Pentax K20D K3II 16-50 50-135 / Sigma 10-20mm / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa
Wat je niet vermeld is de capaciteit van de kaartjes. Vanaf 4Gb (en dus groter) zijn het SDHC kaartjes.Bartjuh schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 23:59:
...
'Het ligt sowieso niet aan de gebruikte SD kaartjes, meerdere geprobeerd, Sandisk Ultra 2, Kingston etc.Geven nooit fouten wanneer aangesloten op de pc.
Ik heb vandaag de firmware geupdate van 1.00 naar de laatste; 1.02. Tot nu toe nog geen error, maar daar kan ik nog geen conclusies uit trekken.
Die gebruiken een FAT32 bestandssysteem. Kaartjes tot en met 2Gb gebruiken een FAT16 bestandsysteem.
FAT16, voor wie het zich nog kan herinneren uit de tijd van Windows 95 gaat maar tot 2Gb (op Win NT met trucks tot 4Gb, maar dan kon je problemen krijgen met compatibiliteit). Wie destijds een grotere hard-disk kocht moest die in twee (of meer) partities verdelen, zodat je per partitie/bestands-systeem weer onder die 2Gb kwam.
Een SD-kaartje wordt meestal gezien als een soort super-floppy zodat je er geen partities op hoeft te maken, maar kun je met FAT16 ook niet meer als 2Gb gebruiken. Met trucks kun je waarschijnlijk wel twee partities maken (en gebruiken in Linux, mischien Windows), maar dan kan de camera er waarschijnlijk niet mee overweg.
Als de problemen alleen optreden met 4Gb kaartjes (en niet met 2Gb) dan zou de oorzaak waarschijnlijk een bug in de FAT32-driver van de camera kunnen zijn. (Het speelt naar het schijnt ook bij de K10) Het zou me daarom niets verbazen als de firmware-update dit probleem heeft verholpen. Zoniet, dan zou je kunnen proberen om ze te formateren op 2Gb. Dat gaat standaard echter niet in Windows en zo. Een paar andere kaartjes kopen is zowiezo makkelijker.
Zoals gezegd, werken SDHC-kaartjes met FAT32 en dat tot 32Gb, daarboven moet men weer over naar een nieuwer bestands-systeem. Bedenk dat voor Windows FAT32 ook maar een tussenoplossing was. Mischien dat men hiervoor NTFS gaat gebruiken, maar ext2 of ext3 is een betere keus, ook al moet men dan bij Windows een extra driver installeren (maar die bestaan al).
Mijn samsung compactje leest alleen SD, geen SDHC. Ik gebruik kaartjes van 512Mb, 1Gb en 2Gb.
[ Voor 7% gewijzigd door BeosBeing op 29-05-2009 10:14 . Reden: typo + kleine aanvulling ]
Bedankt voor de tip. Is mischien iets voor mijn Xubuntu-pc.mwolthers schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 01:17:
Zelf gebruik ik Bibble Pro voor RAW-processing, omdat dat het enige professionele programma is dat op Linux draait maar ook gewoon omdat ik het hele fijne software vind.
Nog gefeliciteerd met je keus. Van de camera ga je geen spijt krijgen en de kitlens is beter als die van de concurentie (al blijft het een kitlens).Verwijderd schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 01:42:
Vanavond ontdekte ik dat er een behoorlijk verschil bestaat tussen de bestandsgroottes van de raw-formaten DNG (16,1 MB) en PEF (10,5 MB). Kan mij niet voorstellen dat er kwaliteitsverschil is. Raw is raw immers. Wat zit er dan wél in die extra MB's? Of is DNG gewoon een lomper formaat? Het valt me ook op dat Winrar DNG veel beter kan comprimeren dan PEF waarbij DNG verkleind kan worden tot bijna dezelfde grootte als PEF.
De camera had ik eerst in gesteld op DNG maar die heb ik snel teruggezet naar PEF. Zo kunnen er toch behoorlijk wat meer foto's op de SD-kaart.
PEF is het echte RAW formaat van Pentax. DNG is een universeel soort RAW-formaat bedacht door Adobe. DNG is in theorie een open formaat (net zoals Pentax K en fourthirds) zodat anderen hierop ook kunnen voortbouwen. De PEF is kleiner omdat het gecomprimeerd is en de DNG nog niet. In principe zou PEF beter moeten zijn omdat het 14bits is en DNG slechts 12 bits. Je verliest dus al gelijk 2 bits kleurdiepte.
Op lange termijn, is het waarschijnlijk dat DNG breder ondersteund gaat zijn. Het zou zomaar kunnen dat over een x-aantal jaar nieuwe software PEF's niet (meer) herkennen en DNG wel. Daarvoor moet het wel zo zijn dat Adobe de DNG-standaard niet meer veranderd, zoals ze wel met PDF hebben gedaan. Als er te veel verschillende versies van DNG komen, met te grote verschillen, dan weet je op een gegeven moment ook niet meer of het programma met jouw DNG's overweg kan.
De bedoeling van Adobe is waarschijnlijk dat alle cameramerken dit in kunnen bouwen en omdat het ingebouwd zit in Photoshop en Lightroom hoopt Adobe daarmee mischien marktaandeel te verwerven (Alle camera's kunnen DNG maken, en dan is de logische vervolgstap een programma van Adobe).
Voorlopig lijkt het me beter om bij PEF te blijven. Mocht je een goede reden vinden om wel over te stappen op DNG dan kan dat altijd nog. Je kunt immers van PEF naar DNG converteren met zowel de Pentax software, als met Adobe software, en desnoods via TIFF oid.
Ehm....PEF is ook 12 bits...zelfs de K7 heeft nog 12 bits RAW.BeosBeing schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 10:06:
[...]
De PEF is kleiner omdat het gecomprimeerd is en de DNG nog niet. In principe zou PEF beter moeten zijn omdat het 14bits is en DNG slechts 12 bits.
Er wordt inderdaad her en der gesproken over 22bit conversion en 14 bit RAW, maar...de PEF en de DNG van alle Pentaxen bevatten écht 12 bits RAW info.
Om even RiceHigh te quoten die 't bij de K10D heeft uitgezocht:
En wees gerust ; de DNG gooit écht helemaal niets weg.Not exactly, it is really a 22-bit convertor, but the 22-bit sampling is just made at the "Analogue Front End" (AFE), which is the first stage where the analogue signal is received. The output data is shortly truncated to 12-bit as output at the digital output of the ADC (called the Digital Back End (DBE) in the NuCore's Catalogue). There is a version of the NuCore ADC which has a 14-bit output but unfortunately Pentax hadn't used it.
Overigens, de DNG bevat óók de orginele RAW, daarom is ie groter dan alleen de PEF.
Op de K20D scheelt het trouwens amper iets ; de DNG is bijv. 22 MB, de PEF zou 20 MB zijn.
Voordeel is wel dat ik bij 't importeren in Lightroom niet meer op de conversie van PEF naar DNG hoef te wachten.
Ik werk dus overigens volledig in DNG formaat, zowel in de camera als op de PC.
De reden daarvoor is eenvoudig:
- snelheid bij importeren
- geen risico dat de PEF's over x jaar niet meer (goed) leesbaar zijn omdat Pentax stopt met PEF converters, ov dat de PEF versie uit 2006 niet meer geconverteerd kan worden op Windows 7 SP3 x64 (bijvoorbeeld).
Adobe daarentegen zal DNG gewoon blijven ondersteunen, en niet aanpassen maar uitbreiden met ondersteuning voor nieuwe cameras etc.
[ Voor 7% gewijzigd door MarcelG op 29-05-2009 11:22 ]
Ik heb hier PEF's (van een K20D) tussen de 12 en 19 Mb staan, de grootte wisselt dus nog al.MarcelG schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 11:19:
En wees gerust ; de DNG gooit écht helemaal niets weg.
Overigens, de DNG bevat óók de orginele RAW, daarom is ie groter dan alleen de PEF.
Op de K20D scheelt het trouwens amper iets ; de DNG is bijv. 22 MB, de PEF zou 20 MB zijn.
Voordeel is wel dat ik bij 't importeren in Lightroom niet meer op de conversie van PEF naar DNG hoef te wachten.
De grootte van de DNG wisselt ook.Ericr schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 11:50:
[...]
Ik heb hier PEF's (van een K20D) tussen de 12 en 19 Mb staan, de grootte wisselt dus nog al.
Bij mijn K10D zijn ze altijd tussen 16,0 en de 16.7 MB, uitsluitend bij een heel klein onderwerp in zwart (te donkere nachtfoto ook, bv.) kan hij wel eens in de 14 of 15 MB zijn, maar dat is uitzondering.
Hoe krijg je zulke verschillen in een DNG?
De beide Sandisks zijn 2GB groot, de kingston 512MB. Geen SDHC kaartjes geprobeerd. Bij de firmware-update staat trouwens alleen vermeld dat het gaat om SDHC compatibiliteit toe te voegen. Kaartjes doen het perfect in de pc.BeosBeing schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 09:35:
[...]
Wat je niet vermeld is de capaciteit van de kaartjes. Vanaf 4Gb (en dus groter) zijn het SDHC kaartjes.
Die gebruiken een FAT32 bestandssysteem. Kaartjes tot en met 2Gb gebruiken een FAT16 bestandsysteem.
FAT16, voor wie het zich nog kan herinneren uit de tijd van Windows 95 gaat maar tot 2Gb (op Win NT met trucks tot 4Gb, maar dan kon je problemen krijgen met compatibiliteit). Wie destijds een grotere hard-disk kocht moest die in twee (of meer) partities verdelen, zodat je per partitie/bestands-systeem weer onder die 2Gb kwam.
...
....
Tot nu toe gaat het overigens nog steeds goed...
Bij mij varieren de DNG's behoorlijk in grootte...tenminste, in de Lightroom library.JWfx schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 12:15:
[...]
Bij mijn K10D zijn ze altijd tussen 16,0 en de 16.7 MB, uitsluitend bij een heel klein onderwerp in zwart (te donkere nachtfoto ook, bv.) kan hij wel eens in de 14 of 15 MB zijn, maar dat is uitzondering.
Volgens zijn ze op 't SD kaartje allemaal ongeveer dezelfde grootte, met inderdaad verschillen van minder dan 'n MB. Bij de import in Lightroom worden de JPEG previews er uit gesloopt als ik me niet vergis want die komen in de LR library te staan ipv in de DNG zelf.
Bovendien wordt volgens mij vervolgens de DNG wel nog gecompressed.
Ik heb wel 'Preserve RAW' aan staan, misschien dat dat ook nog iets uitmaakt.
Overigens ; de 12-24 is binnen.
[ Voor 4% gewijzigd door MarcelG op 29-05-2009 16:14 ]
Het is er ook in Windows of Mac smaak. Xubuntu suggereert dat het niet zo'n snelle PC is; dan zou ik er geen RAW's mee gaan verwerken want dan zit je continu te wachten. Ik overweeg momenteel juist mijn PC te vervangen (nu nog een oude Athlon XP 3200+ met 1 GB RAM) om die reden. Overigens komt daar dan ook weer gewoon Kubuntu op te staan met Bibble Pro en The Gimp voor de fotobewerking, dat bevalt mij namelijk uitstekend. Enige dat ik soms mis is ondersteuning voor 16bit TIFF in The Gimp.BeosBeing schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 09:38:
[Bibble Pro...]
Bedankt voor de tip. Is mischien iets voor mijn Xubuntu-pc.
MarcelG: 'k Ben benieuwd naar je resultaten met de 12-24.
Echt een heerlijk lensje. Jammer dat ik die niet al eerder had!
Sta overigens echt te kijken over hoe groot de beeldhoek is bij 12mm.
Hieronder een foto van bijna m'n hele huiskamer geschoten vanuit m'n luie stoel...absurd.

Vervorming valt hier echt enorm mee ; straight from the camera....okay met 1 lightroom preset.
Hier nog 3 foto's die ik vanavond ff snel genomen heb, waarvan 2 met iets extremere lightroom curves.
Allemaal overigens op 12mm.
Allereerst m'n 2,5 maanden oude zoon Ference, net nadat ik 'm de fles had gegeven. Camera 15 a 20 centimeter van z'n gezicht gehouden.

Vervolgens twee die ik gemaakt heb tijdens het uitlaten van de honden.

Hier ga ik écht heel veel plezier aan beleven!
Is er iemand hier die ervaring heeft met deze grip?
Maar op ebay haal je voor een tientje meer een betere grip.
Mijn vrouw d'r laptop is een Athlon 64X2 TK-55 (1.8Ghz) met Viesta. Mijn PC is een PIII 1Ghz met 512 Mb, maar er komt toch wel binnenkort een andere, eerst echter een K200d. Dan ga ik mischien RAW verwerken in plaats van ze alleen opslaan en bewaren voor later.mwolthers schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 20:25:
[...]
Het is er ook in Windows of Mac smaak. Xubuntu suggereert dat het niet zo'n snelle PC is; dan zou ik er geen RAW's mee gaan verwerken want dan zit je continu te wachten. ...
Overigens komt er op een volgende PC ook gewoon Xubuntu te staan, behalve mischien als het een Mac wordt. KDE vind ik niet fijn. Mijn ervaring is dat KDE traag is (Suse 6.3, diverse Knoppix versies). Onnodig grote knoppen onderin eten veel te veel nuttige scherm-ruimte weg. Ik ben er nog niet uit wat ik het fijnst vind Ubuntu of Xubuntu maar 4Gb of 1,5Gb scheelt veel op de hard-disk en ceteris paribus heb ik ook op een snelle pc liever een beetje extra snelheid. Fluxbuntu vond ik niet geweldig, PC/OS (Xubuntu met Beos looks ) en OpenGeu (voorheen GEUbuntu, Gnome+Enlightment+Ubuntu) wil ik nog wel proberen.
Bibble Pro (en Gimp) is voor zover ik weet de enige die er is voor Windows, Mac en Linux. Photoshop is er voor Windows en Mac. Lightroom is er alleen voor Windows, niet voor Mac en Aperture alleen voor Mac. De rest bijna uitsluitend Windows.Overigens komt daar dan ook weer gewoon Kubuntu op te staan met Bibble Pro en The Gimp voor de fotobewerking, dat bevalt mij namelijk uitstekend. Enige dat ik soms mis is ondersteuning voor 16bit TIFF in The Gimp.
[ Voor 7% gewijzigd door BeosBeing op 30-05-2009 12:09 ]
Overigens, zeer offtopic: die knoppen in KDE zijn zo groot als jij zelf wil ;-)
Lightroom is er ook voor Mac. Zelf heb ik een tijdje geleden gezocht naar een goed softwarepakket voor de foto-workflow. En uiteindelijk was het toch wel de integratie met Photoshop & de fijne interface die mij overhaalde om Lightroom te gebruiken, en daar heb ik tot nu toe nog geen dag spijt van gehad!BeosBeing schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 11:41:
[...]
Bibble Pro (en Gimp) is voor zover ik weet de enige die er is voor Windows, Mac en Linux. Photoshop is er voor Windows en Mac. Lightroom is er alleen voor Windows, niet voor Mac en Aperture alleen voor Mac. De rest bijna uitsluitend Windows.
Wat ik me nog afvroeg, zijn hier mensen die een goede webshop kennen waar je goed(koop) accu's kan krijgen voor de Pentax K10D? Zelf zie ik door de bomen het bos niet meer met alle verschillende winkels & kwaliteiten van de accu's, dus alle tips zijn welkom!
Verwijderd
Zeker! Ik heb deze besteld http://www.accu-shop.nl/a...eo/pentax/dli50power.html En ik kreeg zelfs een 2300mah! En doet t erg goed tot nu toeJP12 schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 12:58:
[...]
Lightroom is er ook voor Mac. Zelf heb ik een tijdje geleden gezocht naar een goed softwarepakket voor de foto-workflow. En uiteindelijk was het toch wel de integratie met Photoshop & de fijne interface die mij overhaalde om Lightroom te gebruiken, en daar heb ik tot nu toe nog geen dag spijt van gehad!![]()
Wat ik me nog afvroeg, zijn hier mensen die een goede webshop kennen waar je goed(koop) accu's kan krijgen voor de Pentax K10D? Zelf zie ik door de bomen het bos niet meer met alle verschillende winkels & kwaliteiten van de accu's, dus alle tips zijn welkom!
Zelf vond ik een hoop verschillende zoals deze: http://www.aq4u.nl/catalo...Path=21_55&products_id=54 voor 10,95. En op Ebay zag ik er zelfs vanaf ongeveer 5 euro. Dus wat is een beetje een goede prijs voor die accu's? Dan koop ik er namelijk gelijk 2 of 3Verwijderd schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 13:43:
[...]
Zeker! Ik heb deze besteld http://www.accu-shop.nl/a...eo/pentax/dli50power.html En ik kreeg zelfs een 2300mah! En doet t erg goed tot nu toe
Er zijn genoeg mensen hier op het forum die accu's bij aq4u besteld hebben. Ik heb eigenlijk nog geen negatieve verhalen gelezen. Zelf heb ik er twee en die doen het nog steeds uitstekend.JP12 schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 13:56:
[...]
Zelf vond ik een hoop verschillende zoals deze: http://www.aq4u.nl/catalo...Path=21_55&products_id=54 voor 10,95. En op Ebay zag ik er zelfs vanaf ongeveer 5 euro. Dus wat is een beetje een goede prijs voor die accu's? Dan koop ik er namelijk gelijk 2 of 3.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Verwijderd
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
SD kaartje zijn er t/m 2GB.
4GB kaartjes voldoen niet aan de SD standaard: ze kunnen dus problemen geven...
SDHC kaatjes zijn er van 4GB t/m 32GB.
De nieuwe SDXC kaartjes beginnen bij 32GB en gaan tot 2TB...
Zie www.sdcard.org/developers/tech/
Voor gebruik in de camera de kaart AlLTIJD formateren IN de camera (via de menu-optie): zo zet de camera het juiste bestandssysteem op de kaart.
De camera kent meestal maar 1 bestandssysteem: de PC kent meerdere!
Als je meerdere camera's hebt en vaak kaartjes wisselt, zul je dus regelmatig de kaarten moeten formateren.
Doe je dat niet, dan kun je foto's verliezen...
K70 + glas van 10 tot 300mm...
Wat ik wel zou willen weten is welk bestands-systeem men hiervoor gaat gebruiken? Hopelijk niet NTFS. Een betere keus zou Ext2 zijn, dat is met de juiste driver ook in Windows te gebruiken.PvH18 schreef op zondag 31 mei 2009 @ 15:35:
Nog even inhaken op het onderwerp 'geheugenkaartjes en camera':
SD kaartje zijn er t/m 2GB.
4GB kaartjes voldoen niet aan de SD standaard: ze kunnen dus problemen geven...
SDHC kaatjes zijn er van 4GB t/m 32GB.
De nieuwe SDXC kaartjes beginnen bij 32GB en gaan tot 2TB...
Zie www.sdcard.org/developers/tech/
edit: Volgens de site is het (standaard) gebruikte bestandssysteem EXFAT, dus een variant op FAT(32).
Dat is niet zo'n goed idee vanwege de beperkingen daarvan en het feit dat er dan licentiekosten aan Microsoft betaald moeten worden. Ext2 bijvoorbeeld is vrij te gebruiken.
In principe gebruikt de camera meestal FAT16 of zowel FAT16 als FAT32, maar de implementatie is, zeker bij verschillende merken, anders. Aangezien je beter geen risico loopt dus formateren, of beter nog consequent individuele kaartjes slechts op één camera gebruiken. Formateren verkort de levensduur en aangezien aanbiedingen steevast kaartjes van 4 Gb of meer zijn, vrees ik dat 2Gb kaartjes binnenkort moeilijk verkrijgbaar gaan worden.Voor gebruik in de camera de kaart AlLTIJD formateren IN de camera (via de menu-optie): zo zet de camera het juiste bestandssysteem op de kaart.
De camera kent meestal maar 1 bestandssysteem: de PC kent meerdere!
Als je meerdere camera's hebt en vaak kaartjes wisselt, zul je dus regelmatig de kaarten moeten formateren.
Doe je dat niet, dan kun je foto's verliezen...
[ Voor 9% gewijzigd door BeosBeing op 03-06-2009 12:07 ]
Ik ben er achter; bij het importeren in Lightroom worden de DNG's die de K20D levert toch nog gecompressed:JWfx schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 12:15:
[...]

Op 't kaartje zijn ze allemaal ca 23.1 MB, maar na de import kan dat dus enorm wisselen.
Erasmo schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 10:33:
Ik niet, maar ik zie behalve een ontspanknop geen wieltjes en dat is niet zo handig. Je kan ook even ebay in de gaten houden, ik heb daar laatst nog een D-BG2 opgepikt voor iets mer dan €60.
Maar op ebay haal je voor een tientje meer een betere grip.
Ik heb er een besteld, laat jullie weten hoe het bevalt. Maar er zitten dus zeker wel wieltjes op, naar zeggen is het echt een 1op1 kopie van origineel.

[ Voor 13% gewijzigd door vandermark op 31-05-2009 22:33 ]
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
Zo te zien zitten er volgens mij echt geen wieltjes op hoor?vandermark schreef op zondag 31 mei 2009 @ 22:31:
[...]
![]()
Ik heb er een besteld, laat jullie weten hoe het bevalt. Maar er zitten dus zeker wel wieltjes op, naar zeggen is het echt een 1op1 kopie van origineel.
[afbeelding]
[afbeelding]
Edit: JP12 is me voor
[ Voor 10% gewijzigd door Erasmo op 31-05-2009 22:45 ]
Verwijderd
Hmmm, zo kom ik er toch nog niet helemaal uit. Via Google kan ik echt een shit-load aan verschillende shops vinden, maar zoek er eigenlijk een waar mensen ervaring mee hebben dat ze goede spullen leveren. Er schijnt namelijk nog behoorlijk verschil te zitten in kwaliteit tussen de verschillende merken en soorten. Dus als iemand een adresje kent die voor die 8 euro goede accu's kan leveren, graag!Verwijderd schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 16:21:
Als accu kun je ook de np400 nemen, die is namelijk gelijk qua vorm en kun je voor een 8 euro wel krijgen. (google).
JP12 schreef op zondag 31 mei 2009 @ 22:43:
[...]
Zo te zien zitten er volgens mij echt geen wieltjes op hoor?Enige wieltje dat er op zit is het wieltje om de grip aan de body te kunnen schroeven zo te zien. Of is er ergens anders een review waarin andere wieltjes beschreven staan? In dat geval heb ik er namelijk ook wel intresse in!
Erasmo schreef op zondag 31 mei 2009 @ 22:44:
Ja dat is het wieltje om de grip mee vast te maken, ik doelde op de wieltjes waarmee je de instellingen kunt veranderen
Edit: JP12 is me voor
Shit... die wieltjes dacht ik idd dat het waren, wat stom...Verwijderd schreef op zondag 31 mei 2009 @ 22:48:
Ik zie geen wieltjes hoor... het wieltje dat je ziet is om hem vast te draaien op je cam.. we lezen het verder wel over een week of 5 als je hem hebt

Het ging met met name voor de fijnere grip, met mijn grote handen heb ik vaak dat naast mijn pink ook mijn ringvinger nauwelijks grip heeft op de k10d
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
Verwijderd
Accu: weet niet meer waar ik die van mij toen heb gekocht maar hier http://www.prijzenstunter...Onw1aPb6JoCFYuB3godMUWABg heb je hem voor 11 euro (ex verzending). Ik heb hem overigens altijd alleen bij me gehad als reserve, met volle originele accu starten was altijd voldoende, maar dat is voor iedereen anders. Er moet ergens in 1 van de delen nog wel iets over die np400 staan denk ik.. of dat was op een forum.. gebruik de zoekfunctie eens?!
