Ik heb de BeBook nu twee dagen. Eerste bevindingen:
- Zeer, zeer eenvoudig in gebruik. Menu-navigatie is doodeenvoudig en intuitief, het lezen kan niet simpeler.
- Pagina omslaan is niet zo snel, maar ik ben er nu al aan gewend. Als ik de laatste regel aan het lezen ben sla ik al om en dan kan ik vrij wel direct verdergaan bovenaan de nieuwe pagina.
- Het leescomfort is erg goed. Ik lees al jaren boeken op mijn PDA en mobiele telefoon, en daar had ik al geen moeite mee, maar dit is toch echt beter. Ik mis alleen wel de backlight een beetje, nu kan ik niet in het donker lezen

Maar in fel zonlicht werkt dit juist weer vele malen beter.
- Het apparaat zelf is niet zo groot en zwaar, maar het leren mapje zorgt ervoor dat hij maar nét in de binnenzak van mijn jas past. Het mapje beschermt echter wel goed dus ik haal het er niet af.
- De connectie met de computer is USB 1… dat is niet briljant. Maar een SD-kaartje in de ingebouwde card reader van mijn laptop is stukken sneller
- Ik lees overwegend TXT-bestanden (romans) en wat ik nu gezien heb gaat dat uitstekend. Ik heb een paar PDF’s getest, een paar boeken, twee gratis kranten (Metro en de Pers) en een paar tijdschriften, en daarmee had ik wisselend succes. Sommige van de boeken zagen er prima uit, anderen waren in geen enkele zoommodus goed leesbaar. De kranten in PDF waren helaas niet leesbaar, in geen enkele zoommodus. Dat was erg jammer, dat had ik wel een leuke functie gevonden zodat ik ’s ochtends in de trein een krantje digitaal kon lezen. Daar ga ik nog wel eens naar kijken of ik het PDF om kan zetten in iets wat beter leesbaar is. Tijdschriften waren ook weer ‘hit-and-miss’; scientific american was nauwelijks leesbaar omdat de opmaak door de war lag en de letters erg klein werden gerenderd, ook in de hoogste zoommodus, maar Homepower Magazine werkte juist wel weer aardig. PDF lijkt dus niet het meest briljante formaat te zijn, althans niet op BeBook. Ik vind het geen drama, ik zal hem 95+% gebruiken om romans te lezen en dat gaat simpelweg het beste in TXT, maar het zou leuk zijn als de PDF-mogelijkheden nog wat verbeterd worden.
- Ik heb de MP3-speler even getest - het werkt maar ik zie me dit niet gebruiken.
- Ik heb firmwareversie 2.01, inmiddels is 2.02 te krijgen dus ik ga kijken wat dat voor verbeteringen oplevert.
- Het is een enorm leuk apparaatje om aan je collega’s en vrienden te showen
Al met al ben ik er erg blij mee.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant