jules schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 11:20:
[...]
Uit de commentaren van hierboven haalde ik dat T-Mobile met zijn Web'n'Walk de enige was die overbleef. Zekerweten doe ik het echter niet. Overigens moet ik een dikke kanttekening plaatsen; voip via het mobieltje word heel vaak uitgesloten door providers. En niet zonder reden; voor een beperkt bedrag zou je onbeperkt kunnen bellen, welk bedrijf zou nu zo snugger zijn om dát toe te laten?
Daarnaast heb je een grote kans dat het verre van prettig werkt ivm wegvallende verbindingen en trage verbindingen omdat het nog altijd door de (trage) lucht loopt.
ps, plaats hier aub wel datgene wat je gevonden hebt. Dat helpt een ander weer die wellicht dezelfde vraag heeft.
Ik heb net mezelf even gebeld, vanaf m'n N95 via T-Mobile WnW+ en Voipbuster naar "vast" (Telfort VoIP) en dat werkt gewoon. Of het ideaal is, hangt af van je gebruikspatroon. Zeker als je onderweg bent is 3G-dekking lang niet altijd even consistent (zeker bij T-Mobile

). Ook is er een delay van zo'n 1 seconde, maar dat ligt denk ik vooral aan voipbuster. Als ik de N95 op lokaal op WLAN gebruik, dan is er nauwelijks delay.
Maar inderdaad, T-Mobile is tot dusver de enige die gewoon flat-fee internet aanbiedt zonder achterlijke beperkingen. Bij WnW+ is er een "datalimiet", die ligt op 2GiB en daarna gaat de snelheid gewoon omlaag naar 384kibit/s. Heel helder, en heel schappelijk.
Ja, ik zei "achterlijke beperkingen", want m.i. bedonderen andere aanbieders de kluit met zowel de termen "onbeperkt/zorgeloos/altijd" én "internet". Ze zijn vaak helemaal niet "onbeperkt" want je zit met onduidelijke FUPs, harde afsluitingen als je over eoa onbekende grens gaat en/of extra facturen. En "internet" krijg je ook niet in al zijn glorie omdat ze gewoon een gecastreerde dienst aanbieden, door poorten te blokkeren.
Laat je ook niet afleiden door "sneller" internet. WnW+ is 1Mibit/s, en geloof me, dat is echt snel genoeg voor vrijwel alles op dit moment. Zéker op je mobiel. Mijn ADSL-modem was onlangs kapot, en ik heb een paar dagen m'n mobiel als internetverbinding voor desktop gebruikt. Nee, dan ga ik niet die serie van 1,1GiB downloaden, maar voor het normale webbrowsen was het beslist geen straf.
Enfin, ik lijk wel een reclamefolder voor t-mobile. Maar vergis je niet, ook t-mobile is niet je vriend. Mijn abonnement werd afgelopen september zonder kennisgeving verlengd, waardoor ik dus opeens het dubbele maandbedrag kwijt was. En ja, dan kun je een nieuw contract nemen om weer "normaal" te betalen, maar daarmee drukken ze dus tevens nieuwe voorwaarden door je strot. Die nieuwe wet verandert daar erg weinig aan. En daarnaast is de 3G en soms zelfs 2G dekking in de trein maar zo-zo.