Ach de K200d (en K100d en ..) heeft ook geen wieltje naast de ontspanknop. Pentax gaat er tegenwoordig van uit dat je alles doet met je duim behalve aan-uit zetten en afdrukken. Voor mij zit de AE-L knop op de Z-1 ook op de verkeerde plaats. Zooo flexibel is mijn duim niet dus voor mij was dit al niet zo handig, maar Pentax heeft vanaf de eerste camera die AE-L heeft die knop daar altijd al gezet.Erasmo schreef op zondag 31 mei 2009 @ 22:44:
Ja dat is het wieltje om de grip mee vast te maken, ik doelde op de wieltjes waarmee je de instellingen kunt veranderen
Zie je reactie nu pas, maar ik zal vanavond eens kijken of dat bij mij ook zo is.MarcelG schreef op zondag 31 mei 2009 @ 21:14:
[...]
Ik ben er achter; bij het importeren in Lightroom worden de DNG's die de K20D levert toch nog gecompressed:
[afbeelding]
Op 't kaartje zijn ze allemaal ca 23.1 MB, maar na de import kan dat dus enorm wisselen.
Mijn 2e accu komt bij Vimac vandaan. Dit is inmiddels 2 jaar geleden en hij doet het nog net zo goed als de originele. http://www.vimacdirect.nl/JP12 schreef op zondag 31 mei 2009 @ 22:54:
[...]
Hmmm, zo kom ik er toch nog niet helemaal uit. Via Google kan ik echt een shit-load aan verschillende shops vinden, maar zoek er eigenlijk een waar mensen ervaring mee hebben dat ze goede spullen leveren. Er schijnt namelijk nog behoorlijk verschil te zitten in kwaliteit tussen de verschillende merken en soorten. Dus als iemand een adresje kent die voor die 8 euro goede accu's kan leveren, graag!
Pentax K20D K3II 16-50 50-135 / Sigma 10-20mm / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa
Daar heb ik nog niet eerder van gehoord. Heb je hier informatie over?BeosBeing schreef op zondag 31 mei 2009 @ 17:47:
..... Formateren verkort de levensduur en .....
3 opties:
1. Lens opsturen naar De Beukelaar om te laten corrigeren. Eerdere reparaties doen mij een beetje twijfelen. Werd niet lekker afgehandeld.
2. Vervangen voor de 16-50
3. De body vervangen door de K20D met backfocus correctie.
Wie heeft tips?
Verwijderd
ipv focuschart kunt je de camera op tafel neerzetten (zorg voor voldoende licht) en op 1 meter afstand zet je pak hagelslag (iets met veel tekst) ofzo neer in een hoek van 45 graden tov je camera. Dan paar keer op de ontspanknop voor goede fix en bekijk de resultaten..
Ik heb iets vergelijkbaars gedaan met een krant op tafel. Fotograferen onder een hoek en kijken wat er scherp wordt. Dat lag in alle gevallen een stuk achter het punt waar ik op scherp stelde. Mijn andere lenzen 18-55 en 50-200 vertoonden dit euvel niet.Verwijderd schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 09:14:
De eerste vraag is denk ik hoe je de focustest hebt gedaan.
ipv focuschart kunt je de camera op tafel neerzetten (zorg voor voldoende licht) en op 1 meter afstand zet je pak hagelslag (iets met veel tekst) ofzo neer in een hoek van 45 graden tov je camera. Dan paar keer op de ontspanknop voor goede fix en bekijk de resultaten..
Verwijderd
Je kunt ook via een programma zelf het menu zichtbaar maken om de FF of BF te corrigeren maar dat is dan gelijk voor alle lenzen. Niet aan te raden als de rest goed is dus.
Hoe oud is de lens? Ik zou toch aan " reparatie " denken..
BeosBeing schreef op zondag 31 mei 2009 @ 17:47:
..... Formateren verkort de levensduur en .....
In principe is een geheugenkaart, of het nu een SD, CF, xD, of SSD is, gemaakt voor een bepaalt aantal schrijfcycli. Ieder geheugenadres kan een aantal maal, zeg 10,000 keer (betere kaarten mischien iets meer) beschreven worden. Indien je een bestand (foto, mp3-tje) opslaat beschrijf je een paar adressen. Het volgende bestand komt op andere adressen te staan. De controller zorgt ervoor dat niet steeds dezelfde adressen gebruikt worden, maar dat dit zo evenredig mogelijk verspreid wordt, zodat niet een paar adressen voortijdig versleten zijn. Bij het formateren beschrijf je alle adressen op de kaart. Als er 200 foto's op je kaart gaan, kun je dus totaal maximaal 2.000.000 foto's maken. Voor iedere keer dat je formatteert gaan er daar dan 200 foto's af. Als het nodig is moet je het zeker doen, maar je moet je kaart niet onnodig gaan formatteren.Yahrr schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 15:42:
[...]
Daar heb ik nog niet eerder van gehoord. Heb je hier informatie over?
Bovenstaande kan ik me nog voorstellen bij volledig formatteren. Maar geldt dat ook bij snel formatteren zoals mijn Pentax dat doet?BeosBeing schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 16:38:
[...]
[...]
In principe is een geheugenkaart, of het nu een SD, CF, xD, of SSD is, gemaakt voor een bepaalt aantal schrijfcycli. Ieder geheugenadres kan een aantal maal, zeg 10,000 keer (betere kaarten mischien iets meer) beschreven worden. Indien je een bestand (foto, mp3-tje) opslaat beschrijf je een paar adressen. Het volgende bestand komt op andere adressen te staan. De controller zorgt ervoor dat niet steeds dezelfde adressen gebruikt worden, maar dat dit zo evenredig mogelijk verspreid wordt, zodat niet een paar adressen voortijdig versleten zijn. Bij het formateren beschrijf je alle adressen op de kaart. Als er 200 foto's op je kaart gaan, kun je dus totaal maximaal 2.000.000 foto's maken. Voor iedere keer dat je formatteert gaan er daar dan 200 foto's af. Als het nodig is moet je het zeker doen, maar je moet je kaart niet onnodig gaan formatteren.
Verwijderd
Edit: Maakt de Pentax 18-250 ook zoveel herrie tijdens focussen als de Tamron 18-250?
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2009 16:48 ]
Laat me even vermelden dat ik niet meer weet waar ik het hierboven vermelde vandaan heb.Yahrr schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 16:45:
[...]
Bovenstaande kan ik me nog voorstellen bij volledig formatteren. Maar geldt dat ook bij snel formatteren zoals mijn Pentax dat doet?
Als snelformateren is het wissen van het indexbestand, en verder niets, dan geld dit in principe niet voor snelformateren, echter ...
SD-kaartjes (en USB-sticks) gebruiken als bestandssysteem, net als floppies ook FAT (althans DOS, Windows). FAT is een afkorting voor File Allocation Table. Deze benaming is omdat er in een tabel wordt bijgehouden waar elk bestand staat. Op floppies staat deze direct na de opstartsector, aan het begin van de schijf. Voor het geval dat de gegevens in de tabel beschadigd raken, wordt er nog een tweede versie van die tabel bijgehouden. Dat geld trouwens ook voor een harde schijf.
Gegevens op floppies raken echter snel beschadigd.Ervaring met floppies leerde mij dat bij beschadigingen in het data-gedeelte mischien een of enkele bestanden niet meer bruikbaar waren, maar als de eerste versie van de tabel beschadigd is, met de normale bestandsbeheer-programmas het lezen van bestanden, om deze te kopieren (redden) naar een ander bestandsmedium niet goed meer lukt. In feite kun je geen enkel bestand (achter de beschadiging) meer lezen. In zo'n geval zul je gebruik moeten maken van speciale tools.
Speciale tools kunnen soms (als alleen de gegevens corrupt zijn) de eerste tabel herstellen aan de hand van de gegevens in de tweede, maar als dat niet lukt (omdat de beschadiging ook fysiek is) kunnen ze deze 1e tabel niet verplaatsen omdat deze altijd op dezelfde plaats hoort te staan.
Speciale rescue-programma's die de tweede fat-tabel kunnen lezen (buitenom het besturingssysteem dus), of die zonder gebruik te maken van de FAT-tabellen, de gegevens teruglezen en proberen te herkennen kunnen de gegevens dan deels nog terughalen. Daar heb ik echter geen ervaring mee omdat tot voor kort de meeste van dit soort tools alleen te betalen waren voor data-rescue bedrijven.
In principe geldt dit ook voor SD-kaarten, dus als de 1e FAT, de index niet meer leesbaar is, is de kaart onbruikbaar, en ben je alle gegevens (foto's) kwijt. Als snel-formateren het wissen van de index is, dan is dit net zo slecht als een volledige format. Echter bij een volledige format zijn alle gegevens ook echt weg, en is het bestandssysteem opnieuw geconstrueerd, dus eventuele fouten die daarin zouden kunnen zitten zijn dan ook weg.
Sterker nog, aangezien de index wordt beschreven bij zowel het wissen van het bestand, als bij het aanmaken van het bestand wordt deze dus effectief twee keer zovaak beschreven als het datagebied van de kaart/schijf. Op termijn is dus te verwachten dat de index als eerste defect raakt. Snel-formateren versterkt dit effect nog.
Voor een zo lang mogelijke levensduur van de kaart, en een zo groot mogelijke betrouwbaarheid moet je dan, in tegenstelling tot mijn eerdere post,
1) altijd de gehele kaart vol schieten, (tussendoor kopieren naar een ander medium verkort de levensduur niet)
2) niets verwijderen, niet wat al is overgezet, en ook niet wat is mislukt
en daarna
3) de gehele kaart formateren
en dan weer opnieuw de gehele kaart vol schieten.
Zo wordt én de gehele kaart zo gelijk mogelijk belast, én deze, en dan met name de index, zo min mogelijk opnieuw overgeschreven. Omdat je dan mislukte foto's tussendoor ook niet mag verwijderen, is dit echter niet zo handig, dus zullen de meesten hierin niet zo consequent zijn. Ik ga dat wel proberen, in ieder geval met mijn 2GB kaartjes.
[ Voor 1% gewijzigd door BeosBeing op 04-06-2009 09:51 . Reden: kleine aanvulling ]
Verwijderd
Volgens mij mijn beide reserveaccu's ook, of van accuplus, of is dat eigenlijk hetzelfde bedrijf?Yahrr schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 15:36:
[...]
Mijn 2e accu komt bij Vimac vandaan. Dit is inmiddels 2 jaar geleden en hij doet het nog net zo goed als de originele. http://www.vimacdirect.nl/
Weet het niet meer zeker, ook voor mij is het 2 jaar geleden. Ze doen het echter allebei nog prima en ik merk geen nadelen met de kopie-accu's erin tov de originele. Altijd eentje in de grip en eentje in de body. En een reserve in de tas.
De grip die hier gepost staat mist, zoals velen voor mij al zeiden, inderdaad de instelwieltjes. Als je ze niet hebt zul je ze misschien niet missen, maar ze zijn verdomd handig en fijn op de originele grip.
Heb mijn grip ook van eBay vandaan..goeie plek om er één te scoren (Y)
Uiteindelijk draagt ie alleen een accu en evt. een geheugenkaartje (die je erin kan schuiven, als reserve en opslag dichtbij)..dus de kans dat je hem terug moet sturen is niet zo groot..:)
"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."
Aangezien ik mijn Spotmatic niet nuttig gebruik (als ik film wil schieten pak ik m'n ME-Super of m'n Z-1 en ook dat gebeurt hoogst zelden) is het ding dus volkomen zinloos. Althans... het bevestigingsstuk is wel demontabel (zit gewoon met vier schroefjes vast), iemand die weet of er ook vervangende bevestigingsstukken bestaan?
no way....Exphy schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 11:46:
http://cgi.ebay.com/6pcs-...%3A1%7C293%3A1%7C294%3A50
zouden jullie dit loslaten op je sensor?

Wat is het probleem? Ik heb ook een Asahi Pentax hoekzoeker (spiegelverkeerde uitvoering) en daarbij heeft een van de vorige eigenaren het metalen frame iets aangepast.mwolthers schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 13:13:
Argh, ik dacht een leuk dealtje te hebben met een hoekzoeker voor 35 euro (Asahi Pentax). Blijkt dat dat ding wel op m'n Spotmatic past maar niet op m'n ME-Super en K10DPentax heeft blijkbaar verzonnen dat in de jaren '80 de mensen ineens wat bredere ogen hadden.
Aangezien ik mijn Spotmatic niet nuttig gebruik (als ik film wil schieten pak ik m'n ME-Super of m'n Z-1 en ook dat gebeurt hoogst zelden) is het ding dus volkomen zinloos. Althans... het bevestigingsstuk is wel demontabel (zit gewoon met vier schroefjes vast), iemand die weet of er ook vervangende bevestigingsstukken bestaan?
Verwijderd
Iets anders: kan iemand het focus geluid van zijn pentax 18-250 vergelijken met mijn tamron 18-250 geluid? http://dl.getdropbox.com/u/1236875/test2.wav
Thx
Verwijderd
Kan het niet vergelijken met een 18-250 van Pentax..alleen met een 60-250
Dus je gaat dit zelf allemaal zo secuur mogelijk opvolgen straks?BeosBeing schreef op donderdag 04 juni 2009 @ 09:48:
Voor een zo lang mogelijke levensduur van de kaart, en een zo groot mogelijke betrouwbaarheid moet je dan, in tegenstelling tot mijn eerdere post,
1) altijd de gehele kaart vol schieten, (tussendoor kopieren naar een ander medium verkort de levensduur niet)
2) niets verwijderen, niet wat al is overgezet, en ook niet wat is mislukt
en daarna
3) de gehele kaart formateren
en dan weer opnieuw de gehele kaart vol schieten.
Zo wordt én de gehele kaart zo gelijk mogelijk belast, én deze, en dan met name de index, zo min mogelijk opnieuw overgeschreven. Omdat je dan mislukte foto's tussendoor ook niet mag verwijderen, is dit echter niet zo handig, dus zullen de meesten hierin niet zo consequent zijn. Ik ga dat wel proberen, in ieder geval met mijn 2GB kaartjes.
Of een kaartje nou 6 of 5 jaar meegaat voor ie technisch versleten is...
Als je er echt iets aan wilt doen, koop je gewoon meerdere kaarten en wissel je ze om als je ze 'vol' geschoten hebt, om het aantal 'writes' te verdelen.
Wat ook nog mee helpt: kaartjes die je al een paar jaar hebt, zijn van lage capaciteit: je bent nu vast wel aan een moderne, grote toe...
K70 + glas van 10 tot 300mm...
Verwijderd
en ik heb er nog eentje van 2..de rest is 4GB. Overigens daarvan eentje zonder (lees: is geen) SDHC, want dat was toen nog (net?) niet op de markt. Doet het ook prima in m'n K10D..al sinds aanschaf.
Verwijderd
Het gaat om het geluid en de "hardheid/schelheid" hiervan. Ik heb de lensdop eropVerwijderd schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 20:09:
Klinkt als hunten op het moment van de test. Maakt ie dat geluid altijd?
Kan het niet vergelijken met een 18-250 van Pentax..alleen met een 60-250En die is een heel stuk geruislozer
[...]
