JP12 schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 19:15:
[...]
Als alternatief voor de 16-50mm F2.8 van Pentax is de Tamron 17-50mm F2.8 een echte aanrader.
Als flitser zou ik wel goed opletten bij aanschaf van de 360, deze kan waarschijnlijk alleen vertikaal gedraaid worden en niet horizontaal.
Voor de rest is inderdaad de vraag of je niet beter voor iets van een 90mm of 105mm macro kan gaan. En dan de Sigma en de 55mm F1.4 niet doen.
Die flitser hebben we al een hele tijd, dus die staat niet op de lijst van wannahaves. Deze kan trouwens alleen verticaal en dat is inderdaad een beperking. Het is echter nog niet storend voor het werk, dus vervangen is nog niet noodzakelijk.
De Tamron is een redelijk bejubeld objectief, maar heeft geen SDM. Dat is waar ik eigenlijk wel de voorkeur voor heb.
De Sigma 30mm F1.4 heb ik dus onlangs aangeschaft. Prima lengte om mee te werken, kan het eigenlijk alleen maar aanraden.
De 16-45 heeft in mijn beleving toch best wat moeite met situaties waar weinig licht is. Hij heeft erg de neiging om te gaan jagen. Ik denk dat de 16-50 op dit punt wel beter is.
De 77 is inderdaad een prijzig juweel. Zelf heb ik hem in Hong Kong gekocht, voor zo'n 480 euro. Gewoon in een electronica-/fotowinkel. Ik was onderweg naar Nieuw Zeeland en had het lensje op de wensenlijst staan maar vond 'm in Europa te duur. Dus mocht je ooit ergens in die regionen verzeild raken dan weet je wat je te doen staat!
Ik zal het onthouden, maar de kans daarop is... nouja klein helaas.
JP12's opmerking over de flitser klopt. De 360 is alleen kantelbaar, niet draaibaar. Als alternatief zou je de Metz 58AF-1 kunnen overwegen; die is wel draaibaar en heeft ook een tweede flitslamp als invulflits bij bounce-flitsen. Als je dat allemaal niet wil biedt de Metz 48AF-1 m.i. het meeste waar voor je geld.
De verwarring komt door mij, maar deze flitser hebben we al geruime tijd. Het is vooralsnog niet storend dat deze niet kan draaien. Mocht dat wel zo worden dan komt er vanzelf een betere.
Om verdere verwarring te voorkomen bij deze even een duidelijker lijstje (ook iets aangepast t.o.v. de vorige, n.l. geen K20D voorlopig):
- Pentax K10D met grip
- Pentax K100D
- Pentax AF 360 FGZ Flitser
- Pentax SMC DA 16-50mm f2.8 ED AL (IF) SDM
- Pentax SMC DA 50-135mm f2.8 ED (IF) SDM
- Sigma AF 30mm f1.4 EX DC
- Sigma AF 70-200mm F2.8 APO EX DG HSM II Macro
Deze lijst representeert de verzameling die ik uiteindelijk wil hebben. De dikgedrukte items heb ik nog
niet in bezit.
Deze items zullen dus weg gaan:
- Pentax DA 16-45mm F4.0
- Sigma DC 17-70mm F2.8-4.5
- Sigma AF 70-300mm F4-5.6 APO DG Macro
- Pentax DA 18-55mm F3.5-5.6 AL
Naar mijn bescheiden mening hebben we dan een uitrusting waarmee je alles aankan. De reden dat de K20D er even vanaf is dat we ons eers even gaan focussen op het glaswerk en later, wanneer er meer behoefte aan een nieuwe body is eens te kijken wat het gaat worden. K7 misschien, time will tell. De K100D mag blijven omdat deze toch niets meer opbrengt en ja, het eet geen brood.
To be determined...