Palomar schreef op woensdag 03 september 2008 @ 13:49:
[...]
Geheel 'zomaar even out-of-the-box' is het ook weer niet. Het is gebaseerd op de render engine van Safari en gebruikt allerlei ideeën uit oa. Firefox. Dan is het natuurlijk al een stuk makkelijker om een goed product te maken dan als je helemaal vanaf scratch begint.
Zeker waar, maar als developper is het niet evident om met een nieuw product te komen, zelf al zijn er (grote) delen van gebaseerd op bestaande software en dit zonder de nodige publieke testen zo stabiel uit te brengen. (en er zit best wel veel nieuwe en eigen ontwikkelde technologie in !)
Niet alleen dat, er zijn jaren speculaties geweest over google en zijn eigen browser. Nu ineens, zonder enige echte duidelijke signalen op voorhand. Op 1 dag een strip (geniaal concept trouwens) publiek, de dag later volledig downloadbaar voor miljoenen (en wees er zeker van dat het miljoenen zullen zijn) gebruikers !
Het komt - in mijn ogen alvast - best spectaculair en gewaagd over ! De vergelijking naar andere browsers is vooral op vlak van ontwikkelpad ! Waar IE en FF maandenlang aan publieke relatief onstabiele testversies sleutelen, heb ik het gevoel dat hier reeds een vrij volwassen product staat ! (ook al is het ook een beta)
Het is het verassingseffect, want hadden ze dit een jaar geleden aangekondigd, kon je er zeker van zijn dat vele features reeds in IE8 zouden zitten en was het nut (hun doelstelling andere browsers
een lesje leren verbeteren) van Chrome weer een stuk minder geweest
Ik vind het vooral jammer dat mensen google ' afbashen ' op ' leugens ' van de vorm 'google bespioneert ons'. Google is op privacy vlak vernieuwend tov. van andere bedrijven maar als compensatie zijn ze er dan ook heel eerlijk in ! De laatste 10 jaar is google nog nooit op één fout betrapt op dit vlak. Bovendien combineert een grootmacht zoals microsoft al jaren persoonlijke informatie (msn profielen) met zoekopdrachten mbt. targetting voor adverteerders, met enig verschil dat je dit niet wist op moment dat je zo een profiel aanmaakte, google is veel transparanter op dit vlak !!!
Last but not least ! Chrome is 100% open source, betrouw je het niet ? Download de broncode en zoek de 'ik stuur je prive fotos naar google'-module. Doe jij het niet, dan zullen anderen er wel achter zoeken ! Niet gevonden ? Maar denk je dat dit in de gecompileerde versie wel zit ? Compile dan zelf ...
Gisteren had ik maar een raar-gevoel bij een google browser, .. maar na een dagje chromen ben ik (bijna volledig ?) verkocht !