Men is de firmware van de Pentax cam's aan het 'hacken' btw 
En das best wel cool
http://www.pentax-hack.info/index.html
En das best wel cool
http://www.pentax-hack.info/index.html
WauwVerwijderd schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 18:03:
[...]
Zeker, op mijn flickr: http://www.flickr.com/photos/pcjrosier
edit: hm..kleuren zijn iets fletser dan de fotos op mn hd...zal wel iets met web/srgb te maken hebben
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
Verwijderd
Op je lens, beweeg met het diafragma pennetje als dat lukt, en check of de bladen ook dicht gaat in de lens. Op de camera, lens eraf, camera aan, F11 instellen en fotos maken, kijken of het diafragma pennetje op en neer schiet in de bayonet.Positron schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 13:35:
Ga ik proberen. Qua internet ben ik nogal beperkt, maar mocht iemand nog ideeën hebben; ik lees zodra ik in de gelegenheid ben. Bedankt!
Verwijderd
Verwijderd
Verwijderd
[ Voor 5% gewijzigd door Heronimo op 12-08-2009 11:36 . Reden: Kleine toevoeging ]
Dan gebruik je toch de bliepjes?eymey schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 09:09:
[...]
Maar goed, moet zeggen dat ik nog zeker wel wat aan m'n techniek kan verbeteren, vooral diafragma wat beter inschatten en focussen (met m'n visuele handicap blijft dat een uitdaging, mis zelfs bij AF gewoon vaak de rode focuslichtjes en dan heb ik geen geduld meer). En het speelt natuurlijk ook nog mee dat de sensor in mijn K200D toch niet vergelijkbaar is met die in jouw K20D
.
Waarom ga je niet voor een dubbelkit? K10D met 50-135 of eventueel een 70-200 f/2.8 en K20D(K-7 evt.) met een 16-50.JP12 schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 11:34:
Na wat rond gelezen hebben ga ik mijn brandende vraag dan toch maar een keer stellen hier.
Omdat ik nu een beetje aan het kijken ben of ik met een budget van rond de 200-300 euro een mooie aanvulling kan vinden op mijn spullen. Als ik veel meer ga uitgeven ga ik denk ik toch liever voor een Canon 5D met een 50mm wat bij elkaar mij iets van 1000-1200 euro zou gaan kosten. Of is dat een heel gek idee?Erasmo schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 13:45:
[...]
Waarom ga je niet voor een dubbelkit? K10D met 50-135 of eventueel een 70-200 f/2.8 en K20D(K-7 evt.) met een 16-50.
Wat denk je anders van een Sigma 30mm?JP12 schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 13:49:
[...]
Omdat ik nu een beetje aan het kijken ben of ik met een budget van rond de 200-300 euro een mooie aanvulling kan vinden op mijn spullen. Als ik veel meer ga uitgeven ga ik denk ik toch liever voor een Canon 5D met een 50mm wat bij elkaar mij iets van 1000-1200 euro zou gaan kosten. Of is dat een heel gek idee?
I make things.
Dat is inderdaad eigenlijk wel een goede optie, alleen zit hij wel rond de 400 zover ik kan zien. Dan is de 35mm F2.0 van Pentax misschien beter? Of zijn er nog anders opties rond de 30mm die interessant zijn qua prijs-prestatie verhouding?RoyBijster schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 14:11:
[...]
Wat denk je anders van een Sigma 30mm?Zit zo'n beetje in je budget en lijkt aardig op de combi 5D + 50mm
Verwijderd
De pricewatch is toch niet zo moeilijk te gebruiken?JP12 schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 15:08:
[...]
Dat is inderdaad eigenlijk wel een goede optie, alleen zit hij wel rond de 400 zover ik kan zien. Dan is de 35mm F2.0 van Pentax misschien beter? Of zijn er nog anders opties rond de 30mm die interessant zijn qua prijs-prestatie verhouding?
En bij welke shop kan ik het best kijken voor een Pentax 35mm of een Sigma 30mm?
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2009 18:58 ]
http://www.digitalwarehou...5mm-f20/art!283!!!5653!NL De Samsung 35mm 2.0 = de Pentax lens voor 269 euroJP12 schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 15:08:
[...]
Dat is inderdaad eigenlijk wel een goede optie, alleen zit hij wel rond de 400 zover ik kan zien. Dan is de 35mm F2.0 van Pentax misschien beter? Of zijn er nog anders opties rond de 30mm die interessant zijn qua prijs-prestatie verhouding?
En bij welke shop kan ik het best kijken voor een Pentax 35mm of een Sigma 30mm?
[ Voor 13% gewijzigd door Priyantha Bleeker op 12-08-2009 19:59 ]
Verwijderd
JP12, niet boos worden, maar het gros van de spullen die je noemt is niet echt geschikt voor een bruidsreportage. Camera en kitlens: prima, maar de rest is meer voor in een studio of voor opnames waar jij bepaalt wanneer ze genomen moeten worden. Bij een bruiloft geldt dat alleen bij de shoot in het park/bij het kasteeltje/etc. De rest van de tijd ben je vooral reportagefotograaf, en daar zijn je spullen niet handig voor.JP12 schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 13:18:
Bedankt voor de reacties!
De Sigma 17-70 en 17-50 had ik zelf nog niet eerder bekeken. Dat ga ik zeker even doen!
Zelf zat ik eigenlijk meer te denken in de richting van een Pentax 35mm F2.0 of een 50mm F1.4, of heb ik bij dit soort fotografie meer aan een goede zoom?
Voor de rest heb ik nu qua nuttige spullen voor de bruiloft:
- Pentax K10D met Ansmann grip en aantal geheugenkaartjes
- Pentax SMC 18-55 kitlens
- Metz 40MZ-3i met SCA3701
- Metz 40MZ-2 met SCA3701
- Een 5-in-1 reflector van eBay
- Een Dealextreme Blazeo, een ofshoe door andere flits getriggered voetje en een Metz korte of-shoe houder
- Pentax SMC-M 100mm Macro F4.0
- Panagor 135mm F2.8
- Super-Takumar 50mm F1.4
- Sigma 70-210mm F4.0-F5.6 UC-II
- Statief
Ook vraag ik mij af of ik iets zou hebben aan een monopod voor in de kerk? Maar deze vraag hoort misschien beter thuis in het statieven topic.
Bedankt voor je reactie Afterlife!Verwijderd schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 21:37:
[...]
JP12, niet boos worden, maar het gros van de spullen die je noemt is niet echt geschikt voor een bruidsreportage. Camera en kitlens: prima, maar de rest is meer voor in een studio of voor opnames waar jij bepaalt wanneer ze genomen moeten worden. Bij een bruiloft geldt dat alleen bij de shoot in het park/bij het kasteeltje/etc. De rest van de tijd ben je vooral reportagefotograaf, en daar zijn je spullen niet handig voor.
Ik weet niet hoe bedreven je bent in het snel werken met primes, maar als je een belangrijk moment mist omdat je net lenzen aan het wisselen bent, nog even op het groene knopje moet drukken voor de sluitertijd, of nog even moet scherpstellen, zijn jij en het bruidspaar dat moment voorgoed kwijt.
En die flitsers zijn in een strobist-achtige situatie prima te gebruiken, maar met jouw gear zeer beperkt inzetbaar als reportageflitser. Het SCA3701 voetje ondersteunt alleen de oude TTL flitslichtmeting van Pentax, en niet de P-TTL meting van jouw K10D. De lichtmeting moet je dan dus volledig aan de flitser overlaten. Kan prima, maar het is dan nog veel essentieler dat je je camera en flitser vreselijk goed kent.
Een tripod heb je normaliter absoluut niet nodig bij een trouwreportage (tenzij je statiefoto's wilt maken of zo), maar in de kerk is een monopod wel aan te raden (en dan kun je je ook uitleven met je primes). Je kunt je dan nog onopvallend verplaatsen en positioneren, en toch onbewogen opnames maken.
Als er geen echt ervaren bruidsfotograaf is die de verantwoordelijkheid op zich neemt zou ik als ik jou was afzien van de 'klus' of op z'n minst het bruidspaar heel erg duidelijk maken dat succes absoluut niet verzekerd is. En ik kan je aanraden om naast de K10D nog een 2e body met kitlens en een 360FZG flitser te regelen. Alleen al om die mooie snapshots te pakken die je zou missen omdat je je 100mm of je 40-MZ2 nog aan het instellen was...
