Het eBookreader-ervaringentopic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 17 Laatste
Acties:
  • 152.348 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Roamor schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 15:21:
[...]

Ok, eens, maar pak er dan 1 daarvan. De iRex bijvoorbeeld, of de Bebook, maar niet een iPod die niet eens over een eInk scherm beschikt. Dat is juist hét grote selling point van een ebook-reader.
Ik vraag me af of ze het niet expres zo hebben geschreven, omdat ze de digitale revolutie willen tegenwerken. Zoals zo'n beetje alle conservatieve dode bomen lezers. (of gewoon nrc uitlachen)
Nou, misschien niet qua prijspeil, maar van bijvoorbeeld Plastic Logic verwacht ik nog wel wat. Hopelijk zullen andere fabrikanten daardoor ook gedwongen worden om een sprong te maken.
Ik twijfel nog of die dit jaar het levenslicht krijgt te zien. Net als die oprolbare eink-reader (Raedius geloof ik) die na veel bombarie al twee jaar op zich laat wachten.

Dit jaar zal waarschijnlijk wel een strijd losbarsten over welke techniek de standaard gaat worden. Komt eink met een werkende kleuren prototype, of komt een van de alternatieve schermfabrikanten met een werkende prototype die de voordelen van eink evenaart?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 17:12:
Toevallig geen linkje naar het artikel in Trouw? ;)
Tuurlijk. :) klik

Dit is de hele 'ervaring' van de journalist:
Met een paar vingerbewegingen op het schermpje staat ’Pride and Prejudice’ van Jane Austen op de iPhone, nog een paar aanrakingen van het touchscreen, en ’David Copperfield’ van Charles Dickens loopt binnen op het hebbedingetje van Apple, inclusief de twee voorwoorden die de Britse schrijver bij de edities van 1850 en 1869 van zijn klassieker schreef. En in beide gevallen krijgt de lezer ook een korte biografie van de auteurs voorgeschoteld, plus informatie over wat Austen en Dickens zoal hebben geschreven. Voor de ware boekenwurm is het niet erg diepgaand – de tekst is rechtstreeks uit Wikipedia geplukt, maar het is wel allemaal gratis, óók de boeken.

Je hoeft kortom niet een dure e-book reader te kopen om toch elektronische boeken te kunnen lezen, een mobiele telefoon kan soms volstaan. NEE DUS.... Stanza heet het programma op de iPhone, ook al gratis, dat over een bestand van duizenden boeken beschikt. Beperking is wel dat het alleen om klassieke titels gaat, en dan ook nog slechts de Engelstalige: de recente uitgaven, en de bestsellers, zijn beveiligd, daarvoor moet de lezer toch echt per boek betalen.

De bediening is verbluffend makkelijk, een kind doet de was. De tekst is perfect te lezen. Je moet wel vaak omslaan, want zoveel tekens passen er niet op een iPhonescherm. Het opzoeken van trefwoorden, het maken van aantekeningen via het virtuele toetsenbord: het kan allemaal. Een muziekje erbij op de oordopjes? Geen probleem, een iPhone is tenslotte ook een iPod.

Maar na verloop van tijd, als de glans van het nieuwe eraf is, beginnen de nadelen toch wel op te vallen. Het apparaat, hoe licht ook, lijkt steeds zwaarder te worden en ligt op den duur als een blok in de hand. En de ogen raken vermoeid, waarschijnlijk door het relatief felle achtergrondlicht dat een iPhone, anders dan een e-book reader, wél heeft. Het blijft ook onwezenlijk om zo’n meesterwerk uit de negentiende eeuw niet op papier maar op een telefoontje te lezen. Rond het derde hoofdstuk van David Copperfield (nog 57 te gaan) begint de irritatie toe te slaan, en bij het vijfde heb ik de mobiele weggelegd en uit de boekenkast de traditionele uitgave geplukt: „I am sent away.” Wat leest dat lekker weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breadje
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:08
Ik snap het probleem niet helemaal, de journalist brand de I-phone af als e-reader en geeft juist verschillende argumenten waarom een echte e-book reader beter zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
breadje schreef op zondag 04 januari 2009 @ 13:20:
Ik snap het probleem niet helemaal, de journalist brand de I-phone af als e-reader en geeft juist verschillende argumenten waarom een echte e-book reader beter zou zijn.
Zonder dat hij zelf ooit een echte ebook reader heeft geprobeert? Na drie hoofdstukken vlucht hij al terug naar het oude vertrouwde papier. Waarom dan niet ten minste 1 echte ereader?

Pretendeer als journalist dan niet dat je de mogelijkheden hebt onderzocht:
Co Welgraven onderzocht de nieuwe mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_T
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:29
Misschien dat jullie mij als experts zouden kunnen helpen :P. Ik heb een klein projectje voor mezelf opgezet waarin ik mijn muziekstukken op een digitale lessenaar wil hebben. Grote voordeel daarbij is natuurlijk dat de stukken niet meer weg kunnen waaien als we buiten spelen. Nou heb ik daar eens over nagedacht en qua standaard zou zoiets al voldoen.

Enigste wat dan overblijft is het scherm. Een tft-scherm is in de hoeken niet zo goed zichtbaar en zon en een tft gaan ook niet echt samen. Nou had ik me bedacht om dat op te lossen door een eBook-reader te gebruiken.

Alleen ben ik niet zo into eBooks dus ik heb een paar vragen die jullie als ervaringsdeskundigen wellicht wel weten. Is een eBook-reader nog te gebruiken in de zon? Maar, en da's wellicht het belangrijkste; kan een huidige eBook-reader 2 A4'tjes naast elkaar laten zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Tha_T schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 16:51:
Alleen ben ik niet zo into eBooks dus ik heb een paar vragen die jullie als ervaringsdeskundigen wellicht wel weten. Is een eBook-reader nog te gebruiken in de zon?
Ja.
Maar, en da's wellicht het belangrijkste; kan een huidige eBook-reader 2 A4'tjes naast elkaar laten zien?
Nope, helaas. De grootsten (ik denk iRex), zijn net geen A4. Dus als je er 2 wilt hebben, is dat een erg duur grapje. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Tha_T schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 16:51:
Is een eBook-reader nog te gebruiken in de zon?
Voor een e-ink display geldt: hoe meer licht hoe beter. Net zoals bij papier, in het donker heb je een lampje nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:38
Ik kwam de BeBook tegen op Amazon UK voor GBP 220, wat Google voor mij omrekent naar € 250. Dat vind ik toch wel heel erg aantrekklijk i.c.m. de ondersteuning van al die open formaten (o.a. txt, pdf) i.p.v. compleet afgegrendeld te zijn.

Ik denk er nog een paar dagen over na, maar ik denk dat ik die wel ga kopen!

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
CanonG1 schreef op zondag 01 februari 2009 @ 22:41:
Ik kwam de BeBook tegen op Amazon UK voor GBP 220, wat Google voor mij omrekent naar € 250. Dat vind ik toch wel heel erg aantrekklijk i.c.m. de ondersteuning van al die open formaten (o.a. txt, pdf) i.p.v. compleet afgegrendeld te zijn.

Ik denk er nog een paar dagen over na, maar ik denk dat ik die wel ga kopen!
Neem ook de Sony in overweging: http://www.amazon.co.uk/S...ics&qid=1233561257&sr=1-3

Ondersteund ook al die formaten en meer. Bovendien kun je dan bijvoorbeeld ook Calibre gebruiken om je bibliotheek te beheren. Ik ben er erg tevreden mee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfred Vink
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-02-2024
Ik overweeg de aanschaf van een ereader, voornamelijk voor het bij de hand hebben van vele manuals en naslagwerken, vandaar mijn vraag.

Hoe zit het met zoekfuncties op de verschillende apparaten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Alfred Vink schreef op maandag 09 februari 2009 @ 16:54:
Ik overweeg de aanschaf van een ereader, voornamelijk voor het bij de hand hebben van vele manuals en naslagwerken, vandaar mijn vraag.

