DHerbig schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 02:20:
[...]
Dit lijkt mij ook wel mooi. Ik lees graag vanaf m'n Bebook, alleen niet met licht aan in bed. Ik heb geen PDA/telefoon en vraag me af of je ditzelfde ook met een
fotoframe zou kunnen doen. Die zijn best goedkoop en het formaat is zelfs ietsjes groter. Heeft iemand dat weleens uitgeprobeerd?
Ik kan mezelf antwoord geven want ik heb het inmiddels zelf uitgeprobeerd met een Kodak Easyshare P736.
Voordeel: Grootste voordeel is natuurlijk het bij donker makkelijk te kunnen lezen als alternatief voor de laptop op schoot of de E-reader met een lamp erbij aan. Voor een heel redelijk prijs, niet te vergeten.
Voordeel: Het scherm is groter en door het backlight ook helderder, dus het lettertype kan kleiner worden, wat ongeveer de helft aan bladzijden scheelt. Op het Bebook wil ik 26pt en voor de Kodak is 18pt goed te doen.
Hij is niet zwaarder dan het Bebook.
Nadeel: Bladeren is lastig. Je kunt instellen dat hij automatisch een nieuwe bladzijde laadt met keuze tussen 3 seconden en 1 uur, maar dit kun je niet uitzetten. Wil je het handmatig doen, dan moet je minimaal driemaal op de aanraakrand tikken. Eerst om hem te pauzeren, dan om te bladeren en dan om het pauzeren weer teniet te doen, want anders blijven er irritante pauze-balkjes midden in het scherm staan. Gelukkig hoef je minder vaak om te slaan, zie boven.
Nadeel: De laatste bladzijde blijft niet op het scherm na uitzetten. Je moet dus paginanummers invoegen en dit zelf onthouden. Er is geen goto-functie. Wil je naar een bepaalde bladzijde, dan kan dat via de miniatuurweergave wel enigszins snel, maar het is niet leuk. Het kan schelen als je een groot boek over meerdere mappen verdeelt, of je kunt het ding gewoon aan laten staan. Stroomverbruik is 10 Watt.
Nadeel: Deze moet aan het stopcontact. Maar er zijn er ook met accu.
Voordeel: Niet gebonden aan grijstinten.
Nadeel: Voor stripboeken is het scherm net iets te klein en er is geen zoomfunctie.
Conclusie: Het werkt, alleen ontbreken de handigheidjes die een echte e-reader biedt om het lezen prettig te maken. Het zou kunnen zijn dat een ander merk digitaal fotoframe wèl de mogelijkheid biedt om te bladeren en de laatste pagina te onthouden. In dat geval zou dat een echte aanrader zijn.
Ondanks de nadelen ga ik hem 's avonds in bed toch als E-reader gebruiken.