Het grote Pentax dSLR topic - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 17 ... 38 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:35

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

Men is de firmware van de Pentax cam's aan het 'hacken' btw :D
En das best wel cool ;)

http://www.pentax-hack.info/index.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-09 16:31
Verwijderd schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 18:03:
[...]

Zeker, op mijn flickr: http://www.flickr.com/photos/pcjrosier

edit: hm..kleuren zijn iets fletser dan de fotos op mn hd...zal wel iets met web/srgb te maken hebben :N
Wauw :D :9~

Nou ik moet zeggen, het ziet er op een Eizo S-PVA paneeltje thuis en op een 18 inch LG L1811S (ook pva dacht ik) op m'n werk prima uit hoor :). Laat ik het zo zeggen: als de kleuren op deze beeldschermen verzadigder eruit hadden gezien, dan had ik het overdone gevonden ;).

Ik had niet verwacht dat je met die 18-250 toch zulke mooie scherpe foto's (ook in de randen nog best redelijk) kan maken. Zelfs die bloemen op 200 mm zien er nog best mooi uit, of die vleugels van het vliegtuig ook zo haarscherp.

Maar goed, moet zeggen dat ik nog zeker wel wat aan m'n techniek kan verbeteren, vooral diafragma wat beter inschatten en focussen (met m'n visuele handicap blijft dat een uitdaging, mis zelfs bij AF gewoon vaak de rode focuslichtjes en dan heb ik geen geduld meer :P). En het speelt natuurlijk ook nog mee dat de sensor in mijn K200D toch niet vergelijkbaar is met die in jouw K20D :).

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Ik was in de week voor 10 juli (de dag dat ik met m'n vriendin op vakantie naar Frankrijk zou gaan) van plan om een Pentax 18-250 lens voor op vakantie te kopen, vergelijkbaar dus met die van Johnny Mcclane.

Maar goed, die lens was niet meer op voorraad, dus uiteindelijk bij Foka de bestelling veranderd (telefonisch) in een Sigma 17-70 (stond toch al op m'n lijstje) en een sigma 70-300 F5.6 tot nogiets (heb het nu ff niet bij de hand :D).

Moet zeggen dat ik niet ontevreden ben geworden over de meeste vakantiefoto's, hoewel ik soms toch nog wel wat de scherpte mis.

Voor degenen die benieuwd is naar wat foto's, hieronder een linkje:

http://picasaweb.google.c...SUuYu_jgE&feat=directlink

Op verzoek kan ik evt. wel wat raw versies bewerken en naar .jpg omzetten en dan op flickr zetten. De .jpgs zien er op mijn scherm thuis toch wat scherper uit dan hoe picasa ze aangepast heeft en ik heb van alles ook nog raw versies (voor afdrukken). Dit is dan ook echt het vakantie album voor vrienden en familie ;) (met geotags bij de tweede helft van de fotoserie).

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Positron
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-07 15:06

Positron

Immer positief! +1,6*10^-19 C

Beste Pentaxtweakers, ik heb een probleem. Ik zit nu in Indonesie (Bali, morgen Lombok) en m'n K10D werkt niet meer goed. Het diafragma sluit niet meer, dus ik kan alleen nog maar met open diafragma fotograferen. Ik heb dit met meerdere lenzen geprobeerd, ook met de diafragmaring zelf. Met de voorbeeldfunctie op optisch ingesteld is vanaf de voorkant van de lens wel te zien dat het een beetje sluit, maar dat is bij alle diafragma-instellingen even weinig en door de zoeker niet waarneembaar. Heb ik iets verkeerds ingesteld? Of wat kan ik anders doen? Ik baal er wel van, want ik ben pas halverwege m'n vakantie. Hopelijk kunnen jullie me helpen..

Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:31
De contacten op de lens en body schoonmaken en niet vergeten de "A" stand te gebruiken op de eventuele diafragmaring.

Je zit volgens mij nogal in een vochtige regio. Is er een verband?

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Positron

Positron

Ga ik proberen. Qua internet ben ik nogal beperkt, maar mocht iemand nog ideeën hebben; ik lees zodra ik in de gelegenheid ben. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Positron schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 13:35:
Ga ik proberen. Qua internet ben ik nogal beperkt, maar mocht iemand nog ideeën hebben; ik lees zodra ik in de gelegenheid ben. Bedankt!
Op je lens, beweeg met het diafragma pennetje als dat lukt, en check of de bladen ook dicht gaat in de lens. Op de camera, lens eraf, camera aan, F11 instellen en fotos maken, kijken of het diafragma pennetje op en neer schiet in de bayonet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wie ow wie kent deze lens, en kan er wat over vertellen?

Het gaat om een exakta zoom-macro 1:3.8-5.2 35-200mm MC met een diameter van 67mm. Op de lens staat made in Japan.
Hij heeft een pentax k-moudt

Afbeeldingslocatie: http://i377.photobucket.com/albums/oo217/Dnereb/exaktra/exaktra00002.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i377.photobucket.com/albums/oo217/Dnereb/exaktra/exaktra00003.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i377.photobucket.com/albums/oo217/Dnereb/exaktra/exaktra00004.jpg

Hij heeft een Manuele focus.

Heb hem in mijn bezit en ben benieuwd naar ervaringen?

Berend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat wil je van die lens weten?
Hij is 25 jaar oud, en optisch niet al te best. Alhoewel Exacta een aardig track record heeft, waren ze in die tijd vooral bezig met het rebranden van spullen van anderen. Deze lens kun je bv. ook terugvinden bij Soligor.
Dit was toen al een lens die beter paste bij een Petri of Ricoh dan bij een Pentax.

Op een huidige Pentax DSLR (daar gaat dit topic over) is 'ie nog wel te gebruiken, maar met de nadelen van manual focus en vooral het feit dat 'ie z'n diafragma niet door kan geven* is 't geen lens dat je vaak op je DSLR zal willen gebruiken. Mede daar de 50-200mm kitlens 'm optisch aan alle kanten zal verslaan. (op die halve stop lichtsterkte na)

*: Pentax DSLR's snappen het ingestelde diafragma pas vanaf de KA vatting, bij K- en M-mounts heb je dan een extra handeling nodig (groene knopje, of 'AE-L on manual exposure')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afterlife,

Bedankt voor je reactie.

Even terug komen op jou opmerking over de K-vatting, Op deze lens staat vlak bij de mount Ka. Ga er dan ook van uit dat deze lens een Ka mount heeft. En ja manuel focus heeft soms zijn voordelen en zijn nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:27
Na wat rond gelezen hebben ga ik mijn brandende vraag dan toch maar een keer stellen hier.

Over een maand ongeveer ga ik samen met iemand anders een bruiloft fotograferen. Voor mij is het de eerste keer, voor hem de tweede keer. Onze taak zal bestaan uit in de ochtend bij de bruid/bruidegom vastleggen het aankleden, daarna naar buiten voor de portretshoot met de familie en natuurlijk de foto's van het paar. Hiervoor hebben we in totaal ongeveer een uurtje. Daarna zal de hele club zich verplaatsen naar de kerk. Zoals de meeste kerkgebouwen is dit nogal een donker gebouw. Hierna gaan we naar een feestlocatie waar een receptie, buffet en daarna feest zal zijn.

Op dit moment gebruik ik hoofdzakelijk een Pentax K10D met de bijbehorende kitlens en een aantal MF lenzen zoals een 50mm 1/1.4 en een 100mm macro. Wat ik hierbij nogal mis is een stuk scherpte bij de kitlens en het gebrek aan lichtsterkte. Ook zal een wijder diafragma wat extra creativiteits mogelijkheden met zich meebrengen voor de portretshoot buiten. Een goede autofocus lens lijkt mij hierbij onontbeerlijk.

De vraag is nu, wat raden jullie mij voor lens aan?

Een tweede vraag is waar ik het beste de spullen kan kopen. Het verschil tussen de 2e hands items op pentaxforums.com en Konijnenberg is nogal groot voor mijn gevoel. Zelf zou ik het liefst in NL kopen zodat ik het zelf kan ophalen. Nieuw of 2e hands maakt me niet zoveel uit. Wat zijn daarvoor de goede adressen?

Een andere optie die ik nog bekeken heb is de aankoop van een 5D met een leuke prime, alleen wordt het dan budgettair toch wel een heel ander verhaal :P

[ Voor 5% gewijzigd door Heronimo op 12-08-2009 11:36 . Reden: Kleine toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

16-50 of een 17-70?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Hmm, als je iets beters wil dan de kitlens (ook gewoon een 18-55?), dan zou ik voor de Sigma 17-70 gaan (in dit topic ook al meerdere keren voorbij gekomen). Ik heb 'm dus laatst gekocht met een simpel UV filter erbij voor bescherming en heb er geen seconde spijt van gehad. Hij is F2.8 in het groothoek bereik en de scherpte is iig beter dan die van de kitlens.

Alleen het zoomen voelt wat meer 'sloppy' dan met de kitlens. Autofocus is naar mijn idee even snel/langzaam. Ik heb 'm bij www.foka.nl besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWfx
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-02 20:18
Ik heb afgelopen vakantie in menig donkere kerk goede zaken gedaan met m'n Tamron 17-50 f/2.8. Die voelt ook minder 'sloppy', zoals eymey dat noemt, aan.

Wil je de lens ook gebruiken voor portretten, dan zou ik idd voor de 17-70 gaan. Portretten zou ik eerder schieten in het bereik 50 tot 100 mm, dan daaronder. Maar goed, op 50mm kan het natuurlijk ook prima.

Zou je ook niet eens kijken naar een goede flitser?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
Bedankt voor de reacties!

De Sigma 17-70 en 17-50 had ik zelf nog niet eerder bekeken. Dat ga ik zeker even doen!

Zelf zat ik eigenlijk meer te denken in de richting van een Pentax 35mm F2.0 of een 50mm F1.4, of heb ik bij dit soort fotografie meer aan een goede zoom?

Voor de rest heb ik nu qua nuttige spullen voor de bruiloft:
- Pentax K10D met Ansmann grip en aantal geheugenkaartjes
- Pentax SMC 18-55 kitlens
- Metz 40MZ-3i met SCA3701
- Metz 40MZ-2 met SCA3701
- Een 5-in-1 reflector van eBay
- Een Dealextreme Blazeo, een ofshoe door andere flits getriggered voetje en een Metz korte of-shoe houder
- Pentax SMC-M 100mm Macro F4.0
- Panagor 135mm F2.8
- Super-Takumar 50mm F1.4
- Sigma 70-210mm F4.0-F5.6 UC-II
- Statief

Ook vraag ik mij af of ik iets zou hebben aan een monopod voor in de kerk? Maar deze vraag hoort misschien beter thuis in het statieven topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

eymey schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 09:09:
[...]
Maar goed, moet zeggen dat ik nog zeker wel wat aan m'n techniek kan verbeteren, vooral diafragma wat beter inschatten en focussen (met m'n visuele handicap blijft dat een uitdaging, mis zelfs bij AF gewoon vaak de rode focuslichtjes en dan heb ik geen geduld meer :P). En het speelt natuurlijk ook nog mee dat de sensor in mijn K200D toch niet vergelijkbaar is met die in jouw K20D :).
Dan gebruik je toch de bliepjes? :)
JP12 schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 11:34:
Na wat rond gelezen hebben ga ik mijn brandende vraag dan toch maar een keer stellen hier.
Waarom ga je niet voor een dubbelkit? K10D met 50-135 of eventueel een 70-200 f/2.8 en K20D(K-7 evt.) met een 16-50.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
Erasmo schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 13:45:
[...]

Waarom ga je niet voor een dubbelkit? K10D met 50-135 of eventueel een 70-200 f/2.8 en K20D(K-7 evt.) met een 16-50.
Omdat ik nu een beetje aan het kijken ben of ik met een budget van rond de 200-300 euro een mooie aanvulling kan vinden op mijn spullen. Als ik veel meer ga uitgeven ga ik denk ik toch liever voor een Canon 5D met een 50mm wat bij elkaar mij iets van 1000-1200 euro zou gaan kosten. Of is dat een heel gek idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyBijster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-09 20:47

RoyBijster

Rocket Scientist

JP12 schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 13:49:
[...]

Omdat ik nu een beetje aan het kijken ben of ik met een budget van rond de 200-300 euro een mooie aanvulling kan vinden op mijn spullen. Als ik veel meer ga uitgeven ga ik denk ik toch liever voor een Canon 5D met een 50mm wat bij elkaar mij iets van 1000-1200 euro zou gaan kosten. Of is dat een heel gek idee?
Wat denk je anders van een Sigma 30mm? :) Zit zo'n beetje in je budget en lijkt aardig op de combi 5D + 50mm

I make things.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
RoyBijster schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 14:11:
[...]

Wat denk je anders van een Sigma 30mm? :) Zit zo'n beetje in je budget en lijkt aardig op de combi 5D + 50mm
Dat is inderdaad eigenlijk wel een goede optie, alleen zit hij wel rond de 400 zover ik kan zien. Dan is de 35mm F2.0 van Pentax misschien beter? Of zijn er nog anders opties rond de 30mm die interessant zijn qua prijs-prestatie verhouding?

En bij welke shop kan ik het best kijken voor een Pentax 35mm of een Sigma 30mm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JP12 schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 15:08:
[...]

Dat is inderdaad eigenlijk wel een goede optie, alleen zit hij wel rond de 400 zover ik kan zien. Dan is de 35mm F2.0 van Pentax misschien beter? Of zijn er nog anders opties rond de 30mm die interessant zijn qua prijs-prestatie verhouding?

En bij welke shop kan ik het best kijken voor een Pentax 35mm of een Sigma 30mm?
De pricewatch is toch niet zo moeilijk te gebruiken?

Er zijn iets van 5 grote spelers; Konijn, Digitalstreet, Kamera-Expresse, Cameranu en zo mis ik er nog minstens één, maar neem daar eens een kijkje.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2009 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:35

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

JP12 schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 15:08:
[...]

http://www.digitalwarehou...5mm-f20/art!283!!!5653!NL De Samsung 35mm 2.0 = de Pentax lens voor 269 euro

http://www.digitalwarehou...ntax-af/art!252!!!2797!NL De Sigma 30mm 1.4 voor 383 euro

[ Voor 13% gewijzigd door Priyantha Bleeker op 12-08-2009 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JP12 schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 13:18:

De Sigma 17-70 en 17-50 had ik zelf nog niet eerder bekeken. Dat ga ik zeker even doen!

Zelf zat ik eigenlijk meer te denken in de richting van een Pentax 35mm F2.0 of een 50mm F1.4, of heb ik bij dit soort fotografie meer aan een goede zoom?

- Een Dealextreme Blazeo, een ofshoe door andere flits getriggered voetje en een Metz korte of-shoe houder
- Panagor 135mm F2.8
- Statief

Ook vraag ik mij af of ik iets zou hebben aan een monopod voor in de kerk? Maar deze vraag hoort misschien beter thuis in het statieven topic.
JP12, niet boos worden, maar het gros van de spullen die je noemt is niet echt geschikt voor een bruidsreportage. Camera en kitlens: prima, maar de rest is meer voor in een studio of voor opnames waar jij bepaalt wanneer ze genomen moeten worden. Bij een bruiloft geldt dat alleen bij de shoot in het park/bij het kasteeltje/etc. De rest van de tijd ben je vooral reportagefotograaf, en daar zijn je spullen niet handig voor.

Ik weet niet hoe bedreven je bent in het snel werken met primes, maar als je een belangrijk moment mist omdat je net lenzen aan het wisselen bent, nog even op het groene knopje moet drukken voor de sluitertijd, of nog even moet scherpstellen, zijn jij en het bruidspaar dat moment voorgoed kwijt.

En die flitsers zijn in een strobist-achtige situatie prima te gebruiken, maar met jouw gear zeer beperkt inzetbaar als reportageflitser. Het SCA3701 voetje ondersteunt alleen de oude TTL flitslichtmeting van Pentax, en niet de P-TTL meting van jouw K10D. De lichtmeting moet je dan dus volledig aan de flitser overlaten. Kan prima, maar het is dan nog veel essentieler dat je je camera en flitser vreselijk goed kent.

Een tripod heb je normaliter absoluut niet nodig bij een trouwreportage (tenzij je statiefoto's wilt maken of zo), maar in de kerk is een monopod wel aan te raden (en dan kun je je ook uitleven met je primes ;)). Je kunt je dan nog onopvallend verplaatsen en positioneren, en toch onbewogen opnames maken.

Als er geen echt ervaren bruidsfotograaf is die de verantwoordelijkheid op zich neemt zou ik als ik jou was afzien van de 'klus' of op z'n minst het bruidspaar heel erg duidelijk maken dat succes absoluut niet verzekerd is. En ik kan je aanraden om naast de K10D nog een 2e body met kitlens en een 360FZG flitser te regelen. Alleen al om die mooie snapshots te pakken die je zou missen omdat je je 100mm of je 40-MZ2 nog aan het instellen was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
Bedankt voor alle reacties!

De Samsung 35mm F2 (die toch gewoon een gerebrande Pentax is?) lijkt mij een erg goede optie!
Verwijderd schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 21:37:
[...]

JP12, niet boos worden, maar het gros van de spullen die je noemt is niet echt geschikt voor een bruidsreportage. Camera en kitlens: prima, maar de rest is meer voor in een studio of voor opnames waar jij bepaalt wanneer ze genomen moeten worden. Bij een bruiloft geldt dat alleen bij de shoot in het park/bij het kasteeltje/etc. De rest van de tijd ben je vooral reportagefotograaf, en daar zijn je spullen niet handig voor.

Ik weet niet hoe bedreven je bent in het snel werken met primes, maar als je een belangrijk moment mist omdat je net lenzen aan het wisselen bent, nog even op het groene knopje moet drukken voor de sluitertijd, of nog even moet scherpstellen, zijn jij en het bruidspaar dat moment voorgoed kwijt.

En die flitsers zijn in een strobist-achtige situatie prima te gebruiken, maar met jouw gear zeer beperkt inzetbaar als reportageflitser. Het SCA3701 voetje ondersteunt alleen de oude TTL flitslichtmeting van Pentax, en niet de P-TTL meting van jouw K10D. De lichtmeting moet je dan dus volledig aan de flitser overlaten. Kan prima, maar het is dan nog veel essentieler dat je je camera en flitser vreselijk goed kent.

Een tripod heb je normaliter absoluut niet nodig bij een trouwreportage (tenzij je statiefoto's wilt maken of zo), maar in de kerk is een monopod wel aan te raden (en dan kun je je ook uitleven met je primes ;)). Je kunt je dan nog onopvallend verplaatsen en positioneren, en toch onbewogen opnames maken.

Als er geen echt ervaren bruidsfotograaf is die de verantwoordelijkheid op zich neemt zou ik als ik jou was afzien van de 'klus' of op z'n minst het bruidspaar heel erg duidelijk maken dat succes absoluut niet verzekerd is. En ik kan je aanraden om naast de K10D nog een 2e body met kitlens en een 360FZG flitser te regelen. Alleen al om die mooie snapshots te pakken die je zou missen omdat je je 100mm of je 40-MZ2 nog aan het instellen was...
Bedankt voor je reactie Afterlife! :)

De opdracht doen we met z'n tweeën voor twee vrienden, die omdat ze nog studeren, niet de financiën beschikbaar hebben voor een professionele fotograaf. We hebben dan ook allebei een aantal keer goed aangegeven dat we totaal niet ervaren zijn en dat we ze geen garantie's kunnen geven. Dit vinden ze geen probleem, hoe vaak we ook dit ook aan geven.

Voor de rest hebben we ongeveer een maand geleden een testshoot gedaan om wat te oefenen en zodat ze gelijk een paar mooie foto's hadden voor op de trouwkaart. Over de resultaten van dit werk waren ze erg tevreden! Dit in combinatie met onze openheid over onze onervarenheid lijkt mij genoeg garantie dat het in principe wel goed moet komen ;) .

Met de Metz 40MZ-3i heb ik erg goede ervaringen in combinatie met mijn K10D. Het gebruik van de Auto stand op de flitser geeft over het algemeen erg goede en consistente resultaten. Ook heb ik al redelijk wat reportages gedaan van allerlei binnen activiteiten zoals lezingen en soort van activiteiten dagen waarop kinderen allerlei knutselarijtjes maken en dergelijke.

De grootste zorgen komen dan eigenlijk ook door de kitlens. Ergens heb ik het gevoel dat ik deze lens niet helemaal vertrouw en toch liever de klus met wat beter glaswerk uit zou willen voeren. Ook heb ik al langer eigenlijk wel gekeken naar het kopen van een mooie autofocus prime in de range van mijn kitlens.

De 35mm F2 leek mij een erg universeel in te zetten lens waardoor ik amper lenzen zou hoeven te wisselen. Het geeft je ook de noodzaak wat dichter op je onderwerp te gaan zitten waardoor je meer betrokken raakt in de emoties van het geheel lijkt me. Met de goede lichtsterkte gecombineerd met een goede prijs en scherpte leek het mij een optimale all-rounder. Of sla ik hier de plank volledig mis? 8)7

Nu lees ik net op Pentaxforums.com dat een Sigma 28mm F1.8 misschien een nog betere optie is dan de 35mm F2 of 30mm F1.4. Is er hier iemand die goede ervaringen heeft met een van deze sub-300 euro lenzen?

[ Voor 2% gewijzigd door Heronimo op 13-08-2009 00:10 . Reden: Toevoeging over Sigma 28mm lens. ]

• rcheinen
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-09 10:22
Positron schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 10:05:
Beste Pentaxtweakers, ik heb een probleem. Ik zit nu in Indonesie (Bali, morgen Lombok) en m'n K10D werkt niet meer goed. Het diafragma sluit niet meer, dus ik kan alleen nog maar met open diafragma fotograferen. Ik heb dit met meerdere lenzen geprobeerd, ook met de diafragmaring zelf. Met de voorbeeldfunctie op optisch ingesteld is vanaf de voorkant van de lens wel te zien dat het een beetje sluit, maar dat is bij alle diafragma-instellingen even weinig en door de zoeker niet waarneembaar. Heb ik iets verkeerds ingesteld? Of wat kan ik anders doen? Ik baal er wel van, want ik ben pas halverwege m'n vakantie. Hopelijk kunnen jullie me helpen..
He Positron,

Bali en Lombok zijn mooi! Juist balen dat je camera nu kuren vertoont...
Ik heb hetzelfde probleem met m'n K10D. Als je lang surft kom je een enkeling tegen die hetzelfde heeft.
Bij mij is het het diafragmahendeltje in de body, dat in de verkeerde stand zit. Er zijn wat beschrijvingen beschikbaar om het hendeltje weer in de goede stand te plaatsen, maar het is mij nog niet gelukt!
Een lens zonder diafragmaring kan ik nu niet gebruiken, omdat het diafragma helemaal open staat, de zoeker heel donker is en de autofocus niet in staat is om te focussen (handmatig lukt niet ivm de donkere zoeker).

Als ik een lens MET diafragmaring gebruik, en de ring niet in de A-stand zet, maar juist voor het laagste getal kies (bijv. f2.8 of f3.5) werkt alles prima! De aansturing van het diafragma werkt dus niet meer.

Hopelijk kun je hier iets mee en kun je nu nog/weer foto's maken, zo niet zul je echt weer eens terugmoeten gaan om het nog eens vast te leggen!! ;)

K-7 | SMC Pentax DA* 16-50 f/2.8 | SMC Pentax DFA 100 f/2.8 | SMC Pentax DA 18-250mm f/3.5-6.3 | K10D | Pentax DA 18-55 f/3.5-5.6 | SMC Pentax M50 f/1.7 | Tamron 28-300 f/3.5-6.3 | Pentax AF-540FGZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uiteindelijk niemand meer met nieuwe K20D's, flitsers en 16-50's ??
Camera.nu 35mm F2.8 Macro Limited, idd niet de F2.0 dus, maar daar 389.

Sigma 30 F1.4 bij Kamera-express voor 379, scheelt natuurlijk maar 4 euro, als je al ervaring met die shop hebt of hij is dichterbij natuurlijk ook het overwegen waard (Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Ik zit te denken aan wat meer Tele bereik bij mijn K200 (als aanvulling op de sigma 17-70)
Waarom zou ik gaan voor de 55-300 ipv de 50-200 :?

Natuurlijk is het extra bereik meegenomen, maar wat ik zo lees op internet zijn het beide prima lenzen voor hun geld. Dus waarom zou ik 329,- euro uitgeven ipv 99,- euro wat de 50-200 bij Cameranu nu kost?

(Ik heb niet zoveel eisen en weet dat ik de lens niet heel vaak zal gebruiken, maar het is bv wel eens handig om wat meer bereik te hebben bij het vastleggen van spelende kinderen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Ik heb altijd begrepen dat het glas van de 50-200 (wat in feite in het segment zit van een kitlens zit) toch niet zo goed is als bij dat van de wat duurdere broertjes.

Die 'aanname' in m'n achterhoofd houdend heb ik toch besloten een Sigma 70-300 (ong. zelfde prijs als voor de 55-300) te kopen, aangezien ik toch meestal zoiets heb van als ik toch geld ga uitgeven, dan ook meteen wat goeds. Voor je weer zit met iets wat je in praktijk weinig wil gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelf de 55-300 maar voor het prijsverschil zou ik zeker de 50-200 nemen. Spelende kinderen: stapje dichterbij, minder zoomen, dan heb je een iets groter diafragma en kan de sluitertijd wat sneller (dat heb je nodig bij spelende kinderen :) ) !
Het prijsverschil is te groot als je al weet dat je het niet echt heel veel gaat gebruiken. De kwaliteit zal wellicht minder zijn maar wat ik hoorde over de 50-200 is toch in elk geval dat het geen rommel is voor dat geld!
De 55-300 heb ik op vakantie niet eens meegenomen.. die gaat mijn huis ook wel weer verlaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Ik moet inderdaad wel toegeven dat ik op vakantie de 70-300 ook niet zo heel veel gebruikt heb. Af en toe was het handig voor wat macro-achtigs van kleine beestjes en bloemen of om vanuit het bergdorp een wat verder gelegen plaats er eens van bovenaf op te zetten.

Maar of ik 'm nog een keer zou kopen.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Soms denk je iets nodig te hebben zeg maar.. macro-achtig vind ik ook net niets trouwens, het is wel of niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Nou ja, hij kan best leuke macro's opleveren, maar het kan natuurlijk niet tippen aan een echte macrolens met een vast brandpunt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet of het hier al ter sprake is gekomen, maar ik ben op zoek naar de specs van het x-contact van de K7.
Zelfde probleem had ik destijds met de K100, maar daar leverde enkele mailtjes richting Pentax US het jusite antwoord, (Pentax NL/BE heb ik tot op de dag van vandaag nog steeds geen antwoord gekregen )die kan dus 300 volt schakelen kreeg ik uiteindelijk als antwoord.

Nu vond ik het inmiddels wel weer eens tijd om te upgraden, en zit dus regelmatig verlekkerd naar de K7 te kijken :9

Momenteel krijg ik van Pentax US alleen maar het antwoord dat ze geen specs gekregen hebben van Pentax Japan. Ik heb dus al terug gemaild of ze daar niet achter kunnen komen en/of ze Japan kunnen benaderen hierover.

Ik heb namelijk inmiddels enkele Metz 45 flitsers, CL1 en CT5 en gebruik vooral de C5 zeer regelmatig en ben daar uitermate tevreden over.
Dus uiteraard wil ik die blijven gebruiken. Nu zag ik bij de K7 dat die weer (net als de K20 overigens) een echt x-contact heeft zodat je niet met een oud hotshoe adaptertje hoeft te werken. Dus het wordt alleen nog maar makkelijker om die Metz 45-CT5 te blijven gebruiken.

Heeft iemand hier toevallig nog een email adres van een van de ontwikkelaars van de K7 :+

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2009 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Verwijderd schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 21:32:
Ik weet niet of het hier al ter sprake is gekomen, maar ik ben op zoek naar de specs van het x-contact van de K7.
Zelfde probleem had ik destijds met de K100, maar daar leverde enkele mailtjes richting Pentax US het jusite antwoord, (Pentax NL/BE heb ik tot op de dag van vandaag nog steeds geen antwoord gekregen )die kan dus 300 volt schakelen kreeg ik uiteindelijk als antwoord.
Is de Wein Safe Sync niet wat voor jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Erasmo schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 07:19:
[...]

Is de Wein Safe Sync niet wat voor jou?
Indien het niet anders kan, zal ik wel moeten, maar dan moet je de hotshoe weer gaan gebruiken, en het is juist zo makkelijk dat de K7 weer een los x-connect punt heeft.

Overigens net dit weer binnen van Pentax
We have made this request on several occasions previously but Pentax Japan chooses not to release this information.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Ik DENK dat het flitscontact net als bij de K20D prima beveiligd is. Waarom zouden ze dat niet doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik de Metz 60CT2, Metz 60CT4 en Metz 45CT5 probleemloos op mijn K20D. Ik sluit ze aan of via het flits (X of PC) contakt of via het SCA 300 (45CT5) of SCA 3000 (60CT4) adaptor systeem op mijn hotshoe. Dit laatste heeft als voordeel dat:

1. het flitsklaar lampje in de zoeker gaat branden.
2. de camera geen sluitertijd sneller dan 1/180 instelt.
3. je de beschikking hebt over een rode instellamp voor je autofocus.

Ik zou niet weten waarom dit niet zou kunnen op de K7. Het X-contact is juist bedoelt voor het aansluiten van grote studioflitsers en die hebben (zeker de oudere) een hoge ontsteekspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeosBeing
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
JP12 schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 13:18:

- Panagor 135mm F2.8
- Statief

Alhoewel wat laat wil ik mijn advies niet laten ontbreken.
Allereerst, hoop ik dat de mensen voor wie je gaat fotograferen naast jullie ook een prof.bruiloftsfotograaf heeft ingehuurd. Bepaalde zaken zoals de ring, ondertekenen e.d. mag je niet missen. De prof.bruiloftsfotograaf weet wat er komt en kan daarop inspelen, kwestie van ervaring. Uiteraard kun je dit ondervangen door alles van te voeren goed door te spreken, daarnaast zijn jullie met z'n tweeën, dus wat de een mist pikt de ander hopelijk wel goed op. Zelfs met een ervaren prof.bruiloftsfotograaf kan het, bij niet van tevoren goed afspreken, achteraf zo zijn dat men vind dat een bepaalde foto ontbreekt, zoals een familieportret. Uiteraard kan het zijn dat men de kosten van die prof.bruiloftsfotograaf te hoog vind, en dan is wat jullie doen het alternatief.

Na bovenstaande enigszinds belerende verhaal, ongeacht het bovenstaande, de praktische kant.
Voor lenzen wisselen heb je vaak geen tijd, zeker niet als je de ervaring mist om te weten/zien komen wat er gaat gebeuren, maar dan nog. Inspelen op onverwachte situaties hoort er bij.

Om te voorkomen dat je lenzen moet wisselen, kun je twee bodies meenemen. Aangezien je slechts één camera noemt, ga ik ervan uit dat je deze mogelijkheid niet hebt. Het beste is dan om gebruik te maken van een zoomlens. Kwa bereik zal de 18-55 wel voldoen, alhowel dat ook afhankelijk is van persoonlijke smaak. Lichtsterke kom je altijd wel een keer tekort (zeker in de kerk), maar aangezien een belangerijk deel van de gebeurtenissen (ceremonie) binnen gebeurt raad ik aan vrijwel steeds de flitser te gebruiken. (Ik hoop dat je die getest hebt met je camera, want een op verkeerde momenten niet werkende flits is funest, al is het door lege batterijen). Aangezien je flitsers niet de nieuwe p-ttl ondersteunen raad ik aan ze op A te zetten, zodat de flitser zelf de belichting bepaalt. Je moet dan niet vergeten op de camera/lens het zelfde diafragma in te stellen. Leer ze wel goed kennen, ga een paar testfoto's maken.

Gezien het 'sloppy' zoomen genoemd bij de Sigma 17-70/2.8-4.0 en mijn ervaringen met Sigma, is dit een gebrek aan bouwkwaliteit/degelijkheid. Optisch zal deze lens mischien best voldoen. Ikzelf ben vanwege de degelijkheid tot nu toe het meest tevreden met mijn SMC-A en Tokina ATX-lenzen, maar die worden niet meer gemaakt.

Het zoombereik van 17-70 is wel heel mooi en universeel dus de Pentax 17-70/4.0 zal ongetwijfeld een goede keus zijn (heb ikzelf geen ervaring mee). Als je meer lichtsterkte wilt, een 17-50/2.8 bijvoorbeeld van Tamron, als je meer groothoek wilt de 16-45/4.0 en met de Pentax 16-50/2.8 heb je beide.
Je levert in dat geval wel in bij het telebereik. Persoonlijk houd ik van wat meer groothoek, maar voor jouw toepassing heb je dat niet per sé nodig en sluit 17-70 waarschijnlijk beter aan.

Als je in donkere situaties zonder flits wilt fotograferen, bijvoorbeeld vanwege de sfeer of een mooie lichtval, dan kom je niet om een vaste lens heen. De Takumar 50mm/1.4 zou ik zeker meenemen (of vanwege het gebruiksgemak een nieuwere bv AF-versie) ook al gebruik je hem mischien niet. Het is een mooi brandpunt voor portretten e.d. Alleen een 50mm is te beperkt, dus je moet dan alweer wisselen (zeer onhandig met een schroeflens en een bakonetlens) of een tweede body gebruiken.

Als je de voorkeur geeft aan vaste lenzen, of deze vanwege bovenstaande reden wilt meenemen, dan is alleen een 50mm erg beperkt, ongeacht of dit een AF-lens of een schroef-lens is. Als tweede prime zou ik dan kiezen voor een lichte groothoek, rond 24mm. Met twee bodies en een twee- of drietal lenzen (bv 50, 24, 18) moet je in principe ook alles afkunnen.

De genoemde 35/2.0 is een leuke lens (ik wist niet dat deze nu ook als samsung verkocht werd, hij zal dan digitaal goed meekunnen met de andere) en is in feite de opvolger van de aloude standaardlens van 50 of 55mm. Persoonlijk denk ik dat een 24 of 18mm nuttiger is, zeker naast een 55mm.
Als het per sé een prime moet zijn, en je hebt slechts één body, dan zou ik inderdaad de 35mm kiezen.
De Sigma 28/1.8 ken ik niet, maar waarschijnlijk geld hetzelfde Sigma verhaal: optisch goed, maar mechanisch? Als je al voor een Sigma zou gaan, zou ik de 24/1.8 nemen, deze heeft het meest praktische brandpunt voor reportages, zeker als je ook een korte portret-lens (50mm) hebt.

Als je een prime wilt naast je kit-lens, dan zou ik allereerst een extra body proberen te regelen (ivm geen tijd voor wisselen) en dan kun je vooraf bepalen of je de 35mm, of één van de andere genoemde primes wilt gebruiken, aangezien je dan, wanner je snel moet reageren, altijd op de zoom kunt terugvallen.

Je Pentax SMC-M 100mm Macro F4.0 is, nog een aanrader voor buiten, mits je weet wat je doet, maar de andere lenzen: 135, 70-210 zijn te lang en zul je waarschijnlijk niet gebruiken. De 70-210 is waarschijnlijk wel klein genoeg om deze mee te nemen naar park of kasteeltje maar of je hem dan zult gebruiken is nog maar de vraag. De flitsreflector kan zeer nuttig zijn, zeker in grote donkere ruimten (kerk), mits deze vast aan de flitser wordt bevestigd en niet per ongeluk los kan raken. Een off-camera flits of tweede (slave-unit) flits zal te onhandig zijn, aangezien je daarmee je mobiliteit verspeelt.

Statief. Deze kan nuttig zijn, als je vanaf één locatie foto's maakt, bijvoorbeeld als je op de receptie van iedereen die het bruidpaar komt feliciteren, een foto wilt maken. Bedenk echter dat zowel een statief als shake-reduction niet helpen tegen bewegende onderwerpen. Wel beperkt een statief wederom je mobiliteit.
Voor de monopod geld in principe hetzelfde: helpt niet tegen bewegende onderwerpen, beperkt mobiliteit, alhoewel minder als een gewoon statief, en is vooral handig als je toch niet wilt flitsen, bv in de kerk.

Kortom: Neem een zoom, bv 17-70 + flitser en alleen als je een tweede body kunt regelen, kun je nadenken over andere lenzen zoals primes of speciale ideetjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 10:24:
Ik gebruik de Metz 60CT2, Metz 60CT4 en Metz 45CT5 probleemloos op mijn K20D. Ik sluit ze aan of via het flits (X of PC) contakt of via het SCA 300 (45CT5) of SCA 3000 (60CT4) adaptor systeem op mijn hotshoe. Dit laatste heeft als voordeel dat:

1. het flitsklaar lampje in de zoeker gaat branden.
2. de camera geen sluitertijd sneller dan 1/180 instelt.
3. je de beschikking hebt over een rode instellamp voor je autofocus.

Ik zou niet weten waarom dit niet zou kunnen op de K7. Het X-contact is juist bedoelt voor het aansluiten van grote studioflitsers en die hebben (zeker de oudere) een hoge ontsteekspanning.
Ik geloof ook nooit dat ze dat op de K7 veranderd hebben, maar stel nou hé, wat als...... :)

Overigens ook naar Metz een mailtje gestuurd met soortgelijke vraag. Aan die gasten heb je dus echt geen drol 8)7

Dit was dus het antwoord:
Hello

It is not recommended to use the old 45 CT series on Digital cameras as the trigger voltage is 24 volts.

Regards
Mail dan gewoon niet terug als je er geen moeite voor wil doen |:(

Ik heb ze in ieder geval een mailtje teruggestuurd. (let niet op mijn boerenkool engels, ik weet het, er klopt niet veel van, maar had geen zin om het op grammatica nog eens helemaal door te spitten :) )
I absolutely disagree. If the trigger voltage isn't a problem (the Pentax K100 can even handle 300 volt trigger voltage) it makes absolutely sence to use an analog flash like the superb 45 CT-5 with a digital cam. I use the CT-5 a lot with my K100 cam, and am very satisfied with the results.
I think it is abolutely foolish to trow the CT-5 away and buy a new flash for digital cams just to finally get the same results as you had with you're old flash.
The Metz flashes are very expensive (not complaining tough, they are worth every penny). Not even to mention the couple of accu packs i have for my several CT-5 and CT-4 flashes.

I hope you can give me some more satisfying answer.
Anyway, i also am mailing at the moment with Pentax-US, but they are not very willing to give me there X-contact specs. And i am sure that if you as Metz representive ask the same question they could be much more willing to share the specs. After all, the combination Pentax K7 with Metz flashes is a winning one.

with kind regards

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2009 17:14 ]

Verwijderd

Het moge duidelijk zijn dat ik ook een zeer tevreden gebruiker ben van de oude Metz staafflitsers (45CT5, 60CT2/4). Ik heb ook een Pentax 540 flitser maar deze ervaar ik als lang niet zo betrouwbaar als de oude Metz flitsers. Als je eenmaal een reportage hebt gedaan met een 60CT4 wil je nooit anders meer. Altijd genoeg licht, zeer korte flitsintervaltijden en een degelijkheid als een tank. Alleen val je wel vreselijk op met de dikke staaf naast je camera en accupack om je schouder

De Pentax gebruik ik als compacte allround flitser. Deze is gemakkelijk mee te nemen en is natuurlijk ook goed bruikbaar. Alleen schakel ik vaak de P-TLL modus uit en flits dan op de automaat omdat die wel betrouwbaar is.

Toen ik aan net uitzoeken was of ik mijn Metz flitsers wel veilig op mijn Pentax kon aansluiten vond ik op de Metz site een uitspraak dat alleen oude 45CT1 flitsers met en laag serienummer (de grens weet ik niet meer) nog met een zéér hoge ontsteekspanning werken. Alle andere flitsers zouden veilig zijn. Zelf heb ik gemeten dat bij mijn Metz flitsers de ontsteekspanning niet boven de 15V uitkomt. Sindsdien heb ik ze veelvuldig gebruikt op mijn K10D (met SCA adaptor) en K20D via het x-contact en SCA-adaptor systeem. En de camera's kunnen hier prima mee overweg.

Maar ook ik liep tegen het probleem aan dat zowel Pentax als Metz geen duidelijke uitspraken durfden te doen over de veiligheid van de Metz flitsers op de Pentax camera's. Zeker bang voor schadeclaims.

Toch wel een beetje jammer...............

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Zo, vanavond hoop ik mijn Canon 5D te verkopen. Vanaf dan ga ik me weer bij het digitale Pentax systeem houden. Van het geld dat dit oplevert ga ik een Pentax 645 set kopen (a.s. zondag in Doesburg - er is dan een openlucht fotograficabeurs). Inmiddels heb ik al meer dan 100 stuks 120 formaat rolfims ingeslagen (meest over datum, maar gekoeld bewaard geweest): Fujichrome Velvia 50, Velvia 100F, Provia 100F). Daarna staat een goede filmscanner op de planning en ben ik weer 100% Pentax :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Spotmatic schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 13:10:
Zo, vanavond hoop ik mijn Canon 5D te verkopen. Vanaf dan ga ik me weer bij het digitale Pentax systeem houden. Van het geld dat dit oplevert ga ik een Pentax 645 set kopen (a.s. zondag in Doesburg - er is dan een openlucht fotograficabeurs). Inmiddels heb ik al meer dan 100 stuks 120 formaat rolfims ingeslagen (meest over datum, maar gekoeld bewaard geweest): Fujichrome Velvia 50, Velvia 100F, Provia 100F). Daarna staat een goede filmscanner op de planning en ben ik weer 100% Pentax :*)
Wat ga je kopen? De 645 of een van zijn opvolgers? Ik heb er hier een paar voor €300 incl lenzen op de kop kunnen tikken en het zijn echt heerlijke camera's!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Erasmo schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 14:45:
[...]
Wat ga je kopen? De 645 of een van zijn opvolgers? Ik heb er hier een paar voor €300 incl lenzen op de kop kunnen tikken en het zijn echt heerlijke camera's!
Ik zit te denken aan een 645N (echter zonder AF objectieven). Ik heb met geen van alle ervaring maar ik kijk er weer naar uit op middenformaat te werken (op een blauwe maandag heb ik nog een Rolleicord en een Pentacon Six gehad).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeosBeing
  • Niet online
Spotmatic schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 14:52:
[...]

Ik zit te denken aan een 645N (echter zonder AF objectieven). Ik heb met geen van alle ervaring maar ik kijk er weer naar uit op middenformaat te werken (op een blauwe maandag heb ik nog een Rolleicord en een Pentacon Six gehad).
De 645's zijn geweldige camera's maar helaas voor mij te duur. Zelf heb ik ooit ge-experimenteerd met een plastic Lubitel 166U en sinds een paar jaar heb ik een Pentacon Six met 50mm en 120mm (wilde destijds nog een 180 maar is er nooit meer van gekomen, de 80mm blijft altijd thuis) maar het werken met deze camera is langzaam en zorgvuldig (vond ik vroeger heerlijk) en past niet meer bij mijn huidige situatie. Ook heb ik helaas nog steeds geen doka (en daar is middenformaat vooral zo fijn). Daarbij kunnen filmpjes (dia) nog wel ontwikkeld worden hier, maar ze zijn weken weg en nieuwe filmpjes moeten speciaal besteld worden. Zodra de laatste opname op het huidige filmpje (xp2) vol is, gaat het spul bij mij op zolder tot ik plaats heb in de vitrine.

Ik fotografeer voortaan met de K200d (ik moet nog tijd vinden om ze hier te uploaden, komt zodra ik tijd heb) en incidenteel met de S1a wat een heerlijke en compacte camera is (ik wilde eigenlijk een SV). Mijn KX vond ik ook altijd erg fijn.

[ Voor 5% gewijzigd door BeosBeing op 21-08-2009 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zag je 5d staan spot.. dus die is verkocht, van harte :)
Enne Erasmo.. das niet te duur denk ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-01-2013
Heeft iemand wat tips voor het accuraat gebruik maken van het P-TTL flits systeem....$#!%$%
Gisteren meegelopen met een bruiloft, maar ik heb alles wat ik binnen heb gedaan maar direct in de prullebak gemikt. (gelukkig liep ik mee). Ik dacht dat ik aardig kon fotograferen, maar ben zwaar gefrustreerd. Dan weer overbelicht dan weer onderbelicht. Ik heb de metz 48-af en heb er nog weinig mee geschoten (oncamera), maar ben weer stapje dichterbij om op canon over te stappen. Ik hoop dat ik wat verkeerd heb gedaan en benieuwt naar jullie ervaringen. Ik heb te veel instellingen veranderd dus kan niet echt wat laten zien. Ik bebruikte spotmetring en Av en M, waarbij ik bij M de flits als invul wou gebruiken.

Pentax k10d - Blog - Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan is de eerste vraag, kun je goed met spotmeting omgaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Frank|A schreef op zaterdag 22 augustus 2009 @ 13:54:
Heeft iemand wat tips voor het accuraat gebruik maken van het P-TTL flits systeem....$#!%$%
Gisteren meegelopen met een bruiloft, maar ik heb alles wat ik binnen heb gedaan maar direct in de prullebak gemikt. (gelukkig liep ik mee). Ik dacht dat ik aardig kon fotograferen, maar ben zwaar gefrustreerd. Dan weer overbelicht dan weer onderbelicht. Ik heb de metz 48-af en heb er nog weinig mee geschoten (oncamera), maar ben weer stapje dichterbij om op canon over te stappen. Ik hoop dat ik wat verkeerd heb gedaan en benieuwt naar jullie ervaringen. Ik heb te veel instellingen veranderd dus kan niet echt wat laten zien. Ik bebruikte spotmetring en Av en M, waarbij ik bij M de flits als invul wou gebruiken.
Ik gebruik dus heel vaak de Metz 45 CT-5 met mijn Pentax K100d. Camera op 200 ISO, flitser instellen op de te verwachte afstand, en diafragma aflezen, diafragma op camera instellen, tijd op 1/60 zetten en schieten maar.
Metz 45 series heeft een zeer goede licht meting aan boord (vooral de versies met invul flits) Dus flitser het werk laten doen en camera volledig handmatig laten staan (eventueel met uitzondering van scherpstelling)

Nu weet ik natuurlijk niet of de metz 48-af dat ook kan, dus helaas kan ik daar niet veel over zeggen O+

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2009 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Inderdaad is m'n 5D verkocht! Ik heb alleen de grip nog; de koper wou 'm niet.

Morgen in Doesburg maar eens proberen een mooi 645 setje te scoren. Over scoren gesproken: gisteren heb ik dit setje gekocht via Marktplaats (al zijn deze items nooit op Marktplaats zelf verschenen, de verkoper bleek deze spullen ook nog ergens te hebben liggen). Kijk vooral even goed naar de lens (en nee, dat is niet de 50/1.4):

Afbeeldingslocatie: http://i385.photobucket.com/albums/oo293/spotmatic/smc852-02.jpg

Mint conditie, inclusief originele doppen en lenskoker, wat wil je nog meer... Het is nu wel zo dat ik aardig wat snelle lenzen in het portret-bereik heb:

- Meyer Primoplan 7,5cm 1:1.9
- Carl Zeiss Jena Pancolar 85mm f/1.8
- Super-Takumar 85mm f/1.9
- S-M-C Takumar 85mm f/1.8
- SMC Pentax-M 85mm f/2
- SMC Pentax-FA 77mm f/1.8 Limited

En daar zullen ongetwijfeld nog meer bij komen. Vooral ben ik op zoek naar een f/1.4 versie. Liefst een echt merk, zo'n Rokinon/Bower/Falcon komt later nog wel eens. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooi die 85mm.. je weet altijd leuke dingen te scoren, van harte!
En succes morgen.. ik ga lekker ergens aan het water zitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Spotmatic schreef op zaterdag 22 augustus 2009 @ 22:10:
Over scoren gesproken: gisteren heb ik dit setje gekocht via Marktplaats (al zijn deze items nooit op Marktplaats zelf verschenen, de verkoper bleek deze spullen ook nog ergens te hebben liggen). Kijk vooral even goed naar de lens (en nee, dat is niet de 50/1.4):

[afbeelding]

Mint conditie, inclusief originele doppen en lenskoker, wat wil je nog meer...
Cool, zelfde setje heb ik hier ook nog liggen, ontzettend goede kamera die MX, heb er zelf dus 2 van die body's, beide met winder :9 (en nee, ik doe ze niet weg :P )

Dat is dus 1 van de redenen dat ik het ook op digitaal gebied bij Pentax hou, berg goede lenzen en uiteraard de Metz flitsers die zondermeer bruikbaar zijn op de digitale Pentax.
Eeuwig hulde voor Pentax met hun lenzen beleid _/-\o_

De 45 CT-5 had ik overigens nog niet zo lang geleden op marktplaats gekocht voor 50 euro, incluisef accupack. Accupack was uiteraard niet gek veel meer waard, geheugenfunctie van Nicad enzo.
Bij Conrad nieuwe accu's gekocht en in dat pack gesoldeerd. Metz gebruikte destijds zelf 600mAh Nicads, heb er nue 1750 mAh Nicads inzitten. 1 accupack is nu dus voldoende voor een hele dag heftig flitsen :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2009 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Prettig portretsetje Spotmatic! Ik heb toendertijd (maar da's al dik 25 jaar geleden) voor z'n wat grotere K-broertje gekozen, vooral omdat ik daar relatief goedkoop (fl 850) 2e hands aan kon komen...

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~erikw/img/85mm.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-01-2013
Verwijderd schreef op zaterdag 22 augustus 2009 @ 14:35:
Dan is de eerste vraag, kun je goed met spotmeting omgaan?
Ik schiet altijd alles met spot en op M, maar dat is uiteraard geen garantie voor goeie flits fotos (oncamera dan). Maar zelfs op matix lichtmeting vond ik hem slecht.

Pentax k10d - Blog - Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook de Pentax 540 flitsers kun je op de automaat stand zetten. Dan gebruik je dus niet de P-TLL lichtmeting meer. Deze is in de praktijk wel betrouwbaar gebleken. P-TLL geeft wel weer goede resultaten bij invulflitsen buiten.

Maar ook ik zweer bij mijn Metz 60CT2/4 en 45CT5 flitsers. Alleen als het compact moet gebruik ik de Pentax 540.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeosBeing
  • Niet online
Frank|A schreef op zaterdag 22 augustus 2009 @ 13:54:
Nee, ik zweer bij mijn Metz 32ct2 en 32ct3's (2 stuks) G15 grip en reflector. Mijn AF400FTZ is niet compatible (geeft alleen vol vermogen) met niet-ttl camera's (lx, k1000, kx, mx, kr10super, s1a) en werkt dus alleen goed met de Z1 zodat je bijna altijd nog een tweede flitser mee moet nemen en dan is deze erg groot. De AF200T gaat altijd aan in de tas en heeft dus altijd lege batterijen. Kortom mijn ervaring is dat Pentax-flitsers net niet ideaal zijn.

Aangezien de gewone ttl niet goed werkt met p-ttl cameras moet ik ook nog een oplossing verzinnen voor mijn combi van SCA305 met twee 32ct3's voor macro. Mischien dat ik, als ik een Hotshoe-adapter F vind, voor op de camera, dat ik daarvoor voortaan wel mijn tumax 116 combineer met de AF200T.
De p-ttl schijnt ook nog niet helemaal foutloos probleemloos te werken volgens diverse berichten.

Ik zou nog graag weten wat de verschillen zijn tussen de 32ct3 en 32ct2, maar als ik op de site kijk dan verkopen ze het liefst alleen nieuw spul. Als je opvraagt welke adapter de juiste is, kun je in de lijst alleen de huidig gevoerde modellen kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Verwijderd schreef op zaterdag 22 augustus 2009 @ 23:29:
Mooi die 85mm.. je weet altijd leuke dingen te scoren, van harte!
En succes morgen.. ik ga lekker ergens aan het water zitten :)
Lekker aan het water gezeten???

Helaas heb ik in Doesburg 0,0 Pentax items gekocht. De 645's die ik daar aantrof waren niet naar mijn zin (teveel afgetrapt) dus daar ben ik vanaf gebleven. Wat ik wel kocht: 10 stuks Kodak Ektachrome 64 in 120 formaat rolfilm, en deze voor-oorlogse camera. Het lijkt misschien niet zoveel, maar deze camera alleen is (vanwege de lens) al meer waard dan een tweedehandse K10D :*)

Afbeeldingslocatie: http://i385.photobucket.com/albums/oo293/spotmatic/bessarf03.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i385.photobucket.com/albums/oo293/spotmatic/bessarf04.jpg
Verwijderd schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 10:45:
Prettig portretsetje Spotmatic! Ik heb toendertijd (maar da's al dik 25 jaar geleden) voor z'n wat grotere K-broertje gekozen, vooral omdat ik daar relatief goedkoop (fl 850) 2e hands aan kon komen...

[afbeelding]
Mooie lens! En ook verre te prefereren boven de M85/2. Ik vind de M wat softer, maar de K85/1.8 is echt haarscherp (net als de S-M-C Takumar 85/1.8, maar dat is dan ook dezelfde lens).

Desondanks doet de M85/2 het prima in de portretrange:

Afbeeldingslocatie: http://i385.photobucket.com/albums/oo293/spotmatic/smc852-04.jpg

[ Voor 30% gewijzigd door Spotmatic op 24-08-2009 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-09 08:36

MarcelG

parttime guru, fulltime idiot

Levert zo'n Voigtlander nog zo veel op?? Dan moet ik eens met m'n schoonvader gaan praten....die heeft 'n kast vol met dit soort spul. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
MarcelG schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 14:55:
Levert zo'n Voigtlander nog zo veel op?? Dan moet ik eens met m'n schoonvader gaan praten....die heeft 'n kast vol met dit soort spul. :P
Dit hangt van zoveel factoren af:

- Het merk (Zeiss-Ikon en Voigtlander zijn wel de belangrijkste)
- Of er een meetzoeker aanwezig is en of deze gekoppeld is
- Welke lens/sluitercombinatie er aanwezig is
- De staat van de camera
- Of de camera nog 'gewoon' 120 formaat rolfilm gebruikt (dus niet bijv. 620 of 127 o.i.d.)

Met deze criteria valt 99,99% van de klapcamera's af als waardevol. Het helpt als je vooraf weet wat de duurste en beste klapcamera's zijn. Kennis is macht :P

De camera met de meeste waarde op dit moment is toch wel de Voigtlander Bessa II met Apo-Lanthar lens. Die brengt echt duizenden euro's op :o De Voigtlander hierboven is trouwens de Bessa 'E' (van 'Entfernungsmesser') met de befaamde Heliar lens (5 elementen in 3 groepen). O ja, de Voigtlander van mij heeft dus een gekoppelde meetzoeker. Wel zo handig!

[ Voor 14% gewijzigd door Spotmatic op 24-08-2009 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Ik zal eens een overzichtsfoto maken van de inhoud van z'n kast, en eens even wat typenummers etc opschrijven.
Zou wel handig zijn dat ie z'n inboedelverzekering verhoogd, mocht er echt iets waardevols bij zitten.

[ Voor 32% gewijzigd door MarcelG op 25-08-2009 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
MarcelG schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 10:08:
Ik zal eens een overzichtsfoto maken van de inhoud van z'n kast, en eens even wat typenummers etc opschrijven.
Zou wel handig zijn dat ie z'n inboedelverzekering verhoogd, mocht er echt iets waardevols bij zitten.
Doe dat, je kunt nooit weten... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:04
Ik heb sinds kort een Pentax k-m ter vervanging van mijn *ist DL. Ik heb gelijk een ander sd kaartje gekocht, sandisk extreme III, 30mb/s.
Ik schiet altijd .pefs.
Nou blijken tot mijn verbazing ongeveer 60% van de foto's die ik van het weekend heb geschoten onleesbaar te zijn voor mijn pc. Ik krijg telkens een fout dat een bepaald deel van het bestand niet goed te lezen valt. Wel zie ik de thumbnails. De camera kan de pef's zelf wel omzetten naar jpeg en dan is er niks aan de hand.

Is mijn geheugenkaartje brak? Of is er iets mis met mijn camera? Klinkt dit iemand bekend in de oren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Heeft het bestandsformaat niet een update gehad waardoor de codec die je gebruikt op je pc verouderd is ?
(Codec, dat is film hoe heet het met afbeeldingen ?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
hjs schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 13:20:
Heeft het bestandsformaat niet een update gehad waardoor de codec die je gebruikt op je pc verouderd is ?
(Codec, dat is film hoe heet het met afbeeldingen ?)
Ik gebruik linux die automatisch voor alles de updates installeert, dus dat zou niet het geval moeten zijn, tenzij de 'nieuwste' pef implementatie nog niet door ufraw is doorgevoerd.
Daarnaast lijkt dit me sterk, aangezien 1/3 van de foto's het wel correct doen.

/edit
Maar ik zal eens op mijn werk kijken of ik de foto's wel in Windows met de Pentax tools kan bekijken.

[ Voor 9% gewijzigd door bas-r op 26-08-2009 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
bas r schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 13:24:
[...]

Ik gebruik linux die automatisch voor alles de updates installeert, dus dat zou niet het geval moeten zijn, tenzij de 'nieuwste' pef implementatie nog niet door ufraw is doorgevoerd.
Daarnaast lijkt dit me sterk, aangezien 1/3 van de foto's het wel correct doen.

/edit
Maar ik zal eens op mijn werk kijken of ik de foto's wel in Windows met de Pentax tools kan bekijken.
Het heeft 100% zeker te maken met het feit dat je applicatie de PEF's van de K-m niet geheel ondersteunt. Je zou ook kunnen overwegen in DNG te gaan fotograferen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
Spotmatic schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 14:38:
[...]

Het heeft 100% zeker te maken met het feit dat je applicatie de PEF's van de K-m niet geheel ondersteunt. Je zou ook kunnen overwegen in DNG te gaan fotograferen.
Dank je! ik heb dat ook overwogen, alleen om een of andere reden deze optie nog niet gevonden in het menu. Nog even goed zoeken.

/edit: gaap, ik heb het al gevonden in de handleiding.

/edit2: gisteren getest, zo'n 20 dng foto's geschoten en die worden wel probleemloos herkend door UFRAW in linux, dus het probleem was inderdaad de vernieuwde .pef-indeling.

[ Voor 21% gewijzigd door bas-r op 27-08-2009 18:16 ]

• MarcelG

MarcelG

Ik kan van iemand een nieuwe (originele) Pentax D-LI50 accu overnemen voor € 25.
Zelf hoef ik 'm eigenlijk niet, maar als ik hier er iemand mee blij kan maken, dan hoor ik 't graag.

• Spotmatic
Toegevoegd aan de verzameling: een veel mooiere Super-Takumar 85mm f/1.9 met originele zonnekap, doppen en koker. Mijn eerste exemplaar is trouwens al verkocht, sorry :)

Er staat nu trouwens een SMC Pentax 1000mm f/8 op MP. Ik heb zelf geen interesse omdat ik een dergelijke lens toch nooit zou gebruiken vanwege de onhandelbare grootte; bovendien heb ik een geweldige Sigma 500/4.5 die de 1000mm op alle vlakken verslaat (behalve op brandpunt, maar croppen werkt tegenwoordig net zo goed.)

[ Voor 48% gewijzigd door Spotmatic op 27-08-2009 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
  • Laatst online: 12-09 21:49
Bas R: Ik heb met mijn K10D nooit problemen gehad, niet met dcraw (waar ufraw volgens mij ook gebruik van maakt) en ook niet met Bibble Pro, wat ik normaalgesproken gebruik. Ik wil je aanraden om eens een trial-versie te proberen want het biedt echt wel meer mogelijkheden dan ufraw.

De K-m is nog redelijk nieuw; wellicht zijn de PEFs van die camera nog niet geïmplementeerd in ufraw of heeft je distro niet de nieuwste versie. Kijk ook eens op de website van ufraw cq dcraw. Ik heb destijds een SVN-versie moeten installeren om de PEFs van de K10D ondersteund te krijgen.

Succes!

[ Voor 9% gewijzigd door mwolthers op 28-08-2009 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
Weet iemand of er interesse is in jaargangen van fotografie-tijdschriften? Ik ga binnenkort verhuizen en wil m'n verzameling tijdschriften niet meenemen. Het zijn alle edities van Focus sinds juni 2006 en de Practical Photography sinds maart dit jaar.

Trouwens als iemand graag mijn abo op de Practical Photography wil delen; ik wil 'm voor een paar euro per editie best doorsturen. Dan heb je ze twee tot vier weken later dan anders maar in de winkel kost 'ie € 10,49...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRG
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-08 20:21

KRG

Ik heb er wel belang bij maar het hangt ervan af waar jij woont natuurlijk. Ik neem aan dat het wel een paar dozen zijn !

Geef maar een bericht naar mijn mail adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Kan iemand mij uitleggen wat de merkbare verschillen tussen de k20d en de k-m zijn? Ik wil graag verder in fotografie, en stap daarom af van de compact markt.. Mn voorkeur gaat naar pentax uit op dit moment, en dan vooral op combi-sets met een 18-55 en 50-200 erbij. Nu wil het alleen dat de k20d set vanaf 770 euro krijg, terwijl de k-m al vanaf 470 euro te vinden is.

Dus kan iemand mij vertellen of deze prijstoevoeging het echt waard is voor beginner (die wel veel meer van plan is dan snelle kiekjes schieten.. Dus ik wil ook wel veel functies en instellingen hebben).

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:00

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

link0007 schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 09:54:
Kan iemand mij uitleggen wat de merkbare verschillen tussen de k20d en de k-m zijn? Ik wil graag verder in fotografie, en stap daarom af van de compact markt.. Mn voorkeur gaat naar pentax uit op dit moment, en dan vooral op combi-sets met een 18-55 en 50-200 erbij. Nu wil het alleen dat de k20d set vanaf 770 euro krijg, terwijl de k-m al vanaf 470 euro te vinden is.

Dus kan iemand mij vertellen of deze prijstoevoeging het echt waard is voor beginner (die wel veel meer van plan is dan snelle kiekjes schieten.. Dus ik wil ook wel veel functies en instellingen hebben).
Wat heb je zelf al gevonden qua verschillen. Wat is je nog niet duidelijk?
Zoals je de vraag nu stelt lijkt het alsof je nog niet alles gedaan hebt om er zelf achter te komen, maar de vraag hier gewoon maar dumpt, wat niet de bedoeling is.

Deze link al gezien?:
http://www.dpreview.com/r...k20d%2Cpentax_km&show=all
hier heb je de camera's naast elkaar en kan je ook op "in depth review" klikken, waarna je een uitgebreide review krijgt.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Niet online
Ja, de technische verschillen heb ik wel al gelezen. Maar voor mij is het heel moeilijk om die technische poespas om te zetten in werkelijke verschillen die uitmaken. Hoe erg is het om 5 ipv 11 focuspunten te hebben? Hoe erg zal de verschillende sensor uitmaken? Maakt de missende weather-sealing uit? Waarom lijkt de k-m op veel punten beter dan de k20d?

Ik hoop eigenlijk dat iemand hier ze allebei kent, en me kan vertellen hoe serieus het niveauverschil tussen de camera's is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

maar heb je de reviews ook gelezen, en op andere grote sites met goede reviews?

5 focuspunten of 11, dat is merkbaar. Maar belangrijker is waar de punten zitten. Dus kijk of ze op een plek zitten waar je er wat aan hebt.
Sensor is ook zeker wezenlijk verschil, niet door de mp's, maar door het gebruik van cmos ipv ccd.
De cmos sensor presteert een stuk beter, zeker op hogere iso waardes.
Sealing, spreekt voor zich, ga je vaak in de regen etc fotograferen, of sta je dan binnen.
Mijn ervaring is dat elke camera het lang genoeg vol houd en ik hoor echt nooit verhalen van mensen die hen camera stuk gemaakt hebben door in de regen te fotograferen.

Hou beide body's eens vast, kijk door de zoeker, voel de ergonomie. Wat is je budget, lenzen zijn belangrijker dan de body voor het eindresultaat. Dus als je door het kopen van de goedkopere meer geld over houd voor de lenzen, dan kan dat wel eens verstandig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Niet online
Jawel, ik heb reviews gelezen (sowieso de reviews die in de startpost aangegeven worden). Maar het is heel moeilijk om een vergelijking op te stellen, aangezien ze niet met elkaar vergeleken worden in de reviews.

Mn budget is tot ongeveer 900 euro.. Dus in principe haal ik beide camera's kwa prijs, maar krijg ik met de k-m meer spullen in ruil voor minder prestaties. Moeilijke afweging!

Ik ben wel iemand die graag in de regen foto's maakt, dus een weather-sealing kan wel eens handig zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

link0007 schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 11:07:
Jawel, ik heb reviews gelezen (sowieso de reviews die in de startpost aangegeven worden). Maar het is heel moeilijk om een vergelijking op te stellen, aangezien ze niet met elkaar vergeleken worden in de reviews.

Mn budget is tot ongeveer 900 euro.. Dus in principe haal ik beide camera's kwa prijs, maar krijg ik met de k-m meer spullen in ruil voor minder prestaties. Moeilijke afweging!

Ik ben wel iemand die graag in de regen foto's maakt, dus een weather-sealing kan wel eens handig zijn :+
Sealing klinkt fijn, maar in 2006 heb ik met mijn toenmalige nikon D50 (consumenten modelletje) bij de noordzee gestaan in de storm, met wind vanaf de zee die mij kleddernat maakte. Ding overleeft het prima (wel even afvegen met vochtige doek om het zout eraf te krijgen).
Half jaar later met dezelfde camera op een feest gefotografeerd, toen een dronkenlap zijn bierglas stuk sloeg (met inhoud) op mijn camera. Wederom, camera deed het nog prima.

Kortom, ik heb niet het gevoel dat je een canon 1d of nikon D3 of wat dan ook nodig hebt om de ruige omstandigheden van een fotograaf te overleven.

Bij een beperkt budget zou ik altijd kiezen voor relatief goed glas, later pas een betere body, maar dat ben ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ericr
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-09 16:27
link0007 schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 11:07:

De K200D is nog leverbaar, weathersealed en heeft ook 11 af-punten. De set met de 18-55 + 55-200 is voor € 599,- te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRG

KRG

Ik zit zelf ook nog steeds op het vinkentouw. Dwz ik dub tussen : nu niets, of een K20D met dual kitlens of K-m met idem of K7 met dual kit lens.

Ik worstel ook met de vertaalslag van de diverse testuitkomsten naar mijn eigen praktijk. Ik heb jarenlang met analoge spiegelreflex gewerkt. Nog niet auto-focus en simpele automaat. (was overigens een zeer goede camera Minolta XD-7 dubbelautomaat, volgens mij in '79 de eerste met programma automaat!).

Nu werkend met P&S Canon A80 die aan het eind raakt.

K-M voordeel goedkoop, nadeel minder op de groei gericht en geen weather sealed.
K-20 D , mooie camera maar wel erg groot en zwaar.
K-7 trekt mij zeer, ook redelijk compact en goede zoeker en lichtere bouw maar wel robust.

De K-7 lijkt het meeste op de oude XD-7 van Minolta qua handzaamheid.

Maar : hier in Noord nederland is er vrijwel geen zaak die tegelijk de K-M , K20D en K-7 op voorraad heeft. je bent haats wel gedwongen om eea via internet te bestellen.

Zijn er mede forummers in Groningen die een K20D of K-7 of K-m hebben en waar ik ze eens kan bekijken en vooral vasthouden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Niet online
Ericr schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 12:31:
[...]

De K200D is nog leverbaar, weathersealed en heeft ook 11 af-punten. De set met de 18-55 + 55-200 is voor € 599,- te koop.
Kan je me wellicht wijzen op de k200 set met 18-55 en 55-200? Ik vind alleen de set met een 18-55 lens, en de set met 18-55 en 55-300. :s

De pricewatch heeft hem niet, en google doet ook niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

KRG schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 13:55:
Ik zit zelf ook nog steeds op het vinkentouw. Dwz ik dub tussen : nu niets, of een K20D met dual kitlens of K-m met idem of K7 met dual kit lens.

Ik worstel ook met de vertaalslag van de diverse testuitkomsten naar mijn eigen praktijk. Ik heb jarenlang met analoge spiegelreflex gewerkt. Nog niet auto-focus en simpele automaat. (was overigens een zeer goede camera Minolta XD-7 dubbelautomaat, volgens mij in '79 de eerste met programma automaat!).

Nu werkend met P&S Canon A80 die aan het eind raakt.

K-M voordeel goedkoop, nadeel minder op de groei gericht en geen weather sealed.
K-20 D , mooie camera maar wel erg groot en zwaar.
K-7 trekt mij zeer, ook redelijk compact en goede zoeker en lichtere bouw maar wel robust.

De K-7 lijkt het meeste op de oude XD-7 van Minolta qua handzaamheid.

Maar : hier in Noord nederland is er vrijwel geen zaak die tegelijk de K-M , K20D en K-7 op voorraad heeft. je bent haats wel gedwongen om eea via internet te bestellen.

Zijn er mede forummers in Groningen die een K20D of K-7 of K-m hebben en waar ik ze eens kan bekijken en vooral vasthouden ?
Waar woon je in Groningen? Wellicht is Konijnenberg nog aan te rijden voor jou...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRG

KRG

Ja, dat zou wel kunnen. Ik ben er op mei vakantie 1 maal langs geweest op een zaterdag. Toen was het mij een beetje te druk om goed te kunnen praten. Is ook al weer even gelden. Destijds de K10D en de K100d gezien volgens mij.

Maar ik zou het ook goed vinden om gebruikers ervaringen te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeosBeing
  • Niet online
Ericr schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 12:31:
[...]
Nou ik had destijds de grootste moeite om er nog een te pakken te kunnen krijgen.
Lukt het, dan is hij absoluut aan te raden boven de K-M, ondanks ontbrekende iso 3200, lagere aantal frames per second en volgens d-preview
http://www.dpreview.com/r...200d%2Cpentax_km&show=all ontbrekende Wireless Flash Sync, Optional Wireless Remote control en hot-shoe ipv hot-shoe plus sync connector.

Bij voldoende budget zijn de K20 en zeker de K-7 natuurlijk beter. Fotograffeer je echter slechts incidenteel, of bij vlagen, dan zijn is voeding middels AA batterijen (penlites) ook een voordeel. Als je ze niet voorafgaand aan ieder gebruik controleert en zonodig (de avond tevoren) oplaad, dan zijn accu's altijd leeg op de verkeerde momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Misschien nog alleen de K200d body, als die vindbaar is en dan een lens als de Sigma 17-70 of Tamron 17-50 erbij :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb een paar maanden geleden behoorlijk moeite moeten doen om een K200D te pakken te krijgen met 18-55 kitlens versie 2. Versie 1 was alom verkrijgbaar maar de 2 levert toch een beter plaatje op. Met name de scherpte in de hoeken is verbeterd. Zou dus zeker op de versie van de kitlens letten. Versie 2 herken je aan de rode Romeinse II op de lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KRG schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 12:59:
Ja, dat zou wel kunnen. Ik ben er op mei vakantie 1 maal langs geweest op een zaterdag. Toen was het mij een beetje te druk om goed te kunnen praten. Is ook al weer even gelden. Destijds de K10D en de K100d gezien volgens mij.

Maar ik zou het ook goed vinden om gebruikers ervaringen te horen.
De K20 en de K200D houden, qua ergonomie, iig net zo vast als de K10D en K100D, misschien dat je daar wat aan hebt?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
KRG schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 16:50:
Ik heb er wel belang bij maar het hangt ervan af waar jij woont natuurlijk. Ik neem aan dat het wel een paar dozen zijn !

Geef maar een bericht naar mijn mail adres.
Da's leuk, maar waar vind ik je mailadres dan? Ik woon (nu nog) in Driebergen. Die paar dozen dat valt nog wel mee. Een jaargang is elf nummers dus in totaal zijn het er nu 35 van de Focus en 6 van de PP.

matthijs op wolthers punt net...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Eindelijk gelukt!

Afbeeldingslocatie: http://i385.photobucket.com/albums/oo293/spotmatic/645set-2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Leuk setje, zelfs de doosjes er nog bij. Je gaat redelijk voor de korte kant zie ik, is alleen maar mooi op MF, ik vind mijn 45mm al om te kwijlen, kun je nagaan hoe die 35mm moet zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Bedankt! Eerlijk is eerlijk: de 35mm is zeer zwaar gebruikt (maar wel optisch perfect). De andere lenzen zijn er veel beter aan toe. Ik moet nog wel wennen aan het gigantische matglas van de 645. Dit weekend maar eens uitproberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Van harte met de aankoop.. je klinkt tevreden:)

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Spotmatic schreef op woensdag 02 september 2009 @ 10:19:
Bedankt! Eerlijk is eerlijk: de 35mm is zeer zwaar gebruikt (maar wel optisch perfect). De andere lenzen zijn er veel beter aan toe. Ik moet nog wel wennen aan het gigantische matglas van de 645. Dit weekend maar eens uitproberen!
Wacht maar tot je de spiegel hoort klappen, geweldig geluid >:)

• Spotmatic
Erasmo schreef op donderdag 03 september 2009 @ 09:08:
[...]
Wacht maar tot je de spiegel hoort klappen, geweldig geluid >:)
8)

Dit is de set trouwens (de 75mm staat er niet bij):

Afbeeldingslocatie: http://i385.photobucket.com/albums/oo293/spotmatic/645set-1.jpg

• MarcelG

MarcelG

Misschien zijn 't hele stomme vragen, maar als je met zo'n 645 aan de slag gaat, hoe is je workflow dan?
Ik zit er zelf namelijk ook over te denken om iets te gaan doen met de 6x6 camera's van m'n schoonvader, en ik ben er al achter dat ik met 120 rolfilm aan de slag moet...maar waar ik die op de kop kan tikken, en waar ik die kan laten digitaliseren, daar heb ik geen flauw idee van.

- welke film ?
- waar ontwikkelen ?
- afdrukken en inscannen, of negatief inscannen ?
- zelf scannen of laten scannen ?
- etc.

• Spotmatic
MarcelG schreef op donderdag 03 september 2009 @ 12:34:
Misschien zijn 't hele stomme vragen, maar als je met zo'n 645 aan de slag gaat, hoe is je workflow dan?
Ik zit er zelf namelijk ook over te denken om iets te gaan doen met de 6x6 camera's van m'n schoonvader, en ik ben er al achter dat ik met 120 rolfilm aan de slag moet...maar waar ik die op de kop kan tikken, en waar ik die kan laten digitaliseren, daar heb ik geen flauw idee van.
Ik kijk regelmatig op Marktplaats naar oude filmstock (mag over datum zijn; als ze ingevroren zijn geweest dan kun je gerust jaren oud filmmateriaal kopen. Ik heb bij wijze van proef zelfs filmmateriaal uit 1997 aangeschaft (niet gekoeld) en voor de (heel lage!) prijs wilde ik het wel proberen.

Probeer het eerst met een camera waarvan je weet dat die nog goed werkt (als 1s een beetje redelijk klopt dan is de kans groot dat de snellere tijden ook redelijk accuraat zijn).

Om wat voor camera's gaat het eigenlijk?
- welke film ?
Dat hangt van je eigen toepassingen af. Provia 100 en Velvia 100/50 zijn fijne films. Eigenlijk moet je zelf ontdekken wat je voorkeur is (elke film is weer anders qua weergave/kleurreproductie).
- waar ontwikkelen ?
Elke normale fotozaak kan de films nog laten ontwikkelen (bijv. bij Cewe), of ze doen het zelf (komt niet vaak meer voor). Ik weet niet of Cewe ook scant en op CD zet, maar morgen haal ik mijn eerste ontwikkelde 120-film sinds tijden op (dia) en ik heb bij "bijzondere wensen" opgeschreven of ze het op een CD kunnen zetten. Ik laat in ieder geval hier weten of dat gelukt is.
- afdrukken en inscannen, of negatief inscannen ?
Een scan direct van negatief is natuurlijk altijd scherper en mooier!
- zelf scannen of laten scannen ?
Ik ga het binnenkort zelf doen met -ik denk- een Epson V750 scanner. Geen goedkoop dingetje maar dan heb je wel wat! De V550 is ook niet slecht!

Verwijderd

Spotmatic schreef op donderdag 03 september 2009 @ 09:24:
Dit is de set trouwens (de 75mm staat er niet bij):
Mooi setje! En die 35mm ziet er nog niet eens zo afgeleefd uit. :)
Nu nog op zoek naar een lichtschachtzoeker, wel zo prettig als je de tussenringen gaat gebruiken.

• Spotmatic
Verwijderd schreef op donderdag 03 september 2009 @ 18:37:
[...]
Mooi setje! En die 35mm ziet er nog niet eens zo afgeleefd uit. :)
Nu nog op zoek naar een lichtschachtzoeker, wel zo prettig als je de tussenringen gaat gebruiken.
Een lichtschachtzoeker? Op een 645? 8)7

Verwijderd

Grmpfh... Ben teveel Hasselblads gewend in 't verleden denk ik. My bad...

Enne, op m'n LX kon ook een lichtschachtzoeker, dus waarom niet op een 645? :)

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2009 20:43 ]

• Spotmatic
Verwijderd schreef op donderdag 03 september 2009 @ 20:39:
Grmpfh... Ben teveel Hasselblads gewend in 't verleden denk ik. My bad...

Enne, op m'n LX kon ook een lichtschachtzoeker, dus waarom niet op een 645? :)
Ja, goede vraag... Pentax heeft de 645 met name ingezet als camera voor de buitenfotograaf, Om die reden zou een verwisselbaar zoekersysteem waarschijnlijk ongewenst zijn. Maar ik klaag niet hoor! :)

• Positron

Positron

Misschien een gekke vraag, maar wat is nu precies het goede aan het 645-systeem? Gewoon de charme van het systeem, of heeft het specifieke voordelen die je daadwerkelijk nodig hebt? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Positron schreef op donderdag 03 september 2009 @ 22:44:
Misschien een gekke vraag, maar wat is nu precies het goede aan het 645-systeem? Gewoon de charme van het systeem, of heeft het specifieke voordelen die je daadwerkelijk nodig hebt? :)
Meer de charme van het systeem... Maar ik ben ook een liefhebber van een korte DOF en tenslotte heb je bij film (en ik ben een landschapsfotograaf) geen last van uitgebeten luchten als je het licht van je onderwerp meet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcheinen
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-09 10:22
Positron schreef op donderdag 03 september 2009 @ 22:44:
Positron, je bent weer terug van je Indonesische avonturen! Hoe is het met je camera afgelopen?

K-7 | SMC Pentax DA* 16-50 f/2.8 | SMC Pentax DFA 100 f/2.8 | SMC Pentax DA 18-250mm f/3.5-6.3 | K10D | Pentax DA 18-55 f/3.5-5.6 | SMC Pentax M50 f/1.7 | Tamron 28-300 f/3.5-6.3 | Pentax AF-540FGZ

Pagina: 1 ... 17 ... 38 Laatste

Let op:
~~~[html]Als mensen interesse hebben om te helpen om de OP van dit topic bij te houden, dan kunnen ze contact opnemen met de TS (via de DM).~~~[/html]