Hoe zit het met zoekfuncties op de verschillende apparaten ?
Dan moet je toch een touchscreen hebben. Tenzij de manuals goede inhoudsopgaves hebben? Dwz met HTML links.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfred Vink
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-02-2024
Roamor schreef op maandag 09 februari 2009 @ 17:01:

Dan moet je toch een touchscreen hebben. Tenzij de manuals goede inhoudsopgaves hebben? Dwz met HTML links.
Het gaat er juist om dat de inhoudsopgave vaak de inhoud niet goed weergeeft en ik dus op keywords moet kunnen zoeken in voornamelijk pdf's.

De Sony 505 of de iRex dus ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Alfred Vink schreef op maandag 09 februari 2009 @ 17:08:
[...]

Het gaat er juist om dat de inhoudsopgave vaak de inhoud niet goed weergeeft en ik dus op keywords moet kunnen zoeken in voornamelijk pdf's.

De Sony 505 of de iRex dus ?
505 heeft helaas geen invoermogelijkheid, dus dan zul je de 700 moeten overwegen. Als je veel PDF's wilt lezen, is het grotere scherm van de iRex wel een pluspunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wederom een algemene vraag;

ik denk er over na om een e-reader aan te schaffen, maar de enige reden waarom ik dit zou willen doen is omdat ik een grote hoeveelheid .pdf. bestanden in mijn bezit heb en lezen vanaf een normale monitor is ruk. nou blijkt dat de meeste e-readers niet zo goed met .pdf overweg kunnen. Is er een manier om .pdf bestanden te converteren? Het gaat in dit geval vooral om leesboeken, dus is het niet gewoon mogelijk om alles om te zetten in een .doc of .html formaat?

[edit]

nog een vraag; bieden 4 grijstinten voldoende kleurdiepte om b.v. zwart-wit manga's te lezen?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2009 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:41
Is er hier iemand met een Bookeen Cybook? Ik vraag me af of het mogelijk is om een A4 pdf liggend te bekijken. (Dus je de ebook liggend gebruikt en zo dus de volledige breedte kan gebruiken van een A4 pdf)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 09 februari 2009 @ 21:46:
wederom een algemene vraag;

ik denk er over na om een e-reader aan te schaffen, maar de enige reden waarom ik dit zou willen doen is omdat ik een grote hoeveelheid .pdf. bestanden in mijn bezit heb en lezen vanaf een normale monitor is ruk. nou blijkt dat de meeste e-readers niet zo goed met .pdf overweg kunnen. Is er een manier om .pdf bestanden te converteren? Het gaat in dit geval vooral om leesboeken, dus is het niet gewoon mogelijk om alles om te zetten in een .doc of .html formaat?

[edit]

nog een vraag; bieden 4 grijstinten voldoende kleurdiepte om b.v. zwart-wit manga's te lezen?
ja
http://afmag.net/pdf-and-the-sony-reader.html

http://afmag.net/converti...nmsh_lrsparser-combo.html

zeker
http://afmag.net/reading-...he-definitive-review.html

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

simplendi schreef op maandag 09 februari 2009 @ 21:53:
Is er hier iemand met een Bookeen Cybook?
Ik heb een Cybook. Maar PDF mijd ik als de pest. Het is een vreselijk inflexibel formaat. Er komt nieuwe software aan die zou het wat beter moeten maken. Maar echt veranderen kan je het niet.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-08 16:56
Hoe is het aanbod van (nieuwe) NL boeken die je kan lezen op een eBookreader? En aan wat voor tarieven moet ik dan denken?

[ Voor 22% gewijzigd door McVirusS op 10-02-2009 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
McVirusS schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 16:33:
Hoe is het aanbod van (nieuwe) NL boeken die je kan lezen op een eBookreader? En aan wat voor tarieven moet ik dan denken?
Volgens mij is het momenteel nogal karig op de Nederlandse markt qua ebooks. Wellicht zodra Sony (en Amazon?) eindelijk eens de overstap maken.

Tot die tijd kun je prima vermaken met het gratis Gutenberg Project. Voor ieder wat wils. ;)

• DHerbig
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-09 09:40
Op 1dagfly wordt momenteel de Bebook aangeboden voor 290 euro (incl. verzendkosten). Aanbieding duurt nog tot donderdag 12-2 12.00 uur.
Ik ga er nu eentje bestellen! :)
nou, er is eindelijk wat meer nieuws over kleuren readers. De FlePIA heeft eindelijk een prijs gekregen. Vergeleken met de initiele prelaunch prijs van 1500-2000 dollar is het wat goedkoper geworden, maar 900 dollar is nog steeds veel te veel voor een reader natuurlijk. Al is ie in magazine-formaat en kleur.

Ik ben benieuwd of de refreshtijd wat sneller is geworden. De eerste prototypes hadden een halve minuut nodig voor een nieuwe pagina.

http://www.fastcompany.co...eader-screen-bigger-color

edit: blijkbaar is de snelheid idd veel beter geworden, maar nog steeds onacceptabel traag http://www.youtube.com/watch?v=dVd6TxUC6BY

[ Voor 24% gewijzigd door kmf op 12-02-2009 10:44 ]

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

McVirusS schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 16:33:
Onder anderen

http://www.ebook.nl/store/

• Roamor
  • Niet online
kmf schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 10:41:

edit: blijkbaar is de snelheid idd veel beter geworden, maar nog steeds onacceptabel traag http://www.youtube.com/watch?v=dVd6TxUC6BY
Ja, soms zie je dat het scherm 3 keer een laag aanbrengt. Ook lijken de kleuren mij erg flets, maar dat is zo moeilijk te zeggen. Persoonlijk geef ik niet zoveel om kleur, de verversingstijd si voor mij veel belangrijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:41
Ortep schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 16:06:
[...]

Ik heb een Cybook. Maar PDF mijd ik als de pest. Het is een vreselijk inflexibel formaat. Er komt nieuwe software aan die zou het wat beter moeten maken. Maar echt veranderen kan je het niet.
Ik besef dat PDF's niet aangepast kunnen worden, ik kom helaas in het dagelijks leven duizende pagina's aan datasheets tegen. Deze zijn allemaal A4 of letter formaat als je deze dan liggend als een grote rol papier zou kunnen lezen zou dit heel fijn zijn. Maar ik begrijp dat dit niet kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joco25
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-07 07:38
bij de bijenkorf (rotterdam) lag afgelopen zaterdag de cybook gen3 voor 105 euro (misschien nog wel, weet niet wanner de actie afloopt)

[ Voor 3% gewijzigd door Joco25 op 02-03-2009 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
simplendi schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 23:01:
[...]

Ik besef dat PDF's niet aangepast kunnen worden, ik kom helaas in het dagelijks leven duizende pagina's aan datasheets tegen. Deze zijn allemaal A4 of letter formaat als je deze dan liggend als een grote rol papier zou kunnen lezen zou dit heel fijn zijn. Maar ik begrijp dat dit niet kan?
Met de iRex iLiad kan dit.

Voor "technische pdf's" (datasheets, patents, etc) lijkt mij de DR1000 (iRex) nog beter geschikt, maar die wordt misschien wel erg groot/duur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchie!
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-12-2023

Dutchie!

....

Als ik het goed begrijp, als je PDF's wilt lezen kun je dus beter nog even wachten om een Ebook Reader te kopen?

Ik had gehoopt dat de technologie al verder was (o.a. kleur) en iets beter betaalbaar. Toch jammer want ik kan er echt wel eentje gebruiken. :p

Living in Australia! - Ja, ik heb dyslectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
Het probleem is niet de reader maar het pdf formaat. Dit is een compleet opgemaakt formaat en laat zich niet dynamisch aanpassen aan een andere omgeving. De meeste pdf's zijn gecreëerd voor een A4/Letter formaat. Als een reader bv een A5 formaat heeft, dan wordt alles op je scherm dus half zo groot.

Échte ebook-formats als bv mobipocket worden door de reader ge-restyled bij weergave. Bovendien kun je hier, als gebruiker, zelf lettertypes/groottes kiezen. Als je dan kiest voor een groter lettertype zal je boek spontaan in aantal pagina's toenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een interessant technologische ontwikkeling
http://www.technologyreview.com/computing/19337/page1/

details over een kleur "e-ink"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yade
  • Laatst online: 16-07 13:47
Ik heb besloten een BeBook te nemen.
  1. Hij is hier gemakkelijk verkrijgbaar.
  2. Er loopt een mooie aanbieding op www.ebook.nl (€285, en €75 aan boeken)
  3. De firmware is gebaseerd op open source software, en de firmware release cycle is frequent.
Natuurlijk vind ik de iLiad mooier qua mogelijkheden, maar hij is ook stukken duurder. En ik weet niet of ik die mogelijkheden wel allemaal zou gebruiken. Ik wil hem namelijk voornamelijk gaan gebruiken om er vanaf te lezen.

