Ik zou het je niet kunnen zeggen omdat ik geen ervaring heb met de Cybook, maar over de Bebook kan ik na twee maanden stevig gebruik kort zijn: hij voldoet 100% aan mijn wensen.
Let wel: ik lees alleen maar romans in txt, rtc of doc-formaat. Ik ben er al achter dat PDF geen briljante ondersteuning heeft, wat volgens mij meer aan het hardcoded formaat A4 van 99% van alle PDF's icm met het niet-A4 scherm van de Bebook ligt dan aan iets anders. Dus al het lezen van PDF's één van je hoofddoelen is kan ik de Bebook niet aanraden, tenzij je ze uit een bronbestand (wat dus
geen PDF is) zelf kunt maken en het formaat op 100x120mm kunt zetten. De MP3-speler is ruk: hij onthoudt niet waar hij is in een track, beetje jammer in een audiobook van anderhalf uur. Ook geen wifi aan boord, dus als je een abonnement op kranten wilt etc. is de Bebook niet de juiste keuze.
Er zijn hier en daar nog wat ruwe kantjes. Interface is USB 1. Dat vind ik heel raar, maar mijn laptop heeft een SD-cardreader dus boeien. Ik zet de ebook nooit uit, alleen op toetsenblokkering. Ik denk dat dat er de oorzaak van is dat hij ongeveer één of twee keer per maand vastloopt bij het omslaan van een pagina. Even een softreset (uit en aan) en hij doet het weer, hoewel hij vergeet op welke pagina hij was. Maar door vóór de reset naar het paginanummer te kijken kun je daar gewoon weer snel heen navigeren. In 'paginaloze' formaten zoals txt weet het apparaat niet goed hoeveel pagina's het document heeft en schat dat veel te hoog in. De eerste paar keer kwam ik daardoor veel sneller bij het einde van een boek dan ik dacht. Door bij het beginnen van een boek even naar de laatste pagina en weer terug naar de eerste pagina te springen berekent hij het goed.
Verder: zalig. Ik lees overal: in bed, in de trein, in de achtertuin of op het strand in felle zon of binnen bij kunstlicht. Met een 4Gb SD-kaartje kan ik er meer boeken opzetten dat ik mijn leven kan lezen (een beetje ebook zonder plaatjes in txt of rtf-formaat is 800-1200k, dus reken maar uit...). De acculevensduur is zeer riant. Ik denk dat ik gemiddeld een uur per dag lees, misschien wel meer en met dat gebruik gaat de accu makkelijk drie tot vier weken mee. In die tijd heb ik hem nog nooit onder de 25% zien komen (drie van de vier blokjes weg). De meegeleverde hoes beschermt hem goed, hoewel ik hem meestal los in mijn binnenzak heb met het scherm naar me toe.
Ik ben overigens een uitgebreide review van de Bebook aan het schrijven welke ik op mijn website zal publiceren, ik hoop dat ergens tegen eind volgende week af te hebben. Als er belangstelling voor is wil ik hier wel even een seintje geven als hij online staat.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant