Het grote Pentax dSLR topic - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 21 ... 38 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die extra keuze bij canon is natuurlijk ook maar relatief, de xxd is op of net onder k7 nivo maar je schiet al gelijk naar dubbel in prijs voor de 5dx en de 1ds is voor de prof. met bijbehorende prijs. Hij lijkt mij voor de (serieuze) amateur overbodig tenzij je knaken zat hebt en niet hoeft te kijken op een paar duizend euro.. maar dan is nodig hebben nog steeds relatief.

Het "oude glas"is FF, klopt. Maar veel mensen kopen de 50-135, 16-50 e.d. die kunnen dacht ik wel op ff maar zijn gemaakt voor dx. Wellicht dus beperkingen op de FF die natuurlijk in 2011 wel gaat komen (roep maar eens wat).
Maar voor de instapper die geweldig presterende KX is prima gekozen, mocht die groep over 1 jaar omhoog willen dan kan dat en weer een jaar later is er vast iets nieuws op de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieterpost26
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-05 22:30
Ik wil een dlsr kopen en heb gekozen voor pentax omdat ik daar al lenzen van heb.
Nu heb ik 2 vragen :
a) zou er veel verschil in kwaliteit zijn tussen de K-x en de 20D? Ze hebben beide de Cmos sensor.
b) zijn mijn telelens (smc pentax-F 100-300) en standaardlens (smc pentax-F 35-70) nog goed te gebruiken? Of zijn de hedendaagse lenzen van (veel) betere kwaliteit en zou ik nieuwe lenzen moeten kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pieterpost26 schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 21:27:
welke camera houd mij lange tijd tevreden ... ?
Canon

Hier kan je ook terecht voor je vragen overigens.
[starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 4

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2009 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:01
Ondanks dat je beslist het topic moet doorlezen dat mijn bovenbuurman opnoemt, reageer ik toch even. Heel veel mensen zijn aan een DSLR begonnen omdat ze van een bepaald merk nog lenzen hadden. Voor een telelens is dit nog te doen, maar een 35-70 wordt op een cropfactor camera nagenoeg onbruikbaar. Hij doet het wel, maar het bereik is gewoon onhandig.

Als je geen hele speciale peperdure lenzen uit het analoge tijdperk hebt zou ik gewoon met een schone lei beginnen. Als je van plan bent om ooit door te groeien, let dan bij je keus niet alleen op de features en prijs van een bepaalde camera, maar kijk naar het hele systeem (wat voor lenzen bieden de verschillende merken zoal en hoe zijn die geprijsd), zijn er betere bodies beschikbaar, flitsers etc. Je kiest eigenlijk meer een platform dan een bepaalde body.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyBijster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-09 20:47

RoyBijster

Rocket Scientist

Beetje aparte reactie op deze manier. Hij stelt al voor pentax te hebben gekozen en twijfelt tussen de kx en k20d. Je roept vervolgens een ander merk zonder een type te noemen en zonder onderbouwing.. Waarom zou een Pentax hem niet lange tijd tevreden kunnen houden en een Canon wel?

@ TS. Ik ben zelf geen expert, maar wat trekt je verders aan Pentax of aan de specifieke types die je noemt?
Er loopt trouwens al een topic voor mensen die hun eerste dSLR willen aanschaffen en nog twijfels hebben. Waarschijnlijk komt je vraag daar beter terecht. :) Succes met je keuze.

[ Voor 5% gewijzigd door RoyBijster op 21-11-2009 22:52 ]

I make things.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RoyBijster schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 22:51:
[...]

Beetje aparte reactie op deze manier. Hij stelt al voor pentax te hebben gekozen en twijfelt tussen de kx en k20d. Je roept vervolgens een ander merk zonder een type te noemen en zonder onderbouwing.. Waarom zou een Pentax hem niet lange tijd tevreden kunnen houden en een Canon wel?
Dat is geen aparte reactie. Zijn vraagstelling is apart. Bekijk zijn topictitel en dan het bericht eens.
:')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RoyBijster, TS noemde een 20D, dat is een (oudere) Canon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:32

sapphire

Die-hard pruts0r

Of hij bedoeld de Pentax K20D ;)

Verder is je topic start wel erg mager TS, wat zoek je in een camera, wat is je budget, ect.
Hier kunnen we erg weinig mee helaas, en ik verwijs je ook door naar eht topic dat F.Jacobse geeft.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Overigens ben ik vanaf vandaag eigenaar van een D700 geworden... ik zal dit topic volgen maar geen reakties meer geven.. moet wel een pentax topic blijven.. Tot full frame.. want ik kom vast terug :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Het zijn allebei wel goede lenzen. Wat is je budget voor een camera? De K-x en K20D zijn wel camera's van een verschillende generatie.

Voor de rest denk ik dat je beter met je vraag hier terecht kan:

Het grote Pentax dSLR topic - Deel 4

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

JP12 schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 00:45:
Hopelijk kunnen jullie mij iets verder helpen, kom er niet goed uit wat ik voor upgrade ga doen. De opties die ik nu heb zijn:
  • Pentax K20D, 2e hands voor rond de 400 euro te vinden
  • Pentax K7, nieuw voor rond de 1000 euro
  • Canon EOS 1D Mark II, 2e hands voor rond de 750 euro
  • Canon EOS 5D, 2e hands voor rond de 850 euro
Correct me if I'm wrong on pricing ;) !

Het voordeel voor mij om een Pentax te kopen als upgrade voor mijn K10D is dat ik al lenzen en accessoires heb voor Pentax. Het nadeel is echter dat ik me nog sterker vastbind aan Pentax en dat switchen van merk voor de komende tijd geen optie wordt dan.

Het voordeel bij Canon ligt dat het een groot merk is. Dit betekent dat ik me bind aan een merk waarbij er veel verschillende opties zijn. Het nadeel is dat ik al mijn huidige spullen moet verkopen en nog eens moet investeren in goede lenzen wil ik de aankoop van een pro-body rechtvaardigen.

Een extra voordeel van de K7 zou zijn dat ik er ook mee kan gaan filmen. Het is niet een vereiste, maar wel een leuke extra.

De grootste ergernissen die ik op dit moment ondervind met mijn K10D zijn:
  • De snelheid van de AF, vaak heb ik dat hij net out-of-focus is of dat hij gaat hunten
  • Prestaties bij hoge ISO's, als ik boven ISO 800 is er te veel ruis in de foto's
  • Ontbreken van goede en betaalbare dedicated flitsers
Hopelijk kunnen jullie mij wat tips geven. Als ik mogelijkheden vergeet, alle tips zijn van harte welkom! ;)
Je eerste 2 punten zijn met de K20D/K-7 al heel wat verbeterd.

Voor de rest blijft het natuurlijk een eigen keuze, mocht je voor een van de FF-camera's gaan houd er dan rekening mee dat je flink wat in glas moet investeren voor je een leuke set hebt(>€1500).

Ik zou zeggen kijk naar een K20D, probeer hem een aantal weken uit en kijk of ie bevalt. Zo ja dan ben je klaar, zo nee dan kun je hem met weinig tot geen verlies weer verder verkopen.

@Patrick: tot dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:06
Veel succes Patrick! 8)

Overigens is dat gepraat over camera's alleen maar geneuzel.. Het gaat om de lenzen! ;) Ziehier mijn aanwinsten van de fotograficabeurs in Houten, gisteren. Er zitten uiteraard weer twee portret-primes bij en ik was maandenlang naar één daarvan aan het zoeken. Helaas heeft die de Exakta-vatting, maar je kunt niet alles hebben.

Afbeeldingslocatie: http://i385.photobucket.com/albums/oo293/spotmatic/catch.jpg

Trouwens ik heb net ook een "Cyclop 1,5/85" objectief ontvangen. Voor de niet-ingewijden is dit optisch hetzelfde objectief als de Helios-40, maar zonder diafragma. De reden hiervan is dat het objectief is aangepast voor gebruik op Cyclop-nachtkijkers (deze hebben een M42-aansluiting). Op deze manier heb je een perfecte portretlens voor 10% van het geld... (Let wel op dat je de juiste versie neemt, want er zijn ook andere versies in omloop [f/1.2] met een uitstulpende achterlens waardoor dit nooit kan passen.

[ Voor 36% gewijzigd door Spotmatic op 23-11-2009 08:47 ]

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ook niet met wat diy werk? Want dan heb je een 85mm f/1.2 :P

Mooie vangst verder, echt jammer dat ik deze keer moet missen want ik zoek nog wat in de snelle 70-80 range...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Erasmo schreef op maandag 23 november 2009 @ 14:27:
Ook niet met wat diy werk? Want dan heb je een 85mm f/1.2 :P
Ik sluit niets uit, maar ik ben niet verantwoordelijk voor kapotte spiegels :P
Mooie vangst verder, echt jammer dat ik deze keer moet missen want ik zoek nog wat in de snelle 70-80 range...
Dat viel gisteren vies tegen, vond ik... Allemaal goedkope zooms en -natuurlijk- veel 135mm's. De range die je noemt was wel vertegenwoordigd, maar dan heb ik het vooral over de Jupiter-9 (de lens rechtsonder, kostte 60 euro). Die zag ik op meerdere tafels liggen in de zwarte uitvoering. Snelle f/1.4's heb ik niet gezien, maar ik heb dan ook niet bij de grote merken gekeken (Canon/Nikon etc.).

Voor mensen met geld was er genoeg Pentax materiaal. Wat ik zoal heb gezien: 2 FA100/2.8 macro's, alle FA limiteds, veel (naar verhouding dan he) DA Limiteds en natuurlijk ook het 645- en 6x7 spul. Voor de liefhebber kwam ik ook nog de Auto-Takumar 105mm f/2.8 en de preset Takumar 105mm f/2.8 tegen, maar ik wist uit mijn hoofd niet welke van deze twee nou het beste was dus heb ik ze beide maar laten liggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Spotmatic schreef op maandag 23 november 2009 @ 14:44:
[...] Voor de liefhebber kwam ik ook nog de Auto-Takumar 105mm f/2.8 en de preset Takumar 105mm f/2.8 tegen, maar ik wist uit mijn hoofd niet welke van deze twee nou het beste was dus heb ik ze beide maar laten liggen :)
Tsss, dat je dat niet uit je hoofd weet spot ;)
En wat een aanwinsten weer, vind mrs. spot het nog leuk al die lenzen .. LOL
Ik heb er vast veel plezier van inderdaad, die hoge iso is bizar in elk geval..

Is het trouwens wel echt de moeite waard om naar zo'n beurs te gaan? Lijkt me dat je voor een koopje in elk geval beter thuis kan blijven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Verwijderd schreef op maandag 23 november 2009 @ 16:00:
[...]
Tsss, dat je dat niet uit je hoofd weet spot ;)
Tja, mijn brein is warrig ;)
En wat een aanwinsten weer, vind mrs. spot het nog leuk al die lenzen .. LOL
Zolang onze kids er geen boterham minder om eten vindt ze het prima hoor >:)
Is het trouwens wel echt de moeite waard om naar zo'n beurs te gaan? Lijkt me dat je voor een koopje in elk geval beter thuis kan blijven..
He? Ja, als je dagelijks Marktplaats doorzoekt dan zul je misschien goedkoper uit zijn. Maar de lenzen op de foto heb ik in ieder geval voor minder dan 50% van de gangbare eBay-prijzen gekocht. En dat tikt aan als je het over de 75mm f/1.5 Biotar hebt. Voor mijn gevoel heb ik dus zeker koopjes gedaan!

Je moet het maar zo zien: in het grootste deel van de wereld zijn er geen fotograficabeurzen. Dus iedereen zit op eBay als een gek tegen elkaar op te bieden. Maar op zo'n beurs (het treft dat de beurs de grootste in zijn soort ter wereld is) kun je tenminste prima onderhandelen en de waren zelf controleren. En het treft ook dat het voornamelijk old-skool verkopers zijn die liever niet hun waren op het web slijten (en dus ook niet de moeite doen om de gangbare prijzen na te gaan). En zo kom ik dus aan een mooie Biotar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nou, de kogel is door de kerk, ik heb zojuist de Pentax K7 besteld. Niet via internet maar in een enorm goede fotospeciaalzaak hier in zoetermeer. ( http://www.fotolinthout.nl/ )
Pentax DSLR heeft die niet standaard op voorraad, maar als genoeg mensen hem bij hun gaan bestellen komt die vast wel in het standaard assortiment.

Meest opvallende was nog de prijs, mond viel letterlijk open.

K7 met 18-55 kit lens en extra accu voor € 1160.-
Zelfs op internet shops moet je hard zoeken om hem voor die prijs te vinden.
Zodra ik de cam en rekening heb, zet ik hem zeer zeker op pricewatch (weet nu nog niet wat die kost zonder die extra accu)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Gefeliciteerd! En deze zomer kocht ik de K-7 + DA 18-55 WR al voor 1149 euro hoor... Zijn de prijzen dan alweer gestegen? OK, er zit een batterij bij jouw set maar dan nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Losse accu staat bij digitalstreet.nl voor 63 euro. Als je voor het gemak die prijs even aanhoudt, kost "mijn" K7 dus minder dan 1000 1100 euro, en dat bij een "gewone" winkel, en niet bij een internet shop. _/-\o_

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2009 07:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:04
Verwijderd schreef op maandag 23 november 2009 @ 16:56:
Losse accu staat bij digitalstreet.nl voor 63 euro. Als je voor het gemak die prijs even aanhoudt, kost "mijn" K7 dus minder dan 1000 euro, en dat bij een "gewone" winkel, en niet bij een internet shop. _/-\o_
Vergeet niet dat er op dit moment volgens mij ook nog een cashback actie loopt via Pentax ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
-weg-

[ Voor 94% gewijzigd door Spotmatic op 23-11-2009 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
JP12 schreef op maandag 23 november 2009 @ 16:59:
[...]

Vergeet niet dat er op dit moment volgens mij ook nog een cashback actie loopt via Pentax ;).
Klopt, die loopt tot 15 januari, daarom schaf ik hem nu al aan, anders had ik tot ergens volgend jaar gewacht.
Die 100 euro gaat er dus nog extra van af.

Nu nog op zoek naar een Wein Hot shoe adapter safe sync voor mijn Metz 45 CT-5 en een goede afstandbediening.
Moet alleen nog even uitzoeken of die K7 ook naar een ir-afstand bediening "luistert" maar misschien dat iemand hier daar ervaring mee heeft.
Hoewel een kabel afstand bediening eigenlijk ook wel voordelen heeft, batterijen kunnen niet leeg raken :D

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2009 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Van harte met je aankoop.. en veel plezier ermee!
Of je de extra accu nodig hebt valt nog te bezien, hij gaat erg lang mee in elk geval..

@spot ik bedoelde niet de $ maar meer de ruimte en het iedere keer neerzetten voor de foto's :)
Ik ging er qua beurs eigenlijk van uit dat iedereen die daar gaat staan wel de prijzen kent.. daar vergis ik me dus in!

Schreef ik niet dat ik alleen ging lezen hier? Ach, ik blijf wel tikken ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat had ik begrepen dat die accu heel lang mee gaat, tijdens normaal gebruik denk ik hem ook niet nodig te hebben.
Echter maak ik regelmatig voor de genealogie vereniging waar ik lid van ben, foto's van oude doop en trouw boeken. Soms zelfs van rond 1600, ruim 400 jaar oud. Dus op de kopieermachine of scanner is geen optie, ook flitsen uiteraard niet toegestaan, dat gaat dus vanaf statief. Camera onder het statief hangen en dan fotograferen, en dat zijn dan soms 3000 foto's op 1 dag.
Nu doe ik dat met afwisselend met mijn Fuji Finepix 602z of met mijn K100D (die dus straks de verkoop ingaat) en gebruik dan een berg oplaadbare batterijen op zo'n dag.

Overigens zag ik net in de (gedownloade) manual van de K7 dat er ook een net adapter is.

http://www.broncolor.nl/p...-ac50_ac_adapter_kit.html

Aansluiting lijkt verdacht veel op mini USB, dan zou je mogelijk ook gewoon een USB kabel naar je pc/laptop kunnen gebruiken.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2009 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Spotmatic schreef op maandag 23 november 2009 @ 14:44:
Dat viel gisteren vies tegen, vond ik... Allemaal goedkope zooms en -natuurlijk- veel 135mm's. De range die je noemt was wel vertegenwoordigd, maar dan heb ik het vooral over de Jupiter-9 (de lens rechtsonder, kostte 60 euro). Die zag ik op meerdere tafels liggen in de zwarte uitvoering. Snelle f/1.4's heb ik niet gezien, maar ik heb dan ook niet bij de grote merken gekeken (Canon/Nikon etc.).

Voor mensen met geld was er genoeg Pentax materiaal. Wat ik zoal heb gezien: 2 FA100/2.8 macro's, alle FA limiteds, veel (naar verhouding dan he) DA Limiteds en natuurlijk ook het 645- en 6x7 spul. Voor de liefhebber kwam ik ook nog de Auto-Takumar 105mm f/2.8 en de preset Takumar 105mm f/2.8 tegen, maar ik wist uit mijn hoofd niet welke van deze twee nou het beste was dus heb ik ze beide maar laten liggen :)
Volgende keer toch maar eens langs gaan als ik in Nederland ben, weet je toevallig nog wat ze ongeveer voor een FA77 vroegen?

En qua Takumars zit het verschil volgens mij enkel in de coating.
Verwijderd schreef op maandag 23 november 2009 @ 17:31:
[...]

Klopt, die loopt tot 15 januari, daarom schaf ik hem nu al aan, anders had ik tot ergens volgend jaar gewacht.
Die 100 euro gaat er dus nog extra van af.