Nu hoop ik dat hij ook een beetje snel binnen is. :)

[ Voor 3% gewijzigd door yade op 18-03-2009 15:15 . Reden: Het forum maar netjes een lijstje laten maken ivm smiley codes. ;) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
yade schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 15:13:
Ik heb besloten een BeBook te nemen.
Nu hoop ik dat hij ook een beetje snel binnen is. :)
Die overweeg ik ook! Ik hoop dat hij je bevalt en dat je hier wat van je ervaringen wilt schrijven - het is ten slotte het eBookreader-ervaringentopic ;)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
kmf schreef op maandag 09 maart 2009 @ 13:31:
Een interessant technologische ontwikkeling
http://www.technologyreview.com/computing/19337/page1/

details over een kleur "e-ink"
En inmiddels ook al de eerste(?) eBookreader met kleur :) nieuws: Fujitsu start levering e-reader met kleurenscherm

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tja, officieel de eerste, maar deze was al een paar jaar geleden in het nieuws.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnoud50
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-01-2023
Adverteren met je eigen site stellen we niet zo op prijs.

[ Voor 79% gewijzigd door RoD op 21-03-2009 00:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yade
Ik heb hem sinds gisteren in mijn bezit.

Ik ben begonnen met lezen in Het Diner van Herman Koch. De eerste 100 pagina's lazen zonder problemen weg. ;)

Nee, maar goed, heel veel heb ik er nog niet mee kunnen spelen.

Een paar dingen die me wel opvielen:

Het scherm ververst niet helemaal perfect. Met andere woorden: heel vaagjes, niet storend, zie je de vorige pagin's nog achterblijven op het scherm. Ik vind het persoonlijk wel iets hebben. Het maakt je scherm wat minder egaal waardoor het wat meer een papier idee geeft dan anders. Mogelijk dat dit bewust is gedaan, maar ik denk eigenlijk dat het een imperfectie is. Persoonlijk hou ik wel van imperfecties mits ze niet storend zijn. Het geeft apparaten een eigen karakter. (Denk ook aan oude home computers met bugs die mensen konden misbruiken om dingen te bereiken die eigenlijk niet mogelijk waren. Ik hou er van, maar dat terzijde.)

Ik vind het lettertype te groot. Ik ga kijken of ik dit kleiner kan krijgen. Ik moet nu net iets te vaak op een knopje drukken naar mijn zin.

Verder heb ik nog niet echt op of aanmerkingen. Het werkt eenvoudig en goed. Ik vraag me alleen af waarom er een SIM slot bij de accu zit. ;)

Wat ik wel wil is uiteindelijk RSS feeds gebruiken om een mobipocket of iets anders leesbaars op de BeBook te maken met actueel nieuws van internet. Helaas bevatten veel RSS feeds alleen maar een korte samenvatting uit het nieuws bericht en linken ze door naar de pagina met de content. Naast dat ik nog geen WiFi op het apparaat heb en ik ook de berichten op de hei wil kunnen lezen is het ook nog zo dat de html pagina's er op de BeBook waarschijnlijk niet fijn uit zullen zien en de content waar het omgaat omgeven is met rotzooi van de pagina zelf. Ik denk dus dat ik er uiteindelijk zelf een kleine RSS to eBook tool ga schrijven met de mogelijkheid om de content op de juiste manier te verzamelen, als ik niet zoiets al kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
yade schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 13:00:
Ik heb hem sinds gisteren in mijn bezit.
Leuk om te lezen dat hij op zich goed werkt en ook goed bevalt. Ik moet even kijken of ik hem deze maand koop of volgende maand (ligt aan de €€€'s).

De BeBook ondersteunt geen SDHC, toch? Dus maximaal 2Gb aan SD-kaartje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yade
4GB SD kaarten schijnen, al zijn ze zeldzaam, ook nog te bestaan. Maar ik vraag me af of iemand dat nodig heeft. Als MP3 speler zal ik de BeBook in ieder geval niet snel gebruiken, simpelweg omdat ik daar een ander apparaat voor heb.

Hij heeft intern al 512MB, dus dat is al genoeg in principe voor boeken. Alleen wil ik de firmware nog updaten, aangezien daar een verbetering in schijnt te zitten omtrent fonts in mobipocket boeken. Hiervoor heb je een SD kaart nodig die groter is dan 128MB en maximaal 1GB mag zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
JeroenH schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 13:21:
[...]

Leuk om te lezen dat hij op zich goed werkt en ook goed bevalt. Ik moet even kijken of ik hem deze maand koop of volgende maand (ligt aan de €€€'s).

De BeBook ondersteunt geen SDHC, toch? Dus maximaal 2Gb aan SD-kaartje?
Klopt, de meeste huidige ereaders gaan tot 2GB. Als je budget overigens op zo'n 300 euro ligt, overweeg dan ook de Sony PRS505. Een prachtig metalen design (ik heb de donkerblauwe) en veel ondersteuning voor andere formaten.

Ik weet niet of je veel met PDF's gaat werken, maar daarvoor is 6" imho net iets te klein, maar dat geldt voor zowel de BeBook als de Sony.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
yade schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 16:00:
4GB SD kaarten schijnen, al zijn ze zeldzaam, ook nog te bestaan. Maar ik vraag me af of iemand dat nodig heeft.
Ik heb 8GB (4GB SD(niet HC) kaart + 4GB memorystick) maar meer zal nog handiger zijn. Ik lees dan ook voornamelijk manga op m'n Sony PRS505, en deze varieren van 50MB tot 500MB per "volume"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

yade schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 16:00:
4GB SD kaarten schijnen, al zijn ze zeldzaam, ook nog te bestaan. Maar ik vraag me af of iemand dat nodig heeft.
Ik heb een Cybook en daar staan nu ruim 350 boeken op en die is nog niet voor de helft vol. En één er van is een woordenboek dat in zijn eentje al groter is dan 20-30 van mijn andere boeken. Ik denk dat er zo tegen de 900-1000 boeken op kunnen. Een SD kaart gebruik ik alleen maar om de firmware te updaten

Als je er strips op wilt kijken heb je veel ruimte nodig. Dat zijn plaatjes en die nemen extreem veel meer ruimte in beslag dan (gezipte) tekst. Persoonlijk vind ik strips niet zo prettig op een eReader. Ik mis de kleur en de afmetingen. Dus daar gebruik ik een tablet PC voor. Maar daar zit dan ook een 60 Gig disk in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchie!
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-12-2023

Dutchie!

....

@Ortep wat voor tablet PC heb je dan voor je strips?

Living in Australia! - Ja, ik heb dyslectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Ortep schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 19:53:
Persoonlijk vind ik strips niet zo prettig op een eReader. Ik mis de kleur en de afmetingen. Dus daar gebruik ik een tablet PC voor. Maar daar zit dan ook een 60 Gig disk in
Maar afgezien van de kleur en de afmetingen is het wel erg scherp. Ik lees zelden strips op mijn reader, maar ook daarvoor ligt er een mooie toekomst in het verschiet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Stalllone schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 20:35:
@Ortep wat voor tablet PC heb je dan voor je strips?
Een hele oude trage HP. Maar voor strips goed genoeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik moet even kijken of ik hem deze maand koop of volgende maand (ligt aan de €€€'s).
De belastingdienst gunt mij geen e-book reader :( ;), dat wordt dus volgende maand of de maand daarna... Balen maar niets aan te doen. Heb ik nog een tijdje langer de tijd om te lezen over de BeBook en wie weet komen er in die tijd wel weer nieuwe firmware-updates uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHerbig
yade schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 13:00:

