Het eBookreader-ervaringentopic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 14 ... 17 Laatste
Acties:
  • 152.365 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megaflix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-03 19:58
Sigil is free voor zover ik weet, daar kun je epub's mee maken. Ook Calibre kan nogal wat formaten omzetten naar ebooks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Roamor schreef op zondag 31 januari 2010 @ 11:53:
Naar wat voor formaat scan je dan?
Ik hou het nu binnen het scan programma maar kan uitvoeren naar doc,txt,word,pdf (die werkt niet zo goed zag ik) html of csv.
Ik had eerst PDF gedaan maar zelfs in de grootste zoomstand was het nauwelijks leesbaar.

[ Voor 14% gewijzigd door Nick39 op 31-01-2010 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07 22:34
Nick39 schreef op zondag 31 januari 2010 @ 15:23:
[...]

Ik hou het nu binnen het scan programma maar kan uitvoeren naar doc,txt,word,pdf (die werkt niet zo goed zag ik) html of csv.
Ik had eerst PDF gedaan maar zelfs in de grootste zoomstand was het nauwelijks leesbaar.
Dan lijkt HTML me de logische keuze, aangezien ePub van XHTML gebruikmaakt. Conversie zou dan theoretisch makkelijk zijn. Maar het valt of staat bij kwaliteit van de export van het OCR-programma..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megaflix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-03 19:58
Het ligt er maar net aan wat voor soort boek het is, als het een leesboek is met weinig tot geen plaatjes, dan ligt html het meest voor de hand en anders Word/RTF. Alles wat geen fixed indeling heeft voldoet dan in principe. Als er veel plaatjes in zitten, tekst in kolommen of dat soort dingen, dan zul je bijna niet ontkomen aan PDF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik zou er dan ook HTML van maken. Vervolgens kun je met Calibre dit converteren naar vrijwel ieder ander ebook-formaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dank !! het wordt dan HTML want plaatjes zitten er niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

xahmol schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 12:46:
Koop zelf mijn boeken nu in ePub via Kobobooks.com: erg handig, US prijzen dus stukken goedkoper dan Bol.com, geen BTW en in mijn favouriete genres, SF & Fantasy in Engels, ook nog eens veel meer keuze.
Ik vind de prijzen erg erg hoog op kokobooks.com (en alle andere online winkels). Een voorbeeld ter verduiking:

Het boek Rides A Dread Legion van Raymond E. Feist kost op die site 10,49 dollar (voor de digitale versie). Koop ik echter op bookdepository.co.uk de paperback, dan wordt deze (inclusief verzendkosten!) bezorgd bij mij thuis voor 10,53 dollar!

En SF en Fantasy in het Engels, ook mijn favoriete genres kan je heel heel erg goed van usenet afhalen. En ja, dat is niet zo netjes, maar je laten afzetten door een boekenverkoper is dat ook niet. Een prijs tot 1 euro per boek is gerechtvaardigd, 80 cent voor de auteur, 15 cent voor de uitgever die er nu nog tussenzit en 5 cent voor de website voor dataverkeer/promotie.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2010 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetmolm
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:34
Leer Russisch. Dan kun je goedkoop en legaal heel veel lezen :-)

Een voorbeeld: de papieren versie van Het Verloren Symbool van Dan Brown in het Russisch kun je voor zo'n 11 euro kopen. Een volstrekt legale download vind je voor zo'n 2 euro. Zonder DRM. Je kunt kiezen uit een aantal formaten (inclusief fb2, dat in Rusland min of meer de standaard is), en je krijgt het vriendelijke verzoek geen misbruik te maken van je legale kopie. Het gaat hierbij noet om een allofmp3-achtige constructie: je kunt gewoon links van de site van de uitgever zelf volgen om bij zo'n download terecht te komen, dus de uitgever zal echt wel zijn deel van de opbrengst krijgen.

En dan is dit ook nog eens een van de duurste e-books die ze hebben. De meeste zijn rond of onder 1 euro. Een e-book voor een derde van de prijs van een papieren boek of nog minder is daar heel normaal. (Ik heb geen idee hoeveel daarvan naar de auteur gaat.)

Een aparte ontwikkeling in Rusland is dat diverse populaire 'piratensites' de laatste jaren commercieel zijn geworden: uitgevers hebben overeenkomsten met ze gesloten, waardoor een 'win-win-win'-situatie ontstaat: De uitgevers zien wat geld van de downloads, de site-eigenaren kunnen er een centje aan verdienen, en de lezers kunnen voor weinig geld legaal downloaden. (Overigens zijn er nog genoeg 'gratis' Russische sites over.)

Waarom kunnen uitgevers hier in het westen geen voorbeeld nemen aan het bedrijfsmodel van hun Russische collega's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lukin
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 01 februari 2010 @ 10:36:
[...]
Een prijs tot 1 euro per boek is gerechtvaardigd, 80 cent voor de auteur, 15 cent voor de uitgever die er nu nog tussenzit en 5 cent voor de website voor dataverkeer/promotie.
Ehm... Ik heb het ook niet zo op het 1:1 houden van de prijs van digitale boeken ten opzichte van de papieren versies maar 1 euro per boek gaat wel heel erg ver. Ik heb er geen problemen mee om dezelfde prijs als een paperback te betalen. Puur omdat als je de prijs van een boek zo laag neerzet dat een auteur miljoenen exemplaren moet verkopen om het ook maar een beetje rendabel te houden. Persoonlijk betaal ik dan liever meer om ervoor te zorgen dat de auteurs waarvan ik de boeken lees een grotere kans hebben om te kunnen leven van de verkoop inkomsten en daardoor meer en sneller boeken kunnen uitbrengen. Een mooi prijspunt vind ik daarom de prijs van een paperback, deze kan je meestal wel krijgen voor een eurotje of 7 á 8.

Daarentegen moet er wel een voordeel in zitten ten opzichte van de huidige paperback constructie. Ik wil namelijk niet maanden wachten totdat ik het boek in kwestie kan kopen. Nu word eerste de hardcover gereleased en pas daarna een "goedkopere" paperback versie. Het dreigt dezelfde kant op te gaan doordat bepaalde uitgevers de ebooks zo gaan positioneren dat deze ze vertraagd gaan uitbrengen (maanden na de hardcover), met als argument om geen geld mis te lopen bij de verkoop.

Daarentegen betaal ik bij Amazon voorlopig nog zeer schapelijke prijzen voor de boeken die ik daar koop. Het goedkoopste boek dat ik daar gekocht heb was $4.80 en het duurste $9.99. Dit dreigt echter ook anders te worden doordat recent de uitgever "Macmillian" (een van de 6 grootste amerikaanse uitgevers) eiste een andere prijs range te mogen vragen voor zijn ebooks. Namelijk $9.99 tot $15.00 dollar per stuk. Amazon heeft zich hier tijdelijk tegen verzet door hun papieren en ebooks te verwijderen uit het aanbod echter zonder content is amazon ook nergens. Dus nu mag Macmillian deze prijs hanteren. Amazon's standaard beleid is namelijk dat een ebook maximaal $9.99 mag kosten. Echter nu Macmillian dit mag heb je een grote kans dat andere dit ook gaan doen.

[ Voor 5% gewijzigd door Lukin op 01-02-2010 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:20
Lukin schreef op maandag 01 februari 2010 @ 13:49:
Puur omdat als je de prijs van een boek zo laag neerzet dat een auteur miljoenen exemplaren moet verkopen om het ook maar een beetje rendabel te houden.
Mwah, miljoenen exemplaren * 80 cent, wil ik t wel voor doen hoor!

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

matthijst schreef op maandag 01 februari 2010 @ 13:56:
[...]

80 cent per verkocht boek is volgens mij ook wat de auteur nu krijgt voor een hardcover (beginnende auteur). Bij verkoop van een paperback krijgt de auteur praktisch niks, ze moeten het hebben van de hardcoverversie.

Ik snap niet helemaal waarom mensen denken dat als een boek 1 euro is de auteur opeens veel minder krijgt. Het probleem zit toch echt bij de uitgevers die winsten van duizenden procenten willen hebben. Het verhaal over Amazon / Macmillian hierboven laat precies zien waar het probleem zit. De auteurs die via Macmillian publiceren verdienen echt niets meer of minder als het boek 15 dollar is ipv 10 dollar. Die extra 5 dollar gaat in de zak van de uitgever die voor de verkoop van ebooks minder werk hoeft uit te voeren en minder kosten heeft. De uitgevers zien het als een melkkoe. Ze lachen zich in het vuistje. Allemaal mensen die gewoon de prijs van een paperback of meer betalen voor een digitaal boek terwijl de kosten nihil zijn. Je geeft de auteur zijn kleine deel en het extra geld steek je lekker in je eigen zak.

Het gevolg van dit hebberige gedrag is het faillisement van veel uitgeverijen. Net als in de muziekindustrie. Zodra een ebook gemeengoed is gaat de massa illegaal downloaden en krijg je een herhaling van het debacle van de muziekindustrie vs mp3's. In Nederland draagt de vaste boekenprijs daar nog eens aan bij.

Ik hoop dat het snel de kant opgaat dat je de boeken gratis van de auteur kan downloaden en zelf naar eigen inzicht na het lezen een prijs mag betalen via een microbetaling. Er zijn al auteurs die hiermee een experiment gedaan hebben en die verdienden op deze manier meer geld en hadden gelijk een 1 op 1 relatie met de lezer.

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2010 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lukin
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 01 februari 2010 @ 13:58:
[...]
Het gevolg van dit hebberige gedrag is het faillisement van veel uitgeverijen. Net als in de muziekindustrie. Zodra een ebook gemeengoed is gaat de massa illegaal downloaden en krijg je een herhaling van het debacle van de muziekindustrie vs mp3's. In Nederland draagt de vaste boekenprijs daar nog eens aan bij.
Inderdaad, het digitaal uitwisselen van boeken is al jaren en jaren aan de gang echter met de komst van ereaders en het populair worden van digitaal lezen kan dit door de verouderde houding van de uitgevers industrie leiden tot dezelfde consequenties als dat het had voor de muziek industrie.

Als je kijkt naar de recent ontwikkelingen op dit gebied dan moet ik toegeven dat de uitgevers industrie het tot nu toe beter heeft aangepakt dan de muziek industrie destijds (alhoewel ik meer credit moet geven aan Amazon dan de uitgevers zelf). Het aantal legale content aanbieders en prijspunten zijn tot nu toe redelijk goed te noemen ten opzichte van de muziek industrie in deze fase van de digitalisering.

Echter staan ze, zoals door snoeki hierboven is aangeven, op het punt om een weg in te slaan die gigantisch tegen ze kan gaan werken. Op dit moment is het digitaal uitwisselen van boeken nog iets wat een vrij klein gedeelte van de online community doet. Het neemt echter steeds meer in populairiteit toe en zal waarschijnlijk exponentieel groeien door de introductie van een standaard formaat ebook (epub), wat het mp3 formaat deed voor de digitale muziek, een flinke boost geven aan de uitwisselbaarheid van muziek bestanden en de apparaten om deze af te spelen.

Daarentegen is de doelgroep van deze industrie iets anders dan die van de muziek industrie, deze is namelijk minder beinvloedbaar door trends, in tegenstelling tot muziek onder de jongeren, welke zorgen voor het mogelijk maken van de bulk van de uitwisselingen. Daarnaast is maar een klein, alhoewel groeiend, deel van de gebruikers en bezitters van ereaders en ebooks bekend met het potentieel van p2p netwerken en overige mogelijkheden om digitaal bestanden uit te wissellen. Dit komt simpelweg vanwege het feit dat de populairiteit van het lezen van boeken veel kleiner is dan dat van het luisteren naar muziek.

[ Voor 3% gewijzigd door Lukin op 01-02-2010 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:20
Dollar of 7-8 voor een nieuw boek lijkt me redelijk.
Kocht tot voor kort regelmatig boeken, maar eigenlijk heb je d'r als je ze uit hebt weinig meer aan.
20 euro weggegooid. Voor 5 euro lezen en klaar lijkt me dan een mooie optie.

