Firmware update al geprobeerd?
Verwijderd
1.03 staat er al op ja. Maar ik heb net contact gehad met Pentax Live support en die vertelden dat Niet t. ofwel Unset zo hoort. Er hoeft niks van de lens te staan. Bij Apply One kun je gewoon de aanpassing voor de huidige lens instellen. Dus, magoed
Na 120 test fotos van focuscharts kom ik er nog niet wijs uit welke aanpassing ik moet hebben. Morgen als t droog is maar buiten met beter licht proberen...
Ik heb 1 focuschart die plat op tafel ligt en eentje die je in een driehoek vouwt en 45 graden omhoog staat. Met de lens op 18, 100 en 250mm testfotos maken van elke setting -10 tm +10. Hierna de kleurtjes
Na 120 test fotos van focuscharts kom ik er nog niet wijs uit welke aanpassing ik moet hebben. Morgen als t droog is maar buiten met beter licht proberen...
Ik heb 1 focuschart die plat op tafel ligt en eentje die je in een driehoek vouwt en 45 graden omhoog staat. Met de lens op 18, 100 en 250mm testfotos maken van elke setting -10 tm +10. Hierna de kleurtjes

Verwijderd
Nou, focus correctie heb ik... De 18-250 lens -6 en de kitlens -5. En de K20diesel past t mooi aan als ik de lens wissel
MAAR...ik begeef me op het kleuren gebied...en wat valt mij op: als ik de kleurtoon verander dus bv helder naar natuurlijk, of ik klooi aan contrast, dan veranderen ook de RAW files ?!?!?!
Am i missing the shit of life?
Wat is dit voor iets vaags... al die settings zijn toch alleen voor jpg? Op de K10d is RAW=RAW, dat is juist het fijne ervan. De kleursettings hebben alleen gevolgen voor de jpg. Als ik me nog goed kan herinneren dan...
Iemand?
MAAR...ik begeef me op het kleuren gebied...en wat valt mij op: als ik de kleurtoon verander dus bv helder naar natuurlijk, of ik klooi aan contrast, dan veranderen ook de RAW files ?!?!?!
Am i missing the shit of life?
Iemand?
Verwijderd
Bij de K10D zou dat idd niet moeten mogen, al heb ik het nooit vanaf een statief ofzo getest, heb niet de indruk dat er wat veranderde. Hoe dat bij de K20D zit weet ik niet, maar simpel gezegd moet RAW idd gewoon RAW zijn..zonder veranderingen in kleurtoon of contrast. Dat hoor je in principe namelijk in je nabewerking te doen..
Dus..wel vreemd opzich. Hoe zeker ben je er van?
Dus..wel vreemd opzich. Hoe zeker ben je er van?
Aan de RAW files verandert niets, anders zou het geen RAW zijn. Maar het is wel zo dat de settings van de camera worden overgenomen door de RAW converter (als basis zeg maar), dus daar kan het ook nog aan liggen.
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
Verwijderd
Ik stel in: bestandsformaat: RAW DNG only. Ik maak een foto in Neutraal, zet kleurtoon op Helder, maak een foto, bekijk de 2 fotos in Bridge/Camera Raw/PS CS4... 2 verschillende fotos
Hit me!

Volgens mij is het antwoord al gegeven in Spotmatic's post boven je.Verwijderd schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 08:53:
Ik stel in: bestandsformaat: RAW DNG only. Ik maak een foto in Neutraal, zet kleurtoon op Helder, maak een foto, bekijk de 2 fotos in Bridge/Camera Raw/PS CS4... 2 verschillende fotosHit me!
I make things.
Is dat niet de in de DNG ingebakken preview die je ziet? Dat is volgens mij namelijk gewoon een JPEGje.Verwijderd schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 08:53:
Ik stel in: bestandsformaat: RAW DNG only. Ik maak een foto in Neutraal, zet kleurtoon op Helder, maak een foto, bekijk de 2 fotos in Bridge/Camera Raw/PS CS4... 2 verschillende fotosHit me!
Verwijderd
Hm, heb je idd grote kans op. Even wennen magoedJWfx schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 10:12:
[...]
Is dat niet de in de DNG ingebakken preview die je ziet? Dat is volgens mij namelijk gewoon een JPEGje.
Damn, het wachten op die K-7 duurt lang... En de 5D waar ik het nu mee doe is ook niet alles
Aan de andere kant heb ik een financieel meevallertje gehad waardoor de DA* 60-250 nu bereikbaar is geworden.
* Spotmatic is a happy camper

Aan de andere kant heb ik een financieel meevallertje gehad waardoor de DA* 60-250 nu bereikbaar is geworden.
* Spotmatic is a happy camper
Dus niet.Erasmo schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 09:53:
[...]
Ondertussen even gebeld met de winkel die hem heeft opgestuurd, De Beuckelaar is nog steeds in gesprek met het reparatiecentum in Duitsland over de prijs en er is verder nog niks aan gedaan...
Maar als het goed is komt hij binnen 2 weken terug.
Wederom gebeld, hij is terug gegaan naar Nederland, getest en nog steeds niet goed bevonden(waarom doen ze dat niet gewoon in Duitsland?) en daarna weer naar Duitsland gestuurd...
Normaal ben ik vrij geduldig in zulke gevallen maar ik ga over 2 weken voor bijna een half jaar weg en ik vrees het ergste...
Verwijderd
Tjaaaaa mensen, service en snelheid tegenwoordig. Betalen en dikke prijzen, maar iets ervoor terug krijgen...
Verderss, kleuren ingesteld onderhand voor mijn k20d: helder, sat -1, finesharp +2, rest standaard zoals bij helder is
Klaar voor de vakantie.

Verderss, kleuren ingesteld onderhand voor mijn k20d: helder, sat -1, finesharp +2, rest standaard zoals bij helder is
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2009 18:58 ]
Verwijderd
Hmm Konijn houdt een beetje de boot af lijkt het, nog geen vervolgmails gehad. Actie ondernemen?
In de laatste mail hebben ze je order bevestigd maar ook kenbaar gemaakt dat niet alles op voorraad is, geef het wat tijdVerwijderd schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 22:57:
Hmm Konijn houdt een beetje de boot af lijkt het, nog geen vervolgmails gehad. Actie ondernemen?
Verwijderd
Alles is wel degelijk op voorraad.. de 20, de 540 en de 16-50.. kijk er de site maar op na. Er heeft iemand gewoon een enorme blunder gemaakt bij het opzetten van deze aanbieding, als ik het op tijd had gezien had ik zeker ook 1 of 2 van deze setjes besteld..
Maar de mededeling dat het niet op voorraad is.. die klopt niet. Hou er maar rekening mee dat je je bestelling niet meer gaat ontvangen. Al hoop ik voor alle bestellers dat ze de spullen krijgen!
Maar de mededeling dat het niet op voorraad is.. die klopt niet. Hou er maar rekening mee dat je je bestelling niet meer gaat ontvangen. Al hoop ik voor alle bestellers dat ze de spullen krijgen!
Mij werd al gemeld dat ze de sets niet meer binnen gingen krijgen. Ik heb ze gezegd dat volgens hun eigen site alles op voorraad was, waarop ze herhaalden dat ze het niet meer binnen gingen krijgen.
Ik laat het maar gaan geloof ik, heb geen zin om me er druk over te maken.
Ik laat het maar gaan geloof ik, heb geen zin om me er druk over te maken.
Wat zou je doen dan, Patrick? Ik geloof niet dat de bestelling bindend is, ze kunnen gewoon zeggen dat ze niet gaan leveren en dan kan je je druk maken tot je een ons weegt. Afvallen gaat wel sneller als je je druk maakt, dat is dan weer een voordeeltje. Maar ik zal de algemene voorwaarden er nog eens bij pakken.
Edit: Hmm..
Edit: Hmm..
Dat is echter nadat in 4.1 staat aangegeven dat de levertijd ingaat nadat betaling is verricht. Er staat niet aangegeven wat de termijn is voor een tijdige levering. Ik ben geen jurist maar volgens mij vallen er wederzijds weinig rechten te claimen naar aanleiding van deze algemene voorwaarden.4.6 Bij niet-tijdige (af)levering dient u Konijnenberg onverwijld schriftelijk in gebreke te stellen en Konijnenberg een redelijke termijn van minimaal 14 dagen te gunnen om alsnog aan haar verplichtingen te voldoen.
[ Voor 49% gewijzigd door mwolthers op 12-07-2009 11:29 ]
Noem me een zeikerd, maar lijkt me niet dat dit soort gesprekken in een merkentopic horen. Het lijkt me de bedoeling dat hier gediscusseerd wordt over lenzen, bodies en al het andere dat pentax gerelateerd is. Niet over het in gebreke blijven van een winkel. Doe je beklag in een shop-review of doe het via DM.
Laten we het weer gewoon lekker over gear hebben
Laten we het weer gewoon lekker over gear hebben
[ Voor 8% gewijzigd door RoyBijster op 12-07-2009 13:53 ]
I make things.
Ik heb mijn tamron 90mm macro lens binnen. Hij is heel uitgekomen uit Hongkong. Tot zo ver is het echt heel gaaf om mee te spelen, maar het is toch wel een stuk moeilijker dan verwacht. Een 1 op 1 vergroting krijg ik eigenlijk nooit echt scherp. De nodige sluitertijden haal ik niet geloof ik om het uit de hand te schieten. Binnenkort maar eens met statief proberen. Hoe dan ook, het is erg vet om eindelijk eens een goede lens te hebben. De eerste lens die ik heb aangeschaft na mijn dual kit.
Macro doe je bij voorkeur op statief, en een SplitFocusScreen is bijna onmisbaar...
Dus bestel uit HongKong ook maar een ex-K1000 SplitFocusScreen: de beste upgrade voor je Pentax!
Dus bestel uit HongKong ook maar een ex-K1000 SplitFocusScreen: de beste upgrade voor je Pentax!
[ Voor 37% gewijzigd door PvH18 op 12-07-2009 14:10 ]
K70 + glas van 10 tot 300mm...
Ik heb op Ebay een K-1000 met lens die ik eigenlijk niet wou hebben gewonnen (takumar 55mm f/2, drukte gister nacht op het verkeerde plaatje alvorens een bod te doenPvH18 schreef op zondag 12 juli 2009 @ 14:07:
Macro doe je bij voorkeur op statief, en een SplitFocusScreen is bijna onmisbaar...
Please leave a message after the beep.
*beeeeep*
Flitsen is ook een aanrader, knutsel bv. met wat papiertjes een bounceding.
Verwijderd
@Roy, ik noem je geen zeikert maar er zijn best wat mensen die de bestelling hebben geplaatst.. en dus lijkt me deze info best belangrijk en dan ook in hetzelfde topic anders kom je het niet tegen.. de moderators zijn het vanzelfsprekend niet met me eens 
@MW Even kort door de bocht: als er geen op=op of iets in die geest bij de advertentie stond hebben ze de plicht om te leveren.. alle onderdelen zijn immers op voorraad.
Mail even als je het er verder nog over wil hebben, of via het andere forum!
@MW Even kort door de bocht: als er geen op=op of iets in die geest bij de advertentie stond hebben ze de plicht om te leveren.. alle onderdelen zijn immers op voorraad.
Mail even als je het er verder nog over wil hebben, of via het andere forum!
Ah goede tip, ik ervaar dezelfde problemen met mijn f4 100mm macro van pentax.PvH18 schreef op zondag 12 juli 2009 @ 14:07:
alternatief is misschien alla strobist van een glimmende deegkom en een blikje en wat doorzichtige stof/papier een ringflitser proberen te knutselen.Erasmo schreef op zondag 12 juli 2009 @ 16:22:
Flitsen is ook een aanrader, knutsel bv. met wat papiertjes een bounceding.
Hier wat handige linkies: 1, 2
[ Voor 45% gewijzigd door Gizzy op 13-07-2009 08:49 ]
flickr - WOT Profile - Game PC
Nog steeds geen K-7 te bekennen bij Konijn. Na de verkoop van mijn K20D moet ik het noodgedwongen doen met mijn oude *ist DS. Die is inmiddels uitgeleend aan mijn vader die op vakantie is. Dus ik kan alleen nog maar verder met mijn 5D. En ja, wat doe je dan als je pas een nieuwe K-mount lens hebt gekocht? Als je een PK naar EF adapter hebt dan kun je sommige lenzen zonder meer op de 5D gebruiken (weliswaar met gesloten
diafragma, maar toch)...
Uit de gouden tijden toen 17mm nog echt 17mm was. Helaas dus met een 5D en niet met een FF Pentax. Die hopelijk ook ooit nog eens komt, want wie eenmaal aan een FF DSLR heeft geproefd...
diafragma, maar toch)...
Uit de gouden tijden toen 17mm nog echt 17mm was. Helaas dus met een 5D en niet met een FF Pentax. Die hopelijk ook ooit nog eens komt, want wie eenmaal aan een FF DSLR heeft geproefd...

oeh da's wel een leuk lensje ja!
Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS
Ziet er goed uit Spot, alleen wat is er met die bladeren linksboven aan de hand?
De M28mm f/3.5 bevalt me zo goed dat de f/2.8 nu onderweg is(ik kon hem echt niet laten liggen voor $49, damm you lba
)
De M28mm f/3.5 bevalt me zo goed dat de f/2.8 nu onderweg is(ik kon hem echt niet laten liggen voor $49, damm you lba
[ Voor 25% gewijzigd door Erasmo op 13-07-2009 23:39 ]
Hoe ervaren jullie macrofotografie met een flitser? Ik heb de AF 540 FGZ van Pentax en op 1 of andere manier zijn alle foto's gewoon zwart als ik ze maak op PTTL of AUTO. Hij flitst veel te zachtjes. Zelfs met zowel een in de camera ev+1 bij de flitser en op de flitser zelf een ev van +1 blijven ze donker. Zet ik op manueel dan blijkt toch echt dat hij de hoek kan maken en genoeg flitskracht heeft. Waarom werkt PTTL en AUTO niet bij macro foto's?
@ spotmatic, zoals erasmo zei zien de bladeren er wel typisch uit. Compressie ofzo?
@ spotmatic, zoals erasmo zei zien de bladeren er wel typisch uit. Compressie ofzo?
zal wel 't effect van 17mm op FF zijn
"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."
Even over die 17mm en de bladeren: de 17mm Tokina is rectilineair en zal onderwerpen die zich aan de randen bevinden uitrekken. Als je een Sigma 10-20 hebt dan gebeurt daar op 10mm in feite hetzelfde.
En natuurlijk is er ook nog verscherping aan de gang
[
En natuurlijk is er ook nog verscherping aan de gang
[

Bij Foto Konijnenberg hebben ze volgens mij last van een zonnesteek:
De M42-K adapter: http://www.fotokonijnenberg.nl/product/18016/
Van € 37,99 voor € 65....
De M42-K adapter: http://www.fotokonijnenberg.nl/product/18016/
Van € 37,99 voor € 65....

Of wat dacht je van de Sigma 100-300 die €1095 kost: http://www.fotokonijnenbe...f40_ex_apo_dg_pentax.html (vorige week nog €50 minder
)
En de basisversie die €1125 kost? http://www.fotokonijnenbe..._ex_apo_pentax_basis.html
Waarom betaal je meer voor de basisversie?
En de basisversie die €1125 kost? http://www.fotokonijnenbe..._ex_apo_pentax_basis.html

Niet de basisversie maar de basisset. Er zit dan een filter bij.Erasmo schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 13:31:
Of wat dacht je van de Sigma 100-300 die €1095 kost: http://www.fotokonijnenbe...f40_ex_apo_dg_pentax.html (vorige week nog €50 minder)
I make things.
Geachte *****,
Hartelijk dank voor de bestelling die u heeft geplaatst bij Foto Konijnenberg.
Het volgende door u bestelde artikel is niet meer door ons te leveren:
- PENK20D1650540FGZ - Pentax K20D + 16-50 + 540fgz
We hebben via alle mogelijke kanalen geprobeerd dit artikel alsnog in huis te krijgen, maar zonder succes.
Als gevolg hiervan zien wij ons genoodzaakt het artikel uit uw bestelling te annuleren. Mocht u voor dit artikel al hebben betaald, dan wordt het bedrag in kwestie teruggestort op uw rekening. Voor advies over mogelijke alternatieven voor het bestelde artikel kunt u uiteraard contact met ons opnemen.
Uw ordergegevens
klantnummer:******
orderdatum: za 4 jul 2009
ordernummer: ******
Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Verkoopteam Foto Konijnenberg
Verwijderd
JA bullshit, de 16-50, K20D en 540 staan los gewoon op "verzendvoorraad".
Deze bundel is niet meer verkrijgbaar meneer, uw order is geannuleerd en het geld wordt teruggestort.
Deze bundel is niet meer verkrijgbaar meneer, uw order is geannuleerd en het geld wordt teruggestort.
Erasmo, datzelfde mailtje had ik inderdaad ook. Ik denk er nog even over of ik er nog iets aan wil doen. Als ik eens in de buurt kom ga ik gewoon naar binnen, vraag ik naar alle drie en wapper ik dan met m'n reservering terwijl de spullen voor me staan. Eens kijken of ze zich daar nog uit kunnen lullen.
Verwijderd
Heeft iemand de originele advertentie nog op zijn compu staan (in cache ofzo). Als je die eens wilt mailen dan wil ik wel even kijken hoe je ervoor staat... (gebruikersnaam en dan een zonnet account).
Ik gebruik altijd mijn af360fgz flitser voor mijn macro foto's. Dat is het kleine broertje van jouw flitser. Ik zet de flitster altijd op de M-stand en dan op 1/2 kracht en mijn K10d: F16 en ISO 100. Ik zou dus altijd op M stand zetten en dan gewoon kijken wat goed werkt. Zie hier mijn macrofoto's. Deze zijn allemaal gemaakt met deze flitser: www.bartvandermark.nl/macroIsniedood schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 15:05:
Hoe ervaren jullie macrofotografie met een flitser? Ik heb de AF 540 FGZ van Pentax en op 1 of andere manier zijn alle foto's gewoon zwart als ik ze maak op PTTL of AUTO. Hij flitst veel te zachtjes. Zelfs met zowel een in de camera ev+1 bij de flitser en op de flitser zelf een ev van +1 blijven ze donker. Zet ik op manueel dan blijkt toch echt dat hij de hoek kan maken en genoeg flitskracht heeft. Waarom werkt PTTL en AUTO niet bij macro foto's?
Verder zet ik er een diffuser op, + een papieren A4 als een soort waaier over de flitser heen, hiermee krijg ik een verstrooid licht wat beter werkt.
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
Net een belletje gedaan met de rechtsbijstandverzekering, volgens hun staat Konijnenberg vrij sterk in hun schoenen.
Verwijderd
Nou, ik fluister het voor de laatste keer nog even zachtjes.. mail me maar even.. ik kijk er anders tegenaan..
Verwijderd
Hmm in m'n firefox vind ik de pagina wel terug, maar die laat gewoon de main site van Konijn..Wou dat ik je kon helpen, dan had een mailtje wat meer zin misschien
Wil je best mailen namelijk ;P
Ik heb zojuist een kopietje uit de google cache gedraait
Zolang je geen java script laat draaien krijg je gewoon de pagina te zien en niet de hoofd site
Zolang je geen java script laat draaien krijg je gewoon de pagina te zien en niet de hoofd site
Please leave a message after the beep.
*beeeeep*
Verwijderd
Ik heb geen bestelling lopen hoor maar denk wel dat kopers sterker staan dan de verzekering van Erasmo denkt. Rest even via de mail voordat er op vingers getikt wordt vanwege offtopic..
Zojuist opgehaald bij Foto Konijnenberg in Den Ham: de Pentax K-7 met DA 18-55 WR kitlens.
Dat zou tijd worden, ik begon al ontwenningsverschijnselen te vertonen.
Nu nog even een paar uur wachten totdat de batterij is opgeladen

Ben benieuwd naar je ervaringen!Spotmatic schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 14:05:
Zojuist opgehaald bij Foto Konijnenberg in Den Ham: de Pentax K-7 met DA 18-55 WR kitlens.Dat zou tijd worden, ik begon al ontwenningsverschijnselen te vertonen.
I make things.
Verwijderd
Eindelijk Spot! Accu is een uurtje of 6 zo las ik.. sterkte 
Hoeveel ben je nu uiteindelijk kwijt voor de set? Is er nog korting voor vroegbestellers of zijn die gewoon het duurst uit van allemaal?
Hoeveel ben je nu uiteindelijk kwijt voor de set? Is er nog korting voor vroegbestellers of zijn die gewoon het duurst uit van allemaal?
Ach, iemand moet Pentax financieel ondersteunen 
De K-7 met DA 18-55 WR kitlens heeft me nog 1149 euro moeten kosten. Lijkt me niet bijzonder duur (de K20D kostte me in de eerste week na introductie ook nog 1059 euro, inclusief DA 18-55 II kitlens).
Mijn eerste reactie: de K-7 is de camera die de K20D had moeten zijn. De AF is snel en trefzeker (alhoewel de Contrast Detect AF dan weer rete-traag is) en ik heb 0,0 last van front- of backfocus. Super! Alle testshots hieronder zijn op ISO 800.
Ik focuste hier op het woordje "EUR".

Mijn ouwe F* 300/4.5 doet het ook nog lekker op de K-7:

De F 50/1.4 doet het uiteraard prima:

De K-7 met DA 18-55 WR kitlens heeft me nog 1149 euro moeten kosten. Lijkt me niet bijzonder duur (de K20D kostte me in de eerste week na introductie ook nog 1059 euro, inclusief DA 18-55 II kitlens).
Mijn eerste reactie: de K-7 is de camera die de K20D had moeten zijn. De AF is snel en trefzeker (alhoewel de Contrast Detect AF dan weer rete-traag is) en ik heb 0,0 last van front- of backfocus. Super! Alle testshots hieronder zijn op ISO 800.
Ik focuste hier op het woordje "EUR".

Mijn ouwe F* 300/4.5 doet het ook nog lekker op de K-7:

De F 50/1.4 doet het uiteraard prima:

Verwijderd
Dat was ik ook kwijt voor mijn k20.. wacht nu wat langer al zou ik hem voor de heb al wel willen halen )
Welke lens gebruik je voor je macro's? Ben wel benieuwd. Ik vind macro's zelf ook leuk. Ik heb als macro lens de F4 100mm macro van pentax. Moet nog een beetje het geduld vinden. Beschik zelf ook over de gfz-360 dus ben ook geïnteresseerd hoe je dat a4-tje hebt behandeld.vandermark schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 12:17:
[...]
Ik gebruik altijd mijn af360fgz flitser voor mijn macro foto's. Dat is het kleine broertje van jouw flitser. Ik zet de flitster altijd op de M-stand en dan op 1/2 kracht en mijn K10d: F16 en ISO 100. Ik zou dus altijd op M stand zetten en dan gewoon kijken wat goed werkt. Zie hier mijn macrofoto's. Deze zijn allemaal gemaakt met deze flitser: www.bartvandermark.nl/macro
Verder zet ik er een diffuser op, + een papieren A4 als een soort waaier over de flitser heen, hiermee krijg ik een verstrooid licht wat beter werkt.
Vandermark gebruikt volgens mij de 50mm macro van pentax. Ik heb zelf de 90mm van tamron.
Maar wat ik me afvraag is of je even hard flitst ongeacht de vergroting die je hebt. Het is echt een groot verschil of ik 1:1 schiet of 1:5 b.v. Daarnaast nog even de vraag of jij ook onmogelijk op PTTL een goed belichte foto krijgt. Zelfs als ik op zowel mijn cameraflitsinstelling als de flitser op ev+1 zet blijft hij tamelijk donker. Ik ga het binnenkort nog een keer proberen.
Maar wat ik me afvraag is of je even hard flitst ongeacht de vergroting die je hebt. Het is echt een groot verschil of ik 1:1 schiet of 1:5 b.v. Daarnaast nog even de vraag of jij ook onmogelijk op PTTL een goed belichte foto krijgt. Zelfs als ik op zowel mijn cameraflitsinstelling als de flitser op ev+1 zet blijft hij tamelijk donker. Ik ga het binnenkort nog een keer proberen.
Ah dat zijn beide mooie macro lens, die staan ook nog op mijn LBA lijst. Maar vraag me stiekem een beetje af of ze de investering waard zijn ten opzichte van de f4 die ik heb. Misschien vanwege de vergroting. Ben een tijdje geleden op een canon dagIsniedood schreef op maandag 20 juli 2009 @ 17:57:
Vandermark gebruikt volgens mij de 50mm macro van pentax. Ik heb zelf de 90mm van tamron.
Sterker nog, een dedicated 300mm macro bestaat er bij mijn weten niet. Het uiterste is toch wel 180mm (Sigma) of 200mm (de befaamde Pentax-A* en FA* 200mm f/4 macro).Gizzy schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 09:10:
[...]
Ah dat zijn beide mooie macro lens, die staan ook nog op mijn LBA lijst. Maar vraag me stiekem een beetje af of ze de investering waard zijn ten opzichte van de f4 die ik heb. Misschien vanwege de vergroting. Ben een tijdje geleden op een canon dag(dont shoot) geweest en daar een lens gezien volgens mij een 300mm macro die 3:1 vergroting redt. Dat was gewoon zo vet, maar een dergelijke lens is er zeker niet voor pentax, misschien alleen als je met een spacer werkt en een 1:1 lens?
Dat zullen zeker wel dure stukjes glaswerk zijn vooral de FA lensjes. Maar die sigma, is die ook aan de prijs of niet? Ik wil namelijk wel graag de macro richting op. Landschap vind ik ook leuk en dan om de zoveel tijd eens stoppen dan de tijd nemen voor een macro tijdens de wandeling.Spotmatic schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 09:22:
[...]
Sterker nog, een dedicated 300mm macro bestaat er bij mijn weten niet. Het uiterste is toch wel 180mm (Sigma) of 200mm (de befaamde Pentax-A* en FA* 200mm f/4 macro).
Klik Kleine 750 euro dus.Gizzy schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 10:45:
[...]
Dat zullen zeker wel dure stukjes glaswerk zijn vooral de FA lensjes. Maar die sigma, is die ook aan de prijs of niet? Ik wil namelijk wel graag de macro richting op. Landschap vind ik ook leuk en dan om de zoveel tijd eens stoppen dan de tijd nemen voor een macro tijdens de wandeling.
I make things.
MM das een aardige bom duiten voor een stuk glas. Misschien maar eens de 2e handssites afgaan, kijken of ik daar nog eens iets tegenkom. Eerst maar eens mijn verjaardag afwachten. Op mijn lijstje daarvoor, stond ook wat glaswerk.
Trouwens is voor die 180mm ook te vervangen door een soort van dual purpose lens? Bijvoorbeeld de 70-200mm met macro? Of lever je dan teveel in op macro gebied? Zal er ook eens wat reviews op naslaan, maar ik denk te merken dat er hier wel een brok kennis op het forum aanwezig en dus vraag ik het ook maar hier ff.
[ Voor 24% gewijzigd door Gizzy op 21-07-2009 13:05 ]
Afgelopen weekend hadden we een strandfeest (cfbeachdance) en ik was erg blij met de wheatersealing op mijn K200D 
Tijdens een buitje hoef je niet gelijk je camera op te bergen en de hard wind (incl zandstralen) is niet heel eng
Tijdens een buitje hoef je niet gelijk je camera op te bergen en de hard wind (incl zandstralen) is niet heel eng

Als je echt wilt macro'en en dan ook richting 1:1 dan moet je niet half doen met een zoomlens met macrofunctie. Die kunnen volgens mij nooit 1:1 en daarmee loop je snel tegen de grenzen aan. Gewoon 2e hands een dedicated macrolens aanschaffen.Gizzy schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 13:03:
[...]
MM das een aardige bom duiten voor een stuk glas. Misschien maar eens de 2e handssites afgaan, kijken of ik daar nog eens iets tegenkom. Eerst maar eens mijn verjaardag afwachten. Op mijn lijstje daarvoor, stond ook wat glaswerk.
Trouwens is voor die 180mm ook te vervangen door een soort van dual purpose lens? Bijvoorbeeld de 70-200mm met macro? Of lever je dan teveel in op macro gebied? Zal er ook eens wat reviews op naslaan, maar ik denk te merken dat er hier wel een brok kennis op het forum aanwezig en dus vraag ik het ook maar hier ff.
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
Zoiets had ik al gedacht ja. Maar ff mijn verjaardag afwachten en dan misschien shoppen voor een f2.8 FA SMC 100mm. Die wordt op de k10d een +/-150mm, lijkt me prijs kwaliteit gezien wel een goede. Tevens kan ik dan nog wat terugverdienen door mijn 100mm f4 te verkopen. Of kan ik die beter houden en een ringflitser op de kop proberen te tikken voor de f4?vandermark schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 09:24:
Als je echt wilt macro'en en dan ook richting 1:1 dan moet je niet half doen met een zoomlens met macrofunctie. Die kunnen volgens mij nooit 1:1 en daarmee loop je snel tegen de grenzen aan. Gewoon 2e hands een dedicated macrolens aanschaffen.
Moet zeggen mijn 50mm F1.4 vind ik ook geweldig. Fijne lens om de hond mee op de plaat te zetten. Echter zal voor close up werk, de 30 mm ook wel lekker zijn, wat meer "groothoek" is wel handig binnen. Merk dat ik in kleine ruimtes met de 50mm voor een shot van de ruimte te weinig plek heb.Frank|A schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 11:37:
3rd party macro lenzen zijn ook gewoon goed hoor. Ik heb de Tamron 90mm perfect lensje..geloof voor 400 euro heb je hem "al"
Die K7 lonkt wel echt...maar eerst mijn proefschrift af
Oh had ik al gezegt hoe fijn die Sigma 30mm f1.4 is
Heerlijk lensje heFrank|A schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 11:37:
3rd party macro lenzen zijn ook gewoon goed hoor. Ik heb de Tamron 90mm perfect lensje..geloof voor 400 euro heb je hem "al"
Die K7 lonkt wel echt...maar eerst mijn proefschrift af
Oh had ik al gezegt hoe fijn die Sigma 30mm f1.4 is
Overigens kwam vandaag mijn 28mm f/2.8 binnen, alleen staat er een 2e serienummer op de buitenkant, is er hier iemand bekend mee?

Interessant, dit nummer kan maar 2 dingen betekenen:Erasmo schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 15:24:
[...]
Heerlijk lensje heIk begin de EX-lijn van Sigma steeds meer te waarderen.
Overigens kwam vandaag mijn 28mm f/2.8 binnen, alleen staat er een 2e serienummer op de buitenkant, is er hier iemand bekend mee?
[afbeelding]
1) Het is een intern registratienummer (activanummer) van de inventaris van een bedrijf of instelling. Hij kan bijvoorbeeld in gebruik zijn geweest in een bedrijfslaboratorium of bedrijfsfotodienst.
2) Een FT nummer zou erop kunnen wijzen dat dit een fabrieksexemplaar is, bedoeld voor testdoeleinden. FT staat dan voor "Factory Testing". M.a.w. dit zou wel eens de beste 28/2.8 kunnen zijn ooit gemaakt
Ik heb het op Pentaxforums.com gepost, wellicht dat ze daar wat weten 
Het is wel een heerlijk lensje, net tijdens het uitlaten even getest op f/2.8:
(en ja de scherptediepte ligt iets te ver naar achteren, Willem zit nooit stil
)
Het is wel een heerlijk lensje, net tijdens het uitlaten even getest op f/2.8:
(en ja de scherptediepte ligt iets te ver naar achteren, Willem zit nooit stil

[ Voor 60% gewijzigd door Erasmo op 22-07-2009 19:51 ]
Leuke plaat Erasmo! Je ziet hem haast vol verveling naar jouw foto-hobby kijken 
Ik heb ook wel een paar platen:

Ik heb ook wel een paar platen:

CongratsSpotmatic schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 14:05:
Zojuist opgehaald bij Foto Konijnenberg in Den Ham: de Pentax K-7 met DA 18-55 WR kitlens.Dat zou tijd worden, ik begon al ontwenningsverschijnselen te vertonen.
Heeft iemand ervaring met de Pentax Optio X70? Ik heb wel intresse in deze camera maar ben benieuwd naar ervaringen van bezitters van deze camera.
Eerder had ik het over een Vivitar 135mm 2.8 k-mount die ik had gevonden op zolder. Na wat poetsen was al het vettige en vuil er af en leek de lens in eerste instantie goed te werken.
Ben gisteren eindhoven in gegaan en bij Camex en Cityfoto geweest. Camex doet niet aan pentax en kon me niet verder helpen. Cityfoto heeft hem op een K20d geschroeft, maar die kon er niks mee. Bij nadere inspectie bleek het diafragma na f/5.6 vast te lopen. Jammer dus. Was een leuke meevaller geweest als ik alvast een aardig lensje had gehad.
Ben gisteren eindhoven in gegaan en bij Camex en Cityfoto geweest. Camex doet niet aan pentax en kon me niet verder helpen. Cityfoto heeft hem op een K20d geschroeft, maar die kon er niks mee. Bij nadere inspectie bleek het diafragma na f/5.6 vast te lopen. Jammer dus. Was een leuke meevaller geweest als ik alvast een aardig lensje had gehad.
I make things.
Staar je niet blind op die 'lensjes'. Op MP kun je deze Vivitar zo voor een tientje vinden (als je een beetje zoekt). Ik heb 'm ook en hij ligt hier maar te liggen.RoyBijster schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 11:31:
Eerder had ik het over een Vivitar 135mm 2.8 k-mount die ik had gevonden op zolder. Na wat poetsen was al het vettige en vuil er af en leek de lens in eerste instantie goed te werken.
Hmm, bedankt voor de tip.Spotmatic schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 11:43:
[...]
Staar je niet blind op die 'lensjes'. Op MP kun je deze Vivitar zo voor een tientje vinden (als je een beetje zoekt). Ik heb 'm ook en hij ligt hier maar te liggen.
Je hebt zeker niet een reserve K7 liggen die stof hapt en die voor een zeer zacht prijsje weg mag?
I make things.
Een reserve K-7? Nog niet, maar wie weet. Straks worden deze dingen toch niets meer waardRoyBijster schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 11:53:
[...]
Hmm, bedankt voor de tip.Achja, eerst weer een werkende body scoren en dan zien we wel weer
Je hebt zeker niet een reserve K7 liggen die stof hapt en die voor een zeer zacht prijsje weg mag?
Overigens raad ik een K-7 aan als je serieus met MF glas aan de gang wilt. De Live View is niet alleen handig voor het scherpstellen, maar een zeer belangrijk pluspunt van de K-7 is dat de belichting in Live View met MF lenzen vrijwel spot-on is op alle diafragma's.
Verwijderd
Er is een nieuwe firmware voor de K7
http://www.photographyblo...pentax_k-7_firmware_1.01/
http://www.photographyblo...pentax_k-7_firmware_1.01/
Verwijderd
Mmm, voor die firmware heb ik zeker een k7 nodig 
Tis dat KE hem nog niet op voorraad heeft.. anders was ik hem denk ik toch gaan halen.. lekker handleiding lezen op vakantie
DENK ik.. dus ik ben er nog niet helemaal uit;)
Tis dat KE hem nog niet op voorraad heeft.. anders was ik hem denk ik toch gaan halen.. lekker handleiding lezen op vakantie
DENK ik.. dus ik ben er nog niet helemaal uit;)
Een vraag van een volstrekte leek, ik hoop dan ook dat ik geen domme dingen zeg. Bij voorbaat mijn excuses als dat wel zo is.
Mijn vriendin wil haar fotografie-hobby wat serieuzer gaan aanpakken, en zoekt dus al enige tijd naar een dSLR. Het budget is echter beperkt, dus zoekt ze tot nu toe naar een tweedehands relatief eenvoudig model. Nu blijkt een vriend van de familie, die een K10D heeft, van plan te zijn één dezer dagen een K-7 te kopen als vervanging voor de K10D. Hij heeft vervolgens aangeboden zijn K10D body aan mijn vriendin door te verkopen. Hoewel dat eigenlijk een wat professioneler apparaat is dan waar zij zich met haar beperkte kennis en ervaring in eerste instantie op richtte, is dit natuurlijk wel een mooie kans om relatief goedkoop aan een prachtige camera te komen.
Het probleem is nu, dat deze vriend geen prijs heeft genoemd, maar zei 'kijk maar wat hij op dit moment ongeveer waard is en wat je er voor wilt geven'. Omdat wij beiden weinig verstand hebben van dit soort dingen, en we tegelijkertijd deze man niet voor zijn hoofd willen stoten met een belachelijk bod, vinden we het heel lastig om te bepalen hoeveel geld we voor een tweedehands K10D moeten bieden. Het mag best een 'vriendenprijsje' zijn, maar niet overdreven weinig.
Voor zover ik kan zien kost de K10D body op dit moment nieuw nog ruim € 500. Op marktplaats.nl kom ik voornamelijk exemplaren incl. lens tegen. Omdat ik geen flauw idee heb wat zo'n lens waard is, is dat wat lastig prijzen vergelijken.
Aangenomen dat jullie hier wel verstand hebben van dit soort dingen, hoop ik dat jullie me een indicatie kunnen geven wat een goed onderhouden K10D body (gekocht in juli 2007, geloof ik) op dit moment naar jullie mening nog waard zou zijn. Bij voorbaat dank voor de hulp!
Mijn vriendin wil haar fotografie-hobby wat serieuzer gaan aanpakken, en zoekt dus al enige tijd naar een dSLR. Het budget is echter beperkt, dus zoekt ze tot nu toe naar een tweedehands relatief eenvoudig model. Nu blijkt een vriend van de familie, die een K10D heeft, van plan te zijn één dezer dagen een K-7 te kopen als vervanging voor de K10D. Hij heeft vervolgens aangeboden zijn K10D body aan mijn vriendin door te verkopen. Hoewel dat eigenlijk een wat professioneler apparaat is dan waar zij zich met haar beperkte kennis en ervaring in eerste instantie op richtte, is dit natuurlijk wel een mooie kans om relatief goedkoop aan een prachtige camera te komen.
Het probleem is nu, dat deze vriend geen prijs heeft genoemd, maar zei 'kijk maar wat hij op dit moment ongeveer waard is en wat je er voor wilt geven'. Omdat wij beiden weinig verstand hebben van dit soort dingen, en we tegelijkertijd deze man niet voor zijn hoofd willen stoten met een belachelijk bod, vinden we het heel lastig om te bepalen hoeveel geld we voor een tweedehands K10D moeten bieden. Het mag best een 'vriendenprijsje' zijn, maar niet overdreven weinig.
Voor zover ik kan zien kost de K10D body op dit moment nieuw nog ruim € 500. Op marktplaats.nl kom ik voornamelijk exemplaren incl. lens tegen. Omdat ik geen flauw idee heb wat zo'n lens waard is, is dat wat lastig prijzen vergelijken.
Aangenomen dat jullie hier wel verstand hebben van dit soort dingen, hoop ik dat jullie me een indicatie kunnen geven wat een goed onderhouden K10D body (gekocht in juli 2007, geloof ik) op dit moment naar jullie mening nog waard zou zijn. Bij voorbaat dank voor de hulp!
Wat is het aantal clicks van de camera? Dit kan met het handige programma PhotoME worden opgevraagd, je leest dan een van de laatst gemaakte JPEG's van de camera in en hij toont je alle gegevens.
Persoonlijk zou ik niet meer dan 250 euro voor een K10D body geven. Maar dat is een normaal bedrag en geen 'vriendenprijsje'
Persoonlijk zou ik niet meer dan 250 euro voor een K10D body geven. Maar dat is een normaal bedrag en geen 'vriendenprijsje'
De nieuwprijs van de K10D is niet echt een goede maatstaf; deze wordt niet meer gemaakt. De opvolger (K20D) gaat onder de 600 euro weg, dus dat is misschien een betere. Als je het hebt over een vriendenprijs denk ik aan niet meer dan 300 euro, omdat de prijs voor een body naar mijn idee tussen 300 en 350 euro zou moeten liggen. Dat zou ik er iig voor vragen als de mijne op Marktplaats zou komen.
Verder denk ik niet dat het toestel te gecompliceerd is om mee te beginnen hoor.
Verder denk ik niet dat het toestel te gecompliceerd is om mee te beginnen hoor.
Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!
Het is al duidelijk dat Positron en ik van mening verschillen over de prijs en dat mag
Tsja, het is ook maar een indicatie natuurlijk. Ik zeg dat ik 'm op Marktplaats zou zetten voor dat bedrag; niet dat ik de garantie heb dat ik 'm daarvoor verkoop. Helaas, want de K-7 lonkt wel een beetje. 
Maar wellicht heeft Spotmatic er beter zicht op. We zijn het er in ieder geval over eens dat je zeker niet meer dan 300 euro moet betalen.
Maar wellicht heeft Spotmatic er beter zicht op. We zijn het er in ieder geval over eens dat je zeker niet meer dan 300 euro moet betalen.
Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!
Ter indicatie: ik verkocht mijn K20D + Kitlens voor 500 euro (1,5 jaar oud met 8000 clicks).
Het aantal clicks weet ik niet, dat zou ik moeten navragen. Heeft dat veel invloed op de prijs, normaal gesproken?
Op basis van jullie mening lijkt 250 - 300 euro een redelijke prijs. Vriendenprijs 200 - 250 euro dan, en dat is precies het budget dat mijn vriendin in gedachten had (hoewel er nu wel nog een lens bijgekocht moet worden, uiteraard), dus dat zou mooi zijn.
Hartelijk dank voor de input!
Op basis van jullie mening lijkt 250 - 300 euro een redelijke prijs. Vriendenprijs 200 - 250 euro dan, en dat is precies het budget dat mijn vriendin in gedachten had (hoewel er nu wel nog een lens bijgekocht moet worden, uiteraard), dus dat zou mooi zijn.
Hartelijk dank voor de input!
Verwijderd
Aantal clicks heeft wel invloed op de prijs maar dan moet het wel veel zijn voordat je daar iets van merkt. Pentax garandeerd 100.000 clicks.. maar de meeste camera's die ik zie staan komen niet verder dan de 10.000, dat is voor de hobbyfotograaf dan ook al heel behoorlijk.
Omdat er geen lens bijzit zou ik 200 euro bieden, dat is dan een mooie vriendenprijs. De kitlens (DA 18-55) is op marktplaats tussen 30 en 50 euro te vinden, het is een prima lens om mee te starten en past mooi binnen het budget.
Eventueel kun je er nog een flesje wijn, kratje bier of bloemetje tegenaan gooien
Omdat er geen lens bijzit zou ik 200 euro bieden, dat is dan een mooie vriendenprijs. De kitlens (DA 18-55) is op marktplaats tussen 30 en 50 euro te vinden, het is een prima lens om mee te starten en past mooi binnen het budget.
Eventueel kun je er nog een flesje wijn, kratje bier of bloemetje tegenaan gooien
Een voorbeeld van de belichting van de K-7 met een Super-Takumar 85mm f/1.9 in Av stand en in de Live View modus (dus het matglas wordt in het geheel niet gebruikt bij het bepalen van de sluitertijd), tevens staat de witbalans op Auto. Lichtbron is een enkele spaarlamp boven de (witte) tafel).

[ Voor 14% gewijzigd door Spotmatic op 30-07-2009 23:30 ]
Verwijderd
Een K-7 is financieel voorlopig niet haalbaar voor mij wegens andere grote uitgaven. Ben echter wel benieuwd naar de optie van het toestel om automatisch lenscorrecties toe te passen. Werkt dat een beetje goed? Goed genoeg zodat correcties op de pc niet meer per se nodig zijn? Nu is die correctie natuurlijk per lenstype verschillend. 'Weet' de K7 hoeveel correctie hij bij een willekeurige lens moet toepassen? Kent hij uberhaupt alle beschikbare lenzen of alleen recente modellen?
De foto's zien er erg goed uit moet ik zeggen. Neemt niet weg dat ik al erg blij ben voorlopig met m'n 200D en 18-55 kitlens (versie II). Een betere lens komt over een paar maanden wel, hopelijk, want daar zit natuurlijk het grote verschil.
De foto's zien er erg goed uit moet ik zeggen. Neemt niet weg dat ik al erg blij ben voorlopig met m'n 200D en 18-55 kitlens (versie II). Een betere lens komt over een paar maanden wel, hopelijk, want daar zit natuurlijk het grote verschil.
Ik heb toch nog steeds een vraag over flitsen bij macros. Bij een grote vergroting (dus rond 1:1 maar kleiner kan ook) werkt p-ttl bij mij niet. Dan komen consequent foto's van 3 a 4 stops onderbelicht de camera uitrollen. Als ik dan 1 x op manueel flits dan kom ik erachter dat er meer dan genoeg flitskracht is. Dat de Pentax P-TTL niet al te best is wist ik al, maar dat 100% van de macrofoto's onderbelicht zijn vind ik nogal vreemd. Niet macro doet hij gewoon goed.
Wat zijn jullie ervaringen?
Wat zijn jullie ervaringen?
[ Voor 3% gewijzigd door Isniedood op 01-08-2009 10:08 ]
Zet hem gewoon op M, dan heb je sowieso grotere controle.
Ik denk dat de lichtmeting in de war raakt, dat die niet 'ziet' dat jij aan het macro-en bent.
Ik denk dat de lichtmeting in de war raakt, dat die niet 'ziet' dat jij aan het macro-en bent.
Erasmo, ben je er al achter wat dat FT inhoudt op je 28mm lens?Erasmo schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 10:11:
Zet hem gewoon op M, dan heb je sowieso grotere controle.
I make things.
Nope waarschijnlijk een interne inventarisatie van een bedrijf oid...RoyBijster schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 10:55:
[...]
Erasmo, ben je er al achter wat dat FT inhoudt op je 28mm lens?
Flink aan het inpakken geweest voor mijn komende missie, uiteindelijk heb ik het volgende in de tas weten te proppen:
- K20D
- K10D(reserve)
- K100D(Infrarood)
- DA*16-50(theoretisch dan, hij is nog steeds niet terug dus wat word een nazending
- DA*50-135
- Tamron 18-200
- DA 40
- Sigma 30 f/1.4
- Pentax F50 f/1.7
- Pentax AF adapter
- Takumar 50mm
- Sigma 10-20
- 360 FGZ flitser
En dan nog een andere tas met strobistspul
Ik heb een aantal onscherpe actiefoto's gemaakt
met een k100d.
En ik vraag me af wat sneller is qua focussen: alleen gebruik maken van het centrale focuspunt, of gebruik maken van alle focuspunten?
En ik vraag me af wat sneller is qua focussen: alleen gebruik maken van het centrale focuspunt, of gebruik maken van alle focuspunten?
Het nadeel van een enkel punt is dat zodra je even niet op het onderwerp zit hij op het verkeerde gaat scherpstellen. Het hangt dus een beetje van af wat voor een actiefoto. Weet je de baan al dan is het wel goed te doen en weet je zeker waar er scherp gesteld wordt. Is dat niet het geval dan vind ik alle punten makkelijker. Het pentax continufocus algoritme schijnt overigens niet de beste te zijn die er is. Neemt niet weg dat ik met buitensport best goede ervaring heb.
@erasmo, wat een hoop man! Hoeveel weegt dat wel niet?
Is dat echt nodig een 30, 40 en 50 mm prime en ook nog een zoom waar alle 3 de afstanden in zitten? Ik heb niet bepaald ervaring met primes (behalve mn macro dan)
Wat je zegt over de M stand bij macro. Dat je dan meer controle hebt. Ik heb daar geloof ik erg weinig ervaring mee. Moet ik me dan maar eens in verdiepen. Mijn ervaring tot nu toe is dat het flitsen weer anders moet worden ingesteld bij 1:1 en 1:3 bijvoorbeeld. bij varierende vergrotingen vind ik het nogal irritant telkens de flitser in te stellen. Dan moet je dus van te voren bepalen alle op een bepaalde vergroting te gaan schieten en op 1 enkele instelling te gaan werken?
@erasmo, wat een hoop man! Hoeveel weegt dat wel niet?

Wat je zegt over de M stand bij macro. Dat je dan meer controle hebt. Ik heb daar geloof ik erg weinig ervaring mee. Moet ik me dan maar eens in verdiepen. Mijn ervaring tot nu toe is dat het flitsen weer anders moet worden ingesteld bij 1:1 en 1:3 bijvoorbeeld. bij varierende vergrotingen vind ik het nogal irritant telkens de flitser in te stellen. Dan moet je dus van te voren bepalen alle op een bepaalde vergroting te gaan schieten en op 1 enkele instelling te gaan werken?
Verwijderd
Ik denk dat Erasmo vooral heeft gekeken naar wat er in de tas past, niet naar wat 'ie echt nodig zal hebben.Isniedood schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 18:23:
@erasmo, wat een hoop man! Hoeveel weegt dat wel niet?Is dat echt nodig een 30, 40 en 50 mm prime en ook nog een zoom waar alle 3 de afstanden in zitten? Ik heb niet bepaald ervaring met primes (behalve mn macro dan)
Verwijderd
Tja, de brandpuntsafstand zit 5x in het lenzenarsenaal dat meegaat. Zelfs 2x een 50mm vaste brandpunt. Zelfs ik...
zou iets selectiever zijn en minder meenemen. Deze zomer gingen er 5 lenzen mee op reis.
De 40mm prime (bizar klein) en 30mm prime (lichtsterkte) kan ik nog wel volgen. Die 2 50mm's bovenop de zoomlenzen niet, buiten het feit dat ze misschien wat beter presteren.. Maar ja..dan nog allebei mee
Maar goed het is me nou ook nog niet helemaal precies duidelijk wat Erasmo ging doen
De 40mm prime (bizar klein) en 30mm prime (lichtsterkte) kan ik nog wel volgen. Die 2 50mm's bovenop de zoomlenzen niet, buiten het feit dat ze misschien wat beter presteren.. Maar ja..dan nog allebei mee
Maar goed het is me nou ook nog niet helemaal precies duidelijk wat Erasmo ging doen
Alles staat nu in een grote tas onder de bank hoor 
Ik heb de 16-50 nog steeds niet terug, dus moet wat lenzen meenemen om het tekort op te vullen, en ik schiet sowieso graag met primes. Als er een strobistset mee kan kunnen er ook wel wat extra lenzen mee
En waarom die Takumar mee is terwijl er ook al een F in de tas zit? Omdat Takumar
WS is al weer goed van pas gekomen, gisteren een golfje gepakt met de camera, gelijk met zoet water afgespoeld en te drogen gelegd
Ik heb de 16-50 nog steeds niet terug, dus moet wat lenzen meenemen om het tekort op te vullen, en ik schiet sowieso graag met primes. Als er een strobistset mee kan kunnen er ook wel wat extra lenzen mee
En waarom die Takumar mee is terwijl er ook al een F in de tas zit? Omdat Takumar
WS is al weer goed van pas gekomen, gisteren een golfje gepakt met de camera, gelijk met zoet water afgespoeld en te drogen gelegd
Verwijderd
Hier 3 weken nieuwe K20d + pentax 18-250 goed bevallen. 1800 fotos. Bijna geen slechte of niet scherpe pics. 5 keer gevraagd of ik prof fotograaf was enzo
wel lache.
Ben zeer tevreden
Ben zeer tevreden
:-) Mooi om te horen
. Heb je ook pics online?
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Verwijderd
Volgende week 10 dagen naar kreta-chersonissos...party time! Dan komen er nog een paar 100 bij 
Dus nog even wachten...:P
Dus nog even wachten...:P
Wat zijn goede fotowinkels waar je veel pentaxkeuze hebt in Amersfoort of Utrecht?
Verwijderd
Zeker, op mijn flickr: http://www.flickr.com/photos/pcjrosier
edit: hm..kleuren zijn iets fletser dan de fotos op mn hd...zal wel iets met web/srgb te maken hebben

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2009 23:22 ]
Let op:
~~~[html]Als mensen interesse hebben om te helpen om de OP van dit topic bij te houden, dan kunnen ze contact opnemen met de TS (via de DM).~~~[/html]
~~~[html]Als mensen interesse hebben om te helpen om de OP van dit topic bij te houden, dan kunnen ze contact opnemen met de TS (via de DM).~~~[/html]