[ Voor 2% gewijzigd door Heronimo op 13-08-2009 00:10 . Reden: Toevoeging over Sigma 28mm lens. ]
He Positron,Positron schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 10:05:
Beste Pentaxtweakers, ik heb een probleem. Ik zit nu in Indonesie (Bali, morgen Lombok) en m'n K10D werkt niet meer goed. Het diafragma sluit niet meer, dus ik kan alleen nog maar met open diafragma fotograferen. Ik heb dit met meerdere lenzen geprobeerd, ook met de diafragmaring zelf. Met de voorbeeldfunctie op optisch ingesteld is vanaf de voorkant van de lens wel te zien dat het een beetje sluit, maar dat is bij alle diafragma-instellingen even weinig en door de zoeker niet waarneembaar. Heb ik iets verkeerds ingesteld? Of wat kan ik anders doen? Ik baal er wel van, want ik ben pas halverwege m'n vakantie. Hopelijk kunnen jullie me helpen..
K-7 | SMC Pentax DA* 16-50 f/2.8 | SMC Pentax DFA 100 f/2.8 | SMC Pentax DA 18-250mm f/3.5-6.3 | K10D | Pentax DA 18-55 f/3.5-5.6 | SMC Pentax M50 f/1.7 | Tamron 28-300 f/3.5-6.3 | Pentax AF-540FGZ
Verwijderd
Camera.nu 35mm F2.8 Macro Limited, idd niet de F2.0 dus, maar daar 389.Priyantha Bleeker schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 19:57:
[...]
http://www.digitalwarehou...5mm-f20/art!283!!!5653!NL De Samsung 35mm 2.0 = de Pentax lens voor 269 euro
http://www.digitalwarehou...ntax-af/art!252!!!2797!NL De Sigma 30mm 1.4 voor 383 euro
Verwijderd
Verwijderd
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2009 22:13 ]
Is de Wein Safe Sync niet wat voor jou?Verwijderd schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 21:32:
Ik weet niet of het hier al ter sprake is gekomen, maar ik ben op zoek naar de specs van het x-contact van de K7.
Zelfde probleem had ik destijds met de K100, maar daar leverde enkele mailtjes richting Pentax US het jusite antwoord, (Pentax NL/BE heb ik tot op de dag van vandaag nog steeds geen antwoord gekregen )die kan dus 300 volt schakelen kreeg ik uiteindelijk als antwoord.
Indien het niet anders kan, zal ik wel moeten, maar dan moet je de hotshoe weer gaan gebruiken, en het is juist zo makkelijk dat de K7 weer een los x-connect punt heeft.
We have made this request on several occasions previously but Pentax Japan chooses not to release this information.
Verwijderd
Alhoewel wat laat wil ik mijn advies niet laten ontbreken.JP12 schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 13:18:
Bedankt voor de reacties!
De Sigma 17-70 en 17-50 had ik zelf nog niet eerder bekeken. Dat ga ik zeker even doen!
Zelf zat ik eigenlijk meer te denken in de richting van een Pentax 35mm F2.0 of een 50mm F1.4, of heb ik bij dit soort fotografie meer aan een goede zoom?
Voor de rest heb ik nu qua nuttige spullen voor de bruiloft:
- Pentax K10D met Ansmann grip en aantal geheugenkaartjes
- Pentax SMC 18-55 kitlens
- Metz 40MZ-3i met SCA3701
- Metz 40MZ-2 met SCA3701
- Een 5-in-1 reflector van eBay
- Een Dealextreme Blazeo, een ofshoe door andere flits getriggered voetje en een Metz korte of-shoe houder
- Pentax SMC-M 100mm Macro F4.0
- Panagor 135mm F2.8
- Super-Takumar 50mm F1.4
- Sigma 70-210mm F4.0-F5.6 UC-II
- Statief
Ook vraag ik mij af of ik iets zou hebben aan een monopod voor in de kerk? Maar deze vraag hoort misschien beter thuis in het statieven topic.
Ik geloof ook nooit dat ze dat op de K7 veranderd hebben, maar stel nou hé, wat als......Verwijderd schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 10:24:
Ik gebruik de Metz 60CT2, Metz 60CT4 en Metz 45CT5 probleemloos op mijn K20D. Ik sluit ze aan of via het flits (X of PC) contakt of via het SCA 300 (45CT5) of SCA 3000 (60CT4) adaptor systeem op mijn hotshoe. Dit laatste heeft als voordeel dat:
1. het flitsklaar lampje in de zoeker gaat branden.
2. de camera geen sluitertijd sneller dan 1/180 instelt.
3. je de beschikking hebt over een rode instellamp voor je autofocus.
Ik zou niet weten waarom dit niet zou kunnen op de K7. Het X-contact is juist bedoelt voor het aansluiten van grote studioflitsers en die hebben (zeker de oudere) een hoge ontsteekspanning.
Mail dan gewoon niet terug als je er geen moeite voor wil doenHello
It is not recommended to use the old 45 CT series on Digital cameras as the trigger voltage is 24 volts.
Regards
I absolutely disagree. If the trigger voltage isn't a problem (the Pentax K100 can even handle 300 volt trigger voltage) it makes absolutely sence to use an analog flash like the superb 45 CT-5 with a digital cam. I use the CT-5 a lot with my K100 cam, and am very satisfied with the results.
I think it is abolutely foolish to trow the CT-5 away and buy a new flash for digital cams just to finally get the same results as you had with you're old flash.
The Metz flashes are very expensive (not complaining tough, they are worth every penny). Not even to mention the couple of accu packs i have for my several CT-5 and CT-4 flashes.
I hope you can give me some more satisfying answer.
Anyway, i also am mailing at the moment with Pentax-US, but they are not very willing to give me there X-contact specs. And i am sure that if you as Metz representive ask the same question they could be much more willing to share the specs. After all, the combination Pentax K7 with Metz flashes is a winning one.
with kind regards
[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2009 17:14 ]
Verwijderd
Wat ga je kopen? De 645 of een van zijn opvolgers? Ik heb er hier een paar voor €300 incl lenzen op de kop kunnen tikken en het zijn echt heerlijke camera's!Spotmatic schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 13:10:
Zo, vanavond hoop ik mijn Canon 5D te verkopen. Vanaf dan ga ik me weer bij het digitale Pentax systeem houden. Van het geld dat dit oplevert ga ik een Pentax 645 set kopen (a.s. zondag in Doesburg - er is dan een openlucht fotograficabeurs). Inmiddels heb ik al meer dan 100 stuks 120 formaat rolfims ingeslagen (meest over datum, maar gekoeld bewaard geweest): Fujichrome Velvia 50, Velvia 100F, Provia 100F). Daarna staat een goede filmscanner op de planning en ben ik weer 100% Pentax
Ik zit te denken aan een 645N (echter zonder AF objectieven). Ik heb met geen van alle ervaring maar ik kijk er weer naar uit op middenformaat te werken (op een blauwe maandag heb ik nog een Rolleicord en een Pentacon Six gehad).Erasmo schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 14:45:
[...]
Wat ga je kopen? De 645 of een van zijn opvolgers? Ik heb er hier een paar voor €300 incl lenzen op de kop kunnen tikken en het zijn echt heerlijke camera's!
De 645's zijn geweldige camera's maar helaas voor mij te duur. Zelf heb ik ooit ge-experimenteerd met een plastic Lubitel 166U en sinds een paar jaar heb ik een Pentacon Six met 50mm en 120mm (wilde destijds nog een 180 maar is er nooit meer van gekomen, de 80mm blijft altijd thuis) maar het werken met deze camera is langzaam en zorgvuldig (vond ik vroeger heerlijk) en past niet meer bij mijn huidige situatie. Ook heb ik helaas nog steeds geen doka (en daar is middenformaat vooral zo fijn). Daarbij kunnen filmpjes (dia) nog wel ontwikkeld worden hier, maar ze zijn weken weg en nieuwe filmpjes moeten speciaal besteld worden. Zodra de laatste opname op het huidige filmpje (xp2) vol is, gaat het spul bij mij op zolder tot ik plaats heb in de vitrine.Spotmatic schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 14:52:
[...]
Ik zit te denken aan een 645N (echter zonder AF objectieven). Ik heb met geen van alle ervaring maar ik kijk er weer naar uit op middenformaat te werken (op een blauwe maandag heb ik nog een Rolleicord en een Pentacon Six gehad).