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uppie8374
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-09 13:22

uppie8374

Sousousou

Niemand die ervaring heeft met studeren met e-books en e-book readers?

Rebuilding knowledge database

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
matthijst schreef op maandag 01 februari 2010 @ 13:56:
[...]

Sterker nog.
Als je prijs iets verhoogd. Laten we het op 3 euro leggen. (+ btw - maar als dat tarief gelijk wordt gesteld aan boeken gaat het dan om 18 cent -> juridisch gezien lijkt me dat ook ebooks onder het lage tarief mogen vallen, immers gaat het om de content -> we gaan natuurlijk in Nederland niet subsidieren dat er meer papier wordt gebruikt...)
1,50 voor de schrijver en de uitgever en webshop mogen de andere helft verdelen.

1,50 maal 100.000 = 150 000 euro. En dan heb je toch een leuke opbrengst als schrijver.
Ik verdien het niet hoor. (en dan nog ruim niet)
En ik ga er vanuit dat een succesvolle schrijver al snel meer dan 100.000 boeken kan verkopen. Sonja Bakker verkocht in 2007 bijv 500.000 (papieren) exemplaren. En dat nog wel tegen de huidige hoge prijzen.

Wanneer je dus de prijzen zo extreem gaat verlagen, dan ga ik er vanuit dat er ook veel meer boeken verkocht gaan worden. In dat geval kunnen veel meer schrijvers 500.000 exemplaren per jaar verkopen.

Leg mij eens uit waarom een schrijver perse multi-miljonair moet worden?

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lukin
  • Niet online
Het voorbeeld dat je aanhaalt geld voor een héél klein percentage van alle schrijvers, volgens mij is dat iets van maximaal 5% van alle schrijvers. De rest verkoopt significant minder, om modaal te kunnen leven (30.000 euro per jaar, alleenstaand ) zou je dan 20.000 boeken op jaar basis moeten verkopen al zou je 1.50 per boek ontvangen. Als je als niet zelfstandige schrijver dit zou willen vangen dan moet je een flink bedrag per boek vragen. De marges die naar de schrijvers gaan zijn vrij klein. Meestal maximaal 10 - 15 % per boek.
Royalties are generally 6 to 8 percent of the retail price on trade paperbacks, 6 to 10 percent of the retail price on mass market paperbacks, and 10 to 15 percent of the retail price on hardcovers.
Uitgaande van een marge van 10% per boek, zou je al 15 euro moeten rekenen per boek om 1.50 binnen te krijgen. Als je 3 euro per boek zou vragen dan krijgt de schrijver 0.30 per boek. Om een modaal inkomen van 30.000 euro op jaar basis te ontvangen zou hij dan 100.000 boeken per jaar moeten verkopen. Dan valt hij al in de kleine 5% die dit haalt, waarschijnlijk in de 2-3% die "bestsellers" produceren. Daarnaast komt het feit nog dat een boek vrij lang op zich kan laten wachten, een jaar tussen boeken in is geen utizonderlijke periode voor een schrijver.

De uitgevers vreten gewoon gigantisch veel van de opbrengst van verkopen op. Daarom zie je, zoals al eerder aangehaald in deze thread, steeds meer de trend dat ook schrijvers die niet aangesloten zijn bij een uitgever zelf via hun eigen website proberen hun boeken aan de man te brengen nu het digitaal lezen aan populariteit wint. Zelfs Amazon eet 70% van de opbrengsten op van boek verkopen van schrijvers zonder uitgever met allerlei condities er aan.

[ Voor 20% gewijzigd door Lukin op 01-02-2010 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

uppie8374 schreef op maandag 01 februari 2010 @ 16:23:
Wij voeren in ons onderwijs momenteel testen uit met e-book readers, maar ze zijn nog geen onderdeel van het onderwijs. Momenteel zijn 50 docenten aan het testen en we merken dat veel docenten een beeld van een ereader hebben dat niet strookt met de huidige werkelijkheid.

Onder studenten hebben wij nog geen test uitgevoerd. Ben wel benieuwd of er hier mensen zijn die daadwerkelijk al in het onderwijs een ereader gebruiken, als iemand een hogeschool/universiteit weet waar dit gebeurd hoor ik het graag.
Lukin schreef op maandag 01 februari 2010 @ 17:24:
Daarom zie je, zoals al eerder aangehaald in deze thread, steeds meer de trend dat ook schrijvers die niet aangesloten zijn bij een uitgever zelf via hun eigen website proberen hun boeken aan de man te brengen nu het digitaal lezen aan populariteit wint.
Ik zou heel graag bij een auteur zelf het boek kopen. Het mooie aan het systeem is dat je dan ook in persoonlijk contact kan treden (wellicht via een forum ofzo) met de auteur(s). Lijkt me heerlijk om aan mijn favoriete auteurs te laten weten wat ik van het nieuwste boek vind. Sommige auteurs doen dit trouwens al deels zoals Terry Goodkind die veel contact met zijn fans heeft gehad via zijn website toen zijn boekenreeks werden omgezet in een tv serie. Middels een soort blog kon je steeds lezen hoe hij het had ervaren en wat hij meemaakte en je kon laten weten wat je van de serie op tv vond in relatie tot zijn boeken en hij ging echt goed in op kritieken en legde uit waarom hij toch akkoord is gegaan met sommige (in ieders ogen) domme beslissingen die het halve verhaal verkrachten.

Ik ben zelf lid van www.librarything.com en daar kan je ook met sommige auteurs in contact komen. Een voorbeeld is Naomi Novik (fantasy auteur). Je kan in haar boekenkast zien en dan zie je de boeken die zij gebruikt heeft als referentiemateriaal voor haar Napoleon serie. En je kan haar berichten sturen (alleen krijg ik nooit een reactie, maar ik zal wel 1 van de 1000 zijn).

Als een auteur dan zegt: geef maar wat je het waard vind, dan geef ik snel 2 euro in plaats van 1 euro, gewoon omdat je weet dat het gelijk bij de auteur komt.

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2010 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier nog een leuke youtube film(pje) over de ereadermogelijkheid van de ipad. Wat een snelheid, als mijn Hanlin nou eens zo snel zou zijn met het omslaan van pagina's, het wisselen van hoofdstukken, iets uit de index selecteren... :9

http://www.youtube.com/watch?v=HJ4t5X2ja2c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lukin
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 01 februari 2010 @ 20:17:
Hier nog een leuke youtube film(pje) over de ereadermogelijkheid van de ipad. Wat een snelheid, als mijn Hanlin nou eens zo snel zou zijn met het omslaan van pagina's, het wisselen van hoofdstukken, iets uit de index selecteren... :9

http://www.youtube.com/watch?v=HJ4t5X2ja2c
Ipad != E-reader :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

:P

Ik kwam nog een Duitser tegen op het mobileread forum die zelf 13 soorten ereaders heeft 8)7 Hij heeft ze in volgorde van zijn voorkeur gezet (is dus een persoonlijke voorkeur). Wellicht interessant voor mensen die nog een beslissing moeten nemen:

#1: Sony 900
#2: Kindle 2
#3: Cybook Opus
#4: iRex iLiad
#5: iRex 800
#6: Sony 505
#7: Kindle DX
#8: Sony 600
#9: iRex 1000S
#10: Cybook Gen3
#11: Sony 700
#12: Sony 300
#13: BeBook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
  • Laatst online: 22-03-2024
Verwijderd schreef op maandag 01 februari 2010 @ 10:36:
[...]

En SF en Fantasy in het Engels, ook mijn favoriete genres kan je heel heel erg goed van usenet afhalen
Is mogelijk ja. Maar in de boeken die ik tot nu bekeken heb wemelt het echt van de OCR fouten. En dan heb ik het al maar helemaal niet over de paragraaf indeling. Leest wat irritant.
Het aanbod van boeken met direct een goede epub als bron is nog verbazingwekkend laag gezien het feit dat de DRM van Adobe Digital Editions toch echt al even gehackt is.
Of kijk ik verkeerd?

Dat is in de legale ebooks van kobobooks.com toch een stuk beter.

Overigens heb je dan wel een duur voorbeeld van kobobooks.com. De boeken die ik tot nu toe heb gekocht (ook fantasy) waren rond de 5-6 dollar, wat ik nog wel aanvaardbaar vind.

Probleem is alleen wel dat de uitgeverijen nog de tactiek hebben om neiuwe releases pas na een paar maanden als ebook uit te brengen of de eerste paar maanden alleen tegen een erg hoge prijs. Wellicht dat dat hier aan de hand is?

[ Voor 9% gewijzigd door xahmol op 01-02-2010 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

uppie8374 schreef op maandag 01 februari 2010 @ 16:23:
Ik gebruik sinds enkele dagen mijn iRiver Story voor het bekijken van collegesheets en het lezen van e-readers. Afhankelijk van het formaat waar het in wordt aangeboden (meestal PDF), en de opmaak van het document (mogelijkheid tot reflow) is dit aardig te doen. Aangezien ik een technische studie volg zijn er echter veel formules die wat lastiger te reflowen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
Lukin schreef op maandag 01 februari 2010 @ 17:24:
Het voorbeeld dat je aanhaalt geld voor een héél klein percentage van alle schrijvers, volgens mij is dat iets van maximaal 5% van alle schrijvers. De rest verkoopt significant minder, om modaal te kunnen leven (30.000 euro per jaar, alleenstaand ) zou je dan 20.000 boeken op jaar basis moeten verkopen al zou je 1.50 per boek ontvangen.
Anderzijds verdienen voetballers in de 3e klasse bij de amateurs ook niet zoveel.
Het zijn de spelers uit de eredivisie die kunnen leven van voetbal. Dat is met schrijven toch hetzelfde.
Een schrijver gaat schrijven omdat hij verhalen wil vertellen. Of het fictie is of non-fictie. In principe zou het niet uit moeten maken hoeveel ze ermee kunnen verdienen.

Ik begrijp natuurlijk dat het theorie is. En dan zit je nog met het probleem van boeken waarbij de nadruk op research en dergelijk zit. Bijv boeken over geschiedenis. Vaak boeken die moeilijk aan de man te krijgen zijn. Maar ja: dit gaat dan om specifieke boeken. Ik kan me best voorstellen dat deze wat duurder zijn, of zelfs dat een deel gewoon via een subsidie betaald kan worden. Waarom niet, als het iets bijdraagt aan de maatschappij?
En trouwens: als iemand kan schrijven, dan kan hij er af en toe ook voor kiezen om een boek te schrijven wat wel voor een grote doelgroep geschikt is. Dat compenseert dan weer voor mindere verkopen van andere boeken. Vergelijk het met acteurs die af en toe aan kaskrakers mee doen, maar ook af en toe in bijzondere produkties meespelen, waar ze weinig aan verdienen.

