Het grote Pentax dSLR topic - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 18 ... 38 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Positron
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-07 15:06

Positron

Immer positief! +1,6*10^-19 C

Ah, helemaal vergeten mede te delen. 8)7 Nog bedankt voor jullie hulp, want uiteindelijk heb ik in de laatste week gelukkig nog wat foto's kunnen schieten zonder diafragma vol open. :)

Hij werkt onderhand namelijk weer. De diafragmapal in de camera bleef hangen, maar hij bewoog wel. Echt een heel klein stukje. Ik heb de previewmode gebruikt en daarbij het palletje zelf omhooggeduwd bij een wat geknepen diafragma-instelling. Ik heb vervolgens wat olie uit de lokale keuken kunnen krijgen, die ik heb gebruikt om het metalen staafje (een heel klein beetje) te smeren waar de pal aan vastzit. Toen vele malen de previewmode gebruikt en daarbij het palletje een beetje meegeholpen, waarna 'ie uiteindelijk weer vanzelf ging. Het typische is dat m'n Tamron 17-50 als eerste weer werkte, daarna m'n F 50 1.7 en veel later pas m'n DA 50-200 weer. Misschien dat het diafragma van die laatste wat zwaarder gaat, maar dat was met de hand in ieder geval niet voelbaar.

Nu werken alle lenzen in ieder geval weer prima en zonder haperen. Wellicht heeft de vochtigheid in Indonesie er toch wat mee te maken.

Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcheinen
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-09 10:22
Waar keukenolie al niet goed voor is!
Fijn dat alles weer naar behoren werkt.

K-7 | SMC Pentax DA* 16-50 f/2.8 | SMC Pentax DFA 100 f/2.8 | SMC Pentax DA 18-250mm f/3.5-6.3 | K10D | Pentax DA 18-55 f/3.5-5.6 | SMC Pentax M50 f/1.7 | Tamron 28-300 f/3.5-6.3 | Pentax AF-540FGZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeosBeing
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Positron schreef op donderdag 03 september 2009 @ 22:44:
Misschien een gekke vraag, maar wat is nu precies het goede aan het 645-systeem? Gewoon de charme van het systeem, of heeft het specifieke voordelen die je daadwerkelijk nodig hebt? :)
Als je zelf in de doka werk is dat grote formaat geweldig, je zit niet te priegelen, kunt goed zien waar je mee bezig bent (dia of negatieven), ziet gelijk of kleuren goed zijn, er geen bewegingsonscherpte is, bij kleinere formaten moet je met een loepje aan de slag of het eerst onder de vergroter leggen en scherp stellen wil je de scherpte een klein beetje kunnen beoordelen.

Als je fotografeert is een groot helder overzichtelijk matglas ook ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ericr
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-09 16:27
link0007 schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 01:20:
[...]

Kan je me wellicht wijzen op de k200 set met 18-55 en 55-200? Ik vind alleen de set met een 18-55 lens, en de set met 18-55 en 55-300. :s

De pricewatch heeft hem niet, en google doet ook niet veel.
http://www.kieskeurig.nl/...m/prijzen/278568/#prijzen

Goedkoopste is Raf, maar is wel een showroommodel zie ik nu.

Persoonlijk zou ik voor de K20D gaan met de 18-55mm II kitlens er bij. Telezoom zou ik eerder voor de Pentax F 70-210 f4-5.6 of Pentax FA 100-300mm f4.7-5.8 gaan. Zal je wel tweedehands moeten kopen dan maar die objectieven vind ik beter presteren dan de goedkope telezooms die nu te koop zijn. Beide objectieven kan je via marktplaats of Ebay voor onder de € 100,- kopen.

[ Voor 27% gewijzigd door Ericr op 04-09-2009 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16-09 18:32

Isniedood

nee, echt niet!

Tja ik zou persoonlijk ook niet zo gauw meer een dualkit nemen. Ik heb die van de k200d, maar ik moet zeggen dat ik de 55-200 niet zoveel vindt (al is de prijskwaliteit verhouding niet slecht hoor). Mijn 18-55mm II vind ik vele fijnere foto's afleveren

Mijn foto's met mijn lieve Pentax K200d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

p.s. een 55-200 bestaat niet, wel een 55-300 en een 50-200! door het ene getal verschil tussen 55-200 en 55-300 óf 50-200 is het niet echt handig als je daarin typo's of foutjes gaat maken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op marktplaats verscheen een k200.. dus als iemand die nog zoekt..
Nee, het is niet mijn advertentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 21:49
Verwijderd schreef op vrijdag 04 september 2009 @ 21:12:
p.s. een 55-200 bestaat niet, (...)
Ja, toch wel...

55-200 (klik)

[ Voor 22% gewijzigd door mwolthers op 08-09-2009 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok, correctie op mijzelf dan, ik bedoelde een Pentax 55-200, want het ging steeds om Pentax lenzen, om de 50-200 en de 55-300. Niet om eventuele Sigma's. 'cuse me dat dat van mijn zijde dan niet duidelijk was:)
Buitendat, dat is helemaal een bijzonder gammel *houdt het netjes*-lensje, Een ding dat terecht de naam lensje draagt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:51
Mijn huidig projectje: zoveel mogelijk verschillende snelle portretlenzen (gelijk aan f/2 of sneller en brandpunt tussen 70-90mm) verzamelen :)

Afbeeldingslocatie: http://i385.photobucket.com/albums/oo293/spotmatic/portgrp01.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i385.photobucket.com/albums/oo293/spotmatic/portgrp02.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Spotmatic op 11-09-2009 17:01 ]

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Zo dat is een flinke verzameling die je op je tuintafel hebt staan! Wat zijn nou je favorieten?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuk project spot! Die 77 is prachtig natuurlijk.. (en de 85 M)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Erasmo schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 17:26:
Zo dat is een flinke verzameling die je op je tuintafel hebt staan! Wat zijn nou je favorieten?
Mijn favorieten? De 77 Ltd omdat die AF is, en de Pancolar omdat het de beste allrounder is. Ik durf het haast niet te zeggen maar ik denk dat de Pancolar beter is dan de 77.

De 80mm f/1.8 Komura (linksonder) is de zeldzaamste, maar tevens de softste van het stel. Op f/1.8 is er eigenlijk helemaal niets scherp. Het komt ook een beetje doordat de lens een Ernostar ontwerp heeft. Kent iemand de foto's van Erich Salomon? Gemaakt met een Ermanox met een Ernostar lens. Dat ontwerp gaat terug tot begin vorige eeuw, dus het is niet verbazingwekkend dat de lens niet zeer scherp is.

Afbeeldingslocatie: http://i385.photobucket.com/albums/oo293/spotmatic/komura80-01.jpg

Maar een verdomd mooie set is het wel!

Afbeeldingslocatie: http://i385.photobucket.com/albums/oo293/spotmatic/komura8018prod-05.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door Spotmatic op 11-09-2009 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kennis is werkelijk onvoorstelbaar, blij dat iemand die zo;n liefhebber is die dingetjes ook weet te vinden:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeosBeing
  • Niet online
Spotmatic schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 19:58:
[...]
Mijn favorieten? De 77 Ltd omdat die AF is, en de Pancolar omdat het de beste allrounder is. Ik durf het haast niet te zeggen maar ik denk dat de Pancolar beter is dan de 77.
En van die Pancolar heb je er 2.

De 77mm Ltd zal de beste zijn in gebruiksgemak, en als je weinig tijd hebt. Wat voor lens is die links naast de 77mm, die andere chrome lens? Ik mis trouwens een Jupiter op de foto's, zijn twee versies, jupiter-9 van 2.0 en jupiter-11 van 1.5 en volumineus en zwaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ehm, toen de Leica M er kwam is Salomon ook gauw overgestapt hoor, de Ermanox is/was een niet te bedienen onding met als enige voordelen z'n formaat en de lichtsterkte van de lens.
Plaatje "Erich Salomon's Ermanox and Leica" van flickr geplukt:
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3055/3090154050_8e4019aa0e.jpg

Het Ernostar ontwerp (alle beeldvormende glaselementen vooraan in de lens en hooguit een corrigerend element bij de body) is voor die tijd helemaal niet zo gek (men was camera's met balg gewend) en in de Ermanox ook wel handig, je moest de lens uitschroeven voor je 'm kon gebruiken. Net als bij de Olympus E-P1 tegenwoordig. ;)

Ik vind 't softe van de Komura op je foto trouwens wel meevallen, prima bruikbare portretlens. De bokeh in deze foto is wel tegenvallend, dat doet de 77 Ltd, de 85 M en waarschijnlijk de Pancolar (mooie rounded blades!) en mijn 85 K een stuk beter.

offtopic:
Overigens wel een heel erg mooie foto. Prijs je gelukkig dat je dat soort mooie modellen voor je lens kunt krijgen!

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2009 00:00 ]

• Spotmatic
BeosBeing schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 23:23:
[...]

En van die Pancolar heb je er 2.
Nog wel: de 2e en minder mooie van de 2 is min of meer verkocht, net als mijn 2e exemplaar van de Takumar 85/1.9.
De 77mm Ltd zal de beste zijn in gebruiksgemak, en als je weinig tijd hebt. Wat voor lens is die links naast de 77mm, die andere chrome lens?
De lens links van de FA77 is de vooroorlogse Meyer Primoplan 7,5cm 1:1.9 met Exakta vatting. Eigenlijk de zeldzaamste van het hele stel en volgens mij ook nog zeldzamer dan de Komura. Een andere chrome lens is er niet, die met de chrome frontring is de Komura.
Ik mis trouwens een Jupiter op de foto's, zijn twee versies, jupiter-9 van 2.0 en jupiter-11 van 1.5 en volumineus en zwaar.
De Jupiter-11 is toch altijd een 135mm lens? Bedoel je niet de Helios-40? Ik zal je eens wat grappigs vertellen: de Jupiter-9 heb ik gehad maar verkocht omdat ik 'm op dat moment niet lekker op mijn K20D vond werken. Nu met de K-7 is echter alles anders en zou ik hem eerder hebben gehouden. De Helios-40-2 heb ik ook ooit gehad maar verkocht zonder 'm gebruikt te hebben (ik dacht toen - en ik was toen meer een verzamelaar dan een gebruiker - wat moet ik met dat topzware onding? Nu weet ik natuurlijk beter!)
Verwijderd schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 23:46:
Ik vind 't softe van de Komura op je foto trouwens wel meevallen, prima bruikbare portretlens. De bokeh in deze foto is wel tegenvallend, dat doet de 77 Ltd, de 85 M en waarschijnlijk de Pancolar (mooie rounded blades!) en mijn 85 K een stuk beter.
De bokeh van de Komura is inderdaad de grootste tegenvaller. Slechter heb ik niet vaak gezien, maar je kunt het ook naar je eigen hand proberen te zetten. Gewoon de lens beter leren kennen en inzetten bij situaties waarvan je weet dat de lens het dan goed doet.
offtopic:
Overigens wel een heel erg mooie foto. Prijs je gelukkig dat je dat soort mooie modellen voor je lens kunt krijgen!
Dank je :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Moet wel een beetje een glimlach ondrukken als ik lees dat je de pancolar (ik had er nooit van gehoord) misschien wel beter vind dat de 77.. Ik kon het niet laten eens te kijk wat de objectieven op ebay doen.. toch ruim 50 euro :) Moest me inhouden niet mee te bieden.. ik wil niets meer voor de kast kopen :)
Ach, ik kan me staks niet inhouden en dan heb ik er ook 1 natuurlijk.
Voor portret maakt MF me niet uit. Ik zeg tegen dochterlief dat ze moet stilstaan en dan gebeurd dat ook. (Ahum... pap, hou nou eens op.. dat is meer de realiteit :) )
Overigens wacht ik met smart op mijn FA 50 1.4 en FA 135 2.8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Verwijderd schreef op zondag 13 september 2009 @ 00:45:
Moet wel een beetje een glimlach ondrukken als ik lees dat je de pancolar (ik had er nooit van gehoord) misschien wel beter vind dat de 77.. Ik kon het niet laten eens te kijk wat de objectieven op ebay doen.. toch ruim 50 euro :) Moest me inhouden niet mee te bieden.. ik wil niets meer voor de kast kopen :)
Ach, ik kan me staks niet inhouden en dan heb ik er ook 1 natuurlijk.
Voor portret maakt MF me niet uit. Ik zeg tegen dochterlief dat ze moet stilstaan en dan gebeurd dat ook. (Ahum... pap, hou nou eens op.. dat is meer de realiteit :) )
Overigens wacht ik met smart op mijn FA 50 1.4 en FA 135 2.8.
Een Pancolar voor 50 euro??? Dan gaat het zeker om de 50mm versie. Heel wat anders dan 80mm ;)

De FA135 vind je amper op de tweedehandsmarkt, dus gefeliciteerd! En natuurlijk ook gefeliciteerd met je dochter die goed luistert :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ehh.. ja 50 mm inderdaad, maar als je snel leest dan lijkt het net 80.. LOL
Nu ik je toch spreek, ik sta wel aan de vooravond qua camerawissel, richting k7 maar hoe zit het met de ruis naar jouw onbescheiden mening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Verwijderd schreef op zondag 13 september 2009 @ 20:03:
Ehh.. ja 50 mm inderdaad, maar als je snel leest dan lijkt het net 80.. LOL
Nu ik je toch spreek, ik sta wel aan de vooravond qua camerawissel, richting k7 maar hoe zit het met de ruis naar jouw onbescheiden mening?
Tja, de ruis van de K-7 is een heet hangijzer merk ik... Ik maakte me in het begin ook zorgen, maar nu helemaal niet meer. De ruis lijkt in eerste instantie wat meer dan van de K20D, maar de K-7 laat naar mijn mening meer details zien. Tja, je kunt in PP het resultaat natuurlijk zo gladjes mogelijk maken, maar ik vind de output van de K-7 prima!

Verder draait de K-7 gewoon rondjes om de K10D en K20D (met twee vingers in de neus). Als je een snelle camera zoekt dan is de K-7 de perfecte keuze. Ik heb nu helemaal nooit meer het gevoel dat ik op de camera moet wachten... Tel daarbij op dat hij een betere zoeker heeft en een geweldige (voor mij) Live View en ik zou niet meer terugwillen.

Misschien een leuke reeks om te laten zien:
http://forums.dpreview.co...orum=1036&thread=33014695

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeosBeing
  • Niet online
Spotmatic schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 09:06:
[...]
Nog wel: de 2e en minder mooie van de 2 is min of meer verkocht, net als mijn 2e exemplaar van de Takumar 85/1.9.
[...]
De lens links van de FA77 is de vooroorlogse Meyer Primoplan 7,5cm 1:1.9 met Exakta vatting. Eigenlijk de zeldzaamste van het hele stel en volgens mij ook nog zeldzamer dan de Komura.
Mischien zeldzaam, maar niet onbekend. Helaas weinig bruikbaar tegenwoordig.
Een andere chrome lens is er niet, die met de chrome frontring is de Komura.
Ik bedoelde de volledig chromen lens, de Meyer dus. Chromen frontring zie je meestal als er voor filter/zonnekap ook een bayonet is, jammer dat dat niet zoveel voorkomt, lijkt me erg handig.
[...]
De Jupiter-11 is toch altijd een 135mm lens?
Mijn jupiter-9 is echt een 85/2.0 en er is ook een 85mm jupiter met f1/1.5 welke naar ik dacht nummer 11 had, maar dat laatste weet ik niet zeker, kan ik nakijken, duurt echter wel even.
Bedoel je niet de Helios-40?
Dat is volgens mij de 58mm f/2.0 standaardlens van de Zenit reflexen. Ik ben van het nummer niet zeker, ik ben niet zo in die richting aangezien ik de voorkeur geef aan bayonet-lenzen (snelheid wisselen), maar de standaardlens van de zenits is een Helios 58mm. Die zit ook bij de sniper-set met de Tair 300/4,5.
Ik zal je eens wat grappigs vertellen: de Jupiter-9 heb ik gehad maar verkocht omdat ik 'm op dat moment niet lekker op mijn K20D vond werken. Nu met de K-7 is echter alles anders en zou ik hem eerder hebben gehouden. De Helios-40-2 heb ik ook ooit gehad maar verkocht zonder 'm gebruikt te hebben (ik dacht toen - en ik was toen meer een verzamelaar dan een gebruiker - wat moet ik met dat topzware onding? Nu weet ik natuurlijk beter!)
Ik snap het, als je toch handmatig het diafragma moet sluiten is kies-stop zo gek nog niet. Voor mij was zowiezo het hele M-42 verhaal een kwestie van budget-lensjes die je kiest omdat je voor originele Pentaxen gene geld hebt. Zo heb ik een Aus Jena 20/2.8 die 1/5e kostte van de smc-A van Pentax, een Panagor 35/2.0 omdat ik een smc-A destijds niet kon betalen en de keus voor de Jupiter was om dezelfde reden.

Voor de originele Takumars gaat dat natuurlijk weer niet op, die waren destijds net zo duur als een mint exemplaar met bayonet, en niet onterecht. Echter met een Pentax S1a zijn het heerlijke lensjes, en die is zo lekker compact dat ik die eigenlijk fijner vind als K200D of Z1. Voor mij zijn de pre-spotmatic Pentaxjes (S1, S2, S3, SV, S1a) de mooiste en de KX en LX de beste Pentax camera's. De MX vind ik te stroef.

In ieder geval, voor mij is verzamelen prima, maar het moet wel bruikbaar zijn. Ik heb nooit iets gekocht wat ik niet ook kon/wilde gebruiken. Destijds nam ik met plezier enkele kilo's fototas mee, en was het enige probleem dat de Tokina 100-300/4.0 voor al m'n tassen eigenlijk te groot was, zodat voor wisselen steeds alles er uit moest. Tegenwoordig neem ik liever wat minder gewicht mee, en mag niets het fotograferen vertragen behalve het goed kijken zelf, want dan is de rest alweer verder. Leve bayonet en AF dus.
[...]
De bokeh van de Komura is inderdaad de grootste tegenvaller. Slechter heb ik niet vaak gezien, maar je kunt het ook naar je eigen hand proberen te zetten. Gewoon de lens beter leren kennen en inzetten bij situaties waarvan je weet dat de lens het dan goed doet.
[...]

Dank je :)
Ik zal ook binnenkort eens wat foto's moeten posten, kom echter nog steeds altijd tijd tekort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ruis is een valkuil inderdaad. Ik vind het erg belangrijk dat het ontbreekt. In elk geval tot 800 zou wel prettig zijn. Zit verdorie zelf naar de canon 7 te kijken :)
De reeks is mooi, kleuren zijn prachtig.. maar iso 200.. heb je nog wat op 800 en 1600 voor me in de aanbieding.

En nee, de 135 FA kom je niet veel tegen.. hoop hem volgende week wel in een doosje tegen te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
@BeosBeing: ik bedoelde niet de Helios-44 en aanverwante standaardlensjes, de Helios-40 is toch van een heel ander kaliber, zowel letterlijk als figuurlijk!

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3198/2940555517_c937efa308.jpg

De 40-2 variant is er in zwart.

Overigens zojuist ontvangen: een in mint conditie verkerende SMC PENTAX 1:2.8/30. Daar heb ik anderhalf jaar naar lopen zoeken...

• Spotmatic
En welke kleur prefereren we voor de K-x??? :D

Afbeeldingslocatie: http://www.pentax.jp/japan/imaging/digital/slr/k-x/image/fea5_img03.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Spotmatic op 17-09-2009 10:00 ]

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Lijkt me logisch...

spoiler:
Felgroen natuurlijk! :P

En nu verder inlezen, heb de hele heisa om de K-x gemist verder...

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

Doe mij maar nummer 028 :D

Verwijderd

Ik heb er nog nooit van gehoord.
Gewoon zwart (of zilver maar weer zo opvallend).

• Spotmatic
Er is al een ranking van meest gekozen kleuren:

http://www.camera-pentax.jp/k-x/#/ranking

Edit: grappig dat de K-x reeds in de pricewatch staat!

[ Voor 47% gewijzigd door Spotmatic op 17-09-2009 15:05 ]

• JWfx
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-02 20:18
Nr. 096 of 011, maar liefst gewoon een kleur natuurlijk!

Vooral 036 t/m 050 doen mij een beetje 'My First Pentax' aan. :')

Mijn dochter van 7 wil deze:
Afbeeldingslocatie: http://i27.tinypic.com/1ht636.jpg

_O-

[ Voor 27% gewijzigd door JWfx op 17-09-2009 15:12 ]

• Priyantha Bleeker
  • Nu online

Priyantha Bleeker

Spotmatic schreef op donderdag 17 september 2009 @ 15:03:
Er is al een ranking van meest gekozen kleuren:

http://www.camera-pentax.jp/k-x/#/ranking

Edit: grappig dat de K-x reeds in de pricewatch staat!
Dat laatste komt omdat ik het doorgaf aan Orion84 @ irc :P

• Priyantha Bleeker
  • Nu online

Priyantha Bleeker

JWfx schreef op donderdag 17 september 2009 @ 15:07:
Nr. 096 of 011, maar liefst gewoon een kleur natuurlijk!

Vooral 036 t/m 050 doen mij een beetje 'My First Pentax' aan. :')

Mijn dochter van 7 wil deze:
[afbeelding]

_O-
Cool :D
Wil er ook wel eentje hoor in die kleur :9~

Verwijderd

Er is geen groene met een roze grip? damn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Zojuist een nieuwe Epson V500 scanner opgehaald. Schijnt erg geschikt te zijn voor het scannen van negatieven en dia's. De voorbeelden op het web zagen er niet verkeerd uit. Eens kijken of ik dan nog ver kom met mijn Photoshop skills.

Ook heb ik vorige week wat testshots op Fuji Superia 100 gemaakt met mijn zwarte Spotmatic II, 24mm f/3.5 SMC Takumar en 105mm f/2.8 Super-Takumar. De batterij van de Spotmatic deed het niet meer, dus heb ik mijn Gossen Luna Pro gebruikt. Mooi dat ALLES goed belicht is, maar het noopt je wel na te denken over welk licht je meet. Eigenlijk ook een goede exercitie voor mensen die pas met fotograferen beginnen. Kennis van het licht, lichtmeten en hoe ISO, diafragma en sluitertijd elkaar beinvloeden is van onschatbare waarde ;)

Het belangrijkste: ik heb weer de grootste lol van het fotograferen. Vroeger was al dat laten afdrukken maar duur, nu kan ik gelijk vanaf negatief of dia de boel op mijn PC bewerken. Maar goed, ik heb op dit moment nog 0,0 ervaring, dus we zullen zien hoe het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRG
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-08 20:21

KRG

Waar woon je spotmatic?

Ik heb nog een paar duizend mooie dia's die ik nog ingescand wil hebben . En ik heb wel tijd ! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
KRG schreef op vrijdag 18 september 2009 @ 16:30:
Waar woon je spotmatic?

Ik heb nog een paar duizend mooie dia's die ik nog ingescand wil hebben . En ik heb wel tijd ! ;)
Forget it ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Spotmatic schreef op vrijdag 18 september 2009 @ 16:08:
Zojuist een nieuwe Epson V500 scanner opgehaald.
Ga je geen spijt van krijgen. Probeer hem eens met VueScan (hamrick.com), subliem stukje scannersoftware, en betaalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
AlterEgo schreef op vrijdag 18 september 2009 @ 16:49:
[...]
Ga je geen spijt van krijgen. Probeer hem eens met VueScan (hamrick.com), subliem stukje scannersoftware, en betaalbaar.
Bedankt voor de tip! Het ziet er goed uit en inderdaad ook schappelijk geprijsd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MarcelG schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 14:55:
Levert zo'n Voigtlander nog zo veel op?? Dan moet ik eens met m'n schoonvader gaan praten....die heeft 'n kast vol met dit soort spul. :P
Ik heb nog een 110 camera van Voigtlander, maar of die nog wat waard is? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeosBeing
  • Niet online
Spotmatic schreef op maandag 14 september 2009 @ 10:58:
@BeosBeing: ik bedoelde niet de Helios-44 en aanverwante standaardlensjes, de Helios-40 is toch van een heel ander kaliber, zowel letterlijk als figuurlijk!

[afbeelding]

De 40-2 variant is er in zwart.

Overigens zojuist ontvangen: een in mint conditie verkerende SMC PENTAX 1:2.8/30. Daar heb ik anderhalf jaar naar lopen zoeken...
Gezien, kende ik niet (maar ik ken zoveel nog niet). Deze lijkt kwa formaat enzo dan weer erg op de door mij bedoelde f/1.5 Jupiter. Die is trouwens ook chrome, mischien optisch dezelfde lens in een andere vatting, of een gewoon uit een andere fabriek. Ik heb daar ook wel ooit een foto van gezien/mischien ergens in mijn verzameling "Camerabeurs"/"CameraMagazine". Ik kom alleen nu niet echt aan zoeken toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeosBeing
  • Niet online
Spotmatic schreef op donderdag 17 september 2009 @ 10:00:
En welke kleur prefereren we voor de K-x??? :D

[afbeelding]
Nummer 16 of 18, maar daartussen zie ik geen verschil.
Nummers 96, 97 en 98 mogen ook nog wel.
Maar mocht ik echt kiezen dan werd het een originele mechanische KX (helaas zit bij die van mij de sluiter vast) met zo'n 10 jaar geleden beloofde in het film-cassettevak passende sensor-module (die alle bestaande SLR's digitaal zou maken maar er nooit gekomen is). efilm heette dat geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeosBeing
  • Niet online
Spotmatic schreef op vrijdag 18 september 2009 @ 16:08:
Zojuist een nieuwe Epson V500 scanner opgehaald. Schijnt erg geschikt te zijn voor het scannen van negatieven en dia's. De voorbeelden op het web zagen er niet verkeerd uit. Eens kijken of ik dan nog ver kom met mijn Photoshop skills.
Daarvoor heb ik destijds een Epson 4490 gekocht. Kan middenformaat aan, en heeft IR-scan (digital-ICE) voor stofverwijdering, maar ik ben er nog niet aan toegekomen. Teveel gestoei om de printer Epson Stylus Color R320 aan de praat te krijgen onder Vista (Epson XP driver ligt dwars, Vista driver wordt niet herkend door Epson PrintCD) en andere Vista problemen. De enige goede Vista was, is en zal altijd zijn Agfa Vista in 100, 200 en 400 iso.

Middneformaar (120-spel) film op CD zetten, kostte de laatste keer dat ik het vroeg: 1 € per opname, €1 of €2, voor de CD en €6 of €7 opstarkosten, maar aangezien dat per strip gold, en mijn dia's geraamd werd dat per stuk en dan vond ik het erg uit de hand lopen, nooit meer gedaan.

[ Voor 15% gewijzigd door BeosBeing op 24-09-2009 16:56 . Reden: aanvulling op cd laten zetten van middenformaat-dia's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-09 08:36

MarcelG

parttime guru, fulltime idiot

Spotmatic schreef op donderdag 03 september 2009 @ 13:07:
[...]
Ik kijk regelmatig op Marktplaats naar oude filmstock (mag over datum zijn; als ze ingevroren zijn geweest dan kun je gerust jaren oud filmmateriaal kopen. Ik heb bij wijze van proef zelfs filmmateriaal uit 1997 aangeschaft (niet gekoeld) en voor de (heel lage!) prijs wilde ik het wel proberen.

Probeer het eerst met een camera waarvan je weet dat die nog goed werkt (als 1s een beetje redelijk klopt dan is de kans groot dat de snellere tijden ook redelijk accuraat zijn).

Om wat voor camera's gaat het eigenlijk?
[...]
Dat hangt van je eigen toepassingen af. Provia 100 en Velvia 100/50 zijn fijne films. Eigenlijk moet je zelf ontdekken wat je voorkeur is (elke film is weer anders qua weergave/kleurreproductie).
[...]
Elke normale fotozaak kan de films nog laten ontwikkelen (bijv. bij Cewe), of ze doen het zelf (komt niet vaak meer voor). Ik weet niet of Cewe ook scant en op CD zet, maar morgen haal ik mijn eerste ontwikkelde 120-film sinds tijden op (dia) en ik heb bij "bijzondere wensen" opgeschreven of ze het op een CD kunnen zetten. Ik laat in ieder geval hier weten of dat gelukt is.
[...]
Een scan direct van negatief is natuurlijk altijd scherper en mooier!
[...]
Ik ga het binnenkort zelf doen met -ik denk- een Epson V750 scanner. Geen goedkoop dingetje maar dan heb je wel wat! De V550 is ook niet slecht!
Excuses voor de extreem late reactie (vakantie gehad, weinig geGoT, etc), maar alsnog dank voor je reactie.
Het gaat om een aantal Voigtländers, een Agfa en wat ander spul.
Heb vrijdag geschoten met een Tahbes Synchro Camera, geweldig apparaat anno 1947.
Er is NIKS aan in te stellen...oh, ik lieg ; je kunt 2 verschillende diafragmas instellen. Een van onbekend en een iets kleiner diafragma.....haha.
Scherpstellen doe je door de lens (f onbekend) uit te trekken, en kijken of het scherp was zie je pas bij de afdruk, want je kijkt door een losse zoeker.
Vervolgens span je de sluiter, en laat je 'm gaan...belichtingstijd onbekend.
Geweldig!!! _/-\o_
Er zat nog een rol Agfa Isopan Super Special (ISS) in, waarschijnlijk jaren vijftig, waarvan al 3 negatieven belicht waren. Ik heb 4 tm 12 volgeschoten en 'm simpelweg bij de HEMA ingeleverd. Je had 't gezicht van die vakantiekracht moeten zien ;
Zij: "Wat is dat? Is dat Video 8?"
Ik: "Nee, dat is een 120mm rolfilm, ISO100, zwart wit. Kunnen jullie dit laten ontwikkelen ?"
Zij: "Ja, dat kan...staat hier op de opdrachtzak...zwart wit, rolfilm."
Ik: "En als het toch niet kan ? Stuur je 'm dan gewoon terug? En wat kost 't ontwikkelen?"
Zij: "Ja, dan krijg je 'm gewoon terug. Het kost € 2,95 plus 17 cent per afdruk".

Nou, op hoop van zegen dan maar! :o
Ben benieuwd wat er gelukt is....waarschijnlijk niks, maar goed.

Ik ga binnenkort met een van de Voigtländers van schoonvader aan de slag ; daar zat als ik me niet vergis een Kronos (?) 4.5 105mm op, en daar kun je gelukkig wel sluitertijd en diafragma instellen.
Ik gebruik m'n K20D gewoon als lichtmeter. ;)
Rolfilm is op bestelling leverbaar bij de HEMA, dus dat komt ook goed.

Ik zal de resultaten hier wel even posten (ook al is 't offtopic natuurlijk).

Vorige week trouwens erg veel plezier gehad van de 12-24 en de 50-135, in Den Osse en Renesse.
Veel avond/nachtshots gemaakt in de haven in Den Osse. M'n lekker zware Manfrotto statief kwam goed van pas bij de harde wind.
Maar, ik merkte wel dat een afstandsbediening handig is....en dan eentje die de Bulb stand ondersteund.

Wat ik overigens ook merkte is dat de lichtmeting van de K20D niet betrouwbaar is bij belachelijk weinig licht.
Situatie: jachthaven met bootjes, straatlantaarns, donkere lucht, donkere zee. Erg weinig licht.
De Pentax 12-24 er op geschroefd, op 12mm ; de hele jachthaven in beeld.
Ik wilde zo min mogelijk ruis, en mooie ster-vorming bij de aanwezige straatlampen, dus ISO100 en f/16.
Qua lichtmeting redeneerde ik als volgt ; de scene is erg donker en dat hoort ook zo.
De lichtmeting gaat normaal uit van een gemiddeld lichte scene, maar dat moet nu dus niet.
Dus de belichtingscompensatie moet zwaar naar beneden (naar -2 stops).
K20D rekent uit dat de belichting 1 seconde moet zijn. Resultaat: een vrijwel zwarte foto.
Dus, veel te donker...misschien toch te ver gegaan met de compenstatie.
Nogmaals geprobeerd, nu zonder belichtingscompensatie ;
De K20D rekent nogmaals de belichting uit: 6 seconden. Resultaat: een vrijwel iets minder zwarte foto....maar nog steeds veel te donker... :?

Reverse logic toegepast bij poging 3: belichtingscompensatie even maximaal op +2 stops.
De K20D rekent uit dat we 25 seconden moeten belichten (dus niet de maximale 30 seconden).
Logischerwijs verwachtte ik nu een zwaar overbelichte foto, een grijzige/lichte plaat, maar in plaats daarvan kreeg ik een mooie donkere scene, met veel zwart en absoluut geen overbelichting..... :?
Het resultaat is uiteindelijk goed, maar ik snap de logica niet meer....

Zit ik er met m'n logica nu naast, of laat de K20D een steek vallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoek maar 's op Schwarzschild effect of reciprocity failure. 't Is een normaal verschijnsel dat ook in het digitale tijdperk nog geldt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
@MarcelG: geinig, ik ben benieuwd naar de resultaten! Bij de Hema kun je inderdaad gewoon je films inleveren, ik doe dat dan ook regelmatig. De "Kronos" ken ik niet, maar hopelijk bedoel je de Skopar. Da's een heel goede vier-lenzer van het Tessar-type.

Het scannen met de V500 valt vooralsnog niet mee... Ik heb wat proeven gedaan en het lijkt erop dat de scans beter zijn als ik de films gewoon op de glasplaat leg i.p.v. in de houders. Wel met de emulsie-kant naar beneden om de beruchte newton-ringen te voorkomen. Dan moeten de foto's in PP nog wel even gespiegeld worden.

Hierbij een van mijn eerste probeersels, gemaakt met een zwarte Spotmatic II met 24mm f/3.5 S-M-C Takumar, op Fujichrome Sensia 100 diafilm:

Afbeeldingslocatie: http://i385.photobucket.com/albums/oo293/spotmatic/spii-01.jpg

Deze is gemaakt met een ouwe Japanse Super Wester-S2 uit 1956 (wel met een meetzoeker en een redelijk nauwkeurige sluiter. Op 12 jaar oude diafilm, dus vandaar de wat rare kleuren. In Photoshop probeer ik de boel later nog wel eens recht te trekken.

Afbeeldingslocatie: http://forum.mflenses.com/userpix/20099/big_27_wester021_1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Verwijderd schreef op maandag 21 september 2009 @ 19:26:
Zoek maar 's op Schwarzschild effect of reciprocity failure. 't Is een normaal verschijnsel dat ook in het digitale tijdperk nog geldt.
Aha, nou snap ik 't! Thanks, weer wat bijgeleerd. M'n logica was dus goed, maar de natuurwetten houden zich niet aan die eenvoudige logica.
Nu snap ik ook waarom m'n K100D destijds bij de kitlens echt belichtingsproblemen had bij f/40...(los van de scherpte issues).

Het is wel jammer dat een hightech lichtmeting hier niet meteen rekening mee houdt....Bij Pentax kennen ze de reciprocity-factor van hun sensor toch, en het lichtmetingsalgoritme kan hier dus (bij benadering) rekening mee houden zou je zeggen.
Spotmatic schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 08:24:
@MarcelG: geinig, ik ben benieuwd naar de resultaten! Bij de Hema kun je inderdaad gewoon je films inleveren, ik doe dat dan ook regelmatig. De "Kronos" ken ik niet, maar hopelijk bedoel je de Skopar. Da's een heel goede vier-lenzer van het Tessar-type.
Skopar...mmm, zou inderdaad ook kunnen. Ik check 't deze week nogmaals. Ik zal een foto maken van 't toestel, en de kast.

Erg mooie foto's weer Peter! Ik neig steeds meer naar een uitstapje in het analoge avontuur!!

Ik moet overigens wel zeggen dat dit topic steeds minder ontopic is, en meer en meer over niet digitale camera's gaat... >:)
Gebeurt dit nu ook in de Grote Canon/Nikon topics? Of is dit iets typisch voor Pentaxianen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

MarcelG schreef op maandag 21 september 2009 @ 17:44:

Maar, ik merkte wel dat een afstandsbediening handig is....en dan eentje die de Bulb stand ondersteund.
Dit is een goede http://dealperfect.com/detail.dp/sku.21997 :)

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

Ik heb de volgende http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.8257
Fractie goedkomer, snelle levering en ziet eruit als dezelfde met een andere naam. Voelt wel net zo aan als dat hij duur is, maar ben meer dan tevreden.

Ik ben trouwens wel benieuwd in welke situatie hij bulb wilde gebruiken. Ik vind het een hele leuke functie, maar het is de enige die ik nagenoeg nooit gebruik. Alleen bij onweer en vuurwerk wel eens gedaan, maar bij een haven? Wat mis ik?

[ Voor 23% gewijzigd door Isniedood op 23-09-2009 01:52 ]

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:56
@Isniedood: Blijkbaar wil hij dus in de geschetste haven-situatie gewoon zelf met de bulb-functie de lengte van de belichting uit de losse hand beinvloeden, zelf de omstandigheden inschattend.

Heb het zelf ook wel eens gehad hoor: Tijdens schemer is er absoluut geen logica op te maken uit het belichtingsalgoritme van de camera (hier met een K200D )... in het ene shot geeft een belichtingscompensatie naar onder een bepaald resultaat, in het andere shot geeft juist een belichtingscompensatie naar boven hetzelfde resultaat :S.

Ook heb ik het al eens gehad dat ik een langere belichting wil dan de max. 30 seconden van m'n camera.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

Oke bij langer dan 30 seconden heb je een punt, maar anders lijkt me manueel de tijd instellen toch makkelijker dan een stopwatch gebruiken. Tenzij er iets is dat op een willekeurig moment de hele scene kan verlichten zoals bij onweer.
Bij schemer is toch juist M ideaal?

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
Meestal meet ik in zo'n situatie op iso3200, dan terugrekenen naar iso 100 (of whatever je wil gebruiken)... dat werkt best aardig.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Verwijderd

Goed ik wilde overgaan tot de aanschaf van een K7 Gereserveerd bij foka voor 1069, iemand op het pentaxforum wijst me op konijn: 1029. Ik bellen: konijn is NL model. Foka zegt hem na een telefoontje ook te leveren voor die prijs. Mooi want dan kan ik hem ophalen.
Gisteren opgehaald. Accu uren lang opgeladen, en eens wat klieren met het ding. Vanmorgen weer verder, lees ik een exif: shutter count 1782 en er staat een naam in bij copyright info (niet mijn naam nee:) ). Ik terug naar foka :

ZO, terug van foka (voor de laatste keer).
Ik heb natuurlijk een nieuwe nu, dat lijkt me duidelijk. Bandje zat nog om de doos dit keer. Ik wil geen 2e hands camera, ik wilde een nieuwe en betaalde er ook voor.
Verkoper die me gisteren de camera verkocht nam hem aan, zeiniets, pakte de bon, tikte wat in, liep naar grijze meneer achter de balie, mompelde wat en pakte een nieuwe doos. Maakte hem open en zei "dit ziet er beter uit" Ik zei dat ik de accu wilde omruilen want ik wil niet weer 6 uur wachten.. oke. Doos + bon in een tas en het zaakje werd naar me toegeschoven.
Dus ik vraag wat hij er zelf van vind, verweer: u had met iemand gebeld en die heeft hem voor u weggezet, ik rekende alleen af. Heb om excuses moeten vragen die ik uiteindelijk kreeg.
Dit waren mijn laatste voetstappen bij FOKA ROTTERDAM binnen, een koude douche!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Alsnog gefeliciteerd met je K-7 :)

De Beukelear is mijn 16-50 kwijtgeraakt }:|

• MarcelG

MarcelG

Isniedood schreef op woensdag 23 september 2009 @ 01:49:
[...]
Ik ben trouwens wel benieuwd in welke situatie hij bulb wilde gebruiken. Ik vind het een hele leuke functie, maar het is de enige die ik nagenoeg nooit gebruik. Alleen bij onweer en vuurwerk wel eens gedaan, maar bij een haven? Wat mis ik?
Ik doe veel landschapsfotografie, en vind bovendien nachtfotografie erg interessant.
Combineer beiden en je hebt praktisch geen licht, midden op een akker om 2 uur 's nachts.
Zoals gezegd blijf ik bij ISO100 om de ruis tot een absoluut minimum te beperken, en het dynamisch bereik in stand te houden. Je komt er dan héél snel achter dat 30 seconden kort is, en voor onderbelichting zorgt.
Vandaar dus Bulb, en vandaar dus een afstandsbediening.
eymey schreef op woensdag 23 september 2009 @ 11:48:
Heb het zelf ook wel eens gehad hoor: Tijdens schemer is er absoluut geen logica op te maken uit het belichtingsalgoritme van de camera (hier met een K200D )... in het ene shot geeft een belichtingscompensatie naar onder een bepaald resultaat, in het andere shot geeft juist een belichtingscompensatie naar boven hetzelfde resultaat :S.

Ook heb ik het al eens gehad dat ik een langere belichting wil dan de max. 30 seconden van m'n camera.
Da's dus het Schwarzschild effect wat Afterlife noemde ; film/sensorgevoeligheid neemt af bij minder licht.

Bedankt voor de links overigens.

[ Voor 33% gewijzigd door MarcelG op 23-09-2009 14:23 ]

• abrakadaver
Heeft iemand een linkje waar wordt uitgelegd waarom reciprocity failure (dat wordt hier toch Schwarzschild effect bedoeld?) ook op digitaal van toepassing zou zijn?
Ik heb 't zelf met digitaal namelijk nooit gemerkt.

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:56
@patrick91: Kwalijke zaak van Foka! Mij hebben ze een tijd terug erg snel geholpen om een Sigma 17-70 en 70-300 lens te bestellen, paar dagen voor ik op vakantie ging. Het zag er allemaal goed uit, geen gebruikssporen maar je gaat toch twijfelen.......

Net als het feit dat ik een aparte uitgeprinte NL handleiding ontving bij een ook daar aangeschafte Yamaha RX-V663 receiver, terwijl er van te voren niet op de site stond dat het import was.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• Spotmatic
abrakadaver schreef op woensdag 23 september 2009 @ 14:42:
Heeft iemand een linkje waar wordt uitgelegd waarom reciprocity failure (dat wordt hier toch Schwarzschild effect bedoeld?) ook op digitaal van toepassing zou zijn?
Ik heb 't zelf met digitaal namelijk nooit gemerkt.
Hier idem. Ik maak regelmatig product shots met de K-7 waarbij ik een geïmproviseerde lichttent heb met bestaande kamerverlichting, dus de sluitertijden liggen regelmatig rond de 30s. Van belichtingsproblemen merk ik niets.

Bij deze foto had ik een belichtingstijd van 13 seconden en geen belichtingscorrectie:

Afbeeldingslocatie: http://i385.photobucket.com/albums/oo293/spotmatic/komura8018prod-06.jpg

Verwijderd

My bad, reciprocity failure is blijkbaar niet van toepassing op digitale sensors. Weer wat geleerd...

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

MarcelG schreef op woensdag 23 september 2009 @ 14:18:
[...]

Ik doe veel landschapsfotografie, en vind bovendien nachtfotografie erg interessant.
Combineer beiden en je hebt praktisch geen licht, midden op een akker om 2 uur 's nachts.
Zoals gezegd blijf ik bij ISO100 om de ruis tot een absoluut minimum te beperken, en het dynamisch bereik in stand te houden. Je komt er dan héél snel achter dat 30 seconden kort is, en voor onderbelichting zorgt.
Vandaar dus Bulb, en vandaar dus een afstandsbediening.
Is voor nachtfotografie film geen optie? Bij sluitertijden van minuten lang geeft dat toch een beter beeld imho :)

• abrakadaver
vind je? Juist bij film krijg je rare kleurverschuiving. Bij de moderne sensoren krijg je nog nauwelijks extra ruis bij lange sluitertijden.

• MarcelG

MarcelG

Verwijderd schreef op woensdag 23 september 2009 @ 19:15:
My bad, reciprocity failure is blijkbaar niet van toepassing op digitale sensors. Weer wat geleerd...
Nou...dan is het dus écht een raadsel wat hier gebeurt is.....
Nog even de logica op een rij:
  • de lichtmeting gaat uit van gemiddeld lichte scene (of dit nu 18% of whatever is, maakt nu even niet uit).
  • een meer dan normaal lichte scene moet dus t.o.v. een gemiddelde scene overbelicht worden om "realistisch" gefotografeerd te worden. (bijvoorbeeld, een wit sneeuwlandschap vereist vaak +2 stops)
  • een donkere scene moet dus t.o.v. een gemiddelde scene onderbelicht worden om "realistisch" gefotografeerd te worden. (bijvoorbeeld, zwarte jas op de kapstok vereist -1 stops om zwart te blijven en niet grijs te worden op de foto.)
Dus, op basis van die logica moet een avond haven"landschap" geschoten worden met negatieve belichtingscompensatie; het is immers in werkelijkheid donkerder dan gemiddeld in deze scene.

Zie hieronder een van de resultaten; center weigthed metering, +1 EV belichtingscompensatie, f/10, 30 seconden @ ISO125 (ISO100 viel buiten bereik, ivm ontbreken afstandsbediening).
Afbeeldingslocatie: http://q.oxle.com/files/1/OMG_10519.jpg
Dit shot is dus volgens de K20D overbelicht, terwijl de belichtingslogica zegt dat we dit shot zouden moeten onderbelichten.
Tóch is het resultaat redelijk goed, alhoewel het t.o.v. de realiteit eigenlijk toch nog onderbelicht is.....

Nog 2 voorbeelden, nu +2 EV belichtingscompensatie, dus nóg een extra stop...
Vereiste wel ISO400, wat bij f/13 nog steeds 30 seconden belichting opleverde.
(Klik voor grotere versies)
Afbeeldingslocatie: http://q.oxle.com/files/1/OMG_10526_thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://q.oxle.com/files/1/OMG_10527_thumb.jpg

Deze shots komen bij mij allerminst overbelicht over.... :/
Misschien dat iemand met een K20D een soortgelijk avondshot/nachtshot kan proberen?
Erasmo schreef op woensdag 23 september 2009 @ 20:26:
[...]

Is voor nachtfotografie film geen optie? Bij sluitertijden van minuten lang geeft dat toch een beter beeld imho :)
Nee, juist niet. Wederom ivm reciprocity failure (nóg langere belichtingstijden) en erg veel kleurverschuiving.
Bovendien is ruis digitaal écht praktisch geen issue meer, naar mijn beleving.
Het ruisvrij zijn van film (t.o.v. digitaal) begint naar mijn mening een beetje een uit de hand gelopen mythisch verhaal te worden overigens. (Zag laatst een mooi voorbeeld (ben helaas link kwijt) van Velvia50 met méér chromaruis in de lucht dan een 5D MarkII op ISO800...)

Verwijderd

eymey schreef op woensdag 23 september 2009 @ 15:51:
@patrick91: Kwalijke zaak van Foka! Mij hebben ze een tijd terug erg snel geholpen om een Sigma 17-70 en 70-300 lens te bestellen, paar dagen voor ik op vakantie ging. Het zag er allemaal goed uit, geen gebruikssporen maar je gaat toch twijfelen.......

Net als het feit dat ik een aparte uitgeprinte NL handleiding ontving bij een ook daar aangeschafte Yamaha RX-V663 receiver, terwijl er van te voren niet op de site stond dat het import was.
Niet melden dat het import is ook zoiets.. lijkt ook nergens op. Is natuurlijk niet verboden maar zeg het dan, dan weet je wat!

Op de camera zaten ook geen gebruikerssporen.. niets te zien, alles ingepakt als nieuw.. meer nieuws volgt nog even.. eerst even bellen morgen.

• abrakadaver
MarcelG schreef op woensdag 23 september 2009 @ 23:59:
[...]
Nou...dan is het dus écht een raadsel wat hier gebeurt is.....
Hoe had je je lichtmeter ingesteld? Op matrixmetering houdt ie namelijk al rekening met de scene. Waarschijnlijk herkent de camera dit als een haven bij nacht en weet ie dat ie moet worden onderbelicht. :)

• Spotmatic
Met mijn toenmalige K20D heb ik nog deze foto gemaakt. Belichtingstijd 10 seconden bij f/11, centrumbenadrukte meting. Er is een belichtingscorrectie van +0.7EV toegepast. Geen idee of het helpt maar dit kwam eruit.

