Jerrycan schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 12:29:
[...]
Ik zie regelmatig van die epubs voorbij komen, die inderdaad nog niet echt uit zijn als epub, maar door een scan-actie wel omgezet zijn naar epub. Ik vraag me alleen af of het resultaat nou exact het zelfde is als het oorspronkelijke boek.
Soms als ik ze in de Acrobat viewer bekijk lijkt het (puur aan de opmaak in dat programma dan te zien) alsof pagina eindes anders staan enzo.
Wat kun je zeggen over de kwaliteit van deze scans? Ennuh zet je ze om met OCR?
Je gebruikt inderdaad OCR maar het resultaat is nooit als het oorspronkelijke boek.
Het kan wel,maar een e-reader kan iets wat een boek niet kan, vergroten en verkleinen en andere lettertypes kiezen,vergroot je 2x dan past de originele zin van het boek dus niet meer op 1 regel.
Ik maak een e-book altijd "flowable" zodat er geen harde enters in staan.
Alleen bij een nieuwe alinea laat ik de regel opnieuw vooraan beginnen.
Doe je dat niet dan kan het zijn dat bv aan het eind van het hoofdstuk er nog 1 woord staat waarna de rest van de pagina leeg is.
Je kan dus wel het ebook helemaal gelijk krijgen maar als er een korte conversatie staat op een bladzijde dan zou je veel minder tekst kwijt kunnen.
Stel,je ebook heeft een resolutie dat er 30 regels op kunnen.
Als je alleen maar ja en nee zou schrijven en steeds daarna naar de volgende regel,dan moet je na 30 woorden dus al weer naar een volgende bladzijde,terwijl diezelfde 30 woorden op 2 regels passen als je ze naast elkaar zet ipv onder elkaar.
Stel in een oorspronkelijk boek staat het woord ontmoeting aan een eind van een zin als ont-
moeting.
Bij een ander lettertype of groote kan dat woord midden in een regel komen en dan staat er dus
ont-moeting en dat is geen gezicht,dus daar controleer ik ook op en dan haal ik het - weg en voeg het woord samen.
Ik scan de boeken dus met Abby Finereader pro,die heeft gelijk een OCR met nederlands woordenboek,daarna haal ik eventuele spelfouten ( ocr fouten er uit) en sla de rest op als epub.
In Sigil maak ik dan de hoofdstukken op.
Maar stel dat je een a4 formaat boek zou hebben met 12 punts letters en je zou dat op een 6 inch e-book persen dan zouden als je exact hetzelfde wil,jouw ebook dus 6 punts letters moeten hebben,en dat is onleesbaar.
Bij een vergroting van 2 verdeel je een oorspronkelijke bladzijde dus ook in 2 bladzijdes.
Gemiddeld ben ik een week met een boek bezig...
[
Voor 7% gewijzigd door
Nick39 op 26-03-2010 19:18
]