Nu nog op zoek naar een Wein Hot shoe adapter safe sync voor mijn Metz 45 CT-5 en een goede afstandbediening.
Moet alleen nog even uitzoeken of die K7 ook naar een ir-afstand bediening "luistert" maar misschien dat iemand hier daar ervaring mee heeft.
Hoewel een kabel afstand bediening eigenlijk ook wel voordelen heeft, batterijen kunnen niet leeg raken :D
Ik zeg ga voor allebei, op sites als www.dealextreme.com heb je voor een paar dollar een bedrade en een draadloze afstandsbediening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Erasmo schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 01:34:

Ik zeg ga voor allebei, op sites als www.dealextreme.com heb je voor een paar dollar een bedrade en een draadloze afstandsbediening.
Die site kende ik nog niet, hebben idd hele leuke gatgets, maar als je niet uitkijkt, ben je toch nog een berg geld kwijt :+

Heb ook net een ACMAXX screen protector gekocht via het Ebay verkooppunt van ze. Komt totaal op € 18,52.

http://cgi.ebay.com/ACMAX...ories?hash=item3ca7a7c3ca

Ik heb deze ook voor mijn K100D, en hij bevalt me echt enorm goed. En er zit ook gelijk een protector bij voor je LCD schermpje bovenop je cam.

Nu alleen nog een flash protector bestellen. Maar omdat de K7 ook een x-contact heeft, zit ik een beetje te twijfelen tussen de kabel versie en de hot shoe verzie.
Bij de kabel versie zit er een enorme knol in je kabel die je weer kwijt moet, en de hot shoe versie is een enorm plee gezicht. Ik weet niet of de flash op de K7 vergelijkbaar is met die van de K100D, maar ik ben bang dat de hot shoe versie klem komt te zitten als de interne flash opent.

Afbeeldingslocatie: http://www.bhphotovideo.com/images/images345x345/273330.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.bhphotovideo.com/images/largeimages/245292.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.bhphotovideo.com/images/multiple_images/item_images/IMG_75173.jpg

In nederland zijn die dingen trouwens nauwelijks te vinden, ik kwam ze hier tegen
http://www.bhphotovideo.c...90515_SSPC_Safe_Sync.html

Ik kom op ebay ook net een split image focus screen tegen voor $30,50. Ik weet niet, maar ik heb toch meer vertrouwen in die van Katz
http://cgi.ebay.com/Dual-...ories?hash=item53ddc452b4

Afbeeldingslocatie: http://i7.photobucket.com/albums/y271/wenonah_gown/photo_gadget/K7splitscreen.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2009 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 21:49
Ik heb mijn splitfocus screen ook van jinfinance, na aanraden van iemand hier op GoT :) Bevalt me prima, maar ik kan het niet vergelijken met een Katz want daar heb ik nog nooit doorheen gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

De K-7 heeft inderdaad een wat anders gevormde flitser, en de Katz wordt door de meeste mensen als het beste beschouwd, en daar betaal je dan ook helaas voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeosBeing
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
RoyBijster schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 22:51:
[...]
Dat vind ik ook. Het issue dat een 35-70 (of in mijn geval een 35-105) een onhandig bereik is geworden speelt bij alle merken tenzij je een Full-frame kunt kopen. Kortom, de APS-c variant van zijn huidige 35-70 of 28-80 moet hij toch kopen. Daarvoor is er (bij alle merken) ook keus genoeg, de kitlenzen van 18-55mm, lichtsterkere varianten (2.8 bij Tamron/Sigma), grotere bereiken (17-10, 16-50) enzovoorts.

Echter bij aanschaf van een camera met dezelfde vatting, een K20 of een K-X blijven wel de oude lenzen bruikbaar. Je kunt in plaats van een 18-55 ook simpelweg een 12-24 oid kopen en gebruiken samen met een goede oude 28-70, 28-80oid. Dat is een kwestie van voorkeur. Of je neemt een 17-70 oid en die sluit naadloos aan op je oude 70-210 of 70-300. Ook in zijn geval, het gat tussen de 35-70 en 100-300 stoorde hem niet, is een 17-70 oid met zijn 100-300 een leuke combinatie (zij het dat het gat nu natuurlijk in een ander beeldhoekgebied zit). Dat die 100-300 nu, mischien minder gebruikt gaat worden is een ander verhaal, de beeldhoek komt nu immers overeen met een 150-450 en is dus fors langer.

Om meer zijn vraag enigszinds te beantwoorden kan ik het volgende stellen.
Het verschil tussen de K-X en de K20 zit hem meer in de opzet van de camera zelf. Hij schrijft niet op welke camera hij de lenzen voorheen gebruikte, wat een indicatie zou kunnen zijn.

De K-X is een instap-camera gericht op beginnende fotografen, de K-20 is een klasse hoger, meer gericht op enthousiaste, fanatieke, gevorderde amateurs. De K-X heeft motief- en scene-programma's voor landschap, sport, macro, strand&sneeuw, kinderen, de K20 heeft dat niet. De K20 heeft meer wat meer mogelijkheden voor gevorderden, en daarbij afdichting tegen stof en licht spatwater. Qwa resultaten zullen ze elkaar, zeker op raw niet ontlopen. Mischien dat de standaard-instellingen zoals kleurverzadiging iets anders staat, maar dat is bij beide camera's aan te passen zodat je ze naast elkaar zou kunnen gebruiken zonder aan de opnames verschil te zien.

Mij spreekt de K20 meer aan (zij het dat de naam van de K-X bij mij weemoed oproept naar een hele fijne mechanische KX, volgens mij de fijnste Pentax ooit gemaakt.) maar gezien je vraagstelling schat ik je meer in tot de doelgroep van de K-X. Het beste kan je ze allebei eens vasthouden en proberen, wat met de knopjes spelen enzovoorts, en zo kijken wat je het beste ligt. Heeft er echter geen een fotowinkel Pentax in het assortiment zitten (voor mij is de dichtsbijzijnde NL winkel die Pentax heeft ook zeker 2½ uur rijden) en wil je daarom via internet bestellen, dan gaat dat niet.

Verder, zijn sommige lenzen van nu heel erg goed, en andere maar gemiddeld. Dat gold vroeger ook. De 35-70 is niet slecht maar het zoombereik is beperkt en digitaal vooral geschikt als portret-lens (vergelijkbaar met 55-107mm van vroeger). De 100-300 is optisch wel wat minder, het was een budgetlens. Ik heb geen ervaringen met die lens (Ik heb een loeizware (1¼kg) Tokina ATX met vaste f1/4.0) maar waarschijnlijk zijn er betere en mindere exemplaren. Als jij je daar niet aan hebt gestoort, dan denk ik dat hij ook digitaal wel zal bevallen.
@ TS. Ik ben zelf geen expert, maar wat trekt je verders aan Pentax of aan de specifieke types die je noemt?
Er loopt trouwens al een topic voor mensen die hun eerste dSLR willen aanschaffen en nog twijfels hebben. Waarschijnlijk komt je vraag daar beter terecht. :) Succes met je keuze.
Zelf ben ik van het Pentax topmodel Z1 naar de instapper K200D gegaan. Dat is een bewuste keus geweest, ik had ook voor de K10 of K20 kunnen gaan (mis ten opzichte daarvan vooral het voorste instelwiel, maar ook directe overschakeling van AF-veld en wisselbaar matglas). Ik weet wat ik nu t.o.v. de Z1 op die K200D mis, en heb dat geaccepteerd. Zou ik een ander merk moeten kiezen, dan zou ik of een Canon nemen (zou graag de oogsturing van de EOS-5 willen maar er is geen een digitale Canon die dat heeft) vanwege de kortere oplegmaat, of een Sony met de Carl Zeiss 16-80mm.

[ Voor 0% gewijzigd door BeosBeing op 02-12-2009 13:29 . Reden: [/quote] ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Pentax K7 heb ik binnen *O* *O* *O* *O*

Heb er helaas nog maar erg kort mee kunnen spelen, je krijgt hem immers met bijna lege accu. Accu staat nu te laden.
Kreeg er voor die €1160.- niet alleen een 2de accu bij, maar ook de originele Pentax IR-remote _/-\o_

Paar dingen vielen me gelijk op, en dat is de grotere zoeker tov van de K100D, en natuurlijk het grotere gewicht.
Formaat van de camera's ontlopen elkaar niet zo erg, dus dat scheelt weer passen en meten in mijn Loweprow tas :)