Maar als het gaat om normale boeken, of het nu literatuur, thrillers, kookboeken, etc etc gaat: Dan is een veel lagere prijs dan nu gemiddeld wel heel logisch en noodzakelijk voor een gezonde markt.
Als je als niet zelfstandige schrijver dit zou willen vangen dan moet je een flink bedrag per boek vragen. De marges die naar de schrijvers gaan zijn vrij klein. Meestal maximaal 10 - 15 % per boek.
Klopt, maar vind jij dit dan niet heel triest?
Uitgaande van een marge van 10% per boek, zou je al 15 euro moeten rekenen per boek om 1.50 binnen te krijgen.
Dat gebeurt dan ook heel vaak. Waar blijft de rest van het geld? In de handen van arme uitgevers en boekhandels?
Als je 3 euro per boek zou vragen dan krijgt de schrijver 0.30 per boek. Om een modaal inkomen van 30.000 euro op jaar basis te ontvangen zou hij dan 100.000 boeken per jaar moeten verkopen. Dan valt hij al in de kleine 5% die dit haalt, waarschijnlijk in de 2-3% die "bestsellers" produceren. Daarnaast komt het feit nog dat een boek vrij lang op zich kan laten wachten, een jaar tussen boeken in is geen utizonderlijke periode voor een schrijver.
Tja, ik ben dan ook van mening dat het grootste deel van de opbrengst naar de schrijver moet gaan. Om 30.000 binnen te halen in een jaar zijn dan nog maar 20.000 boeken nodig. Dat mag voor een redelijk auteur toch geen probleem zijn? En anders moet diegene zich misschien realiseren dat hij misschien toch niet zulke goede boeken schrijft, dat hij/zij er echt van kan leven.
De uitgevers vreten gewoon gigantisch veel van de opbrengst van verkopen op. Daarom zie je, zoals al eerder aangehaald in deze thread, steeds meer de trend dat ook schrijvers die niet aangesloten zijn bij een uitgever zelf via hun eigen website proberen hun boeken aan de man te brengen nu het digitaal lezen aan populariteit wint. Zelfs Amazon eet 70% van de opbrengsten op van boek verkopen van schrijvers zonder uitgever met allerlei condities er aan.
Klopt. Ik denk ook dat dit de toekomst ook gedeeltelijk is. Zeker omdat je dan beseft dat de lezers dan beseffen dat het geld wat ze uitgeven voor het grootste deel naar de schrijvers gaan. En als ze dus niet betalen, dat dit dan niet zo eerlijk is. (al zou ik er bij de schrijvers die miljoenen aan boeken verdienen wat minder moeite mee hebben)
Een probleem waar dan wel over nagedacht moet worden zijn de vertalingen. Wie gaat dat betalen?
Ik denk dus dat er uiteindelijk een mengvorm zal ontstaan, waarbij duidelijker wordt hoeveel er aan boeken verdiend gaat worden. Populaire schrijvers zullen bijv zelf de vertalingen gaan voorschieten, waarbij ze dus het grootste deel van de opbrengst krijgen. Andere zullen dit gewoon door uitgevers laten voorschieten, waarbij het dus logisch is dat ze een deel van de opbrengst aan de uitgevers moeten laten.

Amazon die 70% van de opbrengst krijgt zal dan ook tot het verleden gaan behoren. Dat is niet van deze tijd.
Ik denk dat we eerst maar eens van die DRM af moeten komen. Eerlijk gezegd weerhoudt mij dit een beetje om boeken te kopen in winkels. Eerst moeten betalen voor iets, dan het gedownloade bestand overzetten via programma;s naar je ereader. En dan hopen dat je harde schijf niet een keer crashed ofzo. En wat gebeurt er als ik een keer mijn pc opnieuw installeer? Boeken die ik via de minder legale bron download die kan ik altijd en immer blijven gebruiken. Zolang ik ze maar op mijn harde schijf laat staan.
Ik heb niet het idee dat DRM er voor zorgt dat er minder 'illegaal' gedownload wordt. Als ik naar mezelf kijk: het zorgt er juist voor dat er meer gedownload wordt. Overigens zijn de prijzen een 2e probleem: ik ga toch voor een digitaal bestand hetzelfde betalen, als voor een papieren-versie? Die laatste kan ik na lezen tenminste nog in mijn boekenkast zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

xahmol schreef op maandag 01 februari 2010 @ 20:51:
Het aanbod van boeken met direct een goede epub als bron is nog verbazingwekkend laag gezien het feit dat de DRM van Adobe Digital Editions toch echt al even gehackt is.
Of kijk ik verkeerd?
Als je kwaliteit wilt moet je zoeken op .lrf of sony ebook ofzo en die zelf omzetten met calibre naar epub. Dan krijg je de hele boekindeling goed mee enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
Verwijderd schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 13:31:
[...]

Als je kwaliteit wilt moet je zoeken op .lrf of sony ebook ofzo en die zelf omzetten met calibre naar epub. Dan krijg je de hele boekindeling goed mee enzo.
Dat heb ik dus gedaan, maar dan nog zitten er in de boeken van Terry Goodkind die ik heb gedownload schrikbarend veel fouten. Veel minder dan andere versies die ik gezien heb, maar ergelijk genoeg om toch een legale aankoop te overwegen ondanks dat ik voor de papieren versie al betaald heb..
Probleem is dat Terry Goodkind erg terughoudend is in ebooks en van de Sword of Truth serie nu alleen nog maar deel één uit is en dan ook nog als Kindle exclusive. ZIjn laatste is wel als ePub, maar US$ 20,- voor een boek dat ik in de papieren versie al heb (heb nml alle Goodkinds al in papieren vorm) vond ik wat gortig.

Hoop echt dat ze ooit nog eens naar een model gaan waarbij je bij aanschaf van de papieren versie gratis de ebook versie erbij krijgt. Liefst met terugwerkende kracht natuurlijk, maar begrijp dat dat wel lastig gaat worden ;)

[ Voor 6% gewijzigd door xahmol op 02-02-2010 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan P
  • Laatst online: 17-09 22:33
Veel posters hier schijnen uitgevers te zien als een soort doorgeefluik / drukkerij, die tussen schrijver en lezer in staan en niets anders doen dan het meeste geld in hun zakken steken. Ik denk dat je je ook moet realiseren dat uitgevers kwaliteit signaleren bij 'nieuwe' schrijvers, en deze schrijvers dan ook de kans geven om uitgegeven te worden en zich te bewijzen (de belangrijkste reden om uberhaupt een vaste boekenprijs te hebben in een beperkt taalgebied als Nederland).

Daarnaast: promotie, selectie, redactie, correctie, vertegenwoordiging van rechten en beheer van een collectie van een schrijver zijn taken die hier voor het gemak ook over het hoofd worden gezien. En dan kan het dat een schrijver die rechtstreeks zijn boeken aan de lezer verkoopt heel sympathiek overkomt, maar dit 1. alleen kan doen omdat hij al bekend is (met dank aan de uitgever), en 2. zijn bekendheid te danken heeft aan de steun in het verleden van de uitgever.

Dat is mooi voor schrijvers als Leon de Winter, maar deze bekendheid heeft een beginnende schrijver per definitie niet, en deze zal dus bij het verdwijnen van uitgevers nooit zijn potentiele lezerspubliek bereiken. En 100% van niets is minder dan 10% van 15 euro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
@ArjanP: Goh, waar hebben we dit eerder gehoord? Ja, inderdaad bij de platenbazen om de absurde CD prijzen te verdedigen.

Natuurlijk zit hier een kern van waarheid in, alleen kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat veel indie muziekmakers en ook veel indie writers tegenwoordig beter afzijn zonder grote uitgever dan met.

Daarnaast: het verschil tussen een ebook va US$ 5,- (wat ik redelijk vind) en US$ 20,- vind ik redelijk absurd. Zeker als je bedenkt dat de papieren versie qua distributie en productie veel meer kost voor de uitgever, maar zelfs inclusief porto goekoper en eerder te koop is dan die US$20 ebook.

Helaas blijkt uit de casus Amazon.com vs McMillan dat de boeken uitgevers in dezelfde valkuilen gaan trappen als de platenuitgevers. En dan maar gaan klagen als over twee jaar niemand meer boeken koopt omdat niemand de prijs wil betalen en dus maar 'alternatief' download.

En laat ik maar helemaal niet gaan beginnen over de onzin van een vaste boekenprijs in het digitale tijdperk waar grijze import geen verzendtijd en kosten meer heeft.
Zelfs al zou een vaste boekenprijs nuttig zijn (wat ik ten hoogste betwijfel) is dat natuurlijk bij ebooks nooit te handhaven. Even een site buiten de landsgrenzen opstarten en voila, je hoeft je nergens meer aan te houden (en porto en verzendtijd zijn geen issue meer, bonus, in dat geval BTW ook niet meer). Heb je natuurlijk wel de medewerking van de uitgevers en/of auteurs nodig, maar de casus proxis.be van enkele jaren terug geeft aan dat dat ook geen issue hoeft te zijn: voor de grote titels zijn de uitgevers zelf nog wel te porren om onder de vaste boekenprijs te duiken.

[ Voor 33% gewijzigd door xahmol op 02-02-2010 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
Arjan P schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 14:54:
Veel posters hier schijnen uitgevers te zien als een soort doorgeefluik / drukkerij, die tussen schrijver en lezer in staan en niets anders doen dan het meeste geld in hun zakken steken. Ik denk dat je je ook moet realiseren dat uitgevers kwaliteit signaleren bij 'nieuwe' schrijvers, en deze schrijvers dan ook de kans geven om uitgegeven te worden en zich te bewijzen (de belangrijkste reden om uberhaupt een vaste boekenprijs te hebben in een beperkt taalgebied als Nederland).
Tja, dat was in de papieren tijd misschien een steekhoudend argument, maar niet in het komende digitale tijdperk. En waarom moeten slechte schrijvers beschermd worden? Als een boek aanspreekt, dan kan je het verkopen. En wil je af en toe een bijzonder boek maken, dan moet je beseffen dat je daar niet rijk van kan worden.
Daarnaast: promotie, selectie, redactie, correctie, vertegenwoordiging van rechten en beheer van een collectie van een schrijver zijn taken die hier voor het gemak ook over het hoofd worden gezien. En dan kan het dat een schrijver die rechtstreeks zijn boeken aan de lezer verkoopt heel sympathiek overkomt, maar dit 1. alleen kan doen omdat hij al bekend is (met dank aan de uitgever), en 2. zijn bekendheid te danken heeft aan de steun in het verleden van de uitgever.
Tja, waarom is dit? Omdat het gedrukt en dus verspreid moest worden. Allemaal begrijpelijk, maar nu leven we in het digitale tijdperk. Natuurlijk is bijv promotie, correctie en vertaling handig/noodzakelijk. Maar dit is ook weer niet zo duur.

En in principe kan je bij boeken heel veel zelf doen, excl vertalen misschien. Promotie kan mond op mond. Ook onbekende schrijvers kunnen dit. Misschien moeten ze hun eerste boek wel gratis verspreiden. Lezers zullen dan een schrijver in de gaten blijven houden en het volgende boek best tegen betaling willen kopen. En dan gaat het balletje rollen....
Dat is mooi voor schrijvers als Leon de Winter, maar deze bekendheid heeft een beginnende schrijver per definitie niet, en deze zal dus bij het verdwijnen van uitgevers nooit zijn potentiele lezerspubliek bereiken. En 100% van niets is minder dan 10% van 15 euro...
Onzinargument dus. Kijk maar naar de muziekindustrie. Voor de opkomst van downloadsites luisterden de meeste mensen naar de muziek die op de radio gedraaid werd. Dat werd op een gegeven moment steeds slechter en slechter.
Sinds de opkomst van internet kunnen mensen zelfs zoeken naar muziek. Dat zie je misschien nog niet echt in de verkoopcijfers, maar zeker wel in concerten en dergelijke. Sommige muziekgroepen hebben hun populariteit juist te danken aan downloadsites. (arctic monkeys is een goed voorbeeld)
Of kijk eens naar esmee denters. Was zij ooit aan de bak gekomen als zangeres als er geen internet was geweest?

Dus conclusie: er is zeker nog wel werk voor uitgevers, maar ze hoeven veel minder te doen en het is juist in het belang van schrijvers om meer zelf te doen.
En natuurlijk kan men de prijzen onnatuurlijk hoog laten. Dat heeft maar 1 gevolg: men gaat massaal downloaden. Gevolg: Uitgevers en schrijvers verkopen niets meer en een complete bedrijfstak zal kapot gaan. Met dank aan te hoge prijzen. Het is niet zo dat men maar even een paar jaar kan wachten. Als de massa eenmaal overstapt op gratis downloaden, dan is het te laat. En dat gaat echt geen jaren meer duren.

