Het eBookreader-ervaringentopic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 16 17 Laatste
Acties:
  • 152.346 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korras
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-09 14:45
Jerrycan schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 14:00:
[...]

Ik zelf twijfel nog tussen de Bebook en de Hanvon. Die eerste is zelfs al bij de V&D te koop; die laatste heeft er een standaard hoes bij. Heb jij er een hoes bijgekocht; bij die Bebook? Lijkt me voor op reis wel handiger..
bij mijn BeBook One zat gewoon een hoes..

7D | 30D | grips | flitslampjes | lensspul
Te Koop: A-Mount Sigma 20MM F1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrycan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-11-2022
Korras schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 14:26:
[...]

bij mijn BeBook One zat gewoon een hoes..
dat is zo te zien bij de Mini variant niet het geval
http://mybebook.com/eread...cations/product_info.html

<nope geen vermeldingen van hoe snel mijn systeem wel niet is>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FullThrottle
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-06 18:55

FullThrottle

Tonight's forecast,... dark!

Jerrycan schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 14:00:
[...]

Ik zelf twijfel nog tussen de Bebook en de Hanvon. Die eerste is zelfs al bij de V&D te koop; die laatste heeft er een standaard hoes bij. Heb jij er een hoes bijgekocht; bij die Bebook? Lijkt me voor op reis wel handiger..
Bij de bebook one zit een cover meegeleverd. Wanneer je bij Dixons of Dixons Extra (V&D) een Bebook one koopt moet je even de luxe cover erbij kopen en eventueel de verkoper eraan herinneren dat er een KA code (KortingsActie) voor bestaat. Dan krijg je de luxe cover er gratis bij. Dit geld niet voor de BeBook mini.

AMD Ryzen 9 5950X | MSI RTX 3080 Gaming X Trio 10G | 64GB G.Skill Trident Z RGB DDR4 @3600CL16 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Samsung 860 Evo 1TB | MSI MEG X570 Unify | Fractal ION+ 860W Platinum | be quiet! Pure Base 500DX | be quiet! Dark Rock Pro 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jerrycan schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 12:29:
[...]

Ik zie regelmatig van die epubs voorbij komen, die inderdaad nog niet echt uit zijn als epub, maar door een scan-actie wel omgezet zijn naar epub. Ik vraag me alleen af of het resultaat nou exact het zelfde is als het oorspronkelijke boek.
Soms als ik ze in de Acrobat viewer bekijk lijkt het (puur aan de opmaak in dat programma dan te zien) alsof pagina eindes anders staan enzo.
Wat kun je zeggen over de kwaliteit van deze scans? Ennuh zet je ze om met OCR?
Je gebruikt inderdaad OCR maar het resultaat is nooit als het oorspronkelijke boek.
Het kan wel,maar een e-reader kan iets wat een boek niet kan, vergroten en verkleinen en andere lettertypes kiezen,vergroot je 2x dan past de originele zin van het boek dus niet meer op 1 regel.
Ik maak een e-book altijd "flowable" zodat er geen harde enters in staan.
Alleen bij een nieuwe alinea laat ik de regel opnieuw vooraan beginnen.
Doe je dat niet dan kan het zijn dat bv aan het eind van het hoofdstuk er nog 1 woord staat waarna de rest van de pagina leeg is.
Je kan dus wel het ebook helemaal gelijk krijgen maar als er een korte conversatie staat op een bladzijde dan zou je veel minder tekst kwijt kunnen.
Stel,je ebook heeft een resolutie dat er 30 regels op kunnen.
Als je alleen maar ja en nee zou schrijven en steeds daarna naar de volgende regel,dan moet je na 30 woorden dus al weer naar een volgende bladzijde,terwijl diezelfde 30 woorden op 2 regels passen als je ze naast elkaar zet ipv onder elkaar.
Stel in een oorspronkelijk boek staat het woord ontmoeting aan een eind van een zin als ont-
moeting.
Bij een ander lettertype of groote kan dat woord midden in een regel komen en dan staat er dus
ont-moeting en dat is geen gezicht,dus daar controleer ik ook op en dan haal ik het - weg en voeg het woord samen.

