Het grote Pentax dSLR topic - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 22 ... 38 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 23:24:
[...]

Voor $55 heb je hem niet hoor, komt meer richting €75 en dat is dan wel weer een fiks verschil met die $25 bij DX
Ik zoog dat natuurlijk niet uit m'n duim;)

$57,75
http://www.shopmania.com/...dapter-kit~p-7836184.html

Klopt. Maar men zat toch met het 100mV probleem dat ie meer gaf?:)

Zelfs bij Konijnenberg is ie "maar" €63,50
http://www.broncolor.nl/p...-ac50_ac_adapter_kit.html

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2010 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, die was ik nog niet tegengekomen, laagste prijs was tot nu toe rond de €75.
Scheelt alweer iets minder met DX :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Net grappig origineel Pentax lensje tegengekomen op de rommelmarkt voor 15 euro ;)
Lensje ziet er echt perfect uit, geen enkel gebruiksspoor te vinden. Alleen de lenskap ontbreekt helaas.

Afbeeldingslocatie: http://www.pbase.com/image/96646588.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.pbase.com/image/96646325.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2010 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Leuk lensje en al helemaal voor die prijs. Wel is het raadzaam om hem aan het lange eind iets af te stoppen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Erasmo schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 21:09:
Leuk lensje en al helemaal voor die prijs. Wel is het raadzaam om hem aan het lange eind iets af te stoppen.
Heb er al even mee zitten spelen, macro is niet echt schrikbarend, de standaard kitlens van de K7 is meer macro dan de macro van dat nieuwe lensje :)
En de autofocus motor maakt wel heel harde klappen als die het eind van het focus bereik bereikt. Klinkt niet echt vertrouwenwekkend.

Ik heb ook net mijn good-old standaard lensje 50mm 1,7 maar weer eens opgezocht, toch wel ernstig lichtsterk die lens.
Wat me opviel is dat ik er destijds een heel speciaal uv filtertje opgezet heb, dat is dus een Kinor UV ghostless 49mm filtertje. Opvallende aan dat ding is dat het filter niet plat maar bol is. Heb hem destijds er zefl opgezet, maar wist niet eens meer dat er ook bolle uv filters bestaan. Het voorkomt idd wel alle ghost images :)

Heb al even zitten googlen, maar is echt niets meer van dat filter te vinden.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2010 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online
Ik ken het klappen van die F-lenzen wel ja, van volle snelheid naar 0 :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Erasmo schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 22:52:
Ik ken het klappen van die F-lenzen wel ja, van volle snelheid naar 0 :D
Het klinkt iig of je schroef-focus-motor dit niet leuk gaat vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:11
Verwijderd schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 01:00:
[...]
Het klinkt iig of je schroef-focus-motor dit niet leuk gaat vinden.
Het is iig normaal... En typisch voor de F-serie lenzen. Mijn F70-210 heeft er ook een handje van :)

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ahhhhhhhhhhhhhhh, die rukkers van Pentax hebben m'n teller gereset! Is er een truukje voor om gewoon weer door te gaan waar je gebleven was met de teller? Ik dacht dat ik weleens met een andere camera de laatste foto genomen op het kaartje had gezet, en dat hij daarna gewoon weer verder ging.

Algemeen onderzoek uitgevoerd.
Batterijklepje gerepareerd, ging weleens onverwachts open en pleurde m'n batterijen op de straat.Sta je ff voor joker!
Contacten vervangen. Als sla je me "dood" Ik zou niet weten welke contacten. Ik had niets opgegeven.
Afregelen batterijcontrole
Test

staat er op het formulier

Hij was al binnen voor het eind van het vorig jaar. Foka moest hem nog invoeren. Dus van de week mailde ik ze waar die camera bleef en vertelde ze me dat.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2010 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online
Ik vrees dat ze een factory reset hebben gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huisfotograaf
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 24-09-2024
Ooit eens ergens opgedoken van een (denk ik) Koreaanse website om de teller in de gewenste stand te krijgen. Bij mij lukte het

Under record menu - memory unselect IMG number. Format card take SD card out and put it back.
Filenumer start at 0001 and put correct img numer at the cord (last good photo)
and select the IMG numbering at the record menu again and everything is ok.

Pentax K3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balboa
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-09 10:25
Balboa schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 18:06:
Iemand al ervaring met de Sigma 17-70mm f/2.8-4 DC Macro OS HSM voor de Pentax? Zoek een 17-70 en zat te twijfelen tussen de Pentax en Sigma totdat ik las dat er een nieuwe Sigma met HSM komt/is.

Op http://www.slrgear.com/re...t.php/product/1208/cat/46 zeggen ze:

Sigma 17-70mm ƒ/2.8-4.5 DC Macro ~$390
The Sigma makes a worthy competitor, offering a slightly wider aperture of ƒ/2.8 at the wide-angle setting. Image sharpness is quite similar to the Pentax, though at ƒ/2.8 it's slightly softer (of course, the Pentax doesn't offer the ƒ/2.8 aperture). Chromatic aberration results are much more tightly controlled thanks to the SLD element and distortion is slightly better. Corner shading is a bit more prominent on the Sigma. This Sigma doesn't feature HSM focusing, so it'll be slower and noisier than the Pentax. The Sigma is much less expensive, and offers significant macro performance (0.43x).

Nu ben ik benieuwd wat de `nieuwe` Sigma gaat kosten en of de HSM erg veel verschil maakt tov de huidige Sigma 17-70 en de Pentax 17-70. Heeft iemand hier al ervaring met deze lens en is ie verder vergelijkbaar met zn voorganger qua kwaliteit?
Niemand ervaringen met de DA 17-70 of de nieuwe Sigma HSM?

Handtekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-10 15:05

MarcelG

parttime guru, fulltime idiot

Nee, helaas nog niet. Ik heb nu nog alleen de oude Sigma 17-70.

[ Voor 57% gewijzigd door MarcelG op 07-01-2010 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-10-2024
Voor de mensen die geïnteresseerd zijn in de nieuwe Pentax K-x....

Op Fototest staat een artikel over deze camera (standaard tekst van de pentax site)....

Er staat echter ook een lijst met links daar diverse reviews over die camera.. Dat is dan wel weer handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online
Balboa schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 23:25:
[...]

Niemand ervaringen met de DA 17-70 of de nieuwe Sigma HSM?
Beiden zijn absoluut geen miskoop :)

Gisteren een beetje zitten klooien met de FA* 85, wat heeft die een belachelijk kleine scherptediepte wijdopen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Erasmo schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 11:24:
[...]

Beiden zijn absoluut geen miskoop :)

Gisteren een beetje zitten klooien met de FA* 85, wat heeft die een belachelijk kleine scherptediepte wijdopen :P
Goed focussen op de ogen (he, het is een portretlens!) ;)

OK, vandaag begint de CES in Las Vegas. Wat ik niet begrijp is dat Pentax met twee stands vertegenwoordigd is: Pentax USA en Pentax Europe. Wat moet Pentax Europe daar??? Ben benieuwd of de 645D nu verkrijgbaar wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Dacide schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 11:19:
Voor de mensen die geïnteresseerd zijn in de nieuwe Pentax K-x....

Op Fototest staat een artikel over deze camera (standaard tekst van de pentax site)....
De K-x blijkt absurd goed te scoren op dynamisch bereik, stukken beter dan de K7.
Daarom vind ik 't heel erg jammer dat verder de Kx qua handling en features (en vooral 't top display!) tekort schiet.
het wordt hoog tijd voor de K7x, de kruising tussen de geweldige sensor van de Kx en de resolutie/functies/handling etc van de K7. >:)
M'n K20D is ondertussen al weer bijna 2 jaar oud, dus ik krijg weer zin om te upgraden, maar een K20D->K7 upgrade vind ik gewoon niet verantwoord.

@Spotmatic ; Wordt bij de 645D niet de final release van Duke Nukem Forever meegeleverd? :P

@Erasmo ; mag ik zo vrij zijn te informeren wat je voor die FA* 85 betaald hebt ? Ik zie 'm op eBay niet voor minder dan $ 1300 van de hand gaan.... :X

[ Voor 8% gewijzigd door MarcelG op 07-01-2010 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvH18
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07:20

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

Sakura schreef:
Net grappig origineel Pentax lensje tegengekomen op de rommelmarkt voor 15 euro ;)
Lensje ziet er echt perfect uit, geen enkel gebruiksspoor te vinden. Alleen de lenskap ontbreekt helaas.
He, diezelfde 28-80mm 'kreeg' ik ook bij m'n SFXn in 1993. Een aardige lens op de SFXn. Achteraf had ik de 35-70mm willen hebben: die is veel beter... maar de 28mm 'groothoek' leek mij handiger, die had ik ook al in manual-focus...
Op 'digitaal' is het niets bijzonders, behalve het extra bereik...
Dat stoten van de focus-uitloop vond ik toen ook al zozo... Op m'n istDL focust ie wel sneller dan op de SFXn.
Maar de 18-55mm is beter, en prettiger in gebruik.

btw, voor EUR 15 doe ik hem niet weg...

K70 + glas van 10 tot 300mm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online
MarcelG schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 12:57:
@Erasmo ; mag ik zo vrij zijn te informeren wat je voor die FA* 85 betaald hebt ? Ik zie 'm op eBay niet voor minder dan $ 1300 van de hand gaan.... :X
€800 bij een grote fotowinkel uit Kapelle :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Erasmo schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 21:12:
[...]

€800 bij een grote fotowinkel uit Kapelle :)
..
Netjes. Zeker lager dan de gebruikelijke marktprijs (~1000 euro).

@MarcelG: Hail to the King, baby! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeosBeing
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Exphy schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 10:15:
Ik vind 't zo jammer dat de KX geen toplcd heeft, anders had ik m nu al gekocht
MarcelG schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 12:57:
De K-x blijkt absurd goed te scoren op dynamisch bereik, stukken beter dan de K7.
Daarom vind ik 't heel erg jammer dat verder de Kx qua handling en features (en vooral 't top display!) tekort schiet.
Dat vind ik niet echt het zwaarste element van overweging. Idealiter hoef je de camera niet van het oog te halen tijdens het fotograferen, en mis je die toch niet lcd niet. Ik heb nooit geen behoefte gehad aan een lcd op mijn mechanische KX.