Goedkope downloads combineren met redelijk dure hardcover versies, voor de mensen die hun favoriete boeken graag in de boekenkast willen hebben staan. Dat is denk ik de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-10-2024
Arjan P schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 14:54:
Nee, uitgevers herkennen verkoopbaarheid, en verkopen dat vervolgens aan het publiek als 'kwaliteit'. Subtiel verschil. ;)
Sure, uitgevers hebben bepaalde functies, en zijn ervaren in het marketen, maar dit geeft ze geen voortbestaansrecht. De kolenindustrie is ook een keer irrelevant geworden, en de autoindustrie tegenwoordig biedt aan veel minder mensen banen dan vroeger. Bedrijfstakken veranderen nu eenmaal door technologische ontwikkelingen. Als ze dat niet doen worden ze irrelevante parasieten van gemeenschapsgeld dat efficiënter uitgegeven had kunnen zijn. En dat is kapitaalvernietiging om eens bestaanswijze in stand te houden waar ik niet mee in kan stemmen.
[b][message=33396173,noline]Daarnaast: promotie, selectie, redactie, correctie, vertegenwoordiging van rechten en beheer van een collectie van een schrijver zijn taken die hier voor het gemak ook over het hoofd worden gezien. En dan kan het dat een schrijver die rechtstreeks zijn boeken aan de lezer verkoopt heel sympathiek overkomt, maar dit 1. alleen kan doen omdat hij al bekend is (met dank aan de uitgever), en 2. zijn bekendheid te danken heeft aan de steun in het verleden van de uitgever.
Correctie doen ze steeds minder (zeker in het engels zijn spelfouten a dime a dozen, en breek me over de formatting van ebooks de bek niet open. Die is om te lachen. Steeds meer werk wordt uitbesteed aan India (typesetting etc.) en dat gaat lang niet altijd zonder kwaliteitsdaling.
[b][message=33396173,noline]
Jammer toch voor die voorbeelden dat ik juist kwaliteitsschrijvers als de Winter had kunnen missen als kiespijn. En sure, je noemt slechts een voorbeeld, maar dat geldt eigenlijk wel voor de meeste nederlandse schrijvers.
Ik heb niet direct een alternatieve suggestie voor hoe je "nieuw talent" zou moeten vinden, maar op zich moet het toch niet zo moeilijk zijn. Op websites als Demonoid heb je ook promotieacties voor nieuwe bands die hun materiaal daar op zetten, dus iets vergelijkbaars zou op zich best moeten kunnen, zeker nu dat je het niet eerst hoeft te drukken voor mensen het kunnen lezen (omdat ze zelf een e-reader hebben.)
Het punt is vooral dat het niet eens geprobeerd wordt. 8)7

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan P
Mooi dat mijn post de boel een beetje opschudt, dat was precies de bedoeling. Er is inderdaad veel overeenkomst tussen boeken / uitgevers en muziek / platenmaatschappijen, maar er is wel eén essentieel verschil: bands en andere uitvoerende artiesten hebben een fantastisch promotiemiddel: live optreden. Dat is ook hoe bijvoorbeeld Arctic Monkeys groot zijn geworden - mensen konden pas weten dat er gratis gedownload kon worden nadat een grote groep fans via liveshows gratis gekregen CD's van de band online had gezet en de band daarna media-aandacht kreeg.

Onbekende schrijvers moeten het hebben van promotie buiten hun inhoudelijke product om; d.w.z. interesse van 'de branche', inclusief recencies in kranten en mediaprogramma's. Dan pas kan er mond tot mond reclame plaatsvinden. Online even 20 seconden van een mp3'tje luisteren is wel even anders dan een totaal onbekend boek te gaan lezen (ook al zou het gratis zijn)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:52
Net als dat muzikanten niet gelijk een album uitbrengen kan je als schrijver natuurlijk naam maken met kortere stukjes. Daardoor zie je ook dat populaire bloggers boeken gaan schrijven. Bekendste voorbeeld is natuurlijk Maddox. Die haalde de NY Times Best Sellers list zonder enige promotie via tradionele media en tourde daarna door de hele VS heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
Als ik naar mezelf kijk: Ik lees niet snel iets wat gehyped wordt.
Ik heb nog nooit iets van Dan Brown gelezen. Ik heb dat boek van kluun niet gelezen.

Nee, ik vind het juist leuk om iets anders te lezen. Mij boeit de schrijver niet. Het gaat mij om de samenvatting en/of het begin van het boek mij een beetje kan boeien. En is het een leuk boek, dan zal ik het tegen meer mensen zeggen. En met mij zijn er nog duizenden mensen, alleen al in Nederland.
Gratis boeken kunnen dus ervoor zorgen dat een schrijver bekendheid opbouwt. En nogmaals: De meeste schrijvers beginnen gewoon met schrijven als hobby. Ik denk niet dat er veel schrijvers beginnen met het idee dat ze er multi-miljonair van kunnen worden.

Daarnaast worden volgens mij de meeste boeken voor een paar cent geleend in de bibliotheek. Hiervoor ontvangt de schrijver ook nauwelijks iets.
Door goedkopere boeken worden bibliotheken minder noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

xahmol schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 13:55:
Probleem is dat Terry Goodkind erg terughoudend is in ebooks en van de Sword of Truth serie nu alleen nog maar deel één uit is en dan ook nog als Kindle exclusive. ZIjn laatste is wel als ePub, maar US$ 20,- voor een boek dat ik in de papieren versie al heb (heb nml alle Goodkinds al in papieren vorm) vond ik wat gortig.
Stom genoeg heeft hij wel al zijn boeken in audio formaat uit laten brengen en die worden flink gedeeld. Eigenlijk absurd dat een auteur kan beslissen geen ebooks uit te brengen. Maar Goodkind is een halve god waarschijnlijk in de uitgeverswereld en kan doen wat hij wil.
Quacka schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 08:00:
Door goedkopere boeken worden bibliotheken minder noodzakelijk.
Volgens een guru in bibliotheekland (Helen Blowers) verdwijnen bibliotheken rond 2018. Ze heeft een heel leuk schema met alle ontwikkelingen die de komende jaren verdwijnen, de death row matrix (even uit mijn hoofd). Die laat ze soms op congressen zien (zoals laatst in Wageningen bij Ugame Ulearn). Ze heeft een interessante website waarin ook veel van bovenstaande discussies vanuit haar specialisme belicht worden:
http://www.librarybytes.com

Ik kwam trouwens een ontwikkeling op haar site tegen die ik niet ken en even wil delen met jullie. Het project One Laptop Per Child heeft een tablet pc in ontwikkeling, de eerste concept shots zijn online gekomen en zijn de moeite waard. Voor meer info: http://blog.laptop.org/2009/12/24/xo-3-concept/

Afbeeldingslocatie: http://laptop.org/images/xo3/xo3-fuse-6.jpg

Daarnaast nog interessant nieuws van webwereld.nl:
D66 eist uitleg van de EC over het btw-verschil tussen papieren boeken en e-books. Het hoge tarief voor e-books is 'onlogisch' en moet worden afgeschaft.

Europarlementslid Sophie in ´t Veld maakt zich druk om het btw-tarief van 19 procent op e-books. Ze heeft hierover vragen gesteld aan de Europese Commisssie, waarin zij uitleg eist en oproept het btw-systeem aan te passen. Op het papieren boek rust een btw van slechts 6 procent.

Onlogisch
Volgens In 't Veld is het onlogisch dat Europa staat voor innovatie en duurzaamheid maar vervolgens e-books "benadeelt" met een hoog btw-tarief. "Het kan toch niet zo zijn dat als ik, pak ´m beet, ´1984´ van George Orwell voor mijn e-reader koop dat ik dan bijna net zo veel betaal als wanneer ik de printversie van deze bestseller koop?" aldus In ´t Veld.

Maar het omzetten van e-books naar het lage tarief is geen eenvoudige zaak. Met ingang van dit jaar zijn weliswaar ook 'andere fysieke gegevensdragers dan papier', zoals cd-roms naar het lage tarief overgegaan. Die verlaging kan opmerkelijk genoeg niet voor losse downloads van e-books. Zo is de situatie ontstaan dat digitale boeken als download 11 procent duurder zijn dan precies diezelfde bestanden op cd-rom of usb-stick.

Download is dienst, geen goed
Het verschil tussen downloads en fysieke datadragers kan niet zomaar gelijk worden getrokken. "Dat is in strijd met de Europese btw-richtlijn. Zelfs als we zouden willen, dan mag het niet van Brussel", meldde een woordvoerster van het ministerie van Financiën eerder aan Webwereld.

"Als een bestand wordt gedownload vanaf het internet, dan is het namelijk een elektronische dienst. Als je het op cd-rom koopt, dan is het een levering van een goed. Daar zit het verschil. Europa maakt daar onderscheid in."

De oorzaak voor dit onderscheid is dat er bij downloads de 'plaats van levering' niet kan worden vastgesteld, aldus Brussel. Die regels moeten dus worden aangepast, vindt D66.

[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2010 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
Arjan P schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 00:04:
Mooi dat mijn post de boel een beetje opschudt, dat was precies de bedoeling.
Niet om al te onaardig te zijn, maar je lijkt het idee te hebben dat jouw opschudden een doel heeft bereikt, door de mensen die op je reageerden Fundamentele Nieuwe Inzichten te bezorgen. Dit lijkt me echter ietwat overdreven...

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan P
Dat is inderdaad overdreven. Ik heb geen enkele illusie over het bijbrengen van inzichten aan wie ook, maar echt discussie vond ik nog wel wat ontbreken. De bedoeling was om ook eens een andere kant te belichten, namelijk dat uitgevers een doel dienen, meer dan alleen hun eigen omzet en winst. Het leek in dit topic wat ongenuanceerd richting 'uitgevers zijn niet meer dan uitbuiters' te gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:52
Mwoah, het punt is dat schrijvers eerst afhankelijk waren van uitgevers en dat straks niet meer het geval zal zijn. Ik zie de uitgeverijen wel dezelfde stugge arrogante houding hanteren als de platenbonzen. Altijd leuk wat voor vreemde sprongen dat soort bedrijven maken wanneer ze hun macht en grip op de markt gaan verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BarôZZa schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 00:50:
Mwoah, het punt is dat schrijvers eerst afhankelijk waren van uitgevers en dat straks niet meer het geval zal zijn. Ik zie de uitgeverijen wel dezelfde stugge arrogante houding hanteren als de platenbonzen. Altijd leuk wat voor vreemde sprongen dat soort bedrijven maken wanneer ze hun macht en grip op de markt gaan verliezen.
Ik werk af en toe met een aantal uitgevers samen en er zijn ook wel bedrijven die van goede wil zijn en nieuwe ontwikkelingen steunen, maar er is ook een groep .... nouja, ik houd mijn mond maar :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

The gadget show had deze week ook een item over eReaders :)
oud review: http://fwd.five.tv/gadget...-test/jon-tests-e-readers
nieuw review: http://fwd.five.tv/gadget-show/videos/jon-test/ereaders

Zijn grootse kritiek op de Sony was dat het scherm slecht leesbaar was in fel licht door de touchscreen..
Dat is voor mij best een showstopper eigenlijk...

[ Voor 27% gewijzigd door ToolkiT op 04-02-2010 15:38 ]

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19-09 23:53

Nitai

Live the life you love.

ToolkiT schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 14:55:
The gadget show had deze week ook een item over eReaders :)
oud review: http://fwd.five.tv/gadget...-test/jon-tests-e-readers
nieuw review: http://fwd.five.tv/gadget-show/videos/jon-test/ereaders

Zijn grootse kritiek op de Sony was dat het scherm slecht leesbaar was in fel licht door de touchscreen..
Idd. zoals ik al zei, touchscreen heeft weinig meerwaarde voor mij. Vooral als het ook nog eens voor een glare zorgt.

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Nitai schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 16:35:
[...]

Idd. zoals ik al zei, touchscreen heeft weinig meerwaarde voor mij. Vooral als het ook nog eens voor een glare zorgt.
Het is wel een leuke feature, maar het moet niet de core funtie gaan verstoren natuurlijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klopt inderdaad, maar als over een jaar of twee de refreshrates van de schermen (al dan niet een nieuwe technologie ipv e-ink) acceptabel zijn, dan is een touchscreen functie uitermate handig. Denk aan gestures voor het omslaan van bladzijdes, of het surfen op internet. Ander voorbeeld: What the Doodle?, een online tekenspel waarbij je tegenstanders jouw tekening moeten raden. Ideaal om te spelen op een e-ink scherm.

De core-functie van e-readers, het lezen, zal zeker blijven maar net als bij telefoons zullen er enorm veel mogelijkheden geïntegreerd worden waaronder gaming en internet. Uiteindelijk vinden dit type schermen ook hun weg naar mobiele telefoons (is overigens al gebeurd enkele jaren geleden: Motorola F3), en zal de grens tussen mobiele telefoon en e-reader vertroebelen (zoals dat nu tussen gaming device en telefoon gebeurt bij de iPhone).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Verwijderd schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 18:33:
Klopt inderdaad, maar als over een jaar of twee de refreshrates van de schermen (al dan niet een nieuwe technologie ipv e-ink) acceptabel zijn, dan is een touchscreen functie uitermate handig. Denk aan gestures voor het omslaan van bladzijdes, of het surfen op internet. Ander voorbeeld: What the Doodle?, een online tekenspel waarbij je tegenstanders jouw tekening moeten raden. Ideaal om te spelen op een e-ink scherm.

De core-functie van e-readers, het lezen, zal zeker blijven maar net als bij telefoons zullen er enorm veel mogelijkheden geïntegreerd worden waaronder gaming en internet. Uiteindelijk vinden dit type schermen ook hun weg naar mobiele telefoons (is overigens al gebeurd enkele jaren geleden: Motorola F3), en zal de grens tussen mobiele telefoon en e-reader vertroebelen (zoals dat nu tussen gaming device en telefoon gebeurt bij de iPhone).
ik denk niet dat er veel hybride mobiel/eReaders zullen komen, een eReader moet een redelijk groot scherm hebben om functioneel te zijn, terwijl een mobiel juist zo klein mogelijk moet zijn, dat bijt mekaar teveel om een succesvol apparaat te creeeren.
Op mijn smartphones heb ik ook wel eReader apps gedraait maar lekker lezen doet dat toch niet vind ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Kan iemand me uitleggen wat de Apple iPad bovenaan dit topic bij de productkoppeling doet?
Deze beschikt namelijk NIET over een e-inkt scherm en hoort hier dus m.i. helemaal niet thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetmolm
Verwijderd schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 18:33:
Klopt inderdaad, maar als over een jaar of twee de refreshrates van de schermen (al dan niet een nieuwe technologie ipv e-ink) acceptabel zijn, dan is een touchscreen functie uitermate handig.
Je hoeft geen twee jaar te wachten op een goed touchscreen. De Onyx Boox en de BeBook Neo (een kloon van de Boox) bijvoorbeeld hebben een Wacom touchscreen, waarbij de gevoelige laag achter het e-Ink scherm ligt. Dat geeft betere helderheid, en geen spiegeling. Je moet zo'n Wacom-scherm dan wel met een stylus bedienen; dat kan niet met je vinger. Maar dat heeft ook weer voordelen: bij de Sony kan je met je vinger nog geen stofje van het scherm halen zonder dat je naar een andere pagina gaat.

Of een refresh rate acceptabel is, is natuurlijk subjectief. Het "omslaan" gaat op de genoemde apparaten naar mijn idee snel genoeg, in ieder geval sneller dan het omslaan van een papieren bladzij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
sloth schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 18:59:
Kan iemand me uitleggen wat de Apple iPad bovenaan dit topic bij de productkoppeling doet?
Deze beschikt namelijk NIET over een e-inkt scherm en hoort hier dus m.i. helemaal niet thuis.
Idd. Waarom niet de best gewaardeerde ereaders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zetmolm schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 20:10:
[...]

Je hoeft geen twee jaar te wachten op een goed touchscreen. De Onyx Boox en de BeBook Neo (een kloon van de Boox) bijvoorbeeld hebben een Wacom touchscreen, waarbij de gevoelige laag achter het e-Ink scherm ligt. Dat geeft betere helderheid, en geen spiegeling. Je moet zo'n Wacom-scherm dan wel met een stylus bedienen; dat kan niet met je vinger. Maar dat heeft ook weer voordelen: bij de Sony kan je met je vinger nog geen stofje van het scherm halen zonder dat je naar een andere pagina gaat.

Of een refresh rate acceptabel is, is natuurlijk subjectief. Het "omslaan" gaat op de genoemde apparaten naar mijn idee snel genoeg, in ieder geval sneller dan het omslaan van een papieren bladzij.
Ik zeg toch ook over 2 jaar als de refreshrates acceptabel zijn, de Wacom-touchscreens zijn er inderdaad al een tijdje.

En een betere refreshrate is gewoon een must, ook al wil je er niet op internetten, het is ook fijn als het scrollen door je bibliotheek bijvoorbeeld vloeind gaat. Nu zit daar gewoon een vertraging in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sloth schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 18:59:
zie discussie van een paar pagina's terug. De definitie "ereader" stelt geen beperkingen op de gebruikte techniek.
Roamor schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 20:21:
[...]

waarschijnlijk is het gesorteerd op meest bekeken.

[ Voor 21% gewijzigd door kmf op 04-02-2010 20:29 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Roamor schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 20:21:
[...]

hoe werkt die product link feature eigenlijk? kan je als fabrikant een link toevoegen en tegen betaling hem bovenaan laten staan?

Andere reden kan ook zijn dat het alfabetisch gaat? maar de sony staat op de 2e rij als je 'toon alle' kiest..

Of gaat het per product waarderings feedback? ik kan me haast niet voorstellen dat de iPad dan zo hoog staat..

<edit> het gaat per pageview dus.. op zich wel logisch..
wel vreemd dat de Kindle 2 niet in het lijstje staat trouwens..

[ Voor 10% gewijzigd door ToolkiT op 04-02-2010 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

dank je, maar wat als een product niet in de lijst staat? hoe krijg je die dan toegevoegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
offtopic:
Dat kan met Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/templates/tweakers/images/icons/product_add.gif
Voor zover ik weet is de input hiervan de pricewatch, een product toevoegen kan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t-town
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19-09 13:53
Wji gaan in dit topic wel degelijk uit van een eBookReader device, waar dus een e-ink, of vergelijkbare techniek, scherm in zit. Uitzonderingen willen we toestaan voor software voor op de computer of pda, waar dus enkel mee gelezen wordt. Aangezien Apple hier zijn eigen forum heeft en we niet willen dat dit topic wordt overspoelt door ipad verhalen, kan je die discussies het best in het Apple forum houden. We willen natuurlijk niemand tegenhouden om hier zijn ipad met een ereader te vergelijken of vragen te stellen over de boeken als zij verkrijgbaar zijn in Europa, maar vragen als "Wanneer komt de Ipad eigenlijk uit?" en opmerkingen als "Ik heb mijn Ipad eindelijk aangekregen" zijn hier absoluut niet gewenst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

sloth schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 20:50:
offtopic:
Dat kan met [afbeelding]
Voor zover ik weet is de input hiervan de pricewatch, een product toevoegen kan hier
Dank je:
"Het product (met ID 253023) is in de queue geplaatst om nagekeken te worden door de Tweakers.net-crew." :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ToolkiT schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 14:55:
Als je de hanlin/bebook one naast de sony legt, dan is het inderdaad een groot verschil onder een lamp. De sony is dan de mindere. Maar de hanlin/bebook hebben weer minder mogelijkheden. Persoonlijk zou het mij niet storen met die leesbaarheid, maar vrienden van mij juist weer wel. Je moet ze eigenlijk beiden even in de hand hebben om het zelf te beoordelen.

De sony 900 heeft wel duidelijkere letters, maar dat ding is naar mijn idee te groot om fijn mee te lezen in bijv. je bed.
Nitai schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 16:35:
De meerwaarde van een touchscreen is best groot. Het heeft 2 voordelen:

1) Je kan een bepaald stuk tekst bookmarken. Bij schermen zonder touchscreen kan je alleen een hele pagina bookmarken.
2) Schermen met touchscreen hebben meestal ook een woordenboek. Je selecteert een woord en vertalen maar.

Voor het bedienen van het apparaat is het absoluut geen toegevoegde waarde. Dat merk ik ook bij mijn Nintendo DS. Ik bedien menu opties toch het liefst met knoppen, gaat nog altijd net wat fijner als je ligt in bed dan met zo'n stylus (ik lees veel in bed, vandaar).

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2010 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetmolm
Verwijderd schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 20:28:
[...]

Ik zeg toch ook over 2 jaar als de refreshrates acceptabel zijn, de Wacom-touchscreens zijn er inderdaad al een tijdje.

En een betere refreshrate is gewoon een must, ook al wil je er niet op internetten, het is ook fijn als het scrollen door je bibliotheek bijvoorbeeld vloeind gaat. Nu zit daar gewoon een vertraging in.
Sorry, dat zei je inderdaad heel duidelijk. Maar omdat de discussie eerst ging over de glare van touchscreens, wilde ik toch even onder de aandacht brengen dat niet alle touchscreens dat probleem met zich meebrengen.

Een betere refresh rate zou een aantal zaken zeker veraangenamen, maar zoals eerder opgemerkt, wat voor refresh rate acceptabel is, wisselt per persoon. Ik kan prima leven met de huidige refresh rates: lezen gaat goed. Scrollen door een lange lijst boeken moet je inderdaad niet willen op een e-reader van de huidige generatie. Ik heb een paar duizend boeken op m'n SD kaartje staan. Die heb ik zo goed mogelijk georganiseerd in folders en subfolders.om toch met een miniem aantal 'taps' bij ieder boek te kunnen komen. Wil ik gewoon even door de hele lijst heen lopen, ja, dan moet ik dat toch op m'n PC doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19-09 23:53

Nitai

Live the life you love.

Verwijderd schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 22:30:
[...]

De meerwaarde van een touchscreen is best groot. Het heeft 2 voordelen:

1) Je kan een bepaald stuk tekst bookmarken. Bij schermen zonder touchscreen kan je alleen een hele pagina bookmarken.
2) Schermen met touchscreen hebben meestal ook een woordenboek. Je selecteert een woord en vertalen maar.
Vind je dat zoveel meerwaarde hebben? Zoals met een boek, lees ik een pagina af voordat ik het wegzet. Een pagina bookmarken is daarom voldoende voor mij.

Het opzoeken van een woord is wel handig, maar om daar zoveel extra geld voor uit te geven en een glare voor lief nemen, nee dank je.

Een touchscreen zou voor mij alleen meerwaarde hebben als de ruimte van het toetsengedeelte dan benut wordt door je scherm en je een groter scherm hebt.

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
Voor een leesboek heb je gelijk.
Maar voor bijv studiemateriaal is het een heel ander verhaal.
Net als bij bijv documentatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bestaan er virtuele e-readers ?

Ik ben nu met een 3 tal boeken aan het worstelen en het werkt niet lekker.
Abby finereader is een heerlijk programma maar als je een pocketboek scant en omzet naar pdf krijg je dat de linker pagina ook naar links staat in het pdf document en de rechterpagina naar rechts.
Ik moet dat steeds inladen naar mijn bebook.
Een virtuele reader zou makkelijker zijn.

Overigens ontdek ik wel een nadeeltje in mijn bebook en dat is de usb transfer.
Het lijkt wel of het ding in slaap valt.
Is ie eenmaal wakker dan is transfer via usb met de bijgeleverde kabel snel,maar naar 3 boeken stopt die snelheid,er wordt minstens een minuut gewacht voordat er weer verbinding is met de usb en dan schrijft ie weer 3 boeken weg en begint het weer opnieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Nick39 schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 10:36:
Bestaan er virtuele e-readers ?

Ik ben nu met een 3 tal boeken aan het worstelen en het werkt niet lekker.
Abby finereader is een heerlijk programma maar als je een pocketboek scant en omzet naar pdf krijg je dat de linker pagina ook naar links staat in het pdf document en de rechterpagina naar rechts.
Ik moet dat steeds inladen naar mijn bebook.
Een virtuele reader zou makkelijker zijn.
Hoe bedoel je? een windows/linus progje dat ebooks kan displayen?
Die zijn er vast wel, voor palm os waren die er al, dus lijkt me sterk dat ze er voor windows/linux er niet zijn..

google vond: http://www.ebookmall.com/...ction/reader-software.htm

[ Voor 5% gewijzigd door ToolkiT op 05-02-2010 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:13
ToolkiT schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 11:52:
[...]

Die zijn er vast wel, voor palm os waren die er al, dus lijkt me sterk dat ze er voor windows/linux er niet zijn..

Er is een epub reader plugin voor mozilla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ToolkiT schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 11:52:
[...]

Een soort van bebook emulator zeg maar... iedere keer als ik nu wil kijken hoe het er uit ziet moet ik het eerst weer in de bebook laden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetmolm
Ja, maar je wilt toch ook een beetje 'leesbaarheid'. Die vind ik met die plugin wel tegenvallen. Een paar andere suggesties:
  • Adobe Digital Editions geeft epub en pdf mooi weer.
  • FBReader is een mooie reader voor epub, mobi en fb2.
  • AlReader is een prima reader voor diverse formaten, maar je moet je even door een klein beetje Russisch heenworstelen om 'm te pakken te krijgen (klik op 'Alreader' in de linkerkolom, en kies de win32.en versie om te downloaden).
De laatste twee ogen als een e-reader emulator.

[ Voor 3% gewijzigd door zetmolm op 05-02-2010 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Nick39 schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 13:12:
[...]

Een soort van bebook emulator zeg maar... iedere keer als ik nu wil kijken hoe het er uit ziet moet ik het eerst weer in de bebook laden..
ah op die fiets.. als je het in een ebook reader opent is dat niet te vergelijken met wat je op je bebook ziet als je de juiste scherm instelingen gebruikt?

geen idee of er een emulator voor is.. kan natuurlijk best, als er maar iemand de tijd voor neemt. vroeger was er voor PalmOS ook een emulator dus waarom voor zo'n bebook niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ToolkiT schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 13:41:
[...]

ah op die fiets.. als je het in een ebook reader opent is dat niet te vergelijken met wat je op je bebook ziet als je de juiste scherm instelingen gebruikt?

geen idee of er een emulator voor is.. kan natuurlijk best, als er maar iemand de tijd voor neemt. vroeger was er voor PalmOS ook een emulator dus waarom voor zo'n bebook niet?
Nee, zoom,lettertype,het wijkt al heel snel af.. ik heb nu bv een pracht OCR vertaling,ge-exporteerd naar HTML,open je het als een html file niets aan de hand,zet je het met calibre om naar epub dan zit het vol witregels en het is een enorm karwei om de witregels er met Sigil weer uit te krijgen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
Nick39 schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 20:03:
[...]

Nee, zoom,lettertype,het wijkt al heel snel af.. ik heb nu bv een pracht OCR vertaling,ge-exporteerd naar HTML,open je het als een html file niets aan de hand,zet je het met calibre om naar epub dan zit het vol witregels en het is een enorm karwei om de witregels er met Sigil weer uit te krijgen :(
Kijk dan eens hoe de HTML uitziet. Zeker voor elke regel een <p>-tag? Als dat zo is, dan doet OCR het toch niet helemaal geweldig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fuzzillogic schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 21:13:
[...]

Kijk dan eens hoe de HTML uitziet. Zeker voor elke regel een <p>-tag? Als dat zo is, dan doet OCR het toch niet helemaal geweldig...
idd een <p> tag.. de OCR doet het wel goed maar de omzetting naar HTML dus niet... alleen welke smaak lust calibre dan wel.. of een andere omzetter.. of moet ik continue de <p> en </p> tags weghalen... zoeken en vervangen wordt lastiger..

[ Voor 3% gewijzigd door Nick39 op 05-02-2010 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
Nitai schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 08:01:
[...]
Het opzoeken van een woord is wel handig, maar om daar zoveel extra geld voor uit te geven en een glare voor lief nemen, nee dank je.

Een touchscreen zou voor mij alleen meerwaarde hebben als de ruimte van het toetsengedeelte dan benut wordt door je scherm en je een groter scherm hebt.
Vind persoonlijk die zogenaamde glare van de Sony PRS-600 compleet niet opvallen en ja ik heb hem naast andere e-readers gelegd.

Daarnaast vind ik het absoluut een voordeel dat bijna het hele apparaat van de PRS-600 qua omvang het scherm is en er niet een erg lelijk toetsenbord onder zit. Vind zelf de Kindle en de iRiver bijvoorbeeld foeilelijk om die reden.

Touchscreen was voor mij geen doorslaggevende reden om de Sony te kopen, design versus schermgrootte wel. En godzijdank geen goedkoop uitziend plastic maar een stuk chiquer aluminium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
Nick39 schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 22:00:
[...]

idd een <p> tag.. de OCR doet het wel goed maar de omzetting naar HTML dus niet... alleen welke smaak lust calibre dan wel.. of een andere omzetter.. of moet ik continue de <p> en </p> tags weghalen... zoeken en vervangen wordt lastiger..
Alle paragraphs weggooien wil je ook niet, want je wilt toch de onderverdeling van de paragrafen behouden. Misschien dat je het OCR-programma kunt instellen om wat beter om te gaan met paragrafen? Of misschien is de juiste onderverdeling nog wel te herkennen in de HTML (lege <p></p> bijvoorbeeld?). In dat geval kun je misschien in Calibre nog bij het converteren wat verbeteringen krijgen: bij de conversieopties kun je onder "Structure detection" XPath-queries gebruiken om de juiste structuur uit de bron te vissen. Dat vereist wel kennis van XML (HTML) en XPath.

Hoe dan ook, het blijft lastig en onbetrouwbaar vrees ik...

Over de PRS-600: het ding is idd zeer stijlvol. 6" scherm is uitstekend voor leesboeken.

Ook andere e-readers hebben wel wat glare. Het touchscreen kan ik wel waarderen: ik lees Engelstalige boeken, en het vocabulaire van de schrijvers is groter dan dat van mij ;) Normaal kun je de betekenis van woorden meestal wel uit de context herleiden, of is het sowieso niet bijster relevant. Maar nu is het simpelweg een dubbeltap op een onbekend woord, en hop, het ingebouwde (Oxford) woordenboek geeft een omschrijving. Dat werkt erg goed.

Daarnaast gebruik ik het zowaar soms als kladblok: eindelijk praktisch gummen zonder dat het een puinhoop wordt :) Functionaliteit ervan had wel wat uitgebreider gemogen - sowieso is het apparaat nu wel erg single-purposed eigenlijk. Maarja, dat is voor het grote publiek wellicht fijner; niet iedereen is blij met multi-purposed apparaten.

[ Voor 30% gewijzigd door Fuzzillogic op 05-02-2010 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
http://www.nu.nl/gadgets/...-prijzen-e-boeken-op.html
'iPad drijft prijzen e-boeken op' Uitgegeven: 5 februari 2010 15:18
Laatst gewijzigd: 5 februari 2010 17:07

AMSTERDAM - De iPad komt pas over een kleine twee maanden uit, maar heeft nu al een grote impact op de markt voor elektronische boeken. Apples tablet - die ook als e-reader kan functioneren - zou de prijzen van e-boeken opdrijven.

Vooral Amazon lijkt hier slachtoffer van te worden. De Amerikaanse online winkel en fabrikant van e-reader Kindle rekende vooralsnog een maximale e-bookprijs van 9,99 dollar (7,30 euro) voor romans. Onder druk van de naderende komst van de iPad lijkt daar nu verandering in te komen. Dat levert een bijzondere situatie op, waarin concurrentie juist voor hogere prijzen zorgt.

Kort nadat Apple-baas Steve Jobs zijn nieuwste speeltje had voorgesteld aan het publiek, meldde The Wall Street Journal dat Apple zijn boekenpartners – vijf grote Amerikaanse uitgevers – de vrijheid wilde geven om meer geld te vragen voor hun elektronische uitgaven. In de iBook Store, Apples distributiekanaal voor digitaal leesvoer, mogen de boekbedrijven 12,99 of 14,99 dollar rekenen per exemplaar.

Hogere prijzen

De uitgevers blijken deze hogere prijzen nu ook elders toe te willen passen. Stuk voor stuk laten ze Amazon weten, hun nieuwe boeken niet meer voor minder dan 10 dollar aan te willen bieden. Uitgeverij Hachette was donderdag de derde Apple-partner die kenbaar maakte dat het hogere prijzen zou vragen voor nieuwe uitgaven.

Boycot

Eerder deden Macmillan en Harper Collins hetzelfde. Bij Macmillan leidde dat tot een boycot door Amazon, dat voorlopig geen titels meer aanbiedt van de afvallige uitgeverij. Maar deze boycot is van tijdelijke aard, liet Amazon op zijn eigen forum weten: ‘Uiteindelijk zullen we moeten capituleren en Macmillans voorwaarden accepteren.’

Volgens Gizmodo is met Hachettes koersverandering het hek van de dam. Het Amerikaanse gadgetblog gelooft dat de overige grote uitgevers – Penguin en Simon & Schuster – snel zullen volgen, omdat ook deze partijen een deal hebben gesloten met Apple voor het aanbieden van digitaal leesvoer in de iBook Store.
Volgens mij hebben wij de domste industrie ooit gevonden.
In een wereld waar je alles gratis kan krijgen (al is het zeker in amerika illegaal) gaan de uitgevers een digitaal bestandje nog duurder maken. Hoe dom kan je zijn?
Wanneer de massa eenmaal boeken gaat downloaden, dan ga je ze echt moeilijk terugkrijgen. Ik denk dat als de muziekindustrie de tijd 15 jaar terug had kunnen zetten, dat ze dan veel eerder met itunes-achtige sites waren gekomen, met bijbehorende prijzen. De uitgevers bewijzen dat ze totaal niets geleerd hebben van de muziekindustrie. Juist van uitgevers had ik toch iets anders verwacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Quacka schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 10:35:
http://www.nu.nl/gadgets/...-prijzen-e-boeken-op.html

[...]

Volgens mij hebben wij de domste industrie ooit gevonden.
In een wereld waar je alles gratis kan krijgen (al is het zeker in amerika illegaal) gaan de uitgevers een digitaal bestandje nog duurder maken. Hoe dom kan je zijn?
Wanneer de massa eenmaal boeken gaat downloaden, dan ga je ze echt moeilijk terugkrijgen. Ik denk dat als de muziekindustrie de tijd 15 jaar terug had kunnen zetten, dat ze dan veel eerder met itunes-achtige sites waren gekomen, met bijbehorende prijzen. De uitgevers bewijzen dat ze totaal niets geleerd hebben van de muziekindustrie. Juist van uitgevers had ik toch iets anders verwacht...
Gulzigheid is het probleem van alles. Die uitgevers denken omdat mensen zoveel e-books kopen dat ze datzelfde ook zullen gaan doen als zij deze flink verhogen in prijs. Niet wetende dat het juist de acceptabele prijs is, die de mensen over de streep trekt om digitaal te gaan.

De kans dat de ebook-revolutie een vroegtijdig dood zal sterven zal ook groot zijn IMO. Degene die hierop inspeelt door goedkope digitale abonnementen af te laten sluiten, zal er als winnaar uit komen.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Nick39 schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 20:03:
[...]

Ik weet niet of het helpt, maar probeer eens de route via Mobi. Dat is een veel prettiger formaat. Dus van HTML naar Mobi, kijken hoe het er uit ziet (Waarschijnlijk heel goed) en daar vandaan naar ePub. Met een beetje geluk heeft de MobipocketCreator die je daar voor gebruikt je hele boek netjes gemaakt waarna ePub het ook aankan.

Ik ben helemaal niet blij met ePub. Het blijft geknoei en gerommel voor het er mooi uit ziet. Mobi heeft default nu eenmaal betere instellingen. Ook natuurlijk omdat het minder mogelijkheden heeft, maar die heb je in de praktijk bijna nooit nodig. Ik heb het een tijdje gebruikt en ben er weer mee gestopt vanwege die 'witregel' problemen en gezeur over wel of niet aanwezige marges die soms wel op te lossen waren en soms niet.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tharoy
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16-09 14:44
De Apple iPad kan deze industrie helemaal gaan verneuken. Straks worden er geen e-ink schermen meer gemaakt aangezien dat niet meer voordelig is en omdat iedereen maar Apple na gaat apen. Ik vind ook vooral de prijzen heel kwalijk. Die sukkels krijgen mijn geld dan echt niet. Ik laat me niet naaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tharoy schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 16:46:
De Apple iPad kan deze industrie helemaal gaan verneuken. Straks worden er geen e-ink schermen meer gemaakt aangezien dat niet meer voordelig is en omdat iedereen maar Apple na gaat apen. Ik vind ook vooral de prijzen heel kwalijk. Die sukkels krijgen mijn geld dan echt niet. Ik laat me niet naaien.
B&W E-ink heeft allang geen toekomst meer. Het is color e-ink of soortgelijke technieken die om de toekomst moeten vechten. Als die techniek geavanceerd genoeg is, zal vast wel veel producenten overstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neo_TGP
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-09 21:35
Tharoy schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 16:46:
Ja tjonge, toen iemand diesel auto's ging maken heeft ook helemaal niemand meer een benzine auto gekocht..

Een beetje een rare vergelijking maak je.. Apple zet de prijzen in de markt juist wat onder druk waardoor e-readers juist goedkoper en meer gemeengoed zullen worden. Dat de markt zal veranderen twijfel ik niet over, maar een diverser aanbod is zelden een groot probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
kmf schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 17:08:
[...]
B&W E-ink heeft allang geen toekomst meer. Het is color e-ink of soortgelijke technieken die om de toekomst moeten vechten. Als die techniek geavanceerd genoeg is, zal vast wel veel producenten overstappen.
Eens.
De B&W markt is echt alleen geschikt voor mensen die normale boeken lezen. Dit is een redelijk beperkte markt: Immers lezen de meeste mensen hun boeken via de plaatselijke bibliotheek. Dat is voorlopig echt goedkoper dan een ereader kopen.
Dus wat overblijft is de groep mensen die wel veel boeken koopt. Tja en van die mensen zijn redelijk wat mensen vrij conservatief of gewoon wat ouder en stappen dus niet zo snel over op iets nieuws.

Kleuren eink kan de markt groter maken. Mensen die stripboeken lezen, schoolboeken (waarin behoorlijk met kleur gewerkt wordt), handleidingen. Je hebt hier gewoon eigenlijk kleur voor nodig. Tja en als je dan ook nog de schermen snel genoeg kan maken voor internetten en films kijken: dan krijgen de apparaten veel voordelen. Maar laat ze eerst de stap naar kleur maar eens maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ortep schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 11:29:
[...]

Ik weet niet of het helpt, maar probeer eens de route via Mobi. Dat is een veel prettiger formaat. Dus van HTML naar Mobi, kijken hoe het er uit ziet (Waarschijnlijk heel goed) en daar vandaan naar ePub. Met een beetje geluk heeft de MobipocketCreator die je daar voor gebruikt je hele boek netjes gemaakt waarna ePub het ook aankan.

Ik ben helemaal niet blij met ePub. Het blijft geknoei en gerommel voor het er mooi uit ziet. Mobi heeft default nu eenmaal betere instellingen. Ook natuurlijk omdat het minder mogelijkheden heeft, maar die heb je in de praktijk bijna nooit nodig. Ik heb het een tijdje gebruikt en ben er weer mee gestopt vanwege die 'witregel' problemen en gezeur over wel of niet aanwezige marges die soms wel op te lossen waren en soms niet.
Bedankt voor je tips.
Heb het uiteindelijk even anders gedaan,er was wat haast bij.
Heb de <p> tags weggehaald met search and replace, in de header de fonts aangepast en daarna de boel terug via Dreamweaver, als ik meer tijd heb ga ik de andere methodes eens proberen. Het probleem was dat mijn oude OCR die geen moeilijkheden gaf een oem versie was voor mijn HP alles in een, en nu heb ik een Brother alles in een waar de OEM software niet op werkt en ook nog eens een andere pc met windows 7 dus ook andere drivers. De oude OCR spuugde zo netjes de PDF-jes er uit maar met de huidige aanwezige software niet.
Het resultaat is nog steeds niet zoals ik het wil maar kan in de volgende weken eens opnieuw kijken als ik er tijd voor heb,het is gewoon een beetje balen om het nu met 3 programma's die ik totaal niet ken goed te krijgen terwijl dat vroeger met een andere scanner en software wel ging.
Maar ik kom er zeker op terug, bedankt voor alle tips. Vroeger was het simpel,netbookje en pdf-jes lezen maar nee,ik moest weer een e-reader kopen want dat was handiger :D

[ Voor 6% gewijzigd door Nick39 op 06-02-2010 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
Nick39 schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 17:53:
[...]

Bedankt voor je tips.
Heb het uiteindelijk even anders gedaan,er was wat haast bij.
Heb de <p> tags weggehaald met search and replace, in de header de fonts aangepast en daarna de boel terug via Dreamweaver, als ik meer tijd heb ga ik de andere methodes eens proberen. Het probleem was dat mijn oude OCR die geen moeilijkheden gaf een oem versie was voor mijn HP alles in een, en nu heb ik een Brother alles in een waar de OEM software niet op werkt en ook nog eens een andere pc met windows 7 dus ook andere drivers. De oude OCR spuugde zo netjes de PDF-jes er uit maar met de huidige aanwezige software niet.
Het resultaat is nog steeds niet zoals ik het wil maar kan in de volgende weken eens opnieuw kijken als ik er tijd voor heb,het is gewoon een beetje balen om het nu met 3 programma's die ik totaal niet ken goed te krijgen terwijl dat vroeger met een andere scanner en software wel ging.
Maar ik kom er zeker op terug, bedankt voor alle tips. Vroeger was het simpel,netbookje en pdf-jes lezen maar nee,ik moest weer een e-reader kopen want dat was handiger :D
Je had ook een iRex-product kunnen kopen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• punisher007
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-09 10:15
Quacka schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 17:23:
[...]

Eens.
De B&W markt is echt alleen geschikt voor mensen die normale boeken lezen. Dit is een redelijk beperkte markt: Immers lezen de meeste mensen hun boeken via de plaatselijke bibliotheek. Dat is voorlopig echt goedkoper dan een ereader kopen.
Dus wat overblijft is de groep mensen die wel veel boeken koopt. Tja en van die mensen zijn redelijk wat mensen vrij conservatief of gewoon wat ouder en stappen dus niet zo snel over op iets nieuws.

Kleuren eink kan de markt groter maken. Mensen die stripboeken lezen, schoolboeken (waarin behoorlijk met kleur gewerkt wordt), handleidingen. Je hebt hier gewoon eigenlijk kleur voor nodig. Tja en als je dan ook nog de schermen snel genoeg kan maken voor internetten en films kijken: dan krijgen de apparaten veel voordelen. Maar laat ze eerst de stap naar kleur maar eens maken.
Als de prijs er naar is, is er ook voldoende ruimte voor de B&W markt. Voldoende leerboeken die in papieren vorm ook zwart/wit zijn.

http://blog.bjornhouben.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
punisher007 schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 18:47:
[...]
Als de prijs er naar is, is er ook voldoende ruimte voor de B&W markt. Voldoende leerboeken die in papieren vorm ook zwart/wit zijn.
oja?
Er zijn er misschien zat die in zwart/wit ook leesbaar zijn, maar volgens mij zijn de meeste toch echt in kleur.
En ik was in mijn vorige post nog de dagbladenbranche vergeten. (een krant kan prima in zwartwit, maar in kleur is het toch leuker)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
Quacka schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 21:33:
[...]

oja?
Er zijn er misschien zat die in zwart/wit ook leesbaar zijn, maar volgens mij zijn de meeste toch echt in kleur.
Waarom praat je zo agressief?:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
foppe-jan schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 21:53:
[...]

Waarom praat je zo agressief?:O
:? :? :? :?
Als je dit al agressief vind.... Ik kan er werkelijk niets agressiefs in terug vinden. Normaal gesproken weet ik toch wel als ik iets op een felle manier schrijf. Maar zelfs dat zit er niet achter en haal ik er al helemaal niet uit. Dus :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Quacka schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 17:23:
[...]

Mensen die stripboeken lezen, schoolboeken (waarin behoorlijk met kleur gewerkt wordt), handleidingen. Je hebt hier gewoon eigenlijk kleur voor nodig.
Schoolboeken en handleidingen onleesbaar zonder kleur? Kan me dat niet voorstellen; beetje lastig voor de kleurenblinde medemens. Strookt ook niet met mijn eigen ervaring: ik lees voornamelijk technische boeken op mijn eReader en mis de kleur zelden. Sommigen gebruiken een steunkleur, maar daar mis je in grijstint niet veel aan. Alleen een boek over photoshop maakt op papier / kleurenscherm toch een wat andere indruk, maar dat lijkt me inherent aan die content.

Steunkleur (op papier) gebruiken kost de uitgever vandaag de dag niet veel extra. Toch wordt het vaker niet dan wel gedaan, dus kennelijk helpt het de verkoop niet. Dat zegt denk ik genoeg over de behoefte die de lezer eraan heeft: kleur is een non-issue voor de meeste soorten boeken.
Tja en als je dan ook nog de schermen snel genoeg kan maken voor internetten en films kijken: dan krijgen de apparaten veel voordelen. Maar laat ze eerst de stap naar kleur maar eens maken.
Effe het web op kunnen zal vast handig zijn zo nu en dan. Maar toch, alleen als de reader er niet duurder door wordt. Ik zou niet voor bijbetalen, want het blijft onhandig op zo'n klein schermpje. Mijn TV is (uiteraard?) nog een slag groter dan mijn computer monitor. Film op de eReader vind ik dan ook helemaal onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Of kleur nodig is of niet voor boeken, dat is een andere discussie dan of kleur nodig is voor ereaders. In fact, er is eigenlijk geen discussie. Als kleur niet komt, dan blijft de ereadermarkt maar op hetzelfde niveau hangen.

Vizplex is er al 3 jaar, tot nu toe zijn alle nieuwe ereaders een kastje om dezelfde inhoud. Ik vind het dan ook angstvallig stil rondom eink. Zijn er geen nieuwe ontwikkelingen?
Alleen een betere contrast zal al een verbetering zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
Gwaihir schreef op zondag 07 februari 2010 @ 00:50:
[...]

Schoolboeken en handleidingen onleesbaar zonder kleur? Kan me dat niet voorstellen; beetje lastig voor de kleurenblinde medemens. Strookt ook niet met mijn eigen ervaring: ik lees voornamelijk technische boeken op mijn eReader en mis de kleur zelden. Sommigen gebruiken een steunkleur, maar daar mis je in grijstint niet veel aan. Alleen een boek over photoshop maakt op papier / kleurenscherm toch een wat andere indruk, maar dat lijkt me inherent aan die content.
Ik ben het met je eens dat de meeste in zw/w best leesbaar zijn, maar de meeste leerboeken gebruiken toch kleur. Al is het maar omdat het er dan mooier uit ziet. Maar vaak zien grafieken, tabellen er ook leesbaarder uit.
Waar ik dus op doel: Wil je echt een alternatief voor papier worden, dan moet je ook aanbieden wat papier ook kan. Althans.. zoveel mogelijk. En kleur is dan dus 1 van de belangrijkste dingen.
Steunkleur (op papier) gebruiken kost de uitgever vandaag de dag niet veel extra. Toch wordt het vaker niet dan wel gedaan, dus kennelijk helpt het de verkoop niet. Dat zegt denk ik genoeg over de behoefte die de lezer eraan heeft: kleur is een non-issue voor de meeste soorten boeken.
Ik kom echt maar weinig studiemateriaal tegen waar geen kleurenfoto's, grafieken in kleur etc in staan. Nogmaals: dat maakt het in zw/w niet meteen onleesbaar. Maar toch vind ik de documenten persoonlijk in kleur echt duidelijker.
Effe het web op kunnen zal vast handig zijn zo nu en dan. Maar toch, alleen als de reader er niet duurder door wordt. Ik zou niet voor bijbetalen, want het blijft onhandig op zo'n klein schermpje.
Absoluut niet mee eens. Immers is je ereader ook groot genoeg om boeken van te lezen. Dus voor internetten is het dan al helemaal groot genoeg, vooral omdat je dat veel minder intensief doet.
Ik zeg ook weer niet dat iedere ereader dat moet bieden. Maar als je de markt groot genoeg wil maken, dan moet je produkten voor een grote doelgroep maken. Dus een simpele ereader voor de mensen zoals jij. Maar ook een wat uitgebreide versie voor andere mensen. Ik ben dus persoonlijk van mening dat een produkt als de iPad best een succes kan worden. Maar ja: dan moet het wel een scherm hebben waar je ook rustig van kan lezen.
Mijn TV is (uiteraard?) nog een slag groter dan mijn computer monitor. Film op de eReader vind ik dan ook helemaal onzin.
Ik doel dan ook meer op youtube-filmpjes en bijv uitzending gemist. Zeg maar de dingen die je ook op de gemiddelde smartphone kan bekijken.
Ik zou ook inderdaad niet graag hele films gaan kijken op een dergelijk apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-09 18:29

Crazy D

I think we should take a look.

Kan iemand vertellen in wat voor formaat aantekeningen worden gemaakt? En zijn ze over te zetten naar de pc?

Ik zit een beetje te kijken naar e-readers en 2 belangrijke redenen zijn: geen kladblok meer nodig voor notities en de mogelijkheid om aantekeningen te maken in een boek/pdf/Word doc.

Welke reader het zal worden zal voor een deel natuurlijk ook van de prijs afhangen. Heb dit weekend met de Sony PRS-600 gestaan en het scherm formaat valt me mee (klinkt kleiner dan dat het is ;)) maar de IREX DR1000S is wel erg nice natuurlijk (maar ook met een dito prijs). Maar grappig genoeg zie ik wel veel staan over mogelijkheden om aantekeningen te maken, maar niets over hoe je dat terug krijgt op de pc.

Losse notities (de hippe versie van het kladblok dus ;)) maakt me qua formaat niet uit (zal wel jpg of pdf zijn als het tenminste kan). Maar met name aantekeningen in een pdf of Word doc, weet iemand hoe die op de pc terecht kunnen komen?

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-07 17:28
Zijn er eigenlijk ook ereaders verkrijgbaar voor een eu of 100?

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
De goedkoopste e-reader die ik nu kan vinden (zonder aanbieding, normale prijs) is 189 euro voor de bebook mini. De prijzen zijn wel aan het zakken maar dus nog niet tot 100 euro. Dat zou ook de prijsgrens zijn ongeveer waarop e-readers echt door zullen gaan breken, heb ik me laten vertellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan P
Hier heb je alles bij elkaar en actueel:
http://tweakers.net/pricewatch/cat/804/e-readers.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!
heb je een psp portable dan kan het daar ook op met een proggie,veel goedkoper kan het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FullThrottle
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-06 18:55

FullThrottle

Tonight's forecast,... dark!

Sorry als deze vraag al eens eerder gesteld is, maar ik kan het antwoord nergens vinden

Mijn vriendin is in het bezit van een BeBook One. Deze is binnen de fabrieksgarantie stuk gegaan en door de winkel vervangen voor een nieuwe. Nu is zij in het bezit van een aardige verzameling gekochte boeken die dus ook met Adobe DRM beveiligt zijn. Om deze boeken op haar nieuwe bebook te zetten moet haar bebook geactiveerd worden in het Adobe Rights Management (ARM) programma. Dit wil dus niet lukken.

Wanneer we de Bebook aansluiten word deze netjes als verwisselbare schijf herkend door de computer en kunnen we onbeveiligde boeken er zonder problemen op zetten. In de handleiding van de BeBook staat dat wanneer het Adobe programma is gestart deze automatisch de bebook moet herkennen en de mogelijkheid moet geven om de e-reader te activeren, waarna we de beveiligde boeken moeten kunnen overzetten. Ik heb begrepen dat je op die manier tot 6 apparaten kan koppelen. Dit gebeurd dus niet. Wanneer we ARM opstarten en daarna de bebook aansluiten word deze wel door de computer herkend maar ARM ziet 'em niet en geeft ook geen mogelijkheid om de bebook te activeren. Ik zie ook nergens in het programma de mogelijkheid om de nieuwe bebook te koppelen aan ARM.

Heeft iemand een oplossing?

AMD Ryzen 9 5950X | MSI RTX 3080 Gaming X Trio 10G | 64GB G.Skill Trident Z RGB DDR4 @3600CL16 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Samsung 860 Evo 1TB | MSI MEG X570 Unify | Fractal ION+ 860W Platinum | be quiet! Pure Base 500DX | be quiet! Dark Rock Pro 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
Ja: strip die vervloekte DRM! Je bent (helaas) weer het zoveelste voorbeeld waarom DRM ongewenst is. DRM verplaatst het probleem van de uitgever naar de eerlijk betalende consument.

Ik neem aan dat het om ePub-bestanden gaat? Zoek op "epub remove drm". Dat zal een Python-programma opleveren waarmee je de ePub-bestanden van hun AES-encryptie kunt ontdoen. Gewoon met je eigen key, dus je hoeft niet eens iets illegaals te downloaden. Daarna zijn de ePub-bestanden gewoon toegankelijk voor alle readers, en kun je ze eventueel ook over 10 jaar zonder gezeik omzetten naar een formaat dat dan hip is.

DRM strippen is eigenlijk de enige manier waarop je zeker kunt zijn dat ook in de toekomst van je aangeschafte media kunt blijven genieten. Claim je recht, zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FullThrottle
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-06 18:55

FullThrottle

Tonight's forecast,... dark!

Bedankt,.. maar in eerste instantie wil ik kijken of het op de "nette" manier kan. We hebben gewoon betaald voor die boeken en de nieuwe bebook is het 3de apparaat wat we zouden activeren. Het moet dus gewoon mogelijk zijn.

Maar als het niet anders kan dan zal ik inderdaad de DRM volgens jouw manier er af slopen. Te zot voor woorden dat je als eerlijke koper daartoe gedwongen word.

AMD Ryzen 9 5950X | MSI RTX 3080 Gaming X Trio 10G | 64GB G.Skill Trident Z RGB DDR4 @3600CL16 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Samsung 860 Evo 1TB | MSI MEG X570 Unify | Fractal ION+ 860W Platinum | be quiet! Pure Base 500DX | be quiet! Dark Rock Pro 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Kan je bij ePub boeken dan niet een device 'uit' de activatie halen? Bij Mobipocket kan dat gewoon. Ik mag daar 4 devices heben en als er een kapot gaat gooi ik die er uit en meld ik een nieuwe aan.

Mijn Cybook is trouwens ook kapot geweest, buiten garantie trouwens. Ik heb een nieuw scherm laten monteren omdat dat goedkoper was dan een nieuwe kopen. Dat deden ze bij nader inzien niet en ik kreeg een hele nieuwe met meer geheugen ( hulde voor Bookeen! ) Maar die hadden ze keurig netjes dezelfde PID gegeven. Het kan dus heel simpel worden opgelost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
FullThrottle schreef op maandag 08 februari 2010 @ 17:02:
Bedankt,.. maar in eerste instantie wil ik kijken of het op de "nette" manier kan. We hebben gewoon betaald voor die boeken en de nieuwe bebook is het 3de apparaat wat we zouden activeren. Het moet dus gewoon mogelijk zijn.

Maar als het niet anders kan dan zal ik inderdaad de DRM volgens jouw manier er af slopen. Te zot voor woorden dat je als eerlijke koper daartoe gedwongen word.
Nou ja, je moet vooral maar hopen dat de supplier van de DRM servers online blijft. Bij Fictionwise is het vorig jaar al gebeurd dat ze hun contract met OverDrive stopzetten, en daarna konden mensen hun gekochte boeken dus niet opnieuw meer downloaden. Als zij daarna een nieuw apparaat hebben gekocht kunnen ze dus "legaal" die boeken nooit meer bekijken.
(Je koopt (volgens de winkel/uitgeverijen) namelijk geen product, maar een "licentie/lease". Zij menen dat dit redelijk en eerlijk en legaal is enzo om dat stiekempjes te veranderen, maar het is natuurlijk te zot voor woorden.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
Ortep schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 13:12:
Kan je bij ePub boeken dan niet een device 'uit' de activatie halen? Bij Mobipocket kan dat gewoon. Ik mag daar 4 devices heben en als er een kapot gaat gooi ik die er uit en meld ik een nieuwe aan.
afaik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Nog een reden om bij Mobi te blijven dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-09 18:29

Crazy D

I think we should take a look.

Crazy D schreef op zondag 07 februari 2010 @ 21:47:
Losse notities (de hippe versie van het kladblok dus ;)) maakt me qua formaat niet uit (zal wel jpg of pdf zijn als het tenminste kan). Maar met name aantekeningen in een pdf of Word doc, weet iemand hoe die op de pc terecht kunnen komen?
Om mijn eigen vraag maar te beantwoorden: aantekeningen in een document weet ik nog niet, nog niet getest :) Notities maak je in een pdf, en met de iRex software kun je die aantekeningen weer mergen met de pdf en die kun je opslaan op je pc. Erg nice dus :) Straks nog even testen met aantekeningen bij Word en Pdf files, al vermoed ik dat dat hetzelfde zal werken trouwens.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
foppe-jan schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 16:40:
[...]

Nou ja, je moet vooral maar hopen dat de supplier van de DRM servers online blijft.
Wat exact de reden is waarom ik idd meteen de DRM van al mijn legaal gekochte boeken af sloop en weiger muziek en video met DRM te kopen. Muziek en video koop ik dus nog steeds ouderwets op een schijfje.

Helaas kun je boeken nog niet legaal zonder DRM kopen, hopelijk zien ze daar ooit ook het licht net zoals de mzuiekbranche.

En ook helaas is een digitale kopie van een papieren gekocht boek niet zo snel gemaakt als bij een CD, DVD of Bluray ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
Ortep schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 13:12:
Kan je bij ePub boeken dan niet een device 'uit' de activatie halen? Bij Mobipocket kan dat gewoon. Ik mag daar 4 devices heben en als er een kapot gaat gooi ik die er uit en meld ik een nieuwe aan
Even afgezien van het feit dat DRM natuurlijk sowieso niet werkt en daarom niet zou mogen bestaan, in de kromme DRM logica is het natuurlijk ook wel logisch dat dat niet kan.

Aangenomen dat de meeste mensen een boek toch maar één keer lezen is het anders wel heel makkelijk een boek oneindig door te geven. Gewoon steeds even de vorige machtiging intrekken.
Dat e-readers ook wel eens kapot kunnen gaan hebben ze alleen even geen rekening mee gehoudem, evenals met verzamelaars die de boeken langer willen kunnen lezen dan de DRM server waarschijnlijk bestaat.

Gelukkig is de DRM van ePub er idd erg gemakkelijk af te krijgen. En voel me ook absoluut niet moreel bezwaard omdat bij legaal gekochte boeken te doen zolang ik de versie zonder DRM alleen voor eigen gebruik gebruik. Recht op thuiskopie heet zoiets toch? ;)
Pagina: 1 ... 14 ... 17 Laatste

Dit topic is gesloten.