Ik scan de boeken dus met Abby Finereader pro,die heeft gelijk een OCR met nederlands woordenboek,daarna haal ik eventuele spelfouten ( ocr fouten er uit) en sla de rest op als epub.
In Sigil maak ik dan de hoofdstukken op.
Maar stel dat je een a4 formaat boek zou hebben met 12 punts letters en je zou dat op een 6 inch e-book persen dan zouden als je exact hetzelfde wil,jouw ebook dus 6 punts letters moeten hebben,en dat is onleesbaar.
Bij een vergroting van 2 verdeel je een oorspronkelijke bladzijde dus ook in 2 bladzijdes.
Gemiddeld ben ik een week met een boek bezig...

[ Voor 7% gewijzigd door Nick39 op 26-03-2010 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FullThrottle

FullThrottle

Ik zit serieus te kijken naar de Onyx Boox. Het enige wat ik nergens kan vinden is hoe hij de boeken in de bibliotheek organiseerd. Kan je net zoals bij de Irex 800S en de Sony op alfabet zoeken ( je drukt op a en alle schrijvers / titels beginnend met a verschijnen) of moet je door je hele bibliotheek bladeren zoals bij de Bebook one / mini? Vooral naarmate je collectie boeken groter word (en ik wil graag alles op het apparaat hebben) is het belangrijk dat je boeken makkelijk kan vinden. Iemand met ervaring?

AMD Ryzen 9 5950X | MSI RTX 3080 Gaming X Trio 10G | 64GB G.Skill Trident Z RGB DDR4 @3600CL16 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Samsung 860 Evo 1TB | MSI MEG X570 Unify | Fractal ION+ 860W Platinum | be quiet! Pure Base 500DX | be quiet! Dark Rock Pro 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FullThrottle schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 10:40:
Ik zit serieus te kijken naar de Onyx Boox. Het enige wat ik nergens kan vinden is hoe hij de boeken in de bibliotheek organiseerd. Kan je net zoals bij de Irex 800S en de Sony op alfabet zoeken ( je drukt op a en alle schrijvers / titels beginnend met a verschijnen) of moet je door je hele bibliotheek bladeren zoals bij de Bebook one / mini? Vooral naarmate je collectie boeken groter word (en ik wil graag alles op het apparaat hebben) is het belangrijk dat je boeken makkelijk kan vinden. Iemand met ervaring?
Geen ervaring mee behalve dat je bij de bebook mini natuurlijk zelf de boel kan organizen door gewoon de mappen op alfabet aan te maken,je bladert naar de d en daar staan alle schrijvers die beginnen met een d, als je de map structuur zelf alfabetisch aanmaakt hoef je ook niet te zoeken.
Bij de bebook mini passen er 8 items per bladzijde ( die zelf al alfabetisch worden weergegeven) dus je hoeft door maximaal 4 bladzijdes te scrollen om alle letters uit het alfabet te zien.
Je maakt dus voor elke letter een directory op de bebook aan en daar onder zet je weer de schrijver.
De schrijvers A tm H zitten op bladzijde 1, I tm P op bladzijde 2 enz...
In Calibre kun je vervolgens ook nog een index maken.

[ Voor 4% gewijzigd door Nick39 op 27-03-2010 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• punisher007
  • Laatst online: 16-09 10:15
FullThrottle schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 10:40:
Je kan ook een echte search doen op een gedeelte van de naam, dus met bijv potter zul je alle harry potter boeken te zien krijgen.

http://blog.bjornhouben.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

matthijst schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 14:53:
[...]

Uiteraard, maar een iPhone lijkt me geen directe concurrent van de Kindle.
Een iPad wel.
Kindle zit er een beetje tussen in qua beeldscherm gro(o?)t(t?)e, en heeft e-Ink dus lastig 1 op 1 te vergelijken..

De iPad is niet iets die je mee neemt in de trein, terwijl de iPhone dat wel is.. mijn kindle neem ik vaak mee in de trein en lees ik thuis veel..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FullThrottle

FullThrottle

Het tevoren uitsorteren in een mappenstructuur is dus precies niet wat ik wil. Wanneer titel en auteur uit de metadata uitgelezen word kan je on-the-fly de manier van sorteren aanpassen (op titel of op auteur) daarnaast kan je ook makkelijk door je collectie bladeren.

Ik weet dat de Sony modellen dat doen, maar vallen af i.v.m. de hoge reflectie en het slechtere contrast. De Irex valt af vanwege z'n prijs. De Onyx zou perfect voor me zijn wanneer deze net zoals bovenstaande ereaders de boeken sorteren op metadata informatie en wanneer het mogelijk is om op een alfabet te tikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetmolm
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12:26
Boeken sorteren op metadata kan niet op de Onyx Boox.
Je zegt heel duidelijk dat je niet tevoren wilt uitsorteren in een mappenstructuur. Ik weet niet waarom je dat niet wil, maar als de reden is dat het je te veel tijd kost, kun je Calibre het werk voor je laten doen. Zorg dat de metadata correct staan, configureer een mappenstructuur en exporteer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

http://www.nu.nl/internet...tis-beschikbaar-ipad.html

ze doen alsof dat zo bijzonder is.. elke ereader/PC/PDA kan die boeken van Project Gutenburg afhalen |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• punisher007
  • Laatst online: 16-09 10:15
zetmolm schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 13:58:
Boeken sorteren op metadata kan niet op de Onyx Boox.
Je zegt heel duidelijk dat je niet tevoren wilt uitsorteren in een mappenstructuur. Ik weet niet waarom je dat niet wil, maar als de reden is dat het je te veel tijd kost, kun je Calibre het werk voor je laten doen. Zorg dat de metadata correct staan, configureer een mappenstructuur en exporteer.
Zoals ik al aangaf, kun je ook gewoon searchen binnen je collectie.

http://blog.bjornhouben.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FullThrottle

FullThrottle

punisher007 schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 18:52:
[...]

Zoals ik al aangaf, kun je ook gewoon searchen binnen je collectie.
Inderdaad, de searchoptie zoals jij 'em omschrijft is mogenlijk een goed alternatief. Maar krijg ik bij zo'n search hits:
- binnen de map waarin ik op dat moment zit.
- binnen de map waarin ik zit + submappen
- hits binnen de hele collectie ongeacht welke map

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

[ Voor 22% gewijzigd door FullThrottle op 27-03-2010 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetmolm
Maar krijg ik bij zo'n search hits:
- binnen de map waarin ik op dat moment zit.
- binnen de map waarin ik zit + submappen
- hits binnen de hele collectie ongeacht welke map

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
Wat je maar wilt. Je kunt in ieder map de zoekoptie kiezen, en dan al dan niet inclusief submappen zoeken. Als je in de root van je SD-kaart start, kun je je hele verzameling doorzoeken.
Eén ding kan niet: tegelijk op de SD-kaart en in het geheugen van de reader zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St00mwals
  • Laatst online: 19:55
Ik ben mij aan het oriënteren voor een E-reader en heb al een beetje rondgekeken, alleen nu wil ik nog even jullie mening.
Mijn eisen/voorkeuren zijn:
- Epub en PDF ondersteuning
- MP3 afspelen met een 3,5 jack aansluiting (er schijnen er ook een paar te zijn met 2,5 en dat vind ik niet handig)
- Touchscreen lijkt mij handig
- Uitbreidbaar geheugen

Als ik dit filter in de Pricewatch dan blijft er ongeveer het volgende over (welke er ook nog een beetje leuk uitzien):
Sony Reader Touch Edition PRS-600
MyBeBook BeBook One (Zwart 6")
iRiver EB02 Story (Wit 6")
60 (Wit 6")

Kan iemand mij voor- en nadelen van deze genoemde readers vertellen?
Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Wat voor PDF's wil je lezen? Want 6" kan dan weleens te klein voor je zijn. Vooral als er veel grafische items instaan ben je vaak beter af met een groter formaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St00mwals
Roamor schreef op zondag 28 maart 2010 @ 20:10:
Wat voor PDF's wil je lezen? Want 6" kan dan weleens te klein voor je zijn. Vooral als er veel grafische items instaan ben je vaak beter af met een groter formaat.
Documentatie PDF's, en digitale versies van studieboeken, er staan wel afbeeldingen in, maar niet echt veel.
Grotendeels is het gewoon tekst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07 22:34
St00mwals schreef op zondag 28 maart 2010 @ 21:07:
[...]

Documentatie PDF's, en digitale versies van studieboeken, er staan wel afbeeldingen in, maar niet echt veel.
Grotendeels is het gewoon tekst.
Dan nog, reflowen van PDF met veel teksstructuur (tabellen, opsomlijsten, koppen, andere tekstopmaak ter verduidelijking) gaat niet lekker werken op een kleine reader. Wat dat betreft vind ik de PRS-600 iig wel tegenvallen. PDF/A of tagged PDF's helpen dan weinig.