[ Voor 5% gewijzigd door BeosBeing op 21-08-2009 15:08 ]
Verwijderd
Ik gebruik dus heel vaak de Metz 45 CT-5 met mijn Pentax K100d. Camera op 200 ISO, flitser instellen op de te verwachte afstand, en diafragma aflezen, diafragma op camera instellen, tijd op 1/60 zetten en schieten maar.Frank|A schreef op zaterdag 22 augustus 2009 @ 13:54:
Heeft iemand wat tips voor het accuraat gebruik maken van het P-TTL flits systeem....$#!%$%
Gisteren meegelopen met een bruiloft, maar ik heb alles wat ik binnen heb gedaan maar direct in de prullebak gemikt. (gelukkig liep ik mee). Ik dacht dat ik aardig kon fotograferen, maar ben zwaar gefrustreerd. Dan weer overbelicht dan weer onderbelicht. Ik heb de metz 48-af en heb er nog weinig mee geschoten (oncamera), maar ben weer stapje dichterbij om op canon over te stappen. Ik hoop dat ik wat verkeerd heb gedaan en benieuwt naar jullie ervaringen. Ik heb te veel instellingen veranderd dus kan niet echt wat laten zien. Ik bebruikte spotmetring en Av en M, waarbij ik bij M de flits als invul wou gebruiken.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2009 17:16 ]
Verwijderd
Cool, zelfde setje heb ik hier ook nog liggen, ontzettend goede kamera die MX, heb er zelf dus 2 van die body's, beide met winderSpotmatic schreef op zaterdag 22 augustus 2009 @ 22:10:
Over scoren gesproken: gisteren heb ik dit setje gekocht via Marktplaats (al zijn deze items nooit op Marktplaats zelf verschenen, de verkoper bleek deze spullen ook nog ergens te hebben liggen). Kijk vooral even goed naar de lens (en nee, dat is niet de 50/1.4):
[afbeelding]
Mint conditie, inclusief originele doppen en lenskoker, wat wil je nog meer...
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2009 10:27 ]
Verwijderd
Ik schiet altijd alles met spot en op M, maar dat is uiteraard geen garantie voor goeie flits fotos (oncamera dan). Maar zelfs op matix lichtmeting vond ik hem slecht.Verwijderd schreef op zaterdag 22 augustus 2009 @ 14:35:
Dan is de eerste vraag, kun je goed met spotmeting omgaan?
Verwijderd
Nee, ik zweer bij mijn Metz 32ct2 en 32ct3's (2 stuks) G15 grip en reflector. Mijn AF400FTZ is niet compatible (geeft alleen vol vermogen) met niet-ttl camera's (lx, k1000, kx, mx, kr10super, s1a) en werkt dus alleen goed met de Z1 zodat je bijna altijd nog een tweede flitser mee moet nemen en dan is deze erg groot. De AF200T gaat altijd aan in de tas en heeft dus altijd lege batterijen. Kortom mijn ervaring is dat Pentax-flitsers net niet ideaal zijn.Frank|A schreef op zaterdag 22 augustus 2009 @ 13:54:
Heeft iemand wat tips voor het accuraat gebruik maken van het P-TTL flits systeem....$#!%$%
Lekker aan het water gezeten???Verwijderd schreef op zaterdag 22 augustus 2009 @ 23:29:
Mooi die 85mm.. je weet altijd leuke dingen te scoren, van harte!
En succes morgen.. ik ga lekker ergens aan het water zitten
Mooie lens! En ook verre te prefereren boven de M85/2. Ik vind de M wat softer, maar de K85/1.8 is echt haarscherp (net als de S-M-C Takumar 85/1.8, maar dat is dan ook dezelfde lens).Verwijderd schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 10:45:
Prettig portretsetje Spotmatic! Ik heb toendertijd (maar da's al dik 25 jaar geleden) voor z'n wat grotere K-broertje gekozen, vooral omdat ik daar relatief goedkoop (fl 850) 2e hands aan kon komen...
[afbeelding]
[ Voor 30% gewijzigd door Spotmatic op 24-08-2009 13:25 ]
Dit hangt van zoveel factoren af:MarcelG schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 14:55:
Levert zo'n Voigtlander nog zo veel op?? Dan moet ik eens met m'n schoonvader gaan praten....die heeft 'n kast vol met dit soort spul.