Straks, nee juist nu, voor mijn 4 kaartjes van 512MB, 1Gb en (2x) 2Gb voor het compactje dat alleen SD-kaartjes, dus tot 2Gb ondersteund (Samsung L55W). Zodra 2Gb kaartjes niet meer verkrijgbaar zijn (binnenkort dus) kan ik er geen meer bijkopen en zijn die dan versleten dan houd het gewoon op.Dus je gaat dit zelf allemaal zo secuur mogelijk opvolgen straks?
Die Samsung bevalt best en is makkelijker mee te nemen, dus die ga ik niet vervangen zolang dat niet nodig is. Voor familiekiekjes is 5MP voldoende en het lensje gaat van 28-135mm equivalent en er zijn maar weinig compactjes die dat bieden.
Voor de duidelijkheid. Ik ben Pentax-fan, heb K200d op mijn verlanglijstje staan (heb of had Z1, LX, KX, S1a, MX) maar gebruik op dit moment digitaal alleen nog maar dat compactje. Als die K200d er is, dan krijgt die z'n eigen kaartje(s) en die mogen wel 4Gb zijn of groter. De Samsung blijft dan in gebruik als cameraaatje voor mijn vrouw.
Emiel, ik heb een USB-stickje van 128Mb dat ik regelmatig gebruikte en dat plotseling door de XP thuis als zijnde ongeformateerd werd beschouwd. Daar stonden best belangerijke documenten op. Op het werk las hij die (nog) wel, maar ik had toen mijn nieuwe stickje van 1Gb niet bij me. Van werk veranderd, op de andere bedrijven las hij het ook niet meer. Sindsdien ben ik met stickjes en kaartjes (beide flash-geheugen) net zo voorzichtig als met floppies: vertrouw nooit op één exemplaar maar zorg altijd voor een backup. Mijn huidige 'usb-stick' is een Freecom 3.5" Hard Disk, en op vakantie worden 's avonds alle nieuwe foto's van het kaartje gekopieerd naar de hard-disk van de laptop (17") en naar die Freecom.
[ Voor 67% gewijzigd door BeosBeing op 10-06-2009 09:19 ]
Verwijderd
Ik zie 25 op het moment verkrijgbare digitale compactcamera's die 28-135 of 'beter' (wijder of ook 28mm é
n meer dan 135/28x zoom) aanbieden, valt nog wel mee dus.
Hoezo noteer jij je lenzen trouwens als merk diafragma/brandpuntsafstand ipv andersom?
Oke, pittige geluidje. Wat doet ie in normale situaties, dus zonder de lensdop eropVerwijderd schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 21:09:
[...]
Het gaat om het geluid en de "hardheid/schelheid" hiervan. Ik heb de lensdop erop

Wat wil je van ons horen? En wat wil je er uiteindelijk aan gaan doen, mochten wij allemaal zeggen dat het wel erg lawaaiig is?
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2009 00:26 . Reden: smiley edit ]
Het probleem is dat het niet past. De oude Asahi camera's hadden blijkbaar een smallere zoeker. Hoe is dat frame bij jou aangepast? Botweg verbogen? Ik kan wel een tang pakken en eens flink wrikken natuurlijk, maar om dat te gaan doen zou het helpen als iemand zei dat dat een goed idee isYahrr schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 13:47:
[...]
Wat is het probleem? Ik heb ook een Asahi Pentax hoekzoeker (spiegelverkeerde uitvoering) en daarbij heeft een van de vorige eigenaren het metalen frame iets aangepast.
Verwijderd
In normale situaties ligt het eraan waar ik focus, hoe lang het draaien van de focus duurt. Het is meestal spot on, dus hunten doet de lens niet, maar wel even hard geluid maken gedurende de loop naar het focuspunt. Als een Pentax duidelijk minder geluid maakt overweeg ik een Pentax 18250 aan te schaffen en deze te verkopen of in te ruilen. Als dat niet zo is ga ik het komende half jaar zien of het echt storend is in de praktijk. Zo ja, zal ik moeten zoeken/afwachten op een alternatief.Verwijderd schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 00:25:
[...]
Oke, pittige geluidje. Wat doet ie in normale situaties, dus zonder de lensdop erop. Hetzelfde? Of minder? Een Sigma 70-300 die hunt maakt ook een hoop geluid..bijvoorbeeld.
Wat wil je van ons horen? En wat wil je er uiteindelijk aan gaan doen, mochten wij allemaal zeggen dat het wel erg lawaaiig is?
Wat ik wil horen? Hetzelfde fragment zoals ik heb gemaakt, maar dan met de pentax versie
Beide notaties kwamen vroeger veelvuldig voor. Het ene merk gebruikte de ene, het andere merk de andere notatie. In zo'n regeltje met alles achter elkaar vond ik dit overzichtelijker als het andere.Verwijderd schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 00:25:
Hoezo noteer jij je lenzen trouwens als merk diafragma/brandpuntsafstand ipv andersom?
[ Voor 0% gewijzigd door BeosBeing op 10-06-2009 09:25 . Reden: spelfout ]
Mijn hoekzoeker is als volgt "gemodificeerd":mwolthers schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 01:27:
[...]
Het probleem is dat het niet past. De oude Asahi camera's hadden blijkbaar een smallere zoeker. Hoe is dat frame bij jou aangepast? Botweg verbogen? Ik kan wel een tang pakken en eens flink wrikken natuurlijk, maar om dat te gaan doen zou het helpen als iemand zei dat dat een goed idee isOf juist dat het geen goed idee is...
http://www.mijnalbum.nl/Foto-PCJPIH4L.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ITID7F36.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-F4JE8THD.jpg
Beetje creatieve oplossing, maar het werkt en daar gaat het om.
Verwijderd
Voor wat betreft het niet meer kunnen kopen van kaartjes: marktplaats. Koop daar een paar van die ouwe dingen (nieuw natuurlijk), het kost je een paar euro.. en die leg je gewoon in de kast voor over 4 jaar als je die toch nog nodig mocht hebben. Paar maanden terug hadden ze bij drogist het kruitvat een berg oude kaartjes voor ik dacht 99 cent (tot 1 gb). Dat soort dingen blijven langskomen.
Sterkte
Bij 't bestellen gaven ze al aan dat ie slecht leverbaar was, en nu net bellen ze me op dat ze van Pentax (de Beukelaer dus) te horen hebben gekregen dat ie voorlopig niet meer leverbaar is.....hij liet zelfs doorschemeren dat Pentax met deze DA* gaat stoppen....

Order wordt natuurlijk geannuleerd, en ik krijg m'n geld vanzelfsprekend terug, maar dit is écht zwaar k.....
Ik heb overigens een mail naar de Beukelaer gestuurd om te checken of 't waar is wat Foto Booms zegt....waarom zou Pentax stoppen met deze lens??
Overigens staat ie bij Konijn/Cameraland/de Winkel.nl etc ook niet meer op voorraad...
En, welk alternatief heb ik nu nog?
Moet ik dan alsnog noodgedwongen voor de Sigma 70-200 f/2.8 gaan?
De 60-250 f/4 is én een stuk duurder, en minder lichtsterk....
[ Voor 24% gewijzigd door MarcelG op 12-06-2009 10:57 ]
Nog wel bij Kamera Express in Capelle a/d IJssel en Foka in Rotterdam.MarcelG schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 10:32:
Overigens staat ie bij Konijn/Cameraland/de Winkel.nl etc ook niet meer op voorraad...
Prima lensje. Ik heb er veel plezier van.
Pentax K3
Eensch....maar toch lijkt 't er erg veel op. Ik heb van de Beukelaer nog niks vernomen overigens, maar zodra ik meer weet vermeld ik 't hier.Isniedood schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 11:59:
Kan me alleen echt niet voorstellen dat zo'n hooggewaardeerde en nieuwe lens nu al niet meer te koop zou zijn.
@Huisfotograaf. Inderdaad, daar zie ik 'm wel nog staan.
Wel een stuk duurder dan wat ie kostte bij Foto Booms....(€ 675 vs € 713/€735).
Ik ben geen fan van Kamera Express (lees/hoor veel slechte verhalen over hun service) maar ik ga eens bellen....
[ Voor 25% gewijzigd door MarcelG op 12-06-2009 12:38 . Reden: @huisfotograaf ]
Ik heb er al diverse malen bij KE wat gekocht en tot nu toe altijd prompte levering (voor zover voorradig), maar hun service heb ik nog niet nodig gehad. Vandaar.MarcelG schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 12:33:
[...]Ik ben geen fan van Kamera Express (lees/hoor veel slechte verhalen over hun service) maar ik ga eens bellen....
Pentax K3
Prompt Foto Booms gebeld, en na een "Wel verdomme, en tegen ons verklaren ze dat ie niet leverbaar is...." gingen ze aan de slag.Beste Marcel,
Hartelijk dank voor de email.
Het Pentax objectief DA* 50-135mm/2,8 is bij ons uit voorraad leverbaar. Het objectief is dus normaal leverbaar en gaat niet uit productie.
Met vriendelijke groet,
Carlo TERSTEEG
Vijf minuten later werd ik weer teruggebeld. Resultaat: aankomende dinsdag komt ie bij hun alsnog binnen, en sturen ze 'm meteen naar me op.
Ze hadden vanmorgen 't geld wel al weer teruggeboekt naar mij, dus dat moet ik weer terugboeken zodra ik 't binnenkrijg.
Ze waren bij Foto Booms overigens echt not amused met deze actie van De Beukelaer; zij waren al 2 weken de status aan 't checken, maar ze konden 'm écht niet krijgen....tot nu dus.
Vreemde zaak.
[ Voor 10% gewijzigd door MarcelG op 12-06-2009 16:01 ]
Het kan te maken hebben met de recente prijsstijgingen die gaande zijn bij Pentax. Op hun site is de prijs flink omhoog gegaan:
http://www.pentaxwebstore...t_detail.asp?T1=PTX+21660
Ik kan me herrinnerren dat die onder de 1000 dollar was. En zo zijn er meer prijsverhogingen (volgens personen op andere forums tot wel 40%). Ik ben blij dat ik 'm al binnen heb.
[ Voor 10% gewijzigd door -Mous- op 12-06-2009 16:38 ]
Als je iets doet, doe het dan goed.
Dat is om extra te profiteren van de (hopelijk) toenemende vraag als de K7D uitkomt.-Mous- schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 16:33:
Ik heb deze lens vorige week donderdag nog gekocht bij KE. Was meteen de volgende dag binnen.
Het kan te maken hebben met de recente prijsstijgingen die gaande zijn bij Pentax. Op hun site is de prijs flink omhoog gegaan:
http://www.pentaxwebstore...t_detail.asp?T1=PTX+21660
Ik kan me herrinnerren dat die onder de 1000 dollar was. En zo zijn er meer prijsverhogingen (volgens personen op andere forums tot wel 40%). Ik ben blij dat ik 'm al binnen heb.
Die dalen wel weer met de prijs van het nieuwe toestel.
Blijkbaar dus precies op het goede moment gekocht
MarcelG: fijn dat het is opgelost en dat je 'm toch nog geleverd krijgt!
[ Voor 16% gewijzigd door mwolthers op 13-06-2009 02:30 ]
Verwijderd
Ik heb er €713,- voor betaald. Dat is omgerekend $986,-. Op die site was hij volgens mij $999,-. Dus jij had inderdaad een goede prijs (waarschijnlijk door de gunstige pond). Ik heb toch maar in Nederland besteld, want ik durf momenteel even niks te bestellen in Engeland. Ik zit al sinds januari op een versterker te wachten.mwolthers schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 00:45:
1000 dollar?? Ik heb 'm gekocht voor 519 engelse pond (wat toen iets van 580 euro was ofzo) dus dan is 1000 dollar sowieso al erg duur.
Blijkbaar dus precies op het goede moment gekocht
MarcelG: fijn dat het is opgelost en dat je 'm toch nog geleverd krijgt!
Ik gok op het tweede, of op douane (wegens niet betalen invoerrechten etc).mwolthers schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 13:34:
-Mous-: heeft dat met Engeland of met een onbetrouwbare winkel te maken??
I make things.
Haha, het is niet Engeland en geen onbetrouwbare winkel. Het heeft in dit geval te maken met een slecht leverbaar product (vanuit de leverancier naar de shop in Engeland). En hier in Nederland was deze ook niet leverbaar en een stuk duurder. Geen echt probleem dus, maar mijn ervaring met bestellen in het buitenland is de laatste tijd gewoon niet zo goed.mwolthers schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 13:34:
-Mous-: heeft dat met Engeland of met een onbetrouwbare winkel te maken??
In Nederland bestellen is meestal een stuk sneller en je kan gewoon met iDeal betalen. Daarbij komt nog dat ik dit objectief niet veel goedkoper heb gezien in het buitenland (toen ik 'm kocht). En als het dan goedkoper was, werd dat meestal weer grotendeels teniet gedaan door verzendkosten. Voor die twee tientjes extra (wat het toen was) bestel ik het wel bij KE. Is het tenminste de volgende dag binnen.
[ Voor 10% gewijzigd door -Mous- op 16-06-2009 23:29 . Reden: Duidelijker gemaakt ]
Hij merkt dat de K200D moeilijk leverbaar is op de meeste plaatsen.
De K-m is natuurlijk wel beschikbaar, maar hij vraagt zich af of daar ook een grip voor beschikbaar is.....volgens mij niet, maar misschien zit ik er naast.
Iemand ervaring met de K-m én een grip?
Die combi bestaat (nog) niet, althans niet officieel van Pentax.MarcelG schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 12:20:
Iemand ervaring met de K-m én een grip?
Of er ergens een Chinese toko is die daar verandering in wil aanbrengen weet ik natuurlijk niet.
Maar, misschien dat ie ipv een K200D een K10D gaat scoren voor 'n zacht prijsje. Ook geen slechte instapcamera.
Ik heb zo'n vermoeden dat over niet al te lange tijd er ook wel aardig wat K20's te koop komen[b][message=32119487,noline]Maar, misschien dat ie ipv een K200D een K10D gaat scoren voor 'n zacht prijsje. Ook geen slechte instapcamera.
Even een kick van een oud bericht, maar heb je hem al?vandermark schreef op zondag 31 mei 2009 @ 22:31:
[...]
![]()
[afbeelding]
[afbeelding]
En zo ja, bevalt-ie een beetje?
Ik heb hem ook op de bonnefooi besteld, voor ong. €27,50 niet echt een hele zware gok, dacht ik zo.
En hop, terwijl ik dit typ een telefoontje van mijn vrouw: De Tamron 17-50 die ik besteld had is binnen!

[ Voor 8% gewijzigd door JWfx op 18-06-2009 13:37 ]
Mijn ervaring tot nu toe:
- is plastic, voelt plastic, maar goed daar is de prijs ook naar, dus daar klaag ik niet over.
- geen knopjes of wat dan ook,alleen een ontspanknop, met de bekende on/off-schakelaar daaromheen. Daarmee zet je de ontspanknop van de grip mee aan of uit. Ontspanknop werkt zoals het hoort, half indrukken = AF, helemaal = KLIK!
- Er is ruimte voor een extra SD(HC)-kaartje en de originele Pentax AB, het rubbertje wat onder de camera zelf over de aansluitopening zit, kan in de grip worden vastgedrukt en de batterij past precies.
Dus voor mensen die hem af en toe gebruiken om langer zonder batterij wisselen te kunnen fotograferen, maar die niet per sé alle toeters en bellen vanaf de grip hoeven te bedienen, is hij prima.
Wil je meer kwaliteit, het zelfde gevoel als van je camera, wheaterseal en meer knopjes, koop dan aub het origineel, want dan ga je je aan dit ding ergeren.
Op de foto zie je het verschil in materiaal wel.

ik wil even melden dat ik ze heb besteld en dat het me 3 swabs heeft gekost, maar mn sensor doet 't nogsteeds( snelle controle) goed en is schoonExphy schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 11:46:
http://cgi.ebay.com/6pcs-...%3A1%7C293%3A1%7C294%3A50
zouden jullie dit loslaten op je sensor?
"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."
Verwijderd
Gefeliciteerd ermee..een erg mooie lens in de juiste handen; echt heel veel prachtige foto's van gezien. Mooie kleuren, contrast, scherpte en bokeh..lijkt me echt fijn ding op zich. Misschien dat ie hier ook nog wel ooit komt. Eerst evt. een 16-50, ik droomde een tijdje terug dat ik er eentje van iemand kreeg. Hoe vaagMarcelG schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 12:08:
wooohoooo!!! De DA* 50-135 is binnen!!! Oh happy day!
Maar wel chill als dat werkelijkheid is (mits goed exemplaar..dat blijft bij die lens wel gelden, veel sterker dan bij de 50-135)
Op de diverse webshops zie ik ook de K200d niet meer leverbaar. Bij konijnenberg stond hij 'in bestelling' maar is hij nu ook helemaal verdwenen. Gisteren (vrijdag 19-6-2009) de Beukelaar gebeld, die verklaarden me dat hij niet meer geleverd wordt. Ze noemden wel een zaak in Amsterdam die hem nog zou hebben, vroeg ik of hij er ook een wist in Antwerpen aangezien dat veel dichterbij is, maar daar kon hij niets van zeggen.MarcelG schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 12:20:
Een collega is aan het kijken voor een DSLR, en is na een initiele dwaling richting Canonnu ook naar Pentax aan het kijken (terecht natuurlijk).
Hij merkt dat de K200D moeilijk leverbaar is op de meeste plaatsen.
De K-m is natuurlijk wel beschikbaar, ...
Daarna de body maar besteld bij Bol.com want de K-M vind ik echt niet vergelijkbaar en de K20 is wel mooi maar veel duurder en helaas met propriëtaire accu ipv penlites (ik heb er altijd van gebaalt dat er voor de Z-1 geen grip was waar penlites in konden, jarenlang met veel plezier de loze grip gebruikt, maar nu ga ik voor compact en licht, dus zonder grip).
Bij Bol.com is hij alleen € 100,- duurder als bij Konijnenberg, dat is best veel op zo'n bedrag.
Straks als ik weer geld heb ga ik de 16-45mm bestellen, tot die tijd doe ik het maar met mijn SMC-A 24mm/2.8 en SMC-K 55mm/1.8 en Tokina ATX 90/2.5 Macro en SMC-F 1.7x adapter. Dat is samen ook een mooi setje waar je zo'n beetje alles mee kan, en als ik AF nodig heb gaat de SMC-F 50mm/1.7 mee in de tas.
[ Voor 3% gewijzigd door BeosBeing op 21-06-2009 19:25 . Reden: typo+aanvulling ]
Verwijderd
En dan over een jaar de K7 voor 700 ofzo (staat nu al op 1k euro). De lens wordt dan ook ondersteund voor correctie, vandaar.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2009 14:11 ]
Verwijderd
Switch lens ik enigzins inkomen. Ben benieuwd hoeveel je dan toe hebt moeten leggen op een dergelijke actie?!
Verwijderd
K20d is 3x zo stil met focus, en zeker met een 18-250 is dit anders best aanwezig vond ik. Extra mp is meegenomen. Een 50-60 euro zal de actie kostenVerwijderd schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 18:26:
Hoezo zo snel al een body upgrade..na een paar weken dus?
Switch lens ik enigzins inkomen. Ben benieuwd hoeveel je dan toe hebt moeten leggen op een dergelijke actie?!
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2009 18:38 ]
Wie weet er meer van ?
In principe is het de winkel die dat bepaald, en die kan eventueel extra garantie verkopen. De bon is dus bepalend, tenzij er elders meer is. Het kan best zijn dat de garantie van de winkel na 1 jaar afloopt, maar dat de importeur (de Beukelaar in deze dus) of de fabrikant meer garantie bied. Dan moet je na een jaar dus rechtstreeks daar naar toe (kan nog steeds via de winkel, maar ook via een andere).KRG schreef op zondag 21 juni 2009 @ 21:28:
Wie weet of de K20D die via de nederlandse importeur De beukelaer is binnengekomen standaard 24 maand garantie of 12 maand garantie heeft...
... Volgens mijn idee zijn alle officiele import pentax K20D met 24 maand garantie verkocht. Maar op de bon staat 12 maand.
Wie weet er meer van ?
Voor zover ik weet is er in Nederland nog 12 maanden garantie standaard, en heeft men in België 24 maanden. De nieuwe Eu-richtlijn zou zijn dat het naar 24 maanden toe moet. Vroeger was het zo dat kleine dingen (mijn Walkman van ƒ25,- (1987) bijvoorbeeld) een beperkte garantie gold van 6 maanden, en voor grotere dingen 12 maanden.
Ter vergelijking, bij de Pentax K200d die ik bij Foto Konijnenberg wou kopen (maar daar uitverkocht was) gaf voor Nederland (Den Ham) 12 maanden en voor België (Turnhout) 24 maanden garantie.
In
Standaard Fabrieksgarantie NL/BE 24 maand (NL) / 24 maand (BE)
Er is inderdaad een verschil tussen fabrieks- en winkelgarantie. Volgens mij is het wel zo dat ze je altijd (moeten?) helpen in een winkel als de fabrieksgarantie langer is dan de winkelgarantie.BeosBeing schreef op maandag 22 juni 2009 @ 11:27:
[...]
In principe is het de winkel die dat bepaald, en die kan eventueel extra garantie verkopen. De bon is dus bepalend, tenzij er elders meer is. Het kan best zijn dat de garantie van de winkel na 1 jaar afloopt, maar dat de importeur (de Beukelaar in deze dus) of de fabrikant meer garantie bied. Dan moet je na een jaar dus rechtstreeks daar naar toe (kan nog steeds via de winkel, maar ook via een andere).
Voor zover ik weet is er in Nederland nog 12 maanden garantie standaard, en heeft men in België 24 maanden. De nieuwe Eu-richtlijn zou zijn dat het naar 24 maanden toe moet. Vroeger was het zo dat kleine dingen (mijn Walkman van ƒ25,- (1987) bijvoorbeeld) een beperkte garantie gold van 6 maanden, en voor grotere dingen 12 maanden.
Ter vergelijking, bij de Pentax K200d die ik bij Foto Konijnenberg wou kopen (maar daar uitverkocht was) gaf voor Nederland (Den Ham) 12 maanden en voor België (Turnhout) 24 maanden garantie.
In
Ik meen dat in het burgerlijk wetboek staat dat hetgeen dat je koopt net zo lang moet werken als je ervan mag verlangen. Is dit niet het geval dan kun je het terug brengen voor reparatie of vervanging. Als je bijvoorbeeld een koelkast koopt met 2 jaar garantie en die gaat na 4 jaar stuk. Dan moeten ze die repareren/vervangen omdat van dit apparaat verlangt mag worden dat hij langer werkt dan 4 jaar. Hoe lang je minimaal garantie moet krijgen is dus afhankelijk van de levensduur die je van een product kan verwachten.
Hoe dan ook, als die 24 maanden fabrieksgarantie klopt, dan zou ik het lekker terug brengen.
Periode voorbij resulteert in geen garantie. Of je het nu mag verwachten of niet.
Die paar die daadwerkelijk een proces aanspannen om alsnog garantie te krijgen, nemen ze dan maar voor lief.
I make things.
~~~[html]Als mensen interesse hebben om te helpen om de OP van dit topic bij te houden, dan kunnen ze contact opnemen met de TS (via de DM).~~~[/html]