Het scherm ververst niet helemaal perfect. Met andere woorden: heel vaagjes, niet storend, zie je de vorige pagin's nog achterblijven op het scherm.
Dit heb ik op mijn Bebook niet. Je zou het denk ik niet hoeven te accepteren, want het is dus niet normaal. Maar als je het leuk vindt... :)
[...]
De BeBook ondersteunt geen SDHC, toch?
Jawel, hoor. Ik heb er een 4GB SDHC kaartje in en 't werkt perfect. Ik lees op het Bebook-forum dat mensen nog wel grotere kaartjes erin hebben, alleen dat kan ten koste gaan van de snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
DHerbig schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 11:46:
Jawel, hoor. Ik heb er een 4GB SDHC kaartje in en 't werkt perfect. Ik lees op het Bebook-forum dat mensen nog wel grotere kaartjes erin hebben, alleen dat kan ten koste gaan van de snelheid.
Kijk, dat is wel goed nieuws. SDHC-kaartjes kosten bijna niets meer en ik heb een paar Gb aan boeken, tijdschriften, e.d. en het zou handig zijn om veel tegelijk mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

DHerbig schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 11:46:
Dit heb ik op mijn Bebook niet. Je zou het denk ik niet hoeven te accepteren, want het is dus niet normaal. Maar als je het leuk vindt... :)
Op de Cybook kan je kiezen, gewoon verversen of dat via een 'flash' doen. Dat laatste duurt iets langer en je pagina wordt dan tussendoor een keer 'negattief' gemaakt. Dat voorkomt ghosting

Ik weet dat de BeBook verwant is aan de Cybook is dat daar ook niet een keuze instelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yade
De BeBook maakt het scherm standaard negatief. Toch zie ik nog ghosting, al is het heel licht. ;) Nu valt mij een imperfectie altijd meer op dan een ander heb ik gemerkt, maar goed. Ik stoor me er dus niet aan.

Van de week wilde ik dus de firmware flashen, wat mislukte met het SD kaartje wat ik had. Dat is natuurlijk nooit leuk, een nieuw apparaat hebben, flashen en vervolgens ontdekken dat je hem niet kan gebruiken.

Maar, na de aanschaf van een nieuw SD kaartje wilde het updaten van de firmware wel lukken. Gelukkig was de update wel nuttig; ik heb nu niet meer van die koeienletters. De nieuwe font is zeer prettig om te lezen.

Wel jammer was dat na de update mijn PID veranderd was én toevallig ook nog eens de site waar ik mijn ebooks vandaan had plat lag dus ik alsnog niet kon lezen. Ik heb me toen maar eens verdiept in het DRM vrij maken van ebooks en dat is gelukt, dus uiteindelijk kon ik ze wel lezen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
yade schreef op zondag 29 maart 2009 @ 16:41:
Wel jammer was dat na de update mijn PID veranderd was én toevallig ook nog eens de site waar ik mijn ebooks vandaan had plat lag dus ik alsnog niet kon lezen. Ik heb me toen maar eens verdiept in het DRM vrij maken van ebooks en dat is gelukt, dus uiteindelijk kon ik ze wel lezen. ;)
En zie daar slechts één van de vele redenen om DRM te mijden als de builenpest, en ook één van de redenen dat de BeBook mij zo aanspreekt: ik kan mijn vele gigabytes aan txt, pdf, rtf, htm en doc bestanden gewoon lezen zonder enige belemmering door wie dan ook. Net zoals de boeken in mijn boekenkast :) En zo hoort het ook, vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Gisteravond toch maar de BeBook besteld... bij chear.nl, de goedkoopste uit de Tweakers pricewatch - en ik heb er al eerder naar tevredenheid hardware besteld. Naar verwachting wordt hij morgen bezorgd. Ik ben zeer benieuwd.

In de tussentijd heb ik al iets van 8,5 Gb aan e-books gedownload, ik kan er dus even tegenaan ;)

Zodra ik hem heb uitgebreid bericht.

[ Voor 5% gewijzigd door JeroenH op 31-03-2009 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

JeroenH schreef op zondag 29 maart 2009 @ 21:36:
En zie daar slechts één van de vele redenen om DRM te mijden als de builenpest, en
Groot gelijk. Drm is een ramp
ook één van de redenen dat de BeBook mij zo aanspreekt: ik kan mijn vele gigabytes aan txt, pdf, rtf, htm en doc bestanden gewoon lezen zonder enige belemmering door wie dan ook. Net zoals de boeken in mijn boekenkast :) En zo hoort het ook, vind ik.
Maar dat heeft niets met een BeBook te maken. Ik kan exact dezelfde boeken op mij Cybook lezen. En mensen met een Sony of een Iliad kunnen dat ook. Die basis formaten zijn altijd wel leesbaar. Je moet ze hooguit een keer door een converter trekken. Maar dat is 15 seconden werk. Dat levert je geen DRM op, ze blijven 'vrij'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Oh ja, een tip als je veel PDF's moet lezen. Check het programma RasterFarian, dat marges makkelijk voor je wegsnijdt, zodat de tekst gemaximaliseerd wordt en beter te lezen valt op kleinere schermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Roamor schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 19:56:
Oh ja, een tip als je veel PDF's moet lezen. Check het programma RasterFarian, dat marges makkelijk voor je wegsnijdt, zodat de tekst gemaximaliseerd wordt en beter te lezen valt op kleinere schermen.
Rasterfarian doet wel ietsie meer. Die maakt eigenlijk plaatjes van de pagina's en vergroot daarnaasthet contrast en scherpte, maar je kan na afloop dus niet meer je fonts vergroten en zo. Dus enkel handig als je de PDF ook per pagina wilt hebben. (maar is enkel bedoeld voor de Sony Reader)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
kmf schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 20:07:
[...]

Rasterfarian doet wel ietsie meer. Die maakt eigenlijk plaatjes van de pagina's en vergroot daarnaasthet contrast en scherpte, maar je kan na afloop dus niet meer je fonts vergroten en zo. Dus enkel handig als je de PDF ook per pagina wilt hebben. (maar is enkel bedoeld voor de Sony Reader)
Klopt, je kunt aangeven of hij halve pagina's of kwartpagina's moet maken. PDF's die voorheen slecht te lezen waren, worden er een stuk beter van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ortep schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 19:46:
Groot gelijk. Drm is een ramp
En dom. Onbegrijpelijjk dat het nog steeds gebruikt wordt.
Maar dat heeft niets met een BeBook te maken. Ik kan exact dezelfde boeken op mij Cybook lezen. En mensen met een Sony of een Iliad kunnen dat ook. Die basis formaten zijn altijd wel leesbaar. Je moet ze hooguit een keer door een converter trekken. Maar dat is 15 seconden werk. Dat levert je geen DRM op, ze blijven 'vrij'
De BeBook en de 'technisch gelijken' hebben naar mijn idee toch wel de beschikking over meer vrije formaten dan de andere readers die ik tegenkwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

JeroenH schreef op woensdag 01 april 2009 @ 08:52:
De BeBook en de 'technisch gelijken' hebben naar mijn idee toch wel de beschikking over meer vrije formaten dan de andere readers die ik tegenkwam.
Noem eens een 'vrij' formaat dat ik niet met een Cybook kan lezen? Hier is het lijstje met formaten: http://bookeen.com/specs/ebook-software.aspx dat standaard wordt ondersteund. Eigenlijk heb je alleen maar HTML of TXT nodig. Alle andere formaten kunnen hier zonder enig probleem naar worden omgezet. Of andersom, van HTML kan je ongeveer alles maken. Iedere editor kan alles naar alles omzeten met de een of andere vorm van 'save as' Er is nauwelijks echt verschil tussen. TXT is de basis van alles. Zeg maar de echte inhoud. De rest is alleen versierde TXT. Ieder op zijn eigen manier.Het nadeel van TXT is dat je weinig aan opmaak kan doen, geen inhoudsopgave en plaatjes en dat soort dingen.DOC, HTML en RTF kunnen dat wel. En PRC/Mobi, is niets anders dan een gezipte HTML zodat je boeken kleiner worden. De MobiCreator software leest bijna alles in en maakt er lekker kleine PRC van. Deze software is zelfs een van de weinige die ook iets normaals kan maken van dat afschuwelijk inflexibele PDF formaat.

Het voordeel van PRC is dat het een echt boek formaat is. Helemaal gespecialiseerd op readers in de een of andere vorm.
Ik zet zelf standaard alles om naar Mobi omdat je daar dingen in kwijt kan als boek titel, schrijver, taal, genre, cover, enz enz. Net als je bij een MP3 alle tags kan invulen. Dat lukt je niet bij een TXT file. Bovendien is het kleiner dan de oorspronkelijke HTML.

En PRC/Mobi wil niet zeggen dat er DRM op zit. Het is een mogelijkheid, maar absoluut niet noodzakelijke. Er zijn schrijvers zat die gratis boeken anbieden zonder DRM in PRC formaat.

[ Voor 20% gewijzigd door Ortep op 01-04-2009 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik heb het vooral over de Sony en dat Amazon-apparaat, het was geen aanval op de Cybook...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
JeroenH schreef op woensdag 01 april 2009 @ 10:08:
Ik heb het vooral over de Sony en dat Amazon-apparaat, het was geen aanval op de Cybook...
De Kindle is inderdaad veel te beperkt om interessant te zijn, maar de Sony? Sony heeft weliswaar een eigen LRF formaat, maar slikt verder alle reguliere formaten.

Ik blijf zelf ook ver weg van DRM, maar ik koop dan ook nooit een ebook. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHerbig
Ortep schreef op woensdag 01 april 2009 @ 10:02:
dat afschuwelijk inflexibele PDF formaat
Ik vind PDF toch wel iets hebben als je ze zelf maakt. Dan kun je precies de paginagrootte en lettertype/grootte/dikte maken die je in je E-reader terug wilt zien. Te vaak merk ik dat de Bebook moeite heeft met het lezen van bepaalde formaten en er dan te kust en te keur spaties, onlogische woordafbrekingen en vreemde tekens ingooit. Dat verhinder ik door de boeken in PDF om te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik heb mijn BeBook! Ik heb er gisteravond even gauw een boek opgezet (the Fourth Protocol) wat ik al aan het lezen was op mijn mobiele telefoon, en ik kon direct beginnen. In ieder geval al een 10+ voor start-up gebruikersvriendelijkheid :)

Later meer, moet nu aan het werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik heb de BeBook nu twee dagen. Eerste bevindingen:

- Zeer, zeer eenvoudig in gebruik. Menu-navigatie is doodeenvoudig en intuitief, het lezen kan niet simpeler.
- Pagina omslaan is niet zo snel, maar ik ben er nu al aan gewend. Als ik de laatste regel aan het lezen ben sla ik al om en dan kan ik vrij wel direct verdergaan bovenaan de nieuwe pagina.
- Het leescomfort is erg goed. Ik lees al jaren boeken op mijn PDA en mobiele telefoon, en daar had ik al geen moeite mee, maar dit is toch echt beter. Ik mis alleen wel de backlight een beetje, nu kan ik niet in het donker lezen :) Maar in fel zonlicht werkt dit juist weer vele malen beter.
- Het apparaat zelf is niet zo groot en zwaar, maar het leren mapje zorgt ervoor dat hij maar nét in de binnenzak van mijn jas past. Het mapje beschermt echter wel goed dus ik haal het er niet af.
- De connectie met de computer is USB 1… dat is niet briljant. Maar een SD-kaartje in de ingebouwde card reader van mijn laptop is stukken sneller
- Ik lees overwegend TXT-bestanden (romans) en wat ik nu gezien heb gaat dat uitstekend. Ik heb een paar PDF’s getest, een paar boeken, twee gratis kranten (Metro en de Pers) en een paar tijdschriften, en daarmee had ik wisselend succes. Sommige van de boeken zagen er prima uit, anderen waren in geen enkele zoommodus goed leesbaar. De kranten in PDF waren helaas niet leesbaar, in geen enkele zoommodus. Dat was erg jammer, dat had ik wel een leuke functie gevonden zodat ik ’s ochtends in de trein een krantje digitaal kon lezen. Daar ga ik nog wel eens naar kijken of ik het PDF om kan zetten in iets wat beter leesbaar is. Tijdschriften waren ook weer ‘hit-and-miss’; scientific american was nauwelijks leesbaar omdat de opmaak door de war lag en de letters erg klein werden gerenderd, ook in de hoogste zoommodus, maar Homepower Magazine werkte juist wel weer aardig. PDF lijkt dus niet het meest briljante formaat te zijn, althans niet op BeBook. Ik vind het geen drama, ik zal hem 95+% gebruiken om romans te lezen en dat gaat simpelweg het beste in TXT, maar het zou leuk zijn als de PDF-mogelijkheden nog wat verbeterd worden.
- Ik heb de MP3-speler even getest - het werkt maar ik zie me dit niet gebruiken.
- Ik heb firmwareversie 2.01, inmiddels is 2.02 te krijgen dus ik ga kijken wat dat voor verbeteringen oplevert.
- Het is een enorm leuk apparaatje om aan je collega’s en vrienden te showen ;)

Al met al ben ik er erg blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

DHerbig schreef op woensdag 01 april 2009 @ 20:41:
[...]

Ik vind PDF toch wel iets hebben als je ze zelf maakt. Dan kun je precies de paginagrootte en lettertype/grootte/dikte maken die je in je E-reader terug wilt zien.
Dat is inderdaad een voordeel, als je ze zelf maakt. Het nadeel blijft dat je het niet 'on the fly' kan veranderen. Wat ik met grote regelmaat doe is het lettertype tijdens het lezen aanpassen. Bij extreem veel licht, zoals vandaag hier recht in de zon, kies ik een kleinere letter. Als het donker is, 's avonds laat met een klein leeslampje maak ik de letter weer groter. Ook verander ik met regelmaar het lettertype, ook afhankelijk van de omstandigeheden of mijn stemming. Dat is iets wat onmogelijk is met PDF. Jij kan bv een, in jouw ogen prachtige PDF maken. Ik kan die dan proberen te lezen op mijn Cybook. Je hebt een grote kans dat ik jouw keuzes ziet zo prachtig vind en Verdana graag Gentium zie en bij voorkeur 1 slag kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Ortep schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 17:47:
[...]
Ook verander ik met regelmaar het lettertype, ook afhankelijk van de omstandigeheden of mijn stemming. Dat is iets wat onmogelijk is met PDF.
Sommige reader's (zoals de Sony), kunnen wel reflowen, maar bij grote PDF's heeft hij er erg veel moeite mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Roamor schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 17:49:
Sommige reader's (zoals de Sony), kunnen wel reflowen, maar bij grote PDF's heeft hij er erg veel moeite mee.
Ik weet het, maar PDF blijft rampzalig. Het gaat alleen maar goed als het van oorsprong al bijna 'goed' is en er vooral geen dingen inzitten als plaatjes, kolomen en tabellen..

Ik heb hier 3 PDF's die ik zelfs met externe software zoals ABBY Finereader nog maar nauwelijks tot een 'normaal' formaat kan krijgen. Boordevol afbreekfouten, paragraaf eindes worden te pas en te onpas ingevoegd of vergeten. Echt honderden fouten in nog geen 100 pagina's.

De beste methode tot nu toe is alles wegschrijven als losse images, ze dan inlezen en met OCR proberen er weer tekst van te maken.

Wat ook zo heerlijk is, is dat er boven aan de bladzijde de naam van het boek staat en onder aan het bladzijde nummer. Die worden vrolijk mee ingelezen en verschijnen dus midden in je tekst. Netjes omgeven door een paar lege regels. Dat kan je dan wel weer wegwerken maar het blijft primitief geklungel.

En iets wat in eerste instantie wel goed lijkt kan hopeloos fout zijn. Het ziet er dan wel netjes uit, maar de volgorde van de tektst klopt niet omdat twee kolommen zijn omgewisseld.

Eigenlijk is botweg overtypen de enige methode om van een PDF een echt handelbaar formaat te maken. Ik mijd PDF zo veel mogelijk, alleen in uiterste nood moet ik er, helaas, zo nu en dan een gebruiken.

[ Voor 12% gewijzigd door Ortep op 03-04-2009 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Ortep schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 18:37:
[...]

Ik weet het, maar PDF blijft rampzalig. Het gaat alleen maar goed als het van oorsprong al bijna 'goed' is en er vooral een dingen inzitten als plaatjes, kolomen en tabellen..
Helemaal met je eens hoor; maar helaas is het meeste 'zakelijke' leesvoer in PDF formaat. Het lijkt mij alleen redelijk te functioneren op de grotere readers. Maar die zijn momenteel imho overpriced.
De beste methode tot nu toe is alles wegschrijven als losse images, ze dan inlezen en met OCR proberen er weer tekst van te maken.
Dat is volgens mij precies wat RasterFarian doet. Legt mijn C2D wel plat overigens, het is behoorlijk intensief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Roamor schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 18:43:
Dat is volgens mij precies wat RasterFarian doet. Legt mijn C2D wel plat overigens, het is behoorlijk intensief.
Ik kan er helemaal naast zitten, maar voor zover ik weet stopt RasterFarian bij het maken van de plaatjes. Hij haalt er wel witte randen af en verhoogt het contrast. De leesbaarheid gaat dan inderdaad omhoog, het is een soort van vergroten. Maar het is nog steeds geen 'tekst' waar je wat mee kan.

Nu ja...het is zoals het is. Het wachten is op een applicatie die in staat is om echt goed van een PDF weer iets handteerbaars te maken. Tot mijn verbazing doet MobiCreator dat nog heel behoorlijk en in een recordtijd. En dat voor een gratis aplcatie(tje). Het levert je wel een PRC op, maar voor de mensen die dat niet nodig hebben of wllen: De tussenstap is een HTML en die blijft bewaard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand al wanneer de nieuwe BeBook komt?

edit: excuses, volgens de website zomer 2009. Buiten is het al zomer :)

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2009 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

PDF omzetten naar tekst: http://www.omniformat.com/
Heeft een OCR Module nodig, maar werkt erg goed: http://www.omniformat.com/download.html

Nadeel: reclame wanneer je het programma gebruikt. Maar daar valt heel goed mee te leven.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Bedankt voor de tips over MobiCreator en Omniformat, ik ze beide eens proberen.

PDF blijft volgens mij alleen populair omda het tegen bewerken beveiligd, maar met PDF Editors (zoals Foxit) is zelfs dat niet waar. Hopelijk wordt er meer en meer in bewerkelijke formaten als HTML gepubliceerd. PDF lijkt wel een beetje op DRM.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Motrax schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 11:38:
PDF omzetten naar tekst: http://www.omniformat.com/
Heeft een OCR Module nodig, maar werkt erg goed: http://www.omniformat.com/download.html

Nadeel: reclame wanneer je het programma gebruikt. Maar daar valt heel goed mee te leven.
Ik heb het net geprobeerd, wat een warrige berg spaghetti is dat zeg. Ik wil alleen converteren dus ik download vrolijk omniformat.exe. Hij begint met installeren en hij meldt dat hij ook de PDF printer nodig heeft. Minimaal versie 7.5. Waarom weet ik niet, ik wil juist van PDF vandaan en niet er naartoe. Maar goed wie weet zit er iets speciaals in. Ik download die PDFprinter en begin met installeren. Hij stopt met de installatie omdat de 'converter' er niet is |:( . Wel netjes de vraag of ik die wil downloaden. Ik zeg ja en vervolgens start hij mijn explorer en ik kom weer op de de home page uit. Toen ben ik er maar mee gestopt. Het lijkt me teveel op grapjes als op twee kanten van een papiertje schrijven Z.O.Z.

Ik blijf wel doormodderen met ABBY finereader

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Ik moet toegeven dat de installatie niet bepaald gebruiksvriendelijk is. Maar wanneer het er allemaal opstaat, is het relatief simpel. Pdf aanwijzen, kiezen naar welk formaat het moet en converteren.

Overigens ga ik bijna altijd voor plain txt formaat omdat mijn mobipocketreader dan zelf de lijnafbreking kan bepalen en dat een stuk beter leest op mijn smartphone.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Nog een paar toevoegingen aan mijn eerdere post over de BeBook:

- PDF's, welke niet specifiek voor een ebook-reader van klein formaat gemaakt zijn, zijn vrijwel onbruikbaar. Ik ga maar aan de gang met de eerder genoemde conversietools, want het zou fijn zijn als ik mijn grote collectie tijdschriften zou kunnen lezen. Ook een krantje 's ochtends zou niet gek zijn. (ik zag dat de nieuwe geplande versie van de BeBook WLAN gaat krijgen - dat zal veel mensen aanspreken omdat je dan een krant makkelijk kunt downloaden. Daar heb je dus op dit moment niets aan).
- Bij het openen van een book in TXT-formaat heeft hij het totaal aantal pagina's nog wel eens compleet mis. Pas als je de laatste pagina opent zie je het totaal aantal pagina's wijzigen in het echte aantal pagina's. Beetje raar maar niet onoverkomelijk. Een truukje hieromheen is om alvast even naar de laatste pagina en weer terug te springen, dan staat het goed.
- Ik heb één vastloper gehad. Ik weet niet meer precies wat ik deed, volgens mij zat ik te bladeren in een PDF, maar ineens bleef het lampje rood branden en wilde de BeBook niets meer. Aan/uit zetten lukte ook niet, dus met een paperclip gereset. Daarna kon ik gewoon verder.
- Af en toe lukt het openen van een complexer document (PDF, LIT) niet. Het apparaat uit en aan zetten verhelpt dat.

Buiten deze paar gekkigheden ben ik zeer blij met de BeBook. Ik lees me helemaal suf en het ietwat traag wisselen van de pagina merk ik niet eens meer. Het feit dat PDFs een zwak punt zijn vind ik jammer, en daar ga ik BeBook ook zeker over aanschrijven. Als ik het goed begrepen heb reageren ze vrij goed op klachten en tips. Ik moet ook nog een firmware-upgrade doen, wellicht dat dat al sommige van bovengenoende dingetjes verhelpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

JeroenH schreef op zondag 05 april 2009 @ 15:07:
- Bij het openen van een book in TXT-formaat heeft hij het totaal aantal pagina's nog wel eens compleet mis. Pas als je de laatste pagina opent zie je het totaal aantal pagina's wijzigen in het echte aantal pagina's. Beetje raar maar niet onoverkomelijk. Een truukje hieromheen is om alvast even naar de laatste pagina en weer terug te springen, dan staat het goed.
Dat is een discussie die al loopt sinds er eBook reders zijn. Een pagina nummer heeft geen betekenis in een ebook. Simpelweg omdat het aantal pagina's verandert als je over gaat naar een ander font of naar een andere grootte. Zelfs al lezen wij hetzelfde boek dan heb ik er niets aan als jij me laat weten dat je op pagina 234 zo'n bijzonder stukje las. Dat kan best wel mijn pagina 196 zijn.

Wat ook tot verstoring leidt is het uitvullen van de regels. Dat heeft een ander effect als je naar voren gaat dan als je naar achteren gaat. Een bladzijde begint in principe met één enkel woord links boven. Daarna gaat de software net zo lang woorden plaatsen als er op een regel passen en springt dan naar de volgende regel. Eindig je dan onder aan de bladzijnde rechts onder precies met een woord dan maakt het weinig uit of je heen of weer gaat. Maar als je bv op de laatste regel maar één enkel woord hebt, zal je bij het terug bladeren dat woord waarschijnlijk rechts onder worden geplaatst en dan gaat het uitvullen achteruit tot je weer boven bent. Je kan je voorstellen dat je dan anders uit kan/zal komen. Vooral als er veel lange worden in de tekst staan kan dat flink gaan springen. Soms kom je op dezelfde regel uit, maar soms zit je er eentje naast. En dat kan fors oplopen omdat je dan bij de volgende bladzijde weer ergens anders begint en dus ook anders uitkomt. Blader voor de grap eens 50 bladzijden vooruit en dan weer terug. Dus vanaf 234 naar 284 en dan weer naar 234. Je hebt een grote kans det je er wel een hele bladzijde naast zit.

In een eBook moet je gewoon niet in bladzijden denken. Hooguit in hoofdstukken en paragrafen. Vergelijk het maar met een oude perkament rol. Daar had je ook geen bladzijden. Je las gewoon door tot hij 'op' was. Bladzijden zijn een overblijfsel van papieren boeken.
Het feit dat PDFs een zwak punt zijn vind ik jammer, en daar ga ik BeBook ook zeker over aanschrijven. Als ik het goed begrepen heb reageren ze vrij goed op klachten en tips.
Ik hoop dat het je lukt, dan wil ik graag horen/leren hoe het moet. Maar tot nu toe is er niet één reader die het echt goed kan. Zelfs een vrij krachtige PC met vele honderden megs aan software zoals Acrobat, Abby en Word kan het niet echt goed zonder menselijk ingrijpen. En zelfs als ze het voor elkaar krijgen om een PDF er enigszins leesbaar op te krijgen dan heb je nog steeds niet de mogelijkheid van een echte (betrouwbare) reflow. Zeker niet bij complexe documenten. PDF is er gewoon niet voor gemaakt. Het is juist gemaakt om niet te kunnen veranderen. En dingen als font keuze in type en grootte zijn nog een stap verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk als je zegt dat pagina's niet meer van belang zijn bij ebooks (bij reflowable formats althans), en dat maakt mij ook niet zoveel uit. Wat mij bevreemdde is dat het apparaat niet even per geval uitrekent hoeveel pagina's het huidig weergegeven document gaat hebben onder de huidige omstandigheden (schermgrootte, fontgrootte, font, marges, etc.). Dat hij een een paar pagina's naast zit kan me niet boeien, maar in de gevallen die ik zie gaat het om een factor vier! Een intern truukje wat ik voor kan stellen is dat het apparaat bij het openen van een document even gauw naar de laatste pagina en weer terug gaat (feitelijk wat ik handmatig doe) zodat het totaal aantal pagina's weer goed staat. Een reden dat dit niet gebeurt zou kunnen zijn dat het openen van een document dan nóg langer duurt. Nogmaals: ik vind het geen onoverkomelijk punt, maar een beetje typisch dat er niet aan gedacht is.
Ik hoop dat het je lukt, dan wil ik graag horen/leren hoe het moet. Maar tot nu toe is er niet één reader die het echt goed kan. Zelfs een vrij krachtige PC met vele honderden megs aan software zoals Acrobat, Abby en Word kan het niet echt goed zonder menselijk ingrijpen. En zelfs als ze het voor elkaar krijgen om een PDF er enigszins leesbaar op te krijgen dan heb je nog steeds niet de mogelijkheid van een echte (betrouwbare) reflow. Zeker niet bij complexe documenten. PDF is er gewoon niet voor gemaakt. Het is juist gemaakt om niet te kunnen veranderen. En dingen als font keuze in type en grootte zijn nog een stap verder
Als BeBook antwoord geeft zal ik dat zeker hier even posten. Misschien gooi ik er ook nog wel een mailtje richting Metro/de Pers/Spits tegenaan om ze te vertellen dat hun PDF's op één van de meeste betaalbare ebook-readers niet te lezen zijn. Wie weet dat daar iemand zich er wat van aantrekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dydefox2
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-05-2023
Hoi, hier wat ervaringen vanuit een pilot in een organisatie. Het PLAN was om papier minder te gaan gebruiken en een alternatief te bieden. Eerst gestart met de Irex Iliad A5, hierbij is een enthousiaste stemming ontstaan, flexibel, batterijduur lang en simpel omzetten van documenten. Vervolgens doorgestapt naar de 1000s, want een groter scherm en andere features maakten het heel aanlokkelijk. We zijn nu twee maanden verder en deceptie op deceptie volgden elkaar op. Hardware storingen, updates die voor nieuwe storingen zorgden en software die niet aan de praat is te krijgen. Knoppen die zonder reden gingen werken en een batterij indicator met een eigen mening. Onze pilot is dan ook gestopt, want hier gaan we geen rendement uithalen. Gelukkig was het een pilot....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dydefox2 schreef op woensdag 08 april 2009 @ 12:57:
Hoi, hier wat ervaringen vanuit een pilot in een organisatie. Het PLAN was om papier minder te gaan gebruiken en een alternatief te bieden. Eerst gestart met de Irex Iliad A5, hierbij is een enthousiaste stemming ontstaan, flexibel, batterijduur lang en simpel omzetten van documenten. Vervolgens doorgestapt naar de 1000s, want een groter scherm en andere features maakten het heel aanlokkelijk. We zijn nu twee maanden verder en deceptie op deceptie volgden elkaar op. Hardware storingen, updates die voor nieuwe storingen zorgden en software die niet aan de praat is te krijgen. Knoppen die zonder reden gingen werken en een batterij indicator met een eigen mening. Onze pilot is dan ook gestopt, want hier gaan we geen rendement uithalen. Gelukkig was het een pilot....
Wat waren jullie slagingscriteria dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

dydefox2 schreef op woensdag 08 april 2009 @ 12:57:
Onze pilot is dan ook gestopt, want hier gaan we geen rendement uithalen. Gelukkig was het een pilot....
En wat doen jullie met de 'oude' readers? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
kmf schreef op woensdag 08 april 2009 @ 14:11:
Wat waren jullie slagingscriteria dan?
Precies, wat waren de verwachtingen? Mijn verwachting van mijn BeBook is dat ik er comfortabel romans op kan lezen. Daar ben ik 100% tevreden over. Dat PDF's eigenlijk compleet niet werken vind ik vervelend maar daar reken ik het apparaat niet op af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik heb de BeBook ge-update naar 2.02 - dat ging vlekkeloos met een 512Mb micro-SD kaartje in een adapter. Ik merk er eigenlijk nog niets van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo :) Zijn er ook mensen die ervaring hebben met een Sony?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 09 april 2009 @ 18:36:
Hallo :) Zijn er ook mensen die ervaring hebben met een Sony?
Ja, ik heb de 505. Wat wil je weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Roamor schreef op donderdag 09 april 2009 @ 18:44:
[...]

Ja, ik heb de 505. Wat wil je weten?
Zijn er nadelen waarvan je zegt "damn als ik dat wist had ik liever een iliad/bebook etc gekocht"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Verwijderd schreef op donderdag 09 april 2009 @ 23:52:
[...]

Zijn er nadelen waarvan je zegt "damn als ik dat wist had ik liever een iliad/bebook etc gekocht"?
Ik heb een Cybook. Dat is vrij vergelijkbaar met de Sony. Ik heb ook de Iliad in mijn handen gehad. Die laatste vind ik dus te groot. Ik kan me voorstellen dat als je hem zakelijk gebruikt dat het leuk is, maar om gewoon op je gemak te zitten lezen is me te groot, te zwaar en gaan de accu's te kort mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 09 april 2009 @ 23:52:
[...]

Nee. Er zijn echter wel beperkingen.

- 6 inch is net niet lekker voor mensen die veel PDF's lezen. Genoeg tools tot conversie, maar als je zonder gedoe PDF's wilt lezen; ga voor een groter scherm van een iLiad. Wel een stuk duurder.

-Geen wifi; maar tenzij je elke dag een krant wilt uploaden vind ik dat niet zo boeiend. Geheugenkaartjes werken net zo makkelijk.

-geen touchscreen - ga dan voor de Sony 700

IMHO is de Sony in het 6" segment de reader met de beste prijs\kwaliteit verhouding. Vrijwel iedere reader is dit segment gebruikt dezelfde vizplex schermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Roamor schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 15:38:
[...]

Nee. Er zijn echter wel beperkingen.

- 6 inch is net niet lekker voor mensen die veel PDF's lezen. Genoeg tools tot conversie, maar als je zonder gedoe PDF's wilt lezen; ga voor een groter scherm van een iLiad. Wel een stuk duurder.

-Geen wifi; maar tenzij je elke dag een krant wilt uploaden vind ik dat niet zo boeiend. Geheugenkaartjes werken net zo makkelijk.

-geen touchscreen - ga dan voor de Sony 700

IMHO is de Sony in het 6" segment de reader met de beste prijs\kwaliteit verhouding. Vrijwel iedere reader is dit segment gebruikt dezelfde vizplex schermen.
Niet verkeerd dus. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Even over de PDF's nog; MobiCreator geeft echt de beste resultaten. _/-\o_

PDF's die eerst standaard onleesbaar waren op mijn reader, zijn zowel in het door MobiCreator gemaakte PRC en HTML prima te lezen. Voor zover ik kon zien, werden ook alle links in het document automatisch herkend. Voor een niet specifiek eBook, herkende MC dit dus blijkbaar zelf! Briljant. Verder vullen alle teksten het scherm mooi.

/me Gaat even wat andere onleesbare boeken door MC gooien. :*)

[ Voor 12% gewijzigd door Roamor op 14-04-2009 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Roamor schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 12:41:
Even over de PDF's nog; MobiCreator geeft echt de beste resultaten. _/-\o_
Verbazend goed he? Voor een gratis pakket
/me Gaat even wat andere onleesbare boeken door MC gooien. :*)
Ik heb er nog 5 voor je die je mag proberen. Maar die gaan dus ECHT mis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik weet niet of deze post mag omdat het niet over een e-reader gaat maar ik kwam een andere nederlandstalige ebook winkel tegen studon.nl . Het zijn wel Mobipocket boeken, dus met een Sony wordt het lastig of zijn er hiervoor convert tooltjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Verwijderd schreef op maandag 13 april 2009 @ 18:46:
Het zijn wel Mobipocket boeken, dus met een Sony wordt het lastig of zijn er hiervoor convert tooltjes?
Mobi is HET meest voorkomende formaat. Het meest flexibel en eenvoudig te maken als je ergens anders vandaan komt. Dat is dus een nadeel van de Sony. Ze hebben (weer) een eigen formaat.

Persoonlijk zou ik geen Sony kopen juist om deze reden. Er zijn zat anderen die wat meer open zijn. Bv de Cybook en de BeBook. Voor het geld maakt het weinig uit. Zijn min of meer allemaal even duur. Op een bedrag van rond de 250-275 Euro maakt een tientje niet uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ortep schreef op maandag 13 april 2009 @ 19:56:
[...]

Mobi is HET meest voorkomende formaat. Het meest flexibel en eenvoudig te maken als je ergens anders vandaan komt. Dat is dus een nadeel van de Sony. Ze hebben (weer) een eigen formaat.

Persoonlijk zou ik geen Sony kopen juist om deze reden. Er zijn zat anderen die wat meer open zijn. Bv de Cybook en de BeBook. Voor het geld maakt het weinig uit. Zijn min of meer allemaal even duur. Op een bedrag van rond de 250-275 Euro maakt een tientje niet uit
Of Sony moet mobipocket ondersteunen, ben je meteen van het probleem af. Eigenlijk zouden alle E-readers voorlopig alle formats ondersteunen. En dan na deze ebook format "oorlog" (zo zie ik het) kan je altijd op dat ene format focussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is niet het hele verhaal.
Er van uitgaande dat het hier gaat om DRM ondersteuning: Sony ondersteunt qua DRM formaten naast het eigen formaat ook het opkomende EPUB formaat met Adobe DRM.

Voor zover ik begrepen heb kan Sony niet eens Mobi met DRM ondersteunen. Dit omdat voor het ondersteunen van Mobi met DRM op een leesapparaat als eis gesteld wordt dat geen andere DRM ondersteuning toegestaan is. Voor mij zou dit een reden zijn om juist GEEN apparaat met Mobi DRM ondersteuning aan te schaffen.

Met andere woorden, de Sony readers zijn meer 'open' dan de concurrentie met mobi DRM.

DRM-vrije boeken zouden nog beter zijn, zeker gezien de absurde prijsstelling van de e-books. Van mij mag DRM met al z'n beperkingen, maar dan wel met bijbehorende prijsstelling. Wat dat betreft ligt de bal echter bij de uitgevers, niet bij Sony of andere fabrikanten van readers.

Zelf heb ik sinds twee weken de PRS505 en ik ben er zeer tevreden mee.
Ik hoop op een spoedige introductie van dit apparaat op de Nederlandse markt.
Ortep schreef op maandag 13 april 2009 @ 19:56:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 15:43:

Zelf heb ik sinds twee weken de PRS505 en ik ben er zeer tevreden mee.
Ik hoop op een spoedige introductie van dit apparaat op de Nederlandse markt.
Ik snap ook niet waarom Sony nog steeds niets heeft uitgebracht, men blijft het maar uitstellen. Zo moeilijk kan het toch niet zijn? Of hebben ze moeite om de NL shop te vullen?

Maar goed, ik was het zat en heb hem gewoon geïmporteerd. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraag aan de 505 bezitters: Zou je de 505 inruilen voor de 700 als je de kans krijgt? vanwege de touchscreen en het lampje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 20:07:
Vraag aan de 505 bezitters: Zou je de 505 inruilen voor de 700 als je de kans krijgt? vanwege de touchscreen en het lampje?
Ik heb hem ook overwogen; punten voor iemand die met hetzelfde dilemma zit;

- 700 is sneller (oftewel, gebruik je zware PDF's?)
- 700 heeft touchscreen (Ik HAAT vingerafdrukken op mijn reader, dus dat hoeft van mij niet.)

- 700 heeft veel meer glare (mijn voornaamste afknapper) Dit komt door de extra laag op het scherm, tbv de LED's.
- 700 is zo'n 100 euro duurder.

Het is jammer dat ze in Nederland nog steeds niet IRL kunt vergelijken, in Duitsland inmiddels wel.

[ Voor 7% gewijzigd door Roamor op 14-04-2009 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Roamor schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 20:17:
[...]

Ik heb hem ook overwogen; punten voor iemand die met hetzelfde dilemma zit;

- 700 is sneller (oftewel, gebruik je zware PDF's?)
Sneller is beter wat mij betreft.
- 700 heeft touchscreen (Ik HAAT vingerafdrukken op mijn reader, dus dat hoeft van mij niet.)
Ik heb zelf een smartphone dus die vingerdrukken zie ik niet meer.
- 700 heeft veel meer glare (mijn voornaamste afknapper) Dit komt door de extra laag op het scherm, tbv de LED's.
Ok laat die 700 maar zitten, dat betekent dat ik niet in de tuin een boek kan lezen in de zon.
- 700 is zo'n 100 euro duurder.
Hmmm een minpuntje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Verwijderd schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 15:43:
Voor zover ik begrepen heb kan Sony niet eens Mobi met DRM ondersteunen. Dit omdat voor het ondersteunen van Mobi met DRM op een leesapparaat als eis gesteld wordt dat geen andere DRM ondersteuning toegestaan is. Voor mij zou dit een reden zijn om juist GEEN apparaat met Mobi DRM ondersteuning aan te schaffen.
Dat gerucht gaat de ronde ja, maar vertel dat maar niet tegen Cybook, want de volgende firmware heeft ePub en ook PDF met DRM samen met Mobi. http://bookeen.blogspot.com/

Iedere eReader roept wel dat ze PDF ondersteunen, maar dat is dus alleen in theorie zo. In de praktijk heb je er weinig tot niets aan vanwege de beperkingen van het PDF formaat zelf. Het is iets waar je eigenlijk geen rekening mee hoeft te houden.

Epub is in opkomst, maar ik zie er nog weinig tot geen boeken in verschijnen. De bulk (in normale boeken) is nog steeds mobi of het identieke azw van de Kindle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik heb nu ontdekt dat .txt het meest flexibele formaat is. Sowieso leest dat al prettig op mijn bebook, maar het is ook nog eens makkelijk om te zetten naar .rtf van 90x120 mm en dat leest helemaal briljant.

PDF's zijn hopeloos, ik heb een paar van de in dit topic genoemde conversietools geprobeerd, maar met bv. tijdschriften (veel plaatjes en ingewikkelde opmaak) kun je het 100% vergeten. Text-only documenten (zoals romans) lukken soms wel, soms niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat ik morgen even een bebook oppik bij de mediamarkt, ~320 euro.
Maar nog ik heb nog eerst even een paar vragen:
Ik ben van plan om veel ermee in bed te lezen, ik ben alleen bang dat ik in slaap het scherm kapot maak.. Bijvoorbeeld met een hand die erop blijft liggen
Hoe kwetsbaar is zo'n scherm?
Lezen hier veel mensen in bed met een e-reader?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op woensdag 15 april 2009 @ 21:02:
Ik denk dat ik morgen even een bebook oppik bij de mediamarkt, ~320 euro.
Best duur, ik heb hem voor € 289 gekocht bij chear.nl, maar daar is hij nu helaas uitverkocht.
Hoe kwetsbaar is zo'n scherm?
Ik heb er nog geen hoog-energetische experimenten mee uitgevoerd ;), maar het scherm voelt stevig aan.
Lezen hier veel mensen in bed met een e-reader?
Elke dag :)

Pagina: 1 2 ... 17 Laatste

Dit topic is gesloten.