Leesboeken zijn bijna van nature kleiner. Het 6" scherm van de PRS-600 is daarvoor uitstekend geschikt; ik denk niet dat ik ooit nog een papieren leesboek zal kopen. Vrijwel alle studie-gerelateerde zaken die ik hier heb is een stuk groter, B5-formaat tot A4-formaat. Dat gaat echt niet werken op een 6" scherm.

Dus: voor leesboeken wil je een 6" scherm, maar voor studie/werkboeken wil je ~10"-12". Feitelijk 2 readers... Ik vraag me af of en hoe dat in de toekomst beter gaat.

Waarom je MP3-support wil snap ik niet. Ik gebruik het echt nooit. Een mobiel kan dat ook en beter. Met bluetooth en support voor modernere en lossless-varianten. (Ik koop/download enkel nog maar muziek in lossless formaat. De hoofdprijs betalen voor lossy compressie voel ik niks meer voor. Maar ok, da's een andere discussie ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan P
  • Laatst online: 16:18
Ik heb zelf een iRiver Story, die me prima bevalt. Heeft een 3,5" plugje en een mp3 speler (beetje spartaans), en inderdaad een mobiel kan dat ook, maar ja dan moet je weer de batterij van je mobiel gaan leegtrekken. Ook mooi: 2 GB intern geheugen plus SD-slot. Heeft geen touch screen, en dat mis ik geen moment.

Wat pdf's betreft; daar gebruik ik hem eigenlijk niet voor, maar heb wel wat pdf's getest en het viel me nog wel mee..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St00mwals
Dus kort samengevat:
MP3: als het erop zit is het leuk, maar verwacht er niet teveel van
PDF: gewoon testen in de winkel om te kijken hoe het gaat

Maar 6" is wel het minimum, 5" wordt echt te klein.

Weet verder iemand hoe het zit met het contrast en reflectie van de Sony t.o.v. de rest? Dit schijnt iets minder te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetmolm
@Duszs
Ik heb zelf de Onyx Boox 60. Die voldoet aan al je eisen, en is wat mij betreft een aanrader. Het is hetzelfde apparaat als de Bebook Neo. De Onyx Boox schijnt een van de beste te zijn in PDF-weergave, maar met sommige PDFs blijft het behelpen. Dat ligt niet aan de reader, maar aan het formaat, dat nu eenmaal niet geschikt is voor dit soort apparaten.

Voordat ik deze reader kocht heb ik een paar weken de Sony PRS-600 in huis gehad. Ik vond de schittering hinderlijk, maar er zijn heel wat tevreden Sony-gebruikers die daar niet mee zitten. Dat moet je gewoon voor jezelf uittesten.

Feit is wel dat er door het touchscreen van de Sony helderheid verloren gaat. Het touchscreen op de Onyx Boox zit onder de eInk-laag, waardoor je geen contrast verliest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ganymedus
  • Laatst online: 03-09-2023
Zijn er noemenswaardige bezwaren tegen de Kobo eReader?
Afbeeldingslocatie: http://www.koboereader.com/images/home2-3.jpg

link

Waar ik het meeste mee zit is welke standaarden hij slikt: ePub, PDF, Adobe DRM

Vergelijkingstabel

[ Voor 30% gewijzigd door Ganymedus op 29-03-2010 10:59 ]

Díreach don la ínníu ná bíodh buaírt ort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetmolm
Ganymedus schreef op maandag 29 maart 2010 @ 10:48:
Zijn er noemenswaardige bezwaren tegen de Kobo eReader?
Belangrijkste bezwaar is vooralsnog dat je 'm niet kunt kopen. Hij komt van de zomer uit in de US. Kobo heeft voor zover ik weet geen activiteiten aan deze kant van de oceaan, dus hier zal ie wel niet op de markt komen. Ander belangrijk bezwaar: hij ondersteunt alleen maar EPub en PDF, geen andere formaten. Zelfs geen txt.

De lage prijs is o.a. te verklaren uit het feit dat ze 'oude' hardware gebruiken. Dezelfde als o.a. de COOLER. Volgens sommige is deze hardware verouderd, volgens anderen heeft ie juist zijn waarde bewezen. De hardware op zich is niks bijzonders. De kwaliteit van de reader staat of valt met de kwalieit van de firmware. Kobo lijkt wel een bedrijf waaraan je de ontwikkeling van goede firmware kunt overlaten, maar niemand heeft de reader nog gezien, dus afwachten maar...

De website waarnaar je linkt blinkt uit door een tekort aan feitelijke informatie. Zo vertelt de pagina 'Who is Kobo?' helemaal niks over het bedrijf. Ook de 'Tech Specs' lijken door marketinglieden te zijn opgesteld.

Conclusie: we moeten afwachten. Het kan voor die lage prijs een leuk 'instapmodel' zijn. En dan moet je er nog aan zien te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:38
Dat ding komt toch pas in de zomer uit?

Edit: vaker refreshen ;)

Maar $150/€150 euro voor een 6" reader is nice. Al bestaat de kans dat de prijs over een paar maanden niet bijzonder meer is.

[ Voor 67% gewijzigd door BarôZZa op 29-03-2010 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l0rien
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-09 18:27
Ik ga 30-4 op vakantie en de Bebook Neo / Ony Boox 60 is precies wat ik wil. De Neo lijkt niet te leveren te zijn, maar ik zie wat mensen die de Boox 60 hebben kunnen bestellen.

Heeft het zin om op de Bebook Neo te wachten of gewoon voor de Boox gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetmolm
l0rien schreef op maandag 29 maart 2010 @ 12:24:
Heeft het zin om op de Bebook Neo te wachten of gewoon voor de Boox gaan?
Ik zou gewoon voor de Boox gaan, als je die wel meteen kunt krijgen. Maakt qua prijs niet veel uit, maar dan heb je wel voor hetzelfde geld een hoes erbij, en die heb je toch nodig als je 'm meeneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbox
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

mbox

In de fast lane

Weet iemand of bv de ereader van Sony (PRS-900) een simlock heeft? Heb er net een gekregen vanuit Amerika (geweldig ding overigens), maar hoewel -ie "heel even aangeeft" dat ie een 3G verbinding heeft wanneer ik m'n KPN sim erin stop, geeft ie daarna aan dat er geen goede verbinding is. Heb het ook geprobeerd met een Vodafone sim maar helaas.. (de verwachting was ook al niet zo groot aangezien er duidelijk bijstond dat internationaal wireless signaal niet aanwezig is) :+ Iemand toevallig dit werkend gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrycan
Maf dat die Onyx niet in de pricewatch te vinden is. Die heb je toch wel in NL gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FullThrottle

FullThrottle

Jerrycan schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 09:44:
Maf dat die Onyx niet in de pricewatch te vinden is. Die heb je toch wel in NL gekocht?
Ja wel hoor,.. pricewatch: 60 (Wit 6")

Ik heb 'em zondag bij SnelWebShop besteld, maandag bericht gehad dat die verzonden is en hoop een beetje dat die vandaag binnen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetmolm
Maar wel begrijpelijk dat je 'm niet kunt vinden. Het product heet "Boox 60" en niet "60", en staat dus verkeerd vermeld. Hoe krijg je dat gecorrigeerd?

Overigens zijn er heel wat meer webwinkels die de Boox (of andere readers) verkopen dan wat je in de Pricewatch vindt. Dit zijn veelal gespecialiseerde winkels, en dus verder hier op Tweakers.net (nog) niet bekend. Als iemand de moeite wil doen al die zaken toegevoegd te krijgen...

In de tussentijd, als je een e-reader wilt kopen, is de Pricewatch handig voor een prijsindicatie, maar kan even verder googlen zeker de moeite lonen.

[ Voor 59% gewijzigd door zetmolm op 30-03-2010 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

zetmolm schreef op maandag 29 maart 2010 @ 11:05:
[...]

Belangrijkste bezwaar is vooralsnog dat je 'm niet kunt kopen. Hij komt van de zomer uit in de US. Kobo heeft voor zover ik weet geen activiteiten aan deze kant van de oceaan, dus hier zal ie wel niet op de markt komen. Ander belangrijk bezwaar: hij ondersteunt alleen maar EPub en PDF, geen andere formaten. Zelfs geen txt.
Maar dat zeggen ze ook van de Kindle ook terwijl die wel txt aan kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FullThrottle

FullThrottle

@zetmolm
Je hebt gelijk, dat is inderdaad onduidelijk. Ik heb het via "specs verbeteren" doorgegeven aan tweakers. Eens kijken of het aangepast word.

[ Voor 3% gewijzigd door FullThrottle op 30-03-2010 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetmolm
@FullThrottle: Het was niet bij me opgekomen dat de productnaam deel uitmaakt van de "specs". Bedankt.

@ToolKiT: Kobo noemt txt in ieder geval niet. We moeten maar afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gaan er nog mensen naar ugame ulearn morgen op de TUE?

Zelf ben ik weer van de partij. Naast veel interessante sprekers ben ik zeker hierbij van de partij (voor het werk, maar ook uit eigen interesse):
We hebben al een keer eerder iets samen gedaan en dat was goed bevallen dus wilden wij wel weer eens iets samen oppakken. Het debat gaat over ebooks/ereaders en wat deze voor het onderwijs en de bibliotheek kunnen betekenen.

In het panel zitten:
Kees Holierhoek / voorzitter stichting LIRA
Paul Sebes / literair agent/auteur
Jurriaan Dunnebier / Marketing Manager Benelux Sony
Erik Oltmans / Senior Consultant Thaesis
Marcel de Leeuwe / Leerbeleving
Eppo van Nispen tot Sevenaer / directeur DOK

We beginnen om 12.45 uur in Commissiekamer 3.

Je hoeft je niet van te voren te registreren voor het debat. Van te voren kun je wel al stellingen bij ons aanleveren. Dit kan via mail of via twitter (gebruik dan de hashtag #ugulud10). De hashtag zal ook tijdens het debat gebruikt worden om stellingen uit de zaal (of van de mensen die niet fysiek aanwezig zijn) te projecteren op het scherm en de reacties van het publiek aan de panelleden te laten zien. Wij hopen natuurlijk op veel interactie!
Voor de liefhebbers zal alles wel weer gestreamed/twittert etc. worden. Althans zo was het vorig jaar wel. Zelf ga ik ook filmen, maar dat zet ik pas na bewerking op youtube neer. Maar dat zullen meer hap/snap shots worden aangezien ik geen zin heb om een hele dag te filmen en dan een week te gaan editten.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2010 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l0rien
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-09 18:27
Sinds gisteren eigenaar van een Boox 60. Erg tevreden over.

Enige wat ik mis is RSS, evt over Wifi. Ik lees erover dat het er misschien aan zit te komen. Mensen hier meer informatie over of een alternatief voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haijo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-09-2024
l0rien schreef op donderdag 01 april 2010 @ 15:36:

Enige wat ik mis is RSS, evt over Wifi. Ik lees erover dat het er misschien aan zit te komen. Mensen hier meer informatie over of een alternatief voor?
Als alternatief kun je Calibre gebruiken, kan ook meteen converteren naar epub voor een lekker leesbaar formaat en je kunt ook een schedule toevoegen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FullThrottle

FullThrottle

Voor mensen die een pas Onyx Boox hebben gekocht met firmware 1.3 voorgeinstalleert is het volgende van belang om te weten als je online boeken koopt met drm. Het lijkt er op dat er met de bovenstaande Onyx firmware problemen zijn met activatie in Adobe Digital Editions. De oplossing lijkt op dit moment een upgrade naar de laatste BeBook Neo firmware 1.3 20100324 te zijn en opnieuw je Onyx te activeren in ADE. Daarna kan je eventueel weer terug naar de Onyx 1.3 firmware zoals Onyx die op hun website aanbied. Een tweede oplossing is om te downgraden naar firmware 1.2.1 maar dat laatste weet ik niet uit eigen ervaring.

ps. Word het niet eens tijd voor een nieuwe TS en eBookreader-ervaringentopic deel 2?

[ Voor 26% gewijzigd door FullThrottle op 04-04-2010 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik had een bebook mini ( ligt werkeloos op de kast,een week oud ) en kwam er achter dat het scherm toch iets te klein was.
Maar als ik het opslag geheugen bekijk (leeg dus) bevat het maar 360 mb of zoiets een geen 516.
De grote bebook die ik er na gekocht heb, de bebook one heeft wel 500 mb aan boord.
Mijn vriendin heeft daarna ook een bebook one gekocht en zonder dat er een boek op staat heeft ook zij maar 360 mb.
Doet bebook er variabel geheugen in of zijn ze stiekum afgeweken van de spec's en is de bebook one die ik gekocht heb een ouder exemplaar die toevallig nog wel 512 MB aan boord heeft ?
Het doet er weinig toe want met een SD kaart kun je zo ver gaan als je wil maar het viel me op dat de 2 recent gekochte bebooks,zowel de mini als de one,veel minder geheugen hebben dan de specs zeggen.
Mijn bebook one die wel 500 mb heeft,lag al lange tijd in de winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetmolm
@Nick39
Zomaar een paar vraagjes:
Hebben de twee grote BeBooks dezelfde firmware-versie? Heb je die met maar 360 MB gecontroleerd op hidden files?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
zetmolm schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 12:42:
@Nick39
Zomaar een paar vraagjes:
Hebben de twee grote BeBooks dezelfde firmware-versie? Heb je die met maar 360 MB gecontroleerd op hidden files?
Jeps zelfde firmware en geen hidden files, zelfs even geformatteerd,maakt niets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwarteziel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-09 19:52
l0rien schreef op donderdag 01 april 2010 @ 15:36:

Een Boox-gebruiker heeft een RSS-applicatie in de pijplijn zitten, zo lijkt het. Via deze pagina kun je zijn vorderingen volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nick39 schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 12:37:
De grote bebook die ik er na gekocht heb, de bebook one heeft wel 500 mb aan boord.
Mijn Hanlin v3 (zelde als de bebook one) heeft iets van 469 (even uit mijn hoofd)???

Eigenlijk is 100 mb wel genoeg voor mij. Een boek is pakweg 500KB tot 2 MB groot.
Maar wel apart dat er zoveel verschil in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:50

eagle00789

Est. November 2005

Weten jullie toevallig hoe de sony prs-300 omgaat met pdf-bestanden met afbeeldingen? ik ben van plan om er eentje te kopen en dit is het enige dat ik nergens kan terug vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetmolm
Zwarteziel schreef op maandag 05 april 2010 @ 01:38:
[...]

Een Boox-gebruiker heeft een RSS-applicatie in de pijplijn zitten, zo lijkt het. Via deze pagina kun je zijn vorderingen volgen.
Op het Booxusers forum kun je inmiddels een eerste versie van een RSS-applicatie downloaden.

Ook op Booxusers is vanochtend een andere mijlpaal gemeld: de encryptie van de firmware is gekraakt en het wachtwoord is openbaar gemaakt. Dat belooft mooie ontwikkelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrycan
Ik heb vandaag bij de MM diverse ereaders gezien.
Ik vond de Bebooks er qua uiterlijk wat goedkoop uitzien. Die vallen
wat mij betreft af qua vormgeving. Van de Bookeen Cybook Opus ( 5") was ik wel gecharmeerd.
Dat was wat mij betreft de enige 5" reader die daar aanwezig was waarvan ik vond dat
het scherm qua leesbaarheid toch erg netjes was. Wat dat betreft gaat de stelling hierboven
dat een 5" reader echt te klein is qua leesbaarheid volgens mij niet op.
Zijn er hier mensen die hun 5" reader toch snel hebben "omgeruild" voor een 6" schermpie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FullThrottle

FullThrottle

Een 5" is op zich prima te gebruiken als ereader wanneer je een lettertype gebruikt die qua grote overeenkomt met de grote van een lettertype zoals gebruikt in een standaard boek. Echter wanneer je graag een wat groter lettertype gebruikt kom je twee problemen tegen.

- Er staat minder tekst op een pagina. Je zal dus vaker een bladzijde moeten omslaan wat vervelend kan zijn maar waardoor je ook minder boeken kan lezen met 1 volle acculading
- Bij een groter lettertype zal je bij een klein scherm sneller merken dat de ereader probeert zinnen zo in te delen dat woorden niet afgebroken hoeven te worden. Hierdoor krijg je fors wisselende ruimte tussen de woorden. Ik zelf ervaar dat als zeer vervelend.

