Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Verwijderd
Nog mensen van plan een 77mm te kopen om dit te vieren ?
Even zonder gekkigheid, ik wil nog een dedicated macrolens om ook dat eens in te dekken, 1:1
Dus al een oogje laten vallen op de 35mm Macro Limited..
inderdaad voor macro fotografie waarbij niet geschrokken wordt, bloemen, details, producten, niet schuwe beestjes, voor andere detailopnamen, etc enz.
Duurt misschien nog even voor ie er komt, maar wie weet trakteer ik mezelf wel voor kerst ofzo
Maar vergis ik me nu als ik dacht dat ik het beste ding enkele maanden terug dacht gezien te hebben voor 330 á 350€ of wat meer? Nu is ie in ieder geval 388-400 bij de goedkopere shops..ik kan me iig niet herinneren dat dat eerder boven de 400 was voor de goedkoopste ? Maar wie weet staat het me wel helemaal niet zo goed bij
Ik heb zelf de Tamron 90mm en daar ben ik meer dan gelukkig mee. Je hebt dat een macro lens met daadwerkelijk een focal length die voor macro is bedoeld. De 35mm macro is een standaard lens met macro mogelijkheden. De 50mm en 100 mm macro van pentax en de 90mm macro van Tamron zijn macro lenzen met portret mogelijkheden.
*kuch* Zie signature *kuch*
To be determined...
Is er trouwens ergens een site te vinden die wat meer duidelijkheid verschaft over de nieuwe naamgeving van de DSLR's? Want ik snap er geen hol meer van...
Dan ben ik heel benieuwd waar jij deze gevonden hebt dan. Ik zou graag wat linkjes van je krijgen van een 2e hands K20D voor een echt redelijke prijs. Marktplaats en eBay hebben hiervan bar weinig.Erasmo schreef op zondag 01 november 2009 @ 21:48:
Juist nu komen er meer K20D's op de 2ehands markt omdat er veel mensen zijn die op de K-7 opstappen, voor niet zo heel veel meer geld haal je behoorlijk wat meer in huis.
Is er trouwens ergens een site te vinden die wat meer duidelijkheid verschaft over de nieuwe naamgeving van de DSLR's? Want ik snap er geen hol meer van...
To be determined...
Verwijderd
Wat vind je zo verwarrend dan? Pentax zelf heeft nou niet zoveel dSLR's dat je door de bomen het bos niet meer ziet..Sony echter..Erasmo schreef op zondag 01 november 2009 @ 21:48:
Hoeveel €'s vindt je een normale prijs?MaNdM schreef op zondag 01 november 2009 @ 22:11:
[...]
Dan ben ik heel benieuwd waar jij deze gevonden hebt dan. Ik zou graag wat linkjes van je krijgen van een 2e hands K20D voor een echt redelijke prijs. Marktplaats en eBay hebben hiervan bar weinig.
Vroegah was het simpel, bv. K110D<K100D<K10D. Nu eerst twee dSLR's met een letter en daarna een met een cijfer, waar is de logica?Verwijderd schreef op zondag 01 november 2009 @ 22:18:
[...]
Wat vind je zo verwarrend dan? Pentax zelf heeft nou niet zoveel dSLR's dat je door de bomen het bos niet meer ziet..Sony echter..
Voor alleen een gebruikte body? Moeilijk te zeggen, maar rond de 350? Hangt ook erg af van de staat en aantal clicks natuurlijk. Een K10D met slechts 3000 clicks voor 250,- vind ik een nette prijs. Of vinden jullie dat ik het te scherp stel/goedkoop wil?
To be determined...
Bij Pentax is er nooit echt sprake geweest van logica m.b.t. de naamgeving.Erasmo schreef op zondag 01 november 2009 @ 22:25:
[...]
Hoeveel €'s vindt je een normale prijs?
[...]
Vroegah was het simpel, bv. K110D<K100D<K10D. Nu eerst twee dSLR's met een letter en daarna een met een cijfer, waar is de logica?
Vroeger had je ook al (zonder volledig te willen zijn):
- Spotmatic, Spotmatic 1000, Spotmatic II, Spotmatic F
- KM, KX, K1000 en K2
- MV, ME, MX, LX
De namen van de K-m en de K-x komen zoals je ziet niet uit de lucht vallen. Je kunt je overigens beter baseren op verkoopprijzen om te zien in welk segment een bepaalde Pentax valt (ten opzichte van andere Pentaxen, maar zoals gezegd zijn daar er niet veel van).
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
[ Voor 18% gewijzigd door martijn_tje op 02-11-2009 07:19 ]
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Verwijderd
En de wetten zeggen het al, aanbod bepaald de prijs. Een k20 gaat ondanks de nieuwprijs van ergens rond de 590 2e hands met gemak voor 400 van de hand. Weinig clicks en netjes voor gezorgd is het toch een 150-200 euro winst tov nieuw. Geen garantie meer moet je dan voor lief nemen. Het is als altijd een keuze.
K10 is niet slechter dan de 20.. als geld een issue is dan kies je gewoon voor die en upgrade je over een jaartje.
Precies ja, zo zie ik het ook. Het is op de eerste plaats een kleine upgrade voor de backup, dus het moet geen klauwen met geld kosten. Over een paar jaar zullen we misschien wel de K14DS (of hoe het ding ook gaat heten) aanschaffen als upgrade voor de primaire camera.Verwijderd schreef op maandag 02 november 2009 @ 09:59:
250 euro voor de k10 is netjes denk ik. De k20 wordt weinig aangeboden. makes sense: niet heel rveel van verkocht, niet heel veel overstappers naar de K7 en wordt er vaak als 2e body bijgehouden.
En de wetten zeggen het al, aanbod bepaald de prijs. Een k20 gaat ondanks de nieuwprijs van ergens rond de 590 2e hands met gemak voor 400 van de hand. Weinig clicks en netjes voor gezorgd is het toch een 150-200 euro winst tov nieuw. Geen garantie meer moet je dan voor lief nemen. Het is als altijd een keuze.
K10 is niet slechter dan de 20.. als geld een issue is dan kies je gewoon voor die en upgrade je over een jaartje.
To be determined...
Verwijderd
$880 (€584) moet ie kosten.MarcelG schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 12:48:
Dat ding is gewoon uberwicked!!!
[afbeelding]
Ik moest meteen aan Lego denken.
http://www.fotoapparatuur...k-x-special-edition/5596/
Dat valt dan nog meeVerwijderd schreef op maandag 02 november 2009 @ 22:20:
[...]
$880 (€584) moet ie kosten.
http://www.fotoapparatuur...k-x-special-edition/5596/
Kan iemand mij hier toevallig helpen aan de Takumar 58mm f/2 (preset)? Ik zoek deze al een tijdje
Verwijderd
Wat heb je nu aan objectieven?Verwijderd schreef op maandag 02 november 2009 @ 23:02:
Als ik een bijzonder scherpe groothoeklens voor mijn K10D wil scoren aan wat moet ik dan denken? (de 12-24 objectief?) Ik mis nu namelijk scherpte in mijn foto's.
Verwijderd
Pentax SMC-DA 18-55mm f/3.5-5.6 AL
Pentax SMC-DA 17-70mm f/4 AL [IF] SDM
Pentax SMC-DA 55-300mm f/4-5.8 ED
Ik heb eigenlijk spijt dat ik nu aardig wat geld heb uitgegeven aan Pentax objectieven. Ik had toen toch echt voor Canon moeten kiezen maar dat laat ik maar hier achterwege ;-)
Nu wil ik eigenlijk dat wat ik het meest mis toevoegen aan mijn collectie: heel veel scherpte, groothoek en veel licht. Ik zit zelf te denken aan de Pentax SMC-DA 14mm f/2.8 ED of aan een Pentax DA 12-24mm f/4 AL ED. Maar heb geen idee of er nog andere 3rd party alternatieven zijn.
Voor scherpte heb ik wel een advies, kijk voor een 16-50mm F2.8 of, en dat is een stuk budget-vriendelijker, de Tamron 17-50mm F2.8. Deze laatste heb ik zelf gekocht na lang te twijfelen tussen de Pentax 16-50mm en de Tamron. De keus voor de Tamron kwam uiteindelijk er uit voort dat deze in kwaliteit eigenlijk gelijk is (plus dat er nogal wat problemen zijn met sommige 16-50's) aan de Pentax en de prijs toch wel echt veel scheelt. Met 300 a 400 euro heb je er echt een hele nette lens voor.Verwijderd schreef op maandag 02 november 2009 @ 23:45:
[...]
Ik heb eigenlijk spijt dat ik nu aardig wat geld heb uitgegeven aan Pentax objectieven. Ik had toen toch echt voor Canon moeten kiezen maar dat laat ik maar hier achterwege ;-)
Nu wil ik eigenlijk dat wat ik het meest mis toevoegen aan mijn collectie: heel veel scherpte, groothoek en veel licht. Ik zit zelf te denken aan de Pentax SMC-DA 14mm f/2.8 ED of aan een Pentax DA 12-24mm f/4 AL ED. Maar heb geen idee of er nog andere 3rd party alternatieven zijn.
Als je meer groothoek wilt zou ik toch echt wel gaan kijken richting 12-24 o.i.d.. Ik denk iig dat 14mm net niet wijd genoeg is om de prijs te rechtvaardigen.
Voor de rest is het echt aan te raden af en toe een beetje rond te kijken op eBay, Marktplaats, Speurders en dat soort sites. Je moet niet verwachten er direct koopjes te vinden, maar soms zijn er wel interessante aanbiedingen te vinden
Schijnt echt een goed ding te zijn en ik vind het bereik interessanter dan die van de pentax. Ik zou daar ook nog eens naar kijken Dagi. Ik geloof wel dat hij mega is
Verwijderd
De enige echte investering (..) is de 17-70, duur objectief. De kitlens vergeten we even. De 55-300 had een prijskaartje rond de 300 euro en kun je voor 225 goed verkopen, er is vraag naar en niet veel aanbod. De 17-70 moet ook goed te verkopen zijn, die wordt helemaal niet aangeboden.
Verkoop je beide lenzen dan zou je een 250 euro verliezen.. dat is serieus geld natuurlijk maar in de meeste gevallen niet het einde van de wereld. Dan je body, dat kost altijd veel geld als je die verkoopt, de verkoopprijs zakt en je 2e handswaarde gaat gezellig mee..
Als je dus twijfelt aan je systeem dan zou ik niet nog verder investeren maar het verlies nemen. Je kijkt naar lenzen tussen de 450 en 800 euro, als je dat steekt in de overstap..
Wil natuurlijk niemand weghebben maar wees wel eerlijk tegen jezelf!!
De 14mm heb ik gehad, ik vond het geen prettig bereik en heb er niet veel mee gedaan,stukje zoom vond ik belangrijker.. hij was wel scherp.
De 12-24 heb ik ook gehad, die verkocht ik toen ik even overstapte naar nikon. Mooie lens, goed scherp en gebouwd om 1000 jaar mee te gaan (de 14 mm trouwens ook).
10-20 heb ik naar gekeken maar er zijn nogal wat verhalen over de kwaliteit (het ontbreken ervan) dus die heb ik niet genomen. Ik koos voor de 10-24 van tamron. Hij kwam goed uit de test en stelt me niet teleur al heb ik hem nog niet vaak kunnen gebruiken (tijd, we kennen het allemaal) en met 400 euro ook niet te duur.
Succes met het denken over de volgende stap.
Verwijderd
Ik weet niet of ik hierop actie moet ondernemen. Wat is jullie ervaring of gedachte hierover?
Verwijderd
Pentax smc DA 16-50mm F2.8 ED AL (IF) SDM // 779 euro
Pentax smc DA 12-24 mm / 4,0 ED AL // 719 euro
Sigma 12-24mm F4.5-5.6 EX DG Aspherical HSM // 649 euro
Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC HSM // 417 euro
Sigma 10-20mm F3.5 EX DC HSM // 549 euro (dit lijkt mij de meest interessante keuze)
Tamron SP AF10-24mm F/3.5-4.5 Di II LD Aspherical IF // 391 euro
Sigma 15mm F2.8 EX DG DIAGONAL Fisheye // 499 euro
Ik heb dus ook maar de prijzen erachter genoteerd. Ik vind de Pentax 16-50 overigens geen groothoeklens.
Daarnaast ben ik geen fan van Tamron. Mocht het geen Pentax objectief zijn dan moet het een Sigma worden. De Sigma 10-20 lijkt mij een prima groothoeklens met daarbij een mooie F3.5 waarde en vergeleken met de rest een prima prijs. Maar volgens mij heeft een enorme diameter van 82mm. Nogmaals alle adviezen zijn welkom
p.s.
Wellicht een beter alternatief is het verkopen van mijn spullen (op advies van Patrick91) en opnieuw beginnen met een Canon 7D
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2009 12:57 ]
Verwijderd
Sigma 15mm F2.8 EX DGSpotmatic schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 12:44:
Waar is de Pentax-DA 15mm lens in dat lijstje?
Is toch een Fisheye lens? Mis je bij 15mm niet voldoende bereik voor een groothoek lens?
Maar ik zal het voor jou er tussen zetten
http://www.pentax-cashback.com/home.php?LNG=NLD
In het kort:
Terugbetaling van 50 € voor aankoopwaarde boven 700 €.
Terugbetaling van 100 € voor aankoopwaarde boven 1000 €.
Terugbetaling van 150 € voor aankoopwaarde boven 1500 €.
Terugbetaling van 250 € voor aankoopwaarde boven 2000 €.
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Nee, ik bedoel deze (het is geen fisheye):Verwijderd schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 12:57:
[...]
Sigma 15mm F2.8 EX DG
Is toch een Fisheye lens? Mis je bij 15mm niet voldoende bereik voor een groothoek lens?
Maar ik zal het voor jou er tussen zetten

Verwijderd
En als je echt twijfelt dan moet je kiezen voor de eerste ingeving (of de laatste) de 7d is wel erg leuk inderdaad.
Tamron is qua bouwkwaliteit wat meer plastic (vreselijke zonnekappen van erg buigzaam plastic) maar de scherpte van de 28-75 die ik ook heb heeft me doen besluiten de 10-24 te nemen.
Verwijderd
Normaal gesproken stop ik hem maar in m'n zak. Maar handiger zou zijn als ik hem gewoon aan de camera of aan de riem zou kunnen hangen.
De oplossing is
Ik op zoek. ik vond zo'n "Lens cap holder" bij kamera-express a €4. Bol vraagt €9,99
http://www.kamera-express...page=product&product=7133
Hij is nu makkelijker te bergen.Ook op Ebay verkrijgbaar uiteraard.Maarja. Ik woon op een paar km's van KE af
Ziet er interessant uit! Wordt het alleen niet wat te groot op een dSLR zegmaar? Want dan heb je wel een kapje van tussen de 5cm en 8cm doorsnede die zegmaar omhoog steekt voor je flitser of onder je camera hangt? Ook lijkt me dit niet echt praktisch als je een draaiend front-element hebt.Erasmo schreef op woensdag 04 november 2009 @ 12:47:
Zoiets maar dan in camerauitvoering:
[afbeelding]
Bestaan er geen systemen waarbij je het kapje als een soort diafragma-bladen weg kan klappen?
Verwijderd
Jawel, dat heet een compactcamera.JP12 schreef op woensdag 04 november 2009 @ 12:53:
Bestaan er geen systemen waarbij je het kapje als een soort diafragma-bladen weg kan klappen?
Meestal doe ik 'm gewoon in de fototas zodra ik de lens uit de tas haal. Soms ook in m'n jaszak.
Dagi: Ik wist niet dat er twee Sigma's 10-20 waren. Ik heb inderdaad berichten over matige kwaliteit van die lens gelezen maar ook wel goede berichten. Maargoed, ik weet nu dus niet over welke van de twee het dan gaat. Die f/3,5 ziet er inderdaad aantrekkelijk uit...
Verwijderd
Erasmo schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 22:23:
Er zijn ook lenskapjes die je op het schroefdraad doet en dan open kunnen scharnieren, is dat niet wat?
ideetje voor als het touwtje niet werktErasmo schreef op woensdag 04 november 2009 @ 12:47:
Zoiets maar dan in camerauitvoering:
[afbeelding]
Als dat touwtje lang genoeg is valt daar wel een plaatsje voor te vinden.mwolthers schreef op woensdag 04 november 2009 @ 23:42:
Hm ik heb zo'n dop met een touwtje eraan op m'n 16-45 sinds ik de originele kwijt ben. Ik vond het een onding! Dat bungelt dan daar onder de camera tijdens het fotograferen, en het blijft overal achter haken. Dus heb ik het touwtje er heel snel afgehaald zodat ik nu een normale lensdop heb.