Afbeeldingslocatie: http://i27.tinypic.com/28uk7yx.jpg

Overigens weer een portretlensje voor mijn verzameling (bonuspunten voor wie het merk en type raadt):

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/09/24/1253768262-050.jpg

• MarcelG

MarcelG

abrakadaver schreef op donderdag 24 september 2009 @ 09:15:
[...]

Hoe had je je lichtmeter ingesteld? Op matrixmetering houdt ie namelijk al rekening met de scene. Waarschijnlijk herkent de camera dit als een haven bij nacht en weet ie dat ie moet worden onderbelicht. :)
Het is een Center Weighted opname....en inderdaad, een collega hier wees me er ook al op dat hier sprake zou kunnen zijn van scene-herkenning door de camera.
@Spotmatic ; jouw foto onderstreept die gedachtegang, want daar is de +0,7EV ook te zien in de belichting van de muren (nét iets meer dan de hoge lichten normaal zouden toelaten).
En ik maar denken dat ik de baas was over de camera.... ;( ;)
Blijkbaar is de K20D dus een stuk intelligenter dan ik dacht.
Dat is natuurlijk geweldig, maar het was nóg beter als ik dat vantevoren geweten had. Scheelt een hoop gepuzzel. ;)

• abrakadaver
Center weighted zou niet zo veel gekke dingen moeten doen trouwens, da's inderdaad 18% grijs voor ongeveer 't midden van 't beeld.

• huisfotograaf
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 24-09-2024
Spotmatic schreef op donderdag 24 september 2009 @ 10:03:
Overigens weer een portretlensje voor mijn verzameling (bonuspunten voor wie het merk en type raadt):
Is dat geen Takumar f/1,9 83mm uit de tweede (zwarte) serie? :?

Pentax K3

• Spotmatic
huisfotograaf schreef op donderdag 24 september 2009 @ 12:58:
[...]

Goed geraden! Leuk detail: deze Takumar heeft serienummer 83999; ik weet van serienummer 83991 dat het een chrome uitvoering is. Misschien heeft Ryohei Suzuki hem zelf nog in handen gehad ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/09/24/1253770456-70.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.aohc.it/imart/a12f08.jpg

[ Voor 28% gewijzigd door Spotmatic op 24-09-2009 13:03 ]

• JWfx
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-02 20:18
Kleine kans dat het 'geraden' is. Wil je dit weten, dan heb je echte parate kennis nodig.
Waarvoor hulde, alsmede voor uw 'verzamelwoede'.

• MarcelG

MarcelG

huisfotograaf schreef op donderdag 24 september 2009 @ 12:58:
[...]

Vraagt ie alsof 't een wilde gok is.... _/-\o_ Haha, briljant!
@Spotmatic ; hoeveel tijd besteed jij per week aan lenzenspeurwerk?? Da's toch onderhand een dagtaak of niet? ;)

• Spotmatic
MarcelG schreef op donderdag 24 september 2009 @ 14:18:
[...]
Vraagt ie alsof 't een wilde gok is.... _/-\o_ Haha, briljant!
@Spotmatic ; hoeveel tijd besteed jij per week aan lenzenspeurwerk?? Da's toch onderhand een dagtaak of niet? ;)
>:)

Weet je, ik laat anderen voor mij zoeken. Ooit van RSS readers gehoord? ;)

• BeosBeing
  • Niet online
Spotmatic schreef op donderdag 24 september 2009 @ 10:03:
Met mijn toenmalige K20D heb ik nog deze foto gemaakt. Belichtingstijd 10 seconden bij f/11, centrumbenadrukte meting. Er is een belichtingscorrectie van +0.7EV toegepast. Geen idee of het helpt maar dit kwam eruit.

[afbeelding]
Mooi

[afbeelding]
Eerst dacht ik Asahiflex Takumar
Toen dacht ik Pentacon
Toen wist ik het niet meer
Nu heb ik het antwoord gelezen.

Verwijderd

Ik maak mijn negatieve verhaal over de firma foka nog even af:
Heb de vorige eigenaar gesproken, deze heeft de camera op 14 september teruggebracht naar foka vanwege focusproblemen en ze zouden hem naar pentax terugsturen en hij kreeg een nieuwe... de camera kocht ik dus een (1 !) week later .. die is niet teruggeweest naar pentax. Mocht dat wel zou zijn geweest dan is het wel erg snel en in het beste geval zou ik dan een refurbished camera in handen gehad hebben.. en in het slechtste geval is de camera weer mooi ingepakt en verkocht als nieuw.. en dat laatste denk ik wel dat gebeurd is.

Het waren als ik geen garantie nodig heb mijn allerlaatste stappen die ik in de foka winkel heb gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe ben je met de vorige eigenaar in contact gekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Verwijderd schreef op vrijdag 25 september 2009 @ 02:41:
Hoe ben je met de vorige eigenaar in contact gekomen?
Er stond nog een naam in de copyright-info :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

:) en google en outlook doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Eerlijk gezegd verwacht ik zulk gedrag ook van webshops en de grotere winkels. Het gaat daar puur om de lage prijzen en dozenschuiven. Waarschijnlijk hebben ze het verhaal van de vorige eigenaar aangehoord en geconcludeerd dat de camera wel naar de volgende eigenaar kon. Niet netjes, maar het gebeurt erg vaak en daarom verwacht ik dit soort gedrag ook.

Maar ja, ik koop vooral tweedehands spul en dan heb ik helaas niet veel te eisen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Patrick, wellicht een idee om je verhaal in een T.net shopreview te zetten? :)

[ Voor 9% gewijzigd door Erasmo op 25-09-2009 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Erasmo schreef op vrijdag 25 september 2009 @ 05:56:
[...]

Er stond nog een naam in de copyright-info :)
_O- _O- _O- _O-

Hoe dom kan je als dozenschuiver zijn, dat je een camera niet eens even een factory reset geeft voor je hem weer aan de volgende koper doorverkoopt.

Maar jouw voordeel in ieder geval dat Foca zo dom is dat ze dat zelfs niet eens gedaan hebben
Ik zou je verhaal in ieder geval zeer zeker shop previeuw van Tweakers zetten.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2009 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Shopreview.. natuurlijk wil ik dat.. maar ik ben geen zoeker dus als jullie nu even het linkje sturen naar dat topic dan tik ik de rest.

En Peter.. verwachten.. ik toch eigenlijk niet. Ja hij schuift de doos in een tas en zet hem rechtop en dat is het dan. Maar als een camera niet goed is hoeven ze hem alleen maar terug te sturen naar pentax en klaar.. dus is het een rare beslissing van foka om hem in huis te houden en door te schuiven..

Verwijderd

Ga er morgen eens voor zitten.
Om het nog ontopic pentax te houden:
Nieuwe aankopen: K7 dus, pentax da40 limited pancake, metz 48 flitser, FA 50 1.4 en de DBG4 maar die laatste is er nog niet..

Verwijderd

De foto's van de spullen zien we graag tegemoet in het nieuwe fotoapparatuur topic, waar het ook mag staan ;) Tussen alle andere merkspullen ;)

Verwijderd

Foto's van die spullen maak ik niet hoor, het is niet zoals met de aankopen van asahiflex koopt dat het iets aparts is om te laten zien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

Vind je 40 en 50 mm zo'n groot verschil dat je die allebei gekocht hebt? Was een 35mm da limited macro niet interessanter geweest? SChijnt echt een geweldenaar te zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Isniedood schreef op zondag 27 september 2009 @ 02:19:
Vind je 40 en 50 mm zo'n groot verschil dat je die allebei gekocht hebt? Was een 35mm da limited macro niet interessanter geweest? SChijnt echt een geweldenaar te zijn
Omdat de pancake gewoon een geweldige lens is :P Als ik ga wandelen en ik heb geen zin om m'n tas mee te nemen doe ik gewoon de DSLR met pancake in m'n jaszak, past prima :)

Patrick, helder verhaal in de shopreview. Ben benieuwd of Pentax ze van de Premium Dealer lijst schrapt als ze dit te horen krijgen...

[ Voor 13% gewijzigd door Erasmo op 27-09-2009 07:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De 50mm is een FA lens, dus ik ben klaar voor full frame :)
Ik kon een leuke deal maken: de 50mm + bijbetaling tegen mijn k20. En het ging mij om de 1.4, de 35 is 2.8!
De 40 is gewoon een verhaaltje apart, dat is een speciaal dingetje dat ik gewoon wilde hebben. Ik koop en verkoop wel makkelijk hoor, als ik denk over een half jaar dat het toch mijn ding niet is dan doe ik hem weer weg en koop ik weer iets anders. De 31 ltd. is er 1 die ik zeker wil hebben en die komt er ook zodra ik hem tegenkom.. dan gaat de pancake misschien weer weg.

Shopreview is helder.. alleen had ik hem in kladblok gescheven dus de lengte van de zinnen lijken nergens op.. kan ik niet meer editten helaas. Pentax NL (beuk) heeft het verhaal ook via de mail gekregen. Schrappen gaan ze niet doen, ik denk zelf dat er helemaal niets gebeurd met dit verhaal. Het maakt ze gewoon allemaal niets uit. Die grijze man achter de balie was waarschijnlijk de bedrijfsleider en die nam niet eens de moeite om er even bij te komen, zijn hangende houding tegen de achterwand bij de geheugenkaartjes beviel hem waarschijnlijk te goed. Maar genoeg erover. Ik ben klaar met foka :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

Erasmo schreef op zondag 27 september 2009 @ 07:33:
[...]

Omdat de pancake gewoon een geweldige lens is :P Als ik ga wandelen en ik heb geen zin om m'n tas mee te nemen doe ik gewoon de DSLR met pancake in m'n jaszak, past prima :)

Patrick, helder verhaal in de shopreview. Ben benieuwd of Pentax ze van de Premium Dealer lijst schrapt als ze dit te horen krijgen...
De lichtsterke 50mm kon ik ook wel plaatsten, maar ik snap dan niet goed waar de 40mm da nog nodig voor is. Dan lijkt mij 35 wat interessanter doordat het net even wat meer scheelt en het zo'n fijne lens schijnt te zijn. Maargoed dat zegt iemand die nog steeds alleen zijn kitlenzen in zijn hand heeft gehad én de tamron 90mm (en die zit er gelijk 80% van de tijd op)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De pancake is gewoon een verhaal apart.. is natuurlijk ook een limited en ik kon hem gebruikt overnemen (in nieuwstaat). Dat kost dan de helft van de 35 mm.. en als ik een macro lens wil hebben dan neem ik de 90 die jij ook hebt :)
Maar eerst een 10-20!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Ik heb de ontwikkelde rol Agfa Isopan ISS ontvangen, en het lijkt er op dat in elk geval de laatste 2 opnames gelukt zijn. De rest lijkt volkomen overbelicht te zijn, waarschijnlijk door blootstelling aan zwak licht gedurende >50 jaar.
Ik moet nu alleen nog een manier zien te vinden om die negatieven goed in te scannen met behulp van m'n gewone flatbedscanner. Dat wordt dus even googlen naar een DIY negatievenscanner oplossing. >:)

Overigens ; de HEMA heeft wel de spoel van de Tahbes Synchro Camera achtergehouden...ik heb nu dus geen mogelijkheid meer om er een nieuwe rol in te doen... ;(

@Spotmatic ; ik heb nog even gekeken naar die Voigtländer, en het is 'n Voigtländer Bessa 1, met een Skopar 105mm f/4.5 lens er op. Het is dus geen 6x6 maar een 6x9 camera.
Helaas lekt de balg dus ik kan er waarschijnlijk niks mee.
Maar niet getreurd ; ik heb nu de Zeiss Ikon Nettax thuis liggen die voorheen van de opa van m'n vrouw was.
In zéér goede staat, en mét geintegreerde lichtmeter. :) Sweet!
Even oppoetsen, rolfilm kopen en aan de slag.

[ Voor 8% gewijzigd door MarcelG op 29-09-2009 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Leuk dat je er zo enthousiast over bent, Marcel! Die Skopar is geen misselijk lensje, maar zonder goede balg kom je inderdaad niet ver.

Blootstelling aan licht gedurende 50 jaar zal het probleem niet zijn. Het is nu eenmaal zo dat onbelichte film erg lang vrij stabiel blijft, maar eenmaal belicht gaat de kwaliteit zienderogen achteruit. De laatste 2 opnamen zijn wellicht recent door jou gemaakt?

Dat van de Tahbes begrijp ik niet helemaal. Als je op 120 formaat rolfilm werkt is het altijd zo dat er een spoel in de camera achterblijft. Deze verhuist bij de volgende film naar de opneemkant. Of werkt de Tahbes met speciale spoelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Spotmatic schreef op maandag 28 september 2009 @ 11:28:
...
Blootstelling aan licht gedurende 50 jaar zal het probleem niet zijn. Het is nu eenmaal zo dat onbelichte film erg lang vrij stabiel blijft, maar eenmaal belicht gaat de kwaliteit zienderogen achteruit. De laatste 2 opnamen zijn wellicht recent door jou gemaakt?
Yep, de laatste 8 opnames zijn door mij gemaakt, en ik herken op de negatieven in elk geval de laatste 2 opnames. Misschien dat ik na het inscannen ook op negatief 4-10 iets herken. :)
Spotmatic schreef op maandag 28 september 2009 @ 11:28:
...
Dat van de Tahbes begrijp ik niet helemaal. Als je op 120 formaat rolfilm werkt is het altijd zo dat er een spoel in de camera achterblijft. Deze verhuist bij de volgende film naar de opneemkant. Of werkt de Tahbes met speciale spoelen?
De normale werkwijze is inderdaad de spoel verhuizen naar de andere kant, nieuwe rol er in en klaar.
Maar...bij de Tahbes is de linkerspoel anders dan de rechterspoel. Ik krijg de overgebleven spoel met geen mogelijkheid aan de andere kant er in.... :?
Vreemd. Maar goed, het is dan ook een vreemde camera. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
MarcelG schreef op maandag 28 september 2009 @ 11:37:
[...]

De normale werkwijze is inderdaad de spoel verhuizen naar de andere kant, nieuwe rol er in en klaar.
Maar...bij de Tahbes is de linkerspoel anders dan de rechterspoel. Ik krijg de overgebleven spoel met geen mogelijkheid aan de andere kant er in.... :?
Vreemd. Maar goed, het is dan ook een vreemde camera. :P
Fotootje van de opneemkant van de camera? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt die van mij wel overnemen :P :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou mail me maar! patrick91 ADD zonnet.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Zelfs tijdens een feestje ben ik een Pentaxiaan.
>:)
Afbeeldingslocatie: http://q.oxle.com/files/1/33536876_thumb.jpg
(Snapshot gemaakt met de iPhone...en die kan niet dichtbij focussen, dus vandaar.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt dat glas toch wel ingepikt nadat je 'm leeg had gedronken? Of leeggegooid, want Japanners kunnen geen bier maken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeosBeing
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 15:18:
Je hebt dat glas toch wel ingepikt nadat je 'm leeg had gedronken? Of leeggegooid, want Japanners kunnen geen bier maken. :)
Asahi Draft Beer is echter best te drinken, beter als Heineken en consorten (maar dat is uiteraard een kwestie van smaak). (Ik heb ook een flesje gehad, zilvergrijs blinkend etiket, zwarte letters, echter alle lege flesjes opgeruimd een jaar of 5, 6 geleden) De prijs van importbier is echter relatief hoog en dan zijn er lekkerder biertjes voor die prijs te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:29

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ik kan het altijd slecht inschatten omdat ik zelf geen pentax heb, maar is dit nog ontopic of niet?
Of werkt een pentax camera op bier ipv batterijen en overleggen jullie welk biermerk de meeste fps oplevert?

De strekking is duidelijk jongens, back ontopic :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 21:49
Nomad: Asahi is het moederbedrijf van Pentax.

edit Nomad:
i was joking ;P Jullie koffie(bier)geleuter was gewoon volledig offtopic, of het nou merk gebonden is of niet.

[ Voor 60% gewijzigd door Nomad op 07-10-2009 00:00 ]

Pagina: 1 ... 18 ... 38 Laatste

Let op:
~~~[html]Als mensen interesse hebben om te helpen om de OP van dit topic bij te houden, dan kunnen ze contact opnemen met de TS (via de DM).~~~[/html]