Daarnaast is een 5" niet geschkit voor PDF's met plaatjes of bijvoorbeeld strips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miss_80
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-08 08:57
Ik heb zelf een bebook mini 5" en ik vindt het scherm groot genoeg. Ik zoom in op het tweede niveau en dan zijn de letters ongeveer gelijk aan een paperback. Prima te lezen vindt ik. Moet ik wel opmerken dat ik alles met Calibre omzet naar ePub. PDF werkt niet optimaal ivm de marges aan de zijkanten (in ieder geval bij mijn pdf bestanden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chainzz
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15:02
Heeft iemand van deze versie van de Onyx Boox 60 gehoord: http://www.ebookreadersto...-bij-ebookreaderstor.html ?
Ik vind het wel interessant aangezien het zo'n 40 euro scheelt, WiFi kan me eigenlijk gestolen worden, die boeken zet ik toch wel via mijn PC op de reader. Ik vraag me alleen af of je dezelfde firmware kan gebruiken als bij de gewone Boox en of er niet stiekem nog meer mist dan alleen WiFi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Ook wel handig; RSS feeds op je ereader

Ik moet zeggen dat ik zelf ook regelmatig gebruik, zeker als ik 's ochtends de trein pak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetmolm
De link is inmiddels dood. Het ging om een versie van de Onyx die voor zover ik weet nog nooit geleverd is, misschien zelfs wel nooit geproduceerd. Dit was ook de enige website waar ie stond. Er is eerder discussie over geweest, en het leek erop dat je niet alleen WiFi zou missen, maar ook het Wacom aanraakscherm. Voor gewoon lezen niet zo'n ramp, bladeren kan met de knop, maar bijvoorbeeld een woord opzoeken in het woordenboek is dan onmogelijk.

Overigens is er nog wel een winkel te vinden die de "complete" Boox aanbiedt voor EUR 299. Dan heb je het grootste deel van die 40 euro alweer terugverdiend, en heb je een reader zonder beperkingen.

[ Voor 12% gewijzigd door zetmolm op 08-04-2010 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eagle00789 schreef op maandag 05 april 2010 @ 23:07:
Weten jullie toevallig hoe de sony prs-300 omgaat met pdf-bestanden met afbeeldingen? ik ben van plan om er eentje te kopen en dit is het enige dat ik nergens kan terug vinden
pdf's met afbeeldingen zijn brak op elke ereader eigenlijk. Het werkt wel, de sony 300 is iets sneller dan de bebook one, maar het is gewoon niet relaxed. Ik zou nog even wachten en kijken naar de tabletontwikkelingen. Dat zou in jouw geval een betere keuze zijn als je voornamelijk pdf's met afbeeldingen wilt lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
afaik zijn er nog geen tablets met e-ink technologie, dus ga je het nut van een eBookreader (de voordelen van deze technologie) eigenlijk voorbij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teddebraak
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-01-2024
sloth schreef op donderdag 08 april 2010 @ 21:58:
afaik zijn er nog geen tablets met e-ink technologie, dus ga je het nut van een eBookreader (de voordelen van deze technologie) eigenlijk voorbij...
De notion ink adam beloofd beide te kunnen. zowel lcd als e-inkt. Wanneer (en of) deze leverbaar wordt is echter nog zeer de vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chainzz
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15:02
Een leuk filmpje van de BBC over gekleurd e-paper: http://news.bbc.co.uk/2/h.../click_online/8606880.stm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er was bij mij enige twijfel in de keuze tussen een BeBook One en Neo. Qua scherm zit er dus geen verschil in en dat is natuurlijk het belangrijkste. Ik vroeg me echter af of de wifi van toegevoegde waarde is. En dat vraag ik me dus sterk af. Want tenzij je op het apparaat zelf boeken wil gaan kopen, is er geen enkele content beschikbaar die de wifi-optie rechtvaardigt.

Het allereerste dat in mij opkwam, is na een simpel commando automatisch de nieuwste editie van een krant naar keuze binnenhalen. Zo zou ik best elke dag de nieuwe Metro willen kunnen lezen. Echter de kranten die in epub leveren zijn bijzonder schaars en bovendien moet je echt de site bezoeken om uberhaupt de nieuwste krant te vinden. Ze kunnen beter die link constant houden of met een rss-feed werken. Dan moet het prima mogelijk zijn om met een simpele rss-reader in bijv je BeBook de laatste krant binnen te halen zonder moeilijk te hoeven doen.

Ben benieuwd wanneer kranten 's uit hun conservatieve hoekje komen en deze mogelijkheid met beide handen aangrijpen. Als ze tenminste de wil hebben om uit de malaise te komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Dit misschien iets voor je? RSS feeds op de ereader

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD