Spotmatic schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 13:34:
Een beetje maar... De K-x doet het juist extreem goed in het instapsegment. Afgelopen December stond de K-x zelfs op nr. 3 qua DSLR-verkopen in Japan. De K-x liet daarbij veel duurdere camera's achter zich, ook de D90. Dat klinkt niet erg niche-achtig.
[Niet om je tegen te spreken, maar juist als ze het goed doen in het instapsegment, waarom maken ze dan geen lenzen ter beschikking voor die instap-users? Ik vind een investering in een lens van 300 of 400 euro ter vergelijking met de prijs van body zelf best duur. De goedkoopste prime lens is 300 euro. Ik las terug in dit topic, dat het eerst maar 200 euro was en opeens steeg naar 500 euro. Bizar. Kwaliteit van dat lens is hetzelfde als die van Nikon in dezelfde prijs catergorie. Punt voor mij is, dat ik vooral 'wat' goedkopere lenzen mis (voor beginners is het wel lastig om zoveel te investeren plots)
Trouwens Japan is een markt opzich, hoe doet Pentax buiten Japan? Net als dat Sharp mooie mobiels maken voor Japan only, maar buiten Japan komen ze niet, terwijl de mobiels high tech en topnotch van kwaliteit zijn
Spotmatic schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 13:34:Onzin. Juist de grote bedrijven moeten op hun tellen passen. Het is onzinnig om te denken dat de grootte en/of marktpenetratie van een bedrijf een garantie is voor een oneindig voortbestaan. Je weet wat het probleem is waar alle grote bedrijven mee te kampen hebben? Ze worden gezapig en gaan minder vernieuwend te werk. Dat zal zijn invloed krijgen op de manier waarop tegen het merk wordt aangekeken. Het wordt op dit moment steeds minder cool om met een Canon of Nikon rond te lopen. Nu is dat natuurlijk geen bepalende factor, maar jijzelf geeft ook al aan dat de witte K-x jou wel aanspreekt. Pentax is redelijk vernieuwend bezig en dat blijkt.
Het gaat trouwens niet slecht met Pentax: ze hebben het vorige financiële kwartaal zelfs met winst afgesloten.
Goed om dat te horen. Ik doelde vooral dat een groot bedrijf meer kapitaal heeft en in moeilijke tijden zich beter staande weten te houden dan een kleiner bedrijf. Ik denk juist dat die grote bedrijven vergeleken met Pentax net zoveel innovatie tonen om meer klanten naar zich toe te trekken
Spotmatic schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 13:34:De lenzen zijn niet alleen duurder geworden door de Yen, maar ook door ingrijpen van bovenaf. Hoya (de eigenaar van Pentax, en geen kleintje ook) heeft de prijzen verhoogd om meer winst te behalen. Pentax was voorheen altijd een prijsvechter, maar in de long run kun je daar niet van leven. Dus vandaar dat ze een beetje de niche kant zijn opgegaan.
Ik ben nooit onder de indruk geweest van de goedkope primes waar jij het over hebt. Lenzen moeten naar mijn mening langer meegaan dan je met de body doet. Aan een goedkope bouwkwaliteit heeft in de loop der tijd niemand iets. Wil je het toch goedkoop doen, denk dan eens aan een oude standaardlens. Wel volledig handbediend maar nog steeds een beeldkwaliteit waar je U tegen zegt. En ik garandeer je dat die lenzen langer meegaan dan je body

[Voor die prijsklasse zijn de lenzen van Nikon en Canon gok ik wel van min of meer dezelfde kwaliteit. Ik weet niet voor mij of een prime lens van 50mm wel wat voor mij is, en stel ik betaal 300 euro en ik koop een verkeerde maak ik nogal wat verlies bij het verkopen dat die lens weer. In oude post las ik dat van de users hier hun waarde van lenzen van Pentax enorm zijn gestegen, vanwege de prijsverhoging. Dat houdt in dat wat ik nu koop, gewoom simpelweg eigenlijk boven zijn echte waarde is. (net als een koersaandeel, dat het eerst 10 euro waard was, nu 25 euro, dan ga je deze uiteraard niet investeren)
Spotmatic schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 13:34:Overigens heb ik wel een Canon gehad (een 5D MkI) en ik heb het echt geprobeerd, maar de camera lag me niet. De user interface van Pentax is voor mij veel beter (of dat nog steeds opgaat weet ik niet). Ik denk bij Canons en Nikons altijd aan dinosaurussen en ik begrijp niet waarom ze groter moeten zijn dan een middenformaatcamera
OK, ik ben bevooroordeeld maar er staat ook wel een beetje waarheid in het bovenstaande stukje

Toch bedankt voor je feedback, I appreciate ^^ Misschien nog een klein vraagje, hoe is de video van Kx vergeleken met die van D5000, 500D of D90. Ik zie alleen dat ze een cap hebben op iso, maar dat is weer verholpen (zag in in youtube, al weet ik niet of het voor dit probleem was)
http://www.youtube.com/wa...BUy3HwxDI&feature=related
Met dezelfde lenseigenschappen is dit ook te creeren met een Kx?
Voordelen en nadelen van Kx voor mij zijn denk ik:
- Hoge noise reduction bij hoge ISO waarde
- Klein formaat en ziet er mooi uit (nja, de witte alleen dan)
- Prijs van body + Kit erg goed!
- Geen AF in viewfinder
- Lage TFT resolutie
- ISO-cap bij video mode (verholpen in dit video ->
http://www.youtube.com/watch?v=gRgg5q_tQeY <- Kan iemand dit bevestigen, mijn kennis op dat gebied is niet zo super waardoor ik kan zeggen dat dit echt zo is)
- Geen 'budget' lenzen (dus als ik een D90/D5000 koop met een primelens ben ik even veel kwijt, al is een lens belangrijker dan een body zou ik zeggen).
Jullie nog meer commentaar toe te voegen bij de voordelen en nadelen tov D5000 of 500D of e.v. D90?
[
Voor 3% gewijzigd door
Verwijderd op 20-01-2010 01:17
]