Het grote Pentax dSLR topic - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 19 ... 38 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-09 08:36

MarcelG

parttime guru, fulltime idiot

Hahaha, ik snap Nomad's interventie. >:) Vrijdagavond snapte tijdens het feestje ook niemand de link, behalve een andere Pentaxiaan. :P
Maar goed, weer terug ontopic.

Heeft iemand de review van de K-7 gelezen in Digifoto Pro? Komt érg goed uit de bus (9.2) en wordt zelfs als Best Buy in z'n prijsklasse aangeprezen.
Vooral de ergonomie (locatie knoppen, grip etc) wordt geprezen.
Het enige minpunt wat men kon verzinnen was het feit dat je in film modus niet even snel een foto kunt nemen...Tja, dat noem ik dus muggeziften (of muggenziften..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb hem gelezen, had proefabo aangevraagd en dit was het eerste nummer.
Vraag me wel af wat de test en het oordeel nu werkelijk waard is.
Ik vind persoonlijk de ergonomie slecht, de k20 was beter geschikt voor mijn handen. Hopen dat de grip uit Taiwan er snel is!
En dat minpuntje over foto nemen in filmmodus... pffff verzin dan iets anders zoals 5,2 fps is wat minder dan de concurentie ofzo. Of toch het ruisverhaal met meer detail..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:33
Een foto nemen in filmmodus? Ja, met de K-7 kun je achteraf en in-camera een frame uit de film opslaan als JPEG. Probleem opgelost, alleen is het dus niet op de volledige resolutie. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Spotmatic op 05-10-2009 13:21 ]

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik heel die crappy filmfunctie niet dus voor mij niet zo van belang :)
Toen ik niet thuis was is er een poging gedaan om de k7 grip te bezorgen. Morgen doen ze een nieuwe poging.. jammer dat de douane juist mijn pakje weer moet nakijken.. 55 euro komt erbij. Tel daarbij op de 175 die ik al kwijt was en het voordeel van kopen in het buitenland is weg.. bijna dan :)
Maar blijf blij dat hij eraan komt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fjeze
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-09 06:43

Fjeze

AllesPerfect!

Misschien een gewetensvraag in dit Topic.

Ik twijfel tussen 4 camera's de Sony A550, de Nikon D5000, de Canon 500D en de Pentax K-7.
Ik ben puur hobby fotograaf, en wil beginnen met een Body met KIT lens, en vervolgens in de toekomst een keer een tele halen.
Hoe zit het met de autofocus snelheid van de K-7 t.o.v. de wat langzamere K20D?

En wat raden jullie aan, en waarom?

Hoop dat ik dat hier mag vragen...

Fly or Die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je krijgt hier natuurlijk alleen maar te horen dat je en pentax moet nemen :)
Als je zegt dat je puur voor de hobby met de kitlens wilt starten zou ik persoonlijk kijken naar de pentax k-x. Is ook een model dat net uit is, stuk goedkoper en veel dingen van de k20 komen erin terug. Het is een stuk goedkoper dan de k7, upgraden kan altijd nog.
Koop je de k-x gelijk in een kit met de 18-55 en 50-200.
Natuurlijk is er met de 5000 en 500 ook niets mis. Op naar de winkel en vasthouden is het beste.. want daar gaat het ook om. Maar nu nog een winkel vinden die alles heeft.

Sterkte.. je zal wel ondersneeuwen in het land van canon en nikon.. zoek je voorlichting sla je de grote zaken over, bij media markt of saturn krijg je in 9 van de 10 gevallen geen goed advies omdat men staat om te verkopen, niet omdat fotograferen de hobby is. Er wordt ook wel eens gefluisterd dat bepaalde merken verkopen goed is voor de portemonnee van de verkoper... maar dat is van horen zeggen.
Geef even door waar je woont qua gebied.. dan krijg je hier vast een paar goede tips van fotozaken die de moeite waard zijn.. mocht je in de regio rijnmond zitten: kameraexpress in Capelle aan den IJssel.. is wel even afhankelijk van welke verkoper je treft maar er lopen mensen met verstand.
Not: foka.. die verkochten mij een 2e hands k7 voor nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
De K-7 is wel even een camera van een andere orde van grootte dan de A550, D5000 en de 500D. Een 7 is immers meer dan 5 ;) Het is dus appels met peren vergelijken. De K-7 heeft een behuizing van magnesiumstaal en is weather sealed (dit laatste geldt ook voor de beide kitlzenzen), hebben die andere camera's dat ook?

Ik beperk me tot de vergelijking van de K-7 met de K20D. Ik heb de K-7 en kom van de K20D en K10D. Voor mijn fotografie was de overgang naar de K-7 een eye-opener. Eindelijk een goede live view en inderdaad een snellere AF (al gebruik ik de AF dan weer bijna nooit ;)). De K-7 is erg responsive en de tijd tussen het indrukken van de ontspanknop en de daadwerkelijke foto is zeer kort (korter dan bij de K20D). De AWB is met name bij lamplichtbronnen veel beter. En zo kan ik nog wel even doorgaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvH18
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:42

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

magnesiumstaal?
dat bestaat niet. Het frame van de K-7 is gemaakt van een aluminium-magnesium legering.

K70 + glas van 10 tot 300mm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
PvH18 schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 23:03:
magnesiumstaal?
dat bestaat niet. Het frame van de K-7 is gemaakt van een aluminium-magnesium legering.
"Body build: Magnesium/steel alloy with steel sub-structure"

http://www.dpreview.com/reviews/pentaxk7/page2.asp

Dus het kan volgens jou niet bestaan, maar dit is wat Pentax zelf aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je een spatie + slash tussen magnesiumstaal zet krijg je magnesium/staal :) dus beide stoffen zijn verwerkt in de body.. dat is wat ik lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Verwijderd schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 09:39:
Als je een spatie + slash tussen magnesiumstaal zet krijg je magnesium/staal :) dus beide stoffen zijn verwerkt in de body.. dat is wat ik lees.
"Alloy" betekent legering (metaalmengsel). Dat soort termen gebruik je niet als beide stoffen apart zijn verwerkt in de behuizing. Het chassis van de K-7 is van edelstaal. Maar de bronnen zijn hier zelf niet duidelijk over.

[ Voor 6% gewijzigd door Spotmatic op 07-10-2009 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ach, die bronnen ook altijd :)
Voorlopig heb ik net 55 euro afgerekend met de postbode en daarmee is het totaalbedrag voor mijn grip 230 euro geworden maar... geweldig! De 7 was te klein voor mijn handen maar nu is het weer lekker vasthouden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Gefeliciteerd! Ik wil nog steeds de grip maar het geld is ff op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:43

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Volgens mij moet ik hier zijn voor de kenners, dus ik post het hier maar even :)
Heb de hele week al een bijzondere koopzucht en koop daardoor van alles waarvan ik nu al denk :S wat moet ik er mee.
Zo ook een m42 converter naar eos, zodat het op mijn 5d past.

In een poging om er wat mee te doen ben ik op zoek gegaan naar m42 lenzen, maar daar heb ik echt geen kaas van gegeten. Wat zijn lenzen op M42 die nog een beetje de moeite waard zijn?
Liefst iets van een lichtsterke portretlens achtig iets :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
[b][message=32696748,noline] Wat zijn lenzen op M42 die nog een beetje de moeite waard zijn?
Liefst iets van een lichtsterke portretlens achtig iets :)
Bij mij ben je i.i.g. aan het goede adres. ;)

Op een FF camera zou ik de 85mm f/1.9 en 85mm f/1.8 Super- of Super-Multi-Coating (SMC) Takumars adviseren. De SMC's hebben multicoating, de Supers niet. De f/1.9 variant heeft een iets mooier bokeh dan de f/1.8, maar de f/1.8 is scherper. Besef wel dat het dan niet om goedkope lenzen gaat; lichtsterke M42 portretlenzen zijn altijd aan de prijs (al helemaal sinds de 5D er is ;)). In de bovenstaande gevallen moet je toch wel rekenen op 150 tot 250 euro. Goedkoper wordt het bij andere merken ook niet of ze zijn amper te vinden (ik denk dan aan bijv. de 85mm f/1.8's van Soligor en Vivitar; ze zijn er wel maar haast onvindbaar). Op de 5D doet de SMC Takumar het in ieder geval prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

en heb je dan kwaliteit die de 85 1.8 van canon te boven gaat?
Want anders koop ik wel een canon lens, die me ook AF geeft etc.....
En t.o.v. samyang 85 1.4, want met zulke prijzen is het niet meer "voor de probeersel".

Hoe moet ik die verhoudingen zien?

Dank je wel trouwens voor de hulp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Ik ken de Samyang niet uit ervaring, maar alles wijst erop dat het een scherp tekenend objectief is (dat echter niet scherper wordt na enig diafragmeren; deze lens is puur ontworpen voor wide-open fotografie). De bouwkwaliteit is echter niet op hetzelfde niveau als van een Takumar.

Als je moet kiezen tussen een Tak en de EF dan zou ik de EF maar nemen... (Ook al is de Tak degelijker gebouwd). Uiteindelijk gaat het om de plaatjes en niet om de lens. Wil je puur een kleinere DOF dan is de Samyang geen slechte koop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Die converter hou ik gewoon in de kast, misschien kom ik eens wat tegen wat zo de moeite waard lijkt te zijn.
Voor de kortere termijn ga ik een 85 1.4 samyang of 1.8 canon halen.

Ik ga dit topic wel een beetje in de gaten houden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Spotmatic schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 13:20:
De K-7 is wel even een camera van een andere orde van grootte dan de A550, D5000 en de 500D. Een 7 is immers meer dan 5 ;)
Tja, een 3 is nog minder, maar toch heb ik vandaag een Nikon D300 gekocht, terwijl de K-7 ook nog in de running was. ;)
Maar ik denk dat ik m'n *ist DS nog wel zal blijven gebruiken, maar dan uitsluitend in combinatie met de 1.8/85mm K-lens, of voor macro/repro dingen met balg en vergrotingsobjectief. M'n andere primes bieden niet of nauwelijks meer dan een goede zoomlens nu biedt.

/me blijft Pentaxian, maar voorlopig even niet, die D300 heeft zoveel mogelijkheden dat 't net pakjesavond is! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Iemand hier al ervaring met de "levensduur" van de K7 accu?
"Levensduur" dus in de zin van hoeveel foto's je er pakweg mee kan maken, en dan uiteraard RAW foto's. want jpg foto's maak je toch denk ik niet meer, zeker niet met de K7.

Ben nu (nog) in het bezit van een K100d, en daar maak ik met 1 setje GP 2700 met RAW zo'n 400 foto's (jpg kom ik niet verder dan pakweg 200)

Ben dus wel benieuwd naar de praktijk ervaring van de K7 met zijn accu. Hier hangt het toch van af of je er een extra accu bij koopt of niet (of de grip natuurlijk, daar kunnen weer AA batterijen in)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Verwijderd schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 00:27:
Iemand hier al ervaring met de "levensduur" van de K7 accu?
Ik schat dat ik ongeveer 1000 foto's kan maken voordat het laatste streepje zichtbaar is (ik maak trouwens veel gebruik van de Live View functionaliteit).

En JPG's zorgen bij jou voor meer stroomverbruik? Vreemd, ook al weet ik dat de JPG's natuurlijk vanuit de interne RAW data moeten worden opgebouwd.

[ Voor 18% gewijzigd door Spotmatic op 08-10-2009 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@afterlife. Van harte, het is een mooi toestel hoor (ik had hem ook). Knoppen zitten wel heel fijn vind ik, met name die links naast het scherm.. daar heb je je hand dus daar moeten de knoppen zitten.. op de K7 moet je weer naar boven voor de play en delete knop.. maar goed, body is kleiner, minder ruimte.. ik snap het wel hoor :)
Voordat je het vraagt: de d300 is weer weg omdat de VR van nikon heel anders werkt dan de SR van pentax. Ik zat regelmatig met onscherpe foto's. Een gesprekje met een medewerker van een fotowinkel gad uitkomst. De sensor van de pentax beweegt ook naar voor en achter, daar was ik aan gewend. Dus het was wennen of terug.. en ik ging terug.
Maar het is een dijk van een camera hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Nomad schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 13:32:
en heb je dan kwaliteit die de 85 1.8 van canon te boven gaat?
Want anders koop ik wel een canon lens, die me ook AF geeft etc.....
En t.o.v. samyang 85 1.4, want met zulke prijzen is het niet meer "voor de probeersel".

Hoe moet ik die verhoudingen zien?

Dank je wel trouwens voor de hulp :)
Hoe is het met de babyPentax? :P

Qua lenzen, een paar oude taks zijn nooit weg :) Een 50mm heb je voor onder de 2 tientjes en het blijven ontzettend degelijke en leuke lenzen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Spotmatic schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 08:37:
[...]

Ik schat dat ik ongeveer 1000 foto's kan maken voordat het laatste streepje zichtbaar is (ik maak trouwens veel gebruik van de Live View functionaliteit).

En JPG's zorgen bij jou voor meer stroomverbruik? Vreemd, ook al weet ik dat de JPG's natuurlijk vanuit de interne RAW data moeten worden opgebouwd.
Het verbaasde mij ook ja. Ik kon in de tijd dat ik JPG maakte pakweg 200 foto's maken met een setje 2700mAh accu's. Sinds ik whibal graycard heb (www.whibal.com), maak ik alleen nog maar RAW, en tot mijn verbazing houdt het zelfde setje accu's het ruim 400 foto's uit.
Dat is dus in praktijk 1 setje per dag ipv 3 setjes tijdens steden tripjes :)

Maar als de accu van de K7 het dus 1000 foto's uithoudt, dan heb je dus vrijwel nooit een 2de accu nodig (mits het natuurlijk weer geen 24 uur duurt om hem op te laden ;) )

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2009 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1e oplaadsessie was 390 minuten volgens de handleiding.. heb de tijd niet echt in de gaten gehouden maar een uurtje of 6 heeft hij er wel in gezeten.. Ik gebruik geen liveview dus zal vast lang meegaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Erasmo schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 18:49:
[...]

Hoe is het met de babyPentax? :P

Qua lenzen, een paar oude taks zijn nooit weg :) Een 50mm heb je voor onder de 2 tientjes en het blijven ontzettend degelijke en leuke lenzen.
Met de kleine gaat alles goed. Hij heeft zijn eerste stapjes gezet en hij ligt nu ter controle, we verwachten over een weekje de diagnose :)

50mm's heb ik niet heel veel trek in. Had de 50 1.4 sigma, een optisch wondertje, die me alsnog niet kon bekoren.
Ik hou de converter ring gewoon en zie wel wanneer er iets op mijn pad komt wat interessant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Nomad schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 01:47:
[...]
Met de kleine gaat alles goed. Hij heeft zijn eerste stapjes gezet en hij ligt nu ter controle, we verwachten over een weekje de diagnose :)

50mm's heb ik niet heel veel trek in. Had de 50 1.4 sigma, een optisch wondertje, die me alsnog niet kon bekoren.
Ik hou de converter ring gewoon en zie wel wanneer er iets op mijn pad komt wat interessant is.
Wat zoek je precies? Uitgesproken scherpte? Een zacht bokeh? Of een lens met wat meer karakter. Als je dat laatste zoekt dan is de 100mm f/2.8 Meyer Trioplan een erg leuk lensje. Het is een triplet en mede daarom is de bokeh bijzonder. Helaas zijn de prijzen bezig aan een opmars naar boven (met dank aan de vele 5D bezitters :P).

Mits goed toegepast kun je resultaten als dit krijgen:

http://www.flickr.com/photos/kellysereda/3861591131/sizes/o/

By the way: er komt weer een portretlensje deze kant op, namelijk een Accura Supertel 85mm f/1.9. En dat voor maar 44 euro incl. verzendkosten vanuit Zweden. Het zal echter geen mint exemplaar zijn ;)

De 83mm f/1.9 Asahi-Kogaku Takumar wordt ook al regelmatig gebruikt.

Afbeeldingslocatie: http://i385.photobucket.com/albums/oo293/spotmatic/th_k7tak83.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i385.photobucket.com/albums/oo293/spotmatic/th_akpor83-03.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i385.photobucket.com/albums/oo293/spotmatic/th_akpor83-05.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i385.photobucket.com/albums/oo293/spotmatic/th_akpor83-06.jpg

[ Voor 37% gewijzigd door Spotmatic op 09-10-2009 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zelf als tele de Vivitar 75-210 Series I op marktplaats gekocht voor 5 tientjes. Zat zelfs nog in de originele verpakking *O*

Echt een onverslagen lens, vooral de 1-grip scherpstelling-zoem ring is ongekend. Echt een perfecte lens voor aktie foto's.

Ik snap echt niet dat ze met de moderne lenzen dit echt perfecte systeem niet over genomen hebben. Met een aparte ring voor zoemen en een aparte ring voor scherpstellen ben je gewoon per definitie altijd te laat.
En autofocus voor aktie-vogel foto's is een zeer grote no-go.
Ben al meerdere malen naar Avifauna geweest om tijdens de vogelshow aktie foto's te maken en daar zijn toch zeer perfecte plaatjes uitgekomen.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2009 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Spotmatic schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 09:13:
[...]

Wat zoek je precies? Uitgesproken scherpte? Een zacht bokeh? Of een lens met wat meer karakter. Als je dat laatste zoekt dan is de 100mm f/2.8 Meyer Trioplan een erg leuk lensje. Het is een triplet en mede daarom is de bokeh bijzonder. Helaas zijn de prijzen bezig aan een opmars naar boven (met dank aan de vele 5D bezitters :P).

Mits goed toegepast kun je resultaten als dit krijgen:

http://www.flickr.com/photos/kellysereda/3861591131/sizes/o/

By the way: er komt weer een portretlensje deze kant op, namelijk een Accura Supertel 85mm f/1.9. En dat voor maar 44 euro incl. verzendkosten vanuit Zweden. Het zal echter geen mint exemplaar zijn ;)

De 83mm f/1.9 Asahi-Kogaku Takumar wordt ook al regelmatig gebruikt.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
zo'n lens als jij gekocht hebt, dat vind ik de moeite waard. 44 euro is te doen, 85 1.9 is netjes qua lichtsterkte.
Bokeh is prettig en lekker prutsen waardig :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

€44? Netjes!

Vraag aan de K7-gebruikers, het AF-hulplicht, werkt dat een beetje goed? Gister een party geschoten maar het AF-grid van de 360 flitser bevalt me niet echt, het duurt best lang voor hij een lock heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elissen
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-02 12:16
Erasmo schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 07:11:
€44? Netjes!

Vraag aan de K7-gebruikers, het AF-hulplicht, werkt dat een beetje goed? Gister een party geschoten maar het AF-grid van de 360 flitser bevalt me niet echt, het duurt best lang voor hij een lock heeft.
Het AF-hulplicht valt mij tegen op de K-7. Hij zit zeer dicht tegen de lens aan waardoor met grotere lenzen (DA* 16-50mm bijv.) dit niet echt helpt. Met kleinere lenzen helpt het wel degelijk, maar dit is wederom afhankelijk van de situatie.

Ik heb laatst foto's gemaakt op een party met de da-limited 40mm en je kan geweldige foto's maken. Helaas gebeurde het ook twee keer dat het toestel geen af-lock kon krijgen, zelfs met meerdere keren proberen. Dit gebeurde beide keren met veel tegenlicht (spots/schijnwerpers) in een donkere zaal.

Los daarvan ben ik blij dat ik m'n K20 heb omgeruild voor de K7. Moet wel zeggen dat het in het begin heel erg wennen is omdat het toestel toch echt anders reageert dan de K20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Elissen schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 15:51:
[...]

Het AF-hulplicht valt mij tegen op de K-7. Hij zit zeer dicht tegen de lens aan waardoor met grotere lenzen (DA* 16-50mm bijv.) dit niet echt helpt. Met kleinere lenzen helpt het wel degelijk, maar dit is wederom afhankelijk van de situatie.

Ik heb laatst foto's gemaakt op een party met de da-limited 40mm en je kan geweldige foto's maken. Helaas gebeurde het ook twee keer dat het toestel geen af-lock kon krijgen, zelfs met meerdere keren proberen. Dit gebeurde beide keren met veel tegenlicht (spots/schijnwerpers) in een donkere zaal.

Los daarvan ben ik blij dat ik m'n K20 heb omgeruild voor de K7. Moet wel zeggen dat het in het begin heel erg wennen is omdat het toestel toch echt anders reageert dan de K20.
En de AF in het algemeen? Ik had met mijn K20D icm sigma 30mm f/1.4 serieus moeite om goed te focussen... Ik zit er over te denken om begin volgend jaar een K-7 aan te schaffen en dan icm met m'n 16-50 en flitser te gebruiken voor party's...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
Verwijderd schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 22:34:
En autofocus voor aktie-vogel foto's is een zeer grote no-go.
Misschien dat de instap toestellen en lenzen daar niet zo goed in zijn, maar de middenklasse (zeg K-7, 50d, D300) met een beetje telelens moet dat wel kunnen hoor. Hordes mensen die vogels fotograferen met AF, ook actiefoto's :)

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Laatst online: 14-09 10:18
abrakadaver schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 17:35:
[...]

Misschien dat de instap toestellen en lenzen daar niet zo goed in zijn, maar de middenklasse (zeg K-7, 50d, D300) met een beetje telelens moet dat wel kunnen hoor. Hordes mensen die vogels fotograferen met AF, ook actiefoto's :)
Zeker weten. Zelfs mijn 30D kon dat met 70-200/2.8 op niet al te grote afstnad prima aan, dus een K-7 zou dat ook met 2 vingers in zijn neus moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elissen
Erasmo schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 16:58:
[...]
En de AF in het algemeen? Ik had met mijn K20D icm sigma 30mm f/1.4 serieus moeite om goed te focussen... Ik zit er over te denken om begin volgend jaar een K-7 aan te schaffen en dan icm met m'n 16-50 en flitser te gebruiken voor party's...
Ik heb wel het gevoel dat de AF van de K7 net iets sneller is en dat die wat minder vaak zit te zoeken dan de K20. Hoe het gaat icm je sigma 30mm zou ik niet weten. Wel heb ik laatst een 50mm f1.7 manual van Pentax op de kop getikt en die focus-indicatie werkt behoorlijk goed (het toestel piept zodra je de focus hebt)

Dit is met de K7 en de da-limited 40mm f2.8 en ingebouwde flitser:
http://fotos.elissen.com/...5381&g2_imageViewsIndex=1
http://fotos.elissen.com/...5420&g2_imageViewsIndex=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ai nou wordt het wel heel verleidelijk om te updaten...

De Beukelaar houdt trouwens nog steeds de boot af met mijn 16-50, de winkel waar ik hem gekocht hebt belt iedere dag maar nog steeds geen nieuws, ze zijn hem gewoon kwijt geraakt! |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Erasmo schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 13:58:
De Beukelaar houdt trouwens nog steeds de boot af met mijn 16-50, de winkel waar ik hem gekocht hebt belt iedere dag maar nog steeds geen nieuws, ze zijn hem gewoon kwijt geraakt! |:(
Dan sturen ze maar een nieuwe! :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeosBeing
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Erasmo schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 13:58:
Ai nou wordt het wel heel verleidelijk om te updaten...

De Beukelaar is volgens mij de voornaamste reden dat mensen geen Pentax meer kopen.
Diens voorganger was de laatste jaren ook niet meer je-van-het trouwens, hoe anders was dat wel niet voor 1995, ja vooral voor 1985, toen men nog echt meetelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Spotmatic schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 14:00:
[...]

Dan sturen ze maar een nieuwe! :N
Ben er mee bezig ze te overtuigen, ik zit alleen in het buitenland en heb een kwartier satteliettelefoon per dag beschikbaar waar ik alles mee moet regelen dus dat schiet niet echt op...
BeosBeing schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 15:47:
[...]

De Beukelaar is volgens mij de voornaamste reden dat mensen geen Pentax meer kopen.
Diens voorganger was de laatste jaren ook niet meer je-van-het trouwens, hoe anders was dat wel niet voor 1995, ja vooral voor 1985, toen men nog echt meetelde.
Afgelopen maanden(hij ligt er al sinds april) heb ik m'n 16-50 erg hard nodig gehad, gelukkig heb ik het tot nu toe nog wel met primes kunnen redden maar binnenkort heb ik toch écht een lichtsterke zoom nodig voor een opdracht :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Positron
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-07 15:06

Positron

Immer positief! +1,6*10^-19 C

Volgens mij zijn Erasmo en ik collega's. ;) Doordat mijn vaarschema wat in het water is gevallen heb ik vandaag mijn 50-200 WR kunnen ontvangen. M'n camera's liggen aan boord, maar ik ga 'm binnenkort uitvoerig testen. M'n conventionele 50-200 kan dus op Markplaats.

Opvallend aan de lens is de rode rubberen rand in de mount en de kleinere filterdiameter, die is namelijk 49mm tov de 52mm van z'n niet-WR-collega. En natuurlijk valt de 'grip' van de lens op, maar dat is op foto's duidelijk te zien. En de lensdop is ook een stuk dikker en anders van vorm. Maar hij voelt prima aan.

Iemand hier die nog meer info heeft ten aanzien van de waterdichtheid? Ik had ergens gelezen dat de WR's minder waterdicht zijn dan de DA*-lenzen. Ik kan me er wat bij voorstellen, maar heb het nooit uit officiële bronnen vernomen.

Ik vraag me trouwens nog steeds af hoe Foto Booms die WR's zo goedkoop (nu 129 euro) kan aanbieden. De adviesprijs van het ding is volgens mij 299 euro. Bij Kamera-Express bijvoorbeeld betaal je 269 euro. Dat is twee-en-een-half keer zoveel als de 109 euro die ik ervoor betaald heb.. 8)7

Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat enorme prijsverschil snap ik ook niet. Overigens heb ik hem ook.. meer voor de heb dan voor het gebruik volgens mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Positron schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 17:36:
Volgens mij zijn Erasmo en ik collega's. ;) Doordat mijn vaarschema wat in het water is gevallen heb ik vandaag mijn 50-200 WR kunnen ontvangen. M'n camera's liggen aan boord, maar ik ga 'm binnenkort uitvoerig testen. M'n conventionele 50-200 kan dus op Markplaats.

Opvallend aan de lens is de rode rubberen rand in de mount en de kleinere filterdiameter, die is namelijk 49mm tov de 52mm van z'n niet-WR-collega. En natuurlijk valt de 'grip' van de lens op, maar dat is op foto's duidelijk te zien. En de lensdop is ook een stuk dikker en anders van vorm. Maar hij voelt prima aan.

Iemand hier die nog meer info heeft ten aanzien van de waterdichtheid? Ik had ergens gelezen dat de WR's minder waterdicht zijn dan de DA*-lenzen. Ik kan me er wat bij voorstellen, maar heb het nooit uit officiële bronnen vernomen.

Ik vraag me trouwens nog steeds af hoe Foto Booms die WR's zo goedkoop (nu 129 euro) kan aanbieden. De adviesprijs van het ding is volgens mij 299 euro. Bij Kamera-Express bijvoorbeeld betaal je 269 euro. Dat is twee-en-een-half keer zoveel als de 109 euro die ik ervoor betaald heb.. 8)7
Weathersealing op zee is echt ideaal _/-\o_

De rode rubberen rand is voor de afdichting, wel interessant van de kleinere filtermaat, het zou zo maar eens kunnen dat ze intern qua elementen ook wat hebben lopen sleutelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Positron
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-07 15:06

Positron

Immer positief! +1,6*10^-19 C

Ja, de weathersealing had ik een week eerder ook al prima kunnen gebruiken. M'n Tamron 17-50 heeft helaas wat zout water gevangen toen ik vanuit de rubberboot wat foto's aan het maken was. Gelukkig geen schade, heb 't daarna ook gauw schoongemaakt. :)

Toevallig heb ik ook nog een 49mm skylight liggen, dus die kan er meteen op. De coating maak ik me het meeste zorgen om met dat zoute water.

Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
De DA 18-55 WR is dan geen superlens, maar er komen wel scherpe contrastrijke plaatjes uit! Bewijs:

Afbeeldingslocatie: http://i385.photobucket.com/albums/oo293/spotmatic/accura85-06.jpg

Hierboven staat tevens mijn laatste aanwinst: de Accura Supertel 1:1.9 f=85mm. Erg veel is er niet over bekend op het web, wat meestal betekent dat er maar heel weinig van zijn gemaakt. De fabrikant (Nissin Optical Mfg.) is vooral bekend als fabrikant van Cine lenzen. Ze bestaan volgens mij nog steeds.

Afbeeldingslocatie: http://i385.photobucket.com/albums/oo293/spotmatic/accura85-02.jpg

Mechanisch is-ie in een zeer goede conditie: alles draait soepel. Er zit wel wat rommel binnen in de lens, maar dat maak ik later nog wel schoon.

Het is een lens met een T2-vatting. Dit houdt in dat de lens een schroefdraad van zichzelf heeft (ook 42mm, maar met een andere draad) en alleen kan werken met een T2-adapter. Adapters zijn echter makkelijk te krijgen; gelukkig had ik er al eentje achter de hand.

Van al mijn 'portretlenzen' is deze qua maat het langst, maar ook het dunst. Er zullen waarschijnlijk concessies zijn gedaan. Want het is zeer zeker niet mijn scherpste lens. Wide open is hij redelijk soft, na enig diafragmeren knapt het beeld al flink op. Maar de bokeh wide open vind ik wel interessant, dus hij heeft zijn eigen plaatsje in mijn verzamelng...

Afbeeldingslocatie: http://i385.photobucket.com/albums/oo293/spotmatic/acsup85-01.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i385.photobucket.com/albums/oo293/spotmatic/acsup85-02.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i385.photobucket.com/albums/oo293/spotmatic/acsup85-03.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Positron schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 17:36:
Ik vraag me trouwens nog steeds af hoe Foto Booms die WR's zo goedkoop (nu 129 euro) kan aanbieden. De adviesprijs van het ding is volgens mij 299 euro.
Volgens mij gewoon een foutje van degene die de webshop bijhoudt: exact dezelfde prijs als de oude 50-200 nu bij hun kost. Maar misschien zijn ze er ondertussen achter, want beide lenzen staan als niet meer in voorraad.

Vreemde keus trouwens om de filtermaat weer van 52mm naar 49mm terug te brengen. De 18-55 heeft ook gewoon 52mm, en nu kun je dus bv. een pola filter niet zonder extra stepup ring op beide lenzen gebruiken.

Voor de niet-Pentax meelezertjes: ja, op de kitlens van Pentax kun je prima een pola gebruiken omdat 't frontelement niet alle kanten opdraait. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Spotmatic schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 22:23:
Maar de bokeh wide open vind ik wel interessant, dus hij heeft zijn eigen plaatsje in mijn verzamelng...
"Interessant" is wel een grappige benaming, ikzelf dacht eerder aan "keihard" en "foeilelijk". ;)
Maar zo'n zeldzaamheidje past prima in je verzameling, al verwacht ik niet dat je 'm ooit nog 's ergens serieus in zal willen zetten. Misschien als repro-lens, want dan boeit bokeh nauwelijks, maar verder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNdM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:30

MaNdM

1000-dingen-doekje

Vandaag, na veel afwegen, de Sigma 30mm F1.4 gehaald. De eerste indrukken zijn goed. Hij is behoorlijk van formaat en gewicht, maar de prestaties zijn er wel naar. Het is jammer dat er geen HSM versie voor Pentax bestaat, maar ondanks dit is de focus erg snel. Resultaten heb ik nog even niet om te posten, maar voor zover ik al even heb kunnen beoordelen is hij erg scherp.

Ik zit er sowieso aan te denken om onze verzameling aan objectieven en bodies te herzien. We hebben nu een K10D met grip en een K100D. Aan objectieven hebben we onder andere:
  • Pentax SMC DA 16-45mm AF f/4.0 ED AL
  • Pentax SMC DA 50-135mm f2.8 ED (IF) SDM
  • Pentax DA 18-55mm F3.5-5.6 AL
  • Sigma AF 17-70mm f/2.8-4.5 DC Macro
  • Sigma AF 70-300mm F4-5.6 APO DG Macro
Waar ik naartoe wil is de K100D vervangen voor een K20D met grip. En onze verzameling moet er uiteindelijk zo uit komen te zien:
  • Pentax K10D met grip
  • Pentax K20D met grip
  • Pentax AF 360 FGZ Flitser
  • Pentax SMC DA 16-50mm f2.8 ED AL (IF) SDM
  • Pentax SMC DA 55mm F 1.4 SDM (Hier ben ik echter niet zeker van)
  • Sigma AF 30mm f1.4 EX DC
  • Sigma AF 70-200mm F2.8 APO EX DG HSM II Macro
Ik ben er alleen nog niet over uit of ik de Sigma 17-70mm weg ga doen. Deze is qua macromogelijkheden echt heel fijn. Wat zouden jullie doen?

To be determined...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik weet niet zijn actuele marktprijs, maar brengt hij nog wat op? Zo nee, houden dan. Als je merkt dat je hem amper gebruikt met je nieuwe set kun je hem dan ook wel verkopen.

Verder een goede set, ik gebruik ook de 16-50 50-135 combi graag op 2 bodies. Neem je voor beide bodies een grip? Want hij is immers onderling uitwisselbaar :)

Qua DA 55mm, waar wil je hem voor gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Voor beide bodies een grip ja. Ook al is alles onderling uitwisselbaar, als je druk bezig bent (concert en dan alleen de eerste 3 nummers de tijd krijgen) dan is het prettig om alles voor te kunnen bereiden en tussentijds juist niet meer te hoeven wisselen. Gezien de gewichten van alle objectieven werkt een grip wel zo prettig.

De 55mm zou vooral voor portretten gebruikt worden, maar dat kan ook met die 30mm van Sigma. De 55mm heeft als voordeel dat je minder dicht op je onderwerp hoeft te staan.

To be determined...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

De 55 en de Sigma 30 zitten inderdaad vrij dicht bij elkaar, als je nou eens kijkt naar een (limited) lens in de 70-80mm range?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Nou bijvoorbeeld de 77mm F1.8 limited zou ik heel graag hebben, maar ja... kom er maar eens aan en dan nog eens de prijs. Een alternatief zou de 70mm F2.4 limited kunnen zijn, maar die is toch minder bejubelt dan de 77mm. Het blijft toch jammer dat er op marktplaats relatief weinig mooie objectieven te vinden zijn die AF hebben. Zogezegd de juweeltjes van de Pentax collectie.

To be determined...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:04
MaNdM schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 18:21:
...
  • Pentax SMC DA 16-45mm AF f/4.0 ED AL
  • Sigma AF 17-70mm f/2.8-4.5 DC Macro
Waar ik naartoe wil is de K100D vervangen voor een K20D met grip. En onze verzameling moet er uiteindelijk zo uit komen te zien:
  • Pentax K10D met grip
  • Pentax K20D met grip
  • Pentax SMC DA 55mm F 1.4 SDM (Hier ben ik echter niet zeker van)
...
Als alternatief voor de 16-50mm F2.8 van Pentax is de Tamron 17-50mm F2.8 een echte aanrader.

Als flitser zou ik wel goed opletten bij aanschaf van de 360, deze kan waarschijnlijk alleen vertikaal gedraaid worden en niet horizontaal.

Voor de rest is inderdaad de vraag of je niet beter voor iets van een 90mm of 105mm macro kan gaan. En dan de Sigma en de 55mm F1.4 niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 21:49
MaNdM: Waarom doe je die 16-45 weg? Hij doet zeker niet onder voor de 16-50 qua beeldkwaliteit. Wel qua features, maar is dat reden genoeg?

De 77 is inderdaad een prijzig juweel. Zelf heb ik hem in Hong Kong gekocht, voor zo'n 480 euro. Gewoon in een electronica-/fotowinkel. Ik was onderweg naar Nieuw Zeeland en had het lensje op de wensenlijst staan maar vond 'm in Europa te duur. Dus mocht je ooit ergens in die regionen verzeild raken dan weet je wat je te doen staat!

JP12's opmerking over de flitser klopt. De 360 is alleen kantelbaar, niet draaibaar. Als alternatief zou je de Metz 58AF-1 kunnen overwegen; die is wel draaibaar en heeft ook een tweede flitslamp als invulflits bij bounce-flitsen. Als je dat allemaal niet wil biedt de Metz 48AF-1 m.i. het meeste waar voor je geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil graag gaan voor een 18-200 a €179 of 18-250mm a €388 beide van Tamron, odf evt Sigma.

Laagste prijzen
18-200mm
http://www.kieskeurig.nl/...i/prijzen/154308/#prijzen
18-250
http://www.kieskeurig.nl/...asf_macro/prijzen/250972/

Sigma varianten
http://www.kieskeurig.nl/...8-200mm_f35-63_dc/257213/

http://www.kieskeurig.nl/..._f35-63_dc_os_hsm/308052/

Die laatste is echter dubbel zo duur, en ik vraag mij af "waarom", beter glas, coating?
Want behalve 50mm extra zoom zit er weinig verschil in, wel geen IF?
Van deze meningwordt ik ook niet veel wijzer. Want wat is er wel of niet goed aan een 18-200 in vergelijking met de 18-250mm?

Verwijderd in "Het grote Pentax dSLR topic - Deel 4"

Terwijl Erasmo wel een 18-200mm aanraad.

Erasmo in "Het grote Pentax dSLR topic - Deel 4"

Verschil in zoom

11(200mm),14(250mm) en 17x(300mm) zoom

Het wordt nog moeilijker omdat er tussen verschillende merken ook nog een kwaliteitsverschil zou zitten, eerste feedback.
http://www.kieskeurig.nl/..._xr_di_ii/reviews/254417/
Overigens niet een terechte vergelijking volgens mij.

Ik wil toch echt een all-rounder ipv. steeds die lezen wisselen. Ik lever daar graag wat bereik voor in. Heb nu een standaard kitlens 18-55 (Pentax) en een 70-300mm (Tamron) de bekende budget lens op een K100DS.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2009 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
Dutchphoto: In principe levert een superzoom relatief slechte kwaliteit foto's op. Het ontwerp van een zoomlens met zo'n groot bereik is niet eenvoudig en schijnt vol compromissen te zitten (ik ken de technische details verder niet). Dit leidt tot veel vervorming en minder scherpe foto's. Dit gaat zeker op voor de 18-200 lenzen. De Tamron/Pentax 18-250 en 18-270 lenzen schijnen het dan weer redelijk goed te doen ondanks het nog grotere bereik. Zelf neem ik dat met een korrel zout en ga ik voor kwaliteit met korte zooms en vaste brandpunten. Voor mij is veel lenzen wisselen niet zo'n punt en Pentax heeft veel compacte lensjes. In praktijk kan ik met m'n 16-45 en m'n 77 op stap gaan en 90% van de foto's maken die ik zou willen maken, maar vaak neem ik dan ook nog m'n 50-135, 28, 43 en 50 mee en soms nog m'n 400. De 50-135 is eigenlijk de enige van die reeks die ik ook echt regelmatig gebruik.

Het fijne van de 16-45 is ook dat de 16mm groothoek mij echt veel meer mogelijkheden biedt dan een lens die pas bij 18mm begint. En voor zover ik weet is er geen enkele superzoom die begint onder de 18mm. De enige twee met een wat groter bereik zijn de Pentax en Sigma 17-70 lensjes, die beide prima prestaties leveren. Canon of Nikon heeft geloof ik wel een 16/17-85; lijkt me een mooi ding...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

JP12 schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 19:15:
[...]
Als alternatief voor de 16-50mm F2.8 van Pentax is de Tamron 17-50mm F2.8 een echte aanrader.

Als flitser zou ik wel goed opletten bij aanschaf van de 360, deze kan waarschijnlijk alleen vertikaal gedraaid worden en niet horizontaal.

Voor de rest is inderdaad de vraag of je niet beter voor iets van een 90mm of 105mm macro kan gaan. En dan de Sigma en de 55mm F1.4 niet doen.
Die flitser hebben we al een hele tijd, dus die staat niet op de lijst van wannahaves. Deze kan trouwens alleen verticaal en dat is inderdaad een beperking. Het is echter nog niet storend voor het werk, dus vervangen is nog niet noodzakelijk.

De Tamron is een redelijk bejubeld objectief, maar heeft geen SDM. Dat is waar ik eigenlijk wel de voorkeur voor heb.

De Sigma 30mm F1.4 heb ik dus onlangs aangeschaft. Prima lengte om mee te werken, kan het eigenlijk alleen maar aanraden.
mwolthers schreef op zaterdag 24 oktober 2009 @ 02:25:
MaNdM: Waarom doe je die 16-45 weg? Hij doet zeker niet onder voor de 16-50 qua beeldkwaliteit. Wel qua features, maar is dat reden genoeg?
De 16-45 heeft in mijn beleving toch best wat moeite met situaties waar weinig licht is. Hij heeft erg de neiging om te gaan jagen. Ik denk dat de 16-50 op dit punt wel beter is.
De 77 is inderdaad een prijzig juweel. Zelf heb ik hem in Hong Kong gekocht, voor zo'n 480 euro. Gewoon in een electronica-/fotowinkel. Ik was onderweg naar Nieuw Zeeland en had het lensje op de wensenlijst staan maar vond 'm in Europa te duur. Dus mocht je ooit ergens in die regionen verzeild raken dan weet je wat je te doen staat!
Ik zal het onthouden, maar de kans daarop is... nouja klein helaas.
JP12's opmerking over de flitser klopt. De 360 is alleen kantelbaar, niet draaibaar. Als alternatief zou je de Metz 58AF-1 kunnen overwegen; die is wel draaibaar en heeft ook een tweede flitslamp als invulflits bij bounce-flitsen. Als je dat allemaal niet wil biedt de Metz 48AF-1 m.i. het meeste waar voor je geld.
De verwarring komt door mij, maar deze flitser hebben we al geruime tijd. Het is vooralsnog niet storend dat deze niet kan draaien. Mocht dat wel zo worden dan komt er vanzelf een betere.

Om verdere verwarring te voorkomen bij deze even een duidelijker lijstje (ook iets aangepast t.o.v. de vorige, n.l. geen K20D voorlopig):
  • Pentax K10D met grip
  • Pentax K100D
Deze lijst representeert de verzameling die ik uiteindelijk wil hebben. De dikgedrukte items heb ik nog niet in bezit.

Deze items zullen dus weg gaan:
  • Pentax DA 16-45mm F4.0
  • Sigma DC 17-70mm F2.8-4.5
Naar mijn bescheiden mening hebben we dan een uitrusting waarmee je alles aankan. De reden dat de K20D er even vanaf is dat we ons eers even gaan focussen op het glaswerk en later, wanneer er meer behoefte aan een nieuwe body is eens te kijken wat het gaat worden. K7 misschien, time will tell. De K100D mag blijven omdat deze toch niets meer opbrengt en ja, het eet geen brood.

To be determined...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mwolthers schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 21:06:
Dutchphoto: In principe levert een superzoom relatief slechte kwaliteit foto's op.
We komen op een gebied waar iedereen een mening heeft.Bovenstaande is dus ook relatief.Want wat is slecht en wat niet? PS is er ook nog :+
De Tamron/Pentax 18-250 en 18-270 lenzen schijnen het dan weer redelijk goed te doen ondanks het nog grotere bereik.
redelijk goed voor pakweg €380? Ik heb je niet gehoord over Sigma?
Zelf neem ik dat met een korrel zout en ga ik voor kwaliteit met korte zooms en vaste brandpunten. Voor mij is veel lenzen wisselen niet zo'n punt en Pentax heeft veel compacte lensjes.
Ik ga af op de ervaringen van gebruikers. Als er 10 zijn die Zeggen dat een 18-200 een goede lens is die aardige foto's maakt koop ik die.
.
In praktijk kan ik met m'n 16-45 en m'n 77 op stap gaan en 90% van de foto's maken die ik zou willen maken, maar vaak neem ik dan ook nog m'n 50-135, 28, 43 en 50 mee en soms nog m'n 400. De 50-135 is eigenlijk de enige van die reeks die ik ook echt regelmatig gebruik.
Wat jij allemaal meeneemt ga ik beslist niet meesjouwen.
Ik heb geen 16-45 nodig voor de meeste fotografie die ik doen. Daar is 18mm-2000/250mm voldoende voor.
Ik heb meer belang in 55-70mm die ik nu mis.
Ik ga niet zo vaak meer spotten. Dus ik heb genoeg aan een 18-200/250 en ik heb altijd nog die 70-300mm om m'n nek hangen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Als je al een 70-300 hebt, waarom dat niet de Sigma of Pentax 17-70 :?
Heerlijke allround lens (ik heb de Sigma)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Een tijd geleden heb ik gemeld dat ik foto's gemaakt had met een Tahbes Synchro Camera.
Het rolletje (Agfa Isopan Super Special 120 rolfilm) zat er waarschijnlijk al dik 50 jaar in, maar de laatste 4 negatieven waren nog niet belicht.
Ik had nog beloofd 't resultaat hier te laten zien.
Bij deze dus.

Ik heb de negatieven gewoon bij de HEMA laten ontwikkelen voor € 2.65 (voor de hele rol).
Vervolgens heb ik de negatieven laten inscannen bij Foto Weert (lokale fotoboer).
Omdat ik toevallig via via een negatievenscanner beschikbaar kreeg (Epson 1640SU, een oud beestje) heb ik ze zelf ook nog eens ingescand.

Hier het resultaat van een foto die ik bij m'n schoonouders in de achtertuin gemaakt heb.
Eerst de scan van Foto Weert, waar ik € 1.05 per stuk voor betaal heb:
Afbeeldingslocatie: http://q.oxle.com/files/1/MG_14_thumb.jpg
Vervolgens dezelfde foto, maar nu zelf gescand met de Epson.
Afbeeldingslocatie: http://q.oxle.com/files/1/MG_14-2_EPSON_thumb.jpg
Mijn scan lijkt toch iets meer detail in de schaduwpartijen te hebben.
Al met al valt 't me niet tegen voor film die ruimschoots verlopen is! :o

Ik heb ondertussen een aantal (nog lang niet verlopen) rolletjes op eBay gescoord waar ik binnenkort mee aan de slag ga, waarschijnlijk met de Rolleiflex van m'n schoonvader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
MarcelG: leuke resultaten maar wel een beetje duur ;)

Zie ik nou goed dat het licht recht door de schutstrook is gegaan (ik zie de nummering van de schutstrook)? Mysterieuze resultaten, als er nog een UFO op had gestaan dan was het een authentiek jaren '50 sfeertje geweest :P

Die Tahbes is overigens een Nederlandse camera maar dat wist je natuurlijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

hjs schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 08:56:
Couldn't agree more. Deze heb ik ook en het is echt een prima lens voor een meer dan prima prijs. Voor het gros van de situaties volstaat hij en samen met een 70-300 is het een logische combinatie.

To be determined...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Spotmatic schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 10:07:
MarcelG: leuke resultaten maar wel een beetje duur ;)

Zie ik nou goed dat het licht recht door de schutstrook is gegaan (ik zie de nummering van de schutstrook)? Mysterieuze resultaten, als er nog een UFO op had gestaan dan was het een authentiek jaren '50 sfeertje geweest :P

Die Tahbes is overigens een Nederlandse camera maar dat wist je natuurlijk wel.
Tja, dat krijg je als die rol vijftig jaar lang druppelsgewijs wordt blootgesteld aan licht wat 't camerahuis in lekt.

Die Tahbes is inderdaad van nederlandse makelij, maar of we er trots op moeten zijn is iets anders ; het ding is foeilelijk, kent 2 onbenoemde diafragmastanden, 1 onbenoemde sluitertijdinstelling (klik, en je moet moet maar gokken hoe lang de sluiter openging...) en scherpstellen moet je helemaal op de gok doen door aan de lens te trekken.... >:) Hardcore McGuyver fotografie. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hjs schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 08:56:
Nou dat heb ik toch al uitgelegd, dacht ik.
Logisch of niet :) Aan die combo heb ik natuurlijk gedacht maar ik wil *niet* wisselen.Ondanks die f/2.8
Ik wil eigenlijk gewoon verder met die 18-200/250 en wat ik met die 70-300mm doe weet ik nog niet.
Misschien verkoop ik hem wel.

Overigens.

Hoe is de ervaring met de Beukelaar qua reparaties? Kwalitatief en snelheid?
Ik heb er zelf niet zoveel vertrouwen in, eerlijk gezegd.
En ook zie ik geen juichende berichten in deze thread(s)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2009 02:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik heb 2 reparaties gehad, een K100D die afgesteld moest worden, was binnen 2 weken weer terug en ze hebben toen gelijk de sensor schoongemaakt.

En een 16-50 die er meer als een half jaar heeft gelegen, waarna ze hem kwijtraakten :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parle85
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-08-2023
Kijk eens wat ze voor moois ontworpen hebben! Dat er uberhaupt vraag naar is, maar de japanners zijn nou eenmaal rare lui... bonte K-x

5D III | 1D II | 17-40 | 24-70 | 35 | 85 | 70-200 | parlevlietfotografie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Dat ding is gewoon uberwicked!!!
Afbeeldingslocatie: http://oxle.com/uploaded/18/10/korejanai-pentax-k-x_small.jpg
Ik moest meteen aan Lego denken. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyBijster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-09 20:47

RoyBijster

Rocket Scientist

Kan iemand een reden bedenken waarom Pentax voor de uberwicked, bonte kleurtjes gaat?
De kx leveren in wat basiskleuren kan ik nog wat bij voorstellen. Het is een manier om de dslr markt wat toegankelijker te maken voor overstappers. "Een leuke instap SLR.. niet te serieus, maar met serieuzere features dan een compact" Of iets dergelijks.. Niet iets dat de concurrentie durft. Maar dat monster van hierboven gaat toch wel erg ver.. :P

I make things.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erasmo schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 09:46:
Ik heb 2 reparaties gehad, een K100D die afgesteld moest worden, was binnen 2 weken weer terug en ze hebben toen gelijk de sensor schoongemaakt.

En een 16-50 die er meer als een half jaar heeft gelegen, waarna ze hem kwijtraakten :')
Ja kwijtraken van een lens is niet fijn. Weer gevonden?
Ik hoorde iets van 6 weken. Maarja.Ik wacht het wel af.
Ik heb nog een reserve, maar geen Pentax;)
Verder geen problemen met de reparaties?
MarcelG schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 12:48:
Dat ding is gewoon uberwicked!!!
[afbeelding]
Ik moest meteen aan Lego denken. >:)
Ik zag die camera gisteren ook. Volgens mij kun je ze in andere kleuren krijgen :) Geinig wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

RoyBijster schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 12:56:
Kan iemand een reden bedenken waarom Pentax voor de uberwicked, bonte kleurtjes gaat?
Dit is een speciale editie ter gelegenheid van de zogenaamde Kore Ja Nai robot.
Pentax is japans, en in Japan zijn robots erg populair.
De houten Kore Ja Nai robot heeft vorig jaar een aantal design awards gewonnen in Japan.
Dus...dit is eigenlijk heel logisch. >:)

Er worden overigens maar 100 exemplaren gemaakt van de van de Kore Ja Nai K-x, als ik 't goed gelezen heb.

[ Voor 3% gewijzigd door MarcelG op 27-10-2009 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Parle85 schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 09:59:
Kijk eens wat ze voor moois ontworpen hebben! Dat er uberhaupt vraag naar is, maar de japanners zijn nou eenmaal rare lui... bonte K-x
Gewoon, omdat het kan! Iets minder exreem zoals bv. gewoon een kleuraccentje zal veel mensen die de DSLR-wereld binnen stappen toch extra opvallen :)
Verwijderd schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 13:19:
[...]

Ja kwijtraken van een lens is niet fijn. Weer gevonden?
Ik krijg een nieuwe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psyBSD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-01-2021

psyBSD

Hates 0x00 bytes

Jammer dat het geen SONY is, dan hadden ze het vast gelabeled met 'My first SONY' ;)

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parle85
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-08-2023
Ik denk dat die cam verkrijgbaar is bij de intertoys onder de naam "my first D-SLR".
Japanners staan erom bekend dat ze nogal van afwijkende frutsels houden, dus echt verrassend is het niet. Ik denk alleen niet dat ze hem in Europa durven te lanceren. Het is imo niet echt een gat in de markt, een gekleurde spiegelreflex.

5D III | 1D II | 17-40 | 24-70 | 35 | 85 | 70-200 | parlevlietfotografie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind 'm wel lief! :)
In Japan kun je de K-x al in 100 verschillende kleurcombinaties kopen, maar dit is zo over the top als 't maar kan. Hebben ze er ook een bijpassende 50-200 bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16-09 18:32

Isniedood

nee, echt niet!

Voor de geïnteresseerde is de eerste k-x review online. hier te vinden: http://www.techradar.com/.../pentax-k-x-642482/review

Ik kan het wel waarderen die kleuren van de limited k-x. Dat ze uberhaupt veel met kleuren bezig zijn de laatste tijd onderscheidt Pentax wel van andere camera merken. Het lijkt me dan ook een zeer goede ontwikkeling. Bij de compacts is al bewezen dat kleuren verkopen. Nu de dSLR steeds betaalbaarder wordt worden kleuren ook weer interessanter. Dit soort idioot gekleurde camera's als de k-x limited zorgt ook weer voor redelijk wat gratis reclame. Men praat hier nou eenmaal over.

Echter heb ik mijn twijfels over hoeveel geld er zit bij de kleuren liefhebbers. Denk dat veel van die felle kleuren camera's aankopers, mensen zijn die niet veel meer dan de camera en hun kitlens zullen kopen. Ze vinden ze mooier zonder dat de max. kwaliteit foto ze veel uitmaakt.

Mijn foto's met mijn lieve Pentax K200d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ligt eraan, (bijna) iedereen is met een instapcamera en een kitlens begonnen. Meestal gaat daarna het balletje wel rollen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psyBSD

psyBSD

Hates 0x00 bytes

Erasmo schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 09:50:
Ligt eraan, (bijna) iedereen is met een instapcamera en een kitlens begonnen. Meestal gaat daarna het balletje wel rollen :P
Je hebt gelijk, maar er zijn genoeg mensen die zo'n camera kopen en hem nooit van de automatische stand halen. Ze hebben hem dan vanwege de accurate autofocus (in vergelijking met compacts) of het bedieningsgemak. (Het draaien aan een lens is toch intuitiever dan al die rare zoom-knopjes).

[ Voor 29% gewijzigd door psyBSD op 28-10-2009 10:07 . Reden: Bericht van Erasmo erboven geplaatst. ]

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWfx
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-02 20:18
psyBSD schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 10:07:
[...]

Je hebt gelijk, maar er zijn genoeg mensen die zo'n camera kopen en hem nooit van de automatische stand halen. Ze hebben hem dan vanwege de accurate autofocus (in vergelijking met compacts) of het bedieningsgemak. (Het draaien aan een lens is toch intuitiever dan al die rare zoom-knopjes).
Dat laatste waag ik te ontkennen.
Meerdere mensen die met mijn camera een foto moesten/wilden maken, waar ik ook op moest, hebben me gevraagd waar het 'zoomknopje' zat. ;(

Extra hilarisch als er een prime op zit, trouwens. DAT zijn de foto's waar ik heel vrolijk op sta! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psyBSD

psyBSD

Hates 0x00 bytes

JWfx schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 14:53:
[...]

Dat laatste waag ik te ontkennen.
Meerdere mensen die met mijn camera een foto moesten/wilden maken, waar ik ook op moest, hebben me gevraagd waar het 'zoomknopje' zat. ;(

Extra hilarisch als er een prime op zit, trouwens. DAT zijn de foto's waar ik heel vrolijk op sta! ;)
Ik kan mij voorstellen dat dit voor hilarische momenten zorgt. Maarja, dat zijn geen mensen die zelf een dslr zouden kopen.