Het ontbreken van weatherseal, het niet zichtbaar zijn van het gekozen af-veld en nog een paar andere opties die de K200d wel heeft maken dat voor mij de betere camera.

De K7 is ook mooi (vooral qua uiterlijk en bediening) maar ik heb geen zin in een extra handgreep om deze met AA's te kunnen voeden (Accu's zijn bij mij altijd leeg zodra ik wil gaan fotograferen, ben nu zelfs de lader kwijt van de Samsung compact.) en dan komt er nog €230 (originele) bij de toch al flink hogere prijs. Eerst maar eens sparen voor iets dat wijder komt als mijn SMC-A 24mm f1/2.8

[ Voor 37% gewijzigd door BeosBeing op 08-01-2010 15:39 . Reden: 2e quote + aanvulling mbt K7 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Stiekem ben ik toch wel een beetje jaloers op Erasmo. Ter compensatie is vanmiddag de Enna Ennalyt 85mm f/1.5 (Zebra uitvoering) binnengekomen. Begin volgende week hoop ik de Canon FD 85mm f/1.2 S.S.C. Aspherical te ontvangen, en deze zondag mogelijk een 85mm f/1.4 Sankyo Kohki Komura. Had ik eigenlijk al gezegd dat dit mijn favoriete brandpunt is? ;)

Overigens is de Canon inderdaad totaal niet bruikbaar op onze Pentaxen, zelfs niet op Canon. Ik ga hem waarschijnlijk in de UK laten ombouwen naar Canon EF, en dan zien we wel verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online
Dat is onderhand je tiende 85 ofzo? :P

Ben er nou een paar dagen mee bezig, maar het is wel een lens met een gebruiksaanwijzing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Erasmo schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 15:29:
Dat is onderhand je tiende 85 ofzo? :P
Het is inderdaad exact mijn tiende (op dit moment :P)
Ben er nou een paar dagen mee bezig, maar het is wel een lens met een gebruiksaanwijzing.
Als je geen snelle korte tele's gewend bent dan is het inderdaad wennen. Maar je leert er al snel mee omgaan. Mijn advies: in het begin niet teveel afstoppen, maar gewoon zo vaak mogelijk wide open gebruiken. Hoe sneller je leert die korte DOF te gebruiken hoe beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
BeosBeing schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 15:23:
[...]

De K7 is ook mooi (vooral qua uiterlijk en bediening) maar ik heb geen zin in een extra handgreep om deze met AA's te kunnen voeden (Accu's zijn bij mij altijd leeg zodra ik wil gaan fotograferen, ben nu zelfs de lader kwijt van de Samsung compact.) en dan komt er nog €230 (originele) bij de toch al flink hogere prijs. Eerst maar eens sparen voor iets dat wijder komt als mijn SMC-A 24mm f1/2.8
Extra handgreep is denk ik niet eens nodig met de accu van de K7.
Mijn image counter staat in middels op 1200 en de accu staat nog op 1/3 van de capaciteit en dat terwijl het pas de eerste keer is dat de accu gebruikt wordt, nieuw uit doos, volledig opladen en in de camera schuiven.
En dat terwijl de meest foto's gemaakt zijn in de vrieskou, dus niet echt het beste om het uiterste uit je accu te halen.

Overigens heb ik een extra accu bijgekocht, dus naar het zich aan laat zien zal je misschien 3000 foto's kunnen maken met 2 volledig opgeladen accu's.

Verder wil ik toch ook nog een grip erbij hebben, maar dat zal die van DX worden als de reviews van die grip een beetje goed blijken te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Verwijderd schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 15:55:
[...]
Verder wil ik toch ook nog een grip erbij hebben, maar dat zal die van DX worden als de reviews van die grip een beetje goed blijken te zijn.
Die van mij verwacht ik ergens volgende week. Hopelijk is de Douane nu even snel... Ze mogen i.i.g. geen invoerrechten in rekening brengen gezien de lage totaalprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

[...]

[...]

Dat vind ik niet echt het zwaarste element van overweging.
[...]het niet zichtbaar zijn van het gekozen af-veld [...]
Die was ik vergeten...helemaal een onbegrijpelijke actie van de techneuten bij Pentax... :?
Overigens, het top LCD gebruik ik veelvuldig in die gevallen dat ik met m'n slechte ogen het display in de zoeker niet goed kan lezen. Dat is helaas best vaak... :/

@Spotmatic, hoeveel 85's heeft een mens nodig?! Ik zou er graag een hebben, maar financieel krijg ik de handen er nog niet voor op elkaar, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-07 17:28

Dat vind ik niet echt het zwaarste element van overweging. Idealiter hoef je de camera niet van het oog te halen tijdens het fotograferen, en mis je die toch niet lcd niet. Ik heb nooit geen behoefte gehad aan een lcd op mijn mechanische KX.
Ik ook niet op m'n spotmatic, alleen zie ik daar wel meteen welke sluitertijden ik heb en wat mn diafragma is. Ik kan er vast wel goed mee werken zonder, alleen handig is 't wel. Verder zijn natuurlijk het niet hebben van weathersealing en bouwkwaliteit ook dingen die je mee moet nemen.

Doe mij maar een K200D met een KX sensor, dan kan ik het niet hebben van een pentaprisma en een 2e wieltje wel overleven(het liefst had ik natuurlijk de sensor in een K7, maar dat kan ik toch niet betalen)

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
MarcelG schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 16:54:
[...]
@Spotmatic, hoeveel 85's heeft een mens nodig?! Ik zou er graag een hebben, maar financieel krijg ik de handen er nog niet voor op elkaar, helaas.
Tja, het gaat ook niet over "nodig hebben". Het is een hobby en dat mag wat kosten. Ik wil gewoon deze lenzen zelf hebben uitgeprobeerd. Die ervaring is onbetaalbaar; ik krijg nu al een beetje een idee van hoe deze snelle tele's zijn ontworpen en waarom, en wat de min- en pluspunten zijn (ook optisch). Voor een gewone gebruiker is dit natuurlijk totaal niet interessant: de lens moet scherp zijn en dat is dat. Ik kijk echter naar andere dingen dan scherpte alleen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Spotmatic schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 16:13:
[...]

Die van mij verwacht ik ergens volgende week. Hopelijk is de Douane nu even snel... Ze mogen i.i.g. geen invoerrechten in rekening brengen gezien de lage totaalprijs.
Ben heel benieuwd naar de build kwaliteit en de al of niet druipwaterdichtheid.
Zal waarschijnlijk niet druipwaterdicht zijn, maar mogelijk dat er wel ruimte is om zelf de rubber afdichtingen aan te brengen.

Ik heb zelf iig de ac adapter al besteld, die verwacht ik ook een dezer dagen binnen, dan zal ik heb eens aan mijn multimeter en scoop hangen met een fikse belasting, kijken wat de spanning en stabilisatie ervan doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Nog geen grip... We wachten af!

De laatste aanwinsten van de Nieuwjaarsbeurs in Doesburg, gisteren (de DS had ik al):

Afbeeldingslocatie: http://i385.photobucket.com/albums/oo293/spotmatic/catch1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i385.photobucket.com/albums/oo293/spotmatic/septon03.jpg

De 85mm f/1.4 Sankyo Kohki Komura is een heel leuke lens, maar heeft helaas last van PF wijdopen:

Afbeeldingslocatie: http://i385.photobucket.com/albums/oo293/spotmatic/komura8514-01.jpg

De Voigtlander Septon (zoals de naam al aangeeft een lens met 7 elementen) blijkt heel erg goed te zijn, en zelfs zeer scherp wijdopen. De lens is afkomstig van de Voigtlander Bessamatic/Ultramatic; de laatste stuiptrekking van Voigtlander op de SLR markt. Alles hieronder is wijdopen geschoten:

Afbeeldingslocatie: http://i385.photobucket.com/albums/oo293/spotmatic/septon01.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i385.photobucket.com/albums/oo293/spotmatic/septon02.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Die Septon is inderdaad erg scherp wijd open als ik die shots zo zie. Moet toch ook eens vaker een beurs bezoeken.... :)

Overigens, heeft iemand de K7 review op Tweakers gelezen, en dan in 't bijzonder de cliché reacties er op?

reviews: Pentax K-7

Overigens, wanneer is Pentax op de CES aan de beurt?

[ Voor 6% gewijzigd door MarcelG op 11-01-2010 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
MarcelG schreef op maandag 11 januari 2010 @ 11:22:
en dan in 't bijzonder de cliché reacties er op?
Ik kan me eerlijkgezegd wel helemaal vinden in de reacties waarin wordt beweerd dat 't een prima camera is maar dat 't pentax platform voor veel mensen nogal beperkt is in vergelijking met een paar andere merken. Of dat een cliché is... tja :)

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Een K-7 review op Tweakers.net? Leuk voor de 'exposure' van het merk maar ik ga de review niet lezen na de camera al een half jaar in mijn bezit te hebben. Hij voldoet perfect voor mijn doeleisen.

Afgezien van een lange tele kan ik het Pentax-platform niet echt beperkt vinden (en anders koop je de Sigma 500/4.5 maar zoals ik heb gedaan). Twee bodies is niet veel, inderdaad, maar teveel keuze (Sony anyone?) is dan weer het andere uiterste. Canon biedt mij niets extra of zelfs een teruggang in gebruiksvriendelijkheid (user interface). Met Nikon kan ik niet veel (M42 primes werken niet zonder adapter met lens-element), Sony: tja...

Ik heb vertrouwen in Pentax en blijf ermee fotograferen tot ik erbij neerval :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online
Ik vind een 600/4 anders lang genoeg :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Erasmo schreef op maandag 11 januari 2010 @ 11:52:
Ik vind een 600/4 anders lang genoeg :P
Die zal wel niet meer op bestelling kunnen worden geleverd. Dat oude mannetje dat wist hoe de lens in elkaar moest worden gezet is ongetwijfeld eveneens weggesaneerd.

Ik heb altijd gedacht (onterecht) dat al die mooie FA*'s niet meer worden gemaakt omdat ze niet voldoen aan de ROHS regelgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

ROHS regelgeving?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
"Restriction of Hazardous Substances". O.a. Kwik en Lood mogen dan niet meer in producten worden gebruikt. De ROHS is een van de belangrijkste oorzaken van o.a. de "Red Ring of Death" van de Xbox 360: doordat er geen lood meer mag worden gebruikt in de soldeerverbindingen gaat elke Xbox 360 vroeg of laat kapot door de hitte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Google?

Is een EU richtlijn van enkele jaren terug die oa gebruik van lood verbiedt. Aangezien massa's producten goedkoop lood gebruikten, moest het voor alles vervangen worden om je zooi nog in de EU te mogen verkopen. 'T is wel een richtlijn maar ik hoop dat alle landen die hebben verboden zoals BE/NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
Spotmatic schreef op maandag 11 januari 2010 @ 11:38:
Afgezien van een lange tele kan ik het Pentax-platform niet echt beperkt vinden (en anders koop je de Sigma 500/4.5 maar zoals ik heb gedaan). Twee bodies is niet veel, inderdaad, maar teveel keuze (Sony anyone?) is dan weer het andere uiterste. Canon biedt mij niets extra of zelfs een teruggang in gebruiksvriendelijkheid (user interface). Met Nikon kan ik niet veel (M42 primes werken niet zonder adapter met lens-element), Sony: tja...
Misschien spreek ik vooral voor mezelf (maar dat doe jij zo te zien ook gezien je m42 opmerking), maar ik gebruik graag een full-frame body, een paar betaalbare semi-pro lenzen die op zo'n body werken en heb geen interesse in lenzen zonder autofocus. :)

Dan kan je wel negatieve punten van andere merken opnoemen (ik zeg trouwens ook nergens dat er een ander merk is dat wel alles goed doet) maar dat heeft helemaal niks met het beperkte aanbod van pentax te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ze zijn idd niet erg snel bij DX.
Een order van mij van 4 januari staat nog op "packaging" en een order van 8 januari op "Waiting for Supplier"

Order van 4 januari zit dus die adapter bij. We wachten dus nog maar even af.

Je hebt iig weer leuke lenzen gescored. Doet me gelijk afvragen, hoe weet jij wanneer er waar beurzen zijn :)

Dit zijn iig mijn nieuwe aanwinsten via Ebay, heb ze nog niet binnen, dus nog maar even "geleende" plaatjes

Afbeeldingslocatie: http://cdn1.ioffer.com/img/item/975/712/77/o_pszlkNp535Fnquj.jpg

en een Walimex pro FishEye 8mm f3,5

Afbeeldingslocatie: http://olypedia.de/static/images/thumb/0/05/Walimex_pro_8_3.5_AndreeTurboOssi_1.jpg/400px-Walimex_pro_8_3.5_AndreeTurboOssi_1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Spotmatic schreef op maandag 11 januari 2010 @ 12:35:
"Restriction of Hazardous Substances". O.a. Kwik en Lood mogen dan niet meer in producten worden gebruikt. De ROHS is een van de belangrijkste oorzaken van o.a. de "Red Ring of Death" van de Xbox 360: doordat er geen lood meer mag worden gebruikt in de soldeerverbindingen gaat elke Xbox 360 vroeg of laat kapot door de hitte.
Ah, makes sense. Geen prachtig loodhoudend radioactief glas meer dankzij ROHS dus.....fijn die EU. ;)

@Sakara : ik ben benieuwd hoe de 1.4 je gaat bevallen! (Zo'n fisheye kan me nooit bekoren....daar word ik echt bijna altijd kostmisselijk van. (letterlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Verwijderd schreef op maandag 11 januari 2010 @ 17:12:
[...]
Je hebt iig weer leuke lenzen gescored. Doet me gelijk afvragen, hoe weet jij wanneer er waar beurzen zijn :)
Gewoon kijken op de beurskalender van www.fotografica.nl ;)

Die Walimex is ook een leuk lensje. De M50/1.4 heb ik ook gehad (meerdere malen) maar ik geef toch de voorkeur aan de K50/1.4 en de S-M-C Tak 50/1.4 (niet dat die optisch heel veel beter zijn, trouwens, maar de bouwkwaliteit van die ouwetjes staat op een wat hoger peil).

Dan nog iets: K-7 does Erben Wennemars, vanavond op zijn afscheidswedstrijd. ISO 1600, SMC Pentax-F* 300mm f/4.5 wijdopen, 1/15s uit de hand (zelfs geen monopod). En dat met dat koude weer ;)

Afbeeldingslocatie: http://i385.photobucket.com/albums/oo293/spotmatic/wennemars02.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
En een nieuw lensje erbij: een flink gebruikte (maar navenant goedkopere) Canon FD 85mm f/1.2 S.S.C. Aspherical. Samen met de Porst 55/1.2 mijn lichtsterkste 'lensje'. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

hahaha, gaat er nog wel eens een dag voorbij dat Spotmatic géén lens aan z'n verzameling toevoegt? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Ach, morgen nog een SMC Pentax-A 645 1:3.5 35mm en dan houdt het voorlopig echt even op! (Want: budget op ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag eindelijk de accu van mijn K7 leeg, teller stond op dat moment op1203 foto's, mix van JPG, Raw en een handjevol HDR foto's, weinig foto's op de cam bekeken, 1 keer een videotje gemaakt om te testen van pakweg 20 sec en overzetten naar pc iedere keer via een cardreader.

En dat terwijl het de eerste keer is dat de accu opgeladen was, dus als die accu zich gedraagt wat ik van accu's gewend ben gaat de capaciteit nog wel iets omhoog.

Echt verbazend hoe lang die het volgehouden heeft, en dat in deze koude periode. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Dat is inderdaad een knappe prestatie voor een verse accu!
Maar, dat is ook meteen weer een valkuil: omdat je zo weinig hoeft op te laden is de kans dat je vergeet dat die batterij uberhaupt leeg kan ook aanwezig.
Ik hang 'm standaard elke week een keer aan de oplader, net als de penlites van m'n Metz 48.
Daarnaast zit de lader (en de batterijlader voor de penlites) standaard in m'n fototas.

[ Voor 14% gewijzigd door MarcelG op 12-01-2010 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Daarom heb ik ook gelijk een 2de accu gekocht. De batterij aanduiding van de K7 is ook behoorlijk accuraat, dus tijd genoeg om te zorgen dat je een volle accu extra bij je hebt.

Ik wil ze in ieder geval in het begin een aantal malen volledig leeg trekken, was vroeger al beter voor accu's om dat in het begin te doen, dus bij die gewoonte hou ik me maar. Baad(t) het niet dan schaad het niet :)

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2010 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
De Canon FD 85/1.2 is binnen! Wow, een flinke bonk glas en hij is nog veel scherper ook dan de f/1.2 lenzen die ik heb gebruikt (Pentax 50/1.2 en Porst 50/1.2). Getest door de lens tegen mijn *ist DS aan te houden :)

Verder vond ik op Pentaxforums.com nog een interessante quote van een vertegenwoordiger van een fotoketen/zaak die met Pentaxmensen heeft gesproken op de CES: De toekomst ziet er goed uit!

Maar toch... Interessante quote van Pentaxforums.com m.b.t. de CES waar de betreffende persoon is geweest:

"Pentax will generate some serious buzz at PMA. While they did not show me [op de CES, noot Spotmatic] the new FF nor 645, they did show this one important element: they are going to find a broader appeal amongst retailers which will mean more product in more locations. They added some very bright people to their US headquarters who are genuinely committed to cultivating the brand.

Yes Pentax will have some excellent product to show soon that represents well the culture of Pentax, but more importantly they have people who are capable of driving Pentax in a good direction. I don't think they could have more effectively displayed than they did.

Please don't ask me to reveal what they did show, as there is no force on earth that will make me break NDA. Although to say "Very Cool" is well within the terms of the agreement. I will tell you that the new people they added can be verified and that the best thing they put on display was their people.
"

Het blijkt dat de CES alleen maar is gebruikt om op een eenvoudige manier met het verkoopkanaal in contact te komen. Daarom waren er lege Pentax stalletjes.

En verderop in hetzelfde topic:

"Does this mean that Pentax has no product they are planning to show soon? NO. They will show when it is right, and the showing will turn heads. Keep your eyes open!"

Dat geeft de burger moed! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat wordt dus investeren in FF lenzen om alvast klaar te zijn voor de Pentax toekomst :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Dat is nog maar de vraag. Op dit moment weet nog niemand welke richting Pentax zal inslaan... Jij? Het zou zomaar een Micro APS- C camera kunnen zijn. Voor de 645D heb ik al 4 lenzen en wat tussenringen, dus laat die camera ook maar snel komen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online
Spotmatic schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 23:38:
Dat is nog maar de vraag. Op dit moment weet nog niemand welke richting Pentax zal inslaan... Jij? Het zou zomaar een Micro APS- C camera kunnen zijn. Voor de 645D heb ik al 4 lenzen en wat tussenringen, dus laat die camera ook maar snel komen ;)
Ik heb er ook 2, maar die 2e is meer als investering, mocht er een 645D komen dan zullen de prijzen voor glas behoorlijk omhoog gaan.

Ik begin inmiddels de FA85mm f/1.4 al iets beter onder controle te krijgen:

Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/2hx7fph.jpg
Wel afgestopt naar 1.6, de bokeh lijkt een beetje onrustig maar dat krijg je nou eenmaal bij close-ups van naaldbomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Erasmo schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 22:15:
[...]

Ik heb er ook 2, maar die 2e is meer als investering, mocht er een 645D komen dan zullen de prijzen voor glas behoorlijk omhoog gaan.
Welk glaswerk heb je dan? Ik heb alleen de volgende A-tjes (vanzelfsprekend als fervent MF -manual focus- werker ;): 35-45-75-150.
Ik begin inmiddels de FA85mm f/1.4 al iets beter onder controle te krijgen:

[afbeelding]
Wel afgestopt naar 1.6, de bokeh lijkt een beetje onrustig maar dat krijg je nou eenmaal bij close-ups van naaldbomen
Ik vind de bokeh wel prettig ogen! Ik ben benieuwd naar je eerste portretten met deze lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeosBeing
  • Niet online
Exphy schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 16:58:
[...]
...
Doe mij maar een K200D met een KX sensor, dan kan ik het niet hebben van een pentaprisma en een 2e wieltje wel overleven(het liefst had ik natuurlijk de sensor in een K7, maar dat kan ik toch niet betalen)
Zo te zien hebben wij dezelfde visie. Al mis ik dat voorste wieltje wel, ik had graag dat achterste wieltje opgegeven voor een wieltje aan de voorkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeosBeing
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 15:55:
[...]

Extra handgreep is denk ik niet eens nodig met de accu van de K7.
Mijn image counter staat in middels op 1200 en de accu staat nog op 1/3 van de capaciteit en dat terwijl het pas de eerste keer is dat de accu gebruikt wordt, nieuw uit doos, volledig opladen en in de camera schuiven.
En dat terwijl de meest foto's gemaakt zijn in de vrieskou, dus niet echt het beste om het uiterste uit je accu te halen.

Overigens heb ik een extra accu bijgekocht, dus naar het zich aan laat zien zal je misschien 3000 foto's kunnen maken met 2 volledig opgeladen accu's.

De capaciteit van de accu is niet het probleem, maar het feit dat deze vanzelf leeg loopt.
Dit heb ik met zowel de compact als de videcocamera. Ligt de camera een paar weken in de kast, is de accu leeg, althans bij mij. Sommige oude accu's zijn de dag van laden bruikbaar, de dag erna nog éénmalig en twee dagen daarna onbruikbaar.

Penlite-accu's heb ik echter altijd geladen liggen omdat die coninu voor allerlei toepassingen gebruikt worden. Daarnaast heb ik nu voor de camera van die penlite accu's die niet meer leeg lopen, met andere accu's (ongeacht of NiMH of Li-ion) en zeker specifieke formaten is dat niet het geval. Daarnaast heb ik ook nog altijd gewone Penlite's liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeosBeing
  • Niet online
Spotmatic schreef op maandag 11 januari 2010 @ 12:18:
[...]

Die zal wel niet meer op bestelling kunnen worden geleverd. Dat oude mannetje dat wist hoe de lens in elkaar moest worden gezet is ongetwijfeld eveneens weggesaneerd.

Ik heb altijd gedacht (onterecht) dat al die mooie FA*'s niet meer worden gemaakt omdat ze niet voldoen aan de ROHS regelgeving.
Daarom moet je je oude lensjes ook altijd goed bewaren.
Mijn SMC-A's 24, 35-105 gaan nooit weg. De F-50/1.7 evenmin. (Destijds klaagden we over de slechte mechanische kwaliteit van de F's maar mijn 50-er levert minder problemen op als 3rd-party-lensjes).
En wie weet komt er ooit nog een full-frame Pentax. Dan gaan die twee daarop en de langere lenzen blijven op de K200d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online
Spotmatic schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 10:53:
[...]

Welk glaswerk heb je dan? Ik heb alleen de volgende A-tjes (vanzelfsprekend als fervent MF -manual focus- werker ;): 35-45-75-150.

[...]

Ik vind de bokeh wel prettig ogen! Ik ben benieuwd naar je eerste portretten met deze lens.
Dat gaat nog even duren, ik heb mijn strobist set aan boord laten liggen :')

Aan 645 glaswerk heb ik de 150, 75 en de 45. Alledrie 2-maal(standaard set vroeger?)
Vooral de 45 vind ik een leuke lens om mee te werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:53
Hmm ik ben aan het kijken voor vervanging van mijn Canon Powershot S3. Nu is mijn oog gevallen op de Pentax kx; toch een stapje verder dan de canon maar niet te ingewikkeld voor mijn vriendin om te gebruiken.

Echter nu viel me op dat de kx pas begint bij ISO200? En de foto's op ISO200 die ik op DPreview zie zijn nou niet meteen om over naar huis te schrijven. Waarom is iedereen dan zo enthousiast over deze camera?
Mijn Powershot S3 begint bij ISO80, en hoger dan ISO200 ga ik bij die camera niet vanwege de ruis.
De Pentax lijkt ook veel ruis te hebben maar blurt alles gewoon weg, wat ik persoonlijk niet fijn vind.

Is het overigens mogelijk om de AF punten in te stellen? Ik weet dat je ze niet ziet; maar kun je wel kiezen voor een fixed punt?

Hoe zit het overigens met oude lenzen die ik heb liggen van een spiegelreflexcamera van 30 jaar geleden van mijn vader? Zijn die bruikbaar mits dezelfde maat?

[ Voor 9% gewijzigd door Phusebox op 16-01-2010 14:42 ]

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Maak je een grapje over de ruis? De K-x is nou net de beste APS-C camera waar het op de ruis aankomt (de review op Dpreview zegt het ook al: wil je nog betere ruisprestaties dan moet je naar Full Frame camera's gaan kijken en dan praten we over camera's die 4x zo duur zijn als de K-x). Post anders eens een link; jouw opmerking kom ik geen enkele review tegen. De superlatieven zijn namelijk niet van de lucht in reviews over de K-x.

De base ISO van de sensor is inderdaad ISO 200. Je moet wel bedenken dat deze camera een veel grotere sensor heeft dan de Powershot, en dus ook een navenant lagere ruis.

In de K-x is het inderdaad mogelijk een fixed AF punt te kiezen.

Om wat voor lenzen gaat het? Als het lenzen zijn met een M42-schroefvatting dan gaan ze passen (met een adapter), ook oude K-bajonetlenzen passen. In beide gevallen moeten ze handmatig bediend worden (tenzij het SMC Pentax-A objectieven zijn, dan kan het diafragma vanuit de camera worden aangestuurd maar focussen moet nog steeds handmatig). Als je het hebt over oude Pentax AF lenzen dan past het meteen.

Succes met de aanschaf!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ericr
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-09 16:27
1 van de foto's op Flickr van een K-x op ISO 6400. Inderdaad wat een ruis!

Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/30ayhpx.jpg

Een wat grotere versie :

http://www.pentaxforums.com/forums/845177-post260.html

In ieder geval koop ik er een K-x bij naast mijn K20D, toch wel prettig dat er een uitwijk naar ISO 6400 mogelijk is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 28-09 12:01

Isniedood

nee, echt niet!

Spotmatic zei het al, maar de ruis van de pentax k-x is onovertroffen zo goed. Nauwelijks aanwezig en er is geen instapper die het beter doet. Ik meen dat hij iso 100 ook kan forceren. Het dynamisch bereik en ruis zal dan niet minder zijn dan op iso200, maar met veel zon zijn er dan wel normale sluitertijden te halen.

Mijn foto's met mijn lieve Pentax K200d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Ericr schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 20:38:
1 van de foto's op Flickr van een K-x op ISO 6400. Inderdaad wat een ruis!

[afbeelding]

Een wat grotere versie :

http://www.pentaxforums.com/forums/845177-post260.html

In ieder geval koop ik er een K-x bij naast mijn K20D, toch wel prettig dat er een uitwijk naar ISO 6400 mogelijk is
Oef, 't duurde even voor ik doorhad dat je uitspraak sarcastisch gezien moest worden.... :P
Ik zal eens een plaatje van de K20D opzoeken op ISO6400....dat komt absoluut niet in de buurt van de prestaties van de Kx bij ISO6400.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ericr
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-09 16:27
MarcelG schreef op maandag 18 januari 2010 @ 10:51:
[...]
Oef, 't duurde even voor ik doorhad dat je uitspraak sarcastisch gezien moest worden.... :P
Ik zal eens een plaatje van de K20D opzoeken op ISO6400....dat komt absoluut niet in de buurt van de prestaties van de Kx bij ISO6400.
Hoop dat je mijn eerste zin als sarcastisch ziet, ik koop namelijk op korte termijn inderdaad een K-X er bij naast de K20D die ik al heb. K20D trekt het nog wel tot ISO3200 onder de juiste omstandigheden maar ISO 6400 is niet veel soeps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Inderdaad, het ging om je eerste zin. Die plaat op ISO6400 zou normaal gesproken door kunnen gaan voor ISO1600 op de K20D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 05-10 19:57

mennovanw

Canon? You can!

Isniedood schreef op zondag 17 januari 2010 @ 12:12:
Spotmatic zei het al, maar de ruis van de pentax k-x is onovertroffen zo goed. Nauwelijks aanwezig en er is geen instapper die het beter doet. Ik meen dat hij iso 100 ook kan forceren. Het dynamisch bereik en ruis zal dan niet minder zijn dan op iso200, maar met veel zon zijn er dan wel normale sluitertijden te halen.
Met push- of pulliso's is de ruis niet minder maar het dynamisch bereik juist wel (met geforceerde 200 naar 100 iso 1 stop om precies te zijn). Dat is ook gelijk het nadeel van "nep"-iso waarden..

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Helaas is de kopie-K7-grip in backorder bij DealExtreme... Kreeg ik vanochtend dus enkel een gewatteerde enveloppe met daarin een kopie van de D-LI90 accu voor de K-7. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online
Da's wel zuur, maar je hebt iig de accu al :) Over accu's gesproken, echte pentaxaccu's in de aanbieding:

http://www.cameranu.nl/artikel/6006/Pentax_D-Li50.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:53
Ach ja ik heb mijn DSLR droom weer in de koelkast mogen zetten, hoorde vandaag dat ik voor minimaal 1000 euro reparaties heb aan mijn auto.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Spotmatic schreef op maandag 18 januari 2010 @ 21:13:
Helaas is de kopie-K7-grip in backorder bij DealExtreme... Kreeg ik vanochtend dus enkel een gewatteerde enveloppe met daarin een kopie van de D-LI90 accu voor de K-7. :(
Schiet niet echt op dan :(
Ik ben wel heel benieuwd of het inderdaad een grip is met metalen centreerpennen zoals op de foto's bij DX, ik lees op internet ook dat er grips zijn met plastic centreer pennen.

