat is waarvoor je betaald.