Nu nog het over mijn hart zien te verkrijgen om de K100D op marktplaats of Ebay te zetten, maar eerst mijzelf eens goed informeren wat ik ervoor kan vragen. Het is immers geen standaard K100D meer, ik heb er destjds een Katz matglas ingezet, en dat moet toch wel wat gunstigs met de prijs doen denk ik :)
BeosBeing schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 16:51:
[...]
Echter bij aanschaf van een camera met dezelfde vatting, een K20 of een K-X blijven wel de oude lenzen bruikbaar. Je kunt in plaats van een 18-55 ook simpelweg een 12-24 oid kopen en gebruiken samen met een goede oude 28-70, 28-80oid. Dat is een kwestie van voorkeur. Of je neemt een 17-70 oid en die sluit naadloos aan op je oude 70-210 of 70-300. Ook in zijn geval, het gat tussen de 35-70 en 100-300 stoorde hem niet, is een 17-70 oid met zijn 100-300 een leuke combinatie (zij het dat het gat nu natuurlijk in een ander beeldhoekgebied zit). Dat die 100-300 nu, mischien minder gebruikt gaat worden is een ander verhaal, de beeldhoek komt nu immers overeen met een 150-450 en is dus fors langer.
Dat heb ik zelf dus ook, ik gebruik de kit lens, 18-55 (sinds vandaag dus de WR versie *O* ) en een Vivitar Series 1 70-210. Ik mis dat gat dus ook absoluut niet, en heb zo met 2 lenzen toch een uitstekend bereik.
Komt natuurlijk bij dat die Vivitar een ontzettend goede lens is, vooral de 1-grip-zoom-scherpstel-ring is helemaal geweldig. _/-\o_

Verder heb ik er nog een Sigma 600mm spiegel lens bij voor de echt grote brandpuntafstanden (wanneer kwaliteit dus niet echt een issue is)

Ik heb deze ook maar besteld :+

Afbeeldingslocatie: http://www.bhphotovideo.com/images/images345x345/640688.jpg
http://www.bhphotovideo.c..._31042_PC_Socket_Cap.html

Ik weet zeker dat ik die een keer kwijt ga raken, en voor die 6 dollar :*)

Overigens zijn de SD kaartjes daar ook spotgoedkoop

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2009 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16-09 18:32

Isniedood

nee, echt niet!

Kan je dat matglas niet bijna apart verkopen? Verbaast me niks als die ook in een k200d zou passen.

Mijn foto's met mijn lieve Pentax K200d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik zou de K100D houden, zoveel levert hij niet meer op en het is altijd fijn om een backup te hebben :)

Trouwens net dit opgepikt op Pentaxforums, het zouden 2 gelekte delen uit de handleiding moeten voorstellen:

Afbeeldingslocatie: http://photorumors.com/wp-content/uploads/2009/11/pentax_645D.jpg

Afbeeldingslocatie: http://photorumors.com/wp-content/uploads/2009/11/pentax-645D-2.jpg

[ Voor 58% gewijzigd door Erasmo op 28-11-2009 02:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Erasmo schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 01:31:
Ik zou de K100D houden, zoveel levert hij niet meer op en het is altijd fijn om een backup te hebben :)

Trouwens net dit opgepikt op Pentaxforums, het zouden 2 gelekte delen uit de handleiding moeten voorstellen:

[afbeelding]

[afbeelding]
Toch zie ik op marktplaats ed nog wel prijzen rond de € 250 tot € 350 voor de K100D, en dat is toch wel redelijk de moeite en verkopen waard. En als ik hem dan ook nog neerzet samen met een Metz 45CL1 flitser en een Vivitar 75-210 en natuurlijk een Katz matglas, moet ik er toch nog wel een redelijk bedrag voor kunnen krijgen denk ik.

Die 645D is wel een monster van een camera, maar ik denk niet dat ik mijn K7 snel in zal ruilen voor de 645D :+

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2009 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-09 08:36

MarcelG

parttime guru, fulltime idiot

Verwijderd schreef op zondag 29 november 2009 @ 09:42:
[...]

Toch zie ik op marktplaats ed nog wel prijzen rond de € 250 tot € 350 voor de K100D, en dat is toch wel redelijk de moeite en verkopen waard. En als ik hem dan ook nog neerzet samen met een Metz 45CL1 flitser en een Vivitar 75-210 en natuurlijk een Katz matglas, moet ik er toch nog wel een redelijk bedrag voor kunnen krijgen denk ik.

Die 645D is wel een monster van een camera, maar ik denk niet dat ik mijn K7 snel in zal ruilen voor de 645D :+
Ik heb mijn K100D februari vorig jaar verkocht voor € 345 met de kitlens en een Pentax smc F70-200.
Als er nu op dit moment nog iemand dat bedrag durft te vragen voor een soortgelijke combi, dan valt dat in de categorie "Veuls te veul veur zonne aauwe bras" (=vrij vertaald : "Veel te duur voor zulke oude apparatuur")
Er is bovendien een verschil in vraagprijs en daadwerkelijke verkoopprijs, zeker op Marktplaats.
Maar goed ; 't is wat de gek er voor geeft. :9

[ Voor 5% gewijzigd door MarcelG op 29-11-2009 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[quote]Erasmo schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 01:34:
[...]
Heb ik al twee jaar in bezit,. Beide, IR en draad. Werkt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MarcelG schreef op zondag 29 november 2009 @ 10:34:
[...]
Ik heb mijn K100D februari vorig jaar verkocht voor € 345 met de kitlens en een Pentax smc F70-200.
Als er nu op dit moment nog iemand dat bedrag durft te vragen voor een soortgelijke combi, dan valt dat in de categorie "Veuls te veul veur zonne aauwe bras" (=vrij vertaald : "Veel te duur voor zulke oude apparatuur")
Er is bovendien een verschil in vraagprijs en daadwerkelijke verkoopprijs, zeker op Marktplaats.
Maar goed ; 't is wat de gek er voor geeft. :9
"Oud"is een relatief begrip.
Wie refereert aan MP voor een gemiddelde prijs is sowieso "Nuts"

Onderstaand heb je een betere indicatie van 2e hands prijzen.
http://www.kamera-express...ubsubtypes&subsubtype=952

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Een occasion K20D body only met 3 maanden garantie voor € 539....
Vijf tientjes goedkoper dan een gloednieuwe met een tikkie meer garantie: http://www.fotokonijnenbe...583/pentax_k20d_body.html

Die prijzen zijn commerciele verkoopprijzen, per definitie te hoog (want zij moeten marge maken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:31

breinonline

Are you afraid to be known?

Marktplaats, Speurders maar vooral Ebay geven toch een heel aardig beeld van tweedehands prijzen voor particulieren.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Laatst online: 14-09 10:18
Verwijderd schreef op zondag 29 november 2009 @ 15:38:
[...]

"Oud"is een relatief begrip.
Wie refereert aan MP voor een gemiddelde prijs is sowieso "Nuts"
Als je daar voor dat geld eenzelfde body meermalen aangeboden ziet worden voor een lager bedrag, vind ik dat wel degelijk hout snijden.
Onderstaand heb je een betere indicatie van 2e hands prijzen.
http://www.kamera-express...ubsubtypes&subsubtype=952
En dat vind ik dan weer totaal niet. Die prijzen zijn vaak exorbitant hoog, voor elk merk/segment. Sorry, maar zoveel is je zut echt niet waard :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:59

mennovanw

Canon? You can!

Zoals boven al gezegd: K-E doet het ook niet voor de kat z'n k*t, bij garantieclaims draagt zo'n winkel die tweedehands verkoopt het risico.

Koop je bij een winkel tweedehands is het in ieder geval gecontroleerd en heb je een plek waar je heen kan als het toch defect blijkt te zijn. Wat ook nog meespeelt is dat K-E de occasions voor het uitzoeken hebben (er liggen veelal de mooiere, nettere items ;)).

En natuurlijk liggen de prijzen bij K-E hoger dan op marktplaats, dus ik zou die prijzen nooit als referentie gebruiken idd.

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Laatst online: 14-09 10:18
mennovanw schreef op zondag 29 november 2009 @ 20:42:
Zoals boven al gezegd: K-E doet het ook niet voor de kat z'n k*t, bij garantieclaims draagt zo'n winkel die tweedehands verkoopt het risico.

Koop je bij een winkel tweedehands is het in ieder geval gecontroleerd en heb je een plek waar je heen kan als het toch defect blijkt te zijn. Wat ook nog meespeelt is dat K-E de occasions voor het uitzoeken hebben (er liggen veelal de mooiere, nettere items ;)).
Dusdat. Even benadrukken dat ik om die reden ook gerust een occassion bij de KE zou halen (of heb gedaan, toen ik nog Nikon schoot heb ik daar een pracht van een AF-S 80-200/2.8 vandaan gehaald), puur OM die reden. Garantie op 2e hands items is tof ;)
En natuurlijk liggen de prijzen bij K-E hoger dan op marktplaats, dus ik zou die prijzen nooit als referentie gebruiken idd.
Ach, als die markt-plaats verkoper je ook 3/6/12 maanden garantie biedt, en gegarandeerde kwaliteit op een zeker punt... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Ik kocht 1,5 jaar geleden bij een echte fotowinkel een nagelnieuwe K100D Super body voor 225 euro. En 4 weken geleden voor mijn vader een K100D (geen Super) met 18-55mm kitlens en 3500 clicks voor 150 euro... Het zal jullie niet verbazen dat ik alles daarboven te duur vind ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het (luxe) "probleem" reeds opgelost, ik heb hem dus met ACMaxx screen protectors en Katz matglasdus en inclusief een Metz 45-CT4, binnen mijn familie verkocht. Zij blij, ik blij :)
Levert me (terecht) wel een stuk minder op dan via marktplaats, maar ja, je wil je familie uiteraard niet het vel over de neus halen.

Heb inmiddels ook wat met de K7 gespeelt en een aantal dingen vallen me toch wel op.
Ten eerste dat Pentax nog steeds de K7 uitlevert met firmware V1.0, terwijl ze inmiddels op V1.2 zitten. Maar dat is dan ook het enige "kritiekpunt" tot nu toe.

Verder valt me alleen maar op dat ze ontzettend goed nagedacht hebben en geluisterd hebben naar feedback.
Meest opvallende is wel dat je niet meer oneindig vertikaal door menu's heen hoeft te scrollen, maar je gewooon horizontaal door de menu's loopt en alle mogelijkheden direct op scherm ziet.

En een hele leuke feature is natuurlijk dat je scherm meedraait met je camera. Nut daarvan is denk ik dubieus, want wie heeft het scherm aan staan tijdens fotograferen??

Ook viel mij op dat hij erg stil is tov de K100D en vooral enorm snelle winder heeft en dus in no-time je geheugenkaart weet vol te krijgen :P

Oh ja, en nog een "probleempje"
ACDsee 2.5 pro herkent zelfs met de laatste update de RAW files niet :( maar ze schijnen eraan te werken

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2009 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
@Sakura: Herkent hij ze ook niet als je in Adobe DNG Raw schiet?

JP12 moest lachen bij het woord winder, leuk om te zien de terminologie uit het analoge tijdperk meenemen. Ik zou het zelf eerder over burst-modus o.i.d. hebben :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
JP12 schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 00:08:
@Sakura: Herkent hij ze ook niet als je in Adobe DNG Raw schiet?
Dat heb ik nog niet geprobeerd. Overigens herkent Adobe Photoshop CS3 ook de RAW files niet :(
JP12 moest lachen bij het woord winder, leuk om te zien de terminologie uit het analoge tijdperk meenemen. Ik zou het zelf eerder over burst-modus o.i.d. hebben :p
Oeps, verraad ik nu ongemerkt mijn leeftijd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
Verwijderd schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 06:53:
[...]
Dat heb ik nog niet geprobeerd. Overigens herkent Adobe Photoshop CS3 ook de RAW files niet :(
[...]
Volgens de website van Adobe zou het wel moeten werken. Heb je de nieuwste versie van Adobe Camera Raw op je computer staan? Want volgens http://www.adobe.com/products/photoshop/cameraraw.html zou het met de nieuwste versie moeten lukken ;).

Edit: Ik zie net dat Adobe Camera Raw 5 en nieuwer niet samenwerken met Photoshop CS3. Je zou dus moeten upgraden naar CS4. Een andere optie zou zijn om met Lightroom te gaan werken, zeker een aanrader! ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Heronimo op 01-12-2009 12:59 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MarcelG schreef op zondag 29 november 2009 @ 19:56:
[...]
Een occasion K20D body only met 3 maanden garantie voor € 539....
Vijf tientjes goedkoper dan een gloednieuwe met een tikkie meer garantie: http://www.fotokonijnenbe...583/pentax_k20d_body.html

Die prijzen zijn commerciele verkoopprijzen, per definitie te hoog (want zij moeten marge maken).
Heb je "indicatie" overgeslagen :?
Maar €100 minder dan de nieuwprijs
http://link.marktplaats.nl/301490705
€120 minder
http://link.marktplaats.nl/301104566
€130 minder
http://www.marktplaats.nl/

en geen garantie

Niettemin. Als ik 2e hands moet kopen koop ik liever vertrouwd in een fysieke winkel. Krijg je wat meer garantie dan tot aan de voordeur :) Daarbij is KE 20min . fietsen. Ook niet onbelangrijk. Met Konijnenberg heb ik slechte ervaring.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2009 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik koop ook iets kostbaars als een cam liever in een echte winkel dan via internet, vandaar dat ik mij K7 bij Linthout in Zoetermeer gekocht heb.
Ik kon ze alleen helaas niet bij pricewatch neerzetten, Tweakers vereist namelijk dat de prijzen op hun website staan, en dat heeft Linthout dus niet. In plaats daarvan bepalen ze de prijs op het moment dat je een bestelling bij hun doet, en houden ze dus enorm goed de internetshops in de gaten.

Maar ik had ze wel graag toegevoegd, ze geven toch wel heel erg scherpe prijzen en daar nog eens enorm goede service bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeosBeing
  • Niet online
JP12 schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 12:56:
[...]

Volgens de website van Adobe zou het wel moeten werken. Heb je de nieuwste versie van Adobe Camera Raw op je computer staan? Want volgens http://www.adobe.com/products/photoshop/cameraraw.html zou het met de nieuwste versie moeten lukken ;).

Edit: Ik zie net dat Adobe Camera Raw 5 en nieuwer niet samenwerken met Photoshop CS3. Je zou dus moeten upgraden naar CS4. Een andere optie zou zijn om met Lightroom te gaan werken, zeker een aanrader! ;)
Dat is ook de filosofie van Adobe, koop je een nieuw pakket (of een update), dan moet je ook de andere updaten. Zo vangen ze dubbel. Mischien daarom ipv CS4 toch maar de goedkopere Lightroom nemen, is ook meer afgestemd op fotograven (terwijl Photoshop meer is voor DTP-ers, Webdevvers en als totaalpakket) en werkt intuïtiever heb ik begrepen. Als je toch een nieuw pakket moet aanschaffen is het ook een optie op Adobe helemaal te laten vallen. Bij Apple heb je Aperture (ook meer gericht op fotograven) en daarnaast is er Bibble (Lite en Pro) waarmee je 1 licentie kunt gebruiken voor zowel de Windows, Mac als Linux.
En met Gimp kom je ook een heel eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeosBeing
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 19:36:
[...]

Heb je "indicatie" overgeslagen :?
Maar €100 minder dan de nieuwprijs
http://link.marktplaats.nl/301490705
€120 minder
http://link.marktplaats.nl/301104566
€130 minder
http://www.marktplaats.nl/

en geen garantie

Niettemin. Als ik 2e hands moet kopen koop ik liever vertrouwd in een fysieke winkel. Krijg je wat meer garantie dan tot aan de voordeur :) Daarbij is KE 20min . fietsen. Ook niet onbelangrijk. Met Konijnenberg heb ik slechte ervaring.
KE (heb ik handgreep voor Z1 gekocht) is prima maar accepteert geen credit-cards*. Dat is dus of rembours of overmaken en wachten tot de betaling daar is verwerkt. Konijnenberg heb ik geen problemen mee, (kocht ik Tokina AT-X 28-80/2.8) is wel ietsje duurder maar met credit-card is de betaling gelijk verwerkt en is alles zo verstuurd.

* zie dat het sinds kort is veranderd, maar was nog niet zo toen ik de K200d kocht of toen ik vorige keer keek voor een lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeosBeing
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 21:02:
Ik koop ook iets kostbaars als een cam liever in een echte winkel dan via internet, vandaar dat ik mij K7 bij Linthout in Zoetermeer gekocht heb.
Ik kon ze alleen helaas niet bij pricewatch neerzetten, Tweakers vereist namelijk dat de prijzen op hun website staan, en dat heeft Linthout dus niet. In plaats daarvan bepalen ze de prijs op het moment dat je een bestelling bij hun doet, en houden ze dus enorm goed de internetshops in de gaten.

Maar ik had ze wel graag toegevoegd, ze geven toch wel heel erg scherpe prijzen en daar nog eens enorm goede service bij.
Tja, de 'echte winkel' hier heeft enkel Nikon, en Sony (Canon is uit de vitrines gegaan toen Sony kwam) en van andere merken alleen wat verdwaalde compacts. Dixons heeft dan weer Olympus ipv Sony, en de derde winkel heeft Canon, Nikon en een verdwaalde Olympus. In heel de rest van de provincie zelfde verhaal.

Zoetermeer is een dagonderneming, zonder files 1,5 uur heen en hetzelfde terug, (volgens routeplanner, dus met auto die accelereert van 0-120 in 1 seconde) zonder zoeken naar parkeerplaats 160km (OV is écht géén optie, komt er eens zoveel reistijd bij) en dan moeten ze net hebben staan wat je wilt.

Vroeger kocht ik veel aan de hand van advertenties in Camera Magazine maar recentelijk voornamelijk via internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
BeosBeing schreef op woensdag 02 december 2009 @ 13:28:
[...]

Tja, de 'echte winkel' hier heeft enkel Nikon, en Sony (Canon is uit de vitrines gegaan toen Sony kwam) en van andere merken alleen wat verdwaalde compacts. Dixons heeft dan weer Olympus ipv Sony, en de derde winkel heeft Canon, Nikon en een verdwaalde Olympus. In heel de rest van de provincie zelfde verhaal.

Zoetermeer is een dagonderneming, zonder files 1,5 uur heen en hetzelfde terug, (volgens routeplanner, dus met auto die accelereert van 0-120 in 1 seconde) zonder zoeken naar parkeerplaats 160km (OV is écht géén optie, komt er eens zoveel reistijd bij) en dan moeten ze net hebben staan wat je wilt.

Vroeger kocht ik veel aan de hand van advertenties in Camera Magazine maar recentelijk voornamelijk via internet.
Linthout heeft ook alleen canon, sony en dergelijke staan, helaas niet standaard Pentax, hoewel ik het ze wel heb geadviseerd. Je moet het daar dus sowieso bestellen en kan niet even "voelen" hoe zo'n cam in de hand ligt, maar bij Pentax is dat altijd prima in orde _/-\o_

Maar idd, 1,5 uur rijden voor een cam is wel wat teveel van het goede ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zojuist mijn mail wisseling met Pentax maar weer eens aangeslingerd, ben beniewd of ze al wat meer info willen geven over de maximum trigger spanning voor de K7.

Ik hou jullie iig op de hoogte :)

Mogelijk dat we sneller kans hebben op meer info als meerdere mensen Pentax benaderen met deze vraag ;)

Zou natuurlijk helemaal mooi zijn als iemand hier Japans machtig is, en direct de vraag bij Pentax Japan neerlegt :*)

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Misschien Pentax USA?

En verder nog wat nieuws, de 100mm macro heeft een leuke update gekregen:

Afbeeldingslocatie: http://a.img-dpreview.com/news/0912/Pentax/pentax100mmmacro.jpg

http://www.dpreview.com/news/0912/09120903pentax100mm.asp

• MarcelG

MarcelG

dat is een erg strak ontwerp ; lijkt een beetje op de Ltd lijn qua metaalglans en strakheid.
Ben benieuwd naar 't prijskaartje (niet dat ik een 100mm macro nodig denk te hebben, maar goed).

• rcheinen
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-09 10:22
Erasmo schreef op donderdag 10 december 2009 @ 07:49:
Misschien Pentax USA?

En verder nog wat nieuws, de 100mm macro heeft een leuke update gekregen:

[afbeelding]

http://www.dpreview.com/news/0912/09120903pentax100mm.asp
Weer een mooie uitbreiding van het assortiment!
Zie ik het goed dat het verschil met de DFA-100 (zonder WR dus) alleen zit in de afgeronde diafragmalamellen, naast de WR-toevoeging en het uiterlijk natuurlijk?

K-7 | SMC Pentax DA* 16-50 f/2.8 | SMC Pentax DFA 100 f/2.8 | SMC Pentax DA 18-250mm f/3.5-6.3 | K10D | Pentax DA 18-55 f/3.5-5.6 | SMC Pentax M50 f/1.7 | Tamron 28-300 f/3.5-6.3 | Pentax AF-540FGZ

• Spotmatic
rcheinen schreef op donderdag 10 december 2009 @ 10:05:
[...]

Weer een mooie uitbreiding van het assortiment!
Zie ik het goed dat het verschil met de DFA-100 (zonder WR dus) alleen zit in de afgeronde diafragmalamellen, naast de WR-toevoeging en het uiterlijk natuurlijk?
Optisch kan hij natuurlijk wel gewijzigd zijn (ondanks hetzelfde aantal elementen en groepen).

Leuk weetje: de DOF schaal is gebaseerd op het 24x36mm opnameformaat. M.a.w. op APS-C heeft het geen enkele betekenis. Deze schaal was voorheen ook al zo, maar het geeft toch te denken. 8)

• BeosBeing
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 02 december 2009 @ 22:04:
[...]
Linthout ... Je moet het daar dus sowieso bestellen en kan niet even "voelen" hoe zo'n cam in de hand ligt, maar bij Pentax is dat altijd prima in orde _/-\o_

Maar idd, 1,5 uur rijden voor een cam is wel wat teveel van het goede ;)
En nog 1,5 uur terug. Vroeger toen ik nog een OV jaarkaart (als student, en als dienstplichtige) ben ik wel één keertje bij Fotomaatje in Scheveningen en bij Foto Uniek (gedempte gracht) geweest. Wat reistijd betreft was dat nog erger, vanaf Eindhoven of Tilburg daar naartoe, en daarna terug via Roosendaal naar Kruiningen-Yerseke, en daar wachten op de bus naar de veerboot.Nee, dat was omdat ik er per sé een keer naar toe wilde maar doe ik echt niet meer. Ook Alkmaar en de Fotograficabeurs (was toen nog niet in Houten, dat is helemaal onbereikbaar) waren slechts éénmalige avonturen. Nee hoor de trein heeft geen vertraging, komt alleen 5 minuten na de geplande tijd aan, en de aansluitende trein wacht er dus niet op dus weer een uur wachten.

Dat hoe de camera in de hand ligt prima in orde is, ben ik met je eens. Alleen zou ik graag de werking van het instelwiel omdraaien. In Av draait linksom naar kleinere diafragma's (grotere getallen) en dat zou ik graag kunnen omkeren. Bij Tv is het dan wel weer goed. Ook bij de Z1 had ik dit voor het duimwiel graag gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Eindelijk antwoord gekregen van Pentax over de flash spanning, maar weer dezelfde manier van afschepen als destijds op dezelfde vraag mbt de K100D
Thank you for contacting PENTAX Imaging Company.

Because PENTAX does not manufacture, market or test “non-PENTAX” or aftermarket products (such as Metz), information regarding their compatibility or limitations is not available at PENTAX Imaging Company. We may suggest contacting Metz for related information.

For guaranteed compatibility, we recommend using PENTAX flash units and other PENTAX accessories with PENTAX DSLR models.

Information regarding the K-7 is featured on our website at: www.pentaximaging.com

Thanks again,

Joe Virgil Product Specialist
PENTAX Imaging Company / 600 12th Street, Suite 300, Golden, CO 80401 / www.pentaximaging.com
PHONE: 800.877.0155 (x1245)/ 303.728.0245 / FAX: 303.728.0145 / BE INTERESTING. PENTAX
Ik heb dus maar weer antwoord gegeven met de uitleg dat de vraag alleen maar over de specs van de K7 gaat en niet over de Metz. |:(

/edit

En alweer antwoord gekregen, we worden weer afgescheept helaas. En dat terwijl ik destijds toch echt van Pentax informatie gekregen heb over de K100D zijn maximum flash spanning.
Thank you for your reply.

No such specifications for DSLRs is provided to us from the manufacturer. We are unable to guarantee that another manufacturer’s flash unit cannot damage flash circuits in PENTAX cameras.

“X” sync voltage specifications also were not provided to us from the manufacturer. However, this sync circuit is designed to accommodate professional studio strobe units via standard PC cable connection.

PENTAX Japan has never provided us with a “safe trigger voltage” specification for any camera model.

If you have further questions, please feel free to reply.

Thanks again,
Iemand nog ideeen waar die informatie wel te krijgen zou zijn?

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2009 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRG
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-08 20:21

KRG

Doe even een DM naar Ned Bunnell op DPreview. Of doe dat op zijn eigen Blog :

http://nedbunnell.blogspot.com/

Hij is de directeur van Pentax USA , maar ook verwoed fotograaf en hij is volgens mij wel in staat om iets daarvan te laten zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Wat is er aan de hand met de prijzen van de objectieven?! Die schieten ineens door 't plafond!!!

Pentax FA 50 f/1.4 ; 2 jaar geleden gekocht voor € 229, nu slechts € 469 (Fotobooms), € 399 (FK), € 469 (Cameraland)
74%-104% prijsverhoging.

Pentax DA*50-135 f/2.8 SDM; 1/2 jaar geleden gekocht voor € 669, nu slechts € 799 (FK), € 889 (Fotobooms)/ €865 (Digitalstreet), € 899 (Cameraland)
19%-34% prijsverhoging.

Pentax DA 12-24 f/4; 1/2 jaar geleden gekocht voor € 574, nu slechts € 1029 (FK) , € 1.099 (Cameraland) (bij Fotobooms en Digitalstreet niet meer leverbaar....)
79-91% prijsverhoging...!!

Ik snap 't niet meer...
Omgekeerde cashback actie ofzo?

[ Voor 25% gewijzigd door MarcelG op 16-12-2009 15:33 . Reden: verhogingspercentages gecorrigeerd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Sterke Yen...

Overigens moet je voor de grap de prijzen van de 50/1.4's van de concurrentie eens opzoeken. De FA bevindt zich in goed gezelschap!

(Zo blijkt dat mijn LBA geen ziekte is maar een investering :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Zou de invloed van de yen zo groot zijn ? Dan zou je ook verwachten dat de prijsverhoging in relatie zou staan tot de stijging van de yen, en niet tussen de 19% en de 104% zou zitten.

De inhoud van mijn fototas is in korte tijd al € 755 in waarde gestegen, terwijl deze op de balans er heel anders uitziet. >:) Okay, de Sigma 17-70 is zo'n € 100 goedkoper geworden...maar die tel ik even niet mee. Da's gewoon de 'kitlens'.

Overigens even een snelle vraag/opmerking; een collega heeft recentelijk een smc Pentax F 28mm f/2.8 gekocht voor € 150....volgens mij was dat een erg goeie deal maar ik kan er naast zitten.

[ Voor 38% gewijzigd door MarcelG op 16-12-2009 15:40 . Reden: punten, comma's en percentages ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
KRG schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 10:34:
Doe even een DM naar Ned Bunnell op DPreview. Of doe dat op zijn eigen Blog :

http://nedbunnell.blogspot.com/

Hij is de directeur van Pentax USA , maar ook verwoed fotograaf en hij is volgens mij wel in staat om iets daarvan te laten zeggen.
Nu maar hopen dat ze mijn boerenkoolengels begrijpen :P

http://forums.dpreview.co...rum=1036&message=33987158

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
MarcelG schreef op woensdag 16 december 2009 @ 15:32:
Overigens even een snelle vraag/opmerking; een collega heeft recentelijk een smc Pentax F 28mm f/2.8 gekocht voor € 150....volgens mij was dat een erg goeie deal maar ik kan er naast zitten.
Dat is nog iets boven het gemiddelde. Voor de laatst behaalde eBay prijzen moet je hier even kijken: http://www.flickr.com/photos/ossy59/sets/72157603469902678/ (sowieso een superhandige link voor mensen die vaker online tweedehands lenzen kopen).

Overigens betaalde ik voor mijn exemplaar exact 125 euro excl. verzenden bij www.fotoabro.nl.

En dan het goede nieuws: ik ben nu in het gelukkige bezit van de Porst Color Reflex MC Auto 1:1.2/55mm. 8)

• Isniedood
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16-09 18:32

Isniedood

nee, echt niet!

Ik moet eerlijk zeggen dat die stijgende lenzenprijzen me steeds meer naar de concurrent doen kijken. Third party prijzen blijven tamelijk constant, maar die van Pentax gaan alleen maar omhoog. Juist dat was voor mij een USP, de lage prijzen.

Mijn foto's met mijn lieve Pentax K200d

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Spotmatic schreef op woensdag 16 december 2009 @ 22:24:
[...]

Dat is nog iets boven het gemiddelde. Voor de laatst behaalde eBay prijzen moet je hier even kijken: http://www.flickr.com/photos/ossy59/sets/72157603469902678/ (sowieso een superhandige link voor mensen die vaker online tweedehands lenzen kopen).

Overigens betaalde ik voor mijn exemplaar exact 125 euro excl. verzenden bij www.fotoabro.nl.

En dan het goede nieuws: ik ben nu in het gelukkige bezit van de Porst Color Reflex MC Auto 1:1.2/55mm. 8)
Kijk dat is nog een handig linkje :)

Tevreden met de resultaten?

• Spotmatic
Isniedood schreef op donderdag 17 december 2009 @ 01:58:
Ik moet eerlijk zeggen dat die stijgende lenzenprijzen me steeds meer naar de concurrent doen kijken. Third party prijzen blijven tamelijk constant, maar die van Pentax gaan alleen maar omhoog. Juist dat was voor mij een USP, de lage prijzen.
Pentax gaat het helaas niet overleven met de prijzen die ze vroeger hebben gevraagd. Dus in plaats van het goedkope alternatief zijn ze nu gewoon een kwalitatief goed alternatief voor iedereen die geen Nikon of Canon wil. M.a.w. we gaan voortaan marktconforme prijzen betalen, waarbij Pentax nog steeds een streepje voor heeft m.b.t. de weather sealing en de algehele gebruikerservaring.
Erasmo schreef op donderdag 17 december 2009 @ 07:38:
[...]
Tevreden met de resultaten?
Mmmwah. Wide open moet je goed oppassen, want de bokeh is niet heel geweldig (maar ik ben dan wel flink verwend tegenwoordig).

Alles hieronder is wide open:

Afbeeldingslocatie: http://i385.photobucket.com/albums/oo293/spotmatic/porst5512-08.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i385.photobucket.com/albums/oo293/spotmatic/porst5512-01.jpg

• MarcelG

MarcelG

Die is wide open inderdaad erg zacht....zo zacht als de billetjes van een pasgeboren My Little Pony. ;)
Moet eerlijk zeggen dat ik dat bokeh wel wat vind hebben ; lekker scheve cirkels.
Die pukkels in de onscherpte, zijn dat nu eigenlijk spikkels op de lens of juist spikkels op de (kerst)lichtjes?
Dat heb ik me altijd al afgevraagd....in die onscherpte zie je vaak ineens hele specifieke scherpe spikkels ?!

• Spotmatic
MarcelG schreef op donderdag 17 december 2009 @ 16:35:
Die is wide open inderdaad erg zacht....zo zacht als de billetjes van een pasgeboren My Little Pony. ;)
Moet eerlijk zeggen dat ik dat bokeh wel wat vind hebben ; lekker scheve cirkels.
Die pukkels in de onscherpte, zijn dat nu eigenlijk spikkels op de lens of juist spikkels op de (kerst)lichtjes?
Dat heb ik me altijd al afgevraagd....in die onscherpte zie je vaak ineens hele specifieke scherpe spikkels ?!
Heel simpel: dat is stof in de lens. Een mooie methode om stof in je lens te kunnen fotograferen.

Ik heb een lens met een stervormig "iets" op een van de lenselementen. In de "circle of confusion" (zo heten die cirkels officieel) zie je dat mooi terug :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Aha, weer wat geleerd! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Met dit mooie winterweer viel het me weer eens op hoe enorm slecht je door de zoeker van de K100 de instellingsinfo onder in beeld kan lezen.
Voor de K7-gebruikers: de zoeker is groter en helder, en op basis van reviews lijkt ook de gekozen kleur voor de presentatie van de info beter (groener). Hoe ervaren jullie de instellingsinfo in de zoeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

AlterEgo schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 14:43:
Met dit mooie winterweer viel het me weer eens op hoe enorm slecht je door de zoeker van de K100 de instellingsinfo onder in beeld kan lezen.
Dit ervaar ik op de K20D ook regelmatig, vooral in erg lichte felle omgevingen (zomerstrand, etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Spotmatic schreef op donderdag 17 december 2009 @ 08:27:
[...]

Alles hieronder is wide open:
Dat is wel te zien ook, beide onscherp.Daar waar ze scherp zouden moeten zijn.

Inmiddels wacht ik nog steeds, sinds 30-10 op de terugkeer van m'n K100DS

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2009 21:23 ]

• Spotmatic
Iemand op Dpreview de review van de K-x al gelezen (http://www.dpreview.com/reviews/pentaxkx/)?

De 'Higly Recommended' verwachtte ik al, maar de reviewer is zeer positief over de low-light mogelijkheden en beeldkwaliteit van de K-x. Ergens is het grappig dat Pentax hier zelfs de topmodellen de gevestigde merken het nakijken geeft:

"The image output at base ISO shows good detail and colors but where the K-x really starts to shine is in low light. Its high ISO JPEGs are possibly the best of all current DSLRs with an APS-C size sensor; they certainly beat any of its direct competitors."

Mijn keuze is gemaakt: de K-x wordt mijn derde body na de *ist DS (vanwege de TTL; ik heb een Pentax TTL ringflash en nog wat TTL-flitsers) en de K-7 (low-iso kampioen). De K-x is een prachtige camera om -voorzien van een lichtsterke prime- mee te nemen naar donkere omstandigheden (feestjes e.d.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DealExtreme.com heeft sinds kort ook een K7 grip op de site staan, nog geen reviews, maar de grip lijkt een goede build kwaliteit te hebben. Prijs is in ieder geval een stuk schappelijker dan de originele grip :)
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.31967

Afbeeldingslocatie: http://www1.dealextreme.com/productimages/sku_31967_6.jpg

Iemand hier al ervaring met die grip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:05

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Sakura, ziet er goed uit. Andere grips van DX worden veelal ook goed ontvangen trouwens. Gezien de prijs, that is. Uiteraard zal een originele net fijner voelen, maar DX prijzen zijn veelal 1/3e van de originele.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:38
Helemaal mooi dat hier volgens mij alle bedieningsknopjes en wieltjes van het origineel zijn meegenomen. Bij mijn k10d grip van DX is dat niet het geval :(

Prijs is zeker goed, in NL is originele grip 230 euro, nu circa 45 euro (!), is ongeveer 20% van originele prijs (!!)

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Verwijderd schreef op zaterdag 26 december 2009 @ 15:06:
DealExtreme.com heeft sinds kort ook een K7 grip op de site staan, nog geen reviews, maar de grip lijkt een goede build kwaliteit te hebben. Prijs is in ieder geval een stuk schappelijker dan de originele grip :)
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.31967

[afbeelding]

Iemand hier al ervaring met die grip?
Ik heb 'm besteld, voor 38 euro incl verzendkosten(!) zal ik me hier geen buil aan vallen. Voor een paar euro extra
een goedkope K-7 accu erbij gedaan. Ik zal hier mijn ervaringen met de grip wel laten weten. Als alleen de ontspanknop het doet ben ik al tevreden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Met een beetje geluk kan ik een FA ltd. 85 scoren *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Erasmo schreef op maandag 28 december 2009 @ 14:22:
Met een beetje geluk kan ik een FA ltd. 85 scoren *O*
Toch niet in 't Belgenland, he? Want die wordt geacht in mijn rugzak te belanden 8)

Maar ja, je haalt twee lenzen door elkaar: de FA 77mm f/1.8 Limited en de FA* 85mm f/1.4. En het gaat mij om die laatste.

[ Voor 22% gewijzigd door Spotmatic op 28-12-2009 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Nah deze komt uit het westen des lands :)

Inderdaad de FA*, was ff in de war. Maar eindelijk een snelle tele gevonden :)

[ Voor 50% gewijzigd door Erasmo op 28-12-2009 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Oef, gelukkig zitten we dan niet in elkaars vaarwater. Maar dat is niet het minste lensje wat je daar gevonden hebt. Ook meestal aan de prijs, natuurlijk, maar zo weer te verkopen in het geval dat.

Edit: en een FA Star is natuurlijk ook lekker legendarisch 8)

[ Voor 14% gewijzigd door Spotmatic op 28-12-2009 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Spotmatic schreef op maandag 28 december 2009 @ 13:31:
[...]

Ik heb 'm besteld, voor 38 euro incl verzendkosten(!) zal ik me hier geen buil aan vallen. Voor een paar euro extra
een goedkope K-7 accu erbij gedaan. Ik zal hier mijn ervaringen met de grip wel laten weten. Als alleen de ontspanknop het doet ben ik al tevreden ;)
Ben vooral benieuwd hoe ze dat opgelost hebben met de ontspanknop/on-off schakelaar, of ze beide nog werken, of alleen die op de grip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Spotmatic schreef op maandag 28 december 2009 @ 20:47:
Oef, gelukkig zitten we dan niet in elkaars vaarwater. Maar dat is niet het minste lensje wat je daar gevonden hebt. Ook meestal aan de prijs, natuurlijk, maar zo weer te verkopen in het geval dat.

Edit: en een FA Star is natuurlijk ook lekker legendarisch 8)
Het scheelt dat als de lens je toch niet bevalt je hem inderdaad voor dezelfde prijs of zelfs met winst kunt doorverkopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog geen bericht van mijn K100DS sinds 29-10 (ingeleverd bij FOKA) morgen dus al 2 maanden bij Pentax in Belgie (of Japan)

Inieder geval alvast een prettige jaarwisseling met veel fotoplezier maar vooral gezondheid voor 1-ieder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-07 17:28
Ik vind 't zo jammer dat de KX geen toplcd heeft, anders had ik m nu al gekocht

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Verwijderd schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 00:05:
Nog geen bericht van mijn K100DS sinds 29-10 (ingeleverd bij FOKA) morgen dus al 2 maanden bij Pentax in Belgie (of Japan)

Inieder geval alvast een prettige jaarwisseling met veel fotoplezier maar vooral gezondheid voor 1-ieder.
Of Duitsland, daar heeft een lens van mij 8 maanden gelogeerd. Het is iig triest met de tijden van de Beuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:29

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

Je moet de Beukelaer domweg erg veel en hard achter de broek aan blijven zitten telkens. Minimaal 1x per week verblijden met een telefoontje. Die lui daar zijn soms altijd nogal klantonvriendelijk enzo..
Maar het helpt wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balboa
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 14:39
Iemand al ervaring met de Sigma 17-70mm f/2.8-4 DC Macro OS HSM voor de Pentax? Zoek een 17-70 en zat te twijfelen tussen de Pentax en Sigma totdat ik las dat er een nieuwe Sigma met HSM komt/is.

Op http://www.slrgear.com/re...t.php/product/1208/cat/46 zeggen ze:

Sigma 17-70mm ƒ/2.8-4.5 DC Macro ~$390
The Sigma makes a worthy competitor, offering a slightly wider aperture of ƒ/2.8 at the wide-angle setting. Image sharpness is quite similar to the Pentax, though at ƒ/2.8 it's slightly softer (of course, the Pentax doesn't offer the ƒ/2.8 aperture). Chromatic aberration results are much more tightly controlled thanks to the SLD element and distortion is slightly better. Corner shading is a bit more prominent on the Sigma. This Sigma doesn't feature HSM focusing, so it'll be slower and noisier than the Pentax. The Sigma is much less expensive, and offers significant macro performance (0.43x).

Nu ben ik benieuwd wat de `nieuwe` Sigma gaat kosten en of de HSM erg veel verschil maakt tov de huidige Sigma 17-70 en de Pentax 17-70. Heeft iemand hier al ervaring met deze lens en is ie verder vergelijkbaar met zn voorganger qua kwaliteit?

Handtekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kwam deze ook nog tegen op DX voor $24.86

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.27142

Afbeeldingslocatie: http://www.dealextreme.com/productimages/sku_27142_1.jpg

Alleen is heeft die dus 4,2V, 5V, 8,4V en 12V
Op de K7 staat echter dat die 8,3V nodig heeft. Het scheelt maar 1 tiende, maar ik durf het toch niet zonder meer aan.

Hopen maar dat ze toch nog gaan komen met een 8.3V versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Dat is inderdaad wel een tof ding voor interval schieten...

Waarom vraag je het niet even op Pentaxforums?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Daar heb ik ook al die vraag gesteld over de max hotshoe spanning, en daar komt ook al niets uit.
Ik heb de indruk dat ze daar zeer weinig info hebben over de meer specifieke specs. Blijkbaar houdt Pentax toch heel veel info achter.
En bij Pentax zelf zal je ook niet aan hoeven te kloppen, want die zeggen dan uiteraard dat je hun adapter moet kopen, alleen die is dan wel 4 keer zo duur.

Ik kwam wel een link tegen tijdens het zoeken van iemand die zelf een adapter maakte voor zijn K10, die stuurt hij dus ook met 8.4V aan ipv de 8.3V die de K10 zou moeten hebben.
eea zegt uiteraard weer niets of de K7 dat ook zou kunnen verwerken.
http://roamingdrone.wordp...ptor-for-the-pentax-k10d/

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2010 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erasmo schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 11:25:
[...]

Of Duitsland, daar heeft een lens van mij 8 maanden gelogeerd. Het is iig triest met de tijden van de Beuk.
Zeg dat wel. Alleen al daarom voor mij geen Pentax meer. Ik heb een keer een Olympus laten repareren, 2 weken had ik hem terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 20:09:
Kwam deze ook nog tegen op DX voor $24.86

Alleen is heeft die dus 4,2V, 5V, 8,4V en 12V
Op de K7 staat echter dat die 8,3V nodig heeft. Het scheelt maar 1 tiende, maar ik durf het toch niet zonder meer aan.

Hopen maar dat ze toch nog gaan komen met een 8.3V versie.
Belast zakt die spanning. Dus hou je eerder (veel) minder dan 8.4v, over dan te veel:)
Hoeveel minder hangt af van de stroom die de camera trekt.
Je kan wel vergeten dat ze een 8.3v gaan uitbrengen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2010 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
99,9% kans dat de K7 wel 0,1V te veel aan kan, ik zou het gewoon doen in ieder geval*.

* Maar dat biedt geen garanties!

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Verwijderd schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 22:57:
[...]

Zeg dat wel. Alleen al daarom voor mij geen Pentax meer. Ik heb een keer een Olympus laten repareren, 2 weken had ik hem terug.
Het is jammer dat Pentax geen zelfde service heeft als CPS...

Sakura, ik heb het even gepost op PF :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-DarkShadow- schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 23:00:
99,9% kans dat de K7 wel 0,1V te veel aan kan, ik zou het gewoon doen in ieder geval*.

* Maar dat biedt geen garanties!
Dat is nog eens onzin. Doorgaans zit er een tolerantie in de spanning die een app. mag hebben van 2-5%
Ik ben van mening als je 300 of meer kunt uitgeven aan een lens je ook wel $55 over hebt voor de D-AC50 :?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2010 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 23:04:
[...]

Dat is nog eens onzin. Doorgaans zit er een tolerantie in de spanning die een app. mag hebben van 2-5%
Ik ben van mening als je 300 of meer kunt uitgeven aan een lens je ook wel $55 over hebt voor de D-AC50 :?
Voor $55 heb je hem niet hoor, komt meer richting €75 en dat is dan wel weer een fiks verschil met die $25 bij DX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Erasmo schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 23:04:
[...]

Het is jammer dat Pentax geen zelfde service heeft als CPS...

Sakura, ik heb het even gepost op PF :)
Heb het gezien, en volgens Oggy als Senior member zou het geen probleem zijn. Wel heeft hij het over een unieke plug, maar de K7 heeft zover ik het optisch kan beoordelen een min of meer standaard voedings plug
Pagina: 1 ... 21 ... 38 Laatste

Let op:
~~~[html]Als mensen interesse hebben om te helpen om de OP van dit topic bij te houden, dan kunnen ze contact opnemen met de TS (via de DM).~~~[/html]