Ik loopt altijd in m'n zaken te zoeken naar die verdomde dop.Daar wil ik vanaf.Fototas werkt bij mij niet omdat ik hem weleens open laat.Meestal doe ik 'm gewoon in de fototas zodra ik de lens uit de tas haal. Soms ook in m'n jaszak.
Ik heb een gadget jasje (Scott's Evest) aan in de zomer. Daarin zitten 12 zakken die onderling doorverbonden zijn met ritsen. Ik heb er voor de koudere dagen ook nog een van Fleece. Zelfde laken een pak.
Je begrijpt dat ik dan wel eens iets kwijt ben, zoals die dop
[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2009 00:21 ]
Jouw betoog heeft me ook aan het denken gezet. We hebben nu een redelijke verzameling aan Pentax spullen, maar ik begin te twijfelen. Als we op dit moment onze gear naar het niveau willen tillen waar we het hebben willen zullen we een aanzienlijke investering moeten doen en naar mijn gevoel is het op het moment zo dat er weinig keuze is bij Pentax. Zowel qua bodies als mooi glaswerk. Waar we nu voor staan is dat we een nieuwe body willen, dat zou dan de K7 moeten worden met grip. En qua glaswerk willen we de DA* 16-50. Dat is bij elkaar een investering van ruim 2000,-.Verwijderd schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 08:56:
Ik start toch even met de overstap naar canon
De enige echte investering (..) is de 17-70, duur objectief. De kitlens vergeten we even. De 55-300 had een prijskaartje rond de 300 euro en kun je voor 225 goed verkopen, er is vraag naar en niet veel aanbod. De 17-70 moet ook goed te verkopen zijn, die wordt helemaal niet aangeboden.
Verkoop je beide lenzen dan zou je een 250 euro verliezen.. dat is serieus geld natuurlijk maar in de meeste gevallen niet het einde van de wereld. Dan je body, dat kost altijd veel geld als je die verkoopt, de verkoopprijs zakt en je 2e handswaarde gaat gezellig mee..
Als je dus twijfelt aan je systeem dan zou ik niet nog verder investeren maar het verlies nemen. Je kijkt naar lenzen tussen de 450 en 800 euro, als je dat steekt in de overstap..
Wil natuurlijk niemand weghebben maar wees wel eerlijk tegen jezelf!!
*knip*
Voor mijn gevoel zijn er voor bijvoorbeeld Nikon veel meer lichtsterke objectieven te krijgen en dat voor veel interessantere prijzen. Daarnaast heb je dan ook de mogelijkheid om een keer over te stappen naar full-frame, mocht je dat nodig hebben.
The bottom-line is, ik weet het gewoon even niet meer.
To be determined...
Verwijderd
Aan het denken gezet, altijd leuk om na te denken toch
Ik heb de K7 en heb de 16-50 gehad. Mooie lens maar ik gebruikte hem te weinig en dus heb ik hem verkocht. Het is zeker niet zo dat je met pentax geen keuze hebt. Qua body ben je wel snel klaar, daar ben ik het gelijk mee eens maar de objectieven.. daar zitten echt heel veel hele mooie tussen. Ik som niet alles op maar de 50-135 en de serie limited objectieven zijn er toch wel om je vingers bij af te likken. De prijs valt ook wel weer mee als je ze naast bijv. nikon zet, en dan bedoel ik als je gelijkwaardige kwaliteit zoekt.
Als je het hebt over lichtsterk en goedkoop tov van pentax welke bedoel je dan?
Voor mij zou het de overstap naar fullframe worden, de d700. Ik zou zeker niet naar een vergelijkbare camera als de K7 gaan. Testen laten zien dat de K7, 7D en D300 niet zo onwijs ver uit elkaar liggen. Wel op het gebied van AF maar qua beeld is het allemaal marginaal. De raw files tot 800 iso ontlopen elkaar al helemaal niet veel. Het leven van een hobby-fotograaf gaat niet over rozen.. Ik merk wel aan mezelf dat ik op het net zit te kijken naar de d700.. haha
Test:
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos7d/page15.asp
Nou die 50-135 hebben we al en dat is een geweldig objectief, maar voor Nikon is hij er ook. De Tokina 50-135 en de Pentax zijn een en hetzelfde objectief. De Tokina kost echter wel een behoorlijke slok minder (567,- tegenover 865,- voor de Pentax). Hetzelfde gaat op voor de 16-50mm. De limited editions van Pentax zijn zeker mooi, maar krijg de echt leuke (77mm anyone?) maar eens in je bezit voor een nette prijs. Dat is bijna onmogelijk. De 2e-hands markt van Pentaxobjectieven is gewoonweg klein ten opzichte van Nikon en Canon. Dat vind ik dus vreselijk jammer en soms zelfs botweg irritant.Verwijderd schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 19:00:
Pentax geeft op dit moment nog steeds heel er veel waar voor je geld. Met de prijs kwaliteit verhouding is echt helemaal niets mis!
Aan het denken gezet, altijd leuk om na te denken toch
Ik heb de K7 en heb de 16-50 gehad. Mooie lens maar ik gebruikte hem te weinig en dus heb ik hem verkocht. Het is zeker niet zo dat je met pentax geen keuze hebt. Qua body ben je wel snel klaar, daar ben ik het gelijk mee eens maar de objectieven.. daar zitten echt heel veel hele mooie tussen. Ik som niet alles op maar de 50-135 en de serie limited objectieven zijn er toch wel om je vingers bij af te likken. De prijs valt ook wel weer mee als je ze naast bijv. nikon zet, en dan bedoel ik als je gelijkwaardige kwaliteit zoekt.
Als je het hebt over lichtsterk en goedkoop tov van pentax welke bedoel je dan?
Voor mij zou het de overstap naar fullframe worden, de d700. Ik zou zeker niet naar een vergelijkbare camera als de K7 gaan. Testen laten zien dat de K7, 7D en D300 niet zo onwijs ver uit elkaar liggen. Wel op het gebied van AF maar qua beeld is het allemaal marginaal. De raw files tot 800 iso ontlopen elkaar al helemaal niet veel. Het leven van een hobby-fotograaf gaat niet over rozen.. Ik merk wel aan mezelf dat ik op het net zit te kijken naar de d700.. haha
Test:
Een ander voorbeeld is dat een 30mm objectief van Sigma voor een Nikon of Canon wél voorzien is van HSM maar voor Pentax niet. Ok, zonder HSM werkt het ook wel, maar nét even minder lekker. Daarbij komt dat de AF snelheid bij Pentax een zwak punt is.
Als laatste overweging telt zeker ook nog mee dat er geld mee verdient moet worden. Het is meer dan hobby-fotografie. Ik vind het nog steeds lastig in ieder geval.
To be determined...
Verwijderd
Dat zal best wel. Niettemin vraag ik me ook af of de volgende camera een Pentax gaat worden. Ik wilde nog wel een K200D proberen, maar die was er opeens niet meer.Die heeft wat de K100DS mistVerwijderd schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 19:00:
Pentax geeft op dit moment nog steeds heel er veel waar voor je geld. Met de prijs kwaliteit verhouding is echt helemaal niets mis!
Ik heb die K-x serie nog niet goed bekeken. Misschien zit daar nog iets ibnteresants bij. Anders stap ik toch over op een andere merk. Ik had graag naar Olympus gegaan. Maar ik zit een beetje met dat 4/3 systeem en die kleine sensor.De aftersales van Olympus heb ik als goed ervaren bij mij destijds in de VS gekochte C7070
Voor de rest biedt Oly ook veel waar voor z'n geld o.a LV
In 2 jaar cursus ben ik nog maar een vergelijkbare camera, K100DS bij een van de deelnemers tegengekomen. Voor de rest is het allemaal Canon en Nikon. Ik heb er zelfs gesproken die Pentax niet eens kennen
Leuk zo'n FF Maar nog te duur voor mijVoor mij zou het de overstap naar fullframe worden, de d700.
Test:
Verwijderd
2e hands.. lastig ja bij pentax, kleine markt, weinig aanbod. je kunt het ook zo zien dat die lenzen zo goed zijn dat niemand ze wegdoet
Pentax heeft voor de 3rd party's geen prioriteit.. logisch, de markt is kleiner. Ik zou zelf ook zorgen dat canon en nikon gebruikers bereikt worden, pentax komt daarna wel.
Als je er je geld mee verdienen moet is de btw aftrekbaar lijkt me (als je ingeschreven staat) scheelt ook alweer.
Achter het linkje zijn ook vergelijkingen te zien met de pentax K7 tov de andere spelers in dat segment.
Het is jammer dat je de 200 wel wilde en dat hij er ineens niet meer is. De kx is een beetje de opvolger daarvan denk ik? Hij komt erg goed uit de testen maar zoals spotmatic het al schreef, het blijft een instapper (maar wel een topper in het segment en toch ook wel veel waar voor het geld!).
Olympus.. is een 2x crop met die kleine sensor.. hou rekening met ruis.. zo las ik tenminste.
Olympus.. ik heb hier nog een 3030, 4040 en een 720.. voor die 3030 betaalde ik in 2000 een 2700 gulden (en de 32mb kaart die ik extra wilde moest 225 gulden opbrengen). Ik gebruik ze geen van alle meer.. zonde eigenlijk.
LV gebruik ik echt nooit trouwens.. heb wel een statief maar werk er nooit mee.. komt nog wel eens..
Niet in alle gevallen is dit zo. Het hangt af van je werk. In ons geval gaat het om foto's bij een verhaal en deze worden zonder BTW verkocht aangezien het human interest is en niet commercieel. Daarom heeft het weinig zin om BTW terug te vorderen van een aankoop aangezien je dan een gemengde boekhouding krijgt. Deels met en deels zonder BTW. Als je onder een bepaald bedrag blijft hoef je ook weer niet altijd af te dragen. Enfin, je boekhouder is er goed mee, die moet meer uitzoeken en uitwerken.Verwijderd schreef op zondag 08 november 2009 @ 00:21:
Ik heb de 50-135 zelf ook.. hij is mooi maar ik ga hem wel alvast wegdoen. Dat die tokina dezelfde is wist ik trouwens niet.. is die fullframe dat je weet?
2e hands.. lastig ja bij pentax, kleine markt, weinig aanbod. je kunt het ook zo zien dat die lenzen zo goed zijn dat niemand ze wegdoet
Pentax heeft voor de 3rd party's geen prioriteit.. logisch, de markt is kleiner. Ik zou zelf ook zorgen dat canon en nikon gebruikers bereikt worden, pentax komt daarna wel.
Als je er je geld mee verdienen moet is de btw aftrekbaar lijkt me (als je ingeschreven staat) scheelt ook alweer.
Achter het linkje zijn ook vergelijkingen te zien met de pentax K7 tov de andere spelers in dat segment.
*knip*
De 50-135 van Pentax is net zoals de Tokina full-frame afaik.
To be determined...
Verwijderd
Afaik is een mooie, die kwam ik nog niet eerder tegen.
Ik heb gelezen dat de pentax eens is getest op een canon ff body en dat hij wel kan op full frame maar hij was er zeker niet speciaal voor gemaakt. Misschien dat 1 van de echte kenners daar nog een licht op kan schijnen.
Verwijderd
Spelen met DX lenzen op FF is wel leuk trouwens, de 18-55 kitlens doet 't bv. vanaf zo'n 22mm heel leuk op m'n K2. Wel met volledig open diafragma, want camera en lens begrijpen elkaar niet op dat punt, maar 't is leuk speelgoed.
En wanneer de camera en lens elkaar wel begrijpen wordt 't nog leuker. Een Nikkor 12-24 F/4 (DX lens) op een D700 doet 't vanaf zo'n 16mm gewoon prima, en 16mm op full frame is echt wel groothoek!
Disclaimer: Bij APS-C lenzen wordt in het ontwerp geen rekening gehouden met de grotere spiegel van een FF body. De kans dat bij het afdrukken de spiegel tegen het rear element van je lens dondert is altijd aanwezig.
Toch wel vreemd dan. Ik heb een Sigma 17-70mm die speciaal voor APS-C gemaakt is en als ik daarmee een plaat trek op 50mm en daarna met die DA* ook een plaat trek op 50mm vanaf dezelfde afstand en setting, dan is de plaat van de DA* toch meer ingezoomd. Vandaar dat ik het vermoeden had dat de DA* voor full-frame kan werken.Verwijderd schreef op zondag 08 november 2009 @ 12:50:
De Pentax/Tokina 50-135 is ontworpen voor APS-C, als crop vervanger van de 80-200's (en omstreken) op FF systemen. Op FF zal 'ie waarschijnlijk prima werken, maar houd dan wel rekening met vignettering tot ~80mm.
Spelen met DX lenzen op FF is wel leuk trouwens, de 18-55 kitlens doet 't bv. vanaf zo'n 22mm heel leuk op m'n K2. Wel met volledig open diafragma, want camera en lens begrijpen elkaar niet op dat punt, maar 't is leuk speelgoed.
En wanneer de camera en lens elkaar wel begrijpen wordt 't nog leuker. Een Nikkor 12-24 F/4 (DX lens) op een D700 doet 't vanaf zo'n 16mm gewoon prima, en 16mm op full frame is echt wel groothoek!
Disclaimer: Bij APS-C lenzen wordt in het ontwerp geen rekening gehouden met de grotere spiegel van een FF body. De kans dat bij het afdrukken de spiegel tegen het rear element van je lens dondert is altijd aanwezig.
To be determined...
Verwijderd
Verwijderd
Ik "hobby"weleens wat voor anderen. Maar dat is meer liefdewerk dan dat ik er mee verdien. BTW betaal je als je het ook rekent. Dan kun je het ook terug krijgen. Ik reken geen btwVerwijderd schreef op zondag 08 november 2009 @ 00:21:
Hij komt erg goed uit de testen maar zoals spotmatic het al schreef, het blijft een instapper (maar wel een topper in het segment en toch ook wel veel waar voor het geld!).
Achja, wat heet "instapper"? Heb je een K10/20 is dat een instapper voor iemand met een K7. Heb je een K7 en is er toevallig een K9 dan heb je voor die gebruiker met die K9 ook een "instapper" dusseuh
Ik loop niet achter het nieuwste aan. Niet nodig en kost teveel geld. Als je een goede fotograaf bent maak je de mooiste foto's met een wegggoi camera-tje
Daarom noemde ik zelf al die kleine sensor en heb ik dus geen Olympus. Ze bieden echter wel waar voor het geld.Olympus.. is een 2x crop met die kleine sensor.. hou rekening met ruis.. zo las ik tenminste.
K200D heeft toch geen LV? Zoals ik al schreef. Er zitten goede verbeteringen in de k200D die eigenlijk al in de K100DS hadden moeten zitten.LV gebruik ik echt nooit trouwens.. heb wel een statief maar werk er nooit mee.. komt nog wel eens..
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2009 23:26 ]
Verwijderd
Geen idee of de 200 LV heeft, nooit gehad!
Maar het gevoel speelt ook mee vind ik. Op de een of andere manier heeft werken met een Pentax toch een bepaalde charme, die op een heel eigen manier motiveert tot het maken van bijzondere foto's. Zit puur tussen de oren, maar voor mij werkt het tot op zekere hoogte wel zo, terwijl ik toch een redelijk nuchter denkend persoon ben.
Verder blijf ik Pentax een heel mooi systeem vinden. Er is veel ruimte voor verbetering, ruimte die de concurrenten vaak allang hebben ingevuld. Maar dat neemt niet weg dat wat er wel is gewoon heel mooi is. En dat ik er uitstekend mee uit de voeten kan. Of ik het met de concurrentie beter of slechter zou kunnen kan ik eigenlijk niet goed beoordelen, maar bij dat idee mis ik toch m'n mooie primes, m'n heerlijke 16-45 (ik weet het, het begint te vervelen dat ik dat ding de hemel in prijs, maar ik blijf het toch doen), de ergonomie van mijn K10D en de charme van het systeem, die volgens mij niet te evenaren is.
Kwalitatief voldoet de K10D voor mij uitstekend. Er zijn betere sensoren, maar ik heb ze niet nodig. Het is een trage camera, maar ik mis de snelheid niet. Het is een lomp en zwaar ding, maar ook daar heb ik geen last van; ik vind het juist wel prettig werken. Het enige dat ik jammer vind is dat ik 'm niet kan gebruiken tijdens het beoefenen van mijn andere hobby, kajakken. Daarvoor wil ik nog eens een waterdicht cameraatje aanschaffen (een Optio W60 of een Oly Mju Tough nogwat of iets soortgelijks - bij een compactcameraatje kan het merk me niks schelen).