Ik heb mijn ac adapter ook nog steeds niet binnen. DX is wel een betrouwbare webshop, maar jeemig, wat zijn ze langzaam (maar ja, dat compenseren ze weer met de lage prijs :) )

Ik kreeg gister wel mijn Pentax-M 50mm 1.4 binnen. Lensje ziet er zeer goed uit, slechts minimale vervuiling en alleen zichtbaar als je met een zeer sterke lamp door de lens schijnt, dus op foto's absoluut niet zichtbaar.
Maar je zal een lens van deze leeftijd nooit 100% stofvrij vinden.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2010 07:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeosBeing
  • Niet online
Phusebox schreef op maandag 18 januari 2010 @ 22:41:
Ach ja ik heb mijn DSLR droom weer in de koelkast mogen zetten, hoorde vandaag dat ik voor minimaal 1000 euro reparaties heb aan mijn auto.
Auch, gecondoleerd. Ik was vorig jaar ook ongeveer zoveel kwijt, nu 'slechts' €237,50. Met de vorige, Peugeot 306, was ik dat ieder jaar kwijt, 6 jaar op rij, ik ben blij dat die weg is.

Zelf heb ik dit jaar mijn DSLR aangeschaft, maar het kon ook maar net, en ik heb nog geen bijpassende lens (ik vond de kitzoom toch te min) dus doe het nu met SMC-A 24mm als lens met grootste beeldhoek, 90mm Macro en F50mm/1.7 daartussenin. Af en toe nog m'n 28-80, als ik verwacht niet de tijd te hebben voor te wisselen, maar dan mis ik de groothoek helemaal. Ach, in de jaren 50 en 60 bestond er ook niet wijder als 35mm en kon men ook prachtige platen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe zit het een beetje met de positie van Pentax? Ik weet alleen dat ze beetje in de niche market zitten?

Ik moet nog een nieuwe camera kopen. Ik dacht aan Canon D500, Nikon 5000D of Nikon D90. Maar de Pentax k-x valt onder de dezelfde categorie in prijs als de eerste twee camera's. De witte versie is erg mooi en sleek, bvoendien ook nog goed getest op de site dppreview. Alleen ik wil geen camera kopen, waarbij ik denk dat het slecht gaat met de company oid? in de long run is het beter te investeren in Nikon of Canon producten, omdat die altijd zullen blijven bestaan waars.

En Pentax heeft geen budget lenzen? De goedkoopste prime lens van Nikon/Canon is rond de 150. Pentax is minimaal het dubbele hiervan, al is de kwaliteit wel beter, maar point is ze hebben alleen mid to pro lenzen ofzo? Ik las ergens anders dat ze vroeger wel goedkoop waren, maar door concurrentie is de prijs nogal gestegen en importkosten erbovenop (en Yen omhoog). Dus stel als je de lenzen importeert is dat altijd goedkoper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Verwijderd schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 13:15:
Hoe zit het een beetje met de positie van Pentax? Ik weet alleen dat ze beetje in de niche market zitten?
Een beetje maar... De K-x doet het juist extreem goed in het instapsegment. Afgelopen December stond de K-x zelfs op nr. 3 qua DSLR-verkopen in Japan. De K-x liet daarbij veel duurdere camera's achter zich, ook de D90. Dat klinkt niet erg niche-achtig.
Ik moet nog een nieuwe camera kopen. Ik dacht aan Canon D500, Nikon 5000D of Nikon D90. Maar de Pentax k-x valt onder de dezelfde categorie in prijs als de eerste twee camera's. De witte versie is erg mooi en sleek, bvoendien ook nog goed getest op de site dppreview. Alleen ik wil geen camera kopen, waarbij ik denk dat het slecht gaat met de company oid? in de long run is het beter te investeren in Nikon of Canon producten, omdat die altijd zullen blijven bestaan waars.
Onzin. Juist de grote bedrijven moeten op hun tellen passen. Het is onzinnig om te denken dat de grootte en/of marktpenetratie van een bedrijf een garantie is voor een oneindig voortbestaan. Je weet wat het probleem is waar alle grote bedrijven mee te kampen hebben? Ze worden gezapig en gaan minder vernieuwend te werk. Dat zal zijn invloed krijgen op de manier waarop tegen het merk wordt aangekeken. Het wordt op dit moment steeds minder cool om met een Canon of Nikon rond te lopen. Nu is dat natuurlijk geen bepalende factor, maar jijzelf geeft ook al aan dat de witte K-x jou wel aanspreekt. Pentax is redelijk vernieuwend bezig en dat blijkt.

Het gaat trouwens niet slecht met Pentax: ze hebben het vorige financiële kwartaal zelfs met winst afgesloten.
En Pentax heeft geen budget lenzen? De goedkoopste prime lens van Nikon/Canon is rond de 150. Pentax is minimaal het dubbele hiervan, al is de kwaliteit wel beter, maar point is ze hebben alleen mid to pro lenzen ofzo? Ik las ergens anders dat ze vroeger wel goedkoop waren, maar door concurrentie is de prijs nogal gestegen en importkosten erbovenop (en Yen omhoog). Dus stel als je de lenzen importeert is dat altijd goedkoper?
De lenzen zijn niet alleen duurder geworden door de Yen, maar ook door ingrijpen van bovenaf. Hoya (de eigenaar van Pentax, en geen kleintje ook) heeft de prijzen verhoogd om meer winst te behalen. Pentax was voorheen altijd een prijsvechter, maar in de long run kun je daar niet van leven. Dus vandaar dat ze een beetje de niche kant zijn opgegaan.

Ik ben nooit onder de indruk geweest van de goedkope primes waar jij het over hebt. Lenzen moeten naar mijn mening langer meegaan dan je met de body doet. Aan een goedkope bouwkwaliteit heeft in de loop der tijd niemand iets. Wil je het toch goedkoop doen, denk dan eens aan een oude standaardlens. Wel volledig handbediend maar nog steeds een beeldkwaliteit waar je U tegen zegt. En ik garandeer je dat die lenzen langer meegaan dan je body ;)

Overigens heb ik wel een Canon gehad (een 5D MkI) en ik heb het echt geprobeerd, maar de camera lag me niet. De user interface van Pentax is voor mij veel beter (of dat nog steeds opgaat weet ik niet). Ik denk bij Canons en Nikons altijd aan dinosaurussen en ik begrijp niet waarom ze groter moeten zijn dan een middenformaatcamera ;)

OK, ik ben bevooroordeeld maar er staat ook wel een beetje waarheid in het bovenstaande stukje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Gister even wat foto's gemaakt met mijn nieuwe Walimex Pro 8mm Fisheye.

Een kleine selectie, waar je leuk het effect kan zien van extreem opvallend fisheye naar redelijk opvallend fisheye naar bijna niet opvallend fisheye.

Kwaliteit van die lens valt me helemaal niet tegen. Ik heb de foto's niet bewerkt, alleen kleur en contrast wat aangepast vanaf de RAW file.

Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/2la367t.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/de8ck0.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/23semnm.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2010 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben nieuw hier maar volg het al wel langer.
Wilde graag mijn 18-55 kitlens vervangen door een betere,mn een scherpere lens
twijfel hevig tussen een Tamron 17-50,een Tamron 28-75, een sigma 17-70 of een pentax 16-45,
welke van deze lenzen presteert het beste?, verschillen in bereik maakt mij niet zoveel uit
mijn camera is een K10D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exphy
Verwijderd schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 20:03:
Ik ben nieuw hier maar volg het al wel langer.
Wilde graag mijn 18-55 kitlens vervangen door een betere,mn een scherpere lens
twijfel hevig tussen een Tamron 17-50,een Tamron 28-75, een sigma 17-70 of een pentax 16-45,
welke van deze lenzen presteert het beste?, verschillen in bereik maakt mij niet zoveel uit
mijn camera is een K10D
Ik zou voor de 16-45 gaan die is op marktplaats denk ik wel voor een eu of 175 te vinden. IMHO het ideale bereik(iets te kort mischien), maar 16mm op crop is ideaal(heb nu de sigma 24-60 maar vind dat toch stukken te lang, die lens is even vaak de vinden op mn film body). En hij presteerd echt behoorlijk goed

Anders de tamron 17-50, maar ik zou eerder voor pentax glas kiezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tamron 17-50 had eigenlijk mijn lichte voorkeur,is de pentax 16-45 scherper?
op een ander forum beweert men dat de tamron 28-75 weer beter is dan de 17-50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exphy
Verwijderd schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 20:21:
Tamron 17-50 had eigenlijk mijn lichte voorkeur,is de pentax 16-45 scherper?
op een ander forum beweert men dat de tamron 28-75 weer beter is dan de 17-50
Ookal zeg je dat 't bereik je niet echt uitmaakt, maar ik zou die 28-75 dan wel eerst ff proberen voordat je 'm koopt. Als allround is het(imho natuurlijk) toch te lang

Scherpte is slechts een aspect van een lens(en dan voor mij nog wel 1 van de minder belangerijke), er is zoveel meer wat je plaatje bepaald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Spotmatic schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 13:34:
Een beetje maar... De K-x doet het juist extreem goed in het instapsegment. Afgelopen December stond de K-x zelfs op nr. 3 qua DSLR-verkopen in Japan. De K-x liet daarbij veel duurdere camera's achter zich, ook de D90. Dat klinkt niet erg niche-achtig.
[Niet om je tegen te spreken, maar juist als ze het goed doen in het instapsegment, waarom maken ze dan geen lenzen ter beschikking voor die instap-users? Ik vind een investering in een lens van 300 of 400 euro ter vergelijking met de prijs van body zelf best duur. De goedkoopste prime lens is 300 euro. Ik las terug in dit topic, dat het eerst maar 200 euro was en opeens steeg naar 500 euro. Bizar. Kwaliteit van dat lens is hetzelfde als die van Nikon in dezelfde prijs catergorie. Punt voor mij is, dat ik vooral 'wat' goedkopere lenzen mis (voor beginners is het wel lastig om zoveel te investeren plots)

Trouwens Japan is een markt opzich, hoe doet Pentax buiten Japan? Net als dat Sharp mooie mobiels maken voor Japan only, maar buiten Japan komen ze niet, terwijl de mobiels high tech en topnotch van kwaliteit zijn
Spotmatic schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 13:34:Onzin. Juist de grote bedrijven moeten op hun tellen passen. Het is onzinnig om te denken dat de grootte en/of marktpenetratie van een bedrijf een garantie is voor een oneindig voortbestaan. Je weet wat het probleem is waar alle grote bedrijven mee te kampen hebben? Ze worden gezapig en gaan minder vernieuwend te werk. Dat zal zijn invloed krijgen op de manier waarop tegen het merk wordt aangekeken. Het wordt op dit moment steeds minder cool om met een Canon of Nikon rond te lopen. Nu is dat natuurlijk geen bepalende factor, maar jijzelf geeft ook al aan dat de witte K-x jou wel aanspreekt. Pentax is redelijk vernieuwend bezig en dat blijkt.

Het gaat trouwens niet slecht met Pentax: ze hebben het vorige financiële kwartaal zelfs met winst afgesloten.
Goed om dat te horen. Ik doelde vooral dat een groot bedrijf meer kapitaal heeft en in moeilijke tijden zich beter staande weten te houden dan een kleiner bedrijf. Ik denk juist dat die grote bedrijven vergeleken met Pentax net zoveel innovatie tonen om meer klanten naar zich toe te trekken
Spotmatic schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 13:34:De lenzen zijn niet alleen duurder geworden door de Yen, maar ook door ingrijpen van bovenaf. Hoya (de eigenaar van Pentax, en geen kleintje ook) heeft de prijzen verhoogd om meer winst te behalen. Pentax was voorheen altijd een prijsvechter, maar in de long run kun je daar niet van leven. Dus vandaar dat ze een beetje de niche kant zijn opgegaan.

Ik ben nooit onder de indruk geweest van de goedkope primes waar jij het over hebt. Lenzen moeten naar mijn mening langer meegaan dan je met de body doet. Aan een goedkope bouwkwaliteit heeft in de loop der tijd niemand iets. Wil je het toch goedkoop doen, denk dan eens aan een oude standaardlens. Wel volledig handbediend maar nog steeds een beeldkwaliteit waar je U tegen zegt. En ik garandeer je dat die lenzen langer meegaan dan je body ;)
[Voor die prijsklasse zijn de lenzen van Nikon en Canon gok ik wel van min of meer dezelfde kwaliteit. Ik weet niet voor mij of een prime lens van 50mm wel wat voor mij is, en stel ik betaal 300 euro en ik koop een verkeerde maak ik nogal wat verlies bij het verkopen dat die lens weer. In oude post las ik dat van de users hier hun waarde van lenzen van Pentax enorm zijn gestegen, vanwege de prijsverhoging. Dat houdt in dat wat ik nu koop, gewoom simpelweg eigenlijk boven zijn echte waarde is. (net als een koersaandeel, dat het eerst 10 euro waard was, nu 25 euro, dan ga je deze uiteraard niet investeren)
Spotmatic schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 13:34:Overigens heb ik wel een Canon gehad (een 5D MkI) en ik heb het echt geprobeerd, maar de camera lag me niet. De user interface van Pentax is voor mij veel beter (of dat nog steeds opgaat weet ik niet). Ik denk bij Canons en Nikons altijd aan dinosaurussen en ik begrijp niet waarom ze groter moeten zijn dan een middenformaatcamera ;)

OK, ik ben bevooroordeeld maar er staat ook wel een beetje waarheid in het bovenstaande stukje ;)
Toch bedankt voor je feedback, I appreciate ^^ Misschien nog een klein vraagje, hoe is de video van Kx vergeleken met die van D5000, 500D of D90. Ik zie alleen dat ze een cap hebben op iso, maar dat is weer verholpen (zag in in youtube, al weet ik niet of het voor dit probleem was)

http://www.youtube.com/wa...BUy3HwxDI&feature=related

Met dezelfde lenseigenschappen is dit ook te creeren met een Kx?

Voordelen en nadelen van Kx voor mij zijn denk ik:
- Hoge noise reduction bij hoge ISO waarde
- Klein formaat en ziet er mooi uit (nja, de witte alleen dan)
- Prijs van body + Kit erg goed!

- Geen AF in viewfinder
- Lage TFT resolutie
- ISO-cap bij video mode (verholpen in dit video -> http://www.youtube.com/watch?v=gRgg5q_tQeY <- Kan iemand dit bevestigen, mijn kennis op dat gebied is niet zo super waardoor ik kan zeggen dat dit echt zo is)
- Geen 'budget' lenzen (dus als ik een D90/D5000 koop met een primelens ben ik even veel kwijt, al is een lens belangrijker dan een body zou ik zeggen).

Jullie nog meer commentaar toe te voegen bij de voordelen en nadelen tov D5000 of 500D of e.v. D90?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2010 01:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JTO, even een tip: gebruik de splits quote knop Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/images/icons/toolbar/quote_onderbreker.gif om snel een splitsing aan te brengen in je citaat. Op jouw manier van antwoorden wordt een topic nogal snel onoverzichtelijk als iemand jou weer quote.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online
Btw JTO de goedkoopste Pentax prime is €275(DA 40). Wat wellicht ook meespeelt is dat je niet apart voor iedere lens extra moet neerleggen voor shake reduction, wat de primes van de concurrentie die dat hebben alweer flink duurder maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Mijn pa heeft sinds kort de K7, erg leuke camera. Heb er al een beetje mee zitten spelen en m'n pa heeft al een aantal leuke foto's gemaakt. Hij gebruikt hem vooral voor macro fotografie. Heeft hij een tijd gedaan met een analoge Pentax en dus ook een aardige collectie lenzen. Mooie is dat deze nu zo opnieuw gebruikt kunnen worden. Nu lijkt het mij ook erg leuk om een dSLR aan te schaffen. Mis op vakantie en op uitstapjes vaak bij m'n vriendin d'r camera teveel mogelijkheden, dat is ook een simpele Sony Cybershot. Probleem is alleen, hoe weet je of je zo'n camera echt actief gaat gebruiken?
Ik zat aan de K-x te denken omdat dit een leuk instapmodel is en ik zo ook m'n pa's lenzen kan lenen. Echter komt Pentax binnenkort nog met nieuwe modellen waardoor oude een stukje goedkoper worden? Vind 500 euro namelijk nog een forse uitgave.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tsurany schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 01:15:
Mijn pa heeft sinds kort de K7, erg leuke camera. Heb er al een beetje mee zitten spelen en m'n pa heeft al een aantal leuke foto's gemaakt. Hij gebruikt hem vooral voor macro fotografie. Heeft hij een tijd gedaan met een analoge Pentax en dus ook een aardige collectie lenzen. Mooie is dat deze nu zo opnieuw gebruikt kunnen worden. Nu lijkt het mij ook erg leuk om een dSLR aan te schaffen. Mis op vakantie en op uitstapjes vaak bij m'n vriendin d'r camera teveel mogelijkheden, dat is ook een simpele Sony Cybershot. Probleem is alleen, hoe weet je of je zo'n camera echt actief gaat gebruiken?
Ik zat aan de K-x te denken omdat dit een leuk instapmodel is en ik zo ook m'n pa's lenzen kan lenen. Echter komt Pentax binnenkort nog met nieuwe modellen waardoor oude een stukje goedkoper worden? Vind 500 euro namelijk nog een forse uitgave.
Compact camera's leveren niet dezelfde kwaliteit foto's vaak vanwege de kleine sensor. Tenzij je een high end compact camera koopt zoals Sigma DP2 of een Lumix LMX-3. Alleen die zijn ook 300 tot 400 euro's, dus dan kan je net zo goed een Pentax K-x kopen. Dit een entry DSLR, dus goedkoper krijg je niet, tenzij je de oude generatie entries gaat kopen. Pentax k-x is vrij nieuw, als er 1 komt is dat een pro-consumer DSLR en gezien positie van Pentax zal er geen ander consumer DSLR komen, dus ze worden niet goedkoper. Trouwens de kx scoort het best in value-kwaliteit als je dit afweegt met de Nikon 5000D of Canon D500.

Je budget is best laag, anders kon je kijken naar de micro four lenses. Ze hebben ongeveer dezelfde kwaliteit als de mid-entry DSLR, maar zijn best compact. Nog kleiner dan Kx, iets groter dan de LMX-3 van Lumix. Maaaar, ik zou gewoon voor gaan als je echt leuke foto's wilt maken. Zo groot is de K-x niet. Overweeg compactheid met kwaliteit foto's.

Compact (jouw vriendin camera) <-> high end compact (LMX-3) <-> micro four lens (Lumix GF, PEN-I), <-> DSRL (pentax, sony, olympus, vaak kleinere DSLR). Van links naar rechts moet je zien als stijgende lijn in camera formaat, maar tegelijkertijd ook kwaliteit van foto's.
Btw JTO de goedkoopste Pentax prime is €275(DA 40). Wat wellicht ook meespeelt is dat je niet apart voor iedere lens extra moet neerleggen voor shake reduction, wat de primes van de concurrentie die dat hebben alweer flink duurder maakt.
Heb je een link toevallig? Een shake reduction, hmm... Nikon en Canon hebben dat niet, dus moeten dat in de lenzen hebben. Alleen is lensstabilisatie niet alleen handig als je inzoomt? En bij een prime kan dat toch niet, dus daar zou een stabilistatie niet zoveel uitmaken (bovendien nog gedekt door sterkte lichtinval door kleine f-waarde?)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2010 01:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Verwijderd schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 01:21:
[...]
Compact camera's leveren niet dezelfde kwaliteit foto's vaak vanwege de kleine sensor. Tenzij je een high end compact camera koopt zoals Sigma DP2 of een Lumix LMX-3. Alleen die zijn ook 300 tot 400 euro's, dus dan kan je net zo goed een Pentax K-x kopen. Dit een entry DSLR, dus goedkoper krijg je niet, tenzij je de oude generatie entries gaat kopen. Pentax k-x is vrij nieuw, als er 1 komt is dat een pro-consumer DSLR en gezien positie van Pentax zal er geen ander consumer DSLR komen, dus ze worden niet goedkoper. Trouwens de kx scoort het best in value-kwaliteit als je dit afweegt met de Nikon 5000D of Canon D500.
Dat de K-x goed scoort in value-kwaliteit testen heb ik inderdaad gezien, dat is ook een zeer belangrijke reden dat ik het overweeg. Probleem is dat ik nog geen serieuze fotograaf ben en niet zeker weet of ik hem wel maximaal zal benutten. Op vakantie zal dat prima gaan, weet niet of ik dat daarbuiten ook zal doen.
Hoopte dat ze goedkoper zouden worden, een euro of 100 eraf zou toch zeker fijn zijn. Zou het al iets makkelijker maken.
Je budget is best laag, anders kon je kijken naar de micro four lenses. Ze hebben ongeveer dezelfde kwaliteit als de mid-entry DSLR, maar zijn best compact. Nog kleiner dan Kx, iets groter dan de LMX-3 van Lumix. Maaaar, ik zou gewoon voor gaan als je echt leuke foto's wilt maken. Zo groot is de K-x niet. Overweeg compactheid met kwaliteit foto's.
Budget is vrij laag omdat ik nog geen grote investeringen wil doen in iets waarvan ik niet zeker weet hoe leuk ik het echt ga vinden. Was van t weekend in Groningen en daar miste ik wel een goede camera op de Martini Toren en in het centrum. Maar ik weet ook dat ik niet goed genoeg kan fotograferen om meer geld uit te geven aan een betere camera en dat te kunnen rechtvaardigen.
Compact (jouw vriendin camera) <-> high end compact (LMX-3) <-> micro four lens (Lumix GF, PEN-I), <-> DSRL (pentax, sony, olympus, vaak kleinere DSLR). Van links naar rechts moet je zien als stijgende lijn in camera formaat, maar tegelijkertijd ook kwaliteit van foto's.
Ja formaat is voor mij geen enorme issue, dat is gewoon iets wat onvermijdbaar is.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Verwijderd schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 01:21:
[...]Alleen is lensstabilisatie niet alleen handig als je inzoomt? En bij een prime kan dat toch niet, dus daar zou een stabilistatie niet zoveel uitmaken (bovendien nog gedekt door sterkte lichtinval door kleine f-waarde?)
Nee, stabilisatie heeft niets met zoomfunctie te maken. Het heet overigens 'shake reduction', dus zo moet je het ook zien. Het reduceert de invloed van het bewegen van de camera.
Snelle uitleg: oude stelregel is 1/brandpuntsafstand is de minimale (dus langste) sluitertijd die je kunt gebruiken zonder dat de beweging van de camera (trillen etc) zichtbaar wordt in de foto.
Dus, bij een 50mm prime: 1/50e, bij een 12mm groothoek: 1/12e, en bij een 800mm telelens 1/800e.
De Pentax beeldstabilisatie die in de body zit geeft je (volgens eigen specs) 2,5 tot 4 stops ruimte, bij elke lens die je erop zet.

Dus, die lange 800mm telelens waar je normaal op 1/800e moest schieten, kun je nu op 1/200e, of zelfs 1/100e nog gebruiken, en de 50mm is bij 1/4e nog redelijk bruikbaar. (Dat laaste kan ik overigens daadwerkelijk beamen, dat eerste niet bij gebrek aan 800mm kanon. :) )

Er kan natuurlijk een discussie gevoerd worden over welk systeem beter is, maar een ding staat buiten kijf: alleen het Pentax shake reduction systeem is in staat om zelfs oude M42 schroefdraad lenzen uit bijvoorbeeld 1952 van shake-reduction te voorzien.

[ Voor 11% gewijzigd door MarcelG op 20-01-2010 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tsurany: Misschien een keertje een DSLR lenen van een goede vriend en daarmee een dagje spelen, kijken hoever je komt en dan zie je gelijk of je het echt leuk vindt :)

MarcelG: Hhm. thanks! Dus stabilisatie in body helpt dus best wel, vreemd dat Canon, Nikon en Panasonic dit niet uitvoeren. Zij doen het waarschijnlijk in de lens, wat de lenzen wellicht duurder maken gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Het is wel zo dat de IS van Canon wat beter werkt bij de langere brandpunten (zeg 250mm en verder).

Wat in-lens shake reduction trouwens NIET kan is rotatie-blur opheffen (stel je een denkbeeldige lijn voor dwars door het frontglas, waarbij de lijn weer uit het achterste element komt. Als de camera + lens rond deze lijn draaien, kan IS niets voor je betekenen. De Pentax SR corrigeert daar echter wel tegen door de sensor in de omgekeerde richting te roteren. Slim nietwaar? 8)

Deze SR is er ook de reden van dat de K-7 een vrijwel 100% zoekerbeeld heeft. Bij de andere merken is dit maar heel moeilijk mogelijk door het verschil in uitlijning tussen het spiegel- en prismagedeelte enerzijds, en de positie van de (vaste!) sensor anderzijds.Bij Pentax hoeft er alleen in de software een defaultwaarde voor de X en Y plaatsing van de sensor ingeprogrammeerd te worden zodat wat je in de zoeker ziet ook exact dat is wat je op de sensor krijgt. Bij de K-x enz. is dit eigenlijk niet van toepassing omdat die geen 100% zoekerbeeld heeft. De K-7 heeft trouwens ook de leuke functie om de horizon op de foto recht te houden (sensor waterpasfunctie) en ook, wat ik zelf wel eens gebruik, de sensor vrij te verschuiven. Handig op statief, dan hoef je je statief niet te verschuiven voor die laatste paar mm. 8)

[ Voor 6% gewijzigd door Spotmatic op 20-01-2010 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Verwijderd schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 15:54:
Tsurany: Misschien een keertje een DSLR lenen van een goede vriend en daarmee een dagje spelen, kijken hoever je komt en dan zie je gelijk of je het echt leuk vindt :)
Ja ik leen die van m'n pa al regelmatig maar dat zijn vooral om het huis kiekjes. Ik ben namelijk niet iemand die echt op stap gaat met als doel foto's nemen. Vandaar dat ik ook nog erg twijfel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-09 15:38
Tsurany, echt fotograferen leer je m.i. pas als je een spiegelreflex gebruikt. Liefst nog een zo simpel mogelijk toestel, zodat je echt bent aangewezen op je kennis over belichting en focus. Zelf heb ik het fotograferen geleerd met een ME-Super uit 1980.

Jij kan ook leren om goede foto's te maken, dat kan namelijk vrijwel iedereen. Je zou kunnen overwegen een beginnerscursus te volgen bij een buurthuis, volksuniversiteit of lokale fotoclub. Maar ook met wat literatuur over belichting en compositie kom je al een heel eind.

Dus, je koopt geen camera waarmee je zou kunnen leren fotograferen, omdat je nog niet goed kan fotograferen. Klinkt een beetje als niet op rijles gaan omdat je niet weet hoe je een auto moet besturen. Maargoed, jouw punt is volgens mij meer dat je nog niet weet of je je rijbewijs wel nodig hebt. Het is inderdaad zonde als een camera in de kast stof verzamelt maar als jij gemotiveerd bent nadat je een paar keer de camera van je Pa geleend hebt lijkt het me dat je wel een keuze moet kunnen maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
JTO, wat je zegt over het importeren van lezen klopt deels wel. Ik heb in december 2008 in Hong Kong de FA 77ltd gekocht die daar omgerekend iets van 410-420 euro kostte, terwijl diezelfde lens in Nederland 718 euro kostte (nu 866 euro bij een of andere onbekende shop). Maargoed, ik was op dat moment zelf in Hong Kong waardoor ik geen invoerrechten en verzendkosten heb hoeven betalen. Als je zo'n lens laat versturen ben je alsnog wel goedkoper uit maar daar zit dan natuurlijk ook het risico in dat bestellen en versturen vanuit zo'n ver land met zich meebrengt. Daar komt bij dat HK eigenlijk geen webshops kent maar dat het idee daar meer is dat je gewoon naar de winkel gaat.

Voordeel van dergelijke lenzen is dat ze enorm waardevast zijn. Zeker de FA limiteds. Het geld dat ik er nieuw voor betaald heb in HK zou ik er tweedehands zonder meer (of misschien juist wel met meer) voor terugkrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mwolthers schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 20:53:
JTO, wat je zegt over het importeren van lezen klopt deels wel. Ik heb in december 2008 in Hong Kong de FA 77ltd gekocht die daar omgerekend iets van 410-420 euro kostte, terwijl diezelfde lens in Nederland 718 euro kostte (nu 866 euro bij een of andere onbekende shop). Maargoed, ik was op dat moment zelf in Hong Kong waardoor ik geen invoerrechten en verzendkosten heb hoeven betalen. Als je zo'n lens laat versturen ben je alsnog wel goedkoper uit maar daar zit dan natuurlijk ook het risico in dat bestellen en versturen vanuit zo'n ver land met zich meebrengt. Daar komt bij dat HK eigenlijk geen webshops kent maar dat het idee daar meer is dat je gewoon naar de winkel gaat.

Voordeel van dergelijke lenzen is dat ze enorm waardevast zijn. Zeker de FA limiteds. Het geld dat ik er nieuw voor betaald heb in HK zou ik er tweedehands zonder meer (of misschien juist wel met meer) voor terugkrijgen.
Heb toevallig een linkje gevonden met de prijzen van de objectieven en lenzen in HK.

http://www.ygdragon.net/index.php?page=photo/cameraprice.htm

Bedankt voor informatie. Ik ben dit jaar geweest, maar was toen niet zo into fotografie. Wel jammer, het scheelt best wel wat geld, zowieso de btw. Misschien over 2 jaar weer naar HK :) Ik ken wat webshops die opereren vanuit HK, yesasia, yesstyle, hkflix, dealextremes enzovoort. Maar dat zijn geen camera webshops helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
mwolthers schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 20:41:
Tsurany, echt fotograferen leer je m.i. pas als je een spiegelreflex gebruikt. Liefst nog een zo simpel mogelijk toestel, zodat je echt bent aangewezen op je kennis over belichting en focus. Zelf heb ik het fotograferen geleerd met een ME-Super uit 1980.
[ouwe lul mode]

Niet noodzakelijkerwijs een spiegelreflex, maar meer een camera waar je alles zelf in de hand hebt.

Dit was mijn eerste camera, ben nog altijd blij dat ik die destijds van mij vader gekregen heb (moge hij ruste in vrede) samen met een analoge lichtmeter.

Afbeeldingslocatie: http://www.davidrichert.com/Classic%20Camera%20Contest/Beirette_lgebb_49kWEB.jpg
Camera: Beirette. Made in East Germany, ca. 1965-66. E. Ludwig Meritar 45mm f2.9 lens, Priomat shutter (1/30 - 1/125 and B ).

[/ouwe lul mode]
>:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik lees trouwens op pentaxforums dat de cashback aktie verlengd zou zijn naar 15 feb, maar kan er niets over vinden.
Iemand die daar wat meer info over heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 20:04:
Ik lees trouwens op pentaxforums dat de cashback aktie verlengd zou zijn naar 15 feb, maar kan er niets over vinden.
Iemand die daar wat meer info over heeft?
Heb gezocht maar volgens mij niet. Overigens dacht ik wel meer terug te krijgen als je iets koopt, pas 250 bij 2000 euro spenderen is best weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tsurany schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 01:47:
[...]

Budget is vrij laag omdat ik nog geen grote investeringen wil doen in iets waarvan ik niet zeker weet hoe leuk ik het echt ga vinden. Was van t weekend in Groningen en daar miste ik wel een goede camera op de Martini Toren en in het centrum. Maar ik weet ook dat ik niet goed genoeg kan fotograferen om meer geld uit te geven aan een betere camera en dat te kunnen rechtvaardigen.
Een betere camera levert geen betere foto's op.Uiteindelijk ga jij de foto maken dus hangt het af van jou.Investeer in jezelf.
Een goede fotograaf kan ook geweldige foto's maken met een weggooi camera van €3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

mwolthers schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 20:41:

Jij kan ook leren om goede foto's te maken, dat kan namelijk vrijwel iedereen. Je zou kunnen overwegen een beginnerscursus te volgen bij een buurthuis, volksuniversiteit of lokale fotoclub. Maar ook met wat literatuur over belichting en compositie kom je al een heel eind.

Dus, je koopt geen camera waarmee je zou kunnen leren fotograferen, omdat je nog niet goed kan fotograferen. Klinkt een beetje als niet op rijles gaan omdat je niet weet hoe je een auto moet besturen. Maargoed, jouw punt is volgens mij meer dat je nog niet weet of je je rijbewijs wel nodig hebt. Het is inderdaad zonde als een camera in de kast stof verzamelt maar als jij gemotiveerd bent nadat je een paar keer de camera van je Pa geleend hebt lijkt het me dat je wel een keuze moet kunnen maken :)
Ja t blijft voor mij een erg lastig punt. Aan de ene kant ben ik behoorlijk enthousiast en zou ik graag een camera willen om overal mee te nemen. Aan de andere kant ben ik gewoon erg zuinig en pot ik liever mijn geld op, ook al vind Wouter Bos dat niet leuk.
Verwijderd schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 11:03:
[...]
Een betere camera levert geen betere foto's op.Uiteindelijk ga jij de foto maken dus hangt het af van jou.Investeer in jezelf.
Een goede fotograaf kan ook geweldige foto's maken met een weggooi camera van €3
Daar zit wat in, maar het lijkt me dat je voor echt goede foto's wel een redelijk aantal instel opties wilt die niet beperkt zijn tot dingen zoals 'landschap' en 'nacht'?
Verwijderd schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 22:15:
[...]

[ouwe lul mode]

Niet noodzakelijkerwijs een spiegelreflex, maar meer een camera waar je alles zelf in de hand hebt.

Dit was mijn eerste camera, ben nog altijd blij dat ik die destijds van mij vader gekregen heb (moge hij ruste in vrede) samen met een analoge lichtmeter.
Camera: Beirette. Made in East Germany, ca. 1965-66. E. Ludwig Meritar 45mm f2.9 lens, Priomat shutter (1/30 - 1/125 and B ).

\[/ouwe lul mode]
>:)
Maken ze tegenwoordig dan nog camera's waarbij je echt alles zelf kan instellen die geen spiegelreflex zijn? Meeste compact camera's doen daar toch niet aan? Bovendien moet je dan vaak via zo'n lcd display kijken of via zo'n zoeker die ook niet meer dan een scherm is. Dat spreekt mij tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
Tsurany: oppotten is zinvol als je er een doel mee hebt. Anders is het zonde van je geld. Maar da's maar mijn mening... ik pot ook wel wat geld op hoor, en dat blijkt dan altijd weer nuttig te zijn als de belastingaanslag eens hoger uitvalt of de diepvries vervangen moet worden ofzo.

Maargoed, da's nogal off-topic.

Over je andere vraag: Ja, er worden nog best wel camera's gemaakt waarbij je alles kan instellen en die geen spiegelreflex zijn. Leica is beroemd om z'n meetzoekercamera's. En de laatste tijd zijn er ook wat nieuwe initiatieven van bijvoorbeeld Olympus met de nieuwe Pen (vernoemd naar meetzoekertoestellen uit de jaren '60 van vorige eeuw). Pentax doet daar vooralsnog niet aan mee en ik zie dat ook niet zo snel gebeuren eigenlijk (dat laten ze lekker aan Samsung over).

Sakura: Dat ziet eruit als een prachtig toestel met een nog veel mooiere herinnering eraan. En het punt wat je ermee maakt klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag eindelijk de AC adapter van DX binnen gekregen

https://www.dealextreme.com/details.dx/sku.27142

Helaas dus geen passende stekker voor de K7. Nog niet verder getest hoe stabiel de spanning is, maar hij staat al wel redelijk te fluiten zonder belasting, maar dat zou, gezien het een schakelende voeding is, kunnen verdwijnen bij belasting.

Nu maar hopen dat de grip beter bruikbaar is.

Ik merk ook steeds meer dat ik echt problemen heb met scherpstellen met een m-lens via de viewfinder. Ik zit op de focus test chart van Tim Jackson constant een mm of 2 teveel naar voren. Via de lifeview krijg ik hem wel haarscherp.
Nu verdenk ik zeer sterk mijn ogen aangezien ik een redelijk sterke bril draag (-3.5).
Zijn er hier brildragers die dit probleem herkennen?
Mogelijk dat een ander focus screen, de beroemde splitscreen oplossingen biedt. Voor mijn K100D had ik die in ieder geval wel, en het is me daar nooit opgevallen dat ik m-lenzen niet goed scherp krijg.

Ik ben nu een hele tijd aan het testen geweest om te zien of het nu aan mijn K7 ligt of aan mijzelf. Maar de kit lens op autofocus wel scherp. Uiteraard minder scherp dan de Pentax 50mm 1.4 zij het dat ik dat moet aantonen via lifeview :)

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2010 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06:54
Verwijderd schreef op maandag 25 januari 2010 @ 15:11:
Ik merk ook steeds meer dat ik echt problemen heb met scherpstellen met een m-lens via de viewfinder. Ik zit op de focus test chart van Tim Jackson constant een mm of 2 teveel naar voren. Via de lifeview krijg ik hem wel haarscherp.
Nu verdenk ik zeer sterk mijn ogen aangezien ik een redelijk sterke bril draag (-3.5).
Zijn er hier brildragers die dit probleem herkennen?
Mogelijk dat een ander focus screen, de beroemde splitscreen oplossingen biedt. Voor mijn K100D had ik die in ieder geval wel, en het is me daar nooit opgevallen dat ik m-lenzen niet goed scherp krijg.

Ik ben nu een hele tijd aan het testen geweest om te zien of het nu aan mijn K7 ligt of aan mijzelf. Maar de kit lens op autofocus wel scherp. Uiteraard minder scherp dan de Pentax 50mm 1.4 zij het dat ik dat moet aantonen via lifeview :)
Je kan toch met het wieltje naast de zoeker de dioptrie instellen? Zo kan je namelijk voor je ogen corrigeren en zorgen dat je dus wel goed scherp stelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
JP12 schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 12:40:
[...]
Je kan toch met het wieltje naast de zoeker de dioptrie instellen? Zo kan je namelijk voor je ogen corrigeren en zorgen dat je dus wel goed scherp stelt.
Denk 't niet, met dat dioptriewieltje kan je zorgen dat je 't matglas scherp kan zien. Dus draaien aan 't wieltje tot de letters in de zoeker en lijnen/punten op 't matglas haarscherp zijn.

Als 't matglas echter niet helemaal precies in de body ligt (te veel/weinig shims) lijkt 't of je perfect scherpstelt maar in werkelijkheid zit je er dan een paar millimeter naast. Dat kan 't verschil tussen de zoeker en liveview verklaren.

Afgezien daarvan kan 't ook zijn dat je zoeker/matglas simpelweg niet zo nauwkeurig is, ik weet niet wat voor matglas pentax standaard installeert maar bij bijv. canon zie je met 't standaard matglas bij grote lensopeningen meer scherptediepte dan daadwerkelijk op de foto komt.

Pagina: 1 ... 22 ... 38 Laatste

Let op:
~~~[html]Als mensen interesse hebben om te helpen om de OP van dit topic bij te houden, dan kunnen ze contact opnemen met de TS (via de DM).~~~[/html]