Spotmatic schreef op donderdag 03 september 2009 @ 13:07:
[...]
Ik kijk regelmatig op Marktplaats naar oude filmstock (mag over datum zijn; als ze ingevroren zijn geweest dan kun je gerust jaren oud filmmateriaal kopen. Ik heb bij wijze van proef zelfs filmmateriaal uit 1997 aangeschaft (niet gekoeld) en voor de (heel lage!) prijs wilde ik het wel proberen.
Probeer het eerst met een camera waarvan je weet dat die nog goed werkt (als 1s een beetje redelijk klopt dan is de kans groot dat de snellere tijden ook redelijk accuraat zijn).
Om wat voor camera's gaat het eigenlijk?
[...]
Dat hangt van je eigen toepassingen af. Provia 100 en Velvia 100/50 zijn fijne films. Eigenlijk moet je zelf ontdekken wat je voorkeur is (elke film is weer anders qua weergave/kleurreproductie).
[...]
Elke normale fotozaak kan de films nog laten ontwikkelen (bijv. bij Cewe), of ze doen het zelf (komt niet vaak meer voor). Ik weet niet of Cewe ook scant en op CD zet, maar morgen haal ik mijn eerste ontwikkelde 120-film sinds tijden op (dia) en ik heb bij "bijzondere wensen" opgeschreven of ze het op een CD kunnen zetten. Ik laat in ieder geval hier weten of dat gelukt is.
[...]
Een scan direct van negatief is natuurlijk altijd scherper en mooier!
[...]
Ik ga het binnenkort zelf doen met -ik denk- een Epson V750 scanner. Geen goedkoop dingetje maar dan heb je wel wat! De V550 is ook niet slecht!
Excuses voor de extreem late reactie (vakantie gehad, weinig geGoT, etc), maar alsnog dank voor je reactie.
Het gaat om een aantal Voigtländers, een Agfa en wat ander spul.
Heb vrijdag geschoten met een Tahbes Synchro Camera, geweldig apparaat anno 1947.
Er is NIKS aan in te stellen...oh, ik lieg ; je kunt 2 verschillende diafragmas instellen. Een van onbekend en een iets kleiner diafragma.....haha.
Scherpstellen doe je door de lens (f onbekend) uit te trekken, en kijken of het scherp was zie je pas bij de afdruk, want je kijkt door een losse zoeker.
Vervolgens span je de sluiter, en laat je 'm gaan...belichtingstijd onbekend.
Geweldig!!!
Er zat nog een rol Agfa Isopan Super Special (ISS) in, waarschijnlijk jaren vijftig, waarvan al 3 negatieven belicht waren. Ik heb 4 tm 12 volgeschoten en 'm simpelweg bij de HEMA ingeleverd. Je had 't gezicht van die vakantiekracht moeten zien ;
Zij:
"Wat is dat? Is dat Video 8?"
Ik: "Nee, dat is een 120mm rolfilm, ISO100, zwart wit. Kunnen jullie dit laten ontwikkelen ?"
Zij:
"Ja, dat kan...staat hier op de opdrachtzak...zwart wit, rolfilm."
Ik: "En als het toch niet kan ? Stuur je 'm dan gewoon terug? En wat kost 't ontwikkelen?"
Zij:
"Ja, dan krijg je 'm gewoon terug. Het kost € 2,95 plus 17 cent per afdruk".
Nou, op hoop van zegen dan maar!
Ben benieuwd wat er gelukt is....waarschijnlijk niks, maar goed.
Ik ga binnenkort met een van de Voigtländers van schoonvader aan de slag ; daar zat als ik me niet vergis een Kronos (?) 4.5 105mm op, en daar kun je gelukkig wel sluitertijd en diafragma instellen.
Ik gebruik m'n K20D gewoon als lichtmeter.
Rolfilm is op bestelling leverbaar bij de HEMA, dus dat komt ook goed.
Ik zal de resultaten hier wel even posten (ook al is 't offtopic natuurlijk).
Vorige week trouwens erg veel plezier gehad van de 12-24 en de 50-135, in Den Osse en Renesse.
Veel avond/nachtshots gemaakt in de haven in Den Osse. M'n lekker zware Manfrotto statief kwam goed van pas bij de harde wind.
Maar, ik merkte wel dat een afstandsbediening handig is....en dan eentje die de Bulb stand ondersteund.
Wat ik overigens ook merkte is dat de lichtmeting van de K20D niet betrouwbaar is bij belachelijk weinig licht.
Situatie: jachthaven met bootjes, straatlantaarns, donkere lucht, donkere zee. Erg weinig licht.
De Pentax 12-24 er op geschroefd, op 12mm ; de hele jachthaven in beeld.
Ik wilde zo min mogelijk ruis, en mooie ster-vorming bij de aanwezige straatlampen, dus ISO100 en f/16.
Qua lichtmeting redeneerde ik als volgt ; de scene is erg donker en
dat hoort ook zo.
De lichtmeting gaat normaal uit van een gemiddeld lichte scene, maar dat moet nu dus niet.
Dus de belichtingscompensatie moet zwaar naar beneden (naar -2 stops).
K20D rekent uit dat de belichting 1 seconde moet zijn. Resultaat: een vrijwel zwarte foto.
Dus, veel te donker...misschien toch te ver gegaan met de compenstatie.
Nogmaals geprobeerd, nu
zonder belichtingscompensatie ;
De K20D rekent nogmaals de belichting uit: 6 seconden. Resultaat: een vrijwel iets minder zwarte foto....maar nog steeds veel te donker...
Reverse logic toegepast bij poging 3: belichtingscompensatie even maximaal op +2 stops.
De K20D rekent uit dat we 25 seconden moeten belichten (dus niet de maximale 30 seconden).
Logischerwijs verwachtte ik nu een zwaar overbelichte foto, een grijzige/lichte plaat, maar in plaats daarvan kreeg ik een mooie donkere scene, met veel zwart en absoluut geen overbelichting.....
Het resultaat is uiteindelijk goed, maar ik snap de logica niet meer....
Zit ik er met m'n logica nu naast, of laat de K20D een steek vallen?