[ Voor 0% gewijzigd door mwolthers op 10-11-2009 01:04 . Reden: taalfoutje ]
De Pentax *-lenzen zijn natuurlijk Weather Resistant. Dat lijkt me voor de meeste Pentaxgebruikers een valide argument om wat meer te betalen.mwolthers schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 01:04:
Het enige verschil tussen de Tokina en Pentax lenzen is de coating. Ohja, en het uiterlijk.
Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!
De WR-lenzen zijn volgens gebrekkige info (dpreview-forums) identiek aan de kitlenzen (18-55 II en 50-200).Elissen schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 20:35:
Er zijn nu ook WR-lenzen in de DA serie, maar die hebben dan weer geen SDM. Maar ik ga er van uit dat die ook iets aantrekkelijker zijn qua prijs dan de DA*.
Of ze verdere toegevoegde waarde hebben (boven de weatherseal) vraag ik me af: de optische kwaliteit lijkt me identiek, afgaande op de minimale info op eerder genoemde bron. Daarnaast hebben ze een aparte filtermaat tov. de kitlenzen (49 mm)
Ennuh: hier lijken de wr-lenzen "gratis" bij aanschaf van een K7.
Jammer dat de winkel zo'n matige reputatie heeft
Verwijderd
Omdat je schreef "LV gebruik ik nooit" Je hebt een K200D dus.......1+1=2 vandaar mijn opmerking. Tenzij je nog een andere camera met LV hebt. Zoniet snap ik het helemaal al nietVerwijderd schreef op maandag 09 november 2009 @ 15:03:
De kx is de 1e uit de pentax-lijn.. dus de instapper, dat blijft zo
Geen idee of de 200 LV heeft, nooit gehad!
Verwijderd in "Het grote Pentax dSLR topic - Deel 4"LV gebruik ik echt nooit trouwens.. heb wel een statief maar werk er nooit mee.. komt nog wel eens..
Hmm, K-x
Ik denk dat een K-x niet in aanmerking komt. dat filmen mogen ze van mij er ook uitlaten.Geen K10 sensor zoals de K200D. Geen RAW+jpeg zoals de K200D Zo zullen er niog wel wat meer zaken zijn die ze weggelaten hebben.Prijzig €599,95
http://www.dpreview.com/news/0909/09091703pentaxkx.asp#specs
Niet meer dan een K-m in een nieuw jasje
http://www.dpreview.com/n...091702pentaxKXhandson.asp
[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2009 22:28 ]
Verwijderd
Het budget is beperkt (ben aan het verhuizen) maar wie weet zit er iets bij...
Voor nu gaat in ieder geval al onze Pentax gear de deur uit.
To be determined...

Toch ben ik ergens bang dat jullie net op het verkeerde moment weggaan.
Jammer inderdaad dat mensen Pentax verlaten.Spotmatic schreef op woensdag 11 november 2009 @ 14:30:
De grote uittocht is begonnen... Patrick91 gaat ook al.![]()
Zelf heb ik onlangs de K-7 met DA* 16-50 aangeschaft, een heerlijke combi! Het gewicht van de lens is wel even wennen vergeleken met de K10D + 18-55, maar je eindelijk echt scherpe foto's voor terug!
De handleiding heb ik nog niet gelezen, en daarom wordt ik zo af en toe blij verrast door handige zaken: met de zelfontspanner ingeschakeld is de shake reduction uitgeschakeld!
Dus de handleiding ga ik maar eens doornemen om de andere verbeteringen uit te vinden. Ik ga in ieder geval op zoek naar de optie om in de 'green' modus de autofocus op het centrum te houden.
K-7 | SMC Pentax DA* 16-50 f/2.8 | SMC Pentax DFA 100 f/2.8 | SMC Pentax DA 18-250mm f/3.5-6.3 | K10D | Pentax DA 18-55 f/3.5-5.6 | SMC Pentax M50 f/1.7 | Tamron 28-300 f/3.5-6.3 | Pentax AF-540FGZ
Verwijderd
En je hebt misschien iets meer info dan wij
Ik kom altijd weer terug bij pentax, koop ik me over 2 jaar een K7 terug voor 300 euro ofzo.
Nu verkopen betekent nog iets krijgen.. Mochten mensen interesse hebben in iets nieuws: check marktplaats. Echt als nieuwe 7 met grip.. die wordt door niemand aangeboden.. shit, waarom eigenlijk niet.. haha
Hoe lang heb je de K7 nu eigenlijk effectief gehad?Verwijderd schreef op woensdag 11 november 2009 @ 17:16:
...
Nu verkopen betekent nog iets krijgen.. Mochten mensen interesse hebben in iets nieuws: check marktplaats. Echt als nieuwe 7 met grip.. die wordt door niemand aangeboden.. shit, waarom eigenlijk niet.. haha
Verwijderd
EDIT: volgens de bon bijna 7 weken
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2009 14:24 ]
Dat zal best. Ik ben er voor ook voor 95% uit dat ik de overstap ga maken naar Nikon. En als ik de overstap daadwerkelijk gemaakt heb dan zal dat zeker het moment zijn waarop Pentax glorieus terug komt............Spotmatic schreef op woensdag 11 november 2009 @ 14:30:
[...]
Nee, ik ben geheel tevreden met de spullen die ik nu heb en houd altijd mijn ogen open voor aanvullingen maar zie geen enkele reden om over te stappen.
Stond afgelopen weekend journalistiek werk te doen en was omringd door allemaal Canon geweld. En dan merk ik toch wel dat de ruis-prestaties van mijn K10D toch wat tegenvallen. Stiekem heb ik toch al een aantal keer zitten kijken naar een 5D of 1Ds. Deze worden nu (relatief) goedkoop 2e hands aangeboden en zouden mij toch een behoorlijke upgrade kunnen bezorgen. Het probleem is echter wel dat ik veel Pentax spullen heb verzameld door de tijd en redelijk recent nog een Tamron 17-50 F2.8 heb gekocht.
De K20D en zelfs de K7 worden nu ook langzamerhand 2e hands en nieuw tegen steeds betere prijzen verkocht. Dat maakt het wel aanlokkelijk om toch nog een upgrade te doen. Toch wacht ik nu nog maar even, want kans zou er zo maar eens in kunnen zitten dat ik dan alsnog voor een 5D wil gaan en nog meer verlies heb.
Het mooist zou natuurlijk zijn als Pentax met een mooie FF camera komt die echt de competitie aankan met de andere professionele modellen voor een nette prijs, maarja
Verwijderd
Nou levert een Pentax niet veel op of je adverteert er lang mee.De objectieven gaan beter. Maar ook niet zo als Canon en Nikon.MaNdM schreef op woensdag 11 november 2009 @ 14:21:
Ondanks dat ik wel een beetje een zwak zal blijven hebben voor Pentax, kan het me helaas niet bieden wat ik zoek. Toch zal ik nog regelmatig dit topic blijven lezen.
Voor nu gaat in ieder geval al onze Pentax gear de deur uit.
http://tinyurl.com/yg5o8jb
Heey, een K7 €900
[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2009 20:15 ]
Als je een argument zoekt om over te stappen naar en ander *merk* dan is ruisprestatie bij journalistiek werk echt een erg slecht argument......wees nou eerlijk : in welke krant of tijdschrift ga je de ruis zien in een >10mpix foto ?JP12 schreef op donderdag 12 november 2009 @ 00:26:
Hmmz, nu wordt ik toch ook wel weer aan het twijfelen gebracht.
Stond afgelopen weekend journalistiek werk te doen en was omringd door allemaal Canon geweld. En dan merk ik toch wel dat de ruis-prestaties van mijn K10D toch wat tegenvallen. Stiekem heb ik toch al een aantal keer zitten kijken naar een 5D of 1Ds.
Zelfs als je foto paginagroot afgedrukt wordt is de ruis onzichtbaar of niet merkbaar.
Overstappen naar een ander merk omdat de ruisprestatie van een bijna vier jaar oude topper bij merk X niet zo goed is als die van de absolute profi topper die tenminste 4 keer zo veel kost bij merk Y is sowieso niet een erg sterk argument. (Pentax K10D vs Canon EOS 1Ds is een erg kromme vergelijking...)
Maar als je wil overstappen hoef je natuurlijk helemaal geen argumenten te gebruiken ; het feit dat je wil overstappen is genoeg argumentatie.
Ik heb ondertussen zo veel voorbeelden bij Nikon/Canon/Sony shooters gezien die mij erg content maken met m'n K20D ; features, belichting, ergonomie. Qua glas heb ik bij Pentax genoeg keuze, en met de DA 12-24 f/4, de DA*50-135 f/2.8 SDM en de FA50 f/1.4 is m'n tas al heel goed gevuld. (De Sigma 17-70 is voor elk merk beschikbaar, en zit ook in m'n tas. Zit weliswaar al maanden niet meer op de body...)
Ja, een 70-200 f/2.8 mist er nog bij Pentax, net als een betaalbare lichtsterke (< f/2) ~30mm. (de 31mm Ltd is nét iets te duur
Bieden vanaf 900?! Nieuw te koop mét bon (en BTW aftrek) voor 999.... én met de Cashback actie krijg je ook nog eens minimaal 50 euro terug....en als je er nog een extra Pentax lensdop bij koopt á 5 euro kom je op 1004 euro, oftwel 904 euro na cashback.Verwijderd schreef op donderdag 12 november 2009 @ 20:09:
Das de mijne..
Dan is jouw 2e handsje dus voor niemand interessant, met die prijs.
[ Voor 12% gewijzigd door MarcelG op 12-11-2009 21:10 ]
Verwijderd
Vage advertentie... "Ik heb ook de grip te koop.."Verwijderd schreef op donderdag 12 november 2009 @ 20:09:
Das de mijne..
Bied je daar nu het hele plaatje aan voor een minimumprijs van 900 of alleen de body? Of zit de 17-70 er ook bij? Ik zou of de tekst of de foto aanpassen.
(Niet dat ik 'm dan zou kopen hoor, ben voorlopig nog heel gelukkig met m'n 2e-hands D300 met 18-70 voor een vergelijkbare prijs.
Die 12-24 en 50-135 zijn ook prima verkrijgbaar voor andere mounts hoor, maar dan met een Tokina stickertje. Al voordat Hoya zowel Pentax als Tokina bezat hadden die 2 bedrijven al een soort van kruisbestuiving. De Pentax 12-24 is bij mijn weten een Tokina ontwerp, en de Tokina 50-135 een Pentax ontwerp.MarcelG schreef op donderdag 12 november 2009 @ 20:55:
Ik heb ondertussen zo veel voorbeelden bij Nikon/Canon/Sony shooters gezien die mij erg content maken met m'n K20D ; features, belichting, ergonomie. Qua glas heb ik bij Pentax genoeg keuze, en met de DA 12-24 f/4, de DA*50-135 f/2.8 SDM en de FA50 f/1.4 is m'n tas al heel goed gevuld. (De Sigma 17-70 is voor elk merk beschikbaar, en zit ook in m'n tas.
[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2009 21:32 ]
Verwijderd
Hij moet helemaal geen prijs geven, maar "zie beschrijving"en dan laten mailen. Bijvoorbaat doen ze dat nu al niet.MarcelG schreef op donderdag 12 november 2009 @ 20:55:
[...]
Dan is jouw 2e handsje dus voor niemand interessant, met die prijs.
Hier nog een gepimpte K2000D

Dank voor je goede reactie, ik moet er inderdaad voor zorgen dat ik niet te veel de andere merken ga verheerlijken, maar toch heb ik wel een aantal inhoudelijke reacties waar ik ben benieuwd naar ben wat jullie er van vinden?MarcelG schreef op donderdag 12 november 2009 @ 20:55:
[...]
Als je een argument zoekt om over te stappen naar en ander *merk* dan is ruisprestatie bij journalistiek werk echt een erg slecht argument......wees nou eerlijk : in welke krant of tijdschrift ga je de ruis zien in een >10mpix foto ?
Zelfs als je foto paginagroot afgedrukt wordt is de ruis onzichtbaar of niet merkbaar.
Overstappen naar een ander merk omdat de ruisprestatie van een bijna vier jaar oude topper bij merk X niet zo goed is als die van de absolute profi topper die tenminste 4 keer zo veel kost bij merk Y is sowieso niet een erg sterk argument. (Pentax K10D vs Canon EOS 1Ds is een erg kromme vergelijking...)
Maar als je wil overstappen hoef je natuurlijk helemaal geen argumenten te gebruiken ; het feit dat je wil overstappen is genoeg argumentatie.
In de volgende situatie zit ik nu, ik heb een K10D en eigenlijk heb ik het gevoel iets nieuwers te willen. Waar ik op het moment vooral op afknap zijn de toch wel matige ruisprestaties en de trage focus. De ruisprestaties zijn misschien een beetje nonsense argument. Maar toch voel ik mij er niet prettig bij foto's af te leveren met een hogere ISO dan 800. Bij het focussen merk ik vaak dat ik gewoon net de snelle actie mis. Tevens mis ik ook wel een wat geavanceerder flitssysteem waarbij wat mogelijkheden zijn qua prijsklasse en prestatie.
De volgende opties zijn er nu voor mij:
- Een upgrade naar een K20D of K7. Hiermee blijf ik bij Pentax, dat scheelt mij behoorlijk in kosten van aanschaf van lenzen. Het zorgt er echter wel voor dat ik investeer in het Pentax-systeem en hier dus nog zeker 2 jaar bij zal moeten blijven om dat tegenover mezelf te verantwoorden. Ook vraag ik mij af hoeveel vooruitgang ik boek beide K20D en K7 op de genoemde punten.
- Een geheel andere maar wel steeds aantrekkelijker wordende optie is de aanschaf van een mooie fullframe of 1,3x crop. Hierbij kijk ik dan naar de camera's die onder de 1000 euro vallen voor de body. Dus dat zijn dan de Canon 5D, de 1Ds en de 1DmarkII die allen rond de 800 euro 2e hands kosten. Als ik mijn huidige spullen verkoop moet er denk ik nogwel iets van 500 tot 600 euro voor te krijgen zijn. Als ik dan vervolgens een mooie lens koop voor die camera moet ik tussen de 1000 en de 1200 euro klaar moeten zijn. Trek ik hier het bedrag wat ik bij verkoop verdien af, dan houd ik een investering over van rond de 500 tot 700 euro over.
Maak ik in deze beredenering nu een gekke denkfout, of lijkt de overstap vrij voordelig voor mij?
Je maakt geen denkfout, maar besef wel dat je met een overstap naar zo'n Canon (bijv. de 5D; die heb ik ook gehad) ook een stap terug in de tijd zet. De userinterface is -als je je Pentax gewend bent- om te huilen. De bouwkwaliteit ook. En weet je zeker dat je zaken als de Hyper Program niet zult missen? En denk ook maar niet dat je er veel op vooruit zult gaan qua AF en flitsfunctionaliteit. De Canons die je noemt zijn echt generaties ouder dan de K-7. Als je al afknapt op trage AF dan zul je met de Canons sneller teleurgesteld zijn dan met de K-7 denk ikJP12 schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 01:01:
[...]
Maak ik in deze beredenering nu een gekke denkfout, of lijkt de overstap vrij voordelig voor mij?
Als je snelle en betrouwbare AF wil hebben is (als ik me niet vergis) de keuze voor Nikon voor de hand liggend.JP12 schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 01:01:
[...]
... Bij het focussen merk ik vaak dat ik gewoon net de snelle actie mis...
Maar, de K7 lijkt in AF-C modus bijna vergelijkbaar met de D300 : Bron: falklumo.blogspot.com
Hou er ook rekening mee dat de keuze voor fullframe ipv crop betekent dat als je veel tele gebruikt, je nu voortaan telelenzen nodig gaat hebben die 1.5x zo lang zijn.The AF.C on the K-7, compared to the K20D, is an improvement making it significantly coming closer to the performance of a D300. How close exactly it comes, I don't know. Could be very close, or not.
Mijn advies:
- kijk eerst naar wat je met de camera wil gaan doen.
- kijk vervolgens naar welke lenzen je nodig denkt te gaan hebben (groothoek, 30mm, 50mm, 90mm macro, etc)
- kies vervolgens 'n merk uit, en tel uit hoeveel je de combinatie camera + lenzen (zie vorige punt) gaat kosten.
