BeosBeing schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 13:21:
[...]
Op de diverse webshops zie ik ook de K200d niet meer leverbaar. Bij konijnenberg stond hij 'in bestelling' maar is hij nu ook helemaal verdwenen. Gisteren (vrijdag 19-6-2009) de Beukelaar gebeld, die verklaarden me dat hij niet meer geleverd wordt. Ze noemden wel een zaak in Amsterdam die hem nog zou hebben, vroeg ik of hij er ook een wist in Antwerpen aangezien dat veel dichterbij is, maar daar kon hij niets van zeggen.
Daarna de body maar besteld bij Bol.com want de K-M vind ik echt niet vergelijkbaar en de K20 is wel mooi maar veel duurder en helaas met propriëtaire accu ipv penlites (ik heb er altijd van gebaalt dat er voor de Z-1 geen grip was waar penlites in konden, jarenlang met veel plezier de loze grip gebruikt, maar nu ga ik voor compact en licht, dus zonder grip).
Bij Bol.com is hij alleen € 100,- duurder als bij Konijnenberg, dat is best veel op zo'n bedrag.
Straks als ik weer geld heb ga ik de 16-45mm bestellen, tot die tijd doe ik het maar met mijn SMC-A 24mm/2.8 en SMC-K 55mm/1.8 en Tokina ATX 90/2.5 Macro en SMC-F 1.7x adapter. Dat is samen ook een mooi setje waar je zo'n beetje alles mee kan, en als ik AF nodig heb gaat de SMC-F 50mm/1.7 mee in de tas.
De K200d body is binnen. De site van Bol.com gaf aan levertijd 4-8 werkdagen en dat laatste (8 werkdagen) klopte. Wel is de handleiding in het Duits. Op zich niet zo'n probleem, ik kan het ook lezen, alleen zijn sommige vertalingen een beetje vreemd. Bij de custom functies 1 = LW-Stufen, 2 is Empfindlichkeits-stufen en van de uitleg wordt je ook niet veel wijzer. (Dat is de eerste die ik tegenkwam, niet de vreemdste, de camera ingesteld op NL geeft soms ook vreemde vertalingen) Uiteindelijk kwam ik er wel uit (gewoon kijken wat de camera doet, maar door dit soort dingen maakt het niet makkelijker.
Aangezien ik redelijk wat ervaring heb met analoge camera's maar digitaal slechts met de Samsung L55W die al deze instellingen niet heeft even een paar vragen aan de experts hier. Uiteraard in achtneming met het gegeven dat smaken ook verschillen.
1) Welke kleurruimte kan ik het beste gebruiken, sRGB (standaard) of AdobeRGB en waarom.
2) Welke instellingen kan ik het beste gebruiken voor kleurdynamiek (natural, portrait, landscape, vibrant)
en met name
a) verscherping
b) contrast
c) kleurtoon
d) kleurverzadiging
Ruisonderdrukking bij hoge ISO-waarde heb ik op minimaal gezet, en Ruisonderdrukking bij lange sluitertijd op aan.
Ikzelf zal voornamelijk Tv, Av en M en gebruiken, maar als mijn vrouw de camera vasthoud zal het eerder SCN-Kinderen of auto-pict zijn.
Omdat de koppeling voor het automatisch diafragma tegenwoordig ontbreekt, en er dus bij opname met M en K-lenzen het diafragma niet gesloten wordt, betekent dit dat ik mijn SMC-Pentax-K 55mm f1/1.8 en de Vivitar 400mm 5.6 enkel volledig geopend, of met een niet-automatische tussenring moet gebruiken.
(Ik heb zowel de helicoid ring als de set van 3) . Wat dan met met M42-lenzen weer geen probleem is, daar kun je gewoon diafragmeren. Een voorkiesdiafragma zoals op mijn Jupiter-9 werkt dan weer veel makkelijker als een objectief met Auto-Manual schuif zoals de Flektogon 20mm/2.8.
Met de K-lenzen en de 1.7x AF-adapter heb je dan weer wel autofocus en met de M42-lenzen weer niet (zoals ook bij de Z-1). Met M42 lenzen op de K200d werkt de AF-bevestigings-led weer wel, terwijl je op de Z-1 echt op het matglas zelf moet scherpstellen.