RoyBijster schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 22:51:
[...]
Beetje aparte reactie op deze manier. Hij stelt al voor pentax te hebben gekozen en twijfelt tussen de kx en k20d. Je roept vervolgens een ander merk zonder een type te noemen en zonder onderbouwing.. Waarom zou een Pentax hem niet lange tijd tevreden kunnen houden en een Canon wel?
Dat vind ik ook. Het issue dat een 35-70 (of in mijn geval een 35-105) een onhandig bereik is geworden speelt bij alle merken tenzij je een Full-frame kunt kopen. Kortom, de APS-c variant van zijn huidige 35-70 of 28-80 moet hij toch kopen. Daarvoor is er (bij alle merken) ook keus genoeg, de kitlenzen van 18-55mm, lichtsterkere varianten (2.8 bij Tamron/Sigma), grotere bereiken (17-10, 16-50) enzovoorts.
Echter bij aanschaf van een camera met dezelfde vatting, een K20 of een K-X blijven wel de oude lenzen bruikbaar. Je kunt in plaats van een 18-55 ook simpelweg een 12-24 oid kopen en gebruiken samen met een goede oude 28-70, 28-80oid. Dat is een kwestie van voorkeur. Of je neemt een 17-70 oid en die sluit naadloos aan op je oude 70-210 of 70-300. Ook in zijn geval, het gat tussen de 35-70 en 100-300 stoorde hem niet, is een 17-70 oid met zijn 100-300 een leuke combinatie (zij het dat het gat nu natuurlijk in een ander beeldhoekgebied zit). Dat die 100-300 nu, mischien minder gebruikt gaat worden is een ander verhaal, de beeldhoek komt nu immers overeen met een 150-450 en is dus fors langer.
Om meer zijn vraag enigszinds te beantwoorden kan ik het volgende stellen.
Het verschil tussen de K-X en de K20 zit hem meer in de opzet van de camera zelf. Hij schrijft niet op welke camera hij de lenzen voorheen gebruikte, wat een indicatie zou kunnen zijn.
De K-X is een instap-camera gericht op beginnende fotografen, de K-20 is een klasse hoger, meer gericht op enthousiaste, fanatieke, gevorderde amateurs. De K-X heeft motief- en scene-programma's voor landschap, sport, macro, strand&sneeuw, kinderen, de K20 heeft dat niet. De K20 heeft meer wat meer mogelijkheden voor gevorderden, en daarbij afdichting tegen stof en licht spatwater. Qwa resultaten zullen ze elkaar, zeker op raw niet ontlopen. Mischien dat de standaard-instellingen zoals kleurverzadiging iets anders staat, maar dat is bij beide camera's aan te passen zodat je ze naast elkaar zou kunnen gebruiken zonder aan de opnames verschil te zien.
Mij spreekt de K20 meer aan
(zij het dat de naam van de K-X bij mij weemoed oproept naar een hele fijne mechanische KX, volgens mij de fijnste Pentax ooit gemaakt.) maar gezien je vraagstelling schat ik je meer in tot de doelgroep van de K-X. Het beste kan je ze allebei eens vasthouden en proberen, wat met de knopjes spelen enzovoorts, en zo kijken wat je het beste ligt. Heeft er echter geen een fotowinkel Pentax in het assortiment zitten
(voor mij is de dichtsbijzijnde NL winkel die Pentax heeft ook zeker 2½ uur rijden) en wil je daarom via internet bestellen, dan gaat dat niet.
Verder, zijn sommige lenzen van nu heel erg goed, en andere maar gemiddeld. Dat gold vroeger ook. De 35-70 is niet slecht maar het zoombereik is beperkt en digitaal vooral geschikt als portret-lens (vergelijkbaar met 55-107mm van vroeger). De 100-300 is optisch wel wat minder, het was een budgetlens. Ik heb geen ervaringen met die lens (Ik heb een loeizware (1¼kg) Tokina ATX met vaste f1/4.0) maar waarschijnlijk zijn er betere en mindere exemplaren. Als jij je daar niet aan hebt gestoort, dan denk ik dat hij ook digitaal wel zal bevallen.
@ TS. Ik ben zelf geen expert, maar wat trekt je verders aan Pentax of aan de specifieke types die je noemt?
Er loopt trouwens al een topic voor mensen die hun eerste dSLR willen aanschaffen en nog twijfels hebben. Waarschijnlijk komt je vraag daar beter terecht.

Succes met je keuze.
Zelf ben ik van het Pentax topmodel Z1 naar de instapper K200D gegaan. Dat is een bewuste keus geweest, ik had ook voor de K10 of K20 kunnen gaan (mis ten opzichte daarvan vooral het voorste instelwiel, maar ook directe overschakeling van AF-veld en wisselbaar matglas). Ik weet wat ik nu t.o.v. de Z1 op die K200D mis, en heb dat geaccepteerd.
Zou ik een ander merk moeten kiezen, dan zou ik of een Canon nemen (zou graag de oogsturing van de EOS-5 willen maar er is geen een digitale Canon die dat heeft) vanwege de kortere oplegmaat, of een Sony met de Carl Zeiss 16-80mm.
[
Voor 0% gewijzigd door
BeosBeing op 02-12-2009 13:29
. Reden: [/quote] ]