- doe dit voor elk merk.
Het is erg lullig als je voor Nikon kiest vanwege de D300, om er later achter te komen dat de 90mm Macro en de 70-200 f/2.8 VR van Nikon toch een stuk duurder zijn dan de versies voor Canon, Olympus, Pentax of Sony (bijvoorbeeld....weet niet of dit zo is).
Staar je sowieso niet blind op de bodies ; de bodies zijn echte gebruiksvoorwerpen, die snel hun (verkoop)waarde verliezen. Het glaswerk is een echte investering die z'n waarde (mits goed gekozen) beter gaat behouden.
De Tokina 50-135 was er in elk geval voor Canon en Nikon, maar niet voor Sony en Olympus.Verwijderd schreef op donderdag 12 november 2009 @ 21:18:
Die 12-24 en 50-135 zijn ook prima verkrijgbaar voor andere mounts hoor, maar dan met een Tokina stickertje. Al voordat Hoya zowel Pentax als Tokina bezat hadden die 2 bedrijven al een soort van kruisbestuiving. De Pentax 12-24 is bij mijn weten een Tokina ontwerp, en de Tokina 50-135 een Pentax ontwerp.
Of die versie overigens ook USM/HSM heeft weet ik niet...
Bovendien is deze lens er nu niet meer : http://forums.dpreview.co...rum=1030&message=33531733
Forum Nikon SLR Lens Talk
Subject Tokina 50-135 F2.8 discontinued [SIMILAR]
Posted by Bill English [PROFILE]
Date/Time 17:41:47, 29 October 2009 (GMT)
I just confirmed with Tokina USA that the 50-135 F2.8 in both Nikon and Canon mount has been discontinued.
I had an order in with B&H which was cancelled. When I could not find the lens for Canon mount after numerous calls to other dealers, I called Tokina USA.
Tokina USA confirmed that the lens in both Canon and Nikon mount has been discontinued
Hoe werkt dat trouwens, die Cashback, ik heb al wel gehoord dat dat er aan zit te komen, maar verder nog weinig van gezien.MarcelG schreef op donderdag 12 november 2009 @ 20:55:
Nieuw te koop mét bon (en BTW aftrek) voor 999.... én met de Cashback actie krijg je ook nog eens minimaal 50 euro terug....en als je er nog een extra Pentax lensdop bij koopt á 5 euro kom je op 1004 euro, oftwel 904 euro na cashback.
Werkt dat bv ook als ik die camera hier bij een lokale (zeer goede) fotohandel haal/bestel?
Verwijderd
Grip had ik , lens heb ik nooit gehad. Plaatje komt van het net, stond wel leuk.
Intussen is alle pentaxgear verkocht trouwens.
Verwijderd
Jeez! Als ik 't goed begrijp bood je van 't plaatje (K-7, grip, 17-70) alleen de body aan? Mooi dat je je spullen verkocht hebt, maar dit soort K*T advertenties maken Marktplaats tot een ramp. Geef verdomme gewoon aan wat je verkoopt, en zorg ervoor dat die spullen ook op de foto staan. 't Is m.i. een farce dat je een plaatje met een 17-70 toont als je die lens niet hebt/meelevert.Verwijderd schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 22:17:
Grip had ik , lens heb ik nooit gehad. Plaatje komt van het net, stond wel leuk.
Intussen is alle pentaxgear verkocht trouwens.
Verwijderd
Wat ik het ergste van marktplaats vind is dat je een mailtje krijgt van iemand die 950 euro bied en dan denkt dat het de camera+lens+grip is. Die bieders nemen zichzelf en mij niet serieus.
Over weer naar pentax en natuurlijk wel mijn excuses dat het wat onduidelijk was, de schoonheidsprijs krijgt het zeker niet maar dit plaatje leek me beter dan een telefoonfoto zoals je soms wel ziet
Een tijd geleden is mijn K10D raar gaan doen. Ik was via MP op bezoek bij een verkoper die een DFA100 f2.8 aanbood. Nadat ik de lens op m'n body had gezet, keek ik door een hele donkere zoeker (lens + camera stonden op A-stand). Nadat ik de diafragmaring op 2.8 had gedraaid, was het weer normaal.
Na het testen (en kopen) van de lens merkte ik thuis gekomen dat de kitlens het niet meer deed.
Ook hier keek ik heel donker door de zoeker. De autofocus was niet in staat om te focussen, en handmatig scherpstellen was al helemaal niet te doen (donkere zoeker).
Na allerlei zoekpogingen in menu's, reset-pogingen e.d. kwam ik erachter dat er niets aan de hand was bij het gebruik van lenzen met een diafragmaring, zolang deze maar niet op de A-stand staat.
Op internet heb ik erg lang lopen zoeken, en kwam ik uiteindelijk uit bij 2 sites, die hetzelfde probleem beschreven:
http://www.carpelux.net/cat/leverage/
http://forum.digitalfotonetz.de/viewtopic.php?t=42333&postdays=0&postorder=asc&start=20
Hieruit bleek dat het hendeltje (in body), dat het diafragmapalletje (in lens) bedient, losgeschoten is.
Via de eerste link lukte het me niet om het probleem te herstellen, maar afgelopen weekend hebben de duitstalige link en een pincet me geholpen om het hendeltje weer terug te haken.
Foto 1: situatie voor. Als je dit met je eigen body vergelijkt, zie je dat het schuifje te ver naar rechts staat. De linkerkant hoor je helemaal niet te zien:

en foto 2: situatie na: deze foto is gemaakt terwijl ik de aan-schakelaar verderdraai (dus de 'voorbeeld'-knop gebruik). Het palletje is weer zichtbaar en neemt nu het diafragmahendeltje weer mee.

Hiermee werkt de camera weer volledig zoals het hoort!!
Hopelijk heeft NIEMAND iets aan deze beschrijving, maar mocht je het probleem (her)kennen: doe er je voordeel mee!
K-7 | SMC Pentax DA* 16-50 f/2.8 | SMC Pentax DFA 100 f/2.8 | SMC Pentax DA 18-250mm f/3.5-6.3 | K10D | Pentax DA 18-55 f/3.5-5.6 | SMC Pentax M50 f/1.7 | Tamron 28-300 f/3.5-6.3 | Pentax AF-540FGZ
Ik vind het onnozel als de verkoper een foto van een Pentax K-7 met grip en lens bij de advertentie zet. De grip wordt dan apart aangeboden, evenals een aantal niet op deze foto afgebeelde lenzen. Waarom is het dan gek dat de conclusie wordt getrokken dat de body met lens wordt verkocht. Ook staat er niet in de tekst alleen body. En de lens die afgebeeld wordt staat helemaal niet te koop. Het geeftr meer de arrogantie van de verkoper aan dan de onnozelheid van de koper m.i.Verwijderd schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 11:01:
Mijn advertentie was dan weer niet zo kut dat er wel mensen waren die begrepen dat het om de body ging. Toen ik hem plaatste had ik overigens de grip ook te koop, dus ik zocht een mooi produktplaatje met grip van de 7. Stond toevallig die lens op.. als geheel wel leuker. In de titel en omschrijving stond wel heel duidelijk dat het om de pentax k7 ging. Naast plaatjes kijken dus ook lezen (hier een cynische smile bijdenken).
Wat ik het ergste van marktplaats vind is dat je een mailtje krijgt van iemand die 950 euro bied en dan denkt dat het de camera+lens+grip is. Die bieders nemen zichzelf en mij niet serieus.
Over weer naar pentax en natuurlijk wel mijn excuses dat het wat onduidelijk was, de schoonheidsprijs krijgt het zeker niet maar dit plaatje leek me beter dan een telefoonfoto zoals je soms wel ziet
Of je zet apart te koop : body, met body foto. En een grip apart, met foto en een aantal lenzen te koop met daarbij de afbeeldingen van alle te koop zijndelenzen. Toch niet zo ingewikkeld. Als iemand goed om kan gaan met een K-7 camera dan is een geode advertentie plaatsen toch niet zo'n moeite.
@KRG en Patrick91 - ik denk dat we dit topic niet moeten gaan vullen met discussies over marktplaats-advertenties.
Laten we 't vooral ontopic houden.
Bijvoorbeeld: de review van de Pentax K-x door Photocrati: Pentax K-x Digital SLR Review: Field Test Report.
Dat is een erg positieve review van iemand die toch met heel wat terughoudendheid begon aan de review.Well, I did say that all was not perfect with the K-x. Image quality was very good, if not remarkable. And the AF system was largely on track, especially when it came to action photography. The lenses were easy to work with, if noisy during AF operation. Noteworthy was manual focusing on these lenses—with positive detents at either end of the focusing spectrum preventing you from rotating the ring too far. That was a refreshing contrast to many higher-priced lenses on other cameras. So, when I reflect back on the experience, I have to admit that I was quite pleased. Quite pleased indeed.
Erg interessantrcheinen schreef op maandag 16 november 2009 @ 10:06:
Ter info: ik kon haast niets vinden om dit probleem op te lossen, dus als iemand anders dit probleem heeft, en de garantietermijn verlopen is, kan dit erg behulpzaam zijn!
De K20D houdt zich hier erg goed btw, is al meerdere malen onder een mooie zoutwaterlaag bedekt geweest maar even spoelen met zoet water en je kan weer!
Verwijderd
Eens met Marcel zijn laatste opmerking.KRG schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 15:10:
[...]
Ik vind het onnozel als de verkoper een foto van een Pentax K-7 met grip en lens bij de advertentie zet. De grip wordt dan apart aangeboden, evenals een aantal niet op deze foto afgebeelde lenzen. Waarom is het dan gek dat de conclusie wordt getrokken dat de body met lens wordt verkocht. Ook staat er niet in de tekst alleen body. En de lens die afgebeeld wordt staat helemaal niet te koop. Het geeftr meer de arrogantie van de verkoper aan dan de onnozelheid van de koper m.i.
Of je zet apart te koop : body, met body foto. En een grip apart, met foto en een aantal lenzen te koop met daarbij de afbeeldingen van alle te koop zijndelenzen. Toch niet zo ingewikkeld. Als iemand goed om kan gaan met een K-7 camera dan is een geode advertentie plaatsen toch niet zo'n moeite.
Mij arrogant noemen, niet mee eens.
Rest via PB als je nog iets extra te melden hebt.
Hoe bevalt de Pentax SMC-DA 17-70 f/4 AL [IF] SDM ?Verwijderd schreef op maandag 02 november 2009 @ 23:45:
[...]
Hoe is de scherpte t.o.v. de kitlens? Hoe is de vertekening? Ik heb gelezen dat die op de groothoekstand nogal sterk is.
[ Voor 0% gewijzigd door BeosBeing op 19-11-2009 19:09 . Reden: typo ]
Nu heb ik op dit moment de K100D met een screen protector, maar vraag me af of dat voor de K7 ook weer nodig is.
Ik kwam deze oa tegen
http://www.giottos.com/SP.htm
Iemand daar al ervaring mee, of uberhaupt screen protectors?
Ook heb ik op mijn K100D een Katzey focus screen, bevalt mij echt perfect, weer het echte oude Pentax gevoel
http://www.katzeyeoptics....sing-Screen--prod_K7.html
Iemand daar al ervaring mee voor de K7?
Heb 13 jaar zonder moeten doen met m'n SFXn na m'n P30, en wil NOOIT meer zonder...
Als ik een nieuwe body nodig heb, zoek ik er eerst een split focus screen voor.
@rcheinen:
Ter info: ik kon haast niets vinden om dit probleem op te lossen, dus als iemand anders dit probleem heeft, en de garantietermijn verlopen is, kan dit erg behulpzaam zijn!
Dit is op dpreview ook al eens gemeld met de oplossing: er waren dacht ik een paar die het ook hadden.
(Het kan zijn dat het niet terug te vinden is als gevolg van de server crash een tijdje terug...)
Gewoon de veer terugplaatsen en alles werkt weer...
[ Voor 47% gewijzigd door PvH18 op 20-11-2009 20:53 ]
K70 + glas van 10 tot 300mm...
Verwijderd
Bekijk je huidige schermpje eens en kijk hoeveel krassen erop zitten.. zo kun je bepalen of het voor jou nodig is.
Op het scherm van mijn K100D zat na 2 weken al een lelijke kras, had toen die protector nog niet. Gelukkig wel aan de zijkant van het scherm en niet in het midden of zo.Verwijderd schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 20:49:
Ik gebruik geen screenprotector op mijn camera's, heb ik ook nooit gedaan. Op mijn telefoon zit er wel 1.
Bekijk je huidige schermpje eens en kijk hoeveel krassen erop zitten.. zo kun je bepalen of het voor jou nodig is.
En dat terwijl ik hem altijd in een paraat tas had. Maar ja, als je hem om je nek hebt hangen, krast die wel de hele tijd met het scherm over de knopen en/of ritssluiting van je jas.
Dus voor de K100D was het wel zeker nodig, maar mogelijk heeft de K7 een krasvaster scherm.
Verwijderd
Maar als ik het zo lees dan zou ik protectie gebruiken..
- Pentax K20D, 2e hands voor rond de 400 euro te vinden
- Pentax K7, nieuw voor rond de 1000 euro
- Canon EOS 1D Mark II, 2e hands voor rond de 750 euro
- Canon EOS 5D, 2e hands voor rond de 850 euro
Het voordeel voor mij om een Pentax te kopen als upgrade voor mijn K10D is dat ik al lenzen en accessoires heb voor Pentax. Het nadeel is echter dat ik me nog sterker vastbind aan Pentax en dat switchen van merk voor de komende tijd geen optie wordt dan.
Het voordeel bij Canon ligt dat het een groot merk is. Dit betekent dat ik me bind aan een merk waarbij er veel verschillende opties zijn. Het nadeel is dat ik al mijn huidige spullen moet verkopen en nog eens moet investeren in goede lenzen wil ik de aankoop van een pro-body rechtvaardigen.
Een extra voordeel van de K7 zou zijn dat ik er ook mee kan gaan filmen. Het is niet een vereiste, maar wel een leuke extra.
De grootste ergernissen die ik op dit moment ondervind met mijn K10D zijn:
- De snelheid van de AF, vaak heb ik dat hij net out-of-focus is of dat hij gaat hunten
- Prestaties bij hoge ISO's, als ik boven ISO 800 is er te veel ruis in de foto's
- Ontbreken van goede en betaalbare dedicated flitsers
Was het trouwens niet de Canon 5d die een hele slechte autofocus had? Als je meer wil weten over de canons, dan moet je denk ik vooral in het canon topic zijn.
Volgens mij heb je wel een keuze voor je waar meer Pentaxianen mee zitten.
Het "grote" voordeel van Canon mbt opties zou heel snel wel eens ingehaald kunnen worden.
Komt nog het enorme voordeel bij dat er erg veel zeer goed oud glas te koop is voor Pentax. En mocht Pentax ooit met een FF uitkomen en je zou willen upgraden daarnaar, kan je al je oud glas gewoon blijven gebruiken.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2009 13:07 ]
Dat Pentax zo geweldig bezig is durf ik te betwijfelen. In het instap segment zijn ze geweldig bezig, in het midden segment gaat het redelijk, maar in het top segment vallen ze hard tegen. De K-x is een topper in zijn klasse, zeker een aanrader. Het is echter geen camera als je vanaf een K10D komt. De K7 is een middenmotor, zeker het overwegen waard. Alleen kom je dan bij het volgende punt, er is maar een Pentax camera in het midden segment en hoger. Dit terwijl bij Canon ik zou kunnen kiezen uit de xxD, 5Dx, 1Dx en 1Dsx camera's, lijkt mij toch een wat ruimere keus.Verwijderd schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 13:06:
Aan de andere kant, Pentax is wel booming momenteel en lijkt zich steeds meer op de DSLR markt te willen gaan begeven als fikse concurrent van de bekende spelers.![]()
Het "grote" voordeel van Canon mbt opties zou heel snel wel eens ingehaald kunnen worden.
Komt nog het enorme voordeel bij dat er erg veel zeer goed oud glas te koop is voor Pentax. En mocht Pentax ooit met een FF uitkomen en je zou willen upgraden daarnaar, kan je al je oud glas gewoon blijven gebruiken.
Een Pentax FF zou zeker welkom zijn, maar zou mij ook niet veel voordeel opleveren omdat de meeste lenzen die ik heb niet FF zijn.
~~~[html]Als mensen interesse hebben om te helpen om de OP van dit topic bij te houden, dan kunnen ze contact opnemen met de TS (via de DM).~~~[/html]