[edit:]
Dit zou 1 reden zijn om standaard met m'n prime rond te lopen ;)
Krijg je dan niet de opmerking: 'zon dure camera, en je kunt niet eens zoomen? wat een rommel.'?

[ Voor 13% gewijzigd door psyBSD op 28-10-2009 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

psyBSD schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 15:22:
[...]
Krijg je dan niet de opmerking: 'zon dure camera, en je kunt niet eens zoomen? wat een rommel.'?
Yup, die opmerking heb ik al héél vaak gehad.
Of gewoon de vraag "Ah, jij hebt een Pentax....Geen Canon? oh... Hoeveel zoom heeft ie? Géén zoom?? Heh?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psyBSD

psyBSD

Hates 0x00 bytes

MarcelG schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 16:11:
[...]

Yup, die opmerking heb ik al héél vaak gehad.
Of gewoon de vraag "Ah, jij hebt een Pentax....Geen Canon? oh... Hoeveel zoom heeft ie? Géén zoom?? Heh?"
Heh, tja. Die eerste vraag had ik je ook kunnen stellen 8) Maar dan vanuit de interesse waarom je specifiek voor een Pentax hebt gekozen in een wereld die door Canon en Nikon lijkt te worden gedomineerd. ;)

[ Voor 16% gewijzigd door psyBSD op 28-10-2009 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:55
Nou inderdaad: Ik volg een serie fotocursussen (heel laagdrempelig en super gezellig) bij het kunstencentrum hier in de stad.

En ook bij ons is het vrijwel uitsluitend Canon en Nikon wat de klok slaat. Met name de mensen die er al echt min of meer hun beroep of een belangrijke inkomstenbron uit halen lijken wel haast unaniem voor Canon te kiezen :S. Verder is er nog een klein aantal Sony's. Ik ben zo ongeveer de enige met een Pentax.

Ik denk dat Pentax dit ook wel een beetje over zichzelf heeft afgeroepen/afroept. Aan de andere kant heb ik me ook maar over de streep laten trekken door de verkoper van de plaatselijke fotozaak. En op zich vind ik dat ook al een pluspunt waard: Dat hij niet direct aan slaat op de Canon waar ik eigenlijk voor kwam.

Maar goed, ik moet ook wel zeggen dat qua bediening de Pentax me nog steeds uitstekend bevalt.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elissen
Primes zijn zeker voer voor leuke reacties (een 'rommel' reactie heb ik nog niet gehad). Iedereen kijkt wel verbaasd als ik m'n 40mm pancake er op heb zitten. Maar als deze de foto's zien zijn ze gelijk over :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@eymey, elke huidige Pentax DSLR kan zich meer dan meten met de concurrenten in hetzelfde segment, op 1 ding na: er zijn in Nederland erg weinig fotozaken waar ze actief iets met Pentax doen. Als je geluk hebt hebben ze een K-m die je kunt vasthouden, en een K-7 willen ze graag voor je bestellen. Meestal hebben ze van Nikon wel alles t/m de D700 in voorraad, van Canon t/m 5DmkII, en vaak ook nog een aantal Olympussen en Sony's.
Je moet dan al heel sterk in je schoenen staan om voor een Pentax als 1e DSLR te kiezen... Of je treft een verkoper met hart voor de zaak die weet waar 'ie het over heeft. ;)

Dat je beroepsfotografen vrijwel uitsluitend voor Canon en Nikon ziet kiezen is niet zo gek. 't Is dan gereedschap, en daar zit een heel netwerk aan support, etc. achter. "Nobody ever got fired for buying IBM" was 't 25 jaar geleden in de IT. :)
Pentax, Olympus en Sony kunnen dat netwerk doodgewoon niet leveren, en 't is ook niet hun doelgroep.

Maar voor hobbyfotografen die een leuke set willen samenstellen en niet geinteresseerd zijn in exotische lenzen waar je een leuke 2e-hands auto voor kunt kopen, ben je bij elk van de 5 merken prima af en is 't vooral een kwestie van smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Elissen schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 19:52:
Primes zijn zeker voer voor leuke reacties (een 'rommel' reactie heb ik nog niet gehad). Iedereen kijkt wel verbaasd als ik m'n 40mm pancake er op heb zitten. Maar als deze de foto's zien zijn ze gelijk over :)
Ik stond dit voorjaar bij Breda Jazz wat podiumfoto's te maken met m'n *ist DS en 85mm F/1.8 K-lens, en naast me stond een knaap met een 5D met grip en een 70-200 F/4 L lens nogal lacherig te doen over mijn speelgoeddingetje. Ik heb 'm toen wat foto's met mijn Pentax laten maken, en het lacherige was er daarna wel vanaf. ;) Hij was 't met me eens dat in deze situatie mijn camera/lens (+KatzEye matglas) een stuk prettiger werkte dan zijn gear.

Ik moest 'm overigens wel eerst uitleggen dat die draairing op de 85mm was om scherp te stellen ("ja, moet je zelf doen") en niet om te zoomen, en had de camera op 'foolproof' ingesteld (lens op F/4, camera op A, 2 stops overbelichten, werkt prachtig met die lens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[quote]
Verwijderd schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 20:30:
@eymey, elke huidige Pentax DSLR kan zich meer dan meten met de concurrenten in hetzelfde segment, op 1 ding na: er zijn in Nederland erg weinig fotozaken waar ze actief iets met Pentax doen.
Omdat Pentax maar een kleine speler is in deze fotografie wereld.

Hoe staat het eigenlijk met "de Beukelaar" in Sliedrecht? Heeft iemand daar weleens direct mee te maken gehad betreffende een reparatie ofzo?

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2009 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Verwijderd schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 12:53:
[quote]

[...]

Omdat Pentax maar een kleine speler is in deze fotografie wereld.
Wat wel jammer is; eind jaren '60 tot ongeveer medio jaren ''70 waren ze de grootste SLR-fabrikant ter wereld. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 20:59
Spotmatic schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 13:49:
Wat wel jammer is; eind jaren '60 tot ongeveer medio jaren ''70 waren ze de grootste SLR-fabrikant ter wereld. 8)
Klein beetje off topic maar wel grappig ;)

Minolta (zo'n andere speler die in het film tijdperk best groot was) maakte toen nog maar net slr camera's. Daar is men vrij laat ingestapt. Minolta deed eerst reproducties van objectieven maken en deed dat dusdanig goed dat ze later zelfs opdrachten kregen van o.a. leica. Daarna zaten ze in het meetzoeker traject en pas in 1957 na het voltooien van de ontwikkeling van de Minolta Sky (een high end meetzoeker om met Leica te concureren) is het roer volledig omgegaan.

De president van het bedrijf was toen met een prototype op reis naar de Verenigde Staten en kwam er zag met eigen ogen dat de meetzoeker eigenlijk achterhaald was. Bij terugkomst werd het volledige Minolta Sky programma gestopt en meteen begonnen met de ontwikkeling van de Minolta's allereerste spiegelreflex de SR-2. Deze SR-2 werdt meteen het volgende jaar gelanceerd. De verklaring voor de rare naam (2 voor een eerste product) liet niet lang op zich wachten: de SR-1 een uitgeklede versie van de SR-2. Deze strategie wordt nog steeds veel gebruikt; eerst de A900 neerzetten en later pas de A850 maar ook Canon doet dit veelvuldig.

Het mag wel weer verder ontopic voor zo ver hier mogenlijk ;) (altijd grappig om dit topic weer eens door te kijken)

[ Voor 10% gewijzigd door martijn_tje op 29-10-2009 18:56 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Verwijderd schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 20:30:
@eymey, elke huidige Pentax DSLR kan zich meer dan meten met de concurrenten in hetzelfde segment, op 1 ding na: er zijn in Nederland erg weinig fotozaken waar ze actief iets met Pentax doen.
Oh, dat geloof ik ook direct :-). Pentax-foto's vind ik soms zelfs natuurlijker ogen dan Canon-foto's (even heel "blunt" gezegd).

De K-x zou ik misschien nog wel eens willen overwegen als vervanging voor m'n K200D, met name om de Live view (als die voor dslr-begrippen tenminste een beetje bruikbaar is geworden).

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
eymey schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 19:18:
[...]

De K-x zou ik misschien nog wel eens willen overwegen als vervanging voor m'n K200D, met name om de Live view (als die voor dslr-begrippen tenminste een beetje bruikbaar is geworden).
Grappig: volgens Falk Lumo, een bekende op Pentaxforums.com, is de Pentax K-x op dit moment uitzonderlijk goed op twee punten:

"But currently nothing can challenge the dynamic range and high ISO noise performance of the Pentax K-x. No Aps-C camera. And very few full frame cameras like the Nikon D3X only. Maybe. With more than 13 EV dynamic range, it has almost no peers."

Dat zijn nogal boude uitspraken! :o

http://www.pentaxforums.c...ange-champion-2009-a.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Spotmatic schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 13:49:
[...]

Tsja, dat is bij wel meer zaken zo.Minolta doet helemaal niets meer (digitaal)

Ik zag gisteravond nog de doc. over de fotograaf Sanne Sannes. Ook die gebruikte Pentax
http://www.nps.nl/page/programma/238/het-uur-van-de-wolf
Ik wou dat ik toen al maar met fotografie was begonnen.Niet vanwege de meiden. Maar de tijd. Veel van m'n favoriete fotograferen waren nog aktief toen.
Ik hoop dat men retro camera's gaat uitbrengen zoals Olympus.

Mijn camera is inieder geval onderweg naar Belgie.Gaat 6 weken duren. Ik hoefde niet te rekenen op een kortere tijd:( Ik heb nog een cam.

Ik geloof dat niemand in z'n sas is met de Beukelaar. Maar ze doen het er maar mee.Sliedrecht kan weinig doen, behalve je verhaal aanhoren. Is alleen verkoop voor de retailer voor ned.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2009 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Spotmatic schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 19:45:
[...]
"But currently nothing can challenge the dynamic range and high ISO noise performance of the Pentax K-x. No Aps-C camera. And very few full frame cameras like the Nikon D3X only. Maybe. With more than 13 EV dynamic range, it has almost no peers."
Had ik maar iets langer gewacht met de aanschaf van de K7.. dan had ik 500 in mijn zak gehouden en had ik de KX gekocht.. misschien verkoop ik hem wel..
Of zeg ik nu iets vreemds.. wat vind jij Peter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Verwijderd schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 21:51:
[...]
Had ik maar iets langer gewacht met de aanschaf van de K7.. dan had ik 500 in mijn zak gehouden en had ik de KX gekocht.. misschien verkoop ik hem wel..
Of zeg ik nu iets vreemds.. wat vind jij Peter?
Ik vind het niet vreemd... Ik had exact dezelfde gedachte. Maar na enig lezen besefte ik dat de K-7 nog steeds meer details laat zien op lage ISO's. En ook dat ik de kleuren van de K-x niet zo geweldig vind (en dan bedoel ik de kleuren in de foto's en niet van de body :P). Ook weet ik zeker dat ik me na verloop van tijd flink aan de K-x zou gaan irriteren (gebrek aan instelwieltjes en AF indicators in de zoeker). Het is een basic camera en dat is aan vrijwel alles te merken.

Maar ik denk dat de K-x zeker wel een geschikte backup camera zou kunnen zijn. Voor het moeilijke werk in donkere omstandigheden. En geef toe: ISO 12800 klinkt wel leuk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

Ik ben toch wel heel erg benieuwd wat de hoge iso-waardes van de K-x gaan doen in verhouding tot de K-7. Het geeft me allemaal wel het idee dat Pentax grote stappen vooruit aan het zetten is. Al sla ik sowieso deze generatie over. Eerst mooier glaswerk. Ik heb bij lange na nog geen beperking van m'n k200d. En die AF indicators zou ik zo onwijs missen bij een K-x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

Dubbelpost :X

[ Voor 103% gewijzigd door Isniedood op 30-10-2009 02:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-01-2013
Ik heb inmiddels de K7 aangeschaft en nog niet genoeg met iso800 gespeeld om daar iets over te zeggen. Mijn 30mm van Sigma focuste wel helemaal verkeerd en heb nu de aanpassing op -7 gezet, zal dit weekend het eens testen of dat ook bij andere lensen moet gebeuren. De ergonomie, de snelheid en het formaat vind ik allemaal wel erg lekker. En na wat persoonlijke tweaks is de overstap van k10d naar de k7 vast een goeie. We zullen zien wat de toekomst brengt.

Pentax k10d - Blog - Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
Verwijderd schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 02:04:
[...]

Nou dat heb ik toch al uitgelegd, dacht ik.
Logisch of niet :) Aan die combo heb ik natuurlijk gedacht maar ik wil *niet* wisselen.Ondanks die f/2.8
Ik wil eigenlijk gewoon verder met die 18-200/250 en wat ik met die 70-300mm doe weet ik nog niet.
Misschien verkoop ik hem wel.
Logisch? Zo komt het op mij niet over. Excuses overigens voor het late reageren.

Maar meer geld uitgeven voor mindere kwaliteit, alleen om geen lenzen te hoeven wisselen, is in mijn beleving zelfs volkomen onlogisch. Jouw beleving is blijkbaar anders. Dat kan, is ook prima, maar als je zonder verdere redenatie meldt dat je absoluut geen lenzen wil wisselen en vervolgens vraagt of dat logisch is... Nee dus.

Maargoed, je zal er wel je redenen voor hebben. Ik kan alleen melden dat ik hier en daar gelezen heb dat de Tamron/Pentax 18-250 modellen goed ontvangen zijn en dus naar superzoom-begrippen een goede beeldkwaliteit bieden. Zelf heb ik me nooit gewaagd aan dergelijke lenzen dus mijn mening heeft ook maar een beperkte waarde.

Uiteindelijk is het de fotograaf die de foto maakt. Een goede fotograaf maakt de mooiste foto's met de goedkoopste apparatuur als het moet. Dat je met een superzoom prima in staat bent om magnifieke foto's te maken staat wat mij betreft buiten kijf, alleen zou ik me persoonlijk storen aan de vervorming/vignettering/onscherpe hoeken en de grootte van de lens. Het is maar net hoe perfectionistisch je bent...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

Ik las zojuist dat er vanaf 2 november een cashback actie begint van Pentax. Ik ben benieuwd naar de inhoud ervan. Wacht dus nog even met aankopen. Ik heb het hier vandaan: http://www.pentaxforums.c...8162-pentax-cashback.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor het opsommen van al die nadelen Peter, voel me weer iets beter :)
De cashback actie is bij een aankoop van 700 euro 50 retour, boven 1000 100, boven 1500 150 en boven 2000 250 euro retour. Je mag kopen wat je wilt als het maar pentax is..
De K7 komt daarmee op 929 euro ongeveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mwolthers schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 02:05:
[...]

Logisch? Zo komt het op mij niet over. Excuses overigens voor het late reageren.
Dat stond er niet. Wel "Logisch of niet"
Maar meer geld uitgeven voor mindere kwaliteit, alleen om geen lenzen te hoeven wisselen, is in mijn beleving zelfs volkomen onlogisch. Jouw beleving is blijkbaar anders. Dat kan, is ook prima, maar als je zonder verdere redenatie meldt dat je absoluut geen lenzen wil wisselen en vervolgens vraagt of dat logisch is... Nee dus.
Ik snap niet helemaal wat je probleem is als ik naar een 18-250mm toe wil :? Behalve wat jij opnoemt heb ik ook al geschreven dat de fotografie die ik pleeg te doen die lens er prima voor.
De opdrachtjes die ik krijg. Daarover is men tevreden. En ik heb weleens iets "gemist" doordat ik een lens moest verwisselen.Moet ik iets bijwerken heb ik altijd nog PS :)
Maargoed, je zal er wel je redenen voor hebben. Ik kan alleen melden dat ik hier en daar gelezen heb dat de Tamron/Pentax 18-250 modellen goed ontvangen zijn en dus naar superzoom-begrippen een goede beeldkwaliteit bieden. Zelf heb ik me nooit gewaagd aan dergelijke lenzen dus mijn mening heeft ook maar een beperkte waarde.

Uiteindelijk is het de fotograaf die de foto maakt. Een goede fotograaf maakt de mooiste foto's met de goedkoopste apparatuur als het moet.Dat je met een superzoom prima in staat bent om magnifieke foto's te maken staat wat mij betreft buiten kijf, alleen zou ik me persoonlijk storen aan de vervorming/vignettering/onscherpe hoeken en de grootte van de lens. Het is maar net hoe perfectionistisch je bent...
Perfectionisme kan ook heel erg irritant zijn met als gevolg hebben dat je tot niets komt. Je bent dan teveel bezig met zaken die weinig nog met fotografie te maken hebben.Obsessiviteit kom je nu eenmaal overal tegen.

Vervorming/vignettring heb je ook al bij kleinere lenzen, en kan ook andere oorzaken hebben.Vervorming trouwens ook. Sowiezo al een lensprobleem.

Ik schreef ook al dat ik niet zo veel meer spot, en dus heel weinig gebruik nog maak van die 70-300mm. Maar als ik die nodig zou hebben, bijv. als ik weer zou gaan spotten dan lukt me dat ook wel met 250mm.

Niettemin. Bedankt voor je mening en advies.

Iets anders. Ik zie trouwens dat de Beukelaar in Belgie een goede naam heeft.

http://forum.belgiumdigit...entax-benelux-103695.html
En ook veel doet, veel merken importeert.
http://www.debeukelaer.be/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Spotmatic schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 19:45:
[...]

Grappig: volgens Falk Lumo, een bekende op Pentaxforums.com, is de Pentax K-x op dit moment uitzonderlijk goed op twee punten:

Dat zijn nogal boude uitspraken! :o

:D Dat zijn inderdaad nogal boude uitspraken. Maar goed om in het achterhoofd te houden. Ik vind de K200d verder nog steeds erg leuk, maar ik heb het idee dat er meer uit te halen moet zijn.

Bijvoorbeeld: Als ik auto-focus (met zelf een focus punt selecteren) dan verschijnt het rode lampje precies op de plek die ik het scherpst wil hebben (bv. bij een kleinere scherptediepte/A-waarde) maar dan valt het resultaat me toch tegen, netalsof de focus neit helemaal nauwkeurig is. Dit heb ik zowel met de 18-55 kitlens als een Sigma 17-70. Maar goed, het kan ook aan m'n ogen liggen want het blijft voor mij toch pielen door zo'n klein zoekertje heen.

Maar goed, op dit moment heb ik alweer genoeg uitgaven, dus ben bang dat een K-X er niet helemaal in zit. Hoewel ik misschien nog wel wat kan vangen voor de K200D (die ik mooi weer met z'n kitlens zou kunnen verkopen).

Pagina: 1 ... 19 ... 38 Laatste

Let op:
~~~[html]Als mensen interesse hebben om te helpen om de OP van dit topic bij te houden, dan kunnen ze contact opnemen met de TS (via de DM).~~~[/html]