De kogel is door de kerk, 10 augustus word mijn V50 opgehaald door de leasemaatschappij, wegens aflopen lease contract. Voor de potentiele V50 kopers, even een opsomming
Mijn auto werd augustus 2006 geleverd, en wel als: V50 2.0D Edition II Sport Line Mobility. Een hele mond vol dus, en dat kostte destijd 42.000,-.
De auto heeft veel plus punten:
+ De zit is geweldig (onovertroffen zelfs)
+ Top Audio (High Performance)
+ Persoonlijk vind ik het een mooie auto, zeker met sport pakket
+ Interieur mooi en gebruikersvriendelijk
+ Kraak en rammel vrij
+ Fijne rijdersauto
En met al een heerlijke ervaring. Alles goed dan? Dat ook weer niet:
- Versnellingsbak 2 keer vervangen (oorzaak losgelaten onderdelen in de bak, kosteloos dus voor leasemij)
- 5 terugroep acties in 34 maanden
- Auto hort en stoor bij constante snelheid tussen de 20 en 100 (maar dan ook echt horten en stoten)
- Auto doet er af en toe 3 keer over om te starten (bekend V50 issue, collega's hebben het ook)
- Het schakelen in de V50 heeft mij doen besluiten nooit meer een handbak te nemen. De 1 's ochtens inleggen heeft 2 handen nodig, verder sowieso erg hakerig.
- Scheur in de Carterpan op de plek waar een schroef scheef erin gedraait zat
- Af en toe horten en stoten bij het optrekken bij koude moter
Technisch gezien dus een verre van perfecte auto. Een vriend van mij heeft een exact even oude V50 in de 1.6D uitvoering, en die heeft dezelfde problemen. Collega's met een V50 beamen het ook. Geen maandagochtend auto dus, maar meer een structureel probleem.
Onder de streep ben ik overigens wel erg gelukkig geweest in de V50, en ik rijd er nog met plezier in elke dag. Hoewel er een ander merk voor in de plaats komt, blijft mijn Volvo hart gelukkig gespaard door de recente aankoop van de 740