[ Voor 14% gewijzigd door Spotmatic op 24-08-2009 17:03 ]
[ Voor 32% gewijzigd door MarcelG op 25-08-2009 10:09 ]
Doe dat, je kunt nooit weten...MarcelG schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 10:08:
Ik zal eens een overzichtsfoto maken van de inhoud van z'n kast, en eens even wat typenummers etc opschrijven.
Zou wel handig zijn dat ie z'n inboedelverzekering verhoogd, mocht er echt iets waardevols bij zitten.
Ik gebruik linux die automatisch voor alles de updates installeert, dus dat zou niet het geval moeten zijn, tenzij de 'nieuwste' pef implementatie nog niet door ufraw is doorgevoerd.hjs schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 13:20:
Heeft het bestandsformaat niet een update gehad waardoor de codec die je gebruikt op je pc verouderd is ?
(Codec, dat is film hoe heet het met afbeeldingen ?)
[ Voor 9% gewijzigd door bas-r op 26-08-2009 13:25 ]
Het heeft 100% zeker te maken met het feit dat je applicatie de PEF's van de K-m niet geheel ondersteunt. Je zou ook kunnen overwegen in DNG te gaan fotograferen.bas r schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 13:24:
[...]
Ik gebruik linux die automatisch voor alles de updates installeert, dus dat zou niet het geval moeten zijn, tenzij de 'nieuwste' pef implementatie nog niet door ufraw is doorgevoerd.
Daarnaast lijkt dit me sterk, aangezien 1/3 van de foto's het wel correct doen.
/edit
Maar ik zal eens op mijn werk kijken of ik de foto's wel in Windows met de Pentax tools kan bekijken.
Dank je! ik heb dat ook overwogen, alleen om een of andere reden deze optie nog niet gevonden in het menu. Nog even goed zoeken.Spotmatic schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 14:38:
[...]
Het heeft 100% zeker te maken met het feit dat je applicatie de PEF's van de K-m niet geheel ondersteunt. Je zou ook kunnen overwegen in DNG te gaan fotograferen.
[ Voor 21% gewijzigd door bas-r op 27-08-2009 18:16 ]
[ Voor 48% gewijzigd door Spotmatic op 27-08-2009 13:57 ]
[ Voor 9% gewijzigd door mwolthers op 28-08-2009 13:29 ]
IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;
Wat heb je zelf al gevonden qua verschillen. Wat is je nog niet duidelijk?link0007 schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 09:54:
Kan iemand mij uitleggen wat de merkbare verschillen tussen de k20d en de k-m zijn? Ik wil graag verder in fotografie, en stap daarom af van de compact markt.. Mn voorkeur gaat naar pentax uit op dit moment, en dan vooral op combi-sets met een 18-55 en 50-200 erbij. Nu wil het alleen dat de k20d set vanaf 770 euro krijg, terwijl de k-m al vanaf 470 euro te vinden is.
Dus kan iemand mij vertellen of deze prijstoevoeging het echt waard is voor beginner (die wel veel meer van plan is dan snelle kiekjes schieten.. Dus ik wil ook wel veel functies en instellingen hebben).
Sealing klinkt fijn, maar in 2006 heb ik met mijn toenmalige nikon D50 (consumenten modelletje) bij de noordzee gestaan in de storm, met wind vanaf de zee die mij kleddernat maakte. Ding overleeft het prima (wel even afvegen met vochtige doek om het zout eraf te krijgen).link0007 schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 11:07:
Jawel, ik heb reviews gelezen (sowieso de reviews die in de startpost aangegeven worden). Maar het is heel moeilijk om een vergelijking op te stellen, aangezien ze niet met elkaar vergeleken worden in de reviews.
Mn budget is tot ongeveer 900 euro.. Dus in principe haal ik beide camera's kwa prijs, maar krijg ik met de k-m meer spullen in ruil voor minder prestaties. Moeilijke afweging!
Ik ben wel iemand die graag in de regen foto's maakt, dus een weather-sealing kan wel eens handig zijn
De K200D is nog leverbaar, weathersealed en heeft ook 11 af-punten. De set met de 18-55 + 55-200 is voor € 599,- te koop.link0007 schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 11:07:
Jawel, ik heb reviews gelezen (sowieso de reviews die in de startpost aangegeven worden). Maar het is heel moeilijk om een vergelijking op te stellen, aangezien ze niet met elkaar vergeleken worden in de reviews.
Mn budget is tot ongeveer 900 euro.. Dus in principe haal ik beide camera's kwa prijs, maar krijg ik met de k-m meer spullen in ruil voor minder prestaties. Moeilijke afweging!
Ik ben wel iemand die graag in de regen foto's maakt, dus een weather-sealing kan wel eens handig zijn
Kan je me wellicht wijzen op de k200 set met 18-55 en 55-200? Ik vind alleen de set met een 18-55 lens, en de set met 18-55 en 55-300.Ericr schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 12:31:
[...]
De K200D is nog leverbaar, weathersealed en heeft ook 11 af-punten. De set met de 18-55 + 55-200 is voor € 599,- te koop.
Waar woon je in Groningen? Wellicht is Konijnenberg nog aan te rijden voor jou...KRG schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 13:55:
Ik zit zelf ook nog steeds op het vinkentouw. Dwz ik dub tussen : nu niets, of een K20D met dual kitlens of K-m met idem of K7 met dual kit lens.
Ik worstel ook met de vertaalslag van de diverse testuitkomsten naar mijn eigen praktijk. Ik heb jarenlang met analoge spiegelreflex gewerkt. Nog niet auto-focus en simpele automaat. (was overigens een zeer goede camera Minolta XD-7 dubbelautomaat, volgens mij in '79 de eerste met programma automaat!).
Nu werkend met P&S Canon A80 die aan het eind raakt.
K-M voordeel goedkoop, nadeel minder op de groei gericht en geen weather sealed.
K-20 D , mooie camera maar wel erg groot en zwaar.
K-7 trekt mij zeer, ook redelijk compact en goede zoeker en lichtere bouw maar wel robust.
De K-7 lijkt het meeste op de oude XD-7 van Minolta qua handzaamheid.
Maar : hier in Noord nederland is er vrijwel geen zaak die tegelijk de K-M , K20D en K-7 op voorraad heeft. je bent haats wel gedwongen om eea via internet te bestellen.
Zijn er mede forummers in Groningen die een K20D of K-7 of K-m hebben en waar ik ze eens kan bekijken en vooral vasthouden ?
Nou ik had destijds de grootste moeite om er nog een te pakken te kunnen krijgen.Ericr schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 12:31:
[...]
De K200D is nog leverbaar, weathersealed en heeft ook 11 af-punten. De set met de 18-55 + 55-200 is voor € 599,- te koop.
Verwijderd
Verwijderd
De K20 en de K200D houden, qua ergonomie, iig net zo vast als de K10D en K100D, misschien dat je daar wat aan hebt?!KRG schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 12:59:
Ja, dat zou wel kunnen. Ik ben er op mei vakantie 1 maal langs geweest op een zaterdag. Toen was het mij een beetje te druk om goed te kunnen praten. Is ook al weer even gelden. Destijds de K10D en de K100d gezien volgens mij.
Maar ik zou het ook goed vinden om gebruikers ervaringen te horen.
Da's leuk, maar waar vind ik je mailadres dan? Ik woon (nu nog) in Driebergen. Die paar dozen dat valt nog wel mee. Een jaargang is elf nummers dus in totaal zijn het er nu 35 van de Focus en 6 van de PP.KRG schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 16:50:
Ik heb er wel belang bij maar het hangt ervan af waar jij woont natuurlijk. Ik neem aan dat het wel een paar dozen zijn !
Geef maar een bericht naar mijn mail adres.
Wacht maar tot je de spiegel hoort klappen, geweldig geluidSpotmatic schreef op woensdag 02 september 2009 @ 10:19:
Bedankt! Eerlijk is eerlijk: de 35mm is zeer zwaar gebruikt (maar wel optisch perfect). De andere lenzen zijn er veel beter aan toe. Ik moet nog wel wennen aan het gigantische matglas van de 645. Dit weekend maar eens uitproberen!
Erasmo schreef op donderdag 03 september 2009 @ 09:08:
[...]
Wacht maar tot je de spiegel hoort klappen, geweldig geluid
Ik kijk regelmatig op Marktplaats naar oude filmstock (mag over datum zijn; als ze ingevroren zijn geweest dan kun je gerust jaren oud filmmateriaal kopen. Ik heb bij wijze van proef zelfs filmmateriaal uit 1997 aangeschaft (niet gekoeld) en voor de (heel lage!) prijs wilde ik het wel proberen.MarcelG schreef op donderdag 03 september 2009 @ 12:34:
Misschien zijn 't hele stomme vragen, maar als je met zo'n 645 aan de slag gaat, hoe is je workflow dan?
Ik zit er zelf namelijk ook over te denken om iets te gaan doen met de 6x6 camera's van m'n schoonvader, en ik ben er al achter dat ik met 120 rolfilm aan de slag moet...maar waar ik die op de kop kan tikken, en waar ik die kan laten digitaliseren, daar heb ik geen flauw idee van.
Dat hangt van je eigen toepassingen af. Provia 100 en Velvia 100/50 zijn fijne films. Eigenlijk moet je zelf ontdekken wat je voorkeur is (elke film is weer anders qua weergave/kleurreproductie).- welke film ?
Elke normale fotozaak kan de films nog laten ontwikkelen (bijv. bij Cewe), of ze doen het zelf (komt niet vaak meer voor). Ik weet niet of Cewe ook scant en op CD zet, maar morgen haal ik mijn eerste ontwikkelde 120-film sinds tijden op (dia) en ik heb bij "bijzondere wensen" opgeschreven of ze het op een CD kunnen zetten. Ik laat in ieder geval hier weten of dat gelukt is.- waar ontwikkelen ?
Een scan direct van negatief is natuurlijk altijd scherper en mooier!- afdrukken en inscannen, of negatief inscannen ?
Ik ga het binnenkort zelf doen met -ik denk- een Epson V750 scanner. Geen goedkoop dingetje maar dan heb je wel wat! De V550 is ook niet slecht!- zelf scannen of laten scannen ?
Verwijderd
Mooi setje! En die 35mm ziet er nog niet eens zo afgeleefd uit.Spotmatic schreef op donderdag 03 september 2009 @ 09:24:
Dit is de set trouwens (de 75mm staat er niet bij):
Een lichtschachtzoeker? Op een 645?Verwijderd schreef op donderdag 03 september 2009 @ 18:37:
[...]
Mooi setje! En die 35mm ziet er nog niet eens zo afgeleefd uit.
Nu nog op zoek naar een lichtschachtzoeker, wel zo prettig als je de tussenringen gaat gebruiken.
Verwijderd
[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2009 20:43 ]
Ja, goede vraag... Pentax heeft de 645 met name ingezet als camera voor de buitenfotograaf, Om die reden zou een verwisselbaar zoekersysteem waarschijnlijk ongewenst zijn. Maar ik klaag niet hoor!Verwijderd schreef op donderdag 03 september 2009 @ 20:39:
Grmpfh... Ben teveel Hasselblads gewend in 't verleden denk ik. My bad...
Enne, op m'n LX kon ook een lichtschachtzoeker, dus waarom niet op een 645?
Meer de charme van het systeem... Maar ik ben ook een liefhebber van een korte DOF en tenslotte heb je bij film (en ik ben een landschapsfotograaf) geen last van uitgebeten luchten als je het licht van je onderwerp meetPositron schreef op donderdag 03 september 2009 @ 22:44:
Misschien een gekke vraag, maar wat is nu precies het goede aan het 645-systeem? Gewoon de charme van het systeem, of heeft het specifieke voordelen die je daadwerkelijk nodig hebt?
Positron, je bent weer terug van je Indonesische avonturen! Hoe is het met je camera afgelopen?Positron schreef op donderdag 03 september 2009 @ 22:44:
Misschien een gekke vraag, maar wat is nu precies het goede aan het 645-systeem? Gewoon de charme van het systeem, of heeft het specifieke voordelen die je daadwerkelijk nodig hebt?
K-7 | SMC Pentax DA* 16-50 f/2.8 | SMC Pentax DFA 100 f/2.8 | SMC Pentax DA 18-250mm f/3.5-6.3 | K10D | Pentax DA 18-55 f/3.5-5.6 | SMC Pentax M50 f/1.7 | Tamron 28-300 f/3.5-6.3 | Pentax AF-540FGZ
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq