ook even OT dan... maar als je deze zelfde scene hoort maar dan als dts downmix op een kwalitatief zeer goede stereo set heb je deze effecten ook....Tijgert schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 08:32:
[...]
Beetje OT, maar inderdaad. Ik keek eens Saving private Ryan zowel in DD als DTS en dat scheelt een slok op een borrel hoor. Met DTS is bijvoorbeeld het geluid in de openingsscene met de D-Day landing veel intenser en helderder. Je hoort veel beter de kogels langs je heen zoefen en de golven klotsen... best een ervaring.
Het feit is gewoon dat de meeste stereo sets kwalitatief beter zijn dan surround. Ook in de excessen zie je dit. Ik ben zelf behoorlijk high end freak en in die wereld is er nauwelijks aandacht voor surround. Een vriend van me heeft wel de high end surround weg ingeslagen. Dus een Krell showcase met 5 losse eindversterker, 5 volwaardige speakers en een actieve pearless sub in een aparte luisterruimte. Dat is nu ook een van de weinige opstellingen waarvan ik zeg dat het echt tot zijn recht komt. Voor de rest speelt mijn 2 kanaals opstelling vrijwel alles eruit.
Sowieso zijn er maar weinig films die echt 5.1 opgenomen zijn. En enkel bij die films heeft het imho meerwaarde. Concerten (muziek) in 5.1 ??? ooit naar een concert geweest ?? het podium staat toch echt voor je
maar goed weer ontopic verder. Ik snap niet helemaal dat er andere hardware nodig zou zijn om dts om te zetten. Kan dat niet gewoon met een codec ? Op mijn pc heb ik voor zover ik weet ook geen hardware hiervoor en mijn geluidskaart is 2 kanaals (m audio 24/96) toch heb ik wel geluid als ik een dts